Zit ik hier ook goed voor kinderfietsen?
Voor mijn zoon zijn we eruit, maar voor mijn dochter nog niet. Situatie is als volgt: ze is uit haar 16" Woom 3 gegroeid. Na de zomervakantie moet ze ook met de groep van school naar gym fietsen (1,5km, stelt niks voor) en dus is het noodzakelijk dat ze 2 tassen kwijt kan: schooltas haar rug en gymtas op bagagedrager of in een mandje.
Ook niet onbelangrijk: mijn vrouw heeft een Trek hybride fiets, ik ga mijn Cortina HPV stadsfiets inruilen voor ook een hybride (denk dat ik een hybride Trek of Koga ga nemen) en onze zoon van 11 krijgt een Cube Aim Race Allroad, ook een soort hybride, ook alvast met het oog op de middelbare school die op 9 km fietsen van huis zit.
Voor onze dochter zitten we een beetje in een lastig parket: alle MTB's vallen eigenlijk wel af, meeste vind ze ook niet mooi (kom ik nog op terug) en dus komen we uit bij een stadsfiets of iets vergelijkbaars.
Ze is zelf gek van een Volare Excellent 20" qua looks en duur is ie niet (300) maar het is wel een typisch zware fiets en de terugtraprem is irritant omdat ze ook met haar Woom gewend is haar trapper goed te kunnen zetten voor een stoplicht.
Zelf dacht ik aan een Woom Now 4/5 (zou nog moeten passen, ook lastig, uitlopend model), ja mooi is ie niet met name qua vorm maar de prijs (559) is erg goed voor wat je krijgt en de bagagedrager voorop zit op het frame ipv het stuur, wat echt geweldig is.
Wat belangrijk is, is dat het goede spatborden heeft, want haar Woom 3 heeft nu van die mtb spatbordjes en dan wordt je toch nat op de rug(tas) bij slecht weer of plassen.
Wat ook meespeelt: als wij dus allemaal een hele fijne hybride/mtb fiets hebben, incl. onze zoon, dan vinden we eigenlijk dat onze dochter niet met een stadsfiets aan kan komen zetten omdat ze dan achter zal blijven als we in het weekend erop uittrekken. We wonen binnenkort naast een groot natuurgebied met veel fietsroutes ipv de stad waar we nu wonen dus daar zullen we zeker veel gebruik van willen gaan maken.
Ik ben van mening dat uiterlijk ondergeschikt is aan functionaliteit en daarom wil ik eigenlijk de Woom 5 bestellen voor haar (ze is precies 125 cm, de ondergrens die ervoor aangegeven wordt), maar ik heb mijn dochter nog niet kunnen overtuigen. "Dan ga ik niet naar school fietsen" is tot nu de reactie als ik haar zeg dat ik die wil bestellen voor haar haha. Uiteindelijk zal ze wel moeten natuurlijk, maar toch vind ik dat op de loodzware stadsfietsjes die ik zelfs van Batavus van bedenkelijke kwaliteit vind (niet dat ze slecht zijn, maar gewoon duur en zwaar voor wat je krijgt) er niet al teveel te verkrijgen is. Frog Bikes zijn mtb's ook, Woom's normale fietsen ook soort van, Isla Bikes is gestopt, Cube/Merida/Cannondale zijn allemaal mtb's. Decathlon heb je nog en is goedkoop maar mijn zoon heeft daar slechte ervaringen mee.
Kortom: hebben jullie nog andere ideeën? Of moet ik me maar opmaken voor een boze dochter de komende weken als ik toch de Woom Now bestel?