Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:31

Quakie

quakelen

Ik ging er blind vanuit dat het een pot nat was qua kransjes. Ik wist niet dat je bij riemen ook nog verschil hebt in kransjes. Ik dacht alleen CDN en CDX. En dan 8 of 11 versnellingen.
Dat zou wel het verschil verklaren. Weer wat geleerd.

Bij mij zitten nog de standaard banden onder. Swalbe marathons. Bijna 5900km erop zitten sinds maart 2021. Toch maar eens onderhoud inplannen 🤣. Weet zo breedte niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Quakie op 20-07-2023 18:08 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:30
Aan de banden zal het niet liggen, want ook met bredere banden kun je best hard. Moet je wel goed getraind zijn, uiteraard.

@PaveloW De F3 8 zit momenteel op 2200 en je hebt gelijk dat je voor dat geld niet makkelijke een Santos of Koga met Rohloff gaat vinden. Ze zijn er af en toe wel, maar het is een kwestie van geluk hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:20
Thomassassin schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Maar mij lijkt het bijna onrealistisch om een gemiddelde van 30ph te kunnen behalen. Dan zou je al topsnelheden van tegen de 40ph moeten rijden. Of er zou werkelijk geen enkele stop/hindernis mogen zijn op weg naar huis.
Ik heb ook inderdaad geen enkel stoplicht op dat traject, bijna 6km één lang fietspad rechtdoor langs een kanaal. En om 30 gemiddeld te halen moest ik toen ook wel flink zweten, was wel leuk om even een kwartiertje een sprintje te trekken (nieuwe fiets uittesten) maar op 25 is het een stuk relaxer.
Thomassassin schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Op normale snelheid rijd ik aan 22-23 ph. Ik schakel frequent tussen de 4 en 5 (direct drive). Aan een snelheid van 28-30 ph zit ik al aan de zwaarste versnelling.
Quakie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:14:
Ik trap op een goede dag ook wel 26 km gemiddeld in zijn 5. 5 is bij mij een conditie stand want is dan echt wel 90 qua cadans.
Superkiwi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:30:

Ik zit wel regelmatig in de 7 en bij snelheden van boven de 25km/u al snel in de 8.
Interessant om van jullie te lezen welke snelheden in welke versnellingen jullie rijden, daar zit inderdaad nog wel aardig wat verschil tussen verschillende fietsen en personen.
Ik rijd op het lange rechte stuk zo'n 25, en dan meestal in z'n 6 met een cadans rond de 65/70. En als ik wat wind mee heb of iets harder wil even in de 7 met dezelfde cadans voor 30kmpu. De 8 gebruik ik alleen heuvel af, en de 5 voor heuvel (viaduct) op. Vanavond ook even geprobeerd om in de 5e versnelling 25kmpu te rijden maar dan is de cadans echt 90, dat is voor mij geen doen zo licht trappen.

Maar wat je met de Shimano 8 het liefst zou hebben is dat je in z'n 5 rijdt op cruising speed bij een voor jou comfortabel cadans, want in de 5 heb je die 1op1 overbrenging met de beste efficiëntie. Daar is die van mij dus echt te licht voor dus ik zit er stiekem al een beetje over na te denken om de tandwielen ooit te vervangen voor een ander maatje.

Als ik op Bicycle gear calculator mijn huidige tandwielen (50t-22t) invul zie ik inderdaad dat ik met een cadans van 67 in z'n 6 25kmp/u haal. Om in z'n 5 dat te halen moet ik volgens die calculator het voortandwiel naar 60t brengen of beiden aanpassen naar 55t-20t. Heeft iemand hier tips of informatie over? Misschien maak ik dan de 6 wel weer te zwaar en heb ik spijt als ik een keer een heuvel tegenkom :P Ik denk er nog effe over na. Jammer dat je het niet zo makkelijk even uit kan testen.

Wat ik nog niet heb gevonden trouwens is een manier om te achterhalen hoe lang de riem moet zijn bij verschillende tandwiel-formaten. Hoeveel tandjes heeft de riem nodig bij 60t-22t? Moet ik al de riem aanpassen als ik alleen het voortandwiel van 50 naar 55 breng of kan dat nog wel passen? Als iemand daar een berekening voor kent hoor ik het graag.

Edit: Oh wacht, ik heb inmiddels die calculator gevonden. Gebruik nu voor 50t-22t een riem met lengte 120 tandjes, voor 55-22 zou ik 122 nodig hebben en voor 60-22 125.
Interessant, dan zou ik voor ongeveer 200 euro (100 euro voor het tandwiel en 100 euro voor de riem) de aandrijving naar volledig CDX om kunnen bouwen en waarschijnlijk er ook nog een snellere fiets aan over houden. Iemand wel eens het voortandwiel en de riem zelf vervangen, is dat een beetje te doen met een youtube filmpje erbij?

[ Voor 8% gewijzigd door Sebastiaannn op 20-07-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 12:38
Sebastiaannn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Wat ik nog niet heb gevonden trouwens is een manier om te achterhalen hoe lang de riem moet zijn bij verschillende tandwiel-formaten. Hoeveel tandjes heeft de riem nodig bij 60t-22t? Moet ik al de riem aanpassen als ik alleen het voortandwiel van 50 naar 55 breng of kan dat nog wel passen? Als iemand daar een berekening voor kent hoor ik het graag.
Ik kwam dit topic tegen waar ze het er ook over hebben:
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=33540
met deze calculator https://www.puresports.co.nz/s/Carbon-Drive-Calculator.xlsx
(al wordt ik daar ook niet zo snel wijzer uit).
Edit: Oh wacht, ik heb inmiddels die calculator gevonden. Gebruik nu voor 50t-22t een riem met lengte 120 tandjes, voor 55-22 zou ik 122 nodig hebben en voor 60-22 125.
Interessant, dan zou ik voor ongeveer 200 euro (100 euro voor het tandwiel en 100 euro voor de riem) de aandrijving naar volledig CDX om kunnen bouwen en waarschijnlijk er ook nog een snellere fiets aan over houden. Iemand wel eens het voortandwiel en de riem zelf vervangen, is dat een beetje te doen met een youtube filmpje erbij?
Ah, maar je had het zelf ook al gevonden, valt me inderdaad nog mee wat materiaal kosten.
Of het zelf toe doen is; vast wel als je weet wat je aan het doen bent en het juiste gereedschap hebt.
Lastigste is wss het frame delen en weer samenvoegen, en de riem heel strak uitgelijnd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 18:52
Ik wil mij hier ook even melden.
Ben mij aan t oriënteren op een nieuwe fiets.
Doel is om een aantal keer per week woon werk verkeer te gaan doen, dat is max 4 km enkele reis. Verder ritjes in de buurt waar ik nu de auto pak, +/- 10km max. enkele reis.

Uitgekomen op een Koga F3.. vanmiddag een rondje gefietst op de 6.0.
Alleen welke?
6.0, 6.1 of toch 8.0. Qua prijs ligt het dicht bij elkaar in de buurt.

Iemand die mij kan helpen om de knoop door te hakken?
En wat is een beetje gebruikelijk/mogelijk qua korting? Tijdens gesprek met de fietsenzaak ging er gelijk 5%(€100,-) af en ging t over lage marges etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Purehz schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:27:
6.0, 6.1 of toch 8.0. Qua prijs ligt het dicht bij elkaar in de buurt.
Volgens mij zijn de verschillen voornamelijk Alfine 8 of 11 (6.0 vs 8.0), of een Nexus versnelling (6.1). En een CDN (6.x) riem of CDX (8.0).
Ik heb zo ongeveer hetzelfde gebruikspatroon als jij (woon-werk, 4km) en ben voor de 8.0 gegaan. Moet daar wel bij opmerken dat het om zakelijke lease gaat, dus ik hoef niet, of nouja nauwelijks, de kosten te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:36

Superkiwi

Hoi doei

Ik heb precies dezelfde afstanden als jij @Purehz:
4km naar werk en één maal per week 10km die ik voorheen met de auto deed. Mijn keus was gevallen op de Cube Travel Exc 2023 (CDX en Alfine 8 ). In 4 maanden inmiddels al een hele fijne 1000+ km erop zitten.
Wellicht ook een optie voor jou, of is de knoop al doorgehakt en wordt het sowieso een Koga?

[ Voor 10% gewijzigd door Superkiwi op 06-08-2023 12:43 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
shdx schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Volgens mij zijn de verschillen voornamelijk Alfine 8 of 11 (6.0 vs 8.0), of een Nexus versnelling (6.1). En een CDN (6.x) riem of CDX (8.0).
Ik heb zo ongeveer hetzelfde gebruikspatroon als jij (woon-werk, 4km) en ben voor de 8.0 gegaan. Moet daar wel bij opmerken dat het om zakelijke lease gaat, dus ik hoef niet, of nouja nauwelijks, de kosten te dragen.
Verschillen zijn mij bekend, was benieuwd naar ervaringen en de keuze die iemand anders maakt. Zit zelf ook te denken aan de 8.0 , gelijk alles CDX. Hoe bevalt de alfine 11?
Superkiwi schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:42:
Ik heb precies dezelfde afstanden als jij @Purehz:
4km naar werk en één maal per week 10km die ik voorheen met de auto deed. Mijn keus was gevallen op de Cube Travel Exc 2023 (CDX en Alfine 8 ). In 4 maanden inmiddels al een hele fijne 1000+ km erop zitten.
Wellicht ook een optie voor jou, of is de knoop al doorgehakt en wordt het sowieso een Koga?
Wel een proefrit gemaakt op een Cube (en een Trek). Maar bij de Koga had ik gelijk het gevoel dat ik er beter op zit. Dus vandaar eigenlijk enkel de twijfel tussen Alfine 8 en 11..
Dus hoe bevalt de alfine 8? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:36

Superkiwi

Hoi doei

De Alfine 8 bevalt goed, schakelt soepel en vrij direct. Ik maak het meeste gebruik van de 5, 6 en 7 en merk wel dat de overgangen niet altijd even groot zijn. Echt storend is het niet maar soms had ik net even een minder grote overgang willen voelen.
De laagste versnellingen gebruik ik alleen bij steile heuveltjes en die doen daar prima hun werk.
Ik heb met de Alfine 8 niet het idee dat ik versnellingen mis; voor mij voldoet hij prima :)

Dit is natuurlijk supersubjectief. Ook heb ik geen ervaring met de 11 dus vergelijken kan ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Superkiwi op 06-08-2023 15:02 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
De Alfine 11 bevalt mij ook goed. Zoals @Superkiwi al zegt, het schakelt soepel en direct. Ik zit vooral tussen de 4 en 8, waarbij 4 echt voor het wegrijden is uit stilstand, en 8 goed past bij mijn tempo. Daarboven kom ik niet vaak, behalve als ik wind mee heb, of echt even lekker wil doortrappen. Al met al: ik denk dat ik ook prima vooruit had gekund met de 8, vooral gezien dat ik het vooral voor korte stukjes woon-werk verkeer gebruik. Overigens merk ik eigenlijk weinig verschil tussen de grootte van de overgangen, dus misschien is dat een verschil met de 8?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

DaWaN

'r you wicked ??

Purehz schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:31:
[...]
Dus vandaar eigenlijk enkel de twijfel tussen Alfine 8 en 11..
Dus hoe bevalt de alfine 8? :*)
De grootste verschillen tussen de Alfine 8 en de Alfine 11 zijn:
  • 2 extra versnellingen 'boven-op' de Alfine 8 voor hoge snelheid
  • Kleinere stapjes tussen de versnellingen, dus 1-9 op de Alfine 11 is vergelijkbaar met 1-8 op de Alfine 8
  • Smering d.m.v. olie i.p.v. vet voor de Alfine 11
Ik heb zelf de Alfine 8 en ben er tevreden mee hier in het platte Nederland.
Persoonlijk gebruik ik de 8e versnelling nauwelijks, dus 2 extra mis ik niet.
Ook de stapjes tussen de versnellingen vind ik prima, maar dat zou voor mij de voornaamste reden zijn om voor de Alfine 11 te gaan. Vooral de stap tussen de 5e en de 6e versnelling op de Alfine 8 is een stuk groter dan tussen 5 en 6 op de Alfine 11.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 07:38

Lulukai

God's gift to women

Ik heb een Canyon Commuter 7. Prima fiets met Alfine 11, maar 1 iets stoort me mateloos. Het verzet is te groot. Het kleinste verzet is niet klein genoeg voor steile bruggen*, en de twee grootste verzetten zijn voor als je in steile afdalingen met meewind wil bijtrappen, maw: nutteloos.

* comfortabel zonder zweet met hoge cadans

Ik vraag me echt af waarom ze die keuze gemaakt hebben, want ik ben een getrainde wielrenner met een FTP van 300-320W, dus als het voor mij niet lukt, voor wie dan wel.

Schakelhendel

Shimano Alfine S700 11s

Cassette

Gates CDN 24T

Crankstel

Gates CDN S150 50T

edit: ik zie dat het crankstel in 46, 50, 55 tanden bestaat, dus het kan nog groter 8)7
En de cassette bestaat in 22-24-26.

[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 16-08-2023 22:10 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:20
Misschien uit gemakzucht een verzet dat is overgenomen van een E-bike variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Lulukai schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:43:
Ik heb een Canyon Commuter 7. Prima fiets met Alfine 11, maar 1 iets stoort me mateloos. Het verzet is te groot. Het kleinste verzet is niet klein genoeg voor steile bruggen*, en de twee grootste verzetten zijn voor als je in steile afdalingen met meewind wil bijtrappen, maw: nutteloos.
Grappig ik zit hierboven juist te klagen over dat ik het verzet te klein vind, en mijn fiets heeft 50t-22t dus zou het verzet nog ietsje zwaarder zijn. Ik heb wel de 8-versnelling naaf maar volgens de bronnen die ik vind lopen de eerste 7 versnellingen redelijk gelijk komt bij de Afine 11 het extra bereik vooral aan de bovenkant erop.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je in Nederland bruggen niet op komt in de 1, ik gebruik die dus werkelijk nooit. Maar ik kom er ook achter dat ik graag in lage cadans (rond de 65) fiets terwijl een geoefende wielrenner misschien liever rond de 75 of zelfs 85 zit. Het klopt wel dat dit geen verzet is als je echt in de bergen wil fietsen.

Maar als ik op gear-calculator kijk zie ik dat je met 50t-24t in de eerste versnelling met een cadans van 85(!) nog maar 12 kilometer per uur gaat. Dan wil je dus nóg lichter? Hoe stijl zijn die bruggen bij jou in de buurt dan wel niet?
Ik zou even tandwieltjes tellen en kijken of je wel de juiste formaten hebt :P

[ Voor 25% gewijzigd door Sebastiaannn op 16-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik ben een fan van fietsen zoals de gazelle chamonix. Zijn er nog courante gewaardeerde modellen die een van andere merken beetje in diezelfde klasse zitten? Ik vind het fijn dat ze in grote maten te krijgen zijn. Sportief en comfort, en een mooi solide, stevig frame.

Afmontage kan in de loop van het gebruik altijd aangepast worden, dus daar zit ik minder mee.

Ik zoek eigenlijk dit soort type fiets voor een e-bike conversie (tweedehands dus). Maar eventueel ook wel nieuw (niet voor een conversie dus) voor normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:35:
Ik ben een fan van fietsen zoals de gazelle chamonix. Zijn er nog courante gewaardeerde modellen die een van andere merken beetje in diezelfde klasse zitten? Ik vind het fijn dat ze in grote maten te krijgen zijn. Sportief en comfort, en een mooi solide, stevig frame.

Afmontage kan in de loop van het gebruik altijd aangepast worden, dus daar zit ik minder mee.

Ik zoek eigenlijk dit soort type fiets voor een e-bike conversie (tweedehands dus). Maar eventueel ook wel nieuw (niet voor een conversie dus) voor normaal gebruik.
Een aantal Tweakers hebben in dit topic wel mooie overzichtjes gemaakt van wat er op de markt is, zo gauw vond ik deze twee.
Canard in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"
nomar109 in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

Denk dat bijna elke grote fabrikant wel een model met riem aanbiedt en dat die fietsen allemaal wel hartstikke prima zijn. Zou die modellen even googlen en kijken welke je mooi vindt en of je tweedehands wat dealtjes tegenkomt.
Ben zelf blij met mijn Kalkhoff Endeavour, wel een aanrader als je van groot en stevig houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sebastiaannn op 16-08-2023 22:48 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik vraag me echt af waarom ze die keuze gemaakt hebben, want ik ben een getrainde wielrenner met een FTP van 300-320W, dus als het voor mij niet lukt, voor wie dan wel.
Mijn Cube Travel EXC 2020 heeft 46T / 22T en ik herken je probleem.
Ik fiets zelf ook met hoge cadans en als ik rustig een steile dijk o.i.d. op moet dan wil ik ook nog wel eens afstappen. Achteraf lukt het meestal wel als je flink wat momentum kunt meenemen en op tijd terug schakelt, maar om vanuit stilstand weg te fietsen op een helling vind ik de eerste versnelling dikwijls ook te zwaar.

Ik heb er wel over gedacht om mijn tandwielen te vervangen, maar het verschil blijft klein en ik denk dat ik dan mogelijk ook een andere lengte riem nodig ga hebben. Ik fiets dus eerst mijn CDN riem op voordat ik er weer eens naar ga kijken.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 15:36
Sebastiaannn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Grappig ik zit hierboven juist te klagen over dat ik het verzet te klein vind, en mijn fiets heeft 50t-22t dus zou het verzet nog ietsje zwaarder zijn. Ik heb wel de 8-versnelling naaf maar volgens de bronnen die ik vind lopen de eerste 7 versnellingen redelijk gelijk komt bij de Afine 11 het extra bereik vooral aan de bovenkant erop.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je in Nederland bruggen niet op komt in de 1, ik gebruik die dus werkelijk nooit. Maar ik kom er ook achter dat ik graag in lage cadans (rond de 65) fiets terwijl een geoefende wielrenner misschien liever rond de 75 of zelfs 85 zit. Het klopt wel dat dit geen verzet is als je echt in de bergen wil fietsen.

Maar als ik op gear-calculator kijk zie ik dat je met 50t-24t in de eerste versnelling met een cadans van 85(!) nog maar 12 kilometer per uur gaat. Dan wil je dus nóg lichter? Hoe stijl zijn die bruggen bij jou in de buurt dan wel niet?
Ik heb een Nexus 8 en gebruik nooit lager dan 4. In Deventer is een steile fietsbrug (maximaal toegestane helling) en die fiets ik fluitend omhoog. 8 is naar beneden prima, of op lange rechte stukken met wind mee. @Lulukai Het klinkt alsof je meer gebaat bent met een deraillleur (3x9) of zo, want met tandwielen ga je dit volgens mij niet oplossen icm Alfine 11.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Sebastiaannn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Ik had bruggen niet moeten vermelden, dat lukt idd, ik bedoelde eerder hellingen van 10% Dan is 12kmph nog altijd heel snel met een beladen fiets in stadskleding (als je niet teveel wilt zweten)

@loeberce : Nexus 8 is niet te vergelijken met Alfine 11, zoals ik begreep komen er bij Alfine vooral 2 grote verzetten bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Lulukai op 17-08-2023 10:51 ]

.

• loeberce
Lulukai schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Ik had bruggen niet moeten vermelden, dat lukt idd, ik bedoelde eerder hellingen van 10% Dan is 12kmph nog altijd heel snel met een beladen fiets in stadskleding (als je niet teveel wilt zweten)

@loeberce : Nexus 8 is niet te vergelijken met Alfine 11, zoals ik begreep komen er bij Alfine vooral 2 grote verzetten bij.
Ik vergelijk het vooral aan de onderkant, want kan me niet voorstellen dat Alfine 11 1e versnelling veel lichter is dan de Nexus 8 1e versnelling. Zelf gebruik ik 1 t/m 3 nooit, maar 10% helling kom ik in Deventer e.o. niet tegen op mijn stadsfiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Dit toont dus exact het probleem aan, bij een cadans van 86 is de range 12.5 kmph tot 51.3 kmph.
Waarom verspil je 4 verzetten om 35-51 kmph te rijden op een stadsfiets, dat had veel nuttiger gekund
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S0Zmy09.png

.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Sebastiaannn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Een aantal Tweakers hebben in dit topic wel mooie overzichtjes gemaakt van wat er op de markt is, zo gauw vond ik deze twee.
Canard in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"
nomar109 in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

Denk dat bijna elke grote fabrikant wel een model met riem aanbiedt en dat die fietsen allemaal wel hartstikke prima zijn. Zou die modellen even googlen en kijken welke je mooi vindt en of je tweedehands wat dealtjes tegenkomt.
Ben zelf blij met mijn Kalkhoff Endeavour, wel een aanrader als je van groot en stevig houdt.
Mooie lijst! De Chamonix staat er zelfs niet bij :P Misschien omdat ik nog een oude chamonix heb staan die maar blijft doorgaan, dat ik er een goed gevoel bij heb. Die oude maak ik in de winter wel eens terug helemaal in orde. Altijd de perfecte backup fiets.

Zal de rest eens doornemen. Groot en stevig kader is een must, sportief is mooi meegenomen, vooral voor een e-bike conversie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:25

Schakelhendel

Shimano Alfine S700 11s

Cassette

Gates CDN 24T

Crankstel

Gates CDN S150 50T

edit: ik zie dat het crankstel in 46, 50, 55 tanden bestaat, dus het kan nog groter 8)7
En de cassette bestaat in 22-24-26.
50/24 slaat nergens op, inderdaad veel te zwaar: "Shimano recommends a ratio of around 1.9 for the chain ring and rear sprocket."
(bron: https://bikeshed.johnhoog.../shimano_alfine_inter_11/)

Op een Koga F3 is dat bijvoorbeeld 46/24, bijna exact de geadviseerde ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalDutch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-04 21:59
Hoi, ik heb op dit moment twee fietsen op het oog: de Canyon Commuter 6 en de Kalkhoff Endeavour 8. Ik kijk vooral naar kwaliteit, design, functionaliteit en gewicht. Een voordeel van de Kalkhoff Endeavour 8 is de geveerde voorvork, maar het design van de Canyon Commuter 6 spreekt me aanzienlijk meer aan. Ook heb ik hogere verwachtingen van de kwaliteit van Canyon. Een groot nadeel is dat de Canyon Commuter 6 in mijn maat (XL) pas over een jaar leverbaar is. Bovendien heb ik nog een ander alternatief gezien, namelijk de Gazelle Marco Polo Urban. Ik ga de fiets dusdanig veel en lang gebruiken dat prijs voor mij minder belangrijk is.

Wat zouden jullie aanbevelen, en wat zijn jullie ervaringen met deze modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Canyon is beter dan Kalkhoff en persoonlijk vind ik een geveerde voorvork in deze prijsklasse eerder een nadeel dan een voordeel.

Wanneer je zegt dat de prijs minder belangrijk is, wat is dan het budget waar je aan denkt?

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 18:57 ]

• DigitalDutch
Aziraphale schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:59:
Canyon is beter dan Kalkhoff, en persoonlijk vind ik een geveerde voorvork in deze prijsklasse eerder een nadeel dan een voordeel.

Als je aangeeft dat de prijs minder belangrijk is, wat is dan het budget waar je aan denkt?
Mijn huidige fiets is een Gazelle Orange Plus die destijds rond de 800-1000 euro heeft gekost en nu al ruim 10 jaar meegaat. Met deze ervaring verwacht ik dat een fiets van tussen de 1000 en 2000 euro (meer dan) goed genoeg zou moeten zijn.
Anoniem: 221425 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:32:
[...]

Ik denk dat je eerst moet besluiten naar welke fietshouding je op zoek bent. Op de Canyon zit je namelijk veel meer voorovergebogen dan op de Kalkhoff en de Gazelle.
Mijn huidige fiets ziet er nog steeds erg goed uit, en ik ben van plan om deze naast de nieuwe fiets te blijven gebruiken. Aangezien mijn Gazelle een rechte zithouding heeft, maakt het mij niet uit of de nieuwe fiets ook een wat rechtere houding heeft of niet. Een van de twee fietsen moet voor mij een rechtere houding hebben, en met mijn oude fiets erbij is dat altijd het geval. Bovendien heb ik ook een wielrenfiets, dus ik kan prima wat meer voorovergebogen op de fiets zitten.

EDIT: De nieuwe fiets ben ik van plan vooral te gebruiken voor woon-werkverkeer, waarbij ik niet het gewicht van de Gazelle steeds wil meeslepen.

[ Voor 5% gewijzigd door DigitalDutch op 24-08-2023 12:44 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:53
Lulukai schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
Dit toont dus exact het probleem aan, bij een cadans van 86 is de range 12.5 kmph tot 51.3 kmph.
Waarom verspil je 4 verzetten om 35-51 kmph te rijden op een stadsfiets, dat had veel nuttiger gekund
[Afbeelding]
Waarom uberhaubt 11 versnellingen voor een stadsfiets. Echt snel fietsen doe je toch nooit in de stad.

• Aziraphale
@DigitalDutch Al eens naar de Koga F3 en Supermetro gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalDutch
Aziraphale schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:47:
@DigitalDutch Al eens naar de Koga F3 en Supermetro gekeken?
Deze heb ik inderdaad ook gezien. Ik vind het echter lastig om de hoge(re) prijs voor mezelf te verantwoorden, vooral omdat ik het design niet echt mooi vind.

EDIT: Vooral de kleuren, design is prima.

[ Voor 6% gewijzigd door DigitalDutch op 25-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
route99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:39:
@GSX-MAN En een Koga oid met een gesloten Rohloff naaf? Wel duurder dan standaard naven, maar heel erg weinig onderhoud.
Heb hem voor woon-werk verkeer gekocht in 2007 (40 km/dag), fiets nog steeds probleemloos. 'De standaard 25km- e-bikes kwamen me alleen voorbij als er erg veel wind stond...
t Werk is klaar maar ik gebruik hem nog steeds veel. Ben er nog steeds blij mee. Voorlopig geen ebike dus..
Ter oriëntatie: Er staan soms ook leuke aanbiedingen op MP.
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/#q:fiets+rohloff|f:30,31|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:1111|searchInTitleAndDescription:true
Ik heb precies dit gedaan, een fiets met Rohloff op Marktplaats opgesnord. Vergde wel het nodige geduld om iets te vinden wat naar mijn zin was, maar uiteindelijk zat het mee. Mogelijk hebben we dezelfde fiets, want in een eerdere post gaf je aan een Diamant te hebben. De mijne is een Diamant Saphir Deluxe Edition.

Er is weinig over de fiets te vinden, ook hier kom ik het specfieke model zo snel niet tegen. Diamant is sowieso niet zo bekend, maar wel onderdeel van Trek (op mijn fiets zit dan ook een sticker 'Trek Bicycle Corp'). Tegenwoordig lijken ze vooral Trek fietsen te badge-engineeren, zo lijkt bijvoorbeeld deze fiets verdacht veel op een Trek District 3 equipped.

De Diamant die ik heb is verder niet high end (met bijvoorbeeld Magura HS11 remmen, het goedkoopste model Magura), maar voldoet wel aan mijn wensen (Het is een onderhoudsarme, fijne fiets). Ben er blij mee.

De enige 'upgrade' die ik tot nu toe gedaan heb is dit Rockbros achterlicht, waar ik erg over te spreken ben https://nl.aliexpress.com/item/4000074337087.html . Geeft veel meer licht dan het standaard naafdynamo achterlicht (al hou ik er rekening mee dat de bedrading daarvan mogelijk niet helemaal meer in orde is). Het standaard voorlicht vind ik wel goed, maar vooral om gezien te worden: Zonder straatverlichting zie je zelf niet enorm veel. Heb ook maar twee koplampen besteld op Ali, to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:26
Zampok schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:25:
[...]
Kwa schakelen hou ik ook meer van de nexus8 dan alpine8, en de kleur ash blue is veel mooier dan de grijze CS1 die duurder is. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Mochten er nog vragen zijn over de Giant CS2, dan hoor ik het wel.
Ik ben een beetje verbaasd dat je vrijwel nergens meer een Nexus 8 Premium naaf tegenkomt.

Is de CS2 voorzien van de Nexus 8 premium naaf of de normale Nexus 8 versie? Ik weet dat de premium versie een rode lijn over de naaf heeft lopen, die op de normale versie mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

smvs schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:55:
[...]Ik heb precies dit gedaan, een fiets met Rohloff op Marktplaats opgesnord......
(y)
De mijne is een Diamant Saphir Deluxe Edition.
Volgens mij is dat hier ook zo, met nog eea terugkijken of ik het 2007 nog heb.
Er is weinig over de fiets te vinden, ook hier kom ik het specfieke model zo snel niet tegen. Diamant is sowieso niet zo bekend, maar wel onderdeel van Trek (op mijn fiets zit dan ook een sticker 'Trek Bicycle Corp').
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtueG_4xhI9ipof9mEyRUAyGKMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l46usGaJ4eMtxsGHHl2AYCeF.png?f=user_large
De Diamant die ik heb is verder niet high end (met bijvoorbeeld Magura HS11 remmen, het goedkoopste model Magura), maar voldoet wel aan mijn wensen (Het is een onderhoudsarme, fijne fiets).
Kijk daar gaat het om. Bij mij dezelfde onderdelen. Nooit problemen mee gehad, ik rij er nog regelmatig op. Vorig jaar nog ff bij iemand op de thee gegaan, 37 km verderop. Het was heerlijk weer, toen was ik bijna 67, draai mijn hand er nog steeds niet voor om, maar ben geen wielrenner. Weekje midden-Limburg dit jaar >200 km.
Ben er blij mee.
(y) *O*

PS: Zag 1 maand geleden nog een vergelijkbare fiets met Pendix eDrive inbouwmotor, had hem al 4 jaar, probleemloos. Als het trappen met de jaren teveel minder wordt kan dat nog altijd

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 29-08-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
DigitalDutch schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:45:
Hoi, ik heb op dit moment twee fietsen op het oog: de Canyon Commuter 6 en de Kalkhoff Endeavour 8.
Ik heb zelf dus die Kalkhoff en ik ben er blij mee. Heb em zelf gekozen omdat de prijs scherp was in vergelijking met de rest maar vooral omdat de looks me aanstonden, ik houd wel van die beetje lompe, stevige look, meer een mountainbike dan een racefiets (maar nog meer een stadsfiets natuurlijk). Maar het moet voor mij ook een werkpaard zijn en dat straalt ie ook uit.
Hij fietst lekker maar door het hoge gewicht, brede (47mm) banden en redelijk overeind geometrie is het niet per se een snelheidsmonster zoals die Canyon misschien meer zou zijn. Ik dacht ook dat een verende voorvork prettig zou zijn voor scherpe drempels of boomwortels onder het pad maar ik heb het eigenlijk op dag 1 al uitgezet omdat ik dat zompige gevoel in het stuur niet prettig vond, met name als je effe op de pedalen gaat staan om aan te zetten voelt het net alsof je een luchtbed aan het oppompen bent. Het is ook helemaal niet nodig want die grote banden dempen alle hobbels genoeg, maar het kan uit dus geen probleem al zal een normale vork wel wat gewicht besparen.
Omdat er nogal veel fouten staan in de specificaties op verschillende sites hier nog even wat punten, de fiets heeft de Nexus 8 naaf maar de Alfine shifters (knoppen om met je duim/wijsvinger te schakelen en niet die draaiknop), en een CDN voortandwiel en riem maar een CDX achtertandwiel (die heeft het het zwaarst te verduren schijnbaar). Sommige winkels willen nog wel eens scheutig Alfine en CDX rondgooien. Oh en zowel de voorlamp als achterlamp werken op de naafdynamo en zijn beiden aan te zetten met de draaiknop op het voorlicht, en blijven ook een poosje aanstaan als je stilstaat. Dat staat ook op elke site verkeerd in de specs.
Wat mij betreft wel een ideale combinatie van componenten als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.

Als je voor de rest nog vragen hebt over die fiets, laat maar weten!
.NCK schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Ik ben een beetje verbaasd dat je vrijwel nergens meer een Nexus 8 Premium naaf tegenkomt.

Is de CS2 voorzien van de Nexus 8 premium naaf of de normale Nexus 8 versie? Ik weet dat de premium versie een rode lijn over de naaf heeft lopen, die op de normale versie mist.
Volgens mij is Shimano al een poosje geleden gestopt met Nexus 8 Regular en Premium en voeren ze tegenwoordig nog maar 1 model, er wordt al jaren niet meer over premium gesproken op internet. Of dan alle huidige Nexus 8s hetzelfde zijn als wat vroeger de Premium was, of dat ze de Premium hebben gecancelled of misschien ge-rebrand naar Alfine 8 is mij een raadsel en ik heb uit nieuwsgierigheid echt lang zitten zoeken naar alle verschillen. Maar zoals ik in een eerdere post ook al uitlegde heb ik sowieso vragen bij de verschillen tussen Nexus 8 en Alfine 8, waar schijnbaar geen één fatsoenlijke bron op internet antwoord op kan geven.
Maar het zal voor een bedrijf altijd het goedkoopst zijn om zo min mogelijk verschillende productvarianten te produceren en productielijnen te hebben draaien. Ik denk zelf dat ze nog maar 1 variant van de 8speed maken en daar met een ander smeermiddeltje en een centerlock aansluiting een Alfine stickertje op weten te plakken.
Misschien stuur ik Shimano wel een keer een mailtje om het zeker te weten :P .

[ Voor 10% gewijzigd door Sebastiaannn op 30-08-2023 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 15:45
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en heb vandaar advies nodig.

Ik heb nu een Gazelle orange 2e hands gekocht, deze was al niet in top conditie toen ik hem kocht, heeft ook niet veel gekost. Echter ben ik niet tevreden met de naafversnellingen, hij heeft nexus 8 versnellingen. het verschil tussen de 5 en 6 is me te groot en ik heb het idee dat ik veel zwaarder fiets dan een fiets met derailleur.

Wat kan hier de reden van zijn, ik lees overal dat het rendement van naafversnellingen lager is, maar verder lees ik tevens dat het soms verwaarloosbaar is. Eigenlijk wil ik een fiets met riem aandrijving, maar als ik alsnog het gevoel heb hij een laag rendement heeft, dan kijk ik liever naar een fiets met derailleur. Ik ben op zoek naar een jong gebruikte 2e hands fiets. Het belangrijkste vind ik dat hij licht fietst, maar ook een prettige (redelijk rechtop) zit heeft.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Het rendement van de ketting en aandrijving is maar een deel van je verliezen.
De belangrijkste bijdrage zijn je banden en de luchtweerstand. De luchtweerstand wordt grotendeels bepaald door je zithouding. De vergelijking met "een fiets met derailleur" is wat mij betreft een beetje raar, want als dit een fiets met sportieve zithouding betreft, is dat niet zo vreemd. Dat heeft verder weinig met de versnellingen te maken.

Rechtop zitten en weinig luchtweerstand is een combi die niet bestaat.

De Nexus 8 (en Alfine 8 ) maakt inderdaad een relatief grote stap tussen de 5e en de 6e versnelling, de Alfine 11 heeft dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
- verkeerde topic, sorry-

[ Voor 95% gewijzigd door gysman11 op 18-09-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:59
Bij een fietsaanbieder staan de Koga F3 8.0 2023 èn het 2024 modeljaar. Die laatste is zelfs goedkoper en die heb ik dan ook besteld. Maar is er iemand die meer weet over dat 2024 modeljaar? Is er een addertje onder het gras dat een bepaalde geweldige spec is veranderd? De specs lijken hetzelfde. Kan nu de bestelling nog annuleren.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Intruder schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:25:
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets en heb vandaar advies nodig.

Ik heb nu een Gazelle orange 2e hands gekocht, deze was al niet in top conditie toen ik hem kocht, heeft ook niet veel gekost. Echter ben ik niet tevreden met de naafversnellingen, hij heeft nexus 8 versnellingen. het verschil tussen de 5 en 6 is me te groot en ik heb het idee dat ik veel zwaarder fiets dan een fiets met derailleur.

Wat kan hier de reden van zijn, ik lees overal dat het rendement van naafversnellingen lager is, maar verder lees ik tevens dat het soms verwaarloosbaar is. Eigenlijk wil ik een fiets met riem aandrijving, maar als ik alsnog het gevoel heb hij een laag rendement heeft, dan kijk ik liever naar een fiets met derailleur.
Bij een fiets met derailleur staat bij bepaalde versnellingen de ketting niet in rechte lijn met de tandwielen. Verder moet combinatie ketting/derailleur veel nauwkeuriger/ frequenter afgesteld worden. Hierdoor is het verschil in energie efficiëntie meestal verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 15:45
onzichtbaar schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:18:
[...]

Bij een fiets met derailleur staat bij bepaalde versnellingen de ketting niet in rechte lijn met de tandwielen. Verder moet combinatie ketting/derailleur veel nauwkeuriger/ frequenter afgesteld worden. Hierdoor is het verschil in energie efficiëntie meestal verwaarloosbaar.
Duidelijk, dan kan ik dus concluderen dat het de fiets in het algemeen was die niet goed fietste en het niet perse alleen lag aan de naafversnellingen.

Dat wordt zoeken naar een goede riem fiets, wel met alfine 11. Mocht dat echt lastig worden om te vinden dan moet ik nieuw maar overwegen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• Purehz
onzichtbaar schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:11:
Bij een fietsaanbieder staan de Koga F3 8.0 2023 èn het 2024 modeljaar. Die laatste is zelfs goedkoper en die heb ik dan ook besteld. Maar is er iemand die meer weet over dat 2024 modeljaar? Is er een addertje onder het gras dat een bepaalde geweldige spec is veranderd? De specs lijken hetzelfde. Kan nu de bestelling nog annuleren.
Kan online weinig vinden. 1 of 2 aanbieders maar met dezelfde afbeeldingen/specs als het 2023 model.
Ik krijg mij F3 8.0 waarschijnlijk volgende week en toen ik 4 weken geleden deze kocht was er nog niks bekend over een nieuwer model.

Heb jij een indicatie van levertijd gekregen voor het 2024 model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14
Intruder schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:49:
[...]

Duidelijk, dan kan ik dus concluderen dat het de fiets in het algemeen was die niet goed fietste en het niet perse alleen lag aan de naafversnellingen.

Dat wordt zoeken naar een goede riem fiets, wel met alfine 11. Mocht dat echt lastig worden om te vinden dan moet ik nieuw maar overwegen.
Als je nu een fiets vindt waar alles klopt, behalve de naaf, dan kan je ook nog overwegen een nieuw wiel daarvoor te kopen, of de naaf te laten vervangen. Er zijn bedrijven die dat doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• onzichtbaar
Purehz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:56:
[...]

Kan online weinig vinden. 1 of 2 aanbieders maar met dezelfde afbeeldingen/specs als het 2023 model.
Ik krijg mij F3 8.0 waarschijnlijk volgende week en toen ik 4 weken geleden deze kocht was er nog niks bekend over een nieuwer model.

Heb jij een indicatie van levertijd gekregen voor het 2024 model?
Ja, tweede week oktober en de aanbieding is al weer weg. Hebben vast reprimande gekregen van Koga. Wanneer gaat de AFM dat eens onderzoeken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Het wordt weer vroeger donker en het is haast onvermijdelijk om af en toe in het donker te rijden. Mijn fiets heeft op zich een prima naafdynamo licht, maar echt ver vooruit kun je hiermee niet zien. Ik heb mezelf daarom een Lumintop B01 cadeau gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLNAwK_ZvsJbvBODJ1cQ4dgtk5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2MEVo9CrZYQZ02boGxo99l5.jpg?f=fotoalbum_large

'het internet' is vrij enthousiast over deze lamp, deze Nederlandse meneer iets minder: https://swhs.home.xs4all....umintop_b01/index_en.html

Hij klaagt over de vage cut off. Inderdaad heb ik gemerkt dat om niet verblindend te zijn je de lamp toch wel wat naar beneden moet richten, waardoor de meerwaarde ervan minder wordt. Wel vind ik de lichtkleur fijner (warmer) dan die van de naafdynamo lamp, en de Lumintop geeft ook wel meer licht.

Als 'high beam' heb ik nu mijn good old Zanflare F1 maar afgestoft in combinatie met deze mount (deze doe ik natuurlijk alleen aan buiten de bebouwde kom en zonder tegenliggers). Werkt vrij aardig op totaal onverlichte wegen/paden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rFDAkFLGa6V_0Ae0_GYbd9rgA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYTALisQql19OMwi9QrhUju9.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande foto is gemaakt met een telefoon. Dit zijn de Lumintop en Zanflare samen. Ik weet niet of dit een goed beeld geeft, maar in werkelijkheid kun je prima vooruit zien op deze manier iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRCXUjXl1EQqbHjc4rWV00VB-4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbqcBo7WVjNa0fsU58LMLENI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
smvs schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:57:
Het wordt weer vroeger donker en het is haast onvermijdelijk om af en toe in het donker te rijden. Mijn fiets heeft op zich een prima naafdynamo licht, maar echt ver vooruit kun je hiermee niet zien. Ik heb mezelf daarom een Lumintop B01 cadeau gedaan:
Dat minder ver voooruit kunnen kijken is dat niet automatisch het gevolg van de positie van de gewone koplamp? Bij sommige fietsen zit deze standaard al hoger. Koga F3 vanaf modeljaar 2022. Misschien jouw koplamp ook hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
onzichtbaar schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:45:
[...]

Dat minder ver voooruit kunnen kijken is dat niet automatisch het gevolg van de positie van de gewone koplamp? Bij sommige fietsen zit deze standaard al hoger. Koga F3 vanaf modeljaar 2022. Misschien jouw koplamp ook hoger zetten?
Zou kunnen, weet ik niet precies. Als ik de Lumintop te ver horizontaal hou (niet naar beneden richt) verblindt hij ook. Ik heb de indruk dat het gewoon heel lastig is om een lamp te hebben waar je zowel ver mee kunt zien en die tegelijkertijd niet verblindt. In de echt dure lampen zit zelfs een auto dim functie bij detecteren van een tegenligger, wat mijns inziens ook aangeeft dat dit probleem lastig op een normale (niet high tech) manier op te lossen is.

Maar goed, ik heb die Lumintop grotendeels gekocht omdat ik gewoon een nieuw speeltje van Aliexpress wilde ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onzichtbaar
Vandaag mijn nieuwe Koga F3 8.0 opgehaald. Uiteindelijk binnen 2 wkn. Wat een fijne fiets! FVS heeft er zelfs een gratis ringslot en verende zadelpen bijgedaan. Prima geholpen. Na er gelijk 10 km op gefietst te hebben, paar bevindingen. Afstelling van zadelhoogte in verhouding tot stuurhoogte is zeer belangrijk. Bij twijfel beter een framemaat te klein dan te groot. Fiets is hard afgesteld. Ik vind het standaard meegeleverde zadel vrij spartaans. Is een Vivo. Die zal ik wellicht nog vervangen. 11 versnellingen is eigenlijk overkill, maar die Alfine 11 speed rijdt wel heel, heel soepel. Door die soepelheid rij je ook sneller dan je doorhebt. Vergelijkbaar met een luxe auto. Daar merk je het ook niet in eerste instantie totdat je op andere weggebruikers let. Ik moest ook nog wennen aan het zeer direct sturen. Wendbaar, dus rustig aan met de flauwe bochten. En wat mij wederom opviel in de winkel. Het zorgvuldige ontwerp vd fiets plus afwerking is echt wel een klasse boven de concurrenten. Verder een geluidsarme fiets. Een wat zwaardere anti-diefstal ketting ART3 is geen overbodige luxe. Diverse fietsers zag ik echt wel even naar mijn fiets kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Veel plezier ermee :) het comfort is naast de zadel ook nog wat omhoog te krikken door een betere verende zadelpen. Daar is echt veel keuze in, maar het maakt wel echt een verschil qua comfort.

Nog even een plaatje opgezocht van de fiets. De bagagedrager ziet er wel wat ielig uit, hoewel je er ongetwijfeld haaktassen op kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
onzichtbaar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:30:
Vandaag mijn nieuwe Koga F3 8.0 opgehaald. Uiteindelijk binnen 2 wkn. Wat een fijne fiets! FVS heeft er zelfs een gratis ringslot en verende zadelpen bijgedaan. Prima geholpen. Na er gelijk 10 km op gefietst te hebben, paar bevindingen. Afstelling van zadelhoogte in verhouding tot stuurhoogte is zeer belangrijk. Bij twijfel beter een framemaat te klein dan te groot. Fiets is hard afgesteld. Ik vind het standaard meegeleverde zadel vrij spartaans. Is een Vivo. Die zal ik wellicht nog vervangen.
Hier ook vandaag een Koga F3 8.0 opgehaald.
Herkenbaar wat betreft het zadel. Net een ritje van +/20 km erop zitten, na ongeveer 10 jaar niet fietsen. Dat zadel is hard!

Verder inderdaad superlicht qua trappen, alle 11 versnelling al benut, moest over de Knobbel.
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/woldberg#9478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Ik zie op de website van Selle Royal, dat het Vivo zadel is bedoeld voor een zithoek van 45 graden. Op de Koga F3 8.0 zit je eerder tussen de 60 en 90 graden. Verder valt mij nu op dat de positie van de langste/onderste versnellingshendel zo dicht op het handvat zit dat je hand teveel naar rechts geduwd wordt als je die volledig om het stuur houdt. Met gestrekte duim in schakelmodus is alles prima. Vanochtend weer 10 km gedaan, blijft een geweldige fiets! Vooral bij bochten merk je weer hoe snel je eigenlijk ging. Misschien toch eens nadenken over een fietshelm.

Edit, inmiddels de shifters zover als mogelijk naar links, en het zadel naar voren, opgeschoven. Veel beter nu.

[ Voor 9% gewijzigd door onzichtbaar op 02-10-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
@onzichtbaar @Purehz , ik vind die Koga F3 8.0 kneiterstrak moet ik zeggen. Zal wel lastig zijn om aan te werken voor een fietsenmaker met die weggewerkte kabels, maar dat is niet primair jouw probleem als gebruiker.

Ironisch genoeg gebruik ik op mijn goede fiets overigens juist een lichter kettingslot (een simpele Viro Blocca 8 MM), omdat ik hem simpelweg zelden op risicoplekken (of überhaupt buiten) zet. Alleen toen ik laatst in Utrecht Overvecht moest zijn en alleen buiten kon parkeren had ik idd een art 3 ketting mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-02 20:06
Ik ben ook aan het uitkijken naar een leuke stads / vrijetijdsfiets met schijfremmen & riemaandrijving.
Als ik het goed versta zal de CDN riem hiervoor genoeg zijn, al lees ik ook nadelen tov de CDX riem.
Deze CDX is precies wel niet meer zo gemakkelijk te vinden op betaalbaren modellen ( <1500 eur).

Mijn keuze gaat tussen deze, maar geraak er niet zo goed aan uit.
  • Batavus dinsdag exclusive
  • Giant AnyTour CX1 (of 2,3)
  • Koga F3 2.0 (model 2023
Koga is wel een mooie cleane fiets, maar kwa prijs net over de limiet.
Model 2023 is wel te vonden rond de 1600eur.

Kan iemand me helpen met de keuze.
Voor mij belangrijk.
- confortabel
- soepel rijden (niet te veel weerstandsverlief)
- clean / semi sportief, maar toch prettiger kwa houding.
- riem
- schijfremmen
- zelf onderhoudbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:11

vrotogel

leest vooral mee

https://www.bsp-fietsen.n...our-fietsen/voyager-belt/
1399 euro adviesprijs met CDX riem. Als de Koga F3 aanspreekt is dit zeker een alternatief. Op dit forum vind ik deze fiets ondergewaardeerd. Komt het door onbekendheid of zijn er echt ervaringen mee ? Ik vind het een fijne fiets, de mijne is wel een paar generaties ouder ...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:34

g0tanks

Moderator CSA
Idr548 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:03:
Ik ben ook aan het uitkijken naar een leuke stads / vrijetijdsfiets met schijfremmen & riemaandrijving.
Als ik het goed versta zal de CDN riem hiervoor genoeg zijn, al lees ik ook nadelen tov de CDX riem.
Deze CDX is precies wel niet meer zo gemakkelijk te vinden op betaalbaren modellen ( <1500 eur).

Voor mij belangrijk.
- confortabel
- riem
- schijfremmen
- zelf onderhoudbaar
Ik overweeg op dit moment ook de Batavus Dinsdag Exclusive. Heb jij toevallig nog naar de Plus gekeken met 11 i.p.v. 7 versnellingen? Ik lees slechte verhalen over de Shimano Nexus 7 dus ik vroeg me af of dat een reden is om voor de Plus te gaan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
De politie heeft 2 modellen geselecteerd voor haar agenten. De Koga World Traveller en de Batavus Dinsdag. Dus die laatste zal echt wel een goede fiets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Ik zie de politie toch het vaakst op een santos rondrijden, en geef ze eens ongelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Worden vervangen dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hun budgetten zijn niet eindeloos, en als een fiets intensief gebruikt wordt… dan is er slijtage. Ook bij een Santos.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 07-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Wil alleen maar zeggen, die Batavus Dinsdag Exclusive Plus zal een prima fiets zijn. 1 van de redenen dat ik voor de Koga F3 heb gekozen is dat mixed frame. Dan zit de tweede stang meer halverwege en heeft daardoor meer stijfheid dan zo’n typisch lage (dames) instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:32
Ik stond vorig jaar voor een vergelijkbare keuze en ben toen voor de Giant AnyTour CS 2 gegaan. De Nexus 8 versnelling was hierbij doorslaggevend ten opzichte van de Batavus Dinsdag met Nexus 7. De Plus of de Koga heb ik nog even overwogen, maar werden mij te duur.

De Giant is een erg prettige fiets, soepel en licht. Grootste nadeel voor mij is wel dat de verlichting op batterijen werkt. Achterlicht heeft 2xAAA nodig en de koplamp is afneembaar en is op te laden via USB.

Een vriend van mij heeft recent Cortina Mozzo met Nexus 8 aangeschaft. Is met 17 kg iets zwaarder dan mijn Giant en de Koga, maar hij was er verder ook erg positief over. Wellicht ook nog een kanshebber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idr548
g0tanks schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Ik overweeg op dit moment ook de Batavus Dinsdag Exclusive. Heb jij toevallig nog naar de Plus gekeken met 11 i.p.v. 7 versnellingen? Ik lees slechte verhalen over de Shimano Nexus 7 dus ik vroeg me af of dat een reden is om voor de Plus te gaan.
De dinsdag exclusive plus overweeg ik persoonlijk niet, omdat deze in het budget komt van de koga F3 bijna, en dan gaat mijn persoonlijke voorkeur naar de koga F3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
niels132 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:04:
Ik stond vorig jaar voor een vergelijkbare keuze en ben toen voor de Giant AnyTour CS 2 gegaan. De Nexus 8 versnelling was hierbij doorslaggevend ten opzichte van de Batavus Dinsdag met Nexus 7. De Plus of de Koga heb ik nog even overwogen, maar werden mij te duur.

De Giant is een erg prettige fiets, soepel en licht. Grootste nadeel voor mij is wel dat de verlichting op batterijen werkt. Achterlicht heeft 2xAAA nodig en de koplamp is afneembaar en is op te laden via USB.

Een vriend van mij heeft recent Cortina Mozzo met Nexus 8 aangeschaft. Is met 17 kg iets zwaarder dan mijn Giant en de Koga, maar hij was er verder ook erg positief over. Wellicht ook nog een kanshebber?
Bedankt voor de feedback ivm de Giant. Ik vermoed dat wij een beetje dezelfde budgetsetting hebben.
Ik was echter niet op de hoogte van het verschil tussen de Nexus 7 & 8. Dus los van de extra versnelling zitten er nog kwalitatieve verschillen?

De verlichting op batterij is niet zo erg voor mezelf. Dan heb je ook geen extra weerstand voor de naafdinamo (geen idee of dit veel verschil maakt of niet).

Cortina heb ik ook even bekeken, maar persoonlijk vind ik de looks wat minder dan giant / koga / batavus.

Wat me wel opvalt is dat de bovenbuis van de batavus "platter" loopt en dus hoger bij het zadel komt.
Wat zijn los van minder sportive look daar de voor / nadelen van volgens jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
Over de Nexus 7 vs 8 is genoeg te vinden op dit forum en op internet.
Maar kort samengevat: De Nexus 7 heeft vrij veel weerstand in de 3e, 4e en 5e versnelling, precies de versnellingen die je veel gebruikt.
In tegenstelling tot de Nexus 7 naaf heeft de Nexus 8 versnellingsnaaf een direct drive. In de vijfde versnelling is de overbrenging binnenin de naaf 1 op 1, en gaat er dus geen trapenergie verloren binnenin de naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Maar groot nadeel van beide is dat het tandmechaniek niet is opgesloten in een verzegeld oliebad zoals bij de Alfine serie van Shimano.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
Alfine is uiteraard nog mooiere techniek, maar voor mijn doel en budget was de Nexus 8 een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

onzichtbaar schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:46:
Maar groot nadeel van beide is dat het tandmechaniek niet is opgesloten in een verzegeld oliebad zoals bij de Alfine serie van Shimano.
tweaker-mode: draadsnijden in de naaf, olie in de Nexus en dopje er op schroeven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

tweaker-mode: draadsnijden in de naaf, olie in de Nexus en dopje er op schroeven.
En vooral geen spanen achter laten… |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

niels132 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:31:
Over de Nexus 7 vs 8 is genoeg te vinden op dit forum en op internet.
Maar kort samengevat: De Nexus 7 heeft vrij veel weerstand in de 3e, 4e en 5e versnelling, precies de versnellingen die je veel gebruikt.
In tegenstelling tot de Nexus 7 naaf heeft de Nexus 8 versnellingsnaaf een direct drive. In de vijfde versnelling is de overbrenging binnenin de naaf 1 op 1, en gaat er dus geen trapenergie verloren binnenin de naaf.
Mijn kroegfiets met redelijk sportieve zit heeft een Nexus 7 en ik vind het allemaal wel meevallen.
Met die fiets kan ik in de 6e en 7e versnelling redelijk gang maken en merk ik eigenlijk weinig verschil met mijn oude fiets met Nexus 8 premium.
Voor een niet-sportieve fiets zou ik zo'n Nexus 7 eigenlijk prima vinden. Enige waar je wel even rekening mee moet houden is dat zo'n naaf nieuw altijd iets moet inlopen; pas na een paar honderd kilometer loopt zo'n naaf pas soepel :)
onzichtbaar schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:46:
Dat geldt alleen voor de Alfine 11; de Alfine 8 is wat eerder de Nexus 8 premium was (naaldlagers i.p.v. glijlagers) en is nog steeds gesmeerd door vet i.p.v. olie.
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:
Ik denk niet dat de afdichting van de Nexus geschikt is om olie binnen te houden. Lijkt mij geen goed idee.

Overigens is de grootste vijand van zo'n naaf water; zolang je water uit de naaf houdt gaan die dingen lang mee. Mijn Nexus 8 premium heeft het 50.000 km uitgehouden en was toen nog lang niet op (de fiets wel, haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:38
Ik twijfel tussen derailleur en een alfine 11.
Als je heuvels hebt tot zo'n 5 à 6 procent max, is een alfine dan nog aan te raden of toch beter voor een goede derailleur gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Vin Cox is met een Alfine de wereld overgegaan. Zou me daar geen zorgen om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Reintje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:21:
Als je heuvels hebt tot zo'n 5 à 6 procent max, is een alfine dan nog aan te raden of toch beter voor een goede derailleur gaan?
Dat hangt af van meer dan het hellingspercentage. Ik fiets met mijn Nexus 8 hier fluitend de fietsbrug op die de maximaal toegestane helling heeft in de 6e versnelling. Alleen als een vergelijkbare helling 2km lang is, dan wordt het een ander verhaal. Ik gebruik in NL nooit lager dan de 4e versnelling, dus met Alfine 11 kom je vast een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaveloW
Op zich zou ik zeggen dat je dat soort heavels echt wel moet redden met een Alfine 11, als je kijkt naar de gear ratio in vergelijking tot een derailleur :

http://gear-calculator.co...9,21,23,26,30,34&UF2=2240

De Alfine 11 mist dus alleen aan de onder/lichtste kant 2 versnellingen, die zijn voor mijn gevoel in Nederland ook al overbodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Zoals hierboven mis je 2 verzetten aan de 'lichtste' kant bij een Alfine 11; voor de rest kom je qua bereik aardig in de buurt van een derailleur. Die heuvel kom je wel op met een naaf.

De vraag derailleur vs. naaf gaat eigenlijk veel meer om het onderhoud en de absolute fietsprestaties.
Met een naaf win je geen Tour de France; dus racefietsen zullen altijd een derailleur hebben. En met een derailleur fiets je niet de hele winter door de pekel zonder onderhoud. Dus onderhoudsarme fietsen zullen altijd een naaf hebben.

Fietsfabrikanten stellen daarom altijd een fiets samen met de wensen van de klanten, dus afhankelijk van jouw wensen en budget kom je al snel uit bij een naaf of derailleur. Ik zou de keuze van je fiets niet sturen a.d.h.v. het soort versnellingen, maar eerder door zithouding, snelheid, budget, features, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:41
Idr548 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:03:

Voor mij belangrijk.
- confortabel
- riem
- schijfremmen
- zelf onderhoudbaar
Dinsdag Exclusive Plus in bezit hier voor ±2 maanden. Fijne, lichte fiets die er nog redelijk 'sportief' uitziet.
Moet ook nog een kinderzitje op aan de voorkant, en dat gaat ook passen met een adapter (zonder ruimtegebrek te krijgen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaveloW
Even wat fietspron posten..
Na dik 3 jaar besloten om mijn flat handlebar te vervangen voor een meer gravelstuur achtig iets. Hierdoor nog wat meer zit posities mogelijk. Ga eerst een tijdje zo rondrijden om te kijken of ik mijn ligstuur heel erg mis.
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlKllKNX4IRqjXkpBVLmi2rMAzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OG83IiXG3wP6fkwHYYCeR0dV.png?f=fotoalbum_large
Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNNQvI-B7FtfYhmJX9fVwJigOVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjjX0LYgWf3bPXqpY0DjsyqC.jpg?f=fotoalbum_large

En aangezien we hier natuurlijk in de fietsen met riem zitten: Na dik 3 jaar en bijna 14k verder nog steeds dezelfde riem en tandwielen. Ik heb ook nog niet het idee dat ze heel snel aan vervanging toe zijn. Dit bij dagelijks gebruik voor woon/werk, maar ook de nodige race/graveltripjes en daguitjes. Hij heeft in principe elk type weer en weg wel gezien.

Schoonmaken doe ik eigenlijk nauwelijks, hoogstens voor het algehele behoud van de fiets. Voor de rest is het wat onderhoud alleen 1x per jaar olie verversen en een keer de rempads vervangen.
En nog elke dag met een dikke glimlach opstappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
Het is wellicht iets persoonlijk, maar de banden op de giant anytour cs1, lijken me eerder breed.
Er zit hier namelijk een 47-622 band op. Terwijl op een dergelijke fiets eerder een 37 had verwacht.

Wat is jullie mening / eventuele ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Idr548 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:48:
Het is wellicht iets persoonlijk, maar de banden op de giant anytour cs1, lijken me eerder breed.
Er zit hier namelijk een 47-622 band op. Terwijl op een dergelijke fiets eerder een 37 had verwacht.

Ik heb mijn 42 banden vervangen door 50mm.
Rijdt beter, comfortabeler en loopt ook licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW

Wat je zelf al zegt, vrij persoonlijk. Ik heb alleen het idee dat 'dikke' banden tegenwoordig ook iets meer in de mode zijn en dat ze dus steeds vaker gebruikt worden.

Ik geloof dat de nadelen van dat soort banden ook wat minder zijn geworden en ze iets meer voordelen in de zin van comfort bieden.

Dan nog is het per band waarschijnlijk zeer verschillend, en wil het oog misschien ook nog wat :)
Als jij andere banden erop wil lekker doen zou ik zeggen, zou op zich niet zo'n probleem voor een fietsenmaker moeten zijn als je hem daar koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ik heb de Anytour, en vond de brede banden juist goed passen bij het frame en spatbord. Door leveringsproblemen stond er ook een Anytour op 37 of 42 mm banden (wel Schwalbes, betere kwaliteit dat de rebranded Maxxis die Giant gebruikt), en dat vond ik te iel staan. Anyway, ik heb de 47-622 Giant-banden (volgens mij dus Maxxis fabrikaat) er wel afgehaald na een jaar, en vervangen door Schwalbe Marathons. Ik merkte vrij duidelijk de verbetering in comfort en rolweerstand. Ik had zelfs 50-622 geprobeerd (Big Apple meen ik) maar die liepen nét aan, 47mm is dus wel de max voor de Giant Anytour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-04 14:17
PaveloW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:57:
Na dik 3 jaar besloten om mijn flat handlebar te vervangen voor een meer gravelstuur achtig iets. Hierdoor nog wat meer zit posities mogelijk.
Prachtige fiets PaveloW, interessante combo dat stuur en de belt. Welke shifters heb je gekozen? Zijn deze dan compatibel met Alfine en hydraulische remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
Ik ben vandaag eens op stap geweest bij een aantal lokale fietsenzaken. De Batavus Dinsdag Exclusive was voor mij een prettig fietsende optie met een lekker kleurtje. Maar die Nexus 7 vind ik toch zonde. Daarna de Trek District 3 geprobeerd, voelde heel licht aan, da's prettig. Voor de vorm nog even een Batavus Finez geprobeerd, maar die vond ik een stuk minder strak fietsen dan die voorgaande opties. Net toen ik dacht dat ik sowieso voor een vaste voorvork wilde gaan, stond ik oog in oog met een Koga F3. Dat is me toch wel een mooie fiets hoor! Nu kwam ik een 2.0 tegen voor 1500, tegen 1300 voor de Trek. Een klap geld, maar voelde toch ook wel als meer fiets, vooral door de afwerking, verlichting, weggewerkte kabels etc. Helaas geen tijd om erop te fietsen, dus dat hoop ik komende week nog bij een andere dealer te kunnen doen die ook Giant heeft staan. Dan wil ik de Anytour ook nog even bekijken en hoop ik daarna een besluit te kunnen nemen.

Ben nog wel een beetje op zoek naar recente(re) ervaringen met de Feathershock, Koga's eigen site maakt melding van een "2.0" versie, maar ik kan nog niet echt vinden wat dat dan inhoudt. Zag wel twee verschillende afbeeldingen, waarbij ik die tweede er veel strakker uit vindt zien, maar ik vooral nieuwsgierig ben of de duurzaamheid erop vooruit is gegaan O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWjXYVkce-Krx-sJuFHBINoDPpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v8Dzd9pW5oq4zL9CWYQi0NS5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AM1s9VV30sUCz2dWmZb1h6ryZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8sxJ5Tn9PeTHiJEr3BKuncL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Die paar zeldzame klachten over de feathershock gingen over het oude model (+5 jaar). De feathershock is inmiddels al lang vernieuwd. Maar Koga heeft met ingang van modeljaar 2023 e.e.a. flink aangepakt. Behalve het prachtig geïntegreerde voorlicht en de weggewerkte kabels is ook de voorvork wederom vernieuwd. Als deze nu vervangen moet worden hoef je niet te wachten totdat Koga er eentje in jouw chassiskleur spuit want je hoeft niet meer de hele vork te vervangen. Dus mocht ie ooit een keer breken (zeer, zeer zelden) dan kost het maar €150 voor alleen het binnenwerk ipv €400 voor een volledig nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-04 10:48
Beste allen,

Na ongeveer dit halve topic terug te hebben gelezen en heel wat onderzoek, ben ik toch ook benieuwd naar jullie mening in mijn zoektocht.

Ik zoek een woon-werk fiets (~7km/dag) en regelmatig lagere tochten tot 20km. Ik wil graag een sportievere zit, maar omdat dit mijn enige fiets gaat zijn, moet hij ook oké zijn om met de jonge kinderen een stukje te gaan fietsen.
Vanalles heb ik bekeken;
- canyon commuter leek me eerst top, maar bij nader inzien te sportief en eigenlijk ook niet leverbaar
- Koga F3 6.0: bekeken en op gefietst; vond hem grappig genoeg gewoon niet lekker zitten/fietsen. Zeker voor dat geld. En dan laat ik de discussie over de feathershock zelfs nog links liggen :)
- Cube Travel pro: sportieve zit, maar eigenlijk wel lekker. Vond de afwerking (kabels, bagagedrager, spatborden etc.) wel wat kwetsbaar ogen. Ik wil de fiets de komende 10j gebruiken en dus ook de accesoires. Tevens niet een heel "direct" gevoel, waarbij ik me afvraag of dat de banden zijn of de fiets. Wel veel comfort door de dikke banden.
- Trek District 3 en 4: Iets minder sportieve zit dan de Cube, maar wel veel mogelijkheid om dit nog af te stellen (zaten drie ringen op de stuurpen). De winkelmedewerkers voorspelden dat ik het verschil tussen nexus 8 en alfine 8 duidelijk zou merken, maar eigenlijk vond ik dat wel meevallen. Sterker nog, de alfine 8 schakelde niet super gladjes, wellicht door mishandeling in de winkel.
Wél vond ik het frame van de district veel reactiever (stijver?) dan de cube, wat voor mij maakte dat ik er lekkerder op fietste, en de hele fiets voelde wat robuster/degelijker én allrounder (volwassener?) aan.
Het stuur vond ik echter níet zo prettig: echt een bezemsteel, met maar 11gr backsweep. Die van de cube met 35gr was veel fijner.

2 vragen die ik heb:
- ik overweeg dus sterk de Trek, en dan de district 4. 400e duurder dan de 3, maar
- iets mooier (tsja)
- alfine 8 ipv nexus 8: is dit het nou waard? Ik merkte er niet echt wat van, maar in elke winkel waar ik
kom vindt men dit belangrijk
- CDX ipv CDN: duurzaamheid is fijn, maar ik rijd niet super veel; of ik er 4 of 6 jaar mee doen, tsja?
betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk!
Hoe zien jullie dit?
- Ik zou bij welke district dan ook, wel overwegen om wat dikkere banden erop te leggen voor het comfort
en het stuur te vervangen voor iets met meer backsweep. Zijn dit aanpassingen die ik zelf kan en mag
doen? dit ihkv garantie die ik natuurlijk wel wil behouden.
Ik heb niet veel ervaring, maar ben ook niet onhandig; technisch gezien zou ik het moeten kunnen, met
youtube.

Eventueel zou ik de Cube travel exc of slx nog kunnen overwegen, maar de leverbaarheid is slecht én zoals gezegd voelde het frame van de Trek beter aan...

Ben benieuwd naar jullie mening; qua budget kunnen alle fietsen en betaal ik graag voor een kwalitatieve en betrouwbare fiets, maar het hoeft ook niet duurder te zijn dan nodig.

Thanks alvast voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@onzichtbaar Hartstikke hip en trendy, zo'n geïntegreerd voorlicht, maar hoeveel zicht levert het op in het donker en hoe lang blijft het reparabel? Ik ben zelf nogal allergisch voor geïntegreerde oplossingen, want vaak zijn vervangende onderdelen nauwelijks verkrijgbaar.

@Aeien Alfine ga je in zoverre iets van merken dat hij lichter is, kwalitief wat hoogwaardiger en werkt met een triggershifter. Theoretisch zou hij ook lichter moeten lopen, maar het is maar de vraag of je dat in de praktijk gaat merken. Zelf zou ik ook voor Alfine gaan, maar ik hou van mooi materiaal (rij zelf met Rohloff).

Als ik je verhaal verder zo lees dan lijkt de Trek voor jou de beste optie. Banden en stuur kun je probleemloos zelf vervangen, maar ik zou proberen om dat er bij te onderhandelen. Dan weet je zeker dat alles in één keer past en heb te vanaf het begin de fiets die je wilt. Voor garantie maakt dat allemaal niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
@Aziraphale
thanks voor je reactie.
Even een heel onnozele vraag: dikkere banden gaan op dezelfde velg? Want dan snap ik hoe dat idd vrij makkelijk kan en niet te duur is.
Ws zou ik het stuur even aankijken (lijkt me ook makkelijker zelf te doen?) en de banden zou ik dan bij aanschaf laten aanpassen. Heb je een suggestie welk merk/type goed zou zijn? 700x50mm is de maximum maat, dat leek me eigenlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Aeien Als er 700x50 om kan dan zou ik dat direct doen. De velg zal het probleem niet zijn, waar je eerder tegenaan loopt is de passing onder de spatborden. Ik heb op mijn Koga 55mm gezet en daarvoor moest ik ook de spatborden vervangen.

Het stuur vervangen is in zoverre makkelijker dat het achterwiel wat lastig te verwijderen is bij een naafversnelling.

De 4 is wat hoogwaardige afgemonteerd dan de 3 en heeft, afgaande op de Trek site, gegarandeerd volledig CDX. Voor mij zou dat toch wel een doorslaggevend ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@Stalensnuitje en @Aeien kijk ook eens naar Stevens, mooie frames goede afmontage en een sportieve zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Brilsmurfffje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:51:
@Stalensnuitje en @Aeien kijk ook eens naar Stevens, mooie frames goede afmontage en een sportieve zit
Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie eigenlijk maar 1 type (Boulevard Luxe) met riem, maar die kost net zoveel als de Koga en heeft reguliere vering in de voorvork, dat heb ik eigenlijk een beetje aan de kant geschoven als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Oljoner schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Prachtige fiets PaveloW, interessante combo dat stuur en de belt. Welke shifters heb je gekozen? Zijn deze dan compatibel met Alfine en hydraulische remmen?
Dank!
Ja eerst een paar jaar met gewone 'flatbar'/recht stuur rondgereden. Destijds voor gekozen omdat mijn vorige fiets dat ook had en ook omdat ik dacht veel voordeel te hebben bij de draaishifter op het stuur. Dat bleek dus achteraf toch minder groot te zijn.
En op zich vind ik dit nieuwe gravelstuur ook erg mooi bij deze fiets. Van het weekend eerste echte rit gemaakt in de wind en moet zeggen dat het hangen in de beugels me wel bevalt.

De shifters zijn Shimano GRX600, gericht op gravelfietsen. Volgens mij zijn er verschillende versies al dan niet hydraulisch. Om ze geschikt te maken voor mijn Rohloff naarversnelling moet er wel wat verandert worden aan het binnenwerk. Ook moest de schakeldoos bij de naafversnelling zelf vervangen worden.
Achteraf gezien had ik het allemaal beter bij aanschaf van de fiets kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
@Stalensnuitje @Brilsmurfffje
Ik zie eigenlijk ook alleen de Courier luxe, maar die heeft voor 1830.- Nexus 8 en volledige CDN optuiging.
De super flight is 2340.- Dan heb je wel lekker Alfine 11 en CDX, maar dan ben je de Koga f3 8.0 ook al ruim voorbij :P

Missen we Stevens fietsen? Ik zie ook wel dat afgelopen jaren meer aanbod met belt was, voor ook veel betere prijzen... Wellicht de laatste tijd flink duurder geworden?

Ik moet bekennen, als ik de District 4 met andere banden/stuur doe, dan zit je ws ook maar 200e van een Koga 8.0 af... Maar de 6.0 vond ik gewoon niet lekker fietsen, dus die valt qua ergometrie helaas af.

Iets anders trouwens: heeft iemand ervaring met Fietsvoordeelshop? Daar is de Trek district 4 200e (=11%) goedkoper ivm de Trek store zelf. Ze zitten vrij dicht bij elkaar, dus qua reizen is het geen moeite.
Als ze verder niet falen op service als er iets echt niet goed blijkt te zijn, ben ik nog wel geneigd naar hen te gaan... Ik verwacht namelijk de eerste tijd toch geen onderhoud nodig te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Aeien op 22-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Aeien schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:03:
Missen we Stevens fietsen? Ik zie ook wel dat afgelopen jaren meer aanbod met belt was, voor ook veel betere prijzen... Wellicht de laatste tijd flink duurder geworden?
Het lijkt erop dat Stevens inderdaad behoorlijk duurder is geworden de laatste jaren (wie/wat niet natuurlijk), maar misschien meer dan de concurrentie?

Ik meen me toch te herinneren dat toen ik op zoek was naar een nieuwe fiets (+/- 4 jaar geleden) ik een Stevens met riem en pinion voor onder de €2000 kon kopen...
De goedkoopste nu is bijna €3500 ( https://www.stevensbikes....rekking-premium/c12-lite/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Aeien schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:03:
Ik zie eigenlijk ook alleen de Courier luxe, maar die heeft voor 1830.- Nexus 8 en volledige CDN optuiging.
De super flight is 2340.- Dan heb je wel lekker Alfine 11 en CDX, maar dan ben je de Koga f3 8.0 ook al ruim voorbij :P

Ik moet bekennen, als ik de District 4 met andere banden/stuur doe, dan zit je ws ook maar 200e van een Koga 8.0 af... Maar de 6.0 vond ik gewoon niet lekker fietsen, dus die valt qua ergometrie helaas af.

Iets anders trouwens: heeft iemand ervaring met Fietsvoordeelshop? Daar is de Trek district 4 200e (=11%) goedkoper ivm de Trek store zelf. Ze zitten vrij dicht bij elkaar, dus qua reizen is het geen moeite.
Als ze verder niet falen op service als er iets echt niet goed blijkt te zijn, ben ik nog wel geneigd naar hen te gaan... Ik verwacht namelijk de eerste tijd toch geen onderhoud nodig te hebben.
@Stalensnuitje Ik denk inderdaad dat ze duurder geworden zijn. Ik keek een tweetal jaar geleden naar de Batavus dinsdag en de Stevens city flight luxe. Ik zocht een licht frame met een sportieve zit, standaard onderdelen dus geen geïntegreerde lampen etc, een riem en een vaste vork. De Stevens was toen 1299 en zie dat dat nu 1480 is.

De fiets bevalt wel weg goed en fiets erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Brilsmurfffje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

@Stalensnuitje Ik denk inderdaad dat ze duurder geworden zijn. Ik keek een tweetal jaar geleden naar de Batavus dinsdag en de Stevens city flight luxe. Ik zocht een licht frame met een sportieve zit, standaard onderdelen dus geen geïntegreerde lampen etc, een riem en een vaste vork. De Stevens was toen 1299 en zie dat dat nu 1480 is.

De fiets bevalt wel weg goed en fiets erg snel.
Waar vind je die voor 1480? Of bedoel je nog een ouder model? De 2023 City Super Flight kost 2300+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Ik lees hierboven een aantal posts over banden met een breedte van wel 50 en 55 mm, waaronder de quote "als er 700x50 om kan dan zou ik dat direct doen". Ik merk zelf met mijn 47mm banden dat ze vaak nog maar nét passen in de standaard NL fietsenrekken en soms zelfs al niet meer. Het is afhankelijk van je gebruik natuurlijk maar ik zou persoonlijk wel twee keer nadenken of ik banden van 50 of 55mm op die fiets zou zetten en mogelijk als ik ze vervang liever voor 42mm kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik denk er dan weer twee keer over na of ik mijn fiets wel in zo'n velgslopend fietsenrek zet. ;)

De meeste moderne stallingen krijg ik mijn huidige 55mm banden wel in en anders zet ik het wiel ernaast en de fiets op de standaard. Doe ik sowieso het liefste, zolang ik hem maar met mijn ketting vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stalensnuitje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Waar vind je die voor 1480? Of bedoel je nog een ouder model? De 2023 City Super Flight kost 2300+
City flight luxe, deze: https://www.stevensbikes....ss/city-flight-luxe-gent/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:38
Aeien schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:08:

2 vragen die ik heb:
- ik overweeg dus sterk de Trek, en dan de district 4. 400e duurder dan de 3, maar
- iets mooier (tsja)
- alfine 8 ipv nexus 8: is dit het nou waard? Ik merkte er niet echt wat van, maar in elke winkel waar ik
kom vindt men dit belangrijk
- CDX ipv CDN: duurzaamheid is fijn, maar ik rijd niet super veel; of ik er 4 of 6 jaar mee doen, tsja?
betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk!
Hoe zien jullie dit?
-
Ik heb zelf een koga met cdn en Alfine 8. Ik heb daarmee nu al meer dan 11K gereden en bij de laatste beurt is nog niets gemeld over het moeten vervangen van de riem en het rijdt nog steeds top. Bij een elektrische fiets zou ik wel cdx nemen omdat daar veel meer kracht op wordt gezet bij het optrekken maar voor een gewone fiets voldoet cdn in mijn optiek voldoende.

Het verschil tussen een alfine en een nexus merk ik zelf wel echt enorm. Laatst op een fiets met nexus 8 (goed onderhouden) gereden en ik vind de alfine zoveel lekkerder schakelen. Zeker als je stil staat bij het stoplicht in de 7 en merkt dat je bent vergeten terug te schakelen. Paar kleine tikjes terwijl je staat en je kan zo vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
stutrecht schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Zeker als je stil staat bij het stoplicht in de 7 en merkt dat je bent vergeten terug te schakelen. Paar kleine tikjes terwijl je staat en je kan zo vertrekken.
Dit kan met een Nexus 8 of 7 toch ook? Alleen dan is het draaien ipv duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:38
loeberce schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Dit kan met een Nexus 8 of 7 toch ook? Alleen dan is het draaien ipv duwen.
Klopt maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het met een alfine een stuk soepeler vind gaan doordat je enkel wat tikjes hoeft te geven in plaats van te draaien (bijvoorbeeld van 7 naar 2 wat dan best een stuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
stutrecht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Klopt maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het met een alfine een stuk soepeler vind gaan doordat je enkel wat tikjes hoeft te geven in plaats van te draaien (bijvoorbeeld van 7 naar 2 wat dan best een stuk is).
Aha, op die fiets. Terug van 7 naar 2 doe ik nooit. Optrekken vanuit 4 en daarna omhoog. 3 of lager heb ik nog nooit gebruikt op mijn fiets.
Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste