Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Update…

Ik rij nu een paar weekjes rond met de inner bars… wat geweldig comfortabel is dat. Maar ook fun: zo aerodynamisch mogelijk door de wind snijden en dan alsnog mijn vingertjes boven de hydrailsiche remhandels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctYwGc-hA4R19_Fh1QpcdlVenoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWFrujfZ7zWXyEu1GVFb00xX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trYTl41GDMzWHWkf8VGMW3m-GRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQY8oN0Ol2Uwv6dH19Wlo3U9.jpg?f=fotoalbum_large
Verder heb ik ook de redshift shockstop erop gezet… Dit omdat ik toch op 28mm ben gaan rijden, zelf eigenlijk geen echte klachten maar toch…
1 woord die het beste de rij-ervaring beschrijft: a PLUCHE RIDE!
Zoveel mogelijk klinkerweggetjes enzo opgezocjht en kan niet ander zeggen dat ik helemaal happy ben met mijn bikie: soms ingeklikt lekker fitnessen, maar ook urban: even naar het centrum fietsen 5km verderop met de ortlieb 3.1 tassen… …

Okay, de cockpit is nu wel erg druk zo… maar eerlijk gezegd vind ik het best stoer zo… ook het geitewoillesokken idee dat ik had van de innerbars vind ik erg meevallen. Mijn volgende projectje (gravel aero bike) zal ik wel gaan voor een clean cockpit… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 08:37
@OmeRobbie Wat een bloedmooie fiets is dat zeg!

Benieuwd naar je elegante bagagedrager ? Welk type is dit? Of kwam die zo van Specialized af fabriek? Hoeveel gewicht hang je eraan en hoe zit het geheel verankerd (vermoed met beugel onder spatbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
wdvill schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:43:
@OmeRobbie Wat een bloedmooie fiets is dat zeg!

Benieuwd naar je elegante bagagedrager ? Welk type is dit? Of kwam die zo van Specialized af fabriek? Hoeveel gewicht hang je eraan en hoe zit het geheel verankerd (vermoed met beugel onder spatbord).
Dank je @wdvill ! ik ben zelf ook erg blij als ik ernaar kijk maar ook als ik erop zit en geniet hoe snel en comfortabel het rijdt...

en de bagagedrager is idd erg elegant en praktisch. Specialized noemt het zelf id specs: "Custom Tubus Low Rider rack, for fender mount". Dus ja denk dat inhouse ontwikkelt is.
Ik weet niet hoeveel kg erop past maar het is erg stevig, denk minimaal 10kg per kant aan. Ga ik toch niet uitproberen, het is geen vakantiefiets. Het spatbord (waar de drager, nou ja houder, mee is geïntegreerd) is verankerd met een schroef aan de seatstay brug.

Deze of deze lijken erop maar hebben dan weer niet die Ortlieb 3.1 knopjes erop.
En dat is wel handig hoor, hebben die Duitsers goed bedacht. Ik gebruik de urban backroller en denk erna om de rugzak versie ook te kopen,,,
Inspiratie heb ik overigens ook hier gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 14:40

BertV

Handgemaakt

OmeRobbie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:53:

Ik blijf me verbazen dat deze categorie niet populair is op dit moment. Als ik naar bijv. Schindelhauer of de Canyon commuter kijk of andere coole urbanbikes, dan snap ik de hype voor urban ebikes niet zo goed.
Ik heb zelf een Cube Editor, en het is inderdaad bizar hoe makkelijk je op deze fiets 25km/u rijdt.

Maar liever dat mensen de ebike nemen ipv de electrische auto.

Mijn woon-werk afstand is 72km, dus ik ben blij met mijn andere riem-fiets, een speed pedelec.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 08:37
OmeRobbie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:30:
[...]

Dank je @wdvill ! ik ben zelf ook erg blij als ik ernaar kijk maar ook als ik erop zit en geniet hoe snel en comfortabel het rijdt...

en de bagagedrager is idd erg elegant en praktisch. Specialized noemt het zelf id specs: "Custom Tubus Low Rider rack, for fender mount". Dus ja denk dat inhouse ontwikkelt is.
Ik weet niet hoeveel kg erop past maar het is erg stevig, denk minimaal 10kg per kant aan. Ga ik toch niet uitproberen, het is geen vakantiefiets. Het spatbord (waar de drager, nou ja houder, mee is geïntegreerd) is verankerd met een schroef aan de seatstay brug.

Deze of deze lijken erop maar hebben dan weer niet die Ortlieb 3.1 knopjes erop.
En dat is wel handig hoor, hebben die Duitsers goed bedacht. Ik gebruik de urban backroller en denk erna om de rugzak versie ook te kopen,,,
Inspiratie heb ik overigens ook hier gevonden....
Dank om die opties te delen. Al vergroot het mijn gedachte (of vrees) dat zo'n elegante bagagerekjes enkel te krijgen zijn geïntegreerd met spatborden, of op maat van een bepaalde fiets (die daarvoor dan extra nokjes heeft op het frame).
Ik had ergens de vage gedachte om voor de pendelritten doorheen het jaar te kunnen volstaan met zo'n licht en elegant rack, en dan voor de twee à drie weken fietsvakantie te wisselen met een 'echt' (maar zwaarder) Tubus rek.

En je doelt op die Ortlieb Vario PS? Heb ik ook op het oog. Lijkt in elk geval de meest geslaagde rugzak/fietstas combo tot op heden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
BertV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Ik heb zelf een Cube Editor, en het is inderdaad bizar hoe makkelijk je op deze fiets 25km/u rijdt.

Maar liever dat mensen de ebike nemen ipv de electrische auto.

Mijn woon-werk afstand is 72km, dus ik ben blij met mijn andere riem-fiets, een speed pedelec.
Ik ben ook schuldig aan een ebike… ook een snelle. je komt echt minder bezweet aan en de drempel om die te pakken voor ritten rond de 15km is erg laag. Ook wat weer betreft (tegenwind, haast om te laat te komen kan best vervelend zijn op een fiets)… en je beweegt en doet een workout.

De Cube Editor en Hyde heb ik ook naar gekeken… Zo blij met de optie om gewoon te fietsen (en dan ander gezinslid op de ebike), bijv. Naar het strand (14km) of het centrum (5km).

En inderdaad, zo min mogelijk de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
Ook ik kan wel wat advies gebruiken. Mijn oude fiets is versleten, tijd voor een nieuwe. Ik ben nog een ketting gewend, met een stuk of 24 versnellingen.

Ik heb de fiets niet nodig voor woon-werk, alleen plezierritjes, nu ook vaak met een kinderzitje (Thule RideAlong, frame montage). Ik vind het wel fijn om zo nu en dan, zonder kinderzitje, iets steviger door te fietsen.

Riem lijkt me top om te hebben. Echter, twijfels over:
- 8 of 11 versnellingen? 8 is een factor 3 minder dan nu, vraag me af of ik "mis grijp". Maar bij 11 kom je vaak op de Alfine uit, die prijziger is. En gezien mijn aantal kilometers ook overkill is.
- CDC vs CDX. CDC is waarschijnlijk goed genoeg voor me.

Fietsen die ik tegenkom:
- Cube Travel ECX: strakke prijs, waarschijnlijk meer dan goed genoeg
- Travel SL: betere specs, maar heb ik eigenlijk niet nodig. Enige voordeel vind ik 11 versnellingen
- Koga F3 4.0: lijkt me prima, wel CDC en duurder dan Cube. Verende voorvork niet nodig.
- Koga F3 6.0: deze kost via het werk maar 50 Euro meer dan de 4.0. Scherpe deal dus, maar ook overkill denk ik. Daarnaast lijkt het stuur gebogen te zijn, terwijl alle andere een recht stuur hebben. Wat is wanneer fijner?

Hoop vragen, hopelijk kunnen jullie al wat richting geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bobbika schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Het lag inderdaad aan de bouten: bij de crank en op de achteras kon een bout wat strakker worden aangedraaid. Nu is de fiets helemaal stil zoals het hoort!
Vandaag mijn eerste lange rit naar werk gedaan, 30 km in totaal op en neer. Dat was heel goed te doen, zeker ook met dit weer! 8)
Hoe bevalt de 6.0 nu na een tijdje? En wat vind je van het ietwat gebogen stuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:02

DaWaN

'r you wicked ??

zunrob schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:26:
- 8 of 11 versnellingen? 8 is een factor 3 minder dan nu, vraag me af of ik "mis grijp". Maar bij 11 kom je vaak op de Alfine uit, die prijziger is. En gezien mijn aantal kilometers ook overkill is.
Ik heb zelf een Cube Travel EXC uit 2020.
Inmiddels zo'n 7000 km mee gefietst op de CDN-riem en tot nu toe geen problemen.
Eigenlijk nog steeds prima tevreden over de fiets :)

Ik zie niet helemaal in wat het voordeel van de Alfine 11 t.o.v. de Alfine 8 zou zijn, je krijgt er namelijk 3 versnellingen 'bovenop'. Persoonlijk gebruik ik de 8e versnelling alleen boven de 45 km/u en dat komt in Nederland zelden voor. Zou daarom ook niet weten wanneer ik 9-11 zou gebruiken in Nederland. Ik mis soms wel een extra lage versnelling, maar dat biedt de Alfine 11 niet helaas.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
De Alfine 11 is bedoeld voor geaccidenteerd terrein, in NL heb je zat aan 8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@DaWaN en @Keezx, telt Limburg als geaccidenteerd?

En hoe is jullie ervaring met het ietwat gebogen stuur vs gewoon recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:55
Het stuur hangt af van wat je prettig vindt qua handpositie. Ik heb zelf liever een stuur met wat backsweep, zoals op de F3, maar hou ook erg van op de remgrepen van een racestuur rijden en heb daarom een Denham stuur. Maar dat is dus heel persoonlijk. De F3 4.0 en 6.0 hebben overigens hetzelfde stuur en (maar ik ben er niet tot in detail in gedoken) zijn op de achternaaf na dezelfde fietsen.

Koga is inderdaad duurder dan Cube, maar je praat ook wel over een ander niveau qua afwerking. Daarnaast zul je ook wat voor de naam betalen, maar dat is het naar mijn mening zeker waard. Cube bouwt mooie fietsen, maar zit toch op een wat ander niveau dan Koga.

Wanneer je voor Koga gaat, dan zou voor 50€ prijsverschil het kiezen voor de 6.0 voor mij een no-brainer zijn. Je hebt in Nederland absoluut geen 11 versnellingen nodig (zeg ik met een 14 versnellingsnaaf :+ ), maar je hebt wel net iets meer keuze en de Alfine 11 is gewoon een hele fijne naaf. Bij Cube zou ik dan ook de Travel SL kiezen vanwege de betere afmontage en de naaf.

Oh, en Limburg is zeker geaccidenteerd. ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 18:05
Koga F3 4.0 bezitter hier: gewoon voor 50 euro extra die F3 6.0 doen. Krijg je absoluut geen spijt van.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 14-05 14:40

BertV

Handgemaakt

zunrob schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:45:

Ik heb een Alfine 11 voor de Utrechtse Heuvelrug.
Werkt prima.

Recht stuur (Cube editor) met Aero-bars voor de rechte stukken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx

CUT
Ik zou Zuid Limburg zeker als geaccidenteerd willen kwalificeren.
Als je er bij de Alfine 11 er 3 bij krijgt "bovenop"dan schiet je daar niets mee op, dan moet je het voorblad kleiner nemen of de achterkrans groter, je wil met de hier en daar vrij steile heuveltjes meer "onderin".
Ik woon zelf in Noord Holland en rij daar op m'n racefietsen met 40x26 als kleinste versnelling en die heb ik eigenlijk nooit nodig, ga ik eens naar Limburg , dan wordt dat 34 x 29 als kleinste voor Cauberg en Keutenberg en dergelijke...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Wat de meesten vergeten te vertellen over de Alfine 11 is dat deze heerlijk kleine stappen heeft tussen de versnellingen (zoals bij een Rohloff). Zelf heb ik een Alfine 8 laten vervangen door een Alfine 11 en zou het zo weer doen.
hier een linkje naar Gearcalculator, met een vergelijking tussen de 8 en 11. Je kan hier ook de tandwielverhoudingen, wielmaat, cadans, etc zelf aanpassen.

Persoonlijk zou ik zeggen dat de 11 buiten de heerlijk kleine stappen (13-14%) een zeer lage 1 heeft (voor de extreme helling) met een een extra bereik op de top van 1 a 2 versnellingen afhankelijk van de gekozen tandwielen. :)
Ook is er een shifter voor de 11 die zowel up als down tot 2 versnellingen tegelijk kan schakelen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
Hieronder de versnellingen 8 en 11. De 8 heeft overigens een 1:1 versnelling, de 11 niet. De laagste is bij beide gelijk, de 2e versnelling is bij de 8 iets lichter.

Alfine 11
Gear Ratio Total Difference 409%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.681
Gear Ratio 3 0.770
Gear Ratio 4 0.878
Gear Ratio 5 0.995
Gear Ratio 6 1.134
Gear Ratio 7 1.292
Gear Ratio 8 1.462
Gear Ratio 9 1.667
Gear Ratio 10 1.888
Gear Ratio 11 2.153

Alfine 8
Gear Ratio Total Difference 307%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.644
Gear Ratio 3 0.748
Gear Ratio 4 0.851
Gear Ratio 5 1
Gear Ratio 6 1.223
Gear Ratio 7 1.419
Gear Ratio 8 1.615

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Daar blijkt dan uit, wat ik al eerder aangaf dat je in geaccidenteerd terrein weinig opschiet met de Alfine 11 zonder modificaties aan voor- en achtertandwielen, behalve kleinere stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
Keezx schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:05:
Daar blijkt dan uit, wat ik al eerder aangaf dat je in geaccidenteerd terrein weinig opschiet met de Alfine 11 zonder modificaties aan voor- en achtertandwielen, behalve kleinere stappen
Maar als je fietsenbouwer slim is dan zorgt die wel voor een kleinere verhouding, zodat je eerste versnelling je toelaat op hellingen van 12-15% omhoog te komen, en als het niet zo is…. ander tandwieltje kost niet zo veel.
Met een riem is het wat kritischer omdat de lengte anders kan zijn, of je moet 2 tandwielen vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 31-07-2022 17:13 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Je moet dan zelf zo slim zijn om deze modificatie bij de aankoop af te spreken , anders gaat het serieus duiten kosten.....
Toch wel een nadeel van riemen, prijzig en minder makkelijk aan te passen aan individuele wensen.
Maar goed, heel veel commuters in Limburg die zelf nog trappen zijn er waarschijnlijk niet.
Ik vind fietsen leuk en heb geen moeite met inspanningen, maar 10-15 km naar het werk daar zou ik misschien ook wel niet zomaar gaan doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Keezx op 31-07-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Vind het rechte stuur op de Travel EXC prima, gaat ook prima samen met de sportieve zithouding.
Tommie12 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:12:
[...]
Maar als je fietsenbouwer slim is dan zorgt die wel voor een kleinere verhouding, zodat je eerste versnelling je toelaat op hellingen van 12-15% omhoog te komen, en als het niet zo is…. ander tandwieltje kost niet zo veel.
Met een riem is het wat kritischer omdat de lengte anders kan zijn, of je moet 2 tandwielen vervangen.
Maar dat is dus het hele punt, bij Cube hebben de Travel EXC en Travel SL beide 46T / 22T qua verhoudingen. Ik zie de meerwaarde van de Alfine 11 op de SL dus niet.
Ben even te lui om uit te zoeken of de Koga's ook dezelfde verhouding hebben.
Vervangen van tandwielen en/of crank is een dure grap op een fiets met riem, dat zou ik zelf nooit overwegen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Als je een goede dealer hebt dan zou die bij aankoop probleemloos het verzet aan moeten passen. Dat is bij een riem niet veel anders dan bij een ketting, want je hebt verschuifbare patten of een excentrisch bottom bracket om de riem op spanning te zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wat een hoop nuttige reacties, bedankt!

@Aziraphale, op de foto's op de Koga website (van de 2022 modellen) lijkt er wel degelijk een ander stuur (meer gebogen) op de 6.0 te zitten, t.o.v. de 4.0. Modeljaar 2021 had volgens mij inderdaad gelijke sturen. Bij Koga ben ik wat huiverig voor de verende voorvork; niet iedereen heeft er goede ervaring mee (op termijn). Overigens vind ik de Koga's wel erg mooi uitzien. Nadeel is de levertijd; april/mei volgend jaar.
Daarnaast, zoals al eerder gezegd, ik fiets niet super veel. Een 4.0 en 6.0 (ook al is het maar 50 Euro meer), is nog steeds echt een stap hoger dan de Travel ECX. Van de andere kant word ik wel altijd enthousiast van mooi/goed spul...

Qua bruikbaarheid voegt de 11 dan inderdaad niet zo heel veel toe voor mij, aangezien ze "er bovenop" liggen. @Chrasher en @Zapato, jullie informatie lijkt elkaar te spreken. Volgens @Chrasher is de 1e versnelling bij de Alfine 11 lager, volgens @Zapato gelijk aan de 8...

Travel EXC: 1209 Euro
Travel SL: 1749 Euro
F3 4.0: 1659 Euro
F3 6.0: 1709 Euro

Ondanks dat ik die Koga's echt erg mooi vind, is het prijsverschil aanzienlijk. Idem voor de SL. En voor mijn gebruik is een ECX waarschijnlijk meer dan voldoende. Het zijn nu voornamelijk tochtjes met kinderzitjes, en naar de winkel etc...

Edit: ik ga me toch ook even verdiepen in fietsen met derailleur. Zeker met kindjes op de fiets, en de heuvels hier in Limburg, ben ik bang met een Alfine 8/11 toch iets te kort te komen. Iemand tips voor vergelijkbare fietsen?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 31-07-2022 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 21:21
zunrob schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:01:

Edit: ik ga me toch ook even verdiepen in fietsen met derailleur. Zeker met kindjes op de fiets, en de heuvels hier in Limburg, ben ik bang met een Alfine 8/11 toch iets te kort te komen. Iemand tips voor vergelijkbare fietsen?
De Koga F3 heb je ook in een derailleur versie, die is ook iets makkelijker verkrijgbaar en redelijk gunstig in prijs. Wellicht is dat wat. Succes met de zoektocht iig 👍

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

India Sierra

Learn by failure

Afgelopen zaterdag eigenaar geworden van een Sensa Cintura belt-drive :)

Zat al een tijd te twijfelen tussen ketting en riem (wilde gewoon graag een degelijke, hybride, onderhoudsarme fiets) en zag toevallig een deal langskomen waar ik geen nee tegen kon zeggen. Direct er naartoe gereden en ter plekke gereserveerd. Binnenkort ophalen :)

Vraag me alleen af of het standaard axa defender slot incl insteekketting voldoende is. De fiets komt aan een muuranker te liggen via dit slot. Alhoewel het voldoende is voor de verzekering vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met een slot als dit.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Eerste fietsvakantie van 7 dagen zit erop op onze nieuwe Trek District 3. Fijne fiets. Alleen jammer dat op mijn fiets een ander remsysteem zit. Er hoort een Shimano op te zitten, maar ik heb een Power. Op die van mijn vriendin zit wel een Shimano.
Nou is dat ansich niet erg denk ik, alleen mijn voorwiel slipt zacht aan en de remmen maken echt veel kabaal. Piepen maar ook 'schuiven' ofzo, ja hoe omschrijf je dat.

Dus ik wil eigenlijk dat de winkel alsnog de Shimano levert, want zo wordt hij verkocht normaliter. Ik kwam er alleen pas in de vakantie achter. Of heb ik er dan geen recht meer op?

De belt bevalt heel goed, versnellingsbak is top, algehele fiets is heel fijn.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

zunrob schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:01:
Ik heb verder niet naar fietsen met derailleur gekeken.
Ik fiets vooral veel in de stad en ook in de winter en daarom heeft een riem/naaf mijn voorkeur.
In de winter hoef je niets gesmeerd/schoon te houden en als je stilstaat kun je terugschakelen naar de 1e versnelling. Naafdynamo is ook geweldig, fantastisch licht en nooit batterijen wisselen/laden.

Als je weinig fietst in de winter en het niet erg vind je ketting te onderhouden, dan biedt een fiets met derailleur meer waard voor je geld. En je hebt inderdaad een veel groter bereik qua versnellingen, wat prettig is in heuvelachtig gebied.
India Sierra schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:09:
Vraag me alleen af of het standaard axa defender slot incl insteekketting voldoende is. De fiets komt aan een muuranker te liggen via dit slot. Alhoewel het voldoende is voor de verzekering vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met een slot als dit.
Een slot is uiteindelijk alleen maar een vertraging als iemand zo'n fiets wil stelen. Het belangrijkste is altijd dat jouw fiets moeilijker te stelen moet zijn dan diegene die ernaast staan. Ik heb op mijn Cube ook alleen een Axa defender slot met insteekketting. Ik steek die ketting wel altijd 1x door het frame en voorwiel. Neem ook de langste insteekketting, dat is wel zo makkelijk. Die fiets laat ik dikwijls achter in de stad. Als ik dan soms zie hoe elektrische fietsen van 2500 euro ernaast op slot staan, dan maak ik mij weinig zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:03

GSX-MAN

de/het/een

Guillome schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:47:
Eerste fietsvakantie van 7 dagen zit erop op onze nieuwe Trek District 3. Fijne fiets. Alleen jammer dat op mijn fiets een ander remsysteem zit. Er hoort een Shimano op te zitten, maar ik heb een Power. Op die van mijn vriendin zit wel een Shimano.
Nou is dat ansich niet erg denk ik, alleen mijn voorwiel slipt zacht aan en de remmen maken echt veel kabaal. Piepen maar ook 'schuiven' ofzo, ja hoe omschrijf je dat.

Dus ik wil eigenlijk dat de winkel alsnog de Shimano levert, want zo wordt hij verkocht normaliter. Ik kwam er alleen pas in de vakantie achter. Of heb ik er dan geen recht meer op?

De voorrem op mijn Koga maakt ook een behoorlijke herrie, vergezeld van een soort rammel. Schoonmaken met remmenreiniger helpt, maar heel tijdelijk. Het is ook tijd voor de eerste servicebeurt, ik zal ze eens vragen wat de opties zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Veel fietsfabrikanten hebben iets anders moeten monteren omdat Shimano niet tijdig kon leveren.
Ik denk dat je de zaak alleen hard kan maken als er ook effectief "Shimano remmen" op je bestelbon staan.

In elk geval, als het piept en kraakt kan je wel eens gaan klagen bij je FM. Dat hoort niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Volgens mij ben ik de uitzondering in dit topic die gewoon stille remmen heeft 8)7
Ik heb de Shimano klauwen met Shimano resin blokjes, toen ze splinternieuw waren een paar honderd meter met slepende remmen in de eerste versnelling gefietst. Toen kon ik de remmen goed ruiken, maar dat was ook wat mij aangeraden werd. Tot op heden zijn de remmen nog steeds stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier ook District 3, met Shimano remmen voor en achter. Als ik de fiets was dan heb ik wel ff een voorrem die kabaal maakt, misschien wat gruis/stof/zandkorrels er tussen gekomen met afspuiten?

Niet zo zeer riem gerelateerd, maar vanmiddag gaat mijn District 3 naar de fietsenmaker, 9 maanden beurtje en ik heb speling op het stuur. Ik vermoed zelf balhoofdspeling. Ik heb hydraulische schijfremmen voor en achter en ik heb het idee dat die remmen te krachtig zijn voor het frame, ik zie de voorvorken gewoon enkele centimeters naar achter buigen telkens als ik stevig in de remmen ga.

Of is het normaal dat een 11 maanden oude fiets met 1870km achter de kiezen balhoofdspeling heeft? Met de Gazelle die ik hier voor bijna 20 jaar heb gehad nog nooit balhoofdspeling mee gemaakt namelijk

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 02-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
FastFred schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:27:
Hier ook District 3, met Shimano remmen voor en achter. Als ik de fiets was dan heb ik wel ff een voorrem die kabaal maakt, misschien wat gruis/stof/zandkorrels er tussen gekomen met afspuiten?

Niet zo zeer riem gerelateerd, maar vanmiddag gaat mijn District 3 naar de fietsenmaker, 9 maanden beurtje en ik heb speling op het stuur. Ik vermoed zelf balhoofdspeling. Ik heb hydraulische schijfremmen voor en achter en ik heb het idee dat die remmen te krachtig zijn voor het frame, ik zie de voorvorken gewoon enkele centimeters naar achter buigen telkens als ik stevig in de remmen ga.

Of is het normaal dat een 11 maanden oude fiets met 1870km achter de kiezen balhoofdspeling heeft? Met de Gazelle die ik hier voor bijna 20 jaar heb gehad nog nooit balhoofdspeling mee gemaakt namelijk
Mijn nieuwe fiets had na 3 dagen balhoofdspeling. Even laten afstellen, en daarna geen zorgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Zo'n vermoeden had ik al. Ik heb echter het vermoeden dat die extra load op het balhoofdlager komt door de remkracht van de voorremmen, dat zet aardig wat krachten op het stuur en voorvork die naar het balhoofd worden doorgegeven. Er moet wel 15+95kg afgeremd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Veel fietsfabrikanten hebben iets anders moeten monteren omdat Shimano niet tijdig kon leveren.
Ik denk dat je de zaak alleen hard kan maken als er ook effectief "Shimano remmen" op je bestelbon staan.

In elk geval, als het piept en kraakt kan je wel eens gaan klagen bij je FM. Dat hoort niet.
Gisteren nog eens naar mijn fiets gekeken na de werk-woon rit: Er zitten Tektro remmen op in plaats van de Shimano waarmee geadverteerd wordt. Hij moet toch voor zijn 3 maanden-beurt, ik zal er meteen bij melden dat ik echt niet blij ben met de remmen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@GSX-MAN Wat voor Tektro's zitten er op en wat voor Shimano's stonden oorspronkelijk in de lijst? Tektro hoeft namelijk helemaal niet minder te zijn, maar het is even afhankelijk van wat er gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Aziraphale schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:24:
@GSX-MAN Wat voor Tektro's zitten er op en wat voor Shimano's stonden oorspronkelijk in de lijst? Tektro hoeft namelijk helemaal niet minder te zijn, maar het is even afhankelijk van wat er gemonteerd is.
Ik zal eens kijken als ik zo naar huis fiets.

Koga zegt:
Voorrem type MT201/UR300
Achterrem type MT201

https://www.koga.com/nl/f...etsen/f3-4-0-2022?frame=H

Edit, deze:

http://www.tektro.com/mobile/products.php?p=259

[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 03-08-2022 17:08 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Die Tektro's zijn duurder dan de Shimano's. Die MT201/UR300 remmen zijn Acera/Altus en dat zit aan de onderkant van Shimano's mtb en trekking lijn. Prima remmen, maar ze zijn absoluut niet beter dan die Tektro's. Zelf zou ik daar dan ook niet moeilijk over doen, want er is een systeem van minimaal hetzelfde niveau gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Aziraphale schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:56:
Die Tektro's zijn duurder dan de Shimano's. Die MT201/UR300 remmen zijn Acera/Altus en dat zit aan de onderkant van Shimano's mtb en trekking lijn. Prima remmen, maar ze zijn absoluut niet beter dan die Tektro's. Zelf zou ik daar dan ook niet moeilijk over doen, want er is een systeem van minimaal hetzelfde niveau gemonteerd.
Dat is alvast mooi, maar dat 'ie voor herrie maakt en hard rammelt word ik minder warm van. Mogen ze daar bij de beurt in elk geval naar kijken.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GSX-MAN schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Dat is alvast mooi, maar dat 'ie voor herrie maakt en hard rammelt word ik minder warm van. Mogen ze daar bij de beurt in elk geval naar kijken.
Waarschijnlijk kwestie van wat afstellen, of je hebt een kromme schijf.
Je bent zeker niet de eerste, maar het is zeker oplosbaar. Tektro is zeker niet slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
GSX-MAN schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Dat hoort hij ook zeker niet te doen en moeten ze oplossen. Maar dat zal waarschijnlijk, zoals @Tommie12 al zei, een kwestie zijn van afstellen en mogelijk een slagje in de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

En hoe zit dat verschil met Power? Waar moet ik eigenlijk op zoeken als ik prijsvergelijk wil doen?
Remschijf + blok + handgrepen, de hele set?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Guillome schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:29:
En hoe zit dat verschil met Power? Waar moet ik eigenlijk op zoeken als ik prijsvergelijk wil doen?
Remschijf + blok + handgrepen, de hele set?
Wat bedoel je hier eigenlijk?

Momenteel is het een sellers market, je kan amper iets vinden in de wisselstukkenhandel.

Je hebt remklauwen in diverse categorieen met 2, 4 .. zuigers, en verschillende mate van afwerking.
Schijven bestaan in diverse maten en montagemogelijkheden.
Handgrepen... dat is the jungle, en hangt ook af van stuur, integratie van versnellingen, plastic, alu etc.

Probeer ook geen merken te mengen, omdat sommige merken werken met andere fluids. Het kan, maar je moet weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Nou ik wil weten of wat ik nu heb van vergelijkbare kwaliteit is met de shimano wat er op hoort te zitten.
Mijn vriendin heeft het hele systeem van shimano en ik van power. En mijne maakt dus veel kabaal.
Dus wil weten of dat te herstellen is of dat power misschien een veel minder goed merk is, of mijn model van een mindere klasse is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Guillome schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:47:
Nou ik wil weten of wat ik nu heb van vergelijkbare kwaliteit is met de shimano wat er op hoort te zitten.
Mijn vriendin heeft het hele systeem van shimano en ik van power. En mijne maakt dus veel kabaal.
Dus wil weten of dat te herstellen is of dat power misschien een veel minder goed merk is, of mijn model van een mindere klasse is ofzo.
Ik heb nog nooit van het merk "Power" gehoord.

De Shimano MT200/201 is ook een gewoon basismodel hoor. Zo speciaal is dat ook niet, maar doet op een gewone e-bike of fiets wel goed zijn werk.

Maar geen enkele rem hoort veel lawaai te maken. Geen paniek dus, gewoon even naar de FM terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Guillome schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:47:
Waarschijnlijk zal het vergelijkbaar zijn en je moet je vooral niet blind staren op Shimano. Als je foto's van de remhendel en de klauw (liefst met naam/typenummer er op) kunt posten dan kan ik er wat zinnegers over zeggen. Op zich zegt Power me namelijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Aziraphale schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Waarschijnlijk zal het vergelijkbaar zijn en je moet je vooral niet blind staren op Shimano. Als je foto's van de remhendel en de klauw (liefst met naam/typenummer er op) kunt posten dan kan ik er wat zinnegers over zeggen. Op zich zegt Power me namelijk niks.
Ok ga ik asap doen! Je hebt gelijk, ware het niet dat de shimano er 1: beter uit ziet (details), 2: stiller is (toeval?) en 3: fijner 'knijpt'. Soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Stiller is toeval, want dat is een kwestie van afstellen. Soepeler aangrijpen zou goed kunnen, maar is mogelijk ook met wat afstellen te verbeteren. Ik ben benieuwd wat je er op hebt zitten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 13:34
zunrob schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:26:
Ook ik kan wel wat advies gebruiken. Mijn oude fiets is versleten, tijd voor een nieuwe. Ik ben nog een ketting gewend, met een stuk of 24 versnellingen.

Ik heb de fiets niet nodig voor woon-werk, alleen plezierritjes, nu ook vaak met een kinderzitje (Thule RideAlong, frame montage). Ik vind het wel fijn om zo nu en dan, zonder kinderzitje, iets steviger door te fietsen.

Fietsen die ik tegenkom:
- Cube Travel ECX: strakke prijs, waarschijnlijk meer dan goed genoeg
- Travel SL: betere specs, maar heb ik eigenlijk niet nodig. Enige voordeel vind ik 11 versnellingen
- Koga F3 4.0: lijkt me prima, wel CDC en duurder dan Cube. Verende voorvork niet nodig.
- Koga F3 6.0: deze kost via het werk maar 50 Euro meer dan de 4.0. Scherpe deal dus, maar ook overkill denk ik. Daarnaast lijkt het stuur gebogen te zijn, terwijl alle andere een recht stuur hebben. Wat is wanneer fijner?

Hoop vragen, hopelijk kunnen jullie al wat richting geven!
Via een erg gunstige leaseregeling via het werk heb ik onlangs een Koga F3 6.0 aangeschaft. Eigenlijk was het voor mij een simpele keus, de FM had er een paar(!) op voorraad en op andere fietsen zat een lange levertijd. Mijn oude fiets is een Koga Miyata WorldTraveller uit 1988, zonder enige twijfel mijn beste aanschaf ooit. Het ding is namelijk niet kapot te krijgen en fietst met af en toe wat klein onderhoud (banden, ketting enzo) nog net zo goed als toen ik hem kocht. Toch ben ik gezwicht voor een fiets met riemaandrijving. Ik dacht, is het niks dan verkoop ik hem over 3 jaar en heb ik er eigenlijk geen kosten aan gehad. Mijn oude fiets ga ik ondertussen terugpoetsen naar nieuwstaat.
Mijn nieuwe fiets werd niet met (instap) Shimano remmen afgeleverd maar met (gelijkwaardige) Tektro remmen die bij mij na "inremmen" gelukkig vrij geluidloos zijn. Erg kwalijk vond ik dat de FM mijn fiets probeerde af te leveren met een CDN riem in plaats van de CDX versie die er op hoort te zitten. Gelukkig zag ik dat nog in de winkel en werd de riem alsnog vervangen. Ik hield daar wel een beetje een nare smaak aan over, blijkbaar moet je alles met de specificatielijst in de hand nalopen.

Mijn oude fiets heeft 18 versnellingen en ik heb er in het verleden probleemloze fietsvakanties op gereden in de Belgische Ardennen, de Franse Jura en de Zwitserse Alpen. En ja, ook in Limburg. Via deze link kun je zien hoe de derailleurversnellingen van mijn oude fiets en de Alfine 11 van mijn nieuwe fiets zich verhouden.
Wat meteen opvalt is dat de lichtste versnelling van de Alfine 11 nagenoeg gelijk is aan de 28/28 versnelling op mijn oude fiets. De 24 en 28 tandjes achter heb ik de Alpen best nodig gehad en in Limburg kan ik me ook nog wel een heuveltje herinneren ;)
Wat erg prettig is aan de Alfine 11 ten opzichte van de 8 versnellingen versie is de zeer gelijkmatige stapjes tussen de versnellingen, dat werd hier al eens eerder genoemd. Bij de Alfine 8 zit het grootste gat tussen de (waarschijnlijk) meest gebruikte versnellingen. De twee hoogste versnellingen hadden voor mij niet op Alfine 11 hoeven zitten, die zal ik nooit gebruiken.
Wat volgens mij belangrijk is om te weten bij het kiezen van een fiets met riemaandrijving is de gebruikte verhouding tussen voor- en achtertandwielen. Op de F3 6.0 is dat 46 "tanden" voor en 24 achter (Leesvoer: "Shimano recommends a ratio of around 1.9 for the chain ring and rear sprocket.")
Of dat op de F3 4.0 ook het geval is weet ik niet maar wel iets om te controleren voor de aankoop. Bij Cube is het blijkbaar 46/22(?) wat zou betekenen dat de lichtste versnelling zwaarder is als bij Koga.
Wat je denk ik het best kunt doen is ook even spelen met de gear-calculator website. Voer in wat je al hebt op je oude fiets en bedenk welke versnellingen je niet kunt missen.
Riemaandrijving is fantastisch maar is niet zo onderhoudsvrij als je misschien denkt. De tandwielen draaien in een oliebad dat eens in de zoveel tijd ververst moet worden. Schakelen verloopt zeer soepel en kan bij stilstand, de precieze afstelling ervan schijnt nogal moeilijk te zijn.

Over het Koga stuur: ik ben er nog geen fan van. Het heeft bochten in allerlei richtingen waardoor afstellen lastig is. Hetzelfde geldt voor de stuurvoorbouw: als je het stuur bijvoorbeeld lager wilt zetten dan komt het stuur ook naar voren en wordt de "reach" dus ook langer. Daar had ik zelf niet bij stilgestaan. Zo zijn er nog wel een paar detaildingetjes waar ik later pas achter kwam: het bracket van de F3 is 1 cm hoger dan dat van mijn oude fiets waardoor het zadel hoger gezet moet worden en ik moet wennen aan hoe ik mijn voet op de grond zet bij een stoplicht. Door het hoger zetten van het zadel gaat het ook naar achteren waardoor de eerder genoemde reach weer groter wordt. Het zadel kon maar zeer beperkt naar voren gezet worden. Als je ruim 30 jaar op dezelfde, perfect afgestelde fiets rijdt, is de overgang naar een nieuwe best groot :)

Hier vind je een hoop F3 6.0 detailfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Aziraphale schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:12:
Stiller is toeval, want dat is een kwestie van afstellen. Soepeler aangrijpen zou goed kunnen, maar is mogelijk ook met wat afstellen te verbeteren. Ik ben benieuwd wat je er op hebt zitten!
4 fotos van de Power en 4 van de Shimano. Ben benieuwd of je het zo wat kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0EVhilPH9qzgWTHaW5w4Uve4gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwV5I76YzNzPuDekmGVnyRni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtLucA1LhDGDx9HRXWkTLmqRLjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4yRHvWGDgrgoeTKF5fvGFX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRkAWSQW_xFv1K4E8khmFPPmmWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uk5QugGGEP5onUAxoR1duyMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJf8hPhmp6A-Nzrj5iYw3g121BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LRjgeFYaAKz1lJ3NPrvhZbP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WMRtcyMeSvisN3ztqqxzs9McOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEGA4uW7nQiXU9FnkyE9O3YB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDfDolHAciIFFYqUJYs47_42G34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TaeHQf6hTmndaKow1hYIWZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg-CdwEYrvfZq8i-pQDRdL7X2_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Af6d0QYh0oHOiDTiCiBkvsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keTmkx46yU6oRwMPIT3LLwt3eSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1LMA3xYEPshW1hGCzyF3VqD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nog nooit gezien.
Ik vermoed dat het een chinese copie is die gemonteerd werd doordat Shimano niet voldoende levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
Wordt dat gedaan door de fabrikant van de fiets of de leverende fietsenmaker? Ik zou me eigenlijk wel bekocht voelen. Minstens de klant vóór de koop informeren is wel het minste dat gedaan kan worden. Dan kun je zelf de keuze maken of je die fiets wel of niet wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Zapato schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:43:
Wordt dat gedaan door de fabrikant van de fiets of de leverende fietsenmaker? Ik zou me eigenlijk wel bekocht voelen. Minstens de klant vóór de koop informeren is wel het minste dat gedaan kan worden. Dan kun je zelf de keuze maken of je die fiets wel of niet wil kopen.
Precies dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Blurk62 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Mijn oude fiets heeft 18 versnellingen en ik heb er in het verleden probleemloze fietsvakanties op gereden in de Belgische Ardennen, de Franse Jura en de Zwitserse Alpen. En ja, ook in Limburg. Via deze link kun je zien hoe de derailleurversnellingen van mijn oude fiets en de Alfine 11 van mijn nieuwe fiets zich verhouden.
Wat meteen opvalt is dat de lichtste versnelling van de Alfine 11 nagenoeg gelijk is aan de 28/28 versnelling op mijn oude fiets. De 24 en 28 tandjes achter heb ik de Alpen best nodig gehad en in Limburg kan ik me ook nog wel een heuveltje herinneren ;)
Wat erg prettig is aan de Alfine 11 ten opzichte van de 8 versnellingen versie is de zeer gelijkmatige stapjes tussen de versnellingen, dat werd hier al eens eerder genoemd. Bij de Alfine 8 zit het grootste gat tussen de (waarschijnlijk) meest gebruikte versnellingen. De twee hoogste versnellingen hadden voor mij niet op Alfine 11 hoeven zitten, die zal ik nooit gebruiken.
De stapjes tot de 5e versnelling verschillen niet veel, maar de verhouding van de 9e versnelling van de Alfine 11 is min of meer hetzelfde als de 8e versnelling van de Alfine 8. Dat is vooral prettig bij relatief hoge snelheden (boven de 25 km/u). Heuvelop mis je in mijn ogen met een Alfine 8 niet veel.
Wat volgens mij belangrijk is om te weten bij het kiezen van een fiets met riemaandrijving is de gebruikte verhouding tussen voor- en achtertandwielen. Op de F3 6.0 is dat 46 "tanden" voor en 24 achter (Leesvoer: "Shimano recommends a ratio of around 1.9 for the chain ring and rear sprocket.")
Of dat op de F3 4.0 ook het geval is weet ik niet maar wel iets om te controleren voor de aankoop. Bij Cube is het blijkbaar 46/22 wat zou betekenen dat de lichtste versnelling zwaarder is als bij Koga.
Dat klopt inderdaad en dat vind ik ook het grootste nadeel van de Cube t.o.v. de Koga.
Riemaandrijving is fantastisch maar is niet zo onderhoudsvrij als je misschien denkt. De tandwielen draaien in een oliebad dat eens in de zoveel tijd ververst moet worden. Schakelen verloopt zeer soepel en kan bij stilstand, de precieze afstelling ervan schijnt nogal moeilijk te zijn.
Alleen de Alfine 11 heeft olie wat je kunt verversen. De Alfine 8 heeft vet wat je niet eenvoudig kunt verversen. Ik heb met mijn oude Nexus 8 Premium ruim 50.000km gefietst zonder onderhoud en problemen, dus ik zou mij daar weinig zorgen over maken.
Persoonlijk vind ik een Nexus/Alfine naaf afstellen veel makkelijker dan een derailleur. Kwestie van de shifter in de juiste versnelling zetten en de gele markering op de naaf uitlijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik vrees dat het mij ook niks zegt, dus het zal een vergelijkbaar alternatief zijn dat Trek heeft gemonteerd door de tekorten bij Shimano. Trek kennende zullen dit echt geen slechte remmen zijn, want dat kunnen ze zich niet veroorloven en hun eigen merk producten (Bontrager) zijn ook van prima kwaliteit.

Dit soort aanpassingen worden door de fabrikant gedaan, want het is voor een fietsenmaker een hoop werk en het is echt niet zo dat de MT200 remmen die in de specs staan hem iets opleveren dat het de moeite waard maakt. Waarschijnlijk zal er ook wel ergens een disclaimer op de site staan dat specificaties zonder voorafgaande kennisgeving kunnen wijzigen.

Overigens komt het echt veel vaker voor dat de specificaties op een website afwijkend zijn van wat er uiteindelijk op de fiets zit. Een fabrikant is toch afhankelijk van wat een toeleverancier biedt en daar kan zomaar iets aan veranderen, al is het maar een kleur. Waarschijnlijk wist de FM dit ook niet totdat de fiets daar geleverd werd.

En ten aanzien van de derailleur/Alfine 8/Alfine 11 discussie: Een derailleursysteem vraagt veel meer onderhoud, maar geeft ook een theoretisch grotere keuze in verzetten. Theoretisch, aangezien je overlappende verzetten hebt en rekening moet houden met de kettinglijn. Hierdoor hou je effectief maar een beperkt aantal verzetten over. Voordeel is wel dat je met een andere cassette vrij eenvoudig de boel tijdelijk aan kunt passen als je naar de heuvels/bergen gaat. Maar, zoals gezegd: het kost meer onderhoud en in de winter zou ik geen derailleur op mijn reguliere fiets willen hebben. Ik vind sleutelen leuk, maar wekelijks alles poetsen en invetten is niet direct mijn hobby.

De Alfine 8 is eigenlijk een wat meer premium alternatief voor de Nexus. Ik zou er zelf eerder voor kiezen dan voor de Nexus, maar dat is persoonlijke voorkeur. De naaf wordt gesmeerd met vet en zou je, volgens Shimano, om de zoveel tijd open moeten maken en opnieuw in moeten vetten. Dat moest bij de Nexus ook en daarbij deed niemand dat omdat het een redelijke klus is, dus bij de Alfine 8 zal dat ook niet snel gebeuren.

De Alfine 11 is eigenlijk Shimanos alternatief voor de Rohloff, maar goedkoper en met een minder groot bereik. Voor licht reisgebruik prima, maar met volle bepakking een berg op is veel gevraagd. Deze naaf loopt in een oliebad wat je regelmatig moet verversen en dat is echt een klusje van niks. Ik heb er zelf op twee fietsen een gehad en vind het voor dagelijks gebruik een ideale naaf. Nu heb ik een Rohloff, maar dat is voor een groot deel omdat ik enigszins materiaalgek ben en de Rohloff toch wel de gouden standaard onder de versnellingsnaven is.

Mocht je meer willen weten dan kun je hier hele uitgebreide info vinden:

https://www.cyclingabout....nternal-gear-bicycle-hub/

https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/

Pinion wordt daar ook nog besproken, maar dat is een compleet ander verhaal dat om een aangepast frame vraagt.

[ Voor 53% gewijzigd door Aziraphale op 05-08-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 13:34
Met een beetje Googlen kom ik een paar Filipijnse sites tegen:

https://shopee.ph/Hydraul...nd-i.410825088.5184444231

https://www.lazada.com.ph...ic-brake-i2062239345.html

Dat wij er hier nooit van gehoord hebben betekent niet dat er geen miljoenen fietsen mee rond rijden ;)

De Shimano remmen zullen niet veel beter zijn. Als je remmen goed werken zou ik me alleen druk maken of je vervangende remblokjes kunt kopen. Er bestaan vele soorten en maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Oftewel generieke remmen van een Filipijnse of Chinese fabrikant. Zal idd net zo goed zijn als die MT200, maar wel even opletten wat voor blokken er in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Iemand hier die me een beetje in de juiste richting kan sturen?
Ben op zoek naar een grote stadsfiets, met riemaandrijving en alfine naaf.
Ben ca. 1,98 en heb nu een 65' frame. Ik kan echt nergens een fiets vinden die aan mijn eisen voldoet. De Koga F3 uiteraard wel, maar die vind ik meteen wel erg flink aan de prijs en ik ben daarom opzoek naar meerdere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
henkjansmits123 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:27:
Ben ca. 1,98 en heb nu een 65' frame. Ik kan echt nergens een fiets vinden die aan mijn eisen voldoet. De Koga F3 uiteraard wel, maar die vind ik meteen wel erg flink aan de prijs en ik ben daarom opzoek naar meerdere alternatieven.
Sensa Cintura zou kunnen, maar wat is je budget en wat zijn de eisen naast riem en Alfine (8 of 11)? Er is namelijk best wel wat en ook wel in grotere maten, al moet je er niet op rekenen dat het vlot leverbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
Sensa Cintura is 61 inch de grootste maat, zou dat passen? Ik ga binnenkort sowieso even proefzitten/fietsen, want een bekende krijgt deze binnenkort binnen. Dus dat is ideaal.
Budget richtlijn is ca €1300,- , maar daar kan eventueel van afgeweken worden.

Alfine 8 is prima, graag in combinatie met riem en remschijven. Beetje rechte houding, dat zijn eigenlijk mijn eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zoek een dealer van Velo de Ville. Je kan de hele fiets configureren en de prijs blijft redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
Ga daar eens naar kijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:56

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn Alfine 11 schakelt niet altijd even goed. Hij lijkt niet meer in versnelling 2 te vallen, maar gaat direct naar 3 als ik vanuit 1 kom. Vanuit 3 naar 2 gaat meestal wel goed. Bij de shifters zit er alleen geen mogelijkheid meer in om het schroefje losser/vaster te draaien. Het gaat om een Koga F3. Iemand ervaring met het afstellen van de Alfine 11?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ergens zit natuurlijk wel een instelmogelijkheid, dat moet je kunnen vinden , desnoods met behulp van the big G....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:43:
Mijn Alfine 11 schakelt niet altijd even goed. Hij lijkt niet meer in versnelling 2 te vallen, maar gaat direct naar 3 als ik vanuit 1 kom. Vanuit 3 naar 2 gaat meestal wel goed. Bij de shifters zit er alleen geen mogelijkheid meer in om het schroefje losser/vaster te draaien. Het gaat om een Koga F3. Iemand ervaring met het afstellen van de Alfine 11?
YouTube: Instructievideo - BerkelBike - Afstellen 11-speed Shimano Alfine-ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale ik weet hoe je 'm moet verstellen, maar er zit geen beweging in het ringetje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:10:
@Aziraphale ik weet hoe je 'm moet verstellen, maar er zit geen beweging in het ringetje.
Welk ringetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale het verstelringetje bij de duimschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@timovd Heb je die ook een beetje uitgetrokken? Er zitten namelijk kartels aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale zeker, maar het er uit trekken wil niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36
De Trek District 3 heeft een ook XL versie dacht ik. voor mensen tot over de 2 meter.

Krijg je wel een Nexus 8, maar daar heb ik in de 3 jaar die ik nu op mijn L500 rijd (voorganger District) nog nooit problemen mee gehad.

Zowel deze trek als de eerder genoemde Sensa hebben wel een CDN riem en geen CDX.

[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 16-08-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aziraphale schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:20:
En ten aanzien van de derailleur/Alfine 8/Alfine 11 discussie: Een derailleursysteem vraagt veel meer onderhoud, maar geeft ook een theoretisch grotere keuze in verzetten. Theoretisch, aangezien je overlappende verzetten hebt en rekening moet houden met de kettinglijn. Hierdoor hou je effectief maar een beperkt aantal verzetten over. Voordeel is wel dat je met een andere cassette vrij eenvoudig de boel tijdelijk aan kunt passen als je naar de heuvels/bergen gaat. Maar, zoals gezegd: het kost meer onderhoud en in de winter zou ik geen derailleur op mijn reguliere fiets willen hebben. Ik vind sleutelen leuk, maar wekelijks alles poetsen en invetten is niet direct mijn hobby.
Een goed onderhouden derailleur loopt ook lichter dan een versnellingsnaaf, maar daar zit ook gelijk de achilleshiel. Heel veel mensen onderhouden hem niet of niet goed genoeg, en kunnen de afstelling ook niet zelf doen en dan is het alles behalve voordelig.
Zelf heb ik wel een derailleur op m'n gewone fiets (heb maar één fiets) maar elke week smeren is ook weer overdreven. Het hangt erg af van het gebruik van de juiste middelen en ook hoeveel geluk je hebt met de weersomstandigheden. In de winter kan het weken goed gaan, maar heb je een periode van neerslag en pekel dan begint het wel op werk te lijken. :D
De Alfine 8 is eigenlijk een wat meer premium alternatief voor de Nexus. Ik zou er zelf eerder voor kiezen dan voor de Nexus, maar dat is persoonlijke voorkeur. De naaf wordt gesmeerd met vet en zou je, volgens Shimano, om de zoveel tijd open moeten maken en opnieuw in moeten vetten. Dat moest bij de Nexus ook en daarbij deed niemand dat omdat het een redelijke klus is, dus bij de Alfine 8 zal dat ook niet snel gebeuren.

De Alfine 11 is eigenlijk Shimanos alternatief voor de Rohloff, maar goedkoper en met een minder groot bereik. Voor licht reisgebruik prima, maar met volle bepakking een berg op is veel gevraagd. Deze naaf loopt in een oliebad wat je regelmatig moet verversen en dat is echt een klusje van niks. Ik heb er zelf op twee fietsen een gehad en vind het voor dagelijks gebruik een ideale naaf. Nu heb ik een Rohloff, maar dat is voor een groot deel omdat ik enigszins materiaalgek ben en de Rohloff toch wel de gouden standaard onder de versnellingsnaven is.

Mocht je meer willen weten dan kun je hier hele uitgebreide info vinden:

https://www.cyclingabout....nternal-gear-bicycle-hub/

https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/

Pinion wordt daar ook nog besproken, maar dat is een compleet ander verhaal dat om een aangepast frame vraagt.
Is het dan niet zo dat ook zo'n oliebad alsnog vaak niet gedaan wordt door mensen? Ik verbaas mij namelijk regelmatig over de staat van aandrijflijnen van fietsen en heb vaak het gevoel dat mensen nog liever een elektromotor erop nemen dan dat ze het gewoon soepel draaiend houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Gonadan Klopt dat een derailleursysteem lichter loopt, maar dat geldt voor een brandschoon en goed gesmeerd systeem. Als je dat niet bijhoudt slaat de balans al gauw door de andere kant op. En aangezien de meeste mensen niet zulke poetsers zijn (of geen idee hebben hoe het moet) is een derailleur voor dagelijks gebruik gewoon zwaar in het nadeel ten opzichte van een versnellingsnaaf. Ik zou er voor mijn dagelijkse fiets in ieder geval niet voor kiezen.

En dat oliebad krijgen de meeste fietsen vast ook niet, helaas. Ik doe het wel (heb pas mijn Rohloff nog ververst) omdat ik het van belang vind de boel goed te onderhouden. Maar wat mensen voor hun auto heel normaal vinden is voor een fiets blijkbaar niet van toepassing. Dan inderdaad liever een elektromotor er in en nog steeds geen onderhoud plegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swinden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 15:48
Ik fiets nu bijna 2 jaar op mijn Stevens superflight (64 inch) en heb nog steeds geen seconde spijt gehad van mijn afscheid van de derailleur. Heb er vele versleten, maar ik zweer nu bij een riem (CDX) dus is een derailleur niet meer van toepassing.. Ik tik de 16.000 km aan en er is nog geen spoortje slijtage zichtbaar.
Ook heb ik geen seconde de 'extra' versnellingen gemist: 11 (alfine) is echt meer dan zat. Ben ook door het Limburgse land gefietst en ik trek het makkelijk in de laagste versnelling. Misschien alleen als je echt bepakt en bezakt gaat zal in reliëfrijk gebied tekort komen. De zwaarste versnellingen gebruik ik vrijwel nooit, hooguit als ik even flink naar beneden wil...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05
@Swinden 64 inch? Dat is wel een heel flinke jongen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-05 14:28
Aziraphale schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:24:
@Gonadan Klopt dat een derailleursysteem lichter loopt, maar dat geldt voor een brandschoon en goed gesmeerd systeem. Als je dat niet bijhoudt slaat de balans al gauw door de andere kant op. En aangezien de meeste mensen niet zulke poetsers zijn (of geen idee hebben hoe het moet) is een derailleur voor dagelijks gebruik gewoon zwaar in het nadeel ten opzichte van een versnellingsnaaf. Ik zou er voor mijn dagelijkse fiets in ieder geval niet voor kiezen.

En dat oliebad krijgen de meeste fietsen vast ook niet, helaas. Ik doe het wel (heb pas mijn Rohloff nog ververst) omdat ik het van belang vind de boel goed te onderhouden. Maar wat mensen voor hun auto heel normaal vinden is voor een fiets blijkbaar niet van toepassing. Dan inderdaad liever een elektromotor er in en nog steeds geen onderhoud plegen.
Misschien omdat je het zelf kan?
Ik snap best dat mensen dit niet iedere keer tegen hoge tarieven bij de FM laten doen. Zo lang hij nog prima schakelt?

Geen idee of de FM dit meeneemt in standaard beurtje?

Een auto heeft veel meer te lijden. Olie van de versnellingsbak bij een auto hoeft in veel gevallen nooit vervangen te worden, is levenslang.

De motorolie kun je niet vergelijken met een fiets.

Tandwielen en kettingen hebben bij een fiets relatief veel te lijden. En banden natuurlijk.
Maar verder vind ik de vergelijking met een auto mank gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tweak_ers Het is een klusje van een kwartier, dus dat zullen de kosten niet zijn, en het zelf doen is zodanig eenvoudig dat echt iedereen dat kan.

De vergelijking met een auto zou ook een vergelijking met een willekeurig ander iets dat onderhoud nodig heeft kunnen zijn, ik heb dat voorbeeld alleen genomen omdat het ook een vervoermiddel is. Waar het om gaat is dat mensen het wel van belang vinden dat hun auto op tijd een beurt krijgt, maar bij een fiets pas als er iets kapot is wat doen. En de motorolie kun je wel degelijk vergelijken met de smering van een fiets: Als die er niet is gaat de boel op termijn kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 15:48
dreamscape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:49:
@Swinden 64 inch? Dat is wel een heel flinke jongen... ;)
Valt mee hoor, 1.91. Reed altijd op een 61 maar de wachttijden waren dramatisch (ook twee jaar geleden al) en een 64 was leverbaar. Zadel iets lager gezet en ik merk geen verschil met de 61

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Swinden schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Valt mee hoor, 1.91. Reed altijd op een 61 maar de wachttijden waren dramatisch (ook twee jaar geleden al) en een 64 was leverbaar. Zadel iets lager gezet en ik merk geen verschil met de 61
Maar 64 inch zou een zitbuis van 160 cm betekenen. Denk dat je 64cm bedoelt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Aziraphale schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:26:
@Tweak_ers Het is een klusje van een kwartier, dus dat zullen de kosten niet zijn, en het zelf doen is zodanig eenvoudig dat echt iedereen dat kan.

De vergelijking met een auto zou ook een vergelijking met een willekeurig ander iets dat onderhoud nodig heeft kunnen zijn, ik heb dat voorbeeld alleen genomen omdat het ook een vervoermiddel is. Waar het om gaat is dat mensen het wel van belang vinden dat hun auto op tijd een beurt krijgt, maar bij een fiets pas als er iets kapot is wat doen. En de motorolie kun je wel degelijk vergelijken met de smering van een fiets: Als die er niet is gaat de boel op termijn kapot.
Klopt, het is allemaal niet moeilijk. Een ketting poetsen of olie in een naaf vervangen vereist natuurlijk geen hoger diploma. De vraag is of je er zin in hebt en of je een soort van band hebt met je fiets.

Als je de investering gedaan hebt in een Rohloff fiets, dan ben je al een gemotiveerde gebruiker, we spreken dan sowieso over fietsen in het hoogste segment, en dan is de neiging om dat mooi te onderhouden een pak groter.

Maar heel veel mensen gooien hun fiets in een hok, en rijden er mee als ze boodschappen moeten doen of zo. En hoe het dan rijdt….maakt ze niks uit.

Ik vind wat onderhoud aan een fiets niet moeilijk, maar doe het niet graag, en al zeker niet als ik er mijn handen helemaal zwart voor moet maken.
Na een modderrit poets ik de fiets snel. En mijn riem hou ik ook proper, het is gewoon zo simpel om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:40
Als een fiets is uitgerust met een riem stelt dit (hogere) eisen aan het frame o.a. op het gebied van stijfheid. Wat ik bij mijn Batavus Dinsdag heb ontdekt is dat er nog iets heel belangrijk is namelijk de uitlijning van de riem. Op dit model zit er een afwijking van maar liefst 1cm in: het achtertandwiel staat dus opzij ten opzichte van de trapas/kettingblad (aan de voorzijde)

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/abl2ggyv3ib5l5n/riem%20uitlijn2.jpg?raw=1

Omdat de CDX riemen een zgn. centertrack hebben lopen ze niet van de tandwiel af, anders zou deze er zó naast liggen. In de praktijk levert dit onnodig extra slijtage en (theoretisch, want daar lijk ik niet veel van te merken) weerstand op. Gates zegt zelf op hun site dat de uitlijning binnen de marge van 1mm moet bevinden (!)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/59e5gvlb0smb2tm/gates_riemuitlijning.PNG?raw=1

Ik las al mindere ervaringen van de Cube Traveller hier in dit topic qua stijfheid van het frame (dat dus tijdens het trappen het frame flext zodat de riemspanning en -uitlijning steeds niet meer klopt)

Ik ben inmiddels op zoek naar een andere fiets, hoewel ik de Batavus wel zou gaan missen omdat hij verder heerlijk licht is (13,5 KG, modeljaar 2019) en ook met de Alfine 8 in principe lekker licht trapt.

Het is kennelijk toch lastig om een fiets in de markt te zetten voor 1000 ~ 1200,- euro met riem en een Alfine naaf en dan van het frame (en natuurlijk de andere onderdelen) ook nog kwaliteit te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Eerste fietsvakantie van 7 dagen zit erop op onze nieuwe Trek District 3. Fijne fiets.
Zelf ook een District 3. Hoe heb je de bagage mee gekregen? Allebei fietstassen, of bagage hangers voor en achterop? Foto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

autoreverse schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:37:
Op dit model zit er een afwijking van maar liefst 1cm in: het achtertandwiel staat dus opzij ten opzichte van de trapas/kettingblad (aan de voorzijde)

Foto:
[Afbeelding]
Hoe heb je dit gemeten? Het lijkt mij namelijk meer op een optische illusie omdat de 'kettingkast' niet in lijn gemonteerd is met de riem
Ik las al mindere ervaringen van de Cube Traveller hier in dit topic qua stijfheid van het frame (dat dus tijdens het trappen het frame flext zodat de riemspanning en -uitlijning steeds niet meer klopt)

Ik ben inmiddels op zoek naar een andere fiets, hoewel ik de Batavus wel zou gaan missen omdat hij verder heerlijk licht is (13,5 KG, modeljaar 2019) en ook met de Alfine 8 in principe lekker licht trapt.

Het is kennelijk toch lastig om een fiets in de markt te zetten voor 1000 ~ 1200,- euro met riem en een Alfine naaf en dan van het frame (en natuurlijk de andere onderdelen) ook nog kwaliteit te verwachten.
Wat is de reden dat je de Batavus wilt vervangen? De Cube Travel EXC of Travel SL zijn namelijk andere soort fietsen qua zithouding e.d. Bovendien denk ik dat ze voor dit jaar ook uitverkocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 20:37
Mijn CDN riem heeft het begeven. De fiets (Giant Anytour CS1 2019) staat nu bij de fietsenmaker en die belden dat niet alleen de riem vervangen moet worden, maar ook de tandwielen (zowel as als crank). Grapje kost ruim 300 euro. Ik was mij er van bewust vooraf dat als hij stuk gaat, dat het duur zou zijn. Ik moest toch even slikken.
Ik denk dat ik overigens al een paar dagen met missende schakels aan het rijden was, want hij voelde al een paar dagen vreemd aan. Ik had de fietsenmaker al gebeld voor een controle afspraak :X .

Maar nadat ik hier een akkoord op had gegeven ging het toch knagen. Ik heb de fiets 3 jaar en 9 maanden. In die tijd heb ik er ca. 10.000 - 12.000 km meegefietst. In de 3 jaar heeft hij 2x service beurt gehad waarbij ik ook expliciet riemspanning/controle heb gevraagd. Verder door weer en wind mee gefietst, maar wel op fietspaden. 1x schoongemaakt, maar hij was nooit ontzettend vies.

Ik dacht altijd dat een riem 2 tot 4 keer zo lang mee moet gaan als een gewone ketting. Dus dat is 15.000 tot 30.000 km meegaan. De tandwielen dacht ik dat sowieso het iets langer volhouden dan de riem tot max 30.000 km. Als ik het verhaal van deze man moet geloven, zou 30.000 km gewoon haalbaar moeten zijn.
https://www.cyclingabout....-best-bicycle-drivetrain/

Zat ik verkeerd met leeftijd en/of heb ik nu gewoon dikke pech?
(Overigens altijd met veel plezier op gereden, rijdt lekker licht, enige minputen zijn de riem die nu voor mijn gevoel snel stuk is en bij het wegrijden bij stoplicht in een hogere versnelling dan de eerste twee er soms een metalisch klang geluid te horen was en de trappers doorschoten, teveel kracht op de as denk ik?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypkY_3WiFv5vOBmJAHuDohu9FIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CZB2UbuinI4NDTlLNYgKq59.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:28
MLPN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:00:Ik heb de fiets 3 jaar en 9 maanden. In die tijd heb ik er ca. 10.000 - 12.000 km meegefietst.

Ik dacht altijd dat een riem 2 tot 4 keer zo lang mee moet gaan als een gewone ketting. Dus dat is 15.000 tot 30.000 km meegaan. De tandwielen dacht ik dat sowieso het iets langer volhouden dan de riem tot max 30.000 km. Als ik het verhaal van deze man moet geloven, zou 30.000 km gewoon haalbaar moeten zijn.
Bij cdx zou 30.000km mogelijke moeten zijn, voor cdn maar 10.000. Wel meer dan een ketting, maar geen 30.000. Als de riem vervangen wordt, is het beste om gelijk de tandwielen te vervangen, ander gaat de nieuwe riem ook minder lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

MLPN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:00:
Mijn CDN riem heeft het begeven. De fiets (Giant Anytour CS1 2019) staat nu bij de fietsenmaker en die belden dat niet alleen de riem vervangen moet worden, maar ook de tandwielen (zowel as als crank). Grapje kost ruim 300 euro. Ik was mij er van bewust vooraf dat als hij stuk gaat, dat het duur zou zijn. Ik moest toch even slikken.
Ik denk dat ik overigens al een paar dagen met missende schakels aan het rijden was, want hij voelde al een paar dagen vreemd aan. Ik had de fietsenmaker al gebeld voor een controle afspraak :X .

Zat ik verkeerd met leeftijd en/of heb ik nu gewoon dikke pech?
(Overigens altijd met veel plezier op gereden, rijdt lekker licht, enige minputen zijn de riem die nu voor mijn gevoel snel stuk is en bij het wegrijden bij stoplicht in een hogere versnelling dan de eerste twee er soms een metalisch klang geluid te horen was en de trappers doorschoten, teveel kracht op de as denk ik?)
Nou, mooi financieel vooruitzicht voor mezelf aangezien ik een CS2 (2021) heb :+

Je hebt het trouwens over die trappers die doorschoten en het metallische klang geluid. Dat probleem ken ik. Ik had het echter niet alleen bij het wegrijden in een hogere versnelling, maar ook wanneer ik al rijdende wilde accelereren, al dan niet met het wisselen naar een hogere versnelling. Ik heb dit tijdens de eerste servicebeurt met de fietsenwinkel besproken. Ze hebben toen iets anders afgesteld en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad... hoe zeer ik mijn best ook deed :+

Maar even los hiervan; ik zit nog LANG niet op het aantal kilometers die jij hebt gereden, dus wie weet knapt bij mij de riem ook wel rond zoveel kilometers, terwijl ik hierboven genoemde probleem niet meer heb.

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 07:14
Ik heb een cube travel slt 2019 ongeveer 10.000 km gefietst. Afgelopen week voor een service beurt weggebracht. Achterband was versleten en trapaslagers vervangen. Maar de riem en tandwielen zagen er nog bijna als nieuw uit. Die zouden bij mij nog een hele tijd mee moeten gaan.

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 20:37
canonball schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:22:
[...]

Bij cdx zou 30.000km mogelijke moeten zijn, voor cdn maar 10.000. Wel meer dan een ketting, maar geen 30.000. Als de riem vervangen wordt, is het beste om gelijk de tandwielen te vervangen, ander gaat de nieuwe riem ook minder lang mee.
Ah, dat verklaart het dan. Ze hadden bij vervangen van riem mij een CDX riem afgeraden omdat deze blijkbaar veel stugger is? Dus ook veel meer weerstand heeft met fietsen? Er komt nu weer een CDN riem op, maar terwijl ik dit typ denk ik dat ik misschien toch een CDX riem had moeten nemen, want hoeveel stugger kan dat nou zijn... (er waren ook wel wat leveringsproblemen met het CDX voortandwiel begreep ik).
Gim schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:40:
[...]

Nou, mooi financieel vooruitzicht voor mezelf aangezien ik een CS2 (2021) heb :+

Je hebt het trouwens over die trappers die doorschoten en het metallische klang geluid. Dat probleem ken ik. Ik had het echter niet alleen bij het wegrijden in een hogere versnelling, maar ook wanneer ik al rijdende wilde accelereren, al dan niet met het wisselen naar een hogere versnelling. Ik heb dit tijdens de eerste servicebeurt met de fietsenwinkel besproken. Ze hebben toen iets anders afgesteld en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad... hoe zeer ik mijn best ook deed :+

Maar even los hiervan; ik zit nog LANG niet op het aantal kilometers die jij hebt gereden, dus wie weet knapt bij mij de riem ook wel rond zoveel kilometers, terwijl ik hierboven genoemde probleem niet meer heb.
Ghehe, als het goed is heb je nog even dan? :9 , misschien wel aan te raden dat ze bij een volgende servicebeurt ook goed en uitgebreid naar je riem kijken zodat hij hopelijk goed afgesteld wordt/blijft zodat je zolang mogelijk met de ketting kunt.

Wel mooi dat je van de metallische klang geluid af bent. Enig vermoeden waar ze hebben lopen afstellen? De versnellingskabel dan toevallig? In ieder geval is er voor mij dan nog hoop om er vanaf te komen :)
BulMi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:01:
Ik heb een cube travel slt 2019 ongeveer 10.000 km gefietst. Afgelopen week voor een service beurt weggebracht. Achterband was versleten en trapaslagers vervangen. Maar de riem en tandwielen zagen er nog bijna als nieuw uit. Die zouden bij mij nog een hele tijd mee moeten gaan.
Welke riem heb jij erop liggen? Een CDN of CDX? In ieder geval fijn dat hij nog goed mee gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 14:12
CDN/CDX keuze hangt ook af van hoe je er mee fietst, zie bv dit:
De CDN riemaandrijving is de voordeligste keus die Gates te bieden heeft. Deze riem is van een wat lichtere kwaliteit en is bedoeld voor gebruik op stadsfietsen. Voor dagelijks gebruik op de stadsfiets voldoet de CDN riem prima, maar de riem kan niet gebruikt worden op elektrische fietsen met middenmotor. Dit is omdat de trekkracht van de motor simpelweg te sterk is voor de Gates CDN riemaandrijving. Op elektrische fietsen vind je dus altijd een Gates CDX riemaandrijving. Een Gates CDN riemaandrijving gaat rond de 7.500 tot 10.000 kilometer mee, maar dit blijft afhankelijk van de individuele omstandigheden.

bron: https://www.12gobiking.nl...g-alles-wat-je-moet-weten

Bij mij was de CDN-riem in ~5dkm stuk, de CDX-set leeft na pak 'm beet ~8dkm nog steeds (icm trek L500, voorloper van de district). Ik trap typisch wel pittig door (~250w schat ik), de boel wordt niet (veel) schoongemaakt en ik heb af en toe moeite om de verleiding te weerstaan er single track mtb-trails mee te doen, maar na de geknapte CDN riem ben ik niet meer vol op de trappers gaan staan in een enthousiaste bui, al ontzie ik 'm verder dus niet.

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 07:14
MLPN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:04:

Welke riem heb jij erop liggen? Een CDN of CDX? In ieder geval fijn dat hij nog goed mee gaat.
Daarop zit een volledige CDX afwerking.

• Aziraphale
Zoals al genoemd is dit voor CDN niet heel raar en ook het vervangen van de kunststof tandwielen snap ik. Maar waarom moet het crankstel vervangen worden?

• Keezx
Misschien is het 1 geheel met het voortandwiel....
Mocht ik ooit gedacht hebben om me als expiriment een fietsje met riem in elkaar te knutselen, dan ben ik nu voorlopig wel genezen.
Een levensduur van 10000 km is misschien voor incidenteel gebruik op een vouwfiets te billeken, maar voor een woon-werkfiets minder...

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 14:12
Aziraphale schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:37:
Zoals al genoemd is dit voor CDN niet heel raar en ook het vervangen van de kunststof tandwielen snap ik. Maar waarom moet het crankstel vervangen worden?
Ik heb gewoon het kunststof cdn voortandwiel vervangen voor een aluminium cdx variant, achter was al cdx. Crank is hetzelfde gebleven, die trap je niet makkelijk stuk en is gewoon gestandaardiseerd.

• Aziraphale
Dat lijkt me ook het meest logische. De CDN crankstellen hebben namelijk gewoon een los tandwiel, dus die zou je moeten kunnen vervangen door een CDX. Dat betekent dan wel dat ook het kransje en de riem vervangen moeten worden door CDX, maar dan is het allemaal wel een stuk degelijker.

@Keezx CDN is ook puur voor de stadsfiets. Als je het een beetje degelijk aan wilt pakken neem je gewoon direct CDX. Helaas is CDC uitgefaseerd, want dat was te degelijk en leverde waarschijnlijk te weinig op. En CDX is ook makkelijker met frames die niet enorm stijf zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 21-09-2022 21:42 ]

• Tommie12
Keezx schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:09:
Misschien is het 1 geheel met het voortandwiel....
Mocht ik ooit gedacht hebben om me als expiriment een fietsje met riem in elkaar te knutselen, dan ben ik nu voorlopig wel genezen.
Een levensduur van 10000 km is misschien voor incidenteel gebruik op een vouwfiets te billeken, maar voor een woon-werkfiets minder...
CDX gaat wel langer mee….

Ketting en tanwielen kosten ook wel wat op 30k

• Keezx
Ik zat eigenlijk aan een oude 26"MTB te denken met een riem en Shimano Nexus 8 naaf, maar de riem + tandwielen zouden de aanschafprijs van dat karretje zelf ver te boven gaan,
En veel zand e.d. is ook niet echt goed voor de riem , dus exit dat idee, een 1/8"ketting is by far toch veel beter voor dat doel.

• Aziraphale
En dan het frame doorzagen om het aan te passen?

• Keezx
Het frame (een 12 jaar oude Giant XTC) heeft forse uitvalpatten. dat kan ik wel oplossen...maar inmiddels heb ik me zodanig ingelezen over de diverse mogelijkheden in goedkope versnellingsnaven , dat m'n animo om daar aan te beginnen ook nogal gedaald is.
Ketting, 1 voorblad en 9 spiet cassette zal het w.s. toch worden.

[ Voor 55% gewijzigd door Keezx op 22-09-2022 20:25 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05
Keezx schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:22:
Het frame (een 12 jaar oude Giant XTC) heeft forse uitvalpatten. dat kan ik wel oplossen...
Dat is het probleem niet. Je voorblad ligt buiten het frame en je achterste tandwiel ligt binnen het frame. Een ketting kan uit elkaar, maar een riem niet.

Wil je dus een fiets met oud frame ombouwen naar belt-drive, dan moet je e n constructie maken in de achterbrug waardoor je de boel uit elkaar kunt halen om de riem erin te krijgen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Dat is het probleem inderdaad niet, zo onnozel ben ik niet.
Ik dacht dat je wel zou begrijpen dat ik zo'n achterpat deelbaar wil en kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@dreamscape Dat klopt niet helemaal. Gates vraagt om een opening in het frame, maar Veer maakt deelbare riemen die op elk frame inzetbaar zijn: www.veercycle.com. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ze zijn redelijk goed verkrijgbaar.

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste