Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38
saturn21 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb dezelfde fiets en ook naar een achterdrager gekeken. Heb jij je fietszitje direct op de racktime drager gemonteerd? Officieel wordt het namelijk ontraden, zie https://www.racktime.com/en/service

Am I allowed to attach a child seat on a racktime luggage carrier?
No. Please do not attach a child seat to your racktime carrier! Our carriers are very resistant to bending and other loads that occur during riding. However, if add-on parts (such as child seats) are fastened by means of crimp clamps, this can lead to breaks on the carrier, because racktime carriers are made of a thin-walled tube. Damage of this kind is not covered by the guarantee.

Please note the following: A child seat that is attached to one of our luggage carriers by means of crimp connectors and the carrying of a person on a luggage carrier in this way invalidates your guarantee coverage and, more importantly, poses a danger to the life and limb of the child or person using it!

The international test standard for bicycle carriers, ISO11243, automatically defines carriers with a permissible load of 27 kg or more as suitable for attaching a child seat. For this reason, we specify a maximum load capacity of 25 kg for racktime carriers, even if a carrier would technically be suitable for higher loads.

For safety reasons, we do not offer a child seat adapter for the racktime Snapit system.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe ik een fietsdrager op mijn Koga F3 4.0 kan monteren :/
Ik heb juist mijn Tubus drager door een Racktime vervangen om mijn Urban Iki zitje te kunnen monteren. Wil prima.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-03 00:27
Zit deze fiets te overwegen:

https://www.12gobiking.nl/cube-travel-exc

Maar ben precies 1.90. Zal ik de L of XL kopen? Is het beter als fiets net iets te groot of net iets te klein is?

[ Voor 21% gewijzigd door florf op 02-06-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 22:38
florf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:56:

Maar ben precies 1.90. Zal ik de L of XL kopen? Is het beter als fiets net iets te groot of net iets te klein is?
Ik ben 1.93 en heb de XL. Het zadel staat behoorlijk hoog. Dus ik zou je XL adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
florf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:56:

Ligt niet alleen aan je lengte maar ook bijvoorbeeld aan je gebruiksdoel en hoe je soepel je bent ;)
Half racefietsend Nederland rijdt op een racefiets die eigenlijk een maat te groot is. Daardoor een te lange reach om efficiënt op de fiets te zitten maar het voelt een uurtje o zo sportief. Door die te lange reach en te weinig fietsconditie op den duur rugklachten en dat is voor lange mensen sowieso al een dingetje.
Te klein is natuurlijk ook niet goed dus het enige juiste advies is: doe op beide maten een rondje en voel het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Inderdaad beide fietsen passen, als je de kans hebt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Na heel veel meelezen in dit topic, sparen en verschillende fietsen proberen (Gazelle, Batavus, Trek en Koga) heb ik dit weekend mijn nieuwe fiets met riem opgehaald.

De Koga vond ik het mooist, en deze fietste ook het prettigst. Het was praktischer geweest een fiets met achterdrager te kopen, maar ik vind het er wel strak uitzien zo.

Het is een supermetro, CDN belt, nexus 8 naaf met alfine versnelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lt_SN17scysSkoeAwOj3N7Z0oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvy9pBzYHeZBSuXYr5GK6pFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Mooi ding! Vooral de voorvork/stuurpen combinatie ziet er heel fraai uit.

Zo te zien past er nog wel een haak tas op, dat compenseert het gebrek aan drager wel.

Kost zo te zien aardig wat, jammer dat er dan (nog steeds) CDN op zit. Zal de pret niet drukken :) veel plezier ervan!

[ Voor 27% gewijzigd door StarC op 04-06-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Deze zal vooral voor woonwerk worden gebruikt, hooguit 30km per week. Maar ik wil 'm ook gebruiken voor toerritjes op wat langere afstanden en daarom moet hij licht zijn zodat hij makkelijk achterin de auto kan of mee kan in de trein of metro. Het is me opgevallen dat veel fietsen behoorlijk zwaar zijn, maar de Trek District 3 valt mee, die is 15 kilo.

Ik had 'm al bijna gekocht bij de lokale fietsvoordeelshop, maar toen zag ik dat de modellen in de winkel niet de geadverteerde Shimano schijfremmen hadden, maar een ander merk. Op internet waren mensen aan het mopperen dat deze remmen behoorlijk veel lawaai maken, dat vind ik irritant. Ik heb de fiets dus nog even laten staan. Nu lees ik hier van mensen dat hij snel roest, dat is een nono want dat ding staat eigenlijk altijd buiten. En die CDN riem, dat hij maar 5k meegaat vind ik niet zo erg, maar ik heb nogal wat kracht en ben bang dat ik die riempjes elke maand aan gort trap.

Ik heb toen eens gekeken op de Trek site in Duitsland (ik hoopte daar hetzelfde model te kunnen vinden maar dan wel met de Shimano schijfremmen). Daar viel me iets op. Naast dat daar andere modellen worden verkocht (de District is daar niet te koop) heeft geen enkele Duitse Trek fiets een riem (alleen enkele electrische modellen), het is allemaal ketting. Worden we hier nu een oor aangenaaid met die riemen of zijn ze in Duitsland gewoon nog niet zo ver?

Terug naar de vraag, de Canyon Commuter 6 is ook wel interessant en zelfs nog lichter: 13kg. Zijn er wellicht nog andere leuke, degelijke en lichte fietsen te krijgen? Het budget vind ik niet zo interessant, betrouwbaarheid en gewicht zijn eigenlijk de belangrijkste criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
PhilipsFan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:47:
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Deze zal vooral voor woonwerk worden gebruikt, hooguit 30km per week. Maar ik wil 'm ook gebruiken voor toerritjes op wat langere afstanden en daarom moet hij licht zijn zodat hij makkelijk achterin de auto kan of mee kan in de trein of metro. Het is me opgevallen dat veel fietsen behoorlijk zwaar zijn, maar de Trek District 3 valt mee, die is 15 kilo.

Ik had 'm al bijna gekocht bij de lokale fietsvoordeelshop, maar toen zag ik dat de modellen in de winkel niet de geadverteerde Shimano schijfremmen hadden, maar een ander merk. Op internet waren mensen aan het mopperen dat deze remmen behoorlijk veel lawaai maken, dat vind ik irritant. Ik heb de fiets dus nog even laten staan. Nu lees ik hier van mensen dat hij snel roest, dat is een nono want dat ding staat eigenlijk altijd buiten. En die CDN riem, dat hij maar 5k meegaat vind ik niet zo erg, maar ik heb nogal wat kracht en ben bang dat ik die riempjes elke maand aan gort trap.

Ik heb toen eens gekeken op de Trek site in Duitsland (ik hoopte daar hetzelfde model te kunnen vinden maar dan wel met de Shimano schijfremmen). Daar viel me iets op. Naast dat daar andere modellen worden verkocht (de District is daar niet te koop) heeft geen enkele Duitse Trek fiets een riem (alleen enkele electrische modellen), het is allemaal ketting. Worden we hier nu een oor aangenaaid met die riemen of zijn ze in Duitsland gewoon nog niet zo ver?

Terug naar de vraag, de Canyon Commuter 6 is ook wel interessant en zelfs nog lichter: 13kg. Zijn er wellicht nog andere leuke, degelijke en lichte fietsen te krijgen? Het budget vind ik niet zo interessant, betrouwbaarheid en gewicht zijn eigenlijk de belangrijkste criteria.
BMC had lichte fietsen (Alpenchallenge ONE), maar de versie met spatborden heet tegenwoordig anders. Hiervan kan ik het gewicht niet zo snel achterhalen. Verder nog de Cube Travel of Stevens Courier Luxe. Lichter dan de Canyon met riemaandrijving kan ik me niet herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Canyon is inderdaad zo'n beetje de lichtste, maar die geometrie moet je wel net liggen en met die vaste stuur/stuurpen combinatie is er beroerd weinig aan te verstellen.

Kijkend naar het type fiets wat je zoekt is 15kg een heel redelijk gewicht. Veel lichter ga je niet vinden. En alle schijfremmen maken onder bepaalde omstandigheden lawaai, mijn XTs piepen soms ook als een grote. Dat is niet merkgebonden en kijkend naar de MT200 remmen waar Trek mee adverteert ben je met de (vermoedelijk) Tektro's die je gezien hebt net zo goed. De MT-200 zit namelijk aan de onderkant van het gamma van Shimano. Remt prima, maar staar je niet blind op het merk.

Verder roest iedere fiets als je hem in weer en wind buiten laat staan en niet heel regelmatig de boel invet met vaseline. Dat gaat een Canyon net zo goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:14
NLS_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:17:
Na heel veel meelezen in dit topic, sparen en verschillende fietsen proberen (Gazelle, Batavus, Trek en Koga) heb ik dit weekend mijn nieuwe fiets met riem opgehaald.

De Koga vond ik het mooist, en deze fietste ook het prettigst. Het was praktischer geweest een fiets met achterdrager te kopen, maar ik vind het er wel strak uitzien zo.

Het is een supermetro, CDN belt, nexus 8 naaf met alfine versnelling.

[Afbeelding]
Knap ding, alles strak afgewerkt in het frame. Dat heeft Koga mooi ontworpen. Veel veilige fietskilometers toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Hier een Trek District 3 met CDN, 3300km mee getrapt inmiddels, komende september heb ik 'm 2 jaar. Nog geen slijtage gezien aan het riempje. Roest ook niet, alleen wat oppervlakkig op de trapas. Staat wel altijd binnen.

Die remmen zijn een beetje hit and miss. Hier in het topic was iemand die voor zichzelf en vrouw een District 3 gekocht had, tegelijkertijd. De een met Shimano en de ander niet. Ik heb zelf Shimano remmen etc. Bevalt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 07-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
Heb zelf de Trek District 4. Met de geadverteerde remmen, Alfine versnellingsnaaf (vs Nexus) en een CDX riem.
Wellicht ook eens naar kijken ? Rijdt beduidend lichter ig dan de Trek L500 die ik daarvoor had (en binnen het jaar werd gestolen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 22:44

Lulukai

God's gift to women

Ik rij vaak op de racefiets en ben verwend met Di2 elektronische versnellingen. Ik heb ook een Canyon Precede AL, met een manuele Enviolo naaf en riem.
Ik vind fietsen met een riem heel fijn, maar het stoort me wel enorm dat ik niet kan schakelen tijdens dat er belasting op de riem staat. Bv. bij bergop rijden, moet ik dus telkens even de benen stilhouden, vooraleer ik een lager verzet kan kiezen.

Bestaat de combinatie van een riem, en schakelen onder belasting? Kan dit bij de Alfine-11 wel?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Rohloff, alleen niet tussen 7 en 8, anders kom je misschien per ongeluk in 1 of 14 uit. Dat overkomt me zelden tot nooit, ook omdat 7/8 relatief lichte versnellingen zijn voor ons platte landje. Uit gewoonte schakel ik niet met volle belasting op de pedalen, maar bij de andere versnellingen kan het wel.

Ik heb zowel een Rohloff met draaigreep en elektronische versnellingen. De draaigreep heeft mijn voorkeur.

Pinion schijnt ook goed te werken onder belasting, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 32% gewijzigd door StarC op 07-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:05

Superkiwi

Hoi doei

Lulukai schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:19:
Ik vind fietsen met een riem heel fijn, maar het stoort me wel enorm dat ik niet kan schakelen tijdens dat er belasting op de riem staat. Bv. bij bergop rijden (...)
Hoe bedoel je dit precies?
Ik rij dagelijks bergop (ik woon aan de Brabantse Wal) en schakel gewoon terug tijdens het trappen. Hoe ik je post precies moet interpreteren is mij daarom niet geheel duidelijk.

Ps. Cube Travel Exc 2023 hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 07-06-2023 13:38 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Ik rij vaak op de racefiets en ben verwend met Di2 elektronische versnellingen. Ik heb ook een Canyon Precede AL, met een manuele Enviolo naaf en riem.
Ik vind fietsen met een riem heel fijn, maar het stoort me wel enorm dat ik niet kan schakelen tijdens dat er belasting op de riem staat. Bv. bij bergop rijden, moet ik dus telkens even de benen stilhouden, vooraleer ik een lager verzet kan kiezen.

Bestaat de combinatie van een riem, en schakelen onder belasting? Kan dit bij de Alfine-11 wel?
Met enviolo kan je zeker schakelen onder belasting, het kost wat kracht, maar het kan. Het kan helpen door wat minder kracht te zetten, maar je moet zeker je benen niet stil houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Het is een elektrische fiets met riem hé. Ik vind het alleszins heel vervelend dat je de benen (een beetje) moet stilhouden.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Mijn fiets met elektrische schakeling is ook elektrisch (speed pedelec). Het samenspel met de motor zal wel de reden zijn dat het elektrisch is.

@Lulukai, om nog even terug te komen op de combinatie Bosch/elektrische geschakelde Rohloff; bij het schakelen zorgt de motor ervoor dat voor een kort moment geen of veel minder belasting op de riem/naaf staat zodat het schakelen zonder problemen en schade kan plaatsvinden. Was me hier helemaal niet bewust van geweest tot ik er gisteren probeerde met volle belasting te schakelen. Dat voorkomt hij dus.

[ Voor 58% gewijzigd door StarC op 08-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
Lulukai schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:52:
Het is een elektrische fiets met riem hé. Ik vind het alleszins heel vervelend dat je de benen (een beetje) moet stilhouden.
Dit is een eigenschap van de meeste naafversnellingen en dus niet specifiek voor een riem en/of electrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Het is misschien niet heel bevorderlijk voor de techniek, maar als ik berg op fiets en heb een lager verzet nodig dan blijf ik gewoon trappen. Kan prima.

In normale omstandigheden (wind tegen, of afremmen voor een kruising) minder ik wel kracht of zet ik de trappers geheel stil.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 08-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
StarC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:56:

Mooi ding! Vooral de voorvork/stuurpen combinatie ziet er heel fraai uit.

Zo te zien past er nog wel een haak tas op, dat compenseert het gebrek aan drager wel.

Kost zo te zien aardig wat, jammer dat er dan (nog steeds) CDN op zit. Zal de pret niet drukken :) veel plezier ervan!
Thanks! Geen van de fietsen die ik heb geprobeerd wordt nog met CDX geleverd. Misschien op merken als Santos nog wel? Of je moet het apart bij bestellen en erop laten zetten. Maar dan rijd ik net zo lief eerst de cdn belt en tandwielen op en vervang ik het daarna wel. Haaktas is ondertussen besteld dus dat gaat goed komen.
pep_82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Knap ding, alles strak afgewerkt in het frame. Dat heeft Koga mooi ontworpen. Veel veilige fietskilometers toegewenst.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Dus bestaat dit nu bij een niet-elektrische fiets?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lulukai schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Dus bestaat dit nu bij een niet-elektrische fiets?
Nope. Bij een naafversnelling kun je nooit onder volle belasting schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 10:56

Ik rijd al een jaar met de trek district 3. Deze werd inderdaad afgemonteerd met andere remmen dan de Shimano's. Roest is er bij mij enkel te zien op de remblokhouders. Dus niet kritisch.
Lawaai maken ze wel. Maar ik heb nog niet de moeite gedaan om echt alles te ontvetten.
Ik houd me echter wel sterk dat ik beroep kan doen op garantie moesten er zich toch onoplosbare problemen voordoen. (Want volgens de geadverteerde specificaties werden shimano's beloofd. Dus de vervangremmen zouden minstens even kwalitatief moeten zijn)

Trek site in Duitsland. Elke regio heeft zo zijn eigen fietsmarkt. In NL/Vlaanderen kennen we inmiddels de voordelen van een stadsgerichte fiets en fabrikanten/verkopers spelen daarop in. In andere markten zitten ze nog steeds met het idee dat het publiek staat te wachten op fietsen uit de wielersport. En is er zelfs onbegrip waarom mensen kiezen voor een zwaardere fiets, dat bovendien nog eens een stuk duurder is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
@Aziraphale not even over een kinderzitje achterop, had jij een voorbeeld waar ik op kan zoeken? De stuurpen lijkt bij onverstandig. En wellicht weet jij ook wat ik het beste kan kopen om de bagagedrager te verlengen? Ik zit constant tegen de fietstas aan te schoppen en een kleinere fietstas is niet wat ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tribunus Je zou aan een van Thule met montage aan de staande buis kunnen denken, zoiets als in de link wel staat: https://www.thule.com/nl-...-mounted-child-bike-seats

En ik heb nu net zelf een Urban Iki Junio gekocht om de oudste mee te nemen en die vind ik qua bagagedragermontage ook wel er prettig. Dan praat je over de zitjes die je hier wel ziet: https://www.urbaniki.com/...rrHxShqfAMpxoCJv8QAvD_BwE

Zij hebben ook met framemontage, dat is uiteraard nog wat steviger dan op de drager. Ik heb zelf ook nog een Thule met framemontage die ik voor de jongste gebruik en dat zitje leunt dan op de dragen voor de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBoy
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06-2023
Kunnen jullie meedenken?

Ik zoek een nieuwe fiets, max 2500 EUR die ik vooral voor woon/werk ga gebruiken elke week 4 x 25 km per dag ook in de winter, maar ik wil dezelfde fiets als het zo uitkomt ook als vakantiefiets gebruiken.

Vanwege het woon-werkverkeer en minder onderhoud zit ik aan een CDX belt en Alfine 11 te denken, maar ik vraag me af of die 11 versnellingen niet te weinig zijn als ik er mee door Duitsland of Frankrijk wil fietsen?

Op de shortlist staan nu:

Canyon Commuter 7
Koga F3 8
Cube Travel SLX

Travel vind ik het mooist maar lastig leverbaar, Koga lijkt me het betrouwbaarste maar wel 4 kg zwaarder en Canyon weet ik gewoon niet zo goed.

Alle out of the box suggesties zijn ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Stevens en VSF bieden ook beiden aan wat je zoekt.

Met een range van 409% denk ik dat je met de Alfine 11 ook heus wel een heuvel of berg op komt.

Wat bij een vakantiefiets ook belangrijk is, is de mogelijkheid om (zware) fietstassen mee te nemen. Daar zijn die mooie fietsen die je linkt (vooral als het gaaf om de mogelijkheid om een Tubus voordrager te monteren) niet voor geschikt.

Meer out of the box: ik ben zelf een paar jaar geleden voor een tweedehands trekkingfiets gegaan. Super degelijk, het gewicht vind ik niet zo relevant (is alsnog niet 'zwaar'). Bij de prijs rekening gehouden met een grondige eerste onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBoy
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06-2023
StarC schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:04:

Meer out of the box: ik ben zelf een paar jaar geleden voor een tweedehands trekkingfiets gegaan. Super degelijk, het gewicht vind ik niet zo relevant (is alsnog niet 'zwaar'). Bij de prijs rekening gehouden met een grondige eerste onderhoudsbeurt.
Dank voor je tips, ik ga even kijken en die bagagedragers zijn inderdaad een ding waar ik nog niet aan gedacht had.

De optie van een goede 2e hands trekking met Rohlhoff etc had ik zelf ook al gezien maar de meeste zitten dan toch nog tegen de 3000 euro voor een Santos, Gudereit of Idworx en dat vind ik toch wel gortig voor een 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
KBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Dank voor je tips, ik ga even kijken en die bagagedragers zijn inderdaad een ding waar ik nog niet aan gedacht had.

De optie van een goede 2e hands trekking met Rohlhoff etc had ik zelf ook al gezien maar de meeste zitten dan toch nog tegen de 3000 euro voor een Santos, Gudereit of Idworx en dat vind ik toch wel gortig voor een 2e hands.
Een Gudereit is tweedehands veel te duur voor dat geld, maar Santos, Koga, IdWorx zijn het in goede staat zeker waard. Voor een Gudereit betaal je momenteel 2999 incl Rohloff en CDX. Kijkend naar de onderdelen heb je dan een mooie fiets en vanwege het 'gebrek aan imago' veel goedkoper.

De fietsen die je noemt hebben wel een riem, maar CDN en dat is echt gericht op stadsgebruik. De Alfine kan licht vakantiegebruik wel aan, maar een Rohloff overleeft jou en dat gaat je met Shimano niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Nu online
KBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:32:
Kunnen jullie meedenken?

Vanwege het woon-werkverkeer en minder onderhoud zit ik aan een CDX belt en Alfine 11 te denken, maar ik vraag me af of die 11 versnellingen niet te weinig zijn als ik er mee door Duitsland of Frankrijk wil fietsen?
Een schaamteloze verwijzing naar een bijdrage van mezelf: Blurk62 in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

Ik heb met mijn nieuwe fiets nog niets gemist, integendeel. Het rijdt allemaal bijzonder licht en soepel. Wel gemerkt dat de lak een stuk minder is dan die van mijn onverwoestbare oude fiets, die overigens tot mijn grote verdriet vorige week gestolen is :'(
Bijna 35 jaar trouwe dienst, half Europa gezien, 1 keer naar de binnenstad van Den Haag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Nu online
Blurk62 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Een schaamteloze verwijzing naar een bijdrage van mezelf: Blurk62 in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

Ik heb met mijn nieuwe fiets nog niets gemist, integendeel. Het rijdt allemaal bijzonder licht en soepel. Wel gemerkt dat de lak een stuk minder is dan die van mijn onverwoestbare oude fiets, die overigens tot mijn grote verdriet vorige week gestolen is :'(
Bijna 35 jaar trouwe dienst, half Europa gezien, 1 keer naar de binnenstad van Den Haag :(
Wat verschrikkelijk om te horen, ik maak me ook altijd zorgen als ik m'n fiets ergens neer zet of ik terug kan lopen. Wel altijd aan iets vastgemaakt, maar je weet maar nooit. Had je 'm enkel op een ringslot of ook nog ergens aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Nu online
bcome schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Wat verschrikkelijk om te horen, ik maak me ook altijd zorgen als ik m'n fiets ergens neer zet of ik terug kan lopen. Wel altijd aan iets vastgemaakt, maar je weet maar nooit. Had je 'm enkel op een ringslot of ook nog ergens aan vast?
Off topic maar vooruit: Axa defender slot (met kabel) van blijkbaar een oud type dat met een "Poolse sleutel" simpel te kraken is. Nooit een probleem geweest maar er lopen helaas lieden rond die niet van andermans spullen af kunnen blijven. Dit was al de vijfde keer (in 40 jaar, ik ben oud ;) ) dat er een fiets van mij gestolen werd. 4x A'dam, 1x Den Haag. De eerste stond recht tegenover de ingang van de Bijenkorf op de Dam waar honderden mensen in en uit liepen. Slot of geen slot, als je een mooie fiets hebt, kom je een keer aan de beurt als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:21
Axa defender sloten hebben ze tegenwoordig zo open met een loper. En als je dan zo'n insteekslot gebruikt is die natuurlijk ook meteen open. Het zijn Oost Europese bendes die voor niks anders dan dit hier naartoe komen.
Daarom eisen verreweg de meeste verzekeraars tegenwoordig een extra slot met aparte sleutel.

[ Voor 17% gewijzigd door cordonbleu op 25-06-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:57
Blurk62 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:45:
[...]
De eerste stond recht tegenover de ingang van de Bijenkorf op de Dam waar honderden mensen in en uit liepen.
Ik las recent dat een plek met veel passanten niet de meest optimale is om je fiets te stallen, de drukte maskeert de dievenacties juist. Beter is een plek die mensen zien als ergens staan te wachten (bijvoorbeeld tegenover een halte).

Maar ja, je verwacht het niet op zo'n drukke plek, dat begrijp ik helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:16

vrotogel

leest vooral mee

KBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:32:
Kunnen jullie meedenken?

Ik zoek een nieuwe fiets, max 2500 EUR die ik vooral voor woon/werk ga gebruiken elke week 4 x 25 km per dag ook in de winter, maar ik wil dezelfde fiets als het zo uitkomt ook als vakantiefiets gebruiken.

Op de shortlist staan nu:

Canyon Commuter 7
Koga F3 8
Cube Travel SLX

Travel vind ik het mooist maar lastig leverbaar, Koga lijkt me het betrouwbaarste maar wel 4 kg zwaarder en Canyon weet ik gewoon niet zo goed.

Alle out of the box suggesties zijn ook welkom.
Leuk,

Ik heb de Canyon die nu wordt verkocht als de 7.0 gekocht als de 6.0 . Lichte en sportieve fiets. Bevalt me prima, vorig jaar een upgrade gedaan naar een CDX riem en achtertandwiel.
De CUBE staat hier in een EXC uitvoering en is ook een fijne fiets, wel iets zwaarder en minder sportief maar wel een actieve houding. Volgens mij zijn de frames vrijwel identiek met de SLX .

De Koga staat op mijn verlanglijstje, ik wil de Canyon en mijn BSP (Voyager Belt 8 ) omruilen tegen een Koga. Moet nog wel even een testritje maken ...

Ik denk dat de Canyon wel een iets sportievere houding heeft dan de andere 2.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

FutureCow

(C) FutureCow

Gim schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Is dit nog gelukt?

Ik heb zo'n 150KM gereden met de AnyTour CS2 en ik zat me vandaag echt mateloos te irriteren aan gekraak tijdens de hele rit. Ik heb t vermoeden dat ik hetzelfde probleem ervaar als jij met de fiets.

In het begin dat ik met de fiets reed hoorde ik naast vogels in de omgeving e.d. hooguit t geruis van de banden op het wegdek, maar nu was het een hoop gekraak van de fiets wat erbij kwam.

Maar bij jou kon de fietsenmaker het niet verhelpen?

Ik bel maandag of dinsdag de winkel wel weer, maar hoop al wat te weten te komen. Wel een beetje jammer, want verder fiets de fiets heerlijk. Hopelijk ook deze keer weer iets dat snel verholpen kan worden.
Richard schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:54:
[...]

CDN

[...]

Na 28dagen stond ik op 523KM...

#WatEenGeweldigeFiets!

Ik rij soms stukken van max 2-3KM aan 35KM/u (Sigma BC 16.16 STS staat 1 op 1 geconfigureerd aan de GPS van mij Smartphone)

Ik hou meestal zo'n 27KM/u aan; en voor 7KM enkele reis is dat goed te doen...
Pieken van Max 39,x KM/u.

(Krijg wel zo "links en rechts" te horen dat ik de verkeerde fiets heb gekozen voor dit soort snelheden; maar ik ben er méér dan content mee)...

Heb een Gi-Gan-Tische kraak in mijn Stuur / Balhoofd / Vork na zo'n 200-300KM die de fietsenmaker er ook niet uit kreeg; en dat is voor mij nu wel een domper...

Ik ga 'm toch proberen er zelf uit te krijgen middels:

[YouTube: KRAKEND STUUR VERHELPEN: Zo doe je dat]

en

https://www.decathlon.nl/...sta-carbon/_/R-p-X8402877

[Afbeelding]

Betreffende de Shimano Nexus 8...

...Ik vind die "meer dan" "noisy" in de 4e versnelling; maar daar blijken meer mensen van te zijn op Internet.

UITERAARD heb ik mij als Tweaker verdiept in de techniek en de correcte afstelling (middels de gele streepjes)

Nu kan ik het niet zo 1-2-3 terugvinden; maar wat ik gelezen en onthouden heb... de 4 en 8 zijn de meest inefficiënte versnellingen... De 4 is zelfs een 1 op 1 aan/op de achteras...
Het is al van even geleden, maar vroeg mij af hoe dit bij jullie is opgelost / verholpen. Ik heb de fiets nu zo'n 150-200 km. Ben er erg blij mee! maar ik hoor nu af en toe al een kraak in het stuur, dus ben bang dat ik dit zelfde probleem zal gaan krijgen (hoor het al vaker dan 100 km geleden). Dus als het simpel op te lossen is, laat ik de FM dat even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

FutureCow schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:27:
[...]

[...]

Het is al van even geleden, maar vroeg mij af hoe dit bij jullie is opgelost / verholpen. Ik heb de fiets nu zo'n 150-200 km. Ben er erg blij mee! maar ik hoor nu af en toe al een kraak in het stuur, dus ben bang dat ik dit zelfde probleem zal gaan krijgen (hoor het al vaker dan 100 km geleden). Dus als het simpel op te lossen is, laat ik de FM dat even doen.
Leuk dat je erop terugkomt; dat betekend dat dit forum waardevol is!

Ik heb tot begin 2022 nog contact gehad met @Gim; volgens mij werd er bij hem een vork vervangen.

Mijn reactie aan hem destijds:
Ik heb mijn CS2 in- / omgeruild voor een identiek exemplaar maar dan een XL; zodoende is de kraak in de vork het probleem geworden van de fietsenmaker en niet meer van mij.
Mijn toch iets te kleine fiets werd zo keurig omgewisseld.
Ik heb het dus nooit opgelost gekregen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

FutureCow

(C) FutureCow

Richard schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Leuk dat je erop terugkomt; dat betekend dat dit forum waardevol is!

Ik heb tot begin 2022 nog contact gehad met @Gim; volgens mij werd er bij hem een vork vervangen.

Mijn reactie aan hem destijds:

[...]

Mijn toch iets te kleine fiets werd zo keurig omgewisseld.
Ik heb het dus nooit opgelost gekregen.
Bedankt voor je reactie, zal wel ff langs de FM gaan om te kijken of hij het probleem kan oplossen. Anders dus nieuwe voorvork, lastige is dat mijn FM geen Giant store is, dus het loopt weer via een andere FM 30km verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Na 800km kom ik erachter dat je op de Cube Travel Exc 2023 ook op kunt schakelen met de duim... 8)7
Nu ik er een goed aantal km's op het zitten kan ik zeggen dat de fiets goed bevalt. De hardheid van het zadel was ik al redelijk snel aan gewend. Het enige issue waar ik nog steeds last van heb is dat mijn handen na een km of 15 gevoelloos worden, dat wordt toch even op zoek gaan naar handschoentjes met gel padding.
Oh, en afgelopen weekend is er een spaak geknapt, dat vond ik ook wel bijzonder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Zit je wel goed? Ik bedoel, zet je niet teveel druk op het stuur met je handen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Nee daar let ik wel specifiek op, het is niet zo dat ik op mijn handen steun. Ik knijp ook niet te hard of zo, heb het stuur naar mijn idee gewoon vrij lichtjes vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Nog even terugkomen op vrotogel in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1" :

Ik heb inmiddels ook op de Koga gezeten en gefietst. Fijne fiets maar wel gewoon een stadsfiets, niet wat ik zocht want ik heb al een BSP Voyager Belt 8, dus dat voegt niet heel veel toe.

Stevens Super Flight is de volgende die ik aan de tand ga voelen en anders wordt het een Cube Travel SLX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:26
Superkiwi schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 06:44:
Nee daar let ik wel specifiek op, het is niet zo dat ik op mijn handen steun. Ik knijp ook niet te hard of zo, heb het stuur naar mijn idee gewoon vrij lichtjes vast.
Misschien heb je hier wat aan, deze heer heeft nog wel meer filmpjes over het afstellen van de fietshouding.

YouTube: OPLOSSING VOOR TINTELENDE OF PIJNLIJKE HANDEN EN POLSEN OP DE FIETS ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-04 03:19
dexter123 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Ik heb sinds eind 2018 een Achielle Oscar. Heerlijke fiets.
Ik zocht een sportieve stadsfiets, niet te fragiel.

Ik ben tot nu toe helemaal tevreden. Bij aflevering stonden de versnellingen niet goed afgesteld maar dat heeft de fietsenmaker prima gefixt.
Ik ben wel benieuwd of de fiets je na vier jaar nog steeds bevalt. Heb mijn oog hier ook op laten vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:12
Hi, ik heb een vraagje. Sinds gisteren een nieuwe Batavus dinsdag aangeschaft en op lage snelheden is de fietsriem inderdaad stil.. maar als je de fiets in een hogere versnelling zet en wat sneller fiets maakt het wat minder stil (ketting geluid). Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Is het een nieuwe Dinsdag? Ik weet dat eerdere modellen een probleem hebben gehad met niet goed uitgelijnde riemen. Maar dat was modeljaar 2019. Op het forum van de Fietsersbond is daar nog wel een en sneer over te vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:12
DeTinuxNL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:53:
Is het een nieuwe Dinsdag? Ik weet dat eerdere modellen een probleem hebben gehad met niet goed uitgelijnde riemen. Maar dat was modeljaar 2019. Op het forum van de Fietsersbond is daar nog wel een en sneer over te vinden denk ik
Model jaar 2023 betreft het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Taxcommunism schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Model jaar 2023 betreft het.
Dan zal dat probleem wel opgelost zijn. Ik heb geen idee dan, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter123
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 10:15
DeTinuxNL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd of de fiets je na vier jaar nog steeds bevalt. Heb mijn oog hier ook op laten vallen!
Ja en nee. Ik heb de Achielle Oscar nog steeds en inmiddels fiets mijn zoon er op.
Het is een heerlijke fiets met goede remmen, verlichting, spatborden etc. Alles om het echt een snelle gebruiksfiets te laten zijn. Ik fietsste er lekker snel door de stad op naar m'n werk. In weer en wind.

Maar, ik heb twee keer de voorvork vervangen omdat deze eigenlijk te slap is voor de mix van snelheid, schijfremmen en 85 kilo....

Ik ben nu overgestapt naar een Schindelhauer Friedrich https://www.schindelhauer...l/Friedrich-VIII-XI.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Thanks! Dat is goed om te weten, aangezien ik met mijn zoontje van 2,5 ruim boven de 85 kilo kom. Schindelhauer laatst bereden. Een droomfiets! Veel plezier daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Taxcommunism schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:22:
Hi, ik heb een vraagje. Sinds gisteren een nieuwe Batavus dinsdag aangeschaft en op lage snelheden is de fietsriem inderdaad stil.. maar als je de fiets in een hogere versnelling zet en wat sneller fiets maakt het wat minder stil (ketting geluid). Is dat normaal?
Nou, dat lijkt mij niet normaal, mijn riem maakt zo goed als geen geluid.
Aangezien de fiets gloednieuw is zou ik even langs de winkel gaan en vragen of ze er naar kunnen kijken.
Als dat niet kan zou je kunnen proberen om een beetje Cyclon belt spray of een andere siliconespray op de riem aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:31
Taxcommunism schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:22:
Is de riem wel goed op spanning? Je kunt met behulp van een app (Gates Carbon Drive) de spanning bepalen en dan je achterwiel stellen als nodig. Het geluid zou maar zo weg kunnen zijn daarna.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Mijn nieuwe aluminium ros, een Koga Grandtourer Signature met XT aandrijflijn en Formula Cura schijfremmen. Het laatste productiejaar van de Grandtourer is 2022 en deze komt uit dat jaar. Ik zat eerder te kijken naar de 2023 modellen maar die hebben allemaal zo'n absurd grote stack. Een ander nadeel is dat alle kabels nu via het stuur, de stuurpen en het balhoofd het frame in gaan wat onderhoud en repareren zoveel moeilijker maakt. Deze heeft maar drie kabels die via de onderbuis naar achteren gaan en er zit interne geleiding in de onderbuis. Even wat dingen overgezet van mijn oude fiets (trappers, zadel, stuur en bar ends) en gaan met die banaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLfuN6IaKkNnHnF20NadbkeFF2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShuX3NwQv80aBdlr5G4wRhfC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik heb een Koga met aandrijfriem, zie foto . Ik zie als merk Carbon drive 120T

Hij maakt een geluid als ik een tijdje rijdt. Komt dat door de warmte? Wat zou het kunnen zijn?

Hoor de opname https://1drv.ms/v/s!AkC5mLhJk4MqiYg9Xcy7-Wxm-L6OqQ?e=qzzQgN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v5P61lJni7Ov4iprc7HKQYUJnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2AVqJkz8j94Py0BdURqmuVOH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjhwQCeZ3UUGMyna-YWaZYAOWEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hMSJrFqTV0CqwlZkoyMBZtGM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
janzjanz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:07:

Hij maakt een geluid als ik een tijdje rijdt. Komt dat door de warmte? Wat zou het kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan maar 2 dingen doen:
- spanning nakijken met de Gates app of tool
- inspuiten met siliconenspray.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik heb nu een tijdje een gazelle met het MIK systeem bagagedrager. Nu hebben we een kinderzitje gekregen van een kennis maar die heeft geen MIK adapter mogelijkheid. Deze is bedoeld om tussen je bagagedrager vast te zetten. Vast een bekend systeem. Nu past dat natuurlijk niet met de MIK bagagedrager… is er ook een adapter die ik op MIK kan aansluiten en vervolgens daarop de Yepp op zetten? Iemand die dit zo kent? Een snelle google levert mij niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Ik denk dat je de easyfit adapter zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

*knip

[ Voor 98% gewijzigd door Superkiwi op 08-07-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
janzjanz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt dit geluid wel van de riem? Ik vind het wat metaalachtig klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Maakt het uit of (benen stil) en hoeveel kracht je op de pedalen zet? als dat niet uitmaakt evt even staand fietsen om de zadel(buis) uit te sluiten.

Ook even alle versnellingen langs om te kijken of dat nog verschil maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

DervishD schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:09:
Mijn nieuwe aluminium ros, een Koga Grandtourer Signature met XT aandrijflijn en Formula Cura schijfremmen. De Grandtourer wordt sinds 2022 niet meer gemaakt en deze komt uit dat jaar. Ik zat eerder te kijken naar de 2023 modellen maar die hebben allemaal zo'n absurd grote stack. Een ander nadeel is dat alle kabels nu via het stuur, de stuurpen en het balhoofd het frame in gaan wat onderhoud en repareren zoveel moeilijker maakt. Deze heeft maar drie kabels die via de onderbuis naar achteren gaan en er zit interne geleiding in de onderbuis. Even wat dingen overgezet van mijn oude fiets (trappers, zadel, stuur en bar ends) en gaan met die banaan.

[Afbeelding]
Even los van het feit dat ik een ketting zie en geen riem (wat logisch is met een XT afmontage) zie ik spatborden die niet heel netjes zijn gemonteerd. De speling tussen band en spatbord varieert nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
vrotogel schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Even los van het feit dat ik een ketting zie en geen riem (wat logisch is met een XT afmontage) zie ik spatborden die niet heel netjes zijn gemonteerd. De speling tussen band en spatbord varieert nogal.
Dat klopt ja maar het is alleen het voorste spatbord die zo veel afwijkt en daar ga ik nog even naar kijken. Koga heeft een custom bracket laten maken waar de koplamp ook op bevestigd is en die zit net wat te dicht op de band. Gelukkig is die van kunststof dus daar valt nog wel wat aan aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
StarC schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:01:
Maakt het uit of (benen stil) en hoeveel kracht je op de pedalen zet? als dat niet uitmaakt evt even staand fietsen om de zadel(buis) uit te sluiten.

StarC schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:01:

Het geluid komt echt van de (bewegende ) riem. Het maakt niet uit hoeveel kracht je erop zet, als je maar een klein beetje fietst/trapt.
Het geluid is er niet als ik pas begin met fietsen. We hadden de indruk dat het misschien ook wel door de warmte komt, maar nooit eerder hebben we dit gehad terwijl we vorig jaar ook in de zomer flink gefietst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
[quote]janzjanz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb de fabrikant gevonden en die zegt het volgende

Hello Jan

thank you for your inquiry.

The whole sounds very metallic and I can assign it quite difficult.

I would therefore ask you to fill out a warranty form.

In case of a warranty claim I always need a completed warranty form.

You can find this under the following link.

https://www.gatescarbondr...urces/warranty-submission

In many cases, a defect can be traced back to an incorrect setting.

Please send me more information about this process.

1. measurement of the belt line at the front sprocket (click here)

2. exact name of the rear wheel hub

3. frame number and invoice of the bicycle

4. photos of the other drive parts

as soon as I have the missing information I will process your case further. vonden. En die zegt het volgende :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Ik volg dit topic al een tijdje met grote interesse. Nu ben ik zelf in de markt voor een nieuwe fiets. Ik heb - na eindeloos websites en fora te bezoeken en diverse testritten te maken - mijn selectie terug kunnen brengen tot twee modellen.

Gazelle Marco Polo Urban
Schindelhauer Greta

Ik word enigszins beperkt doordat er een kinderzitje mogelijk is en omdat ik vrij stevig ben en een zoontje (2,5) én een zitje mee wil nemen moet de fiets zeker 115 kilo kunnen dragen.

De Schindelhauer heeft een CDN-riem en Nexus 8 versnellingen (met Alfine shifter). De Gazelle heeft bij de specificaties slechts "Riem" staan. Hij heeft een Alfine 8-naaf. De Schindelhauer komt met een dubbele standaard en mogelijk een iets comfortabeler stuur en sowieso dikkere banden (47).

De kwaliteit van de bewegende onderdelen die niet op de spec sheets komen, zoals lagers, is mij onbekend.

De Schindelhauer is €250 duurder dan de Gazelle en heeft een mindere naaf. Het is duidelijk het instapmodel van het merk, met kabels onder en niet door het frame. De Gazelle is duidelijk het topmodel van dat merk.

Los van dat de Gazelle met een doorstapframe moeilijk verkrijgbaar is, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Zijn er mensen die me één van beide fietsen kunnen aan- of afraden?

Voor fietsen bestaat niet echt een uitgebreide reviewcultuur zoals dat wel is met andere gadgets. Dat maakt het lastig kiezen. Ik merk op dat Nederlandse merken echt niet scheutig zijn met specificaties.

[ Voor 7% gewijzigd door DeTinuxNL op 10-07-2023 15:35 . Reden: Links toegevoegd + opmerking over dikte banden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:17
DeTinuxNL schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:33:
Ik volg dit topic al een tijdje met grote interesse. Nu ben ik zelf in de markt voor een nieuwe fiets. Ik heb - na eindeloos websites en fora te bezoeken en diverse testritten te maken - mijn selectie terug kunnen brengen tot twee modellen.

Gazelle Marco Polo Urban
Schindelhauer Greta

Ik word enigszins beperkt doordat er een kinderzitje mogelijk is en omdat ik vrij stevig ben en een zoontje (2,5) én een zitje mee wil nemen moet de fiets zeker 115 kilo kunnen dragen.

De Schindelhauer heeft een CDN-riem en Nexus 8 versnellingen (met Alfine shifter). De Gazelle heeft bij de specificaties slechts "Riem" staan. Hij heeft een Alfine 8-naaf. De Schindelhauer komt met een dubbele standaard en mogelijk een iets comfortabeler stuur en sowieso dikkere banden (47).

De kwaliteit van de bewegende onderdelen die niet op de spec sheets komen, zoals lagers, is mij onbekend.

De Schindelhauer is €250 duurder dan de Gazelle en heeft een mindere naaf. Het is duidelijk het instapmodel van het merk, met kabels onder en niet door het frame. De Gazelle is duidelijk het topmodel van dat merk.

Los van dat de Gazelle met een doorstapframe moeilijk verkrijgbaar is, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Zijn er mensen die me één van beide fietsen kunnen aan- of afraden?

Voor fietsen bestaat niet echt een uitgebreide reviewcultuur zoals dat wel is met andere gadgets. Dat maakt het lastig kiezen. Ik merk op dat Nederlandse merken echt niet scheutig zijn met specificaties.
Ik weet niet hoe lang je bent, maar de Schindelhauer is voor maximaal 186cm.

Had je op allebei de fietsen ook al een testrit gemaakt? En is daar geen duidelijke voorkeur uit gekomen?
Ik weet niet wat voor zitje (voor/achter) je erop wil zetten, maar met een voorzitje lijkt me die gazelle met dat stuur wat minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
PaveloW schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:18:
[...]

Ik weet niet hoe lang je bent, maar de Schindelhauer is voor maximaal 186cm.

Had je op allebei de fietsen ook al een testrit gemaakt? En is daar geen duidelijke voorkeur uit gekomen?
Ik weet niet wat voor zitje (voor/achter) je erop wil zetten, maar met een voorzitje lijkt me die gazelle met dat stuur wat minder geschikt.
Ik ben 186. Heb op beide een proefrit gemaakt, met de kanttekening dat de Schindelhauer in maat 45 was, wat veel te klein is. Ik had daardoor een extreem sportieve zit en ging lekker hard. Lastig is dat deze alleen zijn te testen als de dealer ze heeft staan. Wat wel regelmatig voorkomt, maar niet elke maand is.

De Gazelle heb ik getest als herenframe. Ik heb op mijn normale fiets geprobeerd daar met mijn been overheen te zwaaien, maar dat is niet te doen. Hoe doen mensen dat?

Maakt het uit voor de fietservaring dat ik alleen op een herenmodel heb gereden?

Gaat overigens om achterzitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
DeTinuxNL schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:15:
[...]
Ik ben 186. Heb op beide een proefrit gemaakt, met de kanttekening dat de Schindelhauer in maat 45 was, wat veel te klein is. Ik had daardoor een extreem sportieve zit en ging lekker hard. Lastig is dat deze alleen zijn te testen als de dealer ze heeft staan. Wat wel regelmatig voorkomt, maar niet elke maand is.
Dan zit je bji de Schindelhauer op maat 50 aan de rand van wat geadviseerd wordt. Past waarschijnlijk wel, maar ik zou toch zeker proberen om er ook nog een proefrit op te maken.
De Gazelle heb ik getest als herenframe. Ik heb op mijn normale fiets geprobeerd daar met mijn been overheen te zwaaien, maar dat is niet te doen. Hoe doen mensen dat?
Heel hard trainen, en met een achterzitje, nog harder trainen.... :) , maar met een achterzitje wil je inderdaad niet graag een herenmodel voor dagelijks gebruik...
Maakt het uit voor de fietservaring dat ik alleen op een herenmodel heb gereden?
Waarschijnlijk niet veel, als ik zo snel naar de Gazelle kijk heeft het damesmodel een iets hogere voorbuis en zadelbuis, maar de verhoudingen zijn volgens mij gewoon hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzjanz
Aziraphale schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Komt dit geluid wel van de riem? Ik vind het wat metaalachtig klinken.
Aziraphale, je had gelijk. De lagers van de trapas zijn versleten (15.000 km gefietst) en vandaag vervangen door de fietsmaker.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Zijn hier fietsers met een single-speed fiets met riem? Welke verhouding houden jullie dan aan op die fiets?

65/21 levert ongeveer 75 rpm voor 23-24km/u. Persoonlijk vind ik 75-80 nog wel ok voor een stadsfiets, en heb ik weinig problemen met en eerder hoge cadans

Hoe hoger de cadans op snelheid, hoe 'kleiner' de versnelling bij het vertrekken/lage snelheid, dus hoe haalbaarder 1 versnelling wordt voor het volledige bereik van 0-25km/u.

Op zoek naar een onderhoudsarme, basic, totaal robuuste setup voor een stadsfietsje.

edit: bergop is dan wel nog iets wat een probleem kan zijn idd

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 12-07-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
janzjanz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Aziraphale, je had gelijk. De lagers van de trapas zijn versleten (15.000 km gefietst) en vandaag vervangen door de fietsmaker.

Thx!
Zijn het externe lagers? Dan hebben ze het namelijk lang volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:40:
Zijn hier fietsers met een single-speed fiets met riem? Welke verhouding houden jullie dan aan op die fiets?

65/21 levert ongeveer 75 rpm voor 23-24km/u. Persoonlijk vind ik 75-80 nog wel ok voor een stadsfiets, en heb ik weinig problemen met en eerder hoge cadans

Hoe hoger de cadans op snelheid, hoe 'kleiner' de versnelling bij het vertrekken/lage snelheid, dus hoe haalbaarder 1 versnelling wordt voor het volledige bereik van 0-25km/u.

Op zoek naar een onderhoudsarme, basic, totaal robuuste setup voor een stadsfietsje.

Hmm, weet niet of je hier dan aan het goede adres bent, denk dat de meeste riemfietser hier met een naaf versnelling fietsen.

Misschien proberen in het fixie topic?
[Nostalgie] De Doortrapper / fixie ...
al is het daar een beetje stil de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
PaveloW schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Hmm, weet niet of je hier dan aan het goede adres bent, denk dat de meeste riemfietser hier met een naaf versnelling fietsen.

Misschien proberen in het fixie topic?
[Nostalgie] De Doortrapper / fixie ...
al is het daar een beetje stil de laatste tijd.
Fixie-freaks zijn radicale fundies, daar valt niet mee te praten :+ Ook niet helemaal wat ik zoek, ik denk dat we in 2023 al geavanceerd genoeg zijn om een vrijloop als standaard techniek te zien ;)

Wellicht wel informatie over de verhoudingen die werken in een stadfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Fixie-freaks zijn radicale fundies, daar valt niet mee te praten :+ Ook niet helemaal wat ik zoek, ik denk dat we in 2023 al geavanceerd genoeg zijn om een vrijloop als standaard techniek te zien ;)

Ik heb zelf (met ketting) een fixie/singlespeed en 65/21 lijkt tamelijk ondoenlijk. Dan zou ik eerder naar 48 voor kijken. Ik ben nu niet thuis, maar wil wel even naar het verzet op mijn fixie kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Dat is waar van die freaks :)

Verhoudingen ben ik niet zo handig mee, weet wel dat ik op die van mij destijds een groter blad voor heb laten zetten omdat ik anders continue rond het knarspunt van mijn Rohloff zou fietsen (6e/7e versnelling maakt relatief veel 'herrie")

Ik ken wel deze tool waarmee je kan rekenen aan de verhoudingen:
https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Anoniem: 221425 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:31:
@DeTinuxNL Ik heb nu net twee jaar de Gazelle Marco Polo Urban; het herenmodel.
Machtig fijne fiets. Mocht je specifieke vragen hebben: Ik hoor het wel. :)
Dankjewel! Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Ik had eigenlijk maar drie vragen: wat vind je van het achterlicht op batterijen? Riem en tandwielen, zijn die CDN of CDX? Is Alfine een merkbaar premium boven Nexus?
PaveloW schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Dan zit je bji de Schindelhauer op maat 50 aan de rand van wat geadviseerd wordt. Past waarschijnlijk wel, maar ik zou toch zeker proberen om er ook nog een proefrit op te maken.
Het lastige is: de dealer hier heeft ze alleen in de winkel als er een besteld wordt. Tot nu toe best vaak (al twee keer de afgelopen maand), maar zomaar op een 50 rijden wordt lastig. De 45 was in ieder geval veel en veel te klein. Misschien reed hij daarom zo sportief.

Overigens valt mijn binnenbeenlengte wel ruim binnen de marge: 88,5 cm.

De Gazelle kan ik hier in de omgeving niet proberen als damesmodel. Omdat de bovenste stang best laag is vraag ik me af of de fiets even stijf is als het herenmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:40:

Ik heb hier echt geen ervaring mee, maar omdat ik me aan het oriënteren ben op een fiets zag ik dat Schindelhauer ook een singlespeed met riem heeft: https://www.schindelhauer...le/aktuell/Siegfried.html

Zij hanteren 60/22 met een 115T riem. Omdat zij door het halve land dealers hebben kun je misschien bekijken of die verhouding voor je werkt? Als je in Rotterdam woont heeft de Simple Bike Store misschien nog andere merken/modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
DeTinuxNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Overigens valt mijn binnenbeenlengte wel ruim binnen de marge: 88,5 cm.
Dan zou dat in ieder geval moeten passen, maar blijft lastig om zonder te testen een volledige ervaring te hebben natuurlijk.
De Gazelle kan ik hier in de omgeving niet proberen als damesmodel. Omdat de bovenste stang best laag is vraag ik me af of de fiets even stijf is als het herenmodel.
Waarschijnlijk idd minder stijf, maar een heren model met achterzitje wil je volgens mij ook niet.

Waar heb je trouwens gevonden wat voor gewicht dat vrouwenmodel maximaal mag hebben? Bij de schindelhauer staat het er netjes bij (max 130kg totaal), maar voor die Gazelle kan ik het niet vinden.

Het grootste pluspunt van de Gazelle is denk ik de naafversnelling die beter zou moeten zijn. Als stad fiets lijkt de schindelhauer mij iets relaxter om mee te fietsen met kinderzitje, maar dat is allemaal vrij persoonlijk en heb je dus ook niets aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTinuxNL
Thanks voor jullie uitgebreide reacties!
PaveloW schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Waar heb je trouwens gevonden wat voor gewicht dat vrouwenmodel maximaal mag hebben? Bij de schindelhauer staat het er netjes bij (max 130kg totaal), maar voor die Gazelle kan ik het niet vinden.
In vond het hier. Overigens kan de fiets volgens de dealer met groot gemak 140 kilo (zonder fiets) dragen. Volgens Gazelle dus 114 kg (althans, tot dat gewicht getest). Dat geldt voor het kleinste herenmodel (kleine driehoek), maar ook voor het grootste damesmodel (een veredelde V-vorm lijkt mij minder gewicht te kunnen dragen dan een compacte driehoek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
Aziraphale schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Zijn het externe lagers? Dan hebben ze het namelijk lang volgehouden.
Yep, externe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb op dit moment een Giant Daily Tour E+1 (e-bike) met CDX uit aug 2020. Aangezien ik regelmatig tegen de max aan trap kreeg ik de tip om eens te kijken naar een hybride fiets.

Ik rij niet mega vaak maar vind het wel leuk. Dus kijk nu voorzichtig naar een Koga F3 8. Maar een 2e hands Santos met Rohloff of Pinion naaf (Santos is een stuk lichter begreep ik) lijkt me ook gaaf. Misschien overkill. Beiden zijn bij de lokale FM.

Hebben mensen ervaring en misschien advies? Ik ben benieuwd of mensen terug zijn gegaan van een e-bike en hoe dat bevalt.

[ Voor 11% gewijzigd door HekkeySE op 19-07-2023 07:45 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Of het iets voor je is ligt denk ik ook aan het ondersteuningsniveau dat je nu kiest. Als proef kan je een keer een (veel) lagere mate van ondersteuning kiezen.

Zelf rijd ik regelmatig op een tourfiets, e-bike en speed pedelec naar mijn werk (12km enkele reis) en de drie zijn echt niet goed vergelijkbaar. Nu in de zomer laat ik mijn speed pedelec eigenlijk altijd staan. Dat was in het begin even wennen, maar als ik nu overschakel hebben mijn beenspieren merkbaar minder te doen.

Fijn als je het een keer kan testen op het traject dat je normaal gesproken fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
StarC schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:59:
Of het iets voor je is ligt denk ik ook aan het ondersteuningsniveau dat je nu kiest. Als proef kan je een keer een (veel) lagere mate van ondersteuning kiezen.

Zelf rijd ik regelmatig op een tourfiets, e-bike en speed pedelec naar mijn werk (12km enkele reis) en de drie zijn echt niet goed vergelijkbaar. Nu in de zomer laat ik mijn speed pedelec eigenlijk altijd staan. Dat was in het begin even wennen, maar als ik nu overschakel hebben mijn beenspieren merkbaar minder te doen.

Fijn als je het een keer kan testen op het traject dat je normaal gesproken fietst.
Dank! Ik heb toevallig afgelopen zaterdag 40km (ivm spontaan niet werkende motor) zonder ondersteuning gefietst en het ging. Vanwege de wind etc toch best pittig. Maar de fiets weegt ook bijna 27kg. Geen idee of dat invloed heeft maar het fietst best zwaar en een Nexus 8 heeft niet altijd dan de juiste versnelling lijkt.
Een vriend heeft een Idworx met Rohloff en die ging mij met gemakt fluitend voorbij. Hierdoor komt eigenlijk mijn twijfel/overweging vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door HekkeySE op 19-07-2023 11:30 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Volgens mij maakt het gewicht van de fiets heel veel uit. Dus als je overstapt op een fiets van pakweg 10 of zelfs 14 kilo minder merk je dat echt heel goed. Vaak hebben lichtere fietsen wel een wat sportievere houding terwijl gewone stadsfietsen wat zwaarder zijn. Maar dan toch nog steeds makkelijk 10 kg minder dan je e-bike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
HekkeySE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Dank! Ik heb toevallig afgelopen zaterdag 40km (ivm spontaan niet werkende motor) zonder ondersteuning gefietst en het ging. Vanwege de wind etc toch best pittig. Maar de fiets weegt ook bijna 27kg. Geen idee of dat invloed heeft maar het fietst best zwaar en een Nexus 8 heeft niet altijd dan de juiste versnelling lijkt.
Een vriend heeft een Idworx met Rohloff en die ging mij met gemakt fluitend voorbij. Hierdoor komt eigenlijk mijn twijfel/overweging vandaan.
Een gewicht van 27kg ga je zeker voelen en je motor geeft ook nog wel wat weerstand wanneer hij niet draait. Je gaat het verschil met een F3 8 dus absoluut merken, ook omdat je een grotere keuze aan verzetten hebt en dus sneller een vindt die goed bij je past.

Rohloff en Pinion zijn ongetwijfeld overkill, maar ik heb ook een Rohloff naaf en ga niet direct met mijn fiets op vakantie. Het is namelijk wel een prachtig stukje techniek en rijdt fantastisch. Hiervoor had ik een Alfine 11 en de Rohloff is echt wat anders. Pinion heb ik geen ervaring mee, maar zou ik zelf niet aan beginnen omdat er echt een ander frame voor nodig is en ik gewoon iets heb met de filosofie van Rohloff en het idee dat de naaf mee kan naar een volgende fiets. :)

Santos en IdWorx zijn fantastisch mooie fietsen, maar zeker niet lichter dan Koga en (nieuw) heel erg duur voor wat je ervoor krijgt. Ter illustratie: Mijn Koga World Traveller Signature Classic is nieuw zo'n 2000 euro goedkoper dan een vergelijkbare Santos en zeker niet minder. Mocht je echter gebruikt een goede deal kunnen sluiten voor een mooie Santos of IdWorx dan is dat zeker de moeite waard om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Een gewicht van 27kg ga je zeker voelen en je motor geeft ook nog wel wat weerstand wanneer hij niet draait. Je gaat het verschil met een F3 8 dus absoluut merken, ook omdat je een grotere keuze aan verzetten hebt en dus sneller een vindt die goed bij je past.

Rohloff en Pinion zijn ongetwijfeld overkill, maar ik heb ook een Rohloff naaf en ga niet direct met mijn fiets op vakantie. Het is namelijk wel een prachtig stukje techniek en rijdt fantastisch. Hiervoor had ik een Alfine 11 en de Rohloff is echt wat anders. Pinion heb ik geen ervaring mee, maar zou ik zelf niet aan beginnen omdat er echt een ander frame voor nodig is en ik gewoon iets heb met de filosofie van Rohloff en het idee dat de naaf mee kan naar een volgende fiets. :)

Santos en IdWorx zijn fantastisch mooie fietsen, maar zeker niet lichter dan Koga en (nieuw) heel erg duur voor wat je ervoor krijgt. Ter illustratie: Mijn Koga World Traveller Signature Classic is nieuw zo'n 2000 euro goedkoper dan een vergelijkbare Santos en zeker niet minder. Mocht je echter gebruikt een goede deal kunnen sluiten voor een mooie Santos of IdWorx dan is dat zeker de moeite waard om naar te kijken.
Thnx dat vermoeden had ik al! Nu breng je mij alleen enorm aan het twijfelen voor een Rohloff. Durf niet een proefrit te maken omdat ik dan helemaal overtuigd ben. Maar ja de prijs..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
HekkeySE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Thnx dat vermoeden had ik al! Nu breng je mij alleen enorm aan het twijfelen voor een Rohloff. Durf niet een proefrit te maken omdat ik dan helemaal overtuigd ben. Maar ja de prijs..... ;)
Wat vragen ze dan voor een gebruikte Santos met Rohloff, als ik vragen mag? Een F3 8.0 is namelijk ook geen heel goedkoop fietsje, maar waarschijnlijk heeft een gebruikte Santos (hoop il voor je) ook Son verlichting.

Voordeliger zou je voor Rohloff ook nog bij Güdereit of Contoura kunnen kijken. Ook leuke fietsjes en een stuk betaalbaarder dan Santos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sebastiaannn
HekkeySE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:43:
Aangezien ik regelmatig tegen de max aan trap kreeg ik de tip om eens te kijken naar een hybride fiets.
Niks zo irritant inderdaad als wanneer je lekker wil doortrappen maar de fiets bij 25kmp/u vindt dat het wel hard genoeg gaat en je door de weerstand van de motor heen moet trappen. Daarom hoef ik ook geen elektrische fiets, die grens van 25 vind ik te langzaam.
Heb zelf een relatief eenvoudig model fiets met riem en Nexus 8 naaf en CDN riem (CDX achtertandwiel) (Kalkhoff Endeavour 8 ) en op die 25 zit ik gemakkelijk, ook met een beetje wind tegen. En als ik met wind mee wat aanzet zit ik zo op 30kmp/u, heb wel eens de 30 gemiddeld aangetikt van werk naar huis (7km), maar dan moet je wel zin hebben om echt sportief te fietsen.

Voor mijn gebruik (woon-werk en verplaatsen in de omgeving, ritten van max 15km) is deze fiets eigenlijk al perfect, ik moet gewoon een onderhoudsarm werkpaard hebben om mij van A naar B te brengen.

De Alfine 8 naaf lijkt volgens alle bronnen die ik heb gezien dezelfde rij-eigenschappen te hebben als de Nexus 8, dezelfde stappen tussen de versnellingen en dezelfde efficiëntie op dezelfde versnellingen. (Engels artikel over die bron) Het verschil tussen de Nexus 8 en Alfine 8 lijkt vooral te zijn dat de versnellingsbak aan de binnenkant anders gesmeerd is, wat mogelijk voor iets soepeler schakelen of voor langere levensduur kan zorgen. Tweaker Undertaker2 zegt in ditzelfde topic ook "De Alfine heeft zo begreep ik wel wat betere lagertjes her en der en is ook beter gesealed". Nou ik ben benieuwd/het zou me benieuwen. Sheldon Brown van hierboven zegt op z'n site "Alfine is a high-end product line with a Shimano CenterLock disc-brake fitting rather than the Rollerbrake fitting of the Nexus hubs." Maar mijn schijfremmen werken ook prima zonder Shimano CenterLock ™ ® ©.
Ik heb echter nog geen goede bron gevonden die de verschillen tussen Nexus 8 en Alfine 8 goed uitlegt, als iemand daar meer info over heeft houd ik me aanbevolen.

De Alfine 11 van Shimano lijkt vooral wat extra bereik te hebben aan de bovenkant, wat je natuurlijk met een ander verzet twee kanten op kan laten werken.
Zapato laat in ditzelfde topic een vergelijking van het bereik zien. Dat zag ik ook in deze bron staan. Waarbij de lagere versnellingen redelijk gelijk lopen en vooral in de bovenkant stappen worden toegevoegd.
Iets vergelijkbaars laat deze bron in een grafiekje zien. Volgens mij heb ik ooit een beter grafiekje gezien in dit topic maar die kan ik nu niet terugvinden.

Sheldon Brown (daar hebben we em weer) zegt hetzelfde maar komt tot de conclusie dat de wat gelijkmatiger stappen een stuk prettiger zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATBZIGAt2b5mnQ_p0BmujMHZriY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCjfJWeQf7Hds952nPC3YUyP.png?f=fotoalbum_large

De bron op gear calculator geeft dan weer iets heel anders aan, waarbij het bereik aan beide kanten breder is bij gelijk verzet, dat is weer andere data. Ik vind het leuk om me er in te verdiepen maar ik kan het soms nog amper volgen. Waren fietsen maar meer zoals elektronica qua specs en testen en reviews.

Maar in de efficiëntie-test heeft de Nexus/Alfine 8 (Hier Inter-8 genoemd) uiteindelijk toch de betere efficiëntie in de meest gebruikte 5e en 6e versnellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4fc84f8iMfk-N6AjVxoEu8pR90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyWbKieF57z4OphU3xI15kjx.png?f=user_large

Voor het vlakke Nederland lijkt de Alfine 11 mij van weinig toegevoegde waarde op de Nexus 8. Bij de Nexus 8 is de 1e versnelling zelfs te licht bij optrekken vanaf een stoplicht, en heb nog geen viaduct afgedaald waarbij ik de 8e versnelling nodig had. Dan is het extra bereik aan de buitenkanten van weinig nut voor mij. Als ik veel door heuvelachtig gebied zou fietsen zou ik het overwegen.

En als ik mijn trekkingfiets vol kampeerspullen zou hangen om door de Alpen te fietsen zou ik voor de Rohloff Speedhub gaan (het blauwe lijntje in de grafiek). Want alle bronnen wijzen uit dat die het beste bereik met de kleinste stapjes met de hoogste efficiëntie heeft. En natuurlijk is dat ook voor de liefhebber en hobbyist een genot om mee te fietsen. Maar of het nuttig of noodzakelijk is moet ieder voor zichzelf bepalen, voor mij zou het m'n reistijd met 2 minuten verkorten, ik vind het wel prima zo.

Uiteindelijk is de derailleur de beste versnelling als je snel wil gaan (hoge efficiëntie) en een groot bereik wil hebben. Daarom hebben racefietsen nog geen riem. Maar die dingen zijn zo kwetsbaar en je moet zo goed voor die ketting zorgen, wie heeft daar nou zin in. Maar dat is het compromis wat je sluit met een fiets met riem.

Over CDX vs CDN, natuurlijk zal een CDX aandrijving duurzamer zijn, maar de fietsen die verkocht worden met CDX zijn zo veel duurder, dan slijt ik liever eerst m'n CDN riem op, en als dat me te snel ging vervang ik de set wel voor CDX.

Uiteindelijk is denk ik mijn conclusie dat ik me ook wel eens heel erg kan verlekkeren aan de specs, maar dat het vooral belangrijk is dat je fiets bij je gebruikersdoel past, en dat de specs misschien wel weinig uitmaken in dagelijks gebruik. Belangrijkst is hoe goed de fiets bij je past. En of je em mooi vindt natuurlijk :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Voor wie het aanbelangt, Canyon geeft momenteel 19% korting op hun model met de Alfine 11, en die had al een scherpe prijs
https://www.canyon.com/nl...ModalTriggerGridContainer
€1449 (ex verzending) is het momenteel ipv €1799

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
HekkeySE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:43:
Ik heb op dit moment een Giant Daily Tour E+1 (e-bike) met CDX uit aug 2020. Aangezien ik regelmatig tegen de max aan trap kreeg ik de tip om eens te kijken naar een hybride fiets.

Ik rij niet mega vaak maar vind het wel leuk. Dus kijk nu voorzichtig naar een Koga F3 8. Maar een 2e hands Santos met Rohloff of Pinion naaf (Santos is een stuk lichter begreep ik) lijkt me ook gaaf. Misschien overkill. Beiden zijn bij de lokale FM.

Hebben mensen ervaring en misschien advies? Ik ben benieuwd of mensen terug zijn gegaan van een e-bike en hoe dat bevalt.
Een Koga F3 8 is zo rond de €2000,- momenteel toch? Ik ben bang dat voor dat geld het zelfs al lastig gaat worden om een Santos (of vergelijkbaar) te vinden 2e hands. Rohloff/Pinion zijn vrij dure systemen. Stevens had een paar jaar geleden nog een redelijk betaalbare Pinion, maar zie dat die inmiddels ook al meer dan €3000 kost.

Volgens mij is een Pinion zelfs nog zwaarder dan een Rohloff (https://beaglebikes.nl/pi...lingsbak-voor-de-fiets-2/ ) maar heeft als voordeel dat het vrij laag en centraal in de fiets zit.\

Maar zoals gewoonlijk; bepaal je budget, ga test rijden en verzin wat je zelf belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
Sebastiaannn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Heb zelf een relatief eenvoudig model fiets met riem en Nexus 8 naaf en CDN riem (CDX achtertandwiel) (Kalkhoff Endeavour 8 ) en op die 25 zit ik gemakkelijk, ook met een beetje wind tegen. En als ik met wind mee wat aanzet zit ik zo op 30kmp/u, heb wel eens de 30 gemiddeld aangetikt van werk naar huis (7km), maar dan moet je wel zin hebben om echt sportief te fietsen.

:9 .
Thanks voor de informatie over de nexus/alfine 8

Maar mij lijkt het bijna onrealistisch om een gemiddelde van 30ph te kunnen behalen. Dan zou je al topsnelheden van tegen de 40ph moeten rijden. Of er zou werkelijk geen enkele stop/hindernis mogen zijn op weg naar huis.

Ik heb een redelijk te vergelijken fiets. Op normale snelheid rijd ik aan 22-23 ph. Ik schakel frequent tussen de 4 en 5 (direct drive). Aan een snelheid van 28-30 ph zit ik al aan de zwaarste versnelling. Mijn absolute topsnelheid ligt ergens rond de 33ph geloof ik.

Een hoog gemiddelde halen ligt moeilijker bij mij. Er zijn veel stoplichten in mijn buurt en het duurt dan even om terug op snelheid te komen (want je kan niet schakelen tijdens het trappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

Quakie

quakelen

Ik trap op een goede dag ook wel 26 km gemiddeld in zijn 5. 5 is bij mij een conditie stand want is dan echt wel 90 qua cadans. Moet er niet extreem veel wind staan zoals afgelopen dagen. Ook geen moeite met 30+ te fietsen in zijn zes. Ik kom zelden in 7 of 8.
Cube travel pro gebruiker hier. Ik word meestal door wielrenners en 45km fietsers ingehaald.

Ik denk dat het ook beetje aan ligt hoeveel je fietst. Ik fiets gemiddeld 100-125km in de week op niet wielren fietsen. Ook woon werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 20-07-2023 13:17 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Ik vind het knap.
Gisteren nog een sportief rondje van 19,2 km gedaan en dan zit ik op 22,5km/u gemiddeld met op een vlak stuk met wind mee een max snelheid van 28-29km/u. Ga ik 30-40 km fietsen dan is mijn gemiddelde 21,5-22,0km/u met vooral op het einde wat stoplichten en enkele klimmetjes (Brabantse Wal) waar ik me altijd op verkijk.
Ik zit wel regelmatig in de 7 en bij snelheden van boven de 25km/u al snel in de 8.

Cube Travel Exc hier die naast sportieve plezierrondjes ook voor woon-werk gebruikt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Superkiwi op 20-07-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

Quakie

quakelen

https://strava.app.link/YzghT8sFABb

Geen stoplicht 🚦 zit ook redelijk snel in midden delftland. Uiteraard helpt dit enorm.
Dit was allemaal in zijn vijf en ik denk dat 50% ook in zijn 6 had gekund, maar lichter is beter voor gewrichten.
Wel apart dat er zoveel verschil in zit. Ik heb serieus moeite met de 8. Dan moet ik windkracht 6 in de rug hebben 🤣

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
De Cube travel pro heeft maar 22 kransjes op het tandwiel. Kan misschien een verklaring zijn waarom jij aan 25ph nog met gemak versnelling 5 kan gebruiken.

Maar toch knap die snelheden. Want de 55mm banden moeten wel wat voor weerstand zorgen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Dat zijn inderdaad vrij brede bandjes. Ter vergelijking: de Travel Exc heeft 37-622.
Wellicht dat het soort band nog wat uitmaakt? De Exc heeft gravelbanden met m.i. vrij zacht rubber. Als ik 12Go mag geloven zitten er op de Pro dezelfde banden, alleen de maat verschilt.
Ik denk dat Quakie gewoon een hele goede fietser is.

[ Voor 27% gewijzigd door Superkiwi op 20-07-2023 17:52 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste