In Rotterdam zie je de laatste tijd steeds meer "fixies" opduiken.
Fixies?
Jawel, fixies dus...
Een fiets met alleen het absoluut hoognodige aantal onderdelen en waarbij het achtertandwiel vast zit op het wiel (vandaar de naam fixie waarschijnlijk
)...
Frame, wielen, stuur, zadel, ketting, tandwielen en trappers en wat los montagemateriaal en verder niets.

Zeer minimalistische fietsjes en hypermodern...
Maar wacht eens even, dit ken ik van vroeger.
Heel erg vroeger...
[insert vaag geluid en bibberend beeld]
FLASHBACK
Dit soort fietjes maakten wij ook, pak 'm beet, eind jaren 70.
Bekend onder de naam "doortrapper" (of beter nog "dorie" maar "dorrie" en "dory" mochten ook).
Een regelrechte hype, zeker 2/3 van de jongens op school reed op een doortrapper en er zaten briljante en geniale fietsjes bij.
Een van de mooiste uitvoeringen was toen de JPS fiets.
JPS als in John Player Special (het sigarettenmerk).

Zwart frame en dan alle lugs goud geverfd met het JPS logo op het balhoofd en op de framebuis de letters.
Er reed er zelfs eentje die al het chroom een soort van verguld had (zijn vader werkte bij een verchromerij, hehe). Uberkitsch en prachtig...
En het allerbelangrijkste was dat je op je achterwiel MOEST kunnen rijden anders telde je niet mee (ik voel de pijn nog.., inderdaad, ik kon het niet zo goed). Dit zorgde er trouwens wel voor dat je eens in de zoveel tijd weer een ander frame nodig had omdat door de klappen van het neerkomen na een tijdje de zitbuis gewoon doorboog en je ineens een heel kort fietsje had en dat je trappers tegen de grond aan kwamen...
Kan leuk worden met mijn huidige postuur (+100 kilo).
Nu speel ik al een tijdje met het idee om er weer eens eentje te maken en ben gaan rondvragen in mijn kennissenkring maar bijna niemand kent deze fietsjes.
Alleen gasten uit omgeving Rotterdam (ik woonde toen in Schiedam) en ongeveer mijn leeftijd (43) hebben hier wel eens van gehoord en de rest heeft geen idee waar ik het over heb...
Tussenvraagje: Wie kent deze fietsen nog en hebben er ook op gereden of er eentje gebouwd?
Maar per saldo ga ik weer een gerse
doortrapper bouwen...
De nodige onderdelen (kopen en/of "vinden"):
Damesframe met rechte buizen (zeer belangrijk) en negeer de kleur even:

Smalle achternaaf (bedoeld voor een vrijlooptandwiel), vast achtertandwiel, bijpassende voorwielnaaf en (zeer belangrijk) een borgring:

Vouwfietsstuurtje:

Een zeer specifieke fietsbel (niet echt noodzakelijk maar soit):

Kleine spatbordjes:

Spaakbeschermer voor het achterwiel:

Stepjes achter:

Borsteldraad (om de naven schoon te houden):

Brooks lederen fietszadel:

Een rem (de echte "die-hards" reden zonder rem maar ik zet er toch maar eentje op
)
De rem komt onder op de achterbrug ipv onder het zadel.

Verchroomde voorvork (helaas een ATB model maar "you get the point"):

Verchroomde ketting:

Ik ga proberen om een "fotodagboekje" bij te houden en bij gebleken interesse zal ik deze hier posten...
Plaatjes geleend van http://www.vwieringen.nl/deDory.htm met een verhaaltje erbij.
Dit is trouwens de fiets die deze heer heeft gebouwd:

Een erg mooie "replica" alleen is het frame niet het juiste frame (imho) maar dit doet niets af aan de schoonheid van het geheel...
Fixies?
Jawel, fixies dus...
Een fiets met alleen het absoluut hoognodige aantal onderdelen en waarbij het achtertandwiel vast zit op het wiel (vandaar de naam fixie waarschijnlijk
Frame, wielen, stuur, zadel, ketting, tandwielen en trappers en wat los montagemateriaal en verder niets.

Zeer minimalistische fietsjes en hypermodern...
Maar wacht eens even, dit ken ik van vroeger.
Heel erg vroeger...
[insert vaag geluid en bibberend beeld]
FLASHBACK
Dit soort fietjes maakten wij ook, pak 'm beet, eind jaren 70.
Bekend onder de naam "doortrapper" (of beter nog "dorie" maar "dorrie" en "dory" mochten ook).
Een regelrechte hype, zeker 2/3 van de jongens op school reed op een doortrapper en er zaten briljante en geniale fietsjes bij.
Een van de mooiste uitvoeringen was toen de JPS fiets.
JPS als in John Player Special (het sigarettenmerk).

Zwart frame en dan alle lugs goud geverfd met het JPS logo op het balhoofd en op de framebuis de letters.
Er reed er zelfs eentje die al het chroom een soort van verguld had (zijn vader werkte bij een verchromerij, hehe). Uberkitsch en prachtig...
En het allerbelangrijkste was dat je op je achterwiel MOEST kunnen rijden anders telde je niet mee (ik voel de pijn nog.., inderdaad, ik kon het niet zo goed). Dit zorgde er trouwens wel voor dat je eens in de zoveel tijd weer een ander frame nodig had omdat door de klappen van het neerkomen na een tijdje de zitbuis gewoon doorboog en je ineens een heel kort fietsje had en dat je trappers tegen de grond aan kwamen...
Kan leuk worden met mijn huidige postuur (+100 kilo).
Nu speel ik al een tijdje met het idee om er weer eens eentje te maken en ben gaan rondvragen in mijn kennissenkring maar bijna niemand kent deze fietsjes.
Alleen gasten uit omgeving Rotterdam (ik woonde toen in Schiedam) en ongeveer mijn leeftijd (43) hebben hier wel eens van gehoord en de rest heeft geen idee waar ik het over heb...
Tussenvraagje: Wie kent deze fietsen nog en hebben er ook op gereden of er eentje gebouwd?
Maar per saldo ga ik weer een gerse
De nodige onderdelen (kopen en/of "vinden"):
Damesframe met rechte buizen (zeer belangrijk) en negeer de kleur even:

Smalle achternaaf (bedoeld voor een vrijlooptandwiel), vast achtertandwiel, bijpassende voorwielnaaf en (zeer belangrijk) een borgring:

Vouwfietsstuurtje:
Een zeer specifieke fietsbel (niet echt noodzakelijk maar soit):

Kleine spatbordjes:

Spaakbeschermer voor het achterwiel:

Stepjes achter:

Borsteldraad (om de naven schoon te houden):

Brooks lederen fietszadel:

Een rem (de echte "die-hards" reden zonder rem maar ik zet er toch maar eentje op
De rem komt onder op de achterbrug ipv onder het zadel.

Verchroomde voorvork (helaas een ATB model maar "you get the point"):

Verchroomde ketting:

Ik ga proberen om een "fotodagboekje" bij te houden en bij gebleken interesse zal ik deze hier posten...
Plaatjes geleend van http://www.vwieringen.nl/deDory.htm met een verhaaltje erbij.
Dit is trouwens de fiets die deze heer heeft gebouwd:

Een erg mooie "replica" alleen is het frame niet het juiste frame (imho) maar dit doet niets af aan de schoonheid van het geheel...
Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...