Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:
[...]
Je moet de persmedeling eens lezen.
Doordat die 12mio mogelijk boven het hoofd hangt kunnen ze zich niet verder "financieren".
Lees: na al die jaren en fantastische groei kunnen we nog steeds onze eigen broek niet zelf ophouden en moeten we elk jaar nog een paar financiers zoeken die een paar miljoen willen toeschieten.
Lijkt me meer en meer een Van Moof verhaal.
Als je de laatste 3 jaar niet genoeg winst kon maken om verdere financieringsrondes te vermijden, dan ben je echt fout bezig geweest.
Ik herhaal: only when the tide is low, you can see who is swimming naked. VM en Qwic dus... en Stella was al topless maar ene Ben heeft ze een reddingsboei toegeworpen.
Vermits we nog niet aan laag tij zijn zullen er nog wel volgen.
Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de impact van zo'n naheffing, vooral als die (relatief) onverwacht komt.
Zo'n ontzettend groot bedrijf is Qwic nou ook weer niet, ik heb geen idee wat voor marges ze draaien maar ik schat zo in dat dat niet heel veel zal zijn.
Daarbij komt dat bedrijven die afhankelijk zijn van aanvoer vanuit het verre oosten hun bedrijfsvoering vrijwel allemaal moeten financieren. Dat is een beetje afhankelijk van de leverings- en betalingscondities, maar veelal gaat de betalingstermijn in als de container de Chinese/Japanse/Taiwanese haven verlaat. Als die spullen dan 6-7 weken later in je magazijn staan heb je ze meestal dus allang betaald. Die negatieve cashflow kunnen de meeste bedrijven alleen bolwerken als het op z'n minst gedeeltelijk is gefinancierd. Dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat er continu geld weg lekt, maar die financiering moet wel regelmatig opnieuw gevalideerd worden.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee in hoeverre Qwic heeft kunnen meeprofiteren van de goede jaren tijdens de Corona-pandemie; vergeet niet dat er naast gigantische vraag naar fietsen, ook een schrijnend tekort aan grondstoffen, componenten en containers bestond, waardoor de prijzen van zo'n beetje alles door het dak gingen. Shimano hanteerde op een gegeven moment levertijden van twee JAAR. Ik kan me zo voorstellen dat dat hele gedoe zo z'n gevolgen heeft voor voorraden van onderdelen (zowel qua prijs als qua hoeveelheid), en ook dat moet gefinancierd worden natuurlijk. Dit is bijvoorbeeld waar Stella ook heel erg last van heeft.
Zo'n naheffing van 12 miljoen is voor veel bedrijven dus gewoon echt een gigantische klap geld, vooral als die niet gepland was. Als je dan met een financier om tafel gaat zitten, dan heb je ineens een heel ander gesprek...
Dit is wat mij betreft zeker niet vergelijkbaar met VanMoof. Bij VanMoof was overduidelijk sprake van financieel wanbeheer, luchtfietserij, en een organisatie met een waterhoofd (Qwic heeft 100-110 medewerkers volgens LinkedIn, VanMoof had er 7000...).
Dat zie ik allemaal niet bij Qwic..
Ja er zijn ongetwijfeld fouten gemaakt, maar de vraag is of die fouten zo ernstig waren dat de Belastingdienst gemachtigd is om het bedrijf om zeep te helpen. Want dat is feitelijk wat er nu aan het gebeuren is, en ik vraag me af of dat moreel wenselijk is.