Beste allen,
Na ongeveer dit halve topic terug te hebben gelezen en heel wat onderzoek, ben ik toch ook benieuwd naar jullie mening in mijn zoektocht.
Ik zoek een woon-werk fiets (~7km/dag) en regelmatig lagere tochten tot 20km. Ik wil graag een sportievere zit, maar omdat dit mijn enige fiets gaat zijn, moet hij ook oké zijn om met de jonge kinderen een stukje te gaan fietsen.
Vanalles heb ik bekeken;
- canyon commuter leek me eerst top, maar bij nader inzien te sportief en eigenlijk ook niet leverbaar
- Koga F3 6.0: bekeken en op gefietst; vond hem grappig genoeg gewoon niet lekker zitten/fietsen. Zeker voor dat geld. En dan laat ik de discussie over de feathershock zelfs nog links liggen

- Cube Travel pro: sportieve zit, maar eigenlijk wel lekker. Vond de afwerking (kabels, bagagedrager, spatborden etc.) wel wat kwetsbaar ogen. Ik wil de fiets de komende 10j gebruiken en dus ook de accesoires. Tevens niet een heel "direct" gevoel, waarbij ik me afvraag of dat de banden zijn of de fiets. Wel veel comfort door de dikke banden.
- Trek District 3 en 4: Iets minder sportieve zit dan de Cube, maar wel veel mogelijkheid om dit nog af te stellen (zaten drie ringen op de stuurpen). De winkelmedewerkers voorspelden dat ik het verschil tussen nexus 8 en alfine 8 duidelijk zou merken, maar eigenlijk vond ik dat wel meevallen. Sterker nog, de alfine 8 schakelde niet super gladjes, wellicht door mishandeling in de winkel.
Wél vond ik het frame van de district veel reactiever (stijver?) dan de cube, wat voor mij maakte dat ik er lekkerder op fietste, en de hele fiets voelde wat robuster/degelijker én allrounder (volwassener?) aan.
Het stuur vond ik echter nÃet zo prettig: echt een bezemsteel, met maar 11gr backsweep. Die van de cube met 35gr was veel fijner.
2 vragen die ik heb:
- ik overweeg dus sterk de Trek, en dan de district 4. 400e duurder dan de 3, maar
- iets mooier (tsja)
- alfine 8 ipv nexus 8: is dit het nou waard? Ik merkte er niet echt wat van, maar in elke winkel waar ik
kom vindt men dit belangrijk
- CDX ipv CDN: duurzaamheid is fijn, maar ik rijd niet super veel; of ik er 4 of 6 jaar mee doen, tsja?
betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk!
Hoe zien jullie dit?
- Ik zou bij welke district dan ook, wel overwegen om wat dikkere banden erop te leggen voor het comfort
en het stuur te vervangen voor iets met meer backsweep. Zijn dit aanpassingen die ik zelf kan en mag
doen? dit ihkv garantie die ik natuurlijk wel wil behouden.
Ik heb niet veel ervaring, maar ben ook niet onhandig; technisch gezien zou ik het moeten kunnen, met
youtube.
Eventueel zou ik de Cube travel exc of slx nog kunnen overwegen, maar de leverbaarheid is slecht én zoals gezegd voelde het frame van de Trek beter aan...
Ben benieuwd naar jullie mening; qua budget kunnen alle fietsen en betaal ik graag voor een kwalitatieve en betrouwbare fiets, maar het hoeft ook niet duurder te zijn dan nodig.
Thanks alvast voor reacties!