[Nostalgie] De Doortrapper / fixie ...

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 17:09

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Die bestaan idd, nadelen zijn vooral het nodig hebben van een compatibel frame en de geringe keuze aan overbrengingsverhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 23:39
Ik zie geen kettingspanners in de fixie die in augustus 2019 was gepost. Hoe hou je de ketting op spanning in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
mark1111 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:24:
Ik zie geen kettingspanners in de fixie die in augustus 2019 was gepost. Hoe hou je de ketting op spanning in dat geval?
Het frame heeft achteraan een horizontale gleuf voor de wielmontage, je schuift het achterwiel dus achteruit om de ketting te spannen.
Een andere manier is een excentrische module in een holte aan de trapas. Je draait dan die module in de holte en de excentriciteit ervan wijzigt de afstand trapas/achteras.
Demo schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:52:
[...]
Volgens mij klopt er iets niet in het dik gedrukte stuk ;)

Als jij zo eigenwijs wil zijn om zonder rem te rijden, betekent dat dat je kan/moet leren skidden. Dat betekent dat je je banden vlot gaat verslijten en dus regelmatig moet wisselen. Veel sterkte daarmee als je op tubes rijdt, ik denk niet dat dat die minimale snelheidswinst waard is...
Met een fixie kun je vertragen door tegen te duwen. Je moet wel serieus vooruit anticiperen en veel voorzichtiger rijden. Dan hoef je niet te skidden. Is ook een backup voor als er iets scheelt met je remmen.
En doordat je steun hebt op de achter gepositioneerde pedaal kun je beter evenwicht houden. Komt van pas bij gladheid. Als je op ijs remt op je velg slipt de band meestal opzij en is lastig te corrigeren wegens weinig/geen wrijving. Met een fixie en tegenduwen ben je minder machteloos.

Er zijn enkele typische problemen: kettinglijn is kritischer, als je een jaar rijdt met een 5 mm scheve kettinglijn dan heeft zelfs de zwaarste ketting 45° scheefhangende delen.
En door afwezigheid van derailleur is ook de centrering van de aandrijfonderdelen belangrijk, zoniet rij je met een ketting die cyclisch losser>strakker loopt, vervelend en ook het opspannen is zo moeilijker.
Maar op vlak van slijtage, met brede / dikke aandrijfcomponenten, raakte ik aan 25000 km met 1 set van tandwielen en ketting. Het tweede aandrijfset ligt er over enkele maanden ook een jaar op. En dat met een zware fiets en veel bagage.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 09:15

Cis

Zijn er mensen met ervaring met de nieuwe Decathlon singlespeed?
https://www.decathlon.nl/...le-speed-500/_/R-p-306292

Kan ook omgefixt worden als Fixie :)

Gevoel zegt: kan niks zijn
Review zeggen: best een goed fietsje

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Nog een voordeel van singlespeed is dat je kettingbreedte gelimiteerd wordt door de vrije ruimte tussen ketting en nabije framedelen, ipv door een versnellingssysteem.
Morgen arriveert er een type 420 motorfiets ketting, binnenbreedte 1/4 ipv 1/8".
Volgens opzoeking en verkoper metingen zou die compatibel moeten zijn met fietsaandrijving.
Die ga ik bij de eerstvolgende kettingvervanging monteren en zien wat het geeft op vlak van slijtage en dus langer worden onder spanning, en hoe lastiger het is om te fietsen, daar het ding uiteraard beduidend meer weegt.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 20:33

koornee

3!

Hier ook even mijn nieuwe fixed showen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbDspuZlJAAPyaMkTFRq7WHeRFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzwFMcqMJfQeNbKeet9Gij7x.jpg?f=fotoalbum_large

Een Cinelli Vigorelli Shark. Samen met de LBS in elkaar gezet. Was voor hem ook 'nieuw', hij is alleen maar racefietsen gewend, met 10/11 speed cassettes.

Opgebouwd met Miche naven en DT swiss velgen, handgespaakt. Miche primato cranks en tandwielen (48-16). Cinelli zadel, stuur en stuurpen.

Snel fietsen lukt wel, lekker knallen in de polder, nu nog goed en snel leren remmen, en dan ik in de stad ook meer snelheid erin houden. Ik gebruik hem nu voornamelijk voor woon/werk verkeer (20km heen), en soms met een flinke omweg naar huis.

Nog te doen: ketting inkorten, zodat het achterwiel mooier aansluit, en de vork afzagen zodat de spacers erboven afkunnen.

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Die is wel sexy zeg, al zal ie er nog een stuk netter uitzien als de ketting twee (of misschien zelfs 4) schakels korter is. Thumbs up voor de aanwezigheid van een bel, die zit mooi stealthy gemonteerd :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Volgens mij waren er op Tweakers een aantal die hun fixie hadden laten poedercoaten. Nu heeft de mijne een paar derailleurbosses en bidonnokken die ik graag kwijt ben. Die eerste zal ik er wel af kunnen slijpen maar die bidonnokken laten gaten achter die ik graag kwijt ben onder de poedercoat. Wat is een goede manier om dat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:32:
Volgens mij waren er op Tweakers een aantal die hun fixie hadden laten poedercoaten. Nu heeft de mijne een paar derailleurbosses en bidonnokken die ik graag kwijt ben. Die eerste zal ik er wel af kunnen slijpen maar die bidonnokken laten gaten achter die ik graag kwijt ben onder de poedercoat. Wat is een goede manier om dat te doen?
Polyesterplamuur?

@Bacchus
Maar 'gaten' lijkt me wel een verzwakking van je frame, zeker op de plekken waar die zitten (meestal halverwege je framebuis, je tast de berekende kniklengte zo aan) dus waarom zou je zo rigoureus doen?

Zorgvuldig en voorzichtig afzagen en wegvijlen/slijpen/schuren lijkt me slimmer...

[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 30-12-2020 16:36 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik was niet van plan meer gaten te maken dan het frame origineel uit de fabriek heeft maar mijn bidonnokken zitten in de buis. Als ik het goed zie, zijn het busjes die in de buis geklemd zitten. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes oplos.
Tnx voor de polyesterplamuurtip, dat gaat hem zeker worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 30-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:39:
Ik was niet van plan meer gaten te maken dan het frame origineel uit de fabriek heeft maar mijn bidonnokken zitten in de buis. Als ik het goed zie, zijn het busjes die in de buis geklemd zitten. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes oplos.
Tnx voor de polyesterplamuurtip, dat gaat hem zeker worden.
Misschien kun je die gewoon nog voor een bidonhouder gebruiken? O-)

Ik snap dat je van 'minimaal' houdt, maar een frame is een frame ... hoe origineler hoe beter toch?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:32:
Een bidon nokje in een alu frame is eigenlijk een soort popnagel met schroefdraad er in, uitboren en dicht lassen is het enige wat je kan doen.

Poedercoaten op niet metalen werkt volgens mij ook niet. Harry dekker uit Heerhugowaard last zelf nog veel frames, daar heb ik in het verleden ook wel wat heen gebracht

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
wâldpyk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:34:
[...]

Een bidon nokje in een alu frame is eigenlijk een soort popnagel met schroefdraad er in, uitboren en dicht lassen is het enige wat je kan doen.

Poedercoaten op niet metalen werkt volgens mij ook niet. Harry dekker uit Heerhugowaard last zelf nog veel frames, daar heb ik in het verleden ook wel wat heen gebracht
https://coating4all.com/plamuur-geschikt-voor-poedercoating

• Bacchus
Ramzzz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:24:
[...]
Misschien kun je die gewoon nog voor een bidonhouder gebruiken? O-)
Ik snap dat je van 'minimaal' houdt, maar een frame is een frame ... hoe origineler hoe beter toch?
Het is niet zozeer dat ik speciaal minimaal moet gaan. De bidonnokken zitten los (ook al is dit frame van staal, het zijn popnagels zoals @wâldpyk ze beschrijft) en zijn dus eerder lastig dan potentieel bruikbaar. Alternatief kan ik natuurlijk proberen ze met een stapel ringen en een boutje weer strak in het frame te trekken maar de vraag is hoe lang dat blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Bacchus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 07:46:
[...]

Het is niet zozeer dat ik speciaal minimaal moet gaan. De bidonnokken zitten los (ook al is dit frame van staal, het zijn popnagels zoals @wâldpyk ze beschrijft) en zijn dus eerder lastig dan potentieel bruikbaar. Alternatief kan ik natuurlijk proberen ze met een stapel ringen en een boutje weer strak in het frame te trekken maar de vraag is hoe lang dat blijft zitten.
Ik werk zelf als monteur bij fietsen winkel, wij hebben een tool liggen waarmee me de nokjes nog eens aan kan trekken.

Bij ons kost dit meestal niks of een zakje drop. Wellicht dat je lokale fietsenmaker het voor zelfde tarief doet.

Met wat ringetjes en een boutje zou het zelfde moeten werken

If water polo was easy, it would be called football

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste