Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 14:49
Aziraphale schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:52:
@dreamscape Dat klopt niet helemaal. Gates vraagt om een opening in het frame, maar Veer maakt deelbare riemen die op elk frame inzetbaar zijn: www.veercycle.com. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ze zijn redelijk goed verkrijgbaar.
Ik wilde typen 'ik leg alleen maar uit waarom een andere user vraagt of hij het frame wil doorzagen', maar dat was jij dus.

Antwoord op je oorspronkelijke vraag is dus: dat hoeft dus niet. En dat wist je zelf dus. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
DaWaN schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:03:
[...]

Hoe heb je dit gemeten? Het lijkt mij namelijk meer op een optische illusie omdat de 'kettingkast' niet in lijn gemonteerd is met de riem

[...]

Wat is de reden dat je de Batavus wilt vervangen? De Cube Travel EXC of Travel SL zijn namelijk andere soort fietsen qua zithouding e.d. Bovendien denk ik dat ze voor dit jaar ook uitverkocht zijn.
Mijn zithouding op de Batavus is al redelijk sportief (stuur op gelijke hoogte als zadel) en op de Cube zou ik een ander stuur kunnen zetten zonodig, iets hoger en met iets meer backsweep (voor het comfort). Maar ik overweeg dus geen Cube. In mijn beleving hebben deze meer betaalbare fiets merken allemaal al snel ergens een kwetsbaar zwak punt. En lijkt dus in sommige gevallen het frame niet van voldoende kwaliteit te zijn.
De reden dat ik de Batavus wil vervangen is dat ik na verschillende midden segment merk fietsen steeds tegen kwaliteit-, materiaal of ontwerp problemen aan loop. Het zijn in de basis geen goede fietsen voor de eisen die ik er aan stel kennelijk. Dit keer is het een scheve uitlijning van de aandrijving en bijv. falende remzuigers van de magura hs 33 set die ook op deze fiets zit. Voorgaande fietsen hadden weer andere problemen en het stoort me in het fiets plezier dat ik beleef aan zo’n fiets.

Ik zal een foto zonder het kettingscherm maken, dan is het beter zichtbaar. Ik heb het nagemeten: afstand tandwiel - hart naaf en afstand kettingblad - hart trapas verschilt ongeveer 1 cm…

[ Voor 24% gewijzigd door autoreverse op 24-09-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42

DaWaN

'r you wicked ??

autoreverse schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:06:
[...]
En lijkt dus in sommige gevallen het frame niet van voldoende kwaliteit te zijn.
Het frame van de Cube is inderdaad niet van topkwaliteit. Of het frame ook slap is durf ik niet te zeggen, maar fraai afgewerkt is het frame zeker niet. Ik pak dikwijls onverharde paden mee en in de stad spring ik ook vaak zat stoepranden op en af. Ik heb tot nu toe geen problemen met het frame, maar weeg 'maar' 65kg.

Maar dan vermoed ik dat Cube niet jouw merk is inderdaad :)
De reden dat ik de Batavus wil vervangen is dat ik na verschillende midden segment merk fietsen steeds tegen kwaliteit-, materiaal of ontwerp problemen aan loop. Het zijn in de basis geen goede fietsen voor de eisen die ik er aan stel kennelijk. Dit keer is het een scheve uitlijning van de aandrijving en bijv. falende remzuigers van de magura hs 33 set die ook op deze fiets zit. Voorgaande fietsen hadden weer andere problemen en het stoort me in het fiets plezier dat ik beleef aan zo’n fiets.

Ik zal een foto zonder het kettingscherm maken, dan is het beter zichtbaar. Ik heb het nagemeten: afstand tandwiel - hart naaf en afstand kettingblad - hart trapas verschilt ongeveer 1 cm…
Toch vind ik die uitlijning wel vreemd, lijkt mij niet dat iedere nieuwe batavus zo geleverd wordt?

Qua onderdelen en afmontage vind ik o.a. Cube en Batavus wel prima eigenlijk. De goedkoopste groepen van bekende merken. Als je nog een stap naar beneden gaat (bijvoorbeeld fietsen van Decathlon of Stella oid), dan krijg je afmontage met Chinese spullen. Veel succes als dan je remklauw stuk gaat :X Van de bekende merken kun je tenminste alles makkelijk bestellen en zo erop schroeven.

Vraag mij dan ook af of je met meer geld uitgeven minder ellende gaat tegenkomen. Misschien is een Stevens wel iets voor jou. Ik vond het frame van een Stevens duidelijk een stapje beter dan van Cube, maar ik vond het destijds de meerprijs niet waard.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
autoreverse schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:06:
[...]
Dit keer is het een scheve uitlijning van de aandrijving en bijv. falende remzuigers van de magura hs 33 set die ook op deze fiets zit. Voorgaande fietsen hadden weer andere problemen en het stoort me in het fiets plezier dat ik beleef aan zo’n fiets.

Ik vermoed dat dit een ouder model Dinsdag is gezien de magura remmen, klopt dat?. De huidige modellen (met schijfremmen) hebben deze uitlijnfout van de riem niet meer geloof ik. Die zijn ook een stuk zwaarder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:34
Kom dezelfde foto’s tegen van de scheve riem bij een ander forum ( https://forum.fietsersbon...geluiden-oplossen/2795/28 )

Probleem al aanwezig sinds 2019 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
We hebben hier de afgelopen maanden twee nieuwe fietsen aangeschaft wat het totaal aantal op 4 brengt, voor 2 fietsende volwassenen.

1. Bulls Copperhead - Voor de sportieve (MTB) tochtjes
2. Riese & Muller Multicharger - Voor Kiddo Transport

Nu heb ik zojuist de Cortina Roots verkocht aan een handelaar en wil ik mijn Trek L500 (met riem & nexus 8) inruilen voor iets waar mijn vrouw en ik beide op kunnen fietsen. Als we met zijn allen/samen fietsen is er vrijwel altijd sprake van Kiddo transport.

Nu zag ik de

Cube Travel Pro Belt 2022 staan, met een Trapeze frame, en met het 50 CM geschikt voor personen tussen de 165 en 175 cm. Precies de reange waar mijn vrouw (166cm) en ik (174cm) oppassen.

Een pré is natuurlijk de Alfine naaf, jammer is het dat er geen CDX op zit. Maar goed, dat had ik nu ook niet. We fietsen er toch niet te veel KM mee.

Zijn er naast een snelspanner voor het zadel nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als 2 personen gebruik willen maken van 1 fiets? Ik snap natuurlijk ook dat je met het zadel concessies moet doen, zeker met Man vs. Vrouw. Maar voor afstanden van 10-15 km max lijkt me dat prima te doen toch?

Zijn er nog andere goede alternatieven met een Trapeze frame, Riem en Nexus/Alfine naaf? Sportieve zit is gewenst, we moeten wel de 25 km/h ebike bij kunnen houden als we samen op pad gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 18:51
Even een kleine update hier: 2 jaar en 2 maanden geleden kocht ik een Giant Anytour CS2 met belt en inmiddels heb ik 3x de belt kapot gehad. Nu staat de fiets wederom bij de fietsenmaker en gaat die van een CDN naar een CDX met een gedeeltelijke coulance regeling... persoonlijk: het fietst veel fijner, maar wat een brakke onbetrouwbare k*tzooi ergens |:( Ter info: ik fiets +- 6000km per jaar

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35
Is de boel wel goed uitgelijnd? Dit slaat namelijk echt nergens op dat de riem kapot gaat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
Aziraphale schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:33:
Is de boel wel goed uitgelijnd? Dit slaat namelijk echt nergens op dat de riem kapot gaat.
Geen idee dat zou de fietsenmaker of Giant dan toch neem ik aan wel checken?

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lord_T schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Geen idee dat zou de fietsenmaker of Giant dan toch neem ik aan wel checken?
Dat zou je wel denken, ja. Maar eerlijk gezegd sta ik onderhand nergens meer verbaasd van. Je ziet tegenwoordig steeds meer riemaandrijvingen, maar ik ben nog niet overtuigd van de kennis van de gemiddelde fietsenmaker erover. Zo had ik, bijvoorbeeld, eerder een spanningsmeter voor de riem dan mijn fietsenmaker en ik zie die dingen nog steeds niet vaak in werkplaatsen hangen.

Maar goed, als je 3 riemen in twee jaar verslijt dan is er ergens iets niet goed en een probleem met de uitlijning is dan het eerste waar je aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Levensduur van een CDN riem is 7500-10.000km. Wanneer ging de eerste kapot? CDX is goed voor 10-15.000km. Heb hier ook CDN met bijna 2500km op de teller.

Af en toe afspuiten met water om te voorkomen dat je zand en troep tussen de tanden van de riem/tandwiel krijgt, om overmatige slijtage te voorkomen. Rij je veel in droge omstandigheden dan zijn er ook sprays te krijgen om de riem soepel te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 10-10-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
ik had de eerste kapot na +- 8 maanden, toen 2e na nog is 8 a 9 maanden en nu net na 26 maanden de 3e....

en dat is dus +- 4000km ofzo? (2/3 van de 6000 per jaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
Inmiddels heeft de FM er een nieuwe set tandwielen opgezet en een CDX belt ipv CDN belt (120 tands ipv 118 omdat 118 een levertijd had van 9 weken met mazzel...).
Kan hem zo ophalen, omdat het dus 2 jaar en paar maanden oud is, is er coulance van Giant.
Ze weten alleen niet in wat voor vorm.

Rekening: 410 euro...

Schrik hier wel een beetje van en hopelijk is Giant dus echt coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43
Dure grap! Hopelijk gaat de CDX riem langer mee, zou wel moeten..

Is er ook een groter achtertandwiel op gezet ivm. de grotere riem? Op mijn Koga F3 is dat bijvoorbeeld 46/24 terwijl Cube (en Giant?) 46/22 gebruikt. Veel scheelt het niet maar naar mijn idee zijn de iets lichtere versnellingen op de Koga net iets bruikbaarder.

Hier kun je uitrekenen welke lengte riem normaal gesproken nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 15:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kon niet echt een ander goed fietsen topic vinden. Maar mijn Cortina Speed heeft helaas dat het achterwiel te dicht in op het spatboord zit..En daar loopt de kabel van de achterlamp. Heb met de Gates App gekeken of de riem goed stond, kon een beetje bij stellen.
Maar de kabel van de verlichting is helaas doorgesleten. Ik ben op zoek naar een nieuwe, een twee aderige kabel met isolatie. Waar zou ik zoiets kunnen krijgen? De electronica webshops die ik ken verkopen vooral losse draden.

Edit: Simsom verkoopt een dubbel snoer blijkt :) wel relatief duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 12-11-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:30
mog__wai schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:26:
Ik ben op zoek naar een woon-werk verkeer fiets met tandriem (~15km per dag). Mijn specs: <1200 euro, bagagedrager, spatborden, nexus premium of alfine naaf, bij voorkeur hydraulische remmen en geschikt voor mijn lengte (1.93m). Ik twijfel nog tussen actieve zit of meer 'normale' zit. In het format van eerdere posts ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
MerkModelPrijsRiemVersn.RemmenspatbdragersvorknaafdynlichtslothoudinggewichtMax frame (cm)
BatavusDinsdag exclusive 2019€ 1.199Gates CDX? (blauw)Alfine 8Magura HS11jaachtervastjajajanormaal15,565
FocusPlanet 6.8 2019€ 1.099??Alfine 8? Hydr discjaachtervastjajajaactief15,460
GiantAnytour CS1€ 1.199??Alfine 8Hydr discjaachtervastjajajaactief14,661
CubeTravel SL€ 1.199Gates CDNAlfine 8Hydr discjaachtervastjajaneeactief13,762

Links naar de desbetreffende productpagina's:
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm
https://www.focus-bikes.com/be_nl/95690-planet-6-8.html
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-1-2019
https://www.cube.eu/nl/20...avel-sl-blacknblack-2018/

Ik ben benieuwd naar jullie tips / aanvullingen. De meeste fabrikanten zijn blijkbaar niet heel scheutig met specificaties op hun website..
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en mag ik mezelf weer trakteren op een fietsplan fiets :). De CDX riemaandrijving en Shimano Alfine 8 naaf/shifter van mijn Batavus Dinsdag Exclusive bevallen prima, dus die wil ik weer. Het valt echter niet zo mee om een waardige opvolger te vinden binnen de fietsplan limiet van 1150 euro:
- Batavus: De Dinsdag exclusive is uitgekleed naar CDN en nexus 7. De Dinsdag exclusive plus met Alfine 11 is ver boven budget (1649 euro).
- Focus: heeft niets meer in deze klasse
- Giant Anytour CS 1: heeft Alfine naaf maar CDN. Prijs 1299 euro (met 15% korting binnen budget)
- Cube Travel EXC: heeft Alfine naaf en CDX. Prijs voor 2023 model 1399 euro (met 15% korting net buiten budget)

Ik neig nu naar de Travel EXC, ook vanwege de iets sportievere houding. Hebben jullie nog andere suggesties?

Links naar de laatste 2:
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-1
https://www.cube.eu/nl/cu...xc-oatgrey-n-taupe/650400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 08:40
Batavus Finez misschien? Alfine en CDX, maar wel wat zwaarder: https://www.12gobiking.nl/batavus-finez-exclusive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

* MK_ heeft sinds 2 weken een Batavus Finez Exclusive

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Specifiek voor de Finez Exclusive gekozen aangezien een verende voorvork voor mij een vereiste was, en dat is zeker in combinatie met een (CDX) riem iets wat niet veel (meer?) voorkomt -O- Daardoor iets zwaarder, maar rijdt daardoor ook solide. En als iemand van 1m94 past frame maat 61 prima. Al zou ik persoonlijk eerder zeggen dat het een iets meer "normale"/"comfort" houding is dan een "sportieve" houding.

Al gaat die natuurlijk ook over budget O-)

AnyTour CS 1 had ik ook bekeken, maar de Finez Exclusive sprak me persoonlijk meer aan :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mog__wai
Bedankt voor jullie sugesties. De Finez had ik inderdaad ook al eens langs zien komen, maar was ik uit het oog verloren. Ik heb op mijn huidige Batavus Dinsdag exclusive geen verende voorvork en ik mis het niet echt eigenlijk. Maar ik ga er nog eens over denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 23:13
Ik ben vanaf vandaag trots eigenaar van een Gudereit Premium 11.0 evo. M'n 20+ jaar oude stadsfiets viel van ellende uit elkaar en omdat fietsen toch wel een beetje een uit de hand gelopen hobby is geworden leek het me goed om eens voor iets "volwaardigs" te gaan. Precies op tijd om de fietssnelweg uit te proberen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
bcome schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:40:
Ik ben vanaf vandaag trots eigenaar van een Gudereit Premium 11.0 evo. M'n 20+ jaar oude stadsfiets viel van ellende uit elkaar en omdat fietsen toch wel een beetje een uit de hand gelopen hobby is geworden leek het me goed om eens voor iets "volwaardigs" te gaan. Precies op tijd om de fietssnelweg uit te proberen :*)
Mooie fiets hoor! Benieuwd naar je ervaringen, misschien kun je die met ons delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
OmeRobbie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:25:
[...]

Mooie fiets hoor! Benieuwd naar je ervaringen, misschien kun je die met ons delen?
Ik kom van een fiets met een ouderwetse ketting en 3 versnellingen dus het is allemaal even wennen qua gevoel en hoe de fiets reageert in elke versnelling. Vooral in de lagere versnelling voelt het bijna alsof m'n band doorslipt, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat daadwerkelijk zo is of dat de spanning van de riem afgesteld moet worden. Kan natuurlijk ook gewoon gewenning zijn.

Vanmiddag even een kort rondje door de Soesterduinen gefietst. Op bepaalde stukken toch lekker heuvelachtig maar met de Shimano Alfine 11 echt geen enkel probleem op stukken waar ik met mijn oude fiets toch echt op de trappers moest gaan staan. De iets bredere banden zorgen voor voldoende grip, zelfs op de natte bladeren. Echt een topfiets en ik hoop er nog vele jaren plezier aan te beleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mog__wai
mog__wai schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:59:
[...]

Inmiddels zijn we 4 jaar verder en mag ik mezelf weer trakteren op een fietsplan fiets :). De CDX riemaandrijving en Shimano Alfine 8 naaf/shifter van mijn Batavus Dinsdag Exclusive bevallen prima, dus die wil ik weer. Het valt echter niet zo mee om een waardige opvolger te vinden binnen de fietsplan limiet van 1150 euro:
- Batavus: De Dinsdag exclusive is uitgekleed naar CDN en nexus 7. De Dinsdag exclusive plus met Alfine 11 is ver boven budget (1649 euro).
- Focus: heeft niets meer in deze klasse
- Giant Anytour CS 1: heeft Alfine naaf maar CDN. Prijs 1299 euro (met 15% korting binnen budget)
- Cube Travel EXC: heeft Alfine naaf en CDX. Prijs voor 2023 model 1399 euro (met 15% korting net buiten budget)

Ik neig nu naar de Travel EXC, ook vanwege de iets sportievere houding. Hebben jullie nog andere suggesties?

Links naar de laatste 2:
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-1
https://www.cube.eu/nl/cu...xc-oatgrey-n-taupe/650400
Het is toch de cube travel EXC geworden. Als het goed is word hij maart 2023 geleverd. 🤞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
bcome schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:29:
[...]

Ik kom van een fiets met een ouderwetse ketting en 3 versnellingen dus het is allemaal even wennen qua gevoel en hoe de fiets reageert in elke versnelling. Vooral in de lagere versnelling voelt het bijna alsof m'n band doorslipt, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat daadwerkelijk zo is of dat de spanning van de riem afgesteld moet worden. Kan natuurlijk ook gewoon gewenning zijn.

Vanmiddag even een kort rondje door de Soesterduinen gefietst. Op bepaalde stukken toch lekker heuvelachtig maar met de Shimano Alfine 11 echt geen enkel probleem op stukken waar ik met mijn oude fiets toch echt op de trappers moest gaan staan. De iets bredere banden zorgen voor voldoende grip, zelfs op de natte bladeren. Echt een topfiets en ik hoop er nog vele jaren plezier aan te beleven.
Met een riem zijn er geen schakels waar altijd een klein beetje speling in zit. De aandrijving met een riem is een stuk directer. En je gaat natuurlijk van 3 versnellingen naar 11. Die eerste paar versnellingen voelen dan bizar licht. Dat had ik ook toen ik van een 20 jaar oude Nexus 4 naar een splinternieuwe Nexus 8 ging.

Een Alfine 11 moet een hele fijne naaf zijn heb ik gehoord! Ik heb zelf een Nexus 8 met riem maar wil bij een volgende fiets ook naar een Alfine 8 of 11.

Ik ben in mijn hoofd een fietsvakantie aan het plannen met mijn Trek District 3. De eerste keer voor mij. Ik wil volgend jaar juli in 2 of 3 dagen van Groenlo naar Groningen fietsen voor een Rammstein optreden, en daarna weer terug. Vanuit mijn scouting hobby heb ik al compact en lichtgewicht kampeer materiaal, ik moet alleen nog een compact tentje hebben waar ik en mijn bagage in passen en een gasbrander met pannen

Ik heb al een passende voordrager gevonden voor tassen en een stevigere variant van de achterdrager. En dan nog geschikte tassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-04 19:10
Ik kijk al heel lang met een schuin oog naar deze thread maar nu komt het er eindelijk van. *O*

Via mijn werk kan ik een leasefiets nemen en ging daarom op zoek naar een fiets met riem en Alfine naaf, liefst 11 ipv 8.

Zodoende een shortlist gemaakt met alle fietsen die ik kon vinden tot ongeveer € 2000 en dat zijn er eigenlijk helemaal niet zoveel.
Ook omdat ik een sportieve zit wil (ben een MTB gewend) en geen voorvering.
En dan over levertijden nog niet te beginnen.

Koga en Canyon zijn slecht leverbaar blijkbaar. Cube leek wat beter leverbaar maar mijn maat (M) leek ook uitverkocht te zijn volgens www.cubestores.nl.
De LBS belde vandaag (waar ik vorige week geweest was) en de Cube Travel SLX 2023 kon hij alsnog leveren dus dat was erg goed nieuws, anders was ik gegaan voor de Cube Travel EXC met Alfine 8 waarschijnlijk, deze is vrij goed leverbaar bleek.

Zeer waarschijnlijk komt de fiets deze week al. O+

Ik kom overigens van een 2e hands Gazelle Medeo met 3x8 derailleurversnelling.

Misschien heeft iemand nog wat aan mijn shortlist:

merkmerk/modelprijsv. aantalv. typeriemtypevering
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2021€ 1.44911alfineCDNnee
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2022€ 1.39911alfine?nee
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2023€ 1.54911alfineCDNnee
BergamontBergamont Vitess N8 Belt 2022€ 1.2998nexusCDNnee
BH BikesBH Bikes Oxford Pro 2023€ 1.79911alfineCDXnee
CanyonCanyon Commuter 7€ 1.79911alfineCDNnee
CanyonCanyon Commuter 8€ 2.39911alfineCDNnee
CanyonCanyon Commuter 9 LTD€ 2.49911alfineCDNnee
CortinaCortina Mozzo ND8 Belt 2022€ 1.0498nexus?nee
CubeCube Travel EXC 2022€ 1.3498alfine?nee
CubeCube Travel EXC 2023€ 1.3998alfineCDXnee
CubeCube Travel Pro 2023€ 1.1998nexusCDNnee
CubeCube Travel SL 2022€ 1.99911alfine?nee
CubeCube Travel SLX 2023€ 1.99911alfineCDXnee
GazelleGazelle Marco Polo Urban 2023€ 1.3998alfineCDXnee
GudereitGudereit PREMIUM 11.0 EVO LITE GATES€ 1.54911alfineCDNnee
Jan JanssenJan Janssen ZERO CO2€ 1.6758alfineCDNnee
KalkhoffKalkhoff Endeavour 8 2022€ 1.1498nexus?voorvork
KalkhoffKalkhoff Endeavour 8 2023€ 1.2998nexusCDNvoorvork
KogaKoga F3 4.0 2021€ 1.7998alfineCDNnee
KogaKoga F3 4.0 2023€ 1.8498alfineCDNnee
KogaKoga F3 6.0 2020€ 1.84911alfineCDXnee
KogaKoga F3 6.0 2023€ 1.9998alfineCDXnee
KogaKoga F3 8.0 2023€ 2.19911alfineCDXnee
RaymonRaymon TourRay 6.0 2022€ 1.39911alfineCDNvoorvork
SensaSensa Cintura Belt-Drive 2022€ 1.3498alfineCDNnee
StevensStevens Boulevard Luxe 2022€ 1.4298nexusCDNvoorvork
TrekTrek District 3 Equipped 2023€ 1.1998nexusCDNnee
TrekTrek District 4 EQ 2023€ 1.8998alfineCDXnee
VSFVSF T-500€ 1.3998alfine?nee

[ Voor 70% gewijzigd door Canard op 19-12-2022 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Canard schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:17:
Ik kijk al heel lang met een schuin oog naar deze thread maar nu komt het er eindelijk van. *O*

Via mijn werk kan ik een leasefiets nemen en ging daarom op zoek naar een fiets met riem en Alfine naaf, liefst 11 ipv 8.

Zodoende een shortlist gemaakt met alle fietsen die ik kon vinden tot ongeveer € 2000 en dat zijn er eigenlijk helemaal niet zoveel.
Ook omdat ik een sportieve zit wil (ben een MTB gewend) en geen voorvering.
En dan over levertijden nog niet te beginnen.

Koga en Canyon zijn slecht leverbaar blijkbaar. Cube leek wat beter leverbaar maar mijn maat (M) leek ook uitverkocht te zijn volgens www.cubestores.nl.
De LBS belde vandaag (waar ik vorige week geweest was) en de Cube Travel SLX 2023 kon hij alsnog leveren dus dat was erg goed nieuws, anders was ik gegaan voor de Cube Travel EXC met Alfine 8 waarschijnlijk, deze is vrij goed leverbaar bleek.

Zeer waarschijnlijk komt de fiets deze week al. O+

Ik kom overigens van een 2e hands Gazelle Medeo met 3x8 derailleurversnelling.

Misschien heeft iemand nog wat aan mijn shortlist:

merkmerk/modelprijsv. aantalv. typeriemtypevering
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2021€ 1.44911alfineCDNnee
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2022€ 1.39911alfine?nee
BatavusBatavus Dinsdag Exclusive Plus 2023€ 1.54911alfineCDNnee
BergamontBergamont Vitess N8 Belt 2022€ 1.2998nexusCDNnee
BH BikesBH Bikes Oxford Pro 2023€ 1.79911alfineCDXnee
CanyonCanyon Commuter 7€ 1.79911alfineCDNnee
CanyonCanyon Commuter 8€ 2.39911alfineCDNnee
CanyonCanyon Commuter 9 LTD€ 2.49911alfineCDNnee
CortinaCortina Mozzo ND8 Belt 2022€ 1.0498nexus?nee
CubeCube Travel EXC 2022€ 1.3498alfine?nee
CubeCube Travel EXC 2023€ 1.3998alfineCDXnee
CubeCube Travel Pro 2023€ 1.1998nexusCDNnee
CubeCube Travel SL 2022€ 1.99911alfine?nee
CubeCube Travel SLX 2023€ 1.99911alfineCDXnee
GazelleGazelle Marco Polo Urban 2023€ 1.3998alfineCDXnee
GudereitGudereit PREMIUM 11.0 EVO LITE GATES€ 1.54911alfineCDNnee
Jan JanssenJan Janssen ZERO CO2€ 1.6758alfineCDNnee
KalkhoffKalkhoff Endeavour 8 2022€ 1.1498nexus?voorvork
KalkhoffKalkhoff Endeavour 8 2023€ 1.2998nexusCDNvoorvork
KogaKoga F3 4.0 2021€ 1.7998alfineCDNnee
KogaKoga F3 4.0 2023€ 1.8498alfineCDNnee
KogaKoga F3 6.0 2020€ 1.84911alfineCDXnee
KogaKoga F3 6.0 2023€ 1.9998alfineCDXnee
KogaKoga F3 8.0 2023€ 2.19911alfineCDXnee
RaymonRaymon TourRay 6.0 2022€ 1.39911alfineCDNvoorvork
SensaSensa Cintura Belt-Drive 2022€ 1.3498alfineCDNnee
StevensStevens Boulevard Luxe 2022€ 1.4298nexusCDNvoorvork
TrekTrek District 3 Equipped 2023€ 1.1998nexusCDNnee
TrekTrek District 4 EQ 2023€ 1.8998alfineCDXnee
VSFVSF T-500€ 1.3998alfine?nee
Congratz!
Ergens nog steeds verbaasd dat deze categorie fietsen relatief ondergewaardeerd zijn, als ik in beschouwing neem hoe mooi, snel en onderhoudsvriendelijk deze fietsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
OmeRobbie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:05:
[...]

Congratz!
Ergens nog steeds verbaasd dat deze categorie fietsen relatief ondergewaardeerd zijn, als ik in beschouwing neem hoe mooi, snel en onderhoudsvriendelijk deze fietsen zijn.
Ik was pas geleden bij Spijkers Tilburg, een grote fietsenwinkel, en het viel me op dat er veel fietsen stonden met riemaandrijving, e-bikes maar ook gewone.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet zo bewust is van aandrijftechniek, of er veel waarde aan hecht; "hij fietst toch?"
Fietsen met riem zitten vaak ook net iets hoger in prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben vorige week ff bij de fietsenmaker binnen gelopen. Stond dezelfde fiets als die ik er een jaar eerder kocht, 300 euro duurder :X 1500 euro voor een District 3 Equipped met XL frame (ik heb XXL)

Riem is voor velen ook een compleet onbekend iets lijkt het wel, mensen die mijn fiets zien hebben eerst echt een "wtf is dit" moment

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 20-12-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
FastFred schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:17:
Ik ben vorige week ff bij de fietsenmaker binnen gelopen. Stond dezelfde fiets als die ik er een jaar eerder kocht, 300 euro duurder :X 1500 euro voor een District 3 Equipped met XL frame (ik heb XXL)

Riem is voor velen ook een compleet onbekend iets lijkt het wel, mensen die mijn fiets zien hebben eerst echt een "wtf is dit" moment
Zo dat is wel even flink gestegen zeg, afgelopen november was die nog voor 1300 verkrijgbaar hier in de buurt. Ben blij dat ik niet te lang hebt gewacht met het kopen van m'n fietsje _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Canard
Yes, hij is binnen! Eerste rit van 16 km door flinke regenbui gehad en hij rijdt erg lekker!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5A1PuhJ.jpg
Cube Travel SLX

[ Voor 26% gewijzigd door Canard op 23-12-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:37
@Canard Zoals een typische Hollander zich betaamt. Heef de fiets ook zijn doop gehad en fijn dat ie lekker fietst. Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-04 13:57
Ik was pas geleden bij Spijkers Tilburg, een grote fietsenwinkel, en het viel me op dat er veel fietsen stonden met riemaandrijving, e-bikes maar ook gewone.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet zo bewust is van aandrijftechniek, of er veel waarde aan hecht; "hij fietst toch?"
Fietsen met riem zitten vaak ook net iets hoger in prijsklasse.
Klopt. Als ik de kostprijs van mijn fiets met riem kenbaar maak krijg ik soms de opmerking: "Voor dat bedrag heb je toch gewoon een e-bike? " (Klopt: maar wel eentje met budgetonderdelen)

Ik denk dat velen het nut wel van inzien van een onderhoudsarme riem. Maar niet zo'n grote groep wil daar een meerprijs voor betalen. Zij die het budget er wel voor hebben vinden een elektrische fiets dan weer een interessanter voordeel vanwege de snelheid en comfort.

En de e-bike met (CDX) riem concurreert op zijn beurt dan weer met de speed-pedelec of scooter voor woon-werk verkeer.

Dus zolang die meerprijs voor riemaandrijving blijft bestaan, zal die doelgroep toch wel beperkt blijven vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 09:36
Qua fietsen met riem, de vriendin mag binnenkort een nieuwe fiets en haar huidige fiets (batavus fonk 7) is een top stapfiets/stationsfiets, maar een waardeloze snelle commuter (ik kan redelijk goed trappen maar bij 25+ km/u begint die fiets echt tegen te werken). Onderhoud aan fietsen doet ze niet, dus het moet iets met een naaf worden. Kettingkast+naaf of riem+naaf zijn beide opties.

Ten tijde van de aankoop van mijn Trek 500L was een sportieve en lichte commuter met ketting+naaf nauwelijks beschikbaar, is dat inmiddels beter of ben je in die categorie nog steeds aangewezen op riem+naaf?

Shortlist is nu vooral de Travel EXC (ze fietst te veel voor een CDN riem), en het is een beetje vloeken in de kerk, maar is er een ketting equivalent, want die kon ik zelf niet makkelijk vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:30
Bastard schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:40:
Shortlist is nu vooral de Travel EXC (ze fietst te veel voor een CDN riem), en het is een beetje vloeken in de kerk, maar is er een ketting equivalent, want die kon ik zelf niet makkelijk vinden..
geen antwoord op jouw vraag, maar let er op dat bij de travel exc wel een cdx riem is, maar bij crankstel staat: Gates S150 CDN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Bastard schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:40:
Dan kom je denk ik uit op zoiets als een Gazelle Chamonix C8.
Ik denk dat het vooral afhangt wat jouw budget is. Over het algemeen zijn de fietsen afgemonteerd a.d.h.v. het prijspunt.
Als je zo goedkoop mogelijk wilt fietsen dan heb je de beste prijs/prestatieverhouding bij de goedkoopste fiets. Naaf / ketting vind alleen nog bij de goedkope modellen, de duurdere modelen zijn v.z.i.w. allemaal uitgerust met naaf / riem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:09
Van de rollerbrakes op de C8 word ik niet zo warm. Je kan eens bij een merk als VSF kijken, daar hebben ze nexus-8 met halve kettingkast voor 899, maar ook een (ander) model met riem voor 1799.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:07
Mijn fiets moet binnenkort een beurt(regio Dordrecht) iemand nog ideeën voor een goede fietsenmaker? En een indicatie wat een beurt moet kosten? Heb een specialized source met alfine ( dus oliewissel) en nieuwe banden nodig en de schijfremmen piepen en beetje naar remmen nog prima.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Dat hangt van de bandenkeuze af, maar ik schat in dat het 150-200 euro zal kosten in totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Zoiets zal het wel op komen als je simpele banden kiest, idd. Piepende schijfremmen kan versleten blokjes zijn, maar ook simpelweg nat weer.

Overigens is olie wisselen een klusje van niks met een Rohloff oliewisselsetje (zonder de olie, je moet wel Shimano olie gebruiken) en ook banden en remblokken vervangen is niet heel spannend. Kun je leuk mee besparen door het zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
Aziraphale schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:00:
Zoiets zal het wel op komen als je simpele banden kiest, idd. Piepende schijfremmen kan versleten blokjes zijn, maar ook simpelweg nat weer.

Overigens is olie wisselen een klusje van niks met een Rohloff oliewisselsetje (zonder de olie, je moet wel Shimano olie gebruiken) en ook banden en remblokken vervangen is niet heel spannend. Kun je leuk mee besparen door het zelf te doen.
Mits je een paar joetjoepjes kijkt is het idd simpel.
En dan kan je het uitgespaarde uurloon uitgeven aan echt goede banden. Een setje Almotions bv.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Laatst online: 07:07
Mijn alfine is alleen ook aan het eind van mijn stelmogelijkheden bij de hendel. Vind toch dat ik hem vaak af moet stellen (elke maand) dus daar moet sowieso naar gekeken worden want ik weet niet hoe.
En voorband vervangen zal nog wel lukken naar achterband is wel spannend of niet?

[ Voor 17% gewijzigd door Snowhite0901 op 03-01-2023 20:27 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 09:36
DaWaN schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:56:
[...]

Dan kom je denk ik uit op zoiets als een Gazelle Chamonix C8.
Ik denk dat het vooral afhangt wat jouw budget is. Over het algemeen zijn de fietsen afgemonteerd a.d.h.v. het prijspunt.
Als je zo goedkoop mogelijk wilt fietsen dan heb je de beste prijs/prestatieverhouding bij de goedkoopste fiets. Naaf / ketting vind alleen nog bij de goedkope modellen, de duurdere modelen zijn v.z.i.w. allemaal uitgerust met naaf / riem.
StarC schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:56:
Van de rollerbrakes op de C8 word ik niet zo warm. Je kan eens bij een merk als VSF kijken, daar hebben ze nexus-8 met halve kettingkast voor 899, maar ook een (ander) model met riem voor 1799.
Bedankt voor de suggesties, maar wat ik kan vinden is het allemaal (net) niet en zijn de beste opties voor een snelle/lichte onderhoudsarme commuters nog steeds met riem. Het aanbod is in die zin een beetje vergelijkbaar met een paar jaar geleden. Nu nog even wachten tot ze weer een fiets mag kopen met fietsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 08:25
Ik me hier ook melden…. :) Ik heb sinds een aantal weken een 2e hands Batusvus Dinsdag exclusive plus (met Alfine 11 naaf). Gelijk even helemaal nagelopen, waaronder de remmen schoongemaakt en afgesteld en de naafolie vervangen. De fiets fietst lekker licht, komende van een Cortina transportfiets.

1 ding waar ik minder tevreden mee ben zijn de Schwalbe Road guards in 42 mm breed. Vind de grip maar matig. Nu wil ik graag bredere banden monteren, bij voorkeur de Schwalbe Big Apples in 50 mm of vergelijkbaar. Zijn er in dit topic mensen met een Batavus Dinsdag die ervaring hebben met bredere banden in deze fiets? De fietsenwinkel waar ik vanmiddag was zei dat 50 mm niet zou lukken, maar mij lijkt de ruimte tussen de vork en spatborden wel voldoende…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
De ruimte tussen de vork is ook vaak het probleem niet, maar ze worden ook een stukje hoger. Enige optie om het zeker te weten is het proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Guusz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:23:
Ik me hier ook melden…. :) Ik heb sinds een aantal weken een 2e hands Batusvus Dinsdag exclusive plus (met Alfine 11 naaf). Gelijk even helemaal nagelopen, waaronder de remmen schoongemaakt en afgesteld en de naafolie vervangen. De fiets fietst lekker licht, komende van een Cortina transportfiets.

1 ding waar ik minder tevreden mee ben zijn de Schwalbe Road guards in 42 mm breed. Vind de grip maar matig. Nu wil ik graag bredere banden monteren, bij voorkeur de Schwalbe Big Apples in 50 mm of vergelijkbaar. Zijn er in dit topic mensen met een Batavus Dinsdag die ervaring hebben met bredere banden in deze fiets? De fietsenwinkel waar ik vanmiddag was zei dat 50 mm niet zou lukken, maar mij lijkt de ruimte tussen de vork en spatborden wel voldoende…..
Kijk eens naar de Almotion, lekker soepele band, goede grip op asfalt, maar ook op gravel en gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Laatst online: 22-04 08:25
Ja, daar heb ik ook wel over gelezen… Welke versie moet je hebben? Er zijn er volgens mij meerdere types in omloop….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Guusz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:41:
Ja, daar heb ik ook wel over gelezen… Welke versie moet je hebben? Er zijn er volgens mij meerdere types in omloop….
Verschil is verwaarloosbaar denk ik. Ik heb de vouwband.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matt1991
  • Laatst online: 20:02
Hier ook overgestapt op een Beltdrive komende van een Batavus Dinsdag met Nexus 7. Voor mij is het een Cube Hyde Race geworden met Alfine 8 met CDX riem (CDN tandwielen). Fiets gaat voornamelijk gebruikt worden als woon werk fiets + in de winter voor mijn trainingsronden buiten. Eerste indrukken van de fiets zijn goed lekker sportief. Hier kon de fiets binnen 2 weken geleverd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An-JlKEmU-ZlK6fZV2GY6Kk31yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2tQvlilhyVGa5Eu6GPo4qCS.jpg?f=fotoalbum_large

Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klijndijk02
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-02-2023
Thomassassin schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:14:
[...]

Klopt. Als ik de kostprijs van mijn fiets met riem kenbaar maak krijg ik soms de opmerking: "Voor dat bedrag heb je toch gewoon een e-bike? " (Klopt: maar wel eentje met budgetonderdelen)

Ik denk dat velen het nut wel van inzien van een onderhoudsarme riem. Maar niet zo'n grote groep wil daar een meerprijs voor betalen. Zij die het budget er wel voor hebben vinden een elektrische fiets dan weer een interessanter voordeel vanwege de snelheid en comfort.

En de e-bike met (CDX) riem concurreert op zijn beurt dan weer met de speed-pedelec of scooter voor woon-werk verkeer.

Dus zolang die meerprijs voor riemaandrijving blijft bestaan, zal die doelgroep toch wel beperkt blijven vrees ik.
Ik heb een e-bike met CDX riem en tandwielen die qua nieuwprijs niet in de buurt komt van een speed-pedelec.
Het betreft de Union E-Lite. Ik heb deze fiets nu ruim een jaar en heb er zo’n 4000km op gefietst nu zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAojmd2XMweVMZrkLpS9K87OEyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVfMhhcZWb1XSq3Ia8OlNRip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-04 20:53
Welke fietsen met riemoverbrenging zijn ook nog eens heel licht?
Iemand een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jee_r schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:18:
Iemand een idee...
Wat is heel licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:30
Iemand een idee...
het gewicht staat vaak wel bij de specificaties, wat je licht vind is persoonlijk, een beetje afhankelijk van welk type fiets je zoekt (tour, stad, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 16:55

BertV

Handgemaakt

Iemand een idee...
Ik heb een cube editor. Niet heel licht, maar wat mij betreft nog net in die categorie.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-04 13:57
Iemand een idee...
De Cube Hyde Race van enkele posts hierboven zal toch wel een van de lichtere uitvoeringen met riem zijn.

De meeste fietsen met riem zijn meer stadsgeorienteerd. En komen dus met bagagedrager/spatborden/standaard en verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Van Nicholas, al drukken die vrij zwaar op de portefeuille.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 22:41
@jee_r Volgens mijn lijstje (stads/toerfietsen met gewicht zoals opgegeven door de fabriek) is de Canyon de lichtste, maar een kilootje meer of minder lijkt mij niet het allerbelangrijkste bij het maken van een keuze in dit soort fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcyFof30or6VQIjmekMIxzp5E8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esbIxG4oOWSuHnPDD0Pdy0a4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Rond de 15 kg

Mooi overzicht...

[ Voor 44% gewijzigd door jee_r op 11-01-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 04:02
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets.
Heb nu een giant triple x stadsfiets van 15 jaar oud. Ketting is gaar en fiets is afgeschreven.

Wensen zijn. Cdx belt, schijfremmen, alfine naaf.

Nu heb ik er 3 op het oog:

De cube travel exc
Kalkhoff Endeavour 8
Batavus Finez Exclusive.

Bij de cube weet niet of de sportievere houding me kan bekoren. Redelijk voorover gebogen.

Kalkhoff lijkt me prima, alleen verende voorvork hoeft niet echt. Rijd voornamelijk, of eigenlijk alleen maar verharde wegen. En nexus ipv. Alfine

Batavus Finez, zwaarste van de 3 en ook verende voorvork, tikt voor de rest wel alle boxes.

Zithouding lijkt me op de batavus en kalkhoff het lekkerste.
Batavus redelijk zwaar.

Cube vind ik het mooist en ook spec wise Het meest interessant. Alleen de zithouding...

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Qosmic Realiseer je wel dat je bij deze fietsen qua CDX ook echt alleen de riem krijgt, de overige onderdelen zijn CDN en dat is echt wat anders. Voor een complete CDX fiets kom je in een hoger segment terecht, helaas.

Qua zithouding is de Cube inderdaad sportiever en totaal anders dan je Giant. Daar is overigens wel wat aan te doen met een verstelbare stuurpen en verder is het wel de fiets waar ik persoonlijk voor zou kiezen omdat ik een hekel heb aan verende voorvorken. Als ze goed onderhouden worden is het prima, maar vaak ontbreekt het daaraan en dan slaat de roest gauw toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Het wordt tijd voor een nieuwe fiets want mijn Koga loopt op zijn laatste benen. Nu heb je in DE heel veel fabrikanten die nog stalen frames maken en dat rijd vind ik toch lekkerder dan een alu frame. Heeft iemand ervaring met bv Patria of Tout Terrain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
@Aziraphale ja klopt vwb de verende voorvork. Voor mij hoeft het niet. Alleen maar verharde wegen. ook vwb cdx gedeelte. Maar rond de 1400 is wel m'n max wat ik ervoor wil uitgeven.
Persoonlijk heeft de cube alles wat ik wil, alleen de zithouding niet. Maar met een verstelbare stuurpen is dat op te lossen? (welke zou dan goed zijn voor de cube?)

[ Voor 6% gewijzigd door Qosmic op 15-01-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
DervishD schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:48:
Het wordt tijd voor een nieuwe fiets want mijn Koga loopt op zijn laatste benen. Nu heb je in DE heel veel fabrikanten die nog stalen frames maken en dat rijd vind ik toch lekkerder dan een alu frame. Heeft iemand ervaring met bv Patria of Tout Terrain?
Patria ken ik zelf niet, maar op de site ziet het er wel heel erg strak uit en van maatwerk word ik altijd heel blij. :) _/-\o_ . Tout Terrain is topspul, maar ik heb er zelf niet voor gekozen omdat ik niet zo van die geïntegreerde bagagedrager hou.

Overigens heb je in Nederland ook nog wel een paar die nog in staal doen. De meesten voor racefietsen, maar ik weet in ieder geval van Wind en Avaghon dat ze ook fietsen met riem van staal maken.
Qosmic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:49:
@Aziraphale ja klopt vwb de verende voorvork. Voor mij hoeft het niet. Alleen maar verharde wegen. ook vwb cdx gedeelte. Maar rond de 1400 is wel m'n max wat ik ervoor wil uitgeven.
Persoonlijk heeft de cube alles wat ik wil, alleen de zithouding niet. Maar met een verstelbare stuurpen is dat op te lossen? (welke zou dan goed zijn voor de cube?)
Tot op zekere hoogte kun je bijna alles aan de zithouding wel aanpassen door je keuze van stuurpen en stuur, maar het is heel erg van je eigen voorkeur afhankelijk welke het beste passen. Zo ben ik zelf met een Koga verstelbare pen en een Koga comfortstuur gestart omdat ik meer rechtop wou zitten, maar rij inmiddels met een Denham stuur en de stuurpen redelijk vlak rond.

De beste optie is bij een dealer die de fiets heeft staan gaan kijken en er op rijden. Dan kun je bepalen hoe je zit en met de dealer in overleg gaan wat er aan stuurpennen en sturen mogelijk is. Het is trouwens wel zo dat de Cube (op het plaatje) de stuurbuis vrij kort afgezaagd heeft, waardoor je in de hoogte weinig kunt. Hij zal daardoor altijd sportiever blijven dan, bijvoorbeeld, de Batavus. Maar goed, dat krijg je met trekking modellen al gauw.

[ Voor 44% gewijzigd door Aziraphale op 15-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Aziraphale schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:33:Tout Terrain is topspul, maar ik heb er zelf niet voor gekozen omdat ik niet zo van die geïntegreerde bagagedrager hou.
De geïntegreerde bagagedrager is nou juist wat mij aantrekt in Tout Terrain en de prijs voor het instapmodel van de Amber Road is ook niet verkeerd. Maar jezus zeg, die stack van 655mm. Dat is gewoon 60mm hoger dan de zadelbuis volgens de specs op de site. Aan de andere kant, een verstelbare stuurpen heb ik dan niet meer nodig. Ik moet maar eens een proefrit op het ding maken.

De Patria Trondheim vind ik ook niet verkeerd. Vooral dat gelugde frame is wel erg mooi en helemaal in Duitsland met de hand gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Qosmic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:55:

De cube travel exc
Kalkhoff Endeavour 8
Batavus Finez Exclusive.

Bij de cube weet niet of de sportievere houding me kan bekoren. Redelijk voorover gebogen.

Kalkhoff lijkt me prima, alleen verende voorvork hoeft niet echt. Rijd voornamelijk, of eigenlijk alleen maar verharde wegen. En nexus ipv. Alfine

Batavus Finez, zwaarste van de 3 en ook verende voorvork, tikt voor de rest wel alle boxes.

Batavus redelijk zwaar.

Cube vind ik het mooist en ook spec wise Het meest interessant. Alleen de zithouding...
Ik zou als ik jou was niet te veel blind staren op de specificaties.
Zithouding is één van de belangrijkste eigenschappen waar de hele fiets op is afgestemd.
De Cube is een sportieve woon-werkfiets voor diegene die wat meer tempo willen maken op de langere afstanden. Ik heb zelf de Travel EXC en ik ben erg tevreden over de sportieve zithouding, maar mijn gemiddelde fietsafstand is 5 tot 10km per rit.
Als je nu tevreden bent over de zithouding van jouw oude Batavus, dan durf ik niet te zeggen of je tevreden gaat zijn met de Cube. Zelf zou ik niet gaan knoeien met andere zadels en/of sturen als je ook gewoon de juiste fiets kunt kopen.

Over de discussiepunten:
-Gewicht: dit ga je vooral merken heuvel op en in behendigheid. Zelf spring ik in de stad nog wel eens stoeprandjes op en af. Dan is een lichtere fiets wel prettig

-Vering: is vooral vervelend als je flink tempo wilt maken en je op de trappers gaat staan. Doe je dat zelden, dan is vering wel lekker comfortabel

-Nexus vs. Alfine: de verhoudingen zijn exact hetzelfde. De levensduur/betrouwbaarheid verschilt ook niet echt. Het voordeel is vooral een klein beetje betere efficiëntie voor de Alfine. Fiets je in de 5e versnelling, dan zijn ze beide 1 op 1 en hebben ze dezelfde verliezen. Je gaat het dus vooral merken op de hogere snelheden (boven de 20km/u) in de 6e, 7e en 8e versnelling, maar een zachte band maakt dan al een veel groter verschil. Op een fiets zoals die Batavus of Kalkhof zou het mij niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Waarom heb je gekozen voor de cube exc ipv slx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
De Alfine is kwalitatief wel beter dan de Nexus, het is niet alleen olie vs vet.

Het lastige bij fietsen met een riem is dat er bepaalde eisen aan het frame gesteld worden, waardoor het hele verhaal duurder wordt. Om die fietsen, zoals bij Cube, toch betaalbaar te houden wordt er bezuinigd op de overige onderdelen. Ik zou dan ook zeker daar aandacht voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

jee_r schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:05:
Waarom heb je gekozen voor de cube exc ipv slx?
Omdat er niets op de SLX zit wat ik mis en hij 600 euro duurder was.
-Alfine 11 i.p.v. Alfine 8 mis ik niet, ik gebruik in Nederland al zelden de 8e versnelling, 2 daar bovenop heb ik niets aan. De iets prettigere verdeling tussen de versnellingen mis ik ook niet.
-CDX i.p.v. CDN, is bij mij tot nu toe geen probleem. Heb er nu al ruim 6000 km mee gefietst en riem ziet er nog uit als nieuw. Ik ga ook nooit op mijn trappers staan. Mocht de riem breken dan koop ik op dat moment wel een CDX riem (en hou ik nog ruim geld over)
-Duurdere remmen heb ik niet nodig, met de goedkope Shimano klauwen en blokjes kan ik in de regen nog steeds met 2 vingers een stoppie maken. Zijn ook nog steeds helemaal stil.
Aziraphale schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:46:
De Alfine is kwalitatief wel beter dan de Nexus, het is niet alleen olie vs vet.
Alfine 11 is daadwerkelijk beter qua constructie, maar de Alfine 8 is niets anders dan wat vroeger de Nexus 8 Premium was. Dus het enige verschil tussen Nexus 8 en Alfine 8 is naaldlagers i.p.v. glijbussen. Beide zijn met vet gesmeerd.
Het lastige bij fietsen met een riem is dat er bepaalde eisen aan het frame gesteld worden, waardoor het hele verhaal duurder wordt. Om die fietsen, zoals bij Cube, toch betaalbaar te houden wordt er bezuinigd op de overige onderdelen. Ik zou dan ook zeker daar aandacht voor hebben.
Cube is in zekere zin een budgetmerk, het frame is geen topkwaliteit. Maar de fietsen zijn afgemonteerd met goede kwaliteit spullen en daardoor bieden de fietsen veel waar voor je geld.
Met mijn gewicht van 65kg maak ik mij er weinig zorgen over verder.
Maar als je er zorgen om maakt, dan zeker even verder kijken.
Ik vond Stevens een mooi alternatief, maar uiteindelijk viel de Cube mij niet tegen. Nu ruim 6000 km nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zeg ook niet dat Cube slecht is of dat je er spontaan door gaat zakken als je wat zwaarder bent, maar de relatief lage prijs moet ergens vandaan komen en dat is niet alleen het frame.

Cube bouwt nette fietsen en gebruikt daarop veel eigen merk onderdelen. Dat doen uiteraard meer merken, maar er zit wel verschil in waar het ingekocht wordt en hoe het zich op de langere termijn houdt. Dat zie je terug in de prijs en het enige wat ik aan wil geven is dat je je daar bewust van moet zijn wanneer je een (weer relatief) goedkope fiets met een Gates aandrijving aanschaft. Je doet immers een investering voor de langere termijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Aziraphale schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:58:
Cube bouwt nette fietsen en gebruikt daarop veel eigen merk onderdelen. Dat doen uiteraard meer merken, maar er zit wel verschil in waar het ingekocht wordt en hoe het zich op de langere termijn houdt. Dat zie je terug in de prijs en het enige wat ik aan wil geven is dat je je daar bewust van moet zijn wanneer je een (weer relatief) goedkope fiets met een Gates aandrijving aanschaft. Je doet immers een investering voor de langere termijn, denk ik.
Mja in mijn geval gaat die fiets vaak door de pekel heen en dan is de lange termijn hooguit zo'n 5 jaar.
Mijn vorige Gazelle Chamonix Lite City was na 7 jaar en 50.000 km ook echt helemaal op.
In die tijd een stuk of 10 banden, 5 kettingen, 20 remblokjes, 1 shifterkabel en 3 zadels versleten.
Het frame was door de pekel ook al flink aangetast en toen mijn velg scheurde was het wel klaar.

Voor mij is het dus meer een gebruiksvoorwerp. Ik vind het belangrijk dat de belangrijke onderdelen van goede kwaliteit en makkelijk te vervangen zijn. Dat is bij cube het geval; het balhoofd, de trapas, de trappers, de verlichting en het zadel zijn allemaal van goede merken. Ook zijn die onderdelen gewoon de standaard maten en zo te vervangen door ander spul mocht het nodig zijn. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld goedkope fietsen (Stella, Decathlon, etc.) waar je met vage Chinese meuk in soms vreemde maten zit. Zeker in de stad heb je het niet altijd in de hand wat er met je spullen gebeurd (druk verkeer, openbare fietsenstallingen), dan kies ik liever voor iets wat goedkoop te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat is een keuze, inderdaad. Op mijn huidige Koga is ook alles makkelijk te vervangen, maar ook kwalitatief zodanig dat hij het met dagelijks gebruik een leven lang mee gaat. Enige wat ik af en toe zal moeten vervangen zijn remblokjes, banden en misschien eens een kabeltje. Maar goed, voor de prijs van die fiets haal je dan ook 3 Cube's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DaWaN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Mja in mijn geval gaat die fiets vaak door de pekel heen en dan is de lange termijn hooguit zo'n 5 jaar.
Mijn vorige Gazelle Chamonix Lite City was na 7 jaar en 50.000 km ook echt helemaal op.
In die tijd een stuk of 10 banden, 5 kettingen, 20 remblokjes, 1 shifterkabel en 3 zadels versleten.
Het frame was door de pekel ook al flink aangetast en toen mijn velg scheurde was het wel klaar.

Voor mij is het dus meer een gebruiksvoorwerp. Ik vind het belangrijk dat de belangrijke onderdelen van goede kwaliteit en makkelijk te vervangen zijn. Dat is bij cube het geval; het balhoofd, de trapas, de trappers, de verlichting en het zadel zijn allemaal van goede merken. Ook zijn die onderdelen gewoon de standaard maten en zo te vervangen door ander spul mocht het nodig zijn. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld goedkope fietsen (Stella, Decathlon, etc.) waar je met vage Chinese meuk in soms vreemde maten zit. Zeker in de stad heb je het niet altijd in de hand wat er met je spullen gebeurd (druk verkeer, openbare fietsenstallingen), dan kies ik liever voor iets wat goedkoop te vervangen is.
Laat ons eerlijk zijn, een gewone A-merk fiets is na 50k ook gewoon op hé.
Wil je meer, dan kom je bij merken als Santos uit, maar ook daar koken ze met water hé. Die hebben niet ineens balhoofden, trapassen en kettingen uit onverslijtbare materialen.
Ook die frames zien af van roest en lakschades, en die komen er onvermijdelijk aan.
En ook zo'n fietsen moet je onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Wil je meer, dan kom je bij merken als Santos uit, maar ook daar koken ze met water hé. Die hebben niet ineens balhoofden, trapassen en kettingen uit onverslijtbare materialen.
Ook die frames zien af van roest en lakschades, en die komen er onvermijdelijk aan.
Ja, maar daarmee onderschrijf je toch alleen maar mijn keuze voor een goedkopere fiets? :D
Ik koop liever iets vaker een goedkope fiets, dan één keer een dure.
Dan heb ik er een stuk minder moeite mee als er eens iets kapot gaat of hij gejat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DaWaN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ja, maar daarmee onderschrijf je toch alleen maar mijn keuze voor een goedkopere fiets? :D
Ik koop liever iets vaker een goedkope fiets, dan één keer een dure.
Dan heb ik er een stuk minder moeite mee als er eens iets kapot gaat of hij gejat wordt.
Je krijgt altijd meest 'bang for bucks' als je naar de middelmaat gaat kijken.
Bij Santos, Koga betaal je meestal net iets te veel, en als je naar decathlon of Lidl fietsen gaat kijken, dan zijn die gewoon niet geschikt om 50k te doen op een jaar of 7.

En ja, ook in de middelmaat heb je de "onderkant" en wat hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Je krijgt altijd meest 'bang for bucks' als je naar de middelmaat gaat kijken.
Bij Santos, Koga betaal je meestal net iets te veel, en als je naar decathlon of Lidl fietsen gaat kijken, dan zijn die gewoon niet geschikt om 50k te doen op een jaar of 7.

En ja, ook in de middelmaat heb je de "onderkant" en wat hoger.
Precies, het andere uiterste is natuurlijk een hele goedkope Chinese fiets kopen.
Maar daar heb ik zo veel ellende mee gezien (kapotte balhoofden, trapassen, slecht schakelende derailleurs, gescheurde frames, etc.). Als het dan een onderdeel in een rare maat betreft, schrijf je zo'n fiets af binnen 5000 km.
Met de Cube ben ik er vrij zeker van dat ik er 25.000 km op kan fietsen zonder al te veel ellende, ik vind dat een mooie balans voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DaWaN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Met de Cube ben ik er vrij zeker van dat ik er 25.000 km op kan fietsen zonder al te veel ellende, ik vind dat een mooie balans voor mij persoonlijk.
Ik ga je niet tegen houden om die te kopen.
Cube levert geen rommel, en ze lijken me correct geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Maar als je dat goed doet dan kan zo'n fiets echt wel wat meer dan 50k mee. Ik was in mijn vorige post de trapaslagers nog even vergeten, aangezien Shimano die ook niet meer maakt zoals vroeger en ik met die rottige buitenboordlagers zit. Gebruikten ze nog maar gewoon vierkante assen of had Campagnolo maar wat voor dit soort fietsen...

Los daarvan levert Cube gewoon leuke fietsen, zijn ze prima geprijsd voor wat je ervoor krijgt en wil ik ook echt niemand ervan weerhouden om er een te kopen. Enige wat ik aan heb willen geven is dat de lage prijs ergens vandaan moet komen en er daarom vaak op de minder prominente onderdelen bezuinigd wordt. Wanneer je voor hetzelfde geld een fiets met een ketting zou kopen, dan zou er bij een fabrikant meer ruimte moeten zijn om andere onderdelen wat hoogwaardiger uit te voeren. Koga is duurder, maar dat zie je dan ook terug in de afwerking en de keuze van de onderdelen. Santos is gewoon echt veel te duur voor wat ze leveren, dat gaat echt nergens meer over. Als ik de afmontage van mijn Koga bij Santos had willen hebben, dan was ik zo 2000 euro meer kwijt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
DaWaN schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Ik zou als ik jou was niet te veel blind staren op de specificaties.
Zithouding is één van de belangrijkste eigenschappen waar de hele fiets op is afgestemd.
De Cube is een sportieve woon-werkfiets voor diegene die wat meer tempo willen maken op de langere afstanden. Ik heb zelf de Travel EXC en ik ben erg tevreden over de sportieve zithouding, maar mijn gemiddelde fietsafstand is 5 tot 10km per rit.
Als je nu tevreden bent over de zithouding van jouw oude Batavus, dan durf ik niet te zeggen of je tevreden gaat zijn met de Cube. Zelf zou ik niet gaan knoeien met andere zadels en/of sturen als je ook gewoon de juiste fiets kunt kopen.

Over de discussiepunten:
-Gewicht: dit ga je vooral merken heuvel op en in behendigheid. Zelf spring ik in de stad nog wel eens stoeprandjes op en af. Dan is een lichtere fiets wel prettig

-Vering: is vooral vervelend als je flink tempo wilt maken en je op de trappers gaat staan. Doe je dat zelden, dan is vering wel lekker comfortabel

-Nexus vs. Alfine: de verhoudingen zijn exact hetzelfde. De levensduur/betrouwbaarheid verschilt ook niet echt. Het voordeel is vooral een klein beetje betere efficiëntie voor de Alfine. Fiets je in de 5e versnelling, dan zijn ze beide 1 op 1 en hebben ze dezelfde verliezen. Je gaat het dus vooral merken op de hogere snelheden (boven de 20km/u) in de 6e, 7e en 8e versnelling, maar een zachte band maakt dan al een veel groter verschil. Op een fiets zoals die Batavus of Kalkhof zou het mij niet veel uitmaken.
Denk dat voor mij de cube af gaat vallen vanwege de (te) sportieve zit.
Dan blijven over de Kalkhoff Endeavour 8 en de Batavus Finex Exclusive.

Beide geveerde voorvork, wat voor mij niet hoeft. Meer onderhoud en meer kans op onderhoud/problemen.
Vind de Kalkhoff mooier qua looks, is ook stuk lichter (wat wel fijn is).
Kalkhoff heeft weer nexus, Batavis Alfine (wat ik liever heb).

Lastig, lastig.

Is er wellicht nog een andere fiets die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-04 18:00
Vorig jaar had Batavus in Duitsland nog de Sonido; met alfine maar zonder vering maar die lijkt nu ook weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Volgens mij is de Gazelle Marco Polo Urban ook een goede optie, als ik je wensen zo lees.
Ik rijd er zelf nu alweer anderhalf jaar met zeer veel plezier op :)
Thanks voor de tip. Ziet er idd ook veelbelovend uit. Alleen ik denk ook een iets te "sportieve" houding (voorovergebogen) dan bv Kalkhoff. Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
DaWaN schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:41:

Verder helemaal met je eens behalve deels deze 2 punten.

Ik vind vering ook niet super fijn, vooral vering in de zadelpen/frame, bij iedere slag van de trappers trap je tegen die veer in. Vering in de voorvork is wel iets dat ik mis bij mijn Trek District 3, nu rij ik vooral verhard, maar rij ik recreatief een rondje dan pak ik ook wel eens gravel/zand/bospaden mee (niet echt singletrack MTB trailers uiteraard), maar vanwege de 'voor over' zithouding is iedere hobbel of een zelfs al een klinkerweg een aanslag op je polsen.

Wat betreft de Nexus en Alfine, ik weet niet exact hoe die aan de binnenzijde verschillen, de Alfine schijnt wat degelijker te zijn. Maar ik weet wel dat een Nexus-8 in de 5e versnelling ook gewoon een 1 op 1 overbrenging heeft waarbij de andere tandwielen niet mee draaien = minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nu ik toch hier ben, ik had al eens eerder geroepen dat ik in 2023 op fietsvakantie wilde. Ik heb nog nooit zoiets gedaan eigenlijk. Ik zal in Nederland blijven, het doel is het Rammstein optreden in Groningen op 6 juli, afhankelijk van de route ben ik 150-190km onderweg wat ik verwacht in 2 of 3 dagen te kunnen doen.

Maar ik heb dus een District 3, een tourfiets, nu was hier iemand in het topic die op fietsvakantie is gegaan met een District 3. Ik heb een voordrager gevonden bij Trek die moet passen op mijn fiets, als ook een stevigere achterdrager met 3 bevestigingspunten i.p.v. 2 die ik nu heb.

Ik blijf in Nederland dus ik verwacht met een Nexus 8 naaf wel weg te komen, ik ga geen bergen pakken. Maar is de fiets geschikt? Ik zal sowieso flink moeten gaan fietsen, recreatieve ritten van 30km is nu wel een beetje de max. Ik moet toch comfortabel 70km per dag kunnen doen wil ik in 2/3 dagen over zijn.

Het max totaal gewicht van de fiets is 125kg, zelf zit ik net onder de 100kg met mijn bijna 2-meter. Hou ik dus amper 10kg over voor bagage....

Voor fietsvakantie geschikte fietsen, dan kom ik vooral gravelbikes tegen. Maar daar zitten vaak dan geen bagagedragers op voor normale fietstassen, ik wil er wel gewoon woon/werk mee kunnen blijven doen, en boodschappen...

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 18-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@FastFred Met die fiets kun jij prima naar het Stadspark, geen probleem. Die achterdrager kan al 25 kg aan, dus op zich is een andere alleen aan te raden wanneer je voor een Tubus gaat die (off-the-record) 40 kg aan kan. Voordragertje is handig, maar ik zou me wel afvragen of je voor die paar dagen echt een nodig hebt. Het fietst namelijk wel duidelijk anders dan met alleen een achterdrager en ik kan niet inschatten wat voor effect voortassen op het stuurgedrag van deze fiets gaan hebben.

Verder zou ik me over dat maximale gewicht niet al te druk maken. Fabrikanten willen zich natuurlijk graag indekken, maar er moet wel heel wat gebeuren voordat je door zo'n fiets heen zult zakken. Overigens lees ik nu op de site van Trek dat er 136 kg op mag, dus dat scheelt al weer iets. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Aziraphale Thanks voor je antwoord.

Waar ik vooral mee zit is niet het gewicht wat die achterdrager aan kan, maar laterale beweging. Links en rechts van de achterdrager zitten 2 miezerige stangetjes die allebei naar 1 bevestiging in de buurt van de achteras gaan. Ik kan bij Trek er ook 1 krijgen (met dat MIK systeem waar je compatible tassen op kunt klikken) die links en rechts een 3e bevestiging naar de verticale stang van het frame hebben. Als ik nu de fietstassen vol met boodschappen heb ik voel ik tijdens het fietsen de boel bewegen.

Met alleen achtertassen ga ik denk ik niet genoeg ruimte hebben. Ik heb een compact slaapmatje, een compacte slaapzak, komt dan nog een tentje bij, fietspompje, kookspul, setje kleding, regenkleding, een handdoek of 2 en shampoo want je wil toch af en toe kunnen douchen. Ik betwijfel of ik daar ruimte voor heb.

Ik kan eens een set MIK compatible tassen voor achterop bestellen en kijken hoever ik kom.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 18-01-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@FastFred En een Tubus? Past die er niet op? Dan kun je er gewoon Ortliebs oid aan hangen. Maar dat bewegen kan ook aan het frame liggen. Ik had voor mijn Koga een Specialized Source 11 met riemaandrijving en daar merkte ik ook dat de achterkant begon te slingeren als ik de fietstassen vol had of mijn zoontje in een zitje. Dat frame was toch minder strak dan wat ik nu heb.

[ Voor 60% gewijzigd door Aziraphale op 18-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:03
Qosmic schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:55:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets.
Heb nu een giant triple x stadsfiets van 15 jaar oud. Ketting is gaar en fiets is afgeschreven.

De cube travel exc
Kalkhoff Endeavour 8
Batavus Finez Exclusive.

Batavus redelijk zwaar.

Ik heb de Kalkhof Endeavour 8, model zonder verende voorvork van 2021. Grootste nadeel wat ik heb is dat tussen "5" en "6" een te groot verschil zit in mijn optiek. Met windkracht 4/5 tegen is de 6 vaak net te hoog gegrepen waar de 5 dan net weer niet lekker voelt. Dat zie je hier ook terug. De keuze had ik niet, maar een Nexus-11 had leuker geweest. Inmiddels 10.000 km er op zitten in ruim een jaar en dat gaat probleemloos. Trapas is net vervangen, maar dat is OK met die afstand. Ik vidn het een enorm fijne fiets. De cruciale delen zijn OK overigens, maar de pedalen die erop zitten zijn waardeloos, daar heb ik direct goed spul op gezet. Als je in de buurt zit, je bent welkom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Aziraphale schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:19:
@FastFred En een Tubus? Past die er niet op? Dan kun je er gewoon Ortliebs oid aan hangen. Maar dat bewegen kan ook aan het frame liggen. Ik had voor mijn Koga een Specialized Source 11 met riemaandrijving en daar merkte ik ook dat de achterkant begon te slingeren als ik de fietstassen vol had of mijn zoontje in een zitje. Dat frame was toch minder strak dan wat ik nu heb.
Ik had een paar verschillende Tubus' bekeken en ik dacht niet dat ik daar voorop de juiste bevestigingspunten heb.

Dit is een foto van mijn voorvork, halverwege de rode strepen en de as zie je een dopje zitten, die zit weerszijden. Daarachter zit een gat met schroefdraad. Een 3e montage punt is het gat waar nu de koplamp op gemonteerd zit, die moet er dus af en dan zet ik een lampje met batterijen voorop de drager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJbK2t20wgeT5BaxMzubKD-hzUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aBpl5gKx4NdCTMwRDIVZlly.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de standaard achterdrager: MIK Electric achterdrager
Deze heb ik in gedachten voor vervangende stevigere achterdrager, hier zijn al bevestigingspunten voor op het frame: MIK Electric achterdrager
En van wat ik zo op plaatjes en op mijn fiets zie moet deze voorop kunnen passen: Electric MIK voordrager

Dan heb ik alles zelfde merk, alles compatible, makkelijk tassen verwijderen en bevestigen, alles zelfde kleur (innerlijke autist wil ook wat) :)

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 18-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Hoe kan je nagaan welke fiets het meest degelijk is?
Bv tussen
Trek district 3 of 4 en de CUBE TRAVEL EXC OATGREY/TAUPE 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belasting
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06-2023
Dag allen, na jaren op studentenfietsen te hebben gerold met een budget onder de 50 euro kan ik nu vanwege het fietsplan mijn ros in de gracht wilgen hangen. Ik heb een paar fietsen in mijn overweging mede door advies van collega's en familie:

- Batavus Dinsdag Exclusive - 1.249
Kwam gemakkelijk op gang en schakelen was moeiteloos. Voelde wel iets "log" aan.

Pros:

Cons:
Shimano nexus 7 versnellingsnaaf (ik las iets over slecht rendement?)
Aan de zware kant met 16.9 kg.

- Giant Anytour CS1 1.299
Fietste ontzettend prettig. Ik zat op het asfalt makkelijk in 8, heuveltjes vanuit stilstand naar 3 - 5. Verende zadelpen bij deze uitvoering, maar die voegt mijns inzicht niets toe. Op klinkers veert ie niet en de verkoper zei dat je de vering merkt als je over iets groots fietst. Dat vermijdt je toch doorgaans??? Schakelen was met flippers, wat heel irritant is, maar alleen op de duurdere CS1 aanwezig. Deze fietsen hebben lampen op batterij, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van je voorkeur.

Pros:
Alfine 8 versnellingsnaaf
Licht met 14,6 kg.
Cons:
CDN ketting + CDN Crankset
CS1 versie heeft flipper schakelaars.
CS1 versie heeft nutteloze zadelpen

- Cube Travel Exc - 1.999

Pros:
Alfine 8 versnellingsnaaf
Ziet er het beste uit
Lichtste met 14.2 kg
CDX ketting

Cons:
Erg prijzig
CDN Crankset

Het zijn allen volgens mij sterk vergelijkbare fietsen. Ik heb de batavus uit kunnen proberen, fietste heel soepel. De Giant volgt binnenkort. Wat denken jullie van deze 3? Ik ben gewend met 1 versnelling te trappen, dus ik vind 7 al mega veel, maar het slechte rendement zou wel een afknapper voor me zijn. Meer pros & cons te bedenken?

Update1: Ha bewuste kopers. Ik heb de Giant CS1 getest en eea upgedate in bovenstaand overzicht. Al met al neig ik naar de Giant, dan wel de CS2 versie. De CS2 haalt de voor mij "nutteloze" extras weg, en komt dan op een prijs van 1.199 uit. Gunstig prijsje voor een gunstige fiets? De Batavus kan ik nu geen pluspunten voor verzinnen. Ik hoop nog ergens een Cube te kunnen uitproberen.

[ Voor 41% gewijzigd door Belasting op 04-02-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
@Belasting Van de Cube weet ik dat hij goed verkrijgbaar is, een Alfine naaf heeft en hij ziet er inderdaad mooi uit. Let wel dat hij een sportievere zit heeft dan de meeste andere fietsen. Ik vond wel de afwerking (verlichting, spatbordjes) enigszins goedkoop en kwetsbaar aanvoelen. Mede daardoor heb ik uiteindelijk gekozen voor een Koga F3 die op alle fronten degelijker is (maar daardoor ook (nog) duurder).
Ik zou niet teveel gewicht toekennen aan CDN vs CDX. CDN is goed genoeg voor normaal gebruik (mits er geen plastic achtertandwiel op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 12:38

hidde212

Free your mind...

Belasting schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:46:
Dag allen, na jaren op studentenfietsen te hebben gerold met een budget onder de 50 euro kan ik nu vanwege het fietsplan mijn ros in de gracht wilgen hangen. Ik heb een paar fietsen in mijn overweging mede door advies van collegas en familie:

- Batavus Dinsdag
Pros:

Cons:
Shimano nexus 7 versnelling (ik las iets over slecht rendement?)

- Giant Anytour
Pros:
Alfine 8 versnelling
Cons:

- Cube Travel Exc
Pros:
Alfine 8 versnelling
Ziet er het beste uit
Cons:
Duurste

Het zijn allen volgens mij sterk vergelijkbare fietsen. Ik heb de batavus uit kunnen proberen, fietste heel soepel. De Giant volgt binnenkort. Wat denken jullie van deze 3? Ik ben gewend met 1 versnelling te trappen, dus ik vind 7 al mega veel, maar het slechte rendement zou wel een afknapper voor me zijn. Meer pros & cons te bedenken?
Leuk, ik zit in een vergelijkbare positie, dit was ook ongeveer mijn lijstje. Ik ga binnenkort de Cube proefrijden. Volgens mij (en de cube website) heeft die overigens een CDX riem, dat zou dus een extra pro zijn.
Ik was ook aan het kijken naar de Gazelle Marco Polo Urban, die heeft ook een alfine 8 + CDX riem en crankstel. Ik heb wat dealers gebeld, als ik die moet geloven komt over een ruime maand een nieuwe levering binnen. Nadeel is dat die wel wat zwaarder is dan de cube (16.2 vs 14.2 kg)

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belasting
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06-2023
Dank, allen voor jullie reacties.
nomar109 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:52:
[...]
Ik zou niet teveel gewicht toekennen aan CDN vs CDX. CDN is goed genoeg voor normaal gebruik (mits er geen plastic achtertandwiel op zit).
Het lijkt erop dat alle genoemde fietsen een plastic achtertandwiel hebben:
Batavus - Gates FC 50T
Giant - Gates CDN Urban S150, 46T
Cube - Gates S150 CDN, 46T
Anoniem: 221425 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Afgemonteerd zal het gewichtsverschil mogelijk erg meevallen. :)
Helemaal in vergelijking met de Giant dan, die schelen op papier maar 400 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Belasting schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:47:
Dank, allen voor jullie reacties.

[...]

Batavus - Gates FC 50T
Dat zijn de voorbladen, een achterkransje heeft veeeeel minder tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Belasting schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:47:

Batavus - Gates FC 50T
Dat zijn de voortandwielen en die zijn van superlicht composiet en dat kan omdat het voorblad veel minder lijden heeft. Don't worry, bij vrijwel alle fietsen zit het wel goed met de tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 16:34
Vraagje:

Ik had mijn 4 jaar oude Focus Planet 6.8 van begin 2019 weggebracht voor een onderhoudsbeurt, en daarbij is vastgesteld dat er het een en ander versleten is:
- Trapas
- Tandwiel voor (CDN volgens mij) + achter (CDX)
- Aandrijfriem (CDN)
- En wat klein spul als remblokjes.

In eerste instantie vond ik het erg snel in 4 jaar, maar ik denk dat ik inmiddels toch ook al wel over de 10k km zit, en dat komt ook wel overeen met de levensduur van deze componenten.

Alles bij elkaar kwamen ze uit op zo'n €475 voor de gehele opknapbeurt. Ik heb nog gevraagd of alles vervangen kan worden voor CDX, dat kon en dan werd het €560 euro ofzo.

Het gaat dus om deze fiets, oorspronkelijk gekocht voor zo'n €1300 denk ik:
https://www.12gobiking.nl/focus-planet-6-8-2019

De reparatie komt dus neer op ongeveer de helft van de nieuwprijs van deze fiets.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik zoveel geld uit ga geven aan deze fiets of misschien een andere wil kopen in een hoger segment. Op zich is de fiets verder volgens mij in goede staat en verwacht ik hierna even geen grote kostenposten meer.
Zijn er nog meer onderdelen die mogelijk ook al versleten kunnen zijn en waar ik rekening mee moet houden om te vervangen?
Wat zouden jullie doen? Repareren of niet?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PvT.Arj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:20:
Vraagje:

Ik had mijn 4 jaar oude Focus Planet 6.8 van begin 2019 weggebracht voor een onderhoudsbeurt, en daarbij is vastgesteld dat er het een en ander versleten is:
- Trapas
- Tandwiel voor (CDN volgens mij) + achter (CDX)
- Aandrijfriem (CDN)
- En wat klein spul als remblokjes.

In eerste instantie vond ik het erg snel in 4 jaar, maar ik denk dat ik inmiddels toch ook al wel over de 10k km zit, en dat komt ook wel overeen met de levensduur van deze componenten.

Alles bij elkaar kwamen ze uit op zo'n €475 voor de gehele opknapbeurt. Ik heb nog gevraagd of alles vervangen kan worden voor CDX, dat kon en dan werd het €560 euro ofzo.

Het gaat dus om deze fiets, oorspronkelijk gekocht voor zo'n €1300 denk ik:
https://www.12gobiking.nl/focus-planet-6-8-2019

De reparatie komt dus neer op ongeveer de helft van de nieuwprijs van deze fiets.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik zoveel geld uit ga geven aan deze fiets of misschien een andere wil kopen in een hoger segment. Op zich is de fiets verder volgens mij in goede staat en verwacht ik hierna even geen grote kostenposten meer.
Zijn er nog meer onderdelen die mogelijk ook al versleten kunnen zijn en waar ik rekening mee moet houden om te vervangen?
Wat zouden jullie doen? Repareren of niet?
Ik zou herstellen als die fiets er nog goed uit ziet.

Het enige wat abnormaal is, dat is die trapas, en die is waarschijnlijk ook vrij duur.
En ja, ik zou de riem en tandwielen upgraden naar CDX, dan kan je zeker 5-6 jaar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@PvT.Arj Ik zou ook zeker repareren en dan zeker CDX laten monteren. Als de fiets verder netjes is dan is het het wel waard en helaas kosten Gates onderdelen de hoofdprijs.

Zo te zien zit er een vierkante of octalink/isis trapas in en daarvoor is 10000km inderdaad snel. Die trapasjes hoeven je echter niet de kop te kosten en ik zou proberen of je fietsenmaker nog aan een Shimano UN55 kan komen, als het inderdaad een vierkante as is. Die dingen zijn officieel uit het assortiment, maar nog wel te vinden en vrijwel onverwoestbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 16:34
Bedankt voor de reacties @Aziraphale en @Tommie12! Ik had sterke behoefte aan even wat bevestiging :)
Ik ga de fietsenmaker morgen maar even bellen om door te geven dat ze de componenten kunnen bestellen.
Over de trapas ga ik ook nog even vragen, maar ik vraag me af hoe flexibel ze zijn.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste