Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 17:44
Je accelerert veel minder snel, je rijdt geen 30+ na een paar seconcen in de stad. Je gaat met een ebike gewoon veel vaker abrupt keihard moeten remmen. Mocht je echt alleen buiten in de polder rijden is het minder spannend.

Je vergelijkt hier echt appels en peren.. ik reed als wedstrijdrenner bij de Atjes en Btjes ook zo vaak 60+ op 23mm rubber en met dual pivot remmen... betekent niet dat dat met mijn 25kmpu ebike goed zou gaan.

Maar op zich maak ik me geen zorgen over de remkracht, wel over snelheid+reactievermogen en de uiteindelijke consequenties voor jou en anderen als het mis gaat.

[Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 08-01-2023 09:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
JohanNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:14:
[...]
Just my two cents; die schijfremmen die op de meeste ebikes zitten zijn gewoonweg slecht en zijn mogelijk niet beter of veiliger dan wat jij erop hebt zitten.
Ik kan niet anders dan mijn eigen twee centen er in te brengen.

Elke instaprem van Shimano en Tektro blaast Magura's uit het water, sterker nog, upgraden naar hogere versies is vooral marginaal. Zelfs als je naar 4 pots gaat merk je het niet meer tenzij je heel sportief op je fiets zit en die extra krachten kwijt kan (grofweg, hoe lager en verder je achter je stuur zit, hoe sterker je kan remmen).

Nogmaals, op zich zijn deze remmen goed genoeg, zeker als het droog is (met nat weer slaat de wijzer finaal door naar de schijfrem). Maar op een nieuwe fiets kan ik niet anders dan het sterk afraden (zie mijn eerdere post over onderhoud en kosten).
Maar alsnog zou je natuurlijk - met de kennis van nu - er alsnog schijfremmen op kunnen monteren toch? Het gaat om de veiligheid notabene en voor zo'n €200 aan onderdelen ben je er ook wel zover ik het heb bekeken.
Je kan een frame voor velgremmen niet ombouwen naar schijfremmen.

En betreft het budget; instapper Shimano MT200 remt knalhard en is makkelijk te onderhouden. Zelfs een OEM Tektro (wat niet veel anders is dan een clone) remt strak, mits goed gebleed. Dat extra geld is zeker bij Shimano voornamelijk afwerking en luxere (kleinere) remhendels, qua remvermogen ontloopt het elkaar echt nauwelijks.

Je kan het vergelijken met Campagnolo Veloce remmen en Super Record... voelt precies hetzelfde, alleen is de superrecord "veel" lichter en heeft blingbling carbon remgrepen. Kabels en overbrenging zijn ook hetzelfde, dus dat is natuurlijk al een belangrijke aanwijzing dat de verschillen nooit dramatisch kunnen zijn ;)

Als je na een goede bleed nog steeds remvermogen tekort denkt te komen moet je grotere schijven monteren. Dat is niet alleen goedkoper, het is de meest effectieve manier om meer remvermogen te krijgen (zelfs effectiveer dan de overstap van 2 naar 4 pot).

[Voor 64% gewijzigd door roffeltjes op 08-01-2023 08:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:52:
[...]
Rij eens 50 km/h op een goede helling naar beneden, en rem dan eens tot stilstand. En kijk dan eens hoe heet je velgen zijn.
Gaat probleemloos met velgremmen.
Een schijf blijft beter remmen bij hoge temperatuur, en kan makkelijker koelen.
Het is allemaal ruim buiten wat wij doen, maar je hebt hier precies andersom. Een velg is groot en heeft veel materiaal, wordt daardoor minder warm en kan de warmte veel beter kwijt. Ook zijn de consequenties veel kleiner, een sidepull gaat niet faden, daar waar bij een schijfrem de zaak wegvalt als de olie gaat koken (en ja dat kan dus in bepaalde scenarios gebeuren).

Een schijfrem is bij echt hoge temperatuur minder consistent dan een velgrem. Daarom is het met een Tandem waarmee je de bergen in gaat niet een goed idee.... Zelfs een 4potter met 220 schijven kan jdan gaan faden.
Bovendien zit er geen band om die er af kan vliegen.
Het voelt allemaal een stuk robuuster als je zo’n schijfrem bedient.
Dat is allemaal wel weer waar.

Maar resumerend, juist in lange afdalingen waar je hoge snelheid moet moduleren is er een verhaal te maken voor velgremmen. Het probeem met velgremmen zit hem vooral in nat weer en echt heel abrupt stoppen (maar dat laatste is met een goede velgrem ook geen issue).

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 08-01-2023 09:02]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
Electrowolf schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Ik merk dat de prijzen die in je mooie opsomming staan ondertussen wel wat achterhaald zijn. Ook zie ik grote verschillen in extra's die bij de goedkopere merken weer duurder zijn dan soms bij de duurdere.

Zou je tijd hebben om eens wat verder over de kosten te kunnen zeggen nu in 2023? O+
Is nog geen half jaar oud die opsomming?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
roffeltjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Gaat probleemloos met velgremmen.

[...]

Het is allemaal ruim buiten wat wij doen, maar je hebt hier precies andersom. Een velg is groot en heeft veel materiaal, wordt daardoor minder warm en kan de warmte veel beter kwijt. Ook zijn de consequenties veel kleiner, een sidepull gaat niet faden, daar waar bij een schijfrem de zaak wegvalt als de olie gaat koken (en ja dat kan dus in bepaalde scenarios gebeuren).

Een schijfrem is bij echt hoge temperatuur minder consistent dan een velgrem. Daarom is het met een Tandem waarmee je de bergen in gaat niet een goed idee.... Zelfs een 4potter met 220 schijven kan jdan gaan faden.

[...]

Dat is allemaal wel weer waar.

Maar resumerend, juist in lange afdalingen waar je hoge snelheid moet moduleren is er een verhaal te maken voor velgremmen. Het probeem met velgremmen zit hem vooral in nat weer en echt heel abrupt stoppen (maar dat laatste is met een goede velgrem ook geen issue).
Mijn ervaring is helemaal anders.
Heb ooit een lange helling in Frankrijk af gereden met een stadsfiets met velgremmen.
Halfweg (ca 200 hm) deden die remmen amper iets, ik ben er nog in geslaagd te stoppen, en de rubber was aan het smelten. Velgen zelf bloedheet. Kwartiertje blijven staan, maar daarna waren de remmen gewoon op, blokken waten weg en deden niks meer. (Mijn fiets woog toen 16kg, en ik 65)

Met schijven kan je de boel wel makkelijker koud houden doordat de rijwind er makkelijker aan kan.
Ik ben er de kemmelberg (ja, die is korter) mee af gereden, en moest vanaf 50 km/h stoppen tot stilstand. Ja, de blokken waren aan het roken, maar dat was vrijwel meteen gedaan toen ik terug vertrok. En vooral, de boel bleef remmen. (Fiets van 28kg en ik 95kg)

TS wil zijn fiets illegaal ombouwen tot eigenlijk een speed pedelec. Zoek mij eens een paar legale speed pedelecs die velgremmen hebben….

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Iemand ervaringen met het merk tenways? CGO600 dan specifiek?

Is nu -100 euro, en spatborden/kickstand gratis aangeboden.

Ik ben niet naïef, het is een eenvoudige hubmotor fiets. Stadsfietsje dus type cowboy of vanmoof. Maar wel flink goedkoper, dus iets minder ‘eigen risico’.

Het is blijkbaar een Nederlands merk met hoofdzetel in Nederland?

Hoe robuust is zo’n achterwielnaafmotortje? Het ziet er namelijk miniscuul uit. Meer zelfs, je ziet ‘m bijna niet zitten. Vroeger was een dergelijke hubmotor ‘geared’, met een overbrenging via satelliet gears, gemaakt uit botervlootjes plastiek. Met een beetje kracht zetten als groot persoon trap je die gears zo kapot. Of omgekeerd, te veel van de motor vragen is die gears compleet smelten.

Enige minpuntje ook is dat je een laadpunt nodig hebt waar je fiets staat. Batterij is niet uitneembaar. En bij revisie/batterij vervangen na slijtage hoop ik dat ze, hoewel geïntegreerd, er via een FM toch makkelijk uit kan en door standaard cellen kan vervangen worden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:56
Tommie12 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:32:
..... fiets illegaal ombouwen tot eigenlijk een speed pedelec.....
Het is al eerder aan bod geweest, maar volgens mij is iedere zelfgebouwde ebike bij voorbaat illegaal, ook al staat de limiet op 25km/h. Dit omdat je als bouwer en berijder geen beperkingen hebt hoe je een dergelijke ebike samen-/afstelt. Terwijl de EU regels voorschrijven dat de berijder die mogelijkheden niet mag hebben. Vooral de systemen van Chinese herkomst kennen weinig beperkingen.
Omdat deze regels hoogstwaarschijnlijk bij een nieuwe revisie aangescherpt gaan worden heeft bv Bafang waarschijnlijk al een voorschot genomen door zijn complete lijn (incl. de bekende BBSxx kit) van een ander controller communicatie protocol te voorzien. (motor, accu, display en controller vormen een eenheid)
Wil je dan zelf nog iets kunnen wijzigen, zal je de controller door een (extern) universeel type moeten vervangen, wat niet voor iedereen is weggelegd.

Echter de zelfbouwers zijn volgens mij het probleem niet, want die zijn er volgens mij niet zoveel en hebben meestal wel eea in huis mbt technische kennis en weten waarschijnlijk wel eea mbt de kwaliteit en (evt. beperktere werking) van de onderdelen. Vandaar dat de discussies erover vaak nogal pittig zijn

Een grotere groep zonder technische kennis is vindbaar bij de nieuwe trend, de fatbikes en microbikes en eerder de e-step
Nagenoeg allemaal van Chinese herkomst met oa een gashendel en rekbare begrenzing, waardoor ze op geen enkel wijze voldoen aan de EU regels. Deze voertuigen zijn gewoon te koop en handhaving is nihil.

Daar rijdt vooral jeugd mee rond die de nieuwe fatbike vooral zien als een goedkope coole vervanger voor de bromscooter, waarvoor nu ook een helmplicht geldt, wat op de fatbike niet hoeft net als de verzekeringssplicht. De microbikes waar regelmatig basisschooljeugd op te zien is met ca 25km/h zonder meetrappen.
Om over de rekbare snelheidsbegrenzing niet te spreken.
Ik vraag me werkelijk af hoe het daar met de kwaliteit van de onderdelen daar zit,

NB
Tgv van deze trend voorzie ik een wetmatige helm- en verzekeringsplicht voor ebikes, waardoor een vorm van een keuring nodig zal zijn.

[Voor 8% gewijzigd door elinx op 08-01-2023 13:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Amos_x schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:43:
Iemand ervaringen met het merk tenways? CGO600 dan specifiek?
...
Zie hier eens.

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 08-01-2023 12:23]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Met schijven kan je de boel wel makkelijker koud houden doordat de rijwind er makkelijker aan kan.
Nogmaals, een velg is groter en zwaarder, dus wordt het (veel!) makkelijker koel gehouden. Dit is ook in de praktijk echt bekend. Je kan het ook googlen mocht je het natuurkundige verhaal niet geloven.

Dat is ook een reden waarom resin blokjes (die op alle instap remmen zitten) niet ideaal zijn, die smelten veel sneller dan gesinterde blokken (glazing). Een van de redenen dat er op wegfietsen zoveel later schijfremmen kwamen heeft hier mee te maken. Met grotere schijven is dat grotendeels opgelost, maar daarvoor moesten weer veel sterkere frames komen omdat de krachten dramatisch toenamen (met name een ongeveerde voorvorlk is een probleem). Daarom ook de overgang naar Thru-axles. Kortweg, de racefiets is eigenlijk compleet anders dan die van pakweg 10 jaar terug, ook al is dat optisch niet zo evident.

Dat er plenty fietsen zijn met slechte velgremmen is uiteraard waar, zeker in de jaren 70-80 was het met Europese remmen heel beroerd. (Vooral Frans spul was dramatisch). Ik ben in 1986 van de Col de Turbie afgegaan met een geleende Franse koersfiets en dat was ook geen feest :+

Dit is allemaal niet zo relevant in Nederland en het probleem is ook in de Alpen al grotendeels verholpen (behalve op Tandems^^), maar eerlijk is eerlijk, velgremmen hebben minder hitte issues dan schijfremmen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-01-2023 13:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Tgv van deze trend voorzie ik een wetmatige helm- en verzekeringsplicht voor ebikes, waardoor een vorm van typegoedkeuring nodig zal zijn.
Ik ben bepaald geen fan van dat soort wetgeving, maar ik vrees dat je gelijk hebt. Ik kan ook niet zeggen dat ik het onlogisch/onterecht vind. Alleen is dat wel een doodsteek voor de adoptie.

Maar wat er nu gaande is op het fietspad is gewoon niet houdbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 16:27
JohanNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:14:
[...]
Just my two cents; die schijfremmen die op de meeste ebikes zitten zijn gewoonweg slecht ......
Volledig mee eens. Maar het voldoet wel voor de rijstijl van een hele grote groep mensen. Die fietsen/remmen meestal zo rond 20-24 km/u. Dat gaat nog prima. Dezelfde remmen zakken bij snelheden 27-33 km/u volledig door het ijs.

• Athome
roffeltjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Elke instaprem van Shimano en Tektro blaast Magura's uit het water, sterker nog, upgraden naar hogere versies is vooral marginaal. Zelfs als je naar 4 pots gaat merk je het niet meer tenzij je heel sportief op je fiets zit en die extra krachten kwijt kan (grofweg, hoe lager en verder je achter je stuur zit, hoe sterker je kan remmen).
Het zal ongetwijfeld met combinatie te maken hebben gehad maar ik ben van een MT200 (2-pots) +160mm schijf naar een MT400 (4-pots) +180mm schijf en mijn problemen met lekken van de rem waren voorbij.
Mijn collega rijdt er nog steeds mee en ik heb hem er ook nog niet over gehoord.

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Het zal ongetwijfeld met combinatie te maken hebben gehad maar ik ben van een MT200 (2-pots) +160mm schijf naar een MT400 (4-pots) +180mm schijf en mijn problemen met lekken van de rem waren voorbij.
Mijn collega rijdt er nog steeds mee en ik heb hem er ook nog niet over gehoord.
Lekken lijkt me niet aan de schijf te liggen :+ Er is iets met de afdichting van Shimano wat niet altijd goed gaat (net als de hendels van SRAM bij sommige mensen compleet vastlopen vanwege een glijlager dat uitzet). En Shimano is niet zo simpel te reviseren, dus baaah... klotezooi.

Ik had als ik jou was ook niet meer een MT200 gekozen na zoveel euvel... het is dat ik en anderen weer zoveel issues hebben met Magura hendels (zowel schijf als velgrem) dat het niet zo duidelijk is wat te preferen is en dan is de prijs van Shimano toch wel een voordeel.

Niet voor niets dat Shigura (Frankenbrake met Magura pistons en Shimano hendels) een ding is, maar dat is voor een simpele stadsebike ook wel een duur en lastig dingetje.

• elinx
roffeltjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:36:
....
Ik ben bepaald geen fan van dat soort wetgeving, ......
Volgens mij in Duitsland gebeurd de handhaving al bij de verkoper van motoren en ebikes en is deze mede aansprakelijk bij ongevallen indien een wettelijke certificering ontbreekt als de ebike/motorset daar is gekocht.
Dit omdat een klant (als leek) mag verwachten dat aan alle wettelijke eisen is voldaan.

Het zou me niet verbazen als deze certificering wordt opgenomen in de revisie van de EU regels.
Bafang,Tongsheng, CYC zullen er dan ook aan moeten voldoen.
Alle drie zijn deels al over en ik vermoed dat dit volledig gebeurd als de nieuwe EU revisie gepubliceerd wordt. Hetzelfde gaat gelden voor sets met naafmotor die in Europa verkocht worden.

Een dergelijke maatregel zal mi de verkoop beperken tot goedgekeurde en gecertificeerde ebike/motorsets, waardoor volgens mij een deel van het probleem enigszins verminderd zal worden, omdat bv de Chinese fatbikes, microbikes en e-steps dan alleen in aangepaste vorm of niet verkocht kunnen worden in Nederland (of liever heel Europa).
Rechtstreekse import is dan nog de enige mogelijkheid, wat niet voor iedereen is weggelegd, vanwege ontbreken van enige garantie.

[Voor 37% gewijzigd door elinx op 09-01-2023 01:57]

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:21
Zojuist bovenstaande posts over schijfremmen gelezen. Ik heb op mijn pegasus deze remmen;Tektro HD-T280. Ze zijn nog heel nieuw maar ben en niet heel tevreden over. Ze haperen een beetje tijdens het remmen. Ik heb echt mijn best gedaan om ze goed in te remmen maar dit is klaarblijkelijk niet helemaal goed gegaan.

Bij mijn vorige fiets had ik hetzelfde. Na het vervangen van de remblokken had ik een veel beter remgevoel.

Heeft er iemand tips? Vervangen/opschuren?

• Athome
Op mijn huidige Speed Pedelec zitten Magura MT5 (voorzijde) en MT4 (achterzijde) gemonteerd. Voor en achter zitten 180mm schijven Hier ben ik zeer te spreken over. Altijd goede remkracht en piepen/krijsen zelden.
Deze bevallen mij een stuk beter dan de gebruikelijke MT200 serie van Shimano. Maar eerlijk is eerlijk. Deze prijs is er ook naar.

• Tommie12
Ik snap niet wat er mis is met de MT200.

Ze zijn perfect te doseren, en ik kan ofwel het achterwiel laten slippen, of zo hard met het voorwiel remmen dat ik bijna over de kop ga, en dat met 160mm schijven.
Welk voordeel is er dan bij 4 pots remmen?

• roffeltjes
Sjacka schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:49:
Zojuist bovenstaande posts over schijfremmen gelezen. Ik heb op mijn pegasus deze remmen;Tektro HD-T280. Ze zijn nog heel nieuw maar ben en niet heel tevreden over. Ze haperen een beetje tijdens het remmen. Ik heb echt mijn best gedaan om ze goed in te remmen maar dit is klaarblijkelijk niet helemaal goed gegaan.
Wat is het probleem? Lawaai of stop kracht?

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:26:
Lekken achter de piston (dat is trouwens een wel vaker voorkomend Shimano ding, voor zover ik de vorige keer checkte niet specifiek MT200). Op zich werken MT200 remmen prima, dat vind ik , jij en hordes andere gebruikers. Alleen heeft @Athome dit meerdere keren gehad waardoor hij (IMHO logisch) wel klaar is met die remmen.
.
Welk voordeel is er dan bij 4 pots remmen?
Remkracht/doseerbaarheid. Ik heb zlef ook 180mm schijven en ben daar blij mee. Over het stuur gaan is vooral een ding van lichaamspositie, als je sportief zit kan je veel beter je schrap zetten en kan je dus ook pittiger remmen aan.

Magura schijfremmen hebben qua pistons heel veel power... alleen zijn die hendels superkwetsbaar (ik ben dan weer iemand die ongelogen al 8 Magura hendels heeft gesloopt, allemaal op catastrofaal falen (letterlijk afbreken van de lever of zuigers die accuut olie spuiten waardoor je remkracht in één keer weg is).

Zoals gezegd, er is een reden waarom mensen met Shigura rondrijden :+

En FWIW, SRAM heeft dan weer sticky levers waardoor de boel catastrofaal kan vastlopen, wat dat betreft is het gras niet snel groener. Of je gaat naar Trickstuff of Hope kijken, maar dat is allemaal exotisch en duur (vooral Trickstuff is oogwaterend duur).

• Athome
Tommie12 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:26:
Wat ik al eerder schreef. Voor e-bike snelheden zijn ze best goed. Kom je daar ruim boven, voldoen ze echt niet meer. De remkracht gaat echt achteruit als je eenmaal boven de 25 km/u komt. Onder natte omstandigheden lijken het soms net rollerbrakes. De hendels beide maximaal inknijpen en niet echt afremmen. Doe dat meerdere keren, dan sijpelt de olie vanzelf tussen de rempotten weg. En dan doen de remmen het echt niet meer. Met 4 voorremmen heb ik deze ervaring. Allemaal onder dezelfde omstandigheden en met ongeveer 1 jaar was het gedaan (2500 km stadsverkeer).

De laatste 2 voorremmen heb ik het dus omgebouwd naar 4-pots MT400 met 180 mm schijven. Met beide daarna nog 2 jaar probleemloos gefietst onder dezelfde omstandigheden. 1 fiets met deze remmen is naar mijn collega gegaan. Dat is nu 1,5 jaar geleden. Ook bij hem gaan het nog steeds goed. Ook fietst hij er zeer regelmatig boven 25 km/u mee.

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:54:
[...]
Wat ik al eerder schreef. Voor e-bike snelheden zijn ze best goed. Kom je daar ruim boven, voldoen ze echt niet meer. De remkracht gaat echt achteruit als je eenmaal boven de 25 km/u komt. Onder natte omstandigheden lijken het soms net rollerbrakes. De hendels beide maximaal inknijpen en niet echt afremmen. Doe dat meerdere keren, dan sijpelt de olie vanzelf tussen de rempotten weg. En dan doen de remmen het echt niet meer. Met 4 voorremmen heb ik deze ervaring. Allemaal onder dezelfde omstandigheden en met ongeveer 1 jaar was het gedaan (2500 km stadsverkeer).
FWIW, deze ervaring is niet gedeeld door andere gebruikers. NM metingen geven ook aan dat de verschillen tusssen de verschillende twee pots systemen niet significant zijn.* Wat kan schelen is dat ze standaard met resin blokken worden geleverd wat met nattigehid minder is dan gesinterd. Maar ook dat kan worden aangepast.

Nogmaals, de specs en toleranties van alles tot Deore zijn hetzelfde (2-pots), zelfde geld dan weer vanaf het hogere segment met de Servowave grepen. Het is de overbrenging (dus de ratio hendels/pistons) die remkracht (grotendeels) bepalen (gelijkblijvende schijven en blokken!). Dat is dus ook waarom al die Shimano remmen redelijk hetzelfde remmen. Er zit gewoon niet zoveel verschil in die dingen. En ook qua gemeten NM is het verschil tussen een Deore (en dus MT200...) en een XTR lood om oud ijzer. Het prijsverschil zit hem bij Shimano met name in de afwerking en vooral de hendels.

Wat bij jou wel meespeelt is het probleem van lekkende pistons wat echter ook bekend is van de Deore remmen (dat is dan weer twee stappen boven MT400 fwiw). Ik ga er echt vanuit dat je een slechte batch hebt gehad van MT200 remmen, want zoveel pech heb ik bij niemand (ook niet in de MTB wereld) gezien :X

Dan betreft remkracht in het algemeen:

1. Grotere schijven maakt verreweg de meeste impact.
2. 4 pistons remt iets harder (zelfde olieverplaatsing./ratio*, maar het blokje is groter), maar is vooral beter gecontroleerd en minder hittegevoelig.
3. Gesinterde blokken ipv Resin (maar dat heeft niet alleen voordelen!).

Stap 1 is dus eigenlijk altijd grotere schijven en adapters (dat laatse moet, anders passen de schijven niet). Ook dit heeft weer nadelen; meer remkracht=meer belasting op frame en vooral voorvork. Ook wordt het remgedrag iets meer aan/uit. Dat is wel weer een voordeel van de 4-potters, die geven ook meer modulatie.

* Met één opvallende uitzondering; als je echt hard wil remmen: Magra schijfremmen hebben ten opzichte van andere merken idioot veel remkracht. Alleen die hendels.... :X :'( :+

** Ze delen dezelfde grepen als met de twee pots systemen, dus dezelfde ratio. De winst zit hem (voornamelijk) in de grotere blokken (twee pistons ondersteunen een groter blok).

[Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 09-01-2023 08:24. Reden: Nerd mode]

• Sjacka
roffeltjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Wat is het probleem? Lawaai of stop kracht?
De remmen werken wel maar niet gelijkmatig, ze hakkelen een beetje.

• roffeltjes
Sjacka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:11:
[...]
De remmen werken wel maar niet gelijkmatig, ze hakkelen een beetje.
Mijn eerste gedachte is een gewarpte schijf of vervuiling. Schijf goed afnemen met speciaal schoonmaakiddel (daarna laten drogen!) en met een brander de blokjes aanpakken. Of nieuwe blokken nemen.

BTW, ik heb het hier meermaals over Resin en gesinterde blokken. Gesinterd is qua (nat) remkracht wel beter, maar ze zijn ook lawaaiig en abrupter in remgedrag, dus er zijn echt niet alleen voordelen. Ik rij ook gewoon met Resin rond.

• Sjacka
Ik zal de schijven vandaag eens schoonmaken met remreiniger. Ook zal ik de blokken er even uithalen om te bekijken. Je tip om ze te behandelen met een brander kende ik nog niet. Welk merk remblokken bevelen jullie aan?

[Voor 10% gewijzigd door Sjacka op 09-01-2023 08:57]

• roffeltjes
Sjacka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:19:
Welk merk remblokken bevelen jullie aan?
Hangt natuurlijk van je rem af, niet alles zal passen. Voor de doorsnee Shimano/Tektro remmen kom je al snel uit bij Shimano blokken en die zijn prijzig, maar prima. Aftermarket kan je van simpel (zoiets als BBB) of luxe (Swissstop) kiezen.

(let op, Shimano heeft een oerwoud aan blokjes, dit moet je dus aan de hand van je rem uitzoeken)

In jouw geval zou ik eerst de boel goed schoonmaken en branden, want nieuwe blokken is natuurlijk wel weer centjes en als het niet helpt is het zonde.

[Voor 0% gewijzigd door roffeltjes op 09-01-2023 18:55. Reden: Prijs van blokken is helemaal niet hoog]

• Sjacka
roffeltjes schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Hangt natuurlijk van je rem af, niet alles zal passen. Voor de doorsnee Shimano/Tektro remmen kom je al snel uit bij Shimano blokken en die zijn prijzig, maar prima. Aftermarket kan je van simpel (zoiets als BBB) of luxe (Swissstop) kiezen.

(let op, Shimano heeft een oerwoud aan blokjes, dit moet je dus aan de hand van je rem uitzoeken)

In jouw geval zou ik eerst de boel goed schoonmaken en branden, want nieuwe blokken is natuurlijk wel weer centjes en als het niet helpt is het zonde.
Bedankt voor de tip, de fiets remt weer als een bezetene. Ik heb de remblokken met remreiniger bespoten, vervolgens lucifer erbij en schoon laten branden, vervolgens wat opgeschuurd met korrel 500 en weer geinstalleerd. Ook de remschijven met remreiniger vetvrij gemaakt en ook licht opgeschuurd met korrel 500. De werking is nu weer perfect. I can stop on a dime now

Toch raar dat er zoveel vuiligheid/vet zit op de remblokken van een nieuwe fiets.

[Voor 4% gewijzigd door Sjacka op 09-01-2023 15:38]

• roffeltjes
Sjacka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:36:
[...]
Toch raar dat er zoveel vuiligheid/vet zit op de remblokken van een nieuwe fiets.
Er is nogal wat vet/olie in een werkplaats en uiteraard bij je fiets. Als de monteur net even je naven heeft gevet en dan je schijf aanraakt kan het al raak zijn. Zou niet moeten gebeuren, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Of er spat een keer wat olie uit een plas op je schijf... shit happens.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:39
Wat zijn de ervaringen met de Bosch SmartphoneHub? Ben aan het rondkijken en de Sparte D-Rule heeft een variant waar dit op geleverd wordt. Voegt dit echt wat toe en werkt het betrouwbaar? Kom online niet veel ervaringen tegen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Athome
roffeltjes schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Hangt natuurlijk van je rem af, niet alles zal passen. Voor de doorsnee Shimano/Tektro remmen kom je al snel uit bij Shimano blokken en die zijn prijzig, ....
Mag ik vragen wat jij prijzig vindt?
ik vind 5 euro voor een setje B05S (voor de veel gebruikte MT200) echt niet veel geld.

• roffeltjes
Athome schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Mag ik vragen wat jij prijzig vindt?
ik vind 5 euro voor een setje B05S (voor de veel gebruikte MT200) echt niet veel geld.
Dat is een prima prijs, ik zag ze voor een euro of 15, maar wellicht keek ik naar andere blokken. Beetje snel tussen de werk-waanzin door gepost.

Ik heb zelf al jaren een voorraad liggen uit een of andere knal deal dus koop ze nooit (ik heb ook 50 setjes magura blokken).

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 09-01-2023 18:56]

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:40
Electrowolf schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Ik merk dat de prijzen die in je mooie opsomming staan ondertussen wel wat achterhaald zijn. Ook zie ik grote verschillen in extra's die bij de goedkopere merken weer duurder zijn dan soms bij de duurdere.

Zou je tijd hebben om eens wat verder over de kosten te kunnen zeggen nu in 2023? O+
De prijzen hangen soms af van een exacte uitvoering en zijn op honderd euro hier of daar nog wel juist. Ik heb niet de intentie de prijzen te updaten voor aanbiedingen die ergens op internet staan.

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 15:54
Ik ben op zoek naar een eBike voor woon- werkverkeer, 18km enkele reis. Na een beetje speuren en vergelijken, onderandere via de Consumentenbond, is mijn oog gevallen op de Gazelle ultimate C8+ hmb belt.

-Heeft iemand een (goede) reden waarom niet?
-Zit er veel verschil tussen het dames en heren model?(afmetingen, gewicht en stijfheid zie ik online voorbij komen)
-Zit er enig verschil tussen de 2022 en 2023 modellen?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ugh, zit nu al een tijd te azen op een Sparta D-Rule Energy heren 53 cm maar die zijn gewoon niet te krijgen!

Specifiek de olijf kleur... Heb er een kunnen fietsen maar die was 57 cm dus al te hoog.

Vrees dat ik nog moet wachten als hij überhaupt nog komt.

Wear Sunscreen!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:16

PnD

like in Pinda ^_^

Ik zit nog steeds te twijfelen over de Muto. Stella zit toch in zwaar weer..strategie is veel voorraad verkopen en terugverdienen op onderhoud. Vandaar ook de lage prijzen.

Aan de andere kant, wat voor onderhoud heb je als je gemiddeld 30km per week er op fietst.
Kan ook geen vergelijkbare alternatieven vinden in die prijsklasse.

Iemand nog iets om mij te helpen bij mijn keuze? :? :*)

Al mijn oude & nieuwe systemen

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:07
Joris84 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:06:
Ik ben op zoek naar een eBike voor woon- werkverkeer, 18km enkele reis. Na een beetje speuren en vergelijken, onderandere via de Consumentenbond, is mijn oog gevallen op de Gazelle ultimate C8+ hmb belt.

-Heeft iemand een (goede) reden waarom niet?
-Zit er veel verschil tussen het dames en heren model?(afmetingen, gewicht en stijfheid zie ik online voorbij komen)
-Zit er enig verschil tussen de 2022 en 2023 modellen?
Ik heb exact dezelfde fiets, voor 20km enkele reis, en ik kan alleen bevestigen dat het een prima keus is. Ik heb er inmiddels ruim 10.000 kilometer opzitten in 20 maanden en het bevalt nog steeds goed. Tot nu toe is alles (op een losgelopen crank na) nog origineel, zelfs de remblokken. Onderhoudskosten zijn dus minimaal.

Ik weet niet of er inmiddels keuze in accu grootte is, maar ik heb de 500wh en daarmee kan ik ook in de winter 2 dagen (80km) op 1 lading.

Qua afmetingen: ik heb het herenmodel (maat 61 bij 1.84m) en dat is voor mij perfect.

• Wom
Humma Kavula schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:19:
Ugh, zit nu al een tijd te azen op een Sparta D-Rule Energy heren 53 cm maar die zijn gewoon niet te krijgen!

Specifiek de olijf kleur... Heb er een kunnen fietsen maar die was 57 cm dus al te hoog.

Vrees dat ik nog moet wachten als hij überhaupt nog komt.
Ben in de markt voor dezelfde fiets, twijfel tussen de Ultra of de Energy. Ultra heeft twee maanden (levering eind februari) levertijd in framemaat 53. Damesmodellen wel beter leverbaar is mij wijsgemaakt.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wom schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Ben in de markt voor dezelfde fiets, twijfel tussen de Ultra of de Energy. Ultra heeft twee maanden (levering eind februari) levertijd in framemaat 53. Damesmodellen wel beter leverbaar is mij wijsgemaakt.
Ja klopt, Dames model is gewild, ook onder mannen ( als je iedereen tegenwoordig nog zo mag noemen.. :+ ) dus die krijgt voorrang in de productie en 53 is voor mannen meestal weer te klein dus ook niet gewild.
Het herenfiets model sterft uit zo te zien, althans sowieso de kleinere maten.

Ik blijf zoeken en hopen. Maar de levertijd van de Ultra, heb je die via de FM of Sparta direct?
Ik kan bij Sparta niks bestellen en ik kan bij de FM alleen een order plaatsen zonder levertijd en geen proefrijden.. ( Ik kan wel proef riijden natuurlijk als hij er is maar ik moet hem wel eerst bestellen en dat bezwaart mij tov de FM)

Wear Sunscreen!

• Wom
Humma Kavula schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Ja klopt, Dames model is gewild, ook onder mannen ( als je iedereen tegenwoordig nog zo mag noemen.. :+ ) dus die krijgt voorrang in de productie en 53 is voor mannen meestal weer te klein dus ook niet gewild.
Het herenfiets model sterft uit zo te zien, althans sowieso de kleinere maten.

Ik blijf zoeken en hopen. Maar de levertijd van de Ultra, heb je die via de FM of Sparta direct?
Ik kan bij Sparta niks bestellen en ik kan bij de FM alleen een order plaatsen zonder levertijd en geen proefrijden.. ( Ik kan wel proef riijden natuurlijk als hij er is maar ik moet hem wel eerst bestellen en dat bezwaart mij tov de FM)
Is via fietsenmaker, wel in België, mocht dat iets van verschil maken. Ben van plan via werkgever te leasen, dus moet bij aangesloten FM zijn. Dus direct bij Sparta is voor mij sowieso geen optie.

• Foxhill
PnD schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:28:
Ik zit nog steeds te twijfelen over de Muto. Stella zit toch in zwaar weer..strategie is veel voorraad verkopen en terugverdienen op onderhoud. Vandaar ook de lage prijzen.

Aan de andere kant, wat voor onderhoud heb je als je gemiddeld 30km per week er op fietst.
Kan ook geen vergelijkbare alternatieven vinden in die prijsklasse.

Iemand nog iets om mij te helpen bij mijn keuze? :? :*)
Een voorwielmotor met kinderen erop is voor mij een harde nee. Dat de verkoper dat juist adviseerde vanwege kracht (dat was jij toch?) is wat mij betreft oneerlijk of ongeïnformeerd van hem.

Bij 1500km per jaar doe je bijvoorbeeld jaarlijks een onderhoudsbeurt, in het tweede jaar wat remblokken erbij en in het derde jaar een band erbij. Als je Stella niet rijklaar gemaakt is door een fietsenmaker mag je daar nog een of een paar bezoekjes voor kleine reparaties of dingen vastzetten bijtellen.

Omdat er hier meer mensen geïnteresseerd zijn hier een recente update over Stella: https://nieuwsfiets.nu/20...anisatie-herstructureren/. Ik vind de genoemde oplossingen niet passen bij wat naar mijn idee mis is bij Stella. Structureel hebben ze geen fietsenmakers in dienst. Die zijn niet zo makkelijk te vinden en Stella heeft er veel nodig door hun grootte. Dus dat is niet zomaar opgelost. Tijdelijk hebben ze te veel geld vastzitten in niet-gereed product. De genoemde oplossingen gaan daar niet over. Wel zeggen ze meer betaald te gaan nemen, wat volgens mij met matig afgeleverde fietsen juist je klanten wegjaagt.

BSP en Cortina hebben allebei een goede moeder fiets voor tussen de €2000 en €2300. Beide hebben geen riem, maar dat heb je echt niet nodig. Bij jouw kilometers kan gerust de ketting gespannen worden bij het jaarlijkse onderhoud. Levert dus geen extra onderhoud(smomementen) op voor jou. Beide zijn beschikbaar via de vakhandel. Dat gaat je wel veel gedoe schelen. Of een Victoria 5-serie. Geen dubbel standaard en een zwakkere motor, maar wel Bosch en een degelijkere fiets eromheen.

[Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 10-01-2023 07:28]

• EdwinJ85
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-02 16:16
Goedemorgen! :)

Mijn werkgever heeft mij de optie gegeven om een fiets te leasen via het brutoloon met een werkgeversbijdrage. Dit is voor 36maanden en een optie tot overname voor 15% van de restwaarde na die 36 maanden. Voor zover ik mij heb kunnen inlezen is dit wel rendabel aangezien ik toch al opzoek was naar een E-bike.

Gebruik zal zijn voor woon-werk (13km enkele reis) en recreatief.

Mijn eerst keus was de Canyon precede-on 7 om zijn looks en prijs maar die wordt niet verkocht via een fietsenwinkel en is dus ook niet via de werkgever te leasen... om te huilen ;( .

https://www.canyon.com/nl...etail&localeRedirect=true

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Hoge/midden segment opties vanaf 3.000 euro zijn.

https://www.cube.eu/nl/cu...c-625-red-n-white/631162Z ( prachtige fiets)

https://www.flyer-bikes.c...reet?frame=1&color=240078 ( Nog iets mooier maar erg duur)

https://www.cannondale.co...ric/e-urban/adventure-neo (lijkt niet helemaal netjes afgewerkt)

https://www.specialized.c...BEgKxh_D_BwE&gclsrc=aw.ds ( slecht leverbaar en duur)

'Lage' segment opties tot 3.000 euro zijn.

https://www.tenways.com/nl/products/cgo800s (Goede fiets maar deze rijdt mijn vriendin al privé en worden dus een ANWB stel )

https://nl.cowboy.com/products/e-bike-cowboy-4 ( hip maar houding voor onderrug niet ideal)

https://mokumono.com/nl/p...2pdQNuEAAYASABEgKyHPD_BwE (cool design maar weinig over bekend en veel Chinese onderdelen)

Zijn er forumleden die 1 van deze bikes bezit? Hoor graag jullie ervaring.

Mochten jullie nog een fiets weten die lijkt op de Canyon dan zou dat ook interessant zijn :) _/-\o_

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Foxhill schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:15:
[...]

Een voorwielmotor met kinderen erop is voor mij een harde nee. Dat de verkoper dat juist adviseerde vanwege kracht (dat was jij toch?) is wat mij betreft oneerlijk of ongeïnformeerd van hem.

Bij 1500km per jaar doe je bijvoorbeeld jaarlijks een onderhoudsbeurt, in het tweede jaar wat remblokken erbij en in het derde jaar een band erbij. Als je Stella niet rijklaar gemaakt is door een fietsenmaker mag je daar nog een of een paar bezoekjes voor kleine reparaties of dingen vastzetten bijtellen.

Omdat er hier meer mensen geïnteresseerd zijn hier een recente update over Stella: https://nieuwsfiets.nu/20...anisatie-herstructureren/. Ik vind de genoemde oplossingen niet passen bij wat naar mijn idee mis is bij Stella. Structureel hebben ze geen fietsenmakers in dienst. Die zijn niet zo makkelijk te vinden en Stella heeft er veel nodig door hun grootte. Dus dat is niet zomaar opgelost. Tijdelijk hebben ze te veel geld vastzitten in niet-gereed product. De genoemde oplossingen gaan daar niet over. Wel zeggen ze meer betaald te gaan nemen, wat volgens mij met matig afgeleverde fietsen juist je klanten wegjaagt.

BSP en Cortina hebben allebei een goede moeder fiets voor tussen de €2000 en €2300. Beide hebben geen riem, maar dat heb je echt niet nodig. Bij jouw kilometers kan gerust de ketting gespannen worden bij het jaarlijkse onderhoud. Levert dus geen extra onderhoud(smomementen) op voor jou. Beide zijn beschikbaar via de vakhandel. Dat gaat je wel veel gedoe schelen. Of een Victoria 5-serie. Geen dubbel standaard en een zwakkere motor, maar wel Bosch en een degelijkere fiets eromheen.
Bedankt voor je reactie! Ik hoef er geen kinderen meer op te vervoeren.
Ik had het artikel wat je deelde ook al gelezen. Klinkt niet als een gezonde bedrijfsvoering.

De alternatieven kosten al gauw + € 2000 en hebben dan wel bepaalde luxe (middenmotor, grotere accucapaciteit). Dit is dan echter luxe die voor mij echt niet nodig is. Ik vind het juiste prettig om een fiets te hebben die ik als "gewone" fiets kan gebruiken. Alleen puur voor 8km woon-werk even de ondersteuning maximaal op de heenweg. En waar geen onnodige dingen op zitten die juist weer kapot kunnen.

Dan ben ik voor € 1200 voordelig uit en heb ik nog een hoop euro om aan onderhoud uit te geven. Ik merk dat ik neig om voor de Muto te gaan.

• Foxhill
EdwinJ85 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
Goedemorgen! :)

Mijn werkgever heeft mij de optie gegeven om een fiets te leasen via het brutoloon met een werkgeversbijdrage. Dit is voor 36maanden en een optie tot overname voor 15% van de restwaarde na die 36 maanden. Voor zover ik mij heb kunnen inlezen is dit wel rendabel aangezien ik toch al opzoek was naar een E-bike.

Gebruik zal zijn voor woon-werk (13km enkele reis) en recreatief.

Mijn eerst keus was de Canyon precede-on 7 om zijn looks en prijs maar die wordt niet verkocht via een fietsenwinkel en is dus ook niet via de werkgever te leasen... om te huilen ;( .

https://www.canyon.com/nl...etail&localeRedirect=true

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Hoge/midden segment opties vanaf 3.000 euro zijn.

https://www.cube.eu/nl/cu...c-625-red-n-white/631162Z ( prachtige fiets)

https://www.flyer-bikes.c...reet?frame=1&color=240078 ( Nog iets mooier maar erg duur)

https://www.cannondale.co...ric/e-urban/adventure-neo (lijkt niet helemaal netjes afgewerkt)

https://www.specialized.c...BEgKxh_D_BwE&gclsrc=aw.ds ( slecht leverbaar en duur)

'Lage' segment opties tot 3.000 euro zijn.

https://www.tenways.com/nl/products/cgo800s (Goede fiets maar deze rijdt mijn vriendin al privé en worden dus een ANWB stel )

https://nl.cowboy.com/products/e-bike-cowboy-4 ( hip maar houding voor onderrug niet ideal)

https://mokumono.com/nl/p...2pdQNuEAAYASABEgKyHPD_BwE (cool design maar weinig over bekend en veel Chinese onderdelen)

Zijn er forumleden die 1 van deze bikes bezit? Hoor graag jullie ervaring.

Mochten jullie nog een fiets weten die lijkt op de Canyon dan zou dat ook interessant zijn :) _/-\o_
De Flyer Upstreet komt binnenkort uit. De Flyer Upstreet5 blijft er naast/onder bestaan in ieder geval voor 2023. Daarmee ben je veel voordeliger uit als je dat wilt.

Verder zou ik van die drie die je als goedkopere merken noemt wegblijven. Als je onder de €3000 wilt kijk dan naar Victoria (A-merk), Cortina (prima B-merk) of een ander A-merk of B-merk via de vakhandel. Welke leasemaatschappij heb je? Sommigen sluiten die drie merken ook uit (en dat zegt genoeg).

[Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 10-01-2023 14:17]

• Foxhill
PnD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik had het artikel wat je deelde ook al gelezen. Klinkt niet als een gezonde bedrijfsvoering.

De alternatieven kosten al gauw + € 2000 en hebben dan wel bepaalde luxe (middenmotor, grotere accucapaciteit). Dit is dan echter luxe die voor mij echt niet nodig is. Ik vind het juiste prettig om een fiets te hebben die ik als "gewone" fiets kan gebruiken. Alleen puur voor 8km woon-werk even de ondersteuning maximaal op de heenweg. En waar geen onnodige dingen op zitten die juist weer kapot kunnen.

Dan ben ik voor € 1200 voordelig uit en heb ik nog een hoop euro om aan onderhoud uit te geven. Ik merk dat ik neig om voor de Muto te gaan.
Ik dacht kinderen omdat de Muto een moederfiets is. Als dat niet hoeft en je wilt echt maar €1200 euro uitgeven kun je een knappe gebruikte kopen. Voor dat geld krijg je een Bosch/Shimano/Panasonic middenmotor. Ik snap de verleiding om nieuw te kopen als het kan, maar weet dat je daarvoor op kwaliteit en rij-eigenschappen inlevert. Als je ondanks dat alles nieuw wilt, neem dan die Muto want het is wel scherp geprijsd.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik zal straks eens het Tenways topic doornemen. Maar ik heb een algemene vraag ivm hubmotor(tjes) zoals die daar ingezet worden.

Ik merk dat de hubmotors vaak groot zijn, vooral in de zelfbouw setjes en de speed pedelecs. Formaatje braadpan.

De hubmotors die je vaak ziet bij decathlon fietsjes en elektrische deelfietsen in grote steden zijn dan vaak weer kleine trommeltjes.

De hubmotor die ik zie op de foto's bij een tenways lijkt ne nauwelijks groter dan een naafdynamo.

Wat is hier nu de kwaliteit van? Kan dat enige kracht/koppel ontwikkelen? Of helpt het enkel bij het op snelheid houden aan +-20km/u. Hoeveel 'wegrij' aandrijving kan je nu echt verwachten van zo'n klein trommeltje.

Jammer genoeg kan je zo'n tenways nergens testrijden.

Ik heb weet dat er vroeger zelfbouw kitjes werden verkocht met 'geared hub motors', met een planetair setje tandwielen uit (zachte) nylon. Die zijn vaak kapot na een paar duizend km of na oververhitting.

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:09
@EdwinJ85

ik zal het je nog wat moeilijker maken :)

https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_be/kh0020042v2022-entice-7-b-move (deze geeft wat het canyon gevoel)

https://hnf-nicolai.com/xd3-2/ (blijkbaar ook wel een goed merk maar niet zo makkelijk te vinden)

https://www.bergamont.com...lt-gent?article=286732052 (kan ik je meer over vertellen want die heb ik ook :P )

verder wat @Foxhill zegt, die sub 3000 merken kan je beter links laten liggen als je budget meer toelaat, die kost is maar een eenmalige pijn maar van de betere kwaliteit geniet je nog jaren :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Amos_x schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
Jammer genoeg kan je zo'n tenways nergens testrijden.
Dat kan wel bij Fietsenwinkel.nl (shop zelf is niet echt een aanrader qua service helaas)
https://www.fietsenwinkel...nways/elektrische_fietsen

• assn
  • Laatst online: 03-02 13:55
@EdwinJ85

Ook Velo de Ville overwogen?

Ik sta nu op het punt om deze https://konfigurator.velo...figure/023-AEB-49010.html wellicht aan te schaffen. Ook mede omdat die een frame hebben tot 65" wat gezien mijn lengte (2.00m) geen overbodige luxe is.

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 07:14
PnD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Kan je die Muto nog steeds bestellen dan?

Ik zie hem niet als bestelbaar op de site? (Alleen voor 2200 euro?)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53

ST10©DE

Dus.............

Ik zit ook rond te kijken om een ebike aan te schaffen. Wat ik mooie modellen vind zijn :
- Canyon Precede.on 5
- Orbea Vibe H30
- Winora E-Flitzer
- Trek FX+ 2

De laatste drie hebben een achternaaf motor (Mahle 35) en de Canyon een active plus van Bosch. Ik rijd door glooiend gebied. Wat voor verschil zou ik kunnen merken tussen deze twee motoren?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Kapot schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Kan je die Muto nog steeds bestellen dan?

Ik zie hem niet als bestelbaar op de site? (Alleen voor 2200 euro?)
Kom net van de winkel vandaan en heb hem gekocht voor € 1200,- :*)
De eerder genoemde korting van € 200 euro, omdat ik hem ophaal in Nunspeet. Kon hem a.s. maandag al ophalen, maar wordt woe de 18e.

Nog tips waar op te letten qua evt. gebreken aan de fiets bij het ophalen?

Zie hem op de site gewoon nog voor € 1399 hoor.

[Voor 13% gewijzigd door PnD op 10-01-2023 16:14]

• elinx
Amos_x schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
...
Ik merk dat de hubmotors vaak groot zijn, vooral in de zelfbouw setjes en de speed pedelecs. ....

De hubmotors die je vaak ziet bij decathlon fietsjes en elektrische deelfietsen in grote steden zijn dan vaak weer kleine trommeltjes. ....

... 'geared hub motors', met een planetair setje tandwielen uit (zachte) nylon. Die zijn vaak kapot na een paar duizend km of na oververhitting......
Formaatje "braadpan" zijn direct drive motoren en kunnen veel beter omgaan met een langdurige belasting.
Ze zijn echter groot en zwaar tgv de hoeveelheid koper voor de spoelen en ander metaal. Daardoor zijn ze ook niet het meest voordelig.
De geared hub motoren daarentegen zijn compact uitgevoerd, een stuk lichter en goedkoper.
Mbt kracht/koppel maakt het niet zoveel uit, maar slijtage en warmte kan een ding zijn als de motor langdurig wordt belast, bv bergop.
Soms zijn er bronzen tandwielen mogelijk, maar dat gaat ten koste van meer geluid.

Wel is het zo dat er nogal verschil kan zijn mbt slijtage wat betreft het merk/type.
Shengyi en Bafang hebben bv een uitvoering met twee versnellingen die op de belasting zijn afgestemd. Daardoor wordt slijtage enigszins tegengegaan.
Hengtai heeft dan weer een geared hub met metalen tandwielen.

Het zijn trouwens niet alleen de "Decathlon fietsjes", maar ook de A merken, die een naafmotor toepassen, hebben een geared hub motor.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 10-01-2023 16:47]

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is een goede e-bike reparateur van o.a. Bafang op max. 100km van Eindhoven? Ik ben op zoek naar iemand die meer kan dan bandjes plakken en accu's vervangen. Fiets gaat soms niet aan, soms wel, maar valt die weer uit. Bedrading is prima...

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Athome
Humma Kavula schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Ik weet niet waar je woont. Bij De Fietser in Ede kan zo ongeveer alle Sparta, Batavus en Koga modellen proberen.
https://www.defietser.nl/

Eind februari is er weer de fiets- en wandelbeurs. Ook hier is er de gelegenheid om heel veel merken te proberen. Je kan hier makkelijk een dag doorbrengen met proberen van fietsen.

• EdwinJ85
Dr Karl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:32:
@EdwinJ85

ik zal het je nog wat moeilijker maken :)

https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_be/kh0020042v2022-entice-7-b-move (deze geeft wat het canyon gevoel)

https://hnf-nicolai.com/xd3-2/ (blijkbaar ook wel een goed merk maar niet zo makkelijk te vinden)

https://www.bergamont.com...lt-gent?article=286732052 (kan ik je meer over vertellen want die heb ik ook :P )

verder wat @Foxhill zegt, die sub 3000 merken kan je beter links laten liggen als je budget meer toelaat, die kost is maar een eenmalige pijn maar van de betere kwaliteit geniet je nog jaren :)
Haha lekker dan, weer 2 opties erbij. 😂

• EdwinJ85
assn schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:42:
@EdwinJ85

Ook Velo de Ville overwogen?

Ik sta nu op het punt om deze https://konfigurator.velo...figure/023-AEB-49010.html wellicht aan te schaffen. Ook mede omdat die een frame hebben tot 65" wat gezien mijn lengte (2.00m) geen overbodige luxe is.
Ja ook bekeken, prachtige fietsen maar loopt ook in de papieren zo.

• EdwinJ85
Foxhill schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:11:
[...]

De Flyer Upstreet komt binnenkort uit. De Flyer Upstreet5 blijft er naast/onder bestaan in ieder geval voor 2023. Daarmee ben je veel voordeliger uit als je dat wilt.

Verder zou ik van die drie die je als goedkopere merken noemt wegblijven. Als je onder de €3000 wilt kijk dan naar Victoria (A-merk), Cortina (prima B-merk) of een ander A-merk of B-merk via de vakhandel. Welke leasemaatschappij heb je? Sommigen sluiten die drie merken ook uit (en dat zegt genoeg).
Ik ga dit weekend maar eens bij 12gobike kijken om een gevoel te krijgen bij verschillende merken.

Thanks voor de tips zover!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 19:24
Heeft er iemand ervaring met de Sparta C-Grid Ultra, dat is de beltdrive uitvoering.
Deze heeft wel een Nexus 7 in combinatie met beltdrive. Ik las in het verleden dat de Nexus 7 wat minder betrouwbaar was dan een Nexus 5 of 8? Of is dit inmiddels veranderd?
Of zijn er meer zaken die opvallen bij dit model?

Ik hoor graag de reacties van jullie.

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 21:08

Electrowolf

Mod met Liefde!

Foxhill schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:39:
[...]

De prijzen hangen soms af van een exacte uitvoering en zijn op honderd euro hier of daar nog wel juist. Ik heb niet de intentie de prijzen te updaten voor aanbiedingen die ergens op internet staan.
De winkel waar we waren had het er over dat de prijzen voor 2023 soms toch wel wat verschillen met 2022 en al helemaal met 2021. Maar als dat mee valt is het ook goed om te weten.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Foxhill
Electrowolf schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:51:
[...]

… Maar als dat mee valt is het ook goed om te weten.
Dat zeg ik niet. Geen idee.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 19:13
Athome schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:17:
[...]
Eind februari is er weer de fiets- en wandelbeurs. Ook hier is er de gelegenheid om heel veel merken te proberen. Je kan hier makkelijk een dag doorbrengen met proberen van fietsen.
En een weekendje eerder ook in Flanders Expo in Gent.
Daar ga ik toch mijn licht eens opsteken, hopelijk hebben ze geschikte XXL testfietsen.

Dit voorjaar is er weer een aankoopronde op het werk, en ik ben er nog steeds niet uit.

• Tommie12
JacobX schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:21:
Heeft er iemand ervaring met de Sparta C-Grid Ultra, dat is de beltdrive uitvoering.
Deze heeft wel een Nexus 7 in combinatie met beltdrive. Ik las in het verleden dat de Nexus 7 wat minder betrouwbaar was dan een Nexus 5 of 8? Of is dit inmiddels veranderd?
Of zijn er meer zaken die opvallen bij dit model?

Ik hoor graag de reacties van jullie.
Ja, de 7 is iets minder door wat meer interne weerstand dan de 5 of 8.
En misschien is de levensduur wat minder, maar hoe veel belang wil je daar aan hechten?
Ga je enorm veel rijden, dan kan het zijn dat na 20k de naaf defect is, en dan koop je een nieuw wiel en kan je ineens de 8 of 5 nemen.
Maar als je die 20k niet haald in de eerste 10 jaar... waar hebben we het dan over?
En ook als die naaf na 10 jaar aan gort gaat, dan kan het vervangen worden.

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 19:24
Die Sparta C Grid Ultra is voor mijn vrouw, dus hele hoge kilometer percentages gaan waarschijnlijk niet gehaald worden, maar was wel benieuwd wat die Nexus 7 in combinatie met een beltdrive doet. Geeft zo'n beltdrive meer weerstand voor die Nexus ten opzichte van een ketting of juist niet.
Is inmiddels die Nexus 7 inmiddels al verbeterd is ten opzichte van eerdere modellen Nexus 7, weet iemand dat misschien?
Verder is dit model net iets gunstiger geprijst dan andere beltdrive A-merken, dus was wel benieuwd waar behalve de Nexus 7 verder op bespaart is. Ik kon het zo gauw niet ontdekken.

• Foxhill
JacobX schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:55:
Die Sparta C Grid Ultra is voor mijn vrouw, dus hele hoge kilometer percentages gaan waarschijnlijk niet gehaald worden, maar was wel benieuwd wat die Nexus 7 in combinatie met een beltdrive doet. Geeft zo'n beltdrive meer weerstand voor die Nexus ten opzichte van een ketting of juist niet.
Is inmiddels die Nexus 7 inmiddels al verbeterd is ten opzichte van eerdere modellen Nexus 7, weet iemand dat misschien?
Verder is dit model net iets gunstiger geprijst dan andere beltdrive A-merken, dus was wel benieuwd waar behalve de Nexus 7 verder op bespaart is. Ik kon het zo gauw niet ontdekken.
Nexus 7 is niet aangepast al die decennia. De 7 naaf is opgevolgd door Nexus 8, en die is opgevolgd door Nexus 5. Steeds iets efficiënter en duurzamer. De 7 naaf blijft er gewoon naast bestaan omdat die prima voldoet.

De 7 naaf kan prima gecombineerd worden met een riem. De 7 naaf wordt nauwelijks (meer) geleverd in combinatie met een +65Nm motor, daarom zie je hem in de hogere prijsklasse niet zo veel. Maar dat staat los van riem of ketting.

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Nexus 7 is niet aangepast al die decennia. De 7 naaf is opgevolgd door Nexus 8, en die is opgevolgd door Nexus 5. Steeds iets efficiënter en duurzamer. De 7 naaf blijft er gewoon naast bestaan omdat die prima voldoet.

De 7 naaf kan prima gecombineerd worden met een riem. De 7 naaf wordt nauwelijks (meer) geleverd in combinatie met een +65Nm motor, daarom zie je hem in de hogere prijsklasse niet zo veel. Maar dat staat los van riem of ketting.
Zowel de 7 als de 8 en zelfs de 11 (Alfine) hebben een maximum motorkoppel van 50 Nm.
Enkel de 5 mag een hoger koppel krijgen, en die is ook speciaal voor ebikes ontwikkeld.

Daarom dat sommige fabrikanten de Bosch Performance Line ofwel beperken in koppel of niet verkopen bij een Nexus 7, 8 of 11.

Hier is dat mooi uitgelegd: https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

• coase
  • Laatst online: 07:28
Foxhill schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:58:
[...]

Hele nette prijs hoor. €4099 was de adviesprijs vorig jaar. De 2022 prijs is al veel hoger en de 2023 prijs wordt nog veel meer. Waar er her en der nog een 2021 model staat is het een mooi koopje.
Ik wil even meegeven, voor de geïnteresseerden voor Flyer, Mijn flyer upstreet is echt een topfiets. Wat een vloeiende fietservaring en een zeer stevig kader. Alles lijkt superstevig en kwaliteitsvol. Ik raak vrij gemakkelijk aan 27 / 28 km/uur en zelf zonder ondersteuning rijd deze fiets goed. (Komt waarschijnlijk door de ketting + versnellingen )

• EdwinJ85
Iemand bekend of ervaring met https://www.focus-bikes.com/nl_nl/bikes/e-allround ?

Kan er weinig over vinden en de dealer locator lijkt niet up to date. De dealer websites die naar voren komen vermelden namelijk geen Focus bikes.

• Tommie12
EdwinJ85 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:59:
Iemand bekend of ervaring met https://www.focus-bikes.com/nl_nl/bikes/e-allround ?

Kan er weinig over vinden en de dealer locator lijkt niet up to date. De dealer websites die naar voren komen vermelden namelijk geen Focus bikes.
Kleine fietswinkels zijn niet direct sterk in het updaten van hun websites.
Bel er gewoon eentje in je buurt, en vraag of ze die verkopen.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Athome schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Ik weet niet waar je woont. Bij De Fietser in Ede kan zo ongeveer alle Sparta, Batavus en Koga modellen proberen.
https://www.defietser.nl/

Helaas, ook daar niet aanwezig, alleen een 65cm Heren. Wel alles in dames maar dat wil ik niet dus ik wacht maar geduldig en hoop dat hij ooit beschikbaar komt.

Wear Sunscreen!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Zowel de 7 als de 8 en zelfs de 11 (Alfine) hebben een maximum motorkoppel van 50 Nm.
Enkel de 5 mag een hoger koppel krijgen, en die is ook speciaal voor ebikes ontwikkeld.

Daarom dat sommige fabrikanten de Bosch Performance Line ofwel beperken in koppel of niet verkopen bij een Nexus 7, 8 of 11.

Hier is dat mooi uitgelegd: https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen
Dat weet ik. Hoewel dat niet matcht met de comptabiliteit tabellen die Shimano heeft. Maar het gaat hier om riem. Riem kan prima met 50Nm.

• vorkenstein
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-02 22:06
Ik heb een budget gekregen van werk voor een elektrische fiets en heb al een paar getest waaronder:
  • Gazelle Paris C7 HMB
  • Batavus Fonk
  • Cortina N7
Ik vond tijdens het rijden de Gazelle Paris C7 het meest comfortabel en soepel en daarna de Cortina. Batavus vond ik niet echt lekker rijden.

Ben van plan om een 300Wh accu te nemen (gewoon de goedkoopste accu bij een fiets). Is dit genoeg voor mij? Ik woon zelf in Amsterdam en maak kleine ritten met de fiets (per week gemiddeld rond de 10-20km totaal).

Heeft iemand ook nog andere suggesties qua fietsen die ik kan testen (rond 2000 euro en liefst midden motor). Tenways CGO800 zit ook in mijn lijstje die ik deze week ga testen.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001

KroeT

[...]

Vanochtend heb ik een bezoekje gebracht aan een Gazelle Experience Center om te kijken naar een grote (!) fiets. 65 cm dus, want ik ben 2 meter lang en besta voor 95% uit been. Echt waar, ik heb een hoofd met benen eraan. Mijn romp is nagenoeg non-existent. Ik zoek een fiets voor mijn woon-werkverkeer, zo’n 120 kilometer per week, plus wat ritjes voor de gezelligheid daar omheen. Zal al met al zo’n 30-50 kilometer daar bovenop zijn, per week. Ik ga dus uit van zo’n 7.000 kilometer per jaar, dus een riem rechtvaardig ik wel voor mezelf. Voorts zoek ik iets echt echt echt betrouwbaars, want ik kom van een Brinckers. Goede genade wat een bak ellende. Miskoop van het decennium.

Ik heb daar op een Avignon gefietst. Mooie fiets, riem, Enviolo, 65 Nm Bosch Performance. Maar lage instap is, logisch natuurlijk, toch wiebelig. En ik ben daar kennelijk erg gevoelig voor, want ik vond het vreselijk. Fietshouding is uiterst comfortabel, maar ik was heel erg teleurgesteld in de stijfheid van het frame.

De Ultimate C380 was qua frame en stijfheid uitstekend, maar de zithouding kon me niet bekoren. Strak en diep voorover op een mal kort frame. Nou ja, voor mij voelde het kort.

Omdat mijn vader toevallig ook een nieuwe fiets zoekt ben ik even met hem mee gereden naar het Flyer Center Witte Wielsport in Ursem. Daar stond nog een Flyer Gotour6 7.43 XL met herenframe. Nexus 5, Bosch Performance, Gates-riem, echt geveerde voorvork (dus niet zo’n malle binnenbalhoofdvering als die Gazelles) en als toevoeging een trapeziumvering op de zadelpen waardoor het zadel nog een paar centimeter naar achteren opschoof. Heerlijk. Gewoonweg heerlijk. De houding was rechtop met een lichte buiging voorwaarts zonder dat mijn polsen er last van kregen. De motor had van mij een paar Nm meer mogen hebben maar als ik eerlijk ben is dat eigenlijk onzin. De door mij zo geambieerde Enviolo miste ik eigenlijk totaal niet, de Nexus 5 heeft geen heel licht verzet maar wel ruim voldoende bereik in de zwaardere regionen. Ik woon in een polder dus dat moet lukken.

De Flyer fietste geruisloos en vlot. Ik ga er serieus van dromen vannacht. Dus ik verwacht over een paar weken een korte review te kunnen plaatsen, als ik ‘m in bezit heb gekregen en mijn eerste paar honderd regenachtige kilometers heb gefietst. Zin in!

Peace is not simply the absence of war.

• Foxhill
KroeT schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:46:
Vanochtend heb ik een bezoekje gebracht aan een Gazelle Experience Center om te kijken naar een grote (!) fiets. 65 cm dus, want ik ben 2 meter lang en besta voor 95% uit been. Echt waar, ik heb een hoofd met benen eraan. Mijn romp is nagenoeg non-existent. Ik zoek een fiets voor mijn woon-werkverkeer, zo’n 120 kilometer per week, plus wat ritjes voor de gezelligheid daar omheen. Zal al met al zo’n 30-50 kilometer daar bovenop zijn, per week. Ik ga dus uit van zo’n 7.000 kilometer per jaar, dus een riem rechtvaardig ik wel voor mezelf. Voorts zoek ik iets echt echt echt betrouwbaars, want ik kom van een Brinckers. Goede genade wat een bak ellende. Miskoop van het decennium.

Ik heb daar op een Avignon gefietst. Mooie fiets, riem, Enviolo, 65 Nm Bosch Performance. Maar lage instap is, logisch natuurlijk, toch wiebelig. En ik ben daar kennelijk erg gevoelig voor, want ik vond het vreselijk. Fietshouding is uiterst comfortabel, maar ik was heel erg teleurgesteld in de stijfheid van het frame.

De Ultimate C380 was qua frame en stijfheid uitstekend, maar de zithouding kon me niet bekoren. Strak en diep voorover op een mal kort frame. Nou ja, voor mij voelde het kort.

Omdat mijn vader toevallig ook een nieuwe fiets zoekt ben ik even met hem mee gereden naar het Flyer Center Witte Wielsport in Ursem. Daar stond nog een Flyer Gotour6 7.43 XL met herenframe. Nexus 5, Bosch Performance, Gates-riem, echt geveerde voorvork (dus niet zo’n malle binnenbalhoofdvering als die Gazelles) en als toevoeging een trapeziumvering op de zadelpen waardoor het zadel nog een paar centimeter naar achteren opschoof. Heerlijk. Gewoonweg heerlijk. De houding was rechtop met een lichte buiging voorwaarts zonder dat mijn polsen er last van kregen. De motor had van mij een paar Nm meer mogen hebben maar als ik eerlijk ben is dat eigenlijk onzin. De door mij zo geambieerde Enviolo miste ik eigenlijk totaal niet, de Nexus 5 heeft geen heel licht verzet maar wel ruim voldoende bereik in de zwaardere regionen. Ik woon in een polder dus dat moet lukken.

De Flyer fietste geruisloos en vlot. Ik ga er serieus van dromen vannacht. Dus ik verwacht over een paar weken een korte review te kunnen plaatsen, als ik ‘m in bezit heb gekregen en mijn eerste paar honderd regenachtige kilometers heb gefietst. Zin in!
Gefeliciteerd, top fiets! En inderdaad, top vering zoals je het op de Nederlandse merken bijna niet vindt.

Lange mensen focussen vaak alleen op frame hoogte, terwijl de lengte van het frame ook belangrijk is. En van een parallelogram verende zadelpen hebben lange mensen inderdaad profijt. Heel goed dat je dat zelf hebt ontdekt. Daardoor heb je nu een topfiets kunnen vinden.

Frame hoogte 57cm toch?

Ik geloof dat Witte Wielsport alleen Flyer doet toch? Hadden ze veel staan (als in honderden)?

• KroeT

KroeT

[...]

Foxhill schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Gefeliciteerd, top fiets! En inderdaad, top vering zoals je het op de Nederlandse merken bijna niet vindt.

Lange mensen focussen vaak alleen op frame hoogte, terwijl de lengte van het frame ook belangrijk is. En van een parallelogram verende zadelpen hebben lange mensen inderdaad profijt. Heel goed dat je dat zelf hebt ontdekt. Daardoor heb je nu een topfiets kunnen vinden.

Frame hoogte 57cm toch?

Ik geloof dat Witte Wielsport alleen Flyer doet toch? Hadden ze veel staan (als in honderden)?
Dankjewel! :)

Niet zelf ontdekt hoor, de eigenaar (denk ik) zag me en kwam gelijk aan met een andere zadelpen met parallellogram. Die kende z'n absurd lange pappenheimers. Het frame is inderdaad 57cm maar de fiets voelt groter. Of ik moet zeggen: ruimer. Dat lijkt inderdaad deels in de wielbasis te zitten, of allerhande mij onbekende subonderdelen van de geometrie. Maar het werkte dus ik ben blij.

Ze hadden zeker geen honderden fietsen staan, tenzij ik een opslaghal heb gemist. Ik denk een stuk of 60. Twee stuks van mijn specifieke fiets. Model van 2022 als ik het goed heb, en daarmee niet opeens goedkoop maar minder absurd duur dan de 2023-modellen die nog moeten komen en nog lang niet worden geleverd als ik er nu een zou kunnen bestellen.

Online knallers hebben de fiets nu voor minder staan zag ik. Maar deze zaak had een zekere gunfactor. En ik kreeg het gevoel dat ze zowel capabel als meedenkend zijn. Dus als ik een probleem heb dan gaan ze niet moeilijk doen.

Denk ik 😬

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 18:50
Heeft iemand ervaring met de Jordaan GT eBike? Dit is de dames fiets van Lekker Bikes. Qua looks, opties etc. de perfecte fiets voor mijn vriendin, echter twijfel ik aan de framehoogte: 45cm. Volgens Lekker Bikes geschikt voor een lichaamslengte van 160 tot 190cm. Mijn vriendin is 182, ze fietst nu op een 56cm damesfiets.

En mocht er iemand toevallig nog suggesties hebben voor de volgende e-bike:
- Dames uitvoering met accu geïntegreerd in het frame
- Stevige bagagedrager voor kinderzitje (het is de veiligheid behoorlijk ten goede als de drager niet enkel op de naaf gemonteerd zit maar ook verbonden zit aan het frame, onder het zadel)
- Krachtige middenmotor
- Accu minstens 500Wh
- Belt riem

Het zou kunnen dat we de wens van de bagagedrager droppen, want Jepp Maxi met framebevestiging zou ook kunnen).

• elinx
Stevie_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:56:
.... twijfel ik aan de framehoogte: 45cm. Volgens Lekker Bikes geschikt voor een lichaamslengte van 160 tot 190cm. Mijn vriendin is 182, ze fietst nu op een 56cm damesfiets.....
Ik weet niet hoe hoog de zadelpen nu staat bij haar, maar met 45cm komt deze dan 11cm hoger te staan dan nu. Nu zegt de opgegeven framehoogte niet alles en mijn ervaring is dat nameten aan te bevelen is.

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:09
@Stevie_ Eventueel eens door het gamma van Victoria snuisteren, kost iets meer maar is wel goede kwaliteit en ze zijn nog niet volledig op de zwevende bagagedrager overgestapt.

of als je het ultieme bakbeest zoekt: https://www.bergamont.com/be/en/product/bergamont-e-cargoville-bakery-elite?article=286728006 :P

[Voor 43% gewijzigd door Dr Karl op 12-01-2023 14:44]

• assn
KroeT schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:46:

Ik ben ook 2.00m, misschien iets meer in verhouding als ik het zo lees maar wel op zoek naar grote fiets. Leuk om te lezen dat je enthousiast was over deze fiets. Wat heb je hiervoor moeten betalen? Neem aan dat jij het showroom model heb gekocht? Online zijn ze nog maar weinig beschikbaar.

Ik zit met het probleem dat de XL fietsen nergens te testen zijn. Velo de Ville heeft ze nergens staan, dus geluk dat jij er wel eentje bent tegengekomen. Ga nog maar eens verder kijken.

• Tommie12
assn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik zit met het probleem dat de XL fietsen nergens te testen zijn. Velo de Ville heeft ze nergens staan, dus geluk dat jij er wel eentje bent tegengekomen. Ga nog maar eens verder kijken.
Zoek een verkoper die ook Santos verkoopt, dan hebben ze een fietsmodel dat instelbaar is op maat. Dat kunnen ze instellen op de maat van de XL VdV en dan kan jij passen...

• assn
Tommie12 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Zoek een verkoper die ook Santos verkoopt, dan hebben ze een fietsmodel dat instelbaar is op maat. Dat kunnen ze instellen op de maat van de XL VdV en dan kan jij passen...
Grappig dat je dat aangeeft, de fietsenmaker waar ik ben geweest verkoopt zowel VdV en Santos, die kon dit zelf nog niet bedenken.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 19:13
Maat is natuurlijk één ding, dan heb je nog geen idee hoe de boel rijdt.
En je kan dan op een kleiner model rijden, en proberen de passing en het rijgedrag mentaal samen te voegen, maar het is het toch nét niet.

• KroeT

KroeT

[...]

[...]

Ik ben ook 2.00m, misschien iets meer in verhouding als ik het zo lees maar wel op zoek naar grote fiets. Leuk om te lezen dat je enthousiast was over deze fiets. Wat heb je hiervoor moeten betalen? Neem aan dat jij het showroom model heb gekocht? Online zijn ze nog maar weinig beschikbaar.

Ik overdrijf het natuurlijk een beetje, maar mijn zoontje tekent me als een hoofd op poten. Voor de volledigheid: ik ben 2.00 meter lang, draag jeans in lengtemaat 38 en kom met overhemden in een 40/7 terecht. Relatief kleine boord, relatief lange armen. 87 kilo. Schoenmaat 48. Zo, dat lijken me genoeg details :).

Ik heb er 4500 euro voor betaald, mede omdat ik met iemand anders tegelijk een fiets koop. Ik ruil er niets op in. Het is een voorraadmodel, geen showmodel. Er stond namelijk 0 kilometer op de teller en hij had twee identieke fietsen in die maat. Maar ik moet wel een slag om de arm houden wat betreft zo’n XL-frame hoor. De geometrie is beduidend anders dan bij een Gazelle-fiets, want XL betekent hier een framehoogte van 57 cm. Dat komt bij een Gazelle neer op iets tussen 61 en 65 denk ik. Wat me hier heel erg heeft geholpen is het feit dat het frame langer is, waardoor er meer ruimte voor mij lijkt te zijn. De zadelpen is verder heel lang, met een parallellogramvering (ik heb nu het juiste woord geleerd, bedankt @Foxhill) schuift het zadel nog iets naar achteren waardoor er nog meer ruimte ontstaat. En het stuur is in hoogte verstelbaar. Met een verstelbare stang dus. Daar bovenop komt natuurlijk de gebruikelijke mogelijkheid het stuur te kantelen en draaien.

Ik denk dus dat de Flyer me al met al meer dankzij de aanpasbaarheid goed past dan dankzij het ‘XL’ zijn van het frame. Maar Foxhill kan dat misschien beter duiden dan ik. Hij heeft er verstand van en kent Flyer volgens mij goed.

In Ursem hebben ze er op dit moment dus nog heel even twee staan. Die zijn wel allebei verkocht, maar bel ze gerust even. Als het geen twee uur rijden is voor je is het een proefritje waard.

• Foxhill
KroeT schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Ik overdrijf het natuurlijk een beetje, maar mijn zoontje tekent me als een hoofd op poten. Voor de volledigheid: ik ben 2.00 meter lang, draag jeans in lengtemaat 38 en kom met overhemden in een 40/7 terecht. Relatief kleine boord, relatief lange armen. 87 kilo. Schoenmaat 48. Zo, dat lijken me genoeg details :).

Ik heb er 4500 euro voor betaald, mede omdat ik met iemand anders tegelijk een fiets koop. Ik ruil er niets op in. Het is een voorraadmodel, geen showmodel. Er stond namelijk 0 kilometer op de teller en hij had twee identieke fietsen in die maat. Maar ik moet wel een slag om de arm houden wat betreft zo’n XL-frame hoor. De geometrie is beduidend anders dan bij een Gazelle-fiets, want XL betekent hier een framehoogte van 57 cm. Dat komt bij een Gazelle neer op iets tussen 61 en 65 denk ik. Wat me hier heel erg heeft geholpen is het feit dat het frame langer is, waardoor er meer ruimte voor mij lijkt te zijn. De zadelpen is verder heel lang, met een parallellogramvering (ik heb nu het juiste woord geleerd, bedankt @Foxhill) schuift het zadel nog iets naar achteren waardoor er nog meer ruimte ontstaat. En het stuur is in hoogte verstelbaar. Met een verstelbare stang dus. Daar bovenop komt natuurlijk de gebruikelijke mogelijkheid het stuur te kantelen en draaien.

Ik denk dus dat de Flyer me al met al meer dankzij de aanpasbaarheid goed past dan dankzij het ‘XL’ zijn van het frame. Maar Foxhill kan dat misschien beter duiden dan ik. Hij heeft er verstand van en kent Flyer volgens mij goed.

In Ursem hebben ze er op dit moment dus nog heel even twee staan. Die zijn wel allebei verkocht, maar bel ze gerust even. Als het geen twee uur rijden is voor je is het een proefritje waard.
Die Flyer Gotour6 heeft inderdaad een stuurlift wat erg helpt (je noemt aanpasbaar). En een parallelogram vering voegt lengte én hoogte toe. Maar Flyer is ook langer.

De korte uitleg is Nederlandse fietsen zijn kort en buitenlandse fietsen lang. Je vind daarom in Nederland meer fietsen van +60cm. Helaas kijken sommige mensen niet verder dan dat cijfertje: “mijn vorige fiets was…”.

De lange uitleg is: in Nederland en Noord-Duitsland hebben we een geschiedenis van fietsen voor dagelijks gebruik. Elke grote stad had 100 jaar geleden een ‘smit’ waar fietsen geproduceerd werden. Andere smits in de stad en omliggende dorpen kochten die fietsen of losse lugs en buizen om zelf de fiets in elkaar te solderen. Er zijn nog steeds veel fietsenwinkels die smit heten. Die leuke oude Nederlandse merkjes (Fongers, Phoenix, Simplex, Magneet, etc.) zijn allemaal een keer door Sparta, Batavus of Gazelle opgekocht. Als laatste Union.

In de rest van de wereld werd er in die tijd niet zo veel gefietst, en is fietsen wat later en vanuit sport algemeen goed geworden. We hebben daarom een paar afwijkende gewoontes. Met name dichte kettingkast, jasbeschermers en sloten vast aan het frame (die laatste is wel veel overgenomen).

Bij Victoria hebben ze bijvoorbeeld speciaal modellen met een gesloten kettingkast voor Nederland. Dat zijn modellen met een H in de naam van Hollandmodel (letter H is vanaf 2022 bij sommige modellen vervallen). En de producent van de meeste jasbeschermers en gesloten kettingkasten? Hesling, hartstikke Nederlands.

Terug naar die historie van fietsen voor praktisch gebruik. Voor dagelijks gebruik is een rechtop houding praktisch, dus Nederlandse fietsen zijn van oudsher kort. De rest van de wereld ging fietsen als sport, dus produceerde een lange fiets. Als je een korte fiets maakt moet je vervolgens wel een heel hoog frame maken voor lange mensen. Dus Nederlandse merken hebben altijd wel modellen van 63-65cm beschikbaar. Het Poolse Unibike maakt zelfs maar 58cm.

[Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 12-01-2023 20:27]

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03:29
Hi allen,

Met interesse dit topic gelezen (lees doorgeworsteld :)). Dank voor alle bijdragen!

Hoewel mijn zoektocht naar een ebike pas is begonnen, ben ik al wel een aantal modellen tegengekomen die mijn interesse hebben gewekt maar elke deur opent weer een nieuwe. Ik twijfel ook nog tussen een meer 'gangbare' hybrid zoals Cube maar de nood aan versnellingen ontbreekt voor mijn gebruik meestal en in eerste instantie zoek ik naar een fiets met een riem (ben bekend met derailleur en naaf en weet dat een riem ook enigszins is gehypt) vanwege het (iets) lagere onderhoud. Helaas zijn die fietsen uiteraard prijziger en de keuze is beperkter, maar ja, een zoektocht naar een fiets met kettingaandrijving kan altijd nog. :)

Liefst een lichte fiets al weet ik dat dit qua snelheid en weerstand (zeker wanneer de fiets eenmaal rolt) niet zoveel uitmaakt maar qua tillen (en mijn rug) uiteraard wel. Uiterlijk liefst sober/strak en graag ZONDER verende voorvork (vrijwel onmogelijk qua keuze, heb ik ondervonden) maar liever bredere banden.

Om te beginnen met de 'internet' fietsen:

O.a. uitgekomen op de Ampler Axel. Ik zag dat @habermas , @landcross en @jvk024 er vermoedelijk een bezitten? Nog steeds tevreden over jullie aankoop?

Mooi fietsje. Hoewel dat lastig via beelden te zien is (vaak zet met op foto's het zadel hoog om sportiviteit uit te stralen), lijkt me de houding toch actief en net wat te sportief voor mij. Is er ruimte om het stuur te verhogen door een andere pen (en/of ander stuur) of laat de lengte van de remkabels dat niet toe? (bij het verhogen kunnen de remmen (vanwege de hoek) wat naar beneden worden gedraaid, denk ik voor net iets meer ''speling''.). Zo ja, hoeveel ongeveer?
Ik besef dat het stuur- en rijgedrag iets wordt veranderd bij een mogelijke aanpassing.
Zo te zien wel een laag frame-design en 27,5 inch wielen.
Ik las iets over lawaaiige motor / ratelen of valt het mee?

-----

Kwam verder de iMove President tegen. Verder lijken de specs heel aardig al klopt het vermelde gewicht volgens mij niet? De 15,3 kg dat is excl. accu van ca. 2,5 kg en uiteraard zonder bagagedrager etc.
De rijhouding lijkt goed (voor zover dat te zien is natuurlijk). Slechts 1 jaar garantie op elektrische onderdelen? Voordeel is de grotere accu van 504, hoewel ik weet dat dat ook niet alles zegt, maar alles is meegenomen. Nadelen: zo te zien geen aangesloten achterlicht op de accu en zadel twijfelachtig (kan uiteraard worden vervangen) en lange levertijd. Mei op zijn vroegst?
Zijn jullie nog content met de fiets? @Radsrocket , @ollem , @canonball ?

Alvast hartelijk dank voor mogelijke reacties! (en excuus als ik iemand verkeerd getagd heb).

Andere tips welkom.

[Voor 4% gewijzigd door neb0 op 13-01-2023 05:48]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
@KroeT Hoer sinds enkele weken dezelfde fiets en erg blij mee.
Veel fijne fiets kilometers gewenst!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:48
neb0 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:27:

O.a. uitgekomen op de Ampler Axel. Ik zag dat @habermas , @landcross en @jvk024 er vermoedelijk een bezitten? Nog steeds tevreden over jullie aankoop?

Mooi fietsje. Hoewel dat lastig via beelden te zien is (vaak zet met op foto's het zadel hoog om sportiviteit uit te stralen), lijkt me de houding toch actief en net wat te sportief voor mij. Is er ruimte om het stuur te verhogen door een andere pen (en/of ander stuur) of laat de lengte van de remkabels dat niet toe? (bij het verhogen kunnen de remmen (vanwege de hoek) wat naar beneden worden gedraaid, denk ik voor net iets meer ''speling''.). Zo ja, hoeveel ongeveer?
Ik besef dat het stuur- en rijgedrag iets wordt veranderd bij een mogelijke aanpassing.
Zo te zien wel een laag frame-design en 27,5 inch wielen.

-----
ik ben ambassadeur van Ampler en heb idd de Axel staan. Je analyse klopt helemaal: je zit echt vrij ver voorover, de Stout heeft net een wat relaxtere zithouding
Het stuur is niet verstelbaar, vast wel vervangbaar

• neb0
@jvk024 Bedankt voor de reactie!

Ik zag dat de Stout een iets rechtere zit heeft maar helaas met derailleur. Het frame lijkt verder behoorlijk veel op de Axel, stack en reach is vrijwel gelijk, evenals de hoek van stuur en zitbuis.

Heb je een idee hoeveel het stuur van de Axel met een andere pen omhoog kan i.v.m. de hyd. remkabels?
Bij Ampler kreeg ik een standaard antwoord uit de faq.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Kwam verder de iMove President tegen. Verder lijken de specs heel aardig al klopt het vermelde gewicht volgens mij niet? De 15,3 kg dat is excl. accu van ca. 2,5 kg en uiteraard zonder bagagedrager etc.
De rijhouding lijkt goed (voor zover dat te zien is natuurlijk). Slechts 1 jaar garantie op elektrische onderdelen? Voordeel is de grotere accu van 504, hoewel ik weet dat dat ook niet alles zegt, maar alles is meegenomen. Nadelen: zo te zien geen aangesloten achterlicht op de accu en zadel twijfelachtig (kan uiteraard worden vervangen).
Als het goed is krijg ik de iMove volgende week, heb dus nog geen ervaring.
Het standaard achterlicht is op batterij, maar er is een optie om het licht in de zadelpen te plaatsen en dan zit het op de accu (en wordt tegelijk geschakeld met voor-verlichting).
Het zadel vond ik wel prettig zitten maar het is niet echt leer. Het kan inderdaad vrij gemakkelijk vervangen worden. Er zitten vrij veel standaard onderleen op, dat was 1 van de redenen waarom ik deze heb gekocht, ik wou geen fiets met allerlei custom onderdelen.
Wel het advies om het een keer te testen in ede, de info op de site is niet compleet, er zijn meer opties mogelijk dan op de site staan. Als het volgende wek binnenkomt zal ik na een paar dagen een korte review plaatsen.

• elinx
....Slechts 1 jaar garantie op elektrische onderdelen? ...
Bijzonder als de wettelijke garantie in de EU 2 jaar is en in NL daarna afhankelijk van verwachte levensduur een beperkte garantie geldt.
Zou anders wat zijn als je motor controller ermee ophoudt en meestal je motor vervangen moet worden.

[Voor 13% gewijzigd door elinx op 12-01-2023 23:23]

• neb0
@canonball Dank voor je post!
Zadelpenverlichting zag ik ook staan maar dat is een forse meerprijs (achterlicht had standaard al bij mogen zitten) en dan moet het zadel hoger. Voor personen < 1.82 niet geschikt, aldus de site.
Standaardonderdelen is prettig maar ik snap dan weer niet waarom ze een stuur hebben met geïntegreerd licht. Dat is weer allesbehalve standaard. Als je het stuur wilt vervangen, moet je meteen ook extra voorverlichting kopen en aan elkaar knopen.
Ik kijk uit naar je verslag van de iMove!

@elinx 1 jaar garantie verwondert mij ook maar het staat echt op de website van iMove. Wettelijk is het volgens mij helaas niet verplicht om twee jaar garantie te verlenen op alle onderdelen maar wel een puntje van aandacht bij een aankoop.

[Voor 30% gewijzigd door neb0 op 13-01-2023 23:26]

• roffeltjes
EdwinJ85 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:59:

Typisch Duits merk, categorie Cube, Stevens etc. Niet heel spannend dus, belangrijker is een goede FM.

• roffeltjes
Stevie_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:56:
Heeft iemand ervaring met de Jordaan GT eBike? Dit is de dames fiets van Lekker Bikes. Qua looks, opties etc. de perfecte fiets voor mijn vriendin, echter twijfel ik aan de framehoogte: 45cm. Volgens Lekker Bikes geschikt voor een lichaamslengte van 160 tot 190cm. Mijn vriendin is 182, ze fietst nu op een 56cm damesfiets.
Dit soort claims is een dikke rode vlag en zie je elke keer weer bij die kekke merken

Gemiddelde vrouw is 165 en heeft een 28" fiets
Een kind van 135 heeft een 24" fiets

30cm verschil op één fiets is teveel, niet eens door de hoogte (dat is niet zo'n probleem), maar door de lengte.

Overigens zie ik weinig aantrekkelijk aan dat ding, vooral het idee van een krat voorop is een idee waar mensen die niets van fietsen snappen op vallen. Grofweg, een krat zorgt voor inconsistent rijgedrag... een volle krat zorgt voor traag sturen, dus wordt de fiets vaak met weinig naloop geleverd, wat weer tot nerveus karakter leidt als er weinig in de krat zit, vandaar dat kratfietsers vaak onrustig van links naar rechts gaan als ze fietsen. En dan spreek ik niet eens over hoe asociaal die dingen zijn in het gemiddelde fietsenrek. |:(

Als je bagage voorop wil, dan wil je lowriders. ;)

Ik zie dat ze hem ook nog durven uit te rusten met een 30nm front naaf met rotatiesensor, want stuurkarakter.... who cares?

Voor de rest wat vraagtekens bij de specs (wat is een premium schijfrem?) en het gewicht (met of zonder accu?).

Je moet het zelf weten, maar voor 3k kan je ook gewoon een goede fiets kopen bij een echte fietsenzaak ipv dit soort hipster gedoe.

(Sorry Big mood :+ )
Het zou kunnen dat we de wens van de bagagedrager droppen, want Jepp Maxi met framebevestiging zou ook kunnen).
Sowieso is framebevestiging stabieler (ik heb beide systemen lange tijd gehad).

Betreft merken, elk A Merk heeft een damesfiets met MM, geintegreerde accu, belt en mogelijkheid tot voor en achter zitje. Ga naar de plaatselijk FM en kijk wat hij heeft....

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2023 11:58]

• roffeltjes
[...]

Je wil eigenlijk proefrijden, alleen is dat heel lastig. Ik heb het gewaagd aan de hand van de geometrie gegevens en het is goed uitgepakt, maar ik kan het eigenlijk niemand aanraden, toch een risico :/

Maar soms is het inderdaad niet anders en moet je gokken:

Santos, VdV, Flyer, Kalkhoff etc. weten wat ze doen. Dit zijn merken waarbij de Geo rustig is en gebouwd op zware rijders met veel bagage. Idealiter wil je proefrijden (ik herhaal...), maar met die merken is rijgedrag vrijwel zeker prima (je kan met spelen met de lengte van je voorbouw ook nog wel een beetje spelen met stuurgedrag).

Betreft prijs: 3500,- ga je voor die fietsen wel kwijt zijn (Santos nog veel duurder...) Het kan ook wel goedkoper, maar dan worden het net even andere merken en wordt proefrijden nog belangrijker (IMHO).

• assn
roffeltjes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Je wil eigenlijk proefrijden, alleen is dat heel lastig. Ik heb het gewaagd aan de hand van de geometrie gegevens en het is goed uitgepakt, maar ik kan het eigenlijk niemand aanraden, toch een risico :/

Maar soms is het inderdaad niet anders en moet je gokken:

Santos, VdV, Flyer, Kalkhoff etc. weten wat ze doen. Dit zijn merken waarbij de Geo rustig is en gebouwd op zware rijders met veel bagage. Idealiter wil je proefrijden (ik herhaal...), maar met die merken is rijgedrag vrijwel zeker prima (je kan met spelen met de lengte van je voorbouw ook nog wel een beetje spelen met stuurgedrag).

Betreft prijs: 3500,- ga je voor die fietsen wel kwijt zijn (Santos nog veel duurder...) Het kan ook wel goedkoper, maar dan worden het net even andere merken en wordt proefrijden nog belangrijker (IMHO).
Ja inderdaad. Na het verhaal van @KroeT heb ik de geometrie erbij gepakt van de Flyer GoTour 6 en VdV, die zijn op vele fronte gelijk dus dat helpt mij al enorm. Nu even wat geld gaan sparen zodat ik wel in ieder geval de performance line kan nemen en 500 + accu.

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:19:
[...]
De korte uitleg is Nederlandse fietsen zijn kort en buitenlandse fietsen lang. Je vind daarom in Nederland meer fietsen van +60cm. Helaas kijken sommige mensen niet verder dan dat cijfertje: “mijn vorige fiets was…”.
Spot on. Daarom vallen Duitse fietsen vaak groot. En daarom is framehoogte een getal waar je eigenlijk niks mee kan. Helaas zijn geometrie plaatjes voor Europese fietsen redelijk zeldzaam :(

Een fiets draait qua maatvoering eigenlijk om twee dingen: Stack (hoogte balhoof loodrecht gemeten vanaf hart trapas) en Reach (horizontale lengte van hart trapas tot top balhoofd).

Het eerste is vooral belangrijk voor sportieve fietsen (drop), voor "gewone" fietsen is dit zelden een issue (binnen alle redelijkheid, een stuur kan niet oneindig hoog).

Maar het tweede is van uiterst belang omdat het niet aan te passen is zonder het rijgedrag aan te passen. Een twee cm langere kortere stuurpen (horizontaal gemeten) is een heel ander stuurgedrag (dat kan je dus ook gebruiken om stuurgedrag te tweaken),

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-02 10:22

Ik las iets over lawaaiige motor / ratelen of valt het mee?
hier nog altijd erg tevreden met de Axel inderdaad. iedere keer weer een feest om erop te springen, zelfs met dit weer. als je in (de buurt van) Amsterdam bent zeker even een proefritje komen doen in de store in de Haarlemmerstraat, dat heeft mij over de streep getrokken. motor is trouwens geruisloos, je hoort em niet of nauwelijks

m'n vriendin heeft de Tenways, die hebben inmiddels ook een store in Amsterdam dacht ik (Rozengracht). ook een leuke fiets, stuk goedkoper, maar dat merk je ook wel qua stevigheid. voelt allemaal wat goedkoper aan, display en kabels niet mooi weggewerkt etc

[Voor 16% gewijzigd door habermas op 13-01-2023 13:20]

• Athome
KroeT schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:43:
[...]
Het frame is inderdaad 57cm maar de fiets voelt groter. Of ik moet zeggen: ruimer. Dat lijkt inderdaad deels in de wielbasis te zitten, of allerhande mij onbekende subonderdelen van de geometrie. Maar het werkte dus ik ben blij.
Zo zie je maar weer hoe lastig het kan zijn als je puur op basis van maatvoering een fiets gaat kopen. De geometerie moet gewoon bij je passen. Daar kom je alleen maar achter als je proefritten gaat maken.

• Athome
neb0 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:24:
@canonball
@elinx 1 jaar garantie verwondert mij ook maar het staat echt op de website van iMove. Wettelijk is het volgens mij helaas niet verplicht om twee jaar garantie te verlenen op alle onderdelen maar wel een puntje van aandacht bij een aankoop.
Klopt volledig.
De Europese richtlijn, waarop de landen zijn wetgeving moet gaan baseren, schrijft 2 jaar voor. Dat heeft Nederland ook gedaan. De garantie is afhankelijk van de vastgestelde levensduur (uneto lijst). Dat is altijd langer dan 2 jaar.

Die 1 jaar die genoemd is, is de fabrieksgarantie. Ook dat voldoet aan de Nederlandse wetgeving.
Nederlandse wetgeving ken dus geen vastgestelde periode van minimaal 2 jaar waar binnen een volledige garantie gegeven moet worden. Het is fabrieksgarantie+ aanvullende garantie op basis van levensduur.

• neb0
@habermas Bedankt voor je reply! Mooi dat je nog steeds erg tevreden bent. En gelukkig maar want het zijn wat mij betreft toch flinke uitgaves tegenwoordig.

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-01 19:33
N.V.T. meer.

[Voor 110% gewijzigd door Urbanized op 16-01-2023 21:01]

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 22:07
De rijhouding lijkt goed (voor zover dat te zien is natuurlijk). Slechts 1 jaar garantie op elektrische onderdelen? Voordeel is de grotere accu van 504, hoewel ik weet dat dat ook niet alles zegt, maar alles is meegenomen. Nadelen: zo te zien geen aangesloten achterlicht op de accu en zadel twijfelachtig (kan uiteraard worden vervangen) en lange levertijd. Mei op zijn vroegst?
Zijn jullie nog content met de fiets? @Radsrocket , @ollem , @canonball ?
Ruim een jaar in bezit en nog steeds helemaal tevreden hier. Nog geen enkel probleem mee gehad en fietst fijn. Als je de zadelpenverlichting neemt achter zit deze op de accu aangesloten. Zadel is prima voor ritjes tot zo'n 10km, als je vaak veel verder fietst zou ik persoonlijk een iets comfortabeler zadel nemen.
Pagina: 1 ... 135 ... 138 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee