[Nostalgie] De Doortrapper / fixie ...

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:50
Ik kon het niet laten, en ben vandaag nog eens flink gaan schuren, korrel 400, en heb er een paar laagjes primer op gespoten (om het kwartier ongeveer). Resultaat vind ik erg strak! Eigenlijk strakker als verwacht na het lezen van een aantal negatieve berichten over spuiten op internet) Dit is nog enkel de primer. En heb bijna al een hele bus leeggespoten op het frame (5 laagjes geloof ik. Maar het is nu volgens mij pas volledig dekkend. Dat was bij de 4e laag nog niet, dus heb echt dun gespoten). Morgen even de voorvork spuitklaar maken, had er even niet bij nagedacht dat die ook nog gespoten moest worden. En van het weekend kleur er over en aflakken! Begint nu wel erg leuk te worden. Denk dat ik na deze fix meteen opzoek ga naar een nieuwe oude wielrenfiets om aan het knutselen te blijven! Moet ik ze wel kunnen verkopen op marktplaats of iets dergelijks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:54
Bakkert schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:35:
[...]
Het is ook niet om op te toeren ofzo (voor mij dan). Als het je niks lijkt of je knieën wat meer wilt sparen dan pas je ook beter in het wielrentopic of in het MTB-topic. Om nu elke keer in dit topic te lezen dat schakelen beter is voor je knieën of dat fixies niet handig zijn in de stad... daar is dit topic niet voor bedoeld. (@ Engineer)

Laten we het gewoon over fixies hebben! Een fixie rijdt je namelijk niet omdat het superhandig is ;)
True True, echter ik fiets enkel door de stad zonder tight broekje etc ;) wielrennen ansich is niet m'n ding....fietsen moet wel leuk blijven hehe
Het "lastige aspect" is in ieder geval m'n probleem niet, maar knieën wil ik wat langer mee doen, misschien dat er nog wel eens een fixie komt maar eerst een appartement kopen.... met een mooie opberg/kelderbox voor m'n andere fietsen :+
Ben zowiezo benieuwd naar het eindresultaat bakkert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Vandaag kleurtje gespoten, ziet er nu grotendeels strak uit, paar plaatsen waar een beetje 'spikkeltjes/poeder' achtig oppervlakte is. Maar over algemeen ben ik erg tevreden. Morgen hoogglans aflakken. Ben benieuwd naar het resultaat, kleurtje ben ik best tevreden over, maar had misschien liever mintgroen of licht turquoise gehad.

Vandaag ook mijn cranks en chainringen gaan bekijken. Gelukkig kan ik de originele boutjes gewoon gebruiken. En het originele tandwiel van 42T.

Verder eens gaan kijken naar het 'oude' achterwiel. Ik wilde toch kijken of het me lukt om deze fixed te maken (zou een hoop geld kunnen besparen voor eventuele volgende fixies. Heb de tandwielen er nu af. Op de kleinste zat schroefdraad. Maar heb ik op verschillende manieren er proberen af te draaien. Maar die zat muur en muur vast. Dus heb het voorste tandwiel er afge'sloopt' gezaagd en gebroken. En de rest van de tandwielen zaten aan elkaar en gingen er in 1 stuk vanaf.Nu zit ik een beetje uit te zoeken hoe ik het 'freewheel' kan blokeren, en er 1 tandwiel op kan zetten. Iemand er hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Tof, een fixie topic! Ik zal later even doorkijken maar hier mijn dingetje wat ik vorig jaar in elkaar gezet heb. Het stuur vervang ik nog voor iets smallers, alsmede het zadel (wat erg mooi is maar niet geschikt voor spijkerbroeken)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5213/5450256963_8e33c64f0e_z.jpgkoga-miyata by ardenswayoflife, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 23:47
Erg stoer! :)

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Spuitwerk is gedaan. Ik ben best tevreden. Frame heeft een paar plekjes die beter hadden gekund. Maar ik ben tevreden. (buiten 2 butsjes die de werkster vandaag in het frame heeft gemaakt :( ) Voorvork is ook erg strak gelukt! Wielen zijn inmiddels in Nederland volgens de tracking, ben benieuwd hoe snel ze door de douane gaan. En of/wat ik mag gaan betalen. En natuurlijk wanneer ik ze heb! Vandaag het crankstel en de chainring schoongemaakt. Ik kan niet wachten tot ik alles samen kan gaan voegen!

Teasertje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5110/5589808158_8aa8003e1f_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Zag iemand in Rotterdam met een fixie die een ander de stoep op jaagde..... omdat hij niet kon uitwijken :+
Denk dat die iets meer mag oefenen, Rotterdam is ook niet de makkelijkste stad al zal het veul beter zijn tov Amsterdam

[ Voor 36% gewijzigd door Vandread op 05-04-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 10:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ziet er goed uit Igor92! Had alleen wel de bracket verwijderd maargoed ;) Heb nog geen tijd gehad om de mijne te ontdoen van de oude verf :/ Maar deze maand komt hij af!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Bakkert schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:51:
Ziet er goed uit Igor92! Had alleen wel de bracket verwijderd maargoed ;) Heb nog geen tijd gehad om de mijne te ontdoen van de oude verf :/ Maar deze maand komt hij af!
Om de bracket te verwijderen heb ik geen goed gereedschap. Maar heb deze heel goed en strak afgeplakt, dus daar valt bijna niets van te zien. Ik kan niet wachten tot mijn wielen binnenkomen, want dan is het alleen nog maar alles netjes in elkaar zetten en mijn eerste fix-ervaringen opdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Mijn wielen zijn vandaag binnen gekomen, nog bijna 30 euro bij moeten betalen aan invoeringskosten. Is de 1e keer na een stuk of 50 pakketten van over de hele wereld.

Maar vanavond meteen aan de slag gegaan, en de eerste rondjes zitten er al op! Het is echt even wennen, maar het fietst heel fijn! Ik ben wel blij dat ik remmen heb, want met terugduwen alleen duurt het wel even voordat je echt stil staat. Skidden heb ik nog niet echt geprobeerd.

Ik heb tussendoor wat foto'tjes gemaakt met mijn iPhone, zal deze morgen even uploaden op flickr,

Edit;
Waarom morgen als nu ook nog even snel kan...
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5149/5601826366_06c31f53c7_b.jpg

slechte foto helaas, maar geeft wel een beeld. Ik zal morgen de spiegelreflex er even bijpakken!

[ Voor 18% gewijzigd door Igor92 op 09-04-2011 01:04 . Reden: omdat het kan! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Mijn fix.
Eventjes mee in originele staat gereden maar toen moest ie toch echt uit elkaar :)

Frame los;
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_e5f2def8.jpg

Frame met nieuwe coating;
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_e4f606c2.jpg

Begonnen met het opbouwen;
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_3786e98c.jpg

Eindresultaat;
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_eb53a8cb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_3f9b7c43.jpg

Even wennen maar wel lekker meters maken :)
Stuur wordt waarschijnlijk nog aangepast naar een soort van 'bull-horn' of een recht stuur. En de rem gaat er ook nog af, ben begonnen met rem als backup. Excuus voor de slechte foto's trouwens.
Voor het ruigere werk heb ik deze gelukkig nog :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_7dfab306.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door noks op 09-04-2011 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Nice, goed gedaan hoor! Wat voor tandwiel verhouding heb je er op zitten? Ik zou inderdaad ook voor een ander stuurtje gaan, en evt. het huidige stuur helemaal laag zetten. En zie ik nou dat je er een kettingkast omheen hebt zitten aan de voorkant? zou ik stiekum ook nog wel eens willen hebben, haha. Ik ben overigens wel benieuwd wat die headbadge op jouw fiets is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Vandaag naar mijn werk gefietst (+/- 6km heen, en terug. 12 kilometer dus) met mijn fixie. Was eigenlijk mijn eerste 'rit' naast een paar rondjes door de buurt gisteravond in het donker. En alles heeft goed gewerkt! Het was heel even wennen, maar je kunt er zeker lekker mee doorfietsen doordat de trappers meegaan! Na het werk nog even een rondje stad gefietst, (nog zo'n 15 kilometer denk ik). En heb ook wat foto'tjes gemaakt!
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4103/5603667188_f07cacdd77_b.jpg

Ben erg tevreden met het resultaat, voor de eerste keer een fixie bouwen! Fietsen bevalt me goed, alleen remmen/skidden is lastig zonder de 'handremmen' te gebruiken. Skidden lukt me alleen als ik met de achterrem mee rem, terwijl ik nog een vrij 'licht' verzet heb van 16T - 42T. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Je moet het leren. Gewicht naar voren gooien, trappers stilkrijgen en dan je gewicht erop zetten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 21:33
Ik krijg hoe langer hoe meer zin om er ook eentjein elkaar te steken, helaas vereist de Belgische wet dat je zowel voor- als achteraan een rem hebt, en ook een hoop reflectoren (2 per wiel, op trappers, voor, achter), 2 lichten en een bel, wat het hele idee natuurlijk stevig onderuit haalt. Mag je in Nederland wel met zo'n ding rondrijden, of wordt de wet niet echt goed toegepast in de praktijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 09-04-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Teun_2 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:28:
Ik krijg hoe langer hoe meer zin om er ook eentjein elkaar te steken, helaas vereist de Belgische wet dat je zowel voor- als achteraan een rem hebt, en ook een hoop reflectoren (2 per wiel, op trappers, voor, achter), 2 lichten en een bel, wat het hele idee natuurlijk stevig onderuit haalt. Mag je in Nederland wel met zo'n ding rondrijden, of wordt de wet niet echt goed toegepast in de praktijk?
Volgens Politie Amsterdam-Amstelland krijg je 'n bekeuring van 35€ als je een agent treft die weet wat een fixie is en goed oplet. Qua verlichting zul je d'r 's avonds niet mee mogen rijden zonder verlichting, hoewel led-lampjes hier ook wel geaccepteerd worden. Een bel is zviw niet verplicht verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Volgens wikipedia bestaat dit:
Er bestaat een kabelloze terugtraprem die gecombineerd is met een tweeversnellingsnaaf. De versnelling wordt omgeschakeld door even achteruit te trappen, de rem door krachtig achteruit te trappen.
Wikipedia: Terugtraprem

Iemand enig idee welke dat dan is? Als vorm en functie samen kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Leftblank schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:39:
[...]

Volgens Politie Amsterdam-Amstelland krijg je 'n bekeuring van 35€ als je een agent treft die weet wat een fixie is en goed oplet. Qua verlichting zul je d'r 's avonds niet mee mogen rijden zonder verlichting, hoewel led-lampjes hier ook wel geaccepteerd worden. Een bel is zviw niet verplicht verder.
Bel, reflectoren op trappers en wielen en zowel voor- als achterrem zijn verplicht. Er zit weinig verschil tussen de Belgische en Nederlandse wet. Ik weet niet of fixies (als in geen vrijloopnaaf) verboden zijn. Volgens mij mag je gewoon op een fixie rijden.

Goedwerkende verlichting is enkel 's avonds/'s nachts verplicht. Het is vrij aan oom agent om je ook bij slecht licht overdag of slechte weersomstandigheden te bekeuren voor het niet voeren van licht, maar in de praktijk heb ik daar nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Nedra schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:06:
Nice, goed gedaan hoor! Wat voor tandwiel verhouding heb je er op zitten? Ik zou inderdaad ook voor een ander stuurtje gaan, en evt. het huidige stuur helemaal laag zetten. En zie ik nou dat je er een kettingkast omheen hebt zitten aan de voorkant? zou ik stiekum ook nog wel eens willen hebben, haha. Ik ben overigens wel benieuwd wat die headbadge op jouw fiets is!
Thx. Gebruik nu 42x16, soms zou ie best wat zwaarder mogen maar moet ook de berg nog op kunnen :)
Zit idd iets van bescherming (oude biopace tandwiel, had ik toch niks meer aan :) ) Headbadge is de oude van Giant maar dan matzwart gespoten, de rest van de decals zijn van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Teun_2 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:52:
[...]

Vroeger hadden fietsen geen remmen op het stuur maar een terugtraprem ;)
Hij loopt wel vrij als je ze stil houdt maar als je een trap achteruit geeft, misschien een kwart omloop ofzo dan remt ie het achterwiel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmmm, ik heb hier nog een Raleigh racefietsframe staan. Wielen zijn krom enzo, maja...
Waar halen jullie de onderdelen vandaan en wat kost het dan? Want als het niet te duur is zou ik naast m'n gewone fiets misschien voor de lol nog wel een fixie willen bouwen...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16
Teun_2 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:52:

[...]

Sachs Duomatic
Soms vind je ze nog NOS op eBay of Marktplaats. Helemaal is leuk is de Sachs Automatic. Die schakelt automatisch tussen 2 versnellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Vandread schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:59:
[...]

Vroeger hadden fietsen geen remmen op het stuur maar een terugtraprem ;)
Hij loopt wel vrij als je ze stil houdt maar als je een trap achteruit geeft, misschien een kwart omloop ofzo dan remt ie het achterwiel.....
Als je z'n quote leest dan sloeg z'n post op een versnelling via het zelfde principe, niet terugtrapremmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bramster schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:20:
[...]

Sachs Duomatic
Soms vind je ze nog NOS op eBay of Marktplaats. Helemaal is leuk is de Sachs Automatic. Die schakelt automatisch tussen 2 versnellingen
Hehe... het allerleukste is de Shimano Cyber Nexus 8 Premium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
mux schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:00:
[...]

Hehe... het allerleukste is de Shimano Cyber Nexus 8 Premium...
Vind je? Ik vind het maar een lomp groot ding met veel te grote controller/shifters/display

Als je een versnellingsnaaf wilt die bij een fixie (al is het dan natuurlijk geen echt fixie meer :P) past dan is een Sachs Duomatic/Automatic (als je ze al kan vinden) toch wel erg leuk. Of een Sturmey Archey S3X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hoooo, hier gaat iets mis. Een fixie heeft natuurlijk geen versnellingen! Hooguit gebruikt de fixierijder flip-flop. Oftewel, aan beide kanten van het achterwiel een tandwiel (vaak een stadsverzet en een toerverzet).

@Teun_2, zo'n remversnellingsnaaf had ik vroeger op een oude Batavus stadsfiets. Worden niet meer gemaakt.

@ Igor, ik zou gewoon hiermee beginnen. 42x16 is op zich best wel licht, dus 48x17/19 zal op den duur denk ik fijner trappen. Een vriend van me rijdt nu met 52x12 rond :P Gister geprobeerd en dat is echt gestoord. M'n racefiets heeft als zwaarste verzet 50x12, dus kun je nagaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Bakkert schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:38:
Hoooo, hier gaat iets mis. Een fixie heeft natuurlijk geen versnellingen! Hooguit gebruikt de fixierijder flip-flop. Oftewel, aan beide kanten van het achterwiel een tandwiel (vaak een stadsverzet en een toerverzet).

@Teun_2, zo'n remversnellingsnaaf had ik vroeger op een oude Batavus stadsfiets. Worden niet meer gemaakt.

@ Igor, ik zou gewoon hiermee beginnen. 42x16 is op zich best wel licht, dus 48x17/19 zal op den duur denk ik fijner trappen. Een vriend van me rijdt nu met 52x12 rond :P Gister geprobeerd en dat is echt gestoord. M'n racefiets heeft als zwaarste verzet 50x12, dus kun je nagaan ;)
Een 'echte' fixie mag je niet op de openbare weg gebruiken, dus moet je sowieso al gaan cheaten als je niet toevallig een circuit in je achtertuin hebt. Ik wil een leuke fiets voor in de stad te gebruiken, mijn huidige fiets heeft sinds drie weken een frame dat niet meer helemaal rechtstaat, dus die is aan vervanging toe. Mijn fixie zal dus ook echt als normale stadsfiets gebruikt worden (lees: +/- 20km per dag), dus een soort hybride stadsfiets/fixie met de look van die laatste en de praktische geneugten van die eerste. Een soort compromis dus.
Bramster schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:20:
[...]

Sachs Duomatic

[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 11-04-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Misschien past dat beter in een 'custom fietsen'-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
mux schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:46:
Misschien past dat beter in een 'custom fietsen'-topic.
Ik denk dat daar weinig animo voor is, en mijn vraag is toch enigszins gerelateerd aan dit soort fiets. Ik denk dat er toch meer mensen moeten zijn die fixies wel leuk vinden, maar de praktische beperkingen toch maar niets vinden, dus dacht ik dat dit toch wel hier een plek zou kunnen krijgen. Ik heb wat zitten zoeken, maar wat ik vind is duur en/of versleten en om zo een hub nu open te gooien en te kijken wat er mis is... Plan B: toch slechts één versnelling, maar wel met terugtraprem en freewheel. Voorrem laat ik, in de praktijk denk ik niet dat ik er een boete voor zou krijgen. Een vriend van me heeft zo een fiets (zonder voorrem) in een winkel hier in Antwerpen nieuw gekocht, dus denk ik dat de politie het zo niet echt interesseert of controleert. Als het dan toch te grellig wordt, kan ik er alsnog een voorrem opzetten.

[ Voor 64% gewijzigd door Teun_2 op 11-04-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 22:09
Bakkert schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:38:
Zag toevallig van de week er nog eentje in een folder van een fietsenzaak staan die dit had, even erbij gezocht en het was een Sparta: http://www.sparta.nl/Nl/Fiets/Styler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Nielson schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:54:
[...]
Zag toevallig van de week er nog eentje in een folder van een fietsenzaak staan die dit had, even erbij gezocht en het was een Sparta: http://www.sparta.nl/Nl/Fiets/Styler
Thanks. Heb dankzij dat dit gevonden: http://hubstripping.wordp...3/auto-shifting-sram-hub/
New Auto Shifting SRAM 2-Speed Hub
March 13, 2011 in Bicycles

Afbeeldingslocatie: http://hubstripping.files.wordpress.com/2011/03/sram-hub.gif?w=234&h=191

Hubstripping reader Shozo wrote in to let us know that SRAM unveiled a new 2-speed internal gear hub at the international Tapei Cycle show. As stated in this article at the Bike Europe site, it will be available in the summer of 2011 and is the same size as a single speed hub.

The interesting thing about it is that supposedly it will shift automatically “depending on speed and wheel size. So, no electronics involved; it’s an all mechanical system.”

Auto shifting? Awesome. I wonder how that works. Any thoughts?
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik had ooit een fietsie (uit de gracht) en ik dacht dat ie stuk was.. bleek het gewoon een 2 speed naaf te zijn die schakelde als je terugtrapremde. Was echt heel cool ik kende dat helemaal niet..

Oh wacht dat zei Teun_2 ook al... 8)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 11-04-2011 16:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tja.. Als we het toch al over 2-speednaven met terugtraprem gaan hebben kunnen we net zo goed het grote algemene doodsaaie stadsfietsentopic aanmaken. Ik weet dat je met een fixie van de wet niet de weg op mag maar dat kan me niet zoveel schelen. Er mag zoveel niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hoe dat werkt? waarschijnlijk gewoon n soort 2 speed automaat, boven een bepaalde hoeveelheid koppel op het tandwiel gaat ie naar de lage versnelling, en door de tandwielen te matchen met je wielomtrek kun je dat schakelpunt ook nog n beetje opzoeken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Bakkert schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:41:
Tja.. Als we het toch al over 2-speednaven met terugtraprem gaan hebben kunnen we net zo goed het grote algemene doodsaaie stadsfietsentopic aanmaken. Ik weet dat je met een fixie van de wet niet de weg op mag maar dat kan me niet zoveel schelen. Er mag zoveel niet!
Zulke dingen mogen hier eigenlijk zelfs niet besproken worden, lees de policy er maar op na. Tenzij iedereen de echte fixies gebruikt op een privé baan, mag er in principe niet over deze fietsen gesproken worden.

Ik heb al 2x een bekeuring gehad omdat mijn fiets niet in orde was, ik wil dat geen derde keer voorhebben.

Het gaat ook expliciet over versnellingen en remmen in de naaf, die ook met de ketting bediend worden, de visuele impact is miniem (en daar gaat het uiteraard toch om; pimpen met een strakke fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even update van wat ik eerder postte...

Ik heb dit model racefiets van Raleigh:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4059/4632937024_56a9e38eb6_o.jpg

Is inmiddels al grotendeels gestript. Moet alleen de derailleur en casette achter er nog afhalen en voor moet ik nog ff zorgen dat ik de trappers er af haal zodat de as er uit kan (ter revisie, loopt niet heel smooth)

Ik ben een totale fixie noob maar het idee is me duidelijk.
Volstaat het om 1 tandwiel vóór te verwijderen? (er kan nl 1 af dmv een paar boutjes)
Op de achter-as zit nu een tandwiel casette. Volgens mij een Shimano systeem. Kan ik die er gewoon af halen en dan een ander tandwiel er op parkeren? Of ben ik beter af met een nieuwe starre achter-as die ik in m'n wiel zet?

Wielen zijn van staal en hebben een slag er in zitten trouwens, dus ik zat te denken om ze gewoon te gaan richten en er nieuwe spaken in te spannen.

Edit:
Fiets stond eigenlijk op de planning om te trashen btw. Maar toen ik het fixie verhaal las, leek me dat wel leuk.
Ik heb nog wat spuitbussen primer en gekleurde lak staan dus een kleurtje krijgtie uiteraard ook.
Even wat montage gaatjes wegwerken met de dremel ofzo, plamuren en een leuk kleurtje geven. Zat te denken aan metallic bordeaux en een paar streepjes semi gloss wit.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 11-04-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Achtertandwielwiel:
Die tandwielen achter moet je een speciaal shimanosleuteltje voor hebben en een kettingtang (of je vraagt het even aan je fietsenmaker). Vervolgens kan je met een inbussleutel de cassettehouder verwijderen. Je kan dan volgens mij wel perfect een ander soortig tandwiel erop zetten (denk ik), zonder de hele naaf te moeten vervangen. Je moet dan wel rekening houden dat je spacers plaatst, want de aslengte gaat dan niet meer dezelfde zijn.

Voortandwiel: afhankelijk van het systeem gaat dat, maar het resultaat is niet strak, ik zou die toch vervangen door nieuwe cranks en tandwielen. (tip: ga naar een station of andere plek waar veel fietsen staan en zoek naar ouder, veroeste wrakken waar al het een en ander van mankeert en haal het daarvan af. Wees wel zeker dat het om achtergelaten fietsen gaat, je wil uiteraard geen onderdelen nemen van een fiets die de eigenaar nog plant te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ok, dus achter zou kunnen, maar dat betekent dat er spacers op moeten ivm de ruimte van de cassette.
Als ik goedkoop aan een fixie-as met tandwiel en lockring kan komen, heeft dat de voorkeur, neem ik aan? Mede omdat het wiel dan beter gecentreerd staat enzo?

Voor tandwiel zie je weinig van als die er af is, dunkt me. Is een 2blad systeem, dus je houd een paar gaatjes over die netjes in het patroon met de rest vallen, en het grootste tandwiel blijft zitten.
Nieuwe cranks stonden wel online, maar lijken verschrikkelijk duur te zijn. (relatief dan, wil echt niet meer als 100 euro totaal besteden aan de fiets. Liefst zo min mogelijk.)

Om op een station onderdelen te gaan scavengen lijkt me nou ook niet echt ideaal trouwens...

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 11-04-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
McKaamos schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:49:
Ok, dus achter zou kunnen, maar dat betekent dat er spacers op moeten ivm de ruimte van de cassette.
Als ik goedkoop aan een fixie-as met tandwiel en lockring kan komen, heeft dat de voorkeur, neem ik aan? Mede omdat het wiel dan beter gecentreerd staat enzo?

Voor tandwiel zie je weinig van als die er af is, dunkt me. Is een 2blad systeem, dus je houd een paar gaatjes over die netjes in het patroon met de rest vallen, en het grootste tandwiel blijft zitten.
Nieuwe cranks stonden wel online, maar lijken verschrikkelijk duur te zijn. (relatief dan, wil echt niet meer als 100 euro totaal besteden aan de fiets. Liefst zo min mogelijk.)

Om op een station onderdelen te gaan scavengen lijkt me nou ook niet echt ideaal trouwens...
Over voor: had niet goed gekeken, nogal wat fietsen hebben zo uitstulpjes waarop de tandwielen komen, deze heeft dat niet, maakt het al veel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Teun_2 schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:04:
[...]

Zulke dingen mogen hier eigenlijk zelfs niet besproken worden, lees de policy er maar op na. Tenzij iedereen de echte fixies gebruikt op een privé baan, mag er in principe niet over deze fietsen gesproken worden.

Ik heb al 2x een bekeuring gehad omdat mijn fiets niet in orde was, ik wil dat geen derde keer voorhebben.

Het gaat ook expliciet over versnellingen en remmen in de naaf, die ook met de ketting bediend worden, de visuele impact is miniem (en daar gaat het uiteraard toch om; pimpen met een strakke fiets).
Ik denk dat het dan wel een pimpfiets zou worden genoemd. Een fixie noem je een fixie omdat hij geen vrijloop heeft. Laat staan versnellingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Teun_2, ik keek nog eens naar de foto en mijne is ietsjes anders dan de foto. Deze staat het iig toe om alleen gaatjes achter te laten waar de boutjes zaten. Werkt met spacers tussen de bladen.

Anyway, denk dat ik morgen maar ff de derailleur los ga bouten, enzo, en dan het frame even naar de fietsenmaker breng om de cranks er af te laten halen. Die zitten geperst dmv een moer, maar als de moer er af gaat blijft hij geperst zitten.
Ff een soort pulleytrekker op laten zetten.
Dan ff de overbodige oogjes en andere uitsteekseltjes op het frame er af slijpen en een as bestellen. Die heb ik nl al goedkoop op Ebay gezien.

Denk trouwens wel dat ik één rem er op zet, op het voorwiel. Better safe than sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Als je er een rem opzet voor de veiligheid, kan je die beter op het achterwiel zetten. Je hebt dan wel meer remkracht op het voorwiel, maar je kan ook gemakkelijker over kop gaan bij hevig remmen en dat doet pijn. (been there, done that :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Je moet gewoon gedoseerd kunnen renmen. Als je een rem doet, doe dit dan juist voor, aangezien je met je benen het achterwiel ook nog kan afremmen. Als je hard remt heeft is dit tot 70% effectiever dan een achterrem. Ideale remverhouding is dan ook 70 voor en 30 achter.

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 11-04-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dacht ik ook idd, Bakkert.

Op m'n normale stadsfiets gebruik ik ook bijna uitsluitend de front rem.
Gedoseerd remmen is idd de truc. Ik krijg het dan ook prima voor elkaar om met die fiets een nose-wheelie te doen. Of naja, voorwiel stil en de achterkant de lucht in, zonder daarbij over de kop te vliegen. Dat doe ik opzettelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Bakkert schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:20:
Je moet gewoon gedoseerd kunnen renmen. Als je een rem doet, doe dit dan juist voor, aangezien je met je benen het achterwiel ook nog kan afremmen. Als je hard remt heeft is dit tot 70% effectiever dan een achterrem. Ideale remverhouding is dan ook 70 voor en 30 achter.
Probleem is dat gedoseerd remmen in noodsituaties niet altijd even goed lukt als je snel door een stad rijdt. Zeker als je toch nog op tijd wil uitwijken/remmen voor voetgangers die zonder te kijken de rijbaan oplopen. Als ik maar één rem zou hebben, dan liever de achterrem.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 11-04-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Maar je remt ook met je benen Teun... Op mijn racefiets en mountainbike ga ik toch ook niet over de kop als ik beide remmen vol inknijp? Je kan zelfs nog je gewicht naar achter verplaatsen.

Nog een gevaar van achterrem: je remt dan zowel met je benen en met je rem, wat bij volledig inknijpen leidt tot slippen. Dan heb ik toch echt liever gedoseerde remkracht. Voor en achter. Zeker als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Seriously, voorrem gaat vóór achterrem. Als je echt bang bent voor over de kop slaan (en daar moet je best knap voor zijn hoor... is mij nog nooit gelukt) kun je een remkrachtveer installeren die de max remkracht limiteert zonder een sponzig gevoel te geven.

De voorrem heeft meer voordelen; naast de veel betere remkracht oververhit hij ook niet bij een afdaling en geeft het nauwelijks extra clutter voor veel extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Teun_2 schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:33:
Achtertandwielwiel:
Die tandwielen achter moet je een speciaal shimanosleuteltje voor hebben en een kettingtang (of je vraagt het even aan je fietsenmaker). Vervolgens kan je met een inbussleutel de cassettehouder verwijderen. Je kan dan volgens mij wel perfect een ander soortig tandwiel erop zetten (denk ik), zonder de hele naaf te moeten vervangen. Je moet dan wel rekening houden dat je spacers plaatst, want de aslengte gaat dan niet meer dezelfde zijn.
Nee.
Is een 6 speed freewheel of pignon, moet eraf met een afnemer die alleen oude fietsenmakers nog hebben (ik heb er nog een paar )
Kan gewoon een schroeftandwiel op (baan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 01:19:
[...]

Nee.
Is een 6 speed freewheel of pignon, moet eraf met een afnemer die alleen oude fietsenmakers nog hebben (ik heb er nog een paar )
Kan gewoon een schroeftandwiel op (baan)
Dat tooltje heb je alleen nodig om die hub open te vijzen, maar dat wil je toch niet?

edit: freewheel, dan wordt het idd moeilijker. vraag je fietsenmaker om het te doen. Een schroeftandwiel kan je erna zelf opzetten. Ik was zelf in het idee dat het een hub was, maar gezien de leeftijd is het idd waarschijnlijker dat het een freewheel is.

@Voorrem/achterrem

Het gaat over de situatie waarbij je enkel een rem hebt. Vroeger toen ik klein was (schat jaar of 10-11) had ik slechts een voorrem, toen ik de berg afreed en plots moest stoppen heb ik me toch behoorlijk bezeerd. Ieder moet het voor zich weten, maar het litteken in mijn gezicht zegt me toch dat een achterrem voor mij de beste keuze is, telkens ik in de spiegel kijk. Uiteraard rem ik harder op de voorrem dan de achterrem op mijn gewone en racefiets.

[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 12-04-2011 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Teun kijk eens bij Shimano Nexus, zijn volgens mij ook 3 versnellingsnaven bij met terugtraprem :)
Leftblank schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:16:
[...]
Als je z'n quote leest dan sloeg z'n post op een versnelling via het zelfde principe, niet terugtrapremmen ;)
Jaaaa maar dat is ook oud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Vandread schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:17:
Teun kijk eens bij Shimano Nexus, zijn volgens mij ook 3 versnellingsnaven bij met terugtraprem :)

[...]

Jaaaa maar dat is ook oud :+
Maar geen versnellingen die te bedienen zijn zonder kabel naar het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Kunnen we het gewoon niet over vrijloop en versnellingen hebben maar over fixed gears??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bakkert schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:11:
Kunnen we het gewoon niet over vrijloop en versnellingen hebben maar over fixed gears??
Eensch!!

Nou had ik m'n fietsje al gepost, maar als je 'm nog niet gezien had, dit is 'm. Vandaag heb ik na een jaar fietsen met het oude stuur en zonder toe-clips, een nieuw stuur en toe-clips gekocht. Voor het nieuwe stuur heb ik gekozen voor een recht stuurtje. Het is minder mooi maar oh zoveel functioneler! Het scheelt echt in comfort. Daarnaast de toe-clips, is even wennen maar het gaat nu nog harder, en ik kan een stuk beter stoppen (skidden lukt nu wel omdat ik t achterwiel met m'n ene voet omhoog kan tillen terwijl ik met m'n andere foet terugtrap). t was alleen ff kutten om erachter te komen hoe ik m'n voet er gemakkelijk in kon krijgen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Stiekem zoek ik nog een oud stalen baanframe, maar daar wordt gerust nog 300 voor gevraagd, shit... Volgende week vrijdag m'n fiets maar ns afmaken. Helaas is de crank nog niet binnen, maar heb tijdelijk een andere, klassieke, sugino 50t :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bakkert, defineer baanframe? Voldoet een klassieke Raleigh racefiets?
Stalen frame enzo. Probeer het ding op een budget klaar te maken atm. Als ik er klaar mee ben mag je em eventueel wel overnemen (denk namelijk niet dat ik er nou zo gek veel op zou gaan fietsen :P )

Edit: anyway, je hebt DM ;)

Anyway, ik heb vandaag even een cranktrekker gekocht en heb de trap-as even uit de fiets gehaald. Blijkt dat het hele lager in de soep is gelopen en dat het as-huis niet echt heel erg goed dicht gedraaid zat.
Ding komt bij m'n oom vandaan, dus ik gok dat hij er destijds aan heeft geprutst.
Inmiddels een nieuw lager gehaald, dus die kan er in zodra er een nieuw laagje lak op de fiets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Baanframe

Afbeeldingslocatie: http://www.velodrome.org.uk/images/df3.jpg

Racefietsframe

Afbeeldingslocatie: http://pedalforce.com/online/images/qs2.jpg

Het baanframe heeft andere uitsparingen bij het achterwiel en geen kabelgeleiders. :)

Zojuist de 48t blauwe Sugino gekocht op eBay :D Ben benieuwd!

[ Voor 33% gewijzigd door Tjebakka op 15-04-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

crosspost van wat ik heb gekocht en wat volgens mij al onder weg is (volgens de verkoper dan ;))

Eindelijk gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqR,!i!E2Tmb)v7SBNo5r8O4ig~~0_12.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqQOKigE0nShMhUEBNZJo0EB3Q~~0_12.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/12/!B-fGJM!B2k~$(KGrHqIOKnEEy0W-ZP43BM8wJmwwC!~~0_12.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bakkert schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 21:35:
crosspost van wat ik heb gekocht en wat volgens mij al onder weg is (volgens de verkoper dan ;))

Eindelijk gekocht:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie crankset en hip slotje! Wat heeft 't mogen kosten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

In dollars was t zadel $29.99, crank was $129.99 en slot $65.99. Verzenden is nog 'ns 40 dollar, maar zelfs al zou er belasting over worden geheven, ben ik nog goedkoper uit dan in NL:

Crank kost in NL namelijk al €159,95 en het slot 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Yeh inderdaad, da's wel lekker! Ik wil er ook zo een! (liefst zilver zilver) maar moet nu weer even wachten voordat ik centjes ga uitgeven. Afgelopen weken heb ik een nieuw stuur + grips gekocht, toe-straps en een nieuw tandwiel (v 15 naar 16). Nu wil ik eigenlijk nog een nieuwe trapas en inderaad de crank, en dan is het weer even genoeg. Oh en nog iets geniaals wat ik gekocht heb;

Afbeeldingslocatie: http://www.pristinefixedgear.com/shop/images/3149/?240,240,3598235933

Een vouwbaar lichtgewicht spatbord, stop je zo in je tas als je 'm niet nodig hebt en zodra je 'm wilt gebruiken vouw je 'm uit en stop je m tussen je frame, werkt echt geniaal! Hierrr verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hmmmm... Functie boven design zullen we maar zeggen. Al is het wel een hele mooie oplossing :D Binnenkort maar eens bij Pristine langs, aangezien ik toch nog wat dingetjes zoals een half-link chain nodig heb. Intussen ook al een zadelpen besteld. Ik mis nu nog:

- Ketting
- Stuurlint
- Bandjes
- Binnenbandjes

Dus ben iig bijna klaar, want de laatste dingetjes kan ik wel bij de fietsenwinkel halen :D

Heb trouwens toch niet voor de NY gekozen maar nu deze besteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.evanscycles.com/product_image/image/fbc/ec1/2f8/57197/product_page/kryptonite-evolution-mini-7-lock-with-4-foot-kryptoflex-cable-combo.jpg?1300849902
Toch een stuk goedkoper ivm het gewicht. Verzenden van de NY was 2x zo duur, en dit slot is in Nederland denk ik dik prima. Heb nog ergens anders de bijpassende flex cable gekocht voor 6 Euro, zodat m'n voorwiel niet wordt gejat 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Tjebakka op 19-04-2011 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Eerder in dit topic had ik gezegd een budget van €500 te hebben toch? Nou, inclusief alle verzendkosten ben ik €478,45 kwijt! Nu alleen nog hopen dat de douane liev is O+

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 20-04-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bakkert schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:35:
Eerder in dit topic had ik gezegd een budget van €500 te hebben toch? Nou, inclusief alle verzendkosten ben ik €478,45 kwijt! Nu alleen nog hopen dat de douane liev is O+
Nice! Ik denk dat ik nu ong. 350 aan m'n fiets heb uitgegeven, komt nog wel 100 eu bij denk ik maar dan is het voor mij ook klaar! Toch leuk om een fiets die een eeuwigheid mee kan gaan te bouwen voor een relatief klein prijsje :).

Overigens ziet die van mij er nu zo uit;

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5306/5640281474_f34a234137_z.jpg
Koga-Miyata by ardenswayoflife, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Dat stuurtje is zoveel beter :D Wat voor handvatten heb je er opzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
haha echt he! Zijn oury grips, je ziet ze overal, maar ze werken dan ook heel lekker. Btw, wat voor verzet ga jij op je fiets zetten? Ik merk dat ik 42x16 wel super chill gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

D'r komt dit weekend een 50x17 verzet op, maar dat is tijdelijk omdat m'n crank nog moet worden vrijgegeven door onze douane. Daarna komt er een 48x17 verzet op. Waar heb je de Oury's gekocht?

Ik zit trouwens al te kijken voor een ander frame :P Kan heel goedkoop aan een supergaaf trickframe komen, zonder vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
48x17, da's redelijk zwaar of niet? (logica is ver te zoeken bij mij). Ik reed gister op de fiets van een maat van me en die was 46x17 o.d.. Ik vond het zelf in ieder geval veel te zwaar en op die fiets kon hij mij ook absoluut niet bijhouden in de stad.

De Oury's heb ik van Pristine! Blijf het een hele toffe zaak vinden en ze hanteren ook hele eerlijke prijzen als ik het met webshops, etc. vergelijk. Alleen voor op een budget is het soms handig om wat via e-bay te bestellen (die weinmann wielen op m'n fiets zijn bijv. nauwelijks te krijgen in Nederland, hier vind je voornamelijk die Deep V's die vanaf 250 per setje verkocht worden).

Ik zeg doen! Als je het weer een beetje goed op budget weet te bouwen zoals je nu aan het doen bent, kan je 'm altijd nog verkopen. Ik zit ook alweer aan de volgende te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik wacht nog even. Heb net namelijk weer geld lopen uitgeven (zie hieronder). 48x17 is niet superzwaar vind ik. Niet het lichtste verzet, maar zo kan je ook buiten de stad nog even door :)

Deze pedalen, maar dan is 't zwarte blauw:
Afbeeldingslocatie: http://www.pristinefixedgear.com/shop/images/9/PD4720.jpg/

De blauwe seatpost:
Afbeeldingslocatie: http://www.pristinefixedgear.com/shop/images/164/?240,240,1726201805

De blauwe natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.singlespeed.nl/catalog/images/StrawAll.jpg

en deze, uiteraard in het blauw.
Afbeeldingslocatie: http://www.pristinefixedgear.com/shop/images/178/?240,240,1863657447

En de zwarte half-link chain.
Afbeeldingslocatie: http://www.singlespeed.nl/catalog/images/charge_masher_chain.jpg

Komt volgende week binnen, hopelijk tegelijk met m'n spullen uit de VS. En nu zit ik wél over m'n budget, maar ik doe nu gelijk maar alles zoals ik 't wil!

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 22-04-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Bakkert schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:41:
Eerlijk gezegd vind ik dit een uiterst laakbare instelling. Ik vind het prachtig dat mensen een leuke hobby zoeken en strakke fietsjes proberen te bouwen, maar high-speed fietsen zonder remmen bouwen is natuurlijk wel een beetje vragen om problemen. Het zure is dat de regelgeving in Nederland degene die zijn fixie over een auto heen prakt ook nog beschermt, waardoor de automobilist zijn eigen schade en met wat pech de schade aan de fiets(er) ook nog mag betalen.

Als je zonder helm op een motorfiets wil gaan zitten o.i.d., prima, daar heb je vooral jezelf (en je naasten) mee. Maar als er potentiële consequenties voor anderen aan zitten vind ik eigenlijk niet dat je zomaar 'er mag wel meer niet!' kan gaan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Leuke sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bakkert schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:23:
Ik wacht nog even. Heb net namelijk weer geld lopen uitgeven (zie hieronder). 48x17 is niet superzwaar vind ik. Niet het lichtste verzet, maar zo kan je ook buiten de stad nog even door :)

Deze pedalen, maar dan is 't zwarte blauw:
[afbeelding]

De blauwe seatpost:
[afbeelding]

De blauwe natuurlijk:
[afbeelding]

en deze, uiteraard in het blauw.
[afbeelding]

En de zwarte half-link chain.
[afbeelding]

Komt volgende week binnen, hopelijk tegelijk met m'n spullen uit de VS. En nu zit ik wél over m'n budget, maar ik doe nu gelijk maar alles zoals ik 't wil!
Hmm, als ik het hier mee omreken; http://sheldonbrown.com/gears/ dan zou het niet heel veel moeten uitmaken, misschien had het ook wel met de houding op die andere fiets te maken (stuk meer rechtop, stuur dichterbij). Naja ik ben in ieder geval blij met 42x16. Toen het nog een normale racefiets was fietste ik meestal op 42x12 maar da's echt a-relaxed op je stadsfixie, haha.

Leuke aankopen! Ik wist niet dat er ook brede straps waren voor zulke trappers. Ik ben erg benieuwd hoe die bevallen, en naar je fiets overall natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik zal na 't weekend even wat foto's plaatsen van het frame zoals 't nu is en zoals het dan geworden is. Er komen nu wel tijdelijk wat andere spullen op, maar binnen 2 weken is hij dan ook echt helemaal af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zo, ik heb ook wat gedaan vandaag :)
Stuur is nu helemaal netjes gemaakt. Ramshoorn bars helemaal satin wit gespoten en de metalen remhendel en stuurpen zijn gepolished.
Die laatste twee waren aardig verweerd geraakt over de jaren, en zien er nu weer netjes glimmend uit :)

Crappy phone-pic:
Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/7776/stuur001.jpg

Nu alleen nog wrappen en dan is het stuur klaar :)

Frame is inmiddels ook ontdaan van zo ongeveer alle toebehoren. Alleen de voor vork moet er nog af.
Stickerwerk is er ook al af, maar de achtergebleven plakzooi zit er nog deels op. Geen zin gehad vandaag om dat ook nog weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
netjes gespoten! Ga je die rem zo houden? Zelf zou ik een rem bovenop de bar doen, maar dat ligt natuurlijk een beetje aan hoe je fietst.

Ik heb vandaag ong 70 km op m'n fixie gereden, een groot rondje Amsterdam - Zandvoort. Het was erg goed te doen moet ik zeggen, en de verbaasde blikken van racefietsers die je af en toe voorbij fietst is ook grappig. Als het skidden een beetje lukt gaat er misschien wel weer een wat zwaarder verzet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dankje Nedra :)
De rem zat daar origineel, dus daar zet ik em ook weer terug.
Een fixie is gemaakt voor snelheid, dus ik neem aan dat de bedoeling is dat je lekker je handen in de krul zet om zo laag mogelijk te hangen ;)
Op m'n stadsfiets zit het stuur een eind naar beneden zodat ik ook zo min mogelijk wind vang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ziet er mooi uit hoor! Waarom laat je 'm niet mooi wit! Lekker clean ;). Ik heb zojuist een mooie Cinelli-stuurpen gekregen :D even poetsen en hij's klaar voor m'n stuur!

Frame is klaar om gespoten te worden. Vanavond even schoonmaken met wasbenzine en dan gaat de primer erop. :)

Heb m'n slot al binnen. Wel vreemd, want ik heb de crank en m'n zadel nog niet, terwijl ik die 4 dagen eerder bij dezelfde toko heb besteld!

[ Voor 43% gewijzigd door Tjebakka op 26-04-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wit laten? Bedoel je het frame?
Die is namelijk niet helemaal wit. Voorste deel is blauw, rood en geel zijn stickers.
Daarbij is de witte lak wat vergeelt, en nu de stickers er af zijn is dat erg goed te zien.
Verder zitten er ook nog een hoop krassen op e.d. dus dat moet dan ook weggewerkt worden.

En gezien ik nog bordeaux metallic heb staan van m'n vorige auto, gebruik ik dat er lekker voor :)
Kwam wel transparant tekort, maar dat heb ik gisteren even bij gehaald.

Ennuh: pics! van jouw that is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Vanavond maak ik pics! En morgen, uiterlijk overmorgen, komen de andere onderdelen ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even een klein vraagje: waar halen jullie onderdelen?
Ik zit nog even te kijken, maar ik moet nog een tandwiel achter hebben, met lockring en wss ook spacers.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik de tandwielcassette er af moet halen, maar ik heb de tool er niet voor. Buurman zit helemaal in de racefietsen, maar zijn spullen zijn te modern.
Schijnbaar is wat ik heb een Shimano ISIS systeem.
Freewheel bus met "splines" aan de binnekant aan het buitenste eind, en schroefdraad aan het binnenste eind (wat op het wiel zit).

Iemand tips? Heb geen zin om voor iets eenmaligs een tool te kopen. Of zou ik er gewoon even mee naar de fietsenmaker moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Op eBay ben ik het meest geslaagd, verder www.pristinefixedgear.com en http://shop.singlespeed.nl :D Verder heb ik bij het Onderdelenhuis in Groningen een toolset gekocht voor €59,95 met daarin alles waarmee ik een fiets in- en uitelkaar kan zetten en halen. Wat jij zoekt is dit, maar als jij je fietsenmaker lief aankijkt en een blowjob geeft, dan kom je er ook wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.bikemanforu.com/product_images/n/651/SunLite_Shimano_ISIS_Ergonomic_Bottom_Bracket_Tool__62365_zoom.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 26-04-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

En dan hier, de foto's!
Le Frame
Fiets schuur 1
Fiets schuur 2
Fiets plamuur 1
Fiets spuit 1
Wielen

Frame wordt nog zwart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik moet binnenkort ook maar eens gaan beginnen aan mijn fixie. Het frame heb ik al een tijdje staan en ook al heel wat kilometers op gemaakt maar de groep is inmiddels op, ketting trapt door en het freewheel freewheel'd nog maar half :P

Het is een Empella, custom stalen frame voor (blijkbaar) iemand met precies dezelfde maten als mij. De zadelpen (campagnolo aero) is 1 geworden met het frame en komt er echt nooit meer uit, maar de hoogte is gewoon precies goed voor mij. Het is een flink frame (63cm) maar de wielbasis is aardig kort (97cm) wat betekend dat het een behoorlijk wendbaar frame is. Het is dan ook vermoedelijk ooit gebouwd voor criteriums (veel bochten), het oogje voor een wedstrijdbordje zit er ook nog aan.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1134/4729960298_e3775c0982_z.jpg

Ik heb ook nog een setje Paul Components track ends liggen, ik twijfel nog of ik ze op dit frame ga bouwen. Nodig is het niet aangezien deze al semi horizontale dropouts heeft natuurlijk, maar vet is het wel :9

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3617/3591421993_3e0c9f84e5_z.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Bramster op 26-04-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nais Bakkert!
Netjes kaal gemaakt zeg! Ben benieuwd naar het resultaat :)
Gave wielen heb je er ook bij :)

@Bramster: De achterkant van dat frame ziet er erg kort uit

Ik ben er zostraks achter gekomen dat m'n Raleigh fiets in 1984 gebouwd is :P
Er staat een datumstamp op de achterkant van de remklauw :P Het ding is gewoon nog ouder als ik :D
Inmiddels is de vork er ook uit gehaald, en weer wat plakrommel van het frame gepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Yeh agreed bakkert, ziet er erg goed uit!

@Bramster, benieuwd hoe dat rijdt! Ik denk dat de dropouts het wel echt afmaken!

Vandaag weer even een tochtje gemaakt, dit keer naar Marken. Met wind tegen over de dijk voel je het gebrek aan versnellingen wel. Toch was het erg goed te doen, en die verbaasde wielerhoofdjes blijven ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zo. Vandaag 't frame antraciet gespoten, balhoofd gemonteerd, trapas er ingezet, stuurpen en stuur erop gezet, uiteraard de chromen vork er bij, wielen zitten er op en nu is het nog even wachten op een andere zadelpen (haal ik morgen bij de fietsenmaker) en de crank (die ik morgen op 't postkantoor kan halen).

Verhaal van de zadelpen was: buisdikte = 27mm, zadelpen = 27,2mm. En no way dat dat gaat passen.

Dus ik heb besloten dit frame te verkopen en een ander, nieuw, frame te kopen. Niet alleen vanwege de zadelpen natuurlijk, maar ook gewoon omdat ik het een super vet frame vind.
De Leader 729TRK V1 + Leader Trick Star V1
Afbeeldingslocatie: http://www.retrocyclingvintage.com/wp-content/uploads/2011/04/fixie-frames-for-sale-437213803328484560.jpg

Uiteraard bouw ik deze nog eerst helemaal af en zet ik alles wel over wanneer het nieuwe frame binnen is :P Morgen doe ik weer foto's!

sneak preview:

bijnaaa

Hier zat het voorwiel er nog niet in (moest de vork even vijlen) en de trapas. Maar 't idee blijft ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Tjebakka op 27-04-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
lekker frame hoor! Ben jaloers, haha. Wat mag die kosten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

220 incl. Shipping en voorvork. In nederland was ik iets minder dan 't dubbele kwijt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Da's lekker zeg! e-bay? Ik zit ondertussen alweer hard na te denken over m'n volgende build, maarja eerst deze maar eens goed afmaken :). Ik heb wel al gekeken naar wat potentiele frames en vind die leaderbikes toch ook heul erg sexy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Je kan ook voor €300 euro in Naarden een frame laten maken (gespoten en al) en dan kun je kiezen tussen nokjes, geen nokjes etc. Erg nette frames met track dropouts! Misschien dat ik dat ooit wel eens ga doen. Maar eerst mijn Leader trick frame maken :D

Ohja:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fipxMYGgox6bego8r8YLOMw2/medium.jpg

ketting zit er inmiddels ook om :)

[ Voor 28% gewijzigd door Tjebakka op 29-04-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Tof! Meer/betere foto's, dit is nix natuurlijk he :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Mijn fix doet het nog steeds prima! Ik wil voor de grap eens gaan proberen mijn oude velgen uit elkaar te halen, nieuwe hubs (of een duomatic 2-speed hub met terugtraprem, offtopic dus..) er in te spaken.

Ben ook nog opzoek naar nieuw stuurlint. Kon het bij de halfords niet vinden. Wel een tof stuurtje gezien voor 7 euro. Maar op deze houd ik het originele stuur.

Ga hem van de week ook maar eens op marktplaats zetten, hopen dat ik de kosten er uit kan halen + een beetje winst. Maar dat word lastig nadat ik er al zo'n 230-250 euro aan heb uitgegeven misschien. Kan ik beginnen aan een nieuwe. Het bouwen vind ik misschien nog leuker als het fietsen zelf!

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4104/5603663302_f25787845e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Halfords... Dude :p

En Nedra, nix van pix maar wel een fix! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Halfords omdat ik daar elke dag langsloop. En doordeweeks geen tijd heb om naar een fietsenwinkel te gaan, en zaterdag's moet ik werken. Als ik wat meer tijd heb zal ik eens langs de fietsenwinkel gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Waarom kijk je niet op pristinefixedgear.com of shop.singlespeed.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Omdat ik dan voor stuurlint het dubbele betaal door de verzendkosten. Vandaag even kijken of ik snel even langs een andere fietsenwinkel kan lopen zonder dat ik mijn trein mis.

Vandaag toch nog stuurlint kunnen scoren, en het er zojuist opgewikkeld(?) en is prima gelukt voor een eerste keer! Heb nog niet echt een mooie foto, enkel eentje met mijn telefoon.

[ Voor 34% gewijzigd door Igor92 op 03-05-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Gister mijn eerste aanrijding gehad. Met een andere fietser!

De rode lijn ben ik, en ik moest rechtsaf. Ik zag een jongen wachten (blauwe indicator) op fietsende mensen (blauwe lijn) en ik stak mijn hand uit en minderde vaart. Komt ineens een gast op volle snelheid (gele lijn), gaat links om de jongen heen en neemt de binnenbocht. Net waar ik fiets dus. Een fixie remt niet zo snel dus het was BAM.

http://maps.google.nl/map...992.0004a285e8793e416ab16

Zegt ie: Ja, iets met hand uitsteken!
Ik zeg: Dat heb ik gedaan. Iets met niet de binnenbocht niet nemen!

En ik geef 'm zijn afgebroken handrem aan :D En weg was 'ie. Stomme mensen, beetje proberen goed te lullen... Gelukkig had m'n fiets geen schade :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Had iedereen kunnen gebeuren dus..... ^^ wat een pannekoek die kerel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/291752920.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJF3XCCKACR3QDMOA&Expires=1304603221&Signature=3iKLrfGZBnpIieRsS5a0PrGHt4Y%3D

In het wild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Doe es ff netjes linkie maken, dit pakt ie niet hoor, haha.

Over die aanrijding, inderdaad gelukkig geen schade! Sowieso heb je natuurlijk niet alles zelf in de hand als je je in het verkeer begeeft, en dat wordt alleen maar minder zonder remmen. Ik heb één aanrijding gehad, dat was redelijk in het begin. Op een eenbaansweg in een bocht reed er een auto voor me die merkwaardig naar rechts toe slingerde. Ik wist niet of ik er nou links langs moest met kans op tegenliggende brommers/fietsers die de bocht om konden komen, of rechts met de kans geraakt te worden door die slingerende idioot. Uiteindelijk wou ik er rechts langs fietsen zoals het hoort, schiet ze opeens zonder te kijken een parkeerplek in-BAM. Gelukkig geen schade aan m'n fietsie, maar aangezien ik geen toe-clips had wel twee trappers in m'n kuiten, de littekens staan er nog in :/.
Pagina: 1 2 ... 22 Laatste