Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-07 21:53

The Chosen One

Zie signature!

Siete schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Weet je het zeker? Bestaat een Polensleutel (loper) voor
Tja met dat hele polensleutel gedoe kun je geen enkel slot kopen volgens mensen, of het is er of het komt etc.
Heb nu een fiets met slot, extra slot en verzekering.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Vorige week heb ik hier mijn zoektocht naar een nieuwe fiets gepost en nu deze geleverd is ben ik op zoek gegaan naar een goede fiets-verzekering.

Ik zie de volgende risico's voor mij die ik graag wil afdekken:
  • Diefstal fiets.
  • Diefstal onderdeel fiets, met name accu.
  • Schade door ongeluk of uitglijer.
Pech onderweg en juridische hulp heb ik niet nodig, jammer dat dit er vaak bij komt als men schade mee wil verzekeren.

Ik heb serieus naar twee verzekeraars gekeken, Allianz en ENRA. Alianz i.v.m. laagste premie en ENRA omdat de fietsenmaker hier zaken mee doet.

Allianz: (voorwaarden)
  • 10 euro per maand, diefstal en schade. Onbeperkte looptijd. Kan geïndexeerd worden.
  • of:
  • 10 euro per maand, diefstal en schade. 3 jaar. Kan geïndexeerd worden.
  • Accu niet verzekerd, alleen bij diefstal van volledige fiets.
  • Diefstal verzekerd, eerste 3 jaar volledig. Daarna afbouwend tot 60% na 5 jaar.
  • Vergoeding bij diefstal uitgekeerd in geld.
  • Gebruik van een tweede slot NIET verplicht.
  • Ook eigen schade vergoed.
  • Zelf communiceren met Allianz voor afhandeling, bewijs, taxatie etc.
  • Opzeggen per maand na 1 jaar.
ENRA (voorwaarden) :
  • 15 euro per maand, diefstal fiets of diefstal accu. 1 jaar. Of:
  • 18 euro per maand, diefstal en schade. 1 jaar. Of:
  • 13 euro per maand, diefstal fiets of diefstal accu. 3 jaar. Of:
  • 16 euro per maand, diefstal en schade. 3 jaar.Of:
  • 9 euro per maand, diefstal fiets of diefstal accu. 5 jaar. Of:
  • 13 euro per maand, diefstal en schade. 5 jaar.
Premie wordt terugbetaald als men de verzekering eerder stopt.
  • Accu verzekerd, met een afschrijving van 0,75% per maand.
  • Vergoeding bij diefstal uitgekeerd in een identiek product of vergelijkbaar product met de waarde bij ingang polis. Voor de volledige looptijd.
  • Gebruik van een tweede slot verplicht.
  • Eigen schade, zoals val is verzekerd volgens de calculatie tool maar in de voorwaarden kan dit een discussie worden, omdat ze voornamelijk ongelukken en externe factoren benoemen.
  • Bij eenmalige premie, 3 of 5 jaar, geen premie verhoging gedurende looptijd.
  • Contact bij schade verloopt via fietsenmaker. Contract is persoonlijk.
  • Opzeggen op ieder moment, te veel premie wordt terug gestort;
Mijn voorkeur gaat nu uit naar ENRA omdat zij de accu verzekeren en de diefstal. De zelf veroorzaakte schade kan een discussie worden. Dat de premie voor 3 en 5 jaar meteen volledig moet worden afgerekent is een nadeel maar deze kan in theorie terug gevraagd worden bij opzegging. En deze kan niet geindexeerd worden wat bij een langere looptijd aardig kan oplopen. Zij keren geen geld uit bij diefstal maar een vervangend product.

Bij allen heb je een zorgplicht, dit betekend vaak dat je je accu mee moeten nemen als je bijvoorbeeld de trein in stapt en je je fiets in de buurt van het station parkeert. (uit ervaring :'( )

Hebben jullie actuele ervaring met deze partijen of correcties?

Update:
Nog andere bekeken na reacties:

Interpolis/Rabobank
  • 13,- per maand, ivm meerdere polissen. Dit bevat diefstal, schade en pechhulp. Kan geïndexeerd worden.
  • Diefstal, schade, pechulp verzekerd, eerste 3 jaar volledig. Daarna afbouwend tot 60% na 5 jaar.
  • Accu wordt vergoed, afschrijving van 1,5% per maand.
  • Vergoeding in geld.
  • Eigen risico 25,-
ANWB
  • 11,- per maand (zonder leden-korting, anders 55 cent er af). Dit bevat diefstal en schade. Kan geïndexeerd worden op basis van CBS.
  • Accu wordt vergoed bij diefstal. Eerste 5 jaar 100%, daarna 50% van nieuw waarde
  • Gebruik van een tweede slot NIET verplicht.
  • 100% vergoeding uitgekeerd in een identiek product (indiend via fietsenmaker) of geld (zelf afgesloten) in de eerste 5 jaar. Daarna 50%.
  • Eigen risico 25,-

[ Voor 15% gewijzigd door RedCellNL op 22-10-2023 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01 10:40
Heb je al naar de verzekering van unive gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
Ja, maar wegens de catalogus waarde van de fiets (4700,-) kwam er:
Vanwege de waarde van de fiets en eventuele accessoires is het helaas niet mogelijk om deze verzekering af te sluiten.

Als ik de reele waarde invul, onder 4k, dan kom ik uit op 17,- per maand en verplicht pechulp. De eigen risico optie is dan wel iets wat mij aanspreekt en ik nergens anders heb gezien.

[ Voor 36% gewijzigd door RedCellNL op 21-10-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:35
Wij zijn bij de anwb terecht gekomen voor de verzekering

Ik dacht idd 5 jaar nieuwprijs terug en wij hebben ook pech hulp (mijn vrouw gaat op fiets naar haar werk). Ik dacht iets van 100 euro/jaar

[ Voor 56% gewijzigd door maartend op 22-10-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
ANWB lijkt inderdaad interessant. Diefstal/accu wordt 100% vergoed voor 5 jaar. En een tweede slot is niet verplicht. Vrij lage premie per maand (zonder pech-hulp). Heb m hier boven toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door RedCellNL op 22-10-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
De winter komt eraan dus ben ik opzoek naar verwarmde handschoenen.

Heeft hier iemand ervaring met een merk / type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mr Luky schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:15:

Ja, ik heb deze van Pixmy en ze bevallen uitstekend. Bij echte koude worden ze niet heel warm, maar wel comfortabel. De accu gaat ruim 2 uur mee op de hoogste stand. Deze accu's zijn ook makkelijk te verwijderen en op te laden. Het zijn 2 blokjes van elk 28 Wh.
Neem wel de 7,2 volt variant en niet de 3,6 volt.

Daar zul je geen spijt van krijgen:
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 13:06
Zelf had ik deze als goede gevonden

Sealskinz waterdichte verwarmde Fietshandschoenen Zwart (Upwell)

MACNA Waterdichte Verwarmde Fietshandschoen

AGU Verwarmde Waterdichte Fietshandschoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mr Luky schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:51:
Zelf had ik deze als goede gevonden

Sealskinz waterdichte verwarmde Fietshandschoenen Zwart (Upwell)

MACNA Waterdichte Verwarmde Fietshandschoen

AGU Verwarmde Waterdichte Fietshandschoenen
Je moet natuurlijk ook opletten hoe soepel de handschoenen uiteindelijk zijn. Voor op de fiets is dat minder belangrijk dan voor klusjes. De Pixmy zijn vrij stug, maar vanbinnen is het echt een heel zacht nestje/voering voor je handen. De Pixmy valt groot en het zijn flinke jongens.
Ook moet je opletten met de accu's (niet qua capaciteit) hoe ze op te laden zijn. MicroUSB aansluitingen zou ik mijden want die zijn te kwetsbaar voor vaak gebruik. Pixmy heeft een degelijke, niet kwetsbare aansluiting voor de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-07 13:49
Mr Luky schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:15:

Zelf heb ik deze https://www.comfort-produ...o-dual-heating-unise.html erg tervreden over, warmte boven en onder en niet van die stugge of lompe handschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:00
Aanstaande dinsdag ga ik een proefritje maken op een Gazelle Ultimate C5 HMB 2024. Deze fiets gaat voornamelijk gebruikt worden voor woonwerk (enkele reis slechts 8km).

Ik heb vroeger gewone Gazelle's gehad en die zijn altijd goed bevallen, vandaar weer de keuze voor dit merk.

Op dit forum zie ik vooral de C380 voorbij komen. Verschil met de C5 lijken me voornamelijk de traploze versnelling en vering in de voorvork ipv balhoofd.

Voor een fiets voor deze korte afstanden (af en toe een toerritje tussendoor) lijkt me de C380 voor die paar honderd euro extra teveel van het goede. Of zie ik iets over het hoofd? De C380 staat niet bij de zaak waar ik dinsdag naartoe ga dus echt vergelijken kan ik dan niet. Ik kan natuurlijk later nog wel naar een Gazelle testcentrum gaan.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van C5 eigenaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

@Daftz Hier eigenaar van een Grenoble C5 sinds april dit jaar. Redelijk vergelijkbaar qua specs dus (riem, Nexus 5, Performance Line 75Nm, Smart System). Zeer tevreden mee! :) Fiets wordt hier ook hoofdzakelijk voor woon-werk gebruikt (11km enkele reis), maar ook bezoek aan vrienden, kroeg, etc.. op < 20 km enkele reis gaat tegenwoordig met deze fiets. De teller staat inmiddels dan ook op een haar na op 2000km.

Persoonlijk vind ik de vijfde versnelling er 'voor spek en bonen' op zitten. Die gebruik ik eigenlijk alleen maar heuvelaf; verder rijd ik eigenlijk continu/constant 25-26km/u in vierde versnelling op standje 'Tour' (tweede ondersteuningsstand).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
@Wok Dank! De Grenoble is inderdaad vergelijkbaar zo te zien. En na 2000km zou je inderdaad al een aardig beeld moeten hebben, dus blij dat je er tevreden mee bent. Hoe bevalt dat Smart System eigenlijk? Is dat gewoon een appje om je ritgegevens bij te houden, of zitten er Smart-dingen in de fiets zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 17:32

Rayzman

+31 Rayzman

Ik heb een Batavus met smart systeem en buiten dat je ritinfo wordt vastgelegd kan je de ondersteuning standen aanpassen, heb je een e-lock waarmee de fiets geen ondersteuning geeft als hij gelocked is en kan je met een extra gps module een alarm op je fiets hebben. Ook kan je OTA updates doen van je fiets.
Wil je echter één van de ondersteunings standen vervangen voor de auto mode moet je dat bij je FM laten doen.

specs pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 10:08

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

passie2010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Volgens de Nederlandse wet heb je langer garantie (normaal te verwachten levensduur van een product) dan de Europese die grofweg uitgaat van max 24 mnd. Veel ondernemers en fabrikanten richten zich op de europese richtlijn omdat die voor hun gunstiger uitpakt maar voor aankopen binnen Nederland is de Nederlandse wetgeving leidend. Voor een display (geen slijtage onderdeel) is dat zeker meer dan 3 jaar dus ik zou persoonlijk niet akkoord gaan als ze zich baseren op geen garantie. (mits je het display normaal hebt gebruikt) ze kunnen wel vragen voor een financiële compensatie op basis van afschrijving op de normale levensduur.
Daar zijn we van op de hoogte, maar omwille van de snelheid van de reparatie hebben we er toch maar voor gekozen het gewoon laten vervangen. Telefonisch was er absoluut niets mogelijk rondom garantie/consumentenrecht (of uit coulance). Helaas is de fiets destijds niet door mijn vriendin maar door een familielid gekocht, dus ik verwacht dat onze rechtsbijstandsverzekering er ook niets mee wil doen. Misschien dat we nog een geschreven klacht indienen, al verwacht ik er niets van (gezien de negatieve ervaringen betreft service die je overal over Amslod leest).

Ik denk dat we het er dus maar bij laten. Maar ik post onze ervaring natuurlijk wel graag in topics zoals deze, om andere mensen te helpen een betere keuze te maken :)
Foxhill schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Een ebike moet zeker langer dan 3 jaar mee gaan. Maar er mag met 3 jaar wel een reparatie nodig zijn. Zoals een display vervangen.

Ik zou juist verwachten dat je op het nieuwe display (mits/omdat je hem betaald hebt) weer opnieuw garantie zit.
Klopt, we hebben weer 2 jaar garantie op het nieuwe display. Het vorige display was overigens ook al eens vervangen (binnen de 3 jaar garantie), dus dit is de derde inmiddels. We hopen dat deze over 23 maanden kapot gaat, zodat we weer op tijd een nieuwe kunnen krijgen :|

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Rayzman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:13:
Ik heb een Batavus met smart systeem en buiten dat je ritinfo wordt vastgelegd kan je de ondersteuning standen aanpassen, heb je een e-lock waarmee de fiets geen ondersteuning geeft als hij gelocked is en kan je met een extra gps module een alarm op je fiets hebben. Ook kan je OTA updates doen van je fiets.
Wil je echter één van de ondersteunings standen vervangen voor de auto mode moet je dat bij je FM laten doen.
Ah, mooie opties. Dan heb ik morgen wat dingen om te checken en na te vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6aw
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-07 19:44
Ik heb wel een leuke fiets bij Stella zien staan in de aanbieding voor 2500€ nu komt van de 3400€ af.
Nu was mijn gedachte wat zal je nog kunnen afdingen?
Ik dacht sowieso een zwaardere accu.
Maar in deze tijden gaat de fietsen handel niet heel snel en stella staat er ook niet geweldig voor.

2200€ en upgrade accu was mijn gedachte of is dat te veel van het goede?

[ Voor 5% gewijzigd door r6aw op 25-10-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 22:12
r6aw schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:10:
Ik heb wel een leuke fiets bij Stella zien staan in de aanbieding voor 2500€ nu komt van de 3400€ af.
Nu was mijn gedachte wat zal je nog kunnen afdingen?
Ik dacht sowieso een zwaardere accu.
Maar in deze tijden gaat de fietsen handel niet heel snel en stella staat er ook niet geweldig voor.

2200€ en upgrade accu was mijn gedachte of is dat te veel van het goede?
Ik denk dat je daar niks van af krijgt. Er is al bij a 30% af…
Maar je kan het altijd vragen….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:04
Wok schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:42:
@Daftz Hier eigenaar van een Grenoble C5 sinds april dit jaar. Redelijk vergelijkbaar qua specs dus (riem, Nexus 5, Performance Line 75Nm, Smart System). Zeer tevreden mee! :) Fiets wordt hier ook hoofdzakelijk voor woon-werk gebruikt (11km enkele reis), maar ook bezoek aan vrienden, kroeg, etc.. op < 20 km enkele reis gaat tegenwoordig met deze fiets. De teller staat inmiddels dan ook op een haar na op 2000km.

Persoonlijk vind ik de vijfde versnelling er 'voor spek en bonen' op zitten. Die gebruik ik eigenlijk alleen maar heuvelaf; verder rijd ik eigenlijk continu/constant 25-26km/u in vierde versnelling op standje 'Tour' (tweede ondersteuningsstand).
Hoe bevallen de 5 versnellingen op de langere termijn? Mijn vriendin en ik zijn aan het twijfelen tussen de Grenoble C5 en de Grenoble C8. De C5 voornamelijk door de riem en de krachtigere motor, de C8 door de 8 versnellingen.

Bij de winkel waar wij geweest zijn heb je niet echt de mogelijkheid om een proefrit te maken in een bochtigere omgeving. De weg daar is vooral recht met een drukke rijbaan er naast. Door deze omstandigheden merk je dat de C5 met zijn 5 versnellingen geen nadeel heeft ten opzichte van 8 versnellingen.

De rit voor mijn vriendin naar haar werk gaat echter over een brug en is wat bochtiger. Mijn rit is voornamelijk vlak maar ook bochtiger. Totaal niet te vergelijken met een vlakke rechte weg. Wij twijfelen of bij die wegsituatie de ruimere keuzemogelijkheid bij 8 versnellingen meer voordeel biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 07:06

ericplan

5180 Wp PV

@AlxRoelofs Misschien staat hier je antwoord? De Nexus 5 is speciaal ontwikkeld voor e-bikes.
https://www.pegasus-bikes...aaf-speciaal-voor-e-bikes

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

@AlxRoelofs Je quote mijn ervaring nota bene zelf al ;)

Op 'kruisssnelheid' (25 à 26 km/u; stand 'Tour') rijd ik altijd in vierde versnelling (cadans 65~70) en dat eigenlijk op 99% van mijn woon-werk route (combinatie van dorps-/stadsverkeer - geen verkeerslichten - en buitengebied, grotendeels vlak, enkele viaducten/bruggen). Ook heuvelop (viaduct) kan ik gewoon makkelijk snelheid houden in vierde versnelling zonder de ondersteuning op te schroeven. De facto staat mijn fiets eigenlijk 'vast' in vierde versnelling en ondersteuningsstand 'Tour'. Alleen bij afremmen voor rotondes (kruisend autoverkeer; auto voorrang) schakel ik eens terug naar drie of - bij (bijna) stilstand - twee.

De vijfde versnelling gebruik ik alleen heuvelaf; voor gebruik op vlak wegdek vind ik hem te lang (ik fiets graag met een wat hogere cadans).

Als je mijn (globale) route wilt StreetViewen om een beeld te vormen: Aarle-Rixtel, via landgoed/kasteel Croy over Helmond-Stiphout en Helmond-Brandevoort naar Mierlo.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:04
ericplan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:34:
@AlxRoelofs Misschien staat hier je antwoord? De Nexus 5 is speciaal ontwikkeld voor e-bikes.
https://www.pegasus-bikes...aaf-speciaal-voor-e-bikes
Wok schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:23:
@AlxRoelofs Je quote mijn ervaring nota bene zelf al ;)

Op 'kruisssnelheid' (25 à 26 km/u; stand 'Tour') rijd ik altijd in vierde versnelling (cadans 65~70) en dat eigenlijk op 99% van mijn woon-werk route (combinatie van dorps-/stadsverkeer - geen verkeerslichten - en buitengebied, grotendeels vlak, enkele viaducten/bruggen). Ook heuvelop (viaduct) kan ik gewoon makkelijk snelheid houden in vierde versnelling zonder de ondersteuning op te schroeven. De facto staat mijn fiets eigenlijk 'vast' in vierde versnelling en ondersteuningsstand 'Tour'. Alleen bij afremmen voor rotondes (kruisend autoverkeer; auto voorrang) schakel ik eens terug naar drie of - bij (bijna) stilstand - twee.

De vijfde versnelling gebruik ik alleen heuvelaf; voor gebruik op vlak wegdek vind ik hem te lang (ik fiets graag met een wat hogere cadans).

Als je mijn (globale) route wilt StreetViewen om een beeld te vormen: Aarle-Rixtel, via landgoed/kasteel Croy over Helmond-Stiphout en Helmond-Brandevoort naar Mierlo.
Bedankt beide! Ik neig dankzij jullie informatie extra naar de C5. Het heeft weinig nadeel maar de krachtigere motor en de riemaandrijving zijn voor mij juist wel voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-07 18:28
De Nexus 5 is een prima naaf. Het argument dat de Nexus 7 en 8 niet geschikt zijn voor sterkere motoren neem ik zelf ter kennisgeving aan. Ik heb geen nadelige ervaring met een Nexus 8 en een 80 Nm sterke Yamaha motor. Deze fiets wordt nog steeds dagelijks gebruikt en is ondertussen 5 jaar oud.

Ik heb toch de voorkeur voor de Nexus 8 omdat de versnellingen dichter bij elkaar zitten. Maar als dit in combinatie gaat met een zwakkere motor. Denk ik toch dat de Nexus 5 neem met de sterkere motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:23:
De Nexus 5 is een prima naaf. Het argument dat de Nexus 7 en 8 niet geschikt zijn voor sterkere motoren neem ik zelf ter kennisgeving aan. Ik heb geen nadelige ervaring met een Nexus 8 en een 80 Nm sterke Yamaha motor. Deze fiets wordt nog steeds dagelijks gebruikt en is ondertussen 5 jaar oud.

Ik heb toch de voorkeur voor de Nexus 8 omdat de versnellingen dichter bij elkaar zitten. Maar als dit in combinatie gaat met een zwakkere motor. Denk ik toch dat de Nexus 5 neem met de sterkere motor.
Zou het niet kunnen dat het koppel van je motor wat begrensd is door de fabrikant?
Velo de Ville doet dat in elk geval, dat staat op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:23:

Al moet ik zeggen dat mijn Nexus 8 naaf echt wel eens op z'n donder krijgt en deze slaat zo goed als nooit over. Ik heb een Bosch Active line plus (50nm), maar als ik met wind tegen een dijk moet beteugelen dan is het standje turbo, motor vol open en zelf ook flink meetrappen. Geeft geen kik.

Alleen schakel ik wel goed. Ik houd mijn benen geheel stil en geef de naaf na het schakelen 1 seconde rust om goed aan te grijpen. Met gehaast schakelen en te snel weer volle tractie geven gaat zo'n naaf niet lang mee. Of het een Nexus 8 is of een nexus 5. De 5 is wat steviger gebouwd en heeft een 4e wiel bij het zonnewiel, dus zeggen ze dat je onder belasting mag schakelen (ze willen immers dat jij na 2 jaar weer een nieuw binnenwerk gaat kopen). Ook hier niet doortrappen bij het schakelen. Als een 60nm of nog hoger flink kracht zet op de naaf en jij schakelt dan, loopt heel de naaf vlug in de soep.

Waarom die korte rust na het schakelen hoor ik je denken:
Dit heeft te maken met de versnellingskabel. In de naaf zit een veer die de kabel strak houd en als jij schakelt duurt het heel even voor de naaf precies goed staat. Die veer moet weer eerst goed staan en de kabel is nooit zo soepel dat dit 'instant' is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daftz
AlxRoelofs schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

[...]

Bedankt beide! Ik neig dankzij jullie informatie extra naar de C5. Het heeft weinig nadeel maar de krachtigere motor en de riemaandrijving zijn voor mij juist wel voordelen.
Ik heb dinsdag een uurtje op de C5 gefietst en kan beamen wat @Wok zegt. In de 4e versnelling fietst ie erg prettig, en volgens mij kun je daar het gros van de tijd in blijven fietsen. 5e versnelling is op vlak wegdek inderdaad wat te lang.

Heel fijne fiets, ik heb 'm dezelfde dag besteld, incl. een accu-upgrade. Morgen wordt ie bezorgd.

Nu nog tweede slot en verzekering bij elkaar scharrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:13
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Zou het niet kunnen dat het koppel van je motor wat begrensd is door de fabrikant?
Velo de Ville doet dat in elk geval, dat staat op hun site.
Klopt, heb ik ook bij meerdere merken opgemerkt. Adverteren met een motor met meer dan 9000 power, maar dan wel knijpen, want we hebben er een papier mâché naaf in gestoken. |:(
jimh307 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:41:
Alleen schakel ik wel goed. Ik houd mijn benen geheel stil en geef de naaf na het schakelen 1 seconde rust om goed aan te grijpen.
Ik hou het wel op derailleur als ik het zo lees... Ik temper wel wat bij het schakelen, maar als er een heel stappenplan aan te pas moet komen, laat al maar. Het helpt ook niet dat de meeste naven waar ik mee heb gereden, veel problemen hadden met het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Klopt, heb ik ook bij meerdere merken opgemerkt. Adverteren met een motor met meer dan 9000 power, maar dan wel knijpen, want we hebben er een papier mâché naaf in gestoken. |:(

[...]

Ik hou het wel op derailleur als ik het zo lees... Ik temper wel wat bij het schakelen, maar als er een heel stappenplan aan te pas moet komen, laat al maar. Het helpt ook niet dat de meeste naven waar ik mee heb gereden, veel problemen hadden met het schakelen.
Dan is er nog de enviolo.
Die kan wel een hoog koppel aan en werkt traploos, maar je boet wat rendement in. Ik ben er tevreden mee.

Je bent wat streng met je "papier maché".
jimh207 is gewoon extra voorzichtig, dat doet niet iedereen, en toch zijn er weinig problemen met de Nexus8 en Alfine naven.
Dat zou voor mij echt geen reden zijn om die links te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

[...]

Dat extra voorzichtig zijn gaat later geheel automatisch. Het is een beetje vergelijkbaar met schakelen in de auto. Hierbij laat je ook niet je koppeling 'schieten'. Dat gaat later geheel automatisch. Met de fiets net zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Derailleur betekent ook:
Geen riem
Geen gesloten kettingkast
Verplicht kettingonderhoud

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

[...]

[...]

Bij een derailleur moet je ook even stoppen met trappen bij het schakelen, als je dat ook gewoon bij een interne naafversnelling doet dan blijft de boel gewoon heel.
ericplan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Derailleur betekent ook:
Geen riem
Geen gesloten kettingkast
Verplicht kettingonderhoud
Dit inderdaad ook ja, voor mensen die het hele jaar door fietsen zou ik een derailleur echt afraden. Modder, regen, sneeuw, je kettingonderhoud wordt bijna dagelijks onderhoud in de wintermaanden.
Riem + interne versnellingsnaaf, ik wil zelf nooit meer iets anders. Het doet het gewoon en is onderhoudsvrij.
2e beste optie: ketting in kettingkast met interne versnellingsnaaf.

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 27-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

2e beste optie: ketting in kettingkast met interne versnellingsnaaf.
Je ketting wordt dan minder snel vuil en slijt zeker minder.
Maar als je eens een band moet wisselen, of je wiel er uit halen, dan is zo'n kettingkast toch echt een kutsysteem wat je amper zonder rammels terug in elkaar krijgt. Ik haat kettingkasten, en ben dikke fan van riemen.

Nu heb ik een riem en enviolo. Dat is prima, maar sneller trappen dan 25 is heel moeilijk, dan voel je inefficientie van de naaf wel.
Volgende fiets overweeg ik toch een Nexus 5 of 8.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:13
Ik raak hier precies een gevoelig snaartje. Ieder heeft zijn voorkeuren, ik heb uitgebreid getest en derailleur had aanzienlijk de voorkeur voor de manier dat ik rij. Ik gebruik men hele bereik van men versnellingen en ik schakel frequent. Dat lukt(e) (me) minder vlot op een naafversnelling. De high-end naven (Rohloff) gingen beter, maar dan weer gesukkel met grip shifters of ombouw en voor die prijs was dat de moeite niet waard.

@Tommie12 Een enviolo kon me al helemaal niet bekoren.
@jimh307 Bij het vertrekken ga ik op een paar seconden door enkele versnellingen, dat gaat wel optellen.
@ericplan Dat extra onderhoud neem ik dan graag voor lief.
@Metro2002 Schakelen met iets kracht inhouden, ja. Niet trappen met een derailleur, dan ga je ook niet veel schakelen.

Misschien als de motor-gearbox combo's meer op punt komen, dat ik deze nog eens zal testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23
IceTeaGX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
Ik raak hier precies een gevoelig snaartje. Ieder heeft zijn voorkeuren, ik heb uitgebreid getest en derailleur had aanzienlijk de voorkeur voor de manier dat ik rij. Ik gebruik men hele bereik van men versnellingen en ik schakel frequent. Dat lukt(e) (me) minder vlot op een naafversnelling. De high-end naven (Rohloff) gingen beter, maar dan weer gesukkel met grip shifters of ombouw en voor die prijs was dat de moeite niet waard.

@Tommie12 Een enviolo kon me al helemaal niet bekoren.
@jimh307 Bij het vertrekken ga ik op een paar seconden door enkele versnellingen, dat gaat wel optellen.
@ericplan Dat extra onderhoud neem ik dan graag voor lief.
@Metro2002 Schakelen met iets kracht inhouden, ja. Niet trappen met een derailleur, dan ga je ook niet veel schakelen.

Misschien als de motor-gearbox combo's meer op punt komen, dat ik deze nog eens zal testen.
Het is niet echt voorkeur, het is ook waarvoor je hem wilt gebruiken. Als ik hier in Limburg in het heuvelland fiets met een naafversnelling en op de Cauberg wil schakelen, dan verlies ik mijn momentum.. (stoppen met trappen) als je veel heuvels fietst lijkt het me helemaal niks. Ik heb ook bewust voor een derailleur gekozen (terwijl het meer onderhoud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
IceTeaGX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
Ik raak hier precies een gevoelig snaartje. Ieder heeft zijn voorkeuren
Geen gevoelige snaar, maar puur een persoonlijke mening, en dat mag uiteraard.

Zoveel smaken, zoveel keuzes en als jij blij wordt van een derailleur, dan is dat prima natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-07 18:20
Beste E-bikers,

Ik ben nieuw op dit topic(ik ben blij dat er een vaste is, was ook wel te verwachten opzich).

Ik zit met een probleempje: Ik heb een e-bike van Bosch. de welbekende.

Kan je een tijdje doorrijden op een motor die defect is? Of maakt dat niet uit? Normaal gesproken als je doorgaat op iets wat defect is, dan is de kans zeker aanwezig dat je het probleem erger maakt. Daar dacht ik ff aan.

Het begon ermee dat ik een klap hoorde rond de versnellingsbak en toen schoot mijn realtime km/u scherm naar 0.0. Daarna vertraagde de fiets en hij duwt zichzelf nu nog af en toe op snelheid. Maar ik fiets nu met een afgeremde snelheid. Dit probleem terzijde, hier ga ik gewoon voor naar de fietsenmaker.

Ik trap er zegmaar gewoon nog mee door terwijl het defect is, omdat het anders echt niet te doen is met dit vreselijke weer. Ik wil gewoon snel thuis zijn, haha.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 18:01
luukdr98 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:18:
Beste E-bikers,

Ik ben nieuw op dit topic(ik ben blij dat er een vaste is, was ook wel te verwachten opzich).

Ik zit met een probleempje: Ik heb een e-bike van Bosch. de welbekende.

Kan je een tijdje doorrijden op een motor die defect is? Of maakt dat niet uit? Normaal gesproken als je doorgaat op iets wat defect is, dan is de kans zeker aanwezig dat je het probleem erger maakt. Daar dacht ik ff aan.

Het begon ermee dat ik een klap hoorde rond de versnellingsbak en toen schoot mijn realtime km/u scherm naar 0.0. Daarna vertraagde de fiets en hij duwt zichzelf nu nog af en toe op snelheid. Maar ik fiets nu met een afgeremde snelheid. Dit probleem terzijde, hier ga ik gewoon voor naar de fietsenmaker.

Ik trap er zegmaar gewoon nog mee door terwijl het defect is, omdat het anders echt niet te doen is met dit vreselijke weer. Ik wil gewoon snel thuis zijn, haha.

Welkom.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of de motor wel of niet nog ondersteund, of die lawaai maakt bij gebruik en of die klap in je motor of in je versnellingsnaaf gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Welkom.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of de motor wel of niet nog ondersteund, of die lawaai maakt bij gebruik en of die klap in je motor of in je versnellingsnaaf gebeurde.
Die motor is in ieder geval niet in orde. Ik zou zoiets niet vertrouwen en als het mij overkomt gaat deze linea recta naar de FM.

Ik zou er niet te lang mee blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 09:43
....
Het begon ermee dat ik een klap hoorde rond de versnellingsbak en toen schoot mijn realtime km/u scherm naar 0.0. Daarna vertraagde de fiets en hij duwt zichzelf nu nog af en toe op snelheid. ....
Als je met versnellingsbak de versnellingsnaaf bedoeld en je snelheid slechts 0.0 aangeeft, zou het de spaakmagneet kunnen zijn die ergens tegenaan geslagen is in het achterwiel.
De motor is dan niet stuk, maar kan niet goed meer werken zonder snelheidssensor.
Maar zoals @Foxhill al aangeeft is je verhaal niet echt duidelijk en betreft dit enkel gissen.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 28-10-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07 23:36
Beste E-bikers,
..

Snap even niet waarom je niet gewoon een andere fiets pakt, heb er zelf 3 ;) Gewoon een random stadfiets oid lenen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
somethingthere schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:03:
Speed pedelecs heb ik al naar gekeken, helaas mogen die niet op het verplichte fietspad waardoor je heel vaak de rijbaan op moet. Dit lijkt me zelf enorm vervelend (gevaarlijk zelfs) en ook moeilijk route plannen. Google maps heeft geen aparte optie voor bromfietsers, dus je moet dan echt moeilijk gaan uitvogelen hoe je gaat fietsen. Dan neem ik nog liever een scooter, hoe jammer dat dan ook is.

Als de speed pedelec gewoon het fietspad op mocht had dat de oplossing geweest.
Beetje late reactie, maar waarom niet gewoon op dat fietspad gaan rijden? Wordt toch gewoon gedoogd door zo goed als alle agenten, als ze al weten wat een pedelec is? (ik spreek uit ervaring) Diverse collega's van me hebben ook hun gele plaatje er af gehaald (rijden wel netjes legaal verder, dus verzekering, kenteken en helm).

Zo te lezen kun je op die route echt winst halen met een pedelec, ik rij ook op een route met weinig stops of verkeer, Ik doe de 18km binnen 35 minuten. Op een vervangende gewone e Bike deed ik er dik 45 min over. scheelt dus 2x12min per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:07

KroeT

[...]

Ik zoek al een flinke tijd naar een deugdelijke lange (laaaaaange!) regenbroek. Ik heb (jeans-)lengtemaat 38 maar breedtemaat 32. Lang en dun dus. Alhoewel ik het liever lang en fit noem. De langste broek die ik tot dusverre heb gedragen is van Decathlon, maar die is technisch gezien lengtemaat 34. Alle Agu-broeken hebben een binnenbeenlengte van maximaal 86 centimeter, uitgaande van een XXXL-breedtemaat. Mijn binnenbeenlengte is een meter maar mijn buik is te plat. Als ik bij dat alles de kniebuiging en fietsbeweging tel dan komen alle broeken die ik tot nu toe heb gepast tot halverwege mijn kuit.
Om dat te compenseren heb ik overschoenen aan die driekwart van mijn kuit bedekken. Probleem is dat ik maat 49 heb en dat deze regenoverschoenen maar met heel veel moeite passen waardoor ze snel scheuren. Ik ben toe aan mijn derde paar. Ik zou graag een duurzamere oplossing vinden, in de vorm van een set deugdelijke regenoverschoenen (maat 49, en 50 cm hoog) en een goede extreem lange regenbroek. Een andere combinatie kan ook, want ik kan met 50 cm hoge regenoverschoenen ook een kortere regenbroek aan, of ik kan met een langere regenbroek ook kortere regenoverschoenen aan. Die laatste heb ik al in huis, maar blijken voor mijn huidige regenbroeken te kort. Weet iemand een adres voor me?

Wat ik al heb:

Medium lange regenoverschoenen[/url] die sterk en duurzaam zijn en de juiste maat hebben maar eigenlijk te kort zijn: GripGrab Dryfoot 2.
Extreem lange regenoverschoenen die lang genoeg zijn maar eigenlijk te klein voor mijn absurde schoenen: Willex Regenoverschoenen.
Decathlon regenbroek die te kort is maar in combinatie met de Willex overschoenen wel ongeveer werkt, maar de kwaliteit is matig: BTwin 540 regenbroek
Goede regenbroek, fantastisch op alle manieren (inclusief rits tot mijn heupen voor easy access met mijn grote lompe voeten) behalve de lengte: zelfs met mijn lange overschoenen net te kort omdat deze heel raar blijft opstropen op de fiets: Rab Downpour Eco XL Long.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

_Anvil_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Beetje late reactie, maar waarom niet gewoon op dat fietspad gaan rijden? Wordt toch gewoon gedoogd door zo goed als alle agenten, als ze al weten wat een pedelec is? (ik spreek uit ervaring) Diverse collega's van me hebben ook hun gele plaatje er af gehaald (rijden wel netjes legaal verder, dus verzekering, kenteken en helm).

Zo te lezen kun je op die route echt winst halen met een pedelec, ik rij ook op een route met weinig stops of verkeer, Ik doe de 18km binnen 35 minuten. Op een vervangende gewone e Bike deed ik er dik 45 min over. scheelt dus 2x12min per dag.
Totdat je een keertje ergens tegenaan klapt omdat mensen die snelheid niet verwachten. Ik vind dit gewoon onverantwoord. Ik kom 's morgens ook wel eens een ebike tegen (denk ik, maar als ik dit zo lees kon het ook wel eens een speed pedelec zijn), als ik niet netjes had gestopt en goed gekeken had hij er echt wel tegenaan geknald. Die ging zeker 35+. Ik maak er zelf een gewoonte van als ik op mijn scooter een fietspad kruis echt wel goed te kijken. Je kan er niet meer vanuit gaan dat mensen 20-25 km/u gaan. Mensen gaan helaas het recht in eigen handen nemen omdat het toch wel altijd goed gaat. Tot die ene keer dan, en dan is het huilen terwijl zij zelf de boosdoener zijn...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@KroeT Misschien ook hier vragen Waar koop je dat - Deel 2
Daar zitten wel wat creatievelingen als het op zoeken aankomt.
Er is dacht ik geen algemeen fiets topic?
(Anders een broek door je naaiatelier laten verlengen met de stof van een tweede? Zeilbroeken willen wel eens wat langer uitvallen maar die zijn er dacht ik ook niet in lengtematen)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
TTLCrazy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Totdat je een keertje ergens tegenaan klapt omdat mensen die snelheid niet verwachten. Ik vind dit gewoon onverantwoord. Ik kom 's morgens ook wel eens een ebike tegen (denk ik, maar als ik dit zo lees kon het ook wel eens een speed pedelec zijn), als ik niet netjes had gestopt en goed gekeken had hij er echt wel tegenaan geknald. Die ging zeker 35+. Ik maak er zelf een gewoonte van als ik op mijn scooter een fietspad kruis echt wel goed te kijken. Je kan er niet meer vanuit gaan dat mensen 20-25 km/u gaan. Mensen gaan helaas het recht in eigen handen nemen omdat het toch wel altijd goed gaat. Tot die ene keer dan, en dan is het huilen terwijl zij zelf de boosdoener zijn...
Dat is een algemeen probleem met de spd pedelec, zelf rij ik echter over ruime en/of verlaten fietspaden en mogelijk de vraagsteller ook. Het krioelt sowieso van de illegale voertuigen op en rond het fietspad tegenwoordig, opgevoerde eBikes en zag laatst weer een kind op een fatbike met 30+ tussen het winkelend publiek doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 09:36
Mijn vrouw belde mij deze namiddag op met slecht nieuws: voorwiel van haar Gazelle Ultimate is gestolen in het station... Waanzin wie er nu een voorwiel steelt. De rest van de fiets was uiteraard gesloten aan obstakel en we hebben een fietsverzekering. Spijtig genoeg wordt een voorwiel niet gedekt door de verzekering. Klote en wat nog allemaal meer maar niets aan te doen, kop .

Volgens de site van Gazelle is de fiets uitgerust met onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-achlo_i3JPsRn09hErIyt4rL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p0SkRM9ZzqUpCT3ihHcneAxW.jpg?f=user_large

Ik vind alleen maar ongespaakte (en zonder naaf) wielen terug via Google.
Iemand die de gouden tip heeft en mij een gespaakt wiel kan linken? Mijn eeuwige dank uiteraard... _/-\o_
Fietsdealer is deze week in verlof uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Stancke schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:28:
Mijn vrouw belde mij deze namiddag op met slecht nieuws: voorwiel van haar Gazelle Ultimate is gestolen in het station... Waanzin wie er nu een voorwiel steelt. De rest van de fiets was uiteraard gesloten aan obstakel en we hebben een fietsverzekering. Spijtig genoeg wordt een voorwiel niet gedekt door de verzekering. Klote en wat nog allemaal meer maar niets aan te doen, kop .

Volgens de site van Gazelle is de fiets uitgerust met onderstaande:
[Afbeelding]

Ik vind alleen maar ongespaakte (en zonder naaf) wielen terug via Google.
Iemand die de gouden tip heeft en mij een gespaakt wiel kan linken? Mijn eeuwige dank uiteraard... _/-\o_
Fietsdealer is deze week in verlof uiteraard.
3de hit. Ik googelde gewoon op ‘fietswielen kopen’.
https://www.fietsonline.c...en/28inch-voorwielen.html

En nu het juiste kiezen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Tommie12 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

3de hit. Ik googelde gewoon op ‘fietswielen kopen’.
https://www.fietsonline.c...en/28inch-voorwielen.html

En nu het juiste kiezen…
Ja, drukte mij verkeerd uit: iemand die weet waar ik exact hetzelfde wiel kan bestellen? Ik vind alleen maar ongespaakte velgen terug van bovenstaand merk. Excuses, gewone wielen had ik ook al gevonden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Stancke schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ja, drukte mij verkeerd uit: iemand die weet waar ik exact hetzelfde wiel kan bestellen? Ik vind alleen maar ongespaakte velgen terug van bovenstaand merk. Excuses, gewone wielen had ik ook al gevonden :)
Dit is niet hoe wielen kopen werkt. Er is mega variatie, dus jouw configuratie staat niet ergens in een webshop. Of je besteld deze bij een Gazelle dealer op framenummer, of je laat deze maken bij een vlechtservice. Voor dat laatste moet je meer info hebben dan in je plaatje staat, tenminste als je een iets andere velg wilt vermijden. Dus ga beter voor het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Foxhill schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Dit is niet hoe wielen kopen werkt. Er is mega variatie, dus jouw configuratie staat niet ergens in een webshop. Of je besteld deze bij een Gazelle dealer op framenummer, of je laat deze maken bij een vlechtservice. Voor dat laatste moet je meer info hebben dan in je plaatje staat, tenminste als je een iets andere velg wilt vermijden. Dus ga beter voor het eerste.
Dat is duidelijk, dank u. Ga eens informeren bij de dealer dan, ik dacht dat het gemakkelijker kon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-07 22:09
heb goede ervaringen met kurbelix.de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 23-07 15:16

WCA

Ik ga er ook aan geloven, ik heb voor mijn woon-werkverkeer (17km enkele reis) een fiets besteld. Beetje blinde aankoop, er zijn weinig reviews van, maar de prijs is aantrekkelijk en de andere fiets van hetzelfde merk wordt aardig gereviewd.

Het is de https://www.ostrichoo.nl/lucius.html geworden, met supercondensator in plaats van een accu. De Zeno wordt goed beoordeeld door Bright, en de nadelen die genoemd worden zijn voor mij niet zo relevant, of neem ik vanwege de prijs op de koop toe. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen. Aanbieding, 999 euro op bol,com.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 15:04
WCA schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:36:
Ik ga er ook aan geloven, ik heb voor mijn woon-werkverkeer (17km enkele reis) een fiets besteld. Beetje blinde aankoop, er zijn weinig reviews van, maar de prijs is aantrekkelijk en de andere fiets van hetzelfde merk wordt aardig gereviewd.

Het is de https://www.ostrichoo.nl/lucius.html geworden, met supercondensator in plaats van een accu. De Zeno wordt goed beoordeeld door Bright, en de nadelen die genoemd worden zijn voor mij niet zo relevant, of neem ik vanwege de prijs op de koop toe. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen. Aanbieding, 999 euro op bol,com.
Een actieradius van 80km lees ik. Ik weet niet zeker of een supercondensator accu hetzelfde probleem heeft als Li-Ion. Maar als bij een Li-Ion fiets 80km staat kan je in de winter effectief eerder 40 km fietsen als het waait. Dan kom jij met 35km retour als een beetje in de knoop. Afhankelijk van je ondersteuning natuurlijk.
Ik hoop dat je ervaring anders is en dat je geniet van je nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Impstoker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:01:
[...]

Een actieradius van 80km lees ik. Ik weet niet zeker of een supercondensator accu hetzelfde probleem heeft als Li-Ion. Maar als bij een Li-Ion fiets 80km staat kan je in de winter effectief eerder 40 km fietsen als het waait. Dan kom jij met 35km retour als een beetje in de knoop. Afhankelijk van je ondersteuning natuurlijk.
Gevoelig voor weersomstandigheden zou de condensator volgens meerdere bronnen niet zijn. Dan nog neem ik de actieradius met een korrel zout, maar zelfs dan: er staat een fietsenoplaadstation op kantoor. Dus ze moeten wel heel extreem overdrijven qua range moet ik in de problemen komen

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

WCA schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:02:
[...]

Gevoelig voor weersomstandigheden zou de condensator volgens meerdere bronnen niet zijn. Dan nog neem ik de actieradius met een korrel zout, maar zelfs dan: er staat een fietsenoplaadstation op kantoor. Dus ze moeten wel heel extreem overdrijven qua range moet ik in de problemen komen
Volgens 1 van de reacties eronder hebben zij een actie radius van 30km met volle ondersteuning met hellingen. Normaal gebruik zonder hellingen zou je dan de 50km wel moeten kunnen aantikken lijkt mij. Mooie ontwikkeling e-bike met supercondensator in eider geval !

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TTLCrazy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
[...]

Volgens 1 van de reacties eronder hebben zij een actie radius van 30km met volle ondersteuning met hellingen. Normaal gebruik zonder hellingen zou je dan de 50km wel moeten kunnen aantikken lijkt mij. Mooie ontwikkeling e-bike met supercondensator in eider geval !
Dat zou betekenen dat ik (ik ben iets meer dan 100kg ook dus er gaat misschien nog iets vanaf) zelfs in het allerslechtste geval nog een enkele reis prima moet kunnen redden. Op het werk laden en weer terug naar huis. Zo snel als dat ie laadt heb ik niet eens nodig, maar het hele idee van de supercondensator vind ik zeer aantrekkelijk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:59

Bright heeft ook VanMoof tot het eind toe positief beoordeeld en aanbevolen...Bright is in mijn ogen geen geloofwaardige reviewer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

dennisfr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:45:
[...]

Bright heeft ook VanMoof tot het eind toe positief beoordeeld en aanbevolen...Bright is in mijn ogen geen geloofwaardige reviewer.
Tsja, wat moet ik er van zeggen. Er is weinig te vinden over de fiets, maar ik neem eigenlijk nooit risico's met dit soort dingen. Nu wel een keer een gok nemen. Ik denk ook dat Bright vooral eerste indrukken en verder puur 'hoe fietst ie' en 'voelt het stevig' reviewt, niet zozeer een langetermijnreview.

Ik heb in ieder geval mijn verwachtingen niet te hoog, dan kan het alleen maar meevallen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Impstoker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:01:
[...]

Dit is wel een beetje doemdenken, ik fiets naar mn werk 2x 18km met een 400w accu spd pedelec, bereik 28 km in de hoogste ondersteunings stand :P En anders ga je van een extra keer de stekker er insteken niet dood, ook beter voor je accu dan leegrijden ;)

Vandaag had ik bij vertrek een half lege accu, dus gewoon de ondersteuning laag gezet en wat langzamer naar mn werk gereden, zeker met windkracht 5 tegen betekent dat veel stukken< 30 km/h ipv 40.. 10 min langer over gedaan? range angst is nergens voor nodig joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

_Anvil_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:55:
[...]

Dit is wel een beetje doemdenken, ik fiets naar mn werk 2x 18km met een 400w accu spd pedelec, bereik 28 km in de hoogste ondersteunings stand :P En anders ga je van een extra keer de stekker er insteken niet dood, ook beter voor je accu dan leegrijden ;)

Vandaag had ik bij vertrek een half lege accu, dus gewoon de ondersteuning laag gezet en wat langzamer naar mn werk gereden, zeker met windkracht 5 tegen betekent dat veel stukken< 30 km/h ipv 40.. 10 min langer over gedaan? range angst is nergens voor nodig joh.
En in het absolute worst case scenario moet ik een stukje fietsen zonder ondersteuning. Dat boeit me dan ook niet zo.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29

dbzfan

Nee.

De hydraulische achterrem van mijn Sparta M8b doet het steeds minder goed, ik moet hem steeds verder indrukken om te kunnen remmen. Wat ik afgelopen tijd heb gedaan is het schroefje (omcircelt op foto) bij de hendel aandraaien, dan deed hij het weer even, maar dit werkt nu niet meer. Iemand een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCo_SNonfbt5IP9QifUGsa6K07Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI5bK3osT2trQnOiNlTGINsF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5RKuU3mC45VKhlWlt-afUL0TGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjkDv6a9cFS3d07RYRsN8lQl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

dbzfan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:27:
De hydraulische achterrem van mijn Sparta M8b doet het steeds minder goed, ik moet hem steeds verder indrukken om te kunnen remmen. Wat ik afgelopen tijd heb gedaan is het schroefje (omcircelt op foto) bij de hendel aandraaien, dan deed hij het weer even, maar dit werkt nu niet meer. Iemand een oplossing?

[Afbeelding][Afbeelding]
Schroefje terugdraaien en nieuwe remblokjes monteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Een supercondensator vind ik wel interessant.

Verder zie ik een boel rode vlaggen.

Deze velgen (zonder busjes) hebben geen lange levensduur bij +-100kg en woon-werkverkeer. Deze remmen en voorvork zijn matig. De fabrikant geeft 1 jaar garantie op de fiets (niet accu), dat is vreemd en weinig. En ze stellen een eerste servicebeurt verplicht. De prijs is er ook naar. Misschien valt het mee.

Laat je ons weten hoe die condensator zich houdt? Er zijn hier meerdere mensen vast benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ericplan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:29:
[...]

Schroefje terugdraaien en nieuwe remblokjes monteren.
Ik ben echt een leek hierin.. is dit makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

dbzfan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:50:
[...]

Ik ben echt een leek hierin.. is dit makkelijk zelf te doen?
Ja, het is echt simpel. Behalve een schroevendraaier en nieuwe Magurablokjes heb je niets nodig. Draai het schroefje terug. Klik de aluminium handel naar beneden. Je kan dan de hele remklauw naar achter/omhoog schuiven tot dat het ding alleen vastzit aan het slangetje. Halve slag draaien en het oude remblokje eraf trekken. Dit is een klikbevestiging.
Het nieuw remblokje klik je er ook zo in. Daarna de remklauw terugschuiven op de pin en de aluminium handel weer omhoog drukken tot zo ver hij eerst ook zat.
Je hebt bij het klusje mogelijk last van je jasbeschermer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ericplan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, het is echt simpel. Behalve een schroevendraaier en nieuwe Magurablokjes heb je niets nodig. Draai het schroefje terug. Klik de aluminium handel naar beneden. Je kan dan de hele remklauw naar achter/omhoog schuiven tot dat het ding alleen vastzit aan het slangetje. Halve slag draaien en het oude remblokje eraf trekken. Dit is een klikbevestiging.
Het nieuw remblokje klik je er ook zo in. Daarna de remklauw terugschuiven op de pin en de aluminium handel weer omhoog drukken tot zo ver hij eerst ook zat.
Je hebt bij het klusje mogelijk last van je jasbeschermer.
Top! Bedankt voor je hulp. Ga ik blokjes bestellen en aan de slag _/-\o_
Stom dat ik er zelf niet aan dacht dat mijn blokjes weleens op konden zijn na bijna 4 jaar fietsen op een opgevoerde ebike :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-07 19:11
Ik heb een nieuwe speedpedelec, hij rijd 46km/h op de teller, maar dan moet ik heel rappe omwentelingen maken, is er een manier dat hij even rap rijd maar met minder omwentelingen per min? Ander tandwiel met minder tanden dacht ik al aan, maar is dat dan geen zwaardere belasting voor mijn knie? Ik zoek dus echt iets waardoor ik minder omwentelingen moet maken zodat ik langer aan 45km/h kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:41
ghostygod schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:49:
Ik heb een nieuwe speedpedelec, hij rijd 46km/h op de teller, maar dan moet ik heel rappe omwentelingen maken, is er een manier dat hij even rap rijd maar met minder omwentelingen per min? Ander tandwiel met minder tanden dacht ik al aan, maar is dat dan geen zwaardere belasting voor mijn knie? Ik zoek dus echt iets waardoor ik minder omwentelingen moet maken zodat ik langer aan 45km/h kan rijden.
Welke SpeedPedelec heb je? En hoeveel omwentelingen is veel? Dat kunnen de meeste Bosch motoren wel aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-07 19:11
BasvanS schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:50:
[...]

Welke SpeedPedelec heb je? En hoeveel omwentelingen is veel? Dat kunnen de meeste Bosch motoren wel aangeven?
Het is een Keidler (EBM) 15Zehn EXT met Bosch PerformanceLine Speed erop, het aantal omwentelingen moet ik nog uitzoeken hoeveel het betreft maar het was serieus werken om de 45 aan te houden op 5km afstand, heb nog maar 12km kunnen rijden, heb de fiets nog maar 1 dag en het weer zit niet echt mee hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Foxhill schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:57:
[...]

Deze velgen (zonder busjes) hebben geen lange levensduur bij +-100kg en woon-werkverkeer. Deze remmen en voorvork zijn matig. De fabrikant geeft 1 jaar garantie op de fiets (niet accu), dat is vreemd en weinig. En ze stellen een eerste servicebeurt verplicht. De prijs is er ook naar. Misschien valt het mee.

Laat je ons weten hoe die condensator zich houdt? Er zijn hier meerdere mensen vast benieuwd.
Ik laat zeker weten hoe het bevalt.

De garantie op de fiets neem ik voor lief, al mijn fietsen hiervoor zijn tweedehands geweest en daar heb ik nooit langer dan een half jaar garantie op gehad eigenlijk, maar goed we gaan het zien. Ik heb een fijne fietsenmaker in de buurt en die verplichte servicebeurt mag ook bij een andere fietsenmaker volgens Ostrichoo.

Ik heb nu ook een vrij goedkope tweedehands stadsfiets (zonder elektra), die heb ik een jaar of 10-12 gebruikt, inclusief vele kilometers naar werk. Ik kom alleen op fietspaden en met name buiten de bebouwde kom.

Van mij hoeft het in ieder geval allemaal niet perfect, super smooth of verfijnd te zijn. Gewoon opstappen en gaan, en hopelijk niet te veel gezeur met betrouwbaarheid.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Normaal is een supercondensator goed voor heel snel laden en ontladen, maar is de energiedichtheid laag..
En dan is er een behoorlijke zelfontlading. Als je de fiets een paar weken laat staan, dan is de kans groot dat de condensator leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tommie12 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:36:
[...]

Normaal is een supercondensator goed voor heel snel laden en ontladen, maar is de energiedichtheid laag..
En dan is er een behoorlijke zelfontlading. Als je de fiets een paar weken laat staan, dan is de kans groot dat de condensator leeg is.
Ik ben van plan om de fiets elke dag te gebruiken, en als ie wel een keer wat langer staat dan is ie dus in een half uurtje vol. Dus ik vind het allemaal niet zo spannend. Net wat je beoogde doel is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:41
ghostygod schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:55:
[...]

Het is een Keidler (EBM) 15Zehn EXT met Bosch PerformanceLine Speed erop, het aantal omwentelingen moet ik nog uitzoeken hoeveel het betreft maar het was serieus werken om de 45 aan te houden op 5km afstand, heb nog maar 12km kunnen rijden, heb de fiets nog maar 1 dag en het weer zit niet echt mee hier ;-)
Heb je de Versie met Deore XT 10-speed? Dan zou je toch niet zoveel omwentellingen moeten maken in het hoogste verzet. Stomme vraag mss, maar zit je dan wel op het hoogste verzet? Kleinste blad achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Het is aardig budget en échte supercondensatoren kosten meer als heel die fiets. Waarschijnlijk zijn het gewoon LiFePO4 blokken (rechthoek met cellofaan verpakt) welke vrij onzuiver zijn. Ze kunnen een sloot stroom leveren waar je U tegen zegt, dat klopt, maar als ze 3 jaar meegaan mag je blij zijn. Deze blokken zijn ook vrij breekbaar (ze ontvlammen niet, maar zijn dan niet meer bruikbaar). Het kunnen ook deze zijn:https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=iHx6dp8jRGZB

Veilig? Dat wel.
Betrouwbaar? Nee.
Goedkoop? Ja.
Dus? goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 06:24
dbzfan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:05:
[...]
Top! Bedankt voor je hulp. Ga ik blokjes bestellen en aan de slag _/-\o_
Stom dat ik er zelf niet aan dacht dat mijn blokjes weleens op konden zijn na bijna 4 jaar fietsen op een opgevoerde ebike :+
Kleine aanvulling:

- Maak alles meteen schoon met een zachte tandenborstel.
- Als je third-party blokken neemt ben je aanzienlijk goedkoper uit. Simson blokken bevallen goed en passen netjes (megadoos met 25 sets besteld in de aanbieding, drie fietsen en heel veel kilometers maakten dat wel rendabel). Overigens doen wij per fiets al snel drie setjes per jaar :+

Maar ik heb ook wel eens blokken gehad die net iets te dik waren. Als die niet goed teruggaan bij het loslaten van de remhendel moet je ze bij het deel waar ze op de zuiger klemmen een klein beetje bijschuren, dus dat was ook simpel op te lossen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 01-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
Stancke schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Let op! Onderstaande gaat over het voorwiel, bij het achterwiel zit je vast aan dezelfde achternaaf (maar ook dan is de velg en de spaak best vrij verkiesbaar).

Een wiel is meestal een combinatie van onderdelen van drie merken. De naaf, de spaak en de velg. In dit geval is de Velg van Ryde (vroeger bekend als Rigida), de naaf vermoedelijk van Shimano en de spaak no-brand (of Sapim).

Het hoeft niet exact het zelfde wiel te zijn. De merken boeien eigenlijk ook niet, al is de combi Ryde/Sapim/Shimano een hele behoorlijke keuze. Als de maat goed is en het heeft een voornaaf met dezelfde specs kan je verder. Onze Razers hebben tegenwoordig ook een mengelmoesje aan velgen (kwestie wat er verkrijgbaar was) en dat luistert dan nog iets nauwer dan bij jou omdat we velgremmen hebben (met schijfremmen is velgbreedte minder belangrijk).

Maar laat je dealer je maar helpen, scheelt jou keuzestress.

NERDTIME: Je hebt ook wel wielen waarbij alles van één merk is, maar die zijn of heel duur (Mountainbike/racewielen), of extreem budget. Er is volgens mij maar één merk dat naven, velgen en spaken maakt, DT Swiss. Wellicht dat merken als Fulcrum, Campagnolo en Mavic ook zelf spaken maken, maar ik durf er wel een biertje op te zetten dat ze de spaken bij Sapim/DT Swiss laten trekken naar spec. Het is namelijk erg specialistisch en voor die merken relatief kleine oplages.

Wat wil je in een voorwiel voor een gewone" fiets:"

- 36 spaaks. 32 kan probleemloos, maar dan kom je eigenlijk in een ander segment (dat vraagt dus betere onderdelen en een goede bouwer).
- Velg met scheefgeboorde gaten. Sommige mensen zweren bij gebuste velgen, maar als de spaakgaten in de juiste (scheve) hoek zijn geboord is dat eigenlijk sterker. Dit is trouwens een controversieel punt, ik ben benieuwd wat bijvoorbeeld @Foxhill daarvan vindt (je kan hier een aardige polemiek over opzetten).
- Hoe breder de velg hoe beter (interne breedte). Dit is voor ons gebruik niet heel spannend, maar de band komt hierdoor mooier op de velg te zitten. Ja een velg kan te breed zijn, maar dan moet je echt je best doen (en zit je in een heel duur segment). Voor velgremmen is dit overigens niet een optie. Simpelweg omdat de ruimte tussen de remblokken niet heel erg verstelbaar is. Maar moderne fietsen met schijfremmen hebben gelukkig niet dit probleem.
- Butted spaken van Sapim of DT-Swiss. Een "butted" spaak is sterker dan een "straight" spaak. Iedere FM die zegt dat het niet zo is weet niet waar hij het over heeft.
- Shimano naaf (bijvoorbeeld QC400 als het een Quick Release is, voor een Thru axle is er meer keus). Ja er zijn prima alternatieven, maar Shimano is wat mij betreft een simpele keuze.

Voor een stadsfiets is Ryde (Andra serie) volgens mij zo'n beetje de luxe velg in Nederland, hoogwaardig spul vindt je nu eenmaal niet op dit segment.

Echt luxe velg: DT Swiss (545D) of een Nederlands bedrijf, Rad15 (schaamteloze Plug, een ex-klasgenoot van de middelbare school). Rad15 maakt velgen die het op kunnen nemen tegen de beste (alu) velgen in de wereld. Een goede velg heeft op zich nog wel een meerwaarde, zeker als je vaak spaken stuk rijdt.

Luxe voornaaf, gewoon niet doen voor een ebike. Okay, okay, DT Swiss of Chris King als je gemaakt bent van geld. Je zit dan ook meteen met 32 spaken wat voor ons gebruik geen voordeel biedt.

/NERDTIME

[ Voor 68% gewijzigd door roffeltjes op 01-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:59:
[...]

NERDTIME: Je hebt ook wel wielen waarbij alles van één merk is, maar die zijn of heel duur (Mountainbike/racewielen), of extreem budget. Er is volgens mij maar één merk dat naven, velgen en spaken maakt, DT Swiss. Wellicht dat merken als Fulcrum, Campagnolo en Mavic ook zelf spaken maken, maar ik durf er wel een biertje op te zetten dat ze de spaken bij Sapim/DT Swiss laten trekken naar spec. Het is namelijk erg specialistisch en voor die merken relatief kleine oplages.

Wat wil je in een voorwiel voor een gewone" fiets:"

- 36 spaaks. 32 kan probleemloos, maar dan kom je eigenlijk in een ander segment (dat vraagt dus betere onderdelen en een goede bouwer).
- Velg met scheefgeboorde gaten. Sommige mensen zweren bij gebuste velgen, maar als de spaakgaten in de juiste (scheve) hoek zijn geboord is dat eigenlijk sterker. Dit is trouwens een controversieel punt, ik ben benieuwd wat bijvoorbeeld @Foxhill daarvan vindt (je kan hier een aardige polemiek over opzetten).
- Butted spaken van Sapim of DT-Swiss. Een "butted" spaak is sterker dan een "straight" spaak. Iedere FM die zegt dat het niet zo is weet niet waar hij het over heeft.
- Shimano naaf (bijvoorbeeld QC400 als het een Quick Release is, voor een Thru axle is er meer keus). Ja er zijn prima alternatieven, maar Shimano is wat mij betreft een simpele keuze.

Voor een stadsfiets is Ryde (Andra serie) volgens mij zo'n beetje de luxe velg in Nederland, hoogwaardig spul vindt je nu eenmaal niet op dit segment.

Echt luxe velg: DT Swiss (545D) of een Nederlands bedrijf, Rad15 (schaamteloze Plug, een ex-klasgenoot van de middelbare school). Rad15 maakt velgen die het op kunnen nemen tegen de beste (alu) velgen in de wereld. Een goede velg heeft op zich nog wel een meerwaarde, zeker als je vaak spaken stuk rijdt.

Luxe voornaaf, gewoon niet doen voor een ebike. Okay, okay, DT Swiss of Chris King als je gemaakt bent van geld. Je zit dan ook meteen met 32 spaken wat voor ons gebruik geen voordeel biedt.

/NERDTIME
Wow, weer wat geleerd _/-\o_

Mijn Gazelle Ultimate heeft Ryde Dutch velgen. Ik heb met deze velg nog nooit een gebroken spaak gehad. Best degelijk spul, toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ryde is prima. Eigenlijk is het belangrijkste punt de spaak en het bekende "ik zet er een biertje op" Gazelle gebruikt vast (goedkope maar goede) Sapim spaken. Er is imho geen reden om een ander merk te kiezen (Dt-Swiss heeft mijn voorkeur, maar dat verschil is zo marginaal.). No name spaken is echt een rode vlag. Als je FM je wiel spaakt kan het geen kwaad om te vragen om Sapim/DT spaken, die paar cent per spaak zou ik als klant ook zeker betalen.

Maar verder is dat Nerdy stukje echt volkomen onzin voor wat we hier doen. Maar het is toch Tweakers en het is altijd leuk om wat met kennis te flexen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-07 21:38
Hier nu al een paar weken aan het fietsen op de victoria e 6.5.

Helaas niet geheel zonder problemen. Er zijn wat onderdelen op de fiets van con-tec.
Dit is blijkbaar erge meuk. Alle probelem zijn namelijk met.deze onderdelen.

-Na 1 dag gebruik achterlicht stuk. Vervangen door axa achterlicht.
-Na 1 week gebruik gigantische herrie bij remmen voorrem. Remklauw blijkt te blijven hangen op de schijfrem. Vervangen voor shimano klauw.
-Na 2 weken gebruik zelfde probleem maar nu achter. Ook vervangen voor shimano.
-slot niet helemaal goed. Sleutel valt uit het slot als die open is. Blijft niet hangen bij ontgrendelen slot. Slot zal worden vervagen bij de eerste beurt.

Alle kapotte onderdelen zijn dus van het merk con-tec. Pure rotzooi blijkbaar. Voor de rest bevalt de fiets prima overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:13:
Ryde is prima. Eigenlijk is het belangrijkste punt de spaak en het bekende "ik zet er een biertje op" Gazelle gebruikt vast (goedkope maar goede) Sapim spaken. Er is imho geen reden om een ander merk te kiezen (Dt-Swiss heeft mijn voorkeur, maar dat verschil is zo marginaal.). No name spaken is echt een rode vlag. Als je FM je wiel spaakt kan het geen kwaad om te vragen om Sapim/DT spaken, die paar cent per spaak zou ik als klant ook zeker betalen.

Maar verder is dat Nerdy stukje echt volkomen onzin voor wat we hier doen. Maar het is toch Tweakers en het is altijd leuk om wat met kennis te flexen :+
Ryde Dutch zijn ook hoge velgen waardoor vervorming bij belasting minimaal is. Helaas wel wat smal. Sapim of DT-Swiss spaken zou ik altijd vragen als er spaken nodig zijn.

@vangoghnl Zo heel goedkoop is die fiets nu ook weer niet, maar je zou voor zo'n prijs toch niet verwachten dat je binnen 'n maand het eea moet gaan vervangen.

Ik had met mijn Gazelle Ultimate vaak geëtter met de achterrem, maar de FM heeft dat vorige maand helemaal kosteloos opgelost. Toen ik voor de 5e keer kwam met dezelfde klacht met de achterrem is de rem vervangen (nét buiten de garantie, maar met de ultieme coulance; gratis). Hij piept alleen nog als het nat is, maar ik kan nu met beide remmen tot stilstand komen zonder de achterrem net voor het stoppen los te laten omdat die anders ging gillen. Ook zit er weer goede remkracht in. Al een paar keer een geblokkeerd wiel gehad wat met de oude rem onmogelijk was.
Waarschijnlijk toch een hele kleine olielekkage geweest en olie op je schijfrem wil je écht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
vangoghnl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:34:

Helaas niet geheel zonder problemen. Er zijn wat onderdelen op de fiets van con-tec.

-Na 1 week gebruik gigantische herrie bij remmen voorrem. Remklauw blijkt te blijven hangen op de schijfrem. Vervangen voor shimano klauw.
-slot niet helemaal goed. Sleutel valt uit het slot als die open is. Blijft niet hangen bij ontgrendelen slot. Slot zal worden vervagen bij de eerste beurt.

Alle kapotte onderdelen zijn dus van het merk con-tec. Pure rotzooi blijkbaar. Voor de rest bevalt de fiets prima overigens.
Ook wel een okaye fm omdat allemaal zo te vervangen. Hij zal dat toch weer allemaal bij Victoria moeten beuren, ben benieuwd of ze ook de upgrade vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
roffeltjes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
[...]

Ook wel een okaye fm omdat allemaal zo te vervangen. Hij zal dat toch weer allemaal bij Victoria moeten beuren, ben benieuwd of ze ook de upgrade vergoeden.
Geen klachten over de fietsenmaker. Staan hier in de regio ook goed bekend. Zou niet weten hoe dat verder werkt als ze er een ander merk opzetten.
jimh307 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:00:
[...]

Ryde Dutch zijn ook hoge velgen waardoor vervorming bij belasting minimaal is. Helaas wel wat smal. Sapim of DT-Swiss spaken zou ik altijd vragen als er spaken nodig zijn.

@vangoghnl Zo heel goedkoop is die fiets nu ook weer niet, maar je zou voor zo'n prijs toch niet verwachten dat je binnen 'n maand het eea moet gaan vervangen.

Ik had met mijn Gazelle Ultimate vaak geëtter met de achterrem, maar de FM heeft dat vorige maand helemaal kosteloos opgelost. Toen ik voor de 5e keer kwam met dezelfde klacht met de achterrem is de rem vervangen (nét buiten de garantie, maar met de ultieme coulance; gratis). Hij piept alleen nog als het nat is, maar ik kan nu met beide remmen tot stilstand komen zonder de achterrem net voor het stoppen los te laten omdat die anders ging gillen. Ook zit er weer goede remkracht in. Al een paar keer een geblokkeerd wiel gehad wat met de oude rem onmogelijk was.
Waarschijnlijk toch een hele kleine olielekkage geweest en olie op je schijfrem wil je écht niet.
Ja verbaasde mij ook wel een beetje. Nu heb ik hem voor €2100 gekocht. Maar de adviesprijs is aardig stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
vangoghnl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:34:

Contec maakt geen remmen. Dat zal Trektro geweest zijn denk ik.

Contec is prima degelijk spul. Jammer dat je pech hebt met het slot en achterlicht.

Wel goede fiets. Na de eerste probleempjes heb je er vast lang plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
@roffeltjes allemaal waar wat je over die velgen schrijft. En dan heb je nog spaak patroon. Maar voor de vraagsteller is gewoon een origineel wiel of gelijkwaardig wiel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Foxhill schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:25:
[...]

Contec maakt geen remmen. Dat zal Trektro geweest zijn denk ik.

Contec is prima degelijk spul. Jammer dat je pech hebt met het slot en achterlicht.

Wel goede fiets. Na de eerste probleempjes heb je er vast lang plezier van.
Zou best kunnen. Ze zijn eraf dus kan het niet meer controleren. Is trektro wel rotzooi dan? Dat zowel voor als achter dezelfde gebreken heeft klinkt niet echt kwalitatief haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
vangoghnl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:28:
[...]

Zou best kunnen. Ze zijn eraf dus kan het niet meer controleren. Is trektro wel rotzooi dan? Dat zowel voor als achter dezelfde gebreken heeft klinkt niet echt kwalitatief haha.
Deze Trektro remmen* zijn heel vergelijkbaar met Shimano MT200. En die beiden vind je dan ook veel op fietsen tussen de €2000 en €3000. Misschien dat Trektro iets vaker een setje ertussen heeft met problemen, maar niet vaak. Ik heb ook wel eens bij een Victoria een setje Trektro’s gewoon maar vervangen voor Shimano. Je hebt gewoon wat pech gehad en/of misschien hebben ze bij rijkaar maken wat dingen gemist. Laat het je plezier van deze kwalitatief goede fiets niet belemmeren.

*Weet niet hoe dit model Trektro heet, maar wel welke het zijn die op die Victoria zal hebben gezeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 02-11-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:27:
En dan heb je nog spaak patroon. Maar voor de vraagsteller is gewoon een origineel wiel of gelijkwaardig wiel gewoon goed.
Honderd procent mee eens, maar het is en blijft tweakers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:09:
[...]

Deze Trektro remmen* zijn heel vergelijkbaar met Shimano MT200. En die beiden vind je dan ook veel op fietsen tussen de €2000 en €3000. Misschien dat Trektro iets vaker een setje ertussen heeft met problemen, maar niet vaak. Ik heb ook wel eens bij een Victoria een setje Trektro’s gewoon maar vervangen voor Shimano. Je hebt gewoon wat pech gehad en/of misschien hebben ze bij rijkaar maken wat dingen gemist. Laat het je plezier van deze kwalitatief goede fiets niet belemmeren.

*Weet niet hoe dit model Trektro heet, maar wel welke het zijn die op die Victoria zal hebben gezeten.
Eerlijk gezegd dacht ik ook dat Contec net als XLC, BBB en de hele Shumpert collectie (o.a. Ergotec) geen draaiende onderdelen maakte. Het is vooral lomp, lelijk en zwaar, zoals altijd in dat segment. *

Tektro (niet Trektro) heeft kwalitatief een enorme inhaal slag gemaakt, vroeger hadden ze nog remmen met één zuiger, maar hun huidige gamma is echt okay. Batavus monteert ook nog wel eens een ander merk (naam ben ik kwijt, compleet onbekend) en dat schijnt waardeloos te zijn, kwam ook wel door de onderdeel tekorten.

Betreft verlichting zweer ik bij vervanging bij Spanninga, prijs kwaliteit is prima. Ik vind het iets beter dan B&M wat ik nu heb(ook prima) en vooral goedkoper,

*FWIW, mijn persoonlijke voorkeuren. Als het standaard goed is zal ik het niet gaan vervangen, maar als ik vervang is dit waar ik eigenlijk altijd terecht kom.

- Stuurpen Ritchey. Bewezen sterk en niet veel duurder, veel maten en mooi afgewerkt
- Balhoofd Cane Creek (40). Kost wat, maar onverwoestbaar. IMHO net zo goed dan de veel duurdere Chris King. Erg fijn is dat Cane Creek elke mogelijke combinatie voor je kan leveren (al dan niet vaste lagerschalen, ale diamete, etc. etc.).
- Zadelpen: boeit me niet, dus dat wordt een XLC of Ergotec. => Als je iets speciaals wil dan kom je uit bij Thomson of Syntace.
- Stuur Ergotec: Veel modellen dus je kan altijd wat passends vinden, goed en goedkoop. => Luxer: Ritchey.
- Zadel Specialized BG (Ergon kan me ook wel bekoren)
- Pedalen: Shimano of Look City
- Handvatten Ergon Leather (helaas gaat Ergon rubber bij mij altijd plakken).
- Verlichting Spanninga => Luxer: Son.
- Banden Schwalbe of liever nog Continental

Ritchey, Specialized en Cane Creek zal niet elke FM kunnen leveren, maar een zadel en stuurpen kan ik zelf ook wel monteren (balhoofd laat ik doen). Giant, Bontrager (huismerk Trek) en Specialized hebben trouwens ook prima onderdelen.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 02-11-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:39:
Hallo e-bike ervaringsdeskundigen,

Voor mijn vrouw zijn wij op zoek naar een degelijke elektrische fiets.

De fiets zal gebruikt worden voor huis, tuin en keukenritjes zoals kleine boodschappen en een ritje naar de stad, met een incidenteel langere rit, daar wij het type mens zijn die niet fietsen voor het plezier maar puur uit bittere noodzaak om van A naar B te komen. We wonen in een gebied met uitsluitend vlakke wegen en weinig tot geen heuvels of andere obstakels.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en kom voor het ogenschijnlijke gebruik uit op een fiets met een Bosch middenmotor. Bafang middenmotor zou ook tot een prima optie behoren, deze blijken wat meer koppel te hebben maar voor de persoonlijke toepassing lijkt 40Nm die de standaard Bosch biedt mij meer dan genoeg te zijn. Daarnaast lees ik uit diverse bronnen dat de Bosch middenmotor ook wat zuiniger is, juist doordat hij wat minder vermogen biedt, wat weer een lichtere accu tot gevolg heeft.

Het budget mag tot een euro of 3000 zijn, iets meer mag ook maar iets minder is altijd fijn. Een fiets in de €2500 range lijkt ons bij zowel Batavus als Stella een prima stukje hardware te geven.

We willen graag wel wat proefritjes maken en hebben al wat fysieke winkels op het oog in de omgeving waar dat voor diverse merken mogelijk is, o.a. Batavus, Gazelle en Stella.

Mijn vraag aan jullie:
Zijn er nog zaken of handige tips waar we op zouden moeten letten?

Ik ga bij het proefrijden/bekijken natuurlijk letten op algehele afwerking en stevigheid van bouw, ogenschijnlijke degelijkheid. Maar wellicht zie ik nog wat dingen over het hoofd waar mensen met gebruikerservaring inmiddels wel van op de hoogte zijn?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Al een tijd geleden, maar afgelopen zaterdag een fiets gekocht (na op diverse modellen en merken bij meerdere winkels een proefritje te hebben gemaakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDtY1bmFX2Wl0tfi5GuH-m4imvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iXY8ADvSP83ktoyB8Slg26h.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Stella Livorno geworden. (Foto is het demo model waarop de proefrit is gemaakt.)

Gave fiets, trapt heerlijk. Mijn vrouw vond het niet de mooiste, maar was het wel eens dat deze een erg fijne fietservaring gaf.

En nu met 25% korting. Dat is natuurlijk nooit verkeerd, scheelt toch weer een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn. Zit zelf ook heel erg te twijfelen. Bij stella kwam er ook een model voorbij met nexus 5 en riemaandrijving voor net geen 2.000 euro. Bij de "bekendere" merken zit je dan al snel boven de 3.000.
Over de fietsen zelf lijken veel mensen wel te vreden, alleen over de service als er iets kapot is lees ik best veel negatieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

BulMi schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:57:
Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn. Zit zelf ook heel erg te twijfelen. Bij stella kwam er ook een model voorbij met nexus 5 en riemaandrijving voor net geen 2.000 euro. Bij de "bekendere" merken zit je dan al snel boven de 3.000.
Over de fietsen zelf lijken veel mensen wel te vreden, alleen over de service als er iets kapot is lees ik best veel negatieve reviews.
Hij komt pas 28 november binnen, maar zal met de tijd wel wat ervaringen posten, ook als deze negatief blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
In Amsterdam schijnt er een fatbike probleem te zijn, daar zijn vragen over gesteld, ik ben benieuwd hoe alles verloopt..Woon zelf niet in de grote stad, hier totaal geen last van fatbikes of drukte.

https://amsterdam.raadsin...nde_populariteit_fatbikes

Stukje uit de tekst:
Een algehele kentekenregistratie en keuring voor e-bikes is één van de oplossingsrichtingen waar
ik aan denk. De verwachting is dat het Rijk bij de overwegingen in ieder geval zal betrekken:
- nut en noodzaak;
- de benodigde inspanning voor de Rijksdienst voor het Wegverkeer;
- maatschappelijk draagvlak, eventuele administratieve lasten voor de burger.
3. Welke mogelijkheden ziet het college om bij het Rijk eventueel te pleiten voor een helmen kentekenplicht voor fatbikes?
Het Rijk is het bevoegd gezag ten aanzien van (nieuwe) regelgeving voor voertuigen. Het Rijk
werkt met het nationaal toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen (LEV-kader), waarvan
implementatie is voorzien in 2025, aan nieuwe regelgeving ten aanzien van het veilig gebruik van
LEV’s op de openbare weg. Voor de categorie e-bike is vooralsnog geen kentekenplicht of
helmplicht voorzien. Voor andere categorieën (zoals de zwaardere e-bakfiets) is wel een
kentekenplicht en minimumleeftijd van 16 of 18 jaar opgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dacuuu schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:51:
In Amsterdam schijnt er een fatbike probleem te zijn, daar zijn vragen over gesteld, ik ben benieuwd hoe alles verloopt..Woon zelf niet in de grote stad, hier totaal geen last van fatbikes of drukte.

https://amsterdam.raadsin...nde_populariteit_fatbikes

Stukje uit de tekst:
[...]

[...]
Klopt. Ik woon er en zie die fatbikes veel te veel. En heel erg vaak rijden ze best snel, zonder dat de trappers bewegen of de berijder trapt in een soort slowmotion. Ook jochies van twaalf, dertien op zo’n ding stunten en dollen, maar dan wel in het drukke stadsverkeer.
Wat mij betreft wordt de fatbike vanaf morgen een bijzondere bromfiets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ericplan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:24:
[...]Klopt. Ik woon er en zie die fatbikes veel te veel. En heel erg vaak rijden ze best snel, zonder dat de trappers bewegen of de berijder trapt in een soort slowmotion. Ook jochies van twaalf, dertien op zo’n ding stunten en dollen, maar dan wel in het drukke stadsverkeer.
Wat mij betreft wordt de fatbike vanaf morgen een bijzondere bromfiets.
Beter nog om ze onder snorfietsen te laten vallen; helmplicht, verzekering, kenteken, minimumleeftijd, bromfietsbewijs. Dan vallen er heul veul van die jochies af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07 21:22
Kapot schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:18:
[...]

Monteur heeft 100 meter gefietst en zei meteen: daar moet een nieuwe motor in! Best bizar voor een fiets die 1700 km gelopen heeft.....

Ik ben in afwachting van bezorging....
De afleverafspraak staat voor komende maandag, geen idee wat ze gedaan hebben, ik hoop een nieuwe motor....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:02:
[...]

Beter nog om ze onder snorfietsen te laten vallen; helmplicht, verzekering, kenteken, minimumleeftijd, bromfietsbewijs. Dan vallen er heul veul van die jochies af.
Advocaat van de duivel: hoe dan? Een fatbike is een fiets met dikke banden. Dikke banden verbieden maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kapot schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:23:
[...]

De afleverafspraak staat voor komende maandag, geen idee wat ze gedaan hebben, ik hoop een nieuwe motor....
Die kans is bijzonder groot als het zo snel gaat.
Komt in orde hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dacuuu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:37:
[...]Advocaat van de duivel: hoe dan? Een fatbike is een fiets met dikke banden. Dikke banden verbieden maar?
Wat voor banden iets heeft doet in dit geval helemaal niet ter zake.
De fatbikes waar nu de meeste klachten over binnenkomen zijn nog steeds rijwielen met een (elektrische) hulpmotor die d.m.v. een gashendel de trapondersteuning omzeilen.
Het zijn in feite moderne Solexen. Voor wie niet weet wat een Solex is; info Solex

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:48:
[...]

Wat voor banden iets heeft doet in dit geval helemaal niet ter zake.
De fatbikes waar nu de meeste klachten over binnenkomen zijn nog steeds rijwielen met een (elektrische) hulpmotor die d.m.v. een gashendel de trapondersteuning omzeilen.
Het zijn in feite moderne Solexen. Voor wie niet weet wat een Solex is; info Solex
Ze rijden toch niet allemaal met gashendel? Zonder gashendel is het gewoon een ebike. Ik vind die fatbikes ook niks he, maar je kan natuurlijk niet zeggen "fatbikes" mogen niet, wat voor regels ga je daar aan hangen. En zelf zit ik niet te wachten op een kentekenplaatje etc op mijn normale ebike...
Pagina: 1 ... 173 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam