Babboe bakfiets terugroepactie

Pagina: 1 2 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:48
NVWA: Babboe moet handel bakfietsen staken
Naar aanleiding van diverse media berichten over het besluit van de NVWA over het breken van bepaalde Babboe bakfiets een appart topic voor het informeren en discussiëren over alles omtrent de gang van zaken.

Link naar het NVWA artikel

De getroffen modellen:
  • Babboe City/ City-E/ City Mountain
  • Babboe Curve/ Curve-E/ Curve Mountain
  • Babboe Big/ Big-E
  • Babboe Dog/ Dog-E
  • Babboe Max-E
  • Babboe Mini-E/ Mini Mountain
  • Babboe Pro Trike/ Trike-E/ Trike XL
  • Babboe Carve-E/ Carve Mountain
Momenteel zijn er al twee emails vanuit Baboe verstuurd met informatie. Deze informatie bevat niks meer of anders dan wat er al in het artikel van de NVWA staat.

Advies voor nu geldt: maak geen gebruik meer van de Babboe Bakfiets en wacht tot er meer informatie over de terugroepactie komt.

Webshop voor het verzilveren van de voucher
Je kan na het ontvangen van je voucher deze verzilveren in de speciaal aangemaakte webshop.

Update 2 april 2024 - Babboe herstelplan duidelijk
Bakfietsencontrole
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland de modellen City Mountain (productie vanaf 2020), Max-E, Carve-E, Carve Mountain Curve-E, Curve Mountain, Big (E), Dog (E), Go (E), Go Mountain, Flow E, Flow Mountain, Pro Bike (E), Pro Bike Midmotor, Mini Mountain en Curve na een controlebeurt/reparatie, weer mogen worden gebruikt. Heb je een van deze modellen dan kun je je naar verwachting vanaf 10 april via de website www.controleerjebakfiets.nl aanmelden. Daarna wordt een afspraak gemaakt met een monteur die dan bij jou thuis langskomt voor een controle/reparatie van jouw bakfiets. Dit kan enige tijd duren. Na de controle/reparatie kun je weer de weg op!

Vervang je bakfiets
De veiligheid van City Mountain (productie vóór januari 2020), Slim Mountain & Transporter en de Pro Trike (E), Trike-E, Pro Trike XL Motor kan niet worden gegarandeerd. Deze modellen worden vervangen in een terugroepactie. Voor de City (E) en MINI (E) is dit al eerder besloten. Wij verwachten dat je vanaf 10 april op www.controleerjebakfiets.nl kunt zien wat dit voor jou betekent. De regeling voor de eigenaren van een Babboe-bakfiets in deze terugroepactie is als volgt:
Ben je eigenaar van een bakfiets tot en met 5 jaar oud, dan krijg je een nieuwe hoogwaardiger bakfiets, als gedeeltelijke compensatie. Liever een ‘gewone’ E-bike? Dat kan ook! Wij hebben een uitgebreid assortiment waaruit je kunt kiezen.
Is je bakfiets ouder dan vijf jaar, dan wordt rekening gehouden met de dagwaarde. Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets. We zorgen dat je tenminste altijd een nieuwe gewone fiets krijgt aangeboden.
De ingeleverde bakfietsen worden door een gecertificeerde partij ingezameld en op een duurzame manier ontmanteld.

Compensatie
Alle Babboe-eigenaren, of je bakfiets nou gecontroleerd/gerepareerd moet worden of wordt teruggeroepen, krijgen een compensatie voor het ongemak in de vorm van een gratis onderhoudsbeurt en/of accessoires.

Update 27 februari 2024 - Terugroepactie van start voor City, City-E, Mini en Mini-E
Uit onderzoek blijkt dat de veiligheid van de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E niet kan worden gegarandeerd. Deze modellen mogen daarom niet meer worden gebruikt. Babboe start vandaag, in afstemming met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), een terugroepactie in Nederland. Eigenaren van deze fietsen krijgen een vervanging of een ander passend alternatief aangeboden. Daarnaast zal een compensatie voor de overlast worden gegeven.

Check je frame nummer op www.controleerjeframe.nl. Waar vind je je framenummer?

Het advies voor de overige modellen is nog steeds: gebruik ze niet.
Winora bakfiets
Voor het bespreken van ervaringen of het stellen van vragen die specifiek betrekking hebben over de Winora FUB52, dat kan in Het grote Winora bakfiets topic

[ Voor 71% gewijzigd door Jasphur op 05-06-2024 08:43 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aanvullend; dit werd ook hier al besproken: DOP_ERWT|IA in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Ik ga er zelf vanuit dat babboe dit niet te boven komt. Als je (bijna) al je fietsen van de afgelopen 5 jaar terug moet roepen, repareren en terugsturen kost dat zo ontzettend veel geld. Dus zelf zit ik eigenlijk naar de volgende stap te kijken.
Is het al bekend wat er per fiets de zwakke punten zijn? Tot nu kan ik alleen vinden “het frame breekt”. Als iemand het weet zou het fijn zijn. Eventueel om te zien of extra las punten en verstevigen nog mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:20
Pendora schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:49:
Ik ga er zelf vanuit dat babboe dit niet te boven komt. Als je (bijna) al je fietsen van de afgelopen 5 jaar terug moet roepen, repareren en terugsturen kost dat zo ontzettend veel geld. Dus zelf zit ik eigenlijk naar de volgende stap te kijken.
Is het al bekend wat er per fiets de zwakke punten zijn? Tot nu kan ik alleen vinden “het frame breekt”. Als iemand het weet zou het fijn zijn. Eventueel om te zien of extra las punten en verstevigen nog mogelijk zijn.
Foto’s die getoond werden waren van meerdere modellen die op verschillende plekken gebroken of ingedeukt waren. Dat is niet even een extra plaatje lassen of klemmetje zetten.

Dit gaat denk ik ook resulteren in een faillissement. Marges zijn vaak minimaal en als je zoveel bakfietsen moet terughalen plus je hebt geen inkomsten meer door verkoop verbod is dit vragen om faillissement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Holk schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Foto’s die getoond werden waren van meerdere modellen die op verschillende plekken gebroken of ingedeukt waren. Dat is niet even een extra plaatje lassen of klemmetje zetten.

Dit gaat denk ik ook resulteren in een faillissement. Marges zijn vaak minimaal en als je zoveel bakfietsen moet terughalen plus je hebt geen inkomsten meer door verkoop verbod is dit vragen om faillissement
Heb je toevallig linkjes? Ik zie hoofdzakelijk de City voorbij komen wanneer het over dit onderwerp gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
Caayn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:51:
[...]
Heb je toevallig linkjes? Ik zie hoofdzakelijk de City voorbij komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
Ik heb denk ik dezelfde foto’s gezien. Was dit filmpje op de rtl website: https://www.rtlnieuws.nl/...odellen-types-terugroepen

Dit stuk geeft ook aan dat het vooral de city is:
Om welke fietsen gaat het precies?
Vooral de Babboe 'City' breekt met grote regelmaat. Dat is het tweewielersmodel. Ook zijn er meerdere gebruikers die problemen hadden met het model op drie wielen. Dat is de Babboe 'Curve'. De toezichthouder heeft Babboe opgedragen de bakfietsen van bijna alle types niet meer te verkopen. Het gaat om: Babboe City/ City-E/ City Mountain, Babboe Curve/ Curve-E/ Curve Mountain, Babboe Big/ Big-E, Babboe Dog/ Dog-E, Babboe Max-E, Babboe Mini-E/ Mini Mountain, Babboe Pro Trike/ Trike-E/ Trike XL, Babboe Carve-E/ Carve Mountain.

Zelf heb ik een Currve waarvan dus “meerdere” mensen een probleem hebben. Maar hoe veel en hoe groot de kans nou echt is staat nergens. Marktplaats staan (ook hiervoor) erg veel Babboe’s op. Dat zou eigenlijk niet kunnen als ze echt massaal door zouden breken.

Ik blijf het allemaal maar erg onduidelijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
Op die fotos in het artikel zijn scheuren met roest te zien. Dat lijkt op een kwaliteitsprobleem wat zich langzaam voortzet tot deze daadwerkelijk scheurt. Wanneer en of deze voortzet zal afhangen van gebruik en omgeving.
Ook het het "buckling" van een chassisbuis een indicatie dat het dus niet dik genoeg was.

Omzet komt zoals gewoonlijk weer voor veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Pendora schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:39:
[...]

Ik heb denk ik dezelfde foto’s gezien. Was dit filmpje op de rtl website: https://www.rtlnieuws.nl/...odellen-types-terugroepen

Vooral de Babboe 'City' breekt met grote regelmaat. Dat is het tweewielersmodel. Ook zijn er meerdere gebruikers die problemen hadden met het model op drie wielen. Dat is de Babboe 'Curve'. De toezichthouder heeft Babboe opgedragen de bakfietsen van bijna alle types niet meer te verkopen. Het gaat om: Babboe City/ City-E/ City Mountain, Babboe Curve/ Curve-E/ Curve Mountain, Babboe Big/ Big-E, Babboe Dog/ Dog-E, Babboe Max-E, Babboe Mini-E/ Mini Mountain, Babboe Pro Trike/ Trike-E/ Trike XL, Babboe Carve-E/ Carve Mountain.

Zelf heb ik een Currve waarvan dus “meerdere” mensen een probleem hebben. Maar hoe veel en hoe groot de kans nou echt is staat nergens. Marktplaats staan (ook hiervoor) erg veel Babboe’s op. Dat zou eigenlijk niet kunnen als ze echt massaal door zouden breken.

Klopt, was in het item van RTL waarin meerdere foto's getoond werden van allerlei modellen en manieren van breken/doorroesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij balen er ook stevig van. Een jaar geleden een wat oudere, maar erg nette tweedehands Babboe City gekocht (altijd binnen, oud vrouwtje, je kent het wel) en deze elektrisch laten maken. Staat nu mooi onder de hoes tot we er weer op durven fietsen... We kopen voorlopig maar even zo'n karretje voor achter een normale fiets.

Hopelijk komt er een goede oplossing en eventueel een alternatief dat we zelf kunnen betalen als Babboe er aan onderdoor gaat. We vinden het ook prima om zelf iets te investeren als we hem dan weer kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik zou niet weten wat waar en hoe ik iemand een dusdanige reparatie kan laten uitvoeren als ik niet weet welk punt nou zwak is. (Even los van de oplossing die mogelijk vanuit Babboe gaat komen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
[...]

Dank.

Gok dat de foto's later zijn toegevoegd aan het artikel. Toen ik 't vorige week las stond er enkel de bekende foto van een City en een geschaafde knie erbij die overal al stond. Op de foto's zie je nu inderdaad ook andere modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

[...]
Er zijn meer gebreken en framebreuken dan normaal bij alle modellen, bij sommige modellen veel meer dan normaal. Maar niet alle frames breken.

Babboe heeft dat niet gemeld bij NVWA en klanten. En nu zijn ze de klos.

Duidelijker? :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 19-02-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06
[...]

Verschil met bijvoorbeeld Stint die hetzelfde overkwam is dat hier een hele grote speler achter zit: Accell Group. Geld is er wel, vraag is even of Accell Group zin heeft om dat te investeren. Ze kunnen nml ook gewoon Babboe als losse BV laten klappen. (net zoals ze nu in Heerenveen personeel ontslaan en vervolgens uitzendkrachten aannemen voor een grote order).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
_JGC_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Verschil met bijvoorbeeld Stint die hetzelfde overkwam is dat hier een hele grote speler achter zit: Accell Group. Geld is er wel, vraag is even of Accell Group zin heeft om dat te investeren. Ze kunnen nml ook gewoon Babboe als losse BV laten klappen. (net zoals ze nu in Heerenveen personeel ontslaan en vervolgens uitzendkrachten aannemen voor een grote order).
De naam is besmet, gaat veel geld kosten en kans dat het daarna een succes wordt valt te bezien. Bedrijfstechnisch is laten klappen bijna een zekerheidje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Helaas denk ik dat ook. Ik hoop dat er iemand instapt die geldt ziet en alternatieve frames gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Zijn openstaande bestellingen geannuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Overigens toch nog redelijk wat bakfietsen van Babboe op Marktplaats gezet de afgelopen dagen. :P Had daar nu toch gewoon even mee gewacht... zeker met het kopen ervan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:10:
Overigens toch nog redelijk wat bakfietsen van Babboe op Marktplaats gezet de afgelopen dagen. :P Had daar nu toch gewoon even mee gewacht... zeker met het kopen ervan
Sterker nog, dat vind ik ronduit asociaal van de verkopers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:34
Ik weet niet of failliet laten gaan goed klinkt als er ook strafvervolging overwogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

alwind schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:16:
Ik weet niet of failliet laten gaan goed klinkt als er ook strafvervolging overwogen wordt.
Er wodrt helemaal nog helemaal niets overwogen….
Ze zijn aan het beoordelen of er een aanleiding is voor een strafrechtelijk onderzoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psychilles
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-04 11:39
[...]

Van wat ik heb kunnen zien op de foto's lijkt het alsof de frames breken of:
1. Helemaal onderaan de stuurbuis aan het einde van de bak.
2. Voor onder de bak.

Bij ons model zit er een metalen 'strip' gelast van voren naar achter. Dit zat niet op de oude modellen. Waarschijnlijk is dat toegevoegd om dit soort breken te voorkomen. Maar het lijkt erop dat breuk 2 precies onstaat waar de strip stopt. En ik zie bij onze fiets dat er idd een haarscheur in de las zit bij punt 1. Precies waar de 'stuurbuis' (zoe noem ik m maar even) gelast zit aan het achterste deel van de fiets. Heb er een foto van toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyz22lFPRKZR_vN1PLEvBJjTkcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4jITAzgUHnOFlZvuwuJFLL0.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ook ik zou wat meer duidelijkheid wel waarderen. Want dan kunnen we besluiten om het te laten lassen bijvoorbeeld. of te wachten op een terugroepactie, waar ik niet zo veel van verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij hadden vorige week ons framenummer door die check gehaald (voor de terugroepactie van 2019) en daaruit bleek dat wij in aanmerking komen voor het kosteloos vervangen van het frame. Als ik terugkijk hoe ik met twee baby's door Utrecht scheurde ben ik erg blij dat er niets is gebeurd.

Wij werden woensdag 14 feb gebeld door Babboe met het aanbod: kostenloos frame omruilen of 40% korting op een nieuwe bakfiets. Dat bracht ons aan het twijfelen dus ik heb gevraagd om alles op de mail te zetten. We zouden die dag nog een mail krijgen maar uiteindelijk niets meer gehoord.. Kort daarna kwam het bericht van de NVWA dat er een verkoopstop moest worden ingelast.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ondertussen zitten we met een bruikbare maar potentieel gevaarlijke bakfiets die onverkoopbaar is.
[...]
Marges zijn vaak minimaal en als je zoveel bakfietsen moet terughalen plus je hebt geen inkomsten meer door verkoop verbod is dit vragen om faillissement
Babboe maakt wel gebruik van matige en goedkope componenten op hun fietsen. De marges die ze maken op (losse) onderdelen zijn vrij fors. Maar goed, frames die je zelf hebt ontwikkeld zijn wel een flinke kostenpost.

[ Voor 23% gewijzigd door Tjebakka op 20-02-2024 08:00 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Psychilles schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Van wat ik heb kunnen zien op de foto's lijkt het alsof de frames breken of:
1. Helemaal onderaan de stuurbuis aan het einde van de bak.
2. Voor onder de bak.

Bij ons model zit er een metalen 'strip' gelast van voren naar achter. Dit zat niet op de oude modellen. Waarschijnlijk is dat toegevoegd om dit soort breken te voorkomen. Maar het lijkt erop dat breuk 2 precies onstaat waar de strip stopt. En ik zie bij onze fiets dat er idd een haarscheur in de las zit bij punt 1. Precies waar de 'stuurbuis' (zoe noem ik m maar even) gelast zit aan het achterste deel van de fiets. Heb er een foto van toegevoegd.

[Afbeelding]
Maar ook ik zou wat meer duidelijkheid wel waarderen. Want dan kunnen we besluiten om het te laten lassen bijvoorbeeld. of te wachten op een terugroepactie, waar ik niet zo veel van verwacht.
Klinkt opzicht goed dat er iets aan gedaan is. Welk model heb jij?
Skating_vince schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Sterker nog, dat vind ik ronduit asociaal van de verkopers!
Ik ook als je het weet. Niet iedereen volgt zoveel het nieuws. En als je je fiets niet bij Babboe hebt gekocht krijg je de mails niet. Kijk ook naar de views van dit topic. Zo ontzettend hoog is dat nou ook weer niet. Ook bijvoorbeeld de reacties op Fok! zijn erg laag.

[ Voor 15% gewijzigd door Pendora op 20-02-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
En dat terwijl er toch behoorlijk wat Babboes zijn verkocht volgens mij. Maar dat een topic op een tech website/forum niet goed wordt bekeken verbaast mij dan ook weer niet echt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:24
Jasphur schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:45:
En dat terwijl er toch behoorlijk wat Babboes zijn verkocht volgens mij. Maar dat een topic op een tech website/forum niet goed wordt bekeken verbaast mij dan ook weer niet echt :P
Als je dit topic op het kinderdagverblijf-forum opent loopt het storm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
Jasphur schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:10:
Wel grappig hoe ze het product op de markt zetten en met wat voor reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychilles
Tjebakka schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:47:
Wij hadden vorige week ons framenummer door die check gehaald (voor de terugroepactie van 2019) en daaruit bleek dat wij in aanmerking komen voor het kosteloos vervangen van het frame. Als ik terugkijk hoe ik met twee baby's door Utrecht scheurde ben ik erg blij dat er niets is gebeurd.

Wij werden woensdag 14 feb gebeld door Babboe met het aanbod: kostenloos frame omruilen of 40% korting op een nieuwe bakfiets. Dat bracht ons aan het twijfelen dus ik heb gevraagd om alles op de mail te zetten. We zouden die dag nog een mail krijgen maar uiteindelijk niets meer gehoord.. Kort daarna kwam het bericht van de NVWA dat er een verkoopstop moest worden ingelast.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ondertussen zitten we met een bruikbare maar potentieel gevaarlijke bakfiets die onverkoopbaar is.

[...]

Babboe maakt wel gebruik van matige en goedkope componenten op hun fietsen. De marges die ze maken op (losse) onderdelen zijn vrij fors. Maar goed, frames die je zelf hebt ontwikkeld zijn wel een flinke kostenpost.
Wij hebben de reguliere City. Ik verwacht een wat later model. Ik weet dat die strip dus niet op de oude modellen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 18:39

arnova

weet veel, maar niet alles

Wij hebben de (kleinere) Mini-e mountain. Eerder werd die niet vermeld maar inmiddels staat deze ook in het lijstje. Ik vraag mij dus af: is er echt wat met alle modellen of hebben ze dat voor de zekerheid gedaan totdat ze zeker weten welke modellen het betreft?

Ik vind het overigens bloed irritant dat ze niet wat sneller met aanvullende informatie komen (op hun website). Geef op z'n minst een termijn waarop je klanten iets kunnen verwachten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:45
Babboe heeft niet aan de NVWA kunnen overleggen welke types er problemen hebben en hoe vaak dat is voorgekomen. Dus de NVWA heeft terrecht uit voorzorg gezegd dat (vrijwel) alle Babboe's niet meer gebruikt mogen worden tot dit duidelijk is. Babboe zal dus eerst alle meldingen van problemen moeten documenteren voor er iets bekend wordt. En gezien ze het moedwillig onder de pet gehouden hebben kan dat wel even duren.

Ik heb zelf een Babboe big, vrij oud model (2,5 jaar geleden tweedehands gekocht). Als ik kijk hoe de horizontale balk vanaf de achterkant aan het frame van de bak zit, is dat met een soort koker gedaan waar hij in vastgebout zit. Die koker lijkt groter en steviger dan wat ik zie op plaatjes van gebroken fietsen en fietsen met scheurtjes zoals in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaBA2PWEGf0nyJlW3-CniMzjpww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQ6fSD3Vtwh9Hhbww39CEzGP.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig blijf ik mij bakfiets dus lekker gebruiken, de 1300km in de afgelopen 2,5 jaar gingen ook goed. Alleen af en toe ff extra checken of scheurtjes op de lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:43
Wij hebben een 10 jaar oude City die destijds ook niet onder terugroepactie viel. Ik zoek afbeeldingen van de problemen en/of een oplossing door zelf een versteviging te lassen. Heeft iemand ergens iets concreets voorbij zien komen?

Waarom ik zelf naar oplossing ga kijken? Ik verwacht dat Babboe gewoon failliet gaat en dat alle klanten aan lot worden overgelaten. Aangezien ons frame nog niet gescheurd is, verwacht ik met een lasser er wel uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Tenzij je echt niet zonder je bakfiets kan, zou ik persoonlijk toch even wachten op een officiële uitkomst van de terugroepactie/faillissement. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat elke fiets waaraan zelf geklust is, meteen buiten de terugroepactie-voorwaarden komt te staan. Dat scheelt hen weer geld.

Als er al een terugroepactie komt en ze gaan frames repareren dan kun je denk ik er wel je hand voor in het vuur te steken dat dat goed gaat gebeuren om enig vertrouwen weer terug te verdienen maar ook om de verkoop weer te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:49
Ik denk dat Babboe toch heeft onderschat wat voor soort krachten er op elektrische fietsen komt te staan, helemaal bij een bakfiets.

Fiets heeft een flinke overspanning en geen vering. Als je hiermee 25/kmh een drempel pakt dan heb je echt wel een stevig frame nodig.

Ik lees dat je bij de babboo een normale (bv city) en elektrische (e-city) hebt. Zit er op het laatset dan wel een dikker frame?

Bij mij eigen e-bike, kinderfiets, is ook al een keer de bagagedrager afgebroken. Als ik kijk hoe dat bevestigd was kijk ik erook niet van op, totaal niet juist ontworpen maar wel doodeng

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pendora
Het was net wel heel druk bij het hoofdkantoor. Hoop niet dat het personeel net te horen heeft gehad dat het klaar is…
Overigens zag ik wel meerdere mensen wegfietsen op een Babboe. Personeel heeft er blijkbaar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychilles
Nog een andere ontdekking.

Bij de nieuwste modellen lijken ze de twee zwakke plekken te hebben aangepakt.

Aan de voorkant is de 'strip' metaal veel verder doorgetrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YakblgPP3ew2RdsTRuAYOI1OkLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sXCrDO8SXhNMLtX13mHRTni7.png?f=user_large

en bij het punt waar de bak eindigd en de stuurbuis eindigd is ook een versteveging toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAuIv_LZ1-lTsG5fKZLggdRO00A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wtKrBTSTY9eDlrvjMH2jiXjt.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BL2pyAK4uLS6crJ3_r13sdUu2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z4xEFRlBInsgA0myaplZf4n4.png?f=user_large

Ik probeer vooral helder te krijgen wat er eventueel aangepast gaat worden of wat ik zelf zou kunnen doen. Zonde om de hele fiets in de prullenbak te gooien straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Is het niet het materiaal zelf of zijn het echt steeds de naden? Zal een dezer dagen onze bakfiets ook eens van onderen inspecteren. Wij hebben hem nieuw uit maart 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02 14:47
Heeft iemand toevallig al eens contact gehad met een jurist of rechtsbijstand mbt vervolgstappen?

Stel, Babboe haalt alles terug, herstelt het/ levert nieuw en kun je dan evt schade op BAbboe verhalen? Hoe zit dat dan als ze toch failliet gaan?

[ Voor 63% gewijzigd door Oebie op 31-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Psychilles schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:36:
Nog een andere ontdekking.

Bij de nieuwste modellen lijken ze de twee zwakke plekken te hebben aangepakt.

Aan de voorkant is de 'strip' metaal veel verder doorgetrokken.
[Afbeelding]

en bij het punt waar de bak eindigd en de stuurbuis eindigd is ook een versteveging toegevoegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik probeer vooral helder te krijgen wat er eventueel aangepast gaat worden of wat ik zelf zou kunnen doen. Zonde om de hele fiets in de prullenbak te gooien straks
Die versteviging bij bak en stuurbuis zit ook op mijn oude City. De metalen strip onder de bak langs ontbreekt volledig. Wel veel roest (maar geen scheuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychilles
Tjebakka schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Die versteviging bij bak en stuurbuis zit ook op mijn oude City. De metalen strip onder de bak langs ontbreekt volledig. Wel veel roest (maar geen scheuren).
hmm. apart hoe ze dan wisselen van constructie. Ik heb dus oou vrij oude city's gezien waar al die verstevigen ontbraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Oebie dat is een vervelende situatie waar je in zit. Lease je zakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Oebie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:16:
Heeft iemand toevallig al eens contact gehad met een jurist of rechtsbijstand mbt vervolgstappen?

[...]

Ik moet alles uitzoeken met de leasemaatschappij en niet met babboe zelf, maar van een leasecontract kom je niet zomaar af (tenzij Babboe failliet gaat of mijn framenummer oook terug moet).
Jouw rechten hangen af van je leasecontract, helemaal als het een zakelijke lease betreft. Bij een terugroepactie als deze hoort je leasemaatschappij dat gewoon direct voor je te regelen.

Enige schade is lastig te verhalen op leasemaatschappij of Babboe tenzij je kunt bewijzen dat het hun schuld is, dus je kunt het beste zorgen dat je geen schade loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Jasphur schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:58:
@Oebie dat is een vervelende situatie waar je in zit. Lease je zakelijk?
Nee, privélease. Wilde gewoon zakelijk maar aangezien ik niet btwplichtig ben, heb ik geen btwnummer. En zonder dat ben je kennelijk geen ZZP ondernemer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Oon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Jouw rechten hangen af van je leasecontract, helemaal als het een zakelijke lease betreft. Bij een terugroepactie als deze hoort je leasemaatschappij dat gewoon direct voor je te regelen.

Enige schade is lastig te verhalen op leasemaatschappij of Babboe tenzij je kunt bewijzen dat het hun schuld is, dus je kunt het beste zorgen dat je geen schade loopt.
X

[ Voor 32% gewijzigd door Oebie op 31-03-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:39
Hier ook een Babboe, maar een Go-E. Deze staat opvallend genoeg niet in het lijstje. “Opvallend genoeg” omdat dit exact hetzelfde model is als de Curve, maar dan met een deurtje in de bak. Het is wel een model dat later geïntroduceerd is dan de Curve, waardoor ze deze misschien wel hebben kunnen afstrepen als veilig door vernieuwingen in het frame (welke de curve dan ook zal hebben ondergaan) en door nieuwe “keuringsdatum” betere documentatie oid. Ik verwacht in ieder geval niet dat de NVWA hem over het hoofd heeft gezien (toch…?). Probleem is wel dat ik inmiddels afhankelijk ben van de service van Babboe om 1x per jaar de bediening van de elektrische ondersteuning te vervangen (display + knopjes). Deze blijft kapot gaan en wordt dan binnen garantie vervangen. Ook sinds december zitten wij zonder bediening en dus ondersteuning, maar door eindejaarstelling en magazijnverhuizing leveren ze niet. Ik hoop enorm dat ze de laatste nog gaan leveren, zodat ik nog even heb om een alternatief te bedenken… Volgens mij gebruiken ze voor de aansturing niet echt een standaard (behalve dat het UART is), wellicht is er tegen die tijd wel iemand die eea heeft geknutseld om een generieke besturing van aliexpress oid in te kunnen zetten.. Of wellicht wil de fabrikant in China, GWA Energy, meewerken maar die kans acht ik erg klein.

[ Voor 4% gewijzigd door magnetx3 op 20-02-2024 21:25 ]

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Skating_vince schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:19:
Wij balen er ook stevig van. Een jaar geleden een wat oudere, maar erg nette tweedehands Babboe City gekocht (altijd binnen, oud vrouwtje, je kent het wel) en deze elektrisch laten maken. Staat nu mooi onder de hoes tot we er weer op durven fietsen... We kopen voorlopig maar even zo'n karretje voor achter een normale fiets.
Verstandig, hier zie ik nog gezellig ouders met kinderen fietsen op die Babboe’s. Ik vind het persoonlijk echt van de zotte met de wijsheid van nu.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Oebie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:14:
[...]
Ik heb er wel een hard hoofd in, dat dit gaat lukken. Babboe is al met de NVWA bezig sinds eind 2023, dus ik heb niet zoveel geduld meer.
Wat je je moet realiseren is dat dit totaal niet jouw probleem is. Je huidige fiets kan niet gebruikt worden, dus je leasemaatschappij moet een oplossing regelen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die nu al even vragen wat je het beste kunt doen, maar je leasemaatschappij moet dit gewoon oplossen. Hoe snel ze verplicht zijn jou vervangend vervoer te bieden is afhankelijk van je contract.

Dat Babboe bezig is met de NVWA heb jij niks mee te maken want de leasemaatschappij is eigenaar van de fiets, niet jij. Leasemaatschappij kan jou gewoon een andere fiets geven die geen terugroepactie heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnova

arnova

THE_BASE schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Verstandig, hier zie ik nog gezellig ouders met kinderen fietsen op die Babboe’s. Ik vind het persoonlijk echt van de zotte met de wijsheid van nu.
Het is natuurlijk wel iets genuanceerder dan dat. Sommige ouders hebben simpelweg geen andere keuze en/of hebben misschien wel een type waar geen problemen mee zijn. Ik denk bovendien dat als je een beetje technisch inzicht hebt dat je een framebreuk wel kan zien aankomen als je dat goed in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

arnova schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Het is natuurlijk wel iets genuanceerder dan dat. Sommige ouders hebben simpelweg geen andere keuze en/of hebben misschien wel een type waar geen problemen mee zijn. Ik denk bovendien dat als je een beetje technisch inzicht hebt dat je een framebreuk wel kan zien aankomen als je dat goed in de gaten houdt.
Ik geloof ook best wel dat de nieuwere frames stevig genoeg zijn. Als ik zie hoeveel extra materiaal er nog onder de buis doorloopt ten opzichte van de oude frames, dan zakt dat echt niet zomaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
arnova schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Ieder zijn gevoel daarbij, ik zou de fiets even links laten liggen. Mocht het wel gebeuren dan sla je jezelf enorm voor je kop.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Oon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Wat je je moet realiseren is dat dit totaal niet jouw probleem is. Je huidige fiets kan niet gebruikt worden, dus je leasemaatschappij moet een oplossing regelen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die nu al even vragen wat je het beste kunt doen, maar je leasemaatschappij moet dit gewoon oplossen. Hoe snel ze verplicht zijn jou vervangend vervoer te bieden is afhankelijk van je contract.

Dat Babboe bezig is met de NVWA heb jij niks mee te maken want de leasemaatschappij is eigenaar van de fiets, niet jij. Leasemaatschappij kan jou gewoon een andere fiets geven die geen terugroepactie heeft.
In mijn contract staat dat ik geen recht heb op vervangend vervoer, dus dat is wel degelijk nu even mijn probleem. De leasemaatschappij wacht op de gegevens van Babboe/ NVWA voor er iets contractmatigs kan gebeuren en zij hebben in hun huidige aanbod niets passends voor mij. Dat gezegd, er is geen optie tot vervangend vervoer in het contract. Dus ik kan momenteel niet anders dan afwachten en scenario's uitdenken en voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oebie
Oebie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:33:
[...]

In mijn contract staat dat ik geen recht heb op vervangend vervoer, dus dat is wel degelijk nu even mijn probleem. De leasemaatschappij wacht op de gegevens van Babboe/ NVWA voor er iets contractmatigs kan gebeuren en zij hebben in hun huidige aanbod niets passends voor mij. Dat gezegd, er is geen optie tot vervangend vervoer in het contract. Dus ik kan momenteel niet anders dan afwachten en scenario's uitdenken en voorbereiden.
Mocht hij teruggeroepen worden, dan kan ik al meer.
Mocht hij goedgekeurd zijn en ondertussen uit nood besloten heb een andere bakfiets te leasen of te kopen, dan zit ik er straks met twee, waarvan 1 Babboe op lease. Eerder onder het leasecontract uit is een dure grap omdat ik net in de 1e maand zit (en ik kan niet meer annuleren, die termijn is 14 dagen). Ik kan gokken dat Babboe dit niet overleeft (als ze de fietsen terug moeten nemen) en dan dus kosteloos van mijn contract af ben, maar goed. Dat vind ik nogal een gok. Een gok van een paar duizend euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Oebie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Mocht hij teruggeroepen worden, dan kan ik al meer.
Mocht hij goedgekeurd zijn en ondertussen uit nood besloten heb een andere bakfiets te leasen of te kopen, dan zit ik er straks met twee, waarvan 1 Babboe op lease. Eerder onder het leasecontract uit is een dure grap omdat ik net in de 1e maand zit (en ik kan niet meer annuleren, die termijn is 14 dagen). Ik kan gokken dat Babboe dit niet overleeft (als ze de fietsen terug moeten nemen) en dan dus kosteloos van mijn contract af ben, maar goed. Dat vind ik nogal een gok. Een gok van een paar duizend euro.
Het is niet genoeg dat de NVWA een terugroepactie heeft geëist? https://www.nvwa.nl/nieuw...ver-bakfietsen-van-babboe

Dat zou toch al voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oebie
Tjebakka schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Het is niet genoeg dat de NVWA een terugroepactie heeft geëist? https://www.nvwa.nl/nieuw...ver-bakfietsen-van-babboe

Dat zou toch al voldoende moeten zijn.
Ja, die bewoordingen leken mij ook voldoende, maar kennelijk niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Oebie op 31-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
Ik zie net deze post op Reddit over de Big: https://www.reddit.com/r/..._roll_on_my_babboe_big_e/

Daar hebben ze het over het buisje wat vanuit het scharnierpunt naar onder de voorkant van de bak loopt om het kantelen van de bak tegen te gaan. Ik heb thuis nog niet gekeken bij onze Big-E, maar dat zou misschien een zwak punt kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH3W00vy6uD1e4iGPrBB45vtzUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2RrX4qPy4iBSyMRhcDIYoa3.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4FNEtwWEmwtscIBjXlUiMIYt2U=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/EILHZ4WzXEKfSBraNeLajoLn.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door [TazZ] op 21-02-2024 12:16 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
[TazZ] schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:14:
Ik zie net deze post op Reddit over de Big: https://www.reddit.com/r/..._roll_on_my_babboe_big_e/

Daar hebben ze het over het buisje wat vanuit het scharnierpunt naar onder de voorkant van de bak loopt om het kantelen van de bak tegen te gaan. Ik heb thuis nog niet gekeken bij onze Big-E, maar dat zou misschien een zwak punt kunnen zijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is al wel een post van een jaar geleden. Vervelend om te zien dat dat dus nog steeds relevant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Weet iemand toevallig al waar de potentiële breek punten voor de curve e kunnen zijn? Hier lees ik vrijwel niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn vrouw heeft een tweedehands gekocht een paar maanden geleden via marktplaats. Een beetje op goed vertrouwen, zag er goed uit en deze stond in de buurt.
Fiets zou 600km hebben gefietst volgens de advertentie en een paar jaar oud zijn.

Nu weigert de verkoper de bon te geven , neem aan dat we dan wel gebruik kunnen maken van de terugroepactie?

Overigens hebben wij het vermoeden dat de fiets veel ouder is dan waarmee geadverteerd is en bovendien is de accuduur nog maar 50% oid dus er loopt ondertussen ook via de rechtsbijstand een zaak om de gehele fiets te retourneren op basis van dwaling. Maar dat is nog even afwachten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

_JGC_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Ze zullen ongetwijfeld de afweging maken om Babboe BV failliet te laten gaan, echter heeft de directie geen melding bij de nvwa gemaakt van de misstanden met de fietsen, terwijl wel bekend was dat er een veiligheidsprobleem was.

Mag toch hopen dat ze er niet zo makkelijk vanaf komen. Volgens mij kan de directie persoonlijk aansprakelijk gesteld worden, in het ergste geval. (Van de misstanden, niet de terugroepactie).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:04
Sport_Life schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:02:

Overigens hebben wij het vermoeden dat de fiets veel ouder is dan waarmee geadverteerd is en bovendien is de accuduur nog maar 50% oid dus er loopt ondertussen ook via de rechtsbijstand een zaak om de gehele fiets te retourneren op basis van dwaling. Maar dat is nog even afwachten.
Je koopt iets 2e hands op goed vertrouwen en gaat 2 maanden later rechtbijstand erbij betrekken omdat je er nu vanaf wil (lees: retourneren naar de 1e eigenaar) i.v.m. de terugroepacties en mogelijke mankementen?

Als dat laatste niet was gebeurd, had je dan hetzelfde gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Frank.v schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:46:
Weet iemand toevallig al waar de potentiële breek punten voor de curve e kunnen zijn? Hier lees ik vrijwel niets over.
Er is in het algemeen weinig informatie helaas. Maar tot nu toe zijn de gemelde breukpunten vrijwel allemaal op het voorste van de frames. Daar waar zeg maar de eerste dreun wordt opgevangen als je met een volle bak over een put oid gaat. Gezien de Curve een driewieler is zouden de zwakke punten wellicht op dezelfde plek kunnen zitten als op de fotos van de post van @[TazZ] hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dix0r schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Je koopt iets 2e hands op goed vertrouwen en gaat 2 maanden later rechtbijstand erbij betrekken omdat je er nu vanaf wil (lees: retourneren naar de 1e eigenaar) i.v.m. de terugroepacties en mogelijke mankementen?

Als dat laatste niet was gebeurd, had je dan hetzelfde gedaan?
Nee , we kopen een tweedehands waarvan in de advertentie staat dat 1) de fiets twee jaar oud is en 2) de fiets weinig km heeft gefietst (600km). De bon zou naderhand worden gemaild, dat is nooit gebeurd, ook niet op ons herhaaldelijk verzoek.
De fiets blijkt veel ouder en er zitten duizenden km's op. Dat is dwaling.

Als er geen problemen mee waren geweest dan had ik het er inderdaad bij gelaten en had de verkoper geluk gehad met ons als kopers dat we het erbij zouden laten .

Nu de fiets onbruikbaar is laat ik het er niet bij zitten :).

Je kunt het ook omdraaien: waarom zou ik iemand die de boel besodemieterd ermee weg laten komen?

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:36:
[...]

Nee , we kopen een tweedehands waarvan in de advertentie staat dat 1) de fiets twee jaar oud is en 2) de fiets weinig km heeft gefietst (600km). De bon zou naderhand worden gemaild, dat is nooit gebeurd, ook niet op ons herhaaldelijk verzoek.
De fiets blijkt veel ouder en er zitten duizenden km's op. Dat is dwaling.

Als er geen problemen mee waren geweest dan had ik het er inderdaad bij gelaten en had de verkoper geluk gehad met ons als kopers dat we het erbij zouden laten .

Nu de fiets onbruikbaar is laat ik het er niet bij zitten :).

Je kunt het ook omdraaien: waarom zou ik iemand die de boel besodemieterd ermee weg laten komen?
Succes, maar ik weet nu al dat je Rechtsbijstand niet thuis gaat geven. Consumentenrecht is niet van toepassing als je van een particulier via MP koopt.

Babboe gaat, net als de Stint en VanMoof, naar de afgrond en als consument heb je niets om op terug te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Peatsmoke schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:42:
[...]

Succes, maar ik weet nu al dat je Rechtsbijstand niet thuis gaat geven. Consumentenrecht is niet van toepassing als je van een particulier via MP koopt.
Ook een verkoper van marktplaats heeft zich gewoon aan de wet (= afspraak tussen koper en verkoper) te houden hoor ;).
Er gelden andere regels, dat wel.

Als ik een laptop aanbied en ik stuur een baksteen op dan kom ik er ook niet mee weg :)

Maargoed dit topic gaat over de Babboe problemen, laten we daar verder over gaan .

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

Yucon

*broem*

Roest schijnt dus een belangrijke factor te zijn. Zou je dan niet vooral de holle ruimtes met tectyl ML of RX7 of iets dergelijks vol moeten spuiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Yucon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:13:
Roest schijnt dus een belangrijke factor te zijn. Zou je dan niet vooral de holle ruimtes met tectyl ML of RX7 of iets dergelijks vol moeten spuiten?
Babboe geeft aan dat ze de binnenkant behandelen tegen roestvorming. Verder geen details oid.

• Pompidompi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 22:20
Tjebakka schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:47:
jeroen3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:01:
Omzet komt zoals gewoonlijk weer voor veiligheid.
Als je inderdaad kijkt naar de kwaliteit van de verlichting waar ze de fietsen mee uitrusten, dan kun je al opmaken dat de veiligheid van de gebruiker onderaan hun prioriteitenlijstje staat; zo bedroevend slecht is die.

• Jasphur
Is dat niet ook een beetje het USP van Babboe en de rede waarom ze zo 'relatief' goedkoop zijn?

Althans, toen wij een proefrit maakte hadden we vrij snel door dat de kwaliteit stukken lager is dan andere merken, maar de prijs is daar ook naar. Begrijp mij niet verkeerd, ik zie ook liever dat ze veiligheid boven omzet zetten, maar met een beetje onderzoek snap je wel waarom ze zo goedkoop zijn.

Neemt absoluut niet weg dat ze hun verantwoordelijkheid hadden moeten pakken toen er meldingen binnen kwamen over het breken van frames.

• Pompidompi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 22:20
Ik was inderdaad ook opzoek naar een `goedkope' bakfiets, maar bij een verkoopprijs van een kleine tweeduizend Euro was het wat mij betreft geen schande geweest, als ze de kostprijs met een tientje hadden verhoogd om de fiets vervolgens wel met enigszins degelijke verlichting uit te rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
Afgelopen zomer brak het frame van mijn 8 jaar oude City E aan de voorkant.
Bij gebrek aan medewerking van Baboe heb ik het zelf maar gelast (aan elkaar gespetterd) met 2 extra strips ter versteviging.
Inmiddels is het frame ook bij de stuurbuis gescheurd.
Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aow1-qSza81oxR2EzW4jz6b0Q5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rynQ3dd2PsKWWX4C1OanSJw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcdxyX6k9MkKq7Y3b-hfaBJepxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwKlVfGQKqGD85GgKA3jOHJt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gelder op 22-02-2024 22:27 ]

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
https://www.destentor.nl/...babboe-bakfiets~aa42a51b/
Advocatenkantoor Birkway onderzoekt of bezitters van Babboe-bakfietsen compensatie kunnen krijgen. Via de website bakfietsclaim.nl kunnen gedupeerden zich melden, staat op de site.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je echt daadwerkelijk een kapotte fiets moet hebben, maar heb mij toch maar aangemeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Jasphur op 23-02-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jasphur schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:22:
https://www.destentor.nl/...babboe-bakfiets~aa42a51b/

[...]

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je echt daadwerkelijk een kapotte fiets moet hebben, maar heb mij toch maar aangemeld.
Toch lastig. Aan de ene kant als je niet mee doet krijg je niks, andere andere kant als dit door zet is de kans op faillissement nog groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
quote][b]Jasphur in "[actueel] Babboe bakfiets terugroepactie"

[/quote]

Ik denk dat ieder Babboe-bezitter zich moet aanmelden. Je hebt nu nog geen kapotte fiets maar volgend jaar waarschijnlijk wel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Gelder op 23-02-2024 10:39 ]

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorenz0
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-04 10:53
Pendora schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Toch lastig. Aan de ene kant als je niet mee doet krijg je niks, andere andere kant als dit door zet is de kans op faillissement nog groter
Als Babboe dit netjes oplost valt er weinig te claimen denk ik? Maar daar lijkt het tot nu toe niet op. Wat meer communicatie vanuit Babboe zou niet verkeerd zijn.

Overigens gaat het aanmelden bij mij nu fout, ik krijg een Wordpress error. Blijkbaar gaat alles stuk met Babboe erop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch wel bijzonder dat het niet op de las scheurt maar echt in de buis. Ik heb altijd geleerd dat stalen fietsen vergevingsgezinder waren dan bijvoorbeeld aluminium. Staal heeft ook meer natuurlijke vering.

Dat zou betekenen dat de buizen gewoon te dun zijn uitgevoerd, zoiets is natuurlijk alleen op te lossen door het frame te wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Peatsmoke schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:42:
[...]

Dat is dus niet waar. Ook particuliere verkoop valt in eerste instantie gewoon onder consumentenrecht, met de enige afwijking dat er wél afgezien kan worden van bijv. garantievoorwaarden.
Het product dient alsnog conform te zijn, en als er niks gezegd is over bijv. garantie dan is dat in het voordeel van de koper, niet de verkoper.
Ik zou hier wel mee opletten. Ja de kans dat zo'n mass claim slaagt is een stuk groter, maar je heb ook grote kans dat je afgescheept wordt met 100-200 euro, waarvan 50% naar het advocatenkantoor gaat, en dan nog moet je er maar op hopen dat Babboe niet failliet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ik heb geen idee. Er zal toch eventueel altijd wel een mogelijkheid zijn om er uit te stappen. En als Babboe zelf moet een goede oplossing komt (al dan niet geld of reparatie) dan gaat zo'n massa claim niet door toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jasphur schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:02:
Ik heb geen idee. Er zal toch eventueel altijd wel een mogelijkheid zijn om er uit te stappen. En als Babboe zelf moet een goede oplossing komt (al dan niet geld of reparatie) dan gaat zo'n massa claim niet door toch?
In principe, er zijn twee opties zometeen. Ze vragen een bedrag vooraf, of ze vragen een percentage van de winst. Bij de eerste optie ben je je geld kwijt als je stopt. Bij de tweede optie willen zij natuurlijk niet dat je stopt want dat kost hun geld.

De massa claim is vooral gericht op compensatie over de veiligheid. Dat staat buiten de reparaties. Degene die hier vooral aan verdienen zijn de advocaten van Birkway.

En gaat Babboe failliet dan sta je achteraan met deze claim en heb je geen garantie meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Pendora op 23-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Dan is het moment dat ze om geld vragen een mooi moment op er uit te stappen, want ik geloof er niet zoveel van dat Babboe en de claim oplost én de fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Ik heb de NVWA vorige week gemaild met de vraag hoeveel tijd Babboe krijgt om dit op te lossen. Ze hebben 5 werkdagen gekregen om met een plan en een belangrijke veiligheidswaarschuwibg te komen. Als het goed is zijn die 5 dagen voorbij of bijna voorbij en dan buigt de NVWA zich er weer over.

Nergens wordt gerept over framenummers, alleen de pannenkoek van de Leasemaatschappij. Snap ik hoor. Maar goed, ondertussen moet ik zien hoe ik 6 kinderen plus mijzelf ga vervoeren van en naar school. Ze bieden een leaseauto voor max 2 wk voor de helft van de prijs. Prima, ik heb er niks aan.

In de AV van de Leasemaatschappij staat dat ze het contract bij overmacht kunnen opzeggen. (Doen ze niet want framenummers?) Aanpassen op grond van ander artikel (wijzigen contract naar andere bakfiets) ook niet. (Volgens de jodocus: "nee en als u dan de andere heeft en uw Babboe is veilig verklaard dan wilt u die weer terug zeker")

Ze bieden ook geen vervangend vervoer volgens de AV.

Ik moet gewoon door blijven bepalen. Be niet verzekerd tegen framebreuk, ook niet als dat vanuit de fabriek fout is gegaan. En dat staat dan ineens op hun website. Volgens mij gaat de verzekeraar daar over, en niet de Leasemaatschappij op zich.

Afijn. Ik ben echt gefrustreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oebie
Overigens vond deze jodocus ook dat de kans dat Babboe failliet ging heel klein want Accell zit er achter en die heeft ook Gazelle.

En ik had het bedrijfsrisico,maar zij niet. Hij zei 'wij ontbinden het contract niet want dan zitten wij straks met een bakfiets van een paar duizend euro'. Dat ik daarop reageerde met 'dat is úw bedrijfsrisico' was natuurlijk niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Accell heeft geen Gazelle, maar wel o.a. Koga, Batavus en Sparta.
Wellicht dat ze Babboe los failliet kunnen laten gaan zonder dat de andere merker daar iets van merken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCcjGNYXWqFMUHxrg7VNRZgKZus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1LTgSAmjkwv8f4VxB40tdig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il3d18JyeSnQ20tkVnkR_SpGpAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMDctePUGXJ88UCqtGLJQuB6.jpg?f=fotoalbum_large

Net mijn Curve E bekeken. Lijkt alsof er een scheur of iets onder de lak aan het ontstaan is. Onduidelijk of dit de lak is die loslaat of dat daadwerkelijk een haarscheur in zit en op het punt van breken staat.

Zie foto's van de scheur en een foto op afstand om een idee te krijgen waar de scheur zich bevindt. In het midden tussen achter en voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:05
Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:44:
Toch wel bijzonder dat het niet op de las scheurt maar echt in de buis. Ik heb altijd geleerd dat stalen fietsen vergevingsgezinder waren dan bijvoorbeeld aluminium. Staal heeft ook meer natuurlijke vering.

Dat zou betekenen dat de buizen gewoon te dun zijn uitgevoerd, zoiets is natuurlijk alleen op te lossen door het frame te wisselen?
De spanning in de buis is lokaal te hoog. Onder invloed van kerfwerking en/of vermoeiing zal er een scheur ontstaan.

De wanddikte (van origine of vanwege roest) kan te dun zijn, maar het kan ook zijn dat de constructie niet voldoende stijf is (te licht ontworpen of hogere krachten dan voorzien). Je kunt een frame verstevigen met extra buizen (vakwerk), strips en/of schetsplaten. Als je een frame gaat verstevigen moet je je er wel van bewust zijn dat de spanningen op een andere plek in het frame te hoog kunnen worden en vervolgens daar gaat scheuren. Het probleem verplaatst dan.

In een dergelijke geval is vervangen van het frame met een verbetered frame meestal wel de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is dus niet waar. Ook particuliere verkoop valt in eerste instantie gewoon onder consumentenrecht, met de enige afwijking dat er wél afgezien kan worden van bijv. garantievoorwaarden.
Het product dient alsnog conform te zijn, en als er niks gezegd is over bijv. garantie dan is dat in het voordeel van de koper, niet de verkoper.
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Consumentenkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:35:
[...]

De spanning in de buis is lokaal te hoog. Onder invloed van kerfwerking en/of vermoeiing zal er een scheur ontstaan.

De wanddikte (van origine of vanwege roest) kan te dun zijn, maar het kan ook zijn dat de constructie niet voldoende stijf is (te licht ontworpen of hogere krachten dan voorzien). Je kunt een frame verstevigen met extra buizen (vakwerk), strips en/of schetsplaten. Als je een frame gaat verstevigen moet je je er wel van bewust zijn dat de spanningen op een andere plek in het frame te hoog kunnen worden en vervolgens daar gaat scheuren. Het probleem verplaatst dan.

In een dergelijke geval is vervangen van het frame met een verbetered frame meestal wel de enige optie.
Exact, dat het probleem zich verplaatst zie je dus in de post van @Gelder al heeft hij er wellicht geen fancy simulatie van gemaakt alvorens de extra strips te lassen.

Ben bang dat het alleen goed op te lossen is met een nieuw frame, zeker gezien het probleem al langere tijd speelt en nooit is opgelost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58

-tom-562

Oliesjeik

Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Dit hele Babboe debacle is een mooie casus voor het vak vermoeiing op de HTS/TU :)
Leuke anekdote, de docent die ik voor het vak Vermoeiing had op de HTS (Dhr. van Lipzig, schrijver van diverse boeken/cursussen over vermoeiing) had ooit een Gazelle fiets gekocht met aluminium frame. Dat frame scheurde ook spontaan doormidden. Bleek er onderin het frame een gat te zitten voor een kabeldoorvoer, precies op een plek waar continu een wisselende belasting op kwam. Die heeft Gazelle even de oren gewassen met een heel dossier aan berekenen, nadat ze eerst niet thuis gaven :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Frank.v schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Net mijn Curve E bekeken. Lijkt alsof er een scheur of iets onder de lak aan het ontstaan is. Onduidelijk of dit de lak is die loslaat of dat daadwerkelijk een haarscheur in zit en op het punt van breken staat.

Zie foto's van de scheur en een foto op afstand om een idee te krijgen waar de scheur zich bevindt. In het midden tussen achter en voor.
Zie ik nou dat de buis afgevlakt is bij de bak? Ik heb zelf ook een Curve-E en daar blijft de buis rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
timovd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:16:
Accell heeft geen Gazelle, maar wel o.a. Koga, Batavus en Sparta.
Wellicht dat ze Babboe los failliet kunnen laten gaan zonder dat de andere merker daar iets van merken.
Dat vermoed ik inderdaad. Afijn, het was een zeer vervelend heerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Dit hele Babboe debacle is een mooie casus voor het vak vermoeiing op de HTS/TU :)
Leuke anekdote, de docent die ik voor het vak Vermoeiing had op de HTS (Dhr. van Lipzig, schrijver van diverse boeken/cursussen over vermoeiing) had ooit een Gazelle fiets gekocht met aluminium frame. Dat frame scheurde ook spontaan doormidden. Bleek er onderin het frame een gat te zitten voor een kabeldoorvoer, precies op een plek waar continu een wisselende belasting op kwam. Die heeft Gazelle even de oren gewassen met een heel dossier aan berekenen, nadat ze eerst niet thuis gaven :+
Het blijft allemaal Made in China voor de laagste prijs, ook de duurdere fietsmerken laten hun frames daar fabriceren. Als je dan ook nog een exotisch model hebt met hoge belasting dan moet je niet raar opkijken dat het kinderziekten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Dit is dus 1 van de vele(!) redenen waarom we eens moeten stoppen met alles massaal in China te laten maken voor de laagst mogelijke prijs. Is toch weer, zoals zo vaak: goedkoop = duurkoop . Gewoon weer meer hier in Europa laten maken, zijn we ook minder afhankelijk van dit soort nare landen...

ps. Babboe mag nu eindelijk wel eens wat meer informatie gaan geven. Want hoe lang moeten mensen nog wachten? Dagen, weken, maanden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Tja, of de fabriek nu in China of Europa staat moet weinig uitmaken. De fabriek produceert als het goed is waar jij (lees: Babboe) om vraagt en zal niet ineens de frames een millimeter dunner maken of een ander materiaal(samenstelling) gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Op de website van Babboe staat dit bericht
Update: 23 februari 2024

Beste Babboe eigenaar,

Wij begrijpen dat je graag meer duidelijkheid wilt over jouw Babboe bakfiets. Aanstaande dinsdag 27 februari komen wij met meer informatie. Wij snappen dat wij veel geduld vragen en dat de situatie zorgt voor veel ongemak. Onze excuses daarvoor.

Babboe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 20:39

Pater

Terry Tate

Wij hebben een Babboe City-E, maar voor nu fietsen wij door op de bakfiets totdat er duidelijk is wat er aan de hand is.
Volgens Babboe-directeur Pippa Wibberley zijn er ruim 50.000 bakfietsen verkocht.
Zelfs al hebben we het over honderden bakfietsen die last hebben van deze claim, dan is het nog steeds minder dan 1%. Dus even in perspectief plaatsen.

Over de opmerkingen dat de frames in China worden gemaakt en al het spugen op zaken die in China worden gemaakt:

Waar worden de bakfietsen gemaakt?

Sinds 2018 is de Accell Group in Heerenveen volledig eigenaar van Babboe. Lange tijd liet het bedrijf de bakfietsframes in zijn Turkse fabriek maken.
Afgelopen zomer hevelde Accell die productie over naar Nederland. Metaalbewerker Metalis in Drachten kreeg de opdracht om 100.000 bakfietsframes voor Babboe en Batavus te gaan maken.
De probleemframes komen niet uit zijn fabriek, stelt Metalis-directeur Geale Tadema.
We wachten gewoon af wat Babboe gaat doen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Reactie op @arnova

Dit is gewoon beleid/design vanuit Babboe. Heeft weinig tot niks te maken met Chinesium of iets dergelijks. Je kan ook prima de fabriek de opdracht geven te werken met dikker, steviger staal wat minder tot niet gevoelig is voor roest. Alleen krijg je dan geen goedkope fiets. Verplaats die fabriek naar Europa met de verbeterde specs en het wordt nog duurder. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jasphur op 23-02-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het is niet alleen een paar MM staal wat het je extra kost.
Het geheel wordt erdoor zwaarder wat weer effect heeft op range/slijtage etc.

Persoonlijk snap ik niet dat die dingen geen vering hebben. 25km met zon bak een drempel op...
Lovens heeft dat wel lees ik bv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

arnova schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:20:
Dit is dus 1 van de vele(!) redenen waarom we eens moeten stoppen met alles massaal in China te laten maken voor de laagst mogelijke prijs. Is toch weer, zoals zo vaak: goedkoop = duurkoop . Gewoon weer meer hier in Europa laten maken, zijn we ook minder afhankelijk van dit soort nare landen...

ps. Babboe mag nu eindelijk wel eens wat meer informatie gaan geven. Want hoe lang moeten mensen nog wachten? Dagen, weken, maanden?
Dit probleem heeft alleen niks met 'China' te maken |:(
laurens0619 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:35:

Persoonlijk snap ik niet dat die dingen geen vering hebben. 25km met zon bak een drempel op...
Vergelijk de prijzen eens tussen een Babboe en een Lovens. Het is gewoon een (ontwerp)keuze die gemaakt is om geen vering toe te voegen. Daarmee is het wél hebben van vering niet heilig ofzo, ook dat kan gewoon stuk gaan :P

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 23-02-2024 15:51 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
laurens0619 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:35:

Vering maakt het duurder, dat is voorbehouden aan de luxe fietsen. Fietsen vroeger hadden ook geen vering, en ja, als kind heb ik ook diverse frames kapot gehad. Overigens altijd de las die het begaf, niet de buis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Vering maakt het duurder, dat is voorbehouden aan de luxe fietsen. Fietsen vroeger hadden ook geen vering, en ja, als kind heb ik ook diverse frames kapot gehad. Overigens altijd de las die het begaf, niet de buis zelf.
Dikker staal maakt het ook duurder ;)
Maar dat is een beetje appels met peren vergelijken:

- Een bakfiets is veel langer dan een normale fiets. Krijg je hele andere krachten door
- Fiets van vroeger zonder vering was niet elektrisch. Dat scheelt en flink wat gewicht maar vooral snelheid waarmee ze over drempels vlogen.

Wel bizar dat jij als kind diverse frames kapot hebt gehad. Is mij nooit overkomen mrja n=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:48:
[...]

"Een last is een scheur" is wat je op de HTS leert :P
laurens0619 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:52:
[...]

- Een bakfiets is veel langer dan een normale fiets. Krijg je hele andere krachten door
- Fiets van vroeger zonder vering was niet elektrisch. Dat scheelt en flink wat gewicht maar vooral snelheid waarmee ze over drempels vlogen.

Wel bizar dat jij als kind diverse frames kapot hebt gehad. Is mij nooit overkomen mrja n=1
Een Urban Arrow heeft ook geen vering. Zelfs niet de Cargo versies. Die scheuren ook niet :P

[ Voor 44% gewijzigd door -tom-562 op 23-02-2024 15:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
laurens0619 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Fietsen zijn dan ook niet bedoeld om 2 of 3 mensen te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Denk wel dat er bij andere merken even checken of de klachten over scheuren netjes zijn afgehandeld :P

Pagina: 1 2 ... 41 Laatste

Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.