Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
Dankje, daar heb ik glad overheen gekeken denk ik :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
smvs schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:57:
Het wordt weer vroeger donker en het is haast onvermijdelijk om af en toe in het donker te rijden.
Eerder had ik het over koplampen, nu even over achterlichten:

Ik heb op mijn fiets een naafdynamo, met ook een achterlicht aangesloten op de naafdynamo. Het achterlicht functioneerde echter niet. Tot nu toe gebruikte ik dit Rockbros achterlicht, wat een fijn ding is. Het blijft echter een batterijenlamp dus je moet hem af en toe opladen (lampje is te zien op 1e foto hier onder, hangt onder zadel).

Nu toch maar eens gekeken naar een goed achterlicht voor op de naafdynamo. Uitgekomen op de Büsch + Müller (B&M) Toplight Line Plus (de 5 cm boutafstand, non-brake, naafdynamo versie: https://www.bumm.de/en/pr...chter/produkt/323alt.html? )

Gekocht bij bike-mailorder.nl, wat een Duitse toko is die snel een Nederlandse website uit de grond gestampt lijkt te hebben. Al eerder dingen bij besteld, ging prima https://www.bike-mailorde...ueller-toplight-lijn-plus

Met standlicht dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q_NFAUvFu1-e6GxaCs6xcJAGp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TKyFRYpgd2SJeLXUdnPk962.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POvWqvqAE732i0E15y_CMD5s4Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YV5lViW9gyU8RXjuUtYI7LZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV8QqU_7cmBdBrJsJ4LuMr3Vars=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLBhQZFDzD37Kbqj5pofqnbp.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig mis mee kortom. Nu hopen dat hij het een tijdje uithoudt, want veel lichtjes gaan bij mij snel stuk (alles van Axa sowieso, en heb ook al eens Union/Marwi licht versleten. Hou het nu voor mijn stationsfiets gewoon maar bij Action, gaat bij mij even lang of zelfs langer mee als duurdere merken en kost iig niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-02 20:06
Ik ben dus even gaan kijken naar de giant anytour cs1.
Best een leuke fiets naar mijn mening. Al moet ik wel toegeven dat het wegwerken van de bekabeling dan weer "goedkoop" oogt voor een fiets van toch 1200eur. Dat kabelgootje onder de buis is niet echt mooi te noemen.
Voordeel vond ik wel de alfine 8 tov nexus 7.

Maar de twijfel blijft toch nog een beetje tussen, toch iets meer geven voor een mooier afgewerkte koga F3 2.0, 4.0. De cube lijkt ook wel mooi, maar nog niet gezien in echt of kunnen testen. En dan heb je nog de Batavus, maar deze lijken me dan wat 'klassieker'.

Er is geen overaanbod, maar toch is de keuze niet gemakkelijk blijkbaar 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 08:59
De Koga is duurder, maar ook waardevaster..

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
Ik heb de knoop doorgehakt en een overjarige Koga F3 4.0 opgehaald. Met Alfine shifter en naaf, rijdt inderdaad een heel stuk lichter dan de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 17:41
Ik mis wat onbekendere fietsen in dit topic, natuurlijk kun je deze minder makkelijk krijgen, maar toch, zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze fietsen? Of is het vooral voor de leuk en koop je toch meer met een cube, trek of koga?
  • VSF T-700
  • Achielle Oscar
  • Brik Belt 11 (of 8 )
  • Jan Janssen Zero CO2
  • Vooral de Achielle vind ik heel mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door keko12 op 10-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
keko12 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:13:
Ik mis wat onbekendere fietsen in dit topic, natuurlijk kun je deze minder makkelijk krijgen, maar toch, zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze fietsen? Of is het vooral voor de leuk en koop je toch meer met een cube, trek of koga?
  • VSF T-700
  • Achielle Oscar
  • Brik Belt 11 (of 8)
Niks mis met die fietsen denk ik, maar het zijn zeer kleine merken en dus zal je niet snel veel andere gebruikers vinden.

Over VSF vind je misschien wel iets op fora over trekkings, dat is echt een fiets voor fietsvakanties.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 18:52
keko12 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:13:
  • VSF T-700
  • Achielle Oscar
  • Brik Belt 11 (of 8 )
  • Jan Janssen Zero CO2
  • Vooral de Achielle vind ik heel mooi.
Als ik zie dat zo'n Brik Belt 11 (meerprijs bagagedrager + verlichting) meer kost dan een Koga F3 8.0.
lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

VSF / Jan Jansen heb ik naar gekeken maar is alweer lastig om even een proefrit te maken in de buurt.

Uiteindelijk toch een Koga F3 8.0 gekocht. Goed verkrijgbaar, genoeg modellen voorradig om een proefrit te maken, "grote" naam / betrouwbaarheid.
Dit zal voor veel mensen meespelen en die kiezen dan dus niet voor het onbekende / kleinere merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Purehz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:51:
[...]

Als ik zie dat zo'n Brik Belt 11 (meerprijs bagagedrager + verlichting) meer kost dan een Koga F3 8.0.
lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

VSF / Jan Jansen heb ik naar gekeken maar is alweer lastig om even een proefrit te maken in de buurt.

Uiteindelijk toch een Koga F3 8.0 gekocht. Goed verkrijgbaar, genoeg modellen voorradig om een proefrit te maken, "grote" naam / betrouwbaarheid.
Dit zal voor veel mensen meespelen en die kiezen dan dus niet voor het onbekende / kleinere merk
Snap ik, ik ben echter niet zo'n fan van de Koga F3. De Koga Supermetro zou nog kunnen qua looks, maar heb er helaas nog niet op kunnen rijden. Op papier zou een trek district 4 top zijn, maar het is zo een lichte fiets waarbij ik de hele tijd het gevoel heb dat ik naar achteren trap. De Achielle hoop ik in de komende weken uit te kunnen proberen bij een FM in de buurt.

Edit: ik had gereden op een district 3, die verschilt qua rijgedrag voor mij toch van de 4 die ik wel fijn vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door keko12 op 01-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 08:59
Misschien is een tweedehands Santos wat voor je

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23
VSF is een uitstekend merk, alleen in Nederland voornamelijk bekend van de trekkingfietsen. Ze hebben echter ook stadsfietsen, ook met riem. Je zou er eens bij Bike24 voor kunnen kijken, daar zijn ze behoorlijk aantrekkelijk geprijsd.

Achielle ziet er leuk uit als je van retro houdt (ik vind het persoonlijk hipsterfietsen), maar ik ben absoluut niet kapot van de constructie. Het gebruik van simpele kettingspanners vind ik bij een riem maar niks en de manier waarop je het achterframe moet delen straalt ook niet echt stijfheid en stevigheid uit, iets wat bij een riem erg belangrijk is. Dan zou ik eerder voor de andere merken gaan die je noemt en persoonlijk het liefste voor JJ of VSF. Brik ziet er op de plaatjes goed uit, maar de 2 jaar garantie op het frame boezemt niet veel vertrouwen in. Dat hebben VSF en JJ veel beter voor elkaar met 10 en 5 jaar. Bovendien zijn dit gerenommeerde merken, wat ik Brik en Achielle niet echt vind.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Aziraphale schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:49:
VSF is een uitstekend merk, alleen in Nederland voornamelijk bekend van de trekkingfietsen. Ze hebben echter ook stadsfietsen, ook met riem. Je zou er eens bij Bike24 voor kunnen kijken, daar zijn ze behoorlijk aantrekkelijk geprijsd.

Achielle ziet er leuk uit als je van retro houdt (ik vind het persoonlijk hipsterfietsen), maar ik ben absoluut niet kapot van de constructie. Het gebruik van simpele kettingspanners vind ik bij een riem maar niks en de manier waarop je het achterframe moet delen straalt ook niet echt stijfheid en stevigheid uit, iets wat bij een riem erg belangrijk is. Dan zou ik eerder voor de andere merken gaan die je noemt en persoonlijk het liefste voor JJ of VSF. Brik ziet er op de plaatjes goed uit, maar de 2 jaar garantie op het frame boezemt niet veel vertrouwen in. Dat hebben VSF en JJ veel beter voor elkaar met 10 en 5 jaar. Bovendien zijn dit gerenommeerde merken, wat ik Brik en Achielle niet echt vind.
Thnx! Maar ik zit minder goed in de materie dan jij. Wat bedoel je met het ‘achterframe delen’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
keko12 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:03:
[...]

Thnx! Maar ik zit minder goed in de materie dan jij. Wat bedoel je met het ‘achterframe delen’?
Je moet om de riem te kunnen plaatsen een opening kunnen maken in de (staande of liggende) achtervork. Achielle gebruikt hiervoor (op basis van de foto's) een simpel boutje en ik vraag me af of dat voldoet aan de eisen die Gates er aan stelt. Ik vind het er in ieder geval niet erg stevig uitzien. Je frame moet namelijk goed stijf zijn om een riemaandrijving goed te gebruiken, aangezien een riem heel goed recht moet lopen. Wanneer je de foto's van de andere fabrikanten bekijkt, dan zul je zien dat daar andere constructies in de achtervork toegepast zijn.

Daarnaast gebruikt Achielle simpele kettingspanners, waar je bij andere fabrikanten een excentrisch bracket of schuivende achterpatten ziet. Die laatste twee zijn kwalitief mooiere oplossingen dan kettingspanners.

Let wel: Het kan best zijn dat de Achielle helemaal ontworpen is voor een riem en aan alle eisen van Gates voldoet, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Thnx, verhelderend weer. Als ik het zo zie gebruikt Achielle een snelspanner. De Oscar (Olivia als damesmodel) is het enige model dat de gates gebruikt. De frames maken ze daadwerkelijk zelf in België, de overige materialen zien er ook goed uit.
Stijfheid van de fiets vindt ik zelf ook belangrijk qua fietsgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 14:53

Wimmel

Hello

Ik rijd alweer bijna 10 jaar met veel plezier op mijn Koga F3 maar wil nu de overstap maken naar een fiets met een Alfine 11 naaf. Nu wil ik absoluut geen snaaraandrijving maar lijkt het erop dat ik bijna nergens meer terecht kan. Bij Koga in ieder geval niet, bij Cube, Stevens, Trek of Giant kom ik het ook niet tegen. Vooralsnog lijkt het erop dat alleen de Jan Janssen Zero CO2 biedt wat ik zoek maar er zit geen dealer bij mij in de buurt. Heeft iemand nog een tip voor een fiets die aan mijn wensenlijstje voldoet?

Sportieve stadsfiets met frame van tenminste 64cm
Alfine 11
Ketting + gesloten kettingkast
Schijfremmen
Geen vering
Voor- en achterlicht op naafdynamo met standlichtfunctie
Spatborden en bagagedrager
Hoogglans lak (mijn huidige Koga is mat en dat wil ik niet meer omdat elk vlekje glimt)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wimmel schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:49:
Ik rijd alweer bijna 10 jaar met veel plezier op mijn Koga F3 maar wil nu de overstap maken naar een fiets met een Alfine 11 naaf. Nu wil ik absoluut geen snaaraandrijving maar lijkt het erop dat ik bijna nergens meer terecht kan. Bij Koga in ieder geval niet, bij Cube, Stevens, Trek of Giant kom ik het ook niet tegen. Vooralsnog lijkt het erop dat alleen de Jan Janssen Zero CO2 biedt wat ik zoek maar er zit geen dealer bij mij in de buurt. Heeft iemand nog een tip voor een fiets die aan mijn wensenlijstje voldoet?

Alfine 11
Schijfremmen
Geen vering
Hoogglans lak (mijn huidige Koga is mat en dat wil ik niet meer omdat elk vlekje glimt)
Je zit hier wel in het topic over riem.

Mij interesseert dan vooral waarom je geen riem meer wil. Ik zie weinig nadelen behalve de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Wimmel Alfine 11 zul je niet veel met een dichte kettingkast vinden omdat de groep er eigenlijk niet voor is ontworpen, kijk maar naar het ontwerp van het crankstel. Maar de Gaastra Fyts 4.11 heeft wat je zoekt en Gerrit zal blij met je zijn, want hij zou al zijn IdWorxen ook het liefste met ketting afleveren.

Overigens ben ik zelf ook overtuigd van het onderhoudsvrije karakter van een riem, maar een ketting kan minstens zo mooi lopen. Je hebt er alleen meer onderhoud aan, ook bij een gesloten kettingkast.

En @Tommie12 , "met riem" staat tussen haakjes, dus dan mogen kettingen toch ook wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Aziraphale op 19-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Aziraphale Dankjewel. Afgezien van het ontbreken van schijfremmen, wat dan weer wordt goedgemaakt door de firmtech remmerij, voldoet de Gaastra helemaal aan mijn eisen. Helaas zit de dichtstbijzijnde dealer wel ruim een uur bij mij vandaan. Toch eens overleggen met mijn fietsenmaker of hij, of eraan kan komen, dan wel hem in onderhoud wil nemen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Wimmel Op een stadsfiets zou ik zelf liever Firmtech dan schijven hebben. Geen last van gepiep en het remt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Aziraphale Eens, de enige reden dat ik schijfremmen overweeg is vanwege de aanslag op de velgen/banden afkomstig van de remblokjes. Ik fiets het hele jaar naar het werk, ook in de regen/sneeuw en erger mij soms aan de zwarte aanslag op de velgen/banden. Aan de andere kant was ik ook wel bang voor mogelijk gepiep van schijfremmen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wimmel schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:51:
@Aziraphale Eens, de enige reden dat ik schijfremmen overweeg is vanwege de aanslag op de velgen/banden afkomstig van de remblokjes. Ik fiets het hele jaar naar het werk, ook in de regen/sneeuw en erger mij soms aan de zwarte aanslag op de velgen/banden. Aan de andere kant was ik ook wel bang voor mogelijk gepiep van schijfremmen.
Zwarte velgen lossen dat voor mij goed genoeg op :>
Daarnaast staat de fiets op het station (in de bewaarkte stalling), een vieze Alfine 11 fiets met ketting is voor iemand die de details niet herkent gelijk aan "gewoon" een niet-elektrische stadsfiets met nexus 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoop
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12-2024
Vorige week is mijn trouwe Union Lite fiets gestolen. Lekkere stadsfiets met CDN belt en Nexus 8. Nooit echt problemen mee gehad. Alleen vond ik de Nexus 8 wel wat gevoelig qua afstelling. Versnelling 7-8 trapte ik vaak door.

Nu dus gedwongen op zoek naar iets nieuws. Liefst weer met belt en een fiets waar ik goed snelheid mee kan maken. De Union had voor mijn gevoel een wat kort frame, wat het lastig maakte een goede zithouding te vinden.

Gebruiksdoel: woon/werkverkeer (korte afstand) en veel korte tourtjes. Vaak naast een elektrische bakfiets.

Shortlist die ik nu heb gemaakt zijn:

- Cube Travel Pro
- Stevens Flight Luxe
- Kalkhoff Endeavor 8

De Cube lees ik wat wisselende verhalen over qua bouwkwaliteit. Vooral roest na 2 jaar baart me zorgen. Zijn deze zorgen (on)gegrond? Daarnaast vraag ik me af of de dikke banden wel in de stalling van de fietsgarage passen bij Utrecht Centraal. Iemand ervaring hiermee met 55mm banden? Ook kan ik deze niet proefrijden. Is de framemaat vergelijkbaar met Stevens en Kalkhoff?
Stevens valt eigenlijk al af door lange levertijden (maart '24).
Wel heb ik een ander model van Stevens getest, samen met de Kalkhoff. Stevens leek wat responsiever en iets sportievere zit te hebben. Alsnog reed de Kalkhoff wel fijn. Misschien dat hier het stuur wat naar voren kan voor de sportievere zit. Moet ik voor terug gaan.

De Cube en Kalkhoff zijn ongeveer gelijk geprijsd. Ik ben benieuwd wat jullie kwaliteitsperceptie en ervaring is van de twee merken.

[ Voor 14% gewijzigd door zwoop op 21-11-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 08:20
zwoop schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:32:
Vorige week is mijn trouwe Union Lite fiets gestolen. Lekkere stadsfiets met CDN belt en Nexus 8. Nooit echt problemen mee gehad. Alleen vond ik de Nexus 8 wel wat gevoelig qua afstelling. Versnelling 7-8 trapte ik vaak door.

Nu dus gedwongen op zoek naar iets nieuws. Liefst weer met belt en een fiets waar ik goed snelheid mee kan maken. De Union had voor mijn gevoel een wat kort frame, wat het lastig maakte een goede zithouding te vinden.

Gebruiksdoel: woon/werkverkeer (korte afstand) en veel korte tourtjes. Vaak naast een elektrische bakfiets.

Shortlist die ik nu heb gemaakt zijn:

- Cube Travel Pro
- Stevens Flight Luxe
- Kalkhoff Endeavor 8

De Cube lees ik wat wisselende verhalen over qua bouwkwaliteit. Vooral roest na 2 jaar baart me zorgen. Zijn deze zorgen (on)gegrond? Daarnaast vraag ik me af of de dikke banden wel in de stalling van de fietsgarage passen bij Utrecht Centraal. Iemand ervaring hiermee met 55mm banden? Ook kan ik deze niet proefrijden. Is de framemaat vergelijkbaar met Stevens en Kalkhoff?
Stevens valt eigenlijk al af door lange levertijden (maart '24).
Wel heb ik een ander model van Stevens getest, samen met de Kalkhoff. Stevens leek wat responsiever en iets sportievere zit te hebben. Alsnog reed de Kalkhoff wel fijn. Misschien dat hier het stuur wat naar voren kan voor de sportievere zit. Moet ik voor terug gaan.

De Cube en Kalkhoff zijn ongeveer gelijk geprijsd. Ik ben benieuwd wat jullie kwaliteitsperceptie en ervaring is van de twee merken.
Balen dat je fiets gestolen is! Ik heb zelf die Kalkhoff (en ben er blij mee) dus misschien kan ik wat van je vragen beantwoorden. Volgens mij zijn Cube en Kalkhoff allebei modellen die veel bieden op een interessant prijspunt, maar ze zullen niet zo luxe afgewerkt zijn als duurdere fietsen zoals Koga of Stevens. Zo lukte het mij niet zelf om de hoogte/hoek van het stuur aan te passen, dat ding zit muurvast ( 8)7 fietsenmaker lukte het wel) en begint de witte verf al binnen een half jaar op bepaalde punten heel vreemd te verkleuren (in geel en blauw), ik zou zeker de zwarte nemen. In het begin had de fiets een paar kraakjes en de lasnaden zijn niet zo netjes afgewerkt zoals je zou zien op de duurdere fietsen, heb de bouten op de standaard zelf nog een keertje extra aan moeten draaien. Maar alle onderdelen die met het fietsen te hebben zoals aandrijving en remmen zijn van hoge kwaliteit. Zou na een halfjaar nog niet weten waarom ik de fiets een servicebeurt zou moeten geven, rijdt nog net zo soepel als in het begin. Het is voor mij echt een werkpaard, behoorlijk stevige unit. Ervaar het zelf niet als een snel model (al ga je wel makkelijk 25 hoor) maar het is best een zwaar log ding, weinig sportief (18kg tegen 15,5 en 14,6 voor cube/stevens). Voordeel voor mij is dat ik lekker lomp met de fiets om kan gaan, gebruik het als een stuk gereedschap en heb er geen omkijken naar. De 47mm banden op Kalkhoff passen nog net in de meeste reguliere fietsenrekken (waar je je voorwiel in stopt) met 55mm worden die lastig, maar de rekken op het station waar je je fiets in z'n geheel in schuift zijn volgens mij wel breed genoeg voor 55mm banden. Voordeel van de Kalkhoff is dat het achtertandwiel wel de extra duurzame CDX versie is tegen CDN/CDC voor de Cube/Stevens, dat is schijnbaar het tandwiel die het het zwaarst te verduren heeft. Met roest heb ik geen ervaring.

Ik lees dat je al wat proefritjes gemaakt hebt, slim, uiteindelijk is "hoe lekker die fietst" denk ik wel de beste graadmeter. Als je in de gelegenheid bent om de fiets op een fysieke locatie te kopen en je met de fietsenmaker kan praten over of de fiets netjes en met montagepasta afgemonteerd is, samen met hem de fiets kan afstellen naar jouw maat en weet dat je daar terecht kan met kleine dingen die in het begin opspelen zou ik dat wel aanraden. Die van mij kwam van een online dozenschuiver (ivm fietsplan werk) maar een plek waar je makkelijk terecht kan is wel prettig.

Heb eerder in dit topic nog wel wat berichten geplaatst over die Kalkhoff, en laat maar weten als je meer vragen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:31

Quakie

quakelen

Ik fiets bijna 2 jaar op een travel pro 2011. 7200 km met grootste ergernis van diverse lekke banden en los zittende spatbord. Heerlijke fiets!

Enige roest is bij rem onderdelen. Fiets wordt vaak nat.

Ik teken nergens meer voor

Anoniem: 1629206

Zijn hier ook tweakers die overgestapt zijn van e bike, naar normale fiets?

Lekker storingsvrij fietsen. Zonder al die elektronica. Voor wat een beetje ebike kost kan je echt een hele goede fiets kopen.
Fiets nu zelf met middenmotor en bij 25km p/u is de ondersteunig weg..

Nadeel is dat ik ook niet meer weet of ik met een normale fiets lange stukken kan fietsen. Vergeet wel eens mn accu te laden en dat fiets best zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoop
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12-2024
Sebastiaannn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:51:
[...]

Balen dat je fiets gestolen is! Ik heb zelf die Kalkhoff (en ben er blij mee) dus misschien kan ik wat van je vragen beantwoorden. Volgens mij zijn Cube en Kalkhoff allebei modellen die veel bieden op een interessant prijspunt, maar ze zullen niet zo luxe afgewerkt zijn als duurdere fietsen zoals Koga of Stevens. Zo lukte het mij niet zelf om de hoogte/hoek van het stuur aan te passen, dat ding zit muurvast ( 8)7 fietsenmaker lukte het wel) en begint de witte verf al binnen een half jaar op bepaalde punten heel vreemd te verkleuren (in geel en blauw), ik zou zeker de zwarte nemen. In het begin had de fiets een paar kraakjes en de lasnaden zijn niet zo netjes afgewerkt zoals je zou zien op de duurdere fietsen, heb de bouten op de standaard zelf nog een keertje extra aan moeten draaien. Maar alle onderdelen die met het fietsen te hebben zoals aandrijving en remmen zijn van hoge kwaliteit. Zou na een halfjaar nog niet weten waarom ik de fiets een servicebeurt zou moeten geven, rijdt nog net zo soepel als in het begin. Het is voor mij echt een werkpaard, behoorlijk stevige unit. Ervaar het zelf niet als een snel model (al ga je wel makkelijk 25 hoor) maar het is best een zwaar log ding, weinig sportief (18kg tegen 15,5 en 14,6 voor cube/stevens). Voordeel voor mij is dat ik lekker lomp met de fiets om kan gaan, gebruik het als een stuk gereedschap en heb er geen omkijken naar. De 47mm banden op Kalkhoff passen nog net in de meeste reguliere fietsenrekken (waar je je voorwiel in stopt) met 55mm worden die lastig, maar de rekken op het station waar je je fiets in z'n geheel in schuift zijn volgens mij wel breed genoeg voor 55mm banden. Voordeel van de Kalkhoff is dat het achtertandwiel wel de extra duurzame CDX versie is tegen CDN/CDC voor de Cube/Stevens, dat is schijnbaar het tandwiel die het het zwaarst te verduren heeft. Met roest heb ik geen ervaring.

Ik lees dat je al wat proefritjes gemaakt hebt, slim, uiteindelijk is "hoe lekker die fietst" denk ik wel de beste graadmeter. Als je in de gelegenheid bent om de fiets op een fysieke locatie te kopen en je met de fietsenmaker kan praten over of de fiets netjes en met montagepasta afgemonteerd is, samen met hem de fiets kan afstellen naar jouw maat en weet dat je daar terecht kan met kleine dingen die in het begin opspelen zou ik dat wel aanraden. Die van mij kwam van een online dozenschuiver (ivm fietsplan werk) maar een plek waar je makkelijk terecht kan is wel prettig.

Heb eerder in dit topic nog wel wat berichten geplaatst over die Kalkhoff, en laat maar weten als je meer vragen hebt!
Dank je voor de uitgebreide reactie! Erg helpzaam. :) En goed punt van de witte variant. Ik had zelf ook zwart in gedachten om hem iets meer incognito te houden wanneer ik op straat parkeer. Helaas is zwart niet meer beschikbaar in mijn framemaat. Niet voor het actietarief iig. Goed om te weten dat de fiets je verder goed bevalt!
Quakie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:07:
Ik fiets bijna 2 jaar op een travel pro 2011. 7200 km met grootste ergernis van diverse lekke banden en los zittende spatbord. Heerlijke fiets!

Enige roest is bij rem onderdelen. Fiets wordt vaak nat.
Thanks! De Travel Pro hebben ze helaas ook niet meer in mijn framemaat. Ik heb wel een goede prijs gekregen op de Travel EXC, welke ook met CDX belt komt (niet de naaf begreep ik) en alfine. Reed ook erg lekker. Iets sportievere houding dan de Kalkhoff. Alleen wel weer €250 duurder. :)

Om alles af te wegen ga ik morgen ook nog even bij een 2de hands fiets kijken (een niet-belt Koga toerfiets). Dit weekend in ieder geval een knoop doorhakken.

Thanks voor jullie input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:01

Alfine 11
Schijfremmen
Geen vering
Mijn vriendin rijdt met een Jan Janssen Zero CO2 met Alfine 11 en CDX riem. Persoonlijk zou ik de fiets om een aantal redenen niet meteen aanraden. Allereerst is de afwerking en lak kwaliteit naar mijn idee beneden peil. Voor een fiets van >2K moet dat gewoon goed zijn. Hechting van de lak/coating is slecht en je ziet de oneffenheden van het frame nog door de lak heen. Daarnaast waren er best wel wat oplever puntjes die tergend traag werden opgelost, wat natuurlijk deels op het conto van de dealer is toe te schrijven. Daarnaast was de levertijd van >9 maand ook niet meer van deze tijd

Daarentegen is de fiets qua rijden, remmen en sturen wel echt top. Het verschil met bijvoorbeeld de Koga F7 was echt heel erg groot. Gebruikte onderdelen qua afmontage zijn van redelijke kwaliteit, maar dat heb je deels zelf in de hand. Bij Jan Janssen heb je best wel wat keuze namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Helaas had ik al eens eerder gehoord dat afwerkingsniveau bij Jan Janssen niet altijd strookt met hun prijspeil maar ik had gehoopt dat dit eerder een uizondering was. Ondertussen heb ik mij wat meer verdiept in de fietsen van Gaastra en zou dit nog wel eens de grote kanshebber kunnen zijn. Begin volgend jaar, wanneer het fietsbudget bij mijn werkgever beschikbaar komt, zal ik beiden eens aan een proefrit onderwerpen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik weet niet hoever je je budget kan rekken, maar had je een rohloff naaf ipv een een alfine 11 ook al in je overweging meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Een Rohloff spookt al wel enige tijd door mijn gedachten maar lijkt mij een beetje overkill voor 10KM dagelijks woon-werkverkeer. Daarnaast vind ik het prijsverschil van 1700 euro wat gortig voor alleen een andere naaf, dynamo en stuur (volgens de website). Ik woon in de Noordkop dus 11 ipv 8 versnellingen kan ik wel verantwoorden want het waait hier altijd maar de stap naar een Rohloff vind ik even te groot.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Zorg dan wel dat je voor een kleinere tandriemkrans pakt dan de standaard, anders heb je weinig voordeel ov de Alfine 8. Mijn vriendin heeft uiteindelijk een kleinere laten plaatsen, omdat je anders bij normaal fietsen al onderin het bereik zit en bij harde wind of heuvels mogelijk tekort komt. Daarnaast worden de stapjes ook wat kleiner. Advies van Shimano is zo rond de 1:1,9 uit te komen, maar standaard zat er volgens 1:2,2 op. Dat verschil is best wel groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idr548
Zonet mijn Koga F3 8.0 opgehaald.
Mooie deal kunnen doen op een nieuw stockmodel.

Wat een heerlijk soepel lopende fiets.
Geruisloos, schakelt super 'smooth' etc...

Idr548 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:24:
Zonet mijn Koga F3 8.0 opgehaald.
Mooie deal kunnen doen op een nieuw stockmodel.

Wat een heerlijk soepel lopende fiets.
Geruisloos, schakelt super 'smooth' etc...
Gave bike! Staat hoog op mijn nog te proberen lijst, twijvel een beetje om weer "normaal" te gaan fietsen ipv de e bike. Maar dan moet ik wel zonder moeite kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe bevalt hij tot nu? Heeft deze nu wel of geen zadel vering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 16:55
ik zou graag een fiets willen die makkelijk te onderhouden is. Ik ga eigenlijk nooit naar een fietsenmaker en zou dat ook niet willen als ik een duurdere fiets koop.
Ik dacht dat qua onderhoudsvriendelijkheid het handig zou zijn als ik een fiets neem met riem aandrijving en velgremmen. Hydraulische remmen zijn wat mij betreft moeilijk te onderhouden.
Verder wil ik een fiets met 8 versnellingen, dus de shimano nexus 8 of alfine 8.
Ik merk dat ik naar iets zoek wat niet bestaat, want zowat alle fietsen hebben een schijfrem, vooral als je 8 versnellingen met riemaandrijving wil.
Kent iemand een handige site waar ik kan zoeken naar fietsen? De meeste webshops zijn best gelimiteerd merk ik.
Mijn budget is overigens rond de 1000-1300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 15:36
hawlery schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:21:
ik zou graag een fiets willen die makkelijk te onderhouden is. Ik ga eigenlijk nooit naar een fietsenmaker en zou dat ook niet willen als ik een duurdere fiets koop.
Ik dacht dat qua onderhoudsvriendelijkheid het handig zou zijn als ik een fiets neem met riem aandrijving en velgremmen. Hydraulische remmen zijn wat mij betreft moeilijk te onderhouden.
Verder wil ik een fiets met 8 versnellingen, dus de shimano nexus 8 of alfine 8.
Ik merk dat ik naar iets zoek wat niet bestaat, want zowat alle fietsen hebben een schijfrem, vooral als je 8 versnellingen met riemaandrijving wil.
Kent iemand een handige site waar ik kan zoeken naar fietsen? De meeste webshops zijn best gelimiteerd merk ik.
Waarom velgremmen en niet rollerbrakes? Ik ben met de elektrische fiets van mijn zoon met velgrem in 1 jaar tijd vaker bij de fietsenmaker geweest dan in 14 jaar met mijn stadsfiets met rollerbrakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Voor het type fiets wat je zoekt moet je inderdaad hydraulische remmen accepteren, zeker met jouw budget. Die zijn echter een stuk eenvoudiger te onderhouden dan je denkt. Remblokken zijn zo te vervangen en ontluchten is, als het al nodig is, ook geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

DaWaN

'r you wicked ??

Wat is er moeilijk te onderhouden aan hydraulische schijfremmen? 8)7
Als je in elk weer met velgremmen rijdt, dan kun je elke 2000 - 3000 km blokjes gaan vervangen. In dezelfde omstandigheden gaan de blokjes van een schijfrem 10.000 km mee. Vervangen van de blokjes is prima zelf te doen. Hydraulische leidingen hebben ook geen last van binnenkabels die stuk gaan of kabels die vastvriezen. Het enige 'lastige' is het ontluchten als een leiding los moet, maar ook dat is prima zelf te doen. Als je netjes met de fiets omgaat, hoeven die leidingen de eerste 5 jaar echt niet los.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 16:55
DaWaN schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:35:
[...]

Wat is er moeilijk te onderhouden aan hydraulische schijfremmen? 8)7
Als je in elk weer met velgremmen rijdt, dan kun je elke 2000 - 3000 km blokjes gaan vervangen. In dezelfde omstandigheden gaan de blokjes van een schijfrem 10.000 km mee. Vervangen van de blokjes is prima zelf te doen. Hydraulische leidingen hebben ook geen last van binnenkabels die stuk gaan of kabels die vastvriezen. Het enige 'lastige' is het ontluchten als een leiding los moet, maar ook dat is prima zelf te doen. Als je netjes met de fiets omgaat, hoeven die leidingen de eerste 5 jaar echt niet los.
Dank voor je reactie, en de anderen ook.
Ik had een aantal collegas die zeiden dat het moeilijk is om zelf te repareren, maar ik zal dan zelf wel verder kijken op internet hoe dat gaat.
Ik zat te kijken naar een cube of een kalkhoff. Zijn er nog andere fietsen die ik zou moeten overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

hawlery schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:40:
[...]
Dank voor je reactie, en de anderen ook.
Ik had een aantal collegas die zeiden dat het moeilijk is om zelf te repareren, maar ik zal dan zelf wel verder kijken op internet hoe dat gaat.
Ik zat te kijken naar een cube of een kalkhoff. Zijn er nog andere fietsen die ik zou moeten overwegen?
Het belangrijkste is dat je bepaalt wat voor fiets je wilt. Als je begint met budget en zithouding filter je het meeste al uit.
Merken die ik zou meenemen zijn o.a.: Kalkhoff, Trek, Batavus, Koga, Cube, Stevens.
Voor de rest zijn er in dit topic al een hoop fietsen besproken, kan geen kwaad te zoeken op diverse types en/of het topic door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
loeberce schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:24:
[...]

Waarom velgremmen en niet rollerbrakes? Ik ben met de elektrische fiets van mijn zoon met velgrem in 1 jaar tijd vaker bij de fietsenmaker geweest dan in 14 jaar met mijn stadsfiets met rollerbrakes.
Rollerbrakes hebben de onaangename eigenschap dat ze amper remmen. En als daar iets mis mee is, dan is het drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idr548
Anoniem: 1629206 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:09:
Hoe bevalt hij tot nu? Heeft deze nu wel of geen zadel vering?
Heel erg goed. Zalig om tochtjes te doen met zo een stille soepele fiets.
Ik kwam van een citybike die intussen 25j oud was :).

Was wel wat zoeken naar de juiste zadelhoogte. Deze fiets is nu gekocht op mijn maat en voelde in begin wat groot, maar ik merk dat het veel efficiënter fietsen is met een fiets in de juiste maat.
In begin had ik wat last van de schijven die af en toe wat "sleepten", maar dat heeft zichzelf intussen opgelost. Vermoed dat het vooral was door nieuwe remblokjes. Ze gaven me de tip in begin met impulsen te remmen zodat de blokjes niet teveel "gehard" werden.

Ik moet wel nog even kijken of ik op één of andere manier het voorlicht kan instellen van hoogte. Momenteel staat deze redelijk om de grond gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:49
Heb hier net de koga f3 2.0 limited edition opgehaald. Nu knippert aan de voorkant de reflector. Is dit bij design of hoort dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tito129 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:12:
Heb hier net de koga f3 2.0 limited edition opgehaald. Nu knippert aan de voorkant de reflector. Is dit bij design of hoort dat niet?
Bedoel je de reflector of de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Aziraphale schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:02:
[...]

Bedoel je de reflector of de lamp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpP25sl9n-U0MqlicmnxGqNQqqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfuZFdUUBI41sLz8vs9AbgJN.jpg?f=fotoalbum_large
Dit deel. De 2 witte streepjes knipperen als ik fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Tito129 op 15-12-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat is, volgens mij, de hip en trendy koplamp. Die leds kunnen inderdaad wat flikkeren bij hele lage snelheid, maar als je normaal fietst zou ik het niet verwachten en het bij de dealer laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Aziraphale schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:48:
Dat is, volgens mij, de hip en trendy koplamp. Die leds kunnen inderdaad wat flikkeren bij hele lage snelheid, maar als je normaal fietst zou ik het niet verwachten en het bij de dealer laten checken.
Ja dit is niet goed.
https://youtube.com/shorts/5omvHP35vp0?si=QnlJhQM9dNxHIo3z

Gister even filmpje gemaakt.
Je hoort ook het stuur kraken. Dus binnenkort maar even mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32
Doet mijn F3 8.0 ook, volgens mij hoor het wel zo ;) (en op camera lijkt het erger)
En dat kraakje herken ik ook, dat komt volgens mij uit de vering, heb er met kouder weer meer last van dan met warmer weer.

[ Voor 8% gewijzigd door kieskes op 16-12-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
kieskes schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:29:
Doet mijn F3 8.0 ook, volgens mij hoor het wel zo ;) (en op camera lijkt het erger)
En dat kraakje herken ik ook, dat komt volgens mij uit de vering, heb er met kouder weer meer last van dan met warmer weer.
Oo meen je.. vind het irritant. Zowel het kraken als het geknipper.
Maar bij design dus dat knipperen?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja, mijn F3 7.0 (nu een jaar in bezit, na 8 maanden levertijd) knippert ook, altijd (dus ook overdag). Het stoort mij niet.
Mijn stuur kraakt niet, maar ik heb dan ook een voorvork zonder vering.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat de test Koga er nog lang niet is (juni onder voorbehoud) Heb ik toch een vraag tussendoor. Fietsen de fietsen met Gates belt, echt veel lichter dan de standaard +/- 3000 euro ebike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 1629206 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:53:
Omdat de test Koga er nog lang niet is (juni onder voorbehoud) Heb ik toch een vraag tussendoor. Fietsen de fietsen met Gates belt, echt veel lichter dan de standaard +/- 3000 euro ebike?
Nee, absoluut niet. Het betekent minder onderhoud, maar een goed onderhouden derailleursysteem loopt lichter. Of je dat op een ebike merkt is vraag 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1790844

Hallo Tweakers,

Mijn Giant Metro CS3 heeft na ~12 jaar dermate veel kuren dat het tijd is voor een nieuwe fiets. De nieuwe fiets zal vooral gebruikt worden voor woon-werk (15km enkele reis) en boodschappen halen. Qua eigenschappen zoek ik het volgende:
  • Prijs rond de € 1000,-
  • Vrij snel te leveren (of lokaal op te halen), gezien ik nu geen back-up fiets heb
  • Dezelfde degelijkheid als mijn Giant Metro CS3; ik zou er graag ~10 jaar mee op pad kunnen
  • Herenframe
  • Framemaat die geschikt is voor iemand van ~193cm (dit zal ergens rond framemaat 59-61 zitten)
  • City/trekking model (mag enigszins een sportieve houding hebben)
  • Geen verende voorvork
  • Geen verende zadelpen
  • Stevige pakjedrager waar een Monkey Mee op gemonteerd kan worden voor de rugzak
  • Minimaal 3 versnellingen, maximaal 11 (teveel versnellingen is voor mij overbodig)
  • Naafdynamo die zowel het voorlicht als achterlicht aanstuurt
  • Geen geïntegreerde verlichting; losse verlichting is makkelijker zelf te vervangen
  • Standaard voorzien van een ringslot, of de mogelijkheid om dit zelf te installeren
  • Geen terugtraprem
  • Qua aandrijving zou riem de voorkeur hebben, maar als dat niet past met de overige eisen, dan is ketting ook geen probleem.
De Gazelle Esprit Belt 2024 komt een beetje in de buurt, maar het voorlicht is wel semi-geïntegreerd, wat me niet aanstaat. Tevens weet ik niet hoe degelijk dit frame/model is.

De Kalkhoff Image Lite 2022 lijkt ook wel oké, maar de bagagedrager achter is enkel bij de as bevestigd, wat me niet heel stevig lijkt. Ook kan ik zo 1-2-3 niet meer één vinden in mijn maat.

De Batavus Dinsdag Sport 8 ziet er goed uit, maar ook hier zit de bagagedrager alleen vast bij de achteras...

Hebben jullie misschien wat modellen waar ik naar kan kijken? En hoe zit het met de bagagedrager; is het terecht om te denken dat het te zwak is met een Monkey Mee + rugzak als de bagagedrager alleen bij de achteras is gemonteerd?

Thanks!

Edit: oh, en voor de duidelijkheid, ik zoek een normale fiets, geen e-bike :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 1790844 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:15:
Hallo Tweakers,

Mijn Giant Metro CS3 heeft na ~12 jaar dermate veel kuren dat het tijd is voor een nieuwe fiets. De nieuwe fiets zal vooral gebruikt worden voor woon-werk (15km enkele reis) en boodschappen halen. Qua eigenschappen zoek ik het volgende:
  • Prijs rond de € 1000,-
  • Vrij snel te leveren (of lokaal op te halen), gezien ik nu geen back-up fiets heb
  • Dezelfde degelijkheid als mijn Giant Metro CS3; ik zou er graag ~10 jaar mee op pad kunnen
  • Herenframe
  • Framemaat die geschikt is voor iemand van ~193cm (dit zal ergens rond framemaat 59-61 zitten)
  • City/trekking model (mag enigszins een sportieve houding hebben)
  • Geen verende voorvork
  • Geen verende zadelpen
  • Stevige pakjedrager waar een Monkey Mee op gemonteerd kan worden voor de rugzak
  • Minimaal 3 versnellingen, maximaal 11 (teveel versnellingen is voor mij overbodig)
  • Naafdynamo die zowel het voorlicht als achterlicht aanstuurt
  • Geen geïntegreerde verlichting; losse verlichting is makkelijker zelf te vervangen
  • Standaard voorzien van een ringslot, of de mogelijkheid om dit zelf te installeren
  • Geen terugtraprem
  • Qua aandrijving zou riem de voorkeur hebben, maar als dat niet past met de overige eisen, dan is ketting ook geen probleem.
De Gazelle Esprit Belt 2024 komt een beetje in de buurt, maar het voorlicht is wel semi-geïntegreerd, wat me niet aanstaat. Tevens weet ik niet hoe degelijk dit frame/model is.

De Kalkhoff Image Lite 2022 lijkt ook wel oké, maar de bagagedrager achter is enkel bij de as bevestigd, wat me niet heel stevig lijkt. Ook kan ik zo 1-2-3 niet meer één vinden in mijn maat.

De Batavus Dinsdag Sport 8 ziet er goed uit, maar ook hier zit de bagagedrager alleen vast bij de achteras...

Hebben jullie misschien wat modellen waar ik naar kan kijken? En hoe zit het met de bagagedrager; is het terecht om te denken dat het te zwak is met een Monkey Mee + rugzak als de bagagedrager alleen bij de achteras is gemonteerd?

Thanks!
Die baggagedragers zitten onder het spatbord ook nog verbonden met het frame.
Dat is zeker voldoende stevig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Die baggagedragers zitten onder het spatbord ook nog verbonden met het frame.
Dat is zeker voldoende stevig hoor.
Ah dat wist ik niet, goed om te weten. Bedankt voor de info! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:36

vrotogel

leest vooral mee

1099 euro nu: BSP Voyager Belt . CDX riem, Nexus 8 , geen vering, schijfremmen. Stevige stadsfiets. Verlichting niet geïntegreerd en op naafdynamo. Iets boven budget maar lijkt me een goede deal. Ik heb al een jaar of drie een damesmodel van deze fiets voor woon werk verkeer .
https://www.bsp-fietsen.n...our-fietsen/voyager-belt/

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vrotogel schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:40:
1099 euro nu: BSP Voyager Belt . CDX riem, Nexus 8 , geen vering, schijfremmen. Stevige stadsfiets. Verlichting niet geïntegreerd en op naafdynamo. Iets boven budget maar lijkt me een goede deal. Ik heb al een jaar of drie een damesmodel van deze fiets voor woon werk verkeer .
https://www.bsp-fietsen.n...our-fietsen/voyager-belt/
Deze is inderdaad wel iets aan de dure kant, maar heeft verder wel interessante specs. Zal eens kijken of deze ook ergens in de buurt is voor een proefrit (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Anoniem: 1790844 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Deze is inderdaad wel iets aan de dure kant, maar heeft verder wel interessante specs. Zal eens kijken of deze ook ergens in de buurt is voor een proefrit (y)
Duur is denk ik niet de goede term: boven gesteld budget lijkt me beter. De fiets was tot voor kort nog iets van 300 euro duurder (adviesprijs).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ididit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-12-2024

Alfine 11
Schijfremmen
Geen vering
Waarschijnlijk ben ik te laat voor jouw keuze, maar Velo de Ville heeft ook wat jij zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Ididit Inderdaad te laat, de Gaastra is reeds besteld maar desondanks bedankt voor de tip. Ik heb even door de configurator geklikt en mijn wensenlijstje kon helemaal worden afgevinkt!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe fiets, maar twijfel over een paar dingen. Gebruik: woon-werk (5km enkele reis), komende 3 jaar nog zitje achterop voor zoontje van 5jr, staat in overdekte schuur (ongeisoleerd). Denk aan een max van €1000, aangezien ik m ook regelmatig in de stad wil gebruiken en stallen.

Wensen:
- niet te zwaar, voor als ik straks geen zitje meer achterop heb
- degelijk, moet tegen stootje kunnen
- naafverlichting
- geen (goedkope) vering
- beetje sportieve zit mag, geen must
- versnellingen liefst soepel en weinig onderhoud
- schijfremmen

Dan kom ik op fietsen met derailleur of shimano 8-11sp. En ketting mag, maar met derailleur kan dit roesten buiten swinters, belt kan ook.

Een paar fietsen die ik heb gezien bij webshops of dit forum:
- cortina mozzo belt 2022 (shimano 8sp)
- BSP Voyager belt
- batavus finez excl 2023

Of toch 7sp:
- batavus dinsdag exclusive 2023 (7sp)
- batavus mambo 2023

Twijfel vooral over versnelling en ketting. Hoeveel minder is nexus 7? En is derailleur handig op een stadfiets? Wat zijn ervaringen met belt qua onderhoud en licht trappen?

Heeft iemand tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Zelf zou ik geen Nexus 7 meer aanschaffen. Ik vind de Nexus 8 veel prettiger (en dus lichter) fietsen. Een riem fietst prima en licht maar ook een ketting is prima. Onderhoud heb je nauwelijks met een riem, naafversnelling en hydraulische schijfremmen. Derailleur / ketting combinatie heeft wel degelijk aandacht nodig , anders roest en vuil in het systeem met weerstand en slechte werking tot gevolg. Voor in de stad vind ik een naafversnelling makkelijker , ook al omdat je ook stilstaand kunt schakelen. Met een budget van 1000 euro is er niet heel veel keuze als je riem / nexus 8 en schijfremmen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

tvdo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:20:
Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe fiets, maar twijfel over een paar dingen. Gebruik: woon-werk (5km enkele reis), komende 3 jaar nog zitje achterop voor zoontje van 5jr, staat in overdekte schuur (ongeisoleerd). Denk aan een max van €1000, aangezien ik m ook regelmatig in de stad wil gebruiken en stallen.

Wensen:
- niet te zwaar, voor als ik straks geen zitje meer achterop heb
- degelijk, moet tegen stootje kunnen
- naafverlichting
- geen (goedkope) vering
- beetje sportieve zit mag, geen must
- versnellingen liefst soepel en weinig onderhoud
- schijfremmen

Dan kom ik op fietsen met derailleur of shimano 8-11sp. En ketting mag, maar met derailleur kan dit roesten buiten swinters, belt kan ook.

Een paar fietsen die ik heb gezien bij webshops of dit forum:
- cortina mozzo belt 2022 (shimano 8sp)
- BSP Voyager belt
- batavus finez excl 2023

Of toch 7sp:
- batavus dinsdag exclusive 2023 (7sp)
- batavus mambo 2023

Twijfel vooral over versnelling en ketting. Hoeveel minder is nexus 7? En is derailleur handig op een stadfiets? Wat zijn ervaringen met belt qua onderhoud en licht trappen?

Zeker geen 7sp nemen, de 5sw versnelling van de 8sp is een 1 op 1 overbrenging dat fietst zo lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

tvdo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:20:
Derailleur is fijn op een sportieve fiets en als je de tijd hebt het te onderhouden in de winter.
Zelf zou ik met jouw wensen een derailleur vermijden.
Op een relatief zware fiets zonder echt sportieve zithouding met een kinderzitje zou ik verder ook niet te kritisch zijn op de naaf met bijbehorende aandrijving. De grootste winst die je kunt maken qua licht trappen is zithouding, banden en dat kinderzitje eraf. De naaf is gerommel in de marge. Mijn stadsfiets heeft een Nexus 7 met een ketting(kast) en dat is denk ik voor jouw gebruik prima. Die stadsfiets gebruik ik ook in de winter en tot 10 kilometer. Een ketting met kettingkast is prima en zie een snaar/belt als een duurder maar onderhoudsvrijere variant daarvan.
Ik ben het wel eens met de andere(n) hier dat op een echt sportieve fiets de Nexus 8 / 11 prettiger is, maar met een budget van 1000 euro zou dat voor mij nooit een dealbreaker zijn.
Je zult denk ik een compromis moeten maken en kiezen tussen een stadsfiets en een sportieve fiets.
Met jouw budget zou ik zelf eerder neigen naar een stadsfiets zoals de Batavus dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
DaWaN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Derailleur is fijn op een sportieve fiets en als je de tijd hebt het te onderhouden in de winter.
Zelf zou ik met jouw wensen een derailleur vermijden.
Op een relatief zware fiets zonder echt sportieve zithouding met een kinderzitje zou ik verder ook niet te kritisch zijn op de naaf met bijbehorende aandrijving. De grootste winst die je kunt maken qua licht trappen is zithouding, banden en dat kinderzitje eraf. De naaf is gerommel in de marge. Mijn stadsfiets heeft een Nexus 7 met een ketting(kast) en dat is denk ik voor jouw gebruik prima. Die stadsfiets gebruik ik ook in de winter en tot 10 kilometer. Een ketting met kettingkast is prima en zie een snaar/belt als een duurder maar onderhoudsvrijere variant daarvan.
Ik ben het wel eens met de andere(n) hier dat op een echt sportieve fiets de Nexus 8 / 11 prettiger is, maar met een budget van 1000 euro zou dat voor mij nooit een dealbreaker zijn.

[...]

Je zult denk ik een compromis moeten maken en kiezen tussen een stadsfiets en een sportieve fiets.
Met jouw budget zou ik zelf eerder neigen naar een stadsfiets zoals de Batavus dinsdag.
Bedankt voor jullie advies! Mijn budget is met name bepaald door gevoel (heb fietsregeling op werk). Maar krijg ik iets veel beters als ik €1200 uitgeef? Voor mijn gevoel kan ik zo doorgaan ;)
Wil vooral iets degelijks, wat lekker rijdt en dan denk ik dat ik idd uitkom op een batavus/gazelle stadsfiets, zonder veel extra’s. Of voor €1000 een mozzo belt 2022 maar twijfel beetje over de robuustheid daarvan.
Morgen eens in de fietszaak kijken en testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:47
Weet iemand of de Trek District 3 en 4 en bij Cube de Travel Pro en Exc in 2024/binnenkort wijzigen? Of plakt men er wederom slechts een jaartal op? (al wijzigt Cube de lakkleur weleens)
Op de Trek-homepage staan de nieuwe fietsen maar geen sprake van een nieuwe District.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
neb0 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:05:
Weet iemand of de Trek District 3 en 4 en bij Cube de Travel Pro en Exc in 2024/binnenkort wijzigen? Of plakt men er wederom slechts een jaartal op? (al wijzigt Cube de lakkleur weleens)
Op de Trek-homepage staan de nieuwe fietsen maar geen sprake van een nieuwe District.

Bedankt!
Wees eerlijk, wat betekent dat bij een fiets?
Als er nu echt een andere motor of een grotere batterij in zit is er een verschil, maar voor de rest zijn het dikwijls een paar andere kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:47
@Tommie12 Klopt, vaak zijn het marginale wijzigingen. Dat gaf ik zelf al aan en was de vraag ook niet. Eens in de zoveel jaar verandert men het frame bijv. en accessoires.

[ Voor 23% gewijzigd door neb0 op 16-01-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12
Afgelopen 10 jaar op een Stevens Randonneur gefietst, fijne fiets, maar ondertussen aardig "versleten"..
Het betreft nog een derailleur montage (3x10) maar het onderhoud in de herfst/winter/voorjaar met vieze/natte wegen ben ik aardig klaar mee..

De keuze is gevallen op een fiets met riem, en dan ook het liefst een wat sportiever model.

Nu een shortlist met de volgende fietsen

- Stevens Super Flight
Voordelen: zelfde geometrie als mijn huidige fiets, betere onderdelen dan mijn huidige fiets..
nadelen: geen kabel integratie.

- Koga F3 8.0
Voordelen, alle kabels geintegreerd, verlichting geintegreerd, betere onderdelen dan mijn huidige fiets.
nadelen: minder sportief (al zal dat met een kleiner frame en stuurafstelling wel gecompenseerd kunnen worden).

Verder qua afmontage zijn ze identiek, prijs ook..

Eisen die ik stel: geen e-bike, sportief, deugdelijk (moet gewoon betrouwbaar zijn), makkelijk te onderhouden..

Beide fietsen voldoen naar mijn idee wel..
Maar ik zoek eigenlijk nog een 3e optie..
Iemand nog op of aanmerkingen op bovenstaande fietsen, of nog een suggestie voor een vergelijkbaar model?

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 19-01-2024 13:33 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Als je huidige geometrie goed bevalt zou ik de Stevens nemen. Die niet- geïntegreerde kabels zijn, mijns inziens, juist een pluspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Aziraphale schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:39:
Als je huidige geometrie goed bevalt zou ik de Stevens nemen. Die niet- geïntegreerde kabels zijn, mijns inziens, juist een pluspunt.
Als het gaat om onderhoud dan is het zeker een plus punt, maar optisch vind ik het mooier wanneer alles mooi geintegreerd is..

De remmen zijn hydraulisch, hier heb je qua kabel bijna geen onderhoud aan, en als ze intern zijn zullen ze ook niet gauw beschadigen of verslijten (aanname).

Ik heb geen ervaring met de versnellingskabel (Alfine 11) of die veel onderhoud nodig heeft of gevoelig is voor een breuk?

Verder zie ik eigenlijk geen problemen, een beetje onderhoud of een avondje sleutelen vind ik geen probleem. Ben best handig, doe namelijk al het onderhoud aan mijn racefiets al zelf en alle overige fietsen van het gezin.

Ik wil voornamelijk af van het dagelijkse onderhoud, afgelopen maanden moest ik soms wel 3x per week mijn ketting smeren etc.zand/blubber/zout etc. hakt er wel in op een derailleur systeem.

Met een riem hoef ik het alleen maar schoon te houden. Dat scheelt al enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@verstappen33 Als je handig genoeg bent dan is een interne kabel trekken inderdaad geen punt. En die Alfine 11 kabels houden het lang uit, dus dat is ook geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

verstappen33 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Ik heb geen ervaring met de versnellingskabel (Alfine 11) of die veel onderhoud nodig heeft of gevoelig is voor een breuk?
De versnellingskabel van mijn Nexus 8 hield het zo'n 40.000km uit en ik schakel vrij vaak.
Ik zou er niet te veel zorgen om maken.

Wat betreft fietsen zit de Cube Travel SLX volgens mij ook in hetzelfde segment, ik weet alleen niet of het 2024 model al leverbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 02:01
@verstappen33 Ik heb de Stevens Super Flight. Zelfde overwegingen, maar de zit gaf voor mij de doorslag. Tenslotte moet het fietsen prettig zijn, hoe de kabels zitten vond ik minder belangrijk. Alhoewel ik de dunne draadjes ook wel een beetje fragiel/goedkoop vind ogen.

Wat naderhand ook nog een mooie plus bleek: de Racktime bagagedrager. Heb nu een fietstas op mijn bagagedrager die er eenvoudig op en af te schuiven is. Dat is toch wel ideaal gebleken. Afhankelijk van je gebruik kan dat nog een plusje zijn.

Oh, en mocht je hem bestellen bij 12gobiking (of welke winkel dan ook met onnodige reclame-meuk), vraag explicit of ze geen sticker op het spatbord willen plakken (of waar dan ook). Wat een afschuwelijk oranje sticker zat er op en ik heb het er niet af gekregen zonder wat verkleuring. Dat deed en doet echt afbreuk aan de fiets.

Zomaar twee centen, succes met je keuze :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
-MD- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:38:
@verstappen33 Ik heb de Stevens Super Flight. Zelfde overwegingen, maar de zit gaf voor mij de doorslag. Tenslotte moet het fietsen prettig zijn, hoe de kabels zitten vond ik minder belangrijk. Alhoewel ik de dunne draadjes ook wel een beetje fragiel/goedkoop vind ogen.

Wat naderhand ook nog een mooie plus bleek: de Racktime bagagedrager. Heb nu een fietstas op mijn bagagedrager die er eenvoudig op en af te schuiven is. Dat is toch wel ideaal gebleken. Afhankelijk van je gebruik kan dat nog een plusje zijn.

Oh, en mocht je hem bestellen bij 12gobiking (of welke winkel dan ook met onnodige reclame-meuk), vraag explicit of ze geen sticker op het spatbord willen plakken (of waar dan ook). Wat een afschuwelijk oranje sticker zat er op en ik heb het er niet af gekregen zonder wat verkleuring. Dat deed en doet echt afbreuk aan de fiets.

Zomaar twee centen, succes met je keuze :).
De Stevens fietst idd lekker, kabels waren op de randonneur ook al fragiel, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad..
na 7-8 jaar heb ik de achter remkabel (interne deel) en de achter derailleur kabel vervangen omdat die te stroef ging.

De bagagedrager maakt mij niets uit, ik heb altijd een rugtas om en gebruik de bagagedrager amper, hooguit een keer een doosje onder de snelbinders ofzo als ik lang een pakketpunt moet.

Binnenkort eens een proefrit maken op de Koga, benieuwd hoe deze fietst t.o.v. mijn huidige.
Ik verwacht dat de Super Flight hetzelfde zal zijn als mijn Randonneur (behalve de afmontage), dus daar zal ik snel uit zijn met een proefritje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik heb al enkele jaren de koga F3 4.0 met de alfine 8 ipv de 11. Daar rij ik dagelijks mee door weer en wind en het onderhoud is nihil. Het enige wat ik echt heb moeten vervangen waren de banden. Die waren vrij snel versleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
verstappen33 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:31:
Afgelopen 10 jaar op een Stevens Randonneur gefietst, fijne fiets, maar ondertussen aardig "versleten"..
Het betreft nog een derailleur montage (3x10) maar het onderhoud in de herfst/winter/voorjaar met vieze/natte wegen ben ik aardig klaar mee..

De keuze is gevallen op een fiets met riem, en dan ook het liefst een wat sportiever model.

Nu een shortlist met de volgende fietsen

- Stevens Super Flight
Voordelen: zelfde geometrie als mijn huidige fiets, betere onderdelen dan mijn huidige fiets..
nadelen: geen kabel integratie.

- Koga F3 8.0
Voordelen, alle kabels geintegreerd, verlichting geintegreerd, betere onderdelen dan mijn huidige fiets.
nadelen: minder sportief (al zal dat met een kleiner frame en stuurafstelling wel gecompenseerd kunnen worden).

Verder qua afmontage zijn ze identiek, prijs ook..

Eisen die ik stel: geen e-bike, sportief, deugdelijk (moet gewoon betrouwbaar zijn), makkelijk te onderhouden..

Beide fietsen voldoen naar mijn idee wel..
Maar ik zoek eigenlijk nog een 3e optie..
Iemand nog op of aanmerkingen op bovenstaande fietsen, of nog een suggestie voor een vergelijkbaar model?
Kijk eens naar Velo de Ville. Alles is te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 17:50

Nox

Noxiuz

Ik ben op zoek naar een fiets met riem, bij voorkeur gates cdx (heb er al een op de mtb en onverwoestbaar). Liefst titanium met pinion maar voor de stadsfiets is dat nét over de top denk ik :+

Onderhoud doe ik liefst nagenoeg niet. Remblokjes vervangen gaat nog wel, riem op spanning zetten ook maar de rest gaat ie voor naar de fietsenmaker. Nadeel: de fietsenmaker in het dorp heeft tot 2 keer toe met nalatig onderhoud zwaargewond kunnen maken (steekas van de mtb vér over moment vastgedraaid dus die brak op het parcour en de remblokken na een servicebeurt waarbij ik vroeg met name de naafversnelling aandacht te geven, niet vast gezet. Die kwamen dus na 5km los voor en achter).

Nu heb ik goede ervaringen met een fietsenwinkel waar ik de racefiets vandaan heb in Wormerveer (Piet de Wit) en die verkoopt zo te zien Koga (en canondale en specialized maar daar zal ik niks vinden denk ik).

De Koga F3 8.0 lijkt mij wel wat maar is zo'n 700 euro over budget (2200 euro, budget 1500). Weet iemand een andere goede fietsenwinkel in Castricum/Alkmaar en omgeving? Ik vind een goede fietsenwinkel fijn, dus dat is wel een eis. Broekhuis in Limmen valt dus om eerdergenoemde reden af.

Eisen:
Belt, voorkeur CDX
Naafversnelling (8 tot 14 versnellingen, 5 is te weinig)
Goede stevige fietsendrager waar een paar knappe fietstassen aan kunnen.
Semi-sportieve zit, bij voorkeur met een snel verstelbare stuurpen.
Goede ingebouwde verlichting met naafdynamo
Schijfremmen, hydraulisch
Geintegreerd slot
Last but not least: moet een beetje degelijk zijn, liefst een gerenommeerd merk en onderdelen die lang voorradig zijn.
Aluminium fiets voor het gewicht.

Geintegreerde kabels is een pre maar niet een vereiste. Het is mooi en het onderhoud doe ik niet zelf dus ik heb er geen last van :P

Verende voorvork, zadelpen whatever wil ik allemaal niet want het is extra onderhoud, ik ben wel wat gewend. Of het moet volledig onderhoudsvrij zijn.

Budget: 1500 euro, al zou - mits de koga f3 8.0 natuurlijk value for money zijn - dit meer kunnen worden. Ik wil niet de goedkoopste fiets maar bang for buck en er gewoon weer 10+ jaar mee doen. Mijn huidige cube is 20 jaar oud + wat daarvoor nog op marktplaats ermee gebeurd is. Maar het ding is 2 maten te groot (wist ik vroeger niet dat je fietsen in maten had) en de sleutel is er van kwijt. Dus ik zoek een nieuw setje sleutels met een fiets eraan :+

Ik ga hem gebruiken voor boodschappen (goed, dat is 500 meter fietsen, maar soms ook een dorp of wat verderop) en wat andere relatief korte ritjes tot 5-8km maar af en toe verder moet ook kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 22-01-2024 12:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-04 18:27
^ Ik heb min of meer hetzelfde wensenlijstje en budget, dus ik volg dit even. :)

De Koga F3 valt dan overigens al af omdat elke versie op de 3.0 en 7.0 na een geveerde voorvork heeft (en een schijnbaar vrij beruchte), en die twee versies hebben dan weer een derailleur. Dus dat schiet niet op.

Kijk je iets verder naar bijvoorbeeld de Supermetro, dan lijkt het in eerste instantie beter aan te sluiten, tot je beseft dat de stuurpen vaststaat in een naar eigen zeggen 'extra sportieve' stand, en dat iemand het wel een leuk idee vond om het achterlicht vlak onder het zadel te stoppen. Erg handig als je een langere jas draagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:29
SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:44:
^ Ik heb min of meer hetzelfde wensenlijstje en budget, dus ik volg dit even. :)

De Koga F3 valt dan overigens al af omdat elke versie op de 3.0 en 7.0 na een geveerde voorvork heeft (en een schijnbaar vrij beruchte), en die twee versies hebben dan weer een derailleur. Dus dat schiet niet op.
Geen idee hoeveel versies er inmiddels zijn geweest van die voorvork maar ik heb met de mijne (F3 6.0 2022) geen enkel probleem. Modeljaar 2024 heeft weer een nieuwe versie, je mag toch hopen dat de kinderziektes die de eerste versie berucht maakte er nu wel uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Nou ja, inmiddels wordt er bij de filters o.a. een Feathershock 2.0 genoemd, maar wat dat precies betekent voor de te verwachten levensduur weet ik niet. En vreemd genoeg valt alleen de F3 2.0 eronder. Dus of het is heel nieuw en de 2.0 heeft vroeger dan de rest zijn '24 update gehad, of iemand heeft een invoerfout gemaakt.

Als ik dit korte draadje moet geloven was het in 2021 nog steeds een probleemgeval, al zal dat niet om fietsen uit '21 zijn gegaan mag ik aannemen.

Het lijkt ook een beetje inherent te zijn aan het principe van vering via langs elkaar glijdende metalen plaatjes in het balhoofd (in die zin moet het technisch gezien geen voorvorkvering zijn ;)). Die plaatjes slijten gewoon snel weg waarna je speling hebt. Buiten veel betere smering om weet ik niet hoe je dat zou moeten voorkomen, al moet ik wel bekennen dat ik nog net een band kan plakken dus hey. :+

Vering in de vorkpoten is denk ik wat minder gevoelig, sowieso makkelijker bij te komen, maar het ziet er minder subtiel uit. Hoewel ik zo'n rubberen trekzak om m'n balhoofd eigenlijk ook niks vindt.
Tommie12 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Kijk eens naar Velo de Ville. Alles is te configureren.
Ziet er tof uit! Alleen... het nadeel van zo'n configureerbare fiets (denk ook aan Achille of Brik) is wel dat je dan niet op voorhand kunt proefrijden op model x, maat y, tenzij er ergens toevallig een tweedehands in de buurt staat. Dus ik durf het niet zo goed aan, stel dat je net de verkeerde maat pakt. :/

Dat probleem heb je hier sowieso al vrij snel met de wat minder grote Duitse merken, ook zonder configurator. Als ik een Schindelhauer wil proberen moet ik naar Den Haag geloof ik. Kan, maar 110 km om een fiets te proberen is wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:07:
Nou ja, inmiddels wordt er bij de filters o.a. een Feathershock 2.0 genoemd, maar wat dat precies betekent voor de te verwachten levensduur weet ik niet. En vreemd genoeg valt alleen de F3 2.0 eronder. Dus of het is heel nieuw en de 2.0 heeft vroeger dan de rest zijn '24 update gehad, of iemand heeft een invoerfout gemaakt.

Als ik dit korte draadje moet geloven was het in 2021 nog steeds een probleemgeval, al zal dat niet om fietsen uit '21 zijn gegaan mag ik aannemen.

Het lijkt ook een beetje inherent te zijn aan het principe van vering via langs elkaar glijdende metalen plaatjes in het balhoofd (in die zin moet het technisch gezien geen voorvorkvering zijn ;)). Die plaatjes slijten gewoon snel weg waarna je speling hebt. Buiten veel betere smering om weet ik niet hoe je dat zou moeten voorkomen, al moet ik wel bekennen dat ik nog net een band kan plakken dus hey. :+

Vering in de vorkpoten is denk ik wat minder gevoelig, sowieso makkelijker bij te komen, maar het ziet er minder subtiel uit. Hoewel ik zo'n rubberen trekzak om m'n balhoofd eigenlijk ook niks vindt.

[...]

Ziet er tof uit! Alleen... het nadeel van zo'n configureerbare fiets (denk ook aan Achille of Brik) is wel dat je dan niet op voorhand kunt proefrijden op model x, maat y, tenzij er ergens toevallig een tweedehands in de buurt staat. Dus ik durf het niet zo goed aan, stel dat je net de verkeerde maat pakt. :/

Dat probleem heb je hier sowieso al vrij snel met de wat minder grote Duitse merken, ook zonder configurator. Als ik een Schindelhauer wil proberen moet ik naar Den Haag geloof ik. Kan, maar 110 km om een fiets te proberen is wat veel.
De FM die Velo de Ville verkopen hebben normaal een meetsysteem.
De dealer hier in de buurt verkoopt ook Santos, en heeft zo’n volledig instelbaar model. Rijden kan niet, maar je kan er wel op zitten en alles wijzigen.
Nu.. een zadel kan versteld worden, en mits wat hulpstukken kan een stuur ook vooruit en achteruit.
Ga gewoon eens praten en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
'Mkay. (y) Zo te zien valt het qua VdV verkooppunten in Nederland waar je in elk geval kunt proefzitten inderdaad nog mee, ik heb er zo al twee binnen een halfuur rijden.

Uiteraard hoop je dan dat er ook nog een onwijzigbaar demomodel is om even op te fietsen, want comfortabel stilstaan is leuk maar vertelt het hele verhaal niet. Het is dan geen ramp als de stuurpen of naaf (ofzo) net even afwijkt van degene die je zelf op het oog hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door SunsetSundae op 23-01-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@SunsetSundae
Zeg gewoon dat je nog op zoek bent, en nog heel veel twijfels hebt. Durf ook te zeggen dat je niet wil beslissen op het eerste bezoekje.
Als die FM redelijk is, dan kan die daar wel mee om, en jij kan ook buiten lopen als je te veel twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
CDX gaat je voor dat geld niet lukken en VdV biedt ook alleen CDN aan (en oerlelijke fietsen, maar dat is persoonlijk). Voor het type fiets en het budget dat jullie beschikbaar hebben gaat dat gewoon niet lukken.

Wat mogelijk nog het dichtst in de buurt gaat komen is de Jan Janssen Zero CO2, die komt met CDX en Alfine 11 op 2017€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Ik denk dat als je de laatste pagina' s doorleest prima een beeld kunt vormen van wat er te koop is. BSP is denk ik de enige fiets die je een CDX riem biedt voor rond de 1100 euro. De rest volgt op grote afstand. Je kunt ook eerst je CDN verslijten en dan vervangen door een CDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Aziraphale schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:53:
CDX gaat je voor dat geld niet lukken en VdV biedt ook alleen CDN aan (en oerlelijke fietsen, maar dat is persoonlijk). Voor het type fiets en het budget dat jullie beschikbaar hebben gaat dat gewoon niet lukken.

Wat mogelijk nog het dichtst in de buurt gaat komen is de Jan Janssen Zero CO2, die komt met CDX en Alfine 11 op 2017€.
Waar je bij Jan Janssen dan wel moet rekenen op lange levertijden en een afwerking waar ik nou niet bepaald blij van wordt. Qua rijden vind ik het frame van mijn vriendin haar Zero CO2 geweldig, veel beter dan de Koga F3, maar de afwerking en lak is echt beneden pijl. Naar het schijnt zijn ze overgegaan van lakken naar poedercoaten, maar dat proces hebben ze blijkbaar nog niet onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Duclaasie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Waar je bij Jan Janssen dan wel moet rekenen op lange levertijden en een afwerking waar ik nou niet bepaald blij van wordt. Qua rijden vind ik het frame van mijn vriendin haar Zero CO2 geweldig, veel beter dan de Koga F3, maar de afwerking en lak is echt beneden pijl. Naar het schijnt zijn ze overgegaan van lakken naar poedercoaten, maar dat proces hebben ze blijkbaar nog niet onder controle.
Levertijd valt voor deze wel mee en afwerking en lak zal niet hetzelfde zijn als bij Koga, maar JJ zit prijstechnisch ook lager. En Koga geeft niet voor niets een hele goede garantie op frames en lakwerk. Maar het rijplezier van de fiets is uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunsetSundae
Aziraphale schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:53:
Ehhh, ik zie gewoon een mogelijkheid voor CDX in de configurator, in elk geval w.b. de riem zelf? :/ Kost €100 bovenop de optie CDN.

Als ik daar een A200 samenstel met Nexus 8, CDX, starre voorvork en zadelpen, HS33 velgremmen, een frameslot (geen idee wat precies) en verder alles standaard blijf ik nog keurig binnen die €1500.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7rFDh8F.png

Een optie voor schijfremmen was er niet, ook niet bij een Alfine naaf, maar Magura's zijn wat mij betreft ook dikke prima.
Ik bedoel, ik kom momenteel met stokoude rollerbrakes nog goed tot stilstand en hoef echt niet in de regen de Mont Ventoux af. Eigenlijk onzinnig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ah, die had ik niet gezien, ik zag alleen de CDN. Maar ik zou wel willen weten of het alleen om de riem gaat of niet. Alleen de riem heb je namelijk niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Da's inderdaad het navragen waard. Net als dat slot, dat heeft niet eens een foto.

Al weet ik wél uit eigen onderzoek dat het voor het voorste tandwiel eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt of het een CDN of CDX is, daar staan relatief weinig krachten op. Het achterste krijgt het leeuwendeel te verduren, maar die is voor zover mij bekend tegenwoordig ook bij CDN niet meer van kunststof. Ging dus te vaak verkeerd (in dat opzicht hulde aan Gates dat ze niet gewoon hun schouders hebben opgehaald).
vrotogel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:58:
Ik denk dat als je de laatste pagina' s doorleest prima een beeld kunt vormen van wat er te koop is. BSP is denk ik de enige fiets die je een CDX riem biedt voor rond de 1100 euro. De rest volgt op grote afstand. Je kunt ook eerst je CDN verslijten en dan vervangen door een CDX.
Opvallend ja. Maar alle waar is naar z'n geld: als jij een fiets met Nexus 8, CDX en schijfremmen kunt bouwen voor honderden euro's minder dan de dichtstbijzijnde concurrent, dan ben je Sinterklaas of er moet haast wel ergens anders bespaard zijn.

De stijfheid / roestbestendigheid van het frame (mogelijk prijsdrukkend staal i.v.p. alu; het ding weegt 19 kg), precies iets dat mooi niet in de specs hoeft, of de nauwkeurigheid van de montage. Zoiets zou me weinig verbazen. VSF is bij trekkingfietsen zo'n voorbeeld van veel krijgen voor weinig, maar dat het in ruil daarvoor schijnbaar wat slordig in mekaar zit. Al is dat vooral een probleem voor de fietsenmaker die voor de aflevering nog een poosje aan de slag kan.

Hoe dan ook zie ik de Voyager Belt niet voor €1100 staan, afgezien van een uitloopmodel van 2022 in één maat. De adviesprijs bij BSP is €1399 en dat klinkt al realistischer.

[ Voor 72% gewijzigd door SunsetSundae op 23-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Klopt, maar wel met een of ander raar draadje in het midden wat op mij toch minder degelijk over komt. Maar je kunt als het versleten is natuurlijk eenvoudig upgraden naar CDC of CDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Daarom. Maar misschien toch wel leuk om het op voorhand te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-04 09:52
SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:07:
Deze filter haalt er enkel de F3 2.0 uit. Maar ga je naar de spec sheets bij de overige modellen zie je evengoed die Feathershock 2.0 staan ("KOGA alloy Feathershock 2.0 - 30mm travel with integrated steering limiter"). Met uitzondering van de 5.0.

Op de modellen 2022/2023 lijkt die feathershock een kleine update te hebben gekregen. De buitenkant ziet er (op foto) iets moderner/strakker uit. Of het echt een upgrade is weet ik zo niet direct. Koga pakt er alvast niet met uit.
Maar ik hoop wel dat de onderdelen uitwisselbaar blijven zodat de voorvorken van de iets oudere Koga's nog steeds hersteld kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Ehhh, ik zie gewoon een mogelijkheid voor CDX in de configurator, in elk geval w.b. de riem zelf? :/ Kost €100 bovenop de optie CDN.

Als ik daar een A200 samenstel met Nexus 8, CDX, starre voorvork en zadelpen, HS33 velgremmen, een frameslot (geen idee wat precies) en verder alles standaard blijf ik nog keurig binnen die €1500.

[Afbeelding]

Een optie voor schijfremmen was er niet, ook niet bij een Alfine naaf, maar Magura's zijn wat mij betreft ook dikke prima.
Ik bedoel, ik kom momenteel met stokoude rollerbrakes nog goed tot stilstand en hoef echt niet in de regen de Mont Ventoux af. Eigenlijk onzinnig dus.
Als je schijfremmen wil moet je starten met de A400, en dan kom je waarschijnlijk iets boven de 1500€ uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Ah, goed gezien! Maar boeit me persoonlijk dus niet heel veel, misschien dat dat voor Nox anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
Hmm, het prijsverschil valt reuze mee omdat de A400 standaard al met schijfjes uit Shimano's budgetbak komt, dat scheelt weer een optie van €170 (of 140 voor HS11). Een verder identieke setup komt op €1539.

[ Voor 16% gewijzigd door SunsetSundae op 23-01-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:14:
Hmm, het prijsverschil valt reuze mee omdat de A400 standaard al met schijfjes uit Shimano's budgetbak komt, dat scheelt weer een optie van €170 (of 140 voor HS11). Een verder identieke setup komt op €1539.
En voor een gewone fiets zijn die standaard schijven prima hoor.
Ik heb die op mijn ebike, en heb daar echt niet over te klagen.
Remt prima, geen lawaai en is mooi doseerbaar zonder je lam te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

SunsetSundae schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:06:
Maar Magura's zijn wat mij betreft ook dikke prima.
Toch ben ik dat niet helemaal met jou eens.
Ja Magura's remmen prima, maar qua slijtage vind ik ze vrij vervelend.
Als je veel remt en veel in de regen fietst gaan die blokjes meestal maar zo'n 2000-3000 km mee.
Bij het achterwiel zit je altijd te klooien met die dingen en die blokjes zijn ook niet goedkoop.
Als laatste slijt je velg ook nog eens en dat was de voornaamste reden dat ik mijn vorige fiets eruit moest (velg gescheurd door slijtage).
Persoonlijk zou ik dus altijd voor schijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daarvoor hoef je je fiets toch niet weg te doen? Nieuw velgje erin spaken en klaar.

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste