Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:27
Zijn er hier nog meer mensen die een Dutch ID fiets hebben? Ik kan over de fiets online niet zo heel erg veel vinden van gebruikers, behalve deze Facebook pagina dan: https://www.facebook.com/groups/dutchidusergroup

Ik wil zelf namelijk de Phantom S75 Automatic met 625 Wh accu kopen en ik vroeg me af hoeveel korting mensen konden krijgen bij de fietsenmaker. Ik heb zelf al een eerste offerte laten opmaken en ik kreeg zonder inruil in totaal 300 euro korting (dat is inclusief de lopende actie van 100 euro korting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier nog totaal geen ervaring met elektrische fietsen, maar wat doen jullie met de accu nu het langzaam wat kouder wordt?

Hier zou hij in de schuur komen te staan, echter is dit zo'n standaard nieuwbouw schuurtje waarin het in de winter ook rond het vriespunt kan komen.
Pakken jullie hem in met een dekentje, warmtekabel erom heen, of haal je hem eruit en neemt hem mee in huis?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
henkNL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:50:
Hier nog totaal geen ervaring met elektrische fietsen, maar wat doen jullie met de accu nu het langzaam wat kouder wordt?

Hier zou hij in de schuur komen te staan, echter is dit zo'n standaard nieuwbouw schuurtje waarin het in de winter ook rond het vriespunt kan komen.
Pakken jullie hem in met een dekentje, warmtekabel erom heen, of haal je hem eruit en neemt hem mee in huis?
Ik neem hem dan meest van de tijd mee naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50
doobieters schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:14:
[...]

De Vaimoo fiets is top. Het is net een tank haha.. de fiets is gemaakt om hufterproof te zijn met prima onderdelen zoals een Bafang motor en Schwalbe banden.

Die bak met plastic valt in het echt wel mee.. Daar merk je niks van.. Is juist wel lekker als je langere ritten maakt dat je er op kunt leunen en er wat op kan leggen zoals je navi.
Klinkt prima, wat is de range ongeveer? En zit er ook een scherm oid op om de range en battery life te checken? Of gaat dat via een app.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:19
Mijn fiets Gazelle C8 Ultimate HMB Belt heeft gisteren zijn 3e reguliere onderhoudsbeurt gehad na 16.000 km:
1e beurt (2021): een crank vervangen onder garantie
2e beurt (2022): remblokjes voor vervangen
3e beurt (gisteren): kabel naafversnelling vervangen.
Volgens de fietsenmaker was de fiets verder in prima conditie.
In drie jaar (en 16000 kilometer), nog geen €180 aan onderhoudskosten, blij verrast!

@henkNL : mijn fiets staat ook gewoon met accu in het schuurtje. Nog geen merkbare degradatie. De vraag is in het verleden vaker voorbij gekomen en als ik het goed heb begrepen, is niet het bewaren van de accu in koude temperaturen, maar het vragen van veel vermogen in koude toestand slecht voor de accu. (Net als een auto rustig warm rijden dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:09
henkNL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:50:

Een accu bewaren op lage temperatuur kan geen kwaad.

Een hele koude accu snel laden of veel vermogen laten leveren is minder goed.
Mijn accu zit ook gewoon in de fiets in een tuinhuis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 15:28
_Anvil_ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:37:
[...]

Nou accu na 3 weken weer terug gehad van Fietsaccu revisie in Tilburg "We hebben de software geupdate en hem daarna grondig getest" ...

Eindelijk een dag zonder regen of storm hier vandaag, dus ik meende lekker in het zonnetje naar mn werk te fietsen.. Helaas... de accu viel weer 3 keer uit de eerste anderhalve kilometer, waarna ik maar terug ben gegaan om de auto te pakken.

Nadat ik de accu gisteravond heb opgeladen, kreeg ik vanmorgen eerst foutcode 606 (nooit eerder gehad) daarna leek hij het normaal te doen na een reset.

Voor de volledigheid: met een leenaccu van mijn fietsenmaker deed de fiets het 40km lang perfect. Deze heb ik echter terug moeten geven uiteraard, dus ik weet 1005 zeker dat het de accu is.

Deze ga ik nu dus voor de 3e(!) keer naar Tilburg sturen :(
Ik wordt gek! Gisteravond werd mijn accu weer bezorgd, vanmorgen ook nog de eerste zonnige dag in tijden... dus ik spring vrolijk op mijn fiets.... die aan het einde van de straat al begint te haperen :(

$#%^#$%^%!!

Dame van fietsaccurevisie/ Heskon in Tilburg had me vd week nog gebeld, ze hadden alle cellen en het BMS vervangen, dus dit keer moest hij 100% goed zijn.. "we hebben alles gedaan wat we kunnen, grondig getest etc."

En nu? iemand enig idee? Ik ben 330 euro armer en heb een door het revisiebedrijf gemolde accu....

Zoals eerder gezegd, met een leenaccu van de FM heb ik nergens last van en dit probleem ontstond na de revisie. Ik gok dat ze daar de accu's zonder beweging testen? Losse stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:47
Robsel_NL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 02:33:
[...]

Klinkt prima, wat is de range ongeveer? En zit er ook een scherm oid op om de range en battery life te checken? Of gaat dat via een app.
40-50 km op vol gas en 60-80 op eco.
Geen scherm
4 of 5 LED bolletjes voorop het stuur om het batterij niveau aan te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door doobieters op 15-11-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tommie12 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 06:53:
[...]
Een hele koude accu snel laden of veel vermogen laten leveren is minder goed.
Ik zie ook veranderingen in het laadgedrag bij verschillende temperaturen. Of dit door de batterijchemie, het bms of een combinatie van beide komt weet ik overigens niet.

Mijn lader laat ik automatisch uitschakelen als het laadvermogen terug begint te lopen, omdat ik niet tot 100% wil/hoef op te laden. Met buitentemperaturen van 15+ (fiets staat in een schuur) laadt hij op deze manier tot ~85% op. Maar de paar nachten dat het een stuk kouder was, zo'n 5 á 6 graden, liep het laadvermogen al veel sneller terug en had ik 's ochtends een fiets die voor 75% opgeladen was. Nog steeds helemaal prima en meer dan voldoende voor mijn woon-werk ritjes (36km/dag), maar wel opvallend :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

[...]

De Vaimoo fiets is top. Het is net een tank haha.. de fiets is gemaakt om hufterproof te zijn met prima onderdelen zoals een Bafang motor en Schwalbe banden.

Die bak met plastic valt in het echt wel mee.. Daar merk je niks van.. Is juist wel lekker als je langere ritten maakt dat je er op kunt leunen en er wat op kan leggen zoals je navi.
Ik zit de specs van de fiets te bekijken op https://www.vaimoo.com/en/e-bike/forte/, nu begrijp ik waarom je het een tank noemt:

Weight: Approximately 35 kg

Dat wordt interessant op de fietsendrager.

Ik probeer op de foto's erachter te komen hoe je schakelt tussen tussen eco en vol gas. Ook de verlichting aan/uit zetten kan ik nog niet ontdekken.

Het apparaat heeft bluetooth en NFC, ik ben benieuwd of daar nog iets te tweaken valt. Deze info in natuurlijk interessant om in te kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.vaimoo.com/wp-content/uploads/2020/06/vaimoo_bike_status.png Afbeeldingslocatie: https://www.vaimoo.com/wp-content/uploads/2020/06/vaimoo_battery_status.png

Als ik de Vaimoo website goed begrijp gaat het om de Forte en helaas niet de Libera met een torque sensor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
NO2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:35:
[...]

Ik zit de specs van de fiets te bekijken op https://www.vaimoo.com/en/e-bike/forte/, nu begrijp ik waarom je het een tank noemt:

Weight: Approximately 35 kg

Dat wordt interessant op de fietsendrager.

Ik probeer op de foto's erachter te komen hoe je schakelt tussen tussen eco en vol gas. Ook de verlichting aan/uit zetten kan ik nog niet ontdekken.

Het apparaat heeft bluetooth en NFC, ik ben benieuwd of daar nog iets te tweaken valt. Deze info in natuurlijk interessant om in te kunnen zien:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Als ik de Vaimoo website goed begrijp gaat het om de Forte en helaas niet de Libera met een torque sensor
Gewicht: je merkt daar verder tijdens het fietsen weinig van.
Schakelen tussen vol gas en eco: deze ebike kent alleen maar vol gas, hij gaat automatisch over naar eco zodra de batterij bijna leeg is. De fiets kent drie versnellingen (trapsnelheid), maar de motor maar één.
Verlichting: gaat automatisch aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:07:
[...]

Ik wordt gek! Gisteravond werd mijn accu weer bezorgd, vanmorgen ook nog de eerste zonnige dag in tijden... dus ik spring vrolijk op mijn fiets.... die aan het einde van de straat al begint te haperen :(

$#%^#$%^%!!

Dame van fietsaccurevisie/ Heskon in Tilburg had me vd week nog gebeld, ze hadden alle cellen en het BMS vervangen, dus dit keer moest hij 100% goed zijn.. "we hebben alles gedaan wat we kunnen, grondig getest etc."

En nu? iemand enig idee? Ik ben 330 euro armer en heb een door het revisiebedrijf gemolde accu....

Zoals eerder gezegd, met een leenaccu van de FM heb ik nergens last van en dit probleem ontstond na de revisie. Ik gok dat ze daar de accu's zonder beweging testen? Losse stekker?
Opnieuw terugsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
En dan? De laatste keer hebben ze alle cellen plus het BMS vervangen en daarna getest.. telefonisch werd er gezegd "we hebben alles gedaan wat we konden"

Als leek denk ik: er zit gewoon iets los. Ik kom de straat nog niet uit of de ondersteuning valt al weg, schijnbaar kunnen ze alleen testen op een bench zonder beweging zoals op een fiets...

Heel blij dat via de leen accu van mijn FM 100% is bewezen dat het issue in de accu zit, en voor de revisie *nooit* gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 15-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
[...]

En dan? De laatste keer hebben ze alle cellen plus het BMS vervangen en daarna getest.. telefonisch werd er gezegd "we hebben alles gedaan wat we konden"

Als leek denk ik: er zit gewoon iets los. Ik kom de straat nog niet uit of de ondersteuning valt al weg, schijnbaar kunnen ze alleen testen op een bench zonder beweging zoals op een fiets...

Heel blij dat via de leen accu van mijn FM 100% is bewezen dat het issue in de accu zit, en voor de revisie *nooit* gehad.
geld terug, nieuwe accu, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
[...]

Ik snap je frustratie, maar die unit (accu) is gewoon niet in orde en dat revisiebedrijf kan van alles beweren. Hij is gewoon niet goed en dat hebben ze maar op te lossen, kosteloos.

Leuk is het niet, maar als je die leenaccu nog even mag houden is het ergste gelukkig afgedekt.

Succes :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:08
squarewheel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:03:
Hellup...! Ik zoek een goede controller waarmee ik niet afhankelijk ben van een dealer die het ding moet programmeren. .....
Ik dacht aan een KT controller.

Iemand een tip?....
...
Ik heb zelf geen ervaring met de toepassing ervan en weet daarom niet wat jou het meeste past , maar een Vesc controller is open source en heeft autodetectie.
De KT controller kan ook voorzien worden van opensource firmware, net als de Lishui controller waardoor je zelf aanzienlijk meer controle krijgt met de bijbehorende programmatool.
Je zal er wel voor moeten kijken bij onze buitenlandse vrienden over de grens.

Hier:
KT, Lishui, Vesc
of
Daar:
KT, Lishui, Vesc

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

doobieters schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:18:
Via via hoorde ik dat er een ebike / deelfietsen project in Rotterdam niet van de grond is gekomen en dat die ebikes wel zijn gefabriceerd.. Opkopers bieden ze nu massaal aan op marktplaats voor €499 (nieuwprijs twv €1599)..
Zijn de accu's nog los te koop en zo ja, welke prijs?

Kan je de app gebruiken? Om bv locatie te achterhalen?

Is montage bagagedrager achter mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door rud op 16-11-2023 01:04 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bah, mijn Gazelle Cityzen C8 is aan zijn einde aan het komen. Bijna dagelijks gebruik op de walgelijk slechte wegen in het VK en ikke als berijder niet een lichtgewicht hebben het achterwiel zo goed als aan gort gereden, en slijtage van allerlei componenten maken het economisch niet echt zinvol om die uitgaven te doen. Zeker niet gezien de ietwat ongeschiktheid van de e-bike voor de Britse wegen.

Bij mijn lokale fietswinkel hebben ze de Kalkhoff Image 1.B Advance Grey/Red 500w staan; daar kan dezelfde batterij op waarmee ik dus een extra oplader en batterij zou hebben voor de nieuwe fiets (altijd handig). Heeft wat dikkere banden welke daarmee ook wat geschikter zijn voor de slechtere wegen en de vering.

Decisions, decisions. Het VK is een beetje een woestijn kwa fietsen in het algemeen, en invoer is na Brexit ook weer wat moeizamer geworden...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
rud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 01:02:
[...]

Zijn de accu's nog los te koop en zo ja, welke prijs?

Kan je de app gebruiken? Om bv locatie te achterhalen?

Is montage bagagedrager achter mogelijk?
Toevallig hoorde ik gister dat je een losse accu voor 100 euro kunt kopen.

De app is uitgeschakeld, dus niet te gebruiken. Wie weet of er nog een knappe kop komt met een oplossing.

Montage van de bagagedrager lijkt me niet mogelijk, in ieder geval niet gemakkelijk. Voor bagage heb je het mandje aan de voorzijde :9

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-06 10:40
technorabilia schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:18:
Tip.

Als je in de Bosch Flow app kilometer i.p.v. miles wilt op Android met taal is English, maar niet je hele Android op Nederlands wilt zetten, kies dan de taal English (India).

Ondersteuning om de taal aan de sturen volgens de Android app taal instellingen zoals het eigenlijk hoort volgt op een later moment zo is mij verteld.
FYI.

Sinds de november update is dit in te stellen in de app.

Onderaan.
https://www.bosch-ebike.c...he-ebike-flow-app-11/2023

👉🏻 Blog 👈🏻

• Djeen84
  • Laatst online: 17:38
https://nieuwsfiets.nu/20...rseance-van-betaling-aan/

Vervelend voor alle betrokkenen en rijders van Qwic.

• doobieters
Zeker vervelend. Mooi bedrijf met mooie fietsen. Hopen dat ze er alsnog bovenop komen.

Stella is de volgende verwacht ik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
En er zullen er nog volgen.
Only when the tide is low, you can see who is swimming naked.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:42
doobieters schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:10:
[...]

Zeker vervelend. Mooi bedrijf met mooie fietsen. Hopen dat ze er alsnog bovenop komen.

Stella gaat niet gebeuren denk ik. Ome Ben heeft diepe zakken en heeft net bijgestort (in ruil voor een groter % van de aandelen). Stella is operationeel ook winstgevend, heeft hooguit last van slechte cashflow/grote voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Ik dacht hetzelfde, jij schreef het :)
Bron

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 16-11-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@_Anvil_ Ik zou nog eens die leen accu proberen en goed kijken of die nog steeds goed werkt en zo ja of je een verschil in aansluiting kan vinden ( losse contacten, afgebroken stukje plastic oid )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:49
Scheurbuik schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:20:
[...]

Stella gaat niet gebeuren denk ik. Ome Ben heeft diepe zakken en heeft net bijgestort (in ruil voor een groter % van de aandelen). Stella is operationeel ook winstgevend, heeft hooguit last van slechte cashflow/grote voorraad.
Hoe kom je erbij dat Stella operationeel winstgevend is? In 2020 verlies en in 2021 maar 700k winst (bizar weinig), in 2022 verlies. En die jaren waren een piek in de markt. Dus niet operationeel winstgevend.

Als je op Nieuwsfiets.nu terugzoekt op het woord ‘surseance’ zie je dat het lijstje als langer is. Niet al die merken zullen iedereen wat zeggen.

Er is ook net een bericht van Accell geplaatst, wat tussen de regels door gelezen erg negatief is. Doublures in bedrijfsfuncties is een eufemisme voor ontslagen. Accell is wel gezond verder.

Ik denk dat er nog wat volgen. Alleen is het in de fietsmarkt zo dat alles om kan slaan als het voorjaar begint. Wanneer en hoe goed het seizoen begint maakt veel uit voor de totale marktgrote en voor de cashflow.

[ Voor 36% gewijzigd door Foxhill op 17-11-2023 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
jimh307 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:16:
[...]

Ik snap je frustratie, maar die unit (accu) is gewoon niet in orde en dat revisiebedrijf kan van alles beweren. Hij is gewoon niet goed en dat hebben ze maar op te lossen, kosteloos.

Leuk is het niet, maar als je die leenaccu nog even mag houden is het ergste gelukkig afgedekt.

Succes :(:)
Dank voor de reacties Jimh en anderen, inmiddels is vanuit het revisiebedrijf een leenaccu gearriveerd en ga ik de mijne voor de 4e 8)7 keer opsturen.

Dame van accurevisie zei alleen dat ie 11 Amp ipv 12,4 was... weet niet of dat met een spd pedelec heel handig is?

Moet zeggen dat het bedrijf tot nu toe heel correct is, netjes terugbellen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:40:
[...]

Hoe kom je erbij dat Stella operationeel winstgevend is? In 2020 verlies en in 2021 maar 700k winst (bizar weinig), in 2022 verlies. En die jaren waren een piek in de markt. Dus niet operationeel winstgevend.

Als je op Nieuwsfiets.nu terugzoekt op het woord ‘surseance’ zie je dat het lijstje als langer is. Niet al die merken zullen iedereen wat zeggen.

Er is ook net een bericht van Accell geplaatst, wat tussen de regels door gelezen erg negatief is. Doublures in bedrijfsfuncties is een eufemisme voor ontslagen. Accell is wel gezond verder.

Ik denk dat er nog wat volgen. Alleen is het in de fietsmarkt zo dat alles om kan slaan als het voorjaar begint. Wanneer en hoe goed het seizoen begint maakt veel uit voor de totale marktgrote en voor de cashflow.
Klopt, dit jaar was een beetje de "perfect storm" voor de fietsindustrie:
- heel veel mensen hebben in Covid periode een nieuwe fiets gekocht, en dus zijn er minder gegadigden
- prijsverhogingen van componenten
- overstocks bij handelaars, importeurs en fietswinkels
- slecht weer (natte periodes gevolgd door te warme periodes)

Tja, als je dan als fabrikant in die piekperiode niet wat geld aan de kant kon leggen, dan sta je naakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 20:01

B64

Nou ja, zolang die het nog doet, doet-ie het nog. Mijn RD10 is inmiddels bijna 5 jaar oud met 14k onder de wielen, vrijwel probleemloos ondanks dagelijkse inzet. De accu is nog prima, maar als die 'no-name'-achterwielmotor het begeeft nadat Qwic is omgevallen dan is het toch over en uit, ben ik bang.

Ik zal binnenkort even aan de fietsenmaker vragen of het zin heeft de trapas preventief te vervangen, dat is toch een beetje de achilleshiel van dit model. Volgens mij zit de trapkrachtsensor ingebouwd in de trapas; ik weet niet hoe modelspecifiek het is maar dat kon nog wel eens een dingetje worden als de voorraden van Qwic op zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:41:
[...]

Nou ja, zolang die het nog doet, doet-ie het nog. Mijn RD10 is inmiddels bijna 5 jaar oud met 14k onder de wielen, vrijwel probleemloos ondanks dagelijkse inzet. De accu is nog prima, maar als die 'no-name'-achterwielmotor het begeeft nadat Qwic is omgevallen dan is het toch over en uit, ben ik bang.

Ik zal binnenkort even aan de fietsenmaker vragen of het zin heeft de trapas preventief te vervangen, dat is toch een beetje de achilleshiel van dit model. Volgens mij zit de trapkrachtsensor ingebouwd in de trapas; ik weet niet hoe modelspecifiek het is maar dat kon nog wel eens een dingetje worden als de voorraden van Qwic op zijn...
Ik wist niet dat Qwic zo veel 'eigen' of 'no name' onderdelen bevat...

Na het omvallen van VM en nu bijna Qwic is het toch wel duidelijk dat je altijd beter zit met een fiets met "grote merkonderdelen", zeker als het gaat over motor, naaf, batterij....
Maar ja, dan rij je met een onhippe, saaie fiets... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:50:
[...]

Klopt, dit jaar was een beetje de "perfect storm" voor de fietsindustrie:
- heel veel mensen hebben in Covid periode een nieuwe fiets gekocht, en dus zijn er minder gegadigden
- prijsverhogingen van componenten
- overstocks bij handelaars, importeurs en fietswinkels
- slecht weer (natte periodes gevolgd door te warme periodes)

Tja, als je dan als fabrikant in die piekperiode niet wat geld aan de kant kon leggen, dan sta je naakt.
Ik denk dat het probleem bij Qwic ook een beetje is dat ze fietsen afmonteren met Brose en Bafang systemen, en prijzen vragen waar je bij de concurrentie toch ook Bosch voor kunt krijgen. En qua kwaliteitsniveau hebben ze ook een niet al te beste reputatie - geen idee of ik dan zo'n geluk heb gehad of dat die reputatie overtrokken is.

Maar goed, uiteindelijk wordt een onverwachte naheffing van 12 miljoen de nekslag voor Qwic (als er geen oplossing gevonden wordt tenminste). Geen idee hoe dat juridisch zit, maar het lijkt me niet de bedoeling dat de Belastingdienst met zo'n naheffing een bedrijf kapot maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:20:
[...]

Geen idee hoe dat juridisch zit, maar het lijkt me niet de bedoeling dat de Belastingdienst met zo'n naheffing een bedrijf kapot maakt.
Tja, als je morgen de BTW en loonbelasting af schaft, dan krijgen bedrijven ook "meer financiële ruimte".

Als Qwic die belastingen niet betaalt, en een ander merk wel, dan vind ik dat oneerlijke concurrentie.
Als ze dan nadien omvallen omdat ze een terechte belasting wel moeten betalen, dan is het zo. In feite hebben ze dan gedurende een paar jaar op een minder faire manier kunnen spelen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ik wist niet dat Qwic zo veel 'eigen' of 'no name' onderdelen bevat...

Na het omvallen van VM en nu bijna Qwic is het toch wel duidelijk dat je altijd beter zit met een fiets met "grote merkonderdelen", zeker als het gaat over motor, naaf, batterij....
Maar ja, dan rij je met een onhippe, saaie fiets... :+
Zeker geen 'eigen', het zijn allemaal onderdelen die kant-en-klaar worden ingekocht. In tegenstelling to VM die heel veel zelf ontwikkelde. Maar ga dan maar eens uitzoeken waar het vandaan kwam.

Overigens zijn ze de laatste paar jaar wel overgestapt op betere onderdelen. Bijvoorbeeld de motor van de RD10 had nogal wat problemen, voor de RD11 zijn ze overgestapt op dezelfde leverancier als bijvoorbeeld Stromer en Klever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:24:
[...]

Tja, als je morgen de BTW en loonbelasting af schaft, dan krijgen bedrijven ook "meer financiële ruimte".

Als Qwic die belastingen niet betaalt, en een ander merk wel, dan vind ik dat oneerlijke concurrentie.
Als ze dan nadien omvallen omdat ze een terechte belasting wel moeten betalen, dan is het zo. In feite hebben ze dan gedurende een paar jaar op een minder faire manier kunnen spelen op de markt.
Nee dit gaat over importheffingen tussen 2018 en 2020. Daar zullen dan wel de verkeerde tarieven gehanteerd zijn, maar als je daar na 6 jaar pas een naheffing op gaat doen dan kan ik niet anders concluderen dat de Belastingdienst zelf ook heeft zitten pitten. Het kan natuurlijk best zijn dat Qwic geprobeerd heeft een slim spelletje te spelen door de verkeerde goederencodes te gebruiken, maar misschien waren ze wel volledig te goeder trouw bezig - niet iets wat wij van de zijlijn kunnen beoordelen. Maar gezien de hoogte van het bedrag neem ik aan dat die 12 miljoen voor een groot gedeelte een 'boete' betreft, en niet het bedrag wat ze destijds te weinig hebben afgetikt. Ik weet niet wat het importtarief op fietsen en -onderdelen is, maar ik denk dat je er heel veel spullen voor kunt importeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:30:
[...]

Nee dit gaat over importheffingen tussen 2018 en 2020. Daar zullen dan wel de verkeerde tarieven gehanteerd zijn, maar als je daar na 6 jaar pas een naheffing op gaat doen dan kan ik niet anders concluderen dat de Belastingdienst zelf ook heeft zitten pitten. Het kan natuurlijk best zijn dat Qwic geprobeerd heeft een slim spelletje te spelen door de verkeerde goederencodes te gebruiken, maar misschien waren ze wel volledig te goeder trouw bezig - niet iets wat wij van de zijlijn kunnen beoordelen. Maar gezien de hoogte van het bedrag neem ik aan dat die 12 miljoen voor een groot gedeelte een 'boete' betreft, en niet het bedrag wat ze destijds te weinig hebben afgetikt. Ik weet niet wat het importtarief op fietsen en -onderdelen is, maar ik denk dat je er heel veel spullen voor kunt importeren...
Je moet de persmedeling eens lezen.
Doordat die 12mio mogelijk boven het hoofd hangt kunnen ze zich niet verder "financieren".
Lees: na al die jaren en fantastische groei kunnen we nog steeds onze eigen broek niet zelf ophouden en moeten we elk jaar nog een paar financiers zoeken die een paar miljoen willen toeschieten.

Lijkt me meer en meer een Van Moof verhaal.
Als je de laatste 3 jaar niet genoeg winst kon maken om verdere financieringsrondes te vermijden, dan ben je echt fout bezig geweest.

Ik herhaal: only when the tide is low, you can see who is swimming naked. VM en Qwic dus... en Stella was al topless maar ene Ben heeft ze een reddingsboei toegeworpen.
Vermits we nog niet aan laag tij zijn zullen er nog wel volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:24
Na heel veel in dit topic te hebben ingelezen, voor mijn echtgenote een nieuwe e-bike gekocht. Ze wilde graag rechtop zitten en we wilden rond de 2200 euro maximaal uitgeven. Verder was alleen rechtop zitten een voorwaarde. Gekozen voor een Sparta A-shine ultra m5b. Qua prijs-kwaliteit leek me dat zo ongeveer de beste fiets die we konden krijgen en voordeel is ook dat er hier meerdere Sparta dealers zitten. Als er iets mee is kunnen we dus snel naar de fietsenmaker in de buurt. Deze fiets heeft een Bosch performance line motor, een Gates belt en de Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf. Daarnaast een Intuvia display en een MIK bagagedrager. Heb wel nog een upgrade naar de 500 watt accu gedaan want 300 watt leek me aan de magere kant. Voor dik 2400 euro waren we klaar. Leek me een vrij scherpe prijs voor wat je krijgt. Voorvork en zadel zijn geveerd, maar daar moet je je verder niet al te veel van voorstellen denk ik, maar is ook inherent aan de prijs. Al met al best tevreden met deze aankoop. De fiets rijdt heerlijk. Accu zit onder de bagagedrager, maar nog een stel Basil fietstasssen met MIK adapterplaat gekocht die daar overheen hangen. Handig systeem, je klikt ze zo op de bagagedrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Joosterh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:25:
Na heel veel in dit topic te hebben ingelezen, voor mijn echtgenote een nieuwe e-bike gekocht. Ze wilde graag rechtop zitten en we wilden rond de 2200 euro maximaal uitgeven. Verder was alleen rechtop zitten een voorwaarde. Gekozen voor een Sparta A-shine ultra m5b. Qua prijs-kwaliteit leek me dat zo ongeveer de beste fiets die we konden krijgen en voordeel is ook dat er hier meerdere Sparta dealers zitten. Als er iets mee is kunnen we dus snel naar de fietsenmaker in de buurt. Deze fiets heeft een Bosch performance line motor, een Gates belt en de Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf. Daarnaast een Intuvia display en een MIK bagagedrager. Heb wel nog een upgrade naar de 500 watt accu gedaan want 300 watt leek me aan de magere kant. Voor dik 2400 euro waren we klaar. Leek me een vrij scherpe prijs voor wat je krijgt. Voorvork en zadel zijn geveerd, maar daar moet je je verder niet al te veel van voorstellen denk ik, maar is ook inherent aan de prijs. Al met al best tevreden met deze aankoop. De fiets rijdt heerlijk. Accu zit onder de bagagedrager, maar nog een stel Basil fietstasssen met MIK adapterplaat gekocht die daar overheen hangen. Handig systeem, je klikt ze zo op de bagagedrager.
Dat is scherp, en wat betreft de belangrijke componenten heb je goed materiaal, niet het nieuwste, maar wel materiaal dat zich al bewezen heeft en betrouwbaar en onderhoudsarm is.

Een ander zadel of zadelvering kan je altijd toevoegen.
Het enige wat je niet verandert is die baggagedrageraccu in een frameaccu, maar dat is alleen uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vraag me dan toch wel af welke fout ze hebben gemaakt. Immers waren het best wel dure fietsen, met sommige een bedenkelijke reputatie (Brose). Een van die fouten die ze hebben gemaakt met het achterwiel, was met de Qwic Premium MN330 serie. Deze heb ik ook gehad en de mijne deed het verder altijd, maar ze gebruiken een hele goedkope velg met veel te dunne spaken voor een middenmoter met 90nm aan koppel. Ik heb zeker 6 keer een nieuwe spaak nodig gehad totdat ik het achterwiel helemaal heb laten naspaken bij een officiële vlechtservice. Toen kreeg ik de zogenaamde PTT spaken en een veel sterkere velg, en toen brak er niets meer. Bij mijn huidige Gazelle is er nog nooit een spaak gebroken.

Wat ik wel heel positief vond van Qwic is de uitstraling van hun modellen. Het is/was een merk dat voorop liep met design en een eigenwijze trend er op na hield. Ik vind het nog steeds hele mooie fietsen.

Gaan ze echter failliet dan zal er zeer vlug een opkoper zijn, vermoed ik. Misschien nog wel sneller als VanMoof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:31:
[...]

Ik vraag me dan toch wel af welke fout ze hebben gemaakt. Immers waren het best wel dure fietsen, met sommige een bedenkelijke reputatie (Brose). Een van die fouten die ze hebben gemaakt met het achterwiel, was met de Qwic Premium MN330 serie. Deze heb ik ook gehad en de mijne deed het verder altijd, maar ze gebruiken een hele goedkope velg met veel te dunne spaken voor een middenmoter met 90nm aan koppel. Ik heb zeker 6 keer een nieuwe spaak nodig gehad totdat ik het achterwiel helemaal heb laten naspaken bij een officiële vlechtservice. Toen kreeg ik de zogenaamde PTT spaken en een veel sterkere velg, en toen brak er niets meer. Bij mijn huidige Gazelle is er nog nooit een spaak gebroken.

Wat ik wel heel positief vond van Qwic is de uitstraling van hun modellen. Het is/was een merk dat voorop liep met design en een eigenwijze trend er op na hield. Ik vind het nog steeds hele mooie fietsen.

Gaan ze echter failliet dan zal er zeer vlug een opkoper zijn, vermoed ik. Misschien nog wel sneller als VanMoof.
Ik denk dat ze een gelijkaardige fout gemaakt hebben als bij Van Moof. ik las ergens dat ze 140 personen in dienst hebben, en dan ze het doel hebben om binnen een paar jaar 100.000 fietsen te verkopen.

Laat ons voorzichtigheidshalve aannemen dat ze 30.000 fietsen per jaar verkopen. Dat betekent ca 200 fietsen per personeelslid. Ik vrees dat dat onvoldoende is om met marge de loonmassa te kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:
[...]

Je moet de persmedeling eens lezen.
Doordat die 12mio mogelijk boven het hoofd hangt kunnen ze zich niet verder "financieren".
Lees: na al die jaren en fantastische groei kunnen we nog steeds onze eigen broek niet zelf ophouden en moeten we elk jaar nog een paar financiers zoeken die een paar miljoen willen toeschieten.

Lijkt me meer en meer een Van Moof verhaal.
Als je de laatste 3 jaar niet genoeg winst kon maken om verdere financieringsrondes te vermijden, dan ben je echt fout bezig geweest.

Ik herhaal: only when the tide is low, you can see who is swimming naked. VM en Qwic dus... en Stella was al topless maar ene Ben heeft ze een reddingsboei toegeworpen.
Vermits we nog niet aan laag tij zijn zullen er nog wel volgen.
Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de impact van zo'n naheffing, vooral als die (relatief) onverwacht komt.
Zo'n ontzettend groot bedrijf is Qwic nou ook weer niet, ik heb geen idee wat voor marges ze draaien maar ik schat zo in dat dat niet heel veel zal zijn.

Daarbij komt dat bedrijven die afhankelijk zijn van aanvoer vanuit het verre oosten hun bedrijfsvoering vrijwel allemaal moeten financieren. Dat is een beetje afhankelijk van de leverings- en betalingscondities, maar veelal gaat de betalingstermijn in als de container de Chinese/Japanse/Taiwanese haven verlaat. Als die spullen dan 6-7 weken later in je magazijn staan heb je ze meestal dus allang betaald. Die negatieve cashflow kunnen de meeste bedrijven alleen bolwerken als het op z'n minst gedeeltelijk is gefinancierd. Dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat er continu geld weg lekt, maar die financiering moet wel regelmatig opnieuw gevalideerd worden.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee in hoeverre Qwic heeft kunnen meeprofiteren van de goede jaren tijdens de Corona-pandemie; vergeet niet dat er naast gigantische vraag naar fietsen, ook een schrijnend tekort aan grondstoffen, componenten en containers bestond, waardoor de prijzen van zo'n beetje alles door het dak gingen. Shimano hanteerde op een gegeven moment levertijden van twee JAAR. Ik kan me zo voorstellen dat dat hele gedoe zo z'n gevolgen heeft voor voorraden van onderdelen (zowel qua prijs als qua hoeveelheid), en ook dat moet gefinancierd worden natuurlijk. Dit is bijvoorbeeld waar Stella ook heel erg last van heeft.

Zo'n naheffing van 12 miljoen is voor veel bedrijven dus gewoon echt een gigantische klap geld, vooral als die niet gepland was. Als je dan met een financier om tafel gaat zitten, dan heb je ineens een heel ander gesprek...

Dit is wat mij betreft zeker niet vergelijkbaar met VanMoof. Bij VanMoof was overduidelijk sprake van financieel wanbeheer, luchtfietserij, en een organisatie met een waterhoofd (Qwic heeft 100-110 medewerkers volgens LinkedIn, VanMoof had er 7000...).

Dat zie ik allemaal niet bij Qwic..

Ja er zijn ongetwijfeld fouten gemaakt, maar de vraag is of die fouten zo ernstig waren dat de Belastingdienst gemachtigd is om het bedrijf om zeep te helpen. Want dat is feitelijk wat er nu aan het gebeuren is, en ik vraag me af of dat moreel wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de impact van zo'n naheffing, vooral als die (relatief) onverwacht komt.
Zo'n ontzettend groot bedrijf is Qwic nou ook weer niet, ik heb geen idee wat voor marges ze draaien maar ik schat zo in dat dat niet heel veel zal zijn.

Daarbij komt dat bedrijven die afhankelijk zijn van aanvoer vanuit het verre oosten hun bedrijfsvoering vrijwel allemaal moeten financieren. Dat is een beetje afhankelijk van de leverings- en betalingscondities, maar veelal gaat de betalingstermijn in als de container de Chinese/Japanse/Taiwanese haven verlaat. Als die spullen dan 6-7 weken later in je magazijn staan heb je ze meestal dus allang betaald. Die negatieve cashflow kunnen de meeste bedrijven alleen bolwerken als het op z'n minst gedeeltelijk is gefinancierd. Dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat er continu geld weg lekt, maar die financiering moet wel regelmatig opnieuw gevalideerd worden.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee in hoeverre Qwic heeft kunnen meeprofiteren van de goede jaren tijdens de Corona-pandemie; vergeet niet dat er naast gigantische vraag naar fietsen, ook een schrijnend tekort aan grondstoffen, componenten en containers bestond, waardoor de prijzen van zo'n beetje alles door het dak gingen. Shimano hanteerde op een gegeven moment levertijden van twee JAAR. Ik kan me zo voorstellen dat dat hele gedoe zo z'n gevolgen heeft voor voorraden van onderdelen (zowel qua prijs als qua hoeveelheid), en ook dat moet gefinancierd worden natuurlijk. Dit is bijvoorbeeld waar Stella ook heel erg last van heeft.

Zo'n naheffing van 12 miljoen is voor veel bedrijven dus gewoon echt een gigantische klap geld, vooral als die niet gepland was. Als je dan met een financier om tafel gaat zitten, dan heb je ineens een heel ander gesprek...

Dit is wat mij betreft zeker niet vergelijkbaar met VanMoof. Bij VanMoof was overduidelijk sprake van financieel wanbeheer, luchtfietserij, en een organisatie met een waterhoofd (Qwic heeft 100-110 medewerkers volgens LinkedIn, VanMoof had er 7000...).

Ja er zijn ongetwijfeld fouten gemaakt, maar de vraag is of die fouten zo ernstig waren dat de Belastingdienst gemachtigd is om het bedrijf om zeep te helpen. Want dat is feitelijk wat er nu aan het gebeuren is, en ik vraag me af of dat moreel wenselijk is.
Van Moof was inderdaad nog een pak erger, maar ze hadden geen 7000 werknemers, eerder 700 (en dat was ook veel te veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:24
Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is scherp, en wat betreft de belangrijke componenten heb je goed materiaal, niet het nieuwste, maar wel materiaal dat zich al bewezen heeft en betrouwbaar en onderhoudsarm is.

Het enige wat je niet verandert is die baggagedrageraccu in een frameaccu, maar dat is alleen uitzicht.
Dat was ook de bedoeling. Het is misschien niet de hipste fiets, maar volgens mij zijn de onderdelen wel van goede kwaliteit. Ik zag dat er geen Shimano schijfremmen op zitten, maar Tektro, maar het zijn wel hydraulische en voor zover ik het kan beoordelen werken ze prima. En het frame vind ik toch ook wel mooi afgewerkt, zonder lasnaden. Bovendien zitten ook de kabels netjes weggewerkt in het frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:42
Foxhill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:40:
[...]

Puur omdat de focus op groei was. In 2018 boekte ze nog 6 miljoen winst, daarna was het doel marktaandeel winnen. Dat heeft geleid tot een te dure organisatie met recent een te grote voorrraad ed. Nu is het tijd om alles te stroomlijnen, maar als Ben de macht grijpt gelooft hij er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Scheurbuik schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:23:
[...]

Puur omdat de focus op groei was. In 2018 boekte ze nog 6 miljoen winst, daarna was het doel marktaandeel winnen. Dat heeft geleid tot een te dure organisatie met recent een te grote voorrraad ed. Nu is het tijd om alles te stroomlijnen, maar als Ben de macht grijpt gelooft hij er in.
Voorraad is geen aftrekpost voor netto winst of operationele winst. Personeelskosten is een aftrekpost voor zowel netto winst als voor operationele winst. Dus daarin verschilt de operationele winst niet van de netto winst.

Het verschil tussen die beide zit hem in bepaalde belastingen, rentes en bepaalde dividenden. En dat verschil maakt geen gezond bedrijf. Deze Nederlandse termen zijn bijna gelijk aan de Engelse EBIT en EBITDA. Bij die termen (zonder het verwarrende woord operationeel) zie je iets duidelijker dat er alleen een klein verschil zit in het praktisch gebruikt. Het gaat beide om de echte winst van een bedrijf.

Je moet nogal wat personeel ontslaan om 6 miljoen kosten te besparen. En let wel, 6 miljoen is niet eens een geweldig resultaat voor hun omzet binnen deze branch (= lange terugverdientijd investeerders). Zo’n redultaat is goed te praten als er veel groei is. Maar er was ook niet veel groei van 2018 tot 2022. Ten opzichte van de markt zelfs nihil of geen groei.

En voorraad is een cashflow probleem, geen winst probleem. Einde van het jaar tel je de voorraad bij de bruto winst op. Zowel om de operationele winst als de netto winst uit te rekenen (mocht je ze beide willen weten).

Er zal een winstgevende organisatie uit te halen zijn, maar dan met meer dan een beetje afslanken. Ze zullen denk ik producten én winkels inkrimpen. Volgens mij gaan ze al met meerdere productiepartners stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 17-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:29:
[...]

Voorraad is geen aftrekpost voor netto winst of operationele winst. Personeelskosten is een aftrekpost voor zowel netto winst als voor operationele winst. Dus daarin verschilt de operationele winst niet van de netto winst.

Het verschil tussen die beide zit hem in bepaalde belastingen, rentes en bepaalde dividenden. En dat verschil maakt geen gezond bedrijf. Deze Nederlandse termen zijn bijna gelijk aan de Engelse EBIT en EBITDA. Bij die termen (zonder het verwarrende woord operationeel) zie je iets duidelijker dat er alleen een klein verschil zit in het praktisch gebruikt. Het gaat beide om de echte winst van een bedrijf.

Je moet nogal wat personeel ontslaan om 6 miljoen kosten te besparen. En let wel, 6 miljoen is niet eens een geweldig resultaat voor hun omzet binnen deze branch (= lange terugverdientijd investeerders). Zo’n redultaat is goed te praten als er veel groei is. Maar er was ook niet veel groei van 2018 tot 2022. Ten opzichte van de markt zelfs nihil of geen groei.

En voorraad is een cashflow probleem, geen winst probleem. Einde van het jaar tel je de voorraad bij de bruto winst op. Zowel om de operationele winst als de netto winst uit te rekenen (mocht je ze beide willen weten).

Er zal een winstgevende organisatie uit te halen zijn, maar dan met meer dan een beetje aflanken. Ze zullen denk ik producten én winkels inkrimpen. Volgens mij gaan ze al met meerdere productiepartners stoppen.
Ik kan me hierin prima vinden. Het operationeel houden van een bedrijf gaat niet in je koude kleren zitten. Soms is het een kwestie van 'durf' om succesvol te zijn.

Als kind speelde ik al met batterijen en hier heb ik mijn werk van gemaakt want bijna alle apparaten hebben stroom nodig. Het is een risicoarme investering. Dat verzeker ik je. Toch is het vaak uitkijken geblazen, een durfkapitaal kan wel eens verkeerd uitpakken in de 'moderne' bedrijfsvoering.
Heb je een factor die houdbaar is, dan pas kan een bedrijf met succes runnen. R&D is essentieel in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

[...]

https://www.gamingdeputy....ier-of-electric-bicycles/

Of het waar is weet ik niet maar hier hebben ze het over gebroken frames en accuus die in brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
rud schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 02:59:
[...]

Of het waar is weet ik niet maar hier hebben ze het over gebroken frames en accuus die in brand vliegen.
Goed dat je dit stuurt, ik ga er extra alert op zijn. Dat is trouwens wel een ander model van Vaimoo maar geen idee of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rud schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 02:59:
[...]

Dat dit zomaar kan snap ik niet helemaal. Hiermee komt wel je veiligheid in het geding. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Daarom zijn ze er dus ook mee gestopt daar.

Maar goed, het betreft huurfietsen waarmee ongetwijfeld niet heel voorzichtig wordt omgegaan. Dit kan om productie- of ontwerpfouten gaan, maar het zou me niet verbazen als deze fietsen zijn gebroken/gescheurd na een forse impact (vallen/botsen). Wat je als fietsverhuurder dus vooral moet doen is regelmatig checken op (haar)scheurtjes, vooral als je weet dat een fiets er gevoelig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
Dubbelop

[ Voor 98% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
doobieters schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:10:
[...]

Ik associeer Qwic zeker vanuit deze draad toch echt met heel veel kwaliteits problemen en dat merk je weer door de reacties hier. Het is niet leuk dat ze verdwijnen, maar een "mooi bedrijf met mooie fietsen" vind ik wel een dubieuze stelling.
jimh307 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:31:
[...]

Ik vraag me dan toch wel af welke fout ze hebben gemaakt.
Je geeft zelf al een beetje het antwoord, ze waren een kleine speler waardoor ze moesten kiezen voor net even andere merken met bijbehorende problemen.

Het is gewoon super lastig om winst te maken met het maken en verkopen van fietsen. Als je niet bij Pon, Accell of een ander multinationaal merk zit wordt het superlastig.

Wat dat betreft hou ik ook wel mijn hart vast voor een aantal Duitse merken, want Duitsland is al best wel lang op de economische sukkeltoer.
Foxhill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:29:
[...]
Er zal een winstgevende organisatie uit te halen zijn, maar dan met meer dan een beetje afslanken. Ze zullen denk ik producten én winkels inkrimpen. Volgens mij gaan ze al met meerdere productiepartners stoppen.
Een setje hele sterke posts. Ik vind dit ook een hele genereuze inschatting van jouw kant. In dit soort markten is het zeker niet gesteld dat er "een winstgevende organisatie uit te halen is", maar ik proef dan ook dat jij er ook een hard hoofd in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Ondertussen ben ik nog steeds bezig met pogingen een 20ah accu goed werkend op mijn Gazelle Innergy te krijgen. Er was mij verteld dat als ik de fiets ombouwde naar een dom display het allemaal zou moeten werken.
Maar welk display dat is weet ik niet, ik heb nu het display rechtsonder dat blijkbaar te slim is, in combinatie waarmee ik slechts 60% van de capaciteit van de accu kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4Ocj99vY5ixSX7jPTttQnM_l0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z83kuzztePFIVzu4w4l85gP5.png?f=user_large

Voor de displays boven heb je een BMS in de koplamp nodig en dat heb ik niet, ik weet niet of daar een mouw aan te passen is of dat ik dan een heel ander display nodig heb dat misschien niet eens op dat plaatje staat.

En ik weet zelfs niet of het wel waar is dat de accu icm een dom display wel goed werkt en heb geen idee welke reviseur ik moet geloven, want ze zeggen echt allemaal iets anders (ook KWS en Heskon).

Hopelijk weet iemand op dit forum dat wel of kan me helpen dat te testen (m.b.v. een fiets met dom display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

doobieters schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:22:
[...]

Goed dat je dit stuurt, ik ga er extra alert op zijn. Dat is trouwens wel een ander model van Vaimoo maar geen idee of dat wat uitmaakt.
Hoe zie je dat het een ander model is?

Hebben jullie doorgeklikt naar di.se op de pagina die ik stuurde? Het stond nogal verborgen:
https://www-di-se.transla..._pto=wapp&_x_tr_hist=true
https://www-di-se.transla...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

Nog wat verder klikken leverde drie problemen op: de haarscheurtjes in het frame die tot breken kunnen leiden, een accu die in de brand gevlogen zou zijn tijdens het fietsen en de bekabeling vanaf de motor zou niet goed zijn.
Dat laatste zou opgelost zijn, de status van de andere twee in de huidige fietsen weet ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door rud op 18-11-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
rud schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:00:
[...]

Hoe zie je dat het een ander model is?

Hebben jullie doorgeklikt naar di.se op de pagina die ik stuurde? Het stond nogal verborgen:
https://www-di-se.transla..._pto=wapp&_x_tr_hist=true
https://www-di-se.transla...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

Nog wat verder klikken leverde drie problemen op: de haarscheurtjes in het frame die tot breken kunnen leiden, een accu die in de brand gevlogen zou zijn tijdens het fietsen en de bekabeling vanaf de motor zou niet goed zijn.
Dat laatste zou opgelost zijn, de status van de andere twee in de huidige fietsen weet ik niet.
Dit is de Libera, die nu in de verkoop zijn in NL betreft de Forte. Kun je zien aan de kettingskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Laatst online: 05-03 21:38
Overigens zei diegene die zei dat de accu het wel goed zou doen als ik de fiets ombouwde naar een dom display dat dit ook het probleem met mijn huidige accu's van 16,7ah zou oplossen.

Daarvan kan ik de capaciteit wel voor de volle 100% benutten, maar als ik ze meer dan 20% leeg fiets bv naar 75% springt die nadat ik stop weer naar 80%. Uiteindelijk als die nog op 15% of zo staat is die ineens leeg.
In de praktijk is dit voor mij geen probleem meer.

Die 16,7ah accu's zijn ook gereviseerde accu's en veel reviseurs beweren dat dit te veel is (inclusief de reviseurs die de accu's 2 en 3 jaar geleden zelf hebben gereviseerd), maar dat zal ivm dit probleem zijn.
Dat weet ik bijna wel zeker, omdat ik nu 3 accu's heb die precies datzelfde probleem hebben, waarvan ééntje dus die bovendien slechts 60% van de capaciteit benut, waar 21700 batterijen inzitten.

Waar ik bang voor ben is dat een dom display alleen dat eerste probleem oplost en niet het tweede, hoewel ik niets liever wil dan geloven van wel. Op dit moment probeer ik een sloopfiets op Marktplaats te vinden om het te kunnen testen, maar ik kom er natuurlijk liever achter via desk research.

Intussen heb ik een dom display gevonden, dus ik ga erachter komen zodra het even droog wordt.
Als ik met dit weer ga fietsen worden displays vanzelf dom.
Tommie12 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:58:
[...]
Ook een winstgevend bedrijf (positieve EBIT) kan failliet gaan als de cashflow slecht is.
QFT, bedrijven gaan niet failliet omdat ze geen winst maken, maar omdat ze geen geld hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Bubbleblower1 op 19-11-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:09:
[...]

Uitzicht, én gewichtsverdeling. Niet ideaal, maar it works.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ook een winstgevend bedrijf (positieve EBIT) kan failliet gaan als de cashflow slecht is.
Als je te veel voorraad opbouwt en dat niet gefinancierd krijgt, dan kan je op het einde van de maand de leveranciers en lonen niet meer betalen. Zo lang je dan geldschieters hebt overleef je.
Als je na een marktpiek nog even blijft door produceren, maar je voorraad niet verkocht krijgt aan normale prijzen zakt je cash heel snel in, doe daar hogere rentes, en mogelijk bankiers die nee zeggen bij, en het is boeken toe.

Bij Van Moof hadden ze 10 jaar lang negatieve EBITs, maar een positieve cashflow door externe financiers. Als dat dan stopt is het snel boeken toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 14:26
Allen,

Ik heb een Gazelle electrische fiets met traploze enviolo versnellingen.

Nu heb ik sinds enige tijd het gevoel dat ik mijn trapfrequentie best wel wat moet verhogen en eigenlijk nog moeilijk aan de 25 per uur geraak ( omdat ik veel te snel moet trappen).
Enig idee wat hiermee kan schelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

Faece schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:36:
Allen,

Nu heb ik sinds enige tijd het gevoel dat ik mijn trapfrequentie best wel wat moet verhogen en eigenlijk nog moeilijk aan de 25 per uur geraak ( omdat ik veel te snel moet trappen).
Mogelijk moet de naaf gereset/opnieuw gekalibreerd worden. Zie bijvoorbeeld hier (onder het kopje 'Servicing'):

https://support.enviolo.c...ons/11954221525650-Manual

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Faece schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:36:
Allen,

Je kan al eens kijken of je schakelkabels nog goed zitten zodat je wel geraakt in het grootste verzet. Dat kan makkelijk door de kabels een lost te maken, en dan de schakelhendel te verdraaien zodat je het hele bereik kan bedienen.

Als de naaf binnenin versleten is en doorslipt, dan helpt enkel een nieuwe naaf vrees ik.
Hoe veel km heeft die fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Tommie12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:58:
[...]

Als de naaf binnenin versleten is en doorslipt, dan helpt enkel een nieuwe naaf vrees ik.
Hoe veel km heeft die fiets?
een 10 000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Wok schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:48:
[...]

Mogelijk moet de naaf gereset/opnieuw gekalibreerd worden. Zie bijvoorbeeld hier (onder het kopje 'Servicing'):

dat ziet er al werk uit voor een fietsenmaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Faece schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:56:
[...]

dat ziet er al werk uit voor een fietsenmaker...
Nope, je kan achteraan met die 2 hefboompjes je kabels los maken. Dan draai je aan de hendel van het stuur zonder spanning op de kabel en je haakt de kabels er terug in.
Als je dan nog niet van het ene uiteinde tot het andere kan draaien, dan probeer je opnieuw in de andere richting.

10 min werk, maar een fietsenmaker zou je toch 30€ aan rekenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:54:
[...]

Nope, je kan achteraan met die 2 hefboompjes je kabels los maken. Dan draai je aan de hendel van het stuur zonder spanning op de kabel en je haakt de kabels er terug in.
Als je dan nog niet van het ene uiteinde tot het andere kan draaien, dan probeer je opnieuw in de andere richting.

10 min werk, maar een fietsenmaker zou je toch 30€ aan rekenen…
Als je dat doet wat je zegt verander je precies niets.

@Faece Ik zie niemand vragen wat voor versteller je hebt. Als je een digitale hebt kun je die prima zelf calibreren. Knopje ingedrukt houden tot de ledjes knipperen en dan een stuk ~11km/u fietsen. Als je bediening via Bosch verloopt dan moet je de Enviolo Bluetooth app koppelen en daarin calibreren. Als je een analoge hebt kun je inderdaad kijken of de kabels goed zitten.

De kabels verzetten (na rek) kan met de stelschroeven bij de versteller aan het stuur. De een iets in- en de ander iets uitdraaien. Even goed achter kijken welke strakker moet om de interface (draaischijfje rechts) naar strakker/zwaarder/+ te draaien.

Controleer even of er links olie uit de naaf lekt. Dat gebeurd wel eens als die te licht loopt. Dan is de naaf defect.

- de rest hieronder lekker aan de fietsenmaker overlaten -

Als de interface dan nog niet op de meest zware stand komt kun je de interface iets verzetten op het wiel. Daarvoor het wiel eruit en met een 17mm steeksleutel het borgmoertje eraf halen. Alleen: dit kan niet nodig zijn als het wel goed heeft gewerkt.

Als de interface op de zwaarste stand komt en je wiel nog te licht loopt (te hoge cadans) dan is je naaf defect of versleten. Eerste twee jaar is dit garantie.

Wanneer is de cadans te hoog? Het merk kan een cadans bij 25km/u aangeven. Exacter en universeel kun je in de bankschroef testen hoevaak het wiel rond gaat als je het tandwiel eenmaal ronddraait.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 20-11-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Foxhill op 20-11-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:07:
[...]

Als je dat doet wat je zegt verander je precies niets.
Ik heb het bij mijn eigen fiets toch al gedaan.
Reden was dat het mannetje nog altijd bergop reed terwijl ik in een heel groot verzet stond.

Bij de versteller ligt de kabel gewoon in een wieltje. Als de spanning van de kabel weg is, dan kan je de versteller wat verzetten.

Ik ben er echt van overtuigd dat dat het probleem is. 10k moet zo’n naaf makkelijk mee gaan, tenzij natuurlijk de olie weg is.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 20-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wok schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:48:
[...]

Heb ik bij mijn Gazelle met Enviolo een keer moeten doen. Die had exact hetzelfde probleem: de hoogste versnelling was niet bereikbaar. Draaien aan kabels is dan zinloos. Resetten van de naaf verhielp het probleem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik denk niet dat het electrisch verstelbare versnellingen zijn. Ik test het vanavond met die app.

Ik merk gewoon dat ik de 25 km per uur zo goed als niet meer haal op mijn zwaarste versnelling. Ik moet echt veel te snel trappen daarvoor. Het is bijna niet meer leuk. Het is ooit wel goed geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Faece schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:58:
Ik denk niet dat het electrisch verstelbare versnellingen zijn. Ik test het vanavond met die app.

Ik merk gewoon dat ik de 25 km per uur zo goed als niet meer haal op mijn zwaarste versnelling. Ik moet echt veel te snel trappen daarvoor. Het is bijna niet meer leuk. Het is ooit wel goed geweest...
Mijn advies is om de fietsenmaker erna te laten kijken. Het is een bekend probleem bij deze naven. Op ten duur heb je wel alle opties gehad en kun je het, het beste uit handen geven.

Ik heb het ook meegemaakt bij de opstap dagen van de fietsersbond. Die fiets had een flink verloop. Mijn vorige fiets had ook zo'n naaf en na 21000 km begon deze flink te verlopen; deze was manual bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 01:00

Asitis

Dus.

Hey! Ik heb een relatief jonge Popal Daily Dutch E-Bike en ik zie de afgelopen maanden het display steeds verder "verkrullen" langs de randen. Het zit wel nog onder het glas, maar het wordt wel steeds erger. Het heeft (nog) geen effect op het display, maar ik vermoed dat het een kwestie van tijd tot die slechter leesbaar wordt. Verder zal dat laagje er niet zonder reden zitten, daarom zou ik het graag herstellen/fixen.

Het ziet eruit als plastic wat langzaam vervormd, ik vermoed door vocht en warmte/koude verschillen. Nu is mijn vraag; is dit te herstellen/stoppen en/of zijn die displays generiek genoeg om vervangen te worden door iets anders? Er zitten geen controls op (die zitten verderop het stuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_uuFusxJjkLsDUY9ChBqTEuVaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6flugNQgP0Sbt0nh0qNpVCm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Asitis schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:44:
Hey! Ik heb een relatief jonge Popal Daily Dutch E-Bike en ik zie de afgelopen maanden het display steeds verder "verkrullen" langs de randen. Het zit wel nog onder het glas, maar het wordt wel steeds erger. Het heeft (nog) geen effect op het display, maar ik vermoed dat het een kwestie van tijd tot die slechter leesbaar wordt. Verder zal dat laagje er niet zonder reden zitten, daarom zou ik het graag herstellen/fixen.

Het ziet eruit als plastic wat langzaam vervormd, ik vermoed door vocht en warmte/koude verschillen. Nu is mijn vraag; is dit te herstellen/stoppen en/of zijn die displays generiek genoeg om vervangen te worden door iets anders? Er zitten geen controls op (die zitten verderop het stuur)

[Afbeelding]
Dit ziet er op de foto uit als beschermplastic dat je gewoon kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 01:00

Asitis

Dus.

Daar lijkt het inderdaad op, maar het zit _onder_ het glas, dus dat lijkt me toch niet de bedoeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Asitis schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:25:
Daar lijkt het inderdaad op, maar het zit _onder_ het glas, dus dat lijkt me toch niet de bedoeling :D
Assemblagefoutje? Beschermfolie van de LCD (of achterkant venster 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Mogelijk al gemeld. Hoorde net en las dat Qwic failliet is? Heb er nog vier defect staan.
Jammer dat onder andere kabeltjes en dergelijke niet standaard zijn.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pentode schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:15:
Mogelijk al gemeld. Hoorde net en las dat Qwic failliet is? Heb er nog vier defect staan.
Jammer dat onder andere kabeltjes en dergelijke niet standaard zijn.
Het gaat nogal snel na het uitstel van betaling. Ik denk dat het een plan is om van de schulden af te raken en dan snel een doorstart te maken….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Sleepoog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:54:
Op de factuur staat 1 maand. Maar desondanks verwacht ik dat het product het langer goed blijft doen; ook tweedehands. Geen idee of het conformiteitsbeginsel ook opgaat als er 1 maand op de factuur staat en we na anderhalve maand constateren dat de accu het niet goed doet.

Los daarvan: die fiets moet het gewoon doen en in lang getouwtrek heb ik geen zin. Althans, niet als die fiets niet bruikbaar is. Vandaar mijn parallelle vraag over de accu. Dan maar een nieuwe accu en daarnaast praten over garantie :-(

Fiets: Cortina E-U4 Ecomo Transport. Bouwjaar onbekend, ongeveer 6k gereden
Accu: Panasonic Li-ion EN15194 7S6P 340Wh (EAN 8712864971946)
Update: fietsenmaker een mailtje gestuurd en die vroeg om langs te komen met fiets en lader. Toen ik langskwam en zei dat de accu van ~60% naar 0% springt, zei hij dat dat natuurlijk niet hoort.
Fietsenmaker loopt naar binnen, trekt een 'nieuwe' tweedehands accu uit zijn voorraad en zegt 'alsjeblieft en laat maar weten of deze wel goed werkt'.

_/-\o_

Mag hier ook reclame gemaakt worden? Ben best wel tevreden eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Sleepoog schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:20:
[...]

Update: fietsenmaker een mailtje gestuurd en die vroeg om langs te komen met fiets en lader. Toen ik langskwam en zei dat de accu van ~60% naar 0% springt, zei hij dat dat natuurlijk niet hoort.
Fietsenmaker loopt naar binnen, trekt een 'nieuwe' tweedehands accu uit zijn voorraad en zegt 'alsjeblieft en laat maar weten of deze wel goed werkt'.

_/-\o_

Goed dat je een goede ervaring hebt. Ik vind dit toch ook wel een normale gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Sleepoog schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:20:
[...]

_/-\o_

Dat is top! Fijn dat je goed geholpen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVOS82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:42
Er komt weer een nieuw fiets op de markt. Door insta kwam ik deze merk tegen. https://levantefietsen.nl/.
Ik ben wel gecharmeerd door zijn looks. Maar ik ben niet bekend met Shimano e5000. Is het betrouwbaar? Hoe staat die tegenover een Bosch of Bafang motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
NVOS82 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:26:
Er komt weer een nieuw fiets op de markt. Door insta kwam ik deze merk tegen. https://levantefietsen.nl/.
Ik ben wel gecharmeerd door zijn looks. Maar ik ben niet bekend met Shimano e5000. Is het betrouwbaar? Hoe staat die tegenover een Bosch of Bafang motor?
Ja, Shimano maakt goede motoren, en je zal wel service krijgen als er iets mis loopt.
Fiets is prima denk ik en de prijs is vrij normaal te noemen voor wat je krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64

B64

NVOS82 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:26:
Ziet er strak uit, maar verder... ?

De website is nogal sumier qua informatie. Bij de specs staat alleen het hoognodige (remmen? banden?), en er wordt alleen een introductieprijs genoemd zonder vermelding van de uiteindelijke prijs. Onderhoud kost nog eens minimaal 100 Euro per jaar (en die moet je aanschaffen om de eerste beurt 'gratis' te krijgen |:( )

En misschien ligt het aan mij, maar 3k voor een fiets met 40nm die je alleen online kunt kopen - het is nou niet bepaald het koopje van de week.

[ Voor 8% gewijzigd door B64 op 28-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVOS82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:42
Bedankt voor jullie reacties. Dat zijn inderdaad goede punten om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
B64 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:34:
[...]

Ziet er strak uit, maar verder... ?

De website is nogal sumier qua informatie. Bij de specs staat alleen het hoognodige (remmen? banden?), en er wordt alleen een introductieprijs genoemd zonder vermelding van de uiteindelijke prijs. Onderhoud kost nog eens minimaal 100 Euro per jaar (en die moet je aanschaffen om de eerste beurt 'gratis' te krijgen |:( )

En misschien ligt het aan mij, maar 3k voor een fiets met 40nm die je alleen online kunt kopen - het is nou niet bepaald het koopje van de week.
Profiteer nu van de aantrekkelijke, tijdelijke introductieprijs van €2.990,- i.p.v. €3.290,-.

Verder eens met de summiere informatie. En het lijkt erop alsof er geen scherm op zit voor bijvoorbeeld je range of battery %. Ja, je kan je telefoon erop klikken maar dat lijkt me zo onhandig ivm regen, lege batterij van telefoon etc..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 14:50

WCA

Foxhill schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:57:
[...]

Een supercondensator vind ik wel interessant.

Verder zie ik een boel rode vlaggen.

Deze velgen (zonder busjes) hebben geen lange levensduur bij +-100kg en woon-werkverkeer. Deze remmen en voorvork zijn matig. De fabrikant geeft 1 jaar garantie op de fiets (niet accu), dat is vreemd en weinig. En ze stellen een eerste servicebeurt verplicht. De prijs is er ook naar. Misschien valt het mee.

Laat je ons weten hoe die condensator zich houdt? Er zijn hier meerdere mensen vast benieuwd.
Ik heb de fiets nu een paar keer kort kunnen uitproberen, het bereik is zoals verwacht vrij klein. Veel optrekken/afremmen heeft meer invloed op de accu dan ik bijvoorbeeld bij de fiets van mn moeder ken. De bafang LCD unit lijkt ook niet op de hoogte te zijn van de ontladingskarakteristieken van een supercondensator, bij zware belasting gaat het percentage heel snel omlaag, en eenmaal op kruissnelheid gaat ie terug omhoog naar een iets logischer niveau.

Uiteindelijk denk ik dat ik prima mijn werk kan redden met de capaciteit, ik hoef weinig te stoppen op de route. Het is verder ook niet mijn doel om een veredelde scooter te rijden, ik wil zelf ook nog wat bewegen. Dus ik denk dat het voor mijn gebruik prima geschikt is.

De oplader maakt wel een lawaai van jewelste, zit een actieve ventilator in. Met 400w vermogen op zich niet heel onvergeeflijk.

Qua fietsen, tjsa, Het is een simpele fiets met de meest rudimentaire vorm van elektrische ondersteuning. Dat gezegd is het frame prima, hij remt prima, hij ondersteunt vrij krachtig indien gewenst en de eerste indruk is prima.

Ik ga denk ik vrijdag/volgende week maar eens voor het eerst echt naar het werk rijden, als het weer het toelaat.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
WCA schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:58:
.... De bafang LCD unit lijkt ook niet op de hoogte te zijn van de ontladingskarakteristieken van een supercondensator, bij zware belasting gaat het percentage heel snel omlaag, en eenmaal op kruissnelheid gaat ie terug omhoog naar een iets logischer niveau. ...
Het is niet het Bafang display. maar de motorcontroller die de accuspanning in de gaten houdt.
Het display geeft slechts de gemeten waarden aan.

Naar mijn mening lijkt het erop dat het motorsysteem gewoonlijk met een li-ion accu werkt, maar dat de accu in dit geval vervangen is door de genoemde super condensator.
De ontlaad kromme daarvan wijkt volkomen af van een gebruikelijke accu.
Kort samengevat is het verschil dat de supercondensator een relatief lineair verloop heeft en een accu voor het grootste deel een relatief vlak verloop.
Hierdoor zal de motorcontroller tov een accu eerder een grotere ontlading waarnemen.
Volgens mij moet je dit ook merken met het afnemen van de mate van ondersteuning, gelang de tijd dat je fietst.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 29-11-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 14:50

WCA

elinx schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:24:
[...]
Het is niet de Bafang display. maar de motorcontroller die de accuspanning in de gaten houdt. Het diplay geeft alleen de gemeten waarden aan.
Naar mijn mening lijkt het erop dat het motorsysteem gewoonlijk met een li-ion accu werkt, maar dat de accu in dit geval vervangen is door de genoemde super condersator.
De ontlaadcurve daarvan wijkt volkomen af van een gebruikelijke accu.
Kort samengevat is het verschil dat de supercondensator een relatief lineair verloop heeft en een accu voor het grootse deel een relatief een vlak verloop.
Volgens mij moet je dit ook merken met het afnemen van de mate van ondersteuning gelang de tijd dat je fietst.
Ik heb de accu een keer helemaal leeg gereden, er is wel verschil, maar niet gek veel

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

evleerdam schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:21:
[...]

Profiteer nu van de aantrekkelijke, tijdelijke introductieprijs van €2.990,- i.p.v. €3.290,-.

Verder eens met de summiere informatie. En het lijkt erop alsof er geen scherm op zit voor bijvoorbeeld je range of battery %. Ja, je kan je telefoon erop klikken maar dat lijkt me zo onhandig ivm regen, lege batterij van telefoon etc..
Die € 3.290 stond er eerst niet - zouden ze hier meelezen :X

Gebrek aan scherm vind ik persoonlijk niet een heel groot issue, dan kan die ook niet stuk gaan - of gesloopt/gejat worden. Ik neem aan dat de verbinding met de telefoon via bluetooth gaat (ook dát staan nergens vermeld) dus range/acculading kun je evt ook op je telefoon checken. Veel fietsen zonder scherm hebben een klein LCD-'tje (soms bij de aan/uit-knop) waar batterijlading en ondersteuningsstand wordt weergegeven. Als dat ontbreekt op deze fiets (staat nergens...) dan is dat nog een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

Volgende mijlpaal :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhB1v4sYWQ96dGAP-_6-AE0VMiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpmcvZWoNM5nY2juQEETHdq8.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets in bezit sinds eind april :) Afgelopen maand was wel erg nat, dus dat werd naar het werk even op-en-neer met de auto, maar deze week was het wel weer te doen. Wel koud, maar daar hebben we handschoenen en een shawl voor ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e4K8t_CFSjiCnYr3icdWKP_ZPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bwoq6p6UQDEEhj7cKzlWr3X5.jpg?f=user_large
De Gazelle Cityzen C8 is met pensioen na 7500 km met een zwaargewicht erop. Dit is de nieuwe Kalkhoff, beschreven in gambieter in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb nu dik anderhalfjaar de Kalkhoff Image 5.B Excite+ BLX, bevalt goed. In het begin wat problemen met de riem gehad welke er af liep, maar is netjes verholpen.

Zou eigenlijk graag nog wat tweaken, naast dat hij wat harder mag (daar zal ik hier niet op door gaan). Zou ik graag zonder het scherm kunnen fietsen. Achtergrond is dat ik er regelmatig mee naar de stad fiets, en de computer meedragen, tegen diefstal is best lastig. Zeker in de zomer, zonder jas (lomp ding in je broekzak).

Hij is voorzien van Bosch Intuvia en het Bosch e-bike systeem. Nu vind ik wel een en ander over Bosch Cobi, maar niet sluitend of dit nu compatibel is. Mooie oplossing zou zijn als de smartphone op het stuur kan, voor de tour ritjes met navigatie, en dan in de zak laten voor de standaard ritjes.

Iemand ervaring met dit dossier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:55

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Bartjeee schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:57:
Heb nu dik anderhalfjaar de Kalkhoff Image 5.B Excite+ BLX, bevalt goed. In het begin wat problemen met de riem gehad welke er af liep, maar is netjes verholpen.

Zou eigenlijk graag nog wat tweaken, naast dat hij wat harder mag (daar zal ik hier niet op door gaan). Zou ik graag zonder het scherm kunnen fietsen. Achtergrond is dat ik er regelmatig mee naar de stad fiets, en de computer meedragen, tegen diefstal is best lastig. Zeker in de zomer, zonder jas (lomp ding in je broekzak).
Zover ik weet kan het smart systeem van bosch ook zonder display werken.
Heb je de bosch led remote op je stuur ? dan werkt het in ieder geval ook zonder display

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Bartjeee schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:57:

Hij is voorzien van Bosch Intuvia en het Bosch e-bike systeem. Nu vind ik wel een en ander over Bosch Cobi, maar niet sluitend of dit nu compatibel is. Mooie oplossing zou zijn als de smartphone op het stuur kan, voor de tour ritjes met navigatie, en dan in de zak laten voor de standaard ritjes.

Iemand ervaring met dit dossier?
Heb je Intuvia of de Intuvia 100 met Bosch Smart?

Of de oude Intuvia past de mobielhouder. Daar zit een klein schermpje in. Moeten wel vanaf de motor nieuwe snoeren aangesloten. De Bosch Smart met Intuvia 100 bedien je normaal met de LED remote. Die werkt ook zonder scherm. Dan hoef je dus niets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:36:
[...]

Heb je Intuvia of de Intuvia 100 met Bosch Smart?

Of de oude Intuvia past de mobielhouder. Daar zit een klein schermpje in. Moeten wel vanaf de motor nieuwe snoeren aangesloten. De Bosch Smart met Intuvia 100 bedien je normaal met de LED remote. Die werkt ook zonder scherm. Dan hoef je dus niets aan te passen.
Heb de oude Intuvia. Heb jij ervaring met het zelf installeren? Is zoiets goed zelf te doen? Of toevallig een goed adresje? Ben bang dat mijn fietsenmaker (welke prima is als fietsenmaker), niet heel bekend is met zulke installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Sinds kort krijg ik een elektrische fiets ter beschikking via de werkgever (tot ongeveer 4.000 EUR zelf uit te kiezen), met onderhoud, verzekering..

Ik fiets dagelijks 22 km (in totaal) naar het werk dus dit aanbod is super voor mij. Ik weet alleen niet wat kiezen. Momenteel heb ik privé al een Canyon Pathlite on waar ik eigenlijk heel tevreden van ben (Bosch Performanceline CX met 85 nm met 625 Wh batterij). Het enige nadeel is de ketting en derailleur, ik ga letterlijk in alle weersomstandigheden met de fiets naar het werk en nu in de winter is dat toch een gedoe met schoonmaken, onderhouden...

Ik zie nu bij merken zoals Dutch ID die in het aanbod zitten e-bikes met een gates CDX belt drive. Hoe zijn daar de ervaringen mee hier? Ik heb al eens een Flyer e-bike met riem getest maar dat viel toen eigenlijk best tegen, maar dat kan natuurlijk ook aan het model fiets gelegen hebben.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Darks schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:05:
Sinds kort krijg ik een elektrische fiets ter beschikking via de werkgever (tot ongeveer 4.000 EUR zelf uit te kiezen), met onderhoud, verzekering..

Ik fiets dagelijks 22 km (in totaal) naar het werk dus dit aanbod is super voor mij. Ik weet alleen niet wat kiezen. Momenteel heb ik privé al een Canyon Pathlite on waar ik eigenlijk heel tevreden van ben (Bosch Performanceline CX met 85 nm met 625 Wh batterij). Het enige nadeel is de ketting en derailleur, ik ga letterlijk in alle weersomstandigheden met de fiets naar het werk en nu in de winter is dat toch een gedoe met schoonmaken, onderhouden...

Ik zie nu bij merken zoals Dutch ID die in het aanbod zitten e-bikes met een gates CDX belt drive. Hoe zijn daar de ervaringen mee hier? Ik heb al eens een Flyer e-bike met riem getest maar dat viel toen eigenlijk best tegen, maar dat kan natuurlijk ook aan het model fiets gelegen hebben.
Wat viel er bij die Flyer niet mee?

Maar als je die Canyon goed vindt, kies dan zo iets met riem…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Bartjeee schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:57:
[...]

Heb de oude Intuvia. Heb jij ervaring met het zelf installeren? Is zoiets goed zelf te doen? Of toevallig een goed adresje? Ben bang dat mijn fietsenmaker (welke prima is als fietsenmaker), niet heel bekend is met zulke installaties.
Zelf installeren raad ik af. Je moet de motor er even onder weg hebben en de kabels door het frame leiden. Daarvoor heb je specialistisch gereedschap nodig. Elke normale fietsenwinkel kun je daar zeker wel mee vertrouwen.

Aanmelden van de delen hoeft overigens niet, dus de die-hard doe-het-zelfer kan het zelf.

Beste kun je even naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt en daar vragen of ze je wat tegemoet komen. Misschien nemen ze je Intuvia+houder+bediening terug voor een bedrag en misschien rekenen ze minder voor montage omdat je er net een fiets aangeschaft hebt.

Of waarom vertrouw je de winkel waar je gekocht hebt er niet mee?

Tsja goed adresje. Ik heb een fietsenwinkel. Maar ik heb helemaal geen zin om hier reclame te maken. Je hebt toch het beste een winkel in de buurt die je onderhoud gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:30:
[...]

Zelf installeren raad ik af. Je moet de motor er even onder weg hebben en de kabels door het frame leiden. Daarvoor heb je specialistisch gereedschap nodig. Elke normale fietsenwinkel kun je daar zeker wel mee vertrouwen.

Aanmelden van de delen hoeft overigens niet, dus de die-hard doe-het-zelfer kan het zelf.

Beste kun je even naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt en daar vragen of ze je wat tegemoet komen. Misschien nemen ze je Intuvia+houder+bediening terug voor een bedrag en misschien rekenen ze minder voor montage omdat je er net een fiets aangeschaft hebt.

Of waarom vertrouw je de winkel waar je gekocht hebt er niet mee?

Tsja goed adresje. Ik heb een fietsenwinkel. Maar ik heb helemaal geen zin om hier reclame te maken. Je hebt toch het beste een winkel in de buurt die je onderhoud gaat doen.
Begrijp wat je zegt. Mijn fietsenmaker is een prima adres. Ga er van de week eens langs. Wellicht kan ik een mooie inruil maken, zelfde fiets maar dan met Smart systeem (en dus zonder scherm te gebruiken). Voelt verstandiger toz investeren in aanpassingen. Als het tegenvalt qua kosten lekker door rijden, het is geen onoverkomelijk issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Foxhill

Mijn Batavus Razer heeft een kapot schermpje, de knoppen werken nog wel. Ik heb op internet een nieuw schermpje besteld maar de kabel was te kort. Online is dat ding voor zo’n 120/170 te vinden, dit scherm. Als ik hem naar de fietsenmaker breng, enig idee hoeveel dat ongeveer gaat kosten inclusief montage? En kan ook een niet Batavus dealer dat ding gewoon bestellen (ze zijn wel Giant dealer, dus een link naar Yamaha?).

Want alles werkt gewoon, ik zie alleen niet hoe hard ik ga, plus het stoort me. Beetje lage prio reparatie dus. 200/250 kan wel, maar meer dan dat voor cosmetische schade doet wel zeer

Kan jij me een grove schatting geven?

Edit: ja ik heb het aan de FM gevraagd maar die willen hem eerst zien en dat kan pas over 3 weken.

[ Voor 7% gewijzigd door jodeltje op 03-12-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jodeltje schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:24:
@Foxhill

Mijn Batavus Razer heeft een kapot schermpje, de knoppen werken nog wel. Ik heb op internet een nieuw schermpje besteld maar de kabel was te kort. Online is dat ding voor zo’n 120/170 te vinden, dit scherm. Als ik hem naar de fietsenmaker breng, enig idee hoeveel dat ongeveer gaat kosten inclusief montage? En kan ook een niet Batavus dealer dat ding gewoon bestellen (ze zijn wel Giant dealer, dus een link naar Yamaha?).

Want alles werkt gewoon, ik zie alleen niet hoe hard ik ga, plus het stoort me. Beetje lage prio reparatie dus. 200/250 kan wel, maar meer dan dat voor cosmetische schade doet wel zeer

Kan jij me een grove schatting geven?

Edit: ja ik heb het aan de FM gevraagd maar die willen hem eerst zien en dat kan pas over 3 weken.
Wat je fietsenmaker aan de telefoon niet kan, kan ik ook niet op afstand. Namelijk zien wat er precies moet gebeuren en hoe het bij jouw fiets zit. En voor die fietsenwinkel inschatten of ze Batavus delen via-via bestellen, of dit deel misschien bij Giant hetzelfde is kan ik natuurlijk ook niet. Een prijs afgeven voor een ander even min.

Waarom ga je er niet gewoon langs?
Pagina: 1 ... 175 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam