Daar is niet iets voor. Je kunt toch de stekker aan de andere kant van de lader vervangen?RoelsRules schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Nee doel op van lader naar fiets
Dit onderdeel;
[Afbeelding]
Universele 4-aderige kabels en stekkers zijn vast wel ergens te vinden.
Als je handig genoeg bent, pruts je zelf wel iets in elkaar.
Als je handig genoeg bent, pruts je zelf wel iets in elkaar.
Ja ga nu die kant op om aan de uitgang kant zelf iets tussen te zetten. Geen enkel probleem om dat te doen alleen zelf niet bedacht (en wilde wellicht niet meteen in een goed werkend apparaat knippen)
Aan de toevoer kant wil ik hem niet verlengen omdat de adapter dan ergens komt te liggen
Aan de toevoer kant wil ik hem niet verlengen omdat de adapter dan ergens komt te liggen
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Sorry, maar deze onderbouwing is exact hetzelfde als eerder.einoj1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:21:
....
Bij elke accu die je moet opladen heb je verlies.
Met een 4A lader is dat dus 21% verlies.
Hoe trager je moet laden, bv met 2A, hoe groter dit verlies.....
De vraag is waar je 165W en 133W vandaan haalt om aan 21% te komen
4A laadstroom is 4A laadstroom, 2A laadstroom is 2A laadstroom. Deze bepaald de laadtijd.
Hierbij moet de lader voldoende vermogen (W) kunnen leveren.
bv Een 200W-4A of 500W-4A lader zal exact hetzelfde resultaat opleveren.... nl. laden met 4A laadstroom, waardoor de laadtijd in beide gevallen hetzelfde is.
Met een 36V accu is slechts maximaal 168W nodig om met 4A te laden tot 42V.
De rest van die 200W of 500W is niet nodig voor het laden zelf en zal niet aangesproken worden daarvoor.
Dat er een verlies zal zijn, waarbij een deel van het laadvermogen in warmte wordt omgezet is zeker het geval, maar dat gaat niet ten koste van de laadstroom waarmee gerekend moet worden om de laadtijd te bepalen.
Als er verliezen zijn tgv warmte zal je het verschil alleen zien in het energieverbruik in de meterkast.
Het verschil wat je in de lader stopt en wat eruit komt (beide in Wh) bepaald het "verlies", maar heeft geen invloed op de laadstroom en laadtijd.
Ik had al eerder voorgelegd hoe eea met de nominale waarden berekend wordt.
@jimh307 doet dit wat gedetailleerder.
[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 18-01-2024 11:54 ]
Beste mede tweakers. Aangezien ik uiteindelijk besloten heb om mijn ebikes ergens anders te kopen (2x Gazelle Grenoble C8 HMB 2024) heb ik een kortingscode voor €150,- extra korting over bij fietsenstunt.nl geldig tm 31 dec 2024. Dus voor de eerste die hem gebruikt:
TCP087MRX
TCP087MRX
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
Heel erg bedankt! Heb de Koga E-Nova Evo PT Dames besteld met jouw kortingscode (2849 euro). Had deze al een tijdje op het oog. Heb door de korting een iets grotere accu kunnen nemen (500WH). Heel blijFullThrottle schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
Beste mede tweakers. Aangezien ik uiteindelijk besloten heb om mijn ebikes ergens anders te kopen (2x Gazelle Grenoble C8 HMB 2024) heb ik een kortingscode voor €150,- extra korting over bij fietsenstunt.nl geldig tm 31 dec 2024. Dus voor de eerste die hem gebruikt:
TCP087MRX
Oh leuk, prachtige fiets voor een prachtige prijs! Sterker nog, ik heb zelf ook naar exact dezelfde fiets gekeken maar de framematen die ik nodig heb waren niet leverbaar binnen een enigszins redelijke tijd en aangezien ik mijn vriendin wil verassen op haar 50ste verjaardag met haar eerste e-bike ben ik ook aan levertijd gebonden.Noom schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
[...]
Heel erg bedankt! Heb de Koga E-Nova Evo PT Dames besteld met jouw kortingscode (2849 euro). Had deze al een tijdje op het oog. Heb door de korting een iets grotere accu kunnen nemen (500WH). Heel blij![]()
Veel plezier met je aankoop.
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
Ik pôste hier eerder voor wat advies...
Ik twijfel tussen deze twee... Ik kan van die versnelling soorten en dergelijk niets af... Kent u het wel?
https://www.bike-discount...-one-625-lightgrey-n-rose
https://www.bike-discount...-jealous-hybrid-8.0-625-1
Ik ben 1.77m dus denk dat de tweede maat 18 beter gaat zijn voor mij dan de L cube.
Volgens een persoon is een hardstail geen goed idee voor een EMTB ? Geen vering als je bospaden ga doen die toch wat technisch zijn?
Ik twijfel tussen deze twee... Ik kan van die versnelling soorten en dergelijk niets af... Kent u het wel?
https://www.bike-discount...-one-625-lightgrey-n-rose
Ik ben 1.77m dus denk dat de tweede maat 18 beter gaat zijn voor mij dan de L cube.
Volgens een persoon is een hardstail geen goed idee voor een EMTB ? Geen vering als je bospaden ga doen die toch wat technisch zijn?
@Crust Je moet die linkjes even goed plakken, zo doen ze 't niet.
https://www.bike-discount...-one-625-lightgrey-n-roseB64 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:38:
@Crust Je moet die linkjes even goed plakken, zo doen ze 't niet.
bedankt om het te melden.
Ik zat met hetzelfde... heb uiteindelijk de lader open gemaakt, er een langere kabel aan gesoldeerd en die weer aan het origineel vastgezet. Mocht iemand de stekkers vinden, ik houd mij aanbevolen.. (3 x bosch fiets hier).RoelsRules schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
weet iemand of een 'verlengkabel' voor de bosch (smart) adapters bestaan? Ik krijg het niet gevonden.. Het gaat dan om de output kant. Ik wil graag de adapters mooi ophangen maar dan is die kabel te kort. Moet toch te doen zijn; een kabel met een mannetje en vrouwtje?
Zo zou ik ook wel een verloopstuk van smart naar niet-smart willen hebben zodat ik maar 1 oplader mee hoef te nemen als we met onze smart- en niet smart fietsen op reis zijn. Heeft iemand dat al ergens kunnen vinden of gaat dat niet werken vanwege een andere aansturing of zo?
Bospaden blijven bospaden, dus mijn inziens zeker goed te doen met een hardtail. Zal wat lastiger zijn als het allemaal wortels zijn, maar zo vaak zie je dat ook nietCrust schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:29:
Beetje wortels kan wel...maartend schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Bospaden blijven bospaden, dus mijn inziens zeker goed te doen met een hardtail. Zal wat lastiger zijn als het allemaal wortels zijn, maar zo vaak zie je dat ook niet
Dit is mijn regio zowat:
:strip_exif()/f/image/CgRLWP7TItQKianKiCXKwP8x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S3caSptpofQKDdmkeMfiTPI9.jpg?f=fotoalbum_large)
Die zwarte lus doe ik wels geregeld. Ik doe al de kleuren wel wat. Maar dat zegt niet veel, is hier geen ardennen in de kempen eh...
Vraag is ook welke van de twee is beter voor mij. De iets duurdere is mss beter afgemonteerd.... ik ken er niet genoeg van. Qua technische.
[ Voor 31% gewijzigd door Crust op 19-01-2024 14:11 ]
@Crust Lekker bezig zo. De Kempen zijn inderdaad erg mooi om te toeren.
Wat voor jou beter is weet ik niet, maar zo 1 op 1 kijkend is die Radon qua onderdelen net wat beter. Maar welke beter rijdt, geen idee, uitproberenCrust schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Vraag is ook welke van de twee is beter voor mij. De iets duurdere is mss beter afgemonteerd.... ik ken er niet genoeg van. Qua technische.
Persoonlijk denk ik die Radon omdat ik nogal wat last had met mijn vorige scott. Het stuur stond wat te ver.maartend schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:18:
[...]
Wat voor jou beter is weet ik niet, maar zo 1 op 1 kijkend is die Radon qua onderdelen net wat beter. Maar welke beter rijdt, geen idee, uitproberen
Dus qua montage is er niet veel verschil volgens jouw ?
[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 19-01-2024 18:25 ]
Radon lijkt beter op bijna alle onderdelen, was iets waar ik over twijfelde, weet niet meer precies wat. Maar deze is iig ook 1x11Crust schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:24:
[...]
Persoonlijk denk ik die Radon omdat ik nogal wat last had met mijn vorige scott. Het stuur stond wat te ver.
Dus qua montage is er niet veel verschil volgens jouw ?
Hoeveel beter, welk geniet ga ik daar extra van hebben?maartend schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Radon lijkt beter op bijna alle onderdelen, was iets waar ik over twijfelde, weet niet meer precies wat. Maar deze is iig ook 1x11
Heeft op dit forum dan niemand een digitale electriciteitmeter /gas en een zelf gekochte P1 WiFi monitor?elinx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:32:
[...]
Sorry, maar deze onderbouwing is exact hetzelfde als eerder.
De vraag is waar je 165W en 133W vandaan haalt om aan 21% te komen
Zoals bv deze (er zijn nog tientallen andere)
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
Als je een toestel aanzet kan je hierop exact het verbruik zien, overdag kan dit met zonnepanelen meestal schommelen, maar als het donker is, is mijn verbruik heel stabiel (alleen koelkast elke 2 uur, of cv ketel gas, maar die laatste zie je ook starten via deze P1 meter, doordat ik ook een digitale gasmeter heb)
Als je één led lamp van 6 watt of 7 watt laat branden kan je dit verschil van 1 watt zelfs dadelijk zien via dit P1 metertje (app op gsm, je ziet het verbruik per seconde, of uur, week, maand, jaar...)
Mijn cijfer 133 wat bekom ik, doordat mijn lege batterij van 500 watt, het 3u45 min duurde om deze op te laden ( theoretisch 500 / 3,75 u = 133 watt per uur)
Maar als ik mijn 4A lader in plug, verbruikt deze de eerste uren stabiel 165 watt per uur.
Pas een +/- 20 minuten voordat deze stopt zakt het verbruik geleidelijk, in kleine stapjes naar +/- 120 watt, om nadien zichzelf volledig uit te schakelen (callibreren van cellen)
Tijdens deze laatste fase sluit de Bosch accu, zelf de cellen één voor één af, die reeds 100% vol zitten. ( zo kon men de levensduur verlengen vanaf +/- 2019 dacht ik)
Je verbruikt dus het grootste deel van de laadcyclus, méér electriciteit nodig, dan je terugkrijgt in accu capaciteit !
( Bij een electrische auto is er ook een duidelijk meerverbruik en hoe trager je een EV laad, hoe groter het verlies (%))
Minder slijtage, nauwkeuriger werken.Crust schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Hoeveel beter, welk geniet ga ik daar extra van hebben?
Als je een Bosch Powerpack hebt is 100% opladen prima als je een week niet fiets? Of is dan verstandiger om 'm dan maar tot 50-80% op te laden?
Ook is het beter voor de Bosch accu om 'm op te laden als ie nog 20-40% is?
Ook is het beter voor de Bosch accu om 'm op te laden als ie nog 20-40% is?
Precies zoals ik al aangaf. Jij hebt het over de energie die je IN de lader stopt vanuit het electriciteitsnet.einoj1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:24:
.
Je verbruikt dus het grootste deel van de laadcyclus, méér electriciteit nodig, dan je terugkrijgt in accu capaciteit !....
Echter bij het laden gaat het om wat UIT de lader komt, nl een constante stroom (zoals de eerder genoemde 4A of 2A)
Het verlies waar jij het over hebt (het verschil tussen in en uit), hangt volledig af van de kwaliteit cq rendement, van de lader.
Hoe slechter deze is hoe meer jou het kost aan energie, maar nogmaals, er is geen enkele invloed op de laadtijd, mits de constante stroom goed geregeld is.
Ik heb een tijdje zo'n stekker van HomeWizard tussen mijn 4A lader gehad en dan kun je heel nauwkeurig zien dat het volledig laden van een lege accu vrijwel exact 500Wh energie kost.einoj1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Heeft op dit forum dan niemand een digitale electriciteitmeter /gas en een zelf gekochte P1 WiFi monitor?
Zoals bv deze (er zijn nog tientallen andere)
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
Nochtans is dit wat @Tommie12 ook bedoeld. De verliezen van het process zet geen zoden aan de dijk. De e-bike is een fiets die accu's behoeft en het laden ervan is logisch dat dit met wat verlies gebeurt. Geen groot punt en geen netcongestie. Het zou het erover hebben niet waard zijn als zijnde de e-bike. Echter rijden er steeds meer van rond en dan nog telt die stroomvraag (het opladen) amper mee als je het vergelijkt met de elektrische auto (EV). De pijlers zijn gericht op die EV want een EV lust 150 Wh/km en een e-bike maar 7 Wh/km. Dat is een zeer groot verschil.elinx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:36:
[...]
Precies zoals ik al aangaf. Jij hebt het over de energie die je IN de lader stopt vanuit het electriciteitsnet.
Echter bij het laden gaat het om wat UIT de lader komt, nl een constante stroom (zoals de eerder genoemde 4A of 2A)
Het verlies waar jij het over hebt (het verschil tussen in en uit), hangt volledig af van de kwaliteit cq rendement, van de lader.
Hoe slechter deze is hoe meer jou het kost aan energie, maar nogmaals, er is geen enkele invloed op de laadtijd, mits de constante stroom goed geregeld is.
Echter kun je het niet negeren. Alle e-bikes bij elkaar hebben samen een noemenswaardig verlies wat mee kan tellen in de berekeningen.
Dan nog zijn alle thuismeters niet zo betrouwbaar en hebben ze allemaal een [AF], absolute fout wat dus de afwijking is tussen het daadwerkelijk gevraagde vermogen en het geleverde vermogen (resultaat: de geleverde capaciteit die daadwerkelijk in de accu opgeslagen is). Vermenigvuldig dit met een flink aantal miljoen en je maakt een statement.
De efficiëntie is dus nooit 100%.
Dit zijn complexe vraagstukken en blijf vooral reizen met de e-bike want dat is en blijft spotgoedkoop en een supergroen alternatief.
Dan gok ik toch dat je batterij zowat 10% degradatie heeft.Simple mind schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:35:
[...]
Ik heb een tijdje zo'n stekker van HomeWizard tussen mijn 4A lader gehad en dan kun je heel nauwkeurig zien dat het volledig laden van een lege accu vrijwel exact 500Wh energie kost.
Elk omzettingsproces heeft verlies. In dit geval zijn er 2 omzettingen:
- van 220V AC naar ca 36V DC (en dat kan met een heel goed rendement)
- van stroom naar chemische energie.
Het feit dat je batterij een beetje opwarmt is gewoon bewijs dat er verlies is.
Maar alles bij elkaar is het geneuzel in de marge.
Zelfs als elke ebike vanaf morgen 20km per werkdag gaat rijden, dan spreken we over 140Wh per dag per fiets. Als dat een probleem is, ga dan maar je koppen koffie of thee tellen, of douche een paar seconden korter, want dat is de juiste vergelijking.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De afgelopen twee weken heb ik in totaal 9 fietsen proefgereden, zowel bij Fietsenstunt als fietsvoordeelshop. Bij de fietsenstunt waar ik geweest was het wel iets lastiger proefrijden, omdat ik alleen over de showroom van nog geen 50 meter rondjes mocht fietsen. Fietsvoordeelshop was daar een stuk relaxter in en mocht je gewoon een flink stuk buiten proefrijden. De keuze voor een elektrische fiets is natuurlijk op persoonlijke voorkeur, maar wellicht vinden mede-tweakers het interessant om te lezen hoe ik de volgende fietsen heb ervaren.
Koga Evia PT pro
4899 euro
Deze fiets zat wel flink buiten mijn budget, maar ik wilde ook even ervaren hoe een fiets van tegen de 5000 euro zou fietsen. Qua comfort was dit verreweg de beste fiets die ik getest heb, maar de enviolo trekking is wel even wennen als je shimano versnellingen gewend bent. Het stuur kon maar een halve slag draaien, maar dit scheen te komen door de stuurkabels. Voor de rest met remmen, wegrijden, stabiliteit hartstikke prima. Vond de fiets zonder ondersteuning wel iets zwaar. Maar over het algemeen gezien een hele fijne fietservaring.
Sparta c-grid M7tb ultra
2499 euro
Prima qua comfort, alleen het zadel zit echt niet lekker. Vond het wel fijn dat je voor deze prijs al een belt drive erbij hebt dus dat was mooi meegenomen. Zonder ondersteuning vond ik de fiets wel erg zwaar. Qua remmen, bochten nemen, versnellingen en wegrijden vond ik de fiets prima. Over het algemeen gezien: prima fiets.
Cube supreme hybrid one 500
2699 euro
Ook de Cube fietst heel fijn, alleen het zadel en de handvatten zaten erg tegen. Na twee minuten fietsen kreeg ik al zweterige handen van de handvatten. De motor maakt weinig tot geen geluid en hij schakelt lekker. Over het algemeen: fijne fiets met enkele comfortproblemen.
Batavus Altura e-go power Pro
2299 euro.
Deze fiets heb ik bij beide fietsenwinkels getest omdat ik dacht dat het misschien aan het wegdek lag hoe deze fiets rijdt. Maar nee, deze fiets vond ik gewoon echt niet fijn rijden. Kon geen lekkere versnelling/ondersteuning verhouding vinden, de fiets trilt lichtjes en maakt voor mijn gevoel te veel geluid als je fietst. Over het algemeen: slechte fietservaring.
Cortina e-nite
2099 euro.
Deze had ik gereden om even een vergelijking te kunnen maken hoe een niet-bosch motor rijdt. Deze fiets voelt niet stabiel aan, motorgeluid is te hard en de ondersteuning voelt ook niet fijn aan. De comfort van de fiets was ook ver te zoeken. Over het algemeen: slechte fietservaring.
Koga e-nova evo pt
2899 euro.
Als je mijn vorige post hebt gelezen weet je dat deze fiets het uiteindelijk is geworden
. Dit minder dure zusje van de Koga Evia fietst heel erg fijn. Alleen het zadel vond ik niet zo lekker zitten maar daar valt gelukkig wat aan te doen. Zonder ondersteuning fietst ie ook niet te zwaar en de hoogste stand voelt als een boost naar voren. Qua comfort fietst ie heel lekker. Hij remt, schakelt en rijdt heel fijn weg. Ook vond ik de afwerking van de fiets er mooi uitzien. Had wellicht liever de nieuwere Bosch smart system fietscomputer erop gehad, maar je kan niet alles hebben. Over het algemeen: hele fijne fietservaring.
Trek district+ 4
3599 euro.
Iets buiten budget, maar dit was ook wel echt een fijne fiets. Heb echt een tijdje staan twijfelen tussen deze en de Koga. Alleen vond ik deze fiets heel zwaar fietsen zonder ondersteuning. Comfort is meer dan prima en hij maakt een licht zoemend geluid aan de motor. Over het algemeen: fijne fietservaring.
Gazelle Chamonix C5
3239 euro.
Dit was de eerste Gazelle die ik probeerde en hij fietst heel fijn met een shimano steps motor. Op de hoogste stand voelt het aan als een lekkere boost en comfort was ook prima. Fietsen zonder ondersteuning was oke, en hij maakt een matig zoem geluid als je rijdt. Qua comfort heel goed. Deze fiets was ook echt wel een kanshebber. Over het algemeen: fijne fietservaring.
Gazelle ultimate c380 HMB
4049 euro.
Wel buiten budget, maar behalve (weer) een niet lekker zittend zadel is de comfort erg goed van deze fiets. Ondersteuning voelt aan als een flinke boost en hij schakelt ook fijn. Had wel het gevoel dat deze fiets echt niet wil dat je door de ebike muur (25 km/u) heen fietst, flink wat tegenstand als je op eigen kracht harder wil. Over het algemeen: hele fijne fietservaring.
Koga Evia PT pro
4899 euro
Deze fiets zat wel flink buiten mijn budget, maar ik wilde ook even ervaren hoe een fiets van tegen de 5000 euro zou fietsen. Qua comfort was dit verreweg de beste fiets die ik getest heb, maar de enviolo trekking is wel even wennen als je shimano versnellingen gewend bent. Het stuur kon maar een halve slag draaien, maar dit scheen te komen door de stuurkabels. Voor de rest met remmen, wegrijden, stabiliteit hartstikke prima. Vond de fiets zonder ondersteuning wel iets zwaar. Maar over het algemeen gezien een hele fijne fietservaring.
Sparta c-grid M7tb ultra
2499 euro
Prima qua comfort, alleen het zadel zit echt niet lekker. Vond het wel fijn dat je voor deze prijs al een belt drive erbij hebt dus dat was mooi meegenomen. Zonder ondersteuning vond ik de fiets wel erg zwaar. Qua remmen, bochten nemen, versnellingen en wegrijden vond ik de fiets prima. Over het algemeen gezien: prima fiets.
Cube supreme hybrid one 500
2699 euro
Ook de Cube fietst heel fijn, alleen het zadel en de handvatten zaten erg tegen. Na twee minuten fietsen kreeg ik al zweterige handen van de handvatten. De motor maakt weinig tot geen geluid en hij schakelt lekker. Over het algemeen: fijne fiets met enkele comfortproblemen.
2299 euro.
Deze fiets heb ik bij beide fietsenwinkels getest omdat ik dacht dat het misschien aan het wegdek lag hoe deze fiets rijdt. Maar nee, deze fiets vond ik gewoon echt niet fijn rijden. Kon geen lekkere versnelling/ondersteuning verhouding vinden, de fiets trilt lichtjes en maakt voor mijn gevoel te veel geluid als je fietst. Over het algemeen: slechte fietservaring.
Cortina e-nite
2099 euro.
Deze had ik gereden om even een vergelijking te kunnen maken hoe een niet-bosch motor rijdt. Deze fiets voelt niet stabiel aan, motorgeluid is te hard en de ondersteuning voelt ook niet fijn aan. De comfort van de fiets was ook ver te zoeken. Over het algemeen: slechte fietservaring.
Koga e-nova evo pt
2899 euro.
Als je mijn vorige post hebt gelezen weet je dat deze fiets het uiteindelijk is geworden
Trek district+ 4
3599 euro.
Iets buiten budget, maar dit was ook wel echt een fijne fiets. Heb echt een tijdje staan twijfelen tussen deze en de Koga. Alleen vond ik deze fiets heel zwaar fietsen zonder ondersteuning. Comfort is meer dan prima en hij maakt een licht zoemend geluid aan de motor. Over het algemeen: fijne fietservaring.
Gazelle Chamonix C5
3239 euro.
Dit was de eerste Gazelle die ik probeerde en hij fietst heel fijn met een shimano steps motor. Op de hoogste stand voelt het aan als een lekkere boost en comfort was ook prima. Fietsen zonder ondersteuning was oke, en hij maakt een matig zoem geluid als je rijdt. Qua comfort heel goed. Deze fiets was ook echt wel een kanshebber. Over het algemeen: fijne fietservaring.
Gazelle ultimate c380 HMB
4049 euro.
Wel buiten budget, maar behalve (weer) een niet lekker zittend zadel is de comfort erg goed van deze fiets. Ondersteuning voelt aan als een flinke boost en hij schakelt ook fijn. Had wel het gevoel dat deze fiets echt niet wil dat je door de ebike muur (25 km/u) heen fietst, flink wat tegenstand als je op eigen kracht harder wil. Over het algemeen: hele fijne fietservaring.
Mooie opsomming.
Een rode draad door je verhaal. Globaal merk je dus wel waar duurdere fietsen hun hogere prijs vandaan halen.
Een rode draad door je verhaal. Globaal merk je dus wel waar duurdere fietsen hun hogere prijs vandaan halen.
Toch mijn oog vandaag laten vallen op deze fiets. Waarom? Ik fiets vier dagen in de week naar mijn werk, ongeveer 10 minuten heen en 10 minuten terug en af en toe 20 minuten tijdens de zomer naar het centrum van Utrecht. Korte stukjes. Heb nu een Batavus Dinsdag die ik drie jaar geleden nieuw gekocht heb. Batavus vind ik een betrouwbaar merk en daarom ben ik daarbij gestart.Noom schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:37:
2299 euro.
Ik zag de Altura e-go Power Pro 'in de aanbieding', al vraag ik mij af of 2.299,- niet een acceptabele prijs is voor deze fiets. Ik heb niet veel ervaring met andere e-bikes, de enige paar eisen die ik heb zijn als volgt: rechte zithouding, middenmotor, flinke koppel en budget maximaal 2.500 euro.
Nu zie ik dat deze fiets slechts 5 versnellingen heeft, ik ben er nu (Nexus) 8 gewend. Wel heeft deze fiets ook naafversnellingen en dat vind ik wel weer prettig. De dame in de fietsenwinkel heeft de fiets nu voor mij apart gezet tot donderdag zodat ik er even rustig over na kan denken (en zelf verder kan speuren). De keuze is nog een accu van 400 kWh of 500 kWh voor 200 euro meer.
Overigens vond ik de fiets prettig genoeg (binnen) fietsen, niet slechter dan mijn huidige fiets, maar was daar erg gecharmeerd van Nexus 8. Maar wellicht hoeft dat bij een e-bike met trapondersteuning niet zo'n probleem te zijn. Wat denken jullie?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Niet aannemelijk, maar je kunt ook kijken of er iets anders te regelen is of anders 3D printen of toch maar een nieuw pootje.wokkelz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:01:
Long shot.. Maar ik kom er net achter dat de dop van mijn zijstandaard weg is.
Weet iemand of deze los te koop zijn? Via google vind ik alleen complete standaards.
[Afbeelding]
Ik gok dat dit de niet elektrische Dinsdag is, anders zou je niet vervangen.THE_BASE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Toch mijn oog vandaag laten vallen op deze fiets. Waarom? Ik fiets vier dagen in de week naar mijn werk, ongeveer 10 minuten heen en 10 minuten terug en af en toe 20 minuten tijdens de zomer naar het centrum van Utrecht. Korte stukjes. Heb nu een Batavus Dinsdag die ik drie jaar geleden nieuw gekocht heb. Batavus vind ik een betrouwbaar merk en daarom ben ik daarbij gestart.
Mijn vraag is waarom je elektrich wil voor dit soort stukjes. Tijdswinst op deze afstand is nihil. Kosten technisch is het ook niet ideaal, dure kilometers.
Tot slot als je echt een ebike wil, waaron niet de elektrische Dinsdag die je al lekker vind rijden?
Ik ben zeker niet van het veroordelen, begrijp me niet verkeerd, maar dit klinkt toch als weinig voordeel hebben tov de kosten.
Ook dit advies is welkom.roffeltjes schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Ik gok dat dit de niet elektrische Dinsdag is, anders zou je niet vervangen.
Mijn vraag is waarom je elektrich wil voor dit soort stukjes. Tijdswinst op deze afstand is nihil. Kosten technisch is het ook niet ideaal, dure kilometers.
Tot slot als je echt een ebike wil, waaron niet de elektrische Dinsdag die je al lekker vind rijden?
Ik ben zeker niet van het veroordelen, begrijp me niet verkeerd, maar dit klinkt toch als weinig voordeel hebben tov de kosten.
Ik merk dat ik soms moeite heb met wind. En misschien is het psychisch, maar als ik dan fietsers langs zie komen met een e-bike die met minder moeite en sneller langs komen, dan begint het elke keer weer te irriteren en te kriebelen.
De huidige fiets is inderdaad de niet-elektrische Batavus Dinsdag van 2020, echt wel een hele fijne fiets. Maar elke keer dat ik even op zo'n e-bike fiets is het zeer aangenaam, net dat zetje extra ondersteuning wat je krijgt. Nu fiets ik er 10 minuten over, straks misschien 8,5 minuut. Daar gaat het niet om, het is de ondersteuning die ik als prettig ervaar, ook bij het wegfietsen bij het stoplicht.
Maar ik snap ook wat je zegt: voor dit soort korte ritjes 2.299 euro uitgeven is een smak geld.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zolang je dat doorhebt is dat prima. Met verstandig laden ga je iig heel lang doen met zo'n fiets .
Mijn post over die fiets was natuurlijk puur persoonlijke ervaring ermee. Gezien ik een wat breder budget gesteld had, heb ik ook de fietsen in het hogere segment van dat budget mogen ervaren. En dan voel je wel een verschil tussen die Batavus en een andere fiets. Vind ik de specs acceptabel voor die prijs? Zeker. Je krijgt best redelijk wat fiets voor je geld. In de gedachtegang van fietsen tussen de 1500-2500 zal het dan weer een van de beteren zijn. Moet eerlijk zeggen dat de witte versie van deze fiets in eerste instantie hoog bij mij op het lijstje stond. Denk echt niet dat je hier een verkeerde keuze in maakt binnen je budget. Maar zoals ik al zei, de een vind de ene fiets lekkerder fietsen dan de ander.THE_BASE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Toch mijn oog vandaag laten vallen op deze fiets. Waarom? Ik fiets vier dagen in de week naar mijn werk, ongeveer 10 minuten heen en 10 minuten terug en af en toe 20 minuten tijdens de zomer naar het centrum van Utrecht. Korte stukjes. Heb nu een Batavus Dinsdag die ik drie jaar geleden nieuw gekocht heb. Batavus vind ik een betrouwbaar merk en daarom ben ik daarbij gestart.
Ik zag de Altura e-go Power Pro 'in de aanbieding', al vraag ik mij af of 2.299,- niet een acceptabele prijs is voor deze fiets. Ik heb niet veel ervaring met andere e-bikes, de enige paar eisen die ik heb zijn als volgt: rechte zithouding, middenmotor, flinke koppel en budget maximaal 2.500 euro.
Nu zie ik dat deze fiets slechts 5 versnellingen heeft, ik ben er nu (Nexus) 8 gewend. Wel heeft deze fiets ook naafversnellingen en dat vind ik wel weer prettig. De dame in de fietsenwinkel heeft de fiets nu voor mij apart gezet tot donderdag zodat ik er even rustig over na kan denken (en zelf verder kan speuren). De keuze is nog een accu van 400 kWh of 500 kWh voor 200 euro meer.
Overigens vond ik de fiets prettig genoeg (binnen) fietsen, niet slechter dan mijn huidige fiets, maar was daar erg gecharmeerd van Nexus 8. Maar wellicht hoeft dat bij een e-bike met trapondersteuning niet zo'n probleem te zijn. Wat denken jullie?
Thanks. Als je eenmaal gaat speuren kom je natuurlijk ook alternatieven tegen. Zo zag ik zojuist voor 2.599 euro een Cortina E-Silent Pro. Met riem en 7 versnellingen én betere accu. Maar een Shimano motor. En daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd (of heb het idee dat Bosch beter is, correct me of I’m wrong). Op die laatste zit ook nog eens 200 euro cashback en dan is het wel een toffe deal.Noom schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Mijn post over die fiets was natuurlijk puur persoonlijke ervaring ermee. Gezien ik een wat breder budget gesteld had, heb ik ook de fietsen in het hogere segment van dat budget mogen ervaren. En dan voel je wel een verschil tussen die Batavus en een andere fiets. Vind ik de specs acceptabel voor die prijs? Zeker. Je krijgt best redelijk wat fiets voor je geld. In de gedachtegang van fietsen tussen de 1500-2500 zal het dan weer een van de beteren zijn. Moet eerlijk zeggen dat de witte versie van deze fiets in eerste instantie hoog bij mij op het lijstje stond. Denk echt niet dat je hier een verkeerde keuze in maakt binnen je budget. Maar zoals ik al zei, de een vind de ene fiets lekkerder fietsen dan de ander.
Even over de versnellingsnaven: de Nexus 5 speed versnellingsnaaf is speciaal voor de e-bikes ontworpen en kan de krachten die door de motor vrijkomen goed verwerken. De Nexus 7 speeds naaf stamt van de normale fietsen en is de budgetvariant maar zeker geen top kwaliteit en bekend om zijn kwaaltjes, waarbij de Nexus 8 speed gewoon ook goed en vaak met een riem gecombineerd wordt. De 7 speed Nexus naaf is de minste optie als je hem op een elektrische fiets hebt en zie je vaak bij low budget merken. Raad ik dus niet aan.THE_BASE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:39:
[...]
Thanks. Als je eenmaal gaat speuren kom je natuurlijk ook alternatieven tegen. Zo zag ik zojuist voor 2.599 euro een Cortina E-Silent Pro. Met riem en 7 versnellingen én betere accu. Maar een Shimano motor. En daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd (of heb het idee dat Bosch beter is, correct me of I’m wrong). Op die laatste zit ook nog eens 200 euro cashback en dan is het wel een toffe deal.
https://www.likemybike.be...afversnellingen-uitgelegd
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
De Nexus 7 naaf is inderdaad wat zwakker dan de 8, maar is zeker geen slechte naaf. Als je keuze hebt ga voor de 8, maar ik zou de 7 niet afraden.
Officieel mag de 7 een kracht van 50 nm hebben, afhankelijk van de motor kan dat genoeg zijn.
Officieel mag de 7 een kracht van 50 nm hebben, afhankelijk van de motor kan dat genoeg zijn.
Ik vind het één van de minst belangrijke overwegingen. Ik heb nabij meerdere 7s die al de wereld rond zijn, één op een 9 jaar oude ebike, met yamaha middenmotor en die elke dag naar de boerderij ging. De ander zit op de 17 jaar oude stadsfiets van een lompe wedstrijdrenner. Ik heb ook zelf op mijn gewone fietsen vroeger 7s gehad en nooit weten te slopen. Anekdotisch, maar zo beroerd zijn ze nou ook weer niet.PeepPeepPeep schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:03:
[...]Nexus 7
Als een fiets fijn rijdt en het is een 7 en er is geen 5 of 8 alternatief zou ik hem dus gewoon kopen. Als het alsnog sneuvelt kan je er desnoods nog een 5 in laten zetten.
In dit specifieke geval voor ritjes van tien minuten zou ik me over de uitrusting van de fiets al helemaal geen zorgen maken, die 7s vallen echt niet zomaar uit elkaar. Net als dat ik velgremmen en riem met dat kilometrage geen issue vind. Slijtage is niet direct een factor.
Om maar weer te herhalen.
1. Vind een goede fm.
2. Ga proefrijden en kies de fiets met de fijnste rijeigenschappen.
Specs zijn niet onbelangrijk, maar een fiets moet vooral lekker rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 22-01-2024 08:40 ]
Grappig hoe mensen verschillen, bij mij werkt het andersom.. ik zou me een beetje genereren als ik als gezonde vent van nog geen 50 korte stadsritjes met een e Bike zou doen. Maar ik heb ook een kantoorbaan, dus alle beweging is welkom. Zal aan mijn fragiele ego liggenTHE_BASE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Ik merk dat ik soms moeite heb met wind. En misschien is het psychisch, maar als ik dan fietsers langs zie komen met een e-bike die met minder moeite en sneller langs komen, dan begint het elke keer weer te irriteren en te kriebelen.
..
Maar ik snap ook wat je zegt: voor dit soort korte ritjes 2.299 euro uitgeven is een smak geld.
Mijn pas aangeschafte Gazelle Esprit van 750 euro was ieg spotgoedkoop te verzekeren, heb niet eens d moeite genomen er een extra slot op te nemen. Lekker zorgeloos en zonder gedoe voor de kroeg/winkel parkeren dus
In other news: de (opgevoerde) Dutch Id van mn collega hier is voor de 4e(?) keer niet rijdbaar, de anti sjoemel software van Bosch blijkt maar dectecteren dat ie opgevoerd is en hem blokkeren. De FM moet hem dan elke keer weer aan de praat krijgen. Om die reden doet mijn andere collega gewoon nooit software updates, zolang je geen telefoon app nodig hebt ook een optie natuurlijk.
Opmerkelijk hoe strak Bosch hier bovenop zit, denk dat ze als de dood zijn voor strengere EU regels als het uit de hand loopt met alle illegaal opgevoerde "fietsbrommers"?
[ Voor 22% gewijzigd door _Anvil_ op 22-01-2024 10:18 ]
Ik ben een gezonde jonge vent en dacht er tot 3 jaar geleden net zo over. Tot het moment dat de jeugd, jong-volwassenen en ouderen allemaal langs fietsen op e-bikes en ellendige fatbikes. Het is wel iets waar ik nog altijd over nadenk, maar het is een stukje comfort. Ik heb ook niet de meest simpele auto gekozen, daarin wil je toch ook wat meer comfort en PK dan iets wat vier wielen en een stuur heeft?_Anvil_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:15:
[...]
Grappig hoe mensen verschillen, bij mij werkt het andersom.. ik zou me een beetje genereren als ik als gezonde vent van nog geen 50 korte stadsritjes met een e Bike zou doen. Maar ik heb ook een kantoorbaan, dus alle beweging is welkom. Zal aan mijn fragiele ego liggen
Dat hangt er toch allemaal van af wat je doel is.THE_BASE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben een gezonde jonge vent en dacht er tot 3 jaar geleden net zo over. Tot het moment dat de jeugd, jong-volwassenen en ouderen allemaal langs fietsen op e-bikes en ellendige fatbikes. Het is wel iets waar ik nog altijd over nadenk, maar het is een stukje comfort. Ik heb ook niet de meest simpele auto gekozen, daarin wil je toch ook wat meer comfort en PK dan iets wat vier wielen en een stuur heeft?
Voor ritjes onder de 5 km is een e-bike eerder een last dan een deugd, onder andere omdat je de fiets echt wel heel goed moet vast maken en het gewicht zo veel hoger is.
Hmm, niet over nagedacht. Toch fijn om wat meningen te horen. Ik neem dit wel mee in mijn overweging. Misschien handig om eerst weer eens in het voorjaar met de fiets te gaan en te kijken of het echt zo erg was.Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:34:
[...]
Dat hangt er toch allemaal van af wat je doel is.
Voor ritjes onder de 5 km is een e-bike eerder een last dan een deugd, onder andere omdat je de fiets echt wel heel goed moet vast maken en het gewicht zo veel hoger is.
Ow, qua auto's ben ik totaal niet rationeel, rij het liefst grote sloepen van 10 jaar oud (veel auto voor weinig na alle afschrijving) met de sterkst mogelijke motorisering. Ik durf niet uit te rekenen wat ik aan benzine, onderhoud, speciale banden etc. kwijt ben per jaar.. Wellicht dat ik daarom op andere vlakken verstandiger probeer te zijn.THE_BASE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben een gezonde jonge vent en dacht er tot 3 jaar geleden net zo over. Tot het moment dat de jeugd, jong-volwassenen en ouderen allemaal langs fietsen op e-bikes en ellendige fatbikes. Het is wel iets waar ik nog altijd over nadenk, maar het is een stukje comfort. Ik heb ook niet de meest simpele auto gekozen, daarin wil je toch ook wat meer comfort en PK dan iets wat vier wielen en een stuur heeft?
Ik herken wat jij zegt over alle eBikes op het fietspad, maar zie daar ook oorzaak nummer zoveel voor het feit dat wij rijke westerlingen steeds zwakker en slapper worden. Ik blijf dus gewoon lekker die kleine stukjes zelf trappen, mijn zoons (waar ik veel mee fiets) zouden me ook uitlachen denk ik
Rationeel gezien is de reactie hierboven ook wel goed: waarom voor die kleine stukjes al dat geld en gedoe: aanschaf, onderhoud, diefstalkans, klooien met extra sloten etc.
Mijn rit van 18km naar mn werk is een ander verhaal: no way dat ik dat nog op een gewone fiets ga doen, te tijdrovend tov de auto. Speed pedelec all the way en met weer als vandaag pakken we gewoon de auto, die zowaar 1 op 10 haalt op deze route
Same. In de koude wintermaanden pak ik voor de afstand (gisteren eens berekend) van 4 km enkeltje ook de auto. Een beetje luxe mag je jezelf best geven als dat kan._Anvil_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Rationeel gezien is de reactie hierboven ook wel goed: waarom voor die kleine stukjes al dat geld en gedoe: aanschaf, onderhoud, diefstalkans, klooien met extra sloten etc.
Mijn rit van 18km naar mn werk is een ander verhaal: no way dat ik dat nog op een gewone fiets ga doen, te tijdrovend tov de auto. Speed pedelec all the way en met weer als vandaag pakken we gewoon de auto, die zowaar 1 op 10 haalt op deze route
Verder is het inderdaad een punt waar ik zelf niet over na heb gedacht: diefstalkans, meer onderhoud, aanschaf van 2.500,- euro, fietsverzekering. En dat voor 4 keer in de week 20 minuten. Soms wil je iets gewoon graag, maar als je rationeel nadenkt en meningen van anderen mee neemt blijkt dat het niet zo zinvol is als het lijkt.
Voor mijn woon-werk afstand van 7 km. heb ik eigenlijk ook geen elektrische fiets nodig, maar dan moet ik wel dwars door de stad. Als het maar een beetje goed weer is, dan fiets ik nu lekker door de polder en is de rit tot 20 km. Voel me daarmee veel prettiger op kantoor, ben dan lekker fris en "uitgewaaid".
Ook reed ik vroeger zelden fietstochten en deze waren dan tot max. 20-30 km. Nu hoeft het zonnetje maar te schijnen en gaat het al kriebelen en doe ik regelmatig met gemak een tochtje van 50-80 km. Soms zelfs meerdere keren per week.
Mijn gezondheid en uithoudingsvermogen is er met de elektrische fiets alleen maar op vooruit gegaan.
Ook reed ik vroeger zelden fietstochten en deze waren dan tot max. 20-30 km. Nu hoeft het zonnetje maar te schijnen en gaat het al kriebelen en doe ik regelmatig met gemak een tochtje van 50-80 km. Soms zelfs meerdere keren per week.
Mijn gezondheid en uithoudingsvermogen is er met de elektrische fiets alleen maar op vooruit gegaan.
PSN-id: Chrasher
Ik heb lang getwijfeld of ik wel een e-bike wilde hebben omdat ik dan verleid zou worden om altijd maar "lui", met ondersteuning te fietsen. Dan zou de gezondheidswinst en verbetering van mijn conditie maar beperkt zijn. Maar dat valt me heel erg mee. Ik heb een e-bike gekozen die ook heel soepel fietst zonder ondersteuning (Cube Kathmandu Hybrid EXC 750) en na ruim 1000 km heb ik meer zonder dan met ondersteuning gefietst zie ik in de Bosch Flow app:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2amg9Edub1mZLgZmmJQU3Ik.jpg?f=user_large)
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Helemaal mee eens @Mr_Blobby Mijn statitieken zijn 20% zonder ondersteuning, 75% in eco en de rest in een hogere stand. Eco is bij mij dan max 60-75 Watt. En ja, mijn fiets rijdt ook heel licht zonder ondersteuning (hij is ook maar 16Kg.)
PSN-id: Chrasher
Wat maakt dat gewicht uit voor ritjes onder de 5km? Ik zie het verband niet. En vastmaken moet je elke fiets.Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:34:
[...]
Voor mij was het als onder de 30'er toen ik hem kocht heel simpel.
Ik wil niet meer dan een uur per dag bezig zijn met naar mijn werk gaan en ook niet bezweet aankomen.
Het is 14km op de fiets enkele rit. Auto is het 16km.
Elektrische fiets doe ik er een paar minuten langer dan een half uur over. Met de auto iets minder dan een half uur.
Ik fiets liever dan dat ik in de auto zit. Op het werk zeiden mensen dan: joh heb jij een elektrische fiets? Kan je niet fietsen?
Wie dat dan vroegen? Alle andere collegas. Die allemaal met de auto kwamen, ook al woonden ze op 5 km afstand
Ik wil niet meer dan een uur per dag bezig zijn met naar mijn werk gaan en ook niet bezweet aankomen.
Het is 14km op de fiets enkele rit. Auto is het 16km.
Elektrische fiets doe ik er een paar minuten langer dan een half uur over. Met de auto iets minder dan een half uur.
Ik fiets liever dan dat ik in de auto zit. Op het werk zeiden mensen dan: joh heb jij een elektrische fiets? Kan je niet fietsen?
Wie dat dan vroegen? Alle andere collegas. Die allemaal met de auto kwamen, ook al woonden ze op 5 km afstand
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nou, niet helemaal same, want 4km is iets anders dan 18km, 4km doe ik alleen met de auto als het *echt* kloteweer is of anderzins noodzakelijk isTHE_BASE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Same. In de koude wintermaanden pak ik voor de afstand (gisteren eens berekend) van 4 km enkeltje ook de auto. Een beetje luxe mag je jezelf best geven als dat kan.
Verder is het inderdaad een punt waar ik zelf niet over na heb gedacht: diefstalkans, meer onderhoud, aanschaf van 2.500,- euro, fietsverzekering. En dat voor 4 keer in de week 20 minuten. Soms wil je iets gewoon graag, maar als je rationeel nadenkt en meningen van anderen mee neemt blijkt dat het niet zo zinvol is als het lijkt.
Maar alles is persoonlijk he, doe wat bij jou past en trek je niks van een ander aan. De een fietst graag, de ander gaat liever met de auto naar de sportschool 3 straten verder om daar 2 uur per dag helemaal los te gaan.
Zelf heb ik gewoon een bepaalde dosis frisse lucht en beweging per dag nodig, dus vind het heerlijk om zoveel mogelijk korte afstanden (<5km) lopend of fietsend te doen. Maar als het de ochtenden dat ik met mn zoontje mee naar school fiets hard regent , dan gaat zn fiets gewoon achterin de stationwagen en doen we de 2,5 km naar school zo en rij ik daarna door naar mn werk
[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 22-01-2024 14:22 ]
Je kunt los wel voetjes kopen, zie bijvoorbeeld:wokkelz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:01:
Long shot.. Maar ik kom er net achter dat de dop van mijn zijstandaard weg is.
Weet iemand of deze los te koop zijn? Via google vind ik alleen complete standaards.
[Afbeelding]
https://www.fiets-onderde...os=1&_sid=1a9a4e4b3&_ss=r
Of:
https://www.fiets-onderde...os=2&_sid=b942550f5&_ss=r
Op zijn Engels ook nog wel te vinden als bicycle kickstand rubber foot bijvoorbeeld.
Maar je hebt een redelijk design standaard zo te zien. Of die los makkelijk aan te schaffen zijn, weet ik niet. Je kunt een Cube dealer vragen. Of overwegen Cube zelf te mailen.
Ik als gezonde jonge vent van 36, heb echt nul komma nul last van het gewicht van mijn ebike. Persoonlijk vind ik dat weinig reden om geen ebike aan te schaffen. Het is nu ook weer niet zo alsof die dingen zo extreem zwaar zijn. Met 25 - 30 kg heb je het vaak wel gehad. Ik kom in de praktijk eigenlijk geen scenarios tegen waarvan ik zeg, hier is dit ding te zwaar voor.Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:34:
[...]
Het meest vervelende is inderdaad het feit dat het een fiets is die inderdaad goed vastgemaakt dient te worden. De diefstalgevoeligheid is niet te ontkennen. Maar om eerlijk te zijn, vind ik het tegelijkertijd absurd om de keuze tussen wel of niet een ebike, daar vanaf te laten hangen. Enerzijds zijn daar verzekeringen voor, maar ook anderzijds ben ik van mening dat dit soort diefstal vele malen serieuzer aangepakt moet worden door de maatschappelijk economische impact.
@psychodude Over diefstal, daar heb je een punt. Laat het je niet ontmoedigen een e-bike aan te schaffen. Wellicht kun je alvast een art4 of hoger slot aanschaffen want de georganiseerde bende die ze achterin een busje richting Polen voeren denken hier wel even na.
Neem een all risk verzekering want dan ben je ook gedekt als het dievengilde (een giga groot volk) je fiets beschadigd bij een braakpoging. Dat kost wel wat, maar heel veel mensen hebben losse handjes en de politie doet er niet veel mee.
Willen ze jouw e-bike dan krijgen ze die. Desnoods met geweld, maar laat je niet ontmoedigen door grote verhalen her en der. Zet hem gewoon goed op slot en vast en ze slaan de jouwe over. Lees je vooral in op ideeën om je fiets zo min mogelijk op te laten vallen. De mijne is nog nooit gejat en dat wil ik zo houden, en mocht het toch gebeuren dan heb ik de eisen van mijn verzekering opgevolgd en koop ik een nieuwe. Liever niet want mijn e-bike bevalt me uitstekend.
Maak je niet overdreven druk, maar blijf wel alert
Neem een all risk verzekering want dan ben je ook gedekt als het dievengilde (een giga groot volk) je fiets beschadigd bij een braakpoging. Dat kost wel wat, maar heel veel mensen hebben losse handjes en de politie doet er niet veel mee.
Willen ze jouw e-bike dan krijgen ze die. Desnoods met geweld, maar laat je niet ontmoedigen door grote verhalen her en der. Zet hem gewoon goed op slot en vast en ze slaan de jouwe over. Lees je vooral in op ideeën om je fiets zo min mogelijk op te laten vallen. De mijne is nog nooit gejat en dat wil ik zo houden, en mocht het toch gebeuren dan heb ik de eisen van mijn verzekering opgevolgd en koop ik een nieuwe. Liever niet want mijn e-bike bevalt me uitstekend.
Wat betreft diefstal:
Kiwa SCM heeft een keurmerk voor GPS trackers opgezet. Die start vanaf 1 april.
Grote verzekeraar ENRA loopt hierop vooruit en eist bij fietsen van +€4500 vanaf 1 april alvast een GPS tracker van een lijst met merken die waarschijnlijk zometeen het keurmerk krijgen. Andere verzekeraars zullen zeker volgen.
Er was wat aan te merken op de effectiviteit van GPS trackers. Bizar bijvoorbeeld dat notabele ANWB ze duidelijk zichtbaar op het slot plakte. Met een keurmerk wordt de effectiviteit beter.
Een ander probleem was dat de gebruiker soms wel een GPS tracker nam (bijvoorbeeld voor korting op verzekering), maar het abonnement erop direct weer beëindigde. Met de tracker in de polisvoorwaarden zullen gebruikers wel een opsporingsabonnement afnemen.
Ikzelf, met een fietsenwinkel, vond de GPS tracker een slechte deal (op individueel niveau) omdat de abonnementskosten hoger zijn dan de korting op de verzekering. Maar ik vind het een “goede deal” als het daarnaast een verplichting is voor je verzekering. Dus winkels gaan ze ook vaker adviseren.
Wanneer (niet als) de GPS tracker meer geïnstalleerd is wordt de pakkans groter en diefstal dus minder interessant. Ik denk dat we nu op de piek zitten, en het na dit jaar gaat teruglopen.
Kiwa SCM heeft een keurmerk voor GPS trackers opgezet. Die start vanaf 1 april.
Grote verzekeraar ENRA loopt hierop vooruit en eist bij fietsen van +€4500 vanaf 1 april alvast een GPS tracker van een lijst met merken die waarschijnlijk zometeen het keurmerk krijgen. Andere verzekeraars zullen zeker volgen.
Er was wat aan te merken op de effectiviteit van GPS trackers. Bizar bijvoorbeeld dat notabele ANWB ze duidelijk zichtbaar op het slot plakte. Met een keurmerk wordt de effectiviteit beter.
Een ander probleem was dat de gebruiker soms wel een GPS tracker nam (bijvoorbeeld voor korting op verzekering), maar het abonnement erop direct weer beëindigde. Met de tracker in de polisvoorwaarden zullen gebruikers wel een opsporingsabonnement afnemen.
Ikzelf, met een fietsenwinkel, vond de GPS tracker een slechte deal (op individueel niveau) omdat de abonnementskosten hoger zijn dan de korting op de verzekering. Maar ik vind het een “goede deal” als het daarnaast een verplichting is voor je verzekering. Dus winkels gaan ze ook vaker adviseren.
Wanneer (niet als) de GPS tracker meer geïnstalleerd is wordt de pakkans groter en diefstal dus minder interessant. Ik denk dat we nu op de piek zitten, en het na dit jaar gaat teruglopen.
On a different note: van mijn oude e-bike (die nu vooral door mijn oudste twee kinderen wordt gebruikt), was de Bafang M400 middenmotor na een kleine 20k kilometer aan revisie toe (klonk en voelde de ketting en tandwielen zwaar versleten waren).
Ik kon nergens een bedrijf vinden die Bafang motoren reviseert, dus ik heb de fietsenmaker gevraagd of hij dat wilde proberen (op mijn risico). Ik had zelf al een nieuw (nylon) tandwiel en vrijloopkoppeling uit China besteld (nauwelijks te verkrijgen hier en alleen tegen de hoofdprijs). De fietsenmaker heeft met die onderdelen en nog wat door hem zelf bestelde lagers en pakkingen de motor gereviseerd: het nylon tandwiel was inderdaad beschadigd en er leek ook wat vochtschade (roestvorming).
We hebben gisteren de fiets weer opgehaald en de motor voelt als nieuw. (Ik weet natuurlijk nog niet hoe het zich op de lange termijn houdt). Het was voor de fietsenmaker de eerste keer, maar wel voor herhaling vatbaar. Mocht iemand met een Bafang (M400) die ook aan revisie toe is dan laat het even weten. (Oost Nederland)
Ik kon nergens een bedrijf vinden die Bafang motoren reviseert, dus ik heb de fietsenmaker gevraagd of hij dat wilde proberen (op mijn risico). Ik had zelf al een nieuw (nylon) tandwiel en vrijloopkoppeling uit China besteld (nauwelijks te verkrijgen hier en alleen tegen de hoofdprijs). De fietsenmaker heeft met die onderdelen en nog wat door hem zelf bestelde lagers en pakkingen de motor gereviseerd: het nylon tandwiel was inderdaad beschadigd en er leek ook wat vochtschade (roestvorming).
We hebben gisteren de fiets weer opgehaald en de motor voelt als nieuw. (Ik weet natuurlijk nog niet hoe het zich op de lange termijn houdt). Het was voor de fietsenmaker de eerste keer, maar wel voor herhaling vatbaar. Mocht iemand met een Bafang (M400) die ook aan revisie toe is dan laat het even weten. (Oost Nederland)
Heeft mij ook niet ontmoedigt. Maar het feit dat mijn 1e ebike met circa 6 maanden gestolen was uit de inpandige fietsenstalling, blijft gewoon aanwezig. En ook zat collegae met ervaringen van dure ebikes die zijn gestolen.jimh307 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:18:
@psychodude Over diefstal, daar heb je een punt. Laat het je niet ontmoedigen een e-bike aan te schaffen. Wellicht kun je alvast een art4 of hoger slot aanschaffen want de georganiseerde bende die ze achterin een busje richting Polen voeren denken hier wel even na.
Op persoonlijk niveau, zijn hier verzekeringen voor.
Maar op maatschappelijk niveau vind ik dat de strafeis voor dit soort criminaliteit met dusdanige maatschappelijke impact gewoon vele malen hoger moet liggen. Van andermans spullen blijf je af. En kost ons gewoon ontzettend veel geld. Juist aan dit soort verzekeringen. Aan de eisen voor dit soort verzekeringen, die de komende jaren verder op zullen gaan lopen.
Ik zou er persoonlijk dan ook niet rouwig om zijn indien een fietsendief voor 50 jaar de bak in verdwijnt. Criminelen van straat is geen gemis voor de maatschappij.
Ik ben wel heel benieuwd welke delen of welke winkel. Ik zit in Oost Nederland met mijn winkel en heb al wel eens een inruil fiets afgeschreven met een Bafang motor.dennisfr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:14:
On a different note: van mijn oude e-bike (die nu vooral door mijn oudste twee kinderen wordt gebruikt), was de Bafang M400 middenmotor na een kleine 20k kilometer aan revisie toe (klonk en voelde de ketting en tandwielen zwaar versleten waren).
50 jaar krijg je nog niet als je je eigen moeder martelt tot de dood.psychodude schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Ik zou er persoonlijk dan ook niet rouwig om zijn indien een fietsendief voor 50 jaar de bak in verdwijnt. Criminelen van straat is geen gemis voor de maatschappij.
Hou de kerk een beetje in het midden. Als ze er al eens een 3 maanden effectieve straf voor zouden krijgen, dan zou er al iets bewegen.
Tweede punt is de pakkans, die is gewoon véél te laag.
Vandaar dat ik ook zei, persoonlijk.Tommie12 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:32:
[...]
50 jaar krijg je nog niet als je je eigen moeder martelt tot de dood.
Hou de kerk een beetje in het midden. Als ze er al eens een 3 maanden effectieve straf voor zouden krijgen, dan zou er al iets bewegen.
Tweede punt is de pakkans, die is gewoon véél te laag.
Ik zie criminelen het liefst volledig uit het straatbeeld verdwijnen. Hoop op herstel, heb ik opgegeven. Van mij is terugkeer binnen de maatschappij niet noodzakelijk.
Goedemiddag, bij deze de vraag voor advies, ik zie een aanbod van een Victoria eTrekking 12.8 met maar ~500km op de teller. De fietst oogt fotografisch goed. Hoe voer ik een accu meting?
Bijkomstig punt van de verkoper is dat deze fiets is opgevoerd, kosten €250, en dat die met gemak 40kmph aantikt. De opvoering kan weer gedownmod worden . In hoeverre dit correct kan weet ik niet. Ik snap dat dit misschien toelaatbaar is in andere EU landen maar volgens mij mag dat in NL niet of zit ik ernaast ( de pedelec moet al een kentekenplaat en rijbewijs houder).
Als ik het goed begrijp is dit een 2019 model. Als die over 5 jaar ( wsl zal de frame garantie ook zolang zijn geweest) slechts 500km heeft gereden, is dat over de periode gemeten goed of slecht voor de accu?
Heeft iemand ervaring met deze fiets en dit model?
Ik las op een ander fora over Victoria wel positieve maar ook negatieve berichten , niet betreffende dit model.
Advies en meningen zijn welkom, ook ongezouten.
Mijn aan te schaffen E-fiets zou frequent wekelijks 110-150km rijden met weekend uitschieters op +30, muv slecht weer situaties een -90km deductie
Bijkomstig punt van de verkoper is dat deze fiets is opgevoerd, kosten €250, en dat die met gemak 40kmph aantikt. De opvoering kan weer gedownmod worden . In hoeverre dit correct kan weet ik niet. Ik snap dat dit misschien toelaatbaar is in andere EU landen maar volgens mij mag dat in NL niet of zit ik ernaast ( de pedelec moet al een kentekenplaat en rijbewijs houder).
Als ik het goed begrijp is dit een 2019 model. Als die over 5 jaar ( wsl zal de frame garantie ook zolang zijn geweest) slechts 500km heeft gereden, is dat over de periode gemeten goed of slecht voor de accu?
Ik las op een ander fora over Victoria wel positieve maar ook negatieve berichten , niet betreffende dit model.
Mijn aan te schaffen E-fiets zou frequent wekelijks 110-150km rijden met weekend uitschieters op +30, muv slecht weer situaties een -90km deductie
Dit is op zich geen slecht merk en model, maar ik zou nooit een opgevoerde fiets kopen of rijden.80sdude schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:
Goedemiddag, bij deze de vraag voor advies, ik zie een aanbod van een Victoria eTrekking 12.8 met maar ~500km op de teller. De fietst oogt fotografisch goed. Hoe voer ik een accu meting?
De batterij is dus amper gebruikt, en met wat pech staat die nu 5 jaar op 100% , en dat is wel slecht voor de accu.
Een FM kan de gezondheid van de accu uitlezen, maar mogelijk ook zien dat de fiets opgevoerd is.
Ik zou deze dus laten schieten...
Victoria is een goed merk. Als de fiets echt zo weinig gelopen heeft en de prijs is goed dan heb je een prima deal.80sdude schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:
Ik begrijp dat je niet opgevoerd wilt fietsen en juich dat toe. Bij deze kilometerstand is er echt geen schade door opgelopen. Ongedaan maken is <5min werk en zal elke fietsenmaker wel voor je doen (andersom natuurlijk niet!).
De accu is niet even snel te meten. Die moet opgeladen en ontladen worden om daarbij de capaciteit te meten. De betere fietsenwinkels bieden dit aan, tegen betaling. Als de verkoper daar aan mee wil werken kan dat. Als de verkoper zelf een fietsenwinkel is kan die het vast kosteloos voor je uitvoeren.
De accu is bij een gebruikte fiets altijd een risico(tje). Als je er rekening mee houdt dat de accu over een aantal jaar vervangen moet, hoef je de fiets er niet om te laten staan. Dat is natuurlijk bij elke gebruikte zo.
Twee punten om op te letten:
Als er een nieuwe motor onder zit dan zijn de kilometers op 0 gekomen. Bij deze leeftijd en gezien je omschrijving een mogelijkheid. Dat kun je zelfs als leek absoluut zien aan de fiets, want bij 500km moet die er als nieuw uit zien en als er al een nieuwe motor onder moest is dat niet meer het geval. Als de fiets er als nieuw uitziet, dan niet druk om maken!
Deze fiets heeft een derailleur versnelling. Veel mensen vinden dat fijn fietsen, o.a. omdat het lichter loopt. Het vergt wel meer onderhoudt. Bij mooi weer en weinig km’s valt dat mee. Bij dagelijks gebruik door regen en vooral pekel kan dat tegen gaan zitten. Het kan prima, maar maak daarin een bewuste keuze.
Vraagje. Van mijn victoria E trekking 6.5 vloog vanmiddag de ketting eraf. Zelf weer omgelegd en verder gefietst. Maar zou het kunnen dat deze is opgerekt en aan vervanging toe is? Inmiddels bijna 1700km op gefietst.
Dat kan. Dan zou je wel te weinig gesmeerd of te weinig geschakeld hebben (= steeds op kleine tandwiel fietsen). Maar het gebeurd wel af en toe al bij lage km stand.vangoghnl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:
Vraagje. Van mijn victoria E trekking 6.5 vloog vanmiddag de ketting eraf. Zelf weer omgelegd en verder gefietst. Maar zou het kunnen dat deze is opgerekt en aan vervanging toe is? Inmiddels bijna 1700km op gefietst.
Wij kunnen het via internet niet zien. Het is daarom gemakkelijker om je vraag in een fietsenwinkel te stellen.
Koop zo’n kettingtool, dan kan je direct meten of de ketting nog goed is.vangoghnl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:
Ik fiets misschien niet helemaal zoals de gemiddelde Nederlander. Werk als wijkverpleegkundige en fiets tijdens de hele dienst zo'n 25 a 40 km. Maar dit is erg vaak remmen en optrekken is allemaal in de stad. Ik fiets ook door alle weertype, en schakel nonstop. Helaas vind ik een fiets met derailleur echt het lekkerst fietsen. Maar niet het beste voor weer en wind. Extra kosten in onderhoud voor eventueel vaker vervangen hoef ik niet zelf te betalen. Maar wil wel zolang mogelijk met een kettingset doen.Foxhill schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Dat kan. Dan zou je wel te weinig gesmeerd of te weinig geschakeld hebben (= steeds op kleine tandwiel fietsen). Maar het gebeurd wel af en toe al bij lage km stand.
Wij kunnen het via internet niet zien. Het is daarom gemakkelijker om je vraag in een fietsenwinkel te stellen.
Daarnaast dat hele smeren is me niet heel erg duidelijk. Ene keer smeer ik te vet en dan weer te weinig. Is daar een makkelijk trucje voor? En kan ik beter squirt gebruik ik op de Mountainbike, of echt olie gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door vangoghnl op 24-01-2024 00:17 ]
Vanwege motorfietsen, brommers en ook fietsen met dichte kettingkast zijn de meeste kettingvetten die worden aangeboden inderdaad dik. Gebruik voor een derailleur ketting het beste PTFE-spray. Ruim aanbrengen vanaf recht achter de tandwielen, een beetje in het derailleur wieltje spuiten, en daarna met een doek de buitenkant van de ketting schoonpoetsen. Dan heb je een glimmend schone ketting, waar aan de buitenkant weinig overtollig zit, en die van binnen goed gesmeerd is.vangoghnl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Ik fiets misschien niet helemaal zoals de gemiddelde Nederlander. Werk als wijkverpleegkundige en fiets tijdens de hele dienst zo'n 25 a 40 km. Maar dit is erg vaak remmen en optrekken is allemaal in de stad. Ik fiets ook door alle weertype, en schakel nonstop. Helaas vind ik een fiets met derailleur echt het lekkerst fietsen. Maar niet het beste voor weer en wind. Extra kosten in onderhoud voor eventueel vaker vervangen hoef ik niet zelf te betalen. Maar wil wel zolang mogelijk met een kettingset doen.
Daarnaast dat hele smeren is me niet heel erg duidelijk. Ene keer smeer ik te vet en dan weer te weinig. Is daar een makkelijk trucje voor? En kan ik beter squirt gebruik ik op de Mountainbike, of echt olie gebruiken.
Gebruik geen ontvetter tenzij je heel vaak wilt smeren.
Ik zoek nog een spray zonder Teflon / PTFE. Helaas blijven die nooit goed zitten.
Een spray moet je sowieso niet willen, dat geeft alleen maar extra geknoei waar rotzooi maar al te graag aan wil blijven plakken.
Probeer eens een drip on wax.
Heb zelf goede ervaringen met Squirt Lube Wax en Dynamic Speed Potion Wax.
[ Voor 19% gewijzigd door db87 op 24-01-2024 07:44 ]
ECT Prometeia Mach 2 GT modded
Wax is net als ontvetten leuk als je er vaak mee bezig wilt. De klanten in onze werkplaats kijken er meestal een aantal maanden niet naar om, dan werkt alleen spray met PTFE.db87 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:41:
Een spray moet je sowieso niet willen, dat geeft alleen maar extra geknoei waar rotzooi maar al te graag aan wil blijven plakken.
Dus situatie afhankelijk.
Iemand ervaring met goede lakstift voor Urban Arrow toevallig? Storm deze week heeft de Urbam Arrow, ondanks vastzetten, doen kantelen en heb wat krassen op de stuurbuis/stang
Of het komt op je remschijf terecht en dat wil je echt niet. Ervaring mee gehad.db87 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:41:
Kettingspray is nog steeds gewoon het meest gebruikt in werkplaatsen. Omdat (sportfietsen uitgesloten) dit het beste werkt. Je moet het niet op de remschijf spuiten. Dat moet je met alle andere middelen voor je fiets ook niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 24-01-2024 12:21 ]
De nevel uit zo'n spuitbus kan dat toch raken. Remschijven zijn er bizar gevoelig voor heb ik gemerkt.Foxhill schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:13:
Kettingspray is nog steeds gewoon het meest gebruikt in werkplaatsen. Omdat (sportfietsen uitgesloten) dit het beste werkt. Je moet het niet op de remschijf spuiten. Dat moet je met alle andere middelen voor je fiets ook niet.
Vooral vroeger, met velgremmen, was het een hele kunst om te voorkomen dat olie op de velg kwam. Wat dat betreft zijn remschijven een hele verbetering - nu is het een stuk makkelijker om de ketting in te spuiten zonder de remmerij te raken.jimh307 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:03:
[...]
De nevel uit zo'n spuitbus kan dat toch raken. Remschijven zijn er bizar gevoelig voor heb ik gemerkt.
Ik heb overigens altijd een oude krant (of lap stof) tussen ketting en wiel die overtollige olie opvangt. Dan komt er ook geen olie op andere fietsonderdelen, of op de ondergrond.
Links of rechtsom, je kettinspanning is te laag.vangoghnl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:
Ga naar je FM. Zij kunnen de ketting weer op spanning zetten of indien nodig vervangen.
Maar het kan best zijn dat met een nieuwe ketting het wiel toch nog op de juiste plaats staat.roffeltjes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:29:
[...]
Links of rechtsom, je kettinspanning is te laag.
Ga naar je FM. Zij kunnen de ketting weer op spanning zetten of indien nodig vervangen.
Ik heb dezelfde fiets, snap niet hoe je dat doet. Zonder ondersteuning dat is alsof je door stroop fiets (dan fiets ik liever op een normale fiets). Bij mij dat grafiekje paars/rood lol.Mr_Blobby schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:06:
Ik heb lang getwijfeld of ik wel een e-bike wilde hebben omdat ik dan verleid zou worden om altijd maar "lui", met ondersteuning te fietsen. Dan zou de gezondheidswinst en verbetering van mijn conditie maar beperkt zijn. Maar dat valt me heel erg mee. Ik heb een e-bike gekozen die ook heel soepel fietst zonder ondersteuning (Cube Kathmandu Hybrid EXC 750) en na ruim 1000 km heb ik meer zonder dan met ondersteuning gefietst zie ik in de Bosch Flow app:[Afbeelding]
Iedere keer als je uitbolt, bergaf rijdt, of boven de 25 gaat telt mee als 'motor uit'.JustFogMaxi schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Ik heb dezelfde fiets, snap niet hoe je dat doet. Zonder ondersteuning dat is alsof je door stroop fiets (dan fiets ik liever op een normale fiets). Bij mij dat grafiekje paars/rood lol.
Je weet het pas als je je fiets laat uitlezen.
Ooow zoTommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Iedere keer als je uitbolt, bergaf rijdt, of boven de 25 gaat telt mee als 'motor uit'.
Als ik terugkijk naar mijn opgeslagen ritjes in de Bosch app, lever ik zelf gemiddeld zo'n 170 watt aan vermogen (menselijke motor) en rijd ik gemiddeld zo'n 23 km/uur. Dat zijn geen vreemde cijfers als ik de fietsersbond moet geloven:JustFogMaxi schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Ik heb dezelfde fiets, snap niet hoe je dat doet. Zonder ondersteuning dat is alsof je door stroop fiets (dan fiets ik liever op een normale fiets). Bij mij dat grafiekje paars/rood lol.
https://www.fietsersbond....20uur%20vol%20te%20houden.
@Tommie12 en @roffeltjes de 6.5 heeft derailleur.
Hier telt bovenstaand wel degelijk mee bij de ingestelde stand, anders zou 'Uit' er bij mij helemaal anders uit zien. Ergens een verborgen instelling?Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Iedere keer als je uitbolt, bergaf rijdt, of boven de 25 gaat telt mee als 'motor uit'.
The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.
Oh daar had ik even niet bij stil gestaan.Foxhill schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:33:
@Tommie12 en @roffeltjes de 6.5 heeft derailleur.
Het plaatje van @Mr_Blobby geeft volgens mij aan hoeveel kilometer er in een bepaalde ondersteuningsstand is gereden, niet hoe sterk de motor heeft ondersteund. Zo heb ik 'm geïnterpreteerd in ieder geval.Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Dat klopt. Dat staat ook zo in de uitleg als je op het "ï" icoontje klikt:B64 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:18:
[...]
Het plaatje van @Mr_Blobby geeft volgens mij aan hoeveel kilometer er in een bepaalde ondersteuningsstand is gereden, niet hoe sterk de motor heeft ondersteund. Zo heb ik 'm geïnterpreteerd in ieder geval.
"De kaart met de kilometerstanden toont de afstand die je in elke rijmodus hebt afgelegd"
Mijn elektrische fietsen wil ik graag veilig laden in de schuur. Nu heb ik ooit iets gelezen over een veilig stopcontact die je tussen de lader en stopcontact plaats. Die uitschakelt als het laden klaar is.
Weet iemand wat ik bedoel?
En is dit hetzelfde als een veilige stekkerdoos met overspanbeveiliging?
Weet iemand wat ik bedoel?
En is dit hetzelfde als een veilige stekkerdoos met overspanbeveiliging?
Niet per se, maar meer een 'standby killer' die onder xWatt verbruik uitschakelt.
Aandachtspuntje: met deze temperaturen wil je niet in de schuur laden.
Wise enough to play the fool
Inderdaad. Zeker als je een 4A lader hebt, dan is de minimum temperatuur die de accu moet hebben 5 graden. Ga je ze kouder opladen dan lijkt hij gewoon te laden, maar krijg je lithiumplating in de cel en is het snel over. Eens die fout maken kost doorgaans 19% aan derving die niet meer ongedaan kan worden gemaakt. Dit is dan al na één oplaadbeurt op een te lage temperatuur. Nu zijn de Bosch opladers/accu hier tegen beschermd. Toch maar het risico niet onnodig nemen.teacher schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:32:
Niet per se, maar meer een 'standby killer' die onder xWatt verbruik uitschakelt.
Het beste is de accu in een warmere omgeving op temperatuur laten komen. Wil je niet binnen opladen, laat ze een paar uur acclimatiseren binnen en laad hem dan alsnog buiten op. Ben je bang voor brand? Dan is het slim om altijd een volle emmer met zand klaar te zetten mocht het misgaan. Dus niet in de nacht binnen opladen.
Toch hoef je voor brand niet bang te zijn. Van de miljoenen e-bikes die nu rondrijden vatten er enkele vlam, dus de kans is statistisch gezien heel klein. Dus binnen opladen gaat prima, zolang er altijd iemand wakker is, dus het liefst overdag of in de avond.
Zo, ben ik weer. Ik heb een kitje voor mijn projectje gekocht, maar ik loop tegen twee problemen aan.
de accu heeft 4 draden: een plus, een min en twee dunne draden die ik niet kan thuisbrengen. De accu opladen gebeurt op de accu zelf. Dus ik denk dat de dunne draadjes voor het aan\uit schakelen zijn? Is kortsluiten een optie? Ik heb namelijk geen aansluiting ervoor op mijn nieuwe controller. En direct meten op de polen levert 0.1V op
Dan probleem 2. Ik heb op de controller een 3 dradige aansluiting voor de trapondersteuningsensording, de fiets heeft een cranksensor van twee draden en een sensor bij het grote tandwiel, met drie draden
iemand een idee?
de accu heeft 4 draden: een plus, een min en twee dunne draden die ik niet kan thuisbrengen. De accu opladen gebeurt op de accu zelf. Dus ik denk dat de dunne draadjes voor het aan\uit schakelen zijn? Is kortsluiten een optie? Ik heb namelijk geen aansluiting ervoor op mijn nieuwe controller. En direct meten op de polen levert 0.1V op
Dan probleem 2. Ik heb op de controller een 3 dradige aansluiting voor de trapondersteuningsensording, de fiets heeft een cranksensor van twee draden en een sensor bij het grote tandwiel, met drie draden
iemand een idee?
Hallo
Ik rij sinds +- eind september en tot grote tevredenheid met een Dutch ID Panthom S75 TR Automaat.
Ik heb in de Enviolo naaf de cadans op 55 staan en de vertrek op gemiddeld.
Momenteel beschik ik over volgende ondersteuningen
ECO
TOUR+
SPORT
TURBO
Meestal rij ik ECO of TOUR+ en fiets dan +- 19 - 20 km/uur
Ik overweeg nu om de SPORT te vervangen door de AUTO modus ( Gewoon om eventueel eens te proberen )
Daarom elke vraagjes
Welke settings gebruiken hier de automaat rijders onder ons ( Cadans - ondersteuning )
Zijn er fietsers die de AUTO modus in gebruik hebben al dan niet in combi met een automaat geschakelde Enviolo naaf en bevalt dat of .........
Wel spijtig dat Bosch niet de mogelijkheid geeft om meer modi te laden en dat je hiervoor naar de dealer moet.
Ik rij sinds +- eind september en tot grote tevredenheid met een Dutch ID Panthom S75 TR Automaat.
ECO
TOUR+
SPORT
TURBO
Ik overweeg nu om de SPORT te vervangen door de AUTO modus ( Gewoon om eventueel eens te proberen )
Daarom elke vraagjes
Welke settings gebruiken hier de automaat rijders onder ons ( Cadans - ondersteuning )
Zijn er fietsers die de AUTO modus in gebruik hebben al dan niet in combi met een automaat geschakelde Enviolo naaf en bevalt dat of .........
Wel spijtig dat Bosch niet de mogelijkheid geeft om meer modi te laden en dat je hiervoor naar de dealer moet.
Met die info is daar niks zinnig over te vertellen. Heb je schema’s, typenummers, specificaties, of zijn dat onderdelen die je ergens ‘gevonden’ hebt?farlakes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:00:
Zo, ben ik weer. Ik heb een kitje voor mijn projectje gekocht, maar ik loop tegen twee problemen aan.
iemand een idee?
De informatie die je geeft is wel wat beperkt om een uitspraak te doen.farlakes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:00:
... kitje voor mijn projectje gekocht....
iemand een idee?
Bij een volledige kit zijn de onderdelen meestal op elkaar afgestemd en zit er een aansluitschema bij. Een draadje zus, twee draadjes zo, werkt niet echt.
Een complete set bestaat uit contoller, display, motor, trapsensor en evt snelheidsensor als deze niet in de motor is gemonteerd.
Een bedradingsschema is soms op de controller geplakt. Indien het merk bekend is vaak ook online te vinden.
De trapsensor zit bij het grote tandwiel, de snelheid sensor bij achterwiel.
Voor de accudraden geldt feitelijk hetzelfde. Het kan zijn dat de dunne draden tbv een schakelaar zijn. Het kunnen ook sensedraden zijn tbv laden. Maar ook bij een accu is er meestal een bedradingsschema.
Als er spanning vanaf de dikke draden komt, zou ik de dunne draden negeren.
Met die info is daar niks zinnig over te vertellen. Heb je schema’s, typenummers, specificaties, of zijn dat onderdelen die je ergens ‘gevonden’ hebt?
Het is een fiets uit 2010, Bafang naafmotor. De rest is van Reevo. Het oude display is defect, dus ik heb een nieuw display met bijhorende controller gekocht. Universeel, selflearning en uit China.De informatie die je geeft is wel wat beperkt om een uitspraak te doen.
Bij een volledige kit zijn de onderdelen meestal op elkaar afgestemd en zit er een aansluitschema bij. Een draadje zus, twee draadjes zo, werkt niet echt.
Een complete set bestaat uit contoller, display, motor, trapsensor en evt snelheidsensor als deze niet in de motor is gemonteerd.
Een bedradingsschema is soms op de controller geplakt. Indien het merk bekend is vaak ook online te vinden.
De trapsensor zit bij het grote tandwiel, de snelheid sensor bij achterwiel.
Voor de accudraden geldt feitelijk hetzelfde. Het kan zijn dat de dunne draden tbv een schakelaar zijn. Het kunnen ook sensedraden zijn tbv laden. Maar ook bij een accu is er meestal een bedradingsschema.
Als er spanning vanaf de dikke draden komt, zou ik de dunne draden negeren.
Fabrikanten reageren niet, of hun reactietijd moet trager zijn dan de twee maanden waarop ik al wacht.
De crank heeft dus een sensor, het tandwiel ook, en op de oude controller zit een niet aangesloten 5 pins connector.
De accu functioneert, de dunne draden zijn idd te negeren. Laden gebeurt direct op de accu, dus daar heb ik verder geen last van.
De nieuwe controller heeft voor de trapondersteuning (PAS) ook drie draden. Maar niet de twee die vanaf de naaf komen. En de snelheidssensor zit niet bij het achterwiel. Dus die negeer ik dan ook maar.
De gebruikte draadkleuren op de fiets zijn oud, de kabelboompjes hebben weer andere kleuren, de bekabeling naar de printplaat (in hars gegoten...) heeft weer andere kleuren. Een soort elektronische carnaval.
En natuurlijk kloppen de stekkers voor geen meter, dus we gaan lekker solderen en koppelingen knijpen, of hoe die krengen ook heten.
Ik kijk naar deze fiets: https://www.bergamont.com...ont-e-horizon-tour-4-wave
Maar ken er eingelijk weinig van. Hebben jullie tips of meningen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Meestal zijn ook de China controllers gebaseerd op een bekend merk. Vooral bij self learning zoals bv de Vesc.farlakes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:08:
[...]
...Bafang naafmotor... nieuw display met bijhorende controller gekocht. Universeel, selflearning en uit China....
Geeft de webshop geen info daarover? Misschien via een typenummer.
Ik begrijp niet zo goed de draden van de crank (waar de pedaal aan zit).
2 draden van de naaf kunnen de snelheidsensor zijn als deze verder ontbreekt.
Moderne zelflerende controllers kunnen meestal met meer type sensoren omgaan, mits je weet hoe deze aan te sluiten. Denk bv aan koppelsensor, die vroeger nimmer voorkwam bij naaf motoren.
Dit is gewoon een goede basisfiets. Remmen zijn in orde, motor is een goede betrouwbare bosch.poehah schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:49:
Ik kijk naar deze fiets: https://www.bergamont.com...ont-e-horizon-tour-4-wave
Alvast bedankt!
De rest lijken me prima componenten.
Niks mis met een derailleur, maar je moet die en de ketting wel regelmatig poetsen en smeren.
Waarvoor ga je de fiets gebruiken?
Veel vragen van jouw kant. Het volgende kan ik er over zeggen.Mr Luky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:22:
Hallo
ECO
TOUR+
SPORT
TURBO
Daarom elke vraagjes
Je kan inderdaad de Sportmodus vervangen door de Auto modus. Ik heb (nog) geen ervaring met deze modus. Bij de AUTO modus blijft de SPORT modus op de achtergrond nog steeds de basis instelling.
Wat betreft de Cadans instelling. Ik zou niet lager gaan dan een cadans van 50. Ga je rijden met een cadans van 35. Zul je merken dat ECO, TOUR, SPORT en TURBO vrijwel allemaal hetzelfde doen in ondersteuning. Volgens de Bosch ondersteuningsprofielen trap je gewoon niet snel genoeg.
Een cadans van 50 is nog steeds relatief rustig maar er zit wel een duidelijk verschil tussen de 4 ondersteuningsstanden.
Fiets is bedoelt als stadsfiets om zo'n 12km woon-werkverkeer af te leggen. Zou je eerder opteren voor een riem? We hebben hier een hele hoop gewone fietsen waar we zelden de ketting hoeven te smeren, is dat anders bij een elektrische?Tommie12 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Dit is gewoon een goede basisfiets. Remmen zijn in orde, motor is een goede betrouwbare bosch.
De rest lijken me prima componenten.
Niks mis met een derailleur, maar je moet die en de ketting wel regelmatig poetsen en smeren.
Waarvoor ga je de fiets gebruiken?
Zeker AUTO stand in laten stellen. De meeste van mijn klanten zijn er positief over. Fietst lekker. Mag toch ook gratis ingesteld worden en eventueel gratis weer terug? Vind ik als winkel(ier) tenminste normaal.Mr Luky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:22:
Hallo
ECO
TOUR+
SPORT
TURBO
Daarom elke vraagjes
Als je geen sport fietser bent zul je tot nu toe de cadans laag gewend zijn. Stel hem maar eens in op je nu gebruikelijke cadans, en zet er dan maar eens 5 of 10 bij op. Waarschijnlijk went het snel en zal het je goed bevallen.
Eventueel kun je met de app via Bluetooth de start-cadans ook aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 27-01-2024 18:39 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam