Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Beste forumlezers, even een vraag van mij in dit fietsforum hier.
Op mijn oude sparta elektrische fiets kon ik het display verwijderen als ik de fiets in de stad parkeerde, waardoor diefstal naar mijn idee iets meer ontmoedigend was, omdat de dief dan weg zou moeten rijden zonder ondersteuning en daarna moest gaan zorgen voor een nieuw display.

Bij mijn Giant dailytour zit alles vast gemonteerd. Dus als ik in de stad loop kan iedereen de geparkeerde fiets inschakelen, en alle knoppen bedienen. Mocht het men lukken de sloten te forceren dan is wegfietsen met de ondersteuning aan best prettig voor de dief. Ook het doorverkopen van de gestolen fiets gaat dan iets makkelijker.

Hebben jullie manieren of handigheidjes hoe je hier mee omgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 18-12-2023 11:13 . Reden: Dit is wel heel erg offtopic? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16

B64

joostnl schreef op maandag 18 december 2023 @ 05:51:
[...]

Ik heb laatst exact deze door de fm laten bestellen Dailytour E+ 1 voor genoemde prijs. Zit nog in eerste 500 km, ben voor de Shimano 8 gegaan omdat het rateltje niet beviel bij de Shimano 7.
De prijs vond ik erg aantrekkelijk, echt ervaring heb ik nog niet :)
Nou is een Shimano Nexus 8 sowieso beter dan een Nexus 7, maar een Nexus 7 hoort geen rateltje te hebben. Die moet gewoon even goed afgesteld worden, ik neem aan dat die fm wel weet hoe dat moet - en anders weet ik niet zeker of het wel zo slim is om bij die fm een fiets te bestellen...[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:59
B64 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:02:
[...]

Nou is een Shimano Nexus 8 sowieso beter dan een Nexus 7, maar een Nexus 7 hoort geen rateltje te hebben. Die moet gewoon even goed afgesteld worden, ik neem aan dat die fm wel weet hoe dat moet - en anders weet ik niet zeker of het wel zo slim is om bij die fm een fiets te bestellen...[quote]
De 7 is tijdens het trappen niet zo geluidloos als de 8. Ik noem dat een rateltje, de 8 had dit niet bij het dames model en bij het heren. Mn schoonmoeder heeft een 7 die hoor je ook.

Schijnt ook in de dealer handleiding te staan.
https://forum.fietsersbon...kend-ratelend-geluid/2939

Dus ik heb wel vertrouwen in de giant dealer :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Rinaldop schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:58:
Beste forumlezers, even een vraag van mij in dit fietsforum hier.
Op mijn oude sparta elektrische fiets kon ik het display verwijderen als ik de fiets in de stad parkeerde, waardoor diefstal naar mijn idee iets meer ontmoedigend was, omdat de dief dan weg zou moeten rijden zonder ondersteuning en daarna moest gaan zorgen voor een nieuw display.

Bij mijn Giant dailytour zit alles vast gemonteerd. Dus als ik in de stad loop kan iedereen de geparkeerde fiets inschakelen, en alle knoppen bedienen. Mocht het men lukken de sloten te forceren dan is wegfietsen met de ondersteuning aan best prettig voor de dief. Ook het doorverkopen van de gestolen fiets gaat dan iets makkelijker.

Hebben jullie manieren of handigheidjes hoe je hier mee omgaat?
De kans dat mensen zomaar voor de lol een paar knoppen in gaan drukken is te verwaarlozen, daar zou ik niet zomaar over in gaan zitten. En iemand die de boel wil jatten gaat dat ook niet eerst doen, die wil gewoon zo snel mogelijk weg zijn, en zet de fiets aan zodra hij erop springt.

Maar goed, gewoon een stevig slot (ART2 of ART3), of twee van die sloten, en een goede verzekering. En anders koop je een stevige rugzak, zodat je je accu mee kan nemen - dat is vooralsnog de beste remedie tegen diefstal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

joostnl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:06:
[...]

De 7 is tijdens het trappen niet zo geluidloos als de 8. Ik noem dat een rateltje, de 8 had dit niet bij het dames model en bij het heren. Mn schoonmoeder heeft een 7 die hoor je ook.

Schijnt ook in de dealer handleiding te staan.
https://forum.fietsersbon...kend-ratelend-geluid/2939

Dus ik heb wel vertrouwen in de giant dealer :>
Dat gaat over een Nexus 3, niet over een 7. Ik heb jarenlang op een fiets met Nexus 7 gereden (>30.000 km), kan me niet herinneren dat ik die ooit heb horen ratelen. Maar goed, misschien ligt de irritatiegrens bij jou iets lager dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:34:
[...]
Loop even bij je lokale winkel naar binnen. Bij mij hangt ie bijvoorbeeld gewoon aan de onderdelenmuur (dacht ik?).
Heb je een punt en normaal gesproken voor "standaard" klein materiaal loop ik altijd wel naar de lokale fietsenmaker. Word daar ook altijd goed en snel geholpen voor normale prijzen voor onderdelen. Maar wel altijd druk, dus nu toch maar online aangezien ik ook wat ander spul nodig had en het dacht zo te combineren.
Nu semi-lokaal besteld (Mantel) incl wat extra spul.
Je moet toch maar je fietsenmaker om het wattage dat de motor afgeeft even af te stellen, wanneer je sterkere lampen monteert.
Ik dacht dat altijd het maximale voorhanden was. Dus in het geval van de BDU350 17,4W voor en 0,6W achter. Maar een koplamp die 1,4A :+ verbruikt staat niet op de planning :P

Juno in ieder geval gemonteerd en alles werkt weer naar behoren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
o0SmOkE0o schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:43:
[...]
Ik dacht dat altijd het maximale voorhanden was. Dus in het geval van de BDU350 17,4W voor en 0,6W achter. Maar een koplamp die 1,4A :+ verbruikt staat niet op de planning :P
Dat is voor LED verlichting behoorlijk. Dan heb je een goede lamp.

Daar gaat dat extra beetje actieradius :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Rinaldop schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:58:
Op mijn oude sparta elektrische fiets kon ik het display verwijderen als ik de fiets in de stad parkeerde,
Bij mijn Giant dailytour zit alles vast gemonteerd.
Even los van je initiële vraag, had jij een ion (achterwielmotor) sparta?
En hoe bevalt de overstap van sparta naar de dailytour?

Ik zit namelijk erg te twijfelen ( rij nog op een sparta RXS+) en de entour was al best fijn qua motor en bouw maar de daily ziet er een stuk leuker uit, helaas nog niet kunnen proef rijden.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rinaldop
  • Laatst online: 19-12-2023
Humma Kavula schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:32:
[...]

Even los van je initiële vraag, had jij een ion (achterwielmotor) sparta?
En hoe bevalt de overstap van sparta naar de dailytour?

Ik zit namelijk erg te twijfelen ( rij nog op een sparta RXS+) en de entour was al best fijn qua motor en bouw maar de daily ziet er een stuk leuker uit, helaas nog niet kunnen proef rijden.
Mijn Sparta had een voorwielmotor en deed prima wat hij moest doen: ondersteunen. Enkel, het model was nogal oubollig. Nu, de Giant, met middenmotor, sportieve look, mooie kleur, kleurendisplay, bluetooth koppeling met telefoon, brede stevige banden doet ook wat hij moet doen: ondersteunen. Maar, op 1 of andere manier met meer plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

Niwla

dat dus....

Dag allemaal,

Na veel problemen met mijn vrouw haar Gazelle e-bike (met Bosch ActiveLine Plus) hebben we sinds gister een nieuw probleem: Haar trappers gaan wel rond maar nemen haar voorblad (gates belt) niet mee. Vóór ik me van alles wijs laat maken door mijn fietsenmaker wil ik hier toch even navraag doen.

Weet iemand wat dit kan zijn? Is dit motor gerelateerd?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Niwla schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:00:
Dag allemaal,

Na veel problemen met mijn vrouw haar Gazelle e-bike (met Bosch ActiveLine Plus) hebben we sinds gister een nieuw probleem: Haar trappers gaan wel rond maar nemen haar voorblad (gates belt) niet mee. Vóór ik me van alles wijs laat maken door mijn fietsenmaker wil ik hier toch even navraag doen.

Weet iemand wat dit kan zijn? Is dit motor gerelateerd?
Dat kan ik niet zien via het internet. Is wel eenvoudig vast te stellen met de fiets erbij. Als je zo weinig vertrouwen in je fietsenwinkel hebt kun je naar een andere fietsenwinkel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:24:
[...]

160mm schijven zijn zowat de standaard op gewone fietsen, wielrenners rijden met 140mm.

En de gaten... het is contraintuitief, maar die verminderen de remkracht niet.
Klopt, 160mm is genoeg, zeker als je rechtop zit (je kan dan gewoon niet zo hard remmen). Hoe sportiever je zit (dus achter het stuur) hoe harder je kan remmen. Ik heb 180mm, maar dat is echt overkill :+

Wat ook een rol speelt is dat grotere schijven nogal binair zijn (aan/uit), kleinere schijven kan je beter moduleren.
De grootte van het contactoppervlak is niet maatgevend voor de remkracht.
Dat weet ik nog zo net niet, mechanisch en qua koeling zal het echt wel iets uit moeten maken, maar het contactoppervlak is net als de maat van de zuigers binnen een merk vrijwel hetzelfde. Gaatjes is volgens mij marketing (en bij wedstrijdfietsen gewichtswinst). Dikkere schijven zijn mechanisch ook beter omdat ze beter koelen, maar dat is allemaal niet voor ons belangrijk (en binnen een merk staat de dikte van een schijf vast).

Het zal dus inderdaad minder uitmaken dan:
De diameter van de schijf
Volgende; mechanisch zal het zeer zeker kloppen, maar in de praktijk heb je hier geen keuze in binnen een merk.
en de diameter van de hydraulische zuigers hebben wel een belangrijke invloed.
Diameter van de zuigers is binnen een merk hetzelfde (en zal ook tussen merken niet zo heel veel verschillen). Je kan binnen elk merk remklauw en hendels mixen en matchen. Sterker nog, Shimano en Magura kan je ook mixen, dus de overbrenging kan niet heel erg verschillend zijn.

Zelfs vierpots zuigers zijn qua volume gelijk aan tweepots, vierpots hebben namelijk gewoon vier kleinere zuigers per klauw. Dus de diameter van de schijven is niet iets waar je naar hoeft te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Heel erg nerdy; een velg met goed gerichte spaakgaten heeft geen busjes nodig (sterker nog, zonder is beter), het probleem is echter dat de meeste stads velgen niet zo geweldig zijn ;)

Mijn vriend die achter Rad15 zit (en o.a. bij Idworkx en Rigida/Ryde heeft gewerkt) kan dit heel overtuigend uitleggen (zijn velgen zijn Bikepark en trekking ready).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:34:

Zijn er nog andere / betere aanraders in deze prijsklasse ?
Spanninga axendo 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
killerbee1958 schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:51:
[...]

Dan over de aanbevelingen.

1. De Velo deville is inderdaad een leuk concept maar voor mij veel te veel keuzes.
2, De dutch-id ziet er inderdaad leuk uit. (en de prijs voor de s75 komt al dicht in de buurt van mijn strech budget)
3. Trek heeft geen kiox 300 display dus valt af

Wat ik bij bovenstaande merken wel heb, is dat ze voor mij onbekend zijn en daarmee een "van Moof" risico gevoel bij mij introduceren.
Zoals al gezegd, ga eerst eens kijken wat je lokale FM kan leveren.

Betreft deze drie merken; Alles kan misgaan met een bedrijf, maar VdV heeft een dealernetwerk met heel serieuze fietsenzaken (je kan niet zomaar VdV verkopen), Dutch ID is onderdeel van Biketotaal en Trek is gewoon een gigant. Sowieso is alles wat Bosch heeft behoorlijk veilig, mijn FM doet ook garantie afhandeling voor fietsen die ergens anders gekocht zijn (zelfs tweedehands). Schijnt voor de FM een hele fijne partij te zijn om mee te werken.

En tot slot, ook Gazelle en Sparta kunnen volgens mij wel iets leveren met jouw wensen, dus staar je niet blind op lijstjes en ga dus naar de lokale FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Humma Kavula schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:06:
[...]
Iemand ervaring met de 2023 yamaha/giant motoren? Deze voelde verrassend goed voor mijn gevoel.
Slag om de arm omdat ik alleen de eerste gen goed ken, maar mijn ervaring is goed en het feit dat Giant (een wereldwijde megagigant) eraan vast houdt schept vertrouwen. Ik zou me daar geen zorgen over maken, lekker zaken doen met je FM en een strik erom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:13:
[...]
Dat gaat over een Nexus 3, niet over een 7. Ik heb jarenlang op een fiets met Nexus 7 gereden (>30.000 km), kan me niet herinneren dat ik die ooit heb horen ratelen. Maar goed, misschien ligt de irritatiegrens bij jou iets lager dan bij mij.
Jep, dit probleem ken ik ook niet en ik heb toch wel wat zevens in de familie rondrijden. Ik heb ook het idee dat de reputatie van de zeven onverdiend slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hoe goed is een tweedehands Bosch accu van 400 watt nog die er ongeveer 4000 kilometer op heeft zitten? Aan welk mindere percentage moet ik pakweg denken? Ouderdom onbekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Blaze85 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:47:
Hoe goed is een tweedehands Bosch accu van 400 watt nog die er ongeveer 4000 kilometer op heeft zitten? Aan welk mindere percentage moet ik pakweg denken? Ouderdom onbekend...
Deze accu zal nog een geschatte capaciteit hebben van 325 Wh. Dit is voldoende om voorlopig ermee te kunnen fietsen. Ik ga uit van hooguit 2 jaar oud (vaak te herkennen aan het model destijds).

Vraag of je een hele cycli mag maken bij het proefrijden (op turbo ongeveer 30-40 km). Dit kan erg belangrijk zijn als je wil weten hoe de accu in het echt presteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:58

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Blaze85 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:47:
Als je het serienummer hebt kan je dat misschien hier opzoeken hoe oud hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:14:
[...]

Deze accu zal nog een geschatte capaciteit hebben van 325 Wh. Dit is voldoende om voorlopig ermee te kunnen fietsen. Ik ga uit van hooguit 2 jaar oud (vaak te herkennen aan het model destijds).

Vraag of je een hele cycli mag maken bij het proefrijden (op turbo ongeveer 30-40 km). Dit kan erg belangrijk zijn als je wil weten hoe de accu in het echt presteert.
Zo te zien de fiets uit 2018...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dan gaan we al snel lager dan die 325 Wh. 250-275 Wh is meer realistisch en dit is dan ook de energie die je nog kunt benutten. Let er wel op oudere Li-ion cellen ten eerste een verhoogde interne weerstand (fietsen op stand turbo stookt de oudere cellen op en dit is degradatie en dat ga je merken) hebben en ten tweede een behoorlijke degradatie van de totaal te benutten stroom. Het kan bij oudere cellen zo zijn dat je op de eco stand nog verbazingwekkend ver kan komen en degradatie merk je als eerste met de hoogste ondersteuning. Dat ze extra warm worden is je redding die ook ooit ophoud.

Met een beetje geluk kun je er nog 2 a 3 jaar uitpersen en dan raakt de soep echt wel op. Calculeer dit dus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:10:
Dan gaan we al snel lager dan die 325 Wh. 250-275 Wh is meer realistisch en dit is dan ook de energie die je nog kunt benutten. Let er wel op oudere Li-ion cellen ten eerste een verhoogde interne weerstand (fietsen op stand turbo stookt de oudere cellen op en dit is degradatie en dat ga je merken) hebben en ten tweede een behoorlijke degradatie van de totaal te benutten stroom. Het kan bij oudere cellen zo zijn dat je op de eco stand nog verbazingwekkend ver kan komen en degradatie merk je als eerste met de hoogste ondersteuning. Dat ze extra warm worden is je redding die ook ooit ophoud.

Met een beetje geluk kun je er nog 2 a 3 jaar uitpersen en dan raakt de soep echt wel op. Calculeer dit dus in.
Bedankt voor alle tips _/-\o_

Iemand ook nog advies over hoeveel je kunt afdingen bij fietsenwinkels/fietsenmakers op tweedehands elektrische fietsen die worden aangeboden? Ik neem aan dat er wel wat rek in de prijs zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
En die Bosch Powerpacks kun je over een aantal jaar gewoon 1 op 1 vervangen? Of zijn nieuwe batches Bosch accu's niet backwards compatible?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Blaze85 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:21:
En die Bosch Powerpacks kun je over een aantal jaar gewoon 1 op 1 vervangen? Of zijn nieuwe batches Bosch accu's niet backwards compatible?
Bosch maakt nu ook nieuwe types. Maar de huidige/vorige generatie is zo extreem veel verkocht dat het nog lang beschikbaar blijft. En ook andere fabrikanten zullen er accu’s voor blijven maken. Bijvoorbeeld het prima goedkopere aftermarket alternatief E-bike Vision. Kun je zeker over 7+ jaar nog verkrijgen.

Afdingen is zo niet te zeggen. Ze kunnen de fiets heel compleet opknappen en vervolgens scherp aanbieden of wat ruimte houden. Verwacht in ieder geval geen kortingen zoals bij nieuwe fietsen soms kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 20-12-2023 22:57 ]

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 22:46
recentelijk heb ik mijn sparta m11ti verkocht en ben aan het oriënteren voor een nieuwe ebike en uiteindelijk op 4 onderstaande verschillende merken uitgekomen. Vereiste voor mij zijn; riemaandrijving, traploos, verende voorvork, accu capaciteit minimaal 500 en voorkeur voor geen smartphonehub. Overigens weet ik bijvoorbeeld niet wat precies het verschil is tussen de bosch BES3 en CX BES3 (mogelijk alleen de standen? waardoor rijbereik van CX BES3 met 5 standen minder ver is dan de gewone BES3 icm met 4 standen?)

Fietsgebruik 2 tot 3x per week woon/werk (17km enkele reis) en 2 tot 3x per jaar naar familiebezoek (50km enkele reis, mijn lengte is 172cm)

gaat om de volgende 4 fietsen waarbij ik de voor en nadelen in zie:

Pegasus Ravenna EVO NV Belt 2023
voordelen;
- 5 jaar garantie (ipv standaard 2 jaar)
- usb-mini aansluiting? (gaf een site aan, maar de kiox's hebben sowieso een usb aansluiting voor opladen?)

nadelen;
- schijnt slecht afgewerkt te zijn, met name kabels en grove lasnaden
- 1 kleur. persoonlijk niet mijn kleur blauw

Sparta d-Rule Ultra Smart 2023
voordelen:
- cashback 400euro

nadelen:
- persoonlijk slechte ervaring met m'n vorige sparta m11ti. De motor (ION) die er mee gestopt zijn. daar kan sparta niet zo veel aan doen, maar met de m11ti was ook designfout gemaakt waardoor bij de meeste fietsen meerdere malen controllerboard moest vervangen (ook die van mij 2x) doordat er troep en water in de behuizing van controllerboard kwam

Batavus Finez E-go Power Exclusive Plus Smart 2024
voordelen:
- goede ervaring met batavus. mijn vrouw heeft inmiddels 5jaar moederfiets batavus e-quip waarbij er buiten onderhoud geen problemen zijn voorgekomen (enige probleem was bokstandaard die speling kreeg in het frame)
- 2024 model
- track en trace optie (alhoewel airtag ook tegenwoordig voldoende opties bieden, bijv airbell/fietsbel, zadel of fietsband)

nadelen:
- cover batterij fragiel (nu moet ik zeggen dat ik alleen gefietst heb op de 2023 versie, misschien is dat al verbeterd is met 2024 model)

Puch E-Zirkon Enviolo Belt SUV 2024
voordelen:
- 600 accu capaciteit
- kleur en design

nadelen
- geen ervaring met bafang motor
- nieuw model waarbij nog niet makkelijk is om een proefritje te maken

eventuele 5de optie, waar ik nog geen ervaring mee heb is de Stella Morena Premium MDB FI uitvoering traploos en belt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

mortadelo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:32:
recentelijk heb ik mijn sparta m11ti verkocht en ben aan het oriënteren voor een nieuwe ebike en uiteindelijk op 4 onderstaande verschillende merken uitgekomen. Vereiste voor mij zijn; riemaandrijving, traploos, verende voorvork, accu capaciteit minimaal 500 en voorkeur voor geen smartphonehub. Overigens weet ik bijvoorbeeld niet wat precies het verschil is tussen de bosch BES3 en CX BES3 (mogelijk alleen de standen? waardoor rijbereik van CX BES3 met 5 standen minder ver is dan de gewone BES3 icm met 4 standen?)

Fietsgebruik 2 tot 3x per week woon/werk (17km enkele reis) en 2 tot 3x per jaar naar familiebezoek (50km enkele reis, mijn lengte is 172cm)

voordelen;
- usb-mini aansluiting? (gaf een site aan, maar de kiox's hebben sowieso een usb aansluiting voor opladen?)

nadelen;

voordelen:
- cashback 400euro

nadelen:
- persoonlijk slechte ervaring met m'n vorige sparta m11ti. De motor (ION) die er mee gestopt zijn. daar kan sparta niet zo veel aan doen, maar met de m11ti was ook designfout gemaakt waardoor bij de meeste fietsen meerdere malen controllerboard moest vervangen (ook die van mij 2x) doordat er troep en water in de behuizing van controllerboard kwam

voordelen:
- goede ervaring met batavus. mijn vrouw heeft inmiddels 5jaar moederfiets batavus e-quip waarbij er buiten onderhoud geen problemen zijn voorgekomen (enige probleem was bokstandaard die speling kreeg in het frame)
- 2024 model
- track en trace optie (alhoewel airtag ook tegenwoordig voldoende opties bieden, bijv airbell/fietsbel, zadel of fietsband)

nadelen:
- cover batterij fragiel (nu moet ik zeggen dat ik alleen gefietst heb op de 2023 versie, misschien is dat al verbeterd is met 2024 model)

voordelen:
- 600 accu capaciteit
- kleur en design

nadelen

eventuele 5de optie, waar ik nog geen ervaring mee heb is de Stella Morena Premium MDB FI uitvoering traploos en belt
Gezien je heel specifieke wensen zou aanraden op alle kandidaten eerst eens te gaan proefrijden. Je hebt een mooi lijstje samengesteld, maar ik proef uit je woorden dat dit vooral een digitale exercitie is geweest tot nu toe. Niks mis mee natuurlijk!

Stella maakt op zich prima fietsen, alleen is de service niet altijd even geweldig. Gezien je kilometers denk ik dat je op zoek bent naar een leverancier waar je op kunt vertrouwen, en dat moet je bij Stella maar afwachten.

Uit je lijstje zou ik kiezen tussen de Batavus en de Sparta, met de Pegasus als outsider. Maar 'the proof of the pudding is in the eating' en misschien heeft je fietsenmaker nog iets in de aanbieding waar je overheen gekeken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 20:16
...
voordelen;
De Bosch Kiox 300 heeft geen usb aansluiting.
Je kan de Kiox display wel vervangen door de optionele Bosch SmartphoneGrip en die heeft wel een usb aansluiting en kan je smartphone ook draadloos opladen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Hoi Fietsvrienden,

Gezien mijn Cortina E-lett is platgereden, mag ik een nieuwe ebike uitzoeken. Ik had als harde eis voor mijn e-bike dat ik een accu wilde die niet uitneembaar was, ivm diefstal tegen te gaan. Inmiddels heb ik wel gemerkt dat ik die eis moet laten gaan, vanwege de beperkte keuze fietsen die beschikbaar zijn en het ongemak ivm opladen van de accu op kamertemperatuur. Nu ben ik tot de volgende selectie gekomen met de volgende eisen:

- budget tussen €2300 - €3000
- belt drive
- range hoeft niet heel bijzonder te zijn, ivm voornamelijk kortere afstanden
- fijn rijden in de stad
- lage instap

Optie 1: Gazelle Ultimate C8 https://www.fietsvoordeel...t-connect-2023-rood-dames
Optie 2: Sparta C Grid ultra https://www.fietsvoordeel...m7tb-2023-groen-mat-dames
Optie 3: Tenways Ago T https://www.tenways.com/products/ago-t
Optie 4: Cowboy Cruiser ST https://nl.cowboy.com/products/e-bike-cowboy-cruiser-st

Welke zou het volgens jullie moeten worden? Mis ik nog een ander model/merk waar ik naar zou moeten kijken? Alvast hartelijk dank en een fijne kerst gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Laatst online: 04-09 11:31

voordelen;

nadelen;

voordelen:
- cashback 400euro

nadelen:

voordelen:
- 2024 model

nadelen:

voordelen:
- 600 accu capaciteit
- kleur en design

nadelen

Heb je misschien ook gedacht aan Victoria? Is een Duits merk met vaak goede onderdelen tegen een relatief voordelige prijs. Afwerking is wel iets minder (laswerk frame), maar dat zegt op zich niets over hoe degelijk de fiets is. Zelf verschillende fietsen geprobeerd en was zelf tevreden over dit merk. Ik vind de modellen ook iets minder lomp ogen dan bijv. Sparta en Batavus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

tcc90 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
Hoi Fietsvrienden,

Gezien mijn Cortina E-lett is platgereden, mag ik een nieuwe ebike uitzoeken. Ik had als harde eis voor mijn e-bike dat ik een accu wilde die niet uitneembaar was, ivm diefstal tegen te gaan. Inmiddels heb ik wel gemerkt dat ik die eis moet laten gaan, vanwege de beperkte keuze fietsen die beschikbaar zijn en het ongemak ivm opladen van de accu op kamertemperatuur. Nu ben ik tot de volgende selectie gekomen met de volgende eisen:

- belt drive
- fijn rijden in de stad
- lage instap

Optie 1: Gazelle Ultimate C8 https://www.fietsvoordeel...t-connect-2023-rood-dames
Optie 2: Sparta C Grid ultra https://www.fietsvoordeel...m7tb-2023-groen-mat-dames
Optie 4: Cowboy Cruiser ST https://nl.cowboy.com/products/e-bike-cowboy-cruiser-st

Welke zou het volgens jullie moeten worden? Mis ik nog een ander model/merk waar ik naar zou moeten kijken? Alvast hartelijk dank en een fijne kerst gewenst.
Proefrijden, kijken welke voor jou het beste bevalt. Voordeel van de Gazelle en de Sparta is dat je bij zo'n beetje iedere fietsenmaker terecht kunt voor onderhoud en reparaties. De tenways heeft een Bafang motor die toch iets minder verfijnd is qua afstelling. De Cowboy ziet er slick uit, maar heeft een hubmotor en dat fietst toch anders dan een middenmotor.
Dus: ga ze uitproberen, check zithouding, versnellingen, ondersteuning etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al een tijdje ervaring op een roetz met pendix? Ben benieuwd naar de kwaiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Pendix is leuk voor after market upgrade maar rijdt niet bij benadering zo fijn als een moderne A merk middenmotor (met name Bosch is tegenwoordig subtiell).

Geen torquesensor geeft het bekende naijleffect en betekent dat je cadans bepaald hoeveel power je krijgt(Naast de vijf settings). Pendix rijdt wel iets gecontroleerder dan dlgoedkope voorwiel motoren, maar je merkt nog steeds dat er geen torquesensor is.

Ik vind rotatiesensor motoren wel lollig rijden (prima als leenfiets) , maar na een dagje ben ik er wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:39:
Pendix rijdt wel iets gecontroleerder dan dlgoedkope voorwiel motoren, maar je merkt nog steeds dat er geen torquesensor is.
Daar denkt Pendix zelf toch anders over:

" Daarom gebruikt Pendix een krachtsensor die precies uw trapkracht vaststelt en de motor dienovereenkomstig regelt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
brutusl schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:02:
[...]

Daar denkt Pendix zelf toch anders over:

" Daarom gebruikt Pendix een krachtsensor die precies uw trapkracht vaststelt en de motor dienovereenkomstig regelt."
Dat is bijzonder, hij reed precies zoals een motor met rotatiesensor. Met name dat late aanspreken en naijlen was iets wat ik met een rotatiesensot associeer.

Het was pre corona op een Santos van de Vakantiefietser, is er misschien een nieuwer type? Zo niet dan blijf ik erbij dat het niet bij benadering zo goed rijdt als een A merk middenmotor

Raadsel vermoedelijk opgelost. Ja krachtsensor, ja naijlen.

https://www.sintchristophorus.nl/review-pendix-edrive/

Dus ondanks de krachtsensor, IMHO alleen leuk voor after market.

Overigens grappig dat een kenner als Michiel toch vaak onzin over ebike systemen post. Direct drive systemen zijn zeer zeker niet reden voor naijlen. En Alber/Neodrive zijn matige oplossingen. Maar het vakantie fiets groepje is nogal luddistisch en hebben niet zoals ik al die dingen aam de tand gevoeld. Er was daar ook oprecht woedde toen ik voorspelde dat de Neodrive bergop zou oververhitten. Toen TestKees het bewees en daarna ook leden met die motor begonnen te klagen dat de motor op Engelse hellingen stilviel werd het pas wat stiller.

De eigenaar van Santos was er tegenover mij ook eerlijk over, zowel Neodrive als Pendix zijn gewonnen economische keuzes, ze verkopen er niet genoeg om een Bosch-range op te zetten. Maar heel veel mensen denken(dachten?) dat Santos het doet vanwege kwaliteitsredenen, want Santos wat doet tmoet och goed zijn? En for the record, dat is ook meestal waar.

[ Voor 48% gewijzigd door roffeltjes op 25-12-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Krachtsensoren kunnen ook een soort na-ijl effect.
Alleen kracht of alleen rotatie reageren veel minder op gebruikers-input dan de combinatie van beide sensoren.

Een Stromer speed-pedelec heeft ook alleen krachtsensor. Dat is te merken.
Bij x-kracht hoort y-ondersteuning. De cadans heeft geen effect. Dus veel druk op de pedalen laat de fiets makkelijk vooruit gaan.

Motoren met beide sensoren. X-kracht en y-cadans krijgt z-ondersteuning.
Meer praktisch. Veel kracht met weinig cadans is nog steeds een beperkte ondersteuning. Een versnelling terug schakelen zorgt dan voor meer ondersteuning.
Precies hetzelfde wat je zou doen als er geen motor op je fiets zou zitten. Als het fietsen in een bepaalde versnelling zwaar wordt, schakel je ook terug.
Daarom worden motoren met zowel een kracht als rotatiesensor ook wel beschreven als de meest natuurlijke manier van fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:36
roffeltjes schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:08:
[...]

Dat is bijzonder, hij reed precies zoals een motor met rotatiesensor. Met name dat late aanspreken en naijlen was iets wat ik met een rotatiesensot associeer.....

Raadsel vermoedelijk opgelost. Ja krachtsensor, ja naijlen......
Het is feitelijk eenzelfde systeem als een direct drive naafmotor (maatje koekenpan :)) zoals die vroeger in het achterwiel werden ingebouwd. Een duur en zwaar systeem.
Tegenwoordig gaat het meestal om een compacte naafmotor met tandwielreductie.
(Terzijde. Ik heb diy pogingen gezien om een dergelijke motor in te zetten als middenmotor, maar die liepen uit op niets, waarschijnlijk omdat de reductieverhoudingen niet geschikt waren.)

Feitelijk hebben alle motoren met krachtsensor ook een rotatiesensor en het hangt maar net af hoe in de controllersoftware de verhouding is ingesteld wanneer en hoe de motor mag reageren.
Tevens speelt de gevoeligheid van de krachtsensor daarbij een rol en natuurlijk, zoals bij de Pendix, het karakter van de gebruikte direct drive elektromotor.
Je kan dus niet zeggen dat de krachtsensor altijd bepalend is en hetzelfde werkt bij alle motoren.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 25-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 16-09 19:59
Heeft hier iemand al meer weet van

Onderstaand las ik op Techpuls

Bosch en Shimano tonen zich in hun productaanbod voor 2024 overtuigd van de mogelijkheden die automatisch schakelen biedt voor e-bikes. Wel kiezen ze allebei een iets andere route. Bij Bosch zie je een nauwe samenwerking met partners die zulke schakelsystemen ontwikkelen. Vanaf modeljaar 2024 is het Enviolo Automatiq-schakelsysteem dan ook geïntegreerd in het Bosch ‘smart systeem’. Hierdoor kan het schakelsysteem met een Kiox 300 of 500 bediend worden, zonder dat je een losse schakelaar nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Mr Luky schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:42:
Heeft hier iemand al meer weet van

Onderstaand las ik op Techpuls

Bosch en Shimano tonen zich in hun productaanbod voor 2024 overtuigd van de mogelijkheden die automatisch schakelen biedt voor e-bikes. Wel kiezen ze allebei een iets andere route. Bij Bosch zie je een nauwe samenwerking met partners die zulke schakelsystemen ontwikkelen. Vanaf modeljaar 2024 is het Enviolo Automatiq-schakelsysteem dan ook geïntegreerd in het Bosch ‘smart systeem’. Hierdoor kan het schakelsysteem met een Kiox 300 of 500 bediend worden, zonder dat je een losse schakelaar nodig hebt.
Kon gewoon met de vorige/huidige generatie ook al. Zelfs met Intuvia. Een van de menu opties was Enviolo, en in die stand werken de pijltoetsen voor de cadansinstelling.

Heb net zaterdag een fiets binnen gekregen in de winkel met Bosch Smart, Kiox300 en Enviolo Automatiq. Heb die nog niet aan gehad. Dus kan je nog niet vertellen hoe het werkt. Waarschijnlijk hetzelfde als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:32:
[...]
Tevens speelt de gevoeligheid van de krachtsensor daarbij een rol en natuurlijk, zoals bij de Pendix, het karakter van de gebruikte direct drive elektromotor.
Dat is op zich geen nieuws, alleen had ik juist bij een duur merk als Pendix niet verwacht dat het zo zou naijlen ;)

Anders gezegd Bafang heeft hier niet of nauwelijks last van, laat staan Yamaha/ Bosch. Pendix is een leuk maar erg duur after market systeem wat gewoon niet op kan tegen de middenmotoren van de A en B merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:22:
.... duur merk als Pendix niet verwacht dat het zo zou naijlen ....

Anders gezegd Bafang heeft hier niet of nauwelijks last van, laat staan Yamaha/ Bosch. Pendix is een leuk maar erg duur after market systeem wat gewoon niet op kan tegen de middenmotoren van de A en B merken.
Ik denk dat het niet anders kan met een dergelijk direct drive systeem, misschien dat regeneratief afremmen het na ijlen enigszins kan beperken, maar feitelijk is het een groot zwaar vliegwiel wat in beweging is en direct de trapas aanstuurt.
De relatief kleine reductie systemen zoals toegepast bij genoemde merken hebben er veel minder last van.

Persoonlijk snap ik de keus niet zo van Pendix om een dergelijke en dure motor als middenmotor in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:54:
[...]

Persoonlijk snap ik de keus niet zo van Pendix om een dergelijke en dure motor als middenmotor in te zetten.
Gokje? Retail en After market voor luxe Rohloff fietsen.

En je zit met naafmotoren bergop gewoon snel met een hitte probleem omdat de overbrenging voor de naaf zit.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 25-12-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:50
Pendix richt zich duidelijk op retrofit van Rohloff fietsen. En dan blijf je de belachelijk kleine verzetjes houden om met zware bepakking hoge bergen te beklimmen.

Regeneratief remmen op een fiets gaat nooit doorbreken, dat is te complex, en het levert ook gewoon niks op. Het zou ook alleen maar werken met een achterwielmotor, en die doe het niet goed in de bergen…. Net waar regeneratief remmen dan nog een heel klein beetje verschil kan maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
tcc90 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
Hoi Fietsvrienden,

- belt drive
- fijn rijden in de stad
- lage instap

Waarom neem je geen nieuwe Cortina e-lett? Ik ben die serie van Coritna (ook de e-blau) in de gaten aan het houden. Dus als je min punten hebt wil ik ze graag vernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Athome schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:28:
[...]

Is duurder maar ik denk dan direct aan de Dutch-ID Phantom S75 Automatic of S85 Automatic
Zojuist bij een lokale dealer de knoop doorgehakt en het is inderdaad de dutch-id S75 automatic geworden.
Twee dingen die de doorslag gaven.

1. De lokale dealer (bike totaal zevenhuizen) die mij echt probeerde te helpen en echt meedacht.
2. De prijs voor de s75 automatic met 625W accu nog een beetje kunnen onderhandelen. (maar moest wel mijn mentale barriere loslaten :) )

De proefrit vandaag gaf de doorslag. De fiets rijdt echt heerlijk. Ik ben er van overtuigd dat de problemen met de envilio automatic opgelost worden (op forum stond al dat er net een nieuwe software update is).
Overigens hield de fiets tijdens de proefrit de geslecteerde cadans keurig aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlakes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
En jawel, na jaren meegluren heb ik nu ook een kwestie.

De fiets is een Sensa Modena UT, damesmodel gewone fiets, naafmotor. Display overleden. 5 pins JST male aansluiting.
Kan ik dat vervangen met een fietscomputer voor Batavus ed slimme fietscomputer? Nadat de juiste connectoren op de juiste plek zitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
farlakes schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:12:.... Sensa Modena UT, damesmodel gewone fiets, naafmotor. Display overleden. ....
Kan ik dat vervangen met een fietscomputer voor Batavus ed slimme fietscomputer?....
Nee. Niet de connectoren of het ebike merk zijn bepalend, maar de gebruikte motorcontroller.
Ieder merk motorcontroller heeft zijn eigen communicatieprotocol met het display.
Om die reden is hetzelfde display van een ander merk ebike bv ook niet zomaar uitwisselbaar als de motorcontroller anders is. (dit kan zelfs het geval zijn bij verschillende types van hetzelfde ebike merk)
Wel is het zo dat igv een ander communicatieprotocol, cq controller, de connectors vaak ook anders zijn. Maar dit is geen wetmatigheid.
Dus als je het merk van het motorsysteem kunt achterhalen zijn eventueel de opties te bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 27-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlakes
Dus als je het merk van het motorsysteem kunt achterhalen zijn eventueel de opties te bekijken.
Da's niet moeilijk: Het is een naafmotor van Bafang: BFSWXK 36V 250W 170R
Wat zouden de opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
farlakes schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:55:
.... Bafang: BFSWXK 36V 250W 170R
....
Dat is slechts de motor, niet de controller.
Een motorsysteem bestaat uit controller, display, motor en sensoren.
Positief is dat het merk van de motor bekend is.
Grote kans dat het merk dan ook op de controller staat vermeld.
Als dit een Bafang controller is, dan kun je bij Bafang kijken voor de display keuzes.
Misschien geeft het merk/type van je huidige display ook een aanwijzing.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 27-12-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Bij Bafang staat er waarschijnlijk een nummer beginnend met DP op de achterkant van het display. Dan nog weten of je Canbus of UART hebt. Met die twee gegevens kun je zoeken. Als je online en bij Sensa dealers niets vind, kun je nog bij een bereidwillige Cortina dealer proberen. Cortina heeft veel Bafang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlakes
accu en controller zijn van Reevo. Ik heb de fabrikant al gemaild, hopelijk komt er ook een reaktie vanaf

• elinx
farlakes schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:29:
accu en controller zijn van Reevo.....
Reevo is waarschijnlijk niet het oorspronkelijke merk. Dat is vaak een probleem bij verscheidene ebike motorsystemen. Ze worden ook in OEM batches geproduceerd voor verschillende klanten.
Nergens is dan bv het merk Bafang te zien, maar soms is nog wel het modelnummer gelijk.
Dus als je op de controller iets van een type/model nummer kan vinden.......
Zoals @Foxhill aangeeft zou ook het typenummer van het display misschien meer prijs kunnen geven.
Als het nl een specifiek Bafang display betreft is er een kans dat je ook een Bafang controller hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door elinx op 28-12-2023 01:02 ]

• farlakes
zou ook het typenummer van het display misschien meer prijs kunnen geven.
Als het nl een specifiek Bafang display betreft is er een kans dat je ook een Bafang controller hebt.
Tja, er staat alleen "Reevo Technology" op. Op de printplaat staat 11A801H41004. Verder weet ik nog niks...

• elinx
farlakes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:38:
....alleen "Reevo Technology"....Op de printplaat staat 11A801H41004. ..
Voor de duidelijkheid.
Alleen op de motor staat "Bafang"
Op de accu, controller en display staat "Reevo"

Dat lijkt op een OEM motor aansturing van onbekende herkomst.
Het printplaatnummer geeft helaas geen hint in welke richting je moet zoeken.

Helaas wordt, mbt op zoeken naar "Reevo", de aandacht getrokken naar een future ebike.
Sensa icm Reevo leidt ook niet echt verder.

Als je helemaal geen vervangend display kan vinden en de ebike werkt ook niet meer is het vervangen van de controller en bijbehorend display nog een mogelijkheid, mits je accu niet specifiek gekoppeld is aan de huidige controller. Je kan dan bv voor Bafang gaan, maar iedere andere combi zou ook kunnen. (bv. KT of Lishui)

[ Voor 35% gewijzigd door elinx op 28-12-2023 10:35 ]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Zijn er hier meer mensen die aan het wachten zijn op de Lemmo of hem al ontvangen hebben?

Heb zelf de XL versie besteld (met riem ketting) eind november, zou voor de kerst worden geleverd maar nu lijkt het er op dat het specifieke XL model pas in januari gaat worden geleverd. Heb al wel de bijbehorende tas ontvangen....

update: krijg nu een gratis vouwslot en een voorstel om de SmartPac toe te voegen zodat ze de order wat kunnen schuiven. Voelt beetje raar maar goed we gaan het zien...

[ Voor 20% gewijzigd door Flappiewappie op 28-12-2023 13:41 ]

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Met oma van eens gaan kijken naar een vervanger voor haar Batavus Stream 2014.

Gingen kijken naar een Dinsdag, en kiezen een veel duurdere Sparta C-Grid Ultra LTD (wat een naam..). Belt, Performance line motor, Nuvinci (handmatig), 400WH accu. 8)

Het is wel een beest van een fiets, daar gaat oma plezier van hebben.

De Stream wordt de reservefiets van de familie (wij wonen op 100 meter lopen), dus net als mijn Razer waar mijn broer op door crosst gaat hij niet naar de schroot.

• farlakes
Als je helemaal geen vervangend display kan vinden en de ebike werkt ook niet meer is het vervangen van de controller en bijbehorend display nog een mogelijkheid, mits je accu niet specifiek gekoppeld is aan de huidige controller. Je kan dan bv voor Bafang gaan, maar iedere andere combi zou ook kunnen. (bv. KT of Lishui)
de huidige controller zit voor de accu, in/onder de bagagedrager. voor zover bekend is het niet gekoppeld aan elkaar.
Bedankt zover.

• elinx
farlakes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:34:
.....
de huidige controller zit voor de accu, in/onder de bagagedrager. voor zover bekend is het niet gekoppeld aan elkaar. .....
Als je er niet teveel aan wilt besteden dan is de KT controller mi de voordeligste optie.
Samen met een display en sensoren kan je voor om en nabij € 50,- en wat creatieve inzet klaar zijn.

De creatieve inzet bestaat uit het monteren, connectors aanpassen en afstellen van de controller voor gebruik met de Bafang motor.
Er zijn ook "zelflerende" controllers, maar die zijn aanmerkelijk prijziger.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 28-12-2023 15:58 ]

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Flappiewappie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:13:
Zijn er hier meer mensen die aan het wachten zijn op de Lemmo of hem al ontvangen hebben?

Heb zelf de XL versie besteld (met riem ketting) eind november, zou voor de kerst worden geleverd maar nu lijkt het er op dat het specifieke XL model pas in januari gaat worden geleverd. Heb al wel de bijbehorende tas ontvangen....

update: krijg nu een gratis vouwslot en een voorstel om de SmartPac toe te voegen zodat ze de order wat kunnen schuiven. Voelt beetje raar maar goed we gaan het zien...
ik heb hem zelf nog niet besteld, maar kijk wel nieuwschierig naar deze fiets, en ben dan ook wel nieuwschierig naar bevindingen. ook twijfel ik of ik de xl of l versie zou moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVOS82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
golden1988 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:06:
[...]

ik heb hem zelf nog niet besteld, maar kijk wel nieuwschierig naar deze fiets, en ben dan ook wel nieuwschierig naar bevindingen. ook twijfel ik of ik de xl of l versie zou moeten bestellen.
Zag er laatst iemand op een Lemmo fietsen (grijs en belt) in Hattem. Strak fietsje om te zien. Het viel me sowieso op dat in die regio heel veel mensen een e-bike hebben. Hier in regio Papendrecht is toch meer fifty fifty. Gewone fiets vs e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
https://www.gamma.nl/asso...dalen-anti-slip/p/B621465

Weet iemand of semi-goedkope fietspedalen zoals deze goed genoeg zijn voor een e-bike? Of loont het om wat duurdere te nemen, zoals van Union?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Viel mij trouwens op dat veel Gazelle ebikes helemaal geen spatbordenjasbeschermers hebben bij het achterwiel, weet iemand waarom dat zo is?

[ Voor 7% gewijzigd door Blaze85 op 29-12-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Spatbord, of jasbeschermers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Blaze85
Ik zou niet weten waarom de pedalen van de Gamma het slechter doen op een e-bike dan op een gewone fiets. Levensduur zou korter kunnen zijn omdat je vaak meer kilometers maakt op een e-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Dacht altijd dat dat spatborden waren (jasbeschermers nooit van gehoord :+ :D _O- )
een 'jasbeschermer' heeft toch meer weg van een bord dan een langwerpige spatbord? :+

Mijn vraag was dus waarom veel ebikes van bv. Gazelle geen jasbeschermers hebben?

edit: ik zie nu dat jasbeschermers, logischerwijs door de naam met name als functie hebben om de jas te beschermen. Jasbeschermers beschermen toch ook tegen spatten?

[ Voor 17% gewijzigd door Blaze85 op 29-12-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:15:
@Blaze85
Ik zou niet weten waarom de pedalen van de Gamma het slechter doen op een e-bike dan op een gewone fiets. Levensduur zou korter kunnen zijn omdat je vaak meer kilometers maakt op een e-bike
Maar je trapt minder hard…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Niet perse minder kracht op de pedalen.
Wel minder omwentelingen voor dezelfde afstand. Je fiets immers vaker in een hogere versnelling dan op een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:37:

Gingen kijken naar een Dinsdag, en kiezen een veel duurdere Sparta C-Grid Ultra LTD (wat een naam..). Belt, Performance line motor, Nuvinci (handmatig), 400WH accu. 8)

De Stream wordt de reservefiets van de familie (wij wonen op 100 meter lopen), dus net als mijn Razer waar mijn broer op door crosst gaat hij niet naar de schroot.
Kon je oma dan niet beter een Sparta D-Rule e-bike kopen? Er zit nu 400 euro cashback op deze fiets en bij (o.a.) Fietsenstunt zijn de prijzen heel laag omdat er in 2024 een iets ander model komt.

Een Sparta D-Rule Ultra met Enviolo, Belt, Bosch Performance (smart), Kiox 300 en 500Wh accu kost na krijgen Cashback nog maar 2978 euro.

Een Sparta D-Rule Energy met Nexus 5, Belt, Bosch Performance (smart), Kiox 300 en 500Wh accu kost na cashback zelfs nog maar 2778 euro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO-ga74ici1zF5MPpIA-G-4BJ6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YdxukAGQCFiwACPUzlKq3P81.png?f=user_large

(cashback is trouwens wel nog maar paar dagen mogelijk...je kan cashback aanvragen t/m 31 december en je hebt dan wel factuur en framenummer nodig)

[ Voor 25% gewijzigd door silmaril8 op 30-12-2023 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
silmaril8 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:31:
[...] bij (o.a.) Fietsenstunt zijn de prijzen heel laag omdat er in 2024 een iets ander model komt.
Ontzettend lief bedoeld, maar je geeft hier advies waar ik persoonlijk totaal niet achtersta. Ik ga geen ebike kopen bij een stunt site. :+

We hebben een mooie en eerlijke prijs gekregen, ruim onder de adviesprijs, dat dat niet in de buurt komt van de dozenschuivers is dan maar zo.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 30-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Blaze85 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:26:
https://www.gamma.nl/asso...dalen-anti-slip/p/B621465

Weet iemand of semi-goedkope fietspedalen zoals deze goed genoeg zijn voor een e-bike? Of loont het om wat duurdere te nemen, zoals van Union?
Ik heb zelf altijd slechte ervaringen met goedkope pedalen, binnen een jaar gaan ze tikken (pak hem beet 5000km). Ik geef liever iets meer uit voor een Shimano of Look pedaal, ook al omdat die een groot platform geven (meer stabiliteit, minder slippen).

Shimano PD-EF pedalen (verschillende types, 102 en 202 zitten rond die prijs) zijn ergens tussen de 20 en 30 euro. look City Grip vind ik ook fijn, maar die zijn tegenwoordig wel erg duur :X

Maar als je goedkoop wil, Wellgo is een bekend merk. Geen geweldige lagers, maar het pedaal is in ieder geval recht.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Blaze85 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:30:
Viel mij trouwens op dat veel Gazelle ebikes helemaal geen spatbordenjasbeschermers hebben bij het achterwiel, weet iemand waarom dat zo is?
Je ziet ze eigenlijk nergens meer. Nou gingen bij mij die oude van dat harde doorzichtige plastic altijd heel snel stuk, dus ik mis ze niet, maar ik heb geen idee waarom ze niet meer gemonteerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Andere mode (kleding) waardoor jasbeschermers minder noodzakelijk zijn?
Daarnaast. Minder onderdelen is minder kosten voor de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
roffeltjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:37:

Ziet er wel sollied uit.

Gewicht van de Sparta is 31 kg, Batavus 23,6 kg dat verschil voel je wel erg in de stad, had uw oma daar geen last van?

Mijn vrouw ergert zich al aan haar Gazelle van 28 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:01:
[...]
Ziet er wel sollied uit.

Gewicht van de Sparta is 31 kg, Batavus 23,6 kg dat verschil voel je wel erg in de stad, had uw oma daar geen last van?

Mijn vrouw ergert zich al aan haar Gazelle van 28 kg.
Ik merk gewicht alleen bij fietsenrekken, voor de rest merk je dat niet. Oma gaat eigenlijk nooit naar de binnenstad, dus dat zal wel loslopen.

Wendbaarheid/stabiliteit is vooral een factor van geometrie en die is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:27
In hoeverre is de aanschaf van een elektrische bakfiets van bijv Babboe nog veilig. Na diverse faillissementen van fietsenmakers en ook wat mwah verhalen van het moeder concern van Babboe denk ik, hmm is het wel logisch om daar nog iets aan te schaffen of staat dat net als van Moof op omvallen.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Babboe is van Accell, dat is een miljarden conglomeraat. Dat het financieel wat minder gaat is vervelend, maar dit is echt een heel andere categorie dan een VM of zelfs een Stella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:55:
Babboe is van Accell, dat is een miljarden conglomeraat. Dat het financieel wat minder gaat is vervelend, maar dit is echt een heel andere categorie dan een VM of zelfs een Stella.
Ditzelfde geldt ook voor PON. Dit is ook een van de redenen dat ik alleen met grote merken in zee ga; met de minste kans op faillissementen en andere ongein.

Ditzelfde gaat ook op voor de data van mijn bedrijf. Ik maak gebruik van 2 onafhankelijke clouddiensten van grote namen; dus minder kans om data te verliezen. (1 werkaccount en 1 backup account).

Natuurlijk moeten er ook early adopters zijn om elke startup een kans te geven. Dit maakt het ook zo moeilijk. Ga als starter maar eens opboksen tegen de grote namen. Nu koos ik accutechnologie en dat is een risicoarme inzet/investering. Dit gaat niet op als je een tak kiest waar al grote namen voor staan. Ik heb heel wat startups verloren zien gaan en ik ben vaak om een mening gevraagd en geef een eerlijk antwoord; ook al vinden ze dit niet altijd even leuk. We leven nu eenmaal in een turbulente markt, een afrekencultuur en trends die komen en gaan met een steeds hoger tempo. Echter zijn hier ook enorme voordelen aan verbonden voor de consument (opruimkortingen, zekerheid van toevoer van onderdelen en goede hulp).

Mogen alle fietsen lekker blijven rollen in 2024. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:35
Vraagje mijn ebike heeft onderstaand display. Ik heb hier een vreemd probleem mee. Namelijk de tijd. Deze gaat ongeveer 3 minuten in de week achterlopen. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Scherm heeft altijd stroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDOKC_t2fiMQvu5H28QVWXzUioo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkpvWe9dzoX9PjEXzslu4fdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
vangoghnl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:38:
Vraagje mijn ebike heeft onderstaand display. Ik heb hier een vreemd probleem mee. Namelijk de tijd. Deze gaat ongeveer 3 minuten in de week achterlopen. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Scherm heeft altijd stroom.
[Afbeelding]
Ik ken dit probleem met mijn Intuvia in mindere mate. Bij mij gaat deze klok 1 minuut per week achter lopen. Gelukkig kijk ik zelden naar de klok van het display en daarbij is dit makkelijk weer goed te zetten. Het lijkt mij geen kwaad te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[Afbeelding]
Dat is bij mij ook.

Ik kijk voor de tijd op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is bij mij ook.

Ik kijk voor de tijd op mijn telefoon.
Onder het rijden :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als ik fiets heb ik daar geen oog voor, maar als ik een pauze neem, dan kijk ik op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Als ik fiets heb ik daar geen oog voor, maar als ik een pauze neem, dan kijk ik op mijn telefoon.
Dat was een inkoppertje.

Als ik naar mijn werk ga op mijn fiets dan weet ik dat ik daar 35 minuten over doe. Ik kijk onderweg helemaal niet op de klok en als ik gewoon een lekker stukje ga fietsen heb ik die tijd ook niet nodig. Een van de grote voordelen van fietsen; redelijk consistente reistijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:35
Haha oké bekend probleem dus. Geen software update voor wat ik op internet kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:58

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Na ruim 9 maanden en 10.500km verder heeft mijn Schindelhauer Arthur VI zijn eerste grote beurt gehad. Olie vervangen van de Pinion versnellingsbak en alleen nieuwe remblokjes achter. Verder was alles nog prima in orde. Vanwege het zeer slechte weer van de afgelopen drie maanden rem ik veel minder met de voorrem vanwege de extra gladheid. Logisch dus dat vooral de achterste extra versleten waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5Hp9PBVFnCoJU-l-V1mOMLy_Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LHBLNSHCZk8Jgt2gVFNIL0S.jpg?f=fotoalbum_large

Verder staan er op de interne 250W accu 77 laadcycli, dus een gemiddelde van 135km per lading. :) Echt zeer tevreden over deze fiets!

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 16:20

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Naast een fietsland is Nederland ook een land dat berucht is om industriële fietsendiefstal.

Met alle respect voor de mooiste en beste E-bikes die hier voorbij komen is dat wel een aanzienlijk risico.
Immers een fiets van 3000 tot 5000 euro is een zeer gewild object voor diefstal.
Zowel op straat, in een garage of schuur zijn er criminelen die actief op zoek zijn naar waardevolle E-bikes.

Wanneer onderweg met een E-bike van 4000 euro mag je deze eigenlijk niet meer uit het oog verliezen.
Zelfs wanneer deze op slot staat, verankerd aan onroerend goed. Thuis is een beton anker vereist.

Hoe gaan jullie hiermee om? Zonder boeven wijzer te maken...

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
Naast een fietsland is Nederland ook een land dat berucht is om industriële fietsendiefstal.

Met alle respect voor de mooiste en beste E-bikes die hier voorbij komen is dat wel een aanzienlijk risico.
Immers een fiets van 3000 tot 5000 euro is een zeer gewild object voor diefstal.
Zowel op straat, in een garage of schuur zijn er criminelen die actief op zoek zijn naar waardevolle E-bikes.

Wanneer onderweg met een E-bike van 4000 euro mag je deze eigenlijk niet meer uit het oog verliezen.
Zelfs wanneer deze op slot staat, verankerd aan onroerend goed. Thuis is een beton anker vereist.

Hoe gaan jullie hiermee om? Zonder boeven wijzer te maken...
Sommige dingen kun je niet helemaal voorkomen. Als ze hem écht willen dan slaan ze je gewoon van je fiets af of stelen ze hem met alle geweld zoals slijptollen of de poolse sleutel.

Verder deel ik deze zorgen absoluut want mensen worden steeds minder betrokken tot elkaar (het feit dat ze een fiets stelen recht onder mensen hun neus) en mensen geven steeds minder om elkaar. Dit soort diefstal zal minder zijn als de zogeheten sociale controle beter was zoals vroeger.

Veel meer dan hem goed op slot zetten (dubbel slot) kan ik ook niet doen. Mocht mijn exemplaar gestolen worden dan ben ik verzekerd. Meer dan voldoen aan de verzekeringseis kan ik niet. Echter is er nog nooit een fiets gestolen hier, maar op het werk staat deze prachtig in zicht van de camera en thuis staat hij ook goed op slot.

Blijf gewoon met je poten van andermans spullen af. Is dit nou echt zo moeilijk of ben ik een ouderwetse zeikerd? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tja, was het inderdaad maar zo simpel om even op te roepen om van andermans spullen af te blijven.

Ik moest even het een en ander opzoeken maar vond toch wat cijfers uit 2021.
Jaarlijks worden er ongeveer een miljoen fietsen gestolen in Nederland.
Daarvan zijn er ruim 200.000 E-bikes. Gemiddeld waren die toen nog verzekerd 2400 euro per stuk waard.
Merk op: dat gaat dus voor elektrische fietsen jaarlijks om een half miljard euro voor Nederland alleen.
Sinds 2021 zijn de prijzen voor elektrische fietsen behoorlijk gestegen.
Ook zijn er geen beperkende Corona maatregelen meer.

Waar in het verleden Nederlanders zelf meer fietsen diefstal pleegden zijn het nu Oostblok mobiele bendes.

Voor Rolexen krijg je een 9 millimeter onder je snufferd vanaf 8000 euro.
Gelukkig is een E-bike veel minder handzaam dus zal die drempel nog veel hoger liggen.
Met de steeds maar toenemende prijsstijging van de elektrische fietsen komen die bedragen wel steeds meer bedreigend dicht bij elkaar in de buurt te liggen.

Mogelijke oplossingen zijn, veel voordeligere elektrische fietsen kopen.
Dat beperkt dan wel heel sterk de keuzevrijheid.

Tracking systemen inbouwen waarmee door speciale teams de fietsen tijdig worden opgehaald.
Sommige merken hebben die unieke mogelijkheden al. N.B. er valt jaarlijks een half miljard euro te halen.

Een slimme slot combinatie bedenken met een alarm waardoor diefstal direct opgemerkt word.
Er bestaan wel een aantal fiets alarm systemen maar die zijn nog niet goed uitontwikkeld.

Misschien hebben andere mensen nog andere oplossingen?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:03:
Tja, was het inderdaad maar zo simpel om even op te roepen om van andermans spullen af te blijven.

Ik moest even het een en ander opzoeken maar vond toch wat cijfers uit 2021.
Jaarlijks worden er ongeveer een miljoen fietsen gestolen in Nederland.
Daarvan zijn er ruim 200.000 E-bikes. Gemiddeld waren die toen nog verzekerd 2400 euro per stuk waard.
Merk op: dat gaat dus voor elektrische fietsen jaarlijks om een half miljard euro voor Nederland alleen.
Sinds 2021 zijn de prijzen voor elektrische fietsen behoorlijk gestegen.
Ook zijn er geen beperkende Corona maatregelen meer.

Waar in het verleden Nederlanders zelf meer fietsen diefstal pleegden zijn het nu Oostblok mobiele bendes.

Voor Rolexen krijg je een 9 millimeter onder je snufferd vanaf 8000 euro.
Gelukkig is een E-bike veel minder handzaam dus zal die drempel nog veel hoger liggen.
Met de steeds maar toenemende prijsstijging van de elektrische fietsen komen die bedragen wel steeds meer bedreigend dicht bij elkaar in de buurt te liggen.

Mogelijke oplossingen zijn, veel voordeligere elektrische fietsen kopen.
Dat beperkt dan wel heel sterk de keuzevrijheid.

Tracking systemen inbouwen waarmee door speciale teams de fietsen tijdig worden opgehaald.
Sommige merken hebben die unieke mogelijkheden al. N.B. er valt jaarlijks een half miljard euro te halen.

Een slimme slot combinatie bedenken met een alarm waardoor diefstal direct opgemerkt word.
Er bestaan wel een aantal fiets alarm systemen maar die zijn nog niet goed uitontwikkeld.

Misschien hebben andere mensen nog andere oplossingen?
Zelfs een alarm helpt amper.

Deze week in ‘factcheckers’ op de belgische zender VRT1.
Ze lieten een blanke persoon en een persoon met donkere huidskleur een fiets nogal opzichtig stelen op een plaats met behoorlijk wat passage.
De blanke persoon kreeg gewoon hulp als die vertelde: ‘ik ben mijn sleutel kwijt’. Zelfs als die met een slijptol aan het werk ging was er amper reactie.
Bij de ‘donkere’ persoon waren er een paar oproepen naar de politie, maar de meesten liepen gewoon door als die man vertelde dat hij zijn sleutel kwijt was….

Dubbel slot is het enige denk ik dat helpt, en altijd vast maken aan een paal of rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 08:17
Als men je fiets moet hebben, heeft men hem mee. Daar is niets aan te doen. Dus je moet zorgen dat andere fietsen aantrekkelijker zijn.

Een alarm zou daarbij toch echt moeten helpen. Het niet hebben van de sleutel van een slot verhinderd niet dat je een alarm uitschakeld natuurlijk. Het hebben van een goede GPS tracker helpt diefstal niet voorkomen, maar kan wel helpen bij het terughalen van de fiets.

Persoonlijk denk ik dan ook: vooral zorgen dat je voldoende verzekerd bent. Nee, het is niet leuk dat die fiets weg is, maar als je schadeloos gesteld wordt is het vooral het ongemak van de periode zonder en al de administratie die het zwaarste doorweegt, niet het financiele verlies dat bij sommige speed pedelecs kan oplopen tot een bedrag met 5 cijfers.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 08:17
[Afbeelding]
Soms kan het gewoon een defect zijn aan het kristal dat de klok aanstuurt om de tijd bij te houden. Als dat enkele keren per minuut te weinig tikt, dan krijg je dit effect en is er niets aan te doen. Als al de rest goed werkt kan je er waarschijnlijk niet veel aan doen, behalve als ie nieuw genoeg is om garantie te claimen. Ofwel regelmatig goed zetten, ofwel niet naar de klok kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Volgens mij zou een fiets alarm ook echt moeten helpen.

De fiets alarm systemen die ik tot dusver zag hebben meestal ook een eenmalig kort alarm bij beweging.
Dus bij beweging van plaatsing van een fiets ernaast geeft alleen even een korte luide piep.
Dat is dus doordacht.

Bij continu beweging gaat hij voluit en dat moet echt iedereen in de omgeving opvallen.
Daar loop je niet zo maar mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Blokker_1999 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:03:
.... Daar is niets aan te doen. Dus je moet zorgen dat andere fietsen aantrekkelijker zijn.
Of jouw fiets onaantrekkelijker

Afbeeldingslocatie: https://cdn-akmod.nitrocdn.com/cFcnANkaLpxGnkBtFUqPxlQqSRUdtTbB/assets/images/optimized/rev-36da7ad/wp-content/uploads/2050/02/roestige-fiets.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 06-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:15:
Volgens mij zou een fiets alarm ook echt moeten helpen.

De fiets alarm systemen die ik tot dusver zag hebben meestal ook een eenmalig kort alarm bij beweging.
Dus bij beweging van plaatsing van een fiets ernaast geeft alleen even een korte luide piep.
Dat is dus doordacht.

Bij continu beweging gaat hij voluit en dat moet echt iedereen in de omgeving opvallen.
Daar loop je niet zo maar mee weg.
Op een loeiend alarm reageert niemand meer. Ook niet als het een huis of auto betreft.
En een fiets die alarm geeft als die wat beweegt…. Dat gaat wat worden in scholen en aan stations…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

elinx schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:02:
[...]
Of jouw fiets onaantrekkelijker

[Afbeelding]
Ontmoedigen werkt prima maar dan moet het nog wel werken, die fiets fietst echt nergens meer heen.

De ontmoediging Toilet uit Desperado werkte nog prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpy7XJeTL_aMYyOZy6Mnf9CUldE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xI1IptQdwkHbLvfuSPFdO5qk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhhymM7g29NHoHxQUVYn9zsPTIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYkL0PTvo8fwScZHXlIEscxo.png?f=user_large

@Tommie12

Mensen reageren wel degelijk op een keihard alarm en iemand die met een fiets op slot er vandoor gaat.
Zoals omschreven gaat het alarm juist niet af bij een toevallige beweging maar alleen bij continu beweging.
Maar dat had je misschien even gemist voordat je reageerde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
keuringsdienst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:53:
.... die fiets fietst echt nergens meer heen.
.....
Die misschien niet, maar als dit de gedachte is van een voorbijganger, zit je goed en is je rijwiel onaantrekkelijk genoeg gemaakt. ;)
Uiterlijk en techniek hoeven beslist niet in relatie te staan.
Zie het voorbeeld VM, begeerlijk uiterlijk, waardeloze techniek. Dan liever andersom.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 06-01-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:18:
[...]
Die misschien niet, maar als dit de gedachte is van een voorbijganger, zit je goed en is je rijwiel onaantrekkelijk genoeg gemaakt. ;)
Uiterlijk en techniek hoeven beslist niet in relatie te staan.
Zie het voorbeeld VM, begeerlijk uiterlijk, waardeloze techniek. Dan liever andersom.
Die optie had ik al eerder benoemd; zorg ervoor dat je fiets niet opvalt. Het nalaten om te poetsen schijnt slecht(er) te zijn voor de levensduur ervan, maar hij wordt dan tenminste minder snel gejat. Wat is duurder?

Sowieso vind ik dat mensen veel te veel in zichzelf gericht zijn mocht een geluidsalarm niet opvallen. Het is toch verschrikkelijk dat je van alles moet doen om er voor te zorgen dat je fiets niet gejat wordt?

Zou ik dat vroeger doen dan kon ik een pak slaag verwachten, maar tegenwoordig moet alles met de zachte hand en daar wordt de maatschappij beslist niet beter op. Het respect is aan het verdwijnen (ik ben nog van de oude stapel) en vroeger wist de melkboer de verstopte sleutel te vinden zodat hij in het huis kwam om het zuivel op te ruimen, hoe vind je die? Onacceptabel? Vroeger was dat heel gewoon en er werd echt helemaal niets ontvreemd en kon je de melkboer volop vertrouwen. Als ik dit nu zeg snappen mensen daar niets meer van.

Ik dwaal af, maar kleptomanie is niet te accepteren.

De politie? Veel te soft! Keihard aanpakken die handel want mensen zoals jij en ik werken keihard om een mooie e-bike te mogen rijden en als jij (in het algemeen) dat ook wil, werk er dan maar voor en blijf met je poten van andermans spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:19:
... Het nalaten om te poetsen schijnt slecht(er) te zijn voor de levensduur ervan, maar hij wordt dan tenminste minder snel gejat. ....
Ach, je kan het ook laten lijken alsof je fiets in slechte staat is, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik denk echter dat veel mensen juist op een perfect rijwiel gezien willen worden. Op zich ook logisch voor het bedrag wat je ervoor moet neertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Knip

Een bijkomend probleem van die dure moderne elektrische fietsen is dat ze er erg strak en gelikt uitzien.
Dat is mooi en daar mag je trots op zijn, daar werk je voor, maar ja dus ook extra jat gevoelig...

Ik heb zelf juist een extra oud model gekocht met zo'n accu onder de bagage drager.
Die accu gaat eruit en dan drie verschillende types sloten erom. Dan is hij extra onaantrekkelijk
Hij ziet er niet uit, komt gestolen dus zonder accu en je moet tijdrovend door 3 verschillende types sloten.

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 07-01-2024 12:36 . Reden: Offtopic ]

Pagina: 1 ... 177 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam