Een paar weken geleden was ik aan het stoeien om de bouten van de Yamaha middenmotor los te krijgen. Die zaten flink vast. Ook met kwaliteits inbussleutels kreeg ik het niet zelf los.fjorden schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:44:
Al even briljant. Een dremel heb ik wel liggen, daar ga ik mee experimenteren en laat nog wel de uitkomst weten (volgende week pas weer tijd, dus duurt eventjes).
Dankzij de tips hier op het forum (met de dremel ruimte creeren, wat uiteindelijk voor het eerste begin met de slijptol werd) en met hulp van de gouden handjes van medetweaker Foxhill is het uiteindelijk gelukt. Alternatief was een inbussleutel vastlassen aan de kop, maar aangezien ik wel een slijptol en dremel heb, maar geen lasapparaat, heb ik dat eerst maar geprobeerd. Gelukkig wel een vaste hand en niet uitgeschoten met de slijptol.
Geleerde lessen:
borging bij de moer flink heet stoken, zodat deze vloeibaar wordt en minder wrijving heeft;
kwaliteitsgereedschap heeft minder speling, dus vernaggel ik de kop van de bout minder snel;
kwaliteitsgereedschap met beleid gebruiken, zodat niet alsnog de kop kapot gaat (ik had de sleutel verlengd om het moment te vergroten, geen goed idee).
Uiteindelijk kan ik nu weer vrolijk fietsen.