Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
@jimh307
Het gebruik van een speed pedelec is ook helemaal anders.

Als ik met mijn 25km/h fiets rij, dan vraag ik enkel veel vermogen bij vertrekken, bij hellingen en bij tegenwind.
In alle andere gevallen rij ik 25-25.5 km/h en zal de motor onder de 100W moeten leveren.

Met een speed pedelec (en zeker met een Stromer) wordt er makkelijk 35-40km/h gereden, en moet die motor echt continu 200+W leveren. Dan heb je niks aan een batterij die robuuster is, maar waarmee je je doel niet bereikt.
En om nu 200-300W te leveren met een 900Wh batterij, dat is 0,3C, en zou niet echt een groot probleem mogen zijn. En op een fiets is 2kg meer wel een belangrijk extra gewicht..

Ik ben wel benieuwd hoe je 25% degradatie krijgt op een jaar tijd. Dat is niet zo leuk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:10
BasvanS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Maar dat maakt het handhaven juist zo lastig. Het punt is duidelijk niet dat de fiets te hard KAN, maar dat er onverantwoord mee word om te gaan, dan ben ik toch meer een fan van snelheids limieten op bepaalde paden binnen de bebouwde kom.
Dat werkt alleen met handhaven en dan moet je toch echt gaan kijken naar verzekeringen en nummerplaatjes zodat je kan gaan flitsen. Dat is een stap die een gemeente niet eigenhandig kan zetten, dus zal de handhaving tekort schieten en blijft men zijn billen afvegen met de regels.
Als ik 35 fiets op een parallel weg waar je 60 mag, zonder fietspad, 10 km lang, dan ben ik niet meer of minder veilig dan wanneer ik dat doe op een MTB of tijdrit fiets. En nog belangrijker ook niet minder veilig dan wanneer is 25-30 fiets.
Dat laatste is niet waar, ook jij ontkomt niet aan de regels van de kinetische energie.
Maar volgens mij is het probleem niet dat een fiets te hard kan, maar dat het te hard gaat op verkeerde momenten. Je kunt mensen beter af en toe een artikeltje 5 geven, dan dat je de maximum snelheid gaat testen. Met auto's werkt dat ook, die kunnen allemaal vele malen harder dan de maximum snelheid, maar toch past iedereen zich netjes aan (bijna iedereen dan). Dan moeten we dat op de fiets toch ook kunnen?
- 18+
- Rij examen
- Instap drempel op prijs
- Verplichte verzekeringen
- Verplichte nummerplaat

En dan nog wordt er op de B-wegen in de provincie veel te hard gereden, met de gebruikelijke drama's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
BasvanS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Het probleem is heel simpel. We mochten tot juli dit jaar zonder helm op een brommertje dat 25 per uur kon. Die gingen in de praktijk bijna allemaal 35-40 km/h. Nu moet je een helm op op en dat is kut voor je mooie gel kapsel en veel gesleep.

Dus iedereen naar de Ebike, die op papier 25 gaat, want daar heb je geen helm bij nodig. Ook die gaan allemaal 30-40 per uur met als nog groter nadeel dat je ze niet aan hoort komen.
Uhm nee? De overgrote meerderheid houdt zich netjes aan de regels. het argument wat je nu gebruikt "iedereen doet het" is niet alleen geen geldig argument, het is ook gewoon complete flauwekul.
Mss werkt een Helm plicht voor een Ebike? Mss werkt een verzekering plicht voor een E-bike?
We gaan het in ieder geval meemaken, of ik moet er heel erg naast zitten. Ik ben in ieder geval van neutraal verschoven naar, "invoeren" (in ieder geval in Amsterdam).
Want laten we eerlijk wezen, wat maakt het voor het tokkie gedrag waar me allemaal last van hebben nou uit of ik het doe op een fiets die 45 mag en kan, of op een fiets die 25 mag maar 45 kan. Het enige verschil voor de omgeving is dat ik verplicht ben me te verzekeren en een helm op moet?
Het verschil is enorm! In het eerste geval moet je op de rijbaan, in het tweede geval zit je op het fietspad waar je niet hoort te zijn.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52
...
Mss werkt een Helm plicht voor een Ebike? Mss werkt een verzekering plicht voor een E-bike?
.....
Een helm en verzekering is super makkelijk te handhaven.....
roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:52:
...
We gaan het in ieder geval meemaken, of ik moet er heel erg naast zitten. Ik ben in ieder geval van neutraal verschoven naar, "invoeren" (in ieder geval in Amsterdam)......
Dat zal niet gaan.
De meest recente uitspraak van het Europese Hof heeft bepaald dat een ebike gebruiker behoort tot de zwakke verkeersdeelnemers en daarmee mi gelijk is aan de fietser.
Dat houdt in dat ook dezelfde regels gelden. Een uitzondering voor e-bikes is niet mogelijk.
Als een regel ingevoerd wordt, zal die zowel voor fietsers als e-bikes moeten gelden.

Op dit moment is een helm en WA verzekering dan ook niet te verplichten voor specifiek e-bikes en is bv een automobilist aansprakelijk bij een ongeval met voetganger, fiets of ebike. (dit staat los van schuld)

Dat betekent dat handhaving op de weg zal moeten geschieden op snelheid en aanwezigheid van volledig functionele gashendel die ook werkt boven een snelheid van 6km/h zonder dat er meegetrapt wordt.
Zoals we weten werkt dat niet omdat dit nagenoeg niet te doen is, ook al omdat een ebike geen uiterlijk kenmerk hoeft te hebben, dat deze aan de wettelijke eisen voldoet.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 13-10-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dus iedereen naar de Ebike, die op papier 25 gaat, want daar heb je geen helm bij nodig. Ook die gaan allemaal 30-40 per uur met als nog groter nadeel dat je ze niet aan hoort komen.

Ik fiets met een reglementaire 25km ebike, en wordt echt héél zelden ingehaald door andere ebikes. De grote meerderheid voert zijn fiets niet op.

Helmplicht vind ik ok, en verzekering is geen probleem, dat wordt bij mij gedekt door een familiale aansprakelijkheidspolis zo lang de fiets niet ondersteunt boven de 25km/h.

Maar... als je fietsen te moeilijk en te duur gaat maken, dan nemen mensen gewoon terug de auto, en zijn we verder van huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:31:
... verzekering is geen probleem, dat wordt bij mij gedekt door een familiale aansprakelijkheidspolis zo lang de fiets niet ondersteunt boven de 25km/h. ....
Ik neem aan dat een dergelijke verzekering in dat geval niet specifiek voor fiets of ebike is bestemd, maar ook andere schade dekt die door een familielid wordt veroorzaakt.
Dit zal dan alleen gelden als er sprake is van eenzijdig veroorzaakte schade, bv tegen een geparkeerde auto.
Bij een verkeersongeval met auto is de automobilist wettelijk aansprakelijk voor de schade..

Ook een dergelijke algemene Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP) is niet verplicht.
Wel aan te raden zeker met kinderen die van straatvoetbal houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:48
[...]

Ik fiets met een reglementaire 25km ebike, en wordt echt héél zelden ingehaald door andere ebikes. De grote meerderheid voert zijn fiets niet op.
...
Gelukkig in mijn omgeving nog lang geen Amsterdamse toestanden, maar ik ziet het hier (Oost Nederland) toch wel snel veranderen: Ik fiets sinds een maand weer hetzelfde traject als in 2018-2020 en bemerk een groot verschil:
E-bikes zijn hier nu de regel ipv de uitzondering. Het is so wie so veel drukker geworden op het fietspad en waar ik destijds ook haast nooit werd ingehaald is dat nu wel anders. Fatbikes zijn hier (gelukkig) nog een zeldzaamheid, maar veel meer opgevoerde e-bikes en speed pedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
[quote]roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Uhm nee? De overgrote meerderheid houdt zich netjes aan de regels. het argument wat je nu gebruikt "iedereen doet het" is niet alleen geen geldig argument, het is ook gewoon complete flauwekul.

[...]

Bedoelde hier eigenlijk alleen de mensen die van de Brommer overgestapt zijn naar de Fatbike/ebike. Die hebben een alternatief gevonden. Brommer exit, hello fatbike/ebike.

En op de b wegen in de provincie is, mits technisch veilig, een opgevoerde Ebike niets anders dan een speedpedelec. Het verbieden of handhaven van/tegen opgevoerde ebikes heeft hier geen effect denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

BasvanS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
[quote]roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

[...]

Bedoelde hier eigenlijk alleen de mensen die van de Brommer overgestapt zijn naar de Fatbike/ebike. Die hebben een alternatief gevonden. Brommer exit, hello fatbike/ebike.

En op de b wegen in de provincie is, mits technisch veilig, een opgevoerde Ebike niets anders dan een speedpedelec. Het verbieden of handhaven van/tegen opgevoerde ebikes heeft hier geen effect denk ik.
Berijders van een speedpedelec moeten een helm dragen. Misschien dat dit de regel moet worden: als je harder gaat dan 25 moet je een helm op die goedgekeurd is voor het type fiets waar je op fietst. En dat uiteraard ook in het buitengebied.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Als basis van die regel laat je de fiets in een grijs gebied begeven. Hier keurt mee hiermee in feite automatisch fietsen met een gashendels ook goed voor gebruik op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:57

TTLCrazy

Listen to Frankie

BasvanS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
In het begin met de snorfiets hield ook iedereen zich aan de regels. Na een paar jaar zagen de meeste mensen dat het opvoeren toch niet word aangepakt en reden de meeste snorscooters de wok snelheid van 34 of zo km/u. Uitzonderingen gingen zelfs 50 en harder, over het fietspad, ik werd regelmatig ingehaald door snorscooters die op het fietspad reden, terwijl ik op de weg 55km/u (op de teller) reed. Geen handhaving, dus mensen gaan maar hun gang.

Oplossing van de overheid, helmplicht, waardoor de aantrekkelijkheid van de snorscooter wegvalt, immers de meesten hadden zo'n ding omdat ze geen helm wilden dragen. Deze symptoombestrijding zal in mijn optiek ook met de e-bikes gaan gebeuren. Je ziet echt steeds meer opgevoerde e-bikes en standaard opgevoerde fatbikes rondsjezen. Als het zo doorgaat zitten we binnen een paar jaar met een helmplicht op de e-bike.

Zonder handhaving kan je 100 regels maken, maar zolang de e-bikes, scooters, enz. nog steeds opgevoerd via de dealer verkocht mogen worden gaat dit nooit veranderen. De overheid moet ook wat en zo komen ze tegemoet aan de fietsersbond en ziet hun imago er in ieder geval goed uit...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
Voor mijn gevoel is de helmplicht echt de beste oplossing voor het probleem. Dan zien we wel meer scooters verschijnen denk ik, maar word het rustiger op het fietspad in de bebouwde kom.

Een helmplicht is ook heel erg makkelijk te handhaven en nog eens goed voor de veiligheid ook. Daarnaast is max 25/u binnen de bebouwde kom verstandig voor ebikes, eigenlijk voor alles op het fietspad. Maarja, die handhaving is wat lastiger..

Als het snelheid gaat vind ik onderscheid maken tussen MTB/Racefietsen/stadsfietsen/brommers/ebikes nutteloos, te hard is te hard binnen de bebouwde kom, ongeacht waar je dat mee doet.

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 13-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
BasvanS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:33:
.... onderscheid maken tussen MTB/Racefietsen/stadsfietsen/brommers/ebikes nutteloos, te hard is te hard binnen de bebouwde kom, ongeacht waar je dat mee doet.
Persoonlijk denk ik dat een helmplicht specifiek voor e-bikers dan ook niet zomaar in te voeren zal zijn.
Want zoals je al aangeeft is er feitelijk geen onderscheid.
Sterker nog. Ik denk dat de gemiddelde racefietser zeker sneller zal gaan dan 25km/h.
De meeste dragen een helm, maar er is geen helmplicht in stadsverkeer.
Een snelheidslimiet voor fietsen en e-bikes lager dan 25km/h is mi ook niet reëel, mede omdat een snelheidsmeter niet verplicht is.
Zolang er geen prioriteit is om te handhaven, bij import/verkoop of eindgebruiker, blijft het bij een hoop ideeën die waarschijnlijk allemaal stranden op bestaande regelgeving voor fietsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

[...]

Helmplicht vind ik ok, en verzekering is geen probleem, dat wordt bij mij gedekt door een familiale aansprakelijkheidspolis zo lang de fiets niet ondersteunt boven de 25km/h.

Maar... als je fietsen te moeilijk en te duur gaat maken, dan nemen mensen gewoon terug de auto, en zijn we verder van huis...
Ik wordt op mijn woon-werk-traject (9km enkele reis, zuidrand van Amsterdam) dagelijks meerdere malen ingehaald door andere ebikes. En fatbikes zijn daarbij veruit in de minderheid, in weerwil van wat het volk wil horen. In de meeste gevallen gaat het om relatief nieuwe e-bikes van 'gewone' fietsmerken, een enkele keer om iets wat lijkt op een SP-zonder-kenteken.

Is dat erg? Dat hangt ervan af. Ik zie vaker mensen op volstrekt legale fietsen de meest idiote kapriolen uithalen - dat is op zich een groter gevaar dan een opgevoerde fiets.

Niet e-bike-gerelateerd, maar de karma van dit bericht bracht een grote smile op m'n gezicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Ik zie hier wel eens vragen van de grotere tweakers welke fiets ze moeten nemen, dus even als tip:
Sparta d-RULE ULTRA NIEUW Hoog

https://www.spartabikes.c...olor=Grey%20Olive%20Gloss

Mijn kleine broertje van 2.11m bij 145 kg is na een proefrit helemaal tevreden over deze fiets! Letterlijk verkocht :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 13-10-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:05:
@jimh307
Het gebruik van een speed pedelec is ook helemaal anders.

Als ik met mijn 25km/h fiets rij, dan vraag ik enkel veel vermogen bij vertrekken, bij hellingen en bij tegenwind.
In alle andere gevallen rij ik 25-25.5 km/h en zal de motor onder de 100W moeten leveren.

Met een speed pedelec (en zeker met een Stromer) wordt er makkelijk 35-40km/h gereden, en moet die motor echt continu 200+W leveren. Dan heb je niks aan een batterij die robuuster is, maar waarmee je je doel niet bereikt.
En om nu 200-300W te leveren met een 900Wh batterij, dat is 0,3C, en zou niet echt een groot probleem mogen zijn. En op een fiets is 2kg meer wel een belangrijk extra gewicht..

Ik ben wel benieuwd hoe je 25% degradatie krijgt op een jaar tijd. Dat is niet zo leuk.
Een Stromer red het niet met 200-300 watt. De meeste willen ook wind tegen volle bak rijden en denk gerust aan stromen die de 1000 watt halen of overtreffen (incl. verliezen in de controller). Dan heb je al een ontlading die de 1C aantikt.

1C moet NCM aankunnen en de eerste tijd zal dat wel te halen zijn, maar als de accu wat ouder wordt en het wordt kouder dan heb je al het recept voor problemen met de actieradius die mettertijd alleen maar zal toenemen.

Ik heb genoeg accupacks mogen doormeten die eigenlijk nog prima in orde zijn, maar niet voor waar ze ingezet worden. Verder denk ik dat je liever een 3 kilo zwaardere fiets hebt dan onnodige kosten. Eigenlijk wil je dat stiekem ook en het gewicht zit onder je en drukt de fiets meer op de weg wat vooral handig is bij harde tegenwind of zijwind.

@roffeltjes Is het waar dat een wat zwaardere fiets minder erg is dan zelf wat afvallen? Iets met koersvastheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Wielrenners roepen dat 1 kilo fiets gelijk staat aan 3 kilo mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@jimh307 Het grootste probleem is dat een echt zware fiets niet hanteerbaar is.

Voor de rest is het een glijdende schaal. Een kilo meer of minder merk je niet, maar als je genoeg kilos stapelt wordt het wel een dingetje.

Bij het bergop fietsen maakt het in die zin uit dat de geiwchtswinst op een fiets gratis is. Geiwcht verliezen is power verliezen (als je op die marges zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

[...]

Dat zal niet gaan.
De meest recente uitspraak van het Europese Hof heeft bepaald dat een ebike gebruiker behoort tot de zwakke verkeersdeelnemers en daarmee mi gelijk is aan de fietser.
Dat houdt in dat ook dezelfde regels gelden. Een uitzondering voor e-bikes is niet mogelijk.
Als een regel ingevoerd wordt, zal die zowel voor fietsers als e-bikes moeten gelden
Die stap dat een ebike gelijk is aan de fietser voor alle onderdelen van de wet is uiterst onduidelijk. En ook hierin kan vermoedelijk een gemeentelijke verordening mits goed gemotiveerd van afwijken (zie verplaatsen van snorfiets naar de rijbaan in Amsterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:36:
@jimh307 Het grootste probleem is dat een echt zware fiets niet hanteerbaar is.

Voor de rest is het een glijdende schaal. Een kilo meer of minder merk je niet, maar als je genoeg kilos stapelt wordt het wel een dingetje.

Bij het bergop fietsen maakt het in die zin uit dat de geiwchtswinst op een fiets gratis is. Geiwcht verliezen is power verliezen (als je op die marges zit)
Wist ik niet, dank je wel.

Maar waarom is een motorfiets van 300 kilo wel hanteerbaar? Zouden die 2 a 3 kilo echt een verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:24
jimh307 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Maar waarom is een motorfiets van 300 kilo wel hanteerbaar? Zouden die 2 a 3 kilo echt een verschil maken?
Nu begin je wel wat natuurwetten door elkaar te halen, bij motorfietsen spelen hele andere krachten en gewichten door het gyroscopisch effect van de (zwaardere) wielen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Vermogen en snelheid. Een motor is met een bochtje van 15kmpu ongetwijfeld minder prettig dan een fiets.

Bij ebike zaten we al snel op vijf kilo zwaarder en tegenwoordig kruipt het richting de tien. Dat ga je uiteindelijk wel merken, met name op lagere snelheid.

En de fietsenstalling wordt ook steeds meer een ding (ook omdat fietsen staads langer worden), sommige hoge fietsenrekken zijn niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Die stap dat een ebike gelijk is aan de fietser voor alle onderdelen van de wet is uiterst onduidelijk. En ook hierin kan vermoedelijk een gemeentelijke verordening mits goed gemotiveerd van afwijken (zie verplaatsen van snorfiets naar de rijbaan in Amsterdam).
Bij een snorscooter was het anders omdat dit een bepaalde categorie was waarbij tevens een registratie en WA verzekering verplicht was
Dat is ook voor een speedpedelec het geval, omdat deze onder de bromfietsen valt.

Een e-bike is echter formeel geen motorvoertuig en heeft geen verplichte WA verzekering (cq registratie) nodig, zoals nu is vastgesteld door het Europees Hof, omdat de gebruiker van een e-bike net als de fiets tot zgn. zwakke verkeersdeelnemers horen.
Dan rijst de vraag, waarom je wel met hoge snelheid dan 25km/h mag fietsen zonder helm, maar dit met trapondersteuning tot 25km/h plots wel moet.
Daar zal een hoop creativiteit voor nodig zijn om dat te kunnen motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Als ik 35 fiets op een parallel weg waar je 60 mag, zonder fietspad, 10 km lang, dan ben ik niet meer of minder veilig dan wanneer ik dat doe op een MTB of tijdrit fiets. En nog belangrijker ook niet minder veilig dan wanneer is 25-30 fiets.
Wil je echt moeilijk doen, dan vinden ze de 'kans op ongevallen' groter, steekhoudend.
Gebeurt er toch iets dan kunnen ze daar ook moeilijk over doen.

ps: je mag gerust weten dat ik behoorlijk voorzichtig ben met risico's nemen, hoe klein die dan ook mogen zijn. Ook dan kan ik genieten van een fietstocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Laatst online: 04:38

eisbaer

Zie signature

BasvanS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:33:
Voor mijn gevoel is de helmplicht echt de beste oplossing voor het probleem. Dan zien we wel meer scooters verschijnen denk ik, maar word het rustiger op het fietspad in de bebouwde kom.
Dan heb je niet opgelet. Het Europese hof heeft bepaald dat e-bikes tot 25 km/u geen helmplicht hebben. Als iemand zo'n e-bike opvoert dan is een oplossing dat daar op gehandhaafd wordt.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

KroeT

[...]

roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Vermogen en snelheid. Een motor is met een bochtje van 15kmpu ongetwijfeld minder prettig dan een fiets.

Bij ebike zaten we al snel op vijf kilo zwaarder en tegenwoordig kruipt het richting de tien. Dat ga je uiteindelijk wel merken, met name op lagere snelheid.

En de fietsenstalling wordt ook steeds meer een ding (ook omdat fietsen staads langer worden), sommige hoge fietsenrekken zijn niet te doen.
Dat laatste ontdekte ik met mijn Flyer. Door z'n lengte past hij niet in de bovenste rekken. Door z'n hoogte (nou ja, door mijn hoogte) past hij niet in de onderste rekken. Dus op mijn werk moet ik hem stallen tussen de kratfietsen en bakfietsen en dat voelt lullig. Ik ben groot en sterk genoeg om een fiets bovenin te plaatsen maar door die lengte (en door de bolle banden) lijkt het alsof ik een erg luie sterke vent ben die de zeldzame plekken voor zwangere vrouwen en fietsen met zitjes in beslag neemt omdat hij te belazerd is om een hoog rek te gebruiken.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
eisbaer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:38:
...
Dan heb je niet opgelet. Het Europese hof heeft bepaald dat e-bikes tot 25 km/u geen helmplicht hebben. ....
Niet helemaal juist, het Europees Hof heeft niets bepaald over helmplicht, alleen dat een e-bike geen motorvoertuig is en geen WA verzekering nodig heeft.
Waar het op neer komt is dat de e-bike juridisch niet anders is dan een fiets.
Een eventuele helmplicht zou daarom wel kunnen, maar niet voor specifiek voor e-bikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Niet helemaal juist, het Europees Hof heeft niets bepaald over helmplicht, alleen dat een e-bike geen motorvoertuig is en geen WA verzekering nodig heeft.
Waar het op neer komt is dat de e-bike juridisch niet anders is dan een fiets.
Een eventuele helmplicht zou daarom wel kunnen, maar niet voor specifiek voor e-bikes.
Nogmaals, tenzij iemand hier echt de ins and outs van de uitspraak en de jurisprudentie effecten die het heeft op andere aspecten van e-bikes (en in hoeverre plaatselijke verordeningen daarmee taboe zijn) ben ik nog niet overtuigd van deze hele brede interpretatie.

Ik lees het vooral over een stuk aansprakelijkheid en classificering als kwetsbare deelnemer. Dat is een voetganger ook, toch gelden voor die categorie net andere regels en hebben ze een andere plek op de infrastructuur.

Ik klink misschien dramatisch, maar als de gemeente niet gaat ingrijpen binnen nu en twee jaar krijg je van mij een goede fles wijn. Ik ben namelijk echt wel wat gewend en dat ik me net als het bredere (niet zo ervaren) publiek opeens grote zorgen maak geeft mij wel de bevestiging dat er in relatief korte tijd iets is veranderd.

Ook het gesprek met die agent was een bevestiging. Ik heb het van nature niet helemaal met het type dat agent wordt, maar hij was duidelijk ook echt bezorgd en zoekende in deze materie. Dat doet me ook vermoeden dat het in het korps ook aan het gonzen is (uiteraard gevoed door de alarmerende berichtgeving).

Ik was nooit blij met scooters, maar dit is aanzienlijk massaler. Ik rij aanzienlijk sneller dan een gewone fietser en VM's e.d. knallen mij weer voorbij. De verschillen zijn te groot. Ik begin zelfs schoorvoetend te denken dat als iedereen zich aan de limiet zou houden het nog steeds niet zou werken met deze aantallen in combinatie met de huidige infra.

We zullen zien, maar nogmaals, ik zet er een flesje wijn op dat de gemeente vrij stevig in gaat grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

@roffeltjes Daarbij is het ontbreken van een leeftijdsgrens natuurlijk een zorgelijk iets. Zie hier in de buurt regelmatig brugpiepers met een klasgenoot achterop met flinke snelheid, maar heel rustig trappend (of zonder trappen) voorbijkomen. Het puberbrein kan dit niet aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Laat ik trouwens ook even heel duidelijk zijn dat ik mezelf ook als probleem zie, ondanks dat ik stop voor zebras e.d.

Bij een stoplicht zoek ik de buitenkant en schuif zo veel mogelijk naar voren in de meute om dan als een raket weg te schieten zodat ik de kluwen ontwijk. Dat gaat goed totdat meerdere mensen dat doen. Aangezien ik dit eigenlijk altijd voor elkaar krijg betekent dat dat ik op dat punt agressiever ben dan anderen die ongetwijfeld hetzelfde proberen. En in het oog van de anderen ben ik dan waarschijnlijk ook een aso.

Mijn excuus dat ik liever niet in de groep rij en dat het veiliger is dat ik ze inhaal op dit veilige momeny is natuurlijk onzin, ik kan er immers ook gewoon achter blijven en dan iets langer over mijn rit doen.

Het is niet zomaar een moraalridder verhaal waarbij ik met mijn legale fiets en respect voor verkeersregels me als een engel gedraag. Ook ik zoek de randen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
ericplan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:32:
@roffeltjes Daarbij is het ontbreken van een leeftijdsgrens natuurlijk een zorgelijk iets. Zie hier in de buurt regelmatig brugpiepers met een klasgenoot achterop met flinke snelheid, maar heel rustig trappend (of zonder trappen) voorbijkomen. Het puberbrein kan dit niet aan.
Jep, jeugd is net als ouderen altijd oververtegenwoordigd in de trieste statistieken.

Al is het wel een heel duur ding en is de overgrote groep jongeren er nog niet mee uitgerust. Het zijn toch echt vooral volwassen mannen (zoals ik) die haantjesgedrag vertonen. De bellende vader met de bakfiets is ook een bericht fenomeen. Dan hebben we het over een breed projectiel van al snel 130 kg+ wat met 25kmpi zich over het fietspad begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Dit herken ik zelf ook maar al te goed. Toen ik ruim 15 jaar geleden fanatiek begon te fietsen was dit voor mij geen probleem. Aangezien je toen al met een snelheid van ongeveer 20km/u iedereen voorbleef en er nauwelijks elektrische fietsen waren of wielrenners in grote getalen midden in de stad. Nu probeer ik hetzelfde te doen, op een niet-elektrische fiets, maar merk dat ik mijzelf hierbij aardig opgefokt voel. Ik merk dat ik daardoor zelf ook roekelozer ga rijden, zeker in de stad. Zeg maar als een bike messenger op een fixie in New York.

Dit is echt een enorm verschil met vroeger, toen ik mij ook een ware bike messenger voelde maar gewoon rustig bij een stoplicht kon voorsorteren en daarna rustig kon wegrijden en langzaam het tempo opvoeren om iedereen voor te blijven. Nu moet je echt in de eerste seconden al keihard wegtrappen. Het aantal bijna-ongelukken zie ik ook steeds vaker toenemen bij anderen in het verkeer en de marges worden steeds kleiner.

Ik probeer het nu meestal toch wat langzamer aan te doen en daarbij ook wat meer tijd uit te trekken voor mijn woon-werkritten om ook minder gestrest aan te komen. Plus nog vaker na de spits vertrekken en naar huis gaan, maar dat is helaas ook niet altijd mogelijk. Maar voor mij blijft het ingehaald worden door iemand die alleen maar sneller is vanwege die motor toch een psychologisch dingetje.

Voor mij loont het qua tijd niet om een elektrische fiets te nemen, maar ik betrap mijzelf er ook meer dan eens op dat ik de gedachte in mijn hoofd heb om een speedpedelec te kopen en zonder kenteken te gaan rijden om inderdaad anderen voor te kunnen blijven. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk ooit ook wel over gaan op een elektrische fiets als ik echt ouder word, maar ik hoop dat ik mij dan ook zelf minder uitgedaagd voel.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
ericplan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:32:
Een puberbrein kan de input prima aan. Het kan het ook heel snel verwerken. Sneller dan volwassen en veel sneller dan de gepensioneerden. Het grootste probleem van het puberbrein is de keuzes die het maakt. Daarvoor heeft het brein nog te weinig kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:26:
....
Nogmaals, tenzij iemand hier echt de ins and outs van de uitspraak en de jurisprudentie effecten die het heeft op andere aspecten van e-bikes (en in hoeverre plaatselijke verordeningen daarmee taboe zijn) ben ik nog niet overtuigd van deze hele brede interpretatie.....
Hier is het officiële perscommuniqué van het Hof van Justitie van de Europese Unie
Deze verwijst vervolgens naar de complete uitspraak

Feitelijk is de e-bike formeel geclassificeerd als:

"Fiets uitgerust met een elektrische motor die trapondersteuning biedt en een versnellingsfunctie heeft die alleen kan worden geactiveerd nadat er spierkracht is gebruikt."

Feitelijk is het mi dus één van de vele verschillende verkrijgbare fietsmodellen. Of een plaatselijke verordening daar een aparte status aan kan geven is inderdaad de vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 14-10-2023 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben nog niet overtuigd dat de reikwijdte van deze definitie juridisch zo breed is als jij stelt, ook al omdat dit S-pedelecs dekt. Ik lees nergens dat die weer dezelfde regels krijgen als een gewone fiets.

De uitspraak draait ook niet om het heikele punt dat in België het specifiek voor motorvoertuigen geldt (in Nederland is het een veel bredere wa verzekering).

Die plek op de rijbaan en helmplicht is nog steeds van kracht. De wa verzekering is interessant, maar bij ons is het net iets anders verwoord dan in België, dus ook dat moet eerst nog blijken.

Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met het extrapoleren van de effecten van deze uitspraak.

[ Voor 105% gewijzigd door roffeltjes op 14-10-2023 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:06:
.... omdat dit S-pedelecs dekt. Ik lees nergens dat die weer dezelfde regels krijgen als een gewone fiets.....
Een S-pedelec valt onder de motorvoertuigen. Is RDW gekeurd en er mag zonder trapondersteuning met maximale snelheid mee worden gereden.
roffeltjes schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:06:
....
Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met het extrapoleren van de effecten van deze uitspraak.
Daar ben ik het wel mee eens, maar betekent deze nadere classificering van de e-bike wel, dat je er mi niet zomaar aparte regels voor kunt verzinnen, zonder goed na te denken hoe je dit juridisch kunt afdekken om vele bezwaren te voorkomen.

[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 14-10-2023 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

elinx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:50:
[...]
Een S-pedelec valt onder de motorvoertuigen. Is RDW gekeurd en er mag zonder trapondersteuning met maximale snelheid mee worden gereden.
Dit staat regelrecht tegenover de topic warning aan de onderkant van dit topic. Weet je zeker dat dit in NL geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:50:
[...]
Deze uitspraak draait specifiek om S=pedelecs..
Een elektrische fiets (speed pedelec) valt niet onder de verplichte
verzekering voor motorrijtuigen want hij wordt niet uitsluitend door
mechanische kracht aangedreven
Aanleiding was een conflict tussen verzekeraars in geval een fataal ongeluk tussen auto en s-pedelec.

Dus ja, als een S-pedelec desondanks in Nederland nog onder de motorvoertuigen valt kan er ook heel simpel zo'n onderscheid worden gemaakt met gewoone e-bikes, omdanks dit arrest.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 14-10-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:29:
..... als een S-pedelec desondanks in Nederland nog onder de motorvoertuigen valt kan er ook heel simpel zo'n onderscheid worden gemaakt met gewoone e-bikes, omdanks dit arrest.
Het verschil lijkt te zitten in het kunnen voortbewegen "uitsluitend met mechanische kracht" of "uitsluitend met behulp van spierkracht".
Schijnbaar was de desbetreffende speedpedelec niet verzekerd, maar had tevens geen gashendel.en is daarom in dit geval niet aangemerkt als verzekeringsplichtig motorvoertuig.

Ondanks dat ook in België voor een speedpedelec dezelfde classificering geldt als in Nederland, denk ik dat een dergelijke uitspraak de deur zou kunnen openzetten voor discussie over de verzekeringsplicht cq aansprakelijkheid van bepaalde speedpedelec gebruikers. (daar waar altijd spierkracht nodig is)
Maar ook dat de uitspraak invloed zal hebben op het onderscheid tussen een gewone fiets en een elektrische fiets, omdat de motor van ondergeschikt belang lijkt te zijn als er altijd spierkracht nodig is.
TTLCrazy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:47:
..,...Dit staat regelrecht tegenover de topic warning aan de onderkant van dit topic. Weet je zeker dat dit in NL geldt?
De topic waarschuwing heeft betrekking op reguliere e-bikes, deze mogen uitsluitend door trapkracht worden voortbewogen en de motor mag ondersteunen tot 25km/h. Uitzondering is dat zonder mee te trappen de motor mag ondersteunen tot max. 6km/h.
Een Speedpedelec wordt in NL beschouwd als bromfiets met dezelfde eisen, (RDW keuring, WA verzekering, helmplicht etc.) en mag,met motorondersteuning, tot 45km/h, ongeacht of er mee getrapt wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

elinx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:29:
De topic waarschuwing heeft betrekking op reguliere e-bikes, deze mogen uitsluitend door trapkracht worden voortbewogen en de motor mag ondersteunen tot 25km/h. Uitzondering is dat zonder mee te trappen de motor mag ondersteunen tot max. 6km/h.
Een Speedpedelec wordt in NL beschouwd als bromfiets met dezelfde eisen, (RDW keuring, WA verzekering, helmplicht etc.) en mag,met motorondersteuning, tot 45km/h, ongeacht of er mee getrapt wordt of niet.
Nope, ook voor speed pedelecs:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
.
Schijnbaar was de desbetreffende speedpedelec niet verzekerd, maar had tevens geen gashendel.en is daarom in dit geval niet aangemerkt als verzekeringsplichtig motorvoertuig. .
Nee, de fietser was verzekerd, alleen was er een geschil tussen de verzekering van de (overleden) fietser en de verzekering van de automobilist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
TTLCrazy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:52:
...
Nope, ook voor speed pedelecs:
Daar wordt de max. snelheid van 45km/h genoemd met trapondersteuning.
Dat is niet anders dan bij de e-bike (25km/h)
Maar in tegenstelling tot een ebike (25km/h) mag je met een speedpedelec (45km/h) ook met alleen motorondersteuning tot de genoemde max snelheid rijden.

NB
Als ik het volgende document lees, bestaan er blijkbaar 3 types elektrische fietsen (lekker ingewikkeld)
- EPAC
- speed-EPAC
- speed- pedelec

De speed-EPAC is de 45km/h versie van de EPAC en mag ook géén gashendel hebben, de motorversterking is beperkt tot max. 4x de trapkracht en de trappers moeten functioneel zijn.
De speed-pedelec heeft deze beperkingen niet
Beide vallen echter wel in dezelfde categorie volgens RDW (L1e-B).
Ik weet dan niet hoe en waar het verschil wordt aangegeven.

Dit wetende lijkt het het erop dat het EU-hof over de speed-EPAC een uitspraak heeft gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 14-10-2023 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hoe bevalt deze fiets?
Ik heb deze vanmiddag ook besteld namelijk. :)
Ik heb nog getwijfeld om de versie met de accu in het frame te kopen, maar het scheelde 500 euro en dat was me dan toch weer net te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20

The Chosen One

Zie signature!

Teletekst schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Hoe bevalt deze fiets?
Ik heb deze vanmiddag ook besteld namelijk. :)
Ik heb nog getwijfeld om de versie met de accu in het frame te kopen, maar het scheelde 500 euro en dat was me dan toch weer net te duur.
Zeer goed. Nu net bezig voor de 1e keer de accu op te laden, totaal 79,x km gefietst, en had nog 4/5 km bereik over. Op een paar kilometer na met eco alles met tour (2e stand dus) gefietst.
Blij dat ik voor deze kleur/variant gegaan ben, moest ietsje langer wachten maar met een fiets waar ik hopelijk jaren mee doe nobrainer.

Had het zelf ook leuk gevonden om een accu in het frame te hebben maar ja, gewichtverdeling nut is meh en het fietsen zelf, algemeen uiterlijk fiets en de prijs zijn toch net wat belangrijker.

---

Nog een fietsslot 'update'; Heb de AXA Foldable 1000 Vouwslot gekocht maar die gaat toch weer retour. Kan maar op 1 plek op de fiets geplaatst worden, zit gewoon in de weg met fietsen (misschien dat andere mensen er geen last van hebben maar ik irriteer me eraan (vooral met werkbroek)), en het er in en uithalen kost toch net iets te veel moeite (relatief gezien).
Nu een 'gewoon' (ketting)slot besteld, de winnaar van ANWB slotentest 2022, gezien ik het insteekslot (wat bij de fiets kwam) ook in de fietstas haal e.d. en dat kost ook weinig tijd.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

elinx schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:48:
[...]
Daar wordt de max. snelheid van 45km/h genoemd met trapondersteuning.
Dat is niet anders dan bij de e-bike (25km/h)
Maar in tegenstelling tot een ebike (25km/h) mag je met een speedpedelec (45km/h) ook met alleen motorondersteuning tot de genoemde max snelheid rijden.

[[...]
Interessant, de wetgeving loopt weer hopeloos achter op de realiteit. Als ik op de RDW site kijk, kennen zij alleen een speed-pedelec. En daar hebben zij dit te zeggen over de speed pedelec:
Kenmerken speed pedelec
De speed pedelec geeft trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur.
De ondersteuning stopt als u stopt met trappen.
De motor heeft een vermogen van maximaal 4.000 watt.
De consument ziet door bomen het bos niet meer, wat is nu waar :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyclon80
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:38
Cyclon80 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:42:
[...]

Vwv. de Crivit Urban Y; Wij zijn niet zo technisch en weten niet welke stuur pennen/sturen passen. Je refereert naar n webshop, maar zou graag van je willen weten welke artikelen je besteld hebt…dan kan ik op basis daarvan een keuze maken welke voor de dames variant geschikt is. Zou je/iemand dat willen delen met me?
Inmiddels persoonlijk advies gehad van @Papparaat ; En jawel hoor, de fiets is voorzien van de juiste spullen om het zitcomfort te verhogen, Het omwisselen was echt met 'n uurtje eenvoudig sleutelen gepiept.

Zoek je meer comfort (een meer / volledig rechtop zithouding), don't hold back!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6sAlOOK1Wq_vButyp7yqvtxgo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVtw9ZZxjo24KDaiD0FSc0AC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrwVdbBDAYt9a421C1NjOH6Rj4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5v9QXuY98cBpGpVatkOwFzti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Cyclon80 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Inmiddels persoonlijk advies gehad van @Papparaat ; En jawel hoor, de fiets is voorzien van de juiste spullen om het zitcomfort te verhogen, Het omwisselen was echt met 'n uurtje eenvoudig sleutelen gepiept.

Zoek je meer comfort (een meer / volledig rechtop zithouding), don't hold back!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima.
Nu nog andere greepjes op dat stuur.
Die rubberen dingen draaien na een tijdje rond, en dan irriteren ze meer dan ze steun geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34
Tommie12 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Prima.
Nu nog andere greepjes op dat stuur.
Die rubberen dingen draaien na een tijdje rond, en dan irriteren ze meer dan ze steun geven.
Deze zitten al met inbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
TTLCrazy schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:57:
...
De consument ziet door bomen het bos niet meer, wat is nu waar ...
De RDW geeft wat algemene informatie voor consumenten tav een speedpedelec op zijn website.
Meer gedetailleerde informatie zal waarschijnlijk bestemd zijn voor producenten die een typekeuring willen aanvragen.
De RAI vereniging heeft een compleet dossier met verwijzingen naar wetgeving en EU richtlijnen.

Persoonlijk lijkt me dat als een speedpedelec aan dezelfde eisen moet voldoen als een bromfiets dat je hem ook als zodanig zou mogen gebruiken.
Beide eerder genoemde types speed-bikes mogen 45km/h en tot 4000W motor hebben, maar verschillen dus toch blijkbaar mbt de manier van motorondersteuning.

NB
Het kan echter nog ingewikkelder, want blijkbaar bestaat er voor de RDW keuring nog een andere elektrische fiets, aangegeven met de toegevoegde letter. :?
L1e- A 25km/h 1000W (snorfiets klasse)
L1e- B 45km/h 4000W (bromfiets klasse)

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
The Chosen One schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:54:
[...]
Had het zelf ook leuk gevonden om een accu in het frame te hebben maar ja, gewichtverdeling nut is meh en het fietsen zelf, algemeen uiterlijk fiets en de prijs zijn toch net wat ....
Korte vraag: passen alle fietstassen erop? Ik dacht ik koop vast wat online, maar tegenwoordig zijn er systemen?
Als ik op de site kijk staat er racktime, maar geen idee of het versie 1 of 2 is.
Weet jij dit misschien? Anders wacht ik gewoon tot mijn fiets er is. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Deze maand opnieuw mijn zoektocht naar een nieuwe fiets opgestart.
3 jaar geleden lang op zoek geweest en was ik erg gechardmeerd van de Cowboy en Van Moof. Uiteindelijk niet gedaan omdat het service netwerk niet aansloot op mijn vereiste. De fiets wordt gebruikt voor woon/werk verkeer dus het service netwerk moet in orde zijn.

Mijn long list:
  • Sparta D-Burst Energy METB 2023 Smart
  • Sparta D-Rule Ultra METB 2023 Dames
  • Sparta C-Grid Ultra ltd METb
  • Pegasus Premio EVO Enviolo Belt
  • Canyon Precede:ON CF 9 CF
  • Canyon Pathlite:ON 8 Step-Through
Mijn short list:
  • Sparta D-burst energy METb 2023 Smart
  • Pegasus Premio EVO Enviolo Belt
Afvallers:
  • Sparta D-Rule Ultra METB 2023 Dames - 'slechts' 75 nM
  • Sparta c-Grid Ultra ltd METb - Enviolo is een vereiste, was een optie in het goedkopere segment
  • Canyon Precede:ON CF 9 CF - Geen landelijk netwerk, zit wel in de buurt maar nam de telefoon niet op. Gaf geen goed gevoel. Sommige onderdelen zijn specifiek Canyon.
  • Canyon Pathlite:ON 8 Step-Through - Zie boven
Winnaar:
  • Sparta D-burst energy METb 2023 Smart
  • Goed dealer/onderhoud netwerk
  • Goede remmen, Tektro HD-T386 tov Tekpro Orion op Pegasus
  • Automatisch verlichting
  • Dikkere banden
Afvaller:
  • Pegasus Premio EVO Enviolo Belt, had wel deze voordelen:
  • Verende voorvork
  • 750 wH tov 625 wH van Sparta D-burst
  • Iets goedkoper dan Sparta D-burst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Gedegen keuzes dus dat wordt vast geen miskoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Teletekst schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Korte vraag: passen alle fietstassen erop? Ik dacht ik koop vast wat online, maar tegenwoordig zijn er systemen?
Als ik op de site kijk staat er racktime, maar geen idee of het versie 1 of 2 is.
Mijn (oude)fietstas heeft gewoon wat gespjes bovenop en aan de spatbordzijde klittenbandjes. Past bij mij prima op de fiets. Ook naar dat racktime gekeken voor een fietsmandje maar mijn oude mandje met snelbinders gaat nog steeds goed. De drager is wat smaller nu (hebben ze bijna allemaal, sommige zijn nog smaller) maar het lukt. Dus voor nu hou ik het zo.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Op de foto van @The Chosen One zit Racktime 1. Of eigenlijk zul je dat gewoon als Racktime tegenkomen. Als je een tas besteld met Racktime waar het niet speciaal bij vermeld is, is die in praktijk gewoon nog Racktime (1).

Of hey, fiets zometeen even langs je lokale fietsenwinkel. Dan kun je tassen zien en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somethingthere
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-01-2024
Hoi, Ik wil me alvast oriënteren op een elektrische fiets. Aangezien ik er zelf vrij weinig over weet, hoop ik hier wat aanraders te krijgen obv mijn situatie:

- In principe geen budget voor de perfecte e-bike, maar ik zet hem even op max 5k

- Woon-werk afstand zal gaan om uiterlijk 24km (Dus zo'n 50km op per dag) Hoogstwaarschijnlijk zal het gros van de route op een Metropolitane Fietsroute zijn, dus weinig bochten/stoppen.

- Optie 1: Een normale e-bike waarmee je comfortabel echt een stuk harder kan dan de max van 25 km/h (zonder op te voeren). Ik heb veel rond gegoogled maar het is me niet duidelijk of een e-bike echt 'stopt' bij 25km/h waarna je keihard moet trappen voor 1km/h meer... of dat je op eigen kracht nog best een stuk harder kan. Als dat laatste het geval is, zoek ik dus een e-bike waar je dat zo gemakkelijk mogelijk kan doen én op een zo hoog mogelijke snelheid. Ik ben daarom ook benieuwd wat jullie gemiddelde fiets snelheden zijn op de e-bikes (niet opgevoerd) die jullie aanraden en hoeveel intensiteit dat vereist? Ik mag best een beetje zweten (ik fiets nu op mijn normale fiets ook graag hard), maar het moet geen topsport zijn. Mijn doel is om die 24km af te leggen in gemiddeld niet meer dan 40 min. Als het met de e-bike toch langer dan dat gaat duren (Dus als een e-bike echt maar gemiddeld 25km/h gaat of zelfs langzamer), dan ga ik voor optie 2:

- Optie 2: Een elektrische vouwfiets. Op een deel van de route kan ik namelijk ook de metro pakken. Ik moet dan wel nog +/- 5km fietsen van huis naar het station en ook +/- 5km van station naar werk. Als ik er van uit ga dat ik gemiddeld 25km/h ga met de vouwfiets, duurt het me van deur tot deur 45min. Het ding is dus dat de fiets dan wel mee moet kunnen in de metro, vandaar een vouwfiets. Maar de eis is dan wel dat hij écht comfortabel zit (rechtop) en daadwerkelijk gemiddeld 25km/h rijd zonder zweten. Hij moet namelijk óók zo nu en dan geschikt zijn om toch ook die rit van 24km te maken zonder metro (Als mijn dagdienst op een zondag valt rijden er namelijk geen Metro's in de ochtend.) Hoe groter de wielen en hoe meer het lijkt op een 'normale e-bike', hoe beter. Een zwaar gewicht maakt niet uit, zolang hij maar legaal mee mag in de metro. Hoe groter, hoe beter.

- Optie 3: Ik denk niet dat dit bestaat, maar nee heb je en ja kan je krijgen. Een grote elektrische vouwfiets die met gemak een stuk harder kan dan 25 km/h op eigen kracht én comfortabel genoeg zit (rechtop) voor lange ritten. Grote wielen. Zwaar gewicht maakt niet uit.

Nou brand los, ik ben benieuwd! Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@somethingthere
Als je echt langduring boven de 25 kan en wil trappen, dan koop je best een gewone fiets zonder ondersteuning. Die is een pak lichter, goedkoper en zal makkelijker op een snelheid boven de 25 te houden zijn.
Gelijk welke e-bike zonder ondersteuning zal altijd zwaarder trappen dan een gewone fiets door het gewicht, en de interne weerstand van de motor.
In elk geval vergeet sowieso alle ebikes met enviolo onwille van het lagere rendement. Voor snelheden tot 25km/h maakt dat weinig uit, want gecompenseerd door de motor, maar erboven voel je dat wel goed.
Maar zelfs met een derailleur of goede naaf zal je goed bezweet aankomen.

Vouwfietsen voor afstanden van 25km... vergeet dat maar, dat is nooit zo comfortabel of robuust als je dat wenst, en al zeker niet om hogere snelheden te trappen.

Maar als de snelheid zo belangrijk is, waarom dan geen echte speed pedelec?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:58
@somethingthere
Mijn Velo-de-Ville gaat nog vrij vlotjes boven de 25 (AEB 490 met derailleur)
Ik haal meestal wel 30 kruissnelheid (+/-5km/h afhankelijk van wind), en 40+ bergaf. De motor komt goed van pas op bruggen en tunnels en bij vertrekken, maar ligt er voor de rest vrij passief bij.

Ik doe nu een kleine 40 minuten op 15km, door de nodige lichten/oversteken onderweg.
25km op 40 min wordt een gemiddelde snelheid van 37.5km/h, dat is wel heel stevig voor een standaard e-bike. Dan gaat mijn gedacht ook meer uit naar een speed pedelec, of een lichte standaard fiets, als je het toch fysiek aankan.

Elektrische vouwfietsen voor die korte stukjes, kan ik me niet over uitspreken. Geen kennis over/ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
@somethingthere zoals hierboven al aangegeven: ik denk dat je een te hoog doel stelt voor een gewone e-bike.
- Bij een beetje moderne e-bike (in mijn geval met Bosch Active Line+ motor, Nexus 8 naaf en riem) is prima te fietsen boven de grens waar de ondersteuning stopt. Met wind mee fiets ik makkelijk 28/29 km.
- Ik weet niet hoe goed jou conditie is, jouw tijd/afstandsdoel lijkt mij absoluut onhaalbaar: Ik haal op mijn traject waar ik zelden of nooit hoef te stoppen 20 km in 50 minuten. Mocht jij (op eigen kracht) 24 km in 40 minuten kunnen/willen fietsen dan zit je ver boven de ondersteuningsgrens en kun je beter voor een (lichte) wielrenfiets gaan dan voor een e-bike.
- Zelfs met een speed pedelec wordt het (denk ik) een opgave om gemiddeld 37.5 km/u te halen.

Wat betreft optie 2:
misschien zijn ze er: vouwfietsen die geschikt/ontworpen zijn om dagelijks 20 kilometer te fietsen, maar ook dat is best wel een afstand. Ik denk dat ook hier je doel om gemiddeld 25 km/u te halen op een legale e-bike te optimistisch is. Tenzij je één lange rechte weg volgt, zonder afslagen/verkeerslichten/overig verkeer ga je dat gewoon niet halen. Tel daar nog de tijd bij op die je nodig hebt die je fiets in- en uit te klappen, enz.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik (zoals @Tommie12 en @IceTeaGX al suggereren) gaan voor een speed pedelec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Wil je op zo'n afstand 25 km/u gemiddeld halen. Zal je kruissnelheid toch richting de 30 km/u gaan. Wat doe je dan met een e-bike? Naarmate je snelheid toeneemt, heb je in principe steeds meer behoefte aan hulp. Het wordt dan steeds moeilijk om die snelheid vast te houden. Juist op dat moment moment stap je van de hulp af.

24 km op vouwfiets lijkt mij geen pretje. Dat is volgens mij niet de basis gedachte achter het ontwerp van de vouwfiets. Daarnaast zal een electrische vouwfiets ook niet licht van gewicht zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
somethingthere schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:24:....
- Optie 1: Een normale e-bike waarmee je comfortabel echt een stuk harder kan dan de max van 25 km/h (zonder op te voeren). Ik heb veel rond gegoogled maar het is me niet duidelijk of een e-bike echt 'stopt' bij 25km/h waarna je keihard moet trappen voor 1km/h meer... of dat je op eigen kracht nog best een stuk harder kan. ....
Een e-bike mag geen enkele motorondersteuning leveren boven 25km/h.
Om de zgn. "muur" te voorkomen, waar je tegenaan rijdt als de motor exact op 25km/h zou stoppen, bouwen de meeste motoren de ondersteuning reeds eerder af. Een aantal e-bikes haalt zelfs de 25km/h niet eens.

Vouwfietsen met motorondersteuning moeten formeel voldoen aan dezelfde eisen als e-bikes.
Maar het zal volgens mij geen pretje zijn zo een fiets in te vouwen en mee te slepen, want het gewicht zal waarschijnlijk rond de 30kg liggen. Dan lijkt me een gewone vouwfiets gemakkelijker. 5km afstand kan ook zonder elektrische ondersteuning.

Als je fit genoeg bent en continu boven de 25km/h wilt rijden, kan je daarom beter een gewone lichte fiets nemen. .
Alternatief is een speed-pedelec, zoals eerder is genoemd. De eenvoudige types zijn feitelijk hetzelfde als een e-bike, maar de haalbare snelheid ligt hoger.
Meer alternatieven voldoen niet aan de wettelijke eisen en worden daarom niet vermeld.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 17-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
somethingthere schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:24:
Hoi, Ik wil me alvast oriënteren op een elektrische fiets. Aangezien ik er zelf vrij weinig over weet, hoop ik hier wat aanraders te krijgen obv mijn situatie:

- In principe geen budget voor de perfecte e-bike, maar ik zet hem even op max 5k

Nou brand los, ik ben benieuwd! Groetjes
Ik heb de optie van elektrische racefiets nog niet voorbij zien komen, die duw je op de rechte stukken gemakkelijk over de 30 met een beetje oefening. Wel goed aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
elinx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
Om de zgn. "muur" te voorkomen, waar je tegenaan rijdt als de motor exact op 25km/h zou stoppen, bouwen de meeste motoren de ondersteuning reeds eerder af. Een aantal e-bikes haalt zelfs de 25km/h niet eens.

Vouwfietsen met motorondersteuning moeten formeel voldoen aan dezelfde eisen als e-bikes.
Maar het zal volgens mij geen pretje zijn zo een fiets in te vouwen en mee te slepen, want het gewicht zal waarschijnlijk rond de 30kg liggen. Dan lijkt me een gewone vouwfiets gemakkelijker. 5km afstand kan ook zonder elektrische ondersteuning.

Als je fit genoeg bent en continu boven de 25km/h wilt rijden, kan je daarom beter een gewone lichte fiets nemen. .
Alternatief is een speed-pedelec, zoals eerder is genoemd. De eenvoudige types zijn feitelijk hetzelfde als een e-bike, maar de haalbare snelheid ligt hoger.
Meer alternatieven voldoen niet aan de wettelijke eisen en worden daarom niet vermeld.
Dit. Ik heb altijd flink hard kunnen fietsen op eigen kracht en hier geen rekening mee gehouden met aanschaf elektrische fiets (of het me niet beseft). 25 km p/u is langzamer dan ik meestal op een gewone fiets fietste (weliswaar kan ik nu wel met minder kracht snel hard gaan, maar ik fietste op eigen kracht simpelweg vaker een stuk harder dan 25.. blijkbaar). Ik zit nu heel vaak op de elektrische fiets en denk ‘eh ja, ik zou nu dus echt wel harder willen/kunnen maar ik word tegengehouden door deze elektrische fiets’. Het is in mijn ervaring geen doen om op eigen kracht veel harder te gaan.. ik merk duidelijk dat ik word afgeremd door het een of ander.

Dus.. denk hier goed over na.

Optie 1, 2 én 3 vallen als ik zou moeten adviseren allemaal af als ik naar de wensen kijk.

Ik zou, als een gewone fiets geen optie is voor een speed-pedelec gaan

[ Voor 6% gewijzigd door Poumelie op 17-10-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
Let op dat die snelheidsmeters op ebikes niet altijd zo nauwkeurig zijn en dan meestal (veel) meer aangeven dan het daadwerkelijk is, vergelijk het maar eens met de gps van een Apple watch bijvoorbeeld.
Met een gewone fiets ga ik de meeste ebike gebruikers ook voorbij met een snelheid van rond de 22km/u.
Mijn oude ebike met bafang motor ondersteunde ook tot 28km/u, vanuit de fabriek, aldus het display.
Echter was dit in werkelijkheid waarschijnlijk ook geeneens 25km/u.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 17-10-2023 21:43 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somethingthere
Bedankt voor de reacties, het klinkt enorm tegen te vallen die e-bikes. De voornaamste reden dat ik voor een e-bike wil gaan is zodat ik sneller kan fietsen... jammer. Volgens google maps duurt die route van 24km met de (normale) fiets 1 uur en 10 minuten. Als ik het zo lees zal het met de e-bike even lang duren, misschien 10 minuutjes sneller? Dat is absoluut het geld niet waard.

Speed pedelecs heb ik al naar gekeken, helaas mogen die niet op het verplichte fietspad waardoor je heel vaak de rijbaan op moet. Dit lijkt me zelf enorm vervelend (gevaarlijk zelfs) en ook moeilijk route plannen. Google maps heeft geen aparte optie voor bromfietsers, dus je moet dan echt moeilijk gaan uitvogelen hoe je gaat fietsen. Dan neem ik nog liever een scooter, hoe jammer dat dan ook is.

Als de speed pedelec gewoon het fietspad op mocht had dat de oplossing geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door somethingthere op 17-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

elinx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
Ik dacht dat de klassieke elektrische fietsen vroeger altijd wel tot 27 km/h gingen. Juist niet onder de 25 km/h afregelden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

KroeT

[...]

Maasluip schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Ik dacht dat de klassieke elektrische fietsen vroeger altijd wel tot 27 km/h gingen. Juist niet onder de 25 km/h afregelden.
Voor mijn vrij recente fiets geldt dat deze afregelt vanaf 25 en stopt bij 26,7. Dat zijn tellersnelheden, op de gps is die 26,7 stiekem gewoon 23 km/u, +-.3

Viel me een beetje tegen. Maar ik ben oud genoeg om die halve minuut op veertig minuten te omarmen als extra tijd voor mezelf, tweemaal per dag.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
somethingthere schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:03:
Bedankt voor de reacties, het klinkt enorm tegen te vallen die e-bikes. De voornaamste reden dat ik voor een e-bike wil gaan is zodat ik sneller kan fietsen... jammer. Volgens google maps duurt die route van 24km met de (normale) fiets 1 uur en 10 minuten. Als ik het zo lees zal het met de e-bike even lang duren, misschien 10 minuutjes sneller? Dat is absoluut het geld niet waard.
...
De e-bike valt niet tegen hoor ;). Ik ben bang dat je een onrealistisch doel voor ogen had: 37+ km/u is een snelheid die zelfs een fanatieke amateur wielrenner maar moeilijk 40 minuten lang vol kan houden.
Met een e-bike waarvan je weet dat je maar tot 25 km/u ondersteuning hebt, gaat dat nooit lukken.

Bij een wat grotere reisafstand, zal een fiets (speed pedelec misschien uitgezonderd) nooit op tijd kunnen concurreren met de auto. Maar het is (voor mij in ieder geval) wel ruim anderhalf uur pure geestelijke ontspanning en lichamelijke (matige) inspanning. En dat is ook wat waard. Het is ook een aanzienlijke kostenbesparing. Ik ben zelf in de (luxe) situatie dat er twee auto's voor de deur staan, maar die van mij wordt nauwelijks gebruikt omdat ik liever 50 minuten fiets (enkele reis), dan 25 minuten in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53

Speed pedelecs heb ik al naar gekeken, helaas mogen die niet op het verplichte fietspad waardoor je heel vaak de rijbaan op moet. Dit lijkt me zelf enorm vervelend (gevaarlijk zelfs) en ook moeilijk route plannen. Google maps heeft geen aparte optie voor bromfietsers, dus je moet dan echt moeilijk gaan uitvogelen hoe je gaat fietsen. Dan neem ik nog liever een scooter, hoe jammer dat dan ook is.

Het grote voordeel is dat je zelf bijna niets hoeft te doen en de meeste mensen in onze maatschappij hebben niet de conditie om op eigen kracht constant de snelheid van een ebike bij te houden.
Dus voor velen is het alsnog een uitkomst.
En bij enorme wind tegen kun je alsnog aanzienlijk sneller aankomen hoor.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Laatst online: 17-09 13:44
Misschien vloeken in de kerk, maar als ik jou was zou ik mooi een elektrische scooter halen. Past veel beter bij datgene dat je wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Het grote voordeel is dat je zelf bijna niets hoeft te doen en de meeste mensen in onze maatschappij hebben niet de conditie om op eigen kracht constant de snelheid van een ebike bij te houden.
Dus voor velen is het alsnog een uitkomst.
En bij enorme wind tegen kun je alsnog aanzienlijk sneller aankomen hoor.
Maar ook op een speed pedelec kan je de ondersteuning relatief laag zetten en behoorlijk zelf bijdragen en in het zweet aankomen.
Normaal is het net dat wat mensen helemaal willen vermijden...
Als ik op mijn gewone ebike ga fietsen rij ik de laatste 10km gewoon zo hard ik kan als oefening. Niet dat ik dan veel boven de 26 uit kom, maar het zweet loopt wel vlotjes.

Feit is... het is niet realistisch om te verwachten dat je 25km kan rijden binnen 40 minuten met een gewone fiets, een 25km ebike of gelijk welke plooifiets.

Wil je dat echt, dan zal het ofwel een speed pedelec worden of een scooter of een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somethingthere
MitchellHearth schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:03:
Misschien vloeken in de kerk, maar als ik jou was zou ik mooi een elektrische scooter halen. Past veel beter bij datgene dat je wil bereiken.
Dat was origineel ook mijn plan! Tot ik om me heen hoorde "Waarom geen e-bike." Nou nu weet ik waarom :)

Een auto hebben we al voor mijn partner en een tweede komt er echt niet. De spits is veelste heftig op deze route en zal 40min. tot 1.5 uur reistijd betekenen met parkeerkostten.

[ Voor 19% gewijzigd door somethingthere op 18-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
MitchellHearth schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:03:
Ja, als we van het idee fietsen afstappen is dit een goed alternatief. Mijn vriend heeft een NIU elektrische scooter. Thuis lekker opladen op de zonnepaneeltjes en verder op werk opladen (met toestemming). Ideaal en gaat als een trein (of eh nouja, scooter).

Hij was niet eens zo heel veel duurder dan mijn fiets. Qua waar voor je geld vond ik de verhouding bij deze scooter beter dan mijn fiets.

Hebben hem gepimpt met oa windscherm en koffer met rugleuning. Op zomerse dagjes gaan we er vaak op uit met de scooter, dat je hem dan in de stad op de stoep kan zetten is ideaal. Echt een aanrader dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:37

Lijkt me sterk dat je op een stadsfiets op mankracht continue 25km/h haalt.
Een kruissnelheid van 18-20km/h is realistischer.
(tenminste mij is het nooit gelukt, ook al reed ik op de mountainbike makkelijk boven de 25km/h)

mijn trenenergy heb ik precies daarvoor aangeschaft.
Ik kan comfortabel 27km/h aanhouden naar mijn werk toe.

Het scheelt dus toch best wat tijd.
10 minuten in mijn geval.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 18-10-2023 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Laatst online: 22:46
[...]

Ik heb gisteren ook een Koga e-nova besteld……vandaag een setje ortlieb frontroller classic besteld ( kleur rood/zwart ) Ik gebruik er maar 1 en heb dus 1 tas over. Zal morgen een foto posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
Sorry voor de late reacties, maar op de telefoon reageren werkt niet zo best.
Mijn (oude)fietstas heeft gewoon wat gespjes bovenop en aan de spatbordzijde klittenbandjes. Past bij mij prima op de fiets. Ook naar dat racktime gekeken voor een fietsmandje maar mijn oude mandje met snelbinders gaat nog steeds goed. De drager is wat smaller nu (hebben ze bijna allemaal, sommige zijn nog smaller) maar het lukt. Dus voor nu hou ik het zo
@The Chosen One Dank, dan weet ik dat ik er niet op hoef te letten qua tas uitzoeken.
Op de foto van @The Chosen One zit Racktime 1. Of eigenlijk zul je dat gewoon als Racktime tegenkomen. Als je een tas besteld met Racktime waar het niet speciaal bij vermeld is, is die in praktijk gewoon nog Racktime (1).

Of hey, fiets zometeen even langs je lokale fietsenwinkel. Dan kun je tassen zien en voelen.
@Foxhill Dank voor de extra informatie. Ik heb mijn fiets besteld bij de lokale fietswinkel, maar deze is niet zo groot en ze hebben maar iets van 5 verschillende fietstassen. Daarna nog naar een grotere fietswinkel geweest, maar daar werken heel onvriendelijke mensen. Zodra je informatie over een tas vraagt zijn ze eigenlijk al niet meer geïnteresseerd en lopen ze weg. Dus dan maar online.

@pjotter1965 Dankjewel. Ik ben benieuwd

Mijn fiets komt hopelijk eind van de week. Ik fiets nu weer even op een oude stadsfiets en merk dat ik standaard wat meer reistijd in moet plannen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Nou, me eens heel rustig en voorzichtig bewegen in de wereld van de fully e-mtb.

Begint interessant te worden met die nieuwe manier van ondersteuning waarbij de fiets een stuk lichter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

De relatief nieuwe (~3 jaar) Amslod-fiets (of Bafang-barrel :|) van mijn vriendin doet ineens niets meer. Na het drukken op de aan/uit-knop gebeurt er niets — het display blijft uit. De fiets staat vaak netjes binnen — zo ook dit weekend, maar maandag deed die ineens niets meer.

De accu lijkt in orde (de lampjes branden en hij is opgeladen). We hebben het al met een ander display en een andere accu geprobeerd (los van elkaar), zonder verbetering. De bedrading lijkt in orde en onbeschadigd (al heb ik dat slechts oppervlakkig gecontroleerd).

Iemand enig idee wat het anders kan zijn? De lokale fietsenmaker kan niet zo veel met een Amslod, en de garantie bij Amslod is natuurlijk net verlopen…

(Binnenkort maar eens wat onderzoek doen naar een goede e-bike. Maar dat wordt flink lezen, aan de grootte van dit topic te zien :P)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
somethingthere schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:09:
...
Dat was origineel ook mijn plan! ....
In dat geval snap ik niet dat er nu geen bezwaar meer is om niet op het fietspad te mogen. Terwijl je aangaf dat je dit met een speedpedelec ongewenst vindt. Beide vallen in dezelfde categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
Dit is misschien al een paar keer voorbij gekomen. Maar mijn zoontje rijd dus op een Vanmoof, maar mede dankzij zijn voorzichtigheid begint deze fiets toch echt uit elkaar te vallen. Ben een aantal fietsenmakers langs geweest, maar ze willen er niet aan sleutelen. Heb zijn achterband maar geplakt en nu doet hij het weer voor even. Maar eigenlijk heb ik geen zin meer in dit gedoe en ga ik voor hem gewoon een nieuwe fiets aanschaffen. Nou wil ik echt heel erg graag niet weer in dezelfde situatie komen dat ik met een niet te repareren fiets kom te zitten mocht het bedrijf erachter een vanMoofje doen.
Nou is de grote vraag kan ik ergens gewoon een lijst vinden van fietsen die wel prima door elke fietsenmaker te repareren en te onderhouden zijn? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Elke keer krijg je natuurlijk gewoon de standaard antwoorden van je lekker een Batavus of Gazelle, maar die fietsen zien eruit alsof mijn oma er nog niet op gezien zou willen worden. Echter modellen als Cowboy en Tenways ben ik bang dat ik weer met dezelfde proprietary shit kom te zitten.

Wat zijn nou de merken welke wel gewoon mooie fietsen maken, maar wel gewoon standaard onderdelen gebruiken en natuurlijk nog een beetje een leuke prijs hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Ulster Seedling schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:46:
De relatief nieuwe (~3 jaar) Amslod-fiets (of Bafang-barrel :|) van mijn vriendin doet ineens niets meer. Na het drukken op de aan/uit-knop gebeurt er niets — het display blijft uit. De fiets staat vaak netjes binnen — zo ook dit weekend, maar maandag deed die ineens niets meer.

De accu lijkt in orde (de lampjes branden en hij is opgeladen). We hebben het al met een ander display en een andere accu geprobeerd (los van elkaar), zonder verbetering. De bedrading lijkt in orde en onbeschadigd (al heb ik dat slechts oppervlakkig gecontroleerd).

Iemand enig idee wat het anders kan zijn? De lokale fietsenmaker kan niet zo veel met een Amslod, en de garantie bij Amslod is natuurlijk net verlopen…

(Binnenkort maar eens wat onderzoek doen naar een goede e-bike. Maar dat wordt flink lezen, aan de grootte van dit topic te zien :P)
Zoek even naar een winkel waar ze Bafang hebben. Bijvoorbeeld een Cortina dealer. Hopelijk kunnen die even delen uitwisselen, om vast te stellen wat het is.

Als je gelukt hebt heeft Amslod een beetje standaard Bafang delen gebruikt. Bafang maakt te veel variatie, wisselt te vaak en laat te veel delen van derden toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ro8in schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:32:
Dit is misschien al een paar keer voorbij gekomen. Maar mijn zoontje rijd dus op een Vanmoof, maar mede dankzij zijn voorzichtigheid begint deze fiets toch echt uit elkaar te vallen. Ben een aantal fietsenmakers langs geweest, maar ze willen er niet aan sleutelen. Heb zijn achterband maar geplakt en nu doet hij het weer voor even. Maar eigenlijk heb ik geen zin meer in dit gedoe en ga ik voor hem gewoon een nieuwe fiets aanschaffen. Nou wil ik echt heel erg graag niet weer in dezelfde situatie komen dat ik met een niet te repareren fiets kom te zitten mocht het bedrijf erachter een vanMoofje doen.
Nou is de grote vraag kan ik ergens gewoon een lijst vinden van fietsen die wel prima door elke fietsenmaker te repareren en te onderhouden zijn? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Elke keer krijg je natuurlijk gewoon de standaard antwoorden van je lekker een Batavus of Gazelle, maar die fietsen zien eruit alsof mijn oma er nog niet op gezien zou willen worden. Echter modellen als Cowboy en Tenways ben ik bang dat ik weer met dezelfde proprietary shit kom te zitten.

Wat zijn nou de merken welke wel gewoon mooie fietsen maken, maar wel gewoon standaard onderdelen gebruiken en natuurlijk nog een beetje een leuke prijs hebben?
Als je zelf niet wil sleutelen, ga dan een fiets kopen bij een van de fietsenmakers die niet aan je VM wil werken.
En ja, er is meer dan Batavus en Gazelle...
Als je online koopt, en dat merk heeft geen serviceorganisatie, dan zal het altijd moeilijker zijn om iemand te vinden die meer wil doen dan een band plakken of een zadel hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Als je zelf niet wil sleutelen, ga dan een fiets kopen bij een van de fietsenmakers die niet aan je VM wil werken.
En ja, er is meer dan Batavus en Gazelle...
Als je online koopt, en dat merk heeft geen serviceorganisatie, dan zal het altijd moeilijker zijn om iemand te vinden die meer wil doen dan een band plakken of een zadel hoger zetten.
Die fietsenmakers hebben alleen van die super suffe modellen alsof ze gemaakt zijn voor bejaarden. Niet echt iets voor mijn zoontje. Ik zou gewoon een beetje een cool model, welke wel nog gewoon bij de fietsenmaker terecht kan. Maar online wordt je tussen alle 100den merken die er inmiddels zijn echt niet wijzer van of deze nou wel of niet uit standaard onderdelen bestaan. Toen ik de vanMoof kocht werd er letterlijk nog geadverteerd met dat je dus ook gewoon bij je lokale fietsenmaker terecht kon voor onderhoud en reparaties. Nou mooi niet dus! De eerste fietsenmaker waar ik heen ging wilde toen al meteen er niet aan beginnen. Ik weet gewoon niet wat ik nog moet geloven. Ik wil gewoon een coole fiets waarvan ik erop aan kan dat deze de komende 10 jaar gewoon ergens in de buurt onderhouden en gerepareerd kan worden. Ik ben inderdaad niet echt van plan om zelf aan mijn fiets te sleutelen en met mijn zoontje die het dagelijks gebruikt voor school is dat helaas zo af en toe wel nodig. Ik weet echt niet wat ik nu moet kopen om niet meer dat gedoe dat ik naar Amsterdam moet gaan rijden omdat er maar 3 service punten in het hele land zijn om vervolgens helemaal nergens meer terecht te kunnen omdat het service punt niet meer open is te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ro8in schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

Die fietsenmakers hebben alleen van die super suffe modellen alsof ze gemaakt zijn voor bejaarden. Niet echt iets voor mijn zoontje. Ik zou gewoon een beetje een cool model, welke wel nog gewoon bij de fietsenmaker terecht kan. Maar online wordt je tussen alle 100den merken die er inmiddels zijn echt niet wijzer van of deze nou wel of niet uit standaard onderdelen bestaan. Toen ik de vanMoof kocht werd er letterlijk nog geadverteerd met dat je dus ook gewoon bij je lokale fietsenmaker terecht kon voor onderhoud en reparaties. Nou mooi niet dus! De eerste fietsenmaker waar ik heen ging wilde toen al meteen er niet aan beginnen. Ik weet gewoon niet wat ik nog moet geloven. Ik wil gewoon een coole fiets waarvan ik erop aan kan dat deze de komende 10 jaar gewoon ergens in de buurt onderhouden en gerepareerd kan worden. Ik ben inderdaad niet echt van plan om zelf aan mijn fiets te sleutelen en met mijn zoontje die het dagelijks gebruikt voor school is dat helaas zo af en toe wel nodig. Ik weet echt niet wat ik nu moet kopen om niet meer dat gedoe dat ik naar Amsterdam moet gaan rijden omdat er maar 3 service punten in het hele land zijn om vervolgens helemaal nergens meer terecht te kunnen omdat het service punt niet meer open is te hebben.
Ben je echt al eens in meer dan 1 winkel gaan kijken?
Als jij natuurlijk elke fiets als suf omschrijft, dan zal je zoon die helemaal niet willen...

Om een beetje robuust te zijn wil je een ingebouwde batterij die uitneembaar is, en ja, dan is het frame wat dikker....
Tenways krijgt ook wel wat goede commentaar, maar je zou toch vooraf moeten kijken wie die kan onderhouden...

Waarmee rijden "de vriendjes"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Laatst online: 19:09

Bijvoorbeeld tenways cgo 800? Kan bij fietsenmaker onderhouden worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb deze post even ondergebracht in dit algemene topic, aangezien het meer een algemene vraag is dan specifiek over VanMoof direct.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
ro8in schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

En wat is niet 'suf'? Moet het echt een stadfiets zijn, of misschien ook sportiever. Moet er een ingebouwde accu inzitten? Hoeveel mag het kosten etc etc.
Wat heb je zelf al gevonden wat je wel aanspreekt bij de grotere merken?

Kleine aanvulling, ik zag deze Bird bike bijvoorbeeld zojuist gewoon bij een fietsenmaker staan:
https://bike.bird.co/

[ Voor 3% gewijzigd door PaveloW op 19-10-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 13:06
ro8in schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Op zoek naar dé e-bike? Wij helpen je! ?

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 19-10-2023 10:43 . Reden: even de quote aangepast :) ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trussardi99
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:03

Kijk eens bij Cortina.
De Cortina E-Lett, E-Blau en E- Silento zijn alle drie fietsen waar nog wel een designer aan te pas is gekomen.
Ik heb onlangs een E-Silento aangeschaft na lang getwijfeld te hebben over de aanschaf van een Veloretti.

De aanwezigheid van servicemogelijkheden in de buurt heeft mij laten besluiten voor de Cortina te gaan, mede door minder goede ervaringen met idd, Vanmoof.

Maar ik ben het met je eens, de gemiddelde fiets ziet er niet uit, onbegrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
pjotter1965 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Ik heb gisteren ook een Koga e-nova besteld……vandaag een setje ortlieb frontroller classic besteld ( kleur rood/zwart ) Ik gebruik er maar 1 en heb dus 1 tas over. Zal morgen een foto posten.
In het verleden gebruikte ik dezelfde tas. Genoeg ruimte voor een regenpak, en broodtrommel.
Tas staat nu te koop op marktplaats ( advertentie EVO )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd0qpHkayZSrDpeR8ZW1LbDcHc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmAIwoObU5J0bBjymh6KziBA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@ro8in
Het merk Veloretti? Als ik het goed heb, hoort deze tegenwoordig tot de PON groep (Gazelle).
Veloretti gebruik veel standaard onderdelen maar zal vast ook specifieke onderdelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
@ro8in Er zijn best wat 'coole' opties te vinden. Met een dealernetwerk wordt dat uiteraard lastiger maar ook dan is er keuze. Een gewenste levensduur en service van 10 jaar lijkt me minder realistisch.
Vraag me af of je over bijv. 8 jaar nog een motor, controller of accu kunt krijgen van een cool merk. E-bikes vind ik wat dat betreft niet bepaald duurzaam, zeker de 'coole' modellen aangezien die ook snel hun 'coolness' verliezen.
Als de schoolrit gewoon te doen is op een gewone fiets dan zou ik dat overwegen. Veel voordeliger, lagere onderhoudskosten en geen gedoe meer met elektronica die kan falen en overal te maken.

Het merk VanMoof maakt een doorstart en gaat geloof ik ook reparatiepunten regelen, alleen geen idee hoeveel en op welke termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ulster Seedling schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:46:

Update: het was toch het display. Het vervangende display (dat we nieuw online hadden besteld) loste het probleem niet op, maar een nieuw display bij de Aslod-winkel wel. Ik weet niet zeker of het eerdere nieuwe display toevallig ook defect was, of wellicht niet compatibel (wel precies hetzelfde model)…

(Overigens is dit de tweede keer dat het display vervangen is, in iets meer dan drie jaar. Helaas dit keer buiten garantie en dus tegen betaling. Ben benieuwd of dit nieuwe display de twee jaar gaat halen :X)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Ulster Seedling schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Update: het was toch het display. Het vervangende display (dat we nieuw online hadden besteld) loste het probleem niet op, maar een nieuw display bij de Aslod-winkel wel. Ik weet niet zeker of het eerdere nieuwe display toevallig ook defect was, of wellicht niet compatibel (wel precies hetzelfde model)…

(Overigens is dit de tweede keer dat het display vervangen is, in iets meer dan drie jaar. Helaas dit keer buiten garantie en dus tegen betaling. Ben benieuwd of dit nieuwe display de twee jaar gaat halen :X)
Volgens de Nederlandse wet heb je langer garantie (normaal te verwachten levensduur van een product) dan de Europese die grofweg uitgaat van max 24 mnd. Veel ondernemers en fabrikanten richten zich op de europese richtlijn omdat die voor hun gunstiger uitpakt maar voor aankopen binnen Nederland is de Nederlandse wetgeving leidend. Voor een display (geen slijtage onderdeel) is dat zeker meer dan 3 jaar dus ik zou persoonlijk niet akkoord gaan als ze zich baseren op geen garantie. (mits je het display normaal hebt gebruikt) ze kunnen wel vragen voor een financiële compensatie op basis van afschrijving op de normale levensduur.

[ Voor 16% gewijzigd door passie2010 op 21-10-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Volgens de Nederlandse wet heb je langer garantie (normaal te verwachten levensduur van een product) dan de Europese die grofweg uitgaat van 24 mnd. Voor een display is dat zeker meer dan 3 jaar dus ik zou persoonlijk niet akkoord gaan als ze zich baseren op geen garantie. (mits je het display normaal hebt gebruikt)
Een ebike moet zeker langer dan 3 jaar mee gaan. Maar er mag met 3 jaar wel een reparatie nodig zijn. Zoals een display vervangen.

Ik zou juist verwachten dat je op het nieuwe display (mits/omdat je hem betaald hebt) weer opnieuw garantie zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjotter1965
@Teletekst @The Chosen One
Mijn Koga E-Nova stond vanmorgen ook klaar. Dit was een voorraadfiets en daarom nog interessanter. Dit gaf mij de mogelijkheid om nog enige aanpassingen te doen.
Deze zijn :
-Alfine shifter
-SQlab handvaten
-Schwalbe efficiency banden

Ik ben er zeer blij mee 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrdpH04gNYde4M6WlBMa1GWIdf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U76QiAWkVivTK1MFKJU2e60K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
passie2010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Volgens de Nederlandse wet heb je langer garantie (normaal te verwachten levensduur van een product) .....
De EU garantie termijn is 2 jaar en wordt gegeven door de leverancier van het product. Deze is vaak ook voor 2 jaar gedekt door de producent. De bewijslast ligt bij de leverancier, maar meestal is het "geen gezeur" garantie.
Anders wordt het na die 2 jaar. In Nederland geldt een garantieperiode voor de levensduur van het product.
Ook hier is de leverancier voor aanspreekbaar. Echter die kan dit vaak niet meer met de producent regelen en betreft daarom vaak "gezeur" garantie.

De bewijslast ligt nu bij de klant en er wordt een afschrijving toegepast afhankelijk van die levensduur.
Stel een display gaat 5 jaar mee. Dan zou je na 3 jaar bij vervanging 3/5 moeten bijdragen.
Bij reparatie ligt het iets anders, want daar gaat het om de prijs van onderdelen, maar arbeidsloon en onderzoekskosten en verzenden vallen volgens mij daar buiten.
De leverancier kan geen beroep meer doen op de producent en bv het display naar de producent sturen voor onderzoek a €30,-, met de kans dat je na 6 weken misschien krijgt te horen dat het niet gedekte valschade is. Zie daarvan maar eens het tegendeel te bewijzen.

Kortom je heb recht op een langere garantieperiode, maar dat is iets anders dat het vanzelfsprekend is dat je dit recht ook kunt uitoefenen. Echter proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
@pjotter1965 Gefeliciteerd en alvast heel veel rijplezier.

De fietsenmaker had mij eind deze week gezegd, dus ik hoop nog op een belletje, maar ik denk dat het toch volgende week wordt voordat hij klaar is. Ik ga er maar niet achteraan bellen want anders ben ik bang dat ze het rijklaar maken afraffelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

@pjotter1965 Ook gefeli. 1e 100km(+) zit er op hier.

-

Gezien het af en toe langs komt een kleine update over mijn nieuwe slot na mijn tegenvallende ervaring met het Axa Fold 1000 slot.; Abus Iven 8210 (110cm).
(https://www.anwb.nl/fiets...2022/abus-iven-chain-8210)

Als je een goed slot zoekt, is dit een aanrader. ART2 (was niet nodig voor mijn verzekering maar toch), niet het lichtste slot maar ja dat krijg je met betere/sterkere sloten.
Slot kan vrij ronddraaien, valt er niet uit als je het slot opent, lang genoeg om vast te zetten aan fietshekjes en zelfs door het achterwiel en dan over het zadel te hangen om makkelijk los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siete
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:54
The Chosen One schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:06:
@pjotter1965 Ook gefeli. 1e 100km(+) zit er op hier.

-

Gezien het af en toe langs komt een kleine update over mijn nieuwe slot na mijn tegenvallende ervaring met het Axa Fold 1000 slot.; Abus Iven 8210 (110cm).
(https://www.anwb.nl/fiets...2022/abus-iven-chain-8210)

Als je een goed slot zoekt, is dit een aanrader. ART2 (was niet nodig voor mijn verzekering maar toch), niet het lichtste slot maar ja dat krijg je met betere/sterkere sloten.
Slot kan vrij ronddraaien, valt er niet uit als je het slot opent, lang genoeg om vast te zetten aan fietshekjes en zelfs door het achterwiel en dan over het zadel te hangen om makkelijk los te maken.
Weet je het zeker? Bestaat een Polensleutel (loper) voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:58

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Siete schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Weet je het zeker? Bestaat een Polensleutel (loper) voor
Dit had ik heel graag een week eerder geweten :)

Als je al zo'n slot gekocht hebt, wat zouden dan je rechten zijn?
Pagina: 1 ... 172 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam