Ik train vooral met de fixed in het park (wegens tijdgebrek vooral) in de avonden en ik heb daarom een 900 lumen voorlamp en een 10 lumen achterlamp gekocht.
Ik heb achter een knog skink, hij is goed maar niet fel genoeg en zou van mij wel sneller kunnen flikkeren.jspr schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:32:
Ik train vooral met de fixed in het park (wegens tijdgebrek vooral) in de avonden en ik heb daarom een 900 lumen voorlamp en een 10 lumen achterlamp gekocht.
Ik heb voor als ik de bergen of het park inga een extreem over the top lamp van 2500 (Chinese) lumen, geloof ik. Echt overkill! Ik licht iedereen en alles op! Maarja, niet praktisch in andere omstandigheden of als ik tegenliggers heb.
Zo staan ze er nu beiden bij(gare foto):

De Fuji is te koop fyi
[ Voor 9% gewijzigd door Póg mo Thóin op 10-01-2016 15:41 ]
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Heb net nog even een voorrem en riser op m'n Planet X gezet.
Is de bedoeling dat de vriendin daar deze zomer wat op gaat fietsen.
De Cinelli krijgt een ander stuurtje ook nog. Wat breder, van een 40cm baan stuur naar een 46 compact road.
Maar sinds de aankoop van een auto(Lancia New Ypsilon), staan die fietsen wel veilig tot het weer een graad of 10/12 is
Is de bedoeling dat de vriendin daar deze zomer wat op gaat fietsen.
De Cinelli krijgt een ander stuurtje ook nog. Wat breder, van een 40cm baan stuur naar een 46 compact road.
Maar sinds de aankoop van een auto(Lancia New Ypsilon), staan die fietsen wel veilig tot het weer een graad of 10/12 is
Die Cinelli van jou is echt bizar mooi!
De nieuwe MASH Bolt van Cinelli via https://www.instagram.com/p/BAfscdrMHRj/
"We are excited to bring back the Bolt frame set in 2016. It will have some new details including new rear stays, 27.2 post, tapered head tube, and double water bottle mounts. The finish is satin with the original lines by Benny. Hoping to see these in production this summer. Stay tuned"

Het enige wat ik dan niet tof vind zijn de "double water bottle mounts"
"We are excited to bring back the Bolt frame set in 2016. It will have some new details including new rear stays, 27.2 post, tapered head tube, and double water bottle mounts. The finish is satin with the original lines by Benny. Hoping to see these in production this summer. Stay tuned"

Het enige wat ik dan niet tof vind zijn de "double water bottle mounts"
Haha dat vind ik juist wel handig!
Mis ik op m'n fietsen wel..
Mis ik op m'n fietsen wel..
Anoniem: 54936
Zou ik ook wel willen hebben. Dit werkt bij mij ook goed: https://www.tacx.com/prod...s-bottlecages/saddleclamp
Uiteraard zijn ze praktisch, maar esthetisch vind ik het niet.
Ik gebruik deze:

Werkt perfect!
Ik gebruik deze:

Werkt perfect!
Ook al is het mooier zonder bidon gaatjes het is wel makkelijk voor de "niet hipsters" die ook daadwerkelijk trainen met een fixed gear.
Op mijn Bianchi heb ik het niet dus moet ik met een fles in mijn jersey (wat ook niet alles is)
Op mijn Bianchi heb ik het niet dus moet ik met een fles in mijn jersey (wat ook niet alles is)
Eens, het is namelijk een gebruiksvoorwerp. Maar het is ook de juiste balans vinden tussen praktisch/functioneel en mooi. Ikzelf kom goed uit de voeten mijn oplossing voor die paar keer per maand dat ik het nodig heb. Jammer alleen dat er een hipsterstigma aan vast zit
Dan was een gat om een rem te monteren ook wel handig geweest, nu is het ding bijna nergens road legal.jspr schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:54:
Ook al is het mooier zonder bidon gaatjes het is wel makkelijk voor de "niet hipsters" die ook daadwerkelijk trainen met een fixed gear.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Idem, voor lange (trekking) tochten heb ik ook een Camelbak maar voor korte training heb ik ook gewoon een bidon in mijn trui.jspr schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:54:
Ik neem aan dat de Bolt, net als de Histogram etc, wel het gat heeft maar dat het gedicht is met was of plastic.Demoniac schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:36:
[...]
Dan was een gat om een rem te monteren ook wel handig geweest, nu is het ding bijna nergens road legal.
Van de website voor de Parallax: "Drilled for a brake but plugged and painted for cleaner aesthetics".
Voor:

Na:

Anyway, hoe vaak hebben mensen een bidon nodig op de velodroom?
[ Voor 8% gewijzigd door Póg mo Thóin op 18-01-2016 14:25 ]
Mijn baanfiets heeft nog nooit een baan gezien eigenlijk.
Ik train hier in het park of op de open weg.
Ik train hier in het park of op de open weg.
Ik ook niet, hoor
trouwens, hier in Madrid is er niet eens een baan! Sowieso fiets ik tegenwoordig niet zo heel veel, max 10 minuten per dag naar m'n werk. Daar moet verandering in komen
Vandaag even een ritje van 75km gemaakt, was eigenlijk net te ver om weer te beginnen..
Hier een kiekje:
Hier een kiekje:

Oef 75km zonder rem zou ik niet vol kunnen houden. En vooral niet als eerste ritje van het seizoen!!
Ach, zolang je kilometers-lange afdalingen en onoverzichtelijke kruisingen vermijdt, gaat dat best. Eigenlijk gebruik ik juist op mijn racer mijn remmen heel weinig. Op de fixie, die ik vooral in de stad rijd, heb ik ze harder nodig.
Overigens zou ik ze op geen van mijn fietsen willen inleveren: Een fiets op de weg hoort echte remmen te hebben, waarbij als echte remmen uitsluitend velg- en schijfremmen tellen en die op het voorwiel 10x belangrijker zijn dan die op het achterwiel. (maw: de wetgeving is gestoord)
Overigens zou ik ze op geen van mijn fietsen willen inleveren: Een fiets op de weg hoort echte remmen te hebben, waarbij als echte remmen uitsluitend velg- en schijfremmen tellen en die op het voorwiel 10x belangrijker zijn dan die op het achterwiel. (maw: de wetgeving is gestoord)
[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 27-01-2016 15:54 ]
Na 75km zou ik gewoon niet genoeg fut in mijn benen hebben om tot stilstand te komen. Crash gegarandeerd.
371Km in 1 dag met fixed (Barcelona - Valencia)
Meer dan 20 uur hebben ze erover gedaan! Impressive!! Ik zou alleen met wakker blijven al moeite hebben
laat staan bijna 400km op een fixed gear...
Hele mooie video btw.
Hele mooie video btw.
Hey Fixie lovers!
Ik vond dit topic nadat ik de zoekfunctie heb gebruikt en zit met een aantal vragen.
Afgelopen zomer heb ik een ( ik noem het ) fixie gekregen van mijn buurman tijdens zijn schuuropruiming. Het is een mat smurfblauwe raleigh met versnellingen nog. wel is er een recht stuur geplaatst en zo 'clean' mogelijk gewerkt.
Dit inspireerde mij om zelf een fixie te gaan maken.
Vanmiddag heb ik na het e.e.a. aan google werk via marktplaats een mooie Batavus champion op de kop getikt en ben begonnen met strippen. de fiets is in uitmuntende staat op wat bagger na.
De bedoeling is om hem volledig te zandstralen en opnieuw op te bouwen. Wel zou ik nog wat originele onderdelen willen gebruiken voor de wederopbouw.
Is er eventueel een manier om het oude vet en vuil eraf te laten weken, of is het wijs het gewoon met de hand allemaal op te poetsen?
Waar moet ik bij dit type fiets bij stilstaan als het gaat om de fixed gear? kan ik gewoon een freewheel monteren op de plaats van de tandwielset? of denk ik te makkelijk.
Aanvullend is het voor jullie handig om te weten dat ik technisch aangelegd ben maar niet diepgaand als het om fietsen gaat. ik demonteer en bouw ze weer opnieuw op maar verstand van tandwielmontages, het met de hand een wiel spaken en crankset-theori gaat een paar stapjes te ver.
Alvast bedankt voor jullie genomen moeite!
Ik vond dit topic nadat ik de zoekfunctie heb gebruikt en zit met een aantal vragen.
Afgelopen zomer heb ik een ( ik noem het ) fixie gekregen van mijn buurman tijdens zijn schuuropruiming. Het is een mat smurfblauwe raleigh met versnellingen nog. wel is er een recht stuur geplaatst en zo 'clean' mogelijk gewerkt.
Dit inspireerde mij om zelf een fixie te gaan maken.
Vanmiddag heb ik na het e.e.a. aan google werk via marktplaats een mooie Batavus champion op de kop getikt en ben begonnen met strippen. de fiets is in uitmuntende staat op wat bagger na.
De bedoeling is om hem volledig te zandstralen en opnieuw op te bouwen. Wel zou ik nog wat originele onderdelen willen gebruiken voor de wederopbouw.
Is er eventueel een manier om het oude vet en vuil eraf te laten weken, of is het wijs het gewoon met de hand allemaal op te poetsen?
Waar moet ik bij dit type fiets bij stilstaan als het gaat om de fixed gear? kan ik gewoon een freewheel monteren op de plaats van de tandwielset? of denk ik te makkelijk.
Aanvullend is het voor jullie handig om te weten dat ik technisch aangelegd ben maar niet diepgaand als het om fietsen gaat. ik demonteer en bouw ze weer opnieuw op maar verstand van tandwielmontages, het met de hand een wiel spaken en crankset-theori gaat een paar stapjes te ver.
Alvast bedankt voor jullie genomen moeite!
Dasty, het wondermiddel van de Wibra 
Als je frame horizontale dropouts heeft, kan je zonder problemen een single/fixed wiel plaatsen, omdat je dan de ketting kan spannen door het wiel te verschuiven. Bij verticale dropouts zal je waarschijnlijk een spanner moeten gebruiken.
Als je het bestaande achterwiel gebruikt, raad ik je aan om de achteras met snelspanner te vervangen door een exemplaar met moeren.
Als je frame horizontale dropouts heeft, kan je zonder problemen een single/fixed wiel plaatsen, omdat je dan de ketting kan spannen door het wiel te verschuiven. Bij verticale dropouts zal je waarschijnlijk een spanner moeten gebruiken.
Als je het bestaande achterwiel gebruikt, raad ik je aan om de achteras met snelspanner te vervangen door een exemplaar met moeren.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Mierenneukermodus: Dus nog geen fixie maar een racefiets-met-recht-stuur.bk1985 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:43:
Afgelopen zomer heb ik een ( ik noem het ) fixie gekregen van mijn buurman tijdens zijn schuuropruiming. Het is een mat smurfblauwe raleigh met versnellingen nog.
Als je hem toch laat stralen en spuiten (poedercoaten een optie?) zou ik me daar niet te druk om maken: Je spuiter is heel goed in dat frame brandschoon krijgen. Als je binnenkant balhoofd en trapas bedoelt: Dit zou allemaal vet-gebaseerd moeten zijn en raak je dus met wasbenzine in principe wel kwijt. De buitenkant zou met gewoon afwasmiddel keurig schoon moeten kunnen worden, je LBS heeft vaak wel een biologisch wat meer verantwoord iets omdat je je fiets waarschijnlijk op de stoep poetst.Is er eventueel een manier om het oude vet en vuil eraf te laten weken, of is het wijs het gewoon met de hand allemaal op te poetsen?
Het makkelijkste is gewoon een baan-achterwiel (ik heb een setje Miche X-Press, dacht ik. Let op dat je een wiel met een remvlak kiest.) met een vast kransje (ik heb met een originele 52 voor en 18 achter een tikkeltje zwaar verzet) monteren. Dan heb je mogelijk nog een setje banden (wrs zijn je originele nl oud en droog, mogelijk zelfs tubes en die vergen bijzondere handigheid. hogedruk-velglinten, binnenbanden, buitenbanden) en waarschijnlijk een nieuwe ketting nodig.Waar moet ik bij dit type fiets bij stilstaan als het gaat om de fixed gear? kan ik gewoon een freewheel monteren op de plaats van de tandwielset? of denk ik te makkelijk.
Ook al rijden de nodigen (zelfs tweakers) zonder remmen, imho is dat compleet onverantwoord op de openbare weg: Dus nieuwe remkabels, nieuwe blokken, schoonmaken en een drupje olie op de scharniertjes.
Zorg trouwens voor goed gereedschap, een setje inbussleutels, doppen- en/of ringsleutel-set, haaksleutel, cranktrekker. Leesvoer en spulletjes: M-gineering en Sheldon Brown.
Oh enneh: Plaatjes! Zowel de Raleigh (Wat gaat daarvan worden?) als de Batavus.
Succes!
En laat de coater de openingen afdoppen, zodat je geen poeder in je schroefdraaf van je BB krijgt.Bacchus schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:11:
Als je hem toch laat stralen en spuiten (poedercoaten een optie?) zou ik me daar niet te druk om maken: Je spuiter is heel goed in dat frame brandschoon krijgen.
True, heb nog een brandplek op de binnenkant van m'n frame staan als bewijs.Demoniac schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:02:
Thanx voor je uitgebreide antwoord!Bacchus schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:11:
[...]
Mierenneukermodus: Dus nog geen fixie maar een racefiets-met-recht-stuur.
[...]
Als je hem toch laat stralen en spuiten (poedercoaten een optie?) zou ik me daar niet te druk om maken: Je spuiter is heel goed in dat frame brandschoon krijgen. Als je binnenkant balhoofd en trapas bedoelt: Dit zou allemaal vet-gebaseerd moeten zijn en raak je dus met wasbenzine in principe wel kwijt. De buitenkant zou met gewoon afwasmiddel keurig schoon moeten kunnen worden, je LBS heeft vaak wel een biologisch wat meer verantwoord iets omdat je je fiets waarschijnlijk op de stoep poetst.
[...]
Het makkelijkste is gewoon een baan-achterwiel (ik heb een setje Miche X-Press, dacht ik. Let op dat je een wiel met een remvlak kiest.) met een vast kransje (ik heb met een originele 52 voor en 18 achter een tikkeltje zwaar verzet) monteren. Dan heb je mogelijk nog een setje banden (wrs zijn je originele nl oud en droog, mogelijk zelfs tubes en die vergen bijzondere handigheid. hogedruk-velglinten, binnenbanden, buitenbanden) en waarschijnlijk een nieuwe ketting nodig.
Ook al rijden de nodigen (zelfs tweakers) zonder remmen, imho is dat compleet onverantwoord op de openbare weg: Dus nieuwe remkabels, nieuwe blokken, schoonmaken en een drupje olie op de scharniertjes.
Zorg trouwens voor goed gereedschap, een setje inbussleutels, doppen- en/of ringsleutel-set, haaksleutel, cranktrekker. Leesvoer en spulletjes: M-gineering en Sheldon Brown.
Oh enneh: Plaatjes! Zowel de Raleigh (Wat gaat daarvan worden?) als de Batavus.
Succes!
Ik ga hem zelf zandstralen in een plaatselijke doe het zelf werkplaats. Het spuitwerk zal uit t handje gaan met spuitbussen ( al meerdere skelters en een bmx van mijn zoon gedaan en altijd strak werk geleverd! ).
Het liefste maak ik een 'veilige' fixie en wil dus graag een freewheel? maw ik wil gewoon zonder te trappen kunnen rollen. is dit mogelijk te monteren op de standaard velg van de batavus?
De remmen monteer ik na een stevige poets en opknapbeurt weer terug met nieuwe blokken en kabals. Recht stuurtje met nieuwe remgrepen zullen ook worden gemonteerd.
Het vet uit de balhoofden halen is netjes gelukt met alcoholdoekjes, bedankt voor die tip!
Ik zal bij daglicht wat foto's maken van de raleigh en het bijna zandstraal-klare frame en vork
Een fixie heeft geen freewheel, je zit dan heel erg in het verkeerde topic 
Jij bent opzoek naar het woord "single speed".
Maar ja, dat kan je gewoon op de originele naaf bouwen. Er zijn vele single speed ombouw kits voor verschillende naven te koop. Voor €20,- bouw je het originele wiel om.
Voorbeeld: een
twee
drie
Jij bent opzoek naar het woord "single speed".
Maar ja, dat kan je gewoon op de originele naaf bouwen. Er zijn vele single speed ombouw kits voor verschillende naven te koop. Voor €20,- bouw je het originele wiel om.
Voorbeeld: een
twee
drie
[ Voor 23% gewijzigd door Peter91 op 10-02-2016 00:06 ]
Anoniem: 748719
Hoi,
Ik heb sinds kort een fixed gear maar wat mij is opgevallen is dat de ketting niet op een rechte lijn ligt.
Weet iemand hoe ik mijn ketting precies kan uitlijnen?
Ik heb sinds kort een fixed gear maar wat mij is opgevallen is dat de ketting niet op een rechte lijn ligt.
Andere naaf..
Maar wat voor onderdelen zitten er op?
Anoniem: 748719 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:48:
Hoi,
Óf een andere trapasPeter91 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:07:
Andere naaf..
If it aint fixed, it's broken.
Hoi,
Er zet een BLB naaf op en een BLB tandwiel met 19 tanden.
Zou het ook niet mogelijk zijn om bij het achterste tandwiel spacers te plaatsen of dat ik het voorste tandwiel zegmaar aan de binnenkant monteer?
Zou het ook niet mogelijk zijn om bij het achterste tandwiel spacers te plaatsen of dat ik het voorste tandwiel zegmaar aan de binnenkant monteer?
Ik denk dat je trapas te breed is. Wat voor crank zit erop? Een BLB naaf met een BLB cog (je 19t tandwieltje), daar kun je hoogstwaarschijnlijk geen spacers tussen zetten.Anoniem: 748719 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:47:
Hoi,
Als je achter je fiets gaat staan en kijkt vanaf je achterste tandwiel, dan loopt de ketting richting de crank waarschijnlijk naar buiten toe. Dat komt dan doordat je bijvoorbeeld een 68x112 bottom bracket hebt, terwijl je crank een 68x108 bottom bracket nodig heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door Tjebakka op 17-03-2016 09:09 ]
Fietsen de mensen hier nog?
Ik heb eindelijk weer eens op de fiets gezeten, anders dan naar werk.

http://www.strava.com/activities/582415137
Ik heb eindelijk weer eens op de fiets gezeten, anders dan naar werk.

http://www.strava.com/activities/582415137
Anoniem: 597256
https://www.dropbox.com/s/41r91ngzow410d8/IMG_0473.JPG?dl=0
vandaag deze bike gehaald voor wel 75,-
ik zit er aan te denken om ook hier een fixie van te bouwen. of is het toch zonde? wat denken jullie? :
vandaag deze bike gehaald voor wel 75,-

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 597256 op 29-05-2016 23:40 ]
Damn, die ziet er flash uit. Vond het voor mijn MBK ook een lastige keuze toen ik de stofkoek erafgepoetst had.
Maar dat is nog best een fancy groep die erop zit? Toch minstens een 105 flightdeck lijkt me? Misschien levert dat nog geld op.
Maar dat is nog best een fancy groep die erop zit? Toch minstens een 105 flightdeck lijkt me? Misschien levert dat nog geld op.
[ Voor 36% gewijzigd door Bacchus op 30-05-2016 08:59 ]
Anoniem: 597256
klopt, ik heb hem van de eerste eigenaar, maar 1000 km gereden. op de foto was hij nog niet eens gepoetst. nu dat is gedaan is de fiets zo goed als nieuwBacchus schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:57:
Damn, die ziet er flash uit. Vond het voor mijn MBK ook een lastige keuze toen ik de stofkoek erafgepoetst had.
met Team Miche cranck set.
wielen set is Rigida Ultimate.
Uit de omgeving zou ik niet weten, uit de stad wel.Anoniem: 748719 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:33:
Zijn er hier toevallig ook fixed gear rijders uit Breda en omgeving?
Hoe doe je dat? Dus met versnellingen, maar zonder vrijloop?418O2 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:01:
Mijn fixie die niet eens singlespeed is staat er nog steeds zo bij
Punctuality is the politeness of kings
Vrijloop met 2 automatische versnellingen en terugtrapremdreamscape schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:44:
[...]
Hoe doe je dat? Dus met versnellingen, maar zonder vrijloop?
YouTube: Video SRAM Automatix Hub Gear
Cool. Ik dacht dat je het misschien had omgedraaid, maar dit werkt natuurlijk best mooi. Wel gewoon een rem en versnellingen, maar toch het minimalistische uiterlijk van een fixie. Al hoort het volgens de puristen waarschijnlijk niet in dit topic thuis.418O2 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:40:
[...]
Vrijloop met 2 automatische versnellingen en terugtraprem
YouTube: Video SRAM Automatix Hub Gear
Ik had vroeger ook een fiets met terugtraprem die ik heel minimalistisch kaal had gemaakt. Maar toen kende ik termen als fixie of singlespeed nog niet
Ik had eerst wel een fixed. Maar mijn knieeen vonden dat niet zo chill. En alleen een voorrem is niet echt superveilig natuurlijk. En zo heb je 0 kabels.dreamscape schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:47:
[...]
Cool. Ik dacht dat je het misschien had omgedraaid, maar dit werkt natuurlijk best mooi. Wel gewoon een rem en versnellingen, maar toch het minimalistische uiterlijk van een fixie. Al hoort het volgens de puristen waarschijnlijk niet in dit topic thuis.
Ik had vroeger ook een fiets met terugtraprem die ik heel minimalistisch kaal had gemaakt. Maar toen kende ik termen als fixie of singlespeed nog niet
Tsja, als je een terugtraprem een rem wil noemen.. Het is één stapje minder rampzalig dan skidden op een fixed maar het zit nog steeds op het verkeerde wiel, werkt alleen als je cranks ongeveer horizontaal zijn en is maar minimaal beter doseerbaar. Helaas heeft de wetgever weinig kaas van natuurkunde gegeten en is het wel legaal. Met de snelheden van de gemiddelde fixed-rijder hier heb je gewoon een velg- of schijfrem op je voorwiel nodig in het verkeer. (Waarbij dat eerste overigens strikt genomen dan weer illegaal is zonder rem op het achterwieldreamscape schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:47:
[...]
Cool. Ik dacht dat je het misschien had omgedraaid, maar dit werkt natuurlijk best mooi. Wel gewoon een rem en versnellingen, maar toch het minimalistische uiterlijk van een fixie. Al hoort het volgens de puristen waarschijnlijk niet in dit topic thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 17-06-2016 10:16 ]
Ook dat heb ik vroeger als kind met alleen een terugraprem wel geleerd. Naar beneden racen vanaf de brug over het kanaal en dan onderaan vol door je rem heen stampen om maar niet onder een vrachtwagen terecht te komen.
Then again... als je door je terugtraprem heen ramt, heb je daarna wel een soort fixie met een soort rembekrachtiging op , dat dan weer wel
Then again... als je door je terugtraprem heen ramt, heb je daarna wel een soort fixie met een soort rembekrachtiging op , dat dan weer wel
Gisteren 74 km gedaan op de singlespeed, van Utrecht naar Uitgeest. De hele rit was eigenlijk prima te doen, maar de laatste 10 km zat ik er al een beetje doorheen en kreeg toen ook nog eens tegenwind terwijl ik dodelijk saai tussen een provinciale weg en een spoor fietste... dat was eigenlijk het enige moment dat ik een wat lager verzet had willen hebben.
Toevallig ook vrijdag bar-ends gemonteerd in het midden van het stuur (tegen de binnenkant van de remgrepen aan) en dat was wel super lekker op de lange rechte stukken.
Toevallig ook vrijdag bar-ends gemonteerd in het midden van het stuur (tegen de binnenkant van de remgrepen aan) en dat was wel super lekker op de lange rechte stukken.
Ben nu een Cinelli Mash Work aan het opbouwen
Heb nu nog andere cranks, stuur (dropbar) en transportrek voor op de voorkant gekocht en die verwacht ik deze week binnen te krijgen.
Hier toch al even een sneak preview
https://www.dropbox.com/s/npiaquui6n3vq3u/IMG_1935.jpg
https://www.dropbox.com/s/ref5adbhb661jan/IMG_1936.jpg
Heb nu nog andere cranks, stuur (dropbar) en transportrek voor op de voorkant gekocht en die verwacht ik deze week binnen te krijgen.
Hier toch al even een sneak preview
https://www.dropbox.com/s/npiaquui6n3vq3u/IMG_1935.jpg
https://www.dropbox.com/s/ref5adbhb661jan/IMG_1936.jpg
[ Voor 4% gewijzigd door van_doorn op 21-06-2016 13:39 ]
Die zichtbare verkleuringen van het lassen, dat vind ik echt gaaf
Mooier nog dan de messing naden op een gesoldeerd frame. Als ik het roze op mijn Surly ooit beu ben, laat ik hem stralen en blank coaten denk ik.
Erg gaaf frame! Hoef je ook niet erg zuinig mee om te gaan 
Zondag even 100km rabobank sponsortoch voor het goede doel op de parallax.
Wish me luck, want heb nog weinig gefietst dit jaar!
Zondag even 100km rabobank sponsortoch voor het goede doel op de parallax.
Wish me luck, want heb nog weinig gefietst dit jaar!
Vorige week met de Bianchi wezen klimmen.
Afdalen met 14% was niet echt prettig en klimmen met 15% was effen flink doorbijten...
https://www.strava.com/activities/610246544
Afdalen met 14% was niet echt prettig en klimmen met 15% was effen flink doorbijten...
https://www.strava.com/activities/610246544
Zeer mooie Cinelli!
Ik had de volgende vraag:
Heeft iemand ervaring met het uitzagen van een zadelpen? aangezien mijn zadelpen knoer en knoer vastzit in m'n frame, ik heb al van alles geprobeerd en ik wil m er graag uit krijgen.
Ik had de volgende vraag:
Heeft iemand ervaring met het uitzagen van een zadelpen? aangezien mijn zadelpen knoer en knoer vastzit in m'n frame, ik heb al van alles geprobeerd en ik wil m er graag uit krijgen.
^^ kruipolie, hitte, geduld (een paar keer herhalen, eventueel verspreid over meerdere dagen) en een bankschroef? Kan me moeilijk voorstellen dat je moet zagen aan iets dat er ooit zonder al te veel geweld in is gegaan.
* handige_harrie heeft zo ooit een muurvast telescoopstatief kunnen redden.
Hier mijn singlespeed; een Concorde frame met een vers laagje poedercoat en minimalistische opbouw (met bv. Lightskin zadelpen).

Is al een paar keer gebruikt in een fotoshoot
* handige_harrie heeft zo ooit een muurvast telescoopstatief kunnen redden.
Hier mijn singlespeed; een Concorde frame met een vers laagje poedercoat en minimalistische opbouw (met bv. Lightskin zadelpen).

Is al een paar keer gebruikt in een fotoshoot
Heb nu m'n nieuwe crank en dropbar en ook een front rack erop gezet
Volgende aankoop wordt een nieuw tandblad (49t ipv de 48 van nu). Ben ook aan het oriënteren naar SPD pedalen en schoentjes. Iemand tips / aanraders?

Volgende aankoop wordt een nieuw tandblad (49t ipv de 48 van nu). Ben ook aan het oriënteren naar SPD pedalen en schoentjes. Iemand tips / aanraders?

[ Voor 23% gewijzigd door van_doorn op 04-07-2016 11:28 ]
Wil je er in race-tenue bij gaan zitten, of iets wat er nog enigszins als normale kleding uitziet? In het laatste geval zou je voor schoenen van Chrome of Five-Ten kunnen gaan.
Ik heb alleen ervaring met pedalen van Shimano, maar er is nog veel meer op de markt, bijvoorbeeld de Crankbrothers Eggbeater. Shimano is wel één van de weinige fabrikanten die pedalen heeft met aan één kant SPD en aan de andere kant een normaal oppervlak, zodat je ook nog eens met je normale schoenen ergens naartoe kan fietsen.
Ik heb alleen ervaring met pedalen van Shimano, maar er is nog veel meer op de markt, bijvoorbeeld de Crankbrothers Eggbeater. Shimano is wel één van de weinige fabrikanten die pedalen heeft met aan één kant SPD en aan de andere kant een normaal oppervlak, zodat je ook nog eens met je normale schoenen ergens naartoe kan fietsen.
Cool, voorkeur is om gewoon in m'n normale kloffie er op te zitten. Die chrome heb ik inderdaad al eens gezien. Pedalen draaien is cool, maar zonder straps is dat ook geen succes aangezien ik nu nog breakless rij. Die egg beater ziet er woest uit! Goede tips, thanks!
welk voorrekje is dat als ik vragen mag? ik zoek al een tijdje een rekje voor op mijn foffa zodat ik deze fiets 'gewoon' kan gaan gebruiken
Het is een simpel, merkloos rekje wat ik hier tegen kwam: http://www.lovelybikes.com/front-loading-bike-rack.html
Je moet alleen de houder die aan je voorvork vast zit een beetje buigen om ervoor te zorgen dat het rekje horizontaal komt te staan
Je moet alleen de houder die aan je voorvork vast zit een beetje buigen om ervoor te zorgen dat het rekje horizontaal komt te staan
voor de evt liefhebber, ik heb mijn Aventon Mataro in de aanbieding.
http://link.marktplaats.nl/m1071564025
http://link.marktplaats.nl/m1071564025
If water polo was easy, it would be called football
Ik verkoop mijn Dosnoventa
Heb er geen ruimte voor, fietste er nauwelijks op en ik word toch gelukkiger van een hele mooie racefiets. Voor de geinteresseerden:
http://www.marktplaats.nl...ets-fixed-gear-fixie.html
http://www.marktplaats.nl...ets-fixed-gear-fixie.html
Hallo,
Weet iemand toevallig hoe en of je een remgat in een carbon voorvork kan boren?
Zelf heb ik een Alpina Carbon Track voorvork en zou er graag een rem op willen monteren.
Weet iemand toevallig hoe en of je een remgat in een carbon voorvork kan boren?
Zelf heb ik een Alpina Carbon Track voorvork en zou er graag een rem op willen monteren.
Sinds een tijdje merkte ik dat me ketting er vaak af vliegt. Dacht eerst aan een wat losse ketting.
Maar naar wat beter kijken zag ik dit.

Zou mijn trapas verschoven zijn?
Er zit overigens geen speling op.
Achterkettingwiel zit goed en vast.

Je trapas is te breed voor de ideale kettinglijnWazzup! schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:15:
Sinds een tijdje merkte ik dat me ketting er vaak af vliegt. Dacht eerst aan een wat losse ketting.
[afbeelding]
Ik denk dat je fiets origineel met twee bladen is geleverd voor? Ik zit een beetje met dezelfde uitdaging: Pedalen zijn aan vervanging toe maar dan wil ik vrij zeker ook de crankset en misschien dus ook de trapas vervangen. En ineens even zien wat type en staat van de lager daaronder is.
Heb de fiets nieuw gekocht. Dus er zat gewoon 1 blad van voren.
Lijkt me apart dat ze er een te brede as in zetten. Maar je weet het niet was ook maar €250...
En aan slijtage moet ik dan denken aan het voortandwiel icm een niet helemaal rechte uitlijning?
Als ik overigens het wiel omdraai 1 kant vast, 1 kant met vrijloop is het precies hetzelfde.
Als ik de afstand tussen crank en achterbrug opmeet meet ik aan 1 kant 20mm en aan de andere kant 24mm
Toch de crank die eraf komt? Ding zit echter muur vast...
Lijkt me apart dat ze er een te brede as in zetten. Maar je weet het niet was ook maar €250...
En aan slijtage moet ik dan denken aan het voortandwiel icm een niet helemaal rechte uitlijning?
Als ik overigens het wiel omdraai 1 kant vast, 1 kant met vrijloop is het precies hetzelfde.
Als ik de afstand tussen crank en achterbrug opmeet meet ik aan 1 kant 20mm en aan de andere kant 24mm
Toch de crank die eraf komt? Ding zit echter muur vast...
Hallo,
Ik zit eraan te denken om tube banden te kopen zodat ik op nog hogere druk kan rijden met nog minder weerstand aangezien ik nu standaard rond de 28km per uur rijd en ik het wel wat sneller vind kunnen.
Zouden jullie het aanraden om tubes op een fixie te zetten? ik rijd op een ridley oval track bike die zo is omgebouwd dat die geschikt is voor de straat (Zonder remmen natuurlijk).
Op wat voor banden rijden jullie fixed gear rijders?
Groetjes Jordy
Ik zit eraan te denken om tube banden te kopen zodat ik op nog hogere druk kan rijden met nog minder weerstand aangezien ik nu standaard rond de 28km per uur rijd en ik het wel wat sneller vind kunnen.
Zouden jullie het aanraden om tubes op een fixie te zetten? ik rijd op een ridley oval track bike die zo is omgebouwd dat die geschikt is voor de straat (Zonder remmen natuurlijk).
Groetjes Jordy
Op de baan kan ik me voorstellen dat je een druk gebruikt die tubes het overwegen waard maken. Op de weg lijkt de 11 bar waar de clinchers ophouden me al veel te veel. Op de (alu) racer rijdt ik met 6 à 7 bar op 25mm en op mijn (stalen) fixie is het iets van 5 à 6 op 28mm.
Let ook op dat je er niet bent met alleen een stel tubes kopen, je hebt ook nieuwe wielen nodig en een handvol nieuwe vaardigheden.
Je banden beperken je echt niet sneller te worden (Ik kan, naja kòn
, prima 70 km/u sprinten op de racer) dus rule #5. En dan bedoel ik jij en niet je band. Als 28 km/u een gemiddelde is over een rit van 50+ km, dan is dat vrij gemiddeld. Wil je harder, dan zul je specifiek en veel moeten trainen.
Er zijn wel mogelijkheden om geld uit te geven en daardoor een klein beetje sneller te worden op de weg maar dat levert je hooguit 1 km/u gemiddeld op: Eerste is remmen, daardoor kun je vaker op een hoge snelheid rijden omdat je weet dat je sneller kan stoppen. Een tweede is versnellingen zodat je altijd op een efficiënt tempo kan draaien.
Let ook op dat je er niet bent met alleen een stel tubes kopen, je hebt ook nieuwe wielen nodig en een handvol nieuwe vaardigheden.
Je banden beperken je echt niet sneller te worden (Ik kan, naja kòn
Er zijn wel mogelijkheden om geld uit te geven en daardoor een klein beetje sneller te worden op de weg maar dat levert je hooguit 1 km/u gemiddeld op: Eerste is remmen, daardoor kun je vaker op een hoge snelheid rijden omdat je weet dat je sneller kan stoppen. Een tweede is versnellingen zodat je altijd op een efficiënt tempo kan draaien.
Volgens mij klopt er iets niet in het dik gedrukte stukAnoniem: 748719 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:21:
Hallo,
Groetjes Jordy
Als jij zo eigenwijs wil zijn om zonder rem te rijden, betekent dat dat je kan/moet leren skidden. Dat betekent dat je je banden vlot gaat verslijten en dus regelmatig moet wisselen. Veel sterkte daarmee als je op tubes rijdt, ik denk niet dat dat die minimale snelheidswinst waard is...
Al enige tijd inbezit. Cannondale track caad10 hellaas geen track uit 93' Sugino Zen combinatie, moet mijn nieuwe wielen nog gaan spaken. Setje dura ace naven met H+son velgen. En ja ik moet ook nog wat zaag werk doen 

Nu het mooie weer er weer aankomt, haal ik het topic even uit het virtuele stof
Tijdens de kerstvakantie mijn eerste fiets gebouwd en sindsdien een slordige 500km mee gereden. Fietst heerlijk

Voor een eerste fiets niet verkeerd, maar weet nu wat ik bij de volgende anders ga doen. Maar eerst een fiets maken met alle accessoires zoals spatborden en vaste verlichting. Die past beter bij het Nederlandse weer
Tijdens de kerstvakantie mijn eerste fiets gebouwd en sindsdien een slordige 500km mee gereden. Fietst heerlijk

Voor een eerste fiets niet verkeerd, maar weet nu wat ik bij de volgende anders ga doen. Maar eerst een fiets maken met alle accessoires zoals spatborden en vaste verlichting. Die past beter bij het Nederlandse weer

[ Voor 42% gewijzigd door TheDweep op 24-03-2017 10:39 ]
Hé, een rem op het goede wiel! 
Ik heb herrie met volgens mij mijn trapas, sinds mijn nieuwe crankset en pedalen is het bij vlagen een kraakconcert daarbeneden dat ik er niet meer op durf te rijden. Nu mag alles er weer af.
Naja, het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen..
Ik heb herrie met volgens mij mijn trapas, sinds mijn nieuwe crankset en pedalen is het bij vlagen een kraakconcert daarbeneden dat ik er niet meer op durf te rijden. Nu mag alles er weer af.
Wat denk je? Kapotte lager of iets te strak aangedraaid?Bacchus schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:38:
Hé, een rem op het goede wiel!
Ik heb herrie met volgens mij mijn trapas, sinds mijn nieuwe crankset en pedalen is het bij vlagen een kraakconcert daarbeneden dat ik er niet meer op durf te rijden. Nu mag alles er weer af.Naja, het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen..
Als er iets met de nieuwe cranks of pedalen te maken heeft, dan is het dat de bout die de crank op de trapas klemt niet goed vast zit of dat er vet of vocht ergens tussen zit. Ik neig eigenlijk naar dat laatste. Van de andere kant is de trapas vast nog origineel, dan twintig jaar oud en verwacht ik niet dat de lagers ooit onderhoud hebben gehad.
Te strak aangedraaid verwacht ik eigenlijk niet.
(Nog steeds geen tijd gehad om het te fixen, though.
)
Te strak aangedraaid verwacht ik eigenlijk niet.
(Nog steeds geen tijd gehad om het te fixen, though.
Ik gebruik nu een 20 jaar de fiets voor alles.
De eerste 13 had ik versnellingen.
Dat was een aanhoudende slijtage-miserie.
Ook al omdat ik alrap genoopt was tot rijden op de kleinste achter.
Maar dat viel best mee.
Ik reed dus eigenlijk singlespeed op een versnellingen fiets.
7 jaar geleden was ik de slijtage en bijhorend geloop en wachten en facturen beu.
Singlespeed geworden.
Een kleine 2 jaar geleden werd ik nog geplaagd door 1 ding: het vrijwiel, de palletjes die bleven plakken bij regen, of vastvroren in de winter.
En dan de finale stap: ook geen vrijwiel meer, de zogenaamde doortrapper / fixie.
Ik was er erg ongerust over, maar ik kan me niet permitteren om te sukkelen met dat vrijwiel.
Maar dat ging dus als niks. Ik reed, nou vloog haha, ermee weg van de fietsenmaker en die keek nogal bezorgd.
Achteraf zei hij dat hij dat hij er geen goed in zag.
Ik reed direct 50 km die eerste rit. Het enige dat ik vlug had te leren was meer te anticiperen. Meer vooruit kijken en vroeger vertragen. En vooral die rommel van Staat overal, drempels, verhoogde plateaus, daar moest ik dus erg voor opletten.
1 keer een flinke bons gemaakt, toen een chauffeur me op een nauwe plaats inhaalde en dan moest uitwijken voor een tegenligger. Ik werd klemgereden tegen een troittoir van 25 cm hoog. Als doortrapper heb je in het beste geval een trapomwenteling tijd om te reageren. Dat was dus te kort. Het volgende moment werd ik de lucht in gekatapulteerd en lag ik op dat troittoir. Spaakwerk voorwiel verklooid, stuur scheef, spatbord verfrommeld. Ik heb altijd wat gereedschap mee en kon de boel zo krijgen dat ik nog 20 km naar huis kon sukkelen.
Maar sindsdien niks meer. Ik wil nooit terug naar vrijwiel / versnellingen. Nooit meer. Met een fixie heb je zoveel beter controle, je kunt immers tegenduwen / altijd steunen met beide benen, ongeacht positie trappers, vrijwiel maakt dat er in 1 richting geen steun is. Ik heb me al rechtgetrokken uit de zotste schuivers.
Er is, en blijft, 1 nadeel: harde tegenwind. Dat is evenveel km pezen. Geen moment rust. Erg afmattend. Souplesse is totaal zoek. In een rechte lijn rijden gaat gewoon niet. Heel de tijd recht en links en rechts...
Mijn fixies zien er niet blits uit. Ik hang een grote dubbele tas achteraan, daarboven een metalen mand, met daarin altijd een zak en twee rugzakken.
Spatborden, spatlappen, en een boel bricoleerwerk om alles vast te maken.
En vaak met enkele tientallen kg's bagage. Of volumineuze dingen, enkele weken terug eens met 4 valiezen 20 km naar huis gereden. 2 aan 2 in elkaar, 1 koppel bovenop die mand gebonden, 1 koppel vast aan rugzak en zo op mijn rug. Ik werd overal nagekeken.
Gisteren bvb naar een rommelmarkt geweest, ik had al een boel mee, en reed erg traag door het volk. Dat gaat met een fixie, zelfs met veel gewicht heb ik geleerd al rechtstaande op de trappers bijna stil te staan. Der zat zo een kleine in een buggy, en die haar mond viel open. Die zegswijze kom je vaak tegen in verhalen, maar zo in het echt zien is best grappig. Soms wordt de aandacht die ik zo trek me beu, en spîjts het tijdsverlies stap ik louter daarom tevoet verder met fiets aan de hand.
Met mijn laatste (3de) fixie is dat nog wat ambetanter geworden, die heeft 62 mm banden. Aan de andere kant is het nog gemakkelijker om evenwicht te houden.
Ik vraag me soms af of er iemand ooit al teruggekeerd is op fixie rijden.
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Bvb 2 weken terug zag ik op een rommelmarkt een vouwfiets te koop, goede prijs, in orde. Der was een collega op 't werk die op zoek was naar 1. Ik nam het risico en kocht hem. Vouwfiets op mijn sterkste rugzak gebonden en zo direct naar hem gereden maar was (nog) niet thuis. Ik heb er toen wat mee rondgereden, en dat niet kunnen tegenduwen, ZO ambetant was dat. Ik moest me telkens haasten om rap de remmen te pakken haha.
Ik ben ervan overtuigd dat moesten fixies meer aandacht krijgen, die rap gaan domineren.
Maar, althans hier toch, lijkt het erop dat ze eerder door de handel doodgezwegen worden.
Dat heeft effect, ik heb 13 jaar rondgereden zonder te weten dat er nog fietsen zonder versnellingen werden geproduceerd.
De eerste 13 had ik versnellingen.
Dat was een aanhoudende slijtage-miserie.
Ook al omdat ik alrap genoopt was tot rijden op de kleinste achter.
Maar dat viel best mee.
Ik reed dus eigenlijk singlespeed op een versnellingen fiets.
7 jaar geleden was ik de slijtage en bijhorend geloop en wachten en facturen beu.
Singlespeed geworden.
Een kleine 2 jaar geleden werd ik nog geplaagd door 1 ding: het vrijwiel, de palletjes die bleven plakken bij regen, of vastvroren in de winter.
En dan de finale stap: ook geen vrijwiel meer, de zogenaamde doortrapper / fixie.
Ik was er erg ongerust over, maar ik kan me niet permitteren om te sukkelen met dat vrijwiel.
Maar dat ging dus als niks. Ik reed, nou vloog haha, ermee weg van de fietsenmaker en die keek nogal bezorgd.
Achteraf zei hij dat hij dat hij er geen goed in zag.
Ik reed direct 50 km die eerste rit. Het enige dat ik vlug had te leren was meer te anticiperen. Meer vooruit kijken en vroeger vertragen. En vooral die rommel van Staat overal, drempels, verhoogde plateaus, daar moest ik dus erg voor opletten.
1 keer een flinke bons gemaakt, toen een chauffeur me op een nauwe plaats inhaalde en dan moest uitwijken voor een tegenligger. Ik werd klemgereden tegen een troittoir van 25 cm hoog. Als doortrapper heb je in het beste geval een trapomwenteling tijd om te reageren. Dat was dus te kort. Het volgende moment werd ik de lucht in gekatapulteerd en lag ik op dat troittoir. Spaakwerk voorwiel verklooid, stuur scheef, spatbord verfrommeld. Ik heb altijd wat gereedschap mee en kon de boel zo krijgen dat ik nog 20 km naar huis kon sukkelen.
Maar sindsdien niks meer. Ik wil nooit terug naar vrijwiel / versnellingen. Nooit meer. Met een fixie heb je zoveel beter controle, je kunt immers tegenduwen / altijd steunen met beide benen, ongeacht positie trappers, vrijwiel maakt dat er in 1 richting geen steun is. Ik heb me al rechtgetrokken uit de zotste schuivers.
Er is, en blijft, 1 nadeel: harde tegenwind. Dat is evenveel km pezen. Geen moment rust. Erg afmattend. Souplesse is totaal zoek. In een rechte lijn rijden gaat gewoon niet. Heel de tijd recht en links en rechts...
Mijn fixies zien er niet blits uit. Ik hang een grote dubbele tas achteraan, daarboven een metalen mand, met daarin altijd een zak en twee rugzakken.
En vaak met enkele tientallen kg's bagage. Of volumineuze dingen, enkele weken terug eens met 4 valiezen 20 km naar huis gereden. 2 aan 2 in elkaar, 1 koppel bovenop die mand gebonden, 1 koppel vast aan rugzak en zo op mijn rug. Ik werd overal nagekeken.
Gisteren bvb naar een rommelmarkt geweest, ik had al een boel mee, en reed erg traag door het volk. Dat gaat met een fixie, zelfs met veel gewicht heb ik geleerd al rechtstaande op de trappers bijna stil te staan. Der zat zo een kleine in een buggy, en die haar mond viel open. Die zegswijze kom je vaak tegen in verhalen, maar zo in het echt zien is best grappig. Soms wordt de aandacht die ik zo trek me beu, en spîjts het tijdsverlies stap ik louter daarom tevoet verder met fiets aan de hand.
Met mijn laatste (3de) fixie is dat nog wat ambetanter geworden, die heeft 62 mm banden. Aan de andere kant is het nog gemakkelijker om evenwicht te houden.
Ik vraag me soms af of er iemand ooit al teruggekeerd is op fixie rijden.
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Bvb 2 weken terug zag ik op een rommelmarkt een vouwfiets te koop, goede prijs, in orde. Der was een collega op 't werk die op zoek was naar 1. Ik nam het risico en kocht hem. Vouwfiets op mijn sterkste rugzak gebonden en zo direct naar hem gereden maar was (nog) niet thuis. Ik heb er toen wat mee rondgereden, en dat niet kunnen tegenduwen, ZO ambetant was dat. Ik moest me telkens haasten om rap de remmen te pakken haha.
Ik ben ervan overtuigd dat moesten fixies meer aandacht krijgen, die rap gaan domineren.
Maar, althans hier toch, lijkt het erop dat ze eerder door de handel doodgezwegen worden.
Dat heeft effect, ik heb 13 jaar rondgereden zonder te weten dat er nog fietsen zonder versnellingen werden geproduceerd.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Die snap ik niet. Op een fixie rem je toch precies zo hard als op elke andere fiets? En maximaal remmen komt toch gewoon 100% uit je voorrem, dus dan maakt het weinig meer uit wat je met je benen en dus je achterwiel doet. Of bedoel je dat je niet snel genoeg uit je clips komt om een voet op de grond te zetten?Josio schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:00:
[...]
1 keer een flinke bons gemaakt, toen een chauffeur me op een nauwe plaats inhaalde en dan moest uitwijken voor een tegenligger. Ik werd klemgereden tegen een troittoir van 25 cm hoog. Als doortrapper heb je in het beste geval een trapomwenteling tijd om te reageren. Dat was dus te kort.
Daar vind ik fixies toch echt minder geschikt voor. Met zware en/of volumineuze bagage blijf ik naar de oude tourfiets met zijn heerlijke Biopace triple grijpen.Mijn fixies zien er niet blits uit. Ik hang een grote dubbele tas achteraan, daarboven een metalen mand, met daarin altijd een zak en twee rugzakken.
En vaak met enkele tientallen kg's bagage.
U weet toch wat een doortrapper / fixie is?Bacchus schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:52:
[...]
Die snap ik niet. Op een fixie rem je toch precies zo hard als op elke andere fiets? En maximaal remmen komt toch gewoon 100% uit je voorrem, dus dan maakt het weinig meer uit wat je met je benen en dus je achterwiel doet. Of bedoel je dat je niet snel genoeg uit je clips komt om een voet op de grond te zetten?
[...]
Daar vind ik fixies toch echt minder geschikt voor. Met zware en/of volumineuze bagage blijf ik naar de oude tourfiets met zijn heerlijke Biopace triple grijpen.
Er is geen vrijwielmechanisme, als de fiets beweegt, dan bewegen je benen, of je nou wilt of niet.
Met een vrijwielmechanisme kun je remmen en je benen direct stilhouden / je pedalen op een bepaalde positie houden. Als je bvb dicht naast een trottoir uitbolt, kun je die pedaal hoog houden en zo op gewone wijze vermijden dat je pedaal ertegenkomt.
Bij een fixie is dat dus niet zo. Als je remt, blijven je pedalen meebewegen gedurende de hele remweg, 2 meter of 10 meter maakt niet uit.
Of in bochten, met vrijwiel kun je de trapper aan de kant van de bocht hoog houden tijdens het draaien. Met een fixie niet, je moet dus opletten om bochten niet te scherp te nemen.
En je moet wel meebewegen zoniet gooit de fiets je er gewoon af (hij dwingt je tot recht op de trappers of zelfs verder - smijt je gewoon over het stuur.
In het begin had ik nog wel eens de reflex om mijn benen te pogen stil te houden, dat was het eerste dat ik dus afleerde.
En daarom moet je dus meer anticiperen, om situaties te herkennen waar je tijdens je remweg obstakels vlak langs je pedalen kunt hebben, en "preventief" al vertragen.
Inzake veel bagage, de reden dat ik voor fixie koos is om te eenvoud / robuustheid. Er is weinig aan dat kan mankeren, dat afgeregeld moet worden, geen vrijwiel dat doortrapt bij regenweer of vastvriest tijdens het rijden als de temperatuur onder 0 zakt.
Ik heb in het overgangsproces dikkere tandwielen gekozen ook. Dat is nog zo een voordeel: geen beperkingen inzake kettingbreedte. De dikkere tanden maken dat ze veel langer meegaan. Vroeger moest ik elk jaar 2 keer tandwiel achter vervangen, ik rij straks 2 jaar fixie, en nog geen vervanging vandoen gehad. Simpelweg omdat het dik staal is.
Ik ben trouwens "bezig" aan een derde fixie (had 1 + 1 reserve), met 62 mm banden.
Heb hem sinds midden juli, maar pas dagelijks mee beginnen rijden de laatste 2 weken van augustus. Het heeft, op fixie vlak, een specifiek voordeel: nog gemakkelijker om evenwicht te houden. Ik kan dus naar stilstand tegenduwen, en gewoon zonder cyclische bewegingen te maken rechtop blijven, alzo wachtend voor een rood licht. Met standaard banden kan ik dat ook, maar ik moet zo stelselmatig voor/tegenduwen. Enige dat soms wel vervelend is dat sommige mensen naast je denken dat je gaat vallen en wat opzijkrabbelen. Daarom, als het ergens druk is, zet ik gewoon voet op de grond.
[ Voor 16% gewijzigd door Josio op 16-09-2017 21:52 ]
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Dat valt bij "maximaal remmen" wel mee. Dan heeft je achterwiel toch geen grip meer, dus kun je ook stoppen met trappen terwijl de fiets nog beweegt. Daar heb je wel wat evenwichtsgevoel voor nodig natuurlijk, aangezien je effectief even op een eenwieler rijdt.Josio schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:29:
[...]
Met een vrijwielmechanisme kun je remmen en je benen direct stilhouden / je pedalen op een bepaalde positie houden. Als je bvb dicht naast een trottoir uitbolt, kun je die pedaal hoog houden en zo op gewone wijze vermijden dat je pedaal ertegenkomt.
Bij een fixie is dat dus niet zo. Als je remt, blijven je pedalen meebewegen gedurende de hele remweg, 2 meter of 10 meter maakt niet uit.
Skidden?Bacchus schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:01:
[...]
Dat valt bij "maximaal remmen" wel mee. Dan heeft je achterwiel toch geen grip meer, dus kun je ook stoppen met trappen terwijl de fiets nog beweegt. Daar heb je wel wat evenwichtsgevoel voor nodig natuurlijk, aangezien je effectief even op een eenwieler rijdt.
In rechte lijn want nauwe ruimte tussen auto's en troittoir?
Dat kan enkel in Roadrunner cartoons op Disney Channel.
[ Voor 4% gewijzigd door Josio op 07-10-2017 20:21 ]
Als ik moet kiezen tussen zeker op mijn gezicht gaan omdat ik met mijn pedaal op de trottoirband sla of een (afhankelijk van vaardigheid en situatie) beperkte kans om met het achterwiel weg te glijden, dan weet ik het wel.
Overigens maakt twee meter of tien meter zo'n vier kansen uit om met je pedaal de trottoirband te raken uit; kies maar.
Overigens maakt twee meter of tien meter zo'n vier kansen uit om met je pedaal de trottoirband te raken uit; kies maar.
Nou, nu zegt u het zelf: vaardigheid en situatie.Bacchus schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:27:
Als ik moet kiezen tussen zeker op mijn gezicht gaan omdat ik met mijn pedaal op de trottoirband sla of een (afhankelijk van vaardigheid en situatie) beperkte kans om met het achterwiel weg te glijden, dan weet ik het wel.
Dat is waarom meer anticiperen bij fixie rijden.
Vaardigheid is vaak weinig relevant.
Je zit gevangen tussen drempels / obstakels en andere mobielen. Wat ga je doen? Schietstoel?
Om een voorbeeld te geven van zo een situatie, eerder dit jaar tegengekomen.
Ik rij naast een hoge troittoir. Een chauffeur haalt me bij en blijft naast mij rijden, er volgt een bocht en er daagt een tegenligger op. De baan is de smal voor 2 auto's en 1 fietser en de chauffeur naast me gaat bij het zien van de tegenligger naar rechts, naar mij toe.
Ik wordt gedrumd tegen die hoge troittoir, Een fietser met een vrijwiel kan dan nog zijn rechterpedaal omhoog houden voor die tijd, maar ik als fixie rijder dus niet.
Klap en boem.
De naast mij rijdende chauffeur stopt, stapt uit, vraagt of alles okee is en wat er gebeurd was.
De chauffeur had gewoon niet door waarom ik zo de lucht in gegaan was.
En dus, ervaring rijker, als ik daar passeer, hou ik in de gaten of er chauffeurs de intentie hebben naast me te gaan rijden. Dan kies ik, afhankelijk van situatie, tussen 2 oplossingen: ofwel rem ik en laat hem me inhalen, ofwel ga ik meer naar links, waardoor ze me niet naast me kunnen rijden (althans niet zonder flagrant te gaan spookrijden net voor die bocht).
En dat werkt.
Dat is meer anticiperen.
Zijn er nog wat fixed gear rijders actief op Tweakers??
Na, onder andere, dit topic helemaal doorgelezen te hebben ben ik in de zomer van 2017 begonnen met het bouwen van mijn fixed gear. Er stond als voor zo lang als ik me kon herinneren (>25 jaar) een oude racefiets op een trainingsband bij mijn opa op zolder. Een Batavus Criterium uit de jaren 70. Voorzichtig gepeild of hij er van af wilde en ik had geluk!
Het bouwen kon beginnen! Het doel was om met deze fiets, omgebouwd tot fixed gear, de Fietselfstedentocht te fietsen. Mijn opa was het vroeger al meerdere malen gelukt met deze fiets.

Afgelopen maandag dus de toch uitgereden wat het aantal km met de fiets op 1500km heeft gezet. Ik ben enthousiaster over fietsen dan ooit tevoren!
"Speclist"
Batavus Criterium
panaracer pasela pt 28c
H Plus Son TB14 velgen
BLB Track naven
BLB Super Pista Crankset 48T
BLB Super Pista cog 15T
BLB Classic City pedalen
DID Ketting
BLB Groove zadelpen
Brooks Cambium C17 zadel
BLB Lil Quill stuurpen
Nitto M106NAS stuur
Na, onder andere, dit topic helemaal doorgelezen te hebben ben ik in de zomer van 2017 begonnen met het bouwen van mijn fixed gear. Er stond als voor zo lang als ik me kon herinneren (>25 jaar) een oude racefiets op een trainingsband bij mijn opa op zolder. Een Batavus Criterium uit de jaren 70. Voorzichtig gepeild of hij er van af wilde en ik had geluk!
Het bouwen kon beginnen! Het doel was om met deze fiets, omgebouwd tot fixed gear, de Fietselfstedentocht te fietsen. Mijn opa was het vroeger al meerdere malen gelukt met deze fiets.

Afgelopen maandag dus de toch uitgereden wat het aantal km met de fiets op 1500km heeft gezet. Ik ben enthousiaster over fietsen dan ooit tevoren!
"Speclist"
Batavus Criterium
panaracer pasela pt 28c
H Plus Son TB14 velgen
BLB Track naven
BLB Super Pista cog 15T
BLB Classic City pedalen
DID Ketting
BLB Groove zadelpen
Brooks Cambium C17 zadel
BLB Lil Quill stuurpen
Nitto M106NAS stuur
Omdat mijn andere hipster fiets onderhoud nodig heeft (cardanas van mijn brik moet afgesteld worden), heb ik na 2 jaar buiten staan mijn duospeed weer in gebruik genomen

Moet er echt vaker op fietsen. Fietst zo makkelijk door het lage gewicht. Moet wel een ander stuur zoeken, want ik hang wel heel erg op deze, niet echt fijn voor mijn polsen.

Moet er echt vaker op fietsen. Fietst zo makkelijk door het lage gewicht. Moet wel een ander stuur zoeken, want ik hang wel heel erg op deze, niet echt fijn voor mijn polsen.
Ja, ik!masterBunny schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:41:
Zijn er nog wat fixed gear rijders actief op Tweakers??

Sinds vorig jaar aangevuld met een Dolan Pre Cursa voor de snelle ritjes, opgebouwd volgens Fixed Gear Crit richtlijnen, met 48x15. Enige verschil is dat ik er een voorrem op heb zitten. Wel even zónder gereden, en hoewel je daar goed van leert anticiperen, vind ik het toch wat onprettig met andere fietsers, honden op het fietspad, etc:

De 'stal' bevat ook nog 2 fietsen mét versnellingen, maar de directe krachtoverbrenging en verbinding die fixed rijden oplevert blijft me fascineren. Alleen op de Pre Cursa durf ik echt volle kracht m'n benen te pompen, met een derailleur/naafversnelling ben ik toch iets voorzichtiger.
Gave fiets, gaaf verhaal, gave tocht!masterBunny schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:41:
"Speclist"
Batavus Criterium
panaracer pasela pt 28c
H Plus Son TB14 velgen
BLB Track naven
BLB Super Pista cog 15T
BLB Classic City pedalen
DID Ketting
BLB Groove zadelpen
Brooks Cambium C17 zadel
BLB Lil Quill stuurpen
Nitto M106NAS stuur
[ Voor 17% gewijzigd door MartijnGizmo op 08-08-2019 09:04 ]
Nou heb ik zelf geen fixie, maar sinds ik een fiets heb met riemaandrijving valt me op dat die krachtoverbrenging nog wat directer is dan bij een ketting. Natuurlijk alleen wanneer de Alfine naaf in 5 staat en het planetair stelsel* compleet gelockt is.MartijnGizmo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:03:
(...) maar de directe krachtoverbrenging en verbinding die fixed rijden oplevert blijft me fascineren. (...)
En dus vraag ik me meteen af: heeft er al iemand geëxperimenteerd met een fixie met riemaandrijving? Of durven we dat nog niet aan uit angst dat zo'n riem er tijdens het 'remmen' mee ophoudt?
offtopic:
* Met welgemeende excuses voor het noemen van versnellingsnaven en planetaire stelsels, want dat is hier natuurlijk extreem offtopic.
* Met welgemeende excuses voor het noemen van versnellingsnaven en planetaire stelsels, want dat is hier natuurlijk extreem offtopic.
[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 08-08-2019 10:10 ]
Die bestaan idd, nadelen zijn vooral het nodig hebben van een compatibel frame en de geringe keuze aan overbrengingsverhoudingen.
Ik zie geen kettingspanners in de fixie die in augustus 2019 was gepost. Hoe hou je de ketting op spanning in dat geval?
Het frame heeft achteraan een horizontale gleuf voor de wielmontage, je schuift het achterwiel dus achteruit om de ketting te spannen.mark1111 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:24:
Ik zie geen kettingspanners in de fixie die in augustus 2019 was gepost. Hoe hou je de ketting op spanning in dat geval?
Een andere manier is een excentrische module in een holte aan de trapas. Je draait dan die module in de holte en de excentriciteit ervan wijzigt de afstand trapas/achteras.
Met een fixie kun je vertragen door tegen te duwen. Je moet wel serieus vooruit anticiperen en veel voorzichtiger rijden. Dan hoef je niet te skidden. Is ook een backup voor als er iets scheelt met je remmen.Demo schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:52:
[...]
Volgens mij klopt er iets niet in het dik gedrukte stuk
Als jij zo eigenwijs wil zijn om zonder rem te rijden, betekent dat dat je kan/moet leren skidden. Dat betekent dat je je banden vlot gaat verslijten en dus regelmatig moet wisselen. Veel sterkte daarmee als je op tubes rijdt, ik denk niet dat dat die minimale snelheidswinst waard is...
En doordat je steun hebt op de achter gepositioneerde pedaal kun je beter evenwicht houden. Komt van pas bij gladheid. Als je op ijs remt op je velg slipt de band meestal opzij en is lastig te corrigeren wegens weinig/geen wrijving. Met een fixie en tegenduwen ben je minder machteloos.
Er zijn enkele typische problemen: kettinglijn is kritischer, als je een jaar rijdt met een 5 mm scheve kettinglijn dan heeft zelfs de zwaarste ketting 45° scheefhangende delen.
En door afwezigheid van derailleur is ook de centrering van de aandrijfonderdelen belangrijk, zoniet rij je met een ketting die cyclisch losser>strakker loopt, vervelend en ook het opspannen is zo moeilijker.
Maar op vlak van slijtage, met brede / dikke aandrijfcomponenten, raakte ik aan 25000 km met 1 set van tandwielen en ketting. Het tweede aandrijfset ligt er over enkele maanden ook een jaar op. En dat met een zware fiets en veel bagage.
Zijn er mensen met ervaring met de nieuwe Decathlon singlespeed?
https://www.decathlon.nl/...le-speed-500/_/R-p-306292
Kan ook omgefixt worden als Fixie
Gevoel zegt: kan niks zijn
Review zeggen: best een goed fietsje
https://www.decathlon.nl/...le-speed-500/_/R-p-306292
Kan ook omgefixt worden als Fixie
Gevoel zegt: kan niks zijn
Review zeggen: best een goed fietsje
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Nog een voordeel van singlespeed is dat je kettingbreedte gelimiteerd wordt door de vrije ruimte tussen ketting en nabije framedelen, ipv door een versnellingssysteem.
Morgen arriveert er een type 420 motorfiets ketting, binnenbreedte 1/4 ipv 1/8".
Volgens opzoeking en verkoper metingen zou die compatibel moeten zijn met fietsaandrijving.
Die ga ik bij de eerstvolgende kettingvervanging monteren en zien wat het geeft op vlak van slijtage en dus langer worden onder spanning, en hoe lastiger het is om te fietsen, daar het ding uiteraard beduidend meer weegt.
Morgen arriveert er een type 420 motorfiets ketting, binnenbreedte 1/4 ipv 1/8".
Volgens opzoeking en verkoper metingen zou die compatibel moeten zijn met fietsaandrijving.
Die ga ik bij de eerstvolgende kettingvervanging monteren en zien wat het geeft op vlak van slijtage en dus langer worden onder spanning, en hoe lastiger het is om te fietsen, daar het ding uiteraard beduidend meer weegt.
Hier ook even mijn nieuwe fixed showen:
:strip_exif()/f/image/UzwFMcqMJfQeNbKeet9Gij7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Cinelli Vigorelli Shark. Samen met de LBS in elkaar gezet. Was voor hem ook 'nieuw', hij is alleen maar racefietsen gewend, met 10/11 speed cassettes.
Opgebouwd met Miche naven en DT swiss velgen, handgespaakt. Miche primato cranks en tandwielen (48-16). Cinelli zadel, stuur en stuurpen.
Snel fietsen lukt wel, lekker knallen in de polder, nu nog goed en snel leren remmen, en dan ik in de stad ook meer snelheid erin houden. Ik gebruik hem nu voornamelijk voor woon/werk verkeer (20km heen), en soms met een flinke omweg naar huis.
Nog te doen: ketting inkorten, zodat het achterwiel mooier aansluit, en de vork afzagen zodat de spacers erboven afkunnen.
:strip_exif()/f/image/UzwFMcqMJfQeNbKeet9Gij7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Cinelli Vigorelli Shark. Samen met de LBS in elkaar gezet. Was voor hem ook 'nieuw', hij is alleen maar racefietsen gewend, met 10/11 speed cassettes.
Opgebouwd met Miche naven en DT swiss velgen, handgespaakt. Miche primato cranks en tandwielen (48-16). Cinelli zadel, stuur en stuurpen.
Snel fietsen lukt wel, lekker knallen in de polder, nu nog goed en snel leren remmen, en dan ik in de stad ook meer snelheid erin houden. Ik gebruik hem nu voornamelijk voor woon/werk verkeer (20km heen), en soms met een flinke omweg naar huis.
Nog te doen: ketting inkorten, zodat het achterwiel mooier aansluit, en de vork afzagen zodat de spacers erboven afkunnen.
Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl
Die is wel sexy zeg, al zal ie er nog een stuk netter uitzien als de ketting twee (of misschien zelfs 4) schakels korter is. Thumbs up voor de aanwezigheid van een bel, die zit mooi stealthy gemonteerd
Volgens mij waren er op Tweakers een aantal die hun fixie hadden laten poedercoaten. Nu heeft de mijne een paar derailleurbosses en bidonnokken die ik graag kwijt ben. Die eerste zal ik er wel af kunnen slijpen maar die bidonnokken laten gaten achter die ik graag kwijt ben onder de poedercoat. Wat is een goede manier om dat te doen?
Polyesterplamuur?Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:32:
Volgens mij waren er op Tweakers een aantal die hun fixie hadden laten poedercoaten. Nu heeft de mijne een paar derailleurbosses en bidonnokken die ik graag kwijt ben. Die eerste zal ik er wel af kunnen slijpen maar die bidonnokken laten gaten achter die ik graag kwijt ben onder de poedercoat. Wat is een goede manier om dat te doen?
@Bacchus
Maar 'gaten' lijkt me wel een verzwakking van je frame, zeker op de plekken waar die zitten (meestal halverwege je framebuis, je tast de berekende kniklengte zo aan) dus waarom zou je zo rigoureus doen?
Zorgvuldig en voorzichtig afzagen en wegvijlen/slijpen/schuren lijkt me slimmer...
[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 30-12-2020 16:36 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik was niet van plan meer gaten te maken dan het frame origineel uit de fabriek heeft maar mijn bidonnokken zitten in de buis. Als ik het goed zie, zijn het busjes die in de buis geklemd zitten. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes oplos.
Tnx voor de polyesterplamuurtip, dat gaat hem zeker worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 30-12-2020 16:39 ]
Misschien kun je die gewoon nog voor een bidonhouder gebruiken?Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:39:
Ik was niet van plan meer gaten te maken dan het frame origineel uit de fabriek heeft maar mijn bidonnokken zitten in de buis. Als ik het goed zie, zijn het busjes die in de buis geklemd zitten. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes oplos.

Ik snap dat je van 'minimaal' houdt, maar een frame is een frame ... hoe origineler hoe beter toch?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Een bidon nokje in een alu frame is eigenlijk een soort popnagel met schroefdraad er in, uitboren en dicht lassen is het enige wat je kan doen.Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:32:
Poedercoaten op niet metalen werkt volgens mij ook niet. Harry dekker uit Heerhugowaard last zelf nog veel frames, daar heb ik in het verleden ook wel wat heen gebracht
https://coating4all.com/plamuur-geschikt-voor-poedercoatingwâldpyk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:34:
[...]
Een bidon nokje in een alu frame is eigenlijk een soort popnagel met schroefdraad er in, uitboren en dicht lassen is het enige wat je kan doen.
Poedercoaten op niet metalen werkt volgens mij ook niet. Harry dekker uit Heerhugowaard last zelf nog veel frames, daar heb ik in het verleden ook wel wat heen gebracht
Het is niet zozeer dat ik speciaal minimaal moet gaan. De bidonnokken zitten los (ook al is dit frame van staal, het zijn popnagels zoals @wâldpyk ze beschrijft) en zijn dus eerder lastig dan potentieel bruikbaar. Alternatief kan ik natuurlijk proberen ze met een stapel ringen en een boutje weer strak in het frame te trekken maar de vraag is hoe lang dat blijft zitten.Ramzzz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:24:
[...]
Misschien kun je die gewoon nog voor een bidonhouder gebruiken?![]()
Ik snap dat je van 'minimaal' houdt, maar een frame is een frame ... hoe origineler hoe beter toch?
Ik werk zelf als monteur bij fietsen winkel, wij hebben een tool liggen waarmee me de nokjes nog eens aan kan trekken.Bacchus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 07:46:
[...]
Het is niet zozeer dat ik speciaal minimaal moet gaan. De bidonnokken zitten los (ook al is dit frame van staal, het zijn popnagels zoals @wâldpyk ze beschrijft) en zijn dus eerder lastig dan potentieel bruikbaar. Alternatief kan ik natuurlijk proberen ze met een stapel ringen en een boutje weer strak in het frame te trekken maar de vraag is hoe lang dat blijft zitten.
Bij ons kost dit meestal niks of een zakje drop. Wellicht dat je lokale fietsenmaker het voor zelfde tarief doet.
Met wat ringetjes en een boutje zou het zelfde moeten werken