Le_Mmort schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:24:
Ik heb dit topic ook afgestruind en had daardoor voorkeur voor een Bosch Active Line Plus. Nu zie ik echter de Vicenza Superior MDB bij Stella in de aanbieding met de Bosch Active Line or €1399,- lijkt mij een hele goede aanbieding. Hebben jullie ervaringen voor ik hem bestel?
Geen ervaring, maar wel een advies.
>7 speed heeft geen 1 op 1 drive in een bepaald verzet, dus je zult sneller moeten terugschakelen als je een klimmetje maakt of de dijk op gaat. De nexus 8 heeft in het 5e verzet een direct drive welke geen extra weerstand biedt: handig als je een klimmetje moet maken of als je flink wind tegen hebt. Je zult met een 7 naaf wat meer extra ondersteuning nodig hebben wat zich vertaald in vaker opladen. Significant is het echter niet.
>Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met Stella gaat en/of ze nog lang bestaan (handig voor garantiegevalletjes)
>Voor de prijs is het een hele nette fiets
@
Wouda Als een riem verspringt zoals in het filmpje dan ben je er zo doorheen. Die riem moet met spoed goed gezet worden. Je sloopt hiermee je kostbare riem. Alle kracht komt dan op de 'toppen' van de tandjes en die kracht is vele malen hoger dan een riemblad welke mooi in de schakels valt. Tandjes kunnen dan afbreken en dan is het hoe dan ook einde riem.
@
elinx Welicht zal de markt nu veel rijper zijn geworden. Toch is 90nm op het wiel niet een heel strak plan. Spaken, velg en band krijgen rake klappen van dat koppel. Bij mijn vorige fiets (Qwic Premium MN330 met Brose 90nm) klapte de spaken als bosjes. De spaken waren ver onder bemeten voor zulke koppelkrachten. Pas toen er dikkere en stevigere spaken in het wiel zijn gezet was het euvel over, maar bij zulk geweld van de motor moeten vooral de velg als de spaken ruim bemeten zijn. Een ketting of riem kan het wel hebben, je wielen veel minder snel. Met mijn huidige fiets (Gazelle ultimate c8+ riem) is het koppel van de Bosch Active line plus veel gemoedelijker en heb ik nog geen spaakbreuk gehad. Op de turbo-stand wil ook deze motor goed vooruit. Die befaamde 5e verzet in de Nexus 8 maakt dat ik ook tegen een storm in kan fietsen, hetzij op standje turbo, maak ook op de sport stand kan de fiets veel. Ik merk dat het 5e verzet heel licht fietst vergeleken met de andere versnellingen. Er moeten dan meer tandwielen rondjes draaien wat verliezen kent.
@
Roos79 De actieradius is een delicaat dingetje. Je mag in de winter bij normaal gebruik (wind mee, wind tegen, koude, correcte bandenspanning, hoge ondersteuning en lage ondersteuning) in het algemeen 7 Wh/km rekenen. Dus het wattuur van de accu delen door 7. In de zomer mag je 5-5,25 Wh/km rekenen.
Niemand houd zijn goede voornemen vol om altijd maar op de eco-mode te fietsen. Heb je eens wat haast, is het rotweer of ben je chagrijnig dan zet je de ondersteuning snel wat hoger, zo niet op zijn hoogst.
Slechte wegen kosten ook meer energie (te harde banden vangen de trillingen minder goed op zodat heel de fiets gaat trillen wat energie kost, te zachte banden vervormen makkelijk en dit kost ook extra energie. Met brede banden speelt het euvel minder, maar ook niet veel minder. Daarom is een correcte bandenspanning het zuinigst rijden).