Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 136 137 138 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Roos79 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:36:
@roffeltjes Nexus 5 is toch geen budget versnelling?
Deze is toch special voor e bikes gemaakt?
Klopt, maar niet direct voor speed pedelecs. Die hebben meer range nodig, en een hoog continu koppel.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53

KroeT

[...]

roffeltjes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:02:
@Stevie_ Ik zweer bij een ortlieb zadeltas maat L

Daar past een 110fm abus ketting makkelijk in en omdat het een rolsluiting is sloop je ook niet de rits
Bedoel je deze?
https://www.ortlieb.com/nl_nl/saddle-bag-two+F9424

Peace is not simply the absence of war.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 17:44
Roos79 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:36:
[...]

@roffeltjes Nexus 5 is toch geen budget versnelling?
Deze is toch special voor e bikes gemaakt?
Nexus serie is budget als je het in het gamma van Shimano ziet.

Zeker als je zoals deze poster vanaf XT komt is het een forse downgrade

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 20-01-2023 18:14]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
-DarkShadow- schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:11:
Ik zie dat veel berichten in de topic gaan over fietsen met "ongebruikelijke" onderdelen. Een Cortina met een Bafang of een Cortina motor. Een Cowboy of een ander hip Amsterdams merk met eigen onderdelen.

Het probleem met al deze fietsen is dat de levensduur afhankelijk is van de grillen van de fabrikant. Gaat buiten de garantie de motor, controller of batterij kapot? Dan moet de fabrikant, als die nog bestaat over 2 jaar, een nieuwe leveren. Niemand anders kan die leveren. Niemand kan het repareren.

De kans is behoorlijk groot dat na 4 jaar de accu niet meer werkt of zeer beperkt is in range. Niemand kan die repareren. Ja cellen kunnen vervangen worden, maar het BMS niet. Het BMS kan ook niet "gereset" worden, dus een swap van cellen is nutteloos. Over 4 jaar is je Cowboy of Cortina total loss.
Maar niemand verwacht toch dat een elektrische fiets met een accu langer dan 3 jaar mee gaat? Daarna is ie afgeschreven.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09

franssie

Save the albatross

@mv_ak Datzelfde geld voor een gazelle of welk merk dan ook, op standaard motoren na dan (al begin ik Bafeng daar ook onder te rekenen). Ondersteuning valt of staat, zeker met accu's, met support uit de fabrikant. En de meeste 'fabrikanten' zijn in handen van investeringsmaatschappijen die uit zijn op korte termijn (<5 jaar) rendement.
Echte A-merken bestaan niet meer in mobiliteit, dat zie je ook bij auto's. Dus ik ga zeker een 4k investeren in een e-bike waarvan ik niet weet of ie het over vier jaar nog doet. Die garantie is er niet.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 16:27
Hoezo denk je dat?
Ik zou niet weten waarom een e-bike niet gewoon 10 jaar mee kan gaan

• franssie

franssie

Save the albatross

Athome schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:58:
Hoezo denk je dat?
indien je het tegen mij had, natuurlijk kan dat wel. Er is echter geen zicht op garantie van de blijvende beschikbaarheid van onderdelen. Van een oude gazelle van 30 jaar oud (heb ik) kan ik alles met wat opzoeken nog vervangen. Bij een e-bike zijn er zoveel extra onderdelen die van elkaar afhankelijk zijn dat het lastig gaat worden, motor, controller/display, sensors, accu. BMS, Eén fout in die keten en je moet op zoek.

edit: zoek maar eens naar onderhoudshandleidingen van fietsen, die zijn voor mij lastig te vinden, je moet maar weten dat een 0008 error kan betekenen dat de motorkabel los is geschoten ...) en zijn geen diagnose standaarden zoals in de autowereld wel gebruikelijk (want EU verplichting, anders was die er ook niet) etc.
Het is nog een beetje een cowboy markt (pun intended).

[Voor 23% gewijzigd door franssie op 20-01-2023 19:15]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mv_ak
Athome schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:58:
Hoezo denk je dat?
Dat is het punt, 'vroeger' verwachtte je dat en was dat ook zo. "Nu" toch echt moeilijk om het kaf van het koren te scheiden met het veel bredere aanbod van merken die zich nog niet bewezen hebben. De accu is sowieso kwetsbaar en duur in de vervanging, in sommige gevallen tot 50% van de aanschafwaarde. Net zoals met smartphones, die zijn na 3-4 jaar ook wel op.

Het hoèft niet zo te zijn, en zou ook veel duurzamer zijn als 1 fabrikant het hele proces onder controle heeft en daarop garantie/service verleent. Vergelijk het met een automerk zoals Toyota die het aandurft 10 (!) jaar garantie te geven.

En ja, niet om Toyota nu op te hemelen, maar net vandaag de auto terug na een beurt waarbij iets kapot was voor 28,- wat de totale rekening voor kapotte onderdelen over de laatste 8 jaar op 28,- + 15,- = 43,- brengt bij een stand van 215.000 km. Was dat bij elektrische fietsen ook maar zo...

[Voor 15% gewijzigd door mv_ak op 20-01-2023 19:18]

• franssie

franssie

Save the albatross

mv_ak schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:13:
[...]

<>
Het hoèft niet zo te zijn, en zou ook veel duurzamer zijn als 1 fabrikant het hele proces onder controle heeft en daarop garantie/service verleent. Vergelijk het met een automerk zoals Toyota die het aandurft 10 (!) jaar garantie te geven.

<>
Dat is wel de reden dat mijn volgende auto waarschijnlijk een Toyota wordt, of een LightYear (want gaver maar met risico) . Als Toyota fietsen gaat aanbieden op die voorwaarde, koop ik er ook eentje.

• Athome
Bij auto's is het anders.
Ik heb een V60 Plugin-Hybrid uit 2013. 2 jaar garantie op de auto en 7 jaar op de accu. Toen al.
Dit kan relatief eenvoudig. Accu's in auto zijn volledig geconditioneerd. Dat betekent dat ze tijdens gebruik (laden en ontladen) zo goed mogelijk op de ideale temperatuur gehouden worden.
Bij de fiets is dit niet het geval. Dus de slijtage is hoger. Door de accu altijd bij kamertemperatuur te laden (na acclimatiseren). Beperk je de slijtage al een heel stuk. Daarmee verleng je dus de levensduur van je accu.

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-01 12:22
Naar aanleiding van een gesprekje vanmorgen met iemand met een Stella fiets, die aangaf dat de plaatselijke fietsenmaker geen onderhoud deed aan Stella fietsen toch gaan twijfelen en de fietsen maker een dorp verderop bezocht waar ik mijn vorige fiets ook had gekocht. Erg blij dat ik dat heb gedaan! Een mooie Gazelle Orange C7+ herenfiets gekocht met 400wH accu, de prijs inclusief inruil van m’n huidige fiets stond me erg aan, dus toen was ik overstag. M’n huidige Orange C7 (niet elektrisch) is ook altijd goed bevallen en dit voelde veel beter dan Stella. Ook fijn dat ze hem gelijk voor me rijklaar hebben gemaakt en ik er direct mee naar huis kon fietsen!

Het Nyon display had ik al liggen en heb ik er gelijk opgezet. Straks het op een paar kilometer na nieuwe intuvia display maar eens op marktplaats zetten.

Het is hier vaak voorbij gekomen: ga eerst is bij de lokale FM langs, dat heb ik in eerste instantie niet gedaan gezien de prijs van de Stella, maar blij dat ik dat toch heb gedaan! Ik kan iedereen dan ook hetzelfde aanraden!

Morgen komt de AGU fietstas binnen, en dan ga ik ongetwijfeld de auto veel vaker laten staan!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij gebrek aan gewone fietsen topic hoop ik hier wat wijzer te worden:

Ik heb een aantal maanden geleden toen mijn stadsfiets op instorten stond een nieuwe gekocht, de fiets die het meest aan mijn wensen voldeed had als enige nadeel de Shimano Altus 3x8 versnellingen. Dat werkt, maar ik ben er niet heel blij mee. Nu ben ik langs de fietsenmaker gegaan met de vraag of dit te upgraden is, na lang zoeken vertelde ze mij dat een simpele upgrade niet leverbaar was en de dure optie (echt alles nieuw) zo’n 600 euro ging kosten.

Nu vraag ik mij af of ik zelf wat bij elkaar kan Frankensteinen. Mijn voornaamste problemen zitten bij de goedkope shifters die ik heel ver in moet duwen en geen meerdere kliks in 1 beweging kan maken, en dat de alivio op m’n vorige stadsfiets een stuk soepeler en sneller schakelde.

Dus kan ik, er vanuitgaande dat 8 speed door het achterwiel wel vaststaat (is dat zo?) er het volgende opschroeven?:

Achterderailleur 8 speed compatibel:
https://www.rosebikes.nl/...0-achterderailleur-742613

Deze shifter heeft 9 versnellingen, niet ideaal, maar werkt het?:
https://www.rosebikes.nl/...=4229672&product_shape=42

Deze shifters zijn van een heel ander type, Claris, voor op de instap racefiets, maar wel 3x en 8x, kan dat?:
https://www.rosebikes.nl/...peed-road-shifter-2659025

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :)

[Voor 15% gewijzigd door jodeltje op 20-01-2023 23:02]

• roffeltjes
mv_ak schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Maar niemand verwacht toch dat een elektrische fiets met een accu langer dan 3 jaar mee gaat? Daarna is ie afgeschreven.
Uhm huh ?

Onze eerste ebikes gingen zes jaar mee, 50k elk. Ze waren eigenlijk vooral mechanisch op (voorvork was lam, wielen moesten voor de zoveelste keer worden vervangen etc.). Dat waren nog ION fietsen met NIMH accus (leuke naamgeving van slimme jongens). En ze zijn daarna opgeknapt en weet verkocht, ik heb ze jaren zien rondrijden in de buurt . Ze hebben alle drie de 10 jaar gehaald, al zullen de laatste jaren minder intensief zijn geweest dan bij ons.

Mijn vrouw zit met haar Razer alweer de wereld rond met haar eerste accu op 7 jaar (laatste jaar met een tweede accu ernaast, maar niet vanwege de actieradius). Mijn Razer met originele accu zit op een zelfde kilometrage en rijdt ook op de eerste accu bij mijn broer. Die fietsen gaan nog jaren mee.

Het is echt redelijk bizar dat mensen denken dat een ebike na 3 jaar is afgeschreven, zeker omdat de meeste mensen niet bij benadering zoveel fietsen. En qua onderdelen is van de Yamaha nog alles te krijgen en als ik zo rondkijk is dat bij Bosch nog beter.

Veel van de weggooi cultuur zit hem niet in slechtere producten, maar door consumenten die iets nieuws willen (imho).

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2023 17:19]

• roffeltjes
@jodeltje
Antwoord van je fm is onzin. Ga eens rondvragen op het wereldfietsers forum of op het forum van de Fietsersbond.

Shifter, achterderailleur en wellicht een nieuwe naaf en kransjes (die naaf betwijfel ik, maar wellicht dat de cassette te smal is) is geen 600 euro.

Maar wat jij wil Frankenstein en gaat niet werken, dus zoek even advies van kenners.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:40
jodeltje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:33:
Bij gebrek aan gewone fietsen topic hoop ik hier wat wijzer te worden:

Ik heb een aantal maanden geleden toen mijn stadsfiets op instorten stond een nieuwe gekocht, de fiets die het meest aan mijn wensen voldeed had als enige nadeel de Shimano Altus 3x8 versnellingen. Dat werkt, maar ik ben er niet heel blij mee. Nu ben ik langs de fietsenmaker gegaan met de vraag of dit te upgraden is, na lang zoeken vertelde ze mij dat een simpele upgrade niet leverbaar was en de dure optie (echt alles nieuw) zo’n 600 euro ging kosten.

Nu vraag ik mij af of ik zelf wat bij elkaar kan Frankensteinen. Mijn voornaamste problemen zitten bij de goedkope shifters die ik heel ver in moet duwen en geen meerdere kliks in 1 beweging kan maken, en dat de alivio op m’n vorige stadsfiets een stuk soepeler en sneller schakelde.

Dus kan ik, er vanuitgaande dat 8 speed door het achterwiel wel vaststaat (is dat zo?) er het volgende opschroeven?:

Achterderailleur 8 speed compatibel:
https://www.rosebikes.nl/...0-achterderailleur-742613

Deze shifter heeft 9 versnellingen, niet ideaal, maar werkt het?:
https://www.rosebikes.nl/...=4229672&product_shape=42

Deze shifters zijn van een heel ander type, Claris, voor op de instap racefiets, maar wel 3x en 8x, kan dat?:
https://www.rosebikes.nl/...peed-road-shifter-2659025

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :)
Als je de achternaaf (of alleen de body, dat weet ik niet?) wisselt kun je een ander aantal versnellingen nemen. Als je dat niet doet zit je vast aan 8s. Als je 8s houdt moet je alleen 8s delen gebruiken omdat de afstand tussen de tandwielen verschilt. Een 9s shifter gaat dus niet helemaal lekker werken.

Als je de derailleur wisselt moet je ook letten op de lengte van de kooi. Dat is de lengte van het bewegende deel van je derailleur. Die moet passen bij de cassette. En de aansluiting op je frame moet passen.

Omdat de betere groepen van Shimano altijd meer versnellingen hebben en vaak een andere bevestiging aan het frame ga je niet zo veel voordeel halen uit enkele delen wisselen.

Als je ziet dat een Shimano Deore groepset rond de €300 kost en daar nog geen body bij zit, en gezien de hoeveelheid werkt, is €600 niet onredelijk. Ik snap natuurlijk dat het voor jou niet zinvol is, maar de prijs lijkt te kloppen.

De fietsmerken die bij de rijwielhandel beschikbaar zijn bieden altijd heel logische en kleine stapjes tussen de modellen zodat er altijd voor een kleine meerprijs net een iets betere versnelling te kiezen was. Als je bij een fietsenwinkel gekocht hebt kun je terug (mits nauwelijks gebruikt) en vragen om een betere fiets.

Misschien dat je deze fiets online of bij een branchvreemde winkel (lees bouwmarkt enzo) hebt gekocht. Daar vind je deze versnellingen en staat er meestal geen upgrade naast. Dan is het super netjes dat de fietsenwinkel een upgrade aanbiedt. Want wie weet wat ze dan tegen komen aan gekke design foutjes wat ze veel werk kan kosten.

De tip van Wereldfietser is een goede, misschien dat daar net iemand een uitzondering weet. Dan moet je wel even een foto of info van tenminste je derailleur erbij plaatsen.

• Foxhill
mv_ak schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Dat is het punt, 'vroeger' verwachtte je dat en was dat ook zo. "Nu" toch echt moeilijk om het kaf van het koren te scheiden met het veel bredere aanbod van merken die zich nog niet bewezen hebben. De accu is sowieso kwetsbaar en duur in de vervanging, in sommige gevallen tot 50% van de aanschafwaarde. Net zoals met smartphones, die zijn na 3-4 jaar ook wel op.

En ja, niet om Toyota nu op te hemelen, maar net vandaag de auto terug na een beurt waarbij iets kapot was voor 28,- wat de totale rekening voor kapotte onderdelen over de laatste 8 jaar op 28,- + 15,- = 43,- brengt bij een stand van 215.000 km. Was dat bij elektrische fietsen ook maar zo...
Juist vroeger had je gewoon bij de fietsenmaker TransX, Impulse, Innergy, etc staan die vaak kapot gingen en waarvoor kort erna niets meer leverbaar was. Daar kun je Brose bijna bij voegen, omdat die in Nederland ook nauwelijks meer te vinden is. Elk merk moest iets proberen en niemand wist beter. Juist nu staat er bij de fietsenwinkel alleen nog zo’n beetje Shimano, Bosch, Panasonic en Yamaha. Van die 4 zijn veel 10 jaar oude ebikes te vinden die prima werken. En ze ondersteunen nog (bijna) alles tot aan hun eerste ebike generatie systemen.

Als je al die online en budget troep die je veel tegen komt vergeet zijn er weinig nieuwe spelers. Je hebt Fazua (Porsche). Daar komt komende jaren SRAM en ZF bij. Dat zijn allemaal serieuze bedrijven waarvan je lange ondersteuning mag verwachten gezien hun geschiedenis, kennis en hoog te houden reputatie.

Uitzondering is Bafang. Dat is ook bij de rijwielzaak beschikbaar en gaat waarschijnlijk iets korter mee. Ook ondersteuning hebben ze iets minder goed getoond. Dat is dan ook een merk waarvan iedereen weet dat je iets goedkoper koopt en de fietsenwinkel zal dat ook niet verhullen.

Het is dus niet zo moeilijk. Neem Bosch of Yamaha en je krijgt 30.000km en 10 jaar levensduur. Neem Shimano of Panasonic en je krijgt zelfs 60.000km en 14 jaar levensduur. Allemaal ook nog met kwalitatieve accu’s die gemiddeld meer dan 6 jaar mee gaan en als je geluk hebt 10+ jaren.

En betreft je garantie. Er zijn veel fietsenwinkels waar je 5 jaar garantie gratis krijgt. Dat doen nog steeds weinig auto merken ons na.

[Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 21-01-2023 07:44]

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:54:
[...]
Als je ziet dat een Shimano Deore groepset rond de €300 kost en daar nog geen body bij zit, en gezien de hoeveelheid werkt, is €600 niet onredelijk. Ik snap natuurlijk dat het voor jou niet zinvol is, maar de prijs lijkt te kloppen.
Je hoeft niet de hele groep te vervangen... Achterderailleur, shifter en wiel omspaken.

11 speed:

Hub is 50 euro.
Casette 75
Derailleur lang 85
Shifter 30
Kabel 10
Ketting 30

280,- aan onderdelen en dan pak ik geen ramsj prijzen.

Dan vind ik 320,- arbeidsloon echt wel heel hoog... Het lastigste is het wiel spaken (een uur).

Maar veel makkelijker: werkt een SL-M315 niet? Dat is Altus niveau groeploos en heeft zo te zien drie upshifts.

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2023 09:19]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

roffeltjes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Nexus serie is budget als je het in het gamma van Shimano ziet.

Zeker als je zoals deze poster vanaf XT komt is het een forse downgrade
Vind jij dat de Nexus 5 een slechtere e-bike ervaring geeft dan de Nexus 8 ? Ik lees vooral dat de Nexus 8 een 1 op 1 overbrenging heeft in stand 5 met zo min mogelijk verlies. Heeft de Nexus 5 niet zo een stand dan ? Voor wat ik over de 5 lees is die speciaal ontwikkelt voor de e-bike markt. Om hem dan in een budget plek te zetten vind ik op zijn minst opmerkelijk. Zeker op een nieuwe fiets als de 2023 Gazelle Ultimate C5 HMB.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-01 15:39
Iemand hier ervaring met die (stomme?) BAFANG systemen van Gazelle (Puur HFB). Fiets van vrouwlief voor de zoveelste keer kuren, inmiddels wel 3 jaar oud, maar vanaf dag 1 gezeur. Voorwielmotor al vervangen, bekabeling, accu is mwhoa, gisteren zet ik 'm aan en weer zwart beeld op het display. Bekabeling lijkt in orde, accu aansluiting ook, accu vol, zucht. Display vervangen? Super fijne fiets altijd wel, vind 'm veel lekkerder rijden dan de middenmotor van een maand oud, veel rapper ook.

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:09:
Maar veel makkelijker: werkt een SL-M315 niet?
Dat is Altus niveau groeploos en heeft zo te zien drie upshifts.
Die ‘triple’ staat volgens mij voor de 3 versnelling versie, je kan namelijk nooit de triple en de 8 samen selecteren.
Foxhill schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:54:
[...]
Als je de achternaaf (of alleen de body, dat weet ik niet?) wisselt kun je een ander aantal versnellingen nemen. Als je dat niet doet zit je vast aan 8s. Als je 8s houdt moet je alleen 8s delen gebruiken omdat de afstand tussen de tandwielen verschilt. Een 9s shifter gaat dus niet helemaal lekker werken.

Als je de derailleur wisselt moet je ook letten op de lengte van de kooi. Dat is de lengte van het bewegende deel van je derailleur. Die moet passen bij de cassette. En de aansluiting op je frame moet passen.
roffeltjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:24:
@jodeltje
Antwoord van je fm is onzin. Ga eens rondvragen op het wereldfietsers forum of op het forum van de Fietsersbond.

Shifter, achterderailleur en wellicht een nieuwe naaf en kransjes (die naaf betwijfel ik, maar wellicht dat de cassette te smal is) is geen 600 euro.

Maar wat jij wil Frankenstein en gaat niet werken, dus zoek even advies van kenners.
Ga ik doen. Bedankt voor het advies! :)

[Voor 13% gewijzigd door jodeltje op 21-01-2023 11:07]

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:05
thunder68 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Na al jullie reacties en adviezen én zelf bedenken wat ik eigenlijk pcies wil tot de conclusie gekomen dat ik de Vanpowers-City vantage laat staan. Ondanks dat ik het nog steeds een leuk concept vind zijn er wat nadelen en risico’s die ik niet nemen wil.

Nu op mijn gemak verder kijken. Opties zijn op dit moment:
-Cowboy 3
-Watt Brooklyn
-Brinckers Björn R1
--Update—
Na veel online vergelijken en ervaringen oa in dit topic gelezen te hebben was ik al enthousiast geworden over de Cowboy. Het hele concept van urban City bike staat mij wel aan. De specs en de gebruikte techniek gaven mij de indruk dat dit een fijn fietsje is voor mijn gebruik (vooral stadsritjes en recreatief tot ca 25km). Dus moest er een proefrit komen; immers vertelt alleen eigen praktijkervaring pas of het echt bevalt.

Vanmorgen dus m’n proefrit gehad bij een Cowboy-ambassadeur in Rotterdam. Hartstikke fijne kerel die ruim de tijd neemt om alles uit te leggen over de fiets en de app voordat hij je op pad stuurt. (met zijn telefoon op het stuur, wat een vertrouwen in de mensheid! _/-\o_ ) De rit was bij het Kralingse bos/park, mooie omgeving (wel erg druk met lopers, wandelaars en fietsers; al gaf dat ook gelegenheid om wendbaarheid, remmen, optrekken te testen). Al met al onder de indruk van hoe het fietst, vooral de trapondersteuning via de krachtsensor werkt erg fijn en vlot; voor je het weet ben je op snelheid!

Alles lijkt te kloppen aan de fiets. Met mijn 1.74 was de ergonomie prima; al helpt het denk ik dat ik op m’n huidige hybride Koga ook al sportief zit; de houding is mij bekend en vind ik sowieso fijn. Zowel met als zonder ondersteuning gefietst en ook dat laatste is best goed te doen vind ik. De kracht van de motor is goed; dit was de Cowboy 4, die heeft sowieso meer kracht dan de 3 dus dat scheelt ook.
De rijbeleving heeft mij overtuigd, ik ga dus een Cowboy 3 bestellen. Waarom geen 4? Ondanks dat hij interessante verbeteringen heeft (sterkere motor, geïntegreerde houder/lader voor je telefoon, mooie bagagedrager en het verzet is net wat anders dan op de 3) vind ik het prijsverschil te groot. Ik ga voor een circular-model; nu even geduld tot eind februari tot hij geleverd wordt. Heb ik mooi tijd om opties zoals slot, ergon handvatten en standaard te bestellen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
mv_ak schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Voor een Van Moof kan dat kloppen, maar een goede ebike met middenmotor gaat het veel langer uit houden. Bosch herstelt motoren, en indien niet herstelbaar kunnen ze nog nieuwe leveren… maar er zijn er weinig die het begeven.

• Athome
TTLCrazy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Vind jij dat de Nexus 5 een slechtere e-bike ervaring geeft dan de Nexus 8 ? Ik lees vooral dat de Nexus 8 een 1 op 1 overbrenging heeft in stand 5 met zo min mogelijk verlies. Heeft de Nexus 5 niet zo een stand dan ? Voor wat ik over de 5 lees is die speciaal ontwikkelt voor de e-bike markt. Om hem dan in een budget plek te zetten vind ik op zijn minst opmerkelijk. Zeker op een nieuwe fiets als de 2023 Gazelle Ultimate C5 HMB.
De Nexus 8 (en 7) kan niet goed overweg met het hogere koppel van sommige middenmotoren. Terwijl er wel ruimte op de markt is voor krachtige middenmotoren met een naaf i.p.v een derailleur.
De reden dat de Nexus 8 (en 7) niet goed met veel koppel overweg kan, heeft ongetwijfeld te maken de combinatie van gebruikt materiaal en ruimte in de naaf.
Door minder versnellingen te maken, houd je binnen dezelfde ruimte meer ruimte per versnelling over. Dit i.c.m het zelfde materiaalgebruik kan je meer koppel kwijt.
Ook ik vind de 5 naaf een slechtere ervaring bieden. Middenmotoren zijn relatief gevoelig voor cadans. Een Nexus 8 geeft je meer speelruimte om in de juiste cadans te blijven.

Kijk eens naar de prijzen. De nexus naven zijn goedkoper dan een Enviolo naaf en veel goedkoper dan een Rohloff naaf. Dus ja in die zin is het zeker een budget oplossing.

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Die ‘triple’ staat volgens mij voor de 3 versnelling versie, je kan namelijk nooit de triple en de 8 samen selecteren.
Nee, de 315 is ook een 8 speed shifter met drie stappen. Het zijn er twee en jij moet die voor de achterderailleur hebben (ik zie ze zelfs bij Decathlon).

En een triple voorderailleur kan nooit drie stappen maken :+

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Nee, de 315 is ook een 8 speed shifter met drie stappen. Het zijn er twee en jij moet die voor de achterderailleur hebben (ik zie ze zelfs bij Decathlon).

En een triple voorderailleur kan nooit drie stappen maken :+
Even opgezocht op de Shimano website, je hebt helemaal gelijk.
Deze ga ik bestellen. Dan heb ik het omlaag schakelen voor stoplicht probleem alvast opgelost.

Mijn dank is groot _/-\o_

• roffeltjes
[...]

Het is zoals het is, Nexus is bij Shimano de instap lijn. De poster kwam van Deore XT en dan ga je een ferme stap terug. Ook standaard Deore is een hoger segment (naaf+versnelling+shifter) en Deore is lagere middenklasse binnen het segment van Shimano. (grofweg: 200-300-400-500/Deore-6000/Deore-SLX-XT-XTR). Verschil tusssen 500 en 6000 Deore is dat de 500 de oude 10-sp. is, de 6000 is een 11sp groep, maar kwalitaitief redelijk zelfde niveau.

Nexus zwerft ergen tussen de 200-400 groep (afgaande van de prijs en de remmen die doorgaans worden gemonteerd). Qua versnellingsnaven heeft Shimano dan nog de Alfine 11, dat is middenklasse (net als Enviolo). Top klasse zijn XT (XTR is wel heel erg duidelijk een XC MTB groep) en Rohloff.

Anders gezegd, het kan wel goedkoper als Shimano Nexus, maar dan heb je merkloos spul. Bij A Merken beginnen de budget fietsen met Nexus 3, kort daarna de 7 en daarna de 5/8 (prijsverschil tusen de Nexus naven is echter klein)

@Athome Precies.

[Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2023 17:20]

• roffeltjes
[...]

Vind jij dat de Nexus 5 een slechtere e-bike ervaring geeft dan de Nexus 8 ?
Het is een Nexus naaf dus het werkt prima in Nederland. Maar ook de ïnefficente Nexus 7 werkt ook prima, er wordt hier vaak gedaan of het enorme verschillen zijn, maar dat valt wel mee.

Maar als je het vergelijkt met Deore of zelfs in dit geval Deore XT dan is het veel minder sterk, schakelt indirect en minder effcient. Alleen zit je dan met een derailleur, dus dat is ook niet altijd ideaal.

Ik ben een fan van de Nexus naven, nooit ellende mee gehad en als het stuk gaat is vervanging ook geen ramp. Dus dat het de instapper is, is niet zo relevant..... tenzij je FM je Deore groep eraf wil halen :X

[Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2023 17:23]

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Even opgezocht op de Shimano website, je hebt helemaal gelijk.
Deze ga ik bestellen. Dan heb ik het omlaag schakelen voor stoplicht probleem alvast opgelost.

Mijn dank is groot _/-\o_
Hou er rekening mee dat Shimano wel een paar dingen heeft omgegooid waardoor bijvoorbeeld niet elke shifter uit verschillende generaties dezelfde stappen heeft. Volgens mij is bij de 8 schakelingen er niks gewisseld, maar daar kan ik naast zitten. Bij Wereldfietser zijn er mensen die meer van dat soort dingen weten dan ik.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:36
[...]

Klopt. Bij de Nexus 8 naaf is dat het 5e verzet en bij de Nexus 5 is dat het eerste verzet (daarom zijn de achterkransjes groter bij een Nexus 5.

Dan 2 dingen over de levensduur en zijn kunnen:

1. Schakelen onder belasting is funest, bij welke naaf dan ook. Als je goed schakelt kunnen de Nexus naven best wel wat hebben. Het exemplaar in mijn fiets heeft al heel wat pittige klimmetjes gehad met de ondersteuning op turbo en zelf ook nog meewerken. Dan kom je vér over de 50nm heen en de naaf geeft geen krimp. (Gazelle Ultimate c8+ belt, Nexus 8 dus). Als je gaat schakelen onder volle ballast dan is de naaf zo kapot. Je moet echt je benen geheel stil houden bij het schakelen en de naaf een seconde de tijd geven om in het gewenst verzet te komen (zeker als je meerdere verzetten tegelijk opschakelt). De meeste Nexus 8 naven gaan naar hun grootje door slecht schakelen en/of lomp doorpoten tijdens het schakelen.

2. Gaat een Nexus naaf kapot dan is het binnenwerk met een half uurtje te vervagen en kun je je wiel gewoon behouden. Bij de Nexus 8 is het binnenwerk rond de 150 euro.

De Nexus 7 naaf heeft geen 1 op 1 loop en heeft minder rendement dan de Nexus 8. Heel veel scheelt het niet, maar vergelijkbaar met het 1 op 1 verzet van de Nexus 8 is het veel!
Ik kom zelden onder de 5 en je hebt zoveel meer power over als je hem in de 5 kan houden:

Ik heb bij flink wind tegen 2 keuzes die aangeven hoe efficiënt het 5e verzet is:
>Standje turbo in het 6e verzet gaat net zo snel als standje sport in het 5e verzet.

Maar mocht iemand de Nexus naven budget vinden dan kan deze wel heel makkelijk vervangen worden en de mijne kent de klappen van de zweep. Zeker na al die harde wind in de afgelopen weken.

PS: laat de naaf een oliebadje krijgen en hij gaat nog veel langer mee :)

• roffeltjes
@jimh307 Ik ben ook een fan van de Nexus range, dat het budget spul is maakt de prijs kwaliteit fantastisch.

Budget is nog niet altijd slecht.

Maar we hebben het hier over een fiets met oorspronkelijk XT.

[Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2023 18:10]

• Foxhill
Shimano maakt compatibiliteitstabellen. Daarin staat dat de Nexus 8 te combineren is met hun +60Nm motoren. Hier laatste pagina zelfs alle Bosch motoren. Een aantal jaren terug was het bij veel merken nog gebruikelijk dat te doen. Nog steeds vindt je het bij voordeligere fietsen, bijvoorbeeld Bafang 80Nm met Nexus 8. Er fietsen genoeg ebikes mee rond, en ook op de niet elektrische fiets met Nexus 8 haal je meer dan 50Nm.

Begrijp me niet verkeerd. Ik merk een grote vooruitgang van Nexus 7 naar Nexus 8. Nexus 7 sneuvelt vaker bij 40-50Nm motoren. Diezelfde vooruitgang merk ik bij Nexus 5, namelijk bij +60Nm sneuvelt die minder vaak dan Nexus 8. En ik vind dat je bij een beter merk een Nexus 5 (of Enviolo) mag verwachten omdat er dus wel een betere levensduur is.

Wat @jimh307 zegt, vooral blijven trappen tijdens het schakelen is funest. Ook doorfietsen met een versnelling die niet meer juist afgesteld staat.

Mijn grote vraag: waar staat die grens van max 50Nm voor Nexus 8 geschreven? Ik kan hem niet vinden.

[Voor 16% gewijzigd door Foxhill op 21-01-2023 22:06]

• vorkenstein
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-02 22:06
thunder68 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:02:
[...]

--Update—
Na veel online vergelijken en ervaringen oa in dit topic gelezen te hebben was ik al enthousiast geworden over de Cowboy. Het hele concept van urban City bike staat mij wel aan. De specs en de gebruikte techniek gaven mij de indruk dat dit een fijn fietsje is voor mijn gebruik (vooral stadsritjes en recreatief tot ca 25km). Dus moest er een proefrit komen; immers vertelt alleen eigen praktijkervaring pas of het echt bevalt.

Vanmorgen dus m’n proefrit gehad bij een Cowboy-ambassadeur in Rotterdam. Hartstikke fijne kerel die ruim de tijd neemt om alles uit te leggen over de fiets en de app voordat hij je op pad stuurt. (met zijn telefoon op het stuur, wat een vertrouwen in de mensheid! _/-\o_ ) De rit was bij het Kralingse bos/park, mooie omgeving (wel erg druk met lopers, wandelaars en fietsers; al gaf dat ook gelegenheid om wendbaarheid, remmen, optrekken te testen). Al met al onder de indruk van hoe het fietst, vooral de trapondersteuning via de krachtsensor werkt erg fijn en vlot; voor je het weet ben je op snelheid!

Alles lijkt te kloppen aan de fiets. Met mijn 1.74 was de ergonomie prima; al helpt het denk ik dat ik op m’n huidige hybride Koga ook al sportief zit; de houding is mij bekend en vind ik sowieso fijn. Zowel met als zonder ondersteuning gefietst en ook dat laatste is best goed te doen vind ik. De kracht van de motor is goed; dit was de Cowboy 4, die heeft sowieso meer kracht dan de 3 dus dat scheelt ook.
De rijbeleving heeft mij overtuigd, ik ga dus een Cowboy 3 bestellen. Waarom geen 4? Ondanks dat hij interessante verbeteringen heeft (sterkere motor, geïntegreerde houder/lader voor je telefoon, mooie bagagedrager en het verzet is net wat anders dan op de 3) vind ik het prijsverschil te groot. Ik ga voor een circular-model; nu even geduld tot eind februari tot hij geleverd wordt. Heb ik mooi tijd om opties zoals slot, ergon handvatten en standaard te bestellen.
Ik wil zelf een cowboy 3 testen maar kan weinig vinden online. Jammer dat cowboy geen showroom heeft. Weet jij hoe het zit met evt reparaties/onderhoud bij de cowboy?

Ik heb meerdere fietsen al getest (vanmoof, veloretti, tenways, gazelle) maar kan nog steeds geen keuze maken.

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:43:
Mijn grote vraag: waar staat die grens van max 50Nm voor Nexus 8 geschreven? Ik kan hem niet vinden.
Stond een paar jaar geleden bij de specs, maar Shimano is er niet zo duidelijk over. Het staat er nu niet meer op, wellicht dat je het op een andere taal site van Shimano nog vind, ze zijn daar vrij slordig mee. Er is natuurlijk ook wel een reden dat Bosch het ook intern begrenst als je met een versnellingsnaaf werkt.

FWIW ook met een Yamaha hebben we nog geen Nexus 8 gesloopt. En de Nexus 7 waar mijn schoonmoeder elke dag mee naar de boerderij (absolue killer voor alle draaiende delen) rijdt doet het ook nog steeds.

Maar XT eraf en dan een Nexus in een speed pedelec (daar ging het over)vind ik belachelijk. Als je FM XT niet goed schakelend krijgt is er iets mis met de fiets (zoals een scheef achterpatje). En je hebt het dan ook wel over hele andere krachten dan een standaard e-bike, daar is nu eenmaal Nexus niet voor bedoeld

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 22-01-2023 00:57]

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:55:
[...]

Stond een paar jaar geleden bij de specs, maar Shimano is er niet zo duidelijk over. Het staat er nu niet meer op, wellicht dat je het op een andere taal site van Shimano nog vind, ze zijn daar vrij slordig mee. Er is natuurlijk ook wel een reden dat Bosch het ook intern begrenst als je met een versnellingsnaaf werkt.

FWIW ook met een Yamaha hebben we nog geen Nexus 8 gesloopt. En de Nexus 7 waar mijn schoonmoeder elke dag mee naar de boerderij (absolue killer voor alle draaiende delen) rijdt doet het ook nog steeds.

Maar XT eraf en dan een Nexus in een speed pedelec (daar ging het over)vind ik belachelijk. Als je FM XT niet goed schakelend krijgt is er iets mis met de fiets (zoals een scheef achterpatje). En je hebt het dan ook wel over hele andere krachten dan een standaard e-bike, daar is nu eenmaal Nexus niet voor bedoeld
Ik bedoelde niet daarop te reageren. Inderdaad, Nexus heeft niet voldoende bereik (verschil kleinste en grootste versnelling) voor een high speed.

Bosch begrenst zelf niets. Dat doen de merken. En dat werd heel vaak niet gedaan.

Ik denk dat Shimano er onduidelijk over is omdat ze niet vinden dat het niet kan. Je ziet het bij voordelige merken en fietsen van een paar jaar terug, en daar gaat het meestal goed. Ik zie het dus meer als iets wat not done is voor een kwaliteit merk. Net zoals je geen klassieke pads, goedkope trapas of 1” balhoofd wilt op een kwalitatieve fiets, maar een budget fiets doet het er echt wel om.

• Dennis H
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:00
Ik ben nu een tijd op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werkverkeer (10km). En zo nu en dan recreatief fietsen. Budget is maximaal €2000, het liefst had ik daar voor een een fiets met een Bosch active line plus motor. Maar die zijn in deze prijsklasse niet te vinden.

Tot ik bij stella op de website keek, ik ken de ervaringen met stella, maar dit lijkt mij toch wel de moeite waard om verder in te verdiepen.

Een actieve line plus motor, schijf remmen en een 400watt accu voor €1600.-

Betreft het volgende model: Morena Trekking Easy.
https://www.stella.nl/sho...-easy-mdb-black-matt-gent

Ik kan echter nergens online reviews vinden over dit model. Is er iemand wie ervaring heeft met deze fiets of de onderdelen welke worden gebruikt?

• roffeltjes
Onderdelen zijn niet spannend, het punt is service van je FM. Als je (goede)FM dit kan leveren, of bereid is de service te verzorgen (wees hierover eerlijk en snap dat je daarvoor de volle mep moet betalen) dan is er niet zoveel mis mee.

Maar als je uren moet rijden naar een dozenschuiver zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

• mv_ak
Dennis H schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:09:
Ik ben nu een tijd op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werkverkeer (10km). En zo nu en dan recreatief fietsen. Budget is maximaal €2000, het liefst had ik daar voor een een fiets met een Bosch active line plus motor. Maar die zijn in deze prijsklasse niet te vinden.

Tot ik bij stella op de website keek, ik ken de ervaringen met stella, maar dit lijkt mij toch wel de moeite waard om verder in te verdiepen.

Een actieve line plus motor, schijf remmen en een 400watt accu voor €1600.-

Betreft het volgende model: Morena Trekking Easy.
https://www.stella.nl/sho...-easy-mdb-black-matt-gent

Ik kan echter nergens online reviews vinden over dit model. Is er iemand wie ervaring heeft met deze fiets of de onderdelen welke worden gebruikt?
Alleen de L nog leverbaar, als je bestelt zou ik dat via internet doen (2 weken retour recht) en via cc voor geval dat.

Hij lijkt een beetje op een ouder model https://focus-mobility.de...trekking-premium-mdb-2019

• roffeltjes
mv_ak schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Alleen de L nog leverbaar, als je bestelt zou ik dat via internet doen (2 weken retour recht) en via cc voor geval dat.
Dat is wel de manier om een fiets zonder enige QC op de stoep te hebben waarbij de service verder via Stella loopt wat niet in het allerbeste weer verkeert.

Laat ik her zo zeggen, ik zou niet zo stellig mensen iets duurs adviseren waarvan je al van tevoren weet dat ze daarna wel eens een issue kunnen hebben met de leverancier. Ik verwijs naar de draden van andere e-bikes om te duiden wat de consequenties kunnen zijn van soortgelijk advies.

• mv_ak
roffeltjes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Dat is wel de manier om een fiets zonder enige QC op de stoep te hebben waarbij de service verder via Stella loopt wat niet in het allerbeste weer verkeert.

Laat ik her zo zeggen, ik zou niet zo stellig mensen iets duurs adviseren waarvan je al van tevoren weet dat ze daarna wel eens een issue kunnen hebben met de leverancier. Ik verwijs naar de draden van andere e-bikes om te duiden wat de consequenties kunnen zijn van soortgelijk advies.
Je koopt in zo'n geval eigen alleen de hardware tegen kostprijs (weten we ook meteen wat voor marge Stella maakt gezien de advies verkoopprijs). Op de onderdelen zit neem ik aan 2 jaar merkgarantie, bv Bosch als de motor defect gaat of doortrapt.
Maar wil je het risico niet nemen, dan niet doen inderdaad. Goedkoop is het wel.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:56
Dennis H schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:09:
Ik ben nu een tijd op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werkverkeer (10km). En zo nu en dan recreatief fietsen. Budget is maximaal €2000, het liefst had ik daar voor een een fiets met een Bosch active line plus motor. .....
Zoek eens in dit topic naar Stella en je begrijpt waarom ze zo goedkoop nu aangeboden worden.
Op zich hoeft er niks mis mee te zijn, zeker als je niet volledig afhankelijk bent van de ebike (mbt woonwerk verkeer), want voor een dergelijke prijs zal je een dergelijke combinatie niet elders zien, zoals je hebt gemerkt.

Als je terugleest zal je zien dat het niet zeker is dat hij geleverd wordt, want het gaat om uitverkoop, dus weg is weg.

[Voor 24% gewijzigd door elinx op 22-01-2023 13:23]

• Dennis H
Dank voor de reacties. Laat ik vooropstellen dat ik de fiets al eens heb gezien bij een service center en er een proefrit op gemaakt heb. Dit was allemaal prima en voldeed aan mijn verwachtingen.

Ik snap dat ik qua service weinig kan verwachten vanuit Stella. Mijn idee is dan ook om hem in onderhoud te houden bij mijn lokale fietsenmaker. Dat ik hier dan wat meer voor moet betalen vind ik geen probleem. De lokale fietsenmaker hier verkoopt zelf geen fietsen en is dus niet afhankelijk van eigen verkoop. Dit maakt het dat hij ook prima een stella in onderhoud neemt. Mits de onderdelen verkrijgbaar zijn.

Ik denk er nog even over na. Maar puur gekeken naar de combinatie van onderdelen leek mij dit geen verkeerde prijs.

[Voor 16% gewijzigd door Dennis H op 22-01-2023 13:30]

• elinx
Dennis H schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:28:
.....Ik denk er nog even over na. Maar puur gekeken naar de combinatie van onderdelen leek mij dit geen verkeerde prijs.
Het is duidelijk dat je er niet volkomen naïef instapt. In dat geval zou ik er niet te lang over twijfelen en kijken of je er één kan bemachtigen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:46
Dennis H schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:28:
Dank voor de reacties. Laat ik vooropstellen dat ik de fiets al eens heb gezien bij een service center en er een proefrit op gemaakt heb. Dit was allemaal prima en voldeed aan mijn verwachtingen.

Ik snap dat ik qua service weinig kan verwachten vanuit Stella. Mijn idee is dan ook om hem in onderhoud te houden bij mijn lokale fietsenmaker.
Hele grote kans dat jou lokale fietsenmaker zegt ; dat ding neem ik niet in behandeling. Er komen dan allerlei smoesjes (onbekend, niet mijn merk, enz) maar wat ze eigenlijk bedoelen is ; niet bij mij gekocht, dan zoek je het verder maar uit ook

• Dennis H
maartend schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Hele grote kans dat jou lokale fietsenmaker zegt ; dat ding neem ik niet in behandeling. Er komen dan allerlei smoesjes (onbekend, niet mijn merk, enz) maar wat ze eigenlijk bedoelen is ; niet bij mij gekocht, dan zoek je het verder maar uit ook
Zoals ik al zij, mijn lokale fm doet enkel onderhoud en geen verkoop van fietsen. Dit maakt het dat hij hierin niet zo moeilijk is wat betreft het aannemen van stella fietsen.
elinx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Het is duidelijk dat je er niet volkomen naïef instapt. In dat geval zou ik er niet te lang over twijfelen en kijken of je er één kan bemachtigen.
Klopt ik ken de risico's en ik ken de problemen met Stella. Echter zijn de onderdelen op de fiets in combinatie met de prijs toch wel erg aantrekkelijk. Daarom wil ik het risico denk ik wel nemen, de onderdelen lijken mij allemaal vrij universeel. Het enige wat echt mis kan gaan is het frame waardoor ik afhankelijk wordt van Stella.

[Voor 35% gewijzigd door Dennis H op 22-01-2023 14:27]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:46
Dennis H schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Zoals ik al zij, mijn lokale fm doet enkel onderhoud en geen verkoop van fietsen. Dit maakt het dat hij hierin niet zo moeilijk is wat betreft het aannemen van stella fietsen.
Top. Te snel gereageerd. Wou dat ik zo iemand in de buurt had. Mijn vrouw heeft een foiets en een soort wegenwacht waarbij een jaarlijkse gratis beurt zit. Maar de winkel waar dit moet gebeuren weigert, want fiets is niet van hun vandaan.
Maar ja, mij is hij nu ook kwijt, en mijn Dale Scalpel MTB vond hij altijd maar wat boeiend.

• Dennis H
Fiets besteld. Even gelezen en ik heb gewoon 2 weken retour recht (mits hij minder dan 5km gereden heeft). Dus ik kijk hem gewoon even goed na als hij wordt afgeleverd, denk er dan nogmaals even rustig over na en kan hem dan altijd nog retourneren. Betaling bij aflevering, dus dat risico is ook uitgesloten.

Doorslag is dan toch echt de active line plus motor. Die vind ik nergens anders voor deze prijs. Ik hem al eens op de gewone active line motor gefietst, maar deze gaf naar mijn mening te weinig ondersteuning.

[Voor 35% gewijzigd door Dennis H op 22-01-2023 14:34]

• KroeT

KroeT

[...]

Heeft iemand toevallig ervaring met een kinderzitje voor achterop en voor een kind van >22 kg op of aan een Flyer Gotour6? De gebruikelijke zitjes, die je vastklemt aan de bagagedrager, ondersteunen tot ongeveer dat gewicht. Vermoedelijk omdat bagagedragers veelal niet meer dan 25 kg mogen dragen. Ik heb bijvoorbeeld de Bobike Classic Junior Plus gespot, die je met een beugel aan de zadelbuis klemt en middels de voetsteunen aan de armen van de bagagedrager. Maarrrrr, mijn Flyer heeft een ovalen zadelbuis en een versteviging boven de stang (van het herenmodes). Zie de onderstaande foto. Heel misschien is er iets aan te passen om de boel onder de stang (bij de groene pijl) te monteren, maar ik durf de gok niet aan.
Ik bel dinsdag even met een fietsenmaker en plaats het antwoord wel even hier, mocht niemand het weten.

• roffeltjes
mv_ak schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Je koopt in zo'n geval eigen alleen de hardware tegen kostprijs (weten we ook meteen wat voor marge Stella maakt gezien de advies verkoopprijs). Op de onderdelen zit neem ik aan 2 jaar merkgarantie, bv Bosch als de motor defect gaat of doortrapt.
Maar wil je het risico niet nemen, dan niet doen inderdaad. Goedkoop is het wel.
Garantie verloopt via je dealer, als particulier kom je op dat punt nergens binnen. Je zal dus altijd terug moeten naar de verkoper. Betreft de marge, je ziet dat die inderdaad niet bijzonder hoog is als een dealer ook de lampen aan moet houden. Je moet nogal wat fietsen verkopen wil je huur gas electra en personeel betalen naast je eigen boterham.

Je kan dit trouwens ook direct zien als een VM voor 2k met ramsj onderdelen ook structureel verlieslijdend is. Oftewel, Stella verliest hier geld op, het is opruimen voor voorraad ruimte (en zoeken naar liquiditeit, cash is king). Dat is helaas klassiek in fietsenland met jaarlijks veranderende gamma's, en wel een verklaring dat er tegenwoordig vaak op bestelling wordt gewerkt. Het is nogal niet duurzaam om een fiets als overjarig te verklaren vanwege een ander kleurtje (Batavus Razer die elk jaar een nieuw kleurtje kreeg).

Het is geen raadsel dat er zoveel fietsenmakers zijn verdwenen (zorgt er wel weer voor dat de overblijvers gezonder zijn). Ik heb zeker geen medelijden met de branche, maar het is duidelijk dat er geen gouden bergen zijn.

[Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 22-01-2023 15:39]

• Dennis H
roffeltjes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Garantie verloopt via je dealer, als particulier kom je op dat punt nergens binnen. Je zal dus altijd terug moeten naar de verkoper. Betreft de marge, je ziet dat die inderdaad niet bijzonder hoog is als een dealer ook de lampen aan moet houden. Je moet nogal wat fietsen verkopen wil je huur gas electra en personeel betalen naast je eigen boterham.

Je kan dit trouwens ook direct zien als een VM voor 2k met ramsj onderdelen ook structureel verlieslijdend is. Oftewel, Stella verliest hier geld op, het is opruimen voor voorraad ruimte. Dat is helaas klassiek in fietsenland met jaarlijks veranderende gamma's, en wel een verklaring dat er tegenwoordig vaak op bestelling wordt gewerkt

Het is geen raadsel dat er zoveel fietsenmakers zijn verdwenen (zorgt er wel weer voor dat de overblijvers gezonder zijn). Ik heb zeker geen medelijden met de branche, maar het is duidelijk dat er geen gouden bergen zijn.
Ik snap dat ik voor garantie (in eerste instantie) altijd afhankelijk ben van Stella. Gezien de reviews is dit niet ideaal. Toch wil ik het risico hierin wel nemen gezien de aanschaf prijs.

• roffeltjes
Kan ik me wel voorstellen, maar het is wel een flink bedrag om mee te gaan gokken. Ik verwijs je maar naar de andere draden van internet fietsen om aan te geven dat het risico absoluut niet moet worden onderschat.

Anderszijds kan een FM alles van dat ding wel onderhouden, dus als je er geld tegenaan gooit is het altijd wel op te lossen.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
vorkenstein schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Ik wil zelf een cowboy 3 testen maar kan weinig vinden online. Jammer dat cowboy geen showroom heeft. Weet jij hoe het zit met evt reparaties/onderhoud bij de cowboy?

Ik heb meerdere fietsen al getest (vanmoof, veloretti, tenways, gazelle) maar kan nog steeds geen keuze maken.
Ik zou een proefrit op een Cowboy zéker aanraden zodat je goed kunt vergelijken wat voor jou het beste bevalt. Je kunt online een afspraak inplannen via deze link: https://nl.cowboy.com/pages/test-ride je hebt de keuze uit verschillende steden waar ambassadeurs de testritten verzorgen. In NL zijn geen fysieke winkels dus doen ze dit op die manier. Persoonlijk vond ik het top: vriendelijke en enthousiaste mensen die alle tijd nemen voor je. Daarnaast voelt het als heel vrijblijvend en ervaarde ik geen druk om ook daadwerkelijk een Cowboy aan te schaffen.

Vwb service en onderhoud: de helpdesk schijnt vanuit de Cowboy-app goed bereikbaar te zijn en doen hun best je probleem zsm op te lossen. in garantietijd komt een monteur aan huis als er een monteur nodig is. Van wat ik gelezen heb zijn er ook door Cowboy gecertificeerde fietsenmakers die je kunnen helpen. Daarnaast zijn de gebruikte onderdelen- en techniek niet erg afwijkend en kunnen ook de niet gecertificeerde fietsenmakers je vaak helpen.

De keuze viel bij mij op cowboy vanwege:
-fijne manier van trapondersteuning
-achterwielaandrijving
-verwijderbare accu
-Carbon riem ipv ketting
-veel slijtageonderdelen zijn goed verkrijgbaar doordat ze van gerenommeerde merken zijn
-goede supportdesk
-prijs (zeker de Circular-modellen)
-looks

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
Er is een cowboy topic waar je vast veel kan lezen erover,
Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.

• jimh307
maartend schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:07:
[...]

En juist voor die houding heb ik angst. Niet iedereen kan maar even ettelijke hondenden euro's extra eraan uitgeven. Waarom zou je dan meer betalen?

Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik bij Stella mijn bedenkingen hebben.

• elinx
jimh307 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:15:
...Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik bij Stella mijn bedenkingen hebben.
Als je de hoofdprijs moet betalen zou ik het daar mee eens zijn, maar als de uitverkoop prijzen zijn zoals nu heb ik daar minder problemen mee.
Het betreft gewone fietsen met gewone onderdelen.
Ik zou veel meer moeite hebben om voor hetzelfde bedrag een trendy fatbike of VM achtige urbanbike te kopen met raadselachtige onderdelen.

In mijn omgeving zijn er een flink aantal mensen die al jaren tot volle tevredenheid een Stella hebben.

• Dennis H
Het zou anders worden als er bijvoorbeeld een Stella "eigen merk" voorwiel motor en display op zou zitten. Dan zou ik hem nooit aanschaffen. De kans dat de onderdelen dan binnen zeer korte termijn niet meer leverbaar zijn is groot.

Maar goed, inmiddels bevestiging gehad van mijn bestelling. Morgen wordt ik waarschijnlijk gebeld om een afspraak in te plannen voor de levering. Ik ben benieuwd!

• KroeT

KroeT

[...]

elinx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:26:
[...]
Als je de hoofdprijs moet betalen zou ik het daar mee eens zijn, maar als de uitverkoop prijzen zijn zoals nu heb ik daar minder problemen mee.
Ik zou veel meer moeite hebben om voor hetzelfde bedrag een trendy fatbike of VM achtige urbanbike te kopen met raadselachtige onderdelen.

In mijn omgeving zijn er een flink aantal mensen die al jaren tot volle tevredenheid een Stella hebben.
Ik snap ook dat mensen de gok wagen. Mijn persoonlijke terughoudendheid bij Stella zat toen ik een fiets zocht niet in de onderdelen maar in de service. De fietsen worden soms gewoon slecht afgemonteerd geleverd en niemand van Stella helpt of kan helpen. Zo zijn althans de ervaringen van vrienden. En de lokale fietsenmakers komen om in het werk, zijn dus (?) kritisch op wat ze aannemen. Die reageren hun irritatie op Stella (en Fietsenwinkel.nl bijvoorbeeld, waar mijn vorige fiets vandaan kwam) af op de klant. Ze weigeren te helpen of ze plaatsen je onderaan de wachtlijst. Het is niet hoe ik zaken zou doen maar in deze regio kom je er moeilijk omheen dat fietsenmakers zich zo opstellen. Elders is dat wellicht beter, of anders, omdat de licht Amsterdamse stijl hier niet per definitie klantgericht is. 😑

• elinx
KroeT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:54:
.....fietsenmakers komen om in het werk, zijn dus (?) kritisch op wat ze aannemen. Die reageren hun irritatie op .... de klant. Ze weigeren te helpen ......
Tja, het gaat om een vrije markt. Als je omkomt in het werk kan ik me voorstellen dat je kritisch bent op wat je aanneemt en je beperkt tot bv de fietsen die je zelf verkocht hebt.

Gelukkig voor @Dennis H heeft hij een FM in de buurt die zich alleen bezighoudt met "maken", maar ik denk dat deze in de minderheid zijn.

Als je niet technisch ingesteld bent en/of een deel van het onderhoud, of het nakijken van de afmontage, niet zelf kan doen, kan je een probleem hebben als je daar te naïef in bent.
Ook als je wel een FM hebt moet je maar afwachten of deze voldoende kennis van zaken heeft in specifieke gevallen.

[Voor 7% gewijzigd door elinx op 23-01-2023 13:16]

• Foxhill
KroeT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:20:
Heeft iemand toevallig ervaring met een kinderzitje voor achterop en voor een kind van >22 kg op of aan een Flyer Gotour6? De gebruikelijke zitjes, die je vastklemt aan de bagagedrager, ondersteunen tot ongeveer dat gewicht. Vermoedelijk omdat bagagedragers veelal niet meer dan 25 kg mogen dragen. Ik heb bijvoorbeeld de Bobike Classic Junior Plus gespot, die je met een beugel aan de zadelbuis klemt en middels de voetsteunen aan de armen van de bagagedrager. Maarrrrr, mijn Flyer heeft een ovalen zadelbuis en een versteviging boven de stang (van het herenmodes). Zie de onderstaande foto. Heel misschien is er iets aan te passen om de boel onder de stang (bij de groene pijl) te monteren, maar ik durf de gok niet aan.
Ik bel dinsdag even met een fietsenmaker en plaats het antwoord wel even hier, mocht niemand het weten.

[Afbeelding]
Hoe zwaar is het kind? Ik zou op een paar kg het niet na laten een zitje gemonteerd op de drager te gebruiken. Deze drager is ook best stevig.

Ik heb vandaag een Gotour6 in de werkplaats met ‘gewoon’ de Bobike Maxi.

Enige oplossing lijkt me naar een winkel gaan waar ze een zitje met stang bevestiging hebben zoals de Bobike Maxi Go en het echt fysiek even passen.

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-01 14:38
roffeltjes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:30:
Onderdelen zijn niet spannend, het punt is service van je FM. Als je (goede)FM dit kan leveren, of bereid is de service te verzorgen (wees hierover eerlijk en snap dat je daarvoor de volle mep moet betalen) dan is er niet zoveel mis mee.

Maar als je uren moet rijden naar een dozenschuiver zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.
Dat maakt het moeilijk, want mijn FM doet echt zijn best, maar ik blijf gefrustreerd, omdat hij steeds doortrapt op de laatste 3 zwaarste versnellingen... XT 10speed eraf ter vervanging van een 8speed systeem, welke het probleem nog niet heeft opgelost.

Dropout staat recht...koppel nm van de BOSCH motor is 2 jaar geleden verhoogd zeker? Naar 95?

Dus ik ken daar allemaal te weinig van (weet meer over racefietsen)... dus ik moet wel vertrouwen hebben in FM...

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 14:49
verhto schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Dat maakt het moeilijk, want mijn FM doet echt zijn best, maar ik blijf gefrustreerd, omdat hij steeds doortrapt op de laatste 3 zwaarste versnellingen... XT 10speed eraf ter vervanging van een 8speed systeem, welke het probleem nog niet heeft opgelost.

Dropout staat recht...koppel nm van de BOSCH motor is 2 jaar geleden verhoogd zeker? Naar 95?

Dus ik ken daar allemaal te weinig van (weet meer over racefietsen)... dus ik moet wel vertrouwen hebben in FM...
Hoeveel km is er met de ketting en de cassette gereden?

• verhto
zonnefreak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Hoeveel km is er met de ketting en de cassette gereden?
met heel de nieuwe 8 speed installatie mss 100km

• zonnefreak
verhto schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:17:
[...]

met heel de nieuwe 8 speed installatie mss 100km
Dat doortrappen bij die 3 grootste versnellingen, hoe klinkt dat, of hoe voelt het aan?

• verhto
zonnefreak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Dat doortrappen bij die 3 grootste versnellingen, hoe klinkt dat, of hoe voelt het aan?
doortrappen, dat mijn voeten precies van de pedalen schieten, echt een heel onveillig gevoel, zeker op hogere snelheden en op de baan (in zone 50 uiteraard :) )...

• zonnefreak
verhto schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:
[...]

doortrappen, dat mijn voeten precies van de pedalen schieten, echt een heel onveillig gevoel, zeker op hogere snelheden en op de baan (in zone 50 uiteraard :) )...
Naar mijn idee kan het 2 oorzaken hebben. Het is of de ketting en de cassette die ongelijkmatige slijtage hebben, of het zit hem in de cassette zelf. Deze kan ook doortrappen in een heel ongelukkig geval. Maar dan hoor je ook echt wel een vrij hoog zzzzzzzt geluid. Is er een compleet nieuwe cassette gemonteerd of zijn alleen de kransjes vervangen? Anders zit je nog misschien met het zelfde probleem.

• verhto
compleet nieuw 8 speed ketting en cassette......
zelfde probleem toen ik compleet nieuwe ketting en cassette 10 speed had...

• jimh307
elinx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Je hebt zeker een goed punt, maar ik heb er min of meer moeite mee omdat het bestaan van Stella niet zeker is en als ze blijven bestaan dan kan het beleid anders eruit gaan zien want anders raken ze mogelijk weer bijna failliet.

Wil je écht safe zitten dan is de enigste oplossing de volle mep betalen bij je lokale FM.

Ik heb de volle mep betaald bij mijn FM en ik hoorde gisteren (onderweg naar mijn ouders) wat pingelen in het achterwiel, dus ik vanochtend mijn FM gebeld en ik kon direct terecht. Er bleken 7 spaken vrij los te zitten en deze zijn weer vastgezet plus een algehele controle van het achterwiel. Toen door naar mijn werk en wat fietste dat fijn. Probleem opgelost en hij zei dat ik nét op tijd was want anders zouden de spaken los zijn gekomen en was het een complexere reparatie geworden (ps kostte me 0,00). 10 minuten werk met een bakje koffie erbij.

Dus, goede service van je eigen FM is goud waard en je hebt een veel hogere zekerheid dat je kunt blijven rollen. Probleempjes kunnen veel sneller opgelost worden. Niet iedereen heeft de keus om dan maar de auto te nemen. Ik ben de enigste in de familie met een auto, maar die laat ik zo vaak mogelijk staan tenzij ik voor mijn werk weg moet dan pak ik de auto en ook als ik iets voor mijn ouders moet doen waarbij een auto echt nodig is.
Heb je echter helemaal geen auto ter beschikking dan is de lokale FM wellicht duur, maar biedt maximale zekerheid (en al helemaal als je hulp hebt van de ANWB). Mocht een reparatie langer duren dan krijg je een degelijke elektrische leenfiets mee. Of Stella dit ook te bieden heeft vraag ik me af.

Dus in het geval van Stella zou dat betekend hebben dat ik de auto zou moeten pakken want hun servicebus kunnen echt niet stante pede komen. Dan kun je er op wachten, maar ik zeg nergens dat Stella slecht zou zijn. Het zijn prima fietsen, maar de filosofie van het bedrijf spreekt me niet aan.
Aanstaande donderdag heb ik een grote beurt van mijn fiets. Daar mag ik dan bij zijn :)

• jimh307
KroeT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:54:
[...]

...En de lokale fietsenmakers komen om in het werk, zijn dus (?) kritisch op wat ze aannemen. Die reageren hun irritatie op Stella (en Fietsenwinkel.nl bijvoorbeeld, waar mijn vorige fiets vandaan kwam) af op de klant. Ze weigeren te helpen of ze plaatsen je onderaan de wachtlijst. ...
Vandaar dat ik zo blij ben met mijn eigen lokale FM. Het is balen voor vele dat het zo moet zijn, maar bijna elk bedrijf moet beleid opmaken willen ze succesvol blijven bestaan; hoe klote dat ook moge zijn voor een dwaling met een Stella of ander merk elders gekocht. Snelle en goede service hebben zo hun prijs.

• elinx
jimh307 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:08:
.....Dus in het geval van Stella zou dat betekend hebben dat ik de auto zou moeten pakken want hun servicebus kunnen echt niet stante pede komen. Dan kun je er op wachten, maar ik zeg nergens dat Stella slecht zou zijn. Het zijn prima fietsen, maar de filosofie van het bedrijf spreekt me niet aan.....
Klopt, als het service centrum niet in de buurt is en je bent ook nog eens niet handig, dan is dat de prijs die je uiteindelijk betaald.
Echter, als je je dit bewust bent en voor het gewone onderhoud een FM kan vinden of zelf kan doen, dan ben je alleen voor garantie gerelateerde zaken daarvan afhankelijk.
De fabrieksgarantie blijft bestaan ook na een eventueel faillissement.
Vaak neemt de doorstarter of overnemer (fabrieks)garantiezaken weer op zich.

Trouwens.... las ik op het Duitse forum dat Prophete ook in zwaar weer verkeerd.
Deze kennen we hier van de Super/bouwmarkt aanbiedingen.

• roffeltjes
[...]
Ik herhaal: die fiets is defect. Vervangen van de derailleur door een versnellingsnaaf is onzin. Een derailleur kan veel meer kracht aan.

Je FM moet eieren voor zijn geld kiezen en een garantie aanvraag gaan indienen bij Trek.

• elinx
..... ik ken daar allemaal te weinig van.............. dus ik moet wel vertrouwen hebben in FM...
Het feit dat je hier om informatie vraagt geeft aan dat je mijns inziens niet geheel vertrouwd op je huidige FM.
Volgens mij zijn er genoeg redenen genoemd, zodat je met de FM in gesprek kan gaan.

[Voor 12% gewijzigd door elinx op 23-01-2023 19:01]

• KroeT

KroeT

[...]

Foxhill schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Hoe zwaar is het kind? Ik zou op een paar kg het niet na laten een zitje gemonteerd op de drager te gebruiken. Deze drager is ook best stevig.

Ik heb vandaag een Gotour6 in de werkplaats met ‘gewoon’ de Bobike Maxi.

Enige oplossing lijkt me naar een winkel gaan waar ze een zitje met stang bevestiging hebben zoals de Bobike Maxi Go en het echt fysiek even passen.
Ik heb een Bobike Maxi staan, met bagagedragerbevestiging. Daardoor is vermoedelijk de drager van mijn Brinckers gebroken, vandaar mijn schroom. Maar tegelijk: dit is een andere klasse fiets. En mijn zoontje is 22 kilo. Als hij tot, zeg, 25 kilo achterop kan blijven zitten dan is hij wel een jaar of zes en kan hij ook grotere afstanden zelf fietsen.

• Foxhill
KroeT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Ik heb een Bobike Maxi staan, met bagagedragerbevestiging. Daardoor is vermoedelijk de drager van mijn Brinckers gebroken, vandaar mijn schroom. Maar tegelijk: dit is een andere klasse fiets. En mijn zoontje is 22 kilo. Als hij tot, zeg, 25 kilo achterop kan blijven zitten dan is hij wel een jaar of zes en kan hij ook grotere afstanden zelf fietsen.
Tot ~28kg zou ik mij niet druk maken om het maximale gewicht van de drager bij een Gotour6. Heb je al gezien wat voor enorme U-beugel met boutgaten (= kan niet schuiven) er onder je spatbord zit? En de drager zelf heeft ook redelijk dikke buizen. Sterker nog, mag je drager niet gewoon 25kg hebben zelfs volgens het opschrift? En inderdaad, dit is een andere prijsklasse dan een Brinckers.

Gewoon een zitje op je drager bevestigen (y) . Alleen niet ook nog een fietstas volgooien.

[Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 23-01-2023 22:10]

• mv_ak
jimh307 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Je hebt zeker een goed punt, maar ik heb er min of meer moeite mee omdat het bestaan van Stella niet zeker is en als ze blijven bestaan dan kan het beleid anders eruit gaan zien want anders raken ze mogelijk weer bijna failliet.

Wil je écht safe zitten dan is de enigste oplossing de volle mep betalen bij je lokale FM.

Ik heb de volle mep betaald bij mijn FM en ik hoorde gisteren (onderweg naar mijn ouders) wat pingelen in het achterwiel, dus ik vanochtend mijn FM gebeld en ik kon direct terecht. Er bleken 7 spaken vrij los te zitten en deze zijn weer vastgezet plus een algehele controle van het achterwiel. Toen door naar mijn werk en wat fietste dat fijn. Probleem opgelost en hij zei dat ik nét op tijd was want anders zouden de spaken los zijn gekomen en was het een complexere reparatie geworden (ps kostte me 0,00). 10 minuten werk met een bakje koffie erbij.

Dus, goede service van je eigen FM is goud waard en je hebt een veel hogere zekerheid dat je kunt blijven rollen. Probleempjes kunnen veel sneller opgelost worden. Niet iedereen heeft de keus om dan maar de auto te nemen. Ik ben de enigste in de familie met een auto, maar die laat ik zo vaak mogelijk staan tenzij ik voor mijn werk weg moet dan pak ik de auto en ook als ik iets voor mijn ouders moet doen waarbij een auto echt nodig is.
Heb je echter helemaal geen auto ter beschikking dan is de lokale FM wellicht duur, maar biedt maximale zekerheid (en al helemaal als je hulp hebt van de ANWB). Mocht een reparatie langer duren dan krijg je een degelijke elektrische leenfiets mee. Of Stella dit ook te bieden heeft vraag ik me af.

Dus in het geval van Stella zou dat betekend hebben dat ik de auto zou moeten pakken want hun servicebus kunnen echt niet stante pede komen. Dan kun je er op wachten, maar ik zeg nergens dat Stella slecht zou zijn. Het zijn prima fietsen, maar de filosofie van het bedrijf spreekt me niet aan.
Aanstaande donderdag heb ik een grote beurt van mijn fiets. Daar mag ik dan bij zijn :)
Maar ja, dat is dan gratis service van de FM binnen de garantie, daarbuiten rekent die ook kosten. Misschien is leasen een goed idee, dan is de service inbegrepen over de hele periode. Wat ik dan wel zoek is een lease plan mét uitdrukkelijk vervangend vervoer/fiets anders heb je er alsnog niks aan (als je zo afhankelijk bent van de fiets). Of 2 goedkope ebikes heb je ook meteen een reserve accu voor de lange ritten. Rekenvoorbeeld: 2x 750,- = 1.500,- << ~2.000,- (en een extra batterij kost ook zo maar 450,- voor 480Wh)

• Foxhill
mv_ak schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:00:
[...]

…Wat ik dan wel zoek is een lease plan mét uitdrukkelijk vervangend vervoer/fiets anders heb je er alsnog niks aan (als je zo afhankelijk bent van de fiets). …
Dat is inclusief/gratis bij elke betere fietsenwinkel. Ook als je leased. En hier kun je vooraf naar vragen.

Wel inderdaad een goede om even naar te vragen. Want als je bijvoorbeeld via een website lease afsluit (niet bij een winkel) weet je het vooraf niet.

Als je een tweede fiets erbij koopt voor zo’n bedrag weet je zeker dat je 2x niets hebt en 2x alles kwijt bent na een te korte levensduur.

[Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 24-01-2023 08:08]

• mv_ak
Foxhill schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Als je een tweede fiets erbij koopt voor zo’n bedrag weet je zeker dat je 2x niets hebt en 2x alles kwijt bent na een te korte levensduur.
Valt wel mee hoor, je gebruikt iedere fiets de helft vd tijd dus levensduur x 2.

• Roos79
mv_ak schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Valt wel mee hoor, je gebruikt iedere fiets de helft vd tijd dus levensduur x 2.
Zou gewoon 1 goede fiets kopen dan heb je er veel meer plezier van.
En een leen fiets krijg je bijna altijd wel mee is mijn ervaring.

Ik had een ongeluk gehad met mijn fiets en onbekend hoe lang het zou duren en al die tijd had ik een leen e bike mee.

[Voor 26% gewijzigd door Roos79 op 24-01-2023 08:45]

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

A.s. vrijdag komen ze bij mij langs voor een inruil voorstel voor mijn huidige e-bike met een Stella Vicenza Superior MDB. Mijn huidige e-bike is een Batav us e-Milano uit 2015/2016 met een (slechte) 400Wh accu. Mijn overwegingen:
-Ik kan mijn accu laten reviseren voor rond de €400,-, dan heb ik een 500Wh accu welke weer een tijdje mee moet gaan.
-Mijn huidige e-bike heeft bijna 30.000 km erop zitten. Hij rijdt prima, motor doet het goed. Ik krijg dus alleen foutmeldingen (610,640, 1x 500) vanwege de accu welke het (zeker met koud weer) af en toe af laat afweten. Destijds (jaar geleden ongeveer) gekocht voor €1050,- bij een lokale winkel die veel 2ehands e-bikes verkoopt.

Ik kan dus twee dingen doen, €400,- uitgeven aan een gereviseerde accu zodat ik (hopelijk) weer wat jaartjes kan fietsen. Of €1400,- uitgeven (min inruil , plus €400,- 500Wh accu upgrade) aan een nieuwe fiets zodat ik in ieder geval van nieuw af aan begin.

Keuzes, keuzes. Ik wacht vrijdag af en ga het weekend eens overdenken wat ik wil.

• KroeT

KroeT

[...]

Foxhill schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Tot ~28kg zou ik mij niet druk maken om het maximale gewicht van de drager bij een Gotour6. Heb je al gezien wat voor enorme U-beugel met boutgaten (= kan niet schuiven) er onder je spatbord zit? En de drager zelf heeft ook redelijk dikke buizen. Sterker nog, mag je drager niet gewoon 25kg hebben zelfs volgens het opschrift? En inderdaad, dit is een andere prijsklasse dan een Brinckers.

Gewoon een zitje op je drager bevestigen (y) . Alleen niet ook nog een fietstas volgooien.
Thx, dat is waardevolle feedback. Ik voelde inderdaad een stevige beugel onder het spatbord. Ik ga het huidige zitje gewoon nog een tijdje gebruiken - en rustig over hobbels en drempels heen als mijn zoontje erop zit. Fietstassen zal ik achterwege laten als het zitje erop zit. Gelukkig past dat standaard al niet, dus dat komt goed. Nogmaals dank!

Ik zal binnenkort even een korte review plaatsen van de Flyer. Want ik geniet er erg van.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:53:
A.s. vrijdag komen ze bij mij langs voor een inruil voorstel voor mijn huidige e-bike met een Stella Vicenza Superior MDB. Mijn huidige e-bike is een Batav us e-Milano uit 2015/2016 met een (slechte) 400Wh accu. Mijn overwegingen:
-Ik kan mijn accu laten reviseren voor rond de €400,-, dan heb ik een 500Wh accu welke weer een tijdje mee moet gaan.
-Mijn huidige e-bike heeft bijna 30.000 km erop zitten. Hij rijdt prima, motor doet het goed. Ik krijg dus alleen foutmeldingen (610,640, 1x 500) vanwege de accu welke het (zeker met koud weer) af en toe af laat afweten. Destijds (jaar geleden ongeveer) gekocht voor €1050,- bij een lokale winkel die veel 2ehands e-bikes verkoopt.

Ik kan dus twee dingen doen, €400,- uitgeven aan een gereviseerde accu zodat ik (hopelijk) weer wat jaartjes kan fietsen. Of €1400,- uitgeven (min inruil , plus €400,- 500Wh accu upgrade) aan een nieuwe fiets zodat ik in ieder geval van nieuw af aan begin.

Keuzes, keuzes. Ik wacht vrijdag af en ga het weekend eens overdenken wat ik wil.
Als ik op de weblink klik zie ik een Stella van €1399 die mogen ze dan morgen komen afleveren :/

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Als ik op de weblink klik zie ik een Stella van €1399 die mogen ze dan morgen komen afleveren :/
Dat is dus ook mijn overweging, voor dat geld vind je niets beters. Onderhoud aan dat ding kan ik zelf ook wel.

• elinx
A.s. vrijdag komen ze bij mij langs voor een inruil voorstel voor mijn huidige e-bike ....

Reken je nog niet rijk.
Grote kans dat in geval van inruil niet met de aanbiedingsprijs gerekend wordt, maar met de reguliere prijs.

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@elinx Dan kunnen ze mijn derriere bevochtigen :) Ik ga uit van de aanbiedingsprijs met een goede inruil waarde. Zo niet, jammer dan, ik hoef geen nieuwe e-bike, alleen maar een overweging voor mij.

• Dennis H

Toevallig ook getwijfeld om deze te kopen. Echter had deze fiets "slechts" een active line motor.

Na wat verder zoeken op de site kwam ik deze tegen: Morena Trekking Easy MDB

Vergelijkbare prijs, maar dan met een active line plus motor. Dat fietst naar mijn mening een stuk fijner! Wel een derailleur, dat kan een nadeel zijn, maar maakte mij niet heel veel uit. Toevallig ben ik gisteren gebeld om een afspraak in te plannen, volgende week komen ze hem brengen.

[Voor 3% gewijzigd door Dennis H op 24-01-2023 11:35]

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@DennisH Die fiets heb ik ook naar gekeken, zeker een mooi model. En wat betreft motor zeker een betere koop. Ik wil echter geen derailleur vanwege teveel onderhoud.

40Nm is voor mij ook voldoende, mijn huidige fiets heeft dat ook en ik fiets met stand turbo altijd met 1 streepje ondersteuning met 27.4 km/u op de teller (24.5 echter km/u). Met versnellen naar die snelheid is het wel lekker, je bent lekker snel weg en zo :)

• Dennis H
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:34:
@DennisH Die fiets heb ik ook naar gekeken, zeker een mooi model. En wat betreft motor zeker een betere koop. Ik wil echter geen derailleur vanwege teveel onderhoud.

40Nm is voor mij ook voldoende, mijn huidige fiets heeft dat ook en ik fiets met stand turbo altijd met 1 streepje ondersteuning met 27.4 km/u op de teller (24.5 echter km/u). Met versnellen naar die snelheid is het wel lekker, je bent lekker snel weg en zo :)
Snap ik, als je de normale active line motor prima vind is dit geen verkeerde deal. Echter blijft het een Stella .... Houd in de achterhoofd dat de after sales echt ruk zijn. Klantenservice is moeilijk bereikbaar en heeft eigenlijk geen idee waar ze het over hebben. Zelfde geldt voor de service lokaties, als er wat mis is met je fiets kan het lang duren voordat er een juiste diagnose is gesteld en het probleem daadwerkelijk is opgelost. Enige ervaring met fietsen is eigenlijk wel een vereiste voordat je een Stella koopt. Kleine reparaties kun je beter zelf uitvoeren.

Ik heb een FM in de buurt wie mij kan helpen als ik er niet uit kom, maar de meeste FM accepteren geen Stella fietsen.

Ik heb deze keuze bewust gemaakt nadat ik er goed over na heb gedacht. Ben er van bewust wat de consequenties zijn bij het aanschaffen van een fiets bij Stella. Hoewel het een mooie prijs is, zitten er echt wel wat haken en ogen aan.

Ik ben benieuwd wat ze willen geven voor je fiets als je deze inruilt. Kan me haast niet voorstellen dat ze van de huidige prijs nog wat af doen. Voor de vorm zullen ze je dan waarschijnlijk €50.- geven voor je fiets.

[Voor 8% gewijzigd door Dennis H op 24-01-2023 11:44]

• Foxhill
KroeT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Ik zal binnenkort even een korte review plaatsen van de Flyer. Want ik geniet er erg van.
Plaats die dan ook op Trustpilot e.d. Ze hebben onterecht veel negatieve reviews. Deels omdat er vele jaren terug minder goed naar de dealers toe is samengewerkt voor garantie, deels omdat als je niet om reviews vraagt aan alle klanten dan alleen mensen met een negatieve ervaring de moeite nemen.

• Foxhill
mv_ak schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Een paar veelgebruikers uitgesloten verlengt de fiets minder gebruiken nauwelijks de levensduur. De accu gaat na x jaren kapot. En bij een goedkoop merk krijg je na x jaren geen ondersteuning meer bij elk electronisch defect. Terwijl een fiets met Panasonic motor gerust 60.000km loopt.

De goedkoopste elektrische fiets in cost of ownership is naar mijn idee een oude Flyer met weinig restwaarde die een onverwoestbare Panasonic motor heeft en een nieuwe accu.

[Voor 22% gewijzigd door Foxhill op 24-01-2023 12:20]

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dennis H schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:40:
[...]

[...]

Ik ben benieuwd wat ze willen geven voor je fiets als je deze inruilt. Kan me haast niet voorstellen dat ze van de huidige prijs nog wat af doen. Voor de vorm zullen ze je dan waarschijnlijk €50.- geven voor je fiets.
Weetje, hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat ze mij nooit genoeg gaan betalen voor inruil van mijn huidige e-bike. Ik doe hem echt niet weg voor minder dan €500,- en dat alleen maar omdat de accu zo rot is. Waarschijnlijk kan ik beter mijn e-bike particulier verkopen en met dat geld een andere e-bike kopen.

• elinx
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:32:
...hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat ze mij nooit genoeg gaan betalen voor inruil van mijn huidige e-bike.....
Stella verkoopt deze ebikes niet voor niks zwaar onder de prijs die er normaal voor staat.
Ze hebben geld nodig om de tent overeind te houden, dan gaan ze niet nog eens veel geld uitgeven voor een inruiler. Ik denk eerlijk gezegd dat zelf verkopen je waarschijnlijk meer kan opleveren.

• Roos79

Ik denk zomaar dat de inruil je flink zal tegen vallen.
En volgens mij rekent Stella de inruil niet vanaf die prijs die je daar op de Website ziet staan.

Op sommige fietsen kan je geen eens inruilen omdat de prijs al dusdanig scherp is.
Schoonzusje kocht er vorig jaar een soortgelijke fiets en inruilen kon niet op die prijzen.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
Het valt me wel op dat de fietsen die bij stella met grote korting verkocht worden toch de modellen zijn die er wat ‘oud’ en ‘oubollig’ uit zien. Batterij in de achterdrager en naafmoteren.

Niet mis mee, maar de top of the line modellen (weggewerkte batterij, middenmoter) zijn, op de site in elk geval, niet afgeprijsd.

Waarschijnlijk is het geen ‘fire sale’ om te redden wat er te redden valt, maar een soort stock reductie om het aanbod wat uit te dunnen, zich te richten op een minder omvangrijk modellen aanbod, en zich te focussen op de top end?

Niets mis trouwens met bagagedrager batterijen, maar het heeft een zeker ‘budget/basic’ gehalte. Functioneel is het wel.

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 18:50
Amos_x schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:21:

Niets mis trouwens met bagagedrager batterijen, maar het heeft een zeker ‘budget/basic’ gehalte. Functioneel is het wel.
True story, ik heb de Morena Premium MDB FI daar gekocht half december. Dat is nagenoeg de enige Stella met ingebouwde accu en is dan ook meteen het 'topmodel' van Stella, prijskaartje vanaf €4099. Ik kreeg er ruim 30% korting op, qua specs dikke deal (scheelde €2500,- tov de Riese & Müller Charger4, die vind ik zooo vet....). Dus tsja, ik 'moest' wel (en hoop dat ik geen service nodig heb de komende 3 jaar... :-/).

[Voor 9% gewijzigd door Stevie_ op 24-01-2023 16:02]

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
Stevie_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:01:
[...]

True story, ik heb de Morena Premium MDB FI daar gekocht half december. Dat is nagenoeg de enige Stella met ingebouwde accu en is dan ook meteen het 'topmodel' van Stella, prijskaartje vanaf €4099. Ik kreeg er ruim 30% korting op, qua specs dikke deal (scheelde €2500,- tov de Riese & Müller Charger4, die vind ik zooo vet....). Dus tsja, ik 'moest' wel (en hoop dat ik geen service nodig heb de komende 3 jaar... :-/).
Top. Blijkbaar wel kortingen dan in de winkels/outlets. Ik heb gisteren even snel de site doorgenomen en daar geen kortingen voor morena en equivalenten. Mooie korting in elk geval.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 18:20
Amos_x schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Top. Blijkbaar wel kortingen dan in de winkels/outlets. Ik heb gisteren even snel de site doorgenomen en daar geen kortingen voor morena en equivalenten. Mooie korting in elk geval.
Dat is wel zo'n beetje de modus operandus van Stella inderdaad, min of meer dezelfde verkooptactieken als de gemiddelde keukenboer. Prijzen op de site zijn een soort richtbedrag (of eigenlijk: het maximum), in de winkel krijg je kortingen die op van alles gebaseerd kunnen zijn (te behalen verkooptargets en -marges van de verkoper en het filiaal, voorraadstatus van het gekozen model, enz). Niet echt doorzichtig voor de klant, maar die krijgt automatisch korting dus gaat met een goed gevoel de winkel uit.

Overigens hier een artikeltje over de reden voor recente aanbiedingen bij Stella: veel teveel voorraad, en dus met name in (inmiddels) overjarige modellen. En bij BNR een podcast van een half jaar geleden toen ze daar nog apentrots op waren...

[Voor 22% gewijzigd door B64 op 24-01-2023 16:23]

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 18:50
B64 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Niet echt doorzichtig voor de klant, maar die krijgt automatisch korting dus gaat met een goed gevoel de winkel uit.
Haha, ja, dat bij het kopen van een keuken klopt en dat spelletje kennen we heel goed (wij hebben onze keuken uiteindelijk in Duitsland gekocht, dat zegt wel wat).

Bij Stella gaat het gelukkig om een product, een keuken is toch wel echt maatwerk (en daardoor wordt het spelletje ingewikkelder... ;-)).

Hoe je het ook went of keert: mijn Stella is een hele rationele en bewuste aankoop: ik wilde perse de sterkste motor van Bosch (de 85Nm), een belt riem, 625kW én het liefst een zo groot mogelijk bereik qua schakelen. In alle segmenten kom je dan dik boven de €4000,- (maar die zijn nergens op voorraad, dus mijn alternatief zat tussen de de €4500 - €5500,-).

Wat de 'verkooptechnieken' dan dus ook zijn van Stella: het is een bizar scherpe prijs voor heel veel: vandaar dat ik dan ook niet veel soeps van de service verwacht (maar wel recht op zou hebben want garantie). Het filiaal van Stella, waar ik de fiets heb gekocht, heeft trouwens wel alleen maar hele goede reviews, dus ik heb nog hoop als het mis gaat... En, sowieso fijner dat er een fysieke winkel om de hoek is, dat kan bij die (emotionele aankoop fietsen) zoals van Moof en Cowboy niet zeggen. En er zijn genoeg andere merken waarvan je de aankoop steeds vaker digitaal doet (en je bij service dus wel eens de sjaak kan zijn...).

Tot dusver ging het gelukkig perfect: ik heb een proefrit kunnen maken en kon de fiets de week daarop al ophalen. Stond netjes klaar volgens afspraak en sindsdien fietst die perfect :-). Qua beleving en hoe fijn alles verloopt is dit echt onze beste beleving qua aanschaf van een e-bike, raar maar waar: onze Gazelle Makki werd steeds maar niet geleverd en toen we hem eindelijk haden kreeg die al vrij vlot te maken met een terugroepactie (en liet Gazelle ons behoorlijk in de steek). Uiteindelijk hebben we de Lovens bakfiets besteld: die werd ook steeds maar uitgesteld qua levering en toen hij er eindelijk was ging het om het verkeerde model (waar we maar mee akkoord gingen...), En bij de Lovens flikkerde het halve achterwiel er na 2 maanden bijna uit...lol).

Trouwens, ook bij de a-merken is altijd wel wat korting te krijgen (gemiddeld rond de 5%, beetje dezelfde marge als bij een nieuwe auto...).
Amos_x schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Klopt, je moet naar de winkel gaan, dat is wel wat Stella graag wilt en voor elkaar probeert te krijgen, part of the game (en als je in de winkel direct koopt vervalt ook je recht qua koop op afstand enzo, wel siim van ze... ;-)).

Overigens was mijn Morena Premium MDB FI ook op het internet destijds zo 'goedkoop' te verkrijgen.

[Voor 53% gewijzigd door Stevie_ op 24-01-2023 19:59]

• KroeT

KroeT

[...]

Foxhill schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Plaats die dan ook op Trustpilot e.d. Ze hebben onterecht veel negatieve reviews. Deels omdat er vele jaren terug minder goed naar de dealers toe is samengewerkt voor garantie, deels omdat als je niet om reviews vraagt aan alle klanten dan alleen mensen met een negatieve ervaring de moeite nemen.
Ik zag het! De fietsenmaker (of: Flyer-dealer en fietsspeciaalzaak) was echter dusdanig professioneel, sympathiek en aangenaam dat ik maar heb aangenomen dat de recensies niet aansloten op de huidige realiteit. Tot dusverre is de fiets geweldig, maar dat zeg ik op basis van 250 kilometer. Ik houd m'n recensie dus even aan tot de eerste beurt bij 1000 kilometer en zal een aanvulling schrijven bij 5000 kilometer. Tot dusverre echter louter positief.

Ik zou alleen een iets (!) langere verstelbare stuurstang willen hebben. Ik ga nog even checken of die beschikbaar zijn. Het is dat, of simpelweg wennen aan een iets sportievere zithouding dan ik had.

• Foxhill
KroeT schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik zag het! De fietsenmaker (of: Flyer-dealer en fietsspeciaalzaak) was echter dusdanig professioneel, sympathiek en aangenaam dat ik maar heb aangenomen dat de recensies niet aansloten op de huidige realiteit. Tot dusverre is de fiets geweldig, maar dat zeg ik op basis van 250 kilometer. Ik houd m'n recensie dus even aan tot de eerste beurt bij 1000 kilometer en zal een aanvulling schrijven bij 5000 kilometer. Tot dusverre echter louter positief.

Ik zou alleen een iets (!) langere verstelbare stuurstang willen hebben. Ik ga nog even checken of die beschikbaar zijn. Het is dat, of simpelweg wennen aan een iets sportievere zithouding dan ik had.
De stuurlift heet BySchulz Speedlifter Twist. Je hebt de T10 en er bestaat een T15. Dat staat voor de hoogte in cm’s. Dus dat kan 5cm hoger. Dat ding is alleen duur met ongeveer €120,-. Je moet wel even weten hoe je het balhoofd afstelt met zo’n ding, of het aan een monteur overlaten.

Je kunt ook de stuurpen aanpassen. Die zit bovenop je stuurlift geschroefd. Wat er standaard op zit gaat iets naar voren en is beperkt verstelbaar. Als je daar een 90 graden verstelbare opzet voor €30-€40 kom je ook hoger en dichterbij. Of je zet er een Contec Cobra stuurpen op voor €50 waarmee je het stuur vooral lekker dichtbij haalt.

Het type stuurpen dat je hebt heet ook wel a-head stuurpen of voorbouw. Dat helpt zoeken.

• KroeT

KroeT

[...]

Foxhill schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:55:
[...]

De stuurlift heet BySchulz Speedlifter Twist. Je hebt de T10 en er bestaat een T15. Dat staat voor de hoogte in cm’s. Dus dat kan 5cm hoger. Dat ding is alleen duur met ongeveer €120,-. Je moet wel even weten hoe je het balhoofd afstelt met zo’n ding, of het aan een monteur overlaten.

Je kunt ook de stuurpen aanpassen. Die zit bovenop je stuurlift geschroefd. Wat er standaard op zit gaat iets naar voren en is beperkt verstelbaar. Als je daar een 90 graden verstelbare opzet voor €30-€40 kom je ook hoger en dichterbij. Of je zet er een Contec Cobra stuurpen op voor €50 waarmee je het stuur vooral lekker dichtbij haalt.

Het type stuurpen dat je hebt heet ook wel a-head stuurpen of voorbouw. Dat helpt zoeken.
Holy shit. Overload aan kennis in één post. Heb 'm gebookmarked en ga je suggesties langslopen. Ik heb nog wel 200 km nodig voordat ik precies weet of ik enkel hoger wil, of dichterbij, of hoger én dichterbij of hoger en verder weg (dat laatste denk ik overigens niet, de lengte van zadel tot stuur voelt nu uitstekend). Maar wat een nuttige post, heel erg bedankt.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Stevie_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:01:
[...]

De non FI (dus geen automatische versnellingen) ging half december voor €1499,- over de toonbank. Vond de automaat niet fijn rijden, voelde teveel weerstand.

Zeer tevreden over de premium mdb. Performance line motor met mooie bruikbare ondersteuningsstanden, goede remmen, puike verlichting en stevig frame met ingebouwde accu. Met handen los is geen enkel probleem. De 10 versnellingen hebben ook een mooi bereik en schakelt erg trefzeker. Af en toe afspuiten en insprayen met kettingsmeer van m'n motorfiets stelt niets voor. Had hiervoor een Nexus 8. Maar die mis ik echt niet. Derailleur is ook eventueel zeer simpel bij te stellen.

[Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 26-01-2023 19:30]

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-02 16:57
Wat is in jullie ogen de beste bang for buck dames elektrische fiets? En dan met name in het segment 500-1500 euro?
Pagina: 1 ... 136 137 138 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee