Kleine update van mijn tune&tweak activiteiten op mijn al bijna
perfecte droomfiets: de op marktplaats aangeschafte Specialized Source 11 had al bijna alles wat ik wilde maar toch.. soms bekruipt je het gevoel van meer, mooier, beter en eigener maken…
Doel is de ultieme
fitnessbike die heerlijk trapt en snel accelereert tot snelheden van 30km of iets meer… Snelheid, cadans en hartsensor moet door een praktische fietscomputertje en de iphone (Cyclemeter) voor uitgebreidere info en trainingen, kunnen worde uitgeleze.
Maar het dient ook als praktische, comfortabele en stijlvolle
urbanbike.. dus: zo goed als onderhoudsvrij, goede verlichting, spatborden en een rekje voor een Ortlieb 3.1 tas voor de boodschapjes, sportspullen of picnic/stranddingetjes…
Allereerst heb ik de banden onder handen genomen.. ik wilde 35mm bandjes voor extra comfort maar ben uiteindelijk gezwicht voor de Conti GP5000 met contrastrerende bruine kleur in 28mm. Dit draagt denk ik het meest bij id snelheid en acceleratie, wat gaat dat snel! Ook is gewicht hiermee een flink stuk lager.
Verder heb ik op marktplaats de Specialized CG-R verende zadelpen van carbon gescoord. Dit geeft veel comfort op de klinkerweggetjes en de 30cm stoieptegeltjes fietspaden. Heel blij mee!
Voor de cockpit was ik op zoek naar een eenvoudig computertje die me inzicht verschsft hoe snel ik ga, welke cadans ik rij en als ik train evt met hartslag.. Daar zijn niet zoveel mogelijkheden zeg, dat viel tegen. Na een omzwerving en gedoe met computertjes waarbij ANT+ en BT niet goed samenwerken, heb ik in het fietscomputer topic iemand gevonden die @
Tinusvolkel exact over had, wat ik zocht: de Bontrager Ridetime.
Want ik wil voorlopig de iPhone (en Applewatch) en Cyclemeter gebruiken voor mijn traiingen. Ik was al tevreden met de Quadlock dus heb ik die er ook op geplaatst…
:strip_exif()/f/image/vTPiWhfNUjoaawXyGruhsYQV.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot heb ik wegens pure esthetische argumenten een Brooks C17 zadel en bijbehorende Cambium comfort handvaten erop gezet… de originele Specialized barends zijn eigenlijk niet echt fraai meer… daar begon het mee dat ik andere handvaten wilde. Nog even de leren Brooks Swift in combi met de Brooks slender overwogen maar dat druist dan weer in tegen mijn onderhoudsvrije wens… Het c17 zadel zit heerlijk. Met de rechte cambium handvaten ga ik wel een comfortniveau omlaag, maar ze zijn zooo mooi!!
Ik heb nog 2 uitbreidingen op het schema staan:
* omdat ik gekozen heb voor 28mm bandjes en nu wat minder comfortabele handvaten heb (wel mooiere) ga ik volgende week een Redshift Schockstem verende stuurpen ophalen (marktplaats). Niet dat ik veel gestuiter nu ervaar (de 28mm bandjes rij ik met lage druk en de zadelpen doet ook zijn werk) maar gewoon het idee dat ik zo comfortabel en snel mogelijk techniek in de fiets wil hebben (je bent en blijf toch een nerd en tweaker

)
* ik ga oefenen met innerbar ends van SQL labs als je >30km pu rijdt is een aerodynamische houding prettiger om door de wind te snijden. Ik verwacht en hoop een smallere houding (40cm) en te rijden als je in de hoods zit op een een beugelstuur.
Dan ben ik uitgetweaked! Of toch nog een carbon stuurtje van Amazon/Ali!? Ik moet zeggen dat een mieuw project zich aandient (de ultieme gravel/road bike combi)…
Ik blijf me verbazen dat deze categorie niet populair is op dit moment. Als ik naar bijv. Schindelhauer of de Canyon commuter kijk of andere coole urbanbikes, dan snap ik de hype voor urban ebikes niet zo goed. Je bent echt net zo snel op de 25km pu als een ebike. Alleen de zweetruggetjes als je elke dag naar je werk moet fietsen, die snap ik wel.
Is aardig rustig in dit topic: iedereen aan het fietsen?