Dag allen, na jaren op studentenfietsen te hebben gerold met een budget onder de 50 euro kan ik nu vanwege het fietsplan mijn ros in de
gracht wilgen hangen. Ik heb een paar fietsen in mijn overweging mede door advies van collega's en familie:
- Batavus Dinsdag Exclusive - 1.249
Kwam gemakkelijk op gang en schakelen was moeiteloos. Voelde wel iets "log" aan.
Pros:
Cons:
Shimano nexus 7 versnellingsnaaf (ik las iets over slecht rendement?)
Aan de zware kant met 16.9 kg.
- Giant Anytour CS1 1.299
Fietste ontzettend prettig. Ik zat op het asfalt makkelijk in 8, heuveltjes vanuit stilstand naar 3 - 5. Verende zadelpen bij deze uitvoering, maar die voegt mijns inzicht niets toe. Op klinkers veert ie niet en de verkoper zei dat je de vering merkt als je over iets groots fietst. Dat vermijdt je toch doorgaans??? Schakelen was met flippers, wat heel irritant is, maar alleen op de duurdere CS1 aanwezig. Deze fietsen hebben lampen op batterij, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van je voorkeur.
Pros:
Alfine 8 versnellingsnaaf
Licht met 14,6 kg.
Cons:
CDN ketting + CDN Crankset
CS1 versie heeft flipper schakelaars.
CS1 versie heeft nutteloze zadelpen
- Cube Travel Exc - 1.999
Pros:
Alfine 8 versnellingsnaaf
Ziet er het beste uit
Lichtste met 14.2 kg
CDX ketting
Cons:
Erg prijzig
CDN Crankset
Het zijn allen volgens mij sterk vergelijkbare fietsen. Ik heb de batavus uit kunnen proberen, fietste heel soepel. De Giant volgt binnenkort. Wat denken jullie van deze 3? Ik ben gewend met 1 versnelling te trappen, dus ik vind 7 al mega veel, maar het slechte rendement zou wel een afknapper voor me zijn. Meer pros & cons te bedenken?
Update1: Ha bewuste kopers. Ik heb de Giant CS1 getest en eea upgedate in bovenstaand overzicht. Al met al neig ik naar de Giant, dan wel de CS2 versie. De CS2 haalt de voor mij "nutteloze" extras weg, en komt dan op een prijs van 1.199 uit. Gunstig prijsje voor een gunstige fiets? De Batavus kan ik nu geen pluspunten voor verzinnen. Ik hoop nog ergens een Cube te kunnen uitproberen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Belasting op 04-02-2023 21:18
]