Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 136 137 138 Laatste
Acties:

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-02 16:11
neb0 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:27:

Kwam verder de iMove President tegen. Verder lijken de specs heel aardig al klopt het vermelde gewicht volgens mij niet? De 15,3 kg dat is excl. accu van ca. 2,5 kg en uiteraard zonder bagagedrager etc.
De rijhouding lijkt goed (voor zover dat te zien is natuurlijk). Slechts 1 jaar garantie op elektrische onderdelen? Voordeel is de grotere accu van 504, hoewel ik weet dat dat ook niet alles zegt, maar alles is meegenomen. Nadelen: zo te zien geen aangesloten achterlicht op de accu en zadel twijfelachtig (kan uiteraard worden vervangen) en lange levertijd. Mei op zijn vroegst?
Zijn jullie nog content met de fiets? @Radsrocket , @ollem , @canonball ?

Alvast hartelijk dank voor mogelijke reacties! (en excuus als ik iemand verkeerd getagd heb).

Andere tips welkom.
Ik ben er zeker tevreden over: de Bafang 2 speed automaat werkt perfect.
Achterlicht op batterijen is hooguit wat lastig... een extra handeling voor aan en uit zetten.
Balans en houding is voor mij perfect en fiets heerlijk.
Zadel ook goed voor mij.
Enige nadeel van deze fiets is dat je zo snel al op de 25km/uur zit :-)

En het verschil in kg komt wellicht doordat oude model en huidige/nieuwe model andere motor en accu en iets aangepast frame hebben en daardoor ander gewicht?

[Voor 6% gewijzigd door ollem op 13-01-2023 18:30]

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03:29
@Radsrocket
Waardevolle info hoe een fiets / een product na lagere tijd voldoet. Dat lees je helaas te weinig. Dank je!

De zadelpenverlichting (wel prijzig) is gemiddeld geloof ik voor personen > 1.82 m aangezien de verlichting anders in de framebuis verdwijnt.

@ollem Dank voor je reactie! Klinkt goed allemaal. Hoe zou je de houding omschrijven bij jouw lengte? Actief of meer rechtop? Heb je de standaard stuurpen of een verhoogde?

Model 2021 was een kg lichter (14+accu). Daarna een kg meer. Model 2022 zou +/- 18,5 kg zijn (incl. accu en bagagedrager) heb ik inmiddels gehoord.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:00
roffeltjes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:54:

Overigens zie ik weinig aantrekkelijk aan dat ding, vooral het idee van een krat voorop is een idee waar mensen die niets van fietsen snappen op vallen. Grofweg, een krat zorgt voor inconsistent rijgedrag... een volle krat zorgt voor traag sturen, dus wordt de fiets vaak met weinig naloop geleverd, wat weer tot nerveus karakter leidt als er weinig in de krat zit, vandaar dat kratfietsers vaak onrustig van links naar rechts gaan als ze fietsen. En dan spreek ik niet eens over hoe asociaal die dingen zijn in het gemiddelde fietsenrek. |:(
Rustig... Niets mis mee. Genoeg fietsers die er wel normaal mee fietsen, is ook helemaal niet zo moeilijk. En een beetje links/rechts gaan, als het al een ding is, heb je er maar bij te nemen. Het fietspad behoort niet enkel toe aan de gehaaste wielrenners. Leven en laten leven.

Dat gezegd zijnde, persoonlijk heb ik langere periodes door steden gefietst (forenzen, van en naar werk), waar ik absoluut zeker m'n werktas (met laptop/tablet/...) gewoon voor mij, in het zicht wil hebben, met de schouderriem links en rechts over het stuur.

Liefst gemonteerd op frame/balhoofd. Dat dan weer wel...

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 17:44
Uiteraard, maar aangeven dat het een oplossing is met alleen nadelen voor jou en anderen mag ook wel een keer. Mensen realiseren zich niet dat een paar kilo voorop rijgedrag sterk beïnvloed.

Daarom zit een kinderzitje ook meer contra, dat maakt het iets minder impact hebben ;)

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-02 21:28
Ben ook in de markt voor een E-Bike. Beetje opzoek naar een urban-bike in de pricerange tot Ca €1850,- en heb ondertussen al aardig wat info tot mij genomen. Degene waar nu mijn aandacht naar gaat is de City-Vanture van het vrij nieuwe merk Vanpowers.

Begonnen vanuit een indiegogo-campagne en nu dus online te bestellen: https://vanpowers.bike/bl...de-echte-kilometervreters

Eigenschappen:
-gunstige prijs (€1600)
-ikea-concept, grotendeels zelf in elkaar zetten
-licht, ca 15kg
-carbon tandriem ipv ketting
-hydraulische schijfremmen
-geen versnelling (fixie)
-bijzonder alu-frame zonder lasnaden
-5 ondersteuningsniveaus
-display verwerkt in stuur
-accu van 250wh in framebuis
-ca 80km bereik

Het valt totaal niet op dat het een e-bike is, daar hou ik wel van. Accu zit in de framebuis. Al is dat gelijk mijn enige twijfelpuntje: als hij vervangen moet worden moet fiets deels uit elkaar, én voor opladen kun je de accu dus niet apart binnen leggen.

Iemand toevallig al ervaring met deze fiets? Wat zijn jullie ideeen bij dit concept?

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:48
thunder68 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:42:

een fixie met hydraulische schijfremmen 8)7
Het lijkt me eerlijk gezegd helemaal niks, niet meer dan een gadget althans

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 18:20
Ben ook in de markt voor een E-Bike. Beetje opzoek naar een urban-bike in de pricerange tot Ca €1850,- en heb ondertussen al aardig wat info tot mij genomen. Degene waar nu mijn aandacht naar gaat is de City-Vanture van het vrij nieuwe merk Vanpowers.

Begonnen vanuit een indiegogo-campagne en nu dus online te bestellen: https://vanpowers.bike/bl...de-echte-kilometervreters

Eigenschappen:
-gunstige prijs (€1600)
-licht, ca 15kg
-5 ondersteuningsniveaus
-ca 80km bereik

Het valt totaal niet op dat het een e-bike is, daar hou ik wel van. Accu zit in de framebuis. Al is dat gelijk mijn enige twijfelpuntje: als hij vervangen moet worden moet fiets deels uit elkaar, én voor opladen kun je de accu dus niet apart binnen leggen.

Iemand toevallig al ervaring met deze fiets? Wat zijn jullie ideeen bij dit concept?
Komt zo te zien van buiten de EU, dus er komt sowieso nog BTW bij, en evt invoerrechten en inklaringskosten. Dan zit je dus al minimaal op 1900 Euro.

Het alu-frame is inderdaad zonder lasnaden, maar daarvoor in de plaats komen lelijke schroeven, en (klem-)naden. En daarbij vraag ik me dan af: wat gebeurt er als deze fiets een paar dagen in de regen staat, niet ongewoon de laatste paar weken? Kan er dan vocht het frame indringen via die naden, en hoe gevoelig zijn dan al die stekkertjes die je bij de montage in elkaar moet schuiven.

Verder is zo'n carbon riem inderdaad onderhoudsarm, maar ook heel gevoelig voor een juiste afstelling en stijfheid van het frame. Met zo'n frame dat je zelf in elkaar moet schroeven lijkt met dat toch wel een dingetje, ik kan me niet voorstellen dat zo'n frame net zo stijf is als een gelast exemplaar.

En een fixie met alleen een cadence sensor - 't is beter dan niks maar een krachtsensor zou ik toch wel op prijs stellen. Die 5 ondersteuningsstanden betekent dus in de praktijk dat de fiets versnelt naar 5 verschillende snelheden.

Ik zou nog even verder zoeken, vooral ook omdat je voor onderhoud en service (en dan met name op de electrische onderdelen van onbekende herkomst) niet bij een Nederlandse fietsenmaker hoeft aan te kloppen.

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:38
Kijk eens bij Tenways mooie lichte fiets met krachtsensor, 15kg.
De CGO600 met spatborden en standaard en hij is al in elkaar gezet!!

https://www.tenways.com/

Succes bij je zoektocht.

• thunder68
ewf schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:05:
Kijk eens bij Tenways mooie lichte fiets met krachtsensor, 15kg.
De CGO600 met spatborden en standaard en hij is al in elkaar gezet!!

https://www.tenways.com/

Succes bij je zoektocht.
Thanx voor je reactie!
Had de reviews van de tenways al gelezen, komt er ook goed uit. Vind hem zelf iets minder mooi (oog wil ook wat al is smaak erg persoonlijk). Vooral de wat ‘iele’ bovenbuis vind ik minder geslaagd. Ook de cowboy (3 en 4) al gezien, ook mooi fietsje. Allemaal fixies met riemaandrijving, die kant wil ik wel op.

Het feit dat je de City-Vantage zelf in elkaar moet zetten vind ik juist leuk, de ‘Frankensteinlook’ door de bouten van de knelverbindingen in het frame heeft ook wel wat. En bovenal de prijs: met de huidige nieuwjaarsactie die t/m morgen loopt komt hij uit op ca €1250,-
Ik hou jullie op de hoogte. Mocht iemand deze fiets al kennen óf goede alternatieven weten dan hoor ik dat graag :)

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:38
Ik heb op een aantal e-bikes gereden en ik vind een rotatiesensor helemaal niks, een krachtsensor fietst veel natuurlijker. In deze prijsklasse vind je dat toch moeilijk.
Stoer is natuurlijk ook de Bird bike, maar ja, ook een rotatiesensor...

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
thunder68 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Thanx voor je reactie!
Had de reviews van de tenways al gelezen, komt er ook goed uit. Vind hem zelf iets minder mooi (oog wil ook wat al is smaak erg persoonlijk). Vooral de wat ‘iele’ bovenbuis vind ik minder geslaagd. Ook de cowboy (3 en 4) al gezien, ook mooi fietsje. Allemaal fixies met riemaandrijving, die kant wil ik wel op.

Het feit dat je de City-Vantage zelf in elkaar moet zetten vind ik juist leuk, de ‘Frankensteinlook’ door de bouten van de knelverbindingen in het frame heeft ook wel wat. En bovenal de prijs: met de huidige nieuwjaarsactie die t/m morgen loopt komt hij uit op ca €1250,-
Ik hou jullie op de hoogte. Mocht iemand deze fiets al kennen óf goede alternatieven weten dan hoor ik dat graag :)
Volgens mij zijn dat geen fixies maar Single speeds. Beide geen versnelling, maar er is een verschil :)
https://www.fietsenmakend...il-fixie-en-single-speed/

Geen ervaring met de vantage, maar het lijkt me niet duurzaam, bezuinigt op de verkeerde onderdelen. Ook is de maat vrij klein (53cm), ik zou het zeker niet blind willen kopen.
Het in elkaar zetten lijkt me ook leuk, maar daadwerkelijk gebruiken niet.

• thunder68
canonball schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Geen ervaring met de vantage, maar het lijkt me niet duurzaam, bezuinigt op de verkeerde onderdelen. Ook is de maat vrij klein (53cm), ik zou het zeker niet blind willen kopen.
Het in elkaar zetten lijkt me ook leuk, maar daadwerkelijk gebruiken niet.
Thanx! Dit wordt m’n eerste Ebike, heb er dus weinig ervaring mee of inzicht in. Blij met jullie reacties!

-Welke onderdelen zijn volgens jou minder? Uit de reviews komt hij wel goed naar voren.
-De rotatie-sensor is inderdaad minder prettig dan een krachtsensor, al vonden de reviewers de 5-trapas ondersteuning wel prettig rijden.
De maat is voor mijn lengte met mijn 1.74cm perfect

Voor dit geld biedt het best aardig wat fiets denk ik. Ik hou jullie wel op de hoogte.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 16:27
Ik kwam deze laatst op Bright tegen. Ook geen gekke fiets voor het geld.
https://www.decathlon.nl/...302307?mc=8526892&c=GRIJS

YouTube: Zo'n GROTE ACCU bij een budget-e-bike is ONGEKEND

Wordt ook de vergelijking met de Tenways gemaakt.

• thunder68
B64 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Komt zo te zien van buiten de EU, dus er komt sowieso nog BTW bij, en evt invoerrechten en inklaringskosten. Dan zit je dus al minimaal op 1900 Euro.

Het alu-frame is inderdaad zonder lasnaden, maar daarvoor in de plaats komen lelijke schroeven, en (klem-)naden. En daarbij vraag ik me dan af: wat gebeurt er als deze fiets een paar dagen in de regen staat, niet ongewoon de laatste paar weken? Kan er dan vocht het frame indringen via die naden, en hoe gevoelig zijn dan al die stekkertjes die je bij de montage in elkaar moet schuiven.

Verder is zo'n carbon riem inderdaad onderhoudsarm, maar ook heel gevoelig voor een juiste afstelling en stijfheid van het frame. Met zo'n frame dat je zelf in elkaar moet schroeven lijkt met dat toch wel een dingetje, ik kan me niet voorstellen dat zo'n frame net zo stijf is als een gelast exemplaar.

En een fixie met alleen een cadence sensor - 't is beter dan niks maar een krachtsensor zou ik toch wel op prijs stellen. Die 5 ondersteuningsstanden betekent dus in de praktijk dat de fiets versnelt naar 5 verschillende snelheden.

Ik zou nog even verder zoeken, vooral ook omdat je voor onderhoud en service (en dan met name op de electrische onderdelen van onbekende herkomst) niet bij een Nederlandse fietsenmaker hoeft aan te kloppen.
Dank je voor je input! Enkele puntjes kan ik op reageren:
-Fiets wordt geleverd vanuit EU-warehouse; dus geen bijkomende kosten, zelfs verzendkosten rekenen ze niet.
-het frame schijnt juist stijver te zijn dan een gelast frame door de gebruikte verbindingen. De verbindingen zijn waterdicht en voorzien van seals. Daar maak ik mij geen zorgen om.
-de cadence-sensor ben ik niet perse een voorstander van, heb sowieso nul ervaring met hoe cadence- en krachtsensoren voelen tijdens het rijden.
-onderhoud en service is inderdaad ook een aandachtspuntje wat ik wellicht onderschat. Zelfs in garantietijd is het lastig om onderdelen heen- en weer te sturen.

Het lastigste is dat er geen proefritje mogelijk is vooraf. Al met al dus redenen genoeg om er goed over na te denken! Thanx again!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:18
@thunder68 En eigenlijk wil je wel proef fietsen op een e bike.
Om te voelen hoe je de sensoren ervaart en hoe stevig of juist niet de fiets zelf is.
En onderhoud als je zelf heel handig bent dan prima maar anders is het wel onhandig.
En ben benieuwd wat er zit een vrij kleine accu bij maar je kan wel 80/130km ermee rijden, hoe dan?

[Voor 17% gewijzigd door Roos79 op 15-01-2023 09:21]

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:21

Eigenschappen:
-gunstige prijs (€1600)
-licht, ca 15kg
-5 ondersteuningsniveaus
-ca 80km bereik

Het lijkt mij een typisch ali-express product. Op het oog leuk maar na een paar weken gaat alles kapot.

• thunder68
Roos79 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:14:
@thunder68 En eigenlijk wil je wel proef fietsen op een e bike.
Om te voelen hoe je de sensoren ervaart en hoe stevig of juist niet de fiets zelf is.
En onderhoud als je zelf heel handig bent dan prima maar anders is het wel onhandig.
En ben benieuwd wat er zit een vrij kleine accu bij maar je kan wel 80/130km ermee rijden, hoe dan?
Vwb het bereik: de standaard accu in de framebuis is goed voor rond de 80km. Lijkt me vooral doordat de fiets licht is en bedoeld is voor kortere stadsritjes. Bij max ondersteuning en minder gunstige omstandigheden zal het natuurlijk minder zijn. De aangegeven 130 km is als je er de extra accu (in de vorm van een bidon, leuk bedacht) bij koopt.

Hij lijkt me verder redelijk onderhoudsvrij vanwege de gates carbonriem, geen versnellingen en schijfremmen. Dus ook dat lijkt me geen groot risico. En omdat je de fiets zelf in elkaar zet leer je hem goed kennen.

Maar uiteraard is het afwachten hoe de kwaliteit zich houdt na verloop van tijd. Ik ga me nog even verder verdiepen in de garantie en retourmogelijkheden én de gebruikte materialen. Bij twijfel op wat voor punt dan ook laat ik deze aan mij voorbij gaan en wordt het een andere. De volgende 3 zijn dan goede kandidaten:

-Watt Brooklyn
-cowboy C3
-iMove president
-Brinckers Björn

Thanx again!

• Amos_x
thunder68 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Thanx voor je reactie!
Had de reviews van de tenways al gelezen, komt er ook goed uit. ...

Ook de cowboy (3 en 4) al gezien, ook mooi fietsje. Allemaal fixies met riemaandrijving, die kant wil ik wel op.

Er is een tenways te koop voor 1499 denk ik. Ook riem, hubmotor, mooi design, hoofdkantoor in Nederland, verschillende maten voor het frame dus keuze...

Ik begrijp de aantrekkingskracht wel hoor. Het is 'anders', industrieel design, op het eerste zicht is het 'out of the box' wat op zichzelf al een aantrekkingskracht is... Opnieuw, het industrieel design is leuk en hip tegenwoordig. Ook zelf in elkaar zetten vind ik leuk (maar dat is wel een niche denk ik :D )

Maar eerlijk is eerlijk, voor een fiets zoek ik gewoon betrouwbaar en simpel. Tenzij het echt een hobby projectje moet zijn, en de fiets niet echt essentieel is in je workflow/verplaatsing. Het concept 'fiets' bestaat, is uitontwikkeld, en hoeft niet steeds 'opnieuw uitgevonden te worden' door hippe startups...

In jouw case zou ik gewoon voor die tenways gaan en niet omkijken. Komt geassembleerd geleverd, is slechts 200 euro duurder. En voor die 200 euro heb je een krachtsensor, geen gedoe, niet zelf assembleren (eigen tijd die je ook anders kan inzetten) en is verder volledig equivalent. 70km range (vast op standje 1, net zoals de vanture), riem, naafmotor, licht, ... Een koopje dus...

• Amos_x
Dit gezegd zijnde, heeft iemand ervaring met Mivici hub motors? Is dit een nieuwe speler? Hubs voor het type 'decathlon' fietsje zijn vaak no-name chinese OEM trommeltjes/Ali express hubs of in het beste geval Bafang.

Hoe verhoudt Mivici zich hier mee? En zijn ze geared? Vast wel, maar dan stel ik automatisch de vraag ivm het materiaal van deze gears en de robuustheid (motortje of gears doorgebrand in een paar maand?)

https://mivice.com/products/rear-hub-motor/

Ik vind het principe van Hubmotors echts prima, en vaak erg onderschat of onterecht weggezet als 'slecht' en minderwaardig. Waarschijnlijk door FM die graag de meer luxueuze middenmotor fietsen verkopen. Vooral in onze platte contreien, of voor een fiets die uitsluitend als stadsfiets wordt gebruikt, is het vaak geen probleem. Je krijgt er dan minder slijtage op de aandrijving voor terug en vaak een minder moeilijk te fietsen fiets aan >25km/u

De mindere reputatie komt waarschijnlijk door slechte kwaliteit. Dat is ook gewoon een feit en moet je meenemen in je beslissing. Maar dat staat los van het concept/mechanische aspect van hub versus mid

• B64
thunder68 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Dank je voor je input! Enkele puntjes kan ik op reageren:
-Fiets wordt geleverd vanuit EU-warehouse; dus geen bijkomende kosten, zelfs verzendkosten rekenen ze niet.
-het frame schijnt juist stijver te zijn dan een gelast frame door de gebruikte verbindingen. De verbindingen zijn waterdicht en voorzien van seals. Daar maak ik mij geen zorgen om.
-de cadence-sensor ben ik niet perse een voorstander van, heb sowieso nul ervaring met hoe cadence- en krachtsensoren voelen tijdens het rijden.
-onderhoud en service is inderdaad ook een aandachtspuntje wat ik wellicht onderschat. Zelfs in garantietijd is het lastig om onderdelen heen- en weer te sturen.

Het lastigste is dat er geen proefritje mogelijk is vooraf. Al met al dus redenen genoeg om er goed over na te denken! Thanx again!
Dat EU warehouse klopt, maar check voor de zekerheid wel even of de genoemde prijs inclusief BTW is. Er staat op de pagina met verzendkosten een wat vage opmerking dat eventuele BTW nog verrekend moet worden.

Dat het frame stijver is zou kunnen, ik ben geen werktuigbouwkundige dus die claim zou kunnen kloppen. De enige clausule die je daarbij zou moeten opnemen is: mits alle schroeven volgens specificatie zijn aangedraaid. Met name op een fiets hebben schroeven nogal eens de neiging los te trillen, en dan is het dus ook meteen gedaan met de stijfheid.

Die sealing zal prima werken als de fiets nog nieuw is (en niet beschadigd raakt door een foutje bij de montage - dat is zo gebeurd), maar hoe zit het met de duurzaamheid daarvan? Hoe effectief is die sealing nog na, pak 'm beet, een jaar of vijf?

[Voor 21% gewijzigd door B64 op 15-01-2023 15:47]

• B64
Amos_x schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:14:
Dit gezegd zijnde, heeft iemand ervaring met Mivici hub motors? Is dit een nieuwe speler? Hubs voor het type 'decathlon' fietsje zijn vaak no-name chinese OEM trommeltjes/Ali express hubs of in het beste geval Bafang.

Hoe verhoudt Mivici zich hier mee? En zijn ze geared? Vast wel, maar dan stel ik automatisch de vraag ivm het materiaal van deze gears en de robuustheid (motortje of gears doorgebrand in een paar maand?)

https://mivice.com/products/rear-hub-motor/

Ik vind het principe van Hubmotors echts prima, en vaak erg onderschaf of onterecht weggezet als 'slecht' en minderwaardig. Waarschijnlijk door FM die graag de meer luxueuze middenmotor fietsen verkopen. Vooral in onze platte contreien, of voor een fiets die uitsluitend als stadsfiets wordt gebruikt, is het vaak geen probleem. Je krijgt er dan minder slijtage op de aandrijving voor terug en vaak een minder moeilijk te fietsen fiets aan >25km/u

De mindere reputatie komt waarschijnlijk door slechte kwaliteit. Dat is ook gewoon een feit en moet je meenemen in je beslissing. Maar dat staat los van het concept/mechanische aspect van hub versus mid
Minder moeilijk te fietsen >25 km/u geldt alleen als de hubmotor een vrijloop heeft. En de meeste hubmotoren hebben dat niet, met als gevolg dat je juist extra weerstand ondervindt als je zonder ondersteuning fietst (op welke snelheid dan ook).

• Amos_x
B64 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Minder moeilijk te fietsen >25 km/u geldt alleen als de hubmotor een vrijloop heeft. En de meeste hubmotoren hebben dat niet, met als gevolg dat je juist extra weerstand ondervindt als je zonder ondersteuning fietst (op welke snelheid dan ook).
Bedankt. Hoe kan ik vinden welke hubmotors een vrijloop hebben? Zijn er merken die bekend zijn voor kwalitatieve hubmotors? Gewoon testen?

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
B64 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:07:
....... als de hubmotor een vrijloop heeft. En de meeste hubmotoren hebben dat niet, ....
Ik wist niet beter of een geared hub motor heeft altijd een simpel vrijlooplager op de as.
Dit in tegenstelling tot een direct drive hubmotor die zelden een vrijloop heeft.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze er veel zonder vrijloop zijn.
Ik hoop dat je een voorbeeld hebt mbt de meeste hubmotoren, want ik kan er maar één vinden, de Gmac
Zonder vrijloop zal je snel je kunststof tandwieltjes moeten vervangen.

mbt Mivice motoren is weinig te vinden en links verwijzen vaak naar Tenways.

[Voor 23% gewijzigd door elinx op 15-01-2023 22:43]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:36
Met alle goede bedoelingen ga ik toch even in op de accu van de designersfietsen.

Deze fietsen hebben vaak een ingebouwde accu van rond de 250 Wh. Op zich is hier niets mis mee, maar behoud je voor beperkingen qua opladen en actieradius.

1. Het nadeel is dat deze accu's alleen aan de fiets op te laden zijn en als het heel koud is <5 graden dan zou ik de fiets niet opladen waarbij een nieuw probleem ontstaat en omdat er relatief vaak geladen moet worden omdat de accu vrij klein is.

2. Ik hoor al een actieradius voorbij komen van 70 km en dat is een illusie. In de winter met normaal gebruik mag je 7 Wh/km meten. Dan komt de range al uit op 35 kilometer bij een 250Wh exemplaar, de helft dus. Minder dan 4 Wh/km is niet realistisch en dan doe je het merendeel zelf. In het begin zul je zeggen dat de actieradius schromelijk onderschat wordt door mij. Als we een jaar verder deze vragen stellen dan valt de actieradius vies tegen. Je raakt eraan gewent en je wilt ook wel eens met hoge ondersteuning rijden. Fiets je hoofdzakelijk op de eco stand dan kun je beter een licht lopende trapfiets kopen.

3. De accu zit dan wel in de framebuis, maar dat isoleert 0,0 en je zult de accu betrekkelijk vaker moeten opladen. Dan is buiten in de schuur met koude geen goede graadmeter. De fiets zal dan mee moeten naar binnen.

4. Als zo'n kleine accu door en door koud wordt dan zal de actieradius drastisch afnemen en kun je wel eens een cut-off tegen gaan komen (doorkoude accu en meteen volle ondersteuning vragen). Bij een grotere accu speelt dit minder omdat de ballast over meerdere cellen verdeeld wordt.

Nee, dit is zeker geen rant en ik wil alleen teleurstelling voorkomen. De accu is een technisch onderdeel en die doet niet aan matsen. Dit wil dus níet zeggen dat zulke oplossingen goedkoop zijn of slecht. Zulke modelaccu's hebben gewoon net meer aandacht nodig. Een uitneembare accu is hier flink in het voordeel. Die kun je thuis op temperatuur laten komen om dan pas op te gaan laden ;)

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:40
thunder68 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Geschroefd is minder stijf dan gelast. Als ze dit frame stijver hebben gemaakt dan een gelast frame dan hebben ze meer gewicht toe moeten voegen dan bij het gelaste frame waar ze mee vergelijken en dan nog lukt dat alleen in vergelijking met een matig frame. Waarschijnlijker is het simpelweg een leugen die je toch niet kunt controleren.

Goed, stijfheid is in deze prijsklasse niet het belangrijkste. In deze prijsklasse wil je graag een fiets die überhaupt blijft werken of te repareren is.

Al tijdens garantietijd slecht delen leverbaar zou ik daarom wel een probleem vinden. Je noemt later riem als onderhoudsvrij, maar bij dit soort fietsen is de ketting niet de bottleneck.

De actieradius is ook een leugen helaas. Met 250watt zónder krachtsensor haal je niet de genoemde actieradius.

[Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 15-01-2023 21:12]

• Roos79
Wat @jimh307 en @Foxhill Dus zeggen over de actie radius, ben blij dat hun dat nog even goed benoemen.

• roffeltjes
Amos_x schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:14:

Ik vind het principe van Hubmotors echts prima, en vaak erg onderschaf of onterecht weggezet als 'slecht' en minderwaardig. Waarschijnlijk door FM die graag de meer luxueuze middenmotor fietsen verkopen. Vooral in onze platte contreien, of voor een fiets die uitsluitend als stadsfiets wordt gebruikt, is het vaak geen probleem. Je krijgt er dan minder slijtage op de aandrijving voor terug en vaak een minder moeilijk te fietsen fiets aan >25km/u

Ik ben een van die mensen die mutatis mutandis een hubmotor, zeker voor, zal afraden.

Het is qua bekabeling kwetsbaarder en ook in Nederland loop je de kans ze te overbelasten (ik heb meerdere motoren in de hoogste klasse over de zeik gekregen). Ook zijn ze veel minder zuinig (juist op lagere snelheid).

Bij s-pedelecs verschuift d bottleneck naar de aandrijving en zie je dat een zware hubmotor beter werkt, maar voor stadsgebruik kan ik niet anders dan hubmotoren af te raden.

Betreft het concept; juist lagere snelheid en hubmotoren is het probleem. Het toerental wordt dan te laag. Geared hubmotoren zijn dan een oplossing, maar die hebben weer hun eigen nadelen (ingewikkeld) en zie je weer niet op s-pedelecs.

Het is gewoon lastig om een goed verhaal te maken waarbij een middenmotor er voor een doorsnee gebruiker er niet veel beter uit komt. Dus wat dat betreft neig ik er toe het hierin met de FM eens te zijn.

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Goed, stijfheid is in deze prijsklasse niet het belangrijkste. In deze prijsklasse wil je graag een fiets die überhaupt blijft werken of te repareren is.

Al tijdens garantietijd slecht delen leverbaar zou ik daarom wel een probleem vinden. Je noemt later riem als onderhoudsvrij, maar bij dit soort fietsen is de ketting niet de bottleneck.
Juist een riem stelt hoge eisen aan toleranties en stijfheid. Ik zie op dit punt echt wel een paar potentiële issues waarbij het concept me niet bepaald overtuigen dat dit een goed idee is.

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 18:50
[quote]roffeltjes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Je moet het zelf weten, maar voor 3k kan je ook gewoon een goede fiets kopen bij een echte fietsenzaak ipv dit soort hipster gedoe.

(Sorry Big mood :+ )

[...]

Haha, thx voor je eerlijke reactie. We zijn niet zo zeer naar een 'hipster' fiets op zoek, maar naar een dames fiets met beltriem, krachtige middenmotor en ingebouwde accu. Dat heeft de Lekker Fiets. En hij ziet er ook nog tof uit. Voordrager is geen must in ieder geval. Ik ben er ook wel van overtuigd dat 45cm teveel gedoe wordt met een enorm hoge zadelpen: ziet er niet uit. We zoeken verder, maar damn: onder de €4500,- lukt het bijna niet met deze wensen...

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:34
Stevie_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:47:
[quote]roffeltjes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Je moet het zelf weten, maar voor 3k kan je ook gewoon een goede fiets kopen bij een echte fietsenzaak ipv dit soort hipster gedoe.

(Sorry Big mood :+ )

[...]

Haha, thx voor je eerlijke reactie. We zijn niet zo zeer naar een 'hipster' fiets op zoek, maar naar een dames fiets met beltriem, krachtige middenmotor en ingebouwde accu. Dat heeft de Lekker Fiets. En hij ziet er ook nog tof uit. Voordrager is geen must in ieder geval. Ik ben er ook wel van overtuigd dat 45cm teveel gedoe wordt met een enorm hoge zadelpen: ziet er niet uit. We zoeken verder, maar damn: onder de €4500,- lukt het bijna niet met deze wensen...
Is een Cortina E-Blau dan niet iets? Heeft een belt, schijfremmen, middenmotor, ingebouwde accu en je kan een bijpassende voor- of achterdrager er bij bestellen....en dat voor rond de 2500 euro.

• thunder68

Na al jullie reacties en adviezen én zelf bedenken wat ik eigenlijk pcies wil tot de conclusie gekomen dat ik de Vanpowers-City vantage laat staan. Ondanks dat ik het nog steeds een leuk concept vind zijn er wat nadelen en risico’s die ik niet nemen wil. Ik som mijn redenen even op, wie weet heeft iemand er wat aan:

-startup: overleven ze lang genoeg om support/garantie/parts te kunnen blijven leveren? Wil graag langer dan paar jaar met de fiets kunnen doen.
-accu alleen uitneembaar door frame uit elkaar te halen: dus in de schuur opladen, ook als het koud is, lijkt me op den duur minder goed voor de accu. Indien hij echt vervangen moet worden is het de vraag of hij nog
verkrijgbaar is
-bij garantie zullen defecte onderdelen opgestuurd moeten worden, verzendkosten en de arbeidskosten ;) worden niet door garantie gedekt
-stijfheid frame lijkt goed maar hoe is dat na een jaartje fietsen en de verbindingen van het frame wellicht wat speling vertonen?
-niet verstelbaar stuur dus afwachten of het goed past voor mij

Nu op mijn gemak verder kijken. Opties zijn op dit moment:
-Cowboy 3
-Watt Brooklyn
-Brinckers Björn R1

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58

Wouda

^C^C^C^C^C

Even een update over mijn Stella Morena FI. Na hem twee maanden aan service kwijt te zijn geweest en hem total loss te hebben gereden bij een aanrijding (niet mijn fout, ik leef gelukkig nog), zojuist een splinternieuwe opgehaald bij Stella.

Wat blijkt? Deze trapt net zo door als de vorige.
Wat ik bijzonder vind is dat Stella niet zo goed weet wat ze er mee moeten. Ik zal toch niet de enige zijn die dit probleem ervaart?

• Athome
@thunder68
Heb je mijn bericht over de Decathlon fiets gezien. Volgens mij kan die je ook aan je lijstje toevoegen.

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Nog een kleine follow-up. Een medewerker vertelde mij: “Wegfietsen in stand turbo? Geen wonder dat hij doortrapt, daar is de fiets niet op gemaakt.”
Na wat doorvragen blijkt dat dit nergens in de handleiding vermeld staat en tijdens de twee eerdere servicebeurten heeft geen van de medewerkers bedacht mij hiervan op de hoogte te brengen.
Klinkt mij als onzin. Als de motor te sterk is voor de versnellingsnaaf is er sprake van een verkeerde configuratie lijkt mij. Ik heb de medewerker in kwestie verzocht om mij deze documentatie van Bosch en Enviolo aan te leveren. Eens zien waar ze mee komen.

• Roos79
@Wouda in welke versnelling rijd je weg?
Ik had hiervoor di2 (Shimano steps) schakelen en of ik die nu automatisch had staan of handmatig moest ik mijn voeten op het schakel moment stil houden anders trapte je door.
Ook schakelde hij automatisch terug naar versnelling 3 een licht verzet dus.

Nu heb ik een bosh motor en ben gewend aan voeten stil tijdens schakelen en ook schakel ik veel sneller terug.

Wil niet brutaal zijn maar het zou mij niks verbazen als je rijgedrag meespeelt hierin.

[Voor 9% gewijzigd door Roos79 op 16-01-2023 20:11]

• Foxhill
Wouda schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:56:
Nog een kleine follow-up. Een medewerker vertelde mij: “Wegfietsen in stand turbo? Geen wonder dat hij doortrapt, daar is de fiets niet op gemaakt.”
Na wat doorvragen blijkt dat dit nergens in de handleiding vermeld staat en tijdens de twee eerdere servicebeurten heeft geen van de medewerkers bedacht mij hiervan op de hoogte te brengen.
Klinkt mij als onzin. Als de motor te sterk is voor de versnellingsnaaf is er sprake van een verkeerde configuratie lijkt mij. Ik heb de medewerker in kwestie verzocht om mij deze documentatie van Bosch en Enviolo aan te leveren. Eens zien waar ze mee komen.
Wegfietsen in een hoge versnelling verkleint je actieradius en verkort zeker de levensduur van je ketting en naaf. Maar het kan niet een Enviolo naaf of een Bosch motor kapot maken bij zo’n jonge fiets als jij hebt.

Doortrappen is een heel duidelijke klacht. Ze kunnen dus snel en makkelijk vinden wat er doortrapt. Zowel Enviolo als Bosch doen alleen vervangen / laten de dealer niet binnenin repareren. Dus niet zo moeilijk lijkt me. Zowel Bosch motoren als Enviolo naven heb je binnen 2 weken in huis, zeker nu in de winter. Dus elke fietsenmaker zou je probleem snel verholpen hebben. Bij Stella hebben ze helaas veel mensen in dienst zonder verstand van zaken. Ik heb al meerdere fietsen van ze in de werkplaats gehad omdat ze simpele reparaties niet konden uitvoeren.

• thunder68
Athome schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:17:
@thunder68
Heb je mijn bericht over de Decathlon fiets gezien. Volgens mij kan die je ook aan je lijstje toevoegen.
Yep gezien, dank je wel! Vind hem alleen minder mooi qua uiterlijk. Én wil graag een riemaandrijving.

As we speak zit ik nu naar de Lekker Amsterdam+ te kijken. Enige puntje wat ik daar jammer aan vind is de rotatiesensor. Heeft verder alles wat ik zoek in een Ebike voor mijn gebruik. Misschien ga ik gewoon een proefrit maken, ondanks de rijafstand daar heen (ca 100km..)

Heb hier vanavond al een paar verschillende ervaringen met Lekker Bikes Amsterdam+ gelezen. Ben benieuwd naar de ervaringen met deze fiets in the long run; hoe houdt de fiets het na ca een jaar? Dus als iemand daar wat over kan vertellen hoor ik het graag.

[Voor 23% gewijzigd door thunder68 op 16-01-2023 22:42]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

roffeltjes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Ik ben een van die mensen die mutatis mutandis een hubmotor, zeker voor, zal afraden.

Het is qua bekabeling kwetsbaarder en ook in Nederland loop je de kans ze te overbelasten (ik heb meerdere motoren in de hoogste klasse over de zeik gekregen). Ook zijn ze veel minder zuinig (juist op lagere snelheid).

Bij s-pedelecs verschuift d bottleneck naar de aandrijving en zie je dat een zware hubmotor beter werkt, maar voor stadsgebruik kan ik niet anders dan hubmotoren af te raden.

Betreft het concept; juist lagere snelheid en hubmotoren is het probleem. Het toerental wordt dan te laag. Geared hubmotoren zijn dan een oplossing, maar die hebben weer hun eigen nadelen (ingewikkeld) en zie je weer niet op s-pedelecs.

Het is gewoon lastig om een goed verhaal te maken waarbij een middenmotor er voor een doorsnee gebruiker er niet veel beter uit komt. Dus wat dat betreft neig ik er toe het hierin met de FM eens te zijn.
En toch, los dat de FM er ook geen fan van is ( die waarschuwt bij elk moment dat achterwiel gedemonteerd wordt het einde oefening kan zijn :+ ), ben ik als berijder toch echt fanaat van de ION achterwiel hub van Sparta destijds.

Ik weet het, ze zijn zogenaamd storingsgevoelig echter ben ik 1 van die mensen die schijnbaar,* Humma Kavula klopt nu af op ongelakt hout, bij 2 Sparta's RXS plus nog geen problemen heeft ervaren.

Eerste was met 18K op de klok gejat maar de huidige heeft 39K op de teller waarvan ik er zelf ongeveer 6k van heb gedaan maar toch, er gaat niks boven die soepelheid en doordachtheid van die fiets.
Enig nadeel is de open ketting, die heb ik vorig jaar laten vervangen met cassette en voorbladen maar je moet het gewoon onderhouden op zijn tijd.

Heb nu meerdere mid motors geprobeerd maar het blijft het allemaal net niet tov de RXS plus. Loop en geluid zijn dan de voornaamste boosdoeners.
Al was de Bosch performance wel een van de betere, nog steeds net niet maar daar kan ik denk ik wel aan wennen.
Nu blijf ik wel zoeken naar de Sparta D-rule energy in de juiste maat want dat lijkt mij de juiste opvolger.

Wear Sunscreen!

• Stevie_
codegro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Is een Cortina E-Blau dan niet iets? Heeft een belt, schijfremmen, middenmotor, ingebouwde accu en je kan een bijpassende voor- of achterdrager er bij bestellen....en dat voor rond de 2500 euro.
Ja thx, ik had hem gezien maar haakte af bij de middenmotor (Cortina SportDrive). Ik kon daar niet veel over vinden: sowieso is het wel erg vriendelijk geprijsd voor de specs (een 90NM middenmotor is fors en bij Bosch kom je dan uit op de CX lijn en mag je €1500 - €2000,- erbij op tellen). Maar wellicht goed dat je mij weer ever terugstuurt naar de Cortina's.

Dus eh, ja, idd. mooie fiets, qua specs perfect: maar wat is het addertje? :')

• jimh307
Stevie_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Ja thx, ik had hem gezien maar haakte af bij de middenmotor (Cortina SportDrive). Ik kon daar niet veel over vinden: sowieso is het wel erg vriendelijk geprijsd voor de specs (een 90NM middenmotor is fors en bij Bosch kom je dan uit op de CX lijn en mag je €1500 - €2000,- erbij op tellen). Maar wellicht goed dat je mij weer ever terugstuurt naar de Cortina's.

Dus eh, ja, idd. mooie fiets, qua specs perfect: maar wat is het addertje? :')
Een Brose middenmotor dus. Dat addertje? Blijf er van weg is mijn advies. Er is genoeg ellende bekend omtrent Brose.

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Een Brose middenmotor dus. Dat addertje? Blijf er van weg is mijn advies. Er is genoeg ellende bekend omtrent Brose.
Hoe weet je dat het bij Brose weg komt?

• elinx
  • Nu online
Brose?
De Cortina Sportdrive motor is waarschijnlijk een OEM exemplaar, meestal van Chinese herkomst maar dacht niet van Brose.
Cortina maakt zo een beetje gebruik van alle middenmotor merken, maar Brose staat er niet bij.
Ik vond dit overzicht wel interessant

Edit
De Cortina Sportdrive middenmotor wordt ook verkocht als MD250S onder verschillende merknamen, maar is uitgebracht door Dapu (Chubitsu).

[Voor 16% gewijzigd door elinx op 17-01-2023 13:41]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
Actieradius is de radius van actie. Heen en terug. Zeg maar de cirkel waarbinnen met straal uitgedrukt in kilometers. Militair begrip, jachtvliegtuigen hebben een actieradius, reikwijdte, waarbinnen teruggekeerd kan worden naar de basis. Dus een actieradius van 70 km betekent dat de accu een vermogen levert voor 2 x 70 km = 140 km.

• mv_ak
Trouwens, rekenen jullie bij de aanschaf van een elektrische fiets ook in wat de TCO is uitgedrukt in ct/km?
Voor woon-werkverkeer, dan afschrijving 3j jaar (batterij versleyen) bij 5000 km /jaar.
Aanschaf + 10% onderhoud pj + fietswegenwacht service kom ik op circa 6,2 ct per kilometer. Is dat een beetje normaal qua gebruikskosten?

Ik ben een beetje aan het rekenen of een lease fiets interessant is. Nu kom ik op ca 37,50 per maand bij eigen aanschaf en afschrijving naar 0 in 2 jaar (schoolgaand kind). Lease begint bij 65,- per maand kilometer vrij…

[Voor 25% gewijzigd door mv_ak op 17-01-2023 07:22]

• roffeltjes
@Wouda Ik ben ook een fan van ION, qua rijgevoel bijzonder goed. En een achterwiel ION is minder problematisch (sterker) dan de voorwielmotoren die wij hadden. Maar die storingsgevoeligheid dat was echt wel een issue wat ik niet mis.

Het zal mensen misschien op zijn gevallen hoe weinig we hier horen over een defecte Bosch of Yamaha motor (ik heb een garantie geval met Yamaha gehad). Zeker over Bosch met de veel betere display (Yamaha displays zijn niet erg fall-proof), hoor ik hier zelden wat.

Zoals ik wel vaker zeg, hubmotor, Magura velgremmen etc etc. Het kan prima, maar als ik iemand moet adviseren kom ik uit op een goede fm, a-merk fiets met middenmotor en schijfremmen. Dat is conservatief, maar dan is de kans dat ik iemand op kosten/reparatie saga stuur het kleinst.

Ik geef voor mijn gevoel heel consciëntieus en onderbouwd goed advies. Je ziet ook dat ik door de ontwikkelingen veel minder specifiek naar modellen kijk, ik zie ook dat we veel betere fietsen hebben dan pak hem beet zes jaar geleden.

Ter illustratie, ik krijg wel eens een hubmotor fiets mee van de fm met rotatiesensor en terugtraprem. Ik heb een grote grijns als ik dan naar mijn werk rij want het is echt heel geinig hoe dat rijdt. Maar ondanks dat het kan en best leuk is, ik raad het niemand aan om te kopen.

[Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2023 08:04]

• Roos79
mv_ak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:56:
Actieradius is de radius van actie. Heen en terug. Zeg maar de cirkel waarbinnen met straal uitgedrukt in kilometers. Militair begrip, jachtvliegtuigen hebben een actieradius, reikwijdte, waarbinnen teruggekeerd kan worden naar de basis. Dus een actieradius van 70 km betekent dat de accu een vermogen levert voor 2 x 70 km = 140 km.
Nee zo werkt dat niet voor de e bike accu’s, daar staat op wat ze Max kunnen onder de beste omstandigheden.

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Roos79 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:10:
@Wouda in welke versnelling rijd je weg?
Ik had hiervoor di2 (Shimano steps) schakelen en of ik die nu automatisch had staan of handmatig moest ik mijn voeten op het schakel moment stil houden anders trapte je door.
Ook schakelde hij automatisch terug naar versnelling 3 een licht verzet dus.

Nu heb ik een bosh motor en ben gewend aan voeten stil tijdens schakelen en ook schakel ik veel sneller terug.

Wil niet brutaal zijn maar het zou mij niks verbazen als je rijgedrag meespeelt hierin.
Dat is wel handig om te vermelden ja. Het betreft een Bosch CX Performance Line CX (85Nm), Gates CDX belt en Enviolo Trekking Automatiq versnellingsnaaf.

Ik rijd dus in de door Enviolo bepaalde stand weg, daar heb ik geen invloed op.

Mijn rijgedrag, tja, ik hou ervan om bij een verkeerslicht snel op te trekken, wie niet? Ik trap graag extra bij. Maar zo'n Bosch motor moet toch afgesteld kunnen worden om samen met de door de gebruiker geleverde torque niet meer dan xNm aan torque te leveren?

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Foxhill schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Wegfietsen in een hoge versnelling verkleint je actieradius en verkort zeker de levensduur van je ketting en naaf. Maar het kan niet een Enviolo naaf of een Bosch motor kapot maken bij zo’n jonge fiets als jij hebt.

Doortrappen is een heel duidelijke klacht. Ze kunnen dus snel en makkelijk vinden wat er doortrapt. Zowel Enviolo als Bosch doen alleen vervangen / laten de dealer niet binnenin repareren. Dus niet zo moeilijk lijkt me. Zowel Bosch motoren als Enviolo naven heb je binnen 2 weken in huis, zeker nu in de winter. Dus elke fietsenmaker zou je probleem snel verholpen hebben. Bij Stella hebben ze helaas veel mensen in dienst zonder verstand van zaken. Ik heb al meerdere fietsen van ze in de werkplaats gehad omdat ze simpele reparaties niet konden uitvoeren.
De Enviolo schakelt zelf terug, dus ik ga er vanuit dat hij in een lichte versnelling staat bij het wegfietsen.

Ik ben nu op het punt dat ik Enviolo en Bosch direct heb benaderd om eens na te vragen of ze bekend zijn met deze problemen en wat volgens hen eventueel de oplossing zou zijn. Jammer dat ik niet op de expertise van Stella kan vertrouwen, maar ik wil ook niet over een paar maanden met een defecte unit zitten omdat ik zonodig "te hard" moest trappen.

• mv_ak
Roos79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Nee zo werkt dat niet voor de e bike accu’s, daar staat op wat ze Max kunnen onder de beste omstandigheden.
Dus niet de actieradius wat een verwarrende term is die verkeerd geïnterpreteerd wordt. Maar de Max afstand die afgelegd kan worden op 1 batterijlading onder norm condities.

• Roos79
@Wouda Ben benieuwd of je reactie gaat krijgen van de leveranciers zelf.

Ik fiets ook stevig weg maar moest bv met de Shimano steps wel echt zorgen dat ik de trappers even los had gedraaid.
Liet ik de trappers na het terug schakelen staan waar ze stonden trapte hij ook door.
Dus bij stilstaan schakelde het systeem zelf terug en moest ik even de spanning van de ketting afhalen.
Deed ik dat niet dan was er meer kans op doortrappen en zo had ik dus de gewoonte gekregen stilstaan is even spanning van trappers afhalen.
(Snap je zo wat ik bedoel?)

• Roos79
mv_ak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Dus niet de actieradius wat een verwarrende term is die verkeerd geïnterpreteerd wordt. Maar de Max afstand die afgelegd kan worden op 1 batterijlading onder norm condities.
Als er bij een fiets staat 70-100 km dan bedoelt met daar dat dat kan onder de beste omstandigheden over het algemeen.
Want gewicht fietser maar ook tegen wind en weer spelen mee in wat je met een accu kan behalen.

Dit was wel een mooi stukje over accu’s misschien had je dat wel gelezen?
jimh307 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:04:
Met alle goede bedoelingen ga ik toch even in op de accu van de designersfietsen.

Deze fietsen hebben vaak een ingebouwde accu van rond de 250 Wh. Op zich is hier niets mis mee, maar behoud je voor beperkingen qua opladen en actieradius.

1. Het nadeel is dat deze accu's alleen aan de fiets op te laden zijn en als het heel koud is <5 graden dan zou ik de fiets niet opladen waarbij een nieuw probleem ontstaat en omdat er relatief vaak geladen moet worden omdat de accu vrij klein is.

2. Ik hoor al een actieradius voorbij komen van 70 km en dat is een illusie. In de winter met normaal gebruik mag je 7 Wh/km meten. Dan komt de range al uit op 35 kilometer bij een 250Wh exemplaar, de helft dus. Minder dan 4 Wh/km is niet realistisch en dan doe je het merendeel zelf. In het begin zul je zeggen dat de actieradius schromelijk onderschat wordt door mij. Als we een jaar verder deze vragen stellen dan valt de actieradius vies tegen. Je raakt eraan gewent en je wilt ook wel eens met hoge ondersteuning rijden. Fiets je hoofdzakelijk op de eco stand dan kun je beter een licht lopende trapfiets kopen.

3. De accu zit dan wel in de framebuis, maar dat isoleert 0,0 en je zult de accu betrekkelijk vaker moeten opladen. Dan is buiten in de schuur met koude geen goede graadmeter. De fiets zal dan mee moeten naar binnen.

4. Als zo'n kleine accu door en door koud wordt dan zal de actieradius drastisch afnemen en kun je wel eens een cut-off tegen gaan komen (doorkoude accu en meteen volle ondersteuning vragen). Bij een grotere accu speelt dit minder omdat de ballast over meerdere cellen verdeeld wordt.

Nee, dit is zeker geen rant en ik wil alleen teleurstelling voorkomen. De accu is een technisch onderdeel en die doet niet aan matsen. Dit wil dus níet zeggen dat zulke oplossingen goedkoop zijn of slecht. Zulke modelaccu's hebben gewoon net meer aandacht nodig. Een uitneembare accu is hier flink in het voordeel. Die kun je thuis op temperatuur laten komen om dan pas op te gaan laden ;)

[Voor 68% gewijzigd door Roos79 op 17-01-2023 09:45]

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Roos79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:41:
@Wouda Ben benieuwd of je reactie gaat krijgen van de leveranciers zelf.

Ik fiets ook stevig weg maar moest bv met de Shimano steps wel echt zorgen dat ik de trappers even los had gedraaid.
Liet ik de trappers na het terug schakelen staan waar ze stonden trapte hij ook door.
Dus bij stilstaan schakelde het systeem zelf terug en moest ik even de spanning van de ketting afhalen.
Deed ik dat niet dan was er meer kans op doortrappen en zo had ik dus de gewoonte gekregen stilstaan is even spanning van trappers afhalen.
(Snap je zo wat ik bedoel?)
Zeker, mijn vorige fiets had ook een Shimano Steps Di2 automaat. Enviolo claimt juist dat je altijd onder spanning kunt "schakelen". Maar goed, ook als ik de pedalen los heb gelaten bij het stoppen komt het voor. Dus helaas is dat geen oplossing.
Thanks voor het meedenken in ieder geval.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:07
mv_ak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:56:
Ik weet of dat zo is qua historie, maar de hedendaagse omschrijving die ik vind is:
Actieradius: maximale afstand die je kunt afleggen met een bepaalde hoeveelheid brandstof of energie

Als je er van uitgaat dat je met een accu met een gespecificeerde actieradius van 70 km, 140 af probeert te leggen, raak je 100% zeker teleurgesteld.

• canonball
  • Nu online
mv_ak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Wikipedia: Actieradius
met onderaan:
"In het Engels wordt een onderscheid gemaakt tussen actieradius (Radius of action) en bereik (range). Range komt overeen met de Nederlandse betekenis van bereik. Radius of action is een term voor de afstand waarbinnen een (militair) voertuig zoals een vliegtuig of schip veilig kan opereren vanuit één basis. In deze context is de actieradius afhankelijk van de hoogte en de snelheid. Meestal is de radius of action ongeveer een derde van het bereik, waarbij een derde van de tank gereserveerd is voor gevechtsactiviteiten. In vertalingen zorgt het verschil tussen het Engels en het Nederlands soms tot inconsistenties. "

je mag ze dus bij het leger gaan uitleggen wat actieradius (het Nederlandse woord) bekent, want wikipedia heeft altijd gelijk 8)

• mv_ak
canonball schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Wikipedia: Actieradius
met onderaan:
"In het Engels wordt een onderscheid gemaakt tussen actieradius (Radius of action) en bereik (range). Range komt overeen met de Nederlandse betekenis van bereik. Radius of action is een term voor de afstand waarbinnen een (militair) voertuig zoals een vliegtuig of schip veilig kan opereren vanuit één basis. In deze context is de actieradius afhankelijk van de hoogte en de snelheid. Meestal is de radius of action ongeveer een derde van het bereik, waarbij een derde van de tank gereserveerd is voor gevechtsactiviteiten. In vertalingen zorgt het verschil tussen het Engels en het Nederlands soms tot inconsistenties. "

je mag ze dus bij het leger gaan uitleggen wat actieradius (het Nederlandse woord) bekent, want wikipedia heeft altijd gelijk 8)
Haha! Hoop idd niet dat ze militairen op een elektrische fiets het veld insturen met de verkeerde definitie.

DvD die heeft sowiezo gelijk:
ac­tie­ra­di­us
ac·tie·ra·di·us
/ɑksiradijʏs, ɑksiradijʏs/
zelfstandig naamwoord; de (m); meer­voud: g.mv.

1
af­stand waar­over een wer­king zich kan doen gel­den
15
2
af­stand die een schip, voer­tuig of lucht­vaar­tuig kan af­leg­gen zon­der nieu­we brand­stof in te moe­ten ne­men
​•
(bij bal­spe­len; fi­guur­lijk) een spe­ler met een gro­te ac­tie­ra­di­us
die een groot deel van het veld be­strijkt.

Bij ‘bereik’ staat dan weer oa:
leen­be­te­ke­nis ont­leend aan Duits Bereich◗
wer­kings­sfeer, ac­tie­ra­di­us (1)

Maar goed, iets meer on topic, met de kou neemt de afstand waarover ik kan fietsen drastisch af. Schat dat ik zo’n 35% minder ver kom.

• Foxhill
Wouda schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:32:
[...]

De Enviolo schakelt zelf terug, dus ik ga er vanuit dat hij in een lichte versnelling staat bij het wegfietsen.

Ik ben nu op het punt dat ik Enviolo en Bosch direct heb benaderd om eens na te vragen of ze bekend zijn met deze problemen en wat volgens hen eventueel de oplossing zou zijn. Jammer dat ik niet op de expertise van Stella kan vertrouwen, maar ik wil ook niet over een paar maanden met een defecte unit zitten omdat ik zonodig "te hard" moest trappen.
Je zei dat hij doortrapt. Nu zeg je dat je wegfietst in de stand die Enviolo kiest. Is het niet zo dat hij in een te licht verzet begint, wat bijna als doortrappen voelt?

Als je een led lampje aan de zijkant hebt zitten (op de interface), dan kun je via de Enviolo app connecten en de start versnelling zwaarder zetten.

Anyway, wij zijn hier aan het gokken terwijl een fietsenmaker je snel kan vertellen wat er mis is als hij de fiets in handen krijgt.

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Foxhill schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Je zei dat hij doortrapt. Nu zeg je dat je wegfietst in de stand die Enviolo kiest. Is het niet zo dat hij in een te licht verzet begint, wat bijna als doortrappen voelt?

Als je een led lampje aan de zijkant hebt zitten (op de interface), dan kun je via de Enviolo app connecten en de start versnelling zwaarder zetten.

Anyway, wij zijn hier aan het gokken terwijl een fietsenmaker je snel kan vertellen wat er mis is als hij de fiets in handen krijgt.
Hij trapt door in de stand die de Enviolo kiest. Zie dit filmpje:

Ik zal de Enviolo app eens proberen om te zien of ik een betere modus kan vinden. Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal een echte fietsenmaker in de buurt zoeken die mij zou willen helpen.

• Foxhill
Wouda schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:57:
[...]

[YouTube: Doortrappen fiets]

Ik zal de Enviolo app eens proberen om te zien of ik een betere modus kan vinden. Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal een echte fietsenmaker in de buurt zoeken die mij zou willen helpen.
Je wiel en cranks lijken wel soepel rond te gaan en de riem lijkt te verspringen. Misschien je riem veel te los of beschadigd? Ben benieuwd. Laat je weten wat de lokale fietsenmaker zegt?

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 23:48
[...]

Heb ik al eerder aangegeven: https://gathering.tweaker...message/73745112#73745112

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
[...]

dit is zeker geen probleem met de Enviolo, je riem verspringt 100% zeker.

Kijk de riemspanning maar eens na met de Gates app.
Maar het lijkt ook dat je vertrekt met een heel groot verzet, dat moet beter kunnen. Terug naar de FM zou ik zeggen.

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-02 16:11
neb0 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:58:

Dank voor je reactie! Klinkt goed allemaal. Hoe zou je de houding omschrijven bij jouw lengte? Actief of meer rechtop? Heb je de standaard stuurpen of een verhoogde?
Ik heb standaard stuurpin en zadel.
Houding is iets voorover, maar dat vind ik wel prettig.

Ook al is dit niet het huidge model, in hoofdlijnen is dit zelfde model, en geeft het een beeld van de zithouding:

YouTube: iMove e-bikes | Stadsfiets President 2021

• jimh307
Foxhill schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:48:
[...]

Hoe weet je dat het bij Brose weg komt?
De vorm van de motor en omdat Brose een van de weinige motoren is met 90nm koppel.

• elinx
  • Nu online
jimh307 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:38:
[...]

De vorm van de motor en omdat Brose een van de weinige motoren is met 90nm koppel.
Nee hoor, Brose is misschien het meest bekende van de grote merken met 90Nm, maar zoals ik hier al in de edit aangaf gaat het bij de Sportdrive om een Dapu middenmotor (MD250S) uit Tjechië (geproduceerd in Vietnam)

Iets wat trouwens een jaar eerder ook al eens ter sprake kwam.

Motoren van Aziatische herkomst die ook als OEM aangeboden worden, zoals bv Shengyi en Bafang, Tongsheng en Ananda hebben wel een 250W model in hun programma dat (volgens opgave) 90Nm of meer aan kan.
Dat geldt ook voor de hier niet bekende merken als: Wuxing-StarUnion, Wuxi-Truckrun etc.

Al deze motoren kan je tegen komen met een andere merknaam, maar ik vraag me af of je Brose ook als OEM zal terugzien. Decathlon heeft bv ook gewoon de Brose als middenmotor, maar hun naafmotoren zijn dan vaak weer OEM

[Voor 67% gewijzigd door elinx op 18-01-2023 00:24. Reden: links toegevoegd]

• Athome
@Wouda
Ook ik het idee dat de riem overspringt. Daarnaast krijg ik het idee dat je echt op de trappers staat als je vanuit stilstand vertrekt. Dit betekent eigenlijk dat je in een veel te hoog verzet probeert weg te fietsen.

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-01 14:38
Beste allen. Ik rijd sinds 2 jaar met Trek allant 8+, Speed Pedelec dus.
Redelijk van bij het begin sloeg mijn ketting steeds door... Mijn fietswinkel heeft al vanalles gedaan, body vervangen en uiteindelijk de groep (oorspronkelijk Shimano XT 11speed) vervangen naar Shimano 8speed. Redenering: mijn kroontjes (de laagste gebruiken we in Vlaanderen toch niet) en dikkere ketting, dus sterker voor de aandrijving. Helaas, ondanks de inspanningen van mijn fietsmaker, slaat hij opnieuw door na 2weken...
Fietsmaker stelt nu voor om alles te vervangen naar een Nexus 5 systeem.
Iemand ervaring met dit systeem op speed Pedelec?
Alleszins heel veel kudos voor mijn fietsmaker. Blijft zoeken naar oplossingen!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Athome schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:48:
@Wouda
Ook ik het idee dat de riem overspringt. Daarnaast krijg ik het idee dat je echt op de trappers staat als je vanuit stilstand vertrekt. Dit betekent eigenlijk dat je in een veel te hoog verzet probeert weg te fietsen.
Die is al eens gespannen. Ik zal het nog eens na laten kijken (of de Gates app proberen), maar de laatste keer dat er monteurs naar hebben gekeken hebben ze de riem zelf al uitgesloten.

Wat betreft het verzet, ik heb in de enviolo app ingesteld dat deze bij stilstand helemaal naar de lichtste stand moet, maar dat maakt voor mijn gevoel helemaal geen verschil. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar echt lichter wordt het niet (gevoelsmatig). Overigens heb ik hem tijdens het fietsen op 65rpm staan, dus dat is ook niet mega zwaar.

Ik sta niet op de trappers, maar zet zeker flink kracht.

Anyway, een nieuwe fiets helpt helaas nog niet. Dan maar met een echte fietsenmaker kijken (als ik er een zo gek kan vinden dat die naar een Stella wil kijken).

• Foxhill
Wouda schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:37:
[...]

…als ik er een zo gek kan vinden dat die naar een Stella wil kijken.
Hij is gek als hij het niet doet. Klant erbij voor onderhoud en misschien de volgende fiets. Deze Stella heeft gewone kwaliteit delen. Een Stella met slechtere electronica of nog mindere merken is wat anders. In mijn winkel stel ik alleen wel als regel dat ik de eerste keer een complete betaalde beurt erbij wil doen om andere problemen te voorkomen.

Niet een te grote winkel nemen. Als ze nee zeggen een tweede winkel proberen. Moet goed komen.

• Roos79
Foxhill schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:53:
[...]

Hij is gek als hij het niet doet. Klant erbij voor onderhoud en misschien de volgende fiets. Deze Stella heeft gewone kwaliteit delen. Een Stella met slechtere electronica of nog mindere merken is wat anders. In mijn winkel stel ik alleen wel als regel dat ik de eerste keer een complete betaalde beurt erbij wil doen om andere problemen te voorkomen.

Niet een te grote winkel nemen. Als ze nee zeggen een tweede winkel proberen. Moet goed komen.
Maar wat ik gek vind is dat hij het ook bij zijn nieuwe fiets heeft.
Tweede fiets met hetzelfde probleem….

• canonball
  • Nu online
Er is al vaker gesproken over de status van het bedrijf Stella, in fd nu een artikel (volgens mijn alleen vandaag gratis te lezen).
https://fd.nl/bedrijfslev...nisatie-op-de-schop-nemen

• elinx
  • Nu online
Roos79 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:18:
....Tweede fiets met hetzelfde probleem….
Zelfde locatie, zelfde monteur, zelfde fouten als eerste keer?

• Roos79
elinx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Zelfde locatie, zelfde monteur, zelfde fouten als eerste keer?
Dat zou dus kunnen maar ook degene die de fiets gebruikt kan iets niet goed doen?

• elinx
  • Nu online
Roos79 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:03:
...ook degene die de fiets gebruikt kan iets niet goed doen?
Klopt. Ik had eigenlijk moeten vermelden:

Zelfde locatie, zelfde monteur, zelfde berijder, zelfde fouten als eerste keer?

De fiets is anders, daarom nu een ander die ernaar kan kijken is de volgende stap.

[Voor 15% gewijzigd door elinx op 18-01-2023 11:25]

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

elinx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:06:
[...]
Klopt. Ik had eigenlijk moeten vermelden:

Zelfde locatie, zelfde monteur, zelfde berijder, zelfde fouten als eerste keer?

De fiets is anders, daarom nu een ander die ernaar kan kijken is de volgende stap.
Ik heb twee verschillende servicelocaties bezocht en de fiets is ook nog eens twee maanden in Nunspeet geweest. Het is niet zo dat iedere keer dezelfde monteur op dezelfde locatie ernaar heeft gekeken.

De klacht is wel altijd hetzelfde gebleven, nu zelfs dus inderdaad met een hele nieuwe fiets. Ik ga een dezer dagen eens rustig op zoek naar een fietsenmaker in de buurt (Zaanstreek) die mij kan helpen. Als het goed is moet dat wel lukken.

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-01 12:22
Ik heb dit topic ook afgestruind en had daardoor voorkeur voor een Bosch Active Line Plus. Nu zie ik echter de Vicenza Superior MDB bij Stella in de aanbieding met de Bosch Active Line or €1399,- lijkt mij een hele goede aanbieding. Hebben jullie ervaringen voor ik hem bestel?

• Stevie_
Wouda schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb twee verschillende servicelocaties bezocht en de fiets is ook nog eens twee maanden in Nunspeet geweest.
Ik heb dezelfde fiets. Geen problemen tot op heden (sinds begin december in nazit). Gemonteerd en afgeleverd in Assen.

• Tommie12
Le_Mmort schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:24:
Ik heb dit topic ook afgestruind en had daardoor voorkeur voor een Bosch Active Line Plus. Nu zie ik echter de Vicenza Superior MDB bij Stella in de aanbieding met de Bosch Active Line or €1399,- lijkt mij een hele goede aanbieding. Hebben jullie ervaringen voor ik hem bestel?
Ik zou bij Stella wel niet meer rekenen op garantie, en zeker geen aanbetalingen doen.
Als de fiets er staat, dan betalen en mee nemen.

• Le_Mmort
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Ik zou bij Stella wel niet meer rekenen op garantie, en zeker geen aanbetalingen doen.
Als de fiets er staat, dan betalen en mee nemen.
Snap ik, al is er net weer flink geïnvesteerd dus verwacht niet dat Stella heel snel omvalt. Maar voor dit geld kan ik denk ik geen vergelijkbare fiets vinden met een dergelijke motor.

• jimh307
Geen ervaring, maar wel een advies.

>7 speed heeft geen 1 op 1 drive in een bepaald verzet, dus je zult sneller moeten terugschakelen als je een klimmetje maakt of de dijk op gaat. De nexus 8 heeft in het 5e verzet een direct drive welke geen extra weerstand biedt: handig als je een klimmetje moet maken of als je flink wind tegen hebt. Je zult met een 7 naaf wat meer extra ondersteuning nodig hebben wat zich vertaald in vaker opladen. Significant is het echter niet.
>Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met Stella gaat en/of ze nog lang bestaan (handig voor garantiegevalletjes)
>Voor de prijs is het een hele nette fiets

@Wouda Als een riem verspringt zoals in het filmpje dan ben je er zo doorheen. Die riem moet met spoed goed gezet worden. Je sloopt hiermee je kostbare riem. Alle kracht komt dan op de 'toppen' van de tandjes en die kracht is vele malen hoger dan een riemblad welke mooi in de schakels valt. Tandjes kunnen dan afbreken en dan is het hoe dan ook einde riem.

@elinx Welicht zal de markt nu veel rijper zijn geworden. Toch is 90nm op het wiel niet een heel strak plan. Spaken, velg en band krijgen rake klappen van dat koppel. Bij mijn vorige fiets (Qwic Premium MN330 met Brose 90nm) klapte de spaken als bosjes. De spaken waren ver onder bemeten voor zulke koppelkrachten. Pas toen er dikkere en stevigere spaken in het wiel zijn gezet was het euvel over, maar bij zulk geweld van de motor moeten vooral de velg als de spaken ruim bemeten zijn. Een ketting of riem kan het wel hebben, je wielen veel minder snel. Met mijn huidige fiets (Gazelle ultimate c8+ riem) is het koppel van de Bosch Active line plus veel gemoedelijker en heb ik nog geen spaakbreuk gehad. Op de turbo-stand wil ook deze motor goed vooruit. Die befaamde 5e verzet in de Nexus 8 maakt dat ik ook tegen een storm in kan fietsen, hetzij op standje turbo, maak ook op de sport stand kan de fiets veel. Ik merk dat het 5e verzet heel licht fietst vergeleken met de andere versnellingen. Er moeten dan meer tandwielen rondjes draaien wat verliezen kent.

@Roos79 De actieradius is een delicaat dingetje. Je mag in de winter bij normaal gebruik (wind mee, wind tegen, koude, correcte bandenspanning, hoge ondersteuning en lage ondersteuning) in het algemeen 7 Wh/km rekenen. Dus het wattuur van de accu delen door 7. In de zomer mag je 5-5,25 Wh/km rekenen.
Niemand houd zijn goede voornemen vol om altijd maar op de eco-mode te fietsen. Heb je eens wat haast, is het rotweer of ben je chagrijnig dan zet je de ondersteuning snel wat hoger, zo niet op zijn hoogst.
Slechte wegen kosten ook meer energie (te harde banden vangen de trillingen minder goed op zodat heel de fiets gaat trillen wat energie kost, te zachte banden vervormen makkelijk en dit kost ook extra energie. Met brede banden speelt het euvel minder, maar ook niet veel minder. Daarom is een correcte bandenspanning het zuinigst rijden).

• Athome
Wouda schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Wat betreft het verzet, ik heb in de enviolo app ingesteld dat deze bij stilstand helemaal naar de lichtste stand moet, maar dat maakt voor mijn gevoel helemaal geen verschil. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar echt lichter wordt het niet (gevoelsmatig). Overigens heb ik hem tijdens het fietsen op 65rpm staan, dus dat is ook niet mega zwaar.

Ik sta niet op de trappers, maar zet zeker flink kracht.
65 rpm zijn weinig omwentelingen dat vraagt om een zwaar verzet. 100 rpm zijn veel omwentelingen wat bij een licht verzet hoort. 65 rpm is toch de laagste instelling die je maken kan?

Flink kracht zetten, wijst ook op een vrij zwaar verzet.

• Athome
verhto schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:35:
Beste allen. Ik rijd sinds 2 jaar met Trek allant 8+, Speed Pedelec dus.
Redelijk van bij het begin sloeg mijn ketting steeds door... Mijn fietswinkel heeft al vanalles gedaan, body vervangen en uiteindelijk de groep (oorspronkelijk Shimano XT 11speed) vervangen naar Shimano 8speed. Redenering: mijn kroontjes (de laagste gebruiken we in Vlaanderen toch niet) en dikkere ketting, dus sterker voor de aandrijving. Helaas, ondanks de inspanningen van mijn fietsmaker, slaat hij opnieuw door na 2weken...
Fietsmaker stelt nu voor om alles te vervangen naar een Nexus 5 systeem.
Heel raar dat de derailleur de krachten niet aan kan. Juist vanwege de krachten wordt voor een derailleur gekozen.
Vanuit dat perspectief snap ik de eventuele keuze voor een Nexus 5 wel.
Alleen zou ik het niet doen.
Te weinig bereik en te grote stappen tussen iedere versnelling. De Bosch SP motor is hier niet geschikt voor (mijn mening). Overleg eens wat de ombouw naar Rohloff naaf kost. Niet goedkoop maar deze naaf past perfect bij een Bosch SP.
- Groot bereik vergelijkbaar met een 10-speed derailleur systeem
- Kleine stapjes tussen iedere versnelling. Dus de juiste cadans is vrijwel altijd te vinden.
- Kan nog meer koppel aan dan de Nexus 5
- De efficiëntste naaf. Dus licht lopen is gegarandeerd.

Enviolo is ook een optie. Duurder dan Nexus 5 maar een stuk goedkoper dan Rohloff. Wel hetzelfde beperkte bereik als de Nexus 5. De eindoverbrenging is dus belangrijk. Daarnaast is de naaf merkbaar minder efficient dan de Nexus

• elinx
  • Nu online
jimh307 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:54:
....... 90nm op het wiel niet een heel strak plan. Spaken, velg en band krijgen rake klappen van dat koppel. Bij mijn vorige fiets (Qwic Premium MN330 met Brose 90nm) klapte de spaken als bosjes. De spaken waren ver onder bemeten voor zulke koppelkrachten. .....
Op zich kan ik het beamen dat een koppel van >90Nm extra aandacht vergt van de overbrenging, de naaf en meer onderdelen en als dit niet het geval is dat eea zal buigen of barsten als je dat koppel regelmatig aanspreekt, wat jij hebt ondervonden.
Ook maakt het gedrag van de motor uit wanneer een dergelijk hoog koppel wordt aangesproken.
Dit kan, bij wijze van spreken, variëren van tergend langzaam opbouwen tot een soort van aan/uit stand bij kracht zetten op de pedalen. Hoe meer je in de buurt komt van het laatste geval is hoe meer kans op dergelijk ongemak.

Echter wilde ik meer aangeven dat niet alleen Brose een dergelijk koppel ondersteunt, maar dat er vooral op de internationale markt een koppel van bv 125Nm geen uitzondering is. Deze motoren zijn vaak van Chinese herkomst, vandaar dat ik een rijtje China merken noemde. Ze worden vaak voor een eMTB aangeprijst, die op zich al extremer worden ingezet dan onze tour en stadsfietsen.

Ik zie vaker ook de EU norm EN15194 vermeld staan. (250W (nominaal) 25km/h), dus het lijkt erop dat ze ook in EU worden aangeboden (waarschijnlijk als OEM)
Echter is de reputatie van overdrijven mij ook niet onbekend en weet ik niet of een dergelijk koppel ook echt afgegeven wordt bij gebruik of dat het een theoretische waarde is.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 18-01-2023 20:31]

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:54:
[...]

@elinx Welicht zal de markt nu veel rijper zijn geworden. Toch is 90nm op het wiel niet een heel strak plan. Spaken, velg en band krijgen rake klappen van dat koppel. Bij mijn vorige fiets (Qwic Premium MN330 met Brose 90nm) klapte de spaken als bosjes. De spaken waren ver onder bemeten voor zulke koppelkrachten. Pas toen er dikkere en stevigere spaken in het wiel zijn gezet was het euvel over, maar bij zulk geweld van de motor moeten vooral de velg als de spaken ruim bemeten zijn. Een ketting of riem kan het wel hebben, je wielen veel minder snel. Met mijn huidige fiets (Gazelle ultimate c8+ riem) is het koppel van de Bosch Active line plus veel gemoedelijker en heb ik nog geen spaakbreuk gehad. Op de turbo-stand wil ook deze motor goed vooruit. Die befaamde 5e verzet in de Nexus 8 maakt dat ik ook tegen een storm in kan fietsen, hetzij op standje turbo, maak ook op de sport stand kan de fiets veel. Ik merk dat het 5e verzet heel licht fietst vergeleken met de andere versnellingen. Er moeten dan meer tandwielen rondjes draaien wat verliezen kent.

Dat zou ik ook in de kwaliteitsverschil van het wiel bij een Qwic en een Gazelle zoeken. Op een niet elektrische fiets zet je ook veel meer dan 90Nm op het wiel, en gaan minder sterke velgen ook kapot. Met elektrische fietsen zien we zeker meer slijtage aan velgen, maar niet perse nog meer bij een sterkere motor. Bij Flyer met 80Nm gaat er minder stuk dan bij de gewonere A-merken met Bosch (ook van 50Nm). Simpelweg omdat ze goede velgen en spaken gebruiken.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26
Waar heb jij die aanbieding gezien want op de Stella website staat ie voor 2349.
https://www.stella.nl/p/vicenza-superior-mdb-red-gloss

• Le_Mmort
InfoTracer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Waar heb jij die aanbieding gezien want op de Stella website staat ie voor 2349.
https://www.stella.nl/p/vicenza-superior-mdb-red-gloss
Dit is de betreffende link:
https://www.stella.nl/shop/vicenza-superior-mdb-black-gent

• Tommie12
Athome schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Enviolo is ook een optie. Duurder dan Nexus 5 maar een stuk goedkoper dan Rohloff. Wel hetzelfde beperkte bereik als de Nexus 5. De eindoverbrenging is dus belangrijk. Daarnaast is de naaf merkbaar minder efficient dan de Nexus
Bereik van de Enviolo is 380%.
De Nexus 5 heeft maar 263%.

https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Hierbij een korte review van de Axa Foldable 1000 (art**):
Het was geen al te fijn slot. Openen en sluiten ging niet soepel. Soms sluit het slot bij het dichtklikken, voordat het slot goed vast zit. Dan moet je openen/sluiten meerdere keren herhalen. Enne...

Maar helaas moet ik dus een nieuw slot (en fiets) aanschaffen. De keuze voor de fiets, daar ben ik al uit. Maar nu dus een slot die het beter doet dan de Axa foldable.
Voor mijn non-e-bike heb ik een Axa DPI 110/9 (art**) insteek ketting met een Axa ringslot. Dat bevalt prima, je kunt natuurlijk de hele lengte van de ketting gebruiken en dus ook de fiets bij minder handige stallingen vastzetten.
Waarschijnlijk ga ik maar voor de Abus Ivy art***, maar dat is natuurlijk een losse ketting waarbij je de helft van de lengte kunt gebruiken.
Is iemand al een art*** insteekketting tegengekomen?

• Stevie_
schaduw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:42:
Is iemand al een art*** insteekketting tegengekomen?
Nee, maar wel heel veel onderzoek gedaan naar een goed slot voor mijn nieuwe e-bike. Voor onze Lovens bakfiets hebben we een ABUS Ivy 9210. Groot en zwaar slot maar die dump je in de bak van de fiets, dus prima. Betreft een insteekslot, werkt tot op heden probleemloos en goed.

Voor de e-bike wilde ik het liefste ook een ART 3 slot, maar, als je een goede wilt, zijn dat toch wel erg grote en zware sloten. Ik heb ook een vouwbaar slot overwogen, maar kwam er online al achter dat dat niet lekker zou werken (en ook makkelijker open te breken).

Uiteindelijk heb ik de ABUS Iven 8210 gekocht met een VAUDE Fietstas Triangle Bag. Echt een topcombinatie, dat tasje zit stevig op het frame en het slot past er heel goed in. Ik was nog eventjes bang dat ik lang zou lopen klooien om het slot terug in het tasje te krigen, maar dat gaat dus echt erg smooth en snel.

Voordeel: je hebt een erg goed slot, die goed hanteerbaar is (ook qua gewicht, insteekslot) en het beschadigd je frame niet i.v.m. dat tasje.

En daarbij: als het slot gaat haperen, niet insprayen met normale WD40 o.i.d. (dat is dodelijk spul) maar speciale bv. de slotenspray van WD40 . Dan gaat dit slot jaren mee (de grootste klacht van het Ivy slot is dat op die op den duur niet meer goed open wil, maar als je het bewaard in zo'n tasje heb je minder vuil in het slot + juiste smeermiddel moet het lang goed gaan!).

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 15:52
wij hebben voor beide e-bikes een AXA insteekslot en daarnaast gegaan voor een zware slot. Scooterslot ART 3 Maxx-Locks Naseby - 100 cm. Hij is zwaar, maar zit in de fietsmand van mn vrouw en die van mij in de fietskrat.Geen ideale plek, omdat het toch geluid maakt. Dan is zo een triangle tas wel een betere oplossing denk ik.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53

KroeT

[...]

Stevie_ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Nee, maar wel heel veel onderzoek gedaan naar een goed slot voor mijn nieuwe e-bike. Voor onze Lovens bakfiets hebben we een ABUS Ivy 9210. Groot en zwaar slot maar die dump je in de bak van de fiets, dus prima. Betreft een insteekslot, werkt tot op heden probleemloos en goed.

Voor de e-bike wilde ik het liefste ook een ART 3 slot, maar, als je een goede wilt, zijn dat toch wel erg grote en zware sloten. Ik heb ook een vouwbaar slot overwogen, maar kwam er online al achter dat dat niet lekker zou werken (en ook makkelijker open te breken).

Uiteindelijk heb ik de ABUS Iven 8210 gekocht met een VAUDE Fietstas Triangle Bag. Echt een topcombinatie, dat tasje zit stevig op het frame en het slot past er heel goed in. Ik was nog eventjes bang dat ik lang zou lopen klooien om het slot terug in het tasje te krigen, maar dat gaat dus echt erg smooth en snel.

Voordeel: je hebt een erg goed slot, die goed hanteerbaar is (ook qua gewicht, insteekslot) en het beschadigd je frame niet i.v.m. dat tasje.

En daarbij: als het slot gaat haperen, niet insprayen met normale WD40 o.i.d. (dat is dodelijk spul) maar speciale bv. de slotenspray van WD40 . Dan gaat dit slot jaren mee (de grootste klacht van het Ivy slot is dat op die op den duur niet meer goed open wil, maar als je het bewaard in zo'n tasje heb je minder vuil in het slot + juiste smeermiddel moet het lang goed gaan!).
Ik heb een Abus Ivy 9100 van 140cm. Die past, toeval of niet, precies (maar met moeite) in diezelfde Vaude Triangle Bag. Die hangt een klein beetje door, maar het voordeel is immens. Geen gerammel (want die tas heeft geen ruimte voor beweging van de ketting :P) en geen beschadigde lak. Het slot moet inderdaad elke paar maanden een snufje slotspray hebben om gangbaar te blijven. Naast een alarm met tracker via het Apple Find My netwerk (Knog Scout) en nog een verstopte Airtag voel ik me relatief safe.
Tegelijk is mijn Flyer zo duur geweest dat ik nog steeds met bibberende handjes de bouwmarkt inloop hoor.

Peace is not simply the absence of war.

• Stevie_
KroeT schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb een Abus Ivy 9100 van 140cm. Die past, toeval of niet, precies (maar met moeite) in diezelfde Vaude Triangle Bag.
Tegelijk is mijn Flyer zo duur geweest dat ik nog steeds met bibberende handjes de bouwmarkt inloop hoor.
Haha, wow, past die ook in dat tasje? Dat had ik niet verwacht! Ik kan het wel eens proberen met het Ivy slot die we voor de Lovens hebben (ik kan mij niet voorstellen dat die in het tasje past...). Overigens rammelt mijn combinatie ook niet in het tasje :-).

Betreft al die Airtags etc: ik ben geen IOS fanboy (wel Mac OSX), dus ik zit met Android opgescheept. Geen Airtags dus. Ik begreep wel dat Google met een soort van Airtag gaat komen. Ik zou het ook wel fijn vinden als de fiets iets meer 'traceable' is als die wordt gejat. Aan de andere kant: er zit een tering dure verzekering op, dus ik krijg dan sowieso een nieuwe fiets. Op de Lovens bakfiets hebben we trouwens nog een Abus Alarmbox gemonteerd: als je aan de fiets zit te rammelen gaat die het alarm heel fel op 100DB loeien: dat is echt geen pretje (werkt wellicht nog wel beter dan een Airtag). Dat geeft ook wel een veilig gevoel :-).
SolarOrbiter schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:43:
Hij is zwaar, maar zit in de fietsmand van mn vrouw en die van mij in de fietskrat.Geen ideale plek, omdat het toch geluid maakt. Dan is zo een triangle tas wel een betere oplossing denk ik.
Fietskrat op een e-bike? Lijkt mij inderdaad niet ideaal, vooral niet met zo'n zwaar slot erin. Dat traingle tasje is wel echt een fijn ding inderdaad, zit ook op een goede plek waardoor je er geen last van hebt en geen effect heeft op stuurgedrag etc. :-)

[Voor 20% gewijzigd door Stevie_ op 19-01-2023 14:52]

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53

KroeT

[...]

Stevie_ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Haha, wow, past die ook in dat tasje? Dat had ik niet verwacht! Ik kan het wel eens proberen met het Ivy slot die we voor de Lovens hebben (ik kan mij niet voorstellen dat die in het tasje past...). Overigens rammelt mijn combinatie ook niet in het tasje :-).

Betreft al die Airtags etc: ik ben geen IOS fanboy (wel Mac OSX), dus ik zit met Android opgescheept. Geen Airtags dus. Ik begreep wel dat Google met een soort van Airtag gaat komen. Ik zou het ook wel fijn vinden als de fiets iets meer 'traceable' is als die wordt gejat. Aan de andere kant: er zit een tering dure verzekering op, dus ik krijg dan sowieso een nieuwe fiets. Op de Lovens bakfiets hebben we trouwens nog een Abus Alarmbox gemonteerd: als je aan de fiets zit te rammelen gaat die het alarm heel fel op 100DB loeien: dat is echt geen pretje (werkt wellicht nog wel beter dan een Airtag). Dat geeft ook wel een veilig gevoel :-).
Het past precies. En alleen als ik 'm op een heel specifieke manier in het tasje stop. Een 110cm was beter geweest, maar het werkt.

Mijn alarmpje doet maar 85 dB, dus die Alarmbox van jou lijkt me indrukwekkender. Voor mij is het primair een felgele waarschuwing en een afleidende tracker. Misschien dat ik ipv een Airtag nog eens een echte gpa-tracker inbouw. Voor de hobby. Maar ik zit vuistdiep in het Apple ecosysteem dus ik ga wel goed op die Airtags ;)

Peace is not simply the absence of war.

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:28
Stevie_ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:47:
[...]

[...]

Fietskrat op een e-bike? Lijkt mij inderdaad niet ideaal, vooral niet met zo'n zwaar slot erin. Dat traingle tasje is wel echt een fijn ding inderdaad, zit ook op een goede plek waardoor je er geen last van hebt en geen effect heeft op stuurgedrag etc. :-)
Ik weet niet of je toevallig een Samsung telefoon hebt, zoja dan kan je overwegen een Samsung Smart Tag te gebruiken.

• roffeltjes
verhto schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:35:
Een vreemd probleem. Links of rechtsom, een fixie daargelaten is een derailleur beter bestand tegen veel vermogen dan welk ander systeem dan ook. Niet voor niets dat profs ermee rond rammen met een veel hoger piekvermogen dan jouw s-pedelec. Daarom geloof ik ook niet in een Nexus 5. De overbrenging gaat sowieso te klein zijn en zoveel vermogen als een s-pedelec zou ik er niet op willen zetten.

- staat de derailleur wel onder genoeg spanning? Bij een XT kan je door een knopje om te zetten nog meer spanning creëren (shadow+).
- is de ketting de juiste lengte?
- staat het derailleur patje recht?
- klopt de ketting lijn? Een derrailleurketting kan wel wat scheef lopen (deel van het principe), maar teveel geeft issues. Middelste kransje zou een redelijk rechte ketting lijn moeten opleveren.

Ik zou een second opinion vragen bij een andere FM, want als het niet met een derailleur werkt is er iets fundamenteel niet kloppend aan de fiets. Lijkt me eerder een geval garantie dan er nog meer gekke kunstgrepen op los te laten.

• roffeltjes
@Stevie_ Ik zweer bij een ortlieb zadeltas maat L

Daar past een 110fm abus ketting makkelijk in en omdat het een rolsluiting is sloop je ook niet de rits

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-01 14:38
roffeltjes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:00:
[...]

Een vreemd probleem. Links of rechtsom, een fixie daargelaten is een derailleur beter bestand tegen veel vermogen dan welk ander systeem dan ook. Niet voor niets dat profs ermee rond rammen met een veel hoger piekvermogen dan jouw s-pedelec. Daarom geloof ik ook niet in een Nexus 5. De overbrenging gaat sowieso te klein zijn en zoveel vermogen als een s-pedelec zou ik er niet op willen zetten.

- staat de derailleur wel onder genoeg spanning? Bij een XT kan je door een knopje om te zetten nog meer spanning creëren (shadow+).
- is de ketting de juiste lengte?
- staat het derailleur patje recht?
- klopt de ketting lijn? Een derrailleurketting kan wel wat scheef lopen (deel van het principe), maar teveel geeft issues. Middelste kransje zou een redelijk rechte ketting lijn moeten opleveren.

Ik zou een second opinion vragen bij een andere FM, want als het niet met een derailleur werkt is er iets fundamenteel niet kloppend aan de fiets. Lijkt me eerder een geval garantie dan er nog meer gekke kunstgrepen op los te laten.
Ik zou denken dat zij alles goed afgeregeld hebben nadat ze die hele groep opnieuw geïnstalleerd hebben... Zij zijn de professionals hé... De XT is verdwenen, omdat alles omgezet is naar 8 speed....

Het zou een nexus 5E zijn, met ketting aandrijving...moet ik mij zorgen maken over te hoge cadans op hoge snelheid? Wil graag comfortabel rijden, en weet dat bv bij reise und muller dat een probleem is, met riem is de cadans zodanig hoog dat je met moeite 40 kan rijden op laagste versnelling...

Garantie, tja, ligt blijkbaar niet aan de BOSCH motor...

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:43

Mikromanic

Onder de titel

Ik heb alleen een slechte ervaring bij Stella.
Een fiets besteld, maar nooit geleverd omdat geen voorraad. Na 6x bellen eindelijk geld terug gevraagd.
Opnieuw na een aantal keer bellen eindelijk een maand later het geld weer terug op mijn rekening.

Up

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

jaxel70 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Ik weet niet of je toevallig een Samsung telefoon hebt, zoja dan kan je overwegen een Samsung Smart Tag te gebruiken.
Inderdaad, ik heb onlangs een setje van 4 stuks gekocht en op onze fietsen geplaatst. Er is er nog 1tje over voor de ebike. Het werkt tot nu toe prima als extra maatregel/geruststelling. Jammer dat je er inderdaad op een niet-Samsung telefoon, niets mee kunt.

• roffeltjes
verhto schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Ik zou denken dat zij alles goed afgeregeld hebben nadat ze die hele groep opnieuw geïnstalleerd hebben... Zij zijn de professionals hé... De XT is verdwenen, omdat alles omgezet is naar 8 speed....

Het zou een nexus 5E zijn, met ketting aandrijving...moet ik mij zorgen maken over te hoge cadans op hoge snelheid? Wil graag comfortabel rijden, en weet dat bv bij reise und muller dat een probleem is, met riem is de cadans zodanig hoog dat je met moeite 40 kan rijden op laagste versnelling...

Garantie, tja, ligt blijkbaar niet aan de BOSCH motor...
Het probleem is dat je FM met oplossingen komt die niet logisch zijn en dat geeft mij wel enige aarzeling over zijn vakkennis.

Betreft een Nexus 5, ik herhaal: Je wil niet zoveel vermogen op een versnellingsnaaf hebben, zeker niet bij een budget naaf zoals de Nexus 5. Ga maar na, hij is gespecificeerd op 180% van een Nexus 8, dus dan zit je nog steeds onder de 100nm.

En garantie moet in dit geval niet via Bosch gaan maar via Trek. De fiets is niet goed, de motor is het probleem niet.

Ik herhaal maar weer; vraag een second opinion bij een andere FM.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zie dat veel berichten in de topic gaan over fietsen met "ongebruikelijke" onderdelen. Een Cortina met een Bafang of een Cortina motor. Een Cowboy of een ander hip Amsterdams merk met eigen onderdelen.

Het probleem met al deze fietsen is dat de levensduur afhankelijk is van de grillen van de fabrikant. Gaat buiten de garantie de motor, controller of batterij kapot? Dan moet de fabrikant, als die nog bestaat over 2 jaar, een nieuwe leveren. Niemand anders kan die leveren. Niemand kan het repareren.

De kans is behoorlijk groot dat na 4 jaar de accu niet meer werkt of zeer beperkt is in range. Niemand kan die repareren. Ja cellen kunnen vervangen worden, maar het BMS niet. Het BMS kan ook niet "gereset" worden, dus een swap van cellen is nutteloos. Over 4 jaar is je Cowboy of Cortina total loss.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Roos79
roffeltjes schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Betreft een Nexus 5, ik herhaal: Je wil niet zoveel vermogen op een versnellingsnaaf hebben, zeker niet bij een budget naaf zoals de Nexus 5.
@roffeltjes Nexus 5 is toch geen budget versnelling?
Deze is toch special voor e bikes gemaakt?

[Voor 58% gewijzigd door Roos79 op 20-01-2023 14:38]

Pagina: 1 ... 136 137 138 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee