Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

keuringsdienst schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:00:
Ik heb zelf juist een extra oud model gekocht met zo'n accu onder de bagage drager.
Die accu gaat eruit en dan drie verschillende types sloten erom. Dan is hij extra onaantrekkelijk
Hij ziet er niet uit, komt gestolen dus zonder accu en je moet tijdrovend door 3 verschillende types sloten.
Ik snap het helemaal en heb zelf ook lang een oude elektrische fiets gereden echter nemen die oostblokkers dat ook gewoon mee zonder accu en display, althans in mijn geval.

Ik ben nu gewoon all in gegaan en heb de Giant dailytour E+1 gekocht.

Axa slot erbij evenals een 3 jaar all risk verzekering en ze kunnen mij wat.

Meer kan ik gewoon niet doen en het is verzekerd, ik wil ook gewoon kunnen fietsen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 15:52
Knip

[ Voor 104% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 12:35 . Reden: Maak een TR aan ipv direct te reageren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:58

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@Humma Kavula

Een oud type elektrische fiets zonder accu met drie verschillende type sloten waarvan 1 goed betaalbaar ART 4 slot nemen ze niet meer makkelijk mee. Bovendien kunnen ze er niet mee weg fietsen. Dat is voor de meeste dieven een voorwaarde voor een "makkelijke" diefstal. Een fiets Alarm maakt het nog onaantrekkelijker.

Knip

[ Voor 43% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 12:33 . Reden: Politiek en AWM is een deur verder; offtopic hier ]

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:25
Humma Kavula schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:51:
....heb zelf ook lang een oude elektrische fiets gereden echter nemen die oostblokkers dat ook gewoon mee zonder accu en display, ....
keuringsdienst schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:00:
...
Een oud type elektrische fiets zonder accu met drie verschillende type sloten waarvan 1 goed betaalbaar ART 4 slot nemen ze niet meer makkelijk mee. Bovendien kunnen ze er niet mee weg fietsen. Dat is voor de meeste dieven een voorwaarde voor een "makkelijke" diefstal. Een fiets Alarm maakt het nog onaantrekkelijker.....
Professionele dieven laten zich niet weerhouden door welk slot of alarm dan ook.
Oud of nieuw, met of zonder accu is alleen bepalend voor de waarde.
Alleen gelegenheidsdieven zijn wat kieskeuriger. Dat is waarvoor je de extra maatregelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

elinx schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:12:
[...]

[...]

Professionele dieven laten zich niet weerhouden door welk slot of alarm dan ook.
Oud of nieuw, met of zonder accu is alleen bepalend voor de waarde.
Alleen gelegenheidsdieven zijn wat kieskeuriger. Dat is waarvoor je de extra maatregelen neemt.
Kun je ook onderbouwen dat fietsendieven zich niet laten weerhouden door een fiets alarm of ART 4 slot?
Ik ga er vanuit dat je erkent dat dieven niet graag gearresteerd willen worden.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:05
keuringsdienst schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Kun je ook onderbouwen dat fietsendieven zich niet laten weerhouden door een fiets alarm of ART 4 slot?
YouTube: Omstander filmt hoe dief schaamteloos fiets steelt met slijpschijf

Een alarm of slot zal hier geen verschil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 12:32 . Reden: Offtopic inderdaad, maak liever een TR aan ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

We weten niet eens of dit wel echt is of weer de zoveelste YT Prank. :)
Op YT kun je net zo goed "bewijs" vinden dat de aarde plat is.

Knip

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 12:31 . Reden: Onnodig ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De discussie omtrent beveiliging van fietsen (welke overigens prima is)is erg richting een (ongewenste) meta discussie te gaan. Zullen we discussies omtrent straffen etc. buiten dit topic houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 13:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-05 20:09
Zijn er nog aanraders/tips qua verzekering van een Tenways cgo600 pro. Ik ga hem buiten met een ketting stallen aan de gevel in een drukke straat in Amsterdam. Ik zie dat het bij verschillende verzekeraars zo voor een 10tje per maand te doen is, 3 jaar volledige aankoop bedrag terug bij diefstal. Of zitten er nog adders onder het gras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Naast diefstal krijg je dan misschien ook nog grappenmakers die even een milkshake over je fiets gooien.

Het slot moet dan een goedgekeurd slot zijn volgens die verzekering.
Wanneer je hem ergens binnen kan zetten, heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Sowieso sterkte gewenst met daar buiten zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Ja op dat soort plekken wíl je toch niet eens je (dure) ebike onbewaakt hebben staan.
Daarvoor hebben we van die oud barrels die ze wel met rust laten ( mits extra kettingslot, anders gaan zelfs die mee )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-05 20:09
Nouja dat wíl ik wel. ik wil em namelijk niet mijn woonkamer in hoeven tillen. Mijn straat staat wel vol met allemaal Cowboys en van Moofs buiten gestald. Ik zal een buurman of vrouw daar eens even naar vragen wat hun ervaring daarmee is.

[ Voor 21% gewijzigd door wauturr op 07-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
Nou. Ben hybride gegaan. Een Trek E-caliber 9.6 gen 2.
Enkel ondersteuning als er veel wordt gevraagd en anders niet. Is wel even wennen zo'n ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
maartend schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:51:
Nou. Ben hybride gegaan. Een Trek E-caliber 9.6 gen 2.
Enkel ondersteuning als er veel wordt gevraagd en anders niet. Is wel even wennen zo'n ding.
Wel geniaal bedacht, zo ziet niemand dat je een elektrische aandrijving hebt.
Ik vraag me alleen wel af hoeveel het uiteindelijk uit maakt, met mtb's zónder elektrische aandrijving uit dezelfde prijsklasse.
Heb zelf recentelijk een nieuwe carbon mtb voor rond de €3000 aangeschaft, maar die is dan wel de helft lichter.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 07-01-2024 22:21 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
keuringsdienst schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik onderscheid dieven voor wie het stelen een business model is en gelegenheidsdieven die zo snel mogelijk een fiets willen meenemen om door te verkopen.
De laatste categorie wil dat zo stil en ongemerkt mogelijk doen als deze een kans ziet. Een slot en alarm zal ze misschien op andere gedachten brengen.
De eerste categorie steelt planmatig en heeft professioneel gereedschap om eea zeer efficiënt uit te voeren en de fietsen af te voeren voor export. Via een risico analyse weten ze in welke omgeving het meeste rendement te behalen is. Binnen no time is je dure fiets letterlijk in het niets verdwenen. Een slot, alarm, gps tracker deert hen niet. Ze hebben de gereedschappen en kennis om deze onklaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tuurlijk worden dieven wel tegengehouden door sloten. Hoe langer ze bezig zijn hoe minder zin ze erin hebben. Ik heb daarom ook altijd 3 verschillende sloten bij me (en parkeer dan naast eentje met alleen ringslot). Mijn fiets is niet eens verzekerd. Gewoon pal voor de deur parkeren met kilo’s aan kettingen eraan, jammer dat dat moet, maar het lijkt (vooruit, n=1) te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

elinx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:25:
[...]
Ik onderscheid dieven voor wie het stelen een business model is en gelegenheidsdieven die zo snel mogelijk een fiets willen meenemen om door te verkopen.
De laatste categorie wil dat zo stil en ongemerkt mogelijk doen als deze een kans ziet. Een slot en alarm zal ze misschien op andere gedachten brengen.
De eerste categorie steelt planmatig en heeft professioneel gereedschap om eea zeer efficiënt uit te voeren en de fietsen af te voeren voor export. Via een risico analyse weten ze in welke omgeving het meeste rendement te behalen is. Binnen no time is je dure fiets letterlijk in het niets verdwenen. Een slot, alarm, gps tracker deert hen niet. Ze hebben de gereedschappen en kennis om deze onklaar te maken.
Een ART 4 slot in combinatie met een fiets alarm geven tussen de 15 minuten en een half uur vertraging.
En dan dus onder een oorverdovende herrie die niet uit te zetten is. Zo'n fiets is het minst aantrekkelijk.
Ze kunnen er ook niet mee wegfietsen wat die professionele bendes met Poolse sleutels altijd doen.

Die dieven kunnen alleen dit soort A-klasse beveiliging als trackers en alarms verwijderen in een door hun zelf gecontroleerde omgeving. Dat wil zeggen pas na de diefstal op straat zelf.

Het beeld dat een fietsendief een half uur lang door een ART 4 slot gaat snijden met een accu slijptol, terwijl er een keihard oorverdovend alarm af gaat, komt niet overeen met een reëel scenario. Dan staat toch echt het halve politie corps naast hem om te vragen: "waar zijn wij vandaag mee bezig?". :+

Die mobiel banditisme bendes zijn op zoek naar snelle diefstallen die weinig aandacht trekken.
Daarvoor zijn ze inmiddels helemaal gericht op sloten openbreken met Poolse sleutels.
Ze kijken ook continu om zich heen of ze niet opvallen. Een keihard alarm past echt niet in hun M.O..

Een scenario waarin bendes met een hydraulische knip of thermische lans fietsen jatten bestaat niet. :)

@jodeltje
Te veel tijd, veel camera toezicht of een alarm maken zo'n fietsdiefstal inderdaad nogal onaantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
JohanNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Wel geniaal bedacht, zo ziet niemand dat je een elektrische aandrijving hebt.
Ik vraag me alleen wel af hoeveel het uiteindelijk uit maakt, met mtb's zónder elektrische aandrijving uit dezelfde prijsklasse.
Heb zelf recentelijk een nieuwe carbon mtb voor rond de €3000 aangeschaft, maar die is dan wel de helft lichter.
Ik heb nog een cannondale Scalpel Carbon en mijn eerste indruk is dat het wel degelijk helpt juist op die plekken waar ik het wat meer nodig heb. Ben tenslotte 62 nu, wel conditioneel goed, maar ik merk gewoon dat ik bergop wat meer lol kan hebben ipv me helemaal aan gort fietsen. Daarom ook een hybride ondersteuning, il wil zelf nog wel een inspanning leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keuringsdienst schreef op maandag 8 januari 2024 @ 03:58:
[...]

Een ART 4 slot in combinatie met een fiets alarm geven tussen de 15 minuten en een half uur vertraging.
En dan dus onder een oorverdovende herrie die niet uit te zetten is. Zo'n fiets is het minst aantrekkelijk.
Ze kunnen er ook niet mee wegfietsen wat die professionele bendes met Poolse sleutels altijd doen.

Die dieven kunnen alleen dit soort A-klasse beveiliging als trackers en alarms verwijderen in een door hun zelf gecontroleerde omgeving. Dat wil zeggen pas na de diefstal op straat zelf.

Het beeld dat een fietsendief een half uur lang door een ART 4 slot gaat snijden met een accu slijptol, terwijl er een keihard oorverdovend alarm af gaat, komt niet overeen met een reëel scenario. Dan staat toch echt het halve politie corps naast hem om te vragen: "waar zijn wij vandaag mee bezig?". :+

Die mobiel banditisme bendes zijn op zoek naar snelle diefstallen die weinig aandacht trekken.
Daarvoor zijn ze inmiddels helemaal gericht op sloten openbreken met Poolse sleutels.
Ze kijken ook continu om zich heen of ze niet opvallen. Een keihard alarm past echt niet in hun M.O..

Een scenario waarin bendes met een hydraulische knip of thermische lans fietsen jatten bestaat niet. :)

@jodeltje
Te veel tijd, veel camera toezicht of een alarm maken zo'n fietsdiefstal inderdaad nogal onaantrekkelijk.
Zou je echt meer dan een kwartier nodig hebben om een ART4 door te slijpen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Met een gemiddelde slijptol op een accu wel.

Met een thermische lans of hydraulische knipper kan het veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nu het -3 is, werkt mijn handschoenen niet voldoende. Had koude handen bij aankomst op mijn werk.
Dus ik ben nu ook aan het rondkijken naar elektrische handschoenen.
Mr Luky schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:15:
De winter komt eraan dus ben ik opzoek naar verwarmde handschoenen.

Heeft hier iemand ervaring met een merk / type.
Ik zag (volgens mij) maar 2 reacties op jouw bericht.
Welke heb je gehaald en hoe bevallen ze?

@de rest, andere tips zijn nog steeds welkom,

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Door wat vriendelijke buurtkinderen die mijn sloten vol lijm hadden gedaan heb ik 3 sloten doorgezaagd een maand of 2 geleden. Standaard ringslot, Abus Ivy en 6500 vouwslot. Ik was binnen 3 minuten klaar en had nog nooit met zo’n slijptol gewerkt. Wat het meest in de weg zat was het plastic om de Ivy heen. Niet op accu, dat zal wel schelen, maar ik was nog steeds diep teleurgesteld in hoe makkelijk het ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 09:23
streamnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:06:
Nu het -3 is, werkt mijn handschoenen niet voldoende. Had koude handen bij aankomst op mijn werk.

[...]

Ik heb ook deze (tip van @jimh307): https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Helaas gaf de lader het na 1x laden al op. Via Aliexpress had ik al 2 extra accu's besteld en de lader die daar bij zat gebruik ik nu ook om de 'originele' accu's op te laden.

Vanochtend heerlijk warme handen op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 08-05 19:53

[...]

Eerlijk omdat het zo zacht weer bleef heb ik mij daar verder niet meer in verdiept en dus ook nog geen gekocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@jodeltje Was een van die sloten ook een ART 4 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
keuringsdienst schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:57:
@jodeltje Was een van die sloten ook een ART 4 slot?
Dat was niet het geval, maar om nou te zeggen dat het slechte sloten waren:

Abus Ivy ART3 https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

ABUS Bordo Granit X-plus 6500 Vouwslot ART 2 - 110 cm op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

en geen idee welk ringslot erop zat, ik wel wat sterren staan, gokje 2, misschien 3?

Maar nu ben ik opeens benieuwd naar het verschil tussen ART 3 en 4, is dat echt zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Waar de grenzen precies liggen weet ik niet maar de beste sloten hebben toch een flinke langdurige behandeling nodig van een slijptol. Dan moet je meerdere schijven en accu's vervangen voordat je er doorheen bent.

Meestal kan je aan de vorm zien dat het lastige sloten zijn voor dieven.
Sleutels die heel diep gaan en een extreem dikke gehard stalen beugel.

Opmerkelijk genoeg heb je ook ART 4 sloten die heel compact zijn. Voor alleen een fietsband of remschijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhofIslWx69GjkLH2CBaL-CDnP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3sNrrjCTvJytK1fY9EOFVXx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:41

B64

[...]

We weten niet wat voor handschoenen je nu hebt; het is nu nog niet zo koud dat geen enkele niet-electrische handschoen voldoende isoleert. Tenzij je heel gevoelig bent voor koude handen, dat kan ook natuurlijk.

Ik heb deze, winddicht en zo goed als waterdicht (alleen al je landurig in stevige regen rijdt, slaat het vocht door). Ademend, zodat je niet met zweethanden rondrijdt als het wat minder koud is maar te koud voor zónder handschoenen. En ook vanmorgen, 10km koude tegenwind: geen koude handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54

m0nk

16-09-2003 15.15

[...]

Ik gebruik al 2 seizoen Bertschat handschoenen, kan ik zeer aanbevelen. Ik gebruik deze op de scooter, vanochtend de hele rit warme handen gehad :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jodeltje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:11:
.... heb ik 3 sloten doorgezaagd een maand of 2 geleden. Standaard ringslot, Abus Ivy en 6500 vouwslot. Ik was binnen 3 minuten klaar ....
En? ...... werd je in deze 3 minuten nog aangesproken door geïnteresseerden met de vraag wat je aan het doen was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
elinx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:22:
[...]
En? ...... werd je in deze 3 minuten nog aangesproken door geïnteresseerden met de vraag wat je aan het doen was?
nee mijn buren, zullen er zo’n handjevol zijn geweest, geen 1 stelde een vraag, maar ik woon dan ook op een plek waar je als jonge vrouw of kind niet moet willen wonen.
Maar ik belde braaf de politie van tevoren (toen dacht ik nog dat we minutenlang herrie gingen maken, nu was het eigenlijk wel logisch dat ze er niet zo snel waren). en die wilden geen aantekening maken en verzekerde mij dat ze voor een actieve fietsendief echt niets langs komen.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jodeltje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:46:
nee.....
.... verzekerde mij dat ze voor een actieve fietsendief echt niets langs komen.
....
Feitelijk geef je hiermee aan dat zelfs een gelegenheidsdief niets hoeft te vrezen.
Laat staan een professionele dief. Die laatste is binnen een halve minuut weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:40
Ik heb maar gecheat en ben met de auto gegaan. Geld voor de rest van de week ook.
Ik vind het werkelijk afschuwelijk koud buiten. Nu net thuis en ik stook de keet wel even flink op. Ik geloof wel dat ze zeggen dat de gevoelstemperatuur rond de -10 graden is. Niet normaal, maar ach, het regent niet.

*jimh307 snakt nu al naar de lente :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bedankt voor de tips die voorbij zijn gekomen. d:)b

Ik vind het normaal wel lekker om in de kou bezig te zijn. Alleen ben je met een elektrische fiets niet echt aan het werk om goed warm te worden.
En ja, de ondersteuning zit uit kunnen maar ik ben een te luie fietser hem van standje turbo af te halen 😅

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
elinx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Feitelijk geef je hiermee aan dat zelfs een gelegenheidsdief niets hoeft te vrezen.
Laat staan een professionele dief. Die laatste is binnen een halve minuut weer weg.
Dat ben ik helaas helemaal met je eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Ik heb maar gecheat en ben met de auto gegaan. Geld voor de rest van de week ook.
Ik vind het werkelijk afschuwelijk koud buiten. Nu net thuis en ik stook de keet wel even flink op. Ik geloof wel dat ze zeggen dat de gevoelstemperatuur rond de -10 graden is. Niet normaal, maar ach, het regent niet.

*jimh307 snakt nu al naar de lente :(
gelukkig ben ik een biomassacentrale of iets en heb ik het altijd ergens tussen heet en warm. Maar ik moet met dit weer toch ook handschoenen aan, ik denk tegen de wind of zo, want na een minuut of 40 heb ik mijn allerdunste fiets handschoenen toch maar aangedaan, en weer uit, en weer aan. Die zijn bijna niet koud te krijgen mijn handen. Daar moet het echt voor vriezen en ik lang onderweg zijn. na +- een uur worden ze langzaamaan rood/paars.

echt het enige voordeel van het altijd warm hebben, nooit koud op de fiets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
jodeltje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:20:
[...]

gelukkig ben ik een biomassacentrale of iets en heb ik het altijd ergens tussen heet en warm. Maar ik moet met dit weer toch ook handschoenen aan, ik denk tegen de wind of zo, want na een minuut of 40 heb ik mijn allerdunste fiets handschoenen toch maar aangedaan, en weer uit, en weer aan. Die zijn bijna niet koud te krijgen mijn handen. Daar moet het echt voor vriezen en ik lang onderweg zijn. na +- een uur worden ze langzaamaan rood/paars.

echt het enige voordeel van het altijd warm hebben, nooit koud op de fiets 8)7
Ik benijd je. Al heb ik elektrisch verwarmde handschoenen; m'n knieën en voeten worden dan alsnog koud. Dit weer is voor mij echt afzien en ik heb geen zin om een halve werkdag maar warm zien te worden. Voor mijn artrose is het beslist geen lolletje. Versta me niet verkeerd, ik fiets heel graag, maar deze week geef ik me even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Ik benijd je. Al heb ik elektrisch verwarmde handschoenen; m'n knieën en voeten worden dan alsnog koud. Dit weer is voor mij echt afzien en ik heb geen zin om een halve werkdag maar warm zien te worden. Voor mijn artrose is het beslist geen lolletje. Versta me niet verkeerd, ik fiets heel graag, maar deze week geef ik me even over.
ja maar dat je naar je lichaam luistert is natuurlijk logisch, kun je niks tegen doen. ik ben benieuwd of ik de komende dagen langs de schaatsers kan toeren. snert en chocolademelk erbij :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

jodeltje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Maar ik belde braaf de politie van tevoren (toen dacht ik nog dat we minutenlang herrie gingen maken, nu was het eigenlijk wel logisch dat ze er niet zo snel waren). en die wilden geen aantekening maken en verzekerde mij dat ze voor een actieve fietsendief echt niets langs komen.

;(
Dat zou een landelijk schandaal zijn geweest en weiger ik daarom zonder ondersteunend bewijs te geloven.

De politie heeft de plicht om voor een heterdaad (fietsen)diefstal met spoed langs te komen. Staat in de wet.

Heb je een opname van dat gesprek meld je dan even bij de landelijk pers, dan ben je meteen een held.

Dat ze niet langs komen omdat je aangeeft zelf je fietsslot te moeten openmaken is wel aannemelijk.

Heterdaad.

Voor diefstal heeft de politie o.a. de plicht om met spoed langs te komen om confrontaties tussen burgers en criminelen te voorkomen. Dit geeft namelijk met enige regelmaat slachtoffers, soms met dodelijke afloop.

https://www.politie.nl/in...-tot-de-politie-komt.html

Ik zie hier redelijk wat meningen voorbij komen die niet overeenkomen met de wet of natuurkunde.

Het is niet aannemelijk dat een ART 4 slot in een paar seconden open is of dat de politie niet meer komt opdagen bij heterdaad diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
keuringsdienst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:18:
[...]

Dat zou een landelijk schandaal zijn geweest en weiger ik daarom zonder ondersteunend bewijs te geloven.

De politie heeft de plicht om voor een heterdaad (fietsen)diefstal met spoed langs te komen. Staat in de wet.

Heb je een opname van dat gesprek meld je dan even bij de landelijk pers, dan ben je meteen een held.

Dat ze niet langs komen omdat je aangeeft zelf je fietsslot te moeten openmaken is wel aannemelijk.

Heterdaad.

Voor diefstal heeft de politie o.a. de plicht om met spoed langs te komen om confrontaties tussen burgers en criminelen te voorkomen. Dit geeft namelijk met enige regelmaat slachtoffers, soms met dodelijke afloop.

https://www.politie.nl/in...-tot-de-politie-komt.html

Ik zie hier redelijk wat meningen voorbij komen die niet overeenkomen met de wet of natuurkunde.

Het is niet aannemelijk dat een ART 4 slot in een paar seconden open is of dat de politie niet meer komt opdagen bij heterdaad diefstal.
Hier moet ik je gedeeltelijk gelijk in geven. Ik begon het gesprek met ‘kunt u een notitie maken omdat ik m’n eigen fiets ga open slijpen zodat mocht er iemand bellen ik niet als crimineel benaderd wordt. Dat zou de meneer niet doen, omdat er helemaal geen capaciteit is om op fietsendieven te reageren.

Minder kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 20:17
Zijn er mensen die op dit moment, vanwege de lage temperaturen, problemen hebben met de bediening van hun NuVinci/Enviolo naaf.

Een collega kan zijn Enviolo helemaal niet meer bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Athome schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:35:
Zijn er mensen die op dit moment, vanwege de lage temperaturen, problemen hebben met de bediening van hun NuVinci/Enviolo naaf.

Een collega kan zijn Enviolo helemaal niet meer bedienen.
Deze week ben ik met de auto naar het werk, maar de boodschappen heb ik toch op de fiets gedaan. Zelf heb ik niets gemerkt tijdens het schakelen en alles ging soepel.

Als er vocht in de kabels zit zal dit vastvriezen en de Enviolo heeft nog wel 2 kabels lopen. Mijn advies is om de fiets even binnen te laten drogen en/of de kabels even goed doorspuiten met WD40. Het is nu dan ook erg koud. Alles wat kan vastvriezen zal nu ook vastvriezen. Normaal laat ik mijn accu gewoon zitten, maar deze dagen blijft deze binnen. -6 of -7 graden is wel erg koud voor de accu. In de auto ook niets gemerkt van vastvriezende remmen of kabels. Zet je handrem er nu niet op. Voor een automaat is dat stand N en niet P gebruiken nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43

Wok

Dakloos...

jimh307 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Deze week ben ik met de auto naar het werk, maar de boodschappen heb ik toch op de fiets gedaan. Zelf heb ik niets gemerkt tijdens het schakelen en alles ging soepel.

Als er vocht in de kabels zit zal dit vastvriezen en de Enviolo heeft nog wel 2 kabels lopen. Mijn advies is om de fiets even binnen te laten drogen en/of de kabels even goed doorspuiten met WD40. Het is nu dan ook erg koud. Alles wat kan vastvriezen zal nu ook vastvriezen. Normaal laat ik mijn accu gewoon zitten, maar deze dagen blijft deze binnen. -6 of -7 graden is wel erg koud voor de accu. In de auto ook niets gemerkt van vastvriezende remmen of kabels. Zet je handrem er nu niet op. Voor een automaat is dat stand N en niet P gebruiken nu.
NEE

Juist WEL de P-stand van je automaat gebruiken en de handrem niet gebruiken! In stand N staat je auto in vrij en kan-ie dus gaan rollen. De P-stand van je automaat is niet hetzelfde als de handrem ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 09-01-2024 19:15 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Wok schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:14:
[...]

NEE

Juist WEL de P-stand van je automaat gebruiken en de handrem niet gebruiken! In stand N staat je auto in vrij en kan-ie dus gaan rollen. De P-stand van je automaat is niet hetzelfde als de handrem ;)
Dan heb ik me vergist, sorry. Ik dacht dat de P stand de wielen blokkeerde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43

Wok

Dakloos...

jimh307 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Dan heb ik me vergist, sorry. Ik dacht dat de P stand de wielen blokkeerde.
De P-stand blokkeert de bak (vergelijkbaar met het in de versnelling laten staan bij een handbak) en voorkomt dus het kunnen rollen van de auto :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

[...]

Ik doe mijn woon/werk ritjes(tegenwoordig 15 minuten)met deze temperaturen ook gewoon op de elektrische fiets 25+ km/uur.

Maar geen centje pijn met een paar goede Reusch winddichte handschoenen(volgens mij de poledome r-tex), daarnaast een winddichte bontmuts en een winddichte winterjas.
'S middags naar huis een beetje doortrappen, en ik kom zelfs met lichtelijk klamme handen en oren thuis.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Gezien hier menig ervaren man en vrouw is wil ik de vraag hier wel even kwijt.

Ik zoek een stevige e-mtb:

29 inch
500+ watt batterij
70nm+ motor
hardtail
Budget +/- 2.5K

Voor 2.5 K heb je geen merk en daarom zoek ik hier naar namen die niet merk zijn en waar de gebruikers wel tevreden over zijn. Voor mij is het gebruikte materiaal belangrijker dan de naam.

Wie kan me de richting wijzen? Bedankt.

Edit: Eventueel mag 2de hands ook hoor: maar ken er niet voldoende van om in te schatten wat een goei versnellinggroep en vering is enzo.

https://www.2dehands.be/v...067661796-e-mtb-moustache

[ Voor 22% gewijzigd door Crust op 13-01-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crust schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:56:

29 inch
500+ watt batterij
70nm+ motor
hardtail
Budget +/- 2.5K

Voor 2.5 K heb je geen merk en daarom zoek ik hier naar namen die niet merk zijn en waar de gebruikers wel tevreden over zijn. Voor mij is het gebruikte materiaal belangrijker dan de naam.

Edit: Eventueel mag 2de hands ook hoor: maar ken er niet voldoende van om in te schatten wat een goei versnellinggroep en vering is enzo.

2500€ voor een nieuwe, dat gaat niet lukken vrees ik.
Ik zou me richten op de componenten, en daar proberen de A merken te vinden.
Die Moustache is al een goede leiddraad om een betrouwbare fiets te vinden:

Motor: Bosch performance (Cx) of Shimano 8 reeks
Schijfremmen van Shimano of Tektro of ..
Versnellingen: Shimano of SRam

Meestal is de rest dan ook wel ok.

Blijf vooral weg van Ali fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:12:
[...]

2500€ voor een nieuwe, dat gaat niet lukken vrees ik.
Ik zou me richten op de componenten, en daar proberen de A merken te vinden.
Die Moustache is al een goede leiddraad om een betrouwbare fiets te vinden:

Motor: Bosch performance (Cx) of Shimano 8 reeks
Schijfremmen van Shimano of Tektro of ..
Versnellingen: Shimano of SRam

Meestal is de rest dan ook wel ok.

Blijf vooral weg van Ali fietsen.
Bedankt iemand wees me door naar bikediscount in duitsland op een ander forum. Daar kan je precies wel een rond die prijs vinden. Alleen wel een afstand om te gaan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crust schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Bedankt iemand wees me door naar bikediscount in duitsland op een ander forum. Daar kan je precies wel een rond die prijs vinden. Alleen wel een afstand om te gaan testen...
Tja, Bonn is wat ver, maar zijn er in NL geen winkels die iets in de aanbieding hebben denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Tja, Bonn is wat ver, maar zijn er in NL geen winkels die iets in de aanbieding hebben denk je?
Ben van BE. Ik merk dat duitsland met hier toch wel een stukje scheelt qua prijs. 20 ish procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crust schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Ben van BE. Ik merk dat duitsland met hier toch wel een stukje scheelt qua prijs. 20 ish procent.
Dat kan, er is daar wellicht wat meer concurrentie.

Let wel op dat je ergens service kan krijgen. Iedere keer terug naar Bonn is wat veel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Dat kan, er is daar wellicht wat meer concurrentie.

Let wel op dat je ergens service kan krijgen. Iedere keer terug naar Bonn is wat veel denk ik.
Ja dat snap ik. cube is nu geen onbekend merk dus kan ik wel op wat plekken terecht neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 16:13
Bij 12go een mooie haibike mtb met cx voor 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Sjacka schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:11:
Bij 12go een mooie haibike mtb met cx voor 1999
Thanks maar maat is uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 09:07
Crust schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:56:

29 inch
500+ watt batterij
70nm+ motor
hardtail
Budget +/- 2.5K

https://www.fietsvoordeel...ance-500-2023-zwart-heren ?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Lijkt me leuk voor woon-werk verkeer, ik zou er niet echt het veld mee indurven. Alivio en dergelijke, 9-speed (kan voor in Nl nog wel voldoende zijn mogelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 13-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Beste forum-ers,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike, i.v.m. lengte (191, binnenbeen 60cm) en gewicht moet ik naar modellen kijken die op iets zwaarder gewicht (totaal gewicht rond 150 kilo met fiets en (levende) bagage) aankunnen en passen bij mijn lengte.

Ik heb voorlopig uitgekomen op de Kalkhoff-serie 5.B en 7.B modellen (en dan de + series), de Riese&Müller Charger4 serie en de Flyer Upstreet3 varianten.

Hierbij kom je dan ook weer varianten tegen:
- met ketting
- met riem
en
- met derailleur (10 of 11 versnellingen)
- met enviolo schakelsysteem
- met Shimano 5 versnellingen
die betaalbaar zijn (budget 5000 Euro oprekkend (moet wel dan iets speciaals zijn) naar 6000 Euro.

Doel is: woon-werk verkeer (enkele reis 9 kilometer stad), fietstochtjes van paar uur (bij mooi weer), ook wel eens tochten door bospaden of duingebieden. Geen speedpedelec.

Los van de keuze van merk en type vraag ik mij (en daarvoor wend ik mij tot jullie) wat van de 3 genoemde versnellingssystemen aan te raden is en het beste is bij een e-bike.
Veel hoor ik over de enviolo met riem, qua gemak onderhoud en betrouwbaarheid. Maar ik heb even kort met een enviolo fiets gereden en vond het systeem van draaien (met grote slagen) erg onhandig en niet fijn.
Ik heb vroeger (spreek ik over 35 jaar geleden) zeker 20 jaar met een sportieve fiets met derailleur gereden, dus weet dat dit de nodige aandacht aan verzorging vergt maar ben er mee bekend. Ik heb ook even met een ebike met derailleur gereden en voelde (door ervaring) heel vertrouwd aan.
Nu weet ik niet hoe een shimano 5 speed versnellingsnaaf rijdt en aanvoelt, maar als het een mix is tussen het onderhoudsgemak van enviolo en lekker schakelgevoel van derailleur is, dan lijkt mij juist een goede tussenweg. Deze laatste versnellingsnaaf is alleen op de Flyer beschikbaar, met riemaandrijving.

Wat kunnen jullie hierover zeggen, wat is jullie advies, wat raad je af, wat raad je aan, zijn er nog zaken die ik vergeet?

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@PeepPeepPeep
Wat ik lees is de Shimano 8 speed een van de beste naaf versnelling voor een e-bike.

Deze heb ik nu ook gekozen na jaren van derailleur e-bike met 24 versnellingen ( 40K+ en hij staat er nog, kan er zo weer op stappen ).

Mijn ervaring na 100 km ( ja ik heb hem net ) is dat je wel even moet wennen dat een naaf versnelling echt moet zetten en je dus moet stoppen met kracht op de trappers als je schakelt.

Waarom ik ben overgestapt is inderdaad het onderhoud bij een derailleur. Alles slijt sneller en je moet het gewoon te vaak schoonmaken.

Beide hebben zijn voor en nadelen, riem vond ik de meerprijs van €600,- op mijn model niet relevant, gesloten kettingkast en de degelijke shimano 8 moeten dat toch op heffen qua onderhoud.

Enviolo durf ik niks over te zeggen, nooit interesse in gehad en lees toch wel wat probleempjes hier en daar.
Maar als je hem zelf al getest hebt en niet bevalt is dat duidelijk een niet doen.

Test eens een naaf shimano 8 speed, kan je zelf ervaren of die overbrenging je kan bekoren.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-05 21:52
Dag,

Ik heb zowel een Specialized Vado met derailleur en een Kalkhoff 7b met riem en enviolo.
De laatste is echt een fijne bike. Wel een beetje “ bedaagder” dan de Specilalized.
Op de Kalkhoff is de “auto” stand echt ideaal voor woonwerkverkeer.
Draaiknop even wennen maar al snel een goede mix gevonden van cadans en snelheid.
RM op proefgereden . Vond ik minder fijn rijden.

quote]PeepPeepPeep schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:17:
Beste forum-ers,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe e-bike, i.v.m. lengte (191, binnenbeen 60cm) en gewicht moet ik naar modellen kijken die op iets zwaarder gewicht (totaal gewicht rond 150 kilo met fiets en (levende) bagage) aankunnen en passen bij mijn lengte.

Ik heb voorlopig uitgekomen op de Kalkhoff-serie 5.B en 7.B modellen (en dan de + series), de Riese&Müller Charger4 serie en de Flyer Upstreet3 varianten.

- met ketting
- met riem
en
die betaalbaar zijn (budget 5000 Euro oprekkend (moet wel dan iets speciaals zijn) naar 6000 Euro.

Doel is: woon-werk verkeer (enkele reis 9 kilometer stad), fietstochtjes van paar uur (bij mooi weer), ook wel eens tochten door bospaden of duingebieden. Geen speedpedelec.

Los van de keuze van merk en type vraag ik mij (en daarvoor wend ik mij tot jullie) wat van de 3 genoemde versnellingssystemen aan te raden is en het beste is bij een e-bike.
Veel hoor ik over de enviolo met riem, qua gemak onderhoud en betrouwbaarheid. Maar ik heb even kort met een enviolo fiets gereden en vond het systeem van draaien (met grote slagen) erg onhandig en niet fijn.
Ik heb vroeger (spreek ik over 35 jaar geleden) zeker 20 jaar met een sportieve fiets met derailleur gereden, dus weet dat dit de nodige aandacht aan verzorging vergt maar ben er mee bekend. Ik heb ook even met een ebike met derailleur gereden en voelde (door ervaring) heel vertrouwd aan.
Nu weet ik niet hoe een shimano 5 speed versnellingsnaaf rijdt en aanvoelt, maar als het een mix is tussen het onderhoudsgemak van enviolo en lekker schakelgevoel van derailleur is, dan lijkt mij juist een goede tussenweg. Deze laatste versnellingsnaaf is alleen op de Flyer beschikbaar, met riemaandrijving.

Wat kunnen jullie hierover zeggen, wat is jullie advies, wat raad je af, wat raad je aan, zijn er nog zaken die ik vergeet?
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:46
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:17:
Beste forum-ers,

- met ketting
- met riem
en

Ga ook met de 5 naaf even fietsen. Schakelt makkelijk, onderhoudsvrij, maar wel wat weinig keuze in versnellingen. Alleen zelf ervaar je of dat laatste een probleem is of niet.

En vergeet niet de nieuwe Flyer Upstreet 7.43 of 7.23.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Humma Kavula schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:53:
@PeepPeepPeep
Wat ik lees is de Shimano 8 speed een van de beste naaf versnelling voor een e-bike.

Deze heb ik nu ook gekozen na jaren van derailleur e-bike met 24 versnellingen ( 40K+ en hij staat er nog, kan er zo weer op stappen ).

Mijn ervaring na 100 km ( ja ik heb hem net ) is dat je wel even moet wennen dat een naaf versnelling echt moet zetten en je dus moet stoppen met kracht op de trappers als je schakelt.

Waarom ik ben overgestapt is inderdaad het onderhoud bij een derailleur. Alles slijt sneller en je moet het gewoon te vaak schoonmaken.

Beide hebben zijn voor en nadelen, riem vond ik de meerprijs van €600,- op mijn model niet relevant, gesloten kettingkast en de degelijke shimano 8 moeten dat toch op heffen qua onderhoud.

Enviolo durf ik niks over te zeggen, nooit interesse in gehad en lees toch wel wat probleempjes hier en daar.
Maar als je hem zelf al getest hebt en niet bevalt is dat duidelijk een niet doen.

Test eens een naaf shimano 8 speed, kan je zelf ervaren of die overbrenging je kan bekoren.
Je advies voor een 8 naaf is opzich prima, maar past niet bij de vraag. In verband met het beladen gewicht, de daarbij horende sterke motor en gezien de genoemde fietsen is een 8 naaf (bijna) geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 20:40
@PeepPeepPeep

Enviolo is in gebruik en kwaliteit toch echt een heel behoorlijk stuk beter dan Nexus op een e-bike. Je hebt een veel groter, traploos bereik en het gaat veel beter om met belasting tijdens schakelen. Waar je bij Nexus echt de kracht volledig van de pedalen moet halen, hoef je dat bij Enviolo maar heel lichtjes te doen. Vooral dat maakt een groot verschil in het fietsgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 20:17
De trappers stil houden is eigenlijk alleen issue als je echt aan stampen bent. Ben je vrij relaxed aan het fietsen is het absoluut geen probleem.

Zoals @Foxhill als aanhaalde. Vergeet Flyer Upstreet 7-serie niet. Die er ook met riem en Shimano 5 speed. Erg fijne fiets. Zeker in de "Auto" stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:45
Hier ook een fiets met enviolo (handmatig) en dat bevalt prima. Wat bedoel je met grote slagen?
Gedurende de tochtjes die ik doe pas ik hem maar kleine beetjes aan. Bij het weg fietsen klein tikje lichter om daarna naar de ideale cadans te gaan.
Overigens een gazelle avignon, is wellicht ook iets wat aan de eisen voldoet?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:17:
Beste forum-ers,

- met ketting
- met riem
en

Ga zeker eens bij Velo de Ville kijken. Met jouw budget kan je zeker een fiets vinden die perfect aan je eisen voldoet.
Ik heb een enviolo naaf en ben er fan van. Rijdt vlot en na wat inrijden zijn de schakelkrachten ook wat gezakt. Met volle kracht op de trappers of van de motor voel je wel dat het stroef gaat, maar met rustig draaiende wielen schakelt dat vlot.

De Nexus 8 is beperkt in koppel, en dus wordt de motor ook wat beperkt. De Nexus5 is een naaf die speciaal voor ebikes gemaakt is, kan hoge krachten aan, maar natuurlijk iets beperkter in verhouding. Als je geen steile hellingen op moet is die naaf echt wel goed.
Dikke fan van riem, onderhoud is gewoon even tuinslang en een oide afwasborstel er over.
Kies zeker brede banden voor jouw gewicht en wat je wil doen (en pomp ze niet knetterhard op). Ik zou zeker 55 of 60mm breed kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Iemand ervaring met een elektrische bakfiets.nl bertus bakfiets? Dat is de nieue budget line van bakfiets.nl maar het is mij niet helemaal duidelijk waarop nou bezuinigd is, anders dan serie productie en maar 1 kleur.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Allemaal bedankt voor de (uitgebreide en goed onderbouwde) reacties!

Even algemeen (na wat nadenken en rondsnuffelen in fora en op internet): Ik laat voorlopig de Riese&Müller even van mijn lijstje af vallen. Dit merk is naar mijn mening vooral interessant voor de HS modellen (speedpedelecs) waarin ze een grote speler zijn (samen met Stromer). Dus ik oriënteer mij even op Kalkhoff en de Flyer.

@Humma Kavula
Wat @Foxhill aangeeft heb ik ook gelezen, de 7 en 8 speed Shimano’s zijn niet echt de beste voor de krachtigste Bosch motor, de 5 speed is er wel geschikt voor. Zoals ik al aangaf heeft de Flyer als enige (dus Kalkhoff en Riese&Müller niet) de 5 speed. Bij de Flyer Upstreet 3 met een Panasonic GX Ultimate motor dus geen Bosch motor.

@jardinero
De Kalkhoff Image 7.B Entice+ had ik als eerste op mijn lijst staan en ziet er ook geweldig. Dus daar ga ik nu serieus eens naar kijken, ook omdat jij aangeeft dat de R&M naar jouw ervaring toch minder fijn rijdt. Staat nu (als model 2023) leuk geprijsd, wellicht kan ik de Enviolo naar Automatic laten ombouwen, welke variant van de Enviolo door de gebruikers bejubeld wordt. Bedankt!

@Foxhill
De Flyer heeft mooie fietsen, ga ik zeker nader naar kijken. Ik ga bij een goed bekend staande grotere fietsenwinkel in de omgeving – die zowel een groot assortiment Kalkhoff’s als Flyer’s heeft – waar ik dan eens (met jullie adviezen in het achterhoofd) goed ga proefrijden en kijken wat de mogelijkheden zijn en wat mij het beste ligt.
Wat ik wel zag is dat de Flyer (kilo of 30) maximaal 150 kilo aan kan, dus zit ik met een 120 kilo redelijk dicht tegen het maximum aan. Dit in tegenstelling tot de Kalkhoff die 170 kilo aan kan. Dus Kalkhoff heeft daar wel een extra puntje.

@cordonbleu
Bedankt, duidelijk. Is ook de algemene tendens in berichten.

@Athome
Inderdaad mooie fiets die Upstreet 7, gaat zeker aandacht van mij krijgen.

@Roelrules
Met grote slagen bedoel ik dat je flink aan de schakelinrichting moet draaien, en het geen lekker of goed gevoel geeft als je het gebruik. Maar ik denk dat dat het onbekende is waar je even aan moet wennen. En wellicht komt er (of maak ik er) een Automatic van waarbij ik mij hieraan niet meer hoef te irriteren. Het Automatic-concept is wel bijzonder.

@Tommie12
Ik heb inderdaad ook al naar Velo de Ville gekeken, mooi systeem wel. Alleen kwam ik nogal wat recensies tegen dat het afmonteren vaak heel slordig en een enkele keer zelfs gevaarlijk fout gedaan was. Nadeel lijkt mij ook dat je afhankelijk ben van de fabriek in Duitsland (ook al bestel je hem bij een plaatselijke dealer) over garantieafhandeling, reparaties e.d. Dus daarom ga ik op zeker bij de grotere, bekende merken en betrouwbare, goed bekend staande fietshandelaars.

NOGMAALS, ALLEN BEDANKT! _/-\o_

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:48:
... het is mij niet helemaal duidelijk waarop nou bezuinigd is, anders dan serie productie en maar 1 kleur.
Op bakfiets.nl kan ik niets vinden over de budget bakfiets Bertus, maar wel op bicicare.nl.
Ze blijken wel aan elkaar gelinkt te zijn, maar schijnbaar is de budgetlijn als apart merk gelanceerd.

Volgens hen zit het prijsverschil met name in het seriematig produceren van de Bertus. Dan is er voor persoonlijke wensen geen plaats en de productietijd waarschijnlijk korter. Daardoor de personeelskosten lager.
Het betekent ook dat alle onderdelen en halffabricaten dezelfde zijn en in een grotere batch gekocht kunnen worden en de inkoopprijs lager zal liggen.
Misschien dat er ook voor goedkopere merken/types van fietsonderdelen (remmen,overbrenging etc) is gekozen.
Wat betreft het elektrisch systeem kan er in dat geval voor OEM onderdelen gekozen zijn, die ook vaak lager geprijsd zijn. het enige verschil daarmee is dat het originele merk niet zichtbaar is.
Dit hoeft kwalitatief geen verschil te maken, maar het wordt wel wat vager allemaal.

Voor zover ik kan zien op de afbeeldingen heeft bakfiets.nl een middenmotor en bertusbakfiets.nl een achternaaf motor. Iets wat ook een aanzienlijk prijsverschil oplevert en het frame onafhankelijk van de motorkeuze in het achterwiel, maar ook bv ingezet kan worden als bakfiets model zonder motor.
Bij een middenmotor is het frame specifiek voor één merk/model motor.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 14-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
@PeepPeepPeep

Mijn vrouw rijdt sinds kort met een Enviolo. Was idd even wennen, normaal weet je wat je trapt in welk eversnelling. Maar nu geeft het display aan of ze te veel verbruikt of kracht zet of ze heeft zelf het gevoel dat het anders moet en dan is dat traploze wel fijn.
Zegt ze

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:01:
Allemaal bedankt voor de (uitgebreide en goed onderbouwde) reacties!

Even algemeen (na wat nadenken en rondsnuffelen in fora en op internet): Ik laat voorlopig de Riese&Müller even van mijn lijstje af vallen. Dit merk is naar mijn mening vooral interessant voor de HS modellen (speedpedelecs) waarin ze een grote speler zijn (samen met Stromer). Dus ik oriënteer mij even op Kalkhoff en de Flyer.

@Humma Kavula
Wat @Foxhill aangeeft heb ik ook gelezen, de 7 en 8 speed Shimano’s zijn niet echt de beste voor de krachtigste Bosch motor, de 5 speed is er wel geschikt voor. Zoals ik al aangaf heeft de Flyer als enige (dus Kalkhoff en Riese&Müller niet) de 5 speed. Bij de Flyer Upstreet 3 met een Panasonic GX Ultimate motor dus geen Bosch motor.

@jardinero
De Kalkhoff Image 7.B Entice+ had ik als eerste op mijn lijst staan en ziet er ook geweldig. Dus daar ga ik nu serieus eens naar kijken, ook omdat jij aangeeft dat de R&M naar jouw ervaring toch minder fijn rijdt. Staat nu (als model 2023) leuk geprijsd, wellicht kan ik de Enviolo naar Automatic laten ombouwen, welke variant van de Enviolo door de gebruikers bejubeld wordt. Bedankt!

@Foxhill
De Flyer heeft mooie fietsen, ga ik zeker nader naar kijken. Ik ga bij een goed bekend staande grotere fietsenwinkel in de omgeving – die zowel een groot assortiment Kalkhoff’s als Flyer’s heeft – waar ik dan eens (met jullie adviezen in het achterhoofd) goed ga proefrijden en kijken wat de mogelijkheden zijn en wat mij het beste ligt.
Wat ik wel zag is dat de Flyer (kilo of 30) maximaal 150 kilo aan kan, dus zit ik met een 120 kilo redelijk dicht tegen het maximum aan. Dit in tegenstelling tot de Kalkhoff die 170 kilo aan kan. Dus Kalkhoff heeft daar wel een extra puntje.

@cordonbleu
Bedankt, duidelijk. Is ook de algemene tendens in berichten.

@Athome
Inderdaad mooie fiets die Upstreet 7, gaat zeker aandacht van mij krijgen.

@Roelrules
Met grote slagen bedoel ik dat je flink aan de schakelinrichting moet draaien, en het geen lekker of goed gevoel geeft als je het gebruik. Maar ik denk dat dat het onbekende is waar je even aan moet wennen. En wellicht komt er (of maak ik er) een Automatic van waarbij ik mij hieraan niet meer hoef te irriteren. Het Automatic-concept is wel bijzonder.

@Tommie12
Ik heb inderdaad ook al naar Velo de Ville gekeken, mooi systeem wel. Alleen kwam ik nogal wat recensies tegen dat het afmonteren vaak heel slordig en een enkele keer zelfs gevaarlijk fout gedaan was. Nadeel lijkt mij ook dat je afhankelijk ben van de fabriek in Duitsland (ook al bestel je hem bij een plaatselijke dealer) over garantieafhandeling, reparaties e.d. Dus daarom ga ik op zeker bij de grotere, bekende merken en betrouwbare, goed bekend staande fietshandelaars.

NOGMAALS, ALLEN BEDANKT! _/-\o_
Ik denk dat je twijfel aan VdV onterecht is, en elke fietsmaker die VdV verkoopt zal voor jou de garantie wel afhandelen.
Ik heb @roffeltjes even getagd omdat hij er eentje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

elinx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Op bakfiets.nl kan ik niets vinden over de budget bakfiets Bertus, maar wel op bicicare.nl.
Ze blijken wel aan elkaar gelinkt te zijn, maar schijnbaar is de budgetlijn als apart merk gelanceerd.

Volgens hen zit het prijsverschil met name in het seriematig produceren van de Bertus. Dan is er voor persoonlijke wensen geen plaats en de productietijd waarschijnlijk korter. Daardoor de personeelskosten lager.
Het betekent ook dat alle onderdelen en halffabricaten dezelfde zijn en in een grotere batch gekocht kunnen worden en de inkoopprijs lager zal liggen.
Misschien dat er ook voor goedkopere merken/types van fietsonderdelen (remmen,overbrenging etc) is gekozen.
Wat betreft het elektrisch systeem kan er in dat geval voor OEM onderdelen gekozen zijn, die ook vaak lager geprijsd zijn. het enige verschil daarmee is dat het originele merk niet zichtbaar is.
Dit hoeft kwalitatief geen verschil te maken, maar het wordt wel wat vager allemaal.

Voor zover ik kan zien op de afbeeldingen heeft bakfiets.nl een middenmotor en bertusbakfiets.nl een achternaaf motor. Iets wat ook een aanzienlijk prijsverschil oplevert en het frame onafhankelijk van de motorkeuze in het achterwiel, maar ook bv ingezet kan worden als bakfiets model zonder motor.
Bij een middenmotor is het frame specifiek voor één merk/model motor.
Nee dan heb je toch niet helemaal goed gekeken. Beide hebben middenmotor, bertus gebruikt een pendix motor, bakfiets een steps of bafang. Pendix zal allicht wat goedkoper zijn. Verder zijn remmen en nafen gelijk maar idd, schijnt de hele fiets in serie gemaakt te worden ipv op bestelling.

Maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen en iets meer achtergrond dan dat je inderdaad op de webshops kan lezen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:02
Tommie12 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat je twijfel aan VdV onterecht is, en elke fietsmaker die VdV verkoopt zal voor jou de garantie wel afhandelen.
Ik heb @roffeltjes even getagd omdat hij er eentje heeft.
Niks mis met Kalkhoff. Dat is ook geen Nederlands merk, maar garantie loopt bij elk merk via de dealer (ook voor Batavus).

Betreft VdV

Even de racefietsen die Ger voor mij heeft gemaakt niet meegeteld heb ik geen beter geassembleerde fiets gehad dan deze VdV (ik heb het niet eens over de prima kwaliteit van de onderdelen, maar over hoe rammelvrij de fiets is en hoe dat na anderhalf jaar nog steeds zo is.) Maar dat is natuurlijk anecdotisch. Maar voor wat het waard is; ik heb vanuit de vakhandel ook nog niks negatiefs gehoord. Dat doet mij toch vermoeden dat het wel meevalt.

Ik heb de trustpilot dingen bekeken, maar het meeste is toch vooral leveringklachten (dat zal ongetwijfeld kloppen, dat heb ik ook bij alle merken wel meegemaakt), iemand die ontevreden is over het goedkopere ketting en cassette (snap ik, maar dat is bij fabrieksfietsen bijna altijd zo en maakt eigenlijk niks uit). Ik zie inderdaad ook wel een paar klachten over de afmontage, maar je fietsenmaker is degene die die fiets goed moet uitgeven, dus die heeft dan blijkbaar ook lopen slapen. De rest zijn mensen met gelijke ervaringen als ik.

Anders gezegd, als je een VdV bij een goede FM koopt durf ik wel te stellen dat je een goede fiets koopt. En dat geldt voor de meeste merken, niet voor niets dat ik hier al tien jaar stel dat je EERST een goede FM moet vinden en dan moet gaan kijken wat hij kan leveren.

Merk is zeker tegenwoordig bijzaak. Ik vind de Sparta van mijn schoonmoeder ook een beest van een fiets, Gazelle heeft gezien de reacties hier ook een (aantal) mooie fietsen en Dutch ID krijgt ook de handen op elkaar. En dan heb je nog de Duitse merken, ik kan wel doorgaan. Een goede vakman kan je bijna altijd wel helpen.

[ Voor 47% gewijzigd door roffeltjes op 14-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:58:
...dan heb je toch niet helemaal goed gekeken. ...
Bedankt voor de feedback. je heb gelijk.
Wel apart dat voor de Pendix is gekozen, want dit is mi niet bepaald een voordelig motorsysteem.
Een Bafang BBS01b of M225 zou (indien passend in het frame) mi een stuk schelen met de kosten ervan.

Voordeel is dat ook bij deze middenmotor(en) hetzelfde frame niet voor de motor aangepast hoeft te zijn, zoals ook het geval is bij gebruik van een naafmotor.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 15-01-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bonzz.netninja schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Nee dan heb je toch niet helemaal goed gekeken. Beide hebben middenmotor, bertus gebruikt een pendix motor, bakfiets een steps of bafang. Pendix zal allicht wat goedkoper zijn. Verder zijn remmen en nafen gelijk maar idd, schijnt de hele fiets in serie gemaakt te worden ipv op bestelling.

Maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen en iets meer achtergrond dan dat je inderdaad op de webshops kan lezen.
De keuze voor Pendix vind ik best spannend voor zo'n zware fiets (zeker als hij vol is). Ik kan niet inschatten of die motor sterk genoeg is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EB9000
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03-2024
Omdat ik jullie het werk wil besparen en me kan voorstellen dat er bij jullie ook dezelfde zoektocht moeten/zullen doen wil ik het volgende delen: Onlangs een lange zoektocht gedaan naar een nieuwe rugzak voor woon-werk-verkeer. Ik wilde er eentje die makkelijk meeneembaar was op de fiets (met ophangsysteem), maar ook als gewone rugzak kon gebruikt worden. Na een hele lange zoektocht en het lezen van veel reviews uitgekomen bij de Vaude Cycle 28ii en eerlijk echt heel tevreden van op mijn elektrische fiets (Flyer gotour 6). Er kan superveel in, fiets systeem werkt vlot (gewoon opklikken). Ook verkrijgbaar in het zwart. Ideaal voor traject met bv. Deels openbaar vervoer, deels fiets. Ik kocht hem in november nog duurder, maar nu aan 95,99€; laagste prijs die ik in maanden heb gezien. Adviesprijs op de site van Vaude zelf is €160. Een koopje als je het mij vraagt !

Stel gerust vragen als je meer over de rugzak wil weten.

https://www.amazon.com.be...fb&camp=247&creative=1211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

roffeltjes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:41:
[...]

De keuze voor Pendix vind ik best spannend voor zo'n zware fiets (zeker als hij vol is). Ik kan niet inschatten of die motor sterk genoeg is.
Ja dat idee heb ik ook eigenlijk. Ik geloof dat ik toch verder spaar/kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:41:
....
Het opgegeven koppel is 65Nm. (was 50Nm), wat op zich vergelijkbaar is met de gebruikelijke middenmotoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:35:
...
Ja dat idee heb ik ook eigenlijk. Ik geloof dat ik toch verder spaar/kijk.
Probleem van de Pendix is dat deze mi nog niet zoveel wordt toegepast, waardoor ervaringen ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Net even de website van Kalkhoff doorgenomen.
Elke ebike (9 stuks) met een prijs lager als € 4000 heeft een acculader van 2A. :(

Er zijn hier verschillende ebikes met een accu van 625 watt, waardoor het volledig laden van die accu minstens zo'n 9,5 uur duurt.

Iets om rekening mee te houden....

Op een Batavus Dinsdag met 500 W, kreeg ik een lader van 4 A voor € 3000 in 2000. Die kan je op 3u45 volledig laden.
(verbruik is dan 165 W / uur dat is dan nog 21% verlies per uur, want je krijgt slechts 133 watt x 3u45 = 500 watt terug....met minder ampère is dat normaal dus nog méér verlies en dus nog langer laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
einoj1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:15:
Elke ebike (9 stuks) met een prijs lager als € 4000 heeft een acculader van 2A. :(

Er zijn hier verschillende ebikes met een accu van 625 watt, waardoor het volledig laden van die accu minstens zo'n 9,5 uur duurt.

Op een Batavus Dinsdag met 500 W, kreeg ik een lader van 4 A voor € 3000 in 2000. Die kan je op 3u45 volledig laden.
(verbruik is dan 165 W / uur dat is dan nog 21% verlies per uur, want je krijgt slechts 133 watt x 3u45 = 500 watt terug....met minder ampère is dat normaal dus nog méér verlies en dus nog langer laden)
Daar ga je toch zo’n fiets niet voor laten staan. Die lader vind je voor minder dan 100€.
En ten tweede, je komt toch niet elke keer thuis met een lege batterij, of je hebt niet elke dag een volle batterij nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
.... accu van 625 watt, waardoor het volledig laden van die accu minstens zo'n 9,5 uur duurt....

... 500 W, kreeg ik een lader van 4 A voor € 3000 in 2000. Die kan je op 3u45 volledig laden.
Ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik snap niet veel van je berekening mbt de genoemde waarden en eenheden als 165W/h 133W en 21%. Dus graag wat onderbouwing.

Zelf heb ik een vermoeden dat je een 165W lader bedoeld die met 4A laadt.
Dat houdt in dat de accu tot max. 165W / 4 = 41,25V geladen kan worden met 4A.
De maximale accuspanning van een 36V accu is echter ca. 42V bij volle lading.
Van 41,25V tot 42V moet daarom met een lagere stroom geladen worden. Het zou kunnen dat dit het balanceertraject is.

Ik kom uit op de volgende theoretische waarden:
625Wh / 36V = 17,36Ah / 2A = 8,68h = 8h 41m
500Wh / 36V = 13,88Ah / 4A = 3,47h = 3h 29m
500Wh / 36V = 13,88Ah / 2A = 6,94h = 6h 57m

De eerder genoemde 3h45m komt aardig overeen met 3h29m.
In praktijk wijken deze tijden altijd af tgv afgeronde opgegeven waarden van lader en accu, rekenen met nominale waarden, restlading en ouderdom accu, balanceertijd etc.

Echter vind ik een meegeleverde lader van ondergeschikt belang voor de keuze van de ebike.
Vooral als je een bedrag van enkele duizenden Euro's besteed. Ben je niet tevreden met 2A koop je er een 4A lader bij of misschien kan dit ook tegen meerprijs ipv de 2A lader.

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 16-01-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

roffeltjes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Anders gezegd, als je een VdV bij een goede FM koopt durf ik wel te stellen dat je een goede fiets koopt. En dat geldt voor de meeste merken, niet voor niets dat ik hier al tien jaar stel dat je EERST een goede FM moet vinden en dan moet gaan kijken wat hij kan leveren.
@roffeltjes Dank voor je reactie en ook natuurlijk dat je de moeite hebt genomen om ook de melding op Trustpilot te bekijken/beoordelen. Ik zal VdV weer eens goed en serieus bekijken en meenemen in mijn beslissing. Ook de keuze van een goede FM sluit ik mij bij aan, er zit bij mij in de wijk een hele goede, zal eens kijken of ik bij hem terecht kan mocht de keuze een VdV worden. Service en vertrouwen vind ik erg belangrijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:03
jimh307 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Zelf vond ik de temperaturen nog wel meevallen. Wat voor mij altijd fijn werkt is om, net als ik ook hanteer tijdens het wandelen in koud weer, ondanks dat het droog is gewoon mijn regenkleding aan te trekken. Is redelijk winddicht. Dit scheelt aanzienlijk op de kou beleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Zelf vond ik de temperaturen nog wel meevallen. Wat voor mij altijd fijn werkt is om, net als ik ook hanteer tijdens het wandelen in koud weer, ondanks dat het droog is gewoon mijn regenkleding aan te trekken. Is redelijk winddicht. Dit scheelt aanzienlijk op de kou beleving.
Dat is een hele goede tip voor de koukleumen onder ons. Ik zelf heb erg veel Decathlon spul uit de goedkoopste serie, ook omdat je nog wel eens een muts of handschoen kwijt raakt.

Ik zelf zweer bij laagjes

- Ik zelf werk met een lange thermo onderbroek, maar jouw tip is absoluut beter qua winddichtheid. Als het echt tien onder nul is trek ik er nog wel een regenbroek overheen aan, maar dat is de laatste tien jaar zelden gebeurd.
- Voor de handen dunne handschoenen met daaroverheen skihandschoenen (Decathlon).
- Dunne balaclava of kraagje van decathlon, opgetrokken tot over de mond of zelfs de neus als het echt super koud is. Muts eroverheen en als het moet nog de capuchon. Dan als afdekker de helm (ik heb een tweede helm waar ik de kapotte voering uit heb gehaald, dus die past er net overheen).
- 3-in-1 jas die behoorlijk waterdicht is. Trui/hoodie.
- Goedkope winterlaarzen van de decathlon (die zijn echt briljant).
- Als je geen bril draagt; racefiets bril met ongetinte/licht getinte glazen.

Nette schoenen en pullover in mijn locker. Schone kleren in de locker zijn in de zomer ook de oplossing, zeker nu ik op een locatie werk met een douche.

Ik moet wel zeggen dat ik het dit jaar met thermo onderbroek, balaclava en skihandschoenen wel red, al dat dubbele spul ligt nog in de kast. Wat pas echt klote is dat ons kantoor stervenskoud is. Ik heb uit ellende maar een extra hoodie in mijn locker gelegd. Desnoods zit ik met de kap op achter mijn bureau (dat leverd wel wat hilariteit op). Dan maar even niet zo netjes. Overigens zit een collega nu regelmatig met haar jas aan in de kamer, dus het kan altijd erger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Probleem van de Pendix is dat deze mi nog niet zoveel wordt toegepast, waardoor ervaringen ontbreken.
Dat is precies waarom ik het niet aan durf. Ik heb hem getest en het is gewoon geen krachtpatser.

De Pendix mag dan wel op papier 65nm hebben, dat zegt niet alles. Ik blaas hem met mijn 65nm Bosch performance compleet weg (zelfde geldt voor een Yamaha, die zijn ook veel sterker).

Wat ik ook spannend vind is dat de Pendix heel compact is, wat vrijwel zeker betekend dat de thermische limiet veel lager ligt. Een Bosch/Yamaha/Shimano/Bafang zijn dan wel groot en lomp, je trekt ze niet snel tot de limiet. Dat probleem heb ik wel met elke naaf-motor en zoals ik al zeg, ik vertrouw de Pendix hierop ook niet.

Ik vind het een grappig ding, maar ik vind de rijeigenschappen ook niet in de buurt komen van een standaard OEM middenmotor. Ik was zelfs verbaasd dat er blijkbaar een torque sensor inzit, want hij ijlt na alsof het een goedkope naafmotor is. Door de merkbare reactie-traagheid is het verdere trapgevoel toch heel erg ontkoppeld van wat je zelf levert, bepaald niet verfijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
weet iemand of een 'verlengkabel' voor de bosch (smart) adapters bestaan? Ik krijg het niet gevonden.. Het gaat dan om de output kant. Ik wil graag de adapters mooi ophangen maar dan is die kabel te kort. Moet toch te doen zijn; een kabel met een mannetje en vrouwtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:24

TTLCrazy

Listen to Frankie

RoelsRules schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
weet iemand of een 'verlengkabel' voor de bosch (smart) adapters bestaan? Ik krijg het niet gevonden.. Het gaat dan om de output kant. Ik wil graag de adapters mooi ophangen maar dan is die kabel te kort. Moet toch te doen zijn; een kabel met een mannetje en vrouwtje?
Ik zou zelf een goeie male/female stekker kopen en deze gewoon zelf verlengen tbh. Geen idee of er officiële verlengkabels bestaan. Zou mij niet verbazen van niet.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
TTLCrazy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Ik zou zelf een goeie male/female stekker kopen en deze gewoon zelf verlengen tbh. Geen idee of er officiële verlengkabels bestaan. Zou mij niet verbazen van niet.
Geen probleem om zelf iets te klussen naar krijg de (fe)make stekkers niet gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:24

TTLCrazy

Listen to Frankie

RoelsRules schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Geen probleem om zelf iets te klussen naar krijg de (fe)make stekkers niet gevonden :)
Ik bedoelde eigenlijk stekkers ertussen zetten en dan met nieuwe kabels verlengen, maar dan heb je 4 stekkers nodig en is ook niet nodig als je hem alleen maar wilt verlengen. Je kan gewoon kabels ertussen solderen/krimpen natuurlijk. Gewoon even uitzoeken welke diameter je nodig hebt en verder de boel aan elkaar klussen. Als je daar ervaring mee hebt is dat wel te doen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
TTLCrazy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk stekkers ertussen zetten en dan met nieuwe kabels verlengen, maar dan heb je 4 stekkers nodig en is ook niet nodig als je hem alleen maar wilt verlengen. Je kan gewoon kabels ertussen solderen/krimpen natuurlijk. Gewoon even uitzoeken welke diameter je nodig hebt en verder de boel aan elkaar klussen. Als je daar ervaring mee hebt is dat wel te doen.
Ah op die fiets. Ja natuurlijk, dat kan ook. Even kijken of ik kan achterhalen hoeveel aderig die uitgaande draad is zodat ik het kan voorbereiden voordat ik hem door knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
RoelsRules schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
Als je de kabel naar je display bedoeld, die levert Bosch in verschillende lengtes.

Is in de B2B portal goed te vinden. Is niet echt een onderdeel dat veel in webshops aangeboden wordt. Dus je fietsenwinkel kan het zo voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Foxhill schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Als je de kabel naar je display bedoeld, die levert Bosch in verschillende lengtes.

Is in de B2B portal goed te vinden. Is niet echt een onderdeel dat veel in webshops aangeboden wordt. Dus je fietsenwinkel kan het zo voor je bestellen.
Nee doel op van lader naar fiets
Dit onderdeel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCBYFUz8Pcxda_5-ynpNvgXB90w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzjOajnGuIOJKAYVPTRuMDrB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Daar ga je toch zo’n fiets niet voor laten staan. Die lader vind je voor minder dan 100€.
En ten tweede, je komt toch niet elke keer thuis met een lege batterij, of je hebt niet elke dag een volle batterij nodig.
Voor mij is dat alsof je een ´nieuwe' Mercedes A klasse koopt, maar wel zelf met een bus met 5 liter benzine naar de garage moet. Want anders kan je met uw nieuwe auto slechts 500 meter rijden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
elinx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik snap niet veel van je berekening mbt de genoemde waarden en eenheden als 165W/h 133W en 21%. Dus graag wat onderbouwing.
Bij elke accu die je moet opladen heb je verlies.
Met een 4A lader is dat dus 21% verlies.
Hoe trager je moet laden, bv met 2A, hoe groter dit verlies.

Bij een ebike heeft die kostprijs van electriciteit geen belang, maar bij een EV is dit wel een heel belangrijke kosten factor.

Persoonlijk moet ik mijn ebike elke 1 a 2 dagen bij laden, gedurende 2 a 3 uur
Zeker in de winter vind ik dit vervelend, en dit telang duurt. ( als je het eens vergeet.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
@einoj1 Hoe is die 21% gestaafd? Is dit met absolute fout of zonder? Oftewel de ijking van de meter die het meet.

En dan zal de accu flink warm worden en de lader ook en dat doet deze hier ook, maar 21% lijkt mij wel erg veel. Voor een lading van 400 Wh (je accu is nooit 100% leeg) zou je tegen de 90 watt aan hitte verstoken. Langzamer laden heeft juist minder verlies (aan de accu zijde) dan met hoge stroom. Anders zou een langzame lader volledig smelten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Laat ons maar even stoppen met spreken over laadverliezen bij fietsen.
Dat is nooit gemeten omdat het niet relevant is.
Een 500Wh batterij laden kost ca 30ct. Zelfs als het laadverlies 20% is (en dat geloof ik niet), dan spreken we over 6ct om de paar dagen.

En ja, als je een perfecte fiets wil laten staan onwille van een lader die je voor 80-90€ kan vervangen, dan moet je dat zelf weten.
Je vergelijking met Mercedes is overigens een leuke. Is dat niet het merk waar je een optielijst van 36 pagina's door moet om een stomme auto te kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307

Nee, nee, nee, zo simpel is het niet ;)

CC stage:
Bij aanvang (voltage 30 volt, lege accu is de laadstroom 4 A wat dus 4*30=120 watt is
Bij media (voltage 36 volt, half geladen is de laadstroom 4 A wat dus 4*36=144 watt is
Bij bijna vol (voltage 42 volt, afkap, is de laadstroom tot 4 A wat dus 4*42=168 watt is
CV stage:
Naarmate het opladen neemt het totale laadvermogen toe om bij 42 volt over te gaan naar de CV stage tot het amperage gedaald is naar 30 mA. Tijdens de laatste procenten van de CC stage is de efficiëntie laag, maar in het begin is de efficiëntie tegen de 95% (gemeten met onze Cadex laders) en zal de accu tegen de 100% efficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Tommie12 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:26:
Een 500Wh batterij laden kost ca 30ct. Zelfs als het laadverlies 20% is (en dat geloof ik niet), dan spreken we over 6ct om de paar dagen.

En ja, als je een perfecte fiets wil laten staan onwille van een lader die je voor 80-90€ kan vervangen, dan moet je dat zelf weten.
Je vergelijking met Mercedes is overigens een leuke. Is dat niet het merk waar je een optielijst van 36 pagina's door moet om een stomme auto te kopen?
Snap ik ergens, maar ik verschaf dan hier alsnog de correcte informatie :) Dat is deel van mijn ambt.
Voor 1 fiets maakt dat niet uit, maar voor miljoenen e-bikes gaat het wel tellen. Netcongestie zal het niet opleveren, maar elk vermogen hoe klein ook telt mee. Ook meet ik wel heel wat meer wat wel degelijk relevant kan zijn/worden in een wereld waar zo ongeveer alles op accu's moet draaien. Een e-bike is wat dat betreft exact hetzelfde als EV's, maar dan in het klein. En dit kan zeker voldoende gespreksstof opleveren en laat ik niet verslonzen.

[ Voor 29% gewijzigd door jimh307 op 17-01-2024 16:46 ]

Pagina: 1 ... 178 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam