Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:48:
[...]

Wat voor banden iets heeft doet in dit geval helemaal niet ter zake.
De fatbikes waar nu de meeste klachten over binnenkomen zijn nog steeds rijwielen met een (elektrische) hulpmotor die d.m.v. een gashendel de trapondersteuning omzeilen.
Het zijn in feite moderne Solexen. Voor wie niet weet wat een Solex is; info Solex
Als er een gashendel aanwezig of een e-bike opgevoerd is dan is het een snorfiets/bromfiets (of in ieder geval: een motorvoertuig) die illegaal (zonder registratie/rijbewijs/etc) gebruikt wordt.

Wat alleen volledig mist is handhaving, en die handhaving is (o.a.) lastig omdat het onderscheid tussen een e-bike en een snorfiets-die-er-uit-ziet-als-een-fiets van buitenaf niet goed te zien is.

(edit): En dan loop je dus tegen het probleem dat Dacuu opmerkt aan: ga je dan op basis van uiterlijk een categorie verbieden (waarna mogelijk alle jongeren op een 'gewone' ebike gaan fietsen), ga je alle ebikes onder de snorfiets scharen (waarmee je veel legale ebike-gebruikers in de weg zit), ebikes alleen voor 18+ (relatief makkelijk te handhaven maar doet niets tegen de 18-jarige racers), of ga je consistenter handhaven met bv. rollerbanken?

[ Voor 22% gewijzigd door ValHallASW op 04-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
ValHallASW schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:19:
[...]

Als er een gashendel aanwezig of een e-bike opgevoerd is dan is het een snorfiets/bromfiets (of in ieder geval: een motorvoertuig) die illegaal (zonder registratie/rijbewijs/etc) gebruikt wordt.

Wat alleen volledig mist is handhaving, en die handhaving is (o.a.) lastig omdat het onderscheid tussen een e-bike en een snorfiets-die-er-uit-ziet-als-een-fiets van buitenaf niet goed te zien is.
En de politie geeft zelf al aan dat ze niet genoeg poppetjes hebben voor handhaving, dusja, dan zullen er wel regels komen voor iedereen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
ValHallASW schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:19:
.....
Wat alleen volledig mist is handhaving, en die handhaving is (o.a.) lastig omdat het onderscheid tussen een e-bike en een snorfiets-die-er-uit-ziet-als-een-fiets van buitenaf niet goed te zien is.....
Dacuuu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:22:
..
En de politie geeft zelf al aan dat ze niet genoeg poppetjes hebben voor handhaving, dusja, dan zullen er wel regels komen voor iedereen. :X
Die conclusie staat ook vermeld in alinea 5 van het desbetreffende document.

"5. Welke mogelijkheden biedt het nieuwe nationale kader Lichte Elektrische Voertuigen
(LEV) om handhaving van opgevoerde e-bikes te intensiveren?"

Handhaving ligt bij andere instanties dan de Gemeente Amsterdam, waardoor de bal richting 2e kamer, regering en Ministerie Infrastructuur en Waterstaat is gerold.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 04-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:46

ericplan

5180 Wp PV

Dacuuu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:22:
[...]
Speelt natuurlijk ook mee dat sommige e-bikes, ik noem geen merken, simpel met een app op te voeren zijn. Dat onderscheid is veel te ingewikkeld voor iedereen, dus ook de politie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
ericplan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:01:
.. sommige e-bikes, ik noem geen merken, simpel met een app op te voeren zijn. Dat onderscheid is veel te ingewikkeld voor iedereen, dus ook de politie.
Volgens de EU regels moet het niet mogelijk zijn dat een gebruiker van een e-bike op enige wijze zelf de snelheid kan wijzigen. Daarom betreft dit niet legale e-bikes.
Het probleem ligt in dat geval bij de invoer en verkoop. Daar is momenteel geen enkele controle.
Iedereen kan doen wat hij wil. Alleen de grote producenten houden zich aan de regels ivm imago schade.

Een (zichtbaar) keuringscertificaat kan enigszins voorkomen dat niet legale ebikes worden verkocht.
Natuurlijk los je daarmee niet het probleem op van handhaving en de toepassing van de zgn. opvoersetjes, maar wel dat het als normaal wordt beschouwd dat je een ebike koopt die je eenvoudig sneller kan laten gaan dan 25km/h evt. met gashendel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@elinx Hoeveel niet legale VanMoofs of Cowboys zijn er?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:43
ericplan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:08:
Volgens de wetgeving zijn ze allemaal illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

elinx schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:58:
[...]

[...]
Die conclusie staat ook vermeld in alinea 5 van het desbetreffende document.

"5. Welke mogelijkheden biedt het nieuwe nationale kader Lichte Elektrische Voertuigen
(LEV) om handhaving van opgevoerde e-bikes te intensiveren?"

Handhaving ligt bij andere instanties dan de Gemeente Amsterdam, waardoor de bal richting 2e kamer, regering en Ministerie Infrastructuur en Waterstaat is gerold.
Het mooiste van dit document is dat er dus ook op dat niveau wordt nagedacht over maatregelen om de verkoop van illegale fietsen aan te pakken, en opvoeren te verbieden.

Alle andere maatregelen werken vrijwel alleen maar op papier, omdat handhavingscapaciteit ontbreekt. Illegale fietsen zijn nu ook al illegaal. Maatregelen bedenken waardoor ze nog illegaler worden zijn leuk voor de bühne, maar gaan in praktijk niet heel veel verschil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
B64 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:41:
[...]

Het mooiste van dit document is dat er dus ook op dat niveau wordt nagedacht over maatregelen om de verkoop van illegale fietsen aan te pakken, en opvoeren te verbieden.
Maar het gekke van dit document is dat de wethouder schrijft dat ze aan een kentekenplicht en minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen zegt te denken. . Dat is totaal niet aan de orde natuurlijk, in de NL en EU-wetgeving kan zoiets niet geïmplementeerd worden zonder het hele wettelijke kader rond de fiets, de e-bike en de bromfiets radicaal te veranderen. Hoogstens zou je aan een helmplicht voor e-bikes kunnen denken vanwege de hogere gevaarzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

prijk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:11:
[...]

Maar het gekke van dit document is dat de wethouder schrijft dat ze aan een kentekenplicht en minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen zegt te denken. . Dat is totaal niet aan de orde natuurlijk, in de NL en EU-wetgeving kan zoiets niet geïmplementeerd worden zonder het hele wettelijke kader rond de fiets, de e-bike en de bromfiets radicaal te veranderen. Hoogstens zou je aan een helmplicht voor e-bikes kunnen denken vanwege de hogere gevaarzetting.
Het maffe van die suggestie vind ik ook dat dat niet gaat helpen. Snorfietsen hebben ook een kentekenplicht en een minimumleeftijd, en ik neem aan dat deze wethouder ook nog wel weet dat dat geen enkel effect heeft tenzij de handhavingscapaciteit alsnog enorm wordt vergroot. Die dingen zijn in Amsterdam niet voor niks naar de rijbaan verbannen.

Overigens betwijfel ik of het hele wettelijke kader rond fiets, e-bike en bromfiets heel radicaal moet worden veranderd als je deze suggestie wilt verwezenlijken. Er komt hooguit een voertuigcategorie bij: de fiets met motorische ondersteuning tot 25 km/u, waarbij dus ook de regulering voor de andere categorieën iets moet worden aangepast. Het grootste probleem zit 'm in certificering van de bestaande voertuigvoorraad. Je moet even een paar miljoen fietsen keuren en van kenteken voorzien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Deze ebikes zijn uitgebracht voor 2020, daarna is de zgn. "Offroad of US mode" meestal niet meer aanwezig. Dus ja, feitelijk zijn deze ebikes niet legaal.
Maar omdat in Nederland niet wordt gehandhaafd was het mogelijk deze gewoon in de winkel te verkopen. Net als nu met oa de niet legale FatBikes.
In Duitsland was dat wat minder gemakkelijk.

Zoals altijd zijn er hiaten als er eea exact omschreven moet worden. Zoals feitelijk al was opgenomen in de EN15194 mag de snelheid door de gebruiker niet boven 25km/h ingesteld worden.
Een onduidelijk punt was de zgn. Offroad mogelijkheid. oa VM en Cowboy hadden deze mogelijkheid.

Na een uitspraak over de US en OffRoad mode is nader omschreven dat bij gebruik van een ebike op de openbare weg de snelheid nimmer boven 25km/h door de gebruiker ingesteld moet kunnen worden.
VanMoof en Cowboy hebben hun ebikes daarna aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:54:
... Het grootste probleem zit 'm in certificering van de bestaande voertuigvoorraad. Je moet even een paar miljoen fietsen keuren en van kenteken voorzien...
Certificering had allang moeten gebeuren bij invoer, net als de verplichting dat alleen gecertificeerde ebikes worden verkocht.

Achteraf is het bijna niet meer te doen, zonder er een enorme hoeveelheid tijd en kosten in te investeren.
Hoewel met drones is dit ook gedaan, dus zou een registratie cq. certificering achteraf wel een mogelijkheid kunnen zijn. Kentekenplicht is mi niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
B64 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:54:
[...]
Overigens betwijfel ik of het hele wettelijke kader rond fiets, e-bike en bromfiets heel radicaal moet worden veranderd als je deze suggestie wilt verwezenlijken. Er komt hooguit een voertuigcategorie bij: de fiets met motorische ondersteuning tot 25 km/u, waarbij dus ook de regulering voor de andere categorieën iets moet worden aangepast. Het grootste probleem zit 'm in certificering van de bestaande voertuigvoorraad. Je moet even een paar miljoen fietsen keuren en van kenteken voorzien...
Maar hoe zou het dan zitten met de juridische status van een Duitse E-biker die langs de molens van Kinderdijk gaat fietsen, als je dit niet EU-breed zou regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

prijk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:50:
[...]

Maar hoe zou het dan zitten met de juridische status van een Duitse E-biker die langs de molens van Kinderdijk gaat fietsen, als je dit niet EU-breed zou regelen?
Ik zeg toch nergens dat je dit niet EU-breed zou moeten regelen? Sterker nog, onze voertuigclassificaties zijn gebaseerd op EU-richtlijnen.

Maar los daarvan, het is aan de wetgever om een charmante oplossing te vinden voor buitenlanders. Het zou lokale wetgeving niet in de weg mogen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
BulMi schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:57:
Over de fietsen zelf lijken veel mensen wel te vreden, alleen over de service als er iets kapot is lees ik best veel negatieve reviews.
Dat is altijd het probleem met prijsstunters. Als je mazzel hebt gaat het goed, maar als er sores is dan heb je een probleem want service is niet te verwachten (ja, ik weet het, wettelijke garantie etc. Succes als de verkoper tegenspartelt of de fabrikant een wachtlijst hanteert van maanden).

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
4x2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:59:
Alleen de rollerbrakes zijn maar ondingen, voor werkt ie nu ongeveer (buiten wat hels gekrijs omdat het vet intern nog niet echt wil verdelen volgens mij) maar de achterrem is ondanks schoonmaken bladiebla nog steeds slecht qua remwerking. Misschien bestel ik wel gewoon een andere achternaaf met schijfremmontage en spaak ik het wiel om, een beugeltje is snel zat op het frame geknutseld.
Koop een grotere (80mm) remtrommel voor Shimano, je dealer kan je helpen.

Je kan je frame niet ombouwen naar een schijfrem, krachten zijn echt enorm (veel groter dan bij een velgrem omdat de hefboom veel groter is). Dat is één van de redenen dat een schijfrem fiets relatief zwaar is. Je zit met oversized vorken (liefst verend). Daarom heeft een racefiets van die kleine schijven, maar jij wil zeker 160mm, liever nog 180mm. En dan nog is het behelpen met een borgas of een QR ipv een echte thru-axle (die heb ik nog niet gezien op een stads ebike).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2023 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
prijk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:11:
[...]

Plaatselijke verordeningen zijn duidelijk wel degelijk een optie (al is kentekenplicht iets landelijks). Ik zie die helmplicht en verplaatsen naar de rijbaan (immer rijbaan in Amsterdam wordt 30kmpu voor alle verkeer) nog wel gebeuren. Dat laatste lijkt me een ramp.

Hoe dan ook, er moet wat gebeuren, want het aantal Amsterdammers die zich niet Senang voelt op het fietspad is veel en veel te hoog. Het is dan de taak van de politiek om dit op te lossen. Ik vind het bepaald niet prettig, maar dit zijn de consequenties van de wildgroei. Wat dat betreft ben ik te lang naief geweest, ik dacht dat het wel mee zou vallen met het opvoeren van e-bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
prijk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:50:
[...]

In Duitsland geldt de "Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO)" wat feitelijk betekent dat ieder voertuig op de weg voorzien moet zijn van een certificaat welke door de verkoper wordt meegeleverd en bovendien vaak zichtbaar is door middel van een sticker op het voertuig.
Voor e-bikes betekent het dat deze moet voldoen aan de DIN EN15194:2017/prA2:2022.
Wat verwijst naar de Europese EN15194:2017 met aanvullingen.

Tevens dacht ik dat een verkoper mede aansprakelijk kan zijn, bij letselschade, als deze een niet gecertificeerd voertuig heeft verkocht en de klant overkomt iets. Een dergelijke regel kan helpen bij zelfregulering.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 05-11-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:39:
[...]

Plaatselijke verordeningen zijn duidelijk wel degelijk een optie (al is kentekenplicht iets landelijks). Ik zie die helmplicht en verplaatsen naar de rijbaan (immer rijbaan in Amsterdam wordt 30kmpu voor alle verkeer) nog wel gebeuren......
....ik dacht dat het wel mee zou vallen met het opvoeren van e-bikes.
Aanvullende regels kunnen altijd voor een bepaalde voertuigcategorie, echter niet "fatbike" specifiek als deze laatste volkomen legaal is uitgevoerd. (iets wat trouwens ook werd onderkend in het eerder genoemde document)

Het specifiek opvoeren van ebikes/fatbikes is volgens mij niet aan de orde, want de meeste voertuigen voldoen al voordat ze verkocht worden niet aan de EU regels.
Dat is volgens mij ook wat dergelijk ebikes zo populair maakt, net als eerder met VM en Cowboy (incl US-mode)

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 05-11-2023 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:43:
[...]
Aanvullende regels kunnen altijd voor een bepaalde voertuigcategorie, echter niet "fatbike" specifiek als deze laatste volkomen legaal is uitgevoerd. (iets wat trouwens ook werd onderkend in het eerder genoemde document)
Die snap ik, maar ik ga uit van ALLE e-bikes helmplicht en verplaatsing naar de rijbaan.

Nogmaals , de cijfers liegen niet, de hoeveelheid Amsterdammers die zich niet prettig voelt op het fietspad is schokkend. Daar gaat de gemeenteraad niet aan voorbij kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

roffeltjes schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:36:
[...]
Die snap ik, maar ik ga uit van ALLE e-bikes helmplicht en verplaatsing naar de rijbaan.

Nogmaals , de cijfers liegen niet, de hoeveelheid Amsterdammers die zich niet prettig voelt op het fietspad is schokkend. Daar gaat de gemeenteraad niet aan voorbij kunnen gaan.
De breedte van de fietspaden in Amsterdam is omgekeerd evenredig met de afstand tot de Dam. In het centrum best veel fietspaden die bruto 180 cm breed zijn, maar netto minder vanwege zooi in de schampstrook. Die smalle fietspaden zijn functioneel als iedereen ongeveer dezelfde snelheid heeft, niet als er een e-biker met 25 km/u continu aan het inhalen is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
ericplan schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:13:
[...]

De breedte van de fietspaden in Amsterdam is omgekeerd evenredig met de afstand tot de Dam. In het centrum best veel fietspaden die bruto 180 cm breed zijn, maar netto minder vanwege zooi in de schampstrook. Die smalle fietspaden zijn functioneel als iedereen ongeveer dezelfde snelheid heeft, niet als er een e-biker met 25 km/u continu aan het inhalen is.
De kanteling in de publieke opinie is vrij recent, 25kmpu ebikes zijn er al veel langer. Niet voor niets dat het op straat eerst ging over VM en nu overt Fatbikes.

De drukte zal ook zeker een rol spelen, maar als iedereen zich aan die 25kmpu had gehouden hadden we volgens mij deze hele discussie nooit gehad. Dat zag je trouwens ook met de scooter... toen die werd verbannen werd het veel fijner op het fietspad. Het snelheids verschil wordt te hoog.

Maar goed, netto-resultaat gaat algehele actie tegen alle e-bikes zijn. Mensen die denken dat dit wordt tegengehouden door wetgeving zijn volgens mij naief. En alle grote gemeentes gaan mee bewegen waardoor Den Haag ook mee moet.

Vervelende is dat ik het er mee eens ben, ook al wordt het een drama. Maar wat er nu gaande is in Amsterdam kan gewoon niet.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 05-11-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:43:
[...]

Het specifiek opvoeren van ebikes/fatbikes is volgens mij niet aan de orde, want de meeste voertuigen voldoen al voordat ze verkocht worden niet aan de EU regels.
Dat is volgens mij ook wat dergelijk ebikes zo populair maakt, net als eerder met VM en Cowboy (incl US-mode)
Helemaal mee eens, je ziet ook zelden een opgevoerde middenmotor fiets(ze zijn er uiteraard wel).

Ik ben alleen heel bang dat het irrelevant is voo de discussie omdat die geest niet terug gaat in de fles. We hebben dit ook al gezien met scooters en brommers. Opvoeren vanaf de dealer is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

roffeltjes schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:35:
[...]
De kanteling in de publieke opinie is vrij recent, 25kmpu ebikes zijn er al veel langer. Niet voor niets dat het op straat eerst ging over VM en nu overt Fatbikes.

De drukte zal ook zeker een rol spelen, maar als iedereen zich aan die 25kmpu had gehouden hadden we volgens mij deze hele discussie nooit gehad. Dat zag je trouwens ook met de scooter... toen die werd verbannen werd het veel fijner op het fietspad. Het snelheids verschil wordt te hoog.

Maar goed, netto-resultaat gaat algehele actie tegen alle e-bikes zijn. Mensen die denken dat dit wordt tegengehouden door wetgeving zijn volgens mij naief. En alle grote gemeentes gaan mee bewegen waardoor Den Haag ook mee moet.

Vervelende is dat ik het er mee eens ben, ook al wordt het een drama. Maar wat er nu gaande is in Amsterdam kan gewoon niet.
Het aantal e-bikers stijgt ook enorm snel. Het aantal nieuwe e-bike-winkels groeit net zo hard. Nu ook een nieuwe winkel erbij op het Haarlemmerplein.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
Elke dag wat minder. Ze vallen gewoon uit door kwaliteitsproblemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
BasvanS schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:36:
[...]

Heb je de Versie met Deore XT 10-speed? Dan zou je toch niet zoveel omwentellingen moeten maken in het hoogste verzet. Stomme vraag mss, maar zit je dan wel op het hoogste verzet? Kleinste blad achter?
Ja hoor kleinste blad achteraan, daarnet goed kunnen testen, zit aan 94 rpm om de 45km/h te behouden.
Dat is een beetje te veel om 20km lang aan te houden, 80rpm zou beter te doen zijn... :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:38
Een steeds groter probleem met de opgevoerde en illegale e-bikes -waaronder de fatbike- is ook dat er door de snelheidsverschillen en roekeloos rijgedrag meer ongevallen op het fietspad plaats vinden. Waarbij de dader er vandoor gaat omdat ie weet dat de verzekering niet zal uitkeren want illegaal, en bij jongeren onder de 16 ouders aansprakelijk zijn. Pas weer een kind het ziekenhuis in gebotst / dader ervandoor. Dit is echt anders dan de overlast door opgevoerde brommertjes van de jaren ‘80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 22:00

dbzfan

Nee.

ericplan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, het is echt simpel. Behalve een schroevendraaier en nieuwe Magurablokjes heb je niets nodig. Draai het schroefje terug. Klik de aluminium handel naar beneden. Je kan dan de hele remklauw naar achter/omhoog schuiven tot dat het ding alleen vastzit aan het slangetje. Halve slag draaien en het oude remblokje eraf trekken. Dit is een klikbevestiging.
Het nieuw remblokje klik je er ook zo in. Daarna de remklauw terugschuiven op de pin en de aluminium handel weer omhoog drukken tot zo ver hij eerst ook zat.
Je hebt bij het klusje mogelijk last van je jasbeschermer.
Blokjes zitten erop, wiel loopt nu wel aan, dus nog even afstellen morgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door dbzfan op 05-11-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
mv_ak schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:35:
Een steeds groter probleem met de opgevoerde en illegale e-bikes -waaronder de fatbike- is ook dat er door de snelheidsverschillen en roekeloos rijgedrag meer ongevallen op het fietspad plaats vinden. Waarbij de dader er vandoor gaat omdat ie weet dat de verzekering niet zal uitkeren want illegaal, en bij jongeren onder de 16 ouders aansprakelijk zijn. Pas weer een kind het ziekenhuis in gebotst / dader ervandoor. Dit is echt anders dan de overlast door opgevoerde brommertjes van de jaren ‘80.
Ja, daar heb je een heel goed punt vind ik.

Als ze de kans krijgen knijpen ze er tussenuit, maar als het echt gaat over grote schade(s) dan wordt de forensische dienst ingezet. Dus een risico is het en blijft het.

Misschien ben ik te rechtgeaard, maar ik zou niet kunnen leven met het feit dat ik iemand heb aangereden en die achter heb gelaten; wetende dat ik diegene schade heb berokkend.

Eigenlijk van de pot gerukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@jimh307 @mv_ak Juist daarom zal men ook een kentekenplicht willen voor alles met een motor(tje). Dat maakt opsporing iets reëler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:39:
@jimh307 @mv_ak Juist daarom zal men ook een kentekenplicht willen voor alles met een motor(tje). Dat maakt opsporing iets reëler.
In de grote stad? Ja.
Op het platteland? Nee.

Nu blijkt het probleem zich te concentreren op de grote steden. Op het platteland weet ik het zo net nog niet. Dan krijg je woord tegen woord.

*jimh307 snapt niet waarom legaal een e-bike rijden zo moeilijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:49:
[...]

Tsja mensen hebben nu eenmaal haast. Zwak excuus, maar zo is het.

Wat nog wel enorm zou helpen is betere infra, maar dat is super lastig in Amsterdam. Als het fietspad 4-5 meter breed is kan je van twee kanten prima met allerlei snelheden door elkaar gaan (Weesper trekvaart is een mooi voorbeeld). Maar Amsterdamse fietspaden zijn vaak smal of een suggestie strook (klote oplossing, vlees noch vis).

Dat is ook het ding met auto's weren in de stad. Veel mensen vinden het idioot, maar alles binnen de ring ben je al veel sneller met de fiets, binnen de grachtengordel ben je zelfs te voet sneller. En dat heeft dus niks te maken met fietsers, al dan niet gemotoriseerd, maar omdat het gewoon niet past. En ja, autoluwe gebieden zijn echt een verademing.

Ik vind de gemeente raad in ieder geval dapper door verkeers probleem aan te pakken, of je het nou leuk vind of niet. Dat het voor mij nu vervelend kan uitpakken is een consequentie die ik liever ook niet had gezien, maar het is zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jimh307 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:49:
[...]
In de grote stad? Ja.
Op het platteland? Nee.

Nu blijkt het probleem zich te concentreren op de grote steden. Op het platteland weet ik het zo net nog niet. Dan krijg je woord tegen woord.

Op het platteland komen de problemen ook, alleen later. En bovendien, simpele regels, simpele handhaving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
ghostygod schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:25:
[...]

Ja hoor kleinste blad achteraan, daarnet goed kunnen testen, zit aan 94 rpm om de 45km/h te behouden.
Dat is een beetje te veel om 20km lang aan te houden, 80rpm zou beter te doen zijn... :(
Bij Deore XT is het kleinste blad volgens mij altijd 11. Zowel bij de 10 speed als 11 speed. alleen de grote bladen wisselen (32,34,36 & 40,42,46)

Bij SRAM heb ik wel eens 10-42 voorbij zien komen, dan kun je in theorie van 94 naar 85 omwentelingen, ik denk dat deze cassette wel compatible is. Je fietsenmaker weet dat zeker.

Qua onderdelen ben je wss wel zo EUR 100,- kwijt. om het aan te laten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:16
BasvanS schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:33:
[...]

Bij Deore XT is het kleinste blad volgens mij altijd 11. Zowel bij de 10 speed als 11 speed. alleen de grote bladen wisselen (32,34,36 & 40,42,46)

Bij SRAM heb ik wel eens 10-42 voorbij zien komen, dan kun je in theorie van 94 naar 85 omwentelingen, ik denk dat deze cassette wel compatible is. Je fietsenmaker weet dat zeker.

Qua onderdelen ben je wss wel zo EUR 100,- kwijt. om het aan te laten passen.
Slijtage van tandwielen bij high speed is al extreem. Ik zou dan niet het kleinste tandwiel nog kleiner maken. Je kunt bij Bosch het voortandwiel ook wisselen.

@ghostygod de omwentelingen die je noemt zijn wel heel hoog. Als je de SP nieuw bij een fietsenwinkel hebt gekocht kun je vragen of ze kunnen meedenken. Afhankelijk van hoe de fiets gekocht is, kan een tandwieltje voor wisselen redelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:38
Kapot schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:23:
[...]

De afleverafspraak staat voor komende maandag, geen idee wat ze gedaan hebben, ik hoop een nieuwe motor....
Gisteren de fiets mogen ontvangen, geen nieuwe motor maar het probleem is wel weg, staat nergens beschreven wat er aan gedaan is....

Al met al de fiets precies 2 maanden kwijt geweest, hij kostte niet veel maar snelle service en Stella gaan dus duidelijk niet samen, maar goed; dat wist ik van tevoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
_Anvil_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Oorzaak gevonden: accu. Deze veroorzaakt een externe kortsluiting error, lijkt er op dat hij na een paar km overhit raakt. Met een andere accu doet de fiets het prima. Accu is in februari gereviseerd, dus gelukkig nog garantie.
Nou accu na 3 weken weer terug gehad van Fietsaccu revisie in Tilburg "We hebben de software geupdate en hem daarna grondig getest" ...

Eindelijk een dag zonder regen of storm hier vandaag, dus ik meende lekker in het zonnetje naar mn werk te fietsen.. Helaas... de accu viel weer 3 keer uit de eerste anderhalve kilometer, waarna ik maar terug ben gegaan om de auto te pakken.

Nadat ik de accu gisteravond heb opgeladen, kreeg ik vanmorgen eerst foutcode 606 (nooit eerder gehad) daarna leek hij het normaal te doen na een reset.

Voor de volledigheid: met een leenaccu van mijn fietsenmaker deed de fiets het 40km lang perfect. Deze heb ik echter terug moeten geven uiteraard, dus ik weet 1005 zeker dat het de accu is.

Deze ga ik nu dus voor de 3e(!) keer naar Tilburg sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephur
  • Laatst online: 21-09 13:31
Heeft iemand ervaring of je met een voorwielmotor een dijk op kan komen? Zo ja met welk koppel (nm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:57
Ik heb anderhalve maand geleden een tweedehands elektrische fiets gekocht voor mijn dochter. Nu het iets kouder wordt, wordt de accu ook meer gebruikt. Maar, zodra de accu 60% bereikt dan geeft de accu direct daarna 0% aan en stopt de ondersteuning. n00b-conclusie: accu defect. Uiteraard vraag ik aan de winkel om garantie, maar ik vermoed dat dat een lang gevecht gaat worden...

Daarom: zijn accu's van elektrische fietsen plug&play? Als ik dezelfde accu koop, kan ik die dan gewoon gebruiken? En zou er (o.b.v. mijn zeer summiere beschrijving) ook iets anders aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Sleepoog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:29:
Ik heb anderhalve maand geleden een tweedehands elektrische fiets gekocht voor mijn dochter. Nu het iets kouder wordt, wordt de accu ook meer gebruikt. Maar, zodra de accu 60% bereikt dan geeft de accu direct daarna 0% aan en stopt de ondersteuning. n00b-conclusie: accu defect. Uiteraard vraag ik aan de winkel om garantie, maar ik vermoed dat dat een lang gevecht gaat worden...

Daarom: zijn accu's van elektrische fietsen plug&play? Als ik dezelfde accu koop, kan ik die dan gewoon gebruiken? En zou er (o.b.v. mijn zeer summiere beschrijving) ook iets anders aan de hand kunnen zijn?
Je noemt een winkel. Dan heb je absoluut garantie. Tenzij je dat expliciet hebt afgesproken zonder.

Voor advies over type accu moeten we weten welk motor-/accusysteem. Maar vraag eerst de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Op de factuur staat 1 maand. Maar desondanks verwacht ik dat het product het langer goed blijft doen; ook tweedehands. Geen idee of het conformiteitsbeginsel ook opgaat als er 1 maand op de factuur staat en we na anderhalve maand constateren dat de accu het niet goed doet.

Los daarvan: die fiets moet het gewoon doen en in lang getouwtrek heb ik geen zin. Althans, niet als die fiets niet bruikbaar is. Vandaar mijn parallelle vraag over de accu. Dan maar een nieuwe accu en daarnaast praten over garantie :-(

Fiets: Cortina E-U4 Ecomo Transport. Bouwjaar onbekend, ongeveer 6k gereden
Accu: Panasonic Li-ion EN15194 7S6P 340Wh (EAN 8712864971946)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:20
We zijn begonnen met ons onderzoek naar een nieuwe fiets. Twee weken terug bij de Gazelle Experience Center geweest wat ons erg was bevallen. Gelijk twee fietsen op de lijst kunnen afstrepen. Nu wilde we vorige week andere merken proberen (Cube, Batavus, Sparta) in de prijsklasse van begin 3000 Euro.

We waren alleen negatief verrast dat twee fietsenwinkels geen testrit wilden aanbieden omdat het regende. Is dit gebruikelijk of wil men geen geld verdienen in de regio van Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
J_star schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:31:
We zijn begonnen met ons onderzoek naar een nieuwe fiets. Twee weken terug bij de Gazelle Experience Center geweest wat ons erg was bevallen. Gelijk twee fietsen op de lijst kunnen afstrepen. Nu wilde we vorige week andere merken proberen (Cube, Batavus, Sparta) in de prijsklasse van begin 3000 Euro.

We waren alleen negatief verrast dat twee fietsenwinkels geen testrit wilden aanbieden omdat het regende. Is dit gebruikelijk of wil men geen geld verdienen in de regio van Eindhoven?
Dan is de kans op een eventuele storing (en een negative ervaring) het grootst. Een goed onderhouden e-bike kan prima regen hebben, maar ik denk dat ze het zekere voor het onzekere willen hebben. (al vind ik dit geen valide excuus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zephur schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:03:
Heeft iemand ervaring of je met een voorwielmotor een dijk op kan komen? Zo ja met welk koppel (nm)?
En hoe steil is die dijk?

Mag in graden of in % helling.
Hoe zwaar is de fiets met bagage en fietser?
Hoe veel wind staat er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sleepoog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:54:
Op de factuur staat 1 maand. Maar desondanks verwacht ik dat het product het langer goed blijft doen; ook tweedehands. Geen idee of het conformiteitsbeginsel ook opgaat als er 1 maand op de factuur staat en we na anderhalve maand constateren dat de accu het niet goed doet.

Los daarvan: die fiets moet het gewoon doen en in lang getouwtrek heb ik geen zin. Althans, niet als die fiets niet bruikbaar is. Vandaar mijn parallelle vraag over de accu. Dan maar een nieuwe accu en daarnaast praten over garantie :-(

Er is zoiets als de wettelijke garantie. In België is die minimaal 1 jaar voor tweedehands artikelen, en zelfs met een clausule op de koopovereenkomst blijft die garantie geldig en afdwingbaar.

Dus… snel terug, en eens rustig gaan praten of hij iets wil doen of de fiets gaat terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Die accu is zo uit te wisselen.

Garantie is vaag. Gebruikt, een maand afgesproken. Ik zou je hier als winkel niet mee willen laten zitten en wel verder helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:34:
[...]

Dan is de kans op een eventuele storing (en een negative ervaring) het grootst. Een goed onderhouden e-bike kan prima regen hebben, maar ik denk dat ze het zekere voor het onzekere willen hebben. (al vind ik dit geen valide excuus).
Storing mag niet voorkomen. Ik denk eerder dat het is omdat die fiets na een fietstocht in de regen er flink gebruikt uit ziet. Ik laat klanten wel proefrijden in de regen. Ik baal wel even van binnen als ze dan onze hele testroute met gravelpaden nemen, maar ik laat dat aan de klant niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals ik al verwachtte is er reactie uit het lokaal bestuur

https://www.parool.nl/ams...s-voor-fatbikes~bb8f8d63/

Den Haag gaat (terecht) ingrijpen, ik kan me niet voorstellen dat ze dit negeren (lijkt me ook onwenselijk als er zo'n breed gedragen oproep komt).

Ik ben benieuwd welke kant we opgaan, maar ik vrees hard ingrijpen waarbij ook de gewone ebike geraakt gaat worden.

Helmplicht?
Kenteken?
Minimum leeftijd?
Rijbewijs?

We gaan zien wat men gaat verzinnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:30

Tsja hier de vraag stellen kan maar je zou je accu gegevens ook eens kunnen googlen.
En dan...................................... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

roffeltjes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:10:
Zoals ik al verwachtte is er reactie uit het lokaal bestuur

https://www.parool.nl/ams...s-voor-fatbikes~bb8f8d63/

Den Haag gaat (terecht) ingrijpen, ik kan me niet voorstellen dat ze dit negeren (lijkt me ook onwenselijk als er zo'n breed gedragen oproep komt).

Ik ben benieuwd welke kant we opgaan, maar ik vrees hard ingrijpen waarbij ook de gewone ebike geraakt gaat worden.

Helmplicht?
Kenteken?
Minimum leeftijd?
Rijbewijs?

We gaan zien wat men gaat verzinnen :(
Een minimum leeftijd voor alle e-bikes is de gezondste oplossing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lijkt me niet voldoende. Ik gok op een pakket van maatregelen. Heel vervelend en het infrastructuur probleem blijft de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
killerbee1958 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:16:
[...]

Tsja hier de vraag stellen kan maar je zou je accu gegevens ook eens kunnen googlen.
En dan...................................... :)
Uiteraard. En gedaan ook natuurlijk :)
Geeft me een aardig beeld, maar nog geen 100% uitsluitsel of het gewoon een kwestie van vervangen is. Zie ook oude/nieuwe aansluitingen v.w.b. laders etc. Dus als iemand iets toe te voegen heeft of advies heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen. En anders zie ik wel wat er gebeurt als ik een nieuwe accu koop.

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepoog op 08-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Een oplossing van het probleem moet ook te handhaven zijn natuurlijk. De handhavingscapaciteit was al hét probleem met snorfietsen (minimumleeftijd, kentekenplicht etc) en aangezien de aantallen e-bikes alleen nog maar groter worden zal er dus een oplossing gevonden moeten worden die niet de druk op politie nog verder vergroot.

De minister is nu aan het kijken naar een opvoerverbod (ik neem aan dat dat niet alleen inhoudt dat verkoop van opvoersetjes illegaal wordt, maar ook van fietsen die af-fabriek niet aan de richtlijnen voldoen), wat op termijn natuurlijk een oplossing zal zijn.

Ik las ook voorstellen om BOA's de bevoegdheid te geven om te handhaven op dit soort verkeersovertredingen, om zo de handhavingscapaciteit te vergroten.

Ik ben op zich niet tegen een minimumleeftijd of kentekenplicht, maar zeker voor wat betreft die kentekenplicht vraag ik me af of dat niet veel te laat is. Er rijden inmiddels miljoenen e-bikes rond, en die zullen allemaal van een kenteken moeten worden voorzien. Als dat op dezelfde manier gebeurt als nu met e-stepjes, dan zal er maar een heel klein gedeelte van de ooit geleverde modellen in aanmerking komen voor een kenteken (om een idee te geven: de Mediamarkt heeft 57 e-step modellen op de website staan, niet één daarvan staat in de lijst van de RDW...).
Ga zoiets voor e-bikes doen, en je eindigt straks met tienduizenden of honderdduizenden mensen met een volstrekt legale e-bike, die geen kenteken kunnen krijgen omdat de RDW die om wat voor reden dan ook niet op hun website heeft staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
zephur schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:03:
Een vage vraag.
Met een fiets zonder ondersteuning kom je ook dijk op.

Fietsen met voorwielmotoren zijn uitermate geschikt voor de vlakke weg. Ze hebben in de basis niet de kracht om je tegen een dijk op te sleuren. Je moet zeker zelf ook het nodige doen.
Middenmotoren volgens het principe wat o.a. Bosch gebruikt, kunnen je meer helpen om tegen een dijk op de te komen.

De hoeveelheid koppel van de motor zegt ook niet alles. Dus daar kan je ook geen selectie op toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
ericplan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
[...]

Een minimum leeftijd voor alle e-bikes is de gezondste oplossing.
Dat ben ik niet met je eens.
Ik zie in mijn dorp/regio veel kids naar de middelbare school gaan in de stad verderop, op een ebike. Die zouden anders met de bus gaan.
Voor hen is een e-bike echt top.

Wmb is het genoeg om regelgeving consequent te maken (dus verkoopverbod) en te gaan handhaven.
Want een leeftijdsgrens moet ook gehandhaafd worden.
Dan liever handhaven op hetgeen wat de overlast veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bij elke regel moet je nakijken of het een wettelijke basis heeft en niet in conflict komt met europese regels. (een 25km/h ebike heeft hetzelfde statuut als een gewone fiets, dus geen helm, geen kenteken, zelfde plaats op de weg etc), en of het te handhaven valt.

Fietsers gaan checken met de speedgun is al moeilijk, want de fietser zou op dat moment hard kunnen getrapt hebben.
Maar je zou bv wel in een bepaalde stad, wijk of weg een snelheidslimiet kunnen opleggen van 25 km/h.
Dan kan je met een speedgun de hardrijders er uit halen, los van het feit of die fiets legaal is of niet.
Maar.. dat vraagt nogal wat personeel en het kost gewoon een pak geld.
En achter de hoek rijden ze terug te snel weg...

Verkoop van illegale fietsen en opvoersetjes tegen houden lijkt me dan makkelijker en efficienter.
Als je daar dikke boetes aan hangt stopt dat wel.

Het is bv wel gelukt om de verkoop van vape materiaal via webshops uit het buitenland in België tegen te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:30

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:44:
[...].

Verkoop van illegale fietsen en opvoersetjes tegen houden lijkt me dan makkelijker en efficienter.
Als je daar dikke boetes aan hangt stopt dat wel.

[...]
Is er een reden waarom dit in NL keer op keer gebeurt? Net als met opvoeren van scooters, je mag ze wel verkopen als handelaar, maar vervolgens geen meter op rijden... Hoe dan !?

Het moet toch doodsimpel zijn om opvoersetjes te verbieden? Ik snap soms helemaal niets van NL.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:13
TTLCrazy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:51:
[...]

Is er een reden waarom dit in NL keer op keer gebeurt? Net als met opvoeren van scooters, je mag ze wel verkopen als handelaar, maar vervolgens geen meter op rijden... Hoe dan !?

Het moet toch doodsimpel zijn om opvoersetjes te verbieden? Ik snap soms helemaal niets van NL.
Dat is zeker simpel genoeg, maar vervolgens worden de setjes dan via buitenlandse websites verkocht en alsnog binnen 24 uur thuisbezorgd, met NL installatiehandleiding etc.

Mijns insziens is de enige oplossing om opvoeren te verbieden en keihard te handhaven: bij aantreffen van een gashendel/opvoersetje, direct de fiets in beslag nemen en vernietigen/recyclen. Er moet een afschrikkende werking van uit gaan anders blijft het een kat en muis spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 15:32
Heeft iemand nog een goede suggestie voor een goed ventilerende regen/fiets jas?
Ik heb recent de AGU Tech Regenjas Commuter Heren Reflection gekocht maar na twee maanden merk ik dat deze mij eigenlijk te klein is om de heupen en dat ik te weinig ventilatie heb voor mijn rijstijl (doortrappen tot ik net zweet). Dit betekent dat ik na 45 minuten fietsen toch een natte rug heb, wat natuurlijk niet de voorkeur heeft :)

PS: iemand interesse in een zo goed als nieuwe AGU Tech Regenjas Commuter Heren Reflection maat L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Sleepoog schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:59:
[...]

Uiteraard. En gedaan ook natuurlijk :)
Geeft me een aardig beeld, maar nog geen 100% uitsluitsel of het gewoon een kwestie van vervangen is. Zie ook oude/nieuwe aansluitingen v.w.b. laders etc. Dus als iemand iets toe te voegen heeft of advies heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen. En anders zie ik wel wat er gebeurt als ik een nieuwe accu koop.
Dus als 3 pins, 24V. Ik zou vervangen door een nieuwe met nieuwe lader via een aanbieder die al langer actief is met retourgarantie. En laagste capaciteit want toch al oude 2e hands fiets.
Pas zelf nog gedaan en relatief goedkoop uit, nieuw via NL partij uit China, OEM merk. Gaat tot nu toe goed. Was in ieder geval goedkoper dan ‘revisie’. Probleem met revisie is dat ze alleen de oude blokkerende cel(len) eruit vissen maar dan kunnen anderen alsnog defect gaan later begreep ik.

Oh en toevoeging: bij 3-(niet smart) en 5pins (smart) kun je bij 3pins ook 5pins smart nemen mits zelfde voltage natuurlijk. Hij gebruiktcdan alleen de smart functies niet (maar die had je dan toch al niet). Andersom kan niet! Ik zeg dit even omdat bij een bepaald populair model wel veel aanbod is voor smart, maar niet voor niet-smart die daardoor dus duurder zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door mv_ak op 08-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Athome schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:24:
[...]

Een vage vraag.
Met een fiets zonder ondersteuning kom je ook dijk op.

Fietsen met voorwielmotoren zijn uitermate geschikt voor de vlakke weg. Ze hebben in de basis niet de kracht om je tegen een dijk op te sleuren. Je moet zeker zelf ook het nodige doen.
Middenmotoren volgens het principe wat o.a. Bosch gebruikt, kunnen je meer helpen om tegen een dijk op de te komen.

De hoeveelheid koppel van de motor zegt ook niet alles. Dus daar kan je ook geen selectie op toepassen.
Wat een onzin, met een voorwielmotor prima in de ardennen of sauerland de berg op, 11% is geen probleem. >48Nm wel aan te raden als koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

dennisfr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:29:
[...]

Dat is zeker simpel genoeg, maar vervolgens worden de setjes dan via buitenlandse websites verkocht en alsnog binnen 24 uur thuisbezorgd, met NL installatiehandleiding etc.

Mijns insziens is de enige oplossing om opvoeren te verbieden en keihard te handhaven: bij aantreffen van een gashendel/opvoersetje, direct de fiets in beslag nemen en vernietigen/recyclen. Er moet een afschrikkende werking van uit gaan anders blijft het een kat en muis spel.
Een kat- en muisspel blijft het toch wel. Het begint al bij: "bij aantreffen van een gashendel/opvoersetje". Hoe ziet dat eruit? Dat verschilt per merk fiets, aandrijfsysteem, fabrikant van het setje - dat vergt dus kennis van de agent, en die moet ook iedere paar maanden worden bijgeschoold om de nieuwste setjes te kunnen herkennen.
Bij o.a. VanMoof fietsen hoef je niet eens een opvoersetje te monteren, het installeren van een 3rd party app op je smartphone waarmee je de ondersteuningssnelheid kunt instellen voldoet. Er zijn vast wel meer fietsen die iets soortgelijks ondersteunen.

Dus ja, wat is een opvoersetje...?

En dan zijn er nog oudere fietsen, zoals mijn vijf jaar oude Qwic: gewoon in het af-fabriek menu een optie om de ondersteuningssnelheid aan te passen of te verwijderen. Bij mij staat hij gewoon standaard op 25 en je moet sowieso weten hoe je 'm moet verstellen (staat niet exact in de handleiding), maar als ik ooit een agent met kennis van zaken tref dan ben ik de sjaak. Maar goed, het is geen opvoersetje, je kunt 'm niet los kopen, downloaden of installeren, en ik kan de optie ook niet zelf verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:25

Ja op de parallelle markt kan je refurbished kopen heb rond de 500 E betaald en ook al een of twee laten hervullen met nieuwe cellen en ook meteen de hoogste capaciteit gevraagd. Zijn vrij standaard dingen. Denk dat we dezelfde fiets hebben rollerbrakes banfang motor voorwiel. Hij is nu ongeveer 10j denk ik nooit een fietsmaker gezien.
Zelf vervangen voorlicht om zelf te kunnen zien remhendel (val) achterband, plexi display(sticky)
Gisteren nog nieuwe binnenband ondanks de swalbe marathon+ maar banden oppompen staat heel laag op het lijstje bij de vrouw terwijl ze altijd volgeladen over bospaden en wat ze in België fietspaden noemen rijd. Onderhoud beperkt tot er wat mis is en dan loop ik de fiets na gisteren bv remmen en ketting. Kortweg prima fiets spijtig van de rollerbrakes vind ze een echt gevaar zo slecht. Betreft je garantie batterij is zeker stuk maar gelijk hebben of gelijk halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
B64 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:26:
[...]

Een kat- en muisspel blijft het toch wel. Het begint al bij: "bij aantreffen van een gashendel/opvoersetje". Hoe ziet dat eruit? Dat verschilt per merk fiets, aandrijfsysteem, fabrikant van het setje - dat vergt dus kennis van de agent, en die moet ook iedere paar maanden worden bijgeschoold om de nieuwste setjes te kunnen herkennen.
Bij o.a. VanMoof fietsen hoef je niet eens een opvoersetje te monteren, het installeren van een 3rd party app op je smartphone waarmee je de ondersteuningssnelheid kunt instellen voldoet. Er zijn vast wel meer fietsen die iets soortgelijks ondersteunen.

Dus ja, wat is een opvoersetje...?

En dan zijn er nog oudere fietsen, zoals mijn vijf jaar oude Qwic: gewoon in het af-fabriek menu een optie om de ondersteuningssnelheid aan te passen of te verwijderen. Bij mij staat hij gewoon standaard op 25 en je moet sowieso weten hoe je 'm moet verstellen (staat niet exact in de handleiding), maar als ik ooit een agent met kennis van zaken tref dan ben ik de sjaak. Maar goed, het is geen opvoersetje, je kunt 'm niet los kopen, downloaden of installeren, en ik kan de optie ook niet zelf verwijderen.
Vroeger in mijn bromfiets dagen was het zo, dat als de politie een reden had om aan te nemen dat de brommer opgevoerd, ze deze mee konden nemen voor onderzoek op het bureau.
Hier (Oost Nederland) zie je gelukkig nog niet zo heel veel fatbikes, maar ik kwam er laatst één tegen en ik verbaasde me over de zithouding: waar ik op mijn e-bike ook nog prima en comfortabel zonder ondersteuning kan fietsen, lijkt me dat op zo'n fatbike haast niet te doen. Een fatbike die boven de 25 km/u gaat, wordt dus door topatleet aangedreven, of is illegaal. Voldoende reden voor verder onderzoek lijkt me. Gashendel is helemaal overduidelijk.

Daarnaast gaat het vooral om de afschrikwekkende werking: ik durf te wedden dat als de politie er een aantal in beslag neemt en direct vernietigt de verkoop van fatbikes compleet instort. Wees gewoon helder over de regels en de consequenties bij overtreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

dennisfr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:31:
[...]

Vroeger in mijn bromfiets dagen was het zo, dat als de politie een reden had om aan te nemen dat de brommer opgevoerd, ze deze mee konden nemen voor onderzoek op het bureau.
Hier (Oost Nederland) zie je gelukkig nog niet zo heel veel fatbikes, maar ik kwam er laatst één tegen en ik verbaasde me over de zithouding: waar ik op mijn e-bike ook nog prima en comfortabel zonder ondersteuning kan fietsen, lijkt me dat op zo'n fatbike haast niet te doen. Een fatbike die boven de 25 km/u gaat, wordt dus door topatleet aangedreven, of is illegaal. Voldoende reden voor verder onderzoek lijkt me. Gashendel is helemaal overduidelijk.

Daarnaast gaat het vooral om de afschrikwekkende werking: ik durf te wedden dat als de politie er een aantal in beslag neemt en direct vernietigt de verkoop van fatbikes compleet instort. Wees gewoon helder over de regels en de consequenties bij overtreding.
Dat meenemen naar het bureau voor 'onderzoek', dat gebeurt nu ook wel hoor. Alleen is de pakkans niet zo groot, en dan kom je toch weer uit op de beperkte handhavingscapaciteit.

En dat gedoe met die gashendel is wat mij betreft sowieso muggenzifterij. Juridisch gezien markeert een gashendel het onderscheid tussen enerzijds motorrijtuigen, en anderzijds fietsen en fietsen-met-hulpmotor. Op het fietspad maakt het in de praktijk helemaal niks uit of iemand 25 km/u rijdt omdat hij/zij een polsbeweging maakt, of omdat die al dan niet hulp krijgt bij het trappen. Het snelheidsverschil met langzamere fietspadgebruikers wordt er niet minder om, en juist dat veroorzaakt de gevaarzetting.

Plus dat de rotatiesensor van een gemiddelde fatbike al bij extreem lage cadans z'n werk doet, en op die manier dus ook gewoon als gashendel fungeert. Ik ben weleens achter een fatbike gaan rijden, waarbij ik dezelfde cadans aanhield - daar trapte m'n fiets niet in hoor :+

Het grote probleem zit 'm wat mij betreft bij opgevoerde e-bikes, al dan niet met gashendel. En bij mensen die zich op een legale fiets als een hork gedragen, want die zijn er ook meer en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
B64 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:47:
[...]

Dat meenemen naar het bureau voor 'onderzoek', dat gebeurt nu ook wel hoor. Alleen is de pakkans niet zo groot, en dan kom je toch weer uit op de beperkte handhavingscapaciteit.
Dat is een kip en ei verhaal: pakkans is niet zo groot door het massale aantal overtreders -> het grote aantal overtreders komt doordat er nauwelijks consequenties zijn. Als een opgevoerde fiets direct in beslag genomen en verbeurd verklaart wordt is het probleem in no time opgelost.
En dat gedoe met die gashendel is wat mij betreft sowieso muggenzifterij. Juridisch gezien markeert een gashendel het onderscheid tussen enerzijds motorrijtuigen, en anderzijds fietsen en fietsen-met-hulpmotor. Op het fietspad maakt het in de praktijk helemaal niks uit of iemand 25 km/u rijdt omdat hij/zij een polsbeweging maakt, of omdat die al dan niet hulp krijgt bij het trappen. Het snelheidsverschil met langzamere fietspadgebruikers wordt er niet minder om, en juist dat veroorzaakt de gevaarzetting.
Nou dat vind ik eigenlijk niet, want dan heb je weer een goedkope elektrische snorfiets. Die zorgden een paar jaar geleden voor teveel problemen en de maatregelen daartegen (helmplicht en naar de rijbaan) zorgen nu weer voor de opkomst van de fatbike. Geen bezwaar an sich tegen een gashendel, maar dan ook alle regels die voor iedere andere (elektrische) snorfiets gelden.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 08-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

dennisfr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:30:
[...]

Dat is een kip en ei verhaal: pakkans is niet zo groot door het massale aantal overtreders -> het grote aantal overtreders komt doordat er nauwelijks consequenties zijn. Als een opgevoerde fiets direct in beslag genomen en verbeurd verklaart wordt is het probleem in no time opgelost.
Ja natuurlijk is het een kip/ei verhaal. Maar die constatering zorgt er niet voor dat het probleem meteen wordt opgelost.
Alle opgevoerde fietsen in beslag nemen is leuk bedacht, maar vertel er dan ook even bij waar de politie de capaciteit vandaan moet halen om dat te doen (hint).
Bovendien is dat een veel te hoge strafmaat in veel gevallen; het betreft feitelijk een 'boete' van een paar duizend Euro's omdat je een paar km/u te hard rijdt. Er is maar één rechtzaak nodig om dat beleid voor eens en voor altijd onderuit te schoffelen. Extreme gevallen, oké - maar dat gebeurt nu ook al, zij het met een te lage pakkans. Voor fietsen die net een paar km/u te hard gaan is verbeurdverklaring een veel te zware straf. In veel gevallen is het ook niet de strafmaat die voor beter gedrag zorgt, maar de pakkans. En daar komt de handhavingscapaciteit weer om de hoek kijken...
Nou dat vind ik eigenlijk niet, want dan heb je weer een goedkope elektrische snorfiets. Die zorgden een paar jaar geleden voor teveel problemen en de maatregelen daartegen (helmplicht en naar de rijbaan) zorgen nu weer voor de opkomst van de fatbike. Geen bezwaar an sich tegen een gashendel, maar dan ook alle regels die voor iedere andere (elektrische) snorfiets gelden.
Fijn dat je de snorfiets er weer even bij haalt. Het feit dat snorfietsers nu een helm op moeten, en in Amsterdam naar de rijbaan zijn verbannen, is puur een noodoplossing omdat handhaving van bestaande regels simpelweg niet lukt waardoor het veel te gevaarlijk werd. Als die snorfietsers allemaal rustig met 25 km/u op het fietspad hadden gekacheld, hadden we nu heel wat mindere fatbikes gehad... En dan is het heus niet zo dat er nooit snorfietsers bekeurd worden, en er nooit snorfietsen in beslag worden genomen die echt veel te hard gaan. Maar de pakkans is simpelweg te klein om het probleem opgelost te krijgen, en dat is met opgevoerde e-bikes dus al helemaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Joris84 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:51:
Heeft iemand nog een goede suggestie voor een goed ventilerende regen/fiets jas?
Ik heb recent de AGU Tech Regenjas Commuter Heren Reflection gekocht maar na twee maanden merk ik dat deze mij eigenlijk te klein is om de heupen en dat ik te weinig ventilatie heb voor mijn rijstijl (doortrappen tot ik net zweet). Dit betekent dat ik na 45 minuten fietsen toch een natte rug heb, wat natuurlijk niet de voorkeur heeft :)
Decathlon is wel aardig en heeft wel wat ventilatie ritsen. Maar het is en blijft een zweetzak. Wat je kan doen is alleen een hemd/dun jack onder je regenjas en je trui/overhemd in je tas te doen.

Maar voor 45 minuten zou ik altijd schoon ondergoed en t shirt meenemen, ook als het droog is. Als het moet even omkleden bij de wastafel (maar wij hebben een douche op het werk, ik gebruik die ook wel eens smiddags als ik gaar ben en muf ga ruiken, je kent ongetwijfeld die dagen wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een voordeel van de minimum leeftijd is de relatief simpele handhaving. We hebben immers een identificatieplicht vanaf 14 jaar.
Voordeel van een kenteken voor alle e-bikes is de relatief simpele handhaving. Die accu stop je niet zomaar snel weg.
Al het andere is al snel heel technisch of kost veel menskracht.

Wel een mooie visie in Wynia’s week. https://www.wyniasweek.nl...s-helemaal-niet-moeilijk/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephur
  • Laatst online: 21-09 13:31
Tommie12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:45:
[...]

En hoe steil is die dijk?

Mag in graden of in % helling. -> geen idee , een standaard dijk
Hoe zwaar is de fiets met bagage en fietser? -> 25+2+68 = 95
Hoe veel wind staat er? -> windkracht ±3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

ericplan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:58:
Een voordeel van de minimum leeftijd is de relatief simpele handhaving. We hebben immers een identificatieplicht vanaf 14 jaar.
Voordeel van een kenteken voor alle e-bikes is de relatief simpele handhaving. Die accu stop je niet zomaar snel weg.
Al het andere is al snel heel technisch of kost veel menskracht.

Wel een mooie visie in Wynia’s week. https://www.wyniasweek.nl...s-helemaal-niet-moeilijk/
Juist... bij brom- en snorfietsen hebben we kunnen zien hoe simpel die handhaving is... 8)7

Dat voorstel van Wynia is inderdaad niet verkeerd, maar ook hij gaat voorbij aan de handhaving.
De huidige wetgeving is op zich behoorlijk rommelig, daar heeft hij gelijk in. Maar dat is op zich niet de reden dat de handhaving, zoals hij het kwalificeert, 'een rommeltje' is. Dus zolang de handhaving niet drastisch verbetert, zal simpelere wet- en regelgeving niet veel zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dan zal het wel lukken zeker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roffeltjes
Ah, het artikel van een populistische "wetenschapsjournalist" waarvan het bloed me al na een paar seconden in de ogen liep. Onderbuikgerochel zonder onderbouwing en zonder enige feiten is blijkbaar acceptabel resultaat voor een "wetenschapsjournalist".

We beginnen al door even vilein de spot te drijven met een linkse politica met een migrantenachtergrond. Compleet onnodig, maar deze meneer heeft duidelijk een boodschap.

En dan gaan we dingen beweren op hysterische toon waarvan de onderbouwing niet wordt gegeven (en in veel gevallen überhaupt niet bestaat)

- de elektrische fiets zorgt voor veel letsel en overlast. Hoezo? De SWOV cijfers gaven jaren aan dat er onder de 65-minners geen verschil was met de gewone fietser.
- Veel te snelle en krachtige fatbikes worden voornamelijk bereden door stoere jochies van tien en andere opgefokte types Pardon? Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde leeftijd van de Fatbiker aanzienlijk hoger ligt. Ik lees er overigens ook nog een rechts-populistisch honden-fluitje in.
- E-bikes worden door jong en oud massaal opgevoerd, Verre, verreweg de meeste ebikes die ik tegen kom zijn niet opgevoerd. Sterker nog, de opgevoerde ebikes die ik zie zijn niet door de gebruikers opgevoerd.

Daarna tamboeren we verder op de puplistische toon " als fiets tellen alle voertuigen die uitsluitend door spierkracht worden voortgestuwd." (Liefst Hollandsche spierkracht met Calve en Unox worst, amiright?).

Daarna wordt snel duidelijk dat het doel van de schtijver is de e-bike in zijn geheel onaantrekkelijk te maken:

- Ten slotte komt er een fikse belasting, die alle milieukosten van grondstofdelving tot restverwerking dekt, plus de extra capaciteit die nodig is op het elektriciteitsnet.

Mooie visie? Walgelijk populisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
Foxhill schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:01:
[...]

Slijtage van tandwielen bij high speed is al extreem. Ik zou dan niet het kleinste tandwiel nog kleiner maken. Je kunt bij Bosch het voortandwiel ook wisselen.

@ghostygod de omwentelingen die je noemt zijn wel heel hoog. Als je de SP nieuw bij een fietsenwinkel hebt gekocht kun je vragen of ze kunnen meedenken. Afhankelijk van hoe de fiets gekocht is, kan een tandwieltje voor wisselen redelijk zijn.
Afspraak bij fietsmaker is vastgelegd volgende week, gaat 2 tanden groter steken vooraan bij wijze van test, ik was nr2 die hiervoor belde, ik ben benieuwd ;-)

Ik zou men speed limiet ook willen optrekken naar 50/55, doe enorme rechte stukken waar er geen verkeer is en dan is 45 ook traag :P maar ik vrees dat ze dit niet gaan kunnen/willen ivm leasing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ghostygod schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:06:
[...]

Afspraak bij fietsmaker is vastgelegd volgende week, gaat 2 tanden groter steken vooraan bij wijze van test, ik was nr2 die hiervoor belde, ik ben benieuwd ;-)

Ik zou men speed limiet ook willen optrekken naar 50/55, doe enorme rechte stukken waar er geen verkeer is en dan is 45 ook traag :P maar ik vrees dat ze dit niet gaan kunnen/willen ivm leasing.
Op dat laatste zou ik niet rekenen.
Je verbruik zou ook snel stijgen, en dan kan de range echt wel tegen vallen.

Bovendien, je remmen zijn niet op die snelheden berekend.
Je moet als test eens vanaf 45 vol in de remmen gaan tot stilstand, en dan opnieuw…. Je blokken zullen roken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:50:
[...]

Op dat laatste zou ik niet rekenen.
Je verbruik zou ook snel stijgen, en dan kan de range echt wel tegen vallen.

Bovendien, je remmen zijn niet op die snelheden berekend.
Je moet als test eens vanaf 45 vol in de remmen gaan tot stilstand, en dan opnieuw…. Je blokken zullen roken.
En mijn vakgebied; de vermadelijke accu's. Deze zijn niet berekend om 45+ km/h langdurig te ondersteunen. In de praktijk betekend dat, dat je continue maximale capaciteit/vermogen wilt gaan trekken. De actieradius van iemand die continue maximaal vermogen eist wordt onevenredig korter. Je kunt beter blij zijn met een iets langere reistijd dan met dure accu's zitten.

We praten over fietsen en niet over brommers of motoren. Wil je echt zo snel? Koop een motor of ga met de auto. Het moet wel realistisch blijven en daar hoort geduld ook bij.

Niet alleen je remmen zullen roken, je veiligheid is dan ook in gevaar en niet alleen lichamelijk, maar ook financieel. Maak dus een balans op met wat je wensen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Als de wind een beetje gunstig staat. Is 45 km/u voor mijn SP ook heel goed te doen en voelt dan niet zo snel aan. Maar het blijft wel een fiets. Een bromfiets is toch totaal anders (zwaarder) geconstrueerd en ook die hebben de limiet van 45 km/u. Ik vermoed dat electrische bromfietsen toch zwaardere accu hebben dan een SP.

[ Voor 13% gewijzigd door Athome op 10-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghostygod
jimh307 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:10:
[...]

En mijn vakgebied; de vermadelijke accu's. Deze zijn niet berekend om 45+ km/h langdurig te ondersteunen. In de praktijk betekend dat, dat je continue maximale capaciteit/vermogen wilt gaan trekken. De actieradius van iemand die continue maximaal vermogen eist wordt onevenredig korter. Je kunt beter blij zijn met een iets langere reistijd dan met dure accu's zitten.

We praten over fietsen en niet over brommers of motoren. Wil je echt zo snel? Koop een motor of ga met de auto. Het moet wel realistisch blijven en daar hoort geduld ook bij.

Niet alleen je remmen zullen roken, je veiligheid is dan ook in gevaar en niet alleen lichamelijk, maar ook financieel. Maak dus een balans op met wat je wensen zijn.
Ik ga niet continu aan 45 kunnen rijden hoor, enkel op de lange stukken zonder verkeer ;) lichamelijk heb ik gekozen om een nieuwe moto jack aan te doen met bescherming aan de armen, elleboog, schouders en rug protectie voor het geval ik toch maar een slipper maak... beter voor komen dan genezen... Een moto mag ik niet van men vrouw jammer genoeg of ik had al 1 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Hij is hier al vaker voorbij gekomen maar kijk vandaag even op iBOOD. Watt Brooklyn in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:07

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Let wel op bij die Watt Brooklyn, deze heeft 5 ondersteuningsstanden die alleen de max. snelheid bepalen 5 - 25 km/u :-( , wat voor een achterwielmotor nogal apart is. Mijn Watt New York gaat bij elke stand 25 km/u, maar met verschillende vermogens daarbij.
Is een heel vreemde keuze van Watt, geen idee waarom ze dat gedaan hebben bij hun duurste fiets. :?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Chrasher schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:20:
Let wel op bij die Watt Brooklyn, deze heeft 5 ondersteuningsstanden die alleen de max. snelheid bepalen 5 - 25 km/u :-( , wat voor een achterwielmotor nogal apart is. Mijn Watt New York gaat bij elke stand 25 km/u, maar met verschillende vermogens daarbij.
Is een heel vreemde keuze van Watt, geen idee waarom ze dat gedaan hebben bij hun duurste fiets. :?
Hoe kom je aan deze informatie? Op dit forum staan meerdere die hem op elke stand tot 32 km/h trappen in US instelling.

Hoe hard gaat hij dan in stand 1-2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 08:26
PvdH schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:19:
Hij is hier al vaker voorbij gekomen maar kijk vandaag even op iBOOD. Watt Brooklyn in de aanbieding.
Het kan aan mij liggen, maar nog geen duizend euro voor een E-bike kan niet veel soeps zijn. Is dit niet gewoon goedkoop is duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Aalard99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:23:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar nog geen duizend euro voor een E-bike kan niet veel soeps zijn. Is dit niet gewoon goedkoop is duurkoop?
Het is geen vanmoof, geen app om te unlocken en in principe standaard onderdelen, los van de accu die schijnbaar wel vervangen kan worden en het display wat in het stuur zit en de verlichting maar verlichting is redelijk standaard dat dat geïntegreerd is in iets.
Spatborden kan je bestellen op de site. ( Volgens mij gratis als je een email adres doorgeeft voor de nieuwsbrief)

Tempting voor die prijs want ik kan gewoon niet wennen aan een middenmotor.

Zou een fiets via Ibood ook gewoon via het werk kunnen? :o

-edit-
Mooie reactie op ibood wat volgens mij ook wel klopt:
Leuk design met dat display in het stuur. Gaat dat eenmaal stuk (en daar kan je op wachten...), dan is het wel meteen afgelopen. Bedenk ook: dit ding heeft een 45 Nm achterwielmotor van onbekende origine. Dat belooft niet heel veel goeds als'ie stuk gaat. Doordat er ook geen torque-sensor op zit is het gedrag van de ondersteuning nogal "digitaal". Beltdrive is wel weer een pluspunt (maar zonder bescherming uitgevoerd). Van de manier waarom de bekabeling weggewerkt is word ik dan weer niet warm. Connector buiten het frame, dat is vragen om moeilijkheden want dat trek je zo los. Vering zit er niet op. Prima voor korte ritjes in de stad, maar niet voor langere stukken (niet dat je nou heel ver komt op 1 acculading...). Extra kosten: spatborden, slot (zit er ook niet op, nee, zelfs geen goedkoop ringslot).

[ Voor 36% gewijzigd door Humma Kavula op 12-11-2023 21:42 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Aalard99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:23:
[...]

In dit topic iemand die m naar de 10.000km heeft getrapt 😮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:07

Chrasher

Tevree met z'n PS5

HEY_DUDE schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:07:
[...]
Hoe kom je aan deze informatie? Op dit forum staan meerdere die hem op elke stand tot 32 km/h trappen in US instelling.

Hoe hard gaat hij dan in stand 1-2?
Staat bij de specificaties op de site van Watt:
Tot 25 km per uur ondersteuning
In de stad wil je gaan en staan waar jij wilt. Je kunt je snelheidsniveau daarop aanpassen via de geïntegreerde display. De elektrische motor vind je in de achteras en heeft een vermogen van 250 WATT. De aandrijving vindt plaats via een rotatiesensor bij de trapas. De motor kent 5 standen van ongeveer 5 km tot 25 km per uur ondersteuning. De standen zijn vooraf ingesteld, maar kun je zelf aanpassen naargelang je eigen wensen. Zelfs zonder ondersteuning kun je met deze fiets prima uit de voeten. Dit komt door het aluminium frame waardoor de fiets slechts 18 kilo weegt.
Alhoewel hier wel staat dat je dit zelf nog kan aanpassen. Heb een tijd terug eens een proefrit gemaakt op die fiets en alleen stand 5 ging tot 25 km/u. Volgens de verkoper kan ik dat toen niet zelf wijzigen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:46
Via via hoorde ik dat er een ebike / deelfietsen project in Rotterdam niet van de grond is gekomen en dat die ebikes wel zijn gefabriceerd.. Opkopers bieden ze nu massaal aan op marktplaats voor €499 (nieuwprijs twv €1599)..

Ik heb er twee gescoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEIay1l3IBcpmOCBivevzusmlcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JN3DD4Gji37YUPYmzpEjE8hc.webp?f=fotoalbum_large

https://www.emerce.nl/wir...che-deelfietsen-rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
PvdH schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:36:
[...]

Dat was ik, prima fietsje (zeker voor die prijs), zoonlief is er nu heel blij mee. Ondersteuningsstanden waren vrij primair maar voor mij (lange afstanden rechte stukken) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 20:13
Bla65 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:08:
[...]

Dat was ik, prima fietsje (zeker voor die prijs), zoonlief is er nu heel blij mee. Ondersteuningsstanden waren vrij primair maar voor mij (lange afstanden rechte stukken) prima.
Ik zie dat je er ook een bagagedrager op hebt gemonteerd, weet je ook nog welke dat is/was? Ik heb er een besteld en zou ook graag een bagagedrager monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Chrasher schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:56:
[...]

Staat bij de specificaties op de site van Watt:

[...]

Alhoewel hier wel staat dat je dit zelf nog kan aanpassen. Heb een tijd terug eens een proefrit gemaakt op die fiets en alleen stand 5 ging tot 25 km/u. Volgens de verkoper kan ik dat toen niet zelf wijzigen.
Blijf het een vreemd verhaal vinden. De tekst die je aanhaalt is multi intepretabel. Er staat niet expliciet dat alleen stand 5 de 25 km/h doet. Geen enkele review benoemt het zoals jij beschrijft en ervaren hebt.

@Bla65 Kun jij iets zeggen over de elektrische aandrijving? Werkt deze gewoon in stand 1 t/m 3 op 25 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
HEY_DUDE schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:00:
[...]

Blijf het een vreemd verhaal vinden. De tekst die je aanhaalt is multi intepretabel. Er staat niet expliciet dat alleen stand 5 de 25 km/h doet. Geen enkele review benoemt het zoals jij beschrijft en ervaren hebt.

@Bla65 Kun jij iets zeggen over de elektrische aandrijving? Werkt deze gewoon in stand 1 t/m 3 op 25 km/h?
Ik had de 1e versie (zonder voorlicht) , ik weet niet wat ze veranderd hebben. Die ondersteunt altijd tot 25 km/h, alleen de mate van ondersteuning pas je aan. Ik las overigens dat de huidige versie geen "US stand" meer heeft, die is wel heel prettig in de praktijk. Vering heb ik nooit gemist met die dikke banden, gewoon niet te hard oppompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Tromp.et schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:18:
[...]

Ik zie dat je er ook een bagagedrager op hebt gemonteerd, weet je ook nog welke dat is/was? Ik heb er een besteld en zou ook graag een bagagedrager monteren.
Ik heb er een Cube Acid bagagedrager op gezet, moest ik wel wat verbuigen vanwege de schijfrem. Mooi strak dingetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
PvdH schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:36:
[...]
Dat is voor mensen zoals ik anderhalf jaar fietsen en is op geen enkele manier iets wat bijzonder mag heten. Ik heb op twee Batavus e-bikes (Padua sr5 en Razer) ruim 100k weggetrapt, mijn vrouw idem ditto. Mijn schoonmoeder zal over de 75k zitten (Padua sr5 en Stream).

Padua hebben zes jaar gedraaid, de Razersben Stream zitten op 8 jaar en gaan net zolang mee als dat Yamaha motoren levert (twee hebben sinds recent een nieuwe motor). Accu degradatie is niet echt een probleem(al draait mijn vrouw nu twee accu's tegen elkaar af). Ook met de oude accu haalt ze nog steeds twee dagen (40km+). Maar de Razer is wel extreem zuinig.

En ik vind dat dus niet bijzonder, ik vind dat een vereiste. Een fiets moet qua kilometrage 10k per jaar zonder morren kunnen verstouwen. Enige spannende onderdeel is de electronica en daarvan zijn we al vijf generaties verder (even uitgaande van Bosch als meetlat).

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 14-11-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
roffeltjes schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:41:
[...]
En ik vind dat dus niet bijzonder, ik vind dat een vereiste. Een fiets moet qua kilometrage 10k per jaar zonder morren kunnen verstouwen. Enige spannende onderdeel is de electronica en daarvan zijn we al vijf generaties verder (even uitgaande van Bosch als meetlat).
Het is voor mij ook niet bijzonder, maar wel een indicatie dat mijn fiets in ieder geval van redelijke kwaliteit was (steekproef van 1 >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:41:
[...]

Dat is voor mensen zoals ik anderhalf jaar fietsen en is op geen enkele manier iets wat bijzonder mag heten. Ik heb op twee Batavus e-bikes (Padua sr5 en Razer) ruim 100k weggetrapt, mijn vrouw idem ditto. Mijn schoonmoeder zal over de 75k zitten (Padua sr5 en Stream).

Padua hebben zes jaar gedraaid, de Razersben Stream zitten op 8 jaar en gaan net zolang mee als dat Yamaha motoren levert (twee hebben sinds recent een nieuwe motor). Accu degradatie is niet echt een probleem(al draait mijn vrouw nu twee accu's tegen elkaar af). Ook met de oude accu haalt ze nog steeds twee dagen (40km+). Maar de Razer is wel extreem zuinig.

Mits goed onderhoud moet dat dus prima kunnen, alleen denk ik dat je helemaal aan het eind van de distributiecurve zit.
Er zijn ook nogal wat fietsen die de 1000km per jaar niet halen. Op die manier kan je een Van Moof misschien ook nog net "de garantie" uit fietsen...

Ik verwacht dat fietsmotoren gebouwd zijn om ca 40.000km te halen. Wat daarboven komt is bonus.
Of dat dan haalbaar is met 1 batterij is een andere zaak, dat zal vooral af hangen van het gebruik. Als je die batterij dikwijls tot onder de 10% rijdt, dan haal je dat niet verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

doobieters schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:18:
Via via hoorde ik dat er een ebike / deelfietsen project in Rotterdam niet van de grond is gekomen en dat die ebikes wel zijn gefabriceerd.. Opkopers bieden ze nu massaal aan op marktplaats voor €499 (nieuwprijs twv €1599)..

Ik heb er twee gescoord.

https://www.emerce.nl/wir...che-deelfietsen-rotterdam
Hoe bevalt deze VAIMOO fiets? De prijs vind ik wel interessant, zeker i.c.m. de riem. Ik begrijp dat het anders fietst dan een fiets met Bosch middenmotor, maar daar betaal je al snel €2000 voor tegenwoordig.

Op de plaatjes lijkt het een behoorlijke bak plastic op het stuur, is daar nog iets aan te doen? Of is het niet zo storend?

Ik ben ook wel benieuwd of ze op afstand nog iets kunnen doen met de fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bla65 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:28:
[...]

Het is voor mij ook niet bijzonder, maar wel een indicatie dat mijn fiets in ieder geval van redelijke kwaliteit was (steekproef van 1 >:) )
Oh dat was ook niet mijn intentie, ik vond het alleen geen uitroepteken waard.

@Tommie12 ik gok dat 25.000 voor een motor realistischer is. En zoals je al aangeeft, de mediaan ligt veel lager.

Beetje jammer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squarewheel
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-08 10:11
Hellup...! Ik zoek een goede controller waarmee ik niet afhankelijk ben van een dealer die het ding moet programmeren.
Mijn huidige controller geeft op de meest idiote momenten de geest. Ben er al maanden mee zoet, dealer weet het sowieso niet.

Aangezien ik een mooie LiFePO4 accu heb (12.8A / 38,4V nominaal) vraag ik me af of ik daarvoor een speciaal type controller moet hebben?? (ja domme vraag maar ik kon het niet vinden)

Ik dacht aan een KT controller.

Iemand een tip? Ik ben al dagen aan het zoeken, weet het echt niet meer...

moet werken met:

Motor: "premium" met vrijloop, 9 polige connector, 250W, 25A, koppel 40-50nm, Sinewave of FOC, HALL + SPEED sensors

ACCU: 12S LiFePO4, max 42 Volt. (48 accu's: JGNE 26650 3200mAh - 9.6A LIFEPO4 - 3.2V)

Trapsensor met 12 magneten

REM sensoren

[ Voor 25% gewijzigd door squarewheel op 14-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:46
NO2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:53:
[...]

Hoe bevalt deze VAIMOO fiets? De prijs vind ik wel interessant, zeker i.c.m. de riem. Ik begrijp dat het anders fietst dan een fiets met Bosch middenmotor, maar daar betaal je al snel €2000 voor tegenwoordig.

Op de plaatjes lijkt het een behoorlijke bak plastic op het stuur, is daar nog iets aan te doen? Of is het niet zo storend?

Ik ben ook wel benieuwd of ze op afstand nog iets kunnen doen met de fietsen.
De Vaimoo fiets is top. Het is net een tank haha.. de fiets is gemaakt om hufterproof te zijn met prima onderdelen zoals een Bafang motor en Schwalbe banden.

Die bak met plastic valt in het echt wel mee.. Daar merk je niks van.. Is juist wel lekker als je langere ritten maakt dat je er op kunt leunen en er wat op kan leggen zoals je navi.
Pagina: 1 ... 174 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam