3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Heb nu zelf een Giant Anytour CS2 alweer een week, was na een proefritje meteen verkocht. Dus ik dacht post hier even met mijn ervaring tot nu toe. Heb er nu al 140km op zitten na een week tijd. Zeer lichte fiets, waar je heel makkelijk rechtop of in een sportievere houding kan zitten voorover. Laatste, zo zit ik. De lekkerste versnelling vindt ik niet de 5e(direct drive), maar de 6e. Waar ik rustig 22~23km/uur op fiets, langer dan een uur. 6e is nog heel licht voor mij, is maar net wat je conditie en kracht toe laat. Had ook een stuk van ongeveer 1600 meter lichte wind mee. Kon toen in de 8e versnelling fietsen met 34 km/uur. Dan laat je alle elektrische fietsen makkelijk achter je. Versnelling 1-3 zijn veels te licht, althans hier in het noorden zonder bergen. Heb hem 1x in de 4e gezet, brug over en wind tegen. 5e versnelling voelt beetje raar, want met normaal cadans ga je dan 18km/h...voelt te langzaam. Met wind tegen is die prima.Belasting schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:46:
Update1: Ha bewuste kopers. Ik heb de Giant CS1 getest en eea upgedate in bovenstaand overzicht. Al met al neig ik naar de Giant, dan wel de CS2 versie. De CS2 haalt de voor mij "nutteloze" extras weg, en komt dan op een prijs van 1.199 uit. Gunstig prijsje voor een gunstige fiets? De Batavus kan ik nu geen pluspunten voor verzinnen. Ik hoop nog ergens een Cube te kunnen uitproberen.
Verder heb ik 2 fietstassen achter, dus dat zal wel niet meehelpen met de snelheid. De prijs voor dit type fiets is vrij laag, dus aantrekkelijk. Geen voorvork onderhoud en verende zaldelpen kan eruit. Ondanks dat fiets het bezonder prettig door de vrij brede Giant banden die eronder zitten. Lijkt me erg onderhoud vrije fiets. Wanneer alles versleten is, CDX materiaal erop zoals als al eerder werd aangegeven. Kwa schakelen hou ik ook meer van de nexus8 dan alpine8, en de kleur ash blue is veel mooier dan de grijze CS1 die duurder is. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Mochten er nog vragen zijn over de Giant CS2, dan hoor ik het wel.
Had een oude zware Batavus Tricolore stadsfiets, 3x8 Shimano Aviolo gears. 24 versnellingen, waarvan ik 3 gebruikte ofzo. Altijd gedonder met de derailleur ketting en versnellingen, veel slijtage. Daarom wou ik nu riem. Gemiddelde snelheid is ook iets van 3-4km/h hoger nu.jee_r schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:08:
Welke fiets had je voor de Giant Anytour CS2? Merk je heel veel verschil in fietsen?
Nu lees ik in het topic het een en ander over dat het wellicht te maken heeft met dat de band te slap staat of dat er wellicht een snubber gemonteerd moet worden? Ik vroeg me af of iemand in dit topic deze problemen herkent en wat daar de oplossing was.
Ik ga vanmiddag even langs de fietsenmaker voor m'n eerste check dus ik zal het daar ook aankaarten, maar hier in het topic zit ongetwijfeld veel kennis

Tegen het piepen kan wat droge siliconenspray helpen en het schakelen zal vermoedelijk een kwestie van afstellen door wat kabelrek zijn. Bij een eerste beurtje kan je fm dit simpel voor je oplossen.bcome schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:20:
Vraagje: ik heb een gudereit premium 11 Evo, nu merk ik dat sinds kort de riem piept bij het stevig wegtrappen en in de hogere versnellingen. Ook heb ik het idee dat bij het schakelen naar de 6 en 7 ik iets door trap, alsof hij in de versnelling moet "vallen". Ik heb de riem al met water en Dreft schoongemaakt maar dat lijkt geen verschil te maken.
Nu lees ik in het topic het een en ander over dat het wellicht te maken heeft met dat de band te slap staat of dat er wellicht een snubber gemonteerd moet worden? Ik vroeg me af of iemand in dit topic deze problemen herkent en wat daar de oplossing was.
Ik ga vanmiddag even langs de fietsenmaker voor m'n eerste check dus ik zal het daar ook aankaarten, maar hier in het topic zit ongetwijfeld veel kennis
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.
Ik heb de afgelopen 2 maand van allerlei fietsen bekeken, getest en geprobeerd en vrijdag de Cube Travel SLX olive/Black gekocht. Toen ik de fiets zag vond ik hem 10x mooier dan ik verwachte en ook de kleur is mooier en donkerder dan ik verwachte. Hij is eerder leger groen dan olijf groen en de fiets is ook ranker dan de plaatjes op de cube-site doen laten denken.
Ik had de Stevens Super Flight, de Trek District 4 Equipped, de Koga F3 8.0 en de Stevens C12 Pinion in gedachte omdat die allen in mijn eisen spectrum lagen. De eerste 2 waren nergens verkrijgbaar in mijn maat maar fietste heerlijk bij het testen van 1 maatje te klein. De Koga viel mij vies tegen behalve dat hij optisch erg goed afgewerkt is, verder zwaar en log en voor mijn gevoel zit ik te rechtop. Stevens C12 vind ik ook een top fiets, fietste heerlijk maar toen ik de Cube zag was ik verkocht. Ook vanwege de prijs meer waar voor je geld dan alle andere. CDX belt en tandwielen, Alfine 11 achternaaf, mooie kleur en voelt, oogt, fietst heerlijk licht en dat is hij ook met zijn 13,8kg. Enige wat ik als minpunt zou kunnen geven is dat de versnellingskabels onder het frame lopen ipv er door heen. Echter vond ik dit bij het zien in real life niet storend en valt het niet echt op. Mochten mensen twijfelen na de plaatjes op het internet dan adviseer ik de fiets toch even in het echt te bekijken en te proberen, hij is mooier en lichter dan je verwacht. Maargoed, deels ook smaak natuurlijk.

We zijn nu een maand verder dus de kans is aanwezig dat je in de tussentijd al een fiets hebt aangeschaft. Wat me opviel toen ik jouw bericht zag was de veel te hoge prijs die je voor de Travel Exc op papier hebt staan.Belasting schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:46:
Ik heb een paar fietsen in mijn overweging mede door advies van collega's en familie:
[...]
- Cube Travel Exc - 1.999
[...]
Cons:
Erg prijzig
Gisteren toevallig zelf de Cube Travel Exc 2023 gekocht (hij stond al enige tijd op mijn lijstje) voor de prijs van € 1.399,00. Die 'con' kun je wegstrepen dus

Noot: ik kocht de fiets ter vervanging van mijn ruim 9 jaar oude, zwaar trappende, kettingaangedreven Batavus Dinsdag; holy guacamoly wat een verschil

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik heb 1.5 week geleden ook mijn cube exc 2023 in ontvangst genomen ter vervanging van mijn Batavus dinsdag exclusive 2019. De sportievere houding en schijfremmen bevallen me welSuperkiwi schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
[...]
We zijn nu een maand verder dus de kans is aanwezig dat je in de tussentijd al een fiets hebt aangeschaft. Wat me opviel toen ik jouw bericht zag was de veel te hoge prijs die je voor de Travel Exc op papier hebt staan.
Gisteren toevallig zelf de Cube Travel Exc 2023 gekocht (hij stond al enige tijd op mijn lijstje) voor de prijs van € 1.399,00. Die 'con' kun je wegstrepen dus
Noot: ik kocht de fiets ter vervanging van mijn ruim 9 jaar oude, zwaar trappende, kettingaangedreven Batavus Dinsdag; holy guacamoly wat een verschilHet lijkt wel of ik elektrisch fiets nu.

Ja bij een lokale (grote) fietsenmaker. Maar ik had hem al ergens in oktober besteld..ioaty schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:28:
@mog__wai Heb je de Cube bij een lokale fietsenmaker kunnen bestellen? Ik zie dat ze bij Cube maar een aantal locaties hebben. En ik zie dat het Large model momenteel is uitverkocht. Het liefst bestel ik hem bij een lokale fietsenmaker zodat deze hem ook meteen goed kan afstellen.
Ik rijdt ook al enige tijd met een riem ( Trek District 3 Equipped 2021).
Bij aanvang dacht ik nog een goede keuze gemaakt te hebben,
maar nadat de riem het vandaag voor een tweede keer begeven heeft begin ik er toch serieus aan te twijfelen.
Kan ik trouwens een CDX riem op mijn Trek leggen? Achteraan heeft de fiets namelijk al een cdx tandwiel vooraan CDH.
Wauw, hoe krijg je dat voor elkaar?CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:
Hallo allen,
maar nadat de riem het vandaag voor een tweede keer begeven heeft begin ik er toch serieus aan te twijfelen.
Kan ik trouwens een CDX riem op mijn Trek leggen? Achteraan heeft de fiets namelijk al een cdx tandwiel vooraan CDH.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt geen idee.
Ja, je kan zeker een CDX riem leggen.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:
Hallo allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe lang is deze CDN mee gegaan?
Als ik de riem vervang door een CDX , moet ik dan ook het voorste blad vervangen?
[Voor 32% gewijzigd door CRAZY CYCLIST op 09-03-2023 12:15]
Nee, de afmetingen zijn hetzelfde, ik zou alleen een blad vervangen als je merkt dat de tanden echt scherp geworden zijn.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:08:
Half oktober ergens, nu is het wel zo dat ik iedere dag fiets ( zeer intensief gebruik)
Als ik de riem vervang door een CDX , moet ik dan ook het voorste blad vervangen?
Klopt, en on second thougts... ik zou garantie claimen.StarC schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:33:
Als je de fiets iedere dag intensief gebruikt is achteraf gezien CDN inderdaad niet de beste keuze.
Dat een riem het begeeft na 5 maanden is wel heel snel.
Je mag toch verwachten dat zo'n riem het iets langer uit houdt.
Heb je een idee hoe veel km deze zou hebben?
En inderdaad ik ga er eens achter horen want anders ist wel echt een dure grap aant worden.
Dat zijn wel stevige afstanden, en het zou je waarschijnlijk ook een ketting/tandwielenset gekost hebben.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:55:
kleine 4 tot 5000 km
En inderdaad ik ga er eens achter horen want anders ist wel echt een dure grap aant worden.
Zeker CDX nemen.
Maar ik zou je fiets ook even goed na (laten) kijken.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:55:
kleine 4 tot 5000 km
Of misschien heb je pech gehad met een productiefout met twee riemen, maar het lijkt er haast op of de tanden die er nog opzitten er ook zo ongeveer afgescheurd worden.
Ik rij zelf met een volledig CDX aandrijving en tot nu toe (bijna 11000) geen problemen en ook nog niet echt grote slijtage zichtbaar.
Maar ook wel gelezen dat het inderdaad afhankelijk is van kracht die je gebruikt, maar ook zand en stijfheid van de fiets zelf.
[Voor 9% gewijzigd door PaveloW op 09-03-2023 16:16]
Dat is best snel. Ik dacht dat riemen (ook de CDN variant) juist lánger dan een ketting mee zouden moeten gaan.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:55:
kleine 4 tot 5000 km
Hopelijk houdt je nieuwe riem het langer vol

[Voor 9% gewijzigd door Superkiwi op 09-03-2023 15:39]
Ik denk dat ik nog maar even afzie van een riem. Keus in fietsen met 65 cm frame, iets ontspannener zit en een belt is zowieso beperkt. Behalve dat het iets stiller is, lijkt de meerwaarde beperkter dan ik dacht. Levensduur valt vaak tegen. Mijn huidige fiets met ketting en naaf heb ik in 6 jaar nog nooit de ketting zelf aangeraakt (alleen vervangen door de fietsenmaker).
Wat is nu echt het positieve onderscheidende kenmerk, wat de meerprijs in aanschaf en onderhoud waard is?
Als je de CDX riem kiest, dan zit er wel 20.000km in, en het enige wat je moet doen is af en toe eens wassen met zeep en eventueel een siliconenspray.Johan Bogle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
Nee. Je kan dan niet verder.
Ik denk dat ik nog maar even afzie van een riem. Keus in fietsen met 65 cm frame, iets ontspannener zit en een belt is zowieso beperkt. Behalve dat het iets stiller is, lijkt de meerwaarde beperkter dan ik dacht. Levensduur valt vaak tegen. Mijn huidige fiets met ketting en naaf heb ik in 6 jaar nog nooit de ketting zelf aangeraakt (alleen vervangen door de fietsenmaker).
Wat is nu echt het positieve onderscheidende kenmerk, wat de meerprijs in aanschaf en onderhoud waard is?
Verdere voordelen: geen zwarte broeken, geen olie en dus heel makkelijk poetsen.
Als je een ketting weinig onderhoud geeft, dan gaat het rendement welnaar beneden door roest en vuil, zeker alsje af en toe in de regen fietst. Dat heb je ook noet met een ketting.
Geldt dat niet enkel voor een derailleur al die argumenten? Een naafversnelling met kettingkast heeft mij nog nooit een vieze broek opgeleverd en ik doe geen onderhoud.Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:09:
[...]
Als je de CDX riem kiest, dan zit er wel 20.000km in, en het enige wat je moet doen is af en toe eens wassen met zeep en eventueel een siliconenspray.
Verdere voordelen: geen zwarte broeken, geen olie en dus heel makkelijk poetsen.
Als je een ketting weinig onderhoud geeft, dan gaat het rendement welnaar beneden door roest en vuil, zeker alsje af en toe in de regen fietst. Dat heb je ook noet met een ketting.
Ik wilde het liefst een fitnessfiets maar:
a) ik heb een hekel aan onderhoud;
b) de fiets wordt ook dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer en om boodschappen te doen. Spatborden en verlichting zijn derhalve een must.
De fiets wordt in weer en wind gebruikt maar moest wel sportief zijn omdat ik in de mooie maanden graag sportieve rondjes van zo'n 50km ga fietsen.
Onder de streep was de keuze voor een (onderhoudsvrije) riem dan ook snel gemaakt. Na wat verdieping stonden op het eisenlijstje sowieso een CDX riem en een Alfine naaf. Ga je dan kijken naar fietsen die daaraan voldoen dan kwam ik als eerst uit bij de BH Bikes Oxford Pro 2023. Het design van die fiets is ongeëvenaard imo, het enige probleem was de constant uitgestelde levertijd.
Over de Cube was ik initueel nog wat sceptisch (hij zag er wat 'normaal' uit) maar na een aantal rondjes over de testbaan was ik verkocht.
De glooiende Brabantse Wal is nu geen match meer

Noot:
Na een Giant Warp (2000-2014) en een Batavus Dinsdag (2014-2023) is dit pas mijn 3e fiets in 23 jaar tijd

[Voor 20% gewijzigd door Superkiwi op 11-03-2023 13:48]
Vraagje voor jullie: ben vergeten naar slot te vragen. Kan er gewoon een AXA ringslot op? En is die verstelbare stuurpen iets ? Of toch beter andere fiets die uit zichzelf minder sportief is?
Proefritje op lage model ging prima, ook daar met losse handen fietsen ging goed, dus balans is in orde. Heuvel op/af ging ook top.
En met losse handen fietsen moet je niet als criterium aanhouden, want als dat niet lukt dan spoort de fiets niet.
Ik zou siliconenvet gebruiken.bcome schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:58:
Even een algemeen fiets onderhoud vraagje: wat kan ik het beste gebruiken voor het invetten van mijn voorvork? Nadat ik wat vuil van mijn voorvork heb gehaald gaat het wat stroefjes allemaal. Wat gebruiken jullie zoal?
Over welke tijd hebben we het dan? Mijn Trek District 3 is van september 2021 en staat nu bijna 3000km op, ook met CDN riem. Behalve af en toe wassen (spons en sopje en hogedrukspuit op laag) doe ik niks aan onderhoud. 1x per jaar naar de FM voor onderhoud.CRAZY CYCLIST schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:55:
kleine 4 tot 5000 km
[Voor 15% gewijzigd door FastFred op 16-03-2023 10:07]
eerste stukjes fietsen bevallen goed. erg stil vergeleken met mijn oude Gazelle van 16 jaar oud. verder is het schakelen met de Alfine schakelaar ook wennen. De Nexus 8 naaf werkt prima alhoewel hij wel eens wat springt. Het licht staat vrij hoog afgesteld maar heeft een brede lichtstraal en komt ver genoeg. de spatborden doen hun werk goed. tot dusver bij met mijn keuze voor een belt en een Kalkhoff
Ik ben wel een snelle fietser zegmaar, op rechte stukken 25-28kmph. Dus het gewicht van de fiets speelt ook een rol, liefst zo licht mogelijk.
Concreet:
Riem of ketting
Riem is helemaal nieuw voor mij, sta er wel open voor. Heeft dit nog voordelen als de fiets op Utrecht CS in de stalling staat tov een ketting met derailleur?
8 vs >11 versnellingen
Ik wil ook af en toe een langer rondje op zaterdagochtend (30-60km), is dan 8 versnellingen voldoende? Heb voor de lange tochten nog een racefiets - met ketting

Verdere eisen:
Bagagedrager voor rugzak (laptop en toebehoren)
Slot, lampen, spatborden
Mijn 'shortlist' bestaat uit de volgende fietsen:
Bulls Street Mover 2022 (999,-) - ketting
Cube Travel Pro 2023 (1.199,-) - riem
Cube Travel EXC 2023 (1.399,-) - riem
Cube Travel SLX 2023 (1.799,-) - riem
Zijn er fietsen die ik absoluut moet meenemen in mijn lijst?
[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2023 20:48]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
Voordeel van een riem is vooral het simpele onderhoud.Sport_Life schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:31:
Concreet:
Riem of ketting
Riem is helemaal nieuw voor mij, sta er wel open voor. Heeft dit nog voordelen als de fiets op Utrecht CS in de stalling staat tov een ketting met derailleur?
Als het onderhoud je niet uitmaakt, dan is een ketting goedkoper en heeft minder verliezen.
Het grote voordeel van de Alfine 11 is dat de stapjes boven de 1:1 verhouding (5e versnelling) wat beter verdeeld zijn dan bij de Alfine 8. Kan dus zijn dat je met een Alfine 8 net niet een prettig traptempo kan vinden rond de 20-26 km/u. De twee extra versnellingen bovenop mis ik zelf totaal niet op mijn Travel EXC.8 vs >11 versnellingen
Ik wil ook af en toe een langer rondje op zaterdagochtend (30-60km), is dan 8 versnellingen voldoende? Heb voor de lange tochten nog een racefiets - met ketting.
Zul je zelf even moeten ervaren of het een probleem voor je is. Zelf mis ik de Alfine 11 niet, maar voor andere mensen kan het de meerprijs waard zijn.
Let er even op dat de Cube fietsen standaard niet met een slot komen. Kun je er wel op zetten, maar moet je even meenemen in de aanschafprijs.Verdere eisen:
Bagagedrager voor rugzak (laptop en toebehoren)
Slot, lampen, spatborden
Als je vaak in het donker fietst ga je een naafdynamo erg waarderen. Ik ben blij dat ik niet meer hoef te rommelen met batterijen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Als hij in een stalling komt te staan zou ik nooit voor een derailleur kiezen. Dat is in een stalling veel kwetsbaarder dan een naafversnelling.
Voordeel dat troep iets minder snelt blijft plakken, en (cognitieve dissonatie waarschuwing) lijkt wat lichter te trappen ook. Andere ook die ervaringen?
Jep, ik heb zo'n bus staan nabij de fiets, en na een poetsbeurt (water, dreft, microvezeldoeksje) van de gehele fiets krijgt de riem een spaytje.DRaakje schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:18:
Ik merkte dat ik de belt wat snel vond slijten en heb de belt schoongemaakt en daarna een dun laagje droge silicone spray erop gedaan. (Staat ook op de gates site als optie).
Voordeel dat troep iets minder snelt blijft plakken, en (cognitieve dissonatie waarschuwing) lijkt wat lichter te trappen ook. Andere ook die ervaringen?
Afgelopen week een testrit gemaakt op de EXC, helaas was de SLX niet op voorraad/ te zien.Aziraphale schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:29:
@Sport_Life Ik vond zelf de 11 wel een meerwaarde tegenover de 8, maar ook puur omdat ik net een wat prettiger verzet kon vinden. Voor 30-60 km zonder bergen voldoet de 8 ook.
Als hij in een stalling komt te staan zou ik nooit voor een derailleur kiezen. Dat is in een stalling veel kwetsbaarder dan een naafversnelling.
Fietste prima, ik vond de kleur wel een beetje saai, daardoor niet echt een wow gevoel wat ik wel een beetje zoek voor zo'n prijs. Ben erg benieuwd naar de SLX irl en hoe die fietst.
De Bulls Street mover viel sowieso af vanwege de enorme banden eronder. En jouw argument met de fietsenstalling.
Zag dat de SLX bij een online winkel in de aanbieding is maar niet op voorraad, morgen eens bellen met Cube store of ze iets aan de prijs kunnen doen

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2023 23:55]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023