Dag,
Ik heb zowel een Specialized Vado met derailleur en een Kalkhoff 7b met riem en enviolo.
De laatste is echt een fijne bike. Wel een beetje “ bedaagder” dan de Specilalized.
Op de Kalkhoff is de “auto” stand echt ideaal voor woonwerkverkeer.
Draaiknop even wennen maar al snel een goede mix gevonden van cadans en snelheid.
RM op proefgereden . Vond ik minder fijn rijden.
quote]
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:17:
Beste forum-ers,
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike, i.v.m. lengte (191, binnenbeen 60cm) en gewicht moet ik naar modellen kijken die op iets zwaarder gewicht (totaal gewicht rond 150 kilo met fiets en (levende) bagage) aankunnen en passen bij mijn lengte.
Ik heb voorlopig uitgekomen op de Kalkhoff-serie 5.B en 7.B modellen (en dan de + series), de Riese&Müller Charger4 serie en de Flyer Upstreet3 varianten.
Hierbij kom je dan ook weer varianten tegen:
- met ketting
- met riem
en
- met derailleur (10 of 11 versnellingen)
- met enviolo schakelsysteem
- met Shimano 5 versnellingen
die betaalbaar zijn (budget 5000 Euro oprekkend (moet wel dan iets speciaals zijn) naar 6000 Euro.
Doel is: woon-werk verkeer (enkele reis 9 kilometer stad), fietstochtjes van paar uur (bij mooi weer), ook wel eens tochten door bospaden of duingebieden. Geen speedpedelec.
Los van de keuze van merk en type vraag ik mij (en daarvoor wend ik mij tot jullie) wat van de 3 genoemde versnellingssystemen aan te raden is en het beste is bij een e-bike.
Veel hoor ik over de enviolo met riem, qua gemak onderhoud en betrouwbaarheid. Maar ik heb even kort met een enviolo fiets gereden en vond het systeem van draaien (met grote slagen) erg onhandig en niet fijn.
Ik heb vroeger (spreek ik over 35 jaar geleden) zeker 20 jaar met een sportieve fiets met derailleur gereden, dus weet dat dit de nodige aandacht aan verzorging vergt maar ben er mee bekend. Ik heb ook even met een ebike met derailleur gereden en voelde (door ervaring) heel vertrouwd aan.
Nu weet ik niet hoe een shimano 5 speed versnellingsnaaf rijdt en aanvoelt, maar als het een mix is tussen het onderhoudsgemak van enviolo en lekker schakelgevoel van derailleur is, dan lijkt mij juist een goede tussenweg. Deze laatste versnellingsnaaf is alleen op de Flyer beschikbaar, met riemaandrijving.
Wat kunnen jullie hierover zeggen, wat is jullie advies, wat raad je af, wat raad je aan, zijn er nog zaken die ik vergeet?
[/quote]