Ik gebruik nu een 20 jaar de fiets voor alles.
De eerste 13 had ik versnellingen.
Dat was een aanhoudende slijtage-miserie.
Ook al omdat ik alrap genoopt was tot rijden op de kleinste achter.
Maar dat viel best mee.
Ik reed dus eigenlijk singlespeed op een versnellingen fiets.
7 jaar geleden was ik de slijtage en bijhorend geloop en wachten en facturen beu.
Singlespeed geworden.
Een kleine 2 jaar geleden werd ik nog geplaagd door 1 ding: het vrijwiel, de palletjes die bleven plakken bij regen, of vastvroren in de winter.
En dan de finale stap: ook geen vrijwiel meer, de zogenaamde doortrapper / fixie.
Ik was er erg ongerust over, maar ik kan me niet permitteren om te sukkelen met dat vrijwiel.
Maar dat ging dus als niks. Ik reed, nou vloog haha, ermee weg van de fietsenmaker en die keek nogal bezorgd.
Achteraf zei hij dat hij dat hij er geen goed in zag.
Ik reed direct 50 km die eerste rit. Het enige dat ik vlug had te leren was meer te anticiperen. Meer vooruit kijken en vroeger vertragen. En vooral die rommel van Staat overal, drempels, verhoogde plateaus, daar moest ik dus erg voor opletten.
1 keer een flinke bons gemaakt, toen een chauffeur me op een nauwe plaats inhaalde en dan moest uitwijken voor een tegenligger. Ik werd klemgereden tegen een troittoir van 25 cm hoog. Als doortrapper heb je in het beste geval een trapomwenteling tijd om te reageren. Dat was dus te kort. Het volgende moment werd ik de lucht in gekatapulteerd en lag ik op dat troittoir. Spaakwerk voorwiel verklooid, stuur scheef, spatbord verfrommeld. Ik heb altijd wat gereedschap mee en kon de boel zo krijgen dat ik nog 20 km naar huis kon sukkelen.
Maar sindsdien niks meer. Ik wil nooit terug naar vrijwiel / versnellingen. Nooit meer. Met een fixie heb je zoveel beter controle, je kunt immers tegenduwen / altijd steunen met beide benen, ongeacht positie trappers, vrijwiel maakt dat er in 1 richting geen steun is. Ik heb me al rechtgetrokken uit de zotste schuivers.
Er is, en blijft, 1 nadeel: harde tegenwind. Dat is evenveel km pezen. Geen moment rust. Erg afmattend. Souplesse is totaal zoek. In een rechte lijn rijden gaat gewoon niet. Heel de tijd recht en links en rechts...
Mijn fixies zien er niet blits uit. Ik hang een grote dubbele tas achteraan, daarboven een metalen mand, met daarin altijd een zak en twee rugzakken.
Spatborden, spatlappen, en een boel bricoleerwerk om alles vast te maken.
En vaak met enkele tientallen kg's bagage. Of volumineuze dingen, enkele weken terug eens met 4 valiezen 20 km naar huis gereden. 2 aan 2 in elkaar, 1 koppel bovenop die mand gebonden, 1 koppel vast aan rugzak en zo op mijn rug. Ik werd overal nagekeken.

Gisteren bvb naar een rommelmarkt geweest, ik had al een boel mee, en reed erg traag door het volk. Dat gaat met een fixie, zelfs met veel gewicht heb ik geleerd al rechtstaande op de trappers bijna stil te staan. Der zat zo een kleine in een buggy, en die haar mond viel open. Die zegswijze kom je vaak tegen in verhalen, maar zo in het echt zien is best grappig. Soms wordt de aandacht die ik zo trek me beu, en spîjts het tijdsverlies stap ik louter daarom tevoet verder met fiets aan de hand.
Met mijn laatste (3de) fixie is dat nog wat ambetanter geworden, die heeft 62 mm banden. Aan de andere kant is het nog gemakkelijker om evenwicht te houden.
Ik vraag me soms af of er iemand ooit al teruggekeerd is op fixie rijden.
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Bvb 2 weken terug zag ik op een rommelmarkt een vouwfiets te koop, goede prijs, in orde. Der was een collega op 't werk die op zoek was naar 1. Ik nam het risico en kocht hem. Vouwfiets op mijn sterkste rugzak gebonden en zo direct naar hem gereden maar was (nog) niet thuis. Ik heb er toen wat mee rondgereden, en dat niet kunnen tegenduwen, ZO ambetant was dat. Ik moest me telkens haasten om rap de remmen te pakken haha.
Ik ben ervan overtuigd dat moesten fixies meer aandacht krijgen, die rap gaan domineren.
Maar, althans hier toch, lijkt het erop dat ze eerder door de handel doodgezwegen worden.
Dat heeft effect, ik heb 13 jaar rondgereden zonder te weten dat er nog fietsen zonder versnellingen werden geproduceerd.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf