Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 16:17
VChunky schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:14:

Hopelijk is de Trek District 3 die gaat komen iets beter.
Nou die is een stuk beter. Zoals iemand hier al aangaf is het stuur wel wat breed. Maar ik heb een aparte stuurstem erop laten zetten en heb nu een heerlijke fietshouding :)
Afwerking is natuurlijk nog steeds niet top, maar als ik er een beetje zuinig mee ben zal ie best wel even mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
metalm schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:04:
Ik krijg deze maand (als het goed is) mijn Cube Editor 2022 geleverd met een Gates CDX tandriem en een Shimano 11 Alfine. Verder kreeg ik via mijn werk net een uitnodiging om een paar heuvels te pakken in de Ardennen in het voorjaar. Nu heb ik de fiets vooral gekocht om waar ik woon te fietsen (platte koekland) en beetje offroad in de duinen en niet zozeer voor de heuvels/bergen, maar...

kan ik met deze fiets uberhaupt een heuvel van 15% beklimmen (redelijk goed getrainde fietser/ hardloper) of is dat echt niet aan te raden? Iemand ervaring mee met deze configuratie?
Het hangt wat af van de kleinste verhouding. Als die klein genoeg is kan je oma ook boven geraken.
De range tussen de kleinste en grootste verhouding bij de Alfine11 is vrij groot, dus ik geef het een heel goede kans.

Hetzelfe geldt voor de racefietsers, als die niet de juiste tandwieltjes hebben gemonteerd, dan lukt het ook niet.
Mijn zoon van 24 wou in 2020 de Alpe d'Huez op rijden met zijn racefiets en die is maar 2 bochten ver geraakt. Trapfrequentie lag te laag, dus hij kreeg de boel niet mooi rond gedraaid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:15
Sinds gisteren eigenaar van een nieuwe Koga F3 6.0.
Fiets ziet er fraai uit en rijdt heerlijk, maar erg onder de indruk ben ik nog niet. Er zit een hele irritant kraak in het frame/zadel dat voortdurend te horen is. Versnelling maakt een tikkend geluid in sommige versnellingen bij het uitrollen. Toch jammer bij zo’n dure fiets, dit geeft meteen zo’n goedkope indruk.
Morgen maar weer terug langs de FM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
Bobbika schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:08:
Sinds gisteren eigenaar van een nieuwe Koga F3 6.0.
Fiets ziet er fraai uit en rijdt heerlijk, maar erg onder de indruk ben ik nog niet. Er zit een hele irritant kraak in het frame/zadel dat voortdurend te horen is. Versnelling maakt een tikkend geluid in sommige versnellingen bij het uitrollen. Toch jammer bij zo’n dure fiets, dit geeft meteen zo’n goedkope indruk.
Morgen maar weer terug langs de FM.
Die kraak in je zadel/frame hoort niet, maar zal waarschijnlijk met wat montagepasta en een controle van de bouten op te lossen zijn. Het tikkende geluid van de naaf is normaal, dat hoort bij de vrijloop van Alfine en verschilt inderdaad per versnelling.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56

DaWaN

'r you wicked ??

Elke Shimano Nexus 7 / 8 en Alfine 8 / 11 tikt, niet alleen tijdens de vrijloop.
Enige uitzondering is Nexus/Alfine 8 in de 5e versnelling, want die is 1:1.
Nexus 7 en Alfine 11 hebben geen 1:1 en tikken dus altijd.
Vrijloop zit extern, kun je eventueel extra smeren om hem stiller te krijgen.
Naaf een keer goed warm rijden in de zomer (zodat het vet zich goed verspreid in de naaf) kan misschien helpen hem stiller te maken. Maar uiteindelijk zullen alle Shimano naven iets tikken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Maar er zit wel verschil tussen de versnellingen bij de Alfine 11, is mijn ervaring.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 13:01

BertV

Handgemaakt

metalm schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:04:
Ik krijg deze maand (als het goed is) mijn Cube Editor 2022 geleverd met een Gates CDX tandriem en een Shimano 11 Alfine. Verder kreeg ik via mijn werk net een uitnodiging om een paar heuvels te pakken in de Ardennen in het voorjaar. Nu heb ik de fiets vooral gekocht om waar ik woon te fietsen (platte koekland) en beetje offroad in de duinen en niet zozeer voor de heuvels/bergen, maar...

kan ik met deze fiets uberhaupt een heuvel van 15% beklimmen (redelijk goed getrainde fietser/ hardloper) of is dat echt niet aan te raden? Iemand ervaring mee met deze configuratie?
Ik heb de Cube Editor 2021, vrijwel dezelfde fiets.
Ik heb weinig ervaring met racefietsen maar merk wel dat de fiets wat minder direct reageert op de input vanaf lage snelheden. Of dat door die (paar) kg's extra komt of de alfine + riem, wellicht beiden.

Eenmaal snelheid merk ik weinig nadeel en je kunt hoge snelheden halen met een acceptabele trapfrequentie.

Heuvels van 15%, geen ervaring mee. Maar dat kan nog wel eens een zwak punt worden.
Ik doe dagelijks deze:
https://train-mee.nl/berg/laan-1914

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 07:57

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb zaterdag een Koga F3 4.0 gereserveerd, hij moet ergens in mei binnenkomen. Riemaandrijving, Alfine naaf, schijfremmen en verder weinig erop of eraan wat stuk kan.

Ten opzichte van de Sparta Tyros uit 2007 die ik nu rijd denk ik een hele verbetering voor woon-werk:
Afbeeldingslocatie: https://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/7c/bbc9/4b6b/a4fa/1a1086cf3410/800x800.jpg

Na mijn vaders overlijden in 2011 had ik ineens die Sparta, en een Giant mountainbike. Die Giant heb ik nog wegbanden gegeven en rijdt op zich sneller en soepeler, maar dat is alleen als ik de derailleur/ketting goed onderhoud. En daar komt het eigenlijk nooit van, dus ik heb nu de Sparta maar weer voor woon-werk gepakt.

Maar da's inmiddels ook een 15 jaar oude fiets, die rollerbrakes achter maken een geluid alsof er een trein in het station tot stilstand komt. Dat verende zadel is ook irritant, er zit ook zijwaartse beweging in. De vering in de voorvork staat op maximaal stijf, dat is het minst storend. Ten opzichte van de Giant kom ik wel snelheid tekort, daarmee overbrug ik de 8 km naar en van mijn werk toch nog net iets vlotter.

Kortom, ik zoek voor woon-werk een stevige, soepel lopende fiets met weinig opsmuk, waar ik wel een beetje fatsoenlijk vaart mee kan maken. De Koga is nu voor me gereserveerd bij de fietsenmaker, na proefrit in mei mag ik beslissen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@GSX-MAN En een Koga oid met een gesloten Rohloff naaf? Wel duurder dan standaard naven, maar heel erg weinig onderhoud.
Heb hem voor woon-werk verkeer gekocht in 2007 (40 km/dag), fiets nog steeds probleemloos. 'De standaard 25km- e-bikes kwamen me alleen voorbij als er erg veel wind stond...
t Werk is klaar maar ik gebruik hem nog steeds veel. Ben er nog steeds blij mee. Voorlopig geen ebike dus..
Ter oriëntatie: Er staan soms ook leuke aanbiedingen op MP.
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/#q:fiets+rohloff|f:30,31|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:1111|searchInTitleAndDescription:true

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 21-03-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

route99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:39:
@GSX-MAN En een Koga oid met een gesloten Rohloff naaf? Wel duurder dan standaard naven, maar heel erg weinig onderhoud.
Heb hem voor woon-werk verkeer gekocht in 2007 (40 km/dag), fiets nog steeds probleemloos. 'De standaard 25km- e-bikes kwamen me alleen voorbij als er erg veel wind stond...
t Werk is klaar maar ik gebruik hem nog steeds veel. Ben er nog steeds blij mee. Voorlopig geen ebike dus..
Ter oriëntatie: Er staan soms ook leuke aanbiedingen op MP.
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/#q:fiets+rohloff|f:30,31|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:1111|searchInTitleAndDescription:true
Wel naar Rohloff gekeken, maar nieuw kijk je in elk geval al tegen €1.200 voor alleen de naaf aan, waarmee het budget-technisch wel een heel ander verhaal wordt. En voor die 16 km per dag is het denk ik een beetje overkill.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Aha...... "16 km" das een andere range, duidelijk. Mss vind je er toch iets tussen, velen gaan naar ebikes... wie weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Aziraphale schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Als je maar hard genoeg trapt lijkt me dat geen probleem. Hou er wel rekening mee dat als anderen op een racefiets zitten je wel achteraan zult eindigen. 😉
voor tandwiel is een 46t, lichtste gear ratio is 0.527, achter tandwiel is 22t, geeft je een lichtste verzet van 1:1.10, daar moet je wel een helling mee opkomen. Is vergelijkbaar met een 31t op een racefiets met compact.

Houd er wel rekening mee dat die fiets kg zwaarder is dan de gemiddelde racefiets, en daarnaast loopt een beltdrive natuurlijk ook iets minder soepel dan een goed gesmeerde ketting. Maar als je een beetje kunt afzien kom je er wel.

oh ja, nog een tip, zorg dat de riem goed op spanning staat, anders trap je er doorheen als je gaat staan op de echt steile hellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
borft schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:22:
[...]

voor tandwiel is een 46t, lichtste gear ratio is 0.527, achter tandwiel is 22t, geeft je een lichtste verzet van 1:1.10, daar moet je wel een helling mee opkomen. Is vergelijkbaar met een 31t op een racefiets met compact.

Houd er wel rekening mee dat die fiets kg zwaarder is dan de gemiddelde racefiets, en daarnaast loopt een beltdrive natuurlijk ook iets minder soepel dan een goed gesmeerde ketting. Maar als je een beetje kunt afzien kom je er wel.

oh ja, nog een tip, zorg dat de riem goed op spanning staat, anders trap je er doorheen als je gaat staan op de echt steile hellingen.
Te veel spanning is zeker niet goed, dan loopt het stroef en krijg je meer slijtage.
Er is een youtube wereldfietser die altijd op een net te lage riemspanning rijdt en 20-30k uit een riem haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Te veel spanning is zeker niet goed, dan loopt het stroef en krijg je meer slijtage.
Er is een youtube wereldfietser die altijd op een net te lage riemspanning rijdt en 20-30k uit een riem haalt.
Dat is Alee Denham en die adviseert om dit alleen te doen met een superstijf frame en een snubber. Op zich is er een aardig grote range waarbinnen je de riem kunt hebben, maar ik controleer hem zelf wel regelmatig op de juiste spanning. Helaas moet je daar wel weer speciaal gereedschap voor hebben, want de app die Gates aanbiedt is een drama. Qua slijtage zal een te slappe riem niet veel verschil maken, te strak zou ik vooral voor oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Eens, daarom, dus, zorg voor de goeie spanning. Als ie te los staat, en je gaat op een steile klim even op de trappers staan, dan trap je er zo doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:15
Aziraphale schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Die kraak in je zadel/frame hoort niet, maar zal waarschijnlijk met wat montagepasta en een controle van de bouten op te lossen zijn. Het tikkende geluid van de naaf is normaal, dat hoort bij de vrijloop van Alfine en verschilt inderdaad per versnelling.
Het lag inderdaad aan de bouten: bij de crank en op de achteras kon een bout wat strakker worden aangedraaid. Nu is de fiets helemaal stil zoals het hoort!
Vandaag mijn eerste lange rit naar werk gedaan, 30 km in totaal op en neer. Dat was heel goed te doen, zeker ook met dit weer! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 01:23
Weet iemand wat de problemen zijn van Sensa?

Ik heb in november een Sensa Cintura 2021 met black friday korting gekocht via mijn werk hun fiets plan. Die zou 4 maart binnenkomen bij fietsenstunt.nl. ik vervolgens gebeld waar die bleef, zeggen ze nu 24 april! Bizar dat ik een half jaar op een fiets van meer dan 1100,- moet wachten.

Ondertussen is mijn oude fiets echt overleden en ben ik met OV aan het gaan. Twijfel of ik het moet cancellen.

[ Voor 14% gewijzigd door bobberg op 26-03-2022 08:28 ]

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lange levertijden is nu toch redelijk standaard?

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Inderdaad volkomen standaard. Ik heb vorig jaar ook pas ergens in september mijn begin mei bestelde Koga gekregen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

De Koga die in week 20 pas binnen zou komen werd vandaag bij mijn fietsenmaker bezorgd. En staat nu in mijn garage 8)

Proefrit was overtuigend, ik heb een nieuwe woon-werk fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbWVrmpQQH84B0OWj2y64HA8Lsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiRsnSgPu3ky86HvrdC8H8GY.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mooi kleurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Thanks! De andere optie was Agata Dark Grey High Gloss, dan vind ik deze wel leuker. Het is metallic, maar dat zie je binnen onder de lampen beter dan buiten.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 15:44
Mooie fiets!. Heb je er een handleiding bijgekregen, of wat zit er in dat Koga-pakket achteraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Thomassassin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:27:
Mooie fiets!. Heb je er een handleiding bijgekregen, of wat zit er in dat Koga-pakket achteraan?
Drie bandenlichters, verloopnippel voor de pomp, inbus/torkx sleutel en de handleiding. En een kaart met "gefeli met je aankoop".

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:51
Bestellen jullie allemaal blind een fiets? Er is nergens een fiets leverbaar dus ik neem aan dat je dan ook geen proefritten kunt maken. Ik wil dolgraag een nieuwe fiets maar ik ga echt niet een half jaar wachten en ik ga al zeker niet een fiets bestellen waar ik nooit op gereden heb. Het gaat niet om lullige bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
sjakie02 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:23:
Bestellen jullie allemaal blind een fiets? Er is nergens een fiets leverbaar dus ik neem aan dat je dan ook geen proefritten kunt maken. Ik wil dolgraag een nieuwe fiets maar ik ga echt niet een half jaar wachten en ik ga al zeker niet een fiets bestellen waar ik nooit op gereden heb. Het gaat niet om lullige bedragen.
ja/nee

ik heb mijn fiets wel laten bestellen zonder er ooit op gefietst te hebben, maar heb hier voor wel op een soortgelijke fiets van het merk gefietst en reviews gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik had van de fietsenmaker het aanbod gekregen zonder verplichtingen te reserveren. Dan kon ik bij binnenkomst een proefrit maken en beslissen. Dankzij de lange levertijden hoeft hij zich geen zorgen te maken, als ik 'm niet wilde was de fiets waarschijnlijk hetzelfde weekend nog aan een ander verkocht.

Als ik nu online kijk bij Mantel is de Trek District 3 Equipped in maat L uit voorraad leverbaar en in Rotterdam en Den Bosch op voorraad. Geen Koga en Nexus in plaats van Alfine, maar volgens mij ook een prima fiets.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Je hebt weinig keus, vrees ik. Fietsenmakers hebben steeds minder op voorraad omdat ze fietsen direct af moeten rekenen en verwijzen je vaak naar de grote showrooms (zoals bij Koga in Ede) om te testen. Ik had het geluk dat mijn fietsenmaker zelf op de fiets reed die ik wou en ik daardoor proef kon rijden, maar de Koga van mijn vrouw is van een plaatje besteld obv vertrouwen in de FM. Het is diep treurig dat dit tegenwoordig zo is, want een fiets is toch echt iets wat je moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:51
GSX-MAN schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:53:
[...]

Ik had van de fietsenmaker het aanbod gekregen zonder verplichtingen te reserveren. Dan kon ik bij binnenkomst een proefrit maken en beslissen. Dankzij de lange levertijden hoeft hij zich geen zorgen te maken, als ik 'm niet wilde was de fiets waarschijnlijk hetzelfde weekend nog aan een ander verkocht.

Als ik nu online kijk bij Mantel is de Trek District 3 Equipped in maat L uit voorraad leverbaar en in Rotterdam en Den Bosch op voorraad. Geen Koga en Nexus in plaats van Alfine, maar volgens mij ook een prima fiets.
Ja dat klinkt op zich wel logisch, ze zijn ze inderdaad toch binnen no-time weer kwijt. Maar ja dan is hij er eindelijk na X maanden en dan is het toch niet helemaal wat je wil om welke reden dan ook. Als ik bijna 2000 euro uitgeef aan een fiets dan moet het toch echt wel een 100% match zijn. Het kan toch haast niet anders dan dat er significant minder fietsen verkocht worden hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Niet echt, want de levertijden zijn nog steeds drama en ze zijn fietsen inderdaad zo kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, ik durf dat.
Ik heb mijn ebike met riem besteld in de eerste lockdown. Toen waren alle fietswinkels dicht en mochten ze enkel herstellingen doen.

Mijn oude fiets was onherstelbaar, en ik wou snel een nieuwe. Toen waren er nog geen tekorten (maart 2020).
Dus ik belde naar mijn FM, en die zei me direct dat hij de winkel niet mocht open doen, en ook geen proefritten mocht laten doen. Hij stelde voor een paar folders van de merken die hij verkocht in de bus te steken.
Dan heb ik een paar dagen gegoogeld, gelezen en een voorlopige keuze gemaakt.
Ik heb hem toen teruggebeld en nog een paar vragen gesteld. Vooral: wat als het niet past?
Zijn antwoord: die fiets die je kiest is van hoge kwaliteit, goede motor, riem is top en die naaf (Enviolo) is robuust maar vereist wat gewenning. Dat wist ik, en daar kon ik mee leven.
Als de zithouding niet goed zou zijn, dan kon dit aangepast worden met een ander stuur of zadel, dat zijn de kosten niet.

Dus... bestel in mijn voorkeurskleur en maat, en 10 dagen later stond hij met de fiets voor de deur (wandelafstand van mijn huis). Nog een beetje uitleg gekregen op de oprit buiten en ik zo blij als een kind.
Zadel is gebleven, maar een ander stuur heb ik er zelf nog op gezet.

Op dat moment had ik de keuze, ofwel wachten tot die lockdown eindigde (en niemand wist hoe lang), of snel fietsen en een klein risico nemen. Ik durfde het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb wel een proefrit gemaakt op een andere fiets van het merk dat ik uiteindelijk gekocht heb met de belofte dat de geometrie gelijk was. Dit was voor mij afdoende, zoveel verschillende frames hebben de meeste merken niet en tussen de goedkope en duurdere modellen zit in de afmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
DaWaN schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:10:
Elke Shimano Nexus 7 / 8 en Alfine 8 / 11 tikt, niet alleen tijdens de vrijloop.
Enige uitzondering is Nexus/Alfine 8 in de 5e versnelling, want die is 1:1.
Nexus 7 en Alfine 11 hebben geen 1:1 en tikken dus altijd.
Vrijloop zit extern, kun je eventueel extra smeren om hem stiller te krijgen.
Naaf een keer goed warm rijden in de zomer (zodat het vet zich goed verspreid in de naaf) kan misschien helpen hem stiller te maken. Maar uiteindelijk zullen alle Shimano naven iets tikken.
Ik heb een Trek District 3 met Nexus 8 en die is in alle versnellingen fluisterstil, allleen bij uitrollen hoor je de naaf tikken/ratelen. Werkelijk het enige dat ik verder hoor is de banden op het wegdek. Ok en het rammelen van de bieropener aan mijn fietssleutel :P Betreft een fiets met Gates CDN riem.

Heb de Trek nu sinds eind augustus vorig jaar, 1200km mee getrapt inmiddels incl. in de camper mee naar Zweden en een dag mee door Kopenhagen gefietst. De eerste 4 versnellingen zijn zo kort dat ook licht offroad werk prima gaat. Hoewel in de 1e of 2e versnelling in de modder het achterwiel gewoon slipt, te weinig grip.

Gisteren voor het eerst zelf (bij de 1e onderhoudsbeurt heeft de FM de fiets gewassen) gewassen, sopje en een spons en daarna met hogedrukreiniger afspuiten.

Super fiets verder, weegt net geen 15kg en is heel makkelijk snelheid mee te maken, als er weinig wind staat is 26km/h geen probleem, wind mee haal ik makkelijk 30. Soms lijkt het wel alsof het stiekem een e-bike is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkmE1FmUYX4-DFJRxhHwA0rsEoM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rjk5yb9GYsZPiyNt6RcYp0Lg.jpg?f=fotoalbum_medium

Het enige stomme aan deze fiets is eigenlijk de plek van de standaard. Als de standaard gemonteert zit op de trapas dan staat de fiets veel stabieler dan wanneer deze gemonteerd zit op de achterbrug

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 12-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:33
Mijn alfine 11 schakelt ineens niet meer zo lekker... Nou zoek ik de duidelijke gele streepjes die volgens de instructiefilmpjes zowel boven als onder zichtbaar zouden moeten zijn maar ik zie ze niet. Waarschijnlijk heb ik een ouder model waar het nog niet zo duidelijk was aangegeven. Iemand tips waar ik naar moet kijken? Er lijkt wel een geel rondje te zitten aan de binnenkant, maar aan de buitenkant zit voor ik kan zien niet zoiets.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vanmorgen voor het eerst woon-werk op de Koga gedaan:
https://www.strava.com/activities/6968206652

Het gaat nog steeds niet vanzelf, maar wel een stuk strakker en soepeler dan op de Sparta. En hoewel de omgebouwde mountainbike misschien een klein stukje harder kan, is het onderhoudsgemak doorslaggevend. Fijne fiets.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 12:13
FastFred schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:44:
[...]
Het enige stomme aan deze fiets is eigenlijk de plek van de standaard. Als de standaard gemonteert zit op de trapas dan staat de fiets veel stabieler dan wanneer deze gemonteerd zit op de achterbrug
Hangt een beetje van de belading af is mijn ervaring. Ik heb zelf ook een (behoorlijk stevige) achter standaard en eigenlijk nooit problemen met stabiliteit.
Voordeel van achter is wel dat je de fiets makkelijker achteruit rijdt en je de trappers rond kan draaien als hij op de standaard staat. (al heeft dat bij een riem iets minder voordeel :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat ik trouwens wel heb op mijn Trek District 3 EQ, nu ik toch dit topic ontdekt heb, is dat ik na 1200km nog steeds zadel'pijn' of in ieder geval een minder comfortabele zit heb na een km of 15. En ik verlies naarmate ik langer zit steeds meer het gevoel in m'n kruis, ik voel me ineens vrouw zeg maar :P

Had toch verwacht dat ik na 1200km (gemiddeld 160km per maand) weer een beetje zitvlees/eelt gecreerd had maar dat valt tegen. Moet ik een ander zadel misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 01:24
GSX-MAN schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:54:
De Koga die in week 20 pas binnen zou komen werd vandaag bij mijn fietsenmaker bezorgd. En staat nu in mijn garage 8)
Die fiets (ouder model) ken ik! :)
Echt heerlijk...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FastFred schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:51:
Wat ik trouwens wel heb op mijn Trek District 3 EQ, nu ik toch dit topic ontdekt heb, is dat ik na 1200km nog steeds zadel'pijn' of in ieder geval een minder comfortabele zit heb na een km of 15. En ik verlies naarmate ik langer zit steeds meer het gevoel in m'n kruis, ik voel me ineens vrouw zeg maar :P

Had toch verwacht dat ik na 1200km (gemiddeld 160km per maand) weer een beetje zitvlees/eelt gecreerd had maar dat valt tegen. Moet ik een ander zadel misschien?
Ik denk dat je een te zacht zadel hebt. Er staat heel wat wijsheid (en onzin _/-\o_ ) over zadels op youtube.
Het schijnt beter te zijn dat je wat harder zit, maar dan ook echt op de zitbeentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
FastFred schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:44:
[...]

Ik heb een Trek District 3 met Nexus 8 en die is in alle versnellingen fluisterstil, allleen bij uitrollen hoor je de naaf tikken/ratelen. Werkelijk het enige dat ik verder hoor is de banden op het wegdek. Ok en het rammelen van de bieropener aan mijn fietssleutel :P Betreft een fiets met Gates CDN riem.

Heb de Trek nu sinds eind augustus vorig jaar, 1200km mee getrapt inmiddels incl. in de camper mee naar Zweden en een dag mee door Kopenhagen gefietst. De eerste 4 versnellingen zijn zo kort dat ook licht offroad werk prima gaat. Hoewel in de 1e of 2e versnelling in de modder het achterwiel gewoon slipt, te weinig grip.

Gisteren voor het eerst zelf (bij de 1e onderhoudsbeurt heeft de FM de fiets gewassen) gewassen, sopje en een spons en daarna met hogedrukreiniger afspuiten.

Super fiets verder, weegt net geen 15kg en is heel makkelijk snelheid mee te maken, als er weinig wind staat is 26km/h geen probleem, wind mee haal ik makkelijk 30. Soms lijkt het wel alsof het stiekem een e-bike is.

[Afbeelding]

En voor een drievoud van de prijs heb je de ebike variant (district+) waar je vanwege het gewicht amper boven de 25km/h mee kan 8)7

Maar ik heb eigenlijk dezelfde ervaring met de standaard van de trek district. Het mist wat stabiliteit, vooral een probleem denk ik met (vooraan) wat zwaardere fietstassen.

Ook vind ik het stuur tamelijk breed (een goede 70cm). Hierdoor krijg je een andere houding waar wel wat aan gewend moet worden.

Vraagje: Is je fietscomputer via bluetooth verbonden met de Trek DuoTrap sensor in het frame? Of heb je iets extern aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Thomassassin Het stuur is wel breed ja, ik kreeg in het begin wat last van polsen, armen, ellebogen etc en heb overwogen het stuur iets in te laten korten, maar toch niet gedaan en nu eigenlijk helemaal aan gewend en geen last meer van. Het scheelt al een boel waar je fietst. De hele dag strakke oppervlakken (grindfietspaden, asfalt) is geen probleem, maar hobbels, boomwortels, klinkerwegen is minder comfortabel, je armen vangen aardig wat klappen op, ik snap nu de meerwaarde van een geveerde voorvork.

Fietscomputer had inderdaad die sensor in de achterbrug kunnen zijn met een Bontrager computertje, wilde ik ook want ik dacht dus dat die sensor er al zat, maar die zit er niet. En sensor + computer zijn aardig aan de prijs, dus er zit bij mij een BBB BCP-15W op met sensor op het voorwiel.
Tommie12 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat je een te zacht zadel hebt. Er staat heel wat wijsheid (en onzin _/-\o_ ) over zadels op youtube.
Het schijnt beter te zijn dat je wat harder zit, maar dan ook echt op de zitbeentjes.
Zadel te zacht of te smal kwam ik her en der ook al tegen. Zal eens naar de FM gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door FastFred op 12-04-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Wanneer je een voordrager met voortassen gebruikt dan is een apart standaardje aan die drager wel aan te raden. Zelf heb ik nu voor het eerst zo'n Pletscher Comp standaard op de achtervork op mijn Koga en ik moet zeggen dat ik hem heel stabiel vind. Het aanzicht was even wennen (en ergens vind ik een middenstandaard nog steeds mooier), maar hij functioneert goed.

Ten aanzien van het zadel kun je het beste even een zitbotjesmeeting laten doen en dan een zadel uitzoeken. Brooks en Ergon ben ik zelf nogal gecharmeerd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

hoevenpe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:59:
[...]

Die fiets (ouder model) ken ik! :)
Echt heerlijk...
Ja! Ik heb vandaag in totaal net iets meer dan 30 km gefietst, naar mijn werk en de sportvereniging, maar wat een ontzettend fijne fiets.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
** Dit hoort niet in het "fietsen met riem" topic, maar past ook niet in een ander topic, anders had het bericht verplaatst kunnen worden. **

[ Voor 168% gewijzigd door Taro op 15-04-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip ivm quote

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 15-04-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Omdat mijn huidige fiets zo'n beetje aan het eind van zn leven is gekomen ben ik aan het zoeken naar een nieuwe. Wil graag overstappen naar een fiets met riem, voornamelijk vanwege het gebrek aan onderhoud. Fiets tov anderen in dit topic niet superveel, zo'n 10km per dag gemiddeld denk ik.

Heb twee modellen op het oog, maar vanwege een gebrek aan voorraad zal ik, net als eerder hier gememoreerd, nog even niet kunnen testen, als dat uberhaupt al tot de mogelijkheden behoord... Daarom ook maar hier even de vraag voor welke ik het best kan kiezen.

- Trek District 3 Equipped
- Cube Travel EXC

Beide moeten ongeveer 1350 euro kosten, wat de max van mn budget is. Belangrijkste verschil is denk ik Alfine bij de Cube vs Nexus bij de Trek? Heb beide nog niet in het echt gezien. Is er een groot verschil in kwaliteit/afwerking tussen de twee? Van de Trek lees ik iets meer goede verhalen...

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Trek en Cube zijn beide prima fietsen, waarbij ik over het algemeen de frames van Trek wat fraaier vind. Kijkend naar deze twee zou ik echter de Alfine naaf liever hebben dan de Nexus omdat ik hem toch wat hoger inschat. Ook de remmen op de Cube zijn net een niveautje hoger dan op de Trek. Verder ontlopen ze elkaar niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 00:40

Tahref

God bless you

FastFred schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:51:

Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was het frame te groot. Ik zit te ver naar voren. Heb ''bar ends'' aan mijn stuur gezet met de bar ends naar mij toe gericht. Grote delen van mij fietstochten houd ik de bar ends vast waardoor ik met mijn lichaam iets meer naar achter kan en met mijn kont goed op de zadel kan zitten.

had een andere stuur op mijn fiets kunnen zetten maar dit was de snelste en goedkoopste oplossing en het werkte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTxyhom2SMl21bd3MRMi8kZrHBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zv2oA8F9pvOibUKDOOwaqn0L.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomassassin
Tahref schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:03:
[...]

Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was het frame te groot. Ik zit te ver naar voren. Heb ''bar ends'' aan mijn stuur gezet met de bar ends naar mij toe gericht. Grote delen van mij fietstochten houd ik de bar ends vast waardoor ik met mijn lichaam iets meer naar achter kan en met mijn kont goed op de zadel kan zitten.

had een andere stuur op mijn fiets kunnen zetten maar dit was de snelste en goedkoopste oplossing en het werkte :)

[Afbeelding]
Met bar-ends naar vóór gericht leun je nog een beetje met de handpalm op het stuur, voor extra grip. Door de bar-ends naar je toe te draaien lijkt het me veel moeilijker controle te houden over het sturen. Ook is de remgreep dan te ver weg om nog veilig te kunnen remmen.

Zelf denk ik erover om de Innergrips van SQlab te bestellen
https://www.sqlab.nl/coll...roducts/inner-barends-411
Ik heb een tamelijk breed stuur. Deze grips komen dan meer centraal op het stuur waardoor minder armlengte nodig is, en ik ook (iets) beter op het zadel blijf zitten. Ook kan je meer varieren van handpositie met deze grips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Een te lange zit kun je toch echt beter oplossen met een kortere stuurpen, maar goed. Die inner barends zijn wel topdingen. Ik had ze op mijn vorige fiets (nu heb ik een Denham stuur en liggen de barends in de onderdelenbak) en dat beviel erg goed. Kan ze zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn fiets is wel het XXL frame, ik ben 2.03 namelijk. Dan wordt die frame maat aangeraden en het was de enige maat die de FM had staan van de Trek District 3. Ik heb wel nog een beugel op het stuur laten maken, zodat het stuur wat verder van het zadel af staat en ik het stuur wat dichterbij kan halen. Want gek genoeg is het stuur niet in hoogte verstelbaar op deze fiets.

Wat ik vooral merk is dat ik op een gegeven moment wat voorop het zadel ga zitten...

Wat doen die barends precies? Die zitten aan het uiteinde van je stuur ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:36
Zelf heb ik een vrij klein frame (1.74 cm lang) met maat 49. Ik heb vrij korte benen en ik heb mijn stuur juist naar voor omlaag afgesteld zodat ik toch een actieve houding aan kan nemen. Ik kan overal precies bij en ik krijg geen last van polsen of schouders. Mijn Gazelle Ultimate heeft een heel fijn recht stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn eerste recreatieve rit op de Trek :)

Ik heb Komoot eens geprobeerd om toffe fietsroutes in de buurt te vinden en dat beviel erg goed. Er zaten aardig wat offroad stukken in wat erg leuk was om te doen, ik zou er bijna een mountain/gravel fiets voor kopen :P Wel weer zwaar aan de polsen merkte ik op het laatst.

https://www.strava.com/ac...&utm_source=android_share

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 17-04-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Hallo!

Soms zie je door de bomen het bos niet meer... dus hopelijk kan iemand me hier van advies voorzien.
Ik ben (net als velen denk ik) de ketting en derailleur helemaal zat en wilt dus over naar een mooie fiets met riem. Ik ben van racefiets naar fitnessbike gegaan en op zich is die categorie prima. Gewoon lekker snel kunnen schakelen en optrekken naar >25km/u, heerlijk!
Ik rijd nu een Specialized Sirrus en die heeft een hele fijn comfortabele zit maar toch ook sportief (geometrie en techniek van hun populaire Roubaix racefietsen lijn). Gewicht is "naked" 10,5kg maar ik heb er standaard en wat andere dingetjes opgezet en kom nu uit 11,8 (er zijn lichtere maar deze zit er nu gwn op)

Vraag: Wie heeft een suggestie voor een fitnessbike (geen urban) met licht en stijf frame (11kg) een sportieve maar comfortabele houding (de Bmc alpenchallenge categorie valt daarmee af). Liefst (geen must) banden van 47mm die passen

Ik ben begonnen bij Specialized, maar die heeft blijkbaar alleen derailleurs (de Source eleven bestaat niet meer?)

Ik heb heel wat fietsen bekeken, ook in deze overigens hele fijne post.. Mijn huidige shortlist:
[list=1]
• Cube Hyde (zijn dat allemaal dezelfde frames?) de editor is 11,5kg, de hyde race is 11,8 en de hyde pro is 13,5kg)
• Cube travel (heeft deze serie dat hetzelfde frame als de Hyde?)
• Canyon commuter 6 (helaas is de Canyon Roadlite zonder riem!)
Andere suggesties?

Ik loer ook naar de Schindelhauer Ludwig, de Vortrieb 1, alleen ook hier is gewicht lastig te achterhalen (en voorraad)

[ Voor 3% gewijzigd door OmeRobbie op 18-04-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
De Hyde zijn in principe dezelfde frames met een andere afmontage. Of de Travel hetzelfde frame heeft kan ik zo niet zeggen, maar je kunt naar de geometrietabellen kijken en dan heb je een aardig idee of de frames vergelijkbaar zijn. Wel lijkt de Travel iets meer all-road gericht te zijn dan de Hyde. Heb je ook naar de Editor gekeken?

De Canyon is een mooi fietsje, maar de 6 heeft een Nexus naaf en bij Cube heb je voor minder geld een Alfine. Zelf zou ik bij Canyon minstens voor de Commuter 7 gaan ivm de Alfine 11.

De Source 11 was een beauty van een fiets (mijn vorige fiets. 😊), maar Specialized heeft hem inderdaad uit het assortiment gehaald. Jammer, maar ze komen op MP nog wel eens voorbij.

Wat is trouwens je budget, als ik vragen mag? Je bent gestart bij Specialized, maar als de Source 11 er nog was dan was dat een andere prijsklasse dan de fietsen die je nu noemt.

Van Vortrieb kun je overigens alle informatie (incl gewichten) gewoon op de site van Bike-Components vinden. Ze bieden veel waar voor je geld, maar leverbaarheid is wel een dingetje. Overigens antwoorden ze daar wel snel op mails.

Mogelijk zijn de BH Oxford Pro en Silvertip Pro misschien ook nog wel interessant voor je. Beide met Alfine 11, maar zoals overal is leverbaar weer de grote vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 18-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb inmiddels wat fietsen met riem getest. Onderstaand heb ik een overzicht gemaakt van mijn ervaringen. Wellicht heeft iemand er wat aan. ;)

FietsRiemVersnellingenFietshoudingVoordelenNadelen
Batavus Dinsdag ExclusiveCDN- 2021 model: Nexus 8, Gripshift
- 2022 model: Nexus 7, Grifshift
Stadsfiets- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Afstellen riem bij achteras
- Logge fiets
Batavus Dinsdag Exclusive PlusCDNAlfine 11, Alfine shifterStadsfiets- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Logge fiets (van Alfine 11 weinig te merken)
BMC Alpenchallenge ONECDNNexus 8, Alfine shifterZeer sportief- Gebruikte onderdelen goede kwaliteit
- Afstellen riem bij trapas
- Licht
- Geen verlichting
- Banden bij nat weer te glad
BSP Voyager BeltCDXNexus 8, GripshiftStadsfiets- CDX riem
- Goedkoopste fiets met CDX riem?
- Accessoires goedkoop uitgevoerd
Koga F3 4.0CDNAlfine 8, Alfine shifterSemi sportief- Licht
- Bagagedrager en accessoires ondermaats voor de prijs
- Feathershock kan problemen geven
Cube Hyde ProCDNNexus 8, Alfine shifterSportief- Scherpe prijs
- Geen verlichting & spatborden
- Goedkopere afwerking
Kalkhoff Endeavour 8CDNNexus 8, Alfine shifterSemi sportief- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Scherpe prijs
Trek District 3 EquippedCDNNexus 8, GripshiftSemi sportief- Licht
- Kwaliteit accessoires

- Standaard stuur past niet bij deze fiets

[ Voor 5% gewijzigd door Reb87 op 23-04-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomassassin
De Batavus Dinsdag Exclusive Plus die ik onlangs in de winkel zag staan was er eentje met een CDN belt. Maar misschien dat er verschillende modellen in omloop zijn.

Doordat de Batavus meer gericht is op het gebruik in de stad heb je volgens mij niet erg veel aan die drie extra versnellingen (Alfine 11 ten opzichte van een Alfine 8). Pas in een heuvelachtig gebied komt het beter tot zijn recht vind ik.

Het ontbreken van extra framenokjes vind ik ook een nadeel, en ook het bijzondere voorlicht (dat je niet manueel kan uitschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Algurgazan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:57:
Heb twee modellen op het oog[...]

- Trek District 3 Equipped
- Cube Travel EXC
Het wordt uiteindelijk een BSP Voyager belt. Die Cube is nergens leverbaar momenteel, laat staan in mijn maat. Heb de Trek en de BSP vandaag proefgereden, vond de BSP fijner fietsen. En voor mijn gebruik ook wel prima dat die iets minder sportief is dan de Trek.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akooi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 20:11
Ik overweeg de Cube Travel SL als vervanging van een solide Gazelle.

Zijn er meer hier die ervaring hebben met de switch van een stadsfiets, naar een trekking fiets?
Pak je hierdoor nu vaker de fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 22:47

Quakie

quakelen

@akooi Ik heb een cube travel pro. Ik pak vaker de travel pro dan mijn carbon mountainbike om asfalt kms te maken. Travel is bijna 5 kg zwaarder maar qua gevoel licht genoeg.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

@akooi even naar de supermarkt of andere winkel vind ik toch wel fijn met een solide Gazelle, of in mijn geval een Batavus. Mijn woon-werk fiets en voor andere langere afstanden, pak ik de Koga F3 wel met riem. Voor de pandemie maakte ik altijd meer kilometers met de fiets dan met de auto. Ik ben niet bang de fiets gaan pakken, want dat deed ik al vaker.
Ik krijg wel eens complimenten dat ik ergens met de fiets ben gekomen in de stromende regen. Tsja... Voor 5 kilometer pak ik niet de auto, daar heb ik een (fiets)regenbroek en regenjas voor. Zelfs met een elektrische auto en zonnepanelen vind ik het niet nodig om de auto alsnog te pakken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 01:23
Reb87 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:04:
Ik heb inmiddels wat fietsen met riem getest. Onderstaand heb ik een overzicht gemaakt van mijn ervaringen. Wellicht heeft iemand er wat aan. ;)

FietsRiemVersnellingenFietshoudingVoordelenNadelen
Batavus Dinsdag ExclusiveCDN- 2021 model: Nexus 8, Gripshift
- 2022 model: Nexus 7, Grifshift
Stadsfiets- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Logge fiets
Batavus Dinsdag Exclusive PlusCDNAlfine 11, Alfine shifterStadsfiets- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Logge fiets (van Alfine 11 weinig te merken)
BMC Alpenchallenge ONECDNNexus 8, Alfine shifterZeer sportief- Gebruikte onderdelen goede kwaliteit
- Licht
- Geen verlichting
- Banden bij nat weer te glad
BSP Voyager BeltCDXNexus 8, GripshiftStadsfiets- CDX riem
- Goedkoopste fiets met CDX riem?
- Accessoires goedkoop uitgevoerd
Koga F3 4.0CDNAlfine 8, Alfine shifterSemi sportief- Licht
- Bagagedrager en accessoires ondermaats voor de prijs
- Feathershock kan problemen geven
Cube Hyde ProCDNNexus 8, Alfine shifterSportief- Scherpe prijs
- Geen verlichting & spatborden
- Goedkopere afwerking
Kalkhoff Endeavour 8CDNNexus 8, Alfine shifterSemi sportief- Degelijk
- Kwaliteit accessoires
- Scherpe prijs
Trek District 3 EquippedCDNNexus 8, GripshiftSemi sportief- Licht
- Kwaliteit accessoires

- Standaard stuur past niet bij deze fiets
Waar ben je voor gegaan?

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
De Kalkhoff. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Sinds september vorig jaar nu de 1400km gepasseerd op mijn Trek met Gates CDN riem. Wat mij opvalt is dat de schroeven in het tandwiel aan de voorzijde zijn begonnen te roesten, had ik eigenlijk niet verwacht. Verder bevalt het nog steeds super! Op Koningsdag nog een rondje van 34km gemaakt :)

De eerste schade is ook een feit, vorige week is ie omgewaaid met wind, voorspatbord krom en mis nu wat verf op de voorvork... Spatbord wat bijgesteld zodat deze weer recht staat.

@Reb87 wat is er volgens jou niet goed aan het stuur van de Trek? Ik vind 'm wat breed, was in het begin wennen.

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 29-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
timovd schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:31:
Ik krijg wel eens complimenten dat ik ergens met de fiets ben gekomen in de stromende regen. Tsja... Voor 5 kilometer pak ik niet de auto, daar heb ik een (fiets)regenbroek en regenjas voor. Zelfs met een elektrische auto en zonnepanelen vind ik het niet nodig om de auto alsnog te pakken.
Dat krijg ik ook regelmatig, bewondering dat ik met de fiets ben. Maar als het windkracht 4/5 of harder waait en/of het regent/sneeuwt dan pak ik gewoon de auto hoor. Het moet wel leuk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:54
Tweedehands is denk ik ook een best aantrekkelijke optie. Ook als je deze 1x naar een goede FM brengt om alles na te lopen. Dan ben je voor zo'n 1600 wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
StarC schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:51:
Tweedehands is denk ik ook een best aantrekkelijke optie. Ook als je deze 1x naar een goede FM brengt om alles na te lopen. Dan ben je voor zo'n 1600 wel klaar.
Met een Rohloff naaf valt dit in de categorie niet duur. Als de fiets geen schade heeft en alles goed loopt dan is het zeker de moeite waard voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mwah, voor om en nabij hetzelfde bedrag heb je een nieuwe fiets ook met riem en schijfremmen ipv velgremmen. Vind dit nou geen denderend mooi exemplaar, zie op het eerste oog veel schade en gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FastFred schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:11:
Mwah, voor om en nabij hetzelfde bedrag heb je een nieuwe fiets ook met riem en schijfremmen ipv velgremmen. Vind dit nou geen denderend mooi exemplaar, zie op het eerste oog veel schade en gekke dingen.
Ja, maar in elk geval niet met een Rohloff naaf. Die naaf is stinkend duur.
Een nieuwe fiets met die naaf zit altijd boven de 2000€, als het niet 2500€ is, en dat is dan geen ebike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wellicht ben ik wat biased omdat ik vorig jaar van 20 jaar oude nooit onderhouden Nexus 4 naaf naar een spiksplinternieuwe Nexus 8 gegaan ben maar wat is er zo bijzonder aan een Rohloff naaf? En wat moet je met 14 versnellingen op een fiets die geen mountainbike is? Ik heb er zoals gezegd 8 nu en ik gebruik 1, 2, 3 en 8 eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FastFred schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:39:
Wellicht ben ik wat biased omdat ik vorig jaar van 20 jaar oude nooit onderhouden Nexus 4 naaf naar een spiksplinternieuwe Nexus 8 gegaan ben maar wat is er zo bijzonder aan een Rohloff naaf? En wat moet je met 14 versnellingen op een fiets die geen mountainbike is? Ik heb er zoals gezegd 8 nu en ik gebruik 1, 2, 3 en 8 eigenlijk nooit.
Rohloff heeft een paar voordelen die niet noodzakelijk geldig zijn voor jou.
Hele grote range in de versnellingen, dat is vooral voordelig als je met een volgepakte fiets op vakantie gaat in de bergen.
Heel lage interne weerstand. Dat is altijd voordelig, maar geen killer argument.
Lange levensduur. Er zijn rapporten van 100k.

Of het voor jou de 1200€ extra waard is, dat is jouw keuze, ik geef het er ook niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FastFred schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:39:
Ik zou altijd wegfietsen in de 1 of 2, je wilt niet op de pedalen gaan staan, dat is niet goed voor de levensduur van de naaf. Wegfietsen in z'n 2, na een paar omwentelingen even de trapper stil, door naar de volgende versnelling tot dat je op kruissnelheid zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:29:
@Reb87 wat is er volgens jou niet goed aan het stuur van de Trek? Ik vind 'm wat breed, was in het begin wennen.
Te breed/recht (icm stuurpen), waardoor je eigenlijk niet echt lekker zit. De verkoper vertelde mij dat veel klanten ervoor kiezen om sowieso de stuurpen te vervangen voor een verstelbaar model (doen ze gratis).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OmeRobbie
Na dit hele topic helemaal te hebben doorworsteld en alle interessante fietsen in dit topic te hebben uitgeplozen, deel ik hierbij mijn verhaal.

Nu ik mijn ideale ebike (Canyon Precede On 7 met riem natuurlijk!, zie hier) heb aangeschaft, wilde ik ook mijn fitnessbike vernieuwen.

Mijn fitnessbike was een Specialized Sirrus Comp, die ik na vele racefietsen, mountainbikes in allerlei setups te hebben uitgeprobeerd, dit het ideale versnellingsmonster was voor mij vanwege de perfecte en passende geometrie. Ik heb met verschillende fietsen ondervonden dat de juiste geometrie echt de basis is waarop je een fiets moet kopen, de rest kan je in theorie allemaal vervangen en eromheen bouwen.

Maandenlang heb ik gezocht naar een fiets met de volgende eisen:
  • licht frame (de Sirrus is afkomstig van een raceframe en heeft nauwe relaties met de Specialized Roubaix die erom bekend staat als de ideale mix tussen comfort (belgische kasseien!) en snelheid.
  • riemaandrijving! ik was de derailleur best een beetje zat, en het is echt waar: een derailleur die je niet schoonmaakt loopt minder efficient als dat waar ze om bekend staan
  • minimaal Nexus of Alfine 8... daaronder heb je of te weinig versnellingen en de Nexus 5 of 7 kun je beter overslaan zegt iedereen
  • en racy versnellingsmonster maar wel met dikke banden, liefst >40mmm of zelf 50mm. Met mijn oude fiets was ik immers in notime op de 25/26km/u... genoeg om met een ebike toertjes te gaan doen
En natuurlijk moet ie er fraai uitzien. Ieder zijn ding: maar ik vind die Koga F3 en de Trek District niet mooi...
Wat me enorm verbaast, ook na doorlezen van dit topic: je hebt niet heel veel keus..
De Sensas, Stevens,

Dan kom je eigenlijk al heel gauw uit op Cube Hyde Race, Cube Editor, de BMC Alpenchallenge,,,

Wat wil het toeval: op mijn vriend marktplaats staat er zowaar 1 te koop, en nog in de buurt ook! En ook nog eens de laatste versie (2016, daarna zijn gestopt).
Deze week opgehaald en.. wauw wat een beaty maar ondertussen ook beest!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUIeyJOw6iFmjoAayHEjYA4pAYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH4gaPJmcgGN70Qn9SwjYMwI.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal af met toponderdelen zoals een Alfine 11 versnelling, SuperNova verlichting en Shiman naafdynamo, anonieme spatborden met bagagedragers... En wat ziet die kleur er in het echt vele malen mooier uit dan op een foto..

Enige nadeel was dat de wielnaaf 16" is... hele afwijkende maat maar het ziet er naar uit dat ik max 35mm banden er in kan doen. Als deze al niet met de spatborden in conflict komen... Ik had hiervoor de 35mm Schwalbe Kojaks en die waren toch echt een stuk comfortabeler. Binnenkort langs de FM...

Als iemand een beeld of antwoord heeft op de volgende vragen, verneem ik dat graag:
  1. waarom is deze markt zo dun? Ik vind het aanbod echt tegenvallen. Is dat omdat iedereen naar een ebike gaat?
  1. Waarom is Specialized eigenlijk gestopt destijds? Ze maken nog wel commuters en fitnessbikes maar alleen met derailleur...
Specialized maakt om de een of andere reden geen fitnessbikes met riemaaandrijving meer... Met wat Internet speurwerk heb ik gevonden dat ze in 2012 een hele mooie en dure fiets op de markt hadden gezet: de Specialized Source 11... Voor €2200.. de reviews waren laaiend enthousiast maar de prijs was men iets minder bilij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@OmeRobbie Wat bedoel je precies met 16" naven? Ik heb ook een Source 11 disc gehad (een iets oudere) en die had toch echt hele normale wielen en geen afwijkende maat. Het is ook geen echte fitnessbike, maar meer een alleskunner die gericht is op woon-werk verkeer en licht vakantiewerk. Zelf had ik er Vittoria Revolution Tech banden om gelegd en dat beviel mij erg goed.

De markt voor dit soort fietsen is vooral dun wanneer je het als fitnessbike wilt benaderen. Een riemaandrijving is daarvoor al snel te zwaar en duur en dan wordt er voor een derailleursysteem gekozen.

Voor Specialized zal dat ook de reden zijn, mede omdat zij fietsen voor de wereldmarkt maken. Daar zijn derailleurs interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@OmeRobbie
Mooie fiets, maar kijk eens rond, en je ziet dit type fietsen echt heel weinig rond rijden.
Ik denk dat de fabrikant keuzes gemaakt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Aziraphale schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:46:
@OmeRobbie Wat bedoel je precies met 16" naven? Ik heb ook een Source 11 disc gehad (een iets oudere) en die had toch echt hele normale wielen en geen afwijkende maat. Het is ook geen echte fitnessbike, maar meer een alleskunner die gericht is op woon-werk verkeer en licht vakantiewerk. Zelf had ik er Vittoria Revolution Tech banden om gelegd en dat beviel mij erg goed.

De markt voor dit soort fietsen is vooral dun wanneer je het als fitnessbike wilt benaderen. Een riemaandrijving is daarvoor al snel te zwaar en duur en dan wordt er voor een derailleursysteem gekozen.

Voor Specialized zal dat ook de reden zijn, mede omdat zij fietsen voor de wereldmarkt maken. Daar zijn derailleurs interessanter.
@Aziraphale de velgbreedte is 16mm (tikfoutje |:( ), een hele afwijkende maat. Sowieso is de wiel eigen productie, waar verder niets van is achter te halen. De meeste wielen zijn of 15mm of 17mm. Ik wil juist wat comfy banden erop zetten, de 32mm die er nu op zit rijden wel ok maar ik wil testen welke band de beste snelheid (gewicht, rolweerstand) en comfort biedt. En dan zit ik te denken aan rond de 40mm…

De fitness bike markt is inderdaad een beetje van alles wat: urban-racefiets-gravelbike ineen… zo licht en zo snel mogelijk maar dan wel met praktische zaken (spatbord, dragers, verlichtig, standaard) en ook nog eens dikke gravelbanden eronder….

Toch was ik hiernaar op zoek en begrijp niet dat er geen markt voor is, als ik de Cube Hyde Race/Editor zie… die kun je kaal rijden (is dan 11,5kg) of gewoon aankleden tot stadsfiets of zelfs reisfiets. Ik zie veel toekomst voor dit soort analoge fietsen: licht raceframe als basis dat voor gravelbikes, fitnessbikes is te gebruiken
en riemaandrijving mogelijk maakt. Deze online aanbieden en af te monteren met jouw keuze.

De markt is nu klein en nog in overgang maar ik denk dat de riem steeds meer aan populairiteit gaat winnen, komen steeds meer versnellingsnaven voor en de frames om dit mogelijk te maken worden ook steeds gangbaar.
Vandaar dat ik me verbaas dat de markt zo klein nog en niet zo snel ontwikkelt (de techniek bestaat al een tijd).

Maar ik zal direct toegeven: zo zie ik het maar de markt bepaalt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Tommie12 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:30:
@OmeRobbie
Mooie fiets, maar kijk eens rond, en je ziet dit type fietsen echt heel weinig rond rijden.
Ik denk dat de fabrikant keuzes gemaakt heeft.
Ja helaas heeft Specialized de keuze gemaakt… ook de BMC Alpenchallenge is volgens mij niet een doorslaand succes, wat ik ook niet snap… ik vind het zulke mooie fietsen die je uiteraard naar smaak dan kunt aanpassen….

Misschien zelf iets beginnen, want mijn verbazing is ook dat dit soort fietsen zo makkelijk op de 25km per uur zitten, dat een €4000 ebike van de zotte is als het je gaat om snelheid/ecceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
OmeRobbie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:21:
[...]

Ja helaas heeft Specialized de keuze gemaakt… ook de BMC Alpenchallenge is volgens mij niet een doorslaand succes, wat ik ook niet snap… ik vind het zulke mooie fietsen die je uiteraard naar smaak dan kunt aanpassen….

Misschien zelf iets beginnen, want mijn verbazing is ook dat dit soort fietsen zo makkelijk op de 25km per uur zitten, dat een €4000 ebike van de zotte is als het je gaat om snelheid/ecceleratie.
Fitness en ebikes hebben een totaal andere doelgroep, die kan je echt niet met elkaar vergelijken.

Als jij zo makkelijk 25 trapt, dan ben je zeker niet de doelgroep voor een ebike.
Maar probeer die 20-25 eens aan te houden op een stevige helling….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Tommie12 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:36:
[...]

Fitness en ebikes hebben een totaal andere doelgroep, die kan je echt niet met elkaar vergelijken.

Als jij zo makkelijk 25 trapt, dan ben je zeker niet de doelgroep voor een ebike.
Maar probeer die 20-25 eens aan te houden op een stevige helling….
Als je het zwart-wit bekijkt en marktonderzoek heb je gelijk dat het andere doelgroepen zijn.

Maar... "totaal" anders vind ik enigszins overdreven. Ik zie hier zat pubers en ken een grote pubers (volwassen racefiets kerels) met een VanMoof S3 die prima ook zelf kunnen trappen maar daar niet altijd zin in hebben. En die hebben ook nog andere gewone fietsen voor het sporten of gewoon als stadsbarrel voor het stappen.

En ik wil ook zeker niet een ebike met een fitnessbike vergelijken (hoewel ook daar wat voor valt te zeggen). Ik bekijk het vanuit het perspectief van de klant, de berijder.

De ebike evolueert voor veel mensen (niet alle) in een "erbij fiets" voor als je niet naar je werk met nat ruggetje wilt aankomen. Of als je op een winderige dag toch de ebike pakt naar het centrum 5km verderop ipv de auto.
Maar er zijn ook genoeg dagen dat je ook op een snelle fitnessbike rijdt. En dan kun je combi ebike en fitnesbike ritjes maken met de vrienden/familie. En ja een steile heiling met een gewone fiets is de 21-25km pu lastig maar is ook niet een doel op zich. De lage versnellingen maken het eenvoudiger om te klimmen.

Daar verbaas ik me over dat deze markt zo dun gezaaid is. En dan neem ik mezelf als berijder als voorbeeld en weet ik zeker dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 10-05 13:01

BertV

Handgemaakt

Ik trap ook makkelijk 25 op mijn Cube Editor (zonder wind tegen en/of bergop) maar daarnaast heb ik een Speed Pedelec (45km/u) voor woon-werk.

Ik was 6 jaar geleden al helemaal om na een ritje op een geleende 25-Ebike.

Als de afstand kleiner zou zijn was ik misschien gegaan voor een 25-ebike.
Geen helm, geen verzekering, goedkoper, je mag overal op het fietspad.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 04-05-2022 09:05 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
OmeRobbie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Als je het zwart-wit bekijkt en marktonderzoek heb je gelijk dat het andere doelgroepen zijn.

Maar... "totaal" anders vind ik enigszins overdreven. Ik zie hier zat pubers en ken een grote pubers (volwassen racefiets kerels) met een VanMoof S3 die prima ook zelf kunnen trappen maar daar niet altijd zin in hebben. En die hebben ook nog andere gewone fietsen voor het sporten of gewoon als stadsbarrel voor het stappen.

En ik wil ook zeker niet een ebike met een fitnessbike vergelijken (hoewel ook daar wat voor valt te zeggen). Ik bekijk het vanuit het perspectief van de klant, de berijder.

De ebike evolueert voor veel mensen (niet alle) in een "erbij fiets" voor als je niet naar je werk met nat ruggetje wilt aankomen. Of als je op een winderige dag toch de ebike pakt naar het centrum 5km verderop ipv de auto.
Maar er zijn ook genoeg dagen dat je ook op een snelle fitnessbike rijdt. En dan kun je combi ebike en fitnesbike ritjes maken met de vrienden/familie. En ja een steile heiling met een gewone fiets is de 21-25km pu lastig maar is ook niet een doel op zich. De lage versnellingen maken het eenvoudiger om te klimmen.

Daar verbaas ik me over dat deze markt zo dun gezaaid is. En dan neem ik mezelf als berijder als voorbeeld en weet ik zeker dat
Ik ken vrij goed de belgische fietsfabrikant Norta.
Die hadden ook een paar lichte semi snelle fietsen in hun gamma met een mooi frame en dunne bandjes.
Maken ze niet meer....

De verkoop is in een paar jaar veranderd naar 70% ebikes, de rest zijn grotendeels wat wij hier noemen de "communiefietsen". Dat zijn de fietsen die 12-jarigen (hun eerste grote fiets) krijgen als ze de lagere school verlaten.
Norta maakt geen racefietsen of gravelbikes.

Hetzelfde verhaal bij mijn FM. Gewone fietsen vrijwel enkel voor tieners, daarboven kopen mensen ebikes, mountainbikes, racefietsen, en dan heb je nog de niche van vakantiefietsen zoals Santos.
Als een niche te klein wordt...
Daarenboven, als je beperkt bent in de leveringen en capaciteit, dan maak je wat je zeker verkocht krijgt, en niet wat weken in de winkel blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Laatst online: 15:47
sjroorda schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:31:
[...]

Bij mij (Koga F3 6.0, net 4 jaar oud, 27.500km) zo goed als niets buiten regulier onderhoud (banden, remblokken, remschijven, net vorige maand de riem voor de 1e keer). Het enige wat ik doe is hem eens in de zoveel tijd met de tuinslang afspuiten en daarna met een doek goed schoon maken.

Oké, niet helemaal eerlijk: binnen het eerste jaar binnensnoertje naar achterlamp gebroken in de voorvork, onder garantie gerepareerd, en sinds meer dan een jaar is het rubber rondom mijn voorvorkvering over de hele omtrek gescheurd. Staat al meer dan een jaar in backorder maar Koga levert niet. Ducktape doet het vooralsnog, maar ziet er wel minder uit.
Om mijzelf te quoten: er komt serieuzer onderhoud aan :'(. Sinds enige tijd heb ik een vervelend getik / tikkend geluid bij elke omwenteling van mijn trappers. Ik vermoedde een gebroken kogeltje in de trapas, maar ik kon dat bij stilstand niet verifiëren. Langs de fietsenmaker gegaan en wat blijkt: niet alleen de riem slijt, maar ook de tandwielen. Als gevolg hiervan 'schiet' de riem elke keer een beetje uit het tandwiel, wat het getik veroorzaakt.

Ik heb de tandwielen vergeleken met nieuwe en inderdaad: vlijmscherp aan het worden... Jammer dat dat in oktober bij het vervangen van de riem niet is opgemerkt.

Anyway, begroting is (incl. opnieuw nieuwe riem) €400-€450. Balen, maar nog vervelender is dat vanwege alle wereldwijde leverproblemen dit vermoedelijk pas eind van het jaar, tot mogelijk zelfs februari, geleverd kan worden :(.

Elke keer op de fiets ben ik ergens ver in mijn achterhoofd bang dat ik mijn riem aan gort trap - wat dan? Heb geen alternatieve fiets om naar kantoor te gaan (40km enkele reis).

Maar ja, we gaan vrolijk door, blijkt dat na een regenbuitje het tikkende geluid spontaan weg is. (Ditzelfde weet ik van het piepende geluid dat je soms hebt - bidonnetje erover en hij is weer stil.) Lekker doorfietsen en niet teveel aan denken! Ik meld me wel weer hier als ik een update heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
sjroorda schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Om mijzelf te quoten: er komt serieuzer onderhoud aan :'(. Sinds enige tijd heb ik een vervelend getik / tikkend geluid bij elke omwenteling van mijn trappers. Ik vermoedde een gebroken kogeltje in de trapas, maar ik kon dat bij stilstand niet verifiëren. Langs de fietsenmaker gegaan en wat blijkt: niet alleen de riem slijt, maar ook de tandwielen. Als gevolg hiervan 'schiet' de riem elke keer een beetje uit het tandwiel, wat het getik veroorzaakt.

Ik heb de tandwielen vergeleken met nieuwe en inderdaad: vlijmscherp aan het worden... Jammer dat dat in oktober bij het vervangen van de riem niet is opgemerkt.

Anyway, begroting is (incl. opnieuw nieuwe riem) €400-€450. Balen, maar nog vervelender is dat vanwege alle wereldwijde leverproblemen dit vermoedelijk pas eind van het jaar, tot mogelijk zelfs februari, geleverd kan worden :(.

Elke keer op de fiets ben ik ergens ver in mijn achterhoofd bang dat ik mijn riem aan gort trap - wat dan? Heb geen alternatieve fiets om naar kantoor te gaan (40km enkele reis).

Maar ja, we gaan vrolijk door, blijkt dat na een regenbuitje het tikkende geluid spontaan weg is. (Ditzelfde weet ik van het piepende geluid dat je soms hebt - bidonnetje erover en hij is weer stil.) Lekker doorfietsen en niet teveel aan denken! Ik meld me wel weer hier als ik een update heb :).
Spuit er al maar eens wat siliconenspray op.
Niet te veel zorgen over een riem die zou breken, dat gebeurt vrijwel nooit. Bij de ergste slijtage komen er een paar tanden los.

Wel gek dat Gates niet een paar onderdelen apart houdt voor de 'wisselmarkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 08-05 18:55
Heb maar beperkte ervaring met ebikes, maar wat ik merk is dat als je de hulp aanzet je ook gelijk heel erg merkt, en eigenlijk zelf bijna niks meer hoeft te doen. Mijn vrouw gaat nu wat vaker met de fiets naar het station, en dan is de extra snelheid wel welkom, maar als ik er dan mee ga fietsen zou ik graag een tussenstandje hebben die meer voelt als "wind mee" dan "orkaan mee". Bestaat dat ook?
Als ik google gebruik ik niet de juiste termen merk ik, dat gaat meer over instap. Of ze geven juist aan hoe veel het helpt, maar dat wil ik juist niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
sjroorda schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Even kijken naar de lengte en het type riem en dan online zoeken. Bike-Components.de heeft nog wel bepaalde types op voorraad. Lijkt me dat in dit geval er toch wel met de FM te overleggen valt dat je zelf de onderdelen levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zebby schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:44:
Heb maar beperkte ervaring met ebikes, maar wat ik merk is dat als je de hulp aanzet je ook gelijk heel erg merkt, en eigenlijk zelf bijna niks meer hoeft te doen. Mijn vrouw gaat nu wat vaker met de fiets naar het station, en dan is de extra snelheid wel welkom, maar als ik er dan mee ga fietsen zou ik graag een tussenstandje hebben die meer voelt als "wind mee" dan "orkaan mee". Bestaat dat ook?
Als ik google gebruik ik niet de juiste termen merk ik, dat gaat meer over instap. Of ze geven juist aan hoe veel het helpt, maar dat wil ik juist niet!
Natuurlijk, dat kan perfect als je een fiets hebt met een krachtsensor.
Ga eens kijken op de Bosch ebike site: https://www.bosch-ebike.com/be/

Kort gezegd, je kan de ondersteuning in 4 standen zetten tussen ECO, TOUR, SPORT en TURBO.
ECO geeft je 50% van je eigen kracht er bij
TOUR verdubbelt je eigen kracht.
SPORT en TURBO zitten in de buurt van Storm mee en Orkaan mee.
De meeste mensen rijden in ECO of TOUR en dat geeft nog altijd een goed fietsgevoel.

Andere merken met middenmotor zijn gelijkaardig.

Sommige goedkope ebikes hebben enkel een rotatiesensor, en die geven gewoon een vast vermogen afhankelijk van de stand. Op sportstand is het dan inderdaad gewoon beentjes draaien en rijden.

Maar je moet dat gewoon zelf ervaren. Maak een proefrit van minstens een 5-tal kilometer en liefst met hier en daar een helling, dan voel je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:54
@sjroorda, ik weet dat mijn FM bij het laatste onderhoud aan mijn fiets het kettingblad heeft gedraaid, juist ivm het verlengen van de levensduur van het tandwiel en de riem. Geen idee wat er precies gedraaid is en of dat ook bij de CDX kan (ik heb nog een oude CDC riem), maar mogelijk is dat nog een optie. Als je voor dat geld zo lang moet wachten kan je ook eens bij andere FM informeren of het daar niet sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Laatst online: 15:47
Aziraphale schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Even kijken naar de lengte en het type riem en dan online zoeken. Bike-Components.de heeft nog wel bepaalde types op voorraad. Lijkt me dat in dit geval er toch wel met de FM te overleggen valt dat je zelf de onderdelen levert.
Dank voor je tip. Deze winkel heeft degene die ik heb niet op voorraad, maar heb wat verder gezocht. Bijna overal uitverkocht, soms een 8-10 weken levertijd. 1 zaak met "op voorraad" gevonden, maar die moet ik voor de zekerheid even mailen (en met de fietsenmaker checken of het idd de juiste zijn - zoveel types!)
StarC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:43:
@sjroorda, ik weet dat mijn FM bij het laatste onderhoud aan mijn fiets het kettingblad heeft gedraaid, juist ivm het verlengen van de levensduur van het tandwiel en de riem. Geen idee wat er precies gedraaid is en of dat ook bij de CDX kan (ik heb nog een oude CDC riem), maar mogelijk is dat nog een optie. Als je voor dat geld zo lang moet wachten kan je ook eens bij andere FM informeren of het daar niet sneller kan.
Bij het zoeken kwam ik deze tip ook tegen, maar ook dat vaak de hele set tegelijk vervangen wordt. Zal ik in het vervolg zeker op letten. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik ben ook aan het kijken naar een Belt-fiets. Kwam inderdaad uit op de mooie Trek District 3 (of 4). En hier meteen een vraag over. De 3 heeft een CDN en daarmee ook een draai-versnellingsbak op het stuur zeg maar.
De 4 (en CDX) had zo`n versnellingsding met 2 hendels voor duim en wijsvinger.
Ik vind die eerste véél fijner. Je kan dan makkelijk van 6 naar 1 schieten als je moet remmen of andersom als je echt snel optrekt. 1 meneer zei dat de CDX niet samen kon met de draai-bak (om hem maar even zo te noemen, geen idee hoe dat heet). Is dat zo? Of kan ik later op de District 3 ook een CDX-belt stoppen?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Je kan een CDN altijd vervangen door CDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
CDX kan prima met Gripshift, het punt is de Alfine naaf t.o.v. de Nexus naaf. Alfine wordt standaard met een een trigger-shifter geleverd, waarmee je overigens heel snel kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Thanks!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OmeRobbie
Kleine update van mijn tune&tweak activiteiten op mijn al bijna perfecte droomfiets: de op marktplaats aangeschafte Specialized Source 11 had al bijna alles wat ik wilde maar toch.. soms bekruipt je het gevoel van meer, mooier, beter en eigener maken…

Doel is de ultieme fitnessbike die heerlijk trapt en snel accelereert tot snelheden van 30km of iets meer… Snelheid, cadans en hartsensor moet door een praktische fietscomputertje en de iphone (Cyclemeter) voor uitgebreidere info en trainingen, kunnen worde uitgeleze.
Maar het dient ook als praktische, comfortabele en stijlvolle urbanbike.. dus: zo goed als onderhoudsvrij, goede verlichting, spatborden en een rekje voor een Ortlieb 3.1 tas voor de boodschapjes, sportspullen of picnic/stranddingetjes…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOz1AI14utxaNdRtcNP1XYaZLR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meSRNnyVqg3fpiDuDWAS9sZv.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerst heb ik de banden onder handen genomen.. ik wilde 35mm bandjes voor extra comfort maar ben uiteindelijk gezwicht voor de Conti GP5000 met contrastrerende bruine kleur in 28mm. Dit draagt denk ik het meest bij id snelheid en acceleratie, wat gaat dat snel! Ook is gewicht hiermee een flink stuk lager.

Verder heb ik op marktplaats de Specialized CG-R verende zadelpen van carbon gescoord. Dit geeft veel comfort op de klinkerweggetjes en de 30cm stoieptegeltjes fietspaden. Heel blij mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y0p5vHs7hVcFTsC1VZc2xAOT5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ0tQRlWYER7ld4s1nk3qJ6N.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de cockpit was ik op zoek naar een eenvoudig computertje die me inzicht verschsft hoe snel ik ga, welke cadans ik rij en als ik train evt met hartslag.. Daar zijn niet zoveel mogelijkheden zeg, dat viel tegen. Na een omzwerving en gedoe met computertjes waarbij ANT+ en BT niet goed samenwerken, heb ik in het fietscomputer topic iemand gevonden die @Tinusvolkel exact over had, wat ik zocht: de Bontrager Ridetime.
Want ik wil voorlopig de iPhone (en Applewatch) en Cyclemeter gebruiken voor mijn traiingen. Ik was al tevreden met de Quadlock dus heb ik die er ook op geplaatst…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H_gKpAJRzmvBYJvQ2MxAA1YXlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTPiWhfNUjoaawXyGruhsYQV.jpg?f=fotoalbum_large
Tot slot heb ik wegens pure esthetische argumenten een Brooks C17 zadel en bijbehorende Cambium comfort handvaten erop gezet… de originele Specialized barends zijn eigenlijk niet echt fraai meer… daar begon het mee dat ik andere handvaten wilde. Nog even de leren Brooks Swift in combi met de Brooks slender overwogen maar dat druist dan weer in tegen mijn onderhoudsvrije wens… Het c17 zadel zit heerlijk. Met de rechte cambium handvaten ga ik wel een comfortniveau omlaag, maar ze zijn zooo mooi!!

Ik heb nog 2 uitbreidingen op het schema staan:
* omdat ik gekozen heb voor 28mm bandjes en nu wat minder comfortabele handvaten heb (wel mooiere) ga ik volgende week een Redshift Schockstem verende stuurpen ophalen (marktplaats). Niet dat ik veel gestuiter nu ervaar (de 28mm bandjes rij ik met lage druk en de zadelpen doet ook zijn werk) maar gewoon het idee dat ik zo comfortabel en snel mogelijk techniek in de fiets wil hebben (je bent en blijf toch een nerd en tweaker 8) )
* ik ga oefenen met innerbar ends van SQL labs als je >30km pu rijdt is een aerodynamische houding prettiger om door de wind te snijden. Ik verwacht en hoop een smallere houding (40cm) en te rijden als je in de hoods zit op een een beugelstuur.

Dan ben ik uitgetweaked! Of toch nog een carbon stuurtje van Amazon/Ali!? Ik moet zeggen dat een mieuw project zich aandient (de ultieme gravel/road bike combi)…

Ik blijf me verbazen dat deze categorie niet populair is op dit moment. Als ik naar bijv. Schindelhauer of de Canyon commuter kijk of andere coole urbanbikes, dan snap ik de hype voor urban ebikes niet zo goed. Je bent echt net zo snel op de 25km pu als een ebike. Alleen de zweetruggetjes als je elke dag naar je werk moet fietsen, die snap ik wel.

Is aardig rustig in dit topic: iedereen aan het fietsen? :*) 8) :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Tja, als ik het leger van de ebike rijders zie, dan zijn dat voor 95% mensen die het motortje gebruiken om de leunstoelhouding van thuis op de fiets voort te zetten, torenhoog stuur en half krom weggezakt, inefficienter kan het gewoon niet.
Zou men iets sportiever gaan zitten (in tegenstelling tot wat men denkt beter voor de rug) dan kon je die 10 kg elektriek + accu thuislaten,zo'n ding woog dan weer gewoon 16 kg zoals vroeger.

PS, mijn stadsfiets is een 40 jaar oude Raleigh Nova, met 5 speed Shimano Positron, weegt 15 kg, en daarmee rij ik alles op een gewone Ebike moeiteloos voorbij, ik ben helemaal genezen van loodzware en zwaartrappende versnellingsnaven, daarom geen riem helaas.

PS2 ik ben 69, wel 10000 p.j. op de race fiets....

[ Voor 26% gewijzigd door Keezx op 14-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@OmeRobbie De inner barends had ik op mijn Source 11 ook en zijn zeker een aanrader, maar mijn huidige Denham stuur vind ik nog net wat beter. Voordeel daarvan is dat de hoorns (voor mij) ongeveer op dezelfde breedte als de ergopowers op mijn racefiets staan en dat vind ik ideaal.

Verder ziet het er strak uit, mooi fietsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:22:
@OmeRobbie De inner barends had ik op mijn Source 11 ook en zijn zeker een aanrader, maar mijn huidige Denham stuur vind ik nog net wat beter. Voordeel daarvan is dat de hoorns (voor mij) ongeveer op dezelfde breedte als de ergopowers op mijn racefiets staan en dat vind ik ideaal.

Verder ziet het er strak uit, mooi fietsje!
Heb je een fotootje van die Denham? En was die nu op je Source 11?
Ik heb ook nog aantal mini-aerostuurtjes gezien maar twijfel of dat er beetje uit gaat zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:22:
Je hebt helemaal gelijk! Is toch bizar hoe groot, zwaar en complex die ebikes zijn… en dan stoppen bij 25kmpu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
https://www.justpedal.nl/...lee-denham-318-stuur.html

Dit is hem. Ik had hem niet op de Source, maar heb hem nu op mijn Koga. Er zijn overigens wel meer van dit type sturen te vinden en het voordeel is dat je het rechte stuur ook nog hebt om wat rechterop te rijden. Ik vind zelf een racestuur op een stadsfiets helemaal niks, dus voor mij is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:35:
https://www.justpedal.nl/...lee-denham-318-stuur.html

Dit is hem. Ik had hem niet op de Source, maar heb hem nu op mijn Koga. Er zijn overigens wel meer van dit type sturen te vinden en het voordeel is dat je het rechte stuur ook nog hebt om wat rechterop te rijden. Ik vind zelf een racestuur op een stadsfiets helemaal niks, dus voor mij is het ideaal.
Wow, net dit videootje gezien over dit stuur en eigenlijk ook over de hele fiets van Denham.

Dat lijkt me ook een mooi project: de ideale vakantie of tourfiets samenstellen. Dan kom je met Rohloff, zo’n stuur, die bandjes, dynamo etc. Erg dicht id buurt. Wat een mooie fiets!
Enige nadeel is: een vakantiefiets staat nog een stuk verder af van mijn fitness/urban fiets, wat al op aantal punten compromis is… en benalngrijker: ik ben geen vakantiefietser… vind alleen de tech die wordt ontwikkeld prachtig! Misschien een idee voor mijn volgende project (gravelbike - roadbike combi)
Dat stuur met stuurlint al die 5 handposities lijkt me ideaal! De grips zijn langer dan een innerbar.
Ik denk alleen niet dat het fraai zal staan met de Source11.. De innerbars weet ik ook niet of dat mooier wordt maar die kan ik er altijd afhalen of doorverkopen als ik het zat bent…

[ Voor 10% gewijzigd door OmeRobbie op 15-06-2022 05:40 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste