Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 14 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:47
PvT.Arj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:28:
Bedankt voor de reacties @Aziraphale en @Tommie12! Ik had sterke behoefte aan even wat bevestiging :)
Ik ga de fietsenmaker morgen maar even bellen om door te geven dat ze de componenten kunnen bestellen.
Over de trapas ga ik ook nog even vragen, maar ik vraag me af hoe flexibel ze zijn.
In principe zullen ze, indien leverbaar, moeten monteren wat jij wilt, lijkt me.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zampok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05-2023
Belasting schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:46:
Update1: Ha bewuste kopers. Ik heb de Giant CS1 getest en eea upgedate in bovenstaand overzicht. Al met al neig ik naar de Giant, dan wel de CS2 versie. De CS2 haalt de voor mij "nutteloze" extras weg, en komt dan op een prijs van 1.199 uit. Gunstig prijsje voor een gunstige fiets? De Batavus kan ik nu geen pluspunten voor verzinnen. Ik hoop nog ergens een Cube te kunnen uitproberen.
Heb nu zelf een Giant Anytour CS2 alweer een week, was na een proefritje meteen verkocht. Dus ik dacht post hier even met mijn ervaring tot nu toe. Heb er nu al 140km op zitten na een week tijd. Zeer lichte fiets, waar je heel makkelijk rechtop of in een sportievere houding kan zitten voorover. Laatste, zo zit ik. De lekkerste versnelling vindt ik niet de 5e(direct drive), maar de 6e. Waar ik rustig 22~23km/uur op fiets, langer dan een uur. 6e is nog heel licht voor mij, is maar net wat je conditie en kracht toe laat. Had ook een stuk van ongeveer 1600 meter lichte wind mee. Kon toen in de 8e versnelling fietsen met 34 km/uur. Dan laat je alle elektrische fietsen makkelijk achter je. Versnelling 1-3 zijn veels te licht, althans hier in het noorden zonder bergen. Heb hem 1x in de 4e gezet, brug over en wind tegen. 5e versnelling voelt beetje raar, want met normaal cadans ga je dan 18km/h...voelt te langzaam. Met wind tegen is die prima.

Verder heb ik 2 fietstassen achter, dus dat zal wel niet meehelpen met de snelheid. De prijs voor dit type fiets is vrij laag, dus aantrekkelijk. Geen voorvork onderhoud en verende zaldelpen kan eruit. Ondanks dat fiets het bezonder prettig door de vrij brede Giant banden die eronder zitten. Lijkt me erg onderhoud vrije fiets. Wanneer alles versleten is, CDX materiaal erop zoals als al eerder werd aangegeven. Kwa schakelen hou ik ook meer van de nexus8 dan alpine8, en de kleur ash blue is veel mooier dan de grijze CS1 die duurder is. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Mochten er nog vragen zijn over de Giant CS2, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Welke fiets had je voor de Giant Anytour CS2? Merk je heel veel verschil in fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zampok
jee_r schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:08:
Welke fiets had je voor de Giant Anytour CS2? Merk je heel veel verschil in fietsen?
Had een oude zware Batavus Tricolore stadsfiets, 3x8 Shimano Aviolo gears. 24 versnellingen, waarvan ik 3 gebruikte ofzo. Altijd gedonder met de derailleur ketting en versnellingen, veel slijtage. Daarom wou ik nu riem. Gemiddelde snelheid is ook iets van 3-4km/h hoger nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 16:41
Vraagje: ik heb een gudereit premium 11 Evo, nu merk ik dat sinds kort de riem piept bij het stevig wegtrappen en in de hogere versnellingen. Ook heb ik het idee dat bij het schakelen naar de 6 en 7 ik iets door trap, alsof hij in de versnelling moet "vallen". Ik heb de riem al met water en Dreft schoongemaakt maar dat lijkt geen verschil te maken.

Nu lees ik in het topic het een en ander over dat het wellicht te maken heeft met dat de band te slap staat of dat er wellicht een snubber gemonteerd moet worden? Ik vroeg me af of iemand in dit topic deze problemen herkent en wat daar de oplossing was.

Ik ga vanmiddag even langs de fietsenmaker voor m'n eerste check dus ik zal het daar ook aankaarten, maar hier in het topic zit ongetwijfeld veel kennis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
bcome schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:20:
Vraagje: ik heb een gudereit premium 11 Evo, nu merk ik dat sinds kort de riem piept bij het stevig wegtrappen en in de hogere versnellingen. Ook heb ik het idee dat bij het schakelen naar de 6 en 7 ik iets door trap, alsof hij in de versnelling moet "vallen". Ik heb de riem al met water en Dreft schoongemaakt maar dat lijkt geen verschil te maken.

Nu lees ik in het topic het een en ander over dat het wellicht te maken heeft met dat de band te slap staat of dat er wellicht een snubber gemonteerd moet worden? Ik vroeg me af of iemand in dit topic deze problemen herkent en wat daar de oplossing was.

Ik ga vanmiddag even langs de fietsenmaker voor m'n eerste check dus ik zal het daar ook aankaarten, maar hier in het topic zit ongetwijfeld veel kennis :)
Tegen het piepen kan wat droge siliconenspray helpen en het schakelen zal vermoedelijk een kwestie van afstellen door wat kabelrek zijn. Bij een eerste beurtje kan je fm dit simpel voor je oplossen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• woosterink
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik heb de afgelopen 2 maand van allerlei fietsen bekeken, getest en geprobeerd en vrijdag de Cube Travel SLX olive/Black gekocht. Toen ik de fiets zag vond ik hem 10x mooier dan ik verwachte en ook de kleur is mooier en donkerder dan ik verwachte. Hij is eerder leger groen dan olijf groen en de fiets is ook ranker dan de plaatjes op de cube-site doen laten denken.

Ik had de Stevens Super Flight, de Trek District 4 Equipped, de Koga F3 8.0 en de Stevens C12 Pinion in gedachte omdat die allen in mijn eisen spectrum lagen. De eerste 2 waren nergens verkrijgbaar in mijn maat maar fietste heerlijk bij het testen van 1 maatje te klein. De Koga viel mij vies tegen behalve dat hij optisch erg goed afgewerkt is, verder zwaar en log en voor mijn gevoel zit ik te rechtop. Stevens C12 vind ik ook een top fiets, fietste heerlijk maar toen ik de Cube zag was ik verkocht. Ook vanwege de prijs meer waar voor je geld dan alle andere. CDX belt en tandwielen, Alfine 11 achternaaf, mooie kleur en voelt, oogt, fietst heerlijk licht en dat is hij ook met zijn 13,8kg. Enige wat ik als minpunt zou kunnen geven is dat de versnellingskabels onder het frame lopen ipv er door heen. Echter vond ik dit bij het zien in real life niet storend en valt het niet echt op. Mochten mensen twijfelen na de plaatjes op het internet dan adviseer ik de fiets toch even in het echt te bekijken en te proberen, hij is mooier en lichter dan je verwacht. Maargoed, deels ook smaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@woosterink Dat gevoel deel ik me je. Als ik bij de FM ben en ik bekijk alle nieuwe fietsen in de showroom dan vind ik deze fietsen er beter uit zien dan in de folder. In de showroom zie je ze als het ware in 3D en een plaatje is vanaf een zijde en geeft niet het gevoel of ze rank zijn of oversized. Ik heb een Gazelle Ultimate c8+ met riem en deze is dan elektrisch, maar ik viel pas echt voor deze Gazelle toen ik deze in het echt zag; alhoewel je op de site van Gazelle een 3D afbeelding kunt roteren, maar dan nog is de fiets in real life mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:10

Superkiwi

Hoi doei

Belasting schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:46:
Ik heb een paar fietsen in mijn overweging mede door advies van collega's en familie:
[...]
- Cube Travel Exc - 1.999
[...]
Cons:
Erg prijzig
We zijn nu een maand verder dus de kans is aanwezig dat je in de tussentijd al een fiets hebt aangeschaft. Wat me opviel toen ik jouw bericht zag was de veel te hoge prijs die je voor de Travel Exc op papier hebt staan.
Gisteren toevallig zelf de Cube Travel Exc 2023 gekocht (hij stond al enige tijd op mijn lijstje) voor de prijs van € 1.399,00. Die 'con' kun je wegstrepen dus ;)

Noot: ik kocht de fiets ter vervanging van mijn ruim 9 jaar oude, zwaar trappende, kettingaangedreven Batavus Dinsdag; holy guacamoly wat een verschil :D Het lijkt wel of ik elektrisch fiets nu.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:46
Superkiwi schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
[...]

We zijn nu een maand verder dus de kans is aanwezig dat je in de tussentijd al een fiets hebt aangeschaft. Wat me opviel toen ik jouw bericht zag was de veel te hoge prijs die je voor de Travel Exc op papier hebt staan.
Gisteren toevallig zelf de Cube Travel Exc 2023 gekocht (hij stond al enige tijd op mijn lijstje) voor de prijs van € 1.399,00. Die 'con' kun je wegstrepen dus ;)

Noot: ik kocht de fiets ter vervanging van mijn ruim 9 jaar oude, zwaar trappende, kettingaangedreven Batavus Dinsdag; holy guacamoly wat een verschil :D Het lijkt wel of ik elektrisch fiets nu.
Ik heb 1.5 week geleden ook mijn cube exc 2023 in ontvangst genomen ter vervanging van mijn Batavus dinsdag exclusive 2019. De sportievere houding en schijfremmen bevallen me wel :). Voor de rest redelijk hetzelfde als de Batavus (ook Alfine naaf met cdx riem) alhoewel het verzet net iets zwaarder lijkt te zijn... Adviesprijs is inderdaad 1399, ik kreeg 15% korting omdat mijn werkgever een deal heeft met die FM :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ioaty
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-01-2024
@mog__wai Heb je de Cube bij een lokale fietsenmaker kunnen bestellen? Ik zie dat ze bij Cube maar een aantal locaties hebben. En ik zie dat het Large model momenteel is uitverkocht. Het liefst bestel ik hem bij een lokale fietsenmaker zodat deze hem ook meteen goed kan afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:46
ioaty schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:28:
@mog__wai Heb je de Cube bij een lokale fietsenmaker kunnen bestellen? Ik zie dat ze bij Cube maar een aantal locaties hebben. En ik zie dat het Large model momenteel is uitverkocht. Het liefst bestel ik hem bij een lokale fietsenmaker zodat deze hem ook meteen goed kan afstellen.
Ja bij een lokale (grote) fietsenmaker. Maar ik had hem al ergens in oktober besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAZY CYCLIST
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-03-2023
Hallo allen,

Ik rijdt ook al enige tijd met een riem ( Trek District 3 Equipped 2021).
Bij aanvang dacht ik nog een goede keuze gemaakt te hebben,
maar nadat de riem het vandaag voor een tweede keer begeven heeft begin ik er toch serieus aan te twijfelen.
Kan ik trouwens een CDX riem op mijn Trek leggen? Achteraan heeft de fiets namelijk al een cdx tandwiel vooraan CDH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNt93JlK7PiOSD4kLreAtsYfNCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytgemzV0YSNUJ6tD6k1nUdes.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLDTTko3Yxdv5lSzavPy38F-8Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfV15Q37QpJAVt1wnbAO4W6R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:15
CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:
Hallo allen,

maar nadat de riem het vandaag voor een tweede keer begeven heeft begin ik er toch serieus aan te twijfelen.
Kan ik trouwens een CDX riem op mijn Trek leggen? Achteraan heeft de fiets namelijk al een cdx tandwiel vooraan CDH.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw, hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAZY CYCLIST
kracht in de benen, te sportief rijgedrag?
Echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:
Hallo allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, je kan zeker een CDX riem leggen.

Hoe lang is deze CDN mee gegaan?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAZY CYCLIST
Half oktober ergens, nu is het wel zo dat ik iedere dag fiets ( zeer intensief gebruik)

Als ik de riem vervang door een CDX , moet ik dan ook het voorste blad vervangen?

[ Voor 32% gewijzigd door CRAZY CYCLIST op 09-03-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:08:
Half oktober ergens, nu is het wel zo dat ik iedere dag fiets ( zeer intensief gebruik)

Als ik de riem vervang door een CDX , moet ik dan ook het voorste blad vervangen?
Nee, de afmetingen zijn hetzelfde, ik zou alleen een blad vervangen als je merkt dat de tanden echt scherp geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAZY CYCLIST
super merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 20:06
Als je de fiets iedere dag intensief gebruikt is achteraf gezien CDN inderdaad niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
StarC schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:33:
Als je de fiets iedere dag intensief gebruikt is achteraf gezien CDN inderdaad niet de beste keuze.
Klopt, en on second thougts... ik zou garantie claimen.
Dat een riem het begeeft na 5 maanden is wel heel snel.

Je mag toch verwachten dat zo'n riem het iets langer uit houdt.
Heb je een idee hoe veel km deze zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAZY CYCLIST
kleine 4 tot 5000 km

En inderdaad ik ga er eens achter horen want anders ist wel echt een dure grap aant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:55:
kleine 4 tot 5000 km

En inderdaad ik ga er eens achter horen want anders ist wel echt een dure grap aant worden.
Dat zijn wel stevige afstanden, en het zou je waarschijnlijk ook een ketting/tandwielenset gekost hebben.

Zeker CDX nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:15
kleine 4 tot 5000 km

Maar ik zou je fiets ook even goed na (laten) kijken.

Of misschien heb je pech gehad met een productiefout met twee riemen, maar het lijkt er haast op of de tanden die er nog opzitten er ook zo ongeveer afgescheurd worden.

Ik rij zelf met een volledig CDX aandrijving en tot nu toe (bijna 11000) geen problemen en ook nog niet echt grote slijtage zichtbaar.

Maar ook wel gelezen dat het inderdaad afhankelijk is van kracht die je gebruikt, maar ook zand en stijfheid van de fiets zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door PaveloW op 09-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Dat is best snel. Ik dacht dat riemen (ook de CDN variant) juist lánger dan een ketting mee zouden moeten gaan.

Hopelijk houdt je nieuwe riem het langer vol d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Superkiwi op 09-03-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:40
Met zoveel slijtage zou ik toch ook beide tandwielen even goed controleren/laten nakijken. Jammer als je straks met een dure CDX riem rijdt en deze extra snel gaat slijten omdat je tandwielen niet meer goed zijn. Complete setje vervangen is jammer genoeg wel erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zampok
Ik dacht altijd dat de riem tandjes langzaam zouden slijten, maar nu zie en hoor ik dat ze er gewoon afscheuren met bosjes tegelijk. Sterker nog, de riem kan onderweg breken. Kun je dit onderweg nog provisorisch oplossen, zodat je in elk geval naar huis toe kan fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Nee. Je kan dan niet verder.

Ik denk dat ik nog maar even afzie van een riem. Keus in fietsen met 65 cm frame, iets ontspannener zit en een belt is zowieso beperkt. Behalve dat het iets stiller is, lijkt de meerwaarde beperkter dan ik dacht. Levensduur valt vaak tegen. Mijn huidige fiets met ketting en naaf heb ik in 6 jaar nog nooit de ketting zelf aangeraakt (alleen vervangen door de fietsenmaker).

Wat is nu echt het positieve onderscheidende kenmerk, wat de meerprijs in aanschaf en onderhoud waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
Nee. Je kan dan niet verder.

Ik denk dat ik nog maar even afzie van een riem. Keus in fietsen met 65 cm frame, iets ontspannener zit en een belt is zowieso beperkt. Behalve dat het iets stiller is, lijkt de meerwaarde beperkter dan ik dacht. Levensduur valt vaak tegen. Mijn huidige fiets met ketting en naaf heb ik in 6 jaar nog nooit de ketting zelf aangeraakt (alleen vervangen door de fietsenmaker).

Wat is nu echt het positieve onderscheidende kenmerk, wat de meerprijs in aanschaf en onderhoud waard is?
Als je de CDX riem kiest, dan zit er wel 20.000km in, en het enige wat je moet doen is af en toe eens wassen met zeep en eventueel een siliconenspray.
Verdere voordelen: geen zwarte broeken, geen olie en dus heel makkelijk poetsen.
Als je een ketting weinig onderhoud geeft, dan gaat het rendement welnaar beneden door roest en vuil, zeker alsje af en toe in de regen fietst. Dat heb je ook noet met een ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Als je de CDX riem kiest, dan zit er wel 20.000km in, en het enige wat je moet doen is af en toe eens wassen met zeep en eventueel een siliconenspray.
Verdere voordelen: geen zwarte broeken, geen olie en dus heel makkelijk poetsen.
Als je een ketting weinig onderhoud geeft, dan gaat het rendement welnaar beneden door roest en vuil, zeker alsje af en toe in de regen fietst. Dat heb je ook noet met een ketting.
Geldt dat niet enkel voor een derailleur al die argumenten? Een naafversnelling met kettingkast heeft mij nog nooit een vieze broek opgeleverd en ik doe geen onderhoud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Bij mijn vorige fiets (ketting met kettingkast) moest ik af en toe de ketting laten stellen omdat die rammelde in de kast. Ook trapte die significant zwaarder dan de fiets die ik nu heb (Cube Travel Exc) al zal dat ook met de leeftijd te maken hebben.

Ik wilde het liefst een fitnessfiets maar:
a) ik heb een hekel aan onderhoud;
b) de fiets wordt ook dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer en om boodschappen te doen. Spatborden en verlichting zijn derhalve een must.

De fiets wordt in weer en wind gebruikt maar moest wel sportief zijn omdat ik in de mooie maanden graag sportieve rondjes van zo'n 50km ga fietsen.

Onder de streep was de keuze voor een (onderhoudsvrije) riem dan ook snel gemaakt. Na wat verdieping stonden op het eisenlijstje sowieso een CDX riem en een Alfine naaf. Ga je dan kijken naar fietsen die daaraan voldoen dan kwam ik als eerst uit bij de BH Bikes Oxford Pro 2023. Het design van die fiets is ongeëvenaard imo, het enige probleem was de constant uitgestelde levertijd.
Over de Cube was ik initueel nog wat sceptisch (hij zag er wat 'normaal' uit) maar na een aantal rondjes over de testbaan was ik verkocht.
De glooiende Brabantse Wal is nu geen match meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/copehAMy5Mgq3G7prgUGuCIDuJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89HirkYUvgoy7XRojml4wScK.jpg?f=fotoalbum_large

Noot:
Na een Giant Warp (2000-2014) en een Batavus Dinsdag (2014-2023) is dit pas mijn 3e fiets in 23 jaar tijd :D

[ Voor 20% gewijzigd door Superkiwi op 11-03-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 21:01
Gisteren een proefrit gemaakt op de cube travel ecx 2023. De M was zelfs nog 1 op voorraad dus is al direct besteld maar heb nog wel bedenktijd. Dit was een cubestore. Heb nu wel een andere stuurpen die je hoger/lager kan zetten genomen, voor t geval ik niet 100km sportief wil zitten. Kreeg dan gratis 2 bidonhouders + fietspompje met CO2 erbij.

Vraagje voor jullie: ben vergeten naar slot te vragen. Kan er gewoon een AXA ringslot op? En is die verstelbare stuurpen iets ? Of toch beter andere fiets die uit zichzelf minder sportief is?

Proefritje op lage model ging prima, ook daar met losse handen fietsen ging goed, dus balans is in orde. Heuvel op/af ging ook top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Als het goed is moet er gewoon een goed Art 2 (Axa, Trelock, Abus etc) ringslot op kunnen. En met een verstelbare stuurpen is niks mis, zolang de fiets op zich maar goed past.

En met losse handen fietsen moet je niet als criterium aanhouden, want als dat niet lukt dan spoort de fiets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 16:41
Even een algemeen fiets onderhoud vraagje: wat kan ik het beste gebruiken voor het invetten van mijn voorvork? Nadat ik wat vuil van mijn voorvork heb gehaald gaat het wat stroefjes allemaal. Wat gebruiken jullie zoal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
bcome schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:58:
Even een algemeen fiets onderhoud vraagje: wat kan ik het beste gebruiken voor het invetten van mijn voorvork? Nadat ik wat vuil van mijn voorvork heb gehaald gaat het wat stroefjes allemaal. Wat gebruiken jullie zoal?
Ik zou siliconenvet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
kleine 4 tot 5000 km

Over welke tijd hebben we het dan? Mijn Trek District 3 is van september 2021 en staat nu bijna 3000km op, ook met CDN riem. Behalve af en toe wassen (spons en sopje en hogedrukspuit op laag) doe ik niks aan onderhoud. 1x per jaar naar de FM voor onderhoud.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 16-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:48
Sinds een week een Kalkhoff Endeavour 8 (model 2022) in bezit. Deze heeft een CDN belt op CDX tandwielen. als de belt versleten is zeer ik er CDX op.
eerste stukjes fietsen bevallen goed. erg stil vergeleken met mijn oude Gazelle van 16 jaar oud. verder is het schakelen met de Alfine schakelaar ook wennen. De Nexus 8 naaf werkt prima alhoewel hij wel eens wat springt. Het licht staat vrij hoog afgesteld maar heeft een brede lichtstraal en komt ver genoeg. de spatborden doen hun werk goed. tot dusver bij met mijn keuze voor een belt en een Kalkhoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben op zoek naar een goede woonwerk fiets om dagelijks zo'n 25km (retour) te overbruggen naar een treinstation (Utrecht CS). Ik begrijp dat daar een mooie fietsenstalling is (gratis?), dus dat komt dan mooi uit. Tevens heb ik thuis een (verwarmde) garage.
Ik ben wel een snelle fietser zegmaar, op rechte stukken 25-28kmph. Dus het gewicht van de fiets speelt ook een rol, liefst zo licht mogelijk.

Concreet:
Riem of ketting
Riem is helemaal nieuw voor mij, sta er wel open voor. Heeft dit nog voordelen als de fiets op Utrecht CS in de stalling staat tov een ketting met derailleur?

8 vs >11 versnellingen
Ik wil ook af en toe een langer rondje op zaterdagochtend (30-60km), is dan 8 versnellingen voldoende? Heb voor de lange tochten nog een racefiets - met ketting ;).

Verdere eisen:
Bagagedrager voor rugzak (laptop en toebehoren)
Slot, lampen, spatborden

Mijn 'shortlist' bestaat uit de volgende fietsen:
Bulls Street Mover 2022 (999,-) - ketting
Cube Travel Pro 2023 (1.199,-) - riem
Cube Travel EXC 2023 (1.399,-) - riem
Cube Travel SLX 2023 (1.799,-) - riem

Zijn er fietsen die ik absoluut moet meenemen in mijn lijst?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2023 20:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32

DaWaN

'r you wicked ??

Sport_Life schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:31:
Concreet:
Riem of ketting
Riem is helemaal nieuw voor mij, sta er wel open voor. Heeft dit nog voordelen als de fiets op Utrecht CS in de stalling staat tov een ketting met derailleur?
Voordeel van een riem is vooral het simpele onderhoud.
Als het onderhoud je niet uitmaakt, dan is een ketting goedkoper en heeft minder verliezen.
8 vs >11 versnellingen
Ik wil ook af en toe een langer rondje op zaterdagochtend (30-60km), is dan 8 versnellingen voldoende? Heb voor de lange tochten nog een racefiets - met ketting ;).
Het grote voordeel van de Alfine 11 is dat de stapjes boven de 1:1 verhouding (5e versnelling) wat beter verdeeld zijn dan bij de Alfine 8. Kan dus zijn dat je met een Alfine 8 net niet een prettig traptempo kan vinden rond de 20-26 km/u. De twee extra versnellingen bovenop mis ik zelf totaal niet op mijn Travel EXC.
Zul je zelf even moeten ervaren of het een probleem voor je is. Zelf mis ik de Alfine 11 niet, maar voor andere mensen kan het de meerprijs waard zijn.
Verdere eisen:
Bagagedrager voor rugzak (laptop en toebehoren)
Slot, lampen, spatborden
Let er even op dat de Cube fietsen standaard niet met een slot komen. Kun je er wel op zetten, maar moet je even meenemen in de aanschafprijs.
Als je vaak in het donker fietst ga je een naafdynamo erg waarderen. Ik ben blij dat ik niet meer hoef te rommelen met batterijen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Sport_Life Ik vond zelf de 11 wel een meerwaarde tegenover de 8, maar ook puur omdat ik net een wat prettiger verzet kon vinden. Voor 30-60 km zonder bergen voldoet de 8 ook.

Als hij in een stalling komt te staan zou ik nooit voor een derailleur kiezen. Dat is in een stalling veel kwetsbaarder dan een naafversnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik merkte dat ik de belt wat snel vond slijten en heb de belt schoongemaakt en daarna een dun laagje droge silicone spray erop gedaan. (Staat ook op de gates site als optie).

Voordeel dat troep iets minder snelt blijft plakken, en (cognitieve dissonatie waarschuwing) lijkt wat lichter te trappen ook. Andere ook die ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DRaakje schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:18:
Ik merkte dat ik de belt wat snel vond slijten en heb de belt schoongemaakt en daarna een dun laagje droge silicone spray erop gedaan. (Staat ook op de gates site als optie).

Voordeel dat troep iets minder snelt blijft plakken, en (cognitieve dissonatie waarschuwing) lijkt wat lichter te trappen ook. Andere ook die ervaringen?
Jep, ik heb zo'n bus staan nabij de fiets, en na een poetsbeurt (water, dreft, microvezeldoeksje) van de gehele fiets krijgt de riem een spaytje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aziraphale schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:29:
@Sport_Life Ik vond zelf de 11 wel een meerwaarde tegenover de 8, maar ook puur omdat ik net een wat prettiger verzet kon vinden. Voor 30-60 km zonder bergen voldoet de 8 ook.

Als hij in een stalling komt te staan zou ik nooit voor een derailleur kiezen. Dat is in een stalling veel kwetsbaarder dan een naafversnelling.
Afgelopen week een testrit gemaakt op de EXC, helaas was de SLX niet op voorraad/ te zien.

Fietste prima, ik vond de kleur wel een beetje saai, daardoor niet echt een wow gevoel wat ik wel een beetje zoek voor zo'n prijs. Ben erg benieuwd naar de SLX irl en hoe die fietst.

De Bulls Street mover viel sowieso af vanwege de enorme banden eronder. En jouw argument met de fietsenstalling.

Zag dat de SLX bij een online winkel in de aanbieding is maar niet op voorraad, morgen eens bellen met Cube store of ze iets aan de prijs kunnen doen ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2023 23:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 21:01
Theswitch schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:48:
Gisteren een proefrit gemaakt op de cube travel ecx 2023. De M was zelfs nog 1 op voorraad dus is al direct besteld..
Hij was toch niet op voorraad, maar ze hebben 'm uit Duitsland besteld. Over een week kan ik de fiets ophalen. En ja, AXA slot wordt erop gezet :)

[ Voor 52% gewijzigd door Theswitch op 01-04-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:52

Lulukai

God's gift to women

https://www.canyon.com/nl...ar_3218_pv_rahmenfarbe=GY
Ik ben op zoek naar een high-end stads- en vrijetijdsfiets. Budget ondergeschikt, gewoon goede kwaliteit, betrouwbaarheid, A-onderdelen, en stil en onderhoudsvrij.
Welke fietsen moet ik nog bekijken als alternatief van een Canyon Commuter 9 Limited?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Lulukai schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:02:
https://www.canyon.com/nl...ar_3218_pv_rahmenfarbe=GY
Ik ben op zoek naar een high-end stads- en vrijetijdsfiets. Budget ondergeschikt, gewoon goede kwaliteit, betrouwbaarheid, A-onderdelen, en stil en onderhoudsvrij.
Welke fietsen moet ik nog bekijken als alternatief van een Canyon Commuter 9 Limited?
Santos, Velo de Ville, Dutch Id.
Vooral de Santos kan helemaal op maat gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Tommie12 schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:47:
[...]

Santos, Velo de Ville, Dutch Id.
Vooral de Santos kan helemaal op maat gemaakt worden.
Koga F3-8, Koga WTS Classic, IdWorx, Tout Terrain, Pilot enz enz. De keuze is enorm, maar de kosten lopen vaak ook snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Laatst online: 04-06 19:06
Voor het eerst dat ik dit topic zie :). Zelf heb ik alweer een paar jaartjes (2019) een Kalkhoff Endeavour 5.B Belt. Heel erg tevreden mee nog steeds.

Ondertussen al wel ergens tussen de 8 a 9000 kilometer opzitten. Lees hier dus wat verhalen over dat de riem snel zou kunnen slijten? Ik laat hem tijdens de servicebeurt, 1 a 2 x per jaar, altijd alleen spannen. Is ook wel nodig merk ik na een bepaalde tijd, dan wil hij nog wel eens wat tandwieltjes overslaan vooral bij het wegrijden.

Zal bij de volgende beurt eens informeren of die riem vervangen zou moeten worden vanwege slijtage of iets dergelijks. Neem aan dat ze dat bij de servicebeurt ook wel controleren. Geen zin om straks ergens onderweg niet meer verder te kunnen haha. Doe verder zelf helemaal niks met die riem qua onderhoud of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:52

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:02:
Liefst grote merken, niet te exotische stuff.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 20:06
Zoals genoemd door @Aziraphale, met als aanvulling nog Santos (de politie gebruikt ze ook ^^) en Gudereit.

[ Voor 3% gewijzigd door StarC op 04-04-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:25
Zo, na een tijdje meelurken in dit topic toch maar even een post, want ik kom er niet uit ;)

Vooropgesteld, ik heb nog nergens mee (proef)gereden, alleen bij een paar fietsenwinkels naar binnen gestapt en het lijstje van @Canard (waarvoor dank) digitaal eens nagelopen.

Mijn Gazelle Montreux met Nexus 8 is inmiddels 13 jaar oud, heeft nauwelijks onderhoud behoefd (of gekregen :X ) in die tijd, maar is nu toe aan ofwel een opknapbeurt (balhoofdlager gok ik, banden en een kromme velg, remmen mogen ook wel eens), of een tweede leven als stationsfiets.

Nu zat ik te kijken naar een fiets met riem, want het principe van dat het stil is, schoon en makkelijk af te nemen klinkt wel aanlokkelijk. Anderzijds, in de afgelopen 13 jaar heb ik mijn fiets zelden schoongemaakt, het is wel echt een stuk gereedschap voor me. Daarnaast fiets ik nauwelijks meer dan 25km/week (en dat is als het steeds lekker weer is, dus meestal nog een stuk minder). Maar dan toch van de andere kant: het mag ook wel gewoon mooi zijn, als een riem ervoor zorgt dat het allemaal wat soepeler loopt en lichter fietst is dat ook wel wat waard, al is het maar tussen de oren ;) Budget is niet hard, maar gevoelsmatig zo tussen de 1000 en 1500. Ik houd altijd wel van een goede prijs/kwaliteitsverhouding in elk geval.

Maar goed, dit soort uitgaven is natuurlijk niet alleen maar rationeel en de fietsenwinkel wil wel verkopen. Als ik bijvoorbeeld naar een Batavus Dinsdag kijk, dan krijg je voor 1000 een Nexus 7 met ketting, voor 250 extra zetten ze er een riem op en voor nog eens 400 in de plus monteren ze er Alfine 11 op. Ik blijf het alleen lastig schatten vinden wat de waarde van zoiets is. De kettingkast van de "instapper" houdt je broek net zo schoon (of schoner) als een riem toch? ;)

Natuurlijk ga ik nog proefrijden, maar toch ook even de sanity check: zouden jullie in mijn situatie überhaupt een fiets-met-riem overwegen? Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tja, voor die 250 euro haal je minstens 25 kettingen en met 25 km/week bij mooi weer duurt het ook wel efkes voordat je er een versleten hebt. En Alfine 11 is mooier, loopt wat mooier en heeft wat meer keuze qua verzetten, maar echt meerwaarde heeft het bij het gebruik wat je schetst niet.

Punt is een beetje dat een riem bij zo weinig gebruik eigenlijk niet veel meerwaarde biedt. Soepeler dan een goed gesmeerde ketting loopt het niet, schoner dan een kettingkast is het ook niet en voor de mindere slijtage hoef je het in jouw geval ook niet te doen.

Waarom zou je dan wel een Alfine 11 met riem moeten nemen? Dezelfde reden waarom ik dagelijks met een Koga World Traveller Signature met riem, Rohloff 14 naaf, Son verlichting etc door de stad naar mijn werk rij: Het is moooooi.... Maar ik heb een afwijking qua fietsen en wil daar het mooiste van hebben. Heb je dat niet en zoek je gewoon een degelijk gebruiksvoorwerp, neem dan lekker die met die ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Tussen de Alfine 11 en de Nexus7 zit ook nog de 8, en die loopt lichter dan beide.

Ja, een ketting is niet duur, en het onderhoud is niet onmogelijk, maar een riem is nog makkelijker.
Een kettingkast jaagt mij de stuipen op het lijf. Die ondingen krijg je er nooit degelijk af en nog minder terug op gemonteerd. Dat is vreselijk bij een lekke band.

Dus ja, als je vandaag niet te krap zit met je budget, en iets mooi en makkelijk wil, dan zou ik het wel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zampok
Wat een beetje jammer is aan de riem, dat ze toch een verdien model willen hebben. Dus er moet wel wat onderhoud zijn. Er was jaren geleden een CDC riem en tandwielen met een keramische coating. Dat ging jaren en jaren mee, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dusja, nu ben zo paar bankjes of meer kwijt bij een vervanging van riem en tandwielen voor CDX. Nu zie en hoor je mensen met CDN riem die net de 5K KM met normale fiets aantikken, en de riem tandjes er met bosjes afschieten. FW zij ook rustig tegen mij met droge ogen: riem gaat 15k~20K km mee met hybride fiets en elektrische fiets 10K~15K km bij normaal gebruik. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Zampok op 05-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik twijfel nog. Heb nog nooit een kettingkast open moeten doen of een band moeten plakken. Af en toe naar de fietsenmaker voor wat onderhoud en that’s it. Ik dacht dat een riem ook echt soepeler fietste, maar nu twijfel ik toch wat over de meerwaarde. Het is meer een hebbedingetje geworden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Johan Bogle
Niks moet hé.
Het heeft wat voordelen, en daar staat een prijs tegenover.
Tegenover een goed onderhouden ketting is er geen voordeel in efficientie.
Tegenover een roestige ketting en half versleten tandwielen (zoals de meeste rond rijden) heeft de riem wel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37

Quakie

quakelen

Zampok schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:49:
Wat een beetje jammer is aan de riem, dat ze toch een verdien model willen hebben. Dus er moet wel wat onderhoud zijn. Er was jaren geleden een CDC riem en tandwielen met een keramische coating. Dat ging jaren en jaren mee, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dusja, nu ben zo paar bankjes of meer kwijt bij een vervanging van riem en tandwielen voor CDX. Nu zie en hoor je mensen met CDN riem die net de 5K KM met normale fiets aantikken, en de riem tandjes er met bosjes afschieten. FW zij ook rustig tegen mij met droge ogen: riem gaat 15k~20K km mee met hybride fiets en elektrische fiets 10K~15K km bij normaal gebruik. 8)7
Ja werd (helaas ) ook tegen mij gezegd... Zelfde winkel, man in winkel zegt iets anders dan man in werkplaats..

Ik begrijp dat winkel het ook moet hebben van de onderhoud, op dit moment kan ik hem niet peilen of hij omzet wilt maken of dat hij werkelijk mij probeert te behoeden van een gebroken riem..

Ik kwam met een lekke achterkant en ik had geen idee of het precies werkte met een riem. Vandaar dat ik langs kon komen.. Werd netjes geholpen en hij liet dingen zien die er aan gingen komen.. Hij had het over 5K met een CDN riem en dat vaak voorkant ook mee moet.... Ook naaf onderhoud rond 3500 km etc..
Zijn onderbouwing was, dat 10 a 15KM misschien haalbaar is bij mensen die fiets als weekend fiets gebruiken. Niet een elke dag van a naar b werk fiets... Zeker niet als je dan nog zwaar trapt..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:25
Nou, toch maar op zoek naar een Nexus 8 met ketting dan, da's nog een uitdaging op zich :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Een CDX riem gaat nog steeds lang mee als je hem netjes op spanning houdt, kijk maar naar de ervaringen van Alee Denham. Gerrit Gaastra (IdWorx) is, aan de andere kant, nog steeds geen fan van riemen en blijft achter de ketting staan.

Naaf onderhoud doet bijna niemand, helaas, maar het is eigenlijk wel aan te raden en bij een Alfine 11 ook heel simpel. Overigens is dat iets wat los van een riem staat, want die naaf slijt met een ketting en zwaar trappen ook.

Grootste voordeel van een riem is dat je geen issues hebt met smeren etc en je probleemloos zonder kettingkast/scherm kunt rijden. Maar als je nooit iets poetst dan slijt een riem ook sneller.

Eigenlijk is het een beetje hetzelfde als derailleur vs versnellingsnaaf. Een derailleur loopt prachtig, maar ik zou er geen willen hebben op een fiets die ik jaarrond gebruik omdat het dan veel meer onderhoud vergt dan een naafversnelling. Dus neem ik dan de wat lagere efficiëntie van een naaf voor lief, al kies ik dan ook wel weer voor een Rohloff...

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen, maar als je kiest voor het minste onderhoud dan is een riem wel het fijnste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32

DaWaN

'r you wicked ??

Aziraphale schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:01:
Naaf onderhoud doet bijna niemand, helaas, maar het is eigenlijk wel aan te raden en bij een Alfine 11 ook heel simpel. Overigens is dat iets wat los van een riem staat, want die naaf slijt met een ketting en zwaar trappen ook.
Sorry voor de gedeeltelijke quote, maar naafonderhoud is denk ik ook niet zo belangrijk.
Ik heb een Nexus 8 Premium naar de 40.000km gefietst zonder er iets aan te doen.
Die naaf loopt en schakelt nog steeds zoals een nieuwe :)

Misschien zijn er mensen die nog meer fietsen, dan heeft inderdaad een Alfine 11 wel een voordeel.
Omdat een Alfine 11 olie heeft i.p.v. vet kun je dan af en toe de olie vervangen om de levensduur te verlengen.
Er zullen echter maar weinig mensen zijn die meer dan 50.000km met een fiets doen.
Ik ken wel één iemand die dat deed (op een fiets met Roloff naaf), maar die heeft op een gegeven moment zelfs zijn frame vervangen _O-

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:02
DaWaN schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:15:
[...]
Ik ken wel één iemand die dat deed (op een fiets met Roloff naaf), maar die heeft op een gegeven moment zelfs zijn frame vervangen _O-
Is het dan nog dezelfde fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
DaWaN schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:15:
[...]

Sorry voor de gedeeltelijke quote, maar naafonderhoud is denk ik ook niet zo belangrijk.
Ik heb een Nexus 8 Premium naar de 40.000km gefietst zonder er iets aan te doen.
Die naaf loopt en schakelt nog steeds zoals een nieuwe :)

Misschien zijn er mensen die nog meer fietsen, dan heeft inderdaad een Alfine 11 wel een voordeel.
Omdat een Alfine 11 olie heeft i.p.v. vet kun je dan af en toe de olie vervangen om de levensduur te verlengen.
Er zullen echter maar weinig mensen zijn die meer dan 50.000km met een fiets doen.
Ook bij een Nexus zou het niet verkeerd zijn om eens in de zoveel tijd hem eens los te halen en opnieuw in te vetten, maar dat doet inderdaad vrijwel niemand en meestal blijven ze ook wel goed lopen. Bij de naven met olie (Alfine 11 en Rohloff) is het wel van belang om de olie periodiek te vervangen, al was het alleen maar om de hoeveelheid op peil te houden.

Loopt de naaf direct in de poeier als je dit niet consequent doet? Nee, maar het is wel beter en een kleine moeite om je dure naaf optimaal te houden. En er zijn genoeg mensen, zeker vakantiefietsers, die meer dan 50k met hun fiets doen. Waarom ook niet? Bij goed onderhoud gaan ze dat makkelijk mee.

Overigens is een Rohloff overzetten naar een nieuwe fiets helemaal niet zo gek, want die dingen zijn praktisch onverwoestbaar. Helaas zijn losse frames niet zo makkelijk meer verkrijgbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn Gazelle met Nexus 4 die ik vanaf groep 8 van de basisschool tot aan mijn 31e gehad heb, heeft 0 onderhoud gehad. Af en toe een nieuwe dynamo, nieuwe band erom, of ketting spannen/smeren. Nul issue's met dat ding gehad verder.

Met mijn Trek is het ook de bedoeling dat ie iedere 9 maand naar de FM gaat voor onderhoud. Als ik de eerste controle beurt bij 3 maand na aanschaf deed, was die gratis en de eerste 3 onderhoudsbeurten daarna voor de helft van het geld. Nou dikke prima, doe maar dan. Ik krijg 'm netjes gepoetst en ingevet weer terug, maar wat ze nou verder doen aan onderhoud ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik kan me niet voorstellen dat het veel is, balhoofd checken/bijstellen, remmen slijten amper, losse boutjes of schroefjes, riempje nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat, inderdaad. Bij de eerste beurt even alle boutjes en spaken nalopen en verder dus poetsen, invetten etc. Allemaal niet zo spannend en daarom doe ik het dus ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En dat invetten van de gehele fiets zodat ie mooi glimt ofzo mogen ze van mij wel achterwege laten, eerste beste grindfietspad dat ik pak en die hele fiets zit onder het stof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
FastFred schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:23:
En dat invetten van de gehele fiets zodat ie mooi glimt ofzo mogen ze van mij wel achterwege laten, eerste beste grindfietspad dat ik pak en die hele fiets zit onder het stof...
Nog nooit gehoord dat ze het hele frame invetten….
Ze doen alleen lagers en trapas, en een paar roestgevoelige boutjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zampok
Quakie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:20:
[...]

Ja werd (helaas ) ook tegen mij gezegd... Zelfde winkel, man in winkel zegt iets anders dan man in werkplaats..

Ik begrijp dat winkel het ook moet hebben van de onderhoud, op dit moment kan ik hem niet peilen of hij omzet wilt maken of dat hij werkelijk mij probeert te behoeden van een gebroken riem..

Ik kwam met een lekke achterkant en ik had geen idee of het precies werkte met een riem. Vandaar dat ik langs kon komen.. Werd netjes geholpen en hij liet dingen zien die er aan gingen komen.. Hij had het over 5K met een CDN riem en dat vaak voorkant ook mee moet.... Ook naaf onderhoud rond 3500 km etc..
Zijn onderbouwing was, dat 10 a 15KM misschien haalbaar is bij mensen die fiets als weekend fiets gebruiken. Niet een elke dag van a naar b werk fiets... Zeker niet als je dan nog zwaar trapt..
Die 15K met CDN riem ga je alleen halen met wind mee bergaf, en dan moet je lopend weer omhoog. Bij normaal gebruik, never nooit niet. Verkoop praatjes dus. :) CDX gaat zeker wel 2x zo lang mee. Maar kost ook het dubbele. Maar zelfs daarmee haal je 15K niet persé mee...

We leven in dure tijden en als je begint te rekenen wat je kwijt bent aan het onderhoud voor een fiets. Dan kan dat best veel zijn als je hem elke dag gebruikt. Al helemaal als je een fiets winkel hebt die je probeert te naaien, enja dan proberen ze eigenlijk allemaal wel. Zij willen ook blijven bestaan. Dus het liefst alles zo snel mogelijk vervangen. Riem is zeker niet goedkoper dan ketting, wel makkelijker! Als je het ruim hebt maakt het allemaal niet zoveel uit natuurlijk. Keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tommie12 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:59:
[...]

Nog nooit gehoord dat ze het hele frame invetten….
Ze doen alleen lagers en trapas, en een paar roestgevoelige boutjes.
Misschien zetten ze hem in de was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:37
Aziraphale schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:45:
[...]

Misschien zetten ze hem in de was?
Of in de poetsolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Zampok schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:20:
[...]

Al helemaal als je een fiets winkel hebt die je probeert te naaien, enja dan proberen ze eigenlijk allemaal wel. Zij willen ook blijven bestaan.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens….
Er zijn echt tal van goede fietswinkels die een correcte prijs vragen. Soms zelfs prijzen die mij doen denken…. Hoe kunnen ze het voor die prijs doen?

Maar als je denkt om makkelijk rijk te worden zonder je echt moe te maken, waarom heb je dan zelf geen fietsenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08
Dit weekend is mijn Gudereit EVO Lite 8 gestolen :r

Flink balen, stond met dikke ketting aan fietsenstalling bij carpool. Rustige plek dus dievengilde genoeg tijd & rust om los te maken...

Nu dus op zoek naar een nieuwe. Ben 202cm lang en de Gudereit had (heeft?) als één van de weinige merken een 67cm frame in assortiment. Op de website zie ik nu een max van 63cm, ben dus bang dat ze hierin niet meer mijn frame leveren... Ik ga morgen bellen met Mastbergen waar ik mijn Gudereit fiets dik 3 jaar geleden heb gekocht.

Wat zijn alternatieven voor de Gudereit EVO 8? Ik zoek dus een hoog frame, sportief, hybride/trekking met GATES Belt, Shimane Alfine 8 (of 11) voor prijs €1.500-2.000.

Ik heb zelf de Cube Travel ESC en Cube Travel SLX gezien maar ben benieuwd of het XL frame hoog genoeg is...

Wat mis ik nu nog voor de zoektocht?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Dag iedereen,

Ik lees inmiddels even mee en heb wat maanden teruggelezen. De situatie is hier als volgt. Mijn keuze is al een tijd gevallen op de Batavus Dinsdag Exclusive Plus om een aantal redenen. Mooie degelijke fiets, onderhoudsvrij, schijfremmen, genoeg versnellingen en nog redelijk sportief. Ik kom van oude -altijd tweedehandse- stadsfietsen. Trommelremmen die in de winter altijd vast zitten etc. Ik ga verhuizen naar een andere stad en we hebben straks een huis, met schuur waar de fiets droog kan staan.

Vandaag uiteindelijk voor het eerst de Dinsdag kunnen testen en hij fietste heerlijk. Ik ben een sportieve fietser en heb ook een racefiets. Daarom lijkt het mij prettig dat mijn normale fiets ook wat lichter/sportiever is, en er daanaast ook nog eens goed/degelijk uit ziet.

Vandaag hoorde ik echter het mogelijke addertje onder het gras. De Dinsdag heeft geen officiële optie om een kinderzit (bv Thule Yepp Mini) voor te monteren. Gezien er een kleine op komst is, is het een vereiste dat er wel een zitje op de voorkant gemonteerd kan worden.

Zit er iemand in eenzelfde situatie en heb je opties die ik zou kunnen overwegen?
Wellicht is de Cube Travel EXC een optie (als de stuurpen wat omhoog kan en daar dan ruimte voor heeft).

Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@reAaa Daar zijn gewoon Ahead adapters voor. Deze bijvoorbeeld: https://www.thule.com/nl-...-ahead-adapter-_-12020402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
@Aziraphale Dank! Wist niet 123 van het bestaan van deze specifieke adapter. Je bespaart mij heel wat zoekwerk hierdoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan_pieters
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-05-2023
Ik ben mij aan het verdiepen in de "Belt" Ik lees een hoop positieve verhalen en ook een hoop negatieve. Bottem line is volgens mij: CDN is leuk voor huis, tuin en keuken fietsers. CDX voor het zwaardere werk. Voorwaarde voor CDX is dat je wel een frame hebt die stijf genoeg is. Tevens moeten bij voorkeur je tandwielen ook van CDX kwaliteit zijn.

In mijn zoektocht kom ik combinaties tegen van een CDX belt op een CDN naaf en crankstel. Bv op de
Cube Hyde Race/ Hide Pro 2023. (leuke fiets, mooie prijs, licht in gewicht). Ik wil de fiets gebruiken voor de zomer als stadsfiets en s'winters om op het strand te fietsen (bandenswap en tubeless).

Is deze fiets een go of een no go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:31
Ik heb nu een fiets op het oog (tweedehands) en dat is een Trek L500 (€695) met een Gates CDN belt en een Nexus uit ergens 2018-2020. Ik heb niet eerder een fiets met belt gehad, maar hoe goed houden deze zich na tweedehands gebruik? Bij kettingen heb ik er wat meer ervaring mee en weet ik wel ongeveer hoe ver ie is, maar dat is lastig inschatten bij een belt vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 18-04-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
Nav mijn post vorige week ben ik van plan de batavus dinsdag exclusive 2023 te kopen.
Nu zet de dealer alvast meteen een afstelbeurt op de rekening, voor over 3 maanden.

Aantal vragen:
- Hoe gebruikelijk is het dat dit wordt gedaan
- Wat was jullie ervaring met een nieuwe fiets. Is dit (echt) nodig?

Betreft deze club

Ik begrijp het vanuit upsell perspectief en het is handig voor de omzet. Ik vind het echter niet zo netjes. Het is overigens mijn eerste fiets ooit die ik nieuw koop (naast racefiets). Normaal gesproken heb ik altijd op tweedehands barrels gereden die mijn vader repareerde (vroeger).

Hoor graag jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Normaal is bij mijn fietsenmaker dat de fiets na 3 maanden voor een gratis beurt terug gaat. Wat vragen ze er hier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 13:30
Aziraphale schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:27:
Normaal is bij mijn fietsenmaker dat de fiets na 3 maanden voor een gratis beurt terug gaat. Wat vragen ze er hier voor?
EUR40 volgens de link. Vind ik ook niet netjes dat ze daar apart geld voor vragen. Was bij onze FM ook inbegrepen bij de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:27:
Gewone beurt zonder veel onderdelen: 40-80€ schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ah, had het in de link niet zo snel gezien. Makkelijk verdiend en ik vind dat zo'n controle, want meer is het niet, bij de service na aankoop hoort. Los daarvan vind ik het belachelijk dat ze dit vooraf al op de rekening zetten. Je mag toch wel zelf bepalen of je dit wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:56:
Ah, had het in de link niet zo snel gezien. Makkelijk verdiend en ik vind dat zo'n controle, want meer is het niet, bij de service na aankoop hoort. Los daarvan vind ik het belachelijk dat ze dit vooraf al op de rekening zetten. Je mag toch wel zelf bepalen of je dit wilt?
Wel eerlijk dat ze het vooraf melden.
Je kan het ook zelf doen, of niet doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Of lekker ergens anders de fiets kopen waar het wel gratis is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:59:
[...]

Wel eerlijk dat ze het vooraf melden.
Je kan het ook zelf doen, of niet doen...
Dat het op de site staat wel, op de factuur vind ik minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
Dank voor jullie reacties! Het is nogal ironisch, want ik had een vrij goede ervaring in de winkel. De klantervaring wordt echter wel de kop ingedrukt wanneer er zaken op een offerte staan, waar je niet om hebt gevraagd. In de winkel was gecommuniceerd dat ze e.e.a gingen afstellen, maar niet dat hier kosten aan verbonden waren.

Ik was initiaal van plan om 'm morgen op te halen, maar vind de communicatie zo matig, dat ik 'liever' 2 maanden wacht en 'm elders ophaal wanneer ie op voorraad is.

Dan ben ik een keer van plan om iets niet online aan te schaffen, valt de winkelervaring achteraf dus redelijk tegen...

[ Voor 13% gewijzigd door reAaa op 20-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:40
Als ik de site zie (bijv laagste prijs garantie) dan doet het me eerder denken aan een fietsvoordeelshop, die ook gewoon meerdere winkels/Fietsenmakers door nederland heeft zitten.
Als er hier over de lokale FM wordt gesproken heb ik toch meer een beeld van een fietsenmaker die maar 1 winkel hebben. Zeker geen laagste prijsgarantie geven, eerder iets boven de internet prijzen zitten. Maar dan een 1e beurt gewoon bij de aanschafprijs inzit en als er iets kleins moet gebeuren je hier ook regelmatig niet voor hoeft te betalen. Helemaal als je de fiets daar dan bijv. ook jaarlijks laat onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 13:30
BulMi schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:20:
Als ik de site zie (bijv laagste prijs garantie) dan doet het me eerder denken aan een fietsvoordeelshop, die ook gewoon meerdere winkels/Fietsenmakers door nederland heeft zitten.
Als er hier over de lokale FM wordt gesproken heb ik toch meer een beeld van een fietsenmaker die maar 1 winkel hebben. Zeker geen laagste prijsgarantie geven, eerder iets boven de internet prijzen zitten. Maar dan een 1e beurt gewoon bij de aanschafprijs inzit en als er iets kleins moet gebeuren je hier ook regelmatig niet voor hoeft te betalen. Helemaal als je de fiets daar dan bijv. ook jaarlijks laat onderhouden.
Linksom of rechtsom betaal je er altijd voor: of los of in de aanschafprijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:48
Hi allemaal,

Zelf al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe fiets en wil er graag 1 met riemaandrijving.
Ik fiets eigenlijk niet zo veel dus een cdx riem is niet nodig!

Heb een shortlist waar eigenlijk alleen de Sensa Cintura Belt-Drive 2023 van over blijft. Dit komt omdat dit de enige fiets lijkt te zijn waarvan de bagagedrager nog vast zit aan het frame onder het zadel.

Nu is mijn vraag:
Kan er een kinderzitje worden gemonteerd, zowel voor (stuurpen) als achterop? Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tribunus Ja hoor, dat kan. Maar hoe bedoel je dat dit de enige is waar de drager aan het ftame vast zit onder het zadel? Voor zover ik weet is dat nog redelijk standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@Aziraphale als ik de website van 12go erbij pak en alle fietsen met riem bekijk dan is dit de enige fiets die deze verbinding nog heeft.

Gazelle, batavus, koga hebben allemaal dragers die alleen vast lijken te zitten op het frame bij het achterwiel

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nou je het zegt... Ik zit duidelijk teveel in de trekkingfietsen voor zwaarder gebruik, want zo'n hip dragertje zou ik voor mezelf ook niet willen omdat ze lastig te vervangen zijn.

Maar wat wil je eigenlijk op de drager vervoeren? Voor dagelijks gebruik kan zo'n drager namelijk prima functioneel zijn en een stoeltje achter zou ik zelf aan het frame bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@Aziraphale het gaat met name om een kinderzitje die achterop zou moeten. Ik weet eigenlijk niet eens dat er ook zitjes zijn die je aan het frame kan bevestigen 😅

Maar fijn dat je even de tijd nam om te bevestigen dat het mogelijk is voor zowel een voorzit aan de stuurpen en de mogelijkheid van een achterzitje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tribunus Geen probleem. En aan de staande buis klemmen is wel een betere constructie dan op de drager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:45
Tribunus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:48:
@Aziraphale als ik de website van 12go erbij pak en alle fietsen met riem bekijk dan is dit de enige fiets die deze verbinding nog heeft.

Gazelle, batavus, koga hebben allemaal dragers die alleen vast lijken te zitten op het frame bij het achterwiel

Of mis ik iets?
Er zit vaak een beugel verborgen onder het spatbord, zoiets als dit https://www.racktime.com/.../racktime-product/imm-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

timovd

Voorsprong door techniek

@Tribunus hier Bobike voor en achter op een stadsfiets (met ketting, maar niet van belang nu). Op mijn Koga F3 heb ik geen zitjes, want veel te sportief. Ik betwijfel alleen of je een adapter op de stuurpen kunt zetten. Daarnaast wordt je draaicirkel een stuk kleiner omdat de voetensteunen tegen de stang aan kunnen komen, tenzij je voor een damesframe gaat. Ik zou dit echt even goed passen met de zitjes er bij.

Edit: het achterzitje heb ik op de bagagedrager, maar er is ook een adapter dit op je zadelstang kan.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 07-05-2023 11:52 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tribunus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:48:
Dat ze dat standaard niet hebben wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk. Voor mijn Trek District 3 kan ik gewoon een andere achterdrager krijgen die die verbinding wel heeft, de montage punten aan de zadelstang zitten er gewoon al.

Weet alleen niet hoeveel merken zulke uitbreidingsmogelijkheid hebben

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 07-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@FastFred Akkoord, maar dat betekend dan wel weer extra kosten die ik met de Sensa niet heb.

Daarbij vind ik de Sensa een mooie fiets en verwacht ook dat deze degelijk is voor de prijs. En qua levertijd ook beter te behappen dan Cube volgens mij. Sommige fietsen vind ik ook minder mooi, maar dat is gehele persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:45
@Tribunus De verbinding zit er wel, maar zit onder het spatbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astayax
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 14:27
FTR: Ik heb een Koga F3 4.0 in gebruik in combinatie met een Yepp Nexxt maxi kinderstoeltje voor achterop, gewoon direct op de bagagedrager gemonteerd. Was inderdaad wel even uitzoeken want een kinderstoeltje voorop kon niet met dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 16:46
astayax schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:52:
FTR: Ik heb een Koga F3 4.0 in gebruik in combinatie met een Yepp Nexxt maxi kinderstoeltje voor achterop, gewoon direct op de bagagedrager gemonteerd. Was inderdaad wel even uitzoeken want een kinderstoeltje voorop kon niet met dit model.
Ik heb dezelfde fiets en ook naar een achterdrager gekeken. Heb jij je fietszitje direct op de racktime drager gemonteerd? Officieel wordt het namelijk ontraden, zie https://www.racktime.com/en/service

Am I allowed to attach a child seat on a racktime luggage carrier?
No. Please do not attach a child seat to your racktime carrier! Our carriers are very resistant to bending and other loads that occur during riding. However, if add-on parts (such as child seats) are fastened by means of crimp clamps, this can lead to breaks on the carrier, because racktime carriers are made of a thin-walled tube. Damage of this kind is not covered by the guarantee.

Please note the following: A child seat that is attached to one of our luggage carriers by means of crimp connectors and the carrying of a person on a luggage carrier in this way invalidates your guarantee coverage and, more importantly, poses a danger to the life and limb of the child or person using it!

The international test standard for bicycle carriers, ISO11243, automatically defines carriers with a permissible load of 27 kg or more as suitable for attaching a child seat. For this reason, we specify a maximum load capacity of 25 kg for racktime carriers, even if a carrier would technically be suitable for higher loads.

For safety reasons, we do not offer a child seat adapter for the racktime Snapit system.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe ik een fietsdrager op mijn Koga F3 4.0 kan monteren :/
Pagina: 1 ... 14 ... 26 Laatste