Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Darks schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:05:
Sinds kort krijg ik een elektrische fiets ter beschikking via de werkgever (tot ongeveer 4.000 EUR zelf uit te kiezen), met onderhoud, verzekering..

Ik fiets dagelijks 22 km (in totaal) naar het werk dus dit aanbod is super voor mij. Ik weet alleen niet wat kiezen. Momenteel heb ik privé al een Canyon Pathlite on waar ik eigenlijk heel tevreden van ben (Bosch Performanceline CX met 85 nm met 625 Wh batterij). Het enige nadeel is de ketting en derailleur, ik ga letterlijk in alle weersomstandigheden met de fiets naar het werk en nu in de winter is dat toch een gedoe met schoonmaken, onderhouden...

Ik zie nu bij merken zoals Dutch ID die in het aanbod zitten e-bikes met een gates CDX belt drive. Hoe zijn daar de ervaringen mee hier? Ik heb al eens een Flyer e-bike met riem getest maar dat viel toen eigenlijk best tegen, maar dat kan natuurlijk ook aan het model fiets gelegen hebben.
Heb je al gekeken naar de Canyon Precede:on? Prima fietsje en lijkt binnen je wensen te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
Darks schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:05:
Ik zie nu bij merken zoals Dutch ID die in het aanbod zitten e-bikes met een gates CDX belt drive. Hoe zijn daar de ervaringen mee hier? Ik heb al eens een Flyer e-bike met riem getest maar dat viel toen eigenlijk best tegen, maar dat kan natuurlijk ook aan het model fiets gelegen hebben.
Ik zit nu op 15k km met een belt en vind het een uitkomst.

Toegegeven, ik durf pas echt een economisch oordeel te geven als ik daadwerkelijk 20k haal (want dan krijg je alle kosten voor wat er vervangen moet worden voor je kiezen), mijn vermoeden is wel dat een ketting veel goedkoper gaat zijn in de levensduur. Ik vind het wel waard, ik moet namelijk ook door weer en wind.

Betreft merken, keuze is reuze. Ga naar je lokale FM of blijf bij Canyon als dat je goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Misschien wel interessantom te delen, mijn VdV (26 maanden oud)is tot nu toe met afstand de goedkoopste fiets in het gebruik. Ik gok dat ik straks rond de 20k een forse klapper krijg als de belt moet worden vervangen (ik hoor namelijk ook wel dat je tandwielen dan ook op kunnen zijn). Schijfremblokken vervangen doe ik zelf en voor de rest geen omkijken naar. Overigens is voor mij "downtime" veel belangrijker dan die kosten, dus het is sowieso een enorm succes.

Enige zorgenpuntje (naast de verwachte kosten voor de Gates aandrijving) is dat ik mijn achterrem moet ontluchten. Eerste poging daartoe was niet helemaal gelukt, reden is (volgens mij) dat de remkabel in een bocht loopt en het laagste punt lager is dan de remklauw. De fiets is zo zwaar dat ik hem niet kan kantelen en eraan werken (ik zit in een appartement, dus ik heb ook niet zoveel ruimte). Ik ga het nog een keer probene maar ik vrees dat ik toch maar mijn FM geld moet geven om dat te fixen.

Oh ja die melding "service" op mijn Bosch beeldscherm is ook vervelend, mijn originele Fm wil dat ding blijkbaar elke 2500 zien, maar aangezien dat geen Bosch service eis is heb ik daar geen zin in. Volgende keer bij mijn eigen FM dat op 10.000km of iets dergelijks laten instellen :+

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 04-12-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
roffeltjes schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:34:

Oh ja die melding "service" op mijn Bosch beeldscherm is ook vervelend, mijn originele Fm wil dat ding blijkbaar elke 2500 zien, maar aangezien dat geen Bosch service eis is heb ik daar geen zin in. Volgende keer bij mijn eigen FM dat op 10.000km of iets dergelijks laten instellen :+
Die meldingen kan de FM zelfs helemaal uitzetten, heb ik ook laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:11
roffeltjes schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:21:
[...]

Ik zit nu op 15k km met een belt en vind het een uitkomst.

Toegegeven, ik durf pas echt een economisch oordeel te geven als ik daadwerkelijk 20k haal (want dan krijg je alle kosten voor wat er vervangen moet worden voor je kiezen), mijn vermoeden is wel dat een ketting veel goedkoper gaat zijn in de levensduur. Ik vind het wel waard, ik moet namelijk ook door weer en wind.

Betreft merken, keuze is reuze. Ga naar je lokale FM of blijf bij Canyon als dat je goed bevalt.
Ik zit te zoeken naar een ebike met belt, schijfremmen, een niet geveerde voorvork, afneembare accu, kleine display. Dan blijkt de keus niet groot te zijn. Maar dank zij deze post ben ik nu op de hoogte van VdV, je kan alles zelf kiezen ! Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sbijlsma schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ik zit te zoeken naar een ebike met belt, schijfremmen, een niet geveerde voorvork, afneembare accu, kleine display. Dan blijkt de keus niet groot te zijn. Maar dank zij deze post ben ik nu op de hoogte van VdV, je kan alles zelf kiezen ! Dank voor de tip.
Kijk eens naar de Tenways 600 PRO, heeft wat je vraagt.
Ben er tevreden over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
Single speed is een no-go voor mij. Liefst Nexus 8 of Alfine naaf, of beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
sbijlsma schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ja ik vind het inderdaad een aanrader, maar nu toch wel een wat minder fijne prijsklasse.

Helaas is VdV hard in prijs gestegen. Voor custom is het nog steeds prima, maar niet bij benadering zo sterk als dat het was. Dat was te verwachten, wel jammer.

FWIW, ik gok dat het 'n 15% is in twee jaar en dat is natuurlijk compleet logisch gezien ze toch wel heel goedkoop waren (prijs lag voor vergelijkbare afmontage op het niveau of zelfs lager dan Sparta en Gazelle, terwijl het custom is) en het een kleine speler is. Accell heeft de prijzen iets meer laag weten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
roffeltjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:52:
[...]

Ja ik vind het inderdaad een aanrader, maar nu toch wel een wat minder fijne prijsklasse.

Helaas is VdV hard in prijs gestegen. Voor custom is het nog steeds prima, maar niet bij benadering zo sterk als dat het was. Dat was te verwachten, wel jammer.

FWIW, ik gok dat het 'n 15% is in twee jaar en dat is natuurlijk compleet logisch gezien ze toch wel heel goedkoop waren (prijs lag voor vergelijkbare afmontage op het niveau of zelfs lager dan Sparta en Gazelle, terwijl het custom is) en het een kleine speler is. Accell heeft de prijzen iets meer laag weten te houden.
Ze hebben niet gewoon de prijzen verhoogd, maar de modellen veranderd. De oude modellen kan een dealer nog bestellen via de portal zolang de voorraad strekt en met minder keuze opties. Prijs daarvan is (ongeveer?) gelijk.

Het nieuwe model heeft een in kleur mee gespoten accukap met luxere bevestiging, betere voorvork, Bosch Smart, mooi hoekige eigen drager met MIK, ik geloof standaard iets betere koplamp en vooral een mooier en iets korter frame. Frame is nog steeds lang, maar iets minder lang. Daarmee gangbaarder.

Die verbeteringen vind ik erg overeen komen met de prijs stijging.

Wel vind ik het jammer dat VdV daarmee niet meer een iets eenvoudiger afgewerkt model heeft. Daar had ik wel klanten voor. Maar voor wie +4000€ ging uitgeven krijgt echt niet minder nu.

Flyer heeft juist de prijzen verlaagd. Nu koop je een Flyer vanaf ~€3000 en een VdV vanaf ~3900. Vorig jaar was het andersom 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

charrel

Cortisol4life..

Foxhill schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:20:
[...]

Flyer heeft juist de prijzen verlaagd. Nu koop je een Flyer vanaf ~€3000 en een VdV vanaf ~3900. Vorig jaar was het andersom 8)7 .
Flyer zit in zwaar weer, dus die doen een Stella denk ik, even omzet/cashflow genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:34:
Enige zorgenpuntje (naast de verwachte kosten voor de Gates aandrijving) is dat ik mijn achterrem moet ontluchten. Eerste poging daartoe was niet helemaal gelukt, reden is (volgens mij) dat de remkabel in een bocht loopt en het laagste punt lager is dan de remklauw. De fiets is zo zwaar dat ik hem niet kan kantelen en eraan werken (ik zit in een appartement, dus ik heb ook niet zoveel ruimte). Ik ga het nog een keer probene maar ik vrees dat ik toch maar mijn FM geld moet geven om dat te fixen.
Laagste punt van de kabel maakt niet uit. Fiets gewoon rechtop houden. Bij de remklauw inspuiten, bij de hendel ontluchten. Of naar de FM brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
charrel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:52:
[...]

Flyer zit in zwaar weer, dus die doen een Stella denk ik, even omzet/cashflow genereren?
Ja zoiets.

Flyer is een gezond bedrijf. Er moeten wat mensen uit. Dat gebeurd nu bij elk merk. Ook bijvoorbeeld bij Accell (Sparta, Batavus, Koga…). Prijzen worden alleen verlaagd op oude modellen, terwijl nieuw geïntroduceerde, dure modellen gewoon goed verkocht worden.

Stella is geen gezond bedrijf.

[ Voor 61% gewijzigd door Foxhill op 05-12-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Het nieuwe model heeft een in kleur mee gespoten accukap met luxere bevestiging, betere voorvork, Bosch Smart, mooi hoekige eigen drager met MIK, ik geloof standaard iets betere koplamp en vooral een mooier en iets korter frame. Frame is nog steeds lang, maar iets minder lang. Daarmee gangbaarder.
Laat ik het anders zeggen, Bosch Performance Line , Nexus 8 met Gates en vaste vork voor 3500,- gaat hem niet meer worden, dat is nu met Nexus 5 700 euro meer. Ik vind ook de upgrades te klein om dat verschil te verklaren. Ik had ook het model met de geïntegreerde accu, vlak onder het topmodel.

Dat is op zich niet helemaal vreemd, inflatie hoort er helaas bij, maar toch wel een flinke sprong.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 05-12-2023 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:04:
[...]

Laat ik het anders zeggen, Bosch Performance Line , Nexus 8 met Gates en vaste vork voor 3500,- gaat hem niet meer worden. Ik vind ook de upgrades te klein om dat verschil te verklaren. Ik had ook het model met de geïntegreerde accu, vlak onder het topmodel.

Dat is op zich niet helemaal vreemd, inflatie hoort er helaas bij, maar toch wel een flinke sprong.
Dan hebben ze zich met de basisuitrusting (met name Bosch Smart) minder interessant gemaakt. Eens.

De uitrusting met Bosch Smart en hun afwerkingsniveau vind ik bij een ander merk nog steeds niet voor minder.

Vergelijk het als voorbeeld eens met deze van Victoria. De hoge prijs komt bijna alleen van Bosch Smart.

[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 05-12-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:47
Ik ben stilaan aan een shortlist voor mijn woon-werkfiets en ik kom uit op volgende twee;

- DUTCH ID Phantom

Bosch Performance Line 75 Nm, 625 Wh accu, Enviolo Trekking (handmatig), CDX belt, Shimano Deore hydraulische schijfremmen, geveerde voorvork.

Prijs: 4.599 EUR

- KALKHOFF Image 5+ advance

Bosch Performance Line 75 Nm, 625 Wh accu, Shimano Nexus 5, CDX belt, Tektro T535 hydralische schijfremmen, geveerde voorvork, ...

Het ligt dus heel dicht bij elkaar. Zijn twee verschillende fietsenmakers, dus ik kan bij de offerte nog eens kijken of er ergens een extraatje te vinden is in korting of service. Testrit staat ook op het programma. Maar los van dit, welk merk heeft de beste reputatie? En die Enviolo vs Shimano Nexus naaf, is er iemand die daar recente ervaringen mee heeft?

Bedankt!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Darks schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:35:
Ik ben stilaan aan een shortlist voor mijn woon-werkfiets en ik kom uit op volgende twee;

- DUTCH ID Phantom

Bosch Performance Line 75 Nm, 625 Wh accu, Enviolo Trekking (handmatig), CDX belt, Shimano Deore hydraulische schijfremmen, geveerde voorvork.

- KALKHOFF Image 5+ advance

Bosch Performance Line 75 Nm, 625 Wh accu, Shimano Nexus 5, CDX belt, Tektro T535 hydralische schijfremmen, geveerde voorvork, ...

Het ligt dus heel dicht bij elkaar. Zijn twee verschillende fietsenmakers, dus ik kan bij de offerte nog eens kijken of er ergens een extraatje te vinden is in korting of service. Testrit staat ook op het programma. Maar los van dit, welk merk heeft de beste reputatie? En die Enviolo vs Shimano Nexus naaf, is er iemand die daar recente ervaringen mee heeft?

Bedankt!
Enviolo vs Nexus is een ding dat regelmatig terugkomt. Ze zijn beiden robuust en kunnen een hoog koppel aan.
De enviolo is wat minder efficient, en dus verlies je een beetje vermogen, maar je kan elke verhouding instellen. De nexus 5 is dan beperkt tot 5 verhoudingen.

Het heeft allebei wat voordelen en nadelen, maar het is dikwijls persoonlijke voorkeur.
Testrijden is de boodschap, en dan zeker een paar km, en niet een rondje rond de parking.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
[...]

Ze hebben niet gewoon de prijzen verhoogd, maar de modellen veranderd. De oude modellen kan een dealer nog bestellen via de portal zolang de voorraad strekt en met minder keuze opties. Prijs daarvan is (ongeveer?) gelijk.

Die verbeteringen vind ik erg overeen komen met de prijs stijging.

Wel vind ik het jammer dat VdV daarmee niet meer een iets eenvoudiger afgewerkt model heeft. Daar had ik wel klanten voor. Maar voor wie +4000€ ging uitgeven krijgt echt niet minder nu.

Als ik de VdV configurator gebruik, model AEB-400 kies met Gates belt en Nexus 8 en vaste vork en verder min of meer standaard dan kom ik op 3500 uit. Is redelijk in lijn met concurrentie. Of is dit een "oud" model ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:18:
[...]
De uitrusting met Bosch Smart en hun afwerkingsniveau vind ik bij een ander merk nog steeds niet voor minder.
100% eens.

Al is het niet meer zo bizar goed als twee jaar geleden, het blijft absoluut een mooie prijs kwaliteitsverhouding. Je vind nergens custom voor deze prijs. Ik snap ook dat ze die prijs niet meer konden volhouden, het is ook geen instap merk, dus zoveel mensen zullen ook weer niet gaan weglopen.

En dan neem ik niet mee dat ik na ruim 15k nog steeds de FM weet te ontlopen. Je merkt gewoon dat die gekozen configuratie en de assemblage heel goed zijn.

Laat ik het zo zeggen, als het zo blijft wordt de volgende fiets van mijn vrouw ook een VdV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slino
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vraagje, Ik heb vandeweek een Eleon display gesloopt (flinke barst in scherm, LCD werkt nog) op onze Stella. Weet iemand toevallig of er aftermarket units zijn hiervoor? Ik zie dat stella een soort 5 pins aansluiting gebruikt.

Ik gok zo maar dat dit een bepaald standaard chinees display is, en via Stella zal het waarschijnlijk de hoofdprijs kosten als ze ze nog hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2kNnC-Bb8_g0--77zLWSlR0pwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8rUl5AU0hha2tGNKiUDmqMS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
sbijlsma schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:43:
[...]

Als ik de VdV configurator gebruik, model AEB-400 kies met Gates belt en Nexus 8 en vaste vork en verder min of meer standaard dan kom ik op 3500 uit. Is redelijk in lijn met concurrentie. Of is dit een "oud" model ?
volgens mij is dat een courant model.

Deze heeft geen ingebouwde accu (maar daar is niks mis mee, dit is ook heel handig) , "slechts" een Active Line plus (ook prima) en een 400wh accu (dat is wel een dingetje en zou ik altijd upgraden). Powerubes (interne accu's) starten op 500wh.

@Foxhill Aangezien ik niet in de markt ben voor iets nieuws heb ik niet supergoed opgelet. Is Smart van Bosch ook echt een flinke upgrade voor de gebruiker?

En is die nieuwe intuvia 100;display beter dan de oude (met slechts vijf accu streepjes)?

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 05-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Alles wat in de configurator staat is 2024. De oude modellen kan de dealer via de portal nog bestellen, maar zie je niet meer op de website. Bij de intube modellen is er iets meer gewijzigd dan bij deze.

Dit is wel in lijn met anderen ja. Pak eens de AEB 490 (90 = intube). Die is echt wel dik en boven gemiddeld afgewerkt. Daarmee hebben ze dan helaas geen €3000 fiets meer, maar wel iets interessants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:12:
[...]

@Foxhill Aangezien ik niet in de markt ben voor iets nieuws heb ik niet supergoed opgelet. Is Smart van Bosch ook echt een flinke upgrade voor de gebruiker?

En is die nieuwe intuvia 100;display beter dan de oude (met slechts vijf accu streepjes)?
Hangt van persoonlijke voorkeur af. Ik zou zelf de fietskeuze er niet vanaf laten hangen en er een paar honderd euro eventueel voor over hebben.

De nieuwe smart motoren zijn iets stiller en krachtiger. Via de mobiel kun je de ondersteuning iets afstellen en je activiteit bijhouden. De vierde ondersteuningsstand kan als auto ingesteld worden.

Er wordt vaak naar de functies van de Kiox gekeken (kleur, navi,…). Maar voor de niet-smart bestaat ook gewoon een Kiox display. De nieuwe en oude Intuvia displays zijn kwa functies zo’n beetje gelijk. Enige verschil is dat de nieuwe zonder kabel is (batterij) en op de fiets aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wat is een 'oud model'?
Dat is gewoon een goede fiets met prima componenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbijlsma
roffeltjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:12:
[...]
Deze heeft geen ingebouwde accu (maar daar is niks mis mee, dit is ook heel handig) , "slechts" een Active Line plus (ook prima) en een 400wh accu (dat is wel een dingetje en zou ik altijd upgraden). Powerubes (interne accu's) starten op 500wh.
Waarom afneembare accu: makkelijker op te laden in een warme omgeving. Laden onder de 10 graden is slecht voor de levensduur van de accu. En 400 Wh is voor mij prima, de meeste wattjes doe ik zelf, alleen bij veel regen gaat er meer ondersteuning bij.

Nou ik toch aan het schrijven ben, dit is de service geschiedenis van mijn bijna 10 jaar oude Kalkhoff Agattu met Impulse motor.
- 2x motor unit vervangen, onder garantie (design fout in lagering trapas en freewheel), de motor die er nu op zit is wel goed
- 1x frame vervangen, buis doorgescheurd boven lasnaad, materiaal onder garantie, overzetten onderdelen zelf gedaan
- 1x nieuwe accu (na 8 jaar en 30000 km)
- 3x crankset vervangen na 2x val en 1x botsing
- 3x trappers vervangen
- 1x achterwielvelg vervangen, doorgescheurd door slijtage remblokken
- 1x handvatten vervangen
- 3x bandenset vervangen
- 9x ketting en achtertandwiel vervangen
- 1x achterlamp vervangen
- 2x zadel vervangen
- 50? x remblokken voor en achter vervangen
Opmerkelijk: de Nexus 8 heeft het met zeer veel geweld meermaals doorslaan van de motorfreewheel overleefd. De verende voorvork zit muurvast inmiddels (prima).

Je kan denken wat een waardeloze fiets maar ik schrijf dit niet op om het merk in een slecht daglicht te stellen. De garantiegevallen zijn prima opgelost. De rest is meestal slijtage of gewoon niet op de grond gaan liggen met je fiets. De fiets is nog steeds heerlijk om te fietsen maar er is een fataal probleem: de Magura remmen die kunnen er in de regen zomaar mee ophouden. Als een malle remblokken wisselen is niet genoeg. Na bijna 10 jaar ergernis op dit punt ga ik mezelf verlossen.

De lessen hieruit:
- koop een fiets met een courant motorsysteem
- koop bij je lokale zaak vanwege garantie en service
- service kosten zijn aanzienlijk
- schijfremmen !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
sbijlsma schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:09:
[...]

Waarom afneembare accu: makkelijker op te laden in een warme omgeving. Laden onder de 10 graden is slecht voor de levensduur van de accu. En 400 Wh is voor mij prima, de meeste wattjes doe ik zelf, alleen bij veel regen gaat er meer ondersteuning bij.

Nou ik toch aan het schrijven ben, dit is de service geschiedenis van mijn bijna 10 jaar oude Kalkhoff Agattu met Impulse motor.
- 2x motor unit vervangen, onder garantie (design fout in lagering trapas en freewheel), de motor die er nu op zit is wel goed
- 1x frame vervangen, buis doorgescheurd boven lasnaad, materiaal onder garantie, overzetten onderdelen zelf gedaan
- 1x nieuwe accu (na 8 jaar en 30000 km)
- 3x crankset vervangen na 2x val en 1x botsing
- 3x trappers vervangen
- 1x achterwielvelg vervangen, doorgescheurd door slijtage remblokken
- 1x handvatten vervangen
- 3x bandenset vervangen
- 9x ketting en achtertandwiel vervangen
- 1x achterlamp vervangen
- 2x zadel vervangen
- 50? x remblokken voor en achter vervangen
Opmerkelijk: de Nexus 8 heeft het met zeer veel geweld meermaals doorslaan van de motorfreewheel overleefd. De verende voorvork zit muurvast inmiddels (prima).

Je kan denken wat een waardeloze fiets maar ik schrijf dit niet op om het merk in een slecht daglicht te stellen. De garantiegevallen zijn prima opgelost. De rest is meestal slijtage of gewoon niet op de grond gaan liggen met je fiets. De fiets is nog steeds heerlijk om te fietsen maar er is een fataal probleem: de Magura remmen die kunnen er in de regen zomaar mee ophouden. Als een malle remblokken wisselen is niet genoeg. Na bijna 10 jaar ergernis op dit punt ga ik mezelf verlossen.

De lessen hieruit:
- koop een fiets met een courant motorsysteem
- koop bij je lokale zaak vanwege garantie en service
- service kosten zijn aanzienlijk
- schijfremmen !!
Dank voor het delen. Hoeveel kilometer in totaal?

Impulse is waardeloos. Maar dat kon de fietsenmaker en het merk (Kalkhoff en Gazelle) toen nog niet weten. Wie daar 5 jaar geleden nog mee bezig was wist wel beter.

Impulse komt uit een tijd dat er allerlei nieuwe systemen kwamen. Er waren er wel meer slecht. Daar kom je helaas pas na een paar jaar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
Ik denk zo'n 45000 km totaal. Maar bij elke keer motorwissel werd de km-stand gereset. En dat resetten is ook nog 2x spontaan gebeurd daarna.
De Impulse motor die er nu opzit werkt tot nu toe goed, inmiddels een jaar of 4. Ze worden volgens mij niet meer geleverd op nieuwe fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
sbijlsma schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:09:
[...]

Bosch powerube is ook te verwijderen, maar een externe accu is op dat punt iets makkelijker (handzamer).

Verder is een Bosch toch wel merkbaar minder efficient dan de Yamaha die we hebben. Mijn 500Wh accu gaat minder lang mee dan de 392Wh accu van de Razer. Wat dat betreft is Yamaha toch wel bijzonder.

Aan de andere kant rijdt de Bosch veel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
slino schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:06:
...Eleon display .... .... een bepaald standaard chinees display....
Dat zal vast wel, maar het uiterlijk, type/merk en steker van een display is niet bepalend of het zal werken of niet. Hetzelfde display kan worden ingezet voor verschillende merken.
De aansturing van het display wordt nl gedaan door de motorcontroller. Een motorcontroller ondersteunt een bepaald communicatieprotocol.
Dat protocol moet geprogrammeerd zijn in de firmware van het display.
Als je op één of andere manier het originele (Chinese) merk van de controller kunt achterhalen, zal je meer kans maken om een passend display te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50
Ik heb een 5 maanden oude gazelle ultimate C8+, vanochtend tijdens de rit merkte ik op dat schakelen traag ging en dat versnellingen bleven hangen, vermoedelijk door de kou.

Het probleem begon na 30 minuten fietsen, bij vertrek van huis deed alles het normaal.

Is dit een normaal iets voor een versnellingsnaaf? Heb nu 2200km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Joris84 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:02:
Ik heb een 5 maanden oude gazelle ultimate C8+, vanochtend tijdens de rit merkte ik op dat schakelen traag ging en dat versnellingen bleven hangen, vermoedelijk door de kou.

Het probleem begon na 30 minuten fietsen, bij vertrek van huis deed alles het normaal.

Dat is niet echt normaal, maar waarschijnlijk een zaak van een beetje afstellen.
Als het vet in de naaf wat kouder en stroever wordt, dan kan het schakelen wat trager gaan, maar ook als de kabel wat krimpt door de kou, dan kan het zijn dat je net naast de versnelling zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Joris84 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:02:

Ik heb dit met een derailleur ook wel gehad, dan leek de kabel bevroren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:15:
[...]

Dat is niet echt normaal, maar waarschijnlijk een zaak van een beetje afstellen.
Als het vet in de naaf wat kouder en stroever wordt, dan kan het schakelen wat trager gaan, maar ook als de kabel wat krimpt door de kou, dan kan het zijn dat je net naast de versnelling zit.
Daar heb ik nog geen last van gehad. Ook met deze koude schakelt de fiets naar behoren en hij trapt dan ook niet door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:27:
[...]

Daar heb ik nog geen last van gehad. Ook met deze koude schakelt de fiets naar behoren en hij trapt dan ook niet door. :)
Veel hangt af van temperaturen en of de fiets warm of koud slaapt.

Maar bevroren kabels, of vet wat hard in combinatie met een afstelling op de grens kan natuurlijk leiden tot een keer fout schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50
Tommie12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:16:
[...]

Maar bevroren kabels, of vet wat hard in combinatie met een afstelling op de grens kan natuurlijk leiden tot een keer fout schakelen.
Fiets slaapt warm (>5°C) maar zo te horen even langs de fietsenmaker voor een likje vet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Joris84 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:06:
[...]

Fiets slaapt warm (>5°C) maar zo te horen even langs de fietsenmaker voor een likje vet :)
Eerder wat afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:16:
[...]

Fiets slaapt vrij koud en soms ook met vorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik merk het met de Rohloff ook. De fiets staat in een houten schuur. Dus ook gewoon koud in de winter.
De naaf schakelt eerst wat zuur/sloom maar na een kilometer is alweer oke. De olie dan blijkbaar warmer geworden.

Dat de Nexus met kou niet goed schakelt, kan dit ook te maken met het feit dan een Nexus naaf de versnellingen niet geïndexeerd heeft en een Rohloff wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:01
Ik/wij zoeken een nieuwe electrische fiets. Mijn vrouw gebruikt nu een (tweedehands) Watt bike (model Boston), daar heeft ze ook een klein zadeltje opzitten op de stang, zodat er een kind mee kan. Dit voornamelijk voor kleine stukjes naar school etc.

Nu is de Watt bike gewoon op, is ook kwalitatief niet geweldig. Naast de accu, zijn ook onderdelen op als spatborden, remmen, verlichting.

We zoeken nu een fiets waar een mand voorop kan en hopelijk weer zo'n zadeltje. Alleen in mijn zoektocht kom ik dan al snel uit op transportfietsen. Die zijn wel behoorlijk zwaar.

Nu zit ik te denken aan de volgende opties:

https://www.specialized.c...00355?color=322683-200355
Licht en een mand voorop. Alleen lees niet zoveel ervaringen.

Ook is een Tenways fiets (bijvoorbeeld de AGO T) een optie. En daar vervolgens een mandje op te zetten.

We zijn ook bij de plaatselijke FM geweest en die kwam met een gazelle aanzetten. Maar dat is weer een vrij lompe transport fiets.

Iemand ervaringen met een soortgelijke zoektocht en zijn er opties waar we nog niet aan hebben gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Onze Volvo dealer heeft Specialized als leenfiets.
Mijn persoonlijke mening. Wat een waardeloze fiets voor het geld.
Zeer minimale ondersteuning. Kwaliteitsgevoel van de fiets vind ik ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wadam schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:21:
Ik/wij zoeken een nieuwe electrische fiets. Mijn vrouw gebruikt nu een (tweedehands) Watt bike (model Boston), daar heeft ze ook een klein zadeltje opzitten op de stang, zodat er een kind mee kan. Dit voornamelijk voor kleine stukjes naar school etc.

Nu is de Watt bike gewoon op, is ook kwalitatief niet geweldig. Naast de accu, zijn ook onderdelen op als spatborden, remmen, verlichting.

We zoeken nu een fiets waar een mand voorop kan en hopelijk weer zo'n zadeltje. Alleen in mijn zoektocht kom ik dan al snel uit op transportfietsen. Die zijn wel behoorlijk zwaar.

Nu zit ik te denken aan de volgende opties:

https://www.specialized.c...00355?color=322683-200355
Licht en een mand voorop. Alleen lees niet zoveel ervaringen.

Ook is een Tenways fiets (bijvoorbeeld de AGO T) een optie. En daar vervolgens een mandje op te zetten.

We zijn ook bij de plaatselijke FM geweest en die kwam met een gazelle aanzetten. Maar dat is weer een vrij lompe transport fiets.

Iemand ervaringen met een soortgelijke zoektocht en zijn er opties waar we nog niet aan hebben gedacht?
Waarom geen kinderzitje op de drager achteraan, en dan een klassieke mand aan het stuur.

Dat kan bij heel veel fietsen...
In elk geval zou ik nu geen fiets meer kopen met een batterij op de drager achteraan, dat is echt voorbij.

Heb je nog fietswinkels in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:06:
[...]

Wat je fietsenmaker aan de telefoon niet kan, kan ik ook niet op afstand. Namelijk zien wat er precies moet gebeuren en hoe het bij jouw fiets zit. En voor die fietsenwinkel inschatten of ze Batavus delen via-via bestellen, of dit deel misschien bij Giant hetzelfde is kan ik natuurlijk ook niet. Een prijs afgeven voor een ander even min.

Waarom ga je er niet gewoon langs?
Ja ik wil gewoon weten waar ik aan te ben. Maar snap je reactie, van een afstand gokken is moeilijk. Ik kan inmiddels bij een andere fietsenmaker terecht die een grote beurt, spaken controleren, remblokken vervangen, tandwiel voor en achter, en ketting vervangen. En daarnaast nog het beeldscherm vervangen (daar moest ie wel een aantal telefoontjes voor plegen) voor zo’n 300 euro. Voor een scherm dat al 150 is vind ik dat een prima prijs.

Pas het 1e onderhoud ook trouwens, na 9.500 kilometer. (Na die 1e checkup die niks voorstelde na 500km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
jodeltje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ja ik wil gewoon weten waar ik aan te ben. Maar snap je reactie, van een afstand gokken is moeilijk. Ik kan inmiddels bij een andere fietsenmaker terecht die een grote beurt, spaken controleren, remblokken vervangen, tandwiel voor en achter, en ketting vervangen. En daarnaast nog het beeldscherm vervangen (daar moest ie wel een aantal telefoontjes voor plegen) voor zo’n 300 euro. Voor een scherm dat al 150 is vind ik dat een prima prijs.

Pas het 1e onderhoud ook trouwens, na 9.500 kilometer. (Na die 1e checkup die niks voorstelde na 500km)
9.000 kilometer tussen 2 beurten in vind ik wel heel erg lang. Er kunnen zich ook onvolkomenheden toedoen waarvan je het bestaan niet weet, of te laat waardoor de onderhoudskosten hoog kunnen uitvallen. Loszittende spaken merk je vaak niet (en zeker niet met een stijve velg) en door dit tijdig te laten nakijken weet je zeker dat alles weer goed vastzit voordat de spaken zelf aan de wandel gaan.
Dit is geen commentaar, helemaal niet, maar dit zegt wel dat je een goede fiets hebt ;)

Mijn fiets laat ik iedere 3 - 4.000 km (of minimaal 2x per jaar) zeker even helemaal nalopen. Vooral bouten kunnen roesten en zullen dan op ten duur vervangen moeten worden eer ze breken en dit kan wel eens gevaarlijk zijn. Al heeft mijn FM het retedruk, ze maken wel tijd voor me vrij als er iets is wat snel aandacht behoeft. Gelukkig is dit nog niet voorgekomen. Dit is het voordeel als je de fiets ook daar gekocht hebt. Jij gunt hun een zekere marge en dat krijg je terug zoals goede service. Zelfs onderweg naar de FM halen ze me op als ik het hoe dan ook niet zou redden. Mijn FM zit 12 km verderop, heb ik ook meteen mijn beweging gehad. Ik vind het geen straf. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:
[...]
9.000 kilometer tussen 2 beurten in vind ik wel heel erg lang. =
Tsja, als er niks rammelt/kraakt hoeft hij wat mij betreft niet naar de FM.

Wel scherp zijn op geluidjes/rammels. Een fiets moet stil zijn buiten bandengeruis en motorgeruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
[...]

Wel scherp zijn op geluidjes/rammels. Een fiets moet stil zijn buiten bandengeruis en motorgeruis.
Jij kunt misschien zelf zien hoe ver je remblokken versleten zijn. Dat kan de gemiddelde fietser niet. Als je het hoort ben je te laat. Dan is je schijf ook kapot en is het echt onveilig. Dus voor een ander is het geen goed advies.

Remblokken die 9000km meegegaan zitten denk ik in de laatste 3% van de populatie. Ik bedoel, 97% haalt dat niet.

Jaarlijks of <4000km een beurt. Wie in de winter fietst even voor en na de tijd ivm corrosie en vergaan remcilinder(pakkingen).

En de eerste beurt na 500-1000km omdat er delen na het eerste gebruik los gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
[...]

Ja ik merk elk dingetje direct, en doe dat dan zelf. Ik heb m’n spaken opgespannen toen er een slag inzat (gelukt, een wonder!) en flink wat remblokjes vervangen. Binnen en buiten banden. Maar dat ding geeft geen krimp, echt een goeie wendbare tank hebben ze gebouwd.
Foxhill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:13:
[...]

Jij kunt misschien zelf zien hoe ver je remblokken versleten zijn. Dat kan de gemiddelde fietser niet. Als je het hoort ben je te laat. Dan is je schijf ook kapot en is het echt onveilig. Dus voor een ander is het geen goed advies.

Remblokken die 9000km meegegaan zitten denk ik in de laatste 3% van de populatie. Ik bedoel, 97% haalt dat niet.

Jaarlijks of <4000km een beurt. Wie in de winter fietst even voor en na de tijd ivm corrosie en vergaan remcilinder(pakkingen).

En de eerste beurt na 500-1000km omdat er delen na het eerste gebruik los gaan zitten.
Toen ik nog lange afstanden in het buitengebied fietste leken ze wel eeuwig mee te gaan. Nu ik dichterbij m’n werk woon en dwars door de stad moet merk ik pas hoe snel die dingen slijten.

[ Voor 49% gewijzigd door jodeltje op 08-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jodeltje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:37:
[...]

Ja ik merk elk dingetje direct, en doe dat dan zelf. Ik heb m’n spaken opgespannen toen er een slag inzat (gelukt, een wonder!) en flink wat remblokjes vervangen. Binnen en buiten banden. Maar dat ding geeft geen krimp, echt een goeie wendbare tank hebben ze gebouwd.

[...]

Toen ik nog lange afstanden in het buitengebied fietste leken ze wel eeuwig mee te gaan. Nu ik dichterbij m’n werk woon en dwars door de stad moet merk ik pas hoe snel die dingen slijten.
Het genoemde onderhoud dat je zelf doet maakt natuurlijk al het verschil. Inderdaad een keer laten nakijken, maar tussendoor kun je dan zelf een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:13:
[...]
Remblokken vallen bij mij ook niet in de noemer grote beurt, anders wordt het wel een heel duur of een gevaarlijk grapje :+ 3000km in de winter, 4000 in de zomer (vuistregel, af en toe even met een lampje onder je klauw erdoorheen gluren).

Overigens wel een nieuw gebied voor me: hoe lang gaat een schijf mee? Op mijn MTB's maak ik bij benadering niet zoveel kilometers en dan vervang ik om de vier jaar uit voorzorg. :?

Ik ben het zeker niet oneens met je advies, heel veel mensen vinden het blijkbaar lastig om aan te voelen (waaronder mijn broer, zwager, vrouw). Maar de verbazing dat iemand hem niet tussendoor naar een grote beurt stuurt deel ik dus ook weer niet. Sommige mensen zijn in staat het zelf heel goed in te schatten.

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 09-12-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:53:
[...]

Remblokken vallen bij mij ook niet in de noemer grote beurt, anders wordt het wel een heel duur of een gevaarlijk grapje :+ 3000km in de winter, 4000 in de zomer (vuistregel, af en toe even met een lampje onder je klauw erdoorheen gluren).

Overigens wel een nieuw gebied voor me: hoe lang gaat een schijf mee? Op mijn MTB's maak ik bij benadering niet zoveel kilometers en dan vervang ik om de vier jaar uit voorzorg. :?

Ik ben het zeker niet oneens met je advies, heel veel mensen vinden het blijkbaar lastig om aan te voelen (waaronder mijn broer, zwager, vrouw). Maar de verbazing dat iemand hem niet tussendoor naar een grote beurt stuurt deel ik dus ook weer niet. Sommige mensen zijn in staat het zelf heel goed in te schatten.
Als je blokken op tijd vervangt kan een schijf wel 15.000km meegaan. Soms nog meer.

Meestal moeten ze vervangen omdat ze scheef worden, door zout corroderen of gewoon door wat pech (of versleten blokken) groeven krijgen waardoor ze piepen. Dus daar is niet echt een kilometerstand aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 00:11
iemand ervaring met de Dutch Id: phantom s75 tr?

ik heb erop proefgereden (ook op Dutch id infinity, sparta d-burst en koga vectra 30) en voelt erg prima aan!
Kan alleen weinig echte reviews vinden en vind het wel een bak met geld.

+punten:
- Bosch performance line BES3 motor 75 nm
- Enviolo touring traploze naaf (niet automatische)
- Gates CDX belt

Infinity:
- Zwakkere motor (Activeline + ofzo) (merk je voornamelijk als je ze kort na elkaar rijdt)
- mindere vering
- enviolo city naaf
- accu minder
- oud display
- CDC belt

Koga Vectra S30
- duur!
- voelt fragiler aan
- lichter in gebruik (25 vs 30 kg zeg maar)
- shimano vs bosch

Sparta:
Vergelijkbaar met Phantom, maar je krijgt meer bij de Phantom...

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Lord_T schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:53:

ik heb erop proefgereden (ook op Dutch id infinity, sparta d-burst en koga vectra 30) en voelt erg prima aan!

+punten:
- Bosch performance line BES3 motor 75 nm
- Enviolo touring traploze naaf (niet automatische)
- Gates CDX belt

Infinity:
- Zwakkere motor (Activeline + ofzo) (merk je voornamelijk als je ze kort na elkaar rijdt)
- mindere vering
- enviolo city naaf
- accu minder
- oud display
- CDC belt

Koga Vectra S30
- duur!
- voelt fragiler aan
- lichter in gebruik (25 vs 30 kg zeg maar)
- shimano vs bosch

Sparta:
Vergelijkbaar met Phantom, maar je krijgt meer bij de Phantom...
Mooi onderzoekje :) Als ik zou moeten kiezen dan zou ik de D-burst van Sparta nemen. Dit omdat ik vind dat de Sparta lekker dikke banden heeft en een bewezen Intuvia display van Bosch. Kijk ik naar de goedkoopste Burst dan heb je een 8 naaf en ik vind dit een fijne naaf. Wil je eens lekker zuinig rijden dan kun je nog heel goed op de eco-stand vooruit. Zet hem in de 5 (direct drive, minste verliezen) en behaal een mooie range. De 5 heeft tegenover de andere versnellingen bijna geen verliezen omdat er dan niets draait in de naaf. De Enviolo en Nexus 7 hebben dit voordeel niet. Met datzelfde 5e verzet kun je met een Active line plus dus op turbo-stand elke storm de baas tot het punt dat je bijna zelf van de weg wordt geblazen. De dikke banden maken extra vering min of meer overbodig en zijn vergevingsgezind als je in een zachte berm terecht komt.

Dus mede daarom raad ik de Bosch techniek aan. Ze hebben een uitstekende staat van dienst bewezen, zijn niet te duur en is makkelijk te reviseren/vervangen. Gaat een Nexus 8 naaf kapot dan kan de FM er een nieuw binnenwerk inzetten wat misschien binnen het halve uur gebeurt is. Dit binnenwerk kost ongeveer 150-180 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Lord_T schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:53:

Er zijn hier een paar Dutch id berijders en ik hoor nooit klachten. Alles kan kapot en je kan pech hebben, maar het is een standaard onderdelen pakket bij een grote keten (bike totaal). De Dutch id phantom wordt wel vaker als fijn rijdend genoemd, dus als jij hem het lekkerste vind rijden is dit een prima keuze.

En ja, een electrische fiets is duur. Maar mijn huidige fiets is tot nu toe in gebruik heel goedkoop, niet duurder dan een gewone fiets (aanschaf/afschrijving natuurlijk niet meetellen).

Dat kan natuurlijk elk moment veranderen, als er iets toch catastrofaal misgaat, maar die huidige e-bikes met schijfremmen en cdx belt zijn lichtjaren beter dan wat we pak hem beet 8 jaar geleden kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 11:31
Ik ben mij aan het oriënteren op een ebike. Hierbij kom ik een website tegen www.bikester.nl. Hierop staat een ebike van het merk Ortler. Is dit een budget merkof kan deze website ze heel goedkoop aanbieden? Het lijkt erop dat het dezelfde fiets is als een Stella fiets: https://www.bikester.nl/o...357479.html?vgid=G2032254
https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdb-fi-black-gent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Robinvv78 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:56:
Ik ben mij aan het oriënteren op een ebike. Hierbij kom ik een website tegen www.bikester.nl. Hierop staat een ebike van het merk Ortler. Is dit een budget merkof kan deze website ze heel goedkoop aanbieden? Het lijkt erop dat het dezelfde fiets is als een Stella fiets: https://www.bikester.nl/o...357479.html?vgid=G2032254
Het is wel een heel scherpe aanbieding, ik vermoed dat ze hun stock willen kwijt raken.
Als ik de specs van de fiets nakijk, dan zou ik enkel bij de remmen (ongekend merk voor mij) kleine bedenkingen hebben, maar de rest ziet er niet verkeerd uit, en al zeker niet voor die prijs.

Ik zou dat durven kopen als je ergens service kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Nou mijn Amsterdam GT is ook binnen. Fietst heerlijk. De Enviolo is even wennen maar ook wel prettig, op de maximale "versnelling", kan ik prima doortrappen tot 35/36 zonder heel veel rotaties te moeten maken.
Om maar even een update te geven. Nog steeds zeer tevreden met mijn Amsterdam GT, inmiddels 500KM mee gefietst zonder problemen. De schijfrem voor maakt een beetje geluid en voelt goedkoop, verder nog steeds heel blij mee. Had verwacht iets meer te fietsen, maar werk momenteel veel vanuit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 11:31
Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:51:
[...]

Het is wel een heel scherpe aanbieding, ik vermoed dat ze hun stock willen kwijt raken.
Als ik de specs van de fiets nakijk, dan zou ik enkel bij de remmen (ongekend merk voor mij) kleine bedenkingen hebben, maar de rest ziet er niet verkeerd uit, en al zeker niet voor die prijs.

Ik zou dat durven kopen als je ergens service kan krijgen.
Het leek mij ook al een scherpe aanbieding en opzich zit er een goede motor en accu op. Wat ik vooral apart vind is dat Stella dezelfde fiets voor bijna het dubbele bedrag aanbied. Of is het Mandemakers manier onderhandelen bij Stella? ;-) In de omschrijving zit wel een verschil in maximaal gewicht 120 kg en 150 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Robinvv78 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:28:
[...]

Het leek mij ook al een scherpe aanbieding en opzich zit er een goede motor en accu op. Wat ik vooral apart vind is dat Stella dezelfde fiets voor bijna het dubbele bedrag aanbied. Of is het Mandemakers manier onderhandelen bij Stella? ;-) In de omschrijving zit wel een verschil in maximaal gewicht 120 kg en 150 kg.
Het is ook een speciale aanbieding, en ik vermoed een eenmalige prijs.
De stella had ook de automatische Enviolo, maar dat maakt geen verschil van 1000+€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Bikester was vroeger een redelijke winkel, maar deze zit samen met een aantal andere winkels in financiële problemen. Het moederbedrijf kwam geld tekort en ik denk dat ze nu failliet zijn, maar ik ben niet zeker. Zie bv. https://www.pinkbike.com/...-declares-insolvency.html

EDIT: nog even @Robinvv78 taggen.

[ Voor 5% gewijzigd door LEDfan op 12-12-2023 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Robinvv78 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:56:
De vergelijking met Stella is al gemaakt. Maar als je goed kijkt komt deze daar zelfs weg. Het Stella logo zit voor op het frame. Onder het stuur recht voorop. Dus goedkoop bij Stella ingekocht en een merkje erop geplakt.

Van Bikester, Stella of Ortler hoef je geen garantie of service te verwachten later. Bewaar de aankoopbon goed, dan kan een fietsenmaker die je wil helpen wel bij Bosch en Enviolo terecht. Niet elke winkel zal je daar mee willen helpen, en wie wel met garantie wil helpen zal wel werk in rekening brengen. Houdt er ook rekening mee dat je de fiets nog moet laten rijklaar maken bij een fietsenwinkel.

Dit is een extreme koopje als gevolg van de gekke marktsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33

B64

LEDfan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:49:
Bikester was vroeger een redelijke winkel, maar deze zit samen met een aantal andere winkels in financiële problemen. Het moederbedrijf kwam geld tekort en ik denk dat ze nu failliet zijn, maar ik ben niet zeker. Zie bv. https://www.pinkbike.com/...-declares-insolvency.html

EDIT: nog even @Robinvv78 taggen.
Grappig - daar zie je dus dat Ortler en Bikester tot hetzelfde moederbedrijf behoren. Belooft weinig goeds voor de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:16:
[...]

De vergelijking met Stella is al gemaakt. Maar als je goed kijkt komt deze daar zelfs weg. Het Stella logo zit voor op het frame. Onder het stuur recht voorop. Dus goedkoop bij Stella ingekocht en een merkje erop geplakt.

Van Bikester, Stella of Ortler hoef je geen garantie of service te verwachten later. Bewaar de aankoopbon goed, dan kan een fietsenmaker die je wil helpen wel bij Bosch en Enviolo terecht. Niet elke winkel zal je daar mee willen helpen, en wie wel met garantie wil helpen zal wel werk in rekening brengen. Houdt er ook rekening mee dat je de fiets nog moet laten rijklaar maken bij een fietsenwinkel.

Dit is een extreme koopje als gevolg van de gekke marktsituatie.
Dat viel me ook op bij deze 2 fietsen waarvan er een wel heel goedkoop is. Mijn gevoel zegt dat er ergens een addertje onder het gras moet zitten, maar ik kan niet meteen de zere plek aanwijzen. Wat me wel opvalt zijn de remmen. Een kleine diameter waardoor je verlies in remkracht sneller opmerkt. De klauw moet harder aangrijpen voor dezelfde remweg als de klauw van een schijf met 200mm. Ook het contact met de schijfrem zelf is daarbovenop nog minder omdat er heel veel gaten ingemaakt zijn. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij, of zit ik fout?

Wat me ook weer opviel zijn relatief dunne velgen met erg dunne spaken en daarbovenop een 85nm motor. Deze combi gaf bij mijn oude e-bike een reeks aan knappende spaken. Het is dus de combi van deze 3: velg, spaak en een enorm koppel. Voor zulke krachten heb ik liever mijn Ryde Dutch velgen met een wat dikkere spaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:15:
[...]

Dat viel me ook op bij deze 2 fietsen waarvan er een wel heel goedkoop is. Mijn gevoel zegt dat er ergens een addertje onder het gras moet zitten, maar ik kan niet meteen de zere plek aanwijzen. Wat me wel opvalt zijn de remmen. Een kleine diameter waardoor je verlies in remkracht sneller opmerkt. De klauw moet harder aangrijpen voor dezelfde remweg als de klauw van een schijf met 200mm. Ook het contact met de schijfrem zelf is daarbovenop nog minder omdat er heel veel gaten ingemaakt zijn. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij, of zit ik fout?

Wat me ook weer opviel zijn relatief dunne velgen met erg dunne spaken en daarbovenop een 85nm motor. Deze combi gaf bij mijn oude e-bike een reeks aan knappende spaken. Het is dus de combi van deze 3: velg, spaak en een enorm koppel. Voor zulke krachten heb ik liever mijn Ryde Dutch velgen met een wat dikkere spaken :)
160mm schijven zijn zowat de standaard op gewone fietsen, wielrenners rijden met 140mm.

En de gaten... het is contraintuitief, maar die verminderen de remkracht niet.
De grootte van het contactoppervlak is niet maatgevend voor de remkracht.

De diameter van de schijf en de diameter van de hydraulische zuigers hebben wel een belangrijke invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Velgen zonder busjes ja. Maarja. Voor dit geld. Dan laat je er toch een keer een nieuwe velg invlechten. Ook de voorvork lijkt me matig voor deze verder wel dikke fiets.

Het is meer dat je een fiets koopt waar je wat gedoe en kosten mee gaat krijgen. En dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33

B64

Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:24:
[...]

160mm schijven zijn zowat de standaard op gewone fietsen, wielrenners rijden met 140mm.

En de gaten... het is contraintuitief, maar die verminderen de remkracht niet.
De grootte van het contactoppervlak is niet maatgevend voor de remkracht.

De diameter van de schijf en de diameter van de hydraulische zuigers hebben wel een belangrijke invloed.
Maar die Ortler heeft dus schijven van 140mm, merk Alhonga model HT313. Dit lijkt me dus echt wel een onderdeel waar op bezuinigd is, de Stella heeft wel 160mm Tektro's...
Nog los van hoe goed of slecht die remmen zijn - vervangende blokjes zijn ook niet zo algemeen verkrijgbaar als die van Magura of Tektro natuurlijk.

Persoonlijk ben ik ook niet zo'n liefhebber van die in het voorspatbord geïntegreerde koplamp. Ik vind het er niet uit zien (persoonlijke smaak) maar als dat ding kapot gaat dan moet je maar hopen dat er ergens een passend alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
Ik ben al een tijdje op zoek naar:
1. Belt aangedreven fiets
2. Ondersteuning van 75 of 85Nm
3. Envolio automatische versnelling (dus niet de handmatige)
4. Kiox 300 display
5. UIteraard ook voor de rest hoogwaardige onderdelen. (remmen/vering etc)

Nu heeft stella de Tierra-Pro (https://www.stella.nl/p/tierra-pro-mdb-fi) recent in prijs verlaagd van 4499 naar 3719.
Voor die prijs lijkt dit me toch wel een goede koop.

Maar hier zitten veel kenners dus voordat ik toehap maar even de mening van de experts hier gevraagd.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
killerbee1958 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:49:
4. Kiox 300 display

Nu heeft stella de Tierra-Pro (https://www.stella.nl/p/tierra-pro-mdb-fi) recent in prijs verlaagd van 4499 naar 3719.

Maar hier zitten veel kenners dus voordat ik toehap maar even de mening van de experts hier gevraagd.

Die fiets zal noet verkeerd zijn, en de belangrijkste componenten zijn wel van goede merken.
Maar als Stella om valt kan je waarschijnlijk naar garantie fluiten, en dan hoop ik dat je lokale fm je wil helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:01:
[...]

Maar die Ortler heeft dus schijven van 140mm, merk Alhonga model HT313. Dit lijkt me dus echt wel een onderdeel waar op bezuinigd is, de Stella heeft wel 160mm Tektro's...
Nog los van hoe goed of slecht die remmen zijn - vervangende blokjes zijn ook niet zo algemeen verkrijgbaar als die van Magura of Tektro natuurlijk.

Persoonlijk ben ik ook niet zo'n liefhebber van die in het voorspatbord geïntegreerde koplamp. Ik vind het er niet uit zien (persoonlijke smaak) maar als dat ding kapot gaat dan moet je maar hopen dat er ergens een passend alternatief is.
Een stel andere en grotere schijven en zelfs 2 remklauwen van een ander zouden je de kop niet kosten als je die echt moet vervangen.
Op vlak terrein zijn die schijven ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Even een kort vraagje, betreffende de bikester aanbieding want zit erg te twijfelen, maakt die bosch performance cx-r gen.4 veel kabaal?

Heb helaas niet snel een proef fiets in de buurt om te proberen en komende van een ION systeem ben ik wel wat stilte bewust.

Uiteraard wel vaak proef gereden op eerdere bosch motoren en die hoor ik ( geen performance ) maar goed, als de performance niet luider is moet ik het wel kunnen handelen, ION is er niet meer helaas en die van mij is na 41000 km wel een beetje op.

Ga morgen even naar mijn lokale FM om te overleggen of zij alles op zich willen nemen, opbouw en soort van garantie op de belangrijke delen.

[ Voor 13% gewijzigd door Humma Kavula op 12-12-2023 22:51 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Humma Kavula schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:46:
Even een kort vraagje, betreffende de bikester aanbieding want zit erg te twijfelen, maakt die bosch performance cx-r gen.4 veel kabaal?

Heb helaas niet snel een proef fiets in de buurt om te proberen en komende van een ION systeem ben ik wel wat stilte bewust.

Uiteraard wel vaak proef gereden op eerdere bosch motoren en die hoor ik ( geen performance ) maar goed, als de performance niet luider is moet ik het wel kunnen handelen, ION is er niet meer helaas en die van mij is na 41000 km wel een beetje op.

Ga morgen even naar mijn lokale FM om te overleggen of zij alles op zich willen nemen, opbouw en soort van garantie op de belangrijke delen.
De CX is het meest luidt van alle (Bosch) motoren. Je fietsenmaker heeft vast wel een fiets met Bosch staan om te proberen. En misschien loop je bij hen wel met een aanbieding naar buiten, want iedereen heeft nu te veel fietsen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:50:
[...]

Die fiets zal noet verkeerd zijn, en de belangrijkste componenten zijn wel van goede merken.
Maar als Stella om valt kan je waarschijnlijk naar garantie fluiten, en dan hoop ik dat je lokale fm je wil helpen.
Zijn daar serieuze indicaties voor? (voor het feit dat Stella om zal vallen?)

OVerigens lees ik al wat meer verhalen over slechte service van stella dus ben inderdaad al op zoek naar en lokale FM die me sowieso wil helpen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
killerbee1958 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:35:
[...]

Zijn daar serieuze indicaties voor? (voor het feit dat Stella om zal vallen?)

OVerigens lees ik al wat meer verhalen over slechte service van stella dus ben inderdaad al op zoek naar en lokale FM die me sowieso wil helpen indien nodig.
https://nieuwsfiets.nu/20...-grijpt-macht-bij-stella/

Google maar eens met ‘ Stella zwaar weer’. Het is al een tijdje bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 15:16
Hello
Iemand een idee en vooral een oplossing voor mijn plots opgekomen probleem :

KIOX en app EBOSCH (GSM android) kunnen plots niet meer met elkaar verbinden. (batterij opti staat af, heb al verbinding verwijderd, zelfs al de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, helaas geen oplossing)...

Thx!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:35
Het is al even een tijdje geleden dat ik in dit forum poste. Ik heb een aantal jaar geleden mijn 1e generatie Urban Arrow bakfiets omgezet naar een gemotoriseerd exemplaar met Lingbei m88.350w middrive. Een leuke klus, hoewel dat ook niet in 1 keer goed ging. Door de achterbrug constructie bij de trapas, was de ruimte beperkt hoe ik een middrive kon plaatsen. Destijds was Lingbei de enige die qua formaat zou passen (Bafang en TS waren te groot). Ook heb ik moeten ervaren dat door diezelfde constructie en de toch niet helemaal waterdichtheid van de motor bij een flinke stort regen in de zomer, de motor was volgelopen. Na een paar weken was de motor stuk. Via OKFeet (AliExpress) een 2e motor kunnen aanschaffen, en deze doet het nog steeds voorbeeldig. De accu begint wat minder te worden na 30k+ km's 5 jaar gebruik.

Inmiddels heb ik gemerkt dat Lingbei niet meer bestaat en ik voor reserve onderdelen gokken op wat generiek materiaals wat voor Bafang of TS beschikbaar is. O.a. de E-handremmen werken inmiddels niet meer fijn/accuraat. Ook vermoed ik dat een lager van de motor aan het begeven is. Ook zou ik graag mijn verlichting of wel via de naafdynamo of via de accu laten lopen. De Spanninga lampset die bij deze 1e gen urban arrow geleverd is, is onlangs gesneuveld en model is niet meer leverbaar (incl. interne condensator om Led van achterlicht van juiste stroom te voorzien).

Hier toevallig nog meer tweakers met een Lingbei mid-motor met hetzelfde probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 22:28
Thinlanet schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:21:
Het is al even een tijdje geleden dat ik in dit forum poste. Ik heb een aantal jaar geleden mijn 1e generatie Urban Arrow bakfiets omgezet naar een gemotoriseerd exemplaar met Lingbei m88.350w middrive. Een leuke klus, hoewel dat ook niet in 1 keer goed ging. Door de achterbrug constructie bij de trapas, was de ruimte beperkt hoe ik een middrive kon plaatsen. Destijds was Lingbei de enige die qua formaat zou passen (Bafang en TS waren te groot). Ook heb ik moeten ervaren dat door diezelfde constructie en de toch niet helemaal waterdichtheid van de motor bij een flinke stort regen in de zomer, de motor was volgelopen. Na een paar weken was de motor stuk. Via OKFeet (AliExpress) een 2e motor kunnen aanschaffen, en deze doet het nog steeds voorbeeldig. De accu begint wat minder te worden na 30k+ km's 5 jaar gebruik.

Inmiddels heb ik gemerkt dat Lingbei niet meer bestaat en ik voor reserve onderdelen gokken op wat generiek materiaals wat voor Bafang of TS beschikbaar is. O.a. de E-handremmen werken inmiddels niet meer fijn/accuraat. Ook vermoed ik dat een lager van de motor aan het begeven is. Ook zou ik graag mijn verlichting of wel via de naafdynamo of via de accu laten lopen. De Spanninga lampset die bij deze 1e gen urban arrow geleverd is, is onlangs gesneuveld en model is niet meer leverbaar (incl. interne condensator om Led van achterlicht van juiste stroom te voorzien).

Hier toevallig nog meer tweakers met een Lingbei mid-motor met hetzelfde probleem?
Geen ervaring, maar 30k in 5 jaar op een bakfiets? Respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
4. Kiox 300 display

Is duurder maar ik denk dan direct aan de Dutch-ID Phantom S75 Automatic of S85 Automatic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
4. Kiox 300 display

Weet niet wat het budget is ?
Zou persoonlijk altijd de keuze maken voor een lokale winkel. ( geen Stella )

Inderdaad Dutch ID is reeds genoemd

Koga ( ik vind zelf de kleur nogal oubollig )
https://www.koga.com/nl/e...via-pro-automatic?frame=L

Trek ( met intuvia )
https://www.trekbikes.com...36973/?colorCode=bluedark

Velo de Ville ( zelf samen te stellen )
https://konfigurator.velo...l/e-bikes/24-aeb-890.html

Riese & Muller
https://www.r-m.de/nl/bik...utomatic/#F00723_05031311

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
pjotter1965 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:03:
[...]

Trek ( met intuvia )

Riese & Muller
Mooi lijstje. Als je R&M noemt mag Flyer Gotour 7.23 er ook tussen:
https://flyeroutlet.nl/index.php/product/flyer-gotour-7-23/

• pjotter1965
Foxhill schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
[...]

Is dan denk ik een 2022 model ……
Weet je waarom Flyer geen enviolo aut. meer in het programma heeft ?
Indien je het niet mag melden, geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 14-12-2023 18:33 ]

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
pjotter1965 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:24:
[...]

Als ik mij niet vergis waren er in het verleden nogal wat problemen met de automatische enviolo naaf

• pjotter1965
passie2010 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:20:
[...]

Als ik mij niet vergis waren er in het verleden nogal wat problemen met de automatische enviolo naaf
Misschien inmiddels opgelost, maar lees over nogal wat software problemen
https://forum.fietsersbon...omatic-ervaringen/6049/48

• Foxhill
pjotter1965 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:24:
[...]

Nee, dat model is er pas sinds 2023.

Ik heb Flyer nooit gevraagd waarom ze met automaat gestopt zijn. Ik vind het een prima keuze omdat Enviolo handmatig minder klachten oplevert. Zowel klachten door storingen als klachten vanuit gebruikservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david12
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-11-2024
ik had een vraagje. ik heb een van dijck kalli 3.0 met een kreutzer midden motor. tijdens het fietsen resoneert mijn linker trapper. weet iemand hier de oplossing op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
david12 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:32:
... van dijck kalli 3.0 met een kreutzer midden motor. tijdens het fietsen resoneert mijn linker trapper.....
Resoneren komt omdat er "ergens" teveel bewegingsruimte is.
Het kan een lager zijn, een tandwiel, de trapas etc. Moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven.
Je moet op zoek naar het onderdeel waar een speling te voelen is.
Als het alleen de trapper is, kunnen andere pedalen misschien helpen.
Maar is het de crank, dan wordt het al wat ingewikkelder. Want die zit verbonden met de trapas.

Trouwens..... De Kreutzer M420 middenmotor is dezelfde als de Bafang M420, dus misschien dat dezelfde klacht bij deze motor ook voorkomt en ergens een reden cq oplossing is gepubliceerd.

Resonantie ontstaat (meestal) bij een bepaalde snelheid, tgv gewicht, stijfheid en speling van de onderdelen. Als dit de snelheid is die je meestal aanhoudt kan dit irritatie opleveren.
Soms helpt het om de misschien kleine verhoudingen van de fiets te wijzigen, bv met of juist zonder fietstassen. De motorbevestiging aan het frame en andere bouten controleren en vastzetten. etc. Hierdoor kan het moment dat de resonantie optreedt en de kracht ervan misschien wat wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zijn eigenlijk goede aanraders qua verlichting?
Momenteel een Trelock LS 430 op mijn fiets (Bosch Active Line Plus) en deze voldoet op zich wel.
Echter aangezien het achterlicht vervangen moet worden(vorige eigenaar had een non e-bike axa gemonteerd) ook al een beetje aan het kijken om gelijk de voorkant ook aan te pakken.

Google zegt dat de LS 430 ongeveer 40 lux geeft (en op 6V werkt hoewel de Bosch netjes 12V afgeeft, maar volgens mij heb ik een 6V/12V variant die later is uitgekomen)
Voorlopige shortlist:
- AXA Nxt 80 E-bike
- Herrmans H-Black MR8 E-Bike (180 lumen geen lux indicatie maar dit zou ongeveer 60 lux moeten zijn)
- Union (Marwi) UN-4200 E Extreme

Zijn er nog andere / betere aanraders in deze prijsklasse ?

Allemaal om en nabij de 80 lux dus en met een prijs tussen de 20 en 40 euro.

Als achterlicht zou ik heel graag de Herrmans Nordic Trace willen hebben. maar helaas geen aftermarket onderdeel :(
Axa Juno E-bike (zonder remlicht) blijkt ook bijna overal uitverkocht in de 50mm variant.
Dus dit word waarschijnlijk een Herrmans H Trace.

[ Voor 3% gewijzigd door o0SmOkE0o op 16-12-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:44
Mijn Kalkhof e-bike met handmatige Enviolo is een fijne fiets. Sinds een aantal dagen “kraakt” de versnelling heel af en toe. Echt luid geluid. De enige constante die ik meen te ontdekken is dat als het gebeurt ik de pedalen even heb stil gehouden. Maakt niet uit of het echt onder belasting is of juist niet. En of ik de shifter heb gebruikt of niet. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Supernova M99 mini heb ik op de fiets. Lekker veel licht maar niet de goedkoopste. Zat af-fabriek al gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Supernova, Spanninga, Lyzene en Busch + Müller zijn ook wel "A" merken waar ik naar gekeken heb.
Vooral Bumm heel handig met de Lux voorbeelden waardoor ik het idee heb dat 60-80 lux voor mij ruim voldoende moete zijn (stukje dorp, stukje buiten de bebouwde kom).

Vooral het lichtbeeld van de Briq-S (60 lux) is wel heel mooi :

Afbeeldingslocatie: https://www.bumm.de/assets/theme/images/products/lux_060.jpg

Helaas pas in februari leverbaar. Maar met een adviesprijs van €39,90 goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:34:

Axa Juno E-bike (zonder remlicht) blijkt ook bijna overal uitverkocht in de 50mm variant.
Misschien dat die uitverkocht lijkt omdat veel fietsenwinkels geen webshop hebben en veel groothandels geen dropshipping doen. Het is een erg standaard lampje. Loop even bij je lokale winkel naar binnen. Bij mij hangt ie bijvoorbeeld gewoon aan de onderdelenmuur (dacht ik?).

Je moet toch maar je fietsenmaker om het wattage dat de motor afgeeft even af te stellen, wanneer je sterkere lampen monteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
pjotter1965 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:03:
[...]

Trek ( met intuvia )

Riese & Muller
Dank je wel voor het meedenken,
Eerst maar even de belangrijke vraag beantwoorden.
Ik heb een mentale barriere bij 4000 euro voor de fiets.
(Ik rij nu een segway bromscooter en die kostte me 3500. Ik merk dat ik voor een fiets meer uitgeven al lastig vindt maar dan ook nog boven de 4K voelt echt als rip-off).
Ik ben me bewust dat ik daarmee een grote belemmering om er uit te komen op mijn eisen opwerp overigens, maar een mens mag dromen en ik heb tenslotte geen haast. :)
Ik heb overigens de mogelijkheid om het budget nog een beetje op te rekken naar 4500 maar daarboven ben ik er echt klaar mee.

Dan over de aanbevelingen.

1. De Velo deville is inderdaad een leuk concept maar voor mij veel te veel keuzes.
2, De dutch-id ziet er inderdaad leuk uit. (en de prijs voor de s75 komt al dicht in de buurt van mijn strech budget)
3. Trek heeft geen kiox 300 display dus valt af

Wat ik bij bovenstaande merken wel heb, is dat ze voor mij onbekend zijn en daarmee een "van Moof" risico gevoel bij mij introduceren.

Blijven de Koga en Riese-Muller over. Mooie fietsen maar ver over mijn mentale barriere.

Overigens heb ik de service van Stella, nu al in de verkoop fase, inderdaad als slecht mogen ervaren.
De stella tierra pro is er maar in drie maten, waarvan de grootste 53 cm is.
Nu ben ik 1.90m dus waarschijnlijk te klein. Maar ik wou het nog wel proberen dus vroeg waar ik een proefrit op een 53 cm model kan maken.
Dat past dus niet in het model van Stella.
Je kan alleen op het middelste maatje proefrijden (in dit geval 49 cm).
En dan moet je op basis daarvan dan maar de gok nemen of de grotere (of kleinere) maat past.

Bij zoveel geld uitgeven voor een fiets heb ik iets meer verwachtingen. Dus Stella is ook weer afgevallen.

Lekker verder zoeken dus.

PS: Ook het aanbevolen draadje over de envilo/bosch perikelen rondom de cadans instelling doorgenomen.
Inderdaad zie je hier dat twee stukjes aparte software icm bluetooth verbindingen nog niet vlekkeloos verloopt.
Maar als IT-er weet ik dat dit opgelost gaat worden. Gaat vast langer duren dan gepland (zie je al in dat draadje), maar dit is oplosbaar.

Nogmaals bedankt voor al het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Foxhill schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
[...]

Allereerst bedankt voor de moeite nemen om mij te helpen in mijn zoektocht.

Ik vind de website van flyer wel heel zuinig met info.
Kan totaal niet vinden welke onderdelen er op de 7.23 zitten (bv kiox display, type remmen etc).
Daarnaast ook hier bij mij het "van moof" gevoel.
Ken dit merk niet en dat vind ik wel lastig.
met een aanbieding die in de buurt komt van de 4500 zou het misschien passen maar heb even geen zin om dit na te gaan ivm onduidelijkheid bij mij over dit merk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
killerbee1958 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:05:
[...]

Allereerst bedankt voor de moeite nemen om mij te helpen in mijn zoektocht.

Ik vind de website van flyer wel heel zuinig met info.
Kan totaal niet vinden welke onderdelen er op de 7.23 zitten (bv kiox display, type remmen etc).
Daarnaast ook hier bij mij het "van moof" gevoel.
Ken dit merk niet en dat vind ik wel lastig.
met een aanbieding die in de buurt komt van de 4500 zou het misschien passen maar heb even geen zin om dit na te gaan ivm onduidelijkheid bij mij over dit merk
Flyer is het andere uiterste van de markt dan Van Moof was. Het hoogste segment samen met R&M. Maar past niet binnen je budget.

Laat geen fietsen afvallen vanwege het display. Die is makkelijk los te vervangen. Als je een van de nieuwe Bosch Smart displays wilt heb je wel een fiets nodig is ook Bosch Smart heeft.

Die DutchID is dan een prima keuze.

En nu het internet af en naar een fietsenwinkel. Fietsen vergelijk je door te proeffietsen. Niet door tabelletjes te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 17-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Foxhill op 17-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
killerbee1958 schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:51:
[...]

Dank je wel voor het meedenken,
Eerst maar even de belangrijke vraag beantwoorden.
Ik heb een mentale barriere bij 4000 euro voor de fiets.
(Ik rij nu een segway bromscooter en die kostte me 3500. Ik merk dat ik voor een fiets meer uitgeven al lastig vindt maar dan ook nog boven de 4K voelt echt als rip-off).
Ik ben me bewust dat ik daarmee een grote belemmering om er uit te komen op mijn eisen opwerp overigens, maar een mens mag dromen en ik heb tenslotte geen haast. :)
Ik heb overigens de mogelijkheid om het budget nog een beetje op te rekken naar 4500 maar daarboven ben ik er echt klaar mee.

Dan over de aanbevelingen.

1. De Velo deville is inderdaad een leuk concept maar voor mij veel te veel keuzes.
2, De dutch-id ziet er inderdaad leuk uit. (en de prijs voor de s75 komt al dicht in de buurt van mijn strech budget)
3. Trek heeft geen kiox 300 display dus valt af

Wat ik bij bovenstaande merken wel heb, is dat ze voor mij onbekend zijn en daarmee een "van Moof" risico gevoel bij mij introduceren.

Blijven de Koga en Riese-Muller over. Mooie fietsen maar ver over mijn mentale barriere.

Overigens heb ik de service van Stella, nu al in de verkoop fase, inderdaad als slecht mogen ervaren.
De stella tierra pro is er maar in drie maten, waarvan de grootste 53 cm is.
Nu ben ik 1.90m dus waarschijnlijk te klein. Maar ik wou het nog wel proberen dus vroeg waar ik een proefrit op een 53 cm model kan maken.
Dat past dus niet in het model van Stella.
Je kan alleen op het middelste maatje proefrijden (in dit geval 49 cm).
En dan moet je op basis daarvan dan maar de gok nemen of de grotere (of kleinere) maat past.

Bij zoveel geld uitgeven voor een fiets heb ik iets meer verwachtingen. Dus Stella is ook weer afgevallen.

Lekker verder zoeken dus.

PS: Ook het aanbevolen draadje over de envilo/bosch perikelen rondom de cadans instelling doorgenomen.
Inderdaad zie je hier dat twee stukjes aparte software icm bluetooth verbindingen nog niet vlekkeloos verloopt.
Maar als IT-er weet ik dat dit opgelost gaat worden. Gaat vast langer duren dan gepland (zie je al in dat draadje), maar dit is oplosbaar.

Nogmaals bedankt voor al het meedenken.
Ga eens naar een VdV dealer, en leg uit wat je interesseert. Ze helpen je dan wel met de keuzes. Sommige dingen zijn ook niet relevant of maken amper iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
@killerbee1958 Dat lijstje van wensen op een fiets van een degelijk merk (dus geen verdacht goedkope zoals stella) ga je denk ik niet vlug voor minder dan 4500 vinden...

Ik heb hier een bergamont staan die ieder item op jouw lijstje aantikt, maar die kost dan ook wel meer dan 5000... :)
Bergamont heeft ook modellen van 4500 staan, maar de combinatie van kiox, cx motor en enviolo automaat is meestal het meest high-end en dan ook duurste model in de reeks bij zowat ieder merk vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Dr Karl schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:02:
@killerbee1958 Dat lijstje van wensen op een fiets van een degelijk merk (dus geen verdacht goedkope zoals stella) ga je denk ik niet vlug voor minder dan 4500 vinden...

Ik heb hier een bergamont staan die ieder item op jouw lijstje aantikt, maar die kost dan ook wel meer dan 5000... :)
Bergamont heeft ook modellen van 4500 staan, maar de combinatie van kiox, cx motor en enviolo automaat is meestal het meest high-end en dan ook duurste model in de reeks bij zowat ieder merk vermoed ik.
Grappig dat je die noemt, want ik had bijna bij 12gobiking die bergamont E-ville Pro belt gekocht.
Staat voor 4499 maar had ik waarschijnlijk nog wel af kunnen dingen tot 4250.
Hebben ze alleen niet in 58 cm lage instap op dit moment meer.

Is Bergamont wel een degelijk merk?
(ik merk dat ik weinig kennis van de fietsenmarkt heb en een beetje terugval, bij twijfel, op gazelle.
Altijd probleemloos gazelle gehad maar gazelle kan de automatische envilio niet leveren (of niet binnen budget).

Ik zie de markt echt momenteel worstelen met voorraden dus er is echt wel wat te dealen.
Inderdaad is 4000 erg scherp (alhoewel zie stella als je genoegen neemt met 53 cm en dan heb je nog abs remmen ook).

Ik heb geduld en vind het onderhandelingsspelletje ook wel leuk.

Ga toch weer eens praten over die bergamont denk ik want de proefrit daarop was erg goed (vooral de remmen maakte diepe indruk op me).
Had alleen dat het display wat vervelend naar beneden zat en dat je daardoor steeds naar beneden moest kijken om het te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
@killerbee1958 ik heb de horizon premium pro belt amsterdam nu al een jaar ondertussen, het amsterdam model geeft een vrij goede combinatie van redelijk lage instap en de stevigheid van het tweede framebuisje naast de buis met de accu in (plus je kan er allerhande fietstasjes aanhangen zoals ik heb gedaan)

En naar mijn ervaring is ie gebouwd als een tank, er zit praktisch geen flex in het frame (deels dankzij dat tweede buisje) en ik heb tot nu toe nog geen enkel piepje of kraakje opgemerkt.
De positie van het display kan je niet veel aan doen vrees ik, dat hangt van het design af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@killerbee1958
Ik snap heel goed dat bij sommige merken het "Van Moof" gevoel naar boven komt. Dat is echter onterecht.
Dutch-Id is het huismerk van Profile en Bike-totaal. Wellicht dat dit een reden is dat het onbekend is. Beide winkelketens zitten verspreid over het hele land.
De andere merken zijn ook te koop bij dealers verspreid over het hele land.

Een groot verschil tussen Van Moof en de voor jou geadviseerde modellen/merken, zijn de gebruikte componenten en waar je terecht kan voor service.
De merken gebruiken veelal standaard leverbare componenten en hebben eigenlijk allemaal een goed toegankelijk service netwerk in Nederland. Beide kon Van Moof niet bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
killerbee1958 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:08:
[...]

Grappig dat je die noemt, want ik had bijna bij 12gobiking die bergamont E-ville Pro belt gekocht.
Staat voor 4499 maar had ik waarschijnlijk nog wel af kunnen dingen tot 4250.
Hebben ze alleen niet in 58 cm lage instap op dit moment meer.

Is Bergamont wel een degelijk merk?
(ik merk dat ik weinig kennis van de fietsenmarkt heb en een beetje terugval, bij twijfel, op gazelle.
Altijd probleemloos gazelle gehad maar gazelle kan de automatische envilio niet leveren (of niet binnen budget).

Ik zie de markt echt momenteel worstelen met voorraden dus er is echt wel wat te dealen.
Inderdaad is 4000 erg scherp (alhoewel zie stella als je genoegen neemt met 53 cm en dan heb je nog abs remmen ook).

Ik heb geduld en vind het onderhandelingsspelletje ook wel leuk.

Ga toch weer eens praten over die bergamont denk ik want de proefrit daarop was erg goed (vooral de remmen maakte diepe indruk op me).
Had alleen dat het display wat vervelend naar beneden zat en dat je daardoor steeds naar beneden moest kijken om het te zien.
Het is verder een prima fiets, maar automatisch schakelen zou ik afraden. Er is ellende genoeg mee bekend.
Ook een Enviolo-naaf is gevoelig voor schakelen onder belasting. Al zou de motor tijdens het schakelen even stilstaan; zo snel lukt dat niet met de benen en schakel je alsnog onder belasting. Er treed dan langzaamaan een groefspoor op in de naaf en dan kan deze niet meer maximaal uit staan en verloopt de versnelling wat je merkt door steeds meer toeren te maken op hoogst verzet dan in het begin en dat kan niet ongedaan worden gemaakt. Voor dat geld heb je bijna een Rohloff naaf en die zijn écht goed. Heel weinig verliezen en gaat een groot deel van je leven mee. De meerprijs van een Rohloff verdien je terug. Die naven kunnen de 100.000 km halen. Daarbij heeft een Enviolo-naaf een laag rendement en mag je zeker 20% accucapaciteit inleveren voor de verliezen alleen. Je wil niet met een Enviolo een lege accu hebben want dan trap je écht zwaar. De Rohloff heeft dat nadeel dan helemaal niet. Die loopt zo efficiënt als een derailleur of nog beter.

Daarbij heb ik 21.000 km ervaring met een Nuvinci-naaf (de voorloper van Enviolo) en ze fietsen heel fijn, versta me niet verkeerd, maar de mijne begon op het eind aardig te verlopen. Een Rohloff is dan pas net ingelopen. 4 Enviolo-naven zijn duurder dan één Rohloff-naaf.

De Nexus 8 is ook een goede naaf. Het 5e verzet is zonder verliezen want dan draait er niets in die naaf en heb je letterlijk 1 op 1 verzet en die 5 gebruik je vaker dan je zou verwachten. Zeker met lagere ondersteuning is de Nexus 8 heer en meester. In de 5 kom ik met mijn Gazelle Ultimate (Bosch 50nm) makkelijk tegen een storm in. De procenten minder verlies gaan dan tellen en het verschil maken of je af moet stappen of dat je die storm wel de baas kunt. In de 5 met standje sport kom je overal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:54:
[...]

Het is verder een prima fiets, maar automatisch schakelen zou ik afraden. Er is ellende genoeg mee bekend.
Ook een Enviolo-naaf is gevoelig voor schakelen onder belasting. Al zou de motor tijdens het schakelen even stilstaan; zo snel lukt dat niet met de benen en schakel je alsnog onder belasting. Er treed dan langzaamaan een groefspoor op in de naaf en dan kan deze niet meer maximaal uit staan en verloopt de versnelling wat je merkt door steeds meer toeren te maken op hoogst verzet dan in het begin en dat kan niet ongedaan worden gemaakt. Voor dat geld heb je bijna een Rohloff naaf en die zijn écht goed. Heel weinig verliezen en gaat een groot deel van je leven mee. De meerprijs van een Rohloff verdien je terug. Die naven kunnen de 100.000 km halen. Daarbij heeft een Enviolo-naaf een laag rendement en mag je zeker 20% accucapaciteit inleveren voor de verliezen alleen. Je wil niet met een Enviolo een lege accu hebben want dan trap je écht zwaar. De Rohloff heeft dat nadeel dan helemaal niet. Die loopt zo efficiënt als een derailleur of nog beter.

Daarbij heb ik 21.000 km ervaring met een Nuvinci-naaf (de voorloper van Enviolo) en ze fietsen heel fijn, versta me niet verkeerd, maar de mijne begon op het eind aardig te verlopen. Een Rohloff is dan pas net ingelopen. 4 Enviolo-naven zijn duurder dan één Rohloff-naaf.
Je bent volgens mij iets te hard over Enviolo.

Ik ga de kwaliteit van Rohloff zeker niet ontkennen of bestrijden. Maar tov een Enviolo naaf wordt een fiets direct 1500-2000€ duurder. Dat is veel geld.
Enkel mensen die kort bij de 10k per jaar fietsen halen dat geld er uit.
Ik doe 2k per jaar, en waarschijnlijk krijg ik een Enviolo niet versleten voor de rest van de fiets op is.
Ook de efficientie is niet zo beroerd als je laat uitschijnen, zeker niet rond het midden. In de uiterste standen waarschijnlijk wel, maar hoe dikwijls gebruik je dat, zeker als je 90% van de tijd rond rijdt in het vlakke NL en België.

Ik durf ook te verwachten dat de Enviolo van vandaag robuuster is en beter draait dan de Nuvinci van ca 8 jaar geleden. Ik lees er eigenlijk weinig slechts over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Foxhill schreef op woensdag 13 december 2023 @ 05:41:
[...]

De CX is het meest luidt van alle (Bosch) motoren. Je fietsenmaker heeft vast wel een fiets met Bosch staan om te proberen. En misschien loop je bij hen wel met een aanbieding naar buiten, want iedereen heeft nu te veel fietsen staan.
Goede tip, ben even bij de FM geweest en die zijn Giant merkdealer en zij hadden een leuke aanbieding:

Entour E+ 0
Fijne fiets maar wat mij opviel is dat de motor erg stil was, ook een hele fijne automatische ondersteuning zodat je niet zelf de elektrische stand hoeft te kiezen.

Alleen ben ik ook even op de giant site gaan kijken en hebben ze ook deze in de aanbieding die mijn FM niet had staan, denk ik althans niet gezien.

Dailytour E+ 1

Aankomende week maar weer even langs om te kijken of ze deze ook hebben staan.

Iemand ervaring met de 2023 yamaha/giant motoren? Deze voelde verrassend goed voor mijn gevoel.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Humma Kavula schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:06:
[...]

Goede tip, ben even bij de FM geweest en die zijn Giant merkdealer en zij hadden een leuke aanbieding:

Entour E+ 0
Fijne fiets maar wat mij opviel is dat de motor erg stil was, ook een hele fijne automatische ondersteuning zodat je niet zelf de elektrische stand hoeft te kiezen.

Alleen ben ik ook even op de giant site gaan kijken en hebben ze ook deze in de aanbieding die mijn FM niet had staan, denk ik althans niet gezien.

Dailytour E+ 1

Aankomende week maar weer even langs om te kijken of ze deze ook hebben staan.

Iemand ervaring met de 2023 yamaha/giant motoren? Deze voelde verrassend goed voor mijn gevoel.
Ik heb laatst exact deze door de fm laten bestellen Dailytour E+ 1 voor genoemde prijs. Zit nog in eerste 500 km, ben voor de Shimano 8 gegaan omdat het rateltje niet beviel bij de Shimano 7.
De prijs vond ik erg aantrekkelijk, echt ervaring heb ik nog niet :)
Pagina: 1 ... 176 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam