Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-08 09:19
Zo, inmiddels een maand in bezit van mijn Pegasus Siena EF7 met schijfremmen, Nexus 7 en een ketting in de maat 65. Ten opzichte van mijn eerdere Sparta R5TE een aanzienlijke verbetering. De Bosch Active Plus is echt een prima motor voor vlak terrein. Stil, natuurlijke ondersteuning en zuinig met stroom. Ook het frame voelt zeer degelijk aan en de geometrie is prima voor een licht sportieve houding. De nexus 7 bevalt ook goed, ik rij meestal in stand 5 en 6 en ik merk vooral in de 6e versnelling niet veel weerstand van de naaf. Wat minder bevalt is de geveerde voorvork. (mijn vorige fiets had een vaste vork) Ik heb het gevoel dat ik er minder snel mee door de bochten ga. Misschien is dit ook te wijten aan de wielen, ik heb het idee dat de spaken iets moeten worden nagetrokken. Eerste conclusie is dat ik voor 2079 (black friday aanbieding) niet makkelijk een betere fiets had kunnen vinden.
Wanneer ik minder op het geld zou letten zou ik een Velo de Ville kopen, via de configurator kom ik ongeveer op de fiets van roffeltjes uit die mij nu bijna 3900 euro zou gaan kosten. Over een jaar of 5 misschien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53
Sjacka schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:32:
..... Wat minder bevalt is de geveerde voorvork. (mijn vorige fiets had een vaste vork) Ik heb het gevoel dat ik er minder snel mee door de bochten ga. Misschien is dit ook te wijten aan de wielen, ik heb het idee dat de spaken iets moeten worden nagetrokken. ....
Het kan nooit kwaad om bij de eerste servicebeurt de spaken te laten controleren.
Het wazige stuurgedrag komt toch vooral bij je verende voorvork vandaan. In de specs wordt alleen de een verende voorvork genoemd. Dit is meestal al een teken dat het niet veel bijzonders is. De goedkoopste leverancier mag het leveren, daar komt het eigenlijk op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
Misschien nog een keer een vaste vork op de kop tikken. Geen idee wat dat kost en of dergelijke vaste vorken eenvoudig over te zetten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:03:
[...]

Dat klopt.

Ik gebruik zelf het Nyon display hierop kan mijn geleverde vermogen, koppel en cadans cijfermatig aflezen.
Via de grafische weergave zie ik zowel mijn vermogen als het vermogen van de motor aflezen in een soort grafiek. Op deze manier kan ik het geleverde vermogen van de motor schatten.
Zo heb ik mijn verhaal opgebouwd.

Ben je geïnteresseerd in data dan is de Nyon display een leuk upgrade voor je Bosch motor.
Ik ben verder prima tevreden over mijn Intuvia, maar wie weet wil ik ooit over op Nyon. Het display moet mij ook niet teveel afleiden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Intuvia is ook helemaal niets mis mee. Alle basis voorzieningen zitten daar op.
Nyon is heel goed geschikt voor navigatie en mensen die meer data willen hebben over het gebruik tijdens fietsen.
Voor Fitness doeleinden zou het ook gebruik kunnen worden.
Naast vermogen, koppel en cadans is ook de daling, stijging, helingspercentage en calorieverbruik (bij benadering) terug te vinden. Als ik het goed heb, zijn er 24 unieke datavelden zichtbaar.
Ook gimmicks als weerbericht en CO2 reductie zijn beschikbaar op de Nyon.
Via de Bosch app kan je de gefietste route ook weer terug zien. In de app kan je dan vervolgens weer een aantal dingen terug zien op ieder moment op de route.

De meerprijs is best hoog t.o.v een Intuvia maar je krijgt er ook veel voor terug.

Wat met de Nyon ook nog kan (mits de motorsoftware het toelaat), is je eigen ondersteuningprofielen aanmaken en je display koppelen aan de motor. Zonder jouw display zal de ondersteuning dan niet meer werken. Deze 2 opties hebben overigens een eenmalige meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:31
Ik heb nu de nieuwe kiox 300 display en daar zitten de meeste van die functies (buiten de gimmicks) ook op.
tussen de kiox en de nyon zit ook nog een redelijk prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik ken de kiox alleen maar 1 dag fietsen.
Door het grotere scherm kan je bij de Nyon 6 data velden zichtbaar hebben en bij Kiox als het goed is 4.
Daarnaast is de Kiox voor navigatie afhankelijk van de bluetooth verbinding met je telefoon. Bij Nyon is het volledig stand-alone incl. offline kaarten. Ik vermoed dat daar het grootste deel van het prijsverschil vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:43:
[...]

Een race wiel spaken door een vakman is 45 minuten. Deze man vlecht alleen en spaakt eigenlijk niet. Dit is gewoon het prepareren voor de robot die het fijnere werk moet doen. Alleen is een robotwiel nog niet zo strak als een handgemaakt wiel door een expert.
Vlecht alleen? Wat bedoel je daar mee? Je hebt een velg een naaf en wat spaken. Je verbind de velg met de naaf met spaken. Daarna draai je de spaaknippels aan zodat er een strak wiel ontstaat. Deze laaste handeling kan een robot velen malen beter dan een mens. Helaas mag deze robot maar een beperkte tijd zijn werk doen. (kosten/tijd) Laat de robot wat langer zijn ding doen en je hebt een perfect wiel.
Maar dit filmpje verklaart dus ook waarom je eigenlijk niet een fiets af fabriek kan leveren. Een vakman moet hem nalopen. Zeker als je dit soort assemblage hebt waarbij de fiets van hand tot hand gaat en er niemand echt verantwoordelijk is voor het geheel. En dat zijn dus redenen waarom Santos of Idworx zoveel duurder zijn.
Is het niet van de gekke dat een vakman een nieuwe fiets moet nalopen voor uitlevering? Stel je voor dat iedere nieuwe auto eerst door een vakman moet worden nagelopen voor uitlevering.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Vlecht alleen? Wat bedoel je daar mee? Je hebt een velg een naaf en wat spaken. Je verbind de velg met de naaf met spaken. Daarna draai je de spaaknippels aan zodat er een strak wiel ontstaat. Deze laaste handeling kan een robot velen malen beter dan een mens. Helaas mag deze robot maar een beperkte tijd zijn werk doen. (kosten/tijd) Laat de robot wat langer zijn ding doen en je hebt een perfect wiel.

[...]

Is het niet van de gekke dat een vakman een nieuwe fiets moet nalopen voor uitlevering? Stel je voor dat iedere nieuwe auto eerst door een vakman moet worden nagelopen voor uitlevering.
Ik vind dit ook.
Waarom kan een fiets de fabriek niet verlaten met alle bouten en moeren op het juiste koppel, zonder speling op de lagers en de juiste riem of kettingspanning. En idd, ook de juiste spanning op de spaken.

Het enige wat er dan moet gebeuren bij aflevering is : banden pompen en zadel en stuur op de juiste hoogte. (En pedaaltjes monteren denk ik)

Sowieso zou een fabriek die wat met kwaliteit bezig is elke schroef en moet met een momentsleutel moeten vast zetten. Dat gebeurt bij auto’s ook.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Ik vind dit ook.
Waarom kan een fiets de fabriek niet verlaten met alle bouten en moeren op het juiste koppel, zonder speling op de lagers en de juiste riem of kettingspanning. En idd, ook de juiste spanning op de spaken.

Het enige wat er dan moet gebeuren bij aflevering is : banden pompen en zadel en stuur op de juiste hoogte. (En pedaaltjes monteren denk ik)

Sowieso zou een fabriek die wat met kwaliteit bezig is elke schroef en moet met een momentsleutel moeten vast zetten. Dat gebeurt bij auto’s ook.
Het gekke is de fabrieken (ik ben in de fabrieken van Batavus en Giant geweest) de boutjes en moertjes aandraaien met een moment sleutel. Geen idee waarom een nieuwe fiets niet hetzelfde is als een nieuwe auto,,, aandraai angst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:31
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:05:
[...]
Vlecht alleen? Wat bedoel je daar mee? Je hebt een velg een naaf en wat spaken. Je verbind de velg met de naaf met spaken. Daarna draai je de spaaknippels aan zodat er een strak wiel ontstaat.
Het eerste deel is vlechten en is wat de man doet. Het tweede deel is waar het lastigste proces is. Juist zoals je het omschrijft is een simplificatie van het proces (en waarom een vakman een veel beter wiel oplervert).
Deze laaste handeling kan een robot velen malen beter dan een mens. Helaas mag deze robot maar een beperkte tijd zijn werk doen. (kosten/tijd) Laat de robot wat langer zijn ding doen en je hebt een perfect wiel.
Dat zou je zeggen, maar in de praktijk is dit niet waar. Een vakman doet namelijk meer dan de spaken op spanning brengen, hij tokkelt de spaken, kijkt of de nippels teruglopen/rechtstaan en zet ze weer op spanning, tokkelt dan weer net zo lang tot het wiel af is. Er is een reden dat een vakman 45-60 minuten met een wiel bezig is. Dat vlechten is een paar minuten werk... de rest zit hem in het op spanning brengen. It ain't that easy.

Een handgespaakt wiel is nog steeds superieur. Dat een robot dat allemaal ook kan, geloof ik graag, maar zo is het nu eenmaal (nog?) niet. Dat is overigens opvallend aangezien robots dit al bijna een halve eeuw doen...
- Teveel laagbetaald handwerk.
- Veel fijnere (kwetsbaarder) mechaniek

En ook dan moet je je wel beseffen dat er over het scheefgeplakte interieur van Auto's ook draden zijn (Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Het gekke is de fabrieken (ik ben in de fabrieken van Batavus en Giant geweest) de boutjes en moertjes aandraaien met een moment sleutel. Geen idee waarom een nieuwe fiets niet hetzelfde is als een nieuwe auto,,, aandraai angst :)
Ik gok dat de veel kleinere toleranties een rol spelen. Boutjes zitten vaak op 4-5nm max, dus een afwijking is logischerwijs ook kleiner.

Links of rechtsom, menselijke controle hoort bij het bouwen van een fiets. Als het zo simpel zou zijn als dat jij dacht had er allang al een Canyon met de perfecte fiets de markt opgestapt.

Overigens is jouw gedachtengang precies de reden waarom mensen elke keer weer in het idee trappen dat de "middle man" kan worden weggehaald, Ook hier loopt de praktijk uiteen met het idee dat het een kwestie is van goed de instructies volgen in de fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Het eerste deel is vlechten en is wat de man doet. Het tweede deel is waar het lastigste proces is. Juist zoals je het omschrijft is een simplificatie van het proces (en waarom een vakman een veel beter wiel oplervert).

[...]

Dat zou je zeggen, maar in de praktijk is dit niet waar. Een vakman doet namelijk meer dan de spaken op spanning brengen, hij tokkelt de spaken, kijkt of de nippels teruglopen/rechtstaan en zet ze weer op spanning, tokkelt dan weer net zo lang tot het wiel af is. Er is een reden dat een vakman 45-60 minuten met een wiel bezig is. Dat vlechten is een paar minuten werk... de rest zit hem in het op spanning brengen. It ain't that easy.

Een handgespaakt wiel is nog steeds superieur. Dat een robot dat allemaal ook kan, geloof ik graag, maar zo is het nu eenmaal (nog?) niet. Dat is overigens opvallend aangezien robots dit al bijna een halve eeuw doen...

[...]

- Teveel laagbetaald handwerk.
- Veel fijnere (kwetsbaarder) mechaniek

En ook dan moet je je wel beseffen dat er over het scheefgeplakte interieur van Auto's ook draden zijn (Tesla).
Tesla... dat is een zeer slechte automobiel een Van Moof onder de auto's. Bij een Toyota zit niets scheef.

Je hebt gelijk nieuwe fietsen moeten worden nagekeken door een vakman, daarom gaan de online fietsen "op hun bek". Kennelijk is er geen 1 fabrikant die een kant en klare fiets kan afleveren. Waarom en hoe dat begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Tesla... dat is een zeer slechte automobiel een Van Moof onder de auto's. Bij een Toyota zit niets scheef.

Je hebt gelijk nieuwe fietsen moeten worden nagekeken door een vakman, daarom gaan de online fietsen "op hun bek". Kennelijk is er geen 1 fabrikant die een kant en klare fiets kan afleveren. Waarom en hoe dat begrijp ik niet.
Hier ga je te kort door de bocht.
Tesla had zijn problemen, maar ondertussen is dat opgelost. Ze hebben ook moeten leren wat er gebeurt als je van 10000 naar 100000 en ondertussen een miljoen autos gaat.

Bij elke factor 10 komen er nieuwe problemen aan de oppervlakte.

En ga aub niet zeggen dat de klassieke autobouwers feilloos zijn, ook Toyota niet. Kijk maar eens naar het aantal recalls dat ze dit jaar deden… https://www.motorsafety.org/category/toyota-recalls/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Hier ga je te kort door de bocht.
Tesla had zijn problemen, maar ondertussen is dat opgelost. Ze hebben ook moeten leren wat er gebeurt als je van 10000 naar 100000 en ondertussen een miljoen autos gaat.

Bij elke factor 10 komen er nieuwe problemen aan de oppervlakte.

En ga aub niet zeggen dat de klassieke autobouwers feilloos zijn, ook Toyota niet. Kijk maar eens naar het aantal recalls dat ze dit jaar deden… https://www.motorsafety.org/category/toyota-recalls/
Nergens zeg ik dat de klassieke autobouwers feilloos zijn. Ik zeg dat je met een nieuwe auto zo kan wegrijden zonder dat deze is nagekeken door een vakman. Nieuwe auto's komen rijklaar uit de fabriek. fietsen niet en daar begrijp ik niets van. Wat betreft Tesla kijk eens naar de aandelen koers van Tesla.... 70% in de min.
Naast dat Elon Musk zijn hand volledig overspeeld (overname van twitter) blijft de bouwkwaliteit van de Tesla's erg slecht.

1 miljoen auto's best veel... Vw bouwt 10 miljoen auto's per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:22
Er zijn twee verschillen tussen fietsen en auto’s imho:

Bij auto’s zijn alle onderdelen ‘opgeschroefd’ op een ‘vaste plek’. Fietsen hebben veel onderdelen die afgesteld moeten worden en die uitrekken. Bijvoorbeeld remmen (bij auto vaste plek, bij fiets te verzetten), spaken, versnelling,…

Een fiets moet nog verpakt verzonden worden, een auto niet. Daardoor moeten een aantal onderdelen er nog op. Niet veel werk, maar daarbij kunnen weer dingen mis gaan.

En wat betreft wielen: een machine kan de spaken nog zo stevig aandraaien, na 500km zitten ze toch weer los. De eerste beurt hoort dus bij goed afleveren, en moet daarom ook gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Nergens zeg ik dat de klassieke autobouwers feilloos zijn. Ik zeg dat je met een nieuwe auto zo kan wegrijden zonder dat deze is nagekeken door een vakman. Nieuwe auto's komen rijklaar uit de fabriek. fietsen niet en daar begrijp ik niets van. Wat betreft Tesla kijk eens naar de aandelen koers van Tesla.... 70% in de min.
Naast dat Elon Musk zijn hand volledig overspeeld (overname van twitter) blijft de bouwkwaliteit van de Tesla's erg slecht.

1 miljoen auto's best veel... Vw bouwt 10 miljoen auto's per jaar!
Tesla aandelen waren gewoon totaal overgewaardeerd, maar dat heeft niks met kwaliteit te maken.
Ze zijn dit jaar trouwens bijna aan 2 mio auto’s geraakt.

Hun kwaliteit is prima nu.

Misschien even terug over fietsen.

Mijn fiets die ik in 2020 geleverd kreeg mocht na een paar honderd km terug voor een gratis nazicht. Er stonden een paar spaken wat te los, en er zat speling op het balhoofd. Dat werd met de glimlach opgelost uiteraard.

Wat mijn FM gedaan heeft voor de aflevering buiten de pedalen monteren en het stuur recht zetten… geen idee.
Een auto wordt trouwens normaal ook gewassen en de transportbescherming wordt verwijderd. Of ze nog bouten aantrekken… geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Een auto wordt trouwens normaal ook gewassen en de transportbescherming wordt verwijderd. Of ze nog bouten aantrekken… geen idee.
Tou nou! Er zitten XXXXXXX aantal bouten op een auto die worden niet nagetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:49:Waarom en hoe dat begrijp ik niet.
- Kleine onderdelen met een heel beperkt moment (en dus ook sneller losgaan).
- gebouwd op licht gewicht. Je mowt hem een fietsenrek in kunnen krijgen. Dat is bij auto's (tegenwoordig) ook wel een ding, maar niet in dezelfse mate.
- veel afstelwerk (remmen/versnellingen).
- zelfs bij de grote jongens relatief kleine series.
- veel kleinere omzet, dus minder kapitaal krachtige investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 07:38
Ik ga denk ik toch maar eens kijken naar een andere e-bike. Ik heb ik 2020 een 2e hands Qwic RD9 gekocht. Op zich een prima fiets waarmee ik veel mooie tochten heb gemaakt. Echter werk ik sinds 9 maanden op fietsafstand (8km enkele reis) en ga ik iedere dag met de fiets. Alleen als het hoost van de regen pak ik de auto.

Ik wist dat een fiets met open kettingkast meer werkt zou kosten en tot nu toe is me dat meegevallen. Maar met het vochtige weer van de afgelopen dagen en de regen moet ik om de paar dagen de ketting schoonmaken en invetten. Het valt me tegen hoe snel zo ketting gaat roesten en vast komt te zitten als je dit een keer vergeet. Daarbij zitten er op de route ook stukjes klinkerweg waarop het comfort op deze fiets ook af en toe ver te zoeken is.

Kortom, ik wil graag overstappen naar een belt driven e-bike met meer comfort. Sowieso meer comfort op het stuur. Mijn rd9 heeft ook een turbo stand waarmee ik 35 km/h kan en het zou fijn zijn als de nieuwe fiets dat ook kan, maar het is geen must. De zithouding op de rd9 is prima, semi sportief. Een bagagedrager moet er ook op zitten. Wat zou dan een goede keus zijn? Ik neig naar een Qwic mn7 belt of een cowboy. Qua budget is 3k ongeveer de max.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:13

B64

@rimave Hoe hard heb je de banden opgepompt? De RD9 heeft redelijk brede banden, als je die op 3 bar houdt levert dat een prima comfort op waar je de meeste klinkerwegen prima mee kunt trotseren.

Qua ketting... tsja dat blijft een dingetje. Maar ik vraag me wel af wat de kwaliteit van de ketting is als die na een paar dagen vochtig weer al begint te roesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 15:16
@rimave Die 35 km kan enkel met een speed pedelec, dat dat nu kan op je fiets is iets wat niet mag.
Dus met een nieuwe normale e bike gaat je dat zonder illegale acties niet halen.

[ Voor 30% gewijzigd door Roos79 op 01-01-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
B64 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:54:
@rimave Hoe hard heb je de banden opgepompt? De RD9 heeft redelijk brede banden, als je die op 3 bar houdt levert dat een prima comfort op waar je de meeste klinkerwegen prima mee kunt trotseren.

Qua ketting... tsja dat blijft een dingetje. Maar ik vraag me wel af wat de kwaliteit van de ketting is als die na een paar dagen vochtig weer al begint te roesten?
Ik vindt juist dat de rd9 vrij smalle banden heeft. Ik heb ook geen idee hoeveel bar er in zit. Ik pomp ze zeker niet zo keihard op als mijn fietsenmaker dat doet. Ik pomp ze zo hard op dat ik ze nog een beetje in kan drukken met m’n duim.

Sja, misschien dat de originele ketting er nog om ligt? Geen idee. De fiets was niet nieuw toen ik hem kocht.
Ik ben vanmiddag wezen fietsen. Klein stukje van 16km. De ketting was droog toen ik de fiets pakte en sommige schakels zaten vast. Ik heb de ketting weer soepel gemaakt met wd40 siliconen spray. Na het fietsen was de ketting alweer droog. Ik heb hem daarna goed ingevet met Cyclon lube. Omdat je met zo’n flesje nooit overal komt pak ik een oude doek en trek de ketting daar nog een paar keer door zodat de lube overal zit.

@Roos79 Klopt. In het menu van de fiets is de max snelheid op onbeperkt gezet. Daardoor heb ik nu een standje 9 waarbij de fiets ongeveer 35 km/h gaat. Ik gebruik die stand heel af en toe. Bij harde tegenwind bijv. maar dan haal ik die 35 niet eens. Eerder 25-28 km/h.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@rimave
WD40 is geen smeermiddel, het kan vocht verdrijven en reinigen, zelfs ontvetten.

De juiste manier om een ketting te smeren is eerst reinigen, en dan smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:16:
@rimave
WD40 is geen smeermiddel, het kan vocht verdrijven en reinigen, zelfs ontvetten.

Het is ook geen gewone wd40, maar wd40 siliconen spray: https://wd40.nl/product/siliconenspray/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 19:44
rimave schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Het is ook geen gewone wd40, maar wd40 siliconen spray: https://wd40.nl/product/siliconenspray/
Ook dat is niet echt ideaal
Ze hebben fiets spullen... als het zo nodig van WD40 moet zijn.
https://wd40.nl/producten/wd-40-specialist-bike/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
@rimave Ik zou eerst de ketting vervangen ipv meteen een nieuwe ebike te kopen. Verder ben ik wel een fan van simpele olie ipv die ingewikkelde grappen. Ik ben van mening dat je een ketting niet moet ontvetten,.schoonmaken doe je met een droge doek.

Verder betreft comfort, staan je polsen niet in een knik? Heb je goede handvatten?

Je wil een normale neutrale polsstand, dus een stuur met de juiste "sweep". Ergotec heeft betrouwbare spotgoedkope sturen in alle maten en soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:01
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:16:
@rimave

WD40 heeft inmiddels een gigantisch assortiment aan dingen die andere dingen doen dan WD40 voor verschillende toepassingen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Als je de ketting ingespoten hebt met siliconen is het niet zo gek dat die niet lang mee gaat. Met siliconen kun je goed de rest van je fiets poetsen. Je ketting is dus eigenlijk niet gesmeerd al die tijd. Dan gaat het zeker met zout op de weg heel snel.
Foxhill schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:44:
Ik zit tenenkrommend te lezen hoe de fietsen schoongemaakt worden.

Geen tuinslang. Water komt daarmee net zo goed in (wiel)lagers als bij een hoge druk spuit. Hoogstens pas na wat meer herhalingen. Je mag een sopje met spons gebruiken, maar hebt dit niet nodig.

Geen diesel op je ketting. Ketting ontvetter en kettingwax zijn alleen een voordeel als je elke paar 100km smeert. Want als je ontvet ben je het dikke vet in de rolletjes van de schakels kwijt. Dus in praktijk als je geen MTB of race doet niet gebruiken.

Een fiets poets je met een droge doek en spray. Als je siliconen- of cockpit-spray hebt kun je dat gebruiken. Doe dan nog wel af en toe wat vet op de voorvork en blanke staal delen. Beter is wax-spray of een poets-spray met beschermende laag. Dan hoef je ook weinig meer te vetten.

Op een brede ketting (versnellingsnaaf) gebruik je kettingvet. Op een dunne ketting (derailleur) gebruik je PTFE-spray. Als je een ketting schoon wilt maken doe dat dan ook met PTFE-spray. Als je het ruim opspuit en de ketting met een doek poetst krijg je een glimmend schone, goed gesmeerde ketting.

Ook gelakte voorvork poten kunnen gaan roesten. Daar kunnen ze namelijk geen hele goede lak laag aanbrengen. Dus beetje vet of wax er op.

Als je schijfremmen een keer onbedoeld wat vettig worden gebruik remreiniger of thinner.

Als er zout op de weg ligt wat vaker herhalen. Zout laat ook roestvast staal roesten.

Als je het zo doet heb je meestal alleen wax-spray en PTFE-spray nodig.
En wat betreft de kwaliteit van kettingen: roesten doen ze allemaal. Roestvast betekend namelijk dat het niet roest bij water en zuurstof onder normale condities. Voeg je zout aan de mix toe dan voldoet een roestvast staal niet meer. Staal soorten die dan wél voldoen zijn niet geschikt om een ketting van te maken.
Foxhill schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:32:
[...]

‘Goed’ RVS corrodeert hoogstens later. De beste RVS wielmoeren gaan nog ‘roesten’ als je in de winter doorfietst en het zout niet verwijderd.

Voor ik terug ben gegaan naar fietsen deed ik verkoop in de maakindustrie waarbij ik ook legeringen moest kiezen. Ik denk dat je met goed RVS bedoeld dat er meer legering in het staal zit. Bij RVS is dat chroom en nikkel. Maar RVS met veel chroom en nikkel corrodeert ook bij aanraking met zout. Hoogstens wat later. F316 wordt bijvoorbeeld als goed RVS gezien voor consumenten producten, maar roest zeker als je er een winter mee doorfietst zonder poetsen.

Voor zout applicaties in industrie worden andere legeringen dan staal gebruikt of duplex staal. Duplex is een RVS, maar is niet geschikt op fietsen om andere redenen en is ook te duur voor een fiets.
Als je graag een riem wilt kun je nog even kijken of je frame geschikt is voor ombouw. Dan moet er een voorziening zijn om het frame los te maken zodat de riem erdoorheen kan. Een stukje dat eruit kan of waar het frame los kan met boutjes vlak bij je wiel rechts. Dit is alleen bij recente fietsen wel eens, ik ken je fiets niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Foxhill op 02-01-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Foxhill schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Als je graag een riem wilt kun je nog even kijken of je frame geschikt is voor ombouw. Dan moet er een voorziening zijn om het frame los te maken zodat de riem erdoorheen kan. Een stukje dat eruit kan of waar het frame los kan met boutjes vlak bij je wiel rechts. Dit is alleen bij recente fietsen wel eens, ik ken je fiets niet.
https://www.veercycle.com...ro?variant=39563266392142

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Die is perfect geschikt voor een riem, maar op een ketting is dat goed tot de volgende regenbui.

Heb je geen bus motorolie of zo staan, dat is veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:52
.....
Als je graag een riem wilt kun je nog even kijken of je frame geschikt is voor ombouw. ...
Aangezien zijn ketting door vuil is gaan roesten neem ik aan dat er geen kettingkast omheen zit.
Dit is met name het geval als het om derailleurversnelling gaat. (Qwic RD9 plaatjes laten dit ook zien)
Een riem is dan zeker niet mogelijk zonder dat de naaf vervangen wordt door een systeem met naadversnelling.

Persoonlijk denk ik dat eea het gevolg is van achterstallig of slecht onderhoud van ketting en versnellingssysteem.
Een dergelijk systeem vergt wat meer zorg dan een gesloten systeem, maar hoeft mi geen belemmering te zijn voor fietsen in alle weersomstandigheden.
De zorg die nu gegeven wordt is in ieder geval niet afdoende als er al sprake is van dergelijk ongemak.
Ketting vervangen zou ik in de eerste instantie aan denken, derailleur en tandwielen goed reinigen en dan onderhouden met een geschikt smeermiddel doet wonderen en kost aanzienlijk minder dan een nieuwe ebike.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 02-01-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ik zou geen andere riem nemen dan Gates CDX. In ieder geval niet tot ze meer zijn toegepast. Er zijn in het verleden een aantal merken geweest die helemaal niet langer mee gaan dan een ketting. Zelfs Gates CDN is voor een middenmotor al minder geschikt, Riem is geen nieuw fenomeen, het is alleen pas sinds en alleen voor Gates bekend geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Aangezien zijn ketting door vuil gat roesten neem ik aan dat er geen kettingkast omheen zit. Dit is met name het geval als het om derailleurversnelling gaat. (Qwic RD9 plaatjes laten dit ook zien)
Een riem is dan zeker niet mogelijk zonder dat de naaf vervangen wordt daar een systeem met naafversnelling.
Veel fietsen met naaf versnelling hebben geen kettingkast meer. Eigenlijk alleen de Nederlandse merken deden aan kettingkasten. En veel fietsen met derailleur gebruiken tegenwoordig een zelfde frame als bij andere modellen met riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:49:
Veel fietsen met naaf versnelling hebben geen kettingkast . ..... met derailleur gebruiken tegenwoordig een zelfde frame als bij andere modellen met riem.
Alleen @rimave kan antwoord geven hoe eea bij zijn ebike van toepassing is.
Het betekent dat igv van versnellingsnaaf de conversie ietsje eenvoudiger is dan met derailleurversnelling.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 02-01-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Op een dunne ketting (derailleur) gebruik je PTFE-spray. Als je een ketting schoon wilt maken doe dat dan ook met PTFE-spray. Als je het ruim opspuit en de ketting met een doek poetst krijg je een glimmend schone, goed gesmeerde ketting.

[...]
Ik heb vd fietsenmaker bij mijn fiets met derailleur een spray meegekregen, dat werkt als een trein. Na het lezen van jouw post check ik wat het nou eigenlijk is en het is inderdaad PTFE. Nu ben ik daar niet zo blij mee aangezien ik dat spul liever niet elke paar maanden de natuur in spuit. Is er een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jodeltje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
... PTFE. .... dat spul liever niet elke paar maanden de natuur in spuit. Is er een goed alternatief?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat er geadverteerd wordt met biologisch afbreekbare olie voor fietskettingen.
Probleem daarbij is dat de claim er weliswaar ligt en vaak ook herkenbaar is aan "bio" in de naam en de kleur groen, maar feitelijk niet te beoordelen is, wat daarvan de waarde is en hoe effectief het werkt voor jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
elinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat er geadverteerd wordt met biologisch afbreekbare olie voor fietskettingen.
Probleem daarbij is dat de claim er weliswaar ligt en vaak ook herkenbaar is aan "bio" in de naam en de kleur groen, maar feitelijk niet te beoordelen is, wat daarvan de waarde is en hoe effectief het werkt voor jouw.
Bedankt voor je reactie. Ik had zelf al gezocht op biologische ketting oliën maar er waren er zoveel dat ik hoopte op een ‘deze is biologisch en erg goed’ soort antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
elinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Alleen @rimave kan antwoord geven hoe eea bij zijn ebike van toepassing is.
Het betekent dat igv van versnellingsnaaf de conversie ietsje eenvoudiger is dan met derailleurversnelling.
Klopt. Ik heb geen kettingkast.

En voordat het wd40 verhaal een eigen leven gaat leiden… Ik heb dat er maar 1 keer op gespoten. Ik moest snel weg op de fiets en ik kon het flesje cyclon all weather lube niet vinden. Dit doe ik normaal op de ketting. Na terugkomst van het fietstochtje heb ik de ketting ook weer mooi in de cyclon gezet en hij ligt er nu nog steeds mooi soepel om. Niet droog of roestig.

Qua schoonmaken heb ik met black friday een schoonmaak kit gekocht bij muc-off. Dat bevalt zeer goed. Ik woon op het platteland en er komt ook veel zand/ modder en water op de fiets. Ik maak de fiets dan schoon met een sopje en borstel. Ik vindt een borstel fijner werken dan een spons.

Bij die muc off heb ik ook een ketting schoonmaak apparaatje gekocht (Decathlon heeft ze ook) waar je schoonmaakmiddel in doet en de ketting doorheen trekt. Werkt ook erg goed.

Verder droog ik de fiets na het sopje met lucht (compressor). Dat was mij door de fietsenmaker aangeraden.

Maar het is niet zo dat ik die fiets dagelijks schoonmaak. Gemiddeld 1 keer per twee maanden ongeveer. In de zomer zelden. Het is net hoe vies hij is en met dit weer is er geen lol aan. Dan is hij zo weer vies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
rimave schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Klopt. Ik heb geen kettingkast.

En voordat het wd40 verhaal een eigen leven gaat leiden… Ik heb dat er maar 1 keer op gespoten. Ik moest snel weg op de fiets en ik kon het flesje cyclon all weather lube niet vinden. Dit doe ik normaal op de ketting. Na terugkomst van het fietstochtje heb ik de ketting ook weer mooi in de cyclon gezet en hij ligt er nu nog steeds mooi soepel om. Niet droog of roestig.

Qua schoonmaken heb ik met black friday een schoonmaak kit gekocht bij muc-off. Dat bevalt zeer goed. Ik woon op het platteland en er komt ook veel zand/ modder en water op de fiets. Ik maak de fiets dan schoon met een sopje en borstel. Ik vindt een borstel fijner werken dan een spons.

Bij die muc off heb ik ook een ketting schoonmaak apparaatje gekocht (Decathlon heeft ze ook) waar je schoonmaakmiddel in doet en de ketting doorheen trekt. Werkt ook erg goed.

Verder droog ik de fiets na het sopje met lucht (compressor). Dat was mij door de fietsenmaker aangeraden.

Maar het is niet zo dat ik die fiets dagelijks schoonmaak. Gemiddeld 1 keer per twee maanden ongeveer. In de zomer zelden. Het is net hoe vies hij is en met dit weer is er geen lol aan. Dan is hij zo weer vies.
Te veel aannames van mijn kant. Netjes onderhouden dus. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Bericht:

Ik wil dit wel even met jullie fietsfanaten delen.

Tijdens mijn bezoek aan de huisarts vandaag kwam mijn artrose ter sprake. Ik slik hier Diclofenac voor en het gaat best goed, alleen kreeg ik op mijn donder dat ik vaak te veel inzet geef tijdens het fietsen. Nu heb ik een fantastische huisarts, zeker, maar ik kreeg aan de hand van mijn klachten 2 keuzes van hem op mijn bord en dit is óf Tramadol erbij krijgen of dimmen met mijn verzet en op hoge stand blijven fietsen. Hij vond het niet verstandig dat ik mezelf overvroeg. Uiteraard kies ik het laatste optie en gaat de ondersteuning weer op stand sport. De huisarts zei dus dat ik té fanatiek ben op de fiets en hij zij ook dat het vaak andersom is en dat mensen te weinig bewegen. Er is ook gelachen tijdens het consult, maar de ernst dringt nu pas tot mij door.

Ik trap graag op stand toer, maar bij iets wind tegen voel ik toch mijn knieën en als ik wat minder inspanning lever heb ik er geen last van, dus zal ik niet meer de 100 km halen op 1 lading, maar rond de 70 km. Ik zal dus voortaan op stand sport moeten fietsen en de dijk op op stand turbo en wind mee mag ik op toer rijden. Aangezien mijn huisarts ook een fervent fietser is wist hij dit voor mij mooi te verwoorden.

Ik moet het dus iets rustiger aan doen en ik baal hier wel een beetje van, maar anderzijds ben ik blij dat ik een goede e-bike heb met een goede accu die het makkelijk af gaat. Praktisch is er geen enkel probleem behalve dat mijn imago een deukje heeft opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
@jimh307 Het leven met beperkingen is lastig maar geniet van de dingen die je nog wel kan doen. Zo ben ik van het hardlopen bij het fietsen terechtgekomen, scheelt mij een bak blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-01-2023
Halllo ik wens een e bike of elektrischefies aan te kopen maar weet niet wat het beste zou zijn voor mijn nooden zouden jullie mijn een paar tips kunne geven vind fatbikes wel iets hebben vaak die engwe pro 2 zien passeren maar ben geen fan Chinees spul moet zo 100 km per dag afleggen door een mix van ondergrond budget is tussen 1000 en 2000 euro
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
100 km per dag op een e-bike. Dat is best stevig. Kan je de accu tussendoor opladen?
Gezien je budget zou ik eerder tweedehands gaan kijken i.p.v nieuw. Vanwege de inflatie is er voor 1000-2000 euro heel lastig nog iets fatsoenlijks nieuw te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
100 km heen en weer en ja kan laden en wens ook 2 batterijen aan te schaffen wat raad u mijn aan dan? ik wens ook en gashendel in begrepen op de fiets denk u dat haalbaar is ?59 km is de rit eig brussel gent wat zou u mij aanrade van type fiets of merk speedpedelec kan ook maar zijn verzekeringen duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Casper007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:56:
100 km heen en weer en ja kan laden en wens ook 2 batterijen aan te schaffen wat raad u mijn aan dan? ik wens ook en gashendel in begrepen op de fiets denk u dat haalbaar is ?59 km is de rit eig brussel gent wat zou u mij aanrade van type fiets of merk speedpedelec kan ook maar zijn verzekeringen duur ?
Wat heb je zelf al onderzocht en gevonden?
100KM op een fatbike is geen pretje overigens.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Eig ik weet nie en ik dacht dat die fatbike juis comfortabel waren voor mij is het belangrijkste het comfort en de range van de battery niet zo zeer de power allé ik wil wel zo gashendel bij voor soms nie te hoeven te pedalleren aah ja en makkelijke service na verkoop voor herstellingen en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Casper007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:25:
Halllo ik wens een e bike of elektrischefies aan te kopen ....vind fatbikes wel iets hebben .... geen fan Chinees spul moet zo 100 km per dag afleggen ......... budget is tussen 1000 en 2000 euro
.
Zoals ik het lees heb je je in de eerste instantie gefocust op een Fatbike, omdat die vaak in de prijsklasse van €1500 à €2000 liggen. Deze zijn vaak van Chinese oorsprong en ook vaak met een gashendel.
Omdat je geen fan bent van Chinees spul is eigenlijk je vraag of er zoiets bestaat wat geen Chinees is.
Echter dit is een volkomen verkeerd uitgangspunt als je een ebike wilt gaan inzetten voor 100km per dag, misschien wel in weer en wind zonder storingen onderweg en ook nog redelijk comfortabel.
Zoals jij het beschrijft lijkt het eerder te gaan om een scooter. Daar zit nl altijd een gashendel op.

Volgens de EU regels voor ebikes gaat het bij een ebike om trapondersteuning tot 25km/h en is een gashendel slechts toegestaan tot 6km/h als ondersteuning bij het lopen naast je ebike (bv een trap of steile heuvel op). Dat is in jouw geval zeker ruim 2 uur heen en ruim 2 uur terug fietsen

Ik raad je aan je eerst eens te verdiepen welke ebikes comfortabel zijn voor langere afstanden en of het werkelijk is wat je wilt.
Dit doe je door bv eens langs een fietsenwinkel te gaan en te informeren naar de mogelijkheden en eventueel, indien mogelijk, een ebike te proberen of dit comfortabel genoeg is voor je.

Je zal dan tevens merken dat hier bedragen mee gemoeid zijn die flink boven de €2000 uitkomen.
Misschien is 2e hands wel een mogelijkheid.
Waarschijnlijk heb je de fietswinkel later ook nodig voor reparaties en service afhandeling, waarvan ik me afvraag of dit met een ChinaFatbike eenvoudig te vinden is, want die wijken nogal af van een normale fiets of ebike mbt onderdelen en maten.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 04-01-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Casper007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:34:
Eig ik weet nie en ik dacht dat die fatbike juis comfortabel waren voor mij is het belangrijkste het comfort en de range van de battery niet zo zeer de power allé ik wil wel zo gashendel bij voor soms nie te hoeven te pedalleren aah ja en makkelijke service na verkoop voor herstellingen en zo
Gashendel, weinig trappen en lange range met hele dikke banden passen niet bij elkaar.

Met die afstanden kijk je best naar een hele goede speed pedelec, met de grootste batterij, en dan is je budget eerder een aanbetaling dan een koopprijs.
Kijk maar eens naar de prijzen van Stromer of Riese en Mueller voor speed pedelecs met dubbele of grote batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 15:16
Casper007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:56:
Jij zoekt geen e bike….
Want 100 km per dag is zeker 4 fietsen want met een e bike fiets je namelijk zelf en heb je geen gas hendel.
Een speed pedelec zou een beter idee zijn maar dan nog moet je zelf fietsen maar kan je harder en de prijs ligt een stukje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjacka
Eens met Roos79, bij dergelijke afstanden denk ik ook aan een speedpedelec met een dikke accu (1200). Een Klever heeft mijn inziens de beste prijs/kwaliteit verhouding op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 18:50
Sjacka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:38:
Eens met Roos79, bij dergelijke afstanden denk ik ook aan een speedpedelec met een dikke accu (1200). Een Klever heeft mijn inziens de beste prijs/kwaliteit verhouding op dit moment.
Eens mbt Klever. Heb inmiddels 1500km erop zitten met de X Pinion 2022. Een fiets die rijdt als een Bentley. Geveerde voorvork, extreem geschikt voor de gemiddelde lange Hollander (ben zelf 1,96m) en weinig tot geen problemen (alleen een remblokje wat vervangen moest worden na 1500km)

Kan er ongeveer 60km mee op volle snelheid (1200W accu)

[ Voor 4% gewijzigd door thomas-x-1982 op 04-01-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Ok nu lijkt het me wat duidelijker merci voor de antwoorden. zijn verzekeringen duur voor speedelec aub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Casper007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:40:
Ok nu lijkt het me wat duidelijker merci voor de antwoorden. zijn verzekeringen duur voor speedelec aub ?
Google is your friend: tussen 45 en 150€ per jaar.

Maar kijk maar eens goed naar je aankoopbudget. Een speed pedelec voor 2000€ zal een droom blijven...
Zeker de modellen met grote batterijen die meer dan 50km bereik hebben zijn echt niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Casper007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:40:
... verzekeringen duur voor speedelec aub ?
Niet meer dan een schatting, want alles ligt ver van het aangegeven budget. Uiteindelijk kaan je dit pas echt uitzoeken als je weet wat je wilt.

Een speedpedelec komt in de buurt va € 6000
Een verzekering kan zijn WA va €15 pm tot AllRisk va €60 pm.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 04-01-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En daarbij als je flink wind tegen hebt redt hij het niet met 2 uur per enkeltje. Zelfs een speed pedelec haalt geen 45 km/h als je de wind vol van voren hebt. In dit seizoen is het eenmaal veel wind en regen en daarbij moet ook nog passende kledij want je wilt niet als een verzopen kat op het werk aankomen.

Ik vind 50 km per enkel wel bizar of je moet volledig gepassioneerd zijn op fietsen, maar dat kan ook gaan vervelen.

Ik zou er toch maar eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Als 8k mijn budget zou verhogen naar 3000 a 4000 zijn er deftige oplossing voor mijn vraag . Wrm ik dit doe dit rit is voor woon werk verkeer is plus 650 euro op mijn salaris wil het proberen maar moet wel de goede toools hebben en heb veel site doorgenomen maar geen deftig oplossing gevonden maar blijf zoeken wie niet waagt niet wint zeker alle klein plus is mooie
zeker in de tijd waar in we leven meegenomen heb altijd en hart gehad voor fietsen dus geen prob kwa motivatie money money in a rich man sworld nogmaals bedankt voor de hulp

[ Voor 28% gewijzigd door Casper007 op 04-01-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
jimh307 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:43:
Ik vind 50 km per enkel wel bizar of je moet volledig gepassioneerd zijn op fietsen, maar dat kan ook gaan vervelen.

Ik zou er toch maar eens goed over nadenken.
Gelukkig heb ik maar 48 km enkele reis, vanmorgen nog gedaan ondanks wind en regen. Maar als je net een nieuwe fiets hebt, goede kleding (en voornemens) is het te doen. Ik doe het dan ook als conditietraining en 1-2 keer per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Bla65 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Gelukkig heb ik maar 48 km enkele reis, vanmorgen nog gedaan ondanks wind en regen. Maar als je net een nieuwe fiets hebt, goede kleding (en voornemens) is het te doen. Ik doe het dan ook als conditietraining en 1-2 keer per week.
Ik merk wat ironie? Je begrijpt ook wel wat er bedoeld wordt, hoop ik, en dat +- (!) 50km enkel echt niet zomaar voor iedereen is weggelegd. Ik heb het wel vaker gelezen (op dat andere forum, stromerforum.nl of zo) maar dat zijn echt de enkelingen, op 1 hand te tellen.

Je geeft het zelf al aan, goede kleding, en max. 1 a 2 keer per week. Probeer eens 5 keer per week. Niet iedereen kan multimodaal forensen (naar keuze fiets/auto/OV) of thuiswerken (job-inhoud, dan wel job-cultuur)

Ik zie toch ook voornamelijk nadelen. Zelf forens ik al +-16 maand lang 25km per dag totaal, elke dag, heen en terug op een zeer basic e-bike. En zelfs met die relatief korte afstand zijn er dagen dat het me de strot uit komt.

Het is toevallig een moeilijk, druk en gevaarlijk traject, dat ten eerste. Een probleem dat enkel maar groter wordt als je een gigantisch aantal kilometers aflegt iedere dag. Puur statistiek, je stelt je gewoon 4x zo vaak bloot aan letsel/ongevallen/pech, etc...

Goede kleding. Ok. Op een traject van 12km kan je met een decathlon parka wel uit als het regent. Op een traject van 50km zal je, met welke kleding dan ook, toch van kledij moeten wisselen op het werk. (lekkage via de nek, zweet door de verstikkende hesjes, ...). Ik heb ook genoeg met de motor gereden om te weten dat je het soms echt heel moeilijk helemaal droog houdt. Dus voorzie ook maar meerdere setjes goede kleding. En als je dan nog reserve kledij mee moet, ook nog fietstassen. (liefst niet nog eens rugzak bovenop al dat gedoe met hesjes, extra regenhoesje voor rugzak, meer zweet...)

5 dagen per week 50km enkel, heen en terug, wordt gewoon een hele opgave. Naar uitrusting toe, naar mechaniek/fiets toe, naar motivatie en veiligheid. In België is er blijkbaar een ruime fietsvergoeding. Om aan de aangegeven compensatie te komen van +-500-650 euro per maand gaat het om elke dag 100km aan 25 cent/km ongeveer.

Ik heb het ook al vaker aangegeven in het Speed Pedelec topic. Er is een traject (voor iedereen anders) waarbij het gewoon niet leuk of logisch meer is.

Mijn grootste probleem met dat 45km/u jakkeren, op een routineuze manier, is dat het gewoon erg gevaarlijk is. Je aandacht zal sowieso verslappen op die korte winterse dagen, in het donker. En dan voel ik me aan 45km/u gewoon niet genoeg beschermd. Op een scooter of motorfiets draag je dan handschoenen en vest die je beschermen tegen glijden op het asfalt, wat je gewoon niet kan op een fiets (bewegingsvrijheid).

De meeste speed pedelecs zijn dan ook nog eens stervens duur en ultra fragiele beestjes die mooi droog weggezet moeten worden, en vaak onderhoud benodigen door een gespecialiseerde dealer. Duur, vervelend, ... 500km per week = 2500km per maand. Dat doet menig speed pedelec nog niet eens per jaar. Op een stromer vreet je gewoon het kleinste achtertandwiel op.

Enige fiets die ik dan zou aanraden is een Ellio, gemaakt met ontwerp principes uit de automechanica. Een tank op wielen.

Ik blijf er bij, vanaf dat soort afstanden, en de prijs die je voor dat soort fietsen betaalt, kan je beter overstappen op elektrische scooters. Ook groot formaat (klasse L3e, de vroegere 125+cc scooter klasse)
- beschermende kledij gewoon mogelijk
- storage op de scooter
- robuust
- lange onderhoudsintervallen
- kost evenveel als die fietsen 8)7
- goede verlichting
- comfortabel.

De tijd die je wint per dag/week kan je dan alsnog inzetten om 's avonds mechanisch te fietsen of andere sporten te doen. Win/win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Zeker geen ironie en je hebt gelijk dat je de flexibiliteit moet hebben, die luxe heb ik gelukkig. Net zoals fietstas, douche, reservekleding etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Bla65 op 04-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 05:58
Amos_x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Ik zie toch ook voornamelijk nadelen. Zelf forens ik al +-16 maand lang 25km per dag totaal, elke dag, heen en terug op een zeer basic e-bike. En zelfs met die relatief korte afstand zijn er dagen dat het me de strot uit komt.

Het is toevallig een moeilijk, druk en gevaarlijk traject, dat ten eerste. Een probleem dan enkel maar groter wordt als je een gigantisch aantal kilometers aflegt iedere dag. Puur statistiek, je stelt je gewoon 4x zo vaak bloot aan letsel/ongevallen/pech, etc...
Ik gebruik nu 5 jaar een e-bike als primair vervoersmiddel, aanvankelijk 32 km/dag en nu sinds een jaar 40 km/dag. Het verveelt mij eigenlijk nooit, maar dat komt misschien ook wel omdat ik een alleen de eerste en laatste kilometer tussen de bebouwing zit, de rest is buitenaf. Ik merk dat ik echt een reden moet hebben om de auto te nemen, en juist dat hangt mij direct de strot uit.
Toch moet ik wel zeggen dat 20 km enkele reis wat mij betreft ook wel de limiet is met een normale e-bike. Een langere afstand is niet meer prettig en kost ook teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
dennisfr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Toch moet ik wel zeggen dat 20 km enkele reis wat mij betreft ook wel de limiet is met een normale e-bike. Een langere afstand is niet meer prettig en kost ook teveel tijd.
Dit. Helemaal eens.

Zelf heb ik geen probleem met autorijden (goede auto's wel), is voor iedereen anders natuurlijk. Dat is voor mij net zo natuurlijk als wandelen. Voor mijn levenscomfort heb ik de auto gewoon nodig.

Ik fiest ook genoeg, dus verder wel in evenwicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Casper007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:57:
.....wil het proberen maar moet wel de goede toools hebben ...
...geen prob kwa motivatie....
Ook al is er geen probleem mbt motivatie. Als je een dergelijke afstand nog nimmer per fiets of scooter met enige regelmaat hebt afgelegd is moeilijk te beoordelen of het de investering uiteindelijk waard zal zijn.

Met een gewone ebike van ca €3000+ duurt een enkele reis minstens 2 uur en met een speedpedelec van ca €5000+ zal dit minstens 1,5uur zijn.
Naast de aanschaf van de ebike/speedpedelec komt nog verzekering en gepaste kleding.
Daarnaast komen bij dergelijk gebruik onderhoudskosten, wat via een fietsenmaker merkbaar zal zijn mbt de kosten ervan.

Op zijn minst zou je een dag dit op één of andere manier eerst moeten proberen om tot een besluit te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 04-01-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Geld is de slechtste motivator hier.

Ten eerste is die fietsvergoeding mooie, maar er staan ook kosten tegenover.
Als je met een speed-pedelec gaat rijden, en je wil dit effectief doen, dan ga je dus makkelijk 20.000km per jaar rijden.
Dan kan je er van uit gaan dat je nodig hebt:

- 2 setjes banden: 2x100€ = 200€
- 4 setjes tandwielen + ketting: 4x250€= 1000€
- remblokjes 5 x 30 = 150€
- jaarlijks set kledij: 400€
- ander onderhoud 300€
- Verzekering : 150€
- Ruilbatterij: 600€
- en reken er op om de 3 jaar een nieuwe fiets te kopen.

Dit zou een goede startfiets kunnen zijn.
Dan begin je al met een riem, dubbele batterij, en niet te veel km op de teller. De Rohloff naaf is een topper en die is vrijwel onverslijtbaar.

Het is in elk geval een robuust merk.

https://www.2dehands.be/v...-km-gt-rohlhoff-speedelec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:30:

- 2 setjes banden: 2x100€ = 200€
- 4 setjes tandwielen + ketting: 4x250€= 1000€
- remblokjes 5 x 30 = 150€
- jaarlijks set kledij: 400€
- ander onderhoud 300€
- Verzekering : 150€
- Ruilbatterij: 600€
- en reken er op om de 3 jaar een nieuwe fiets te kopen.
Dat is wel giga-enorm buitensporig hoor! 1000 euro per jaar voor 4 cassettes en kettingen :'( .
Ik zit in sommige gevallen een factor 10 lager qua kosten.
En waarom dan ook nog na 3 jaar een nieuwe fiets? Ik ga voor 20 jaar met mijn huidige fiets (nu 10 jaar oud).

Als ik jouw rijtje invul:

- 1 set banden per 5 jaar: 100€
- 4 setjes tandwielen + ketting: 4x25€= 100€
- remblokjes 1 x 20 = 20€
- set kledij per 5 jaar: 200€ (Ok, eventueel voor helm wat extra)
- ander onderhoud 50€
- Verzekering : 0€
- Ruilbatterij: 0€
- en reken er op om de 3 20 jaar een nieuwe fiets te kopen.

Ik zit dan ook wel aan de andere kant van het spectrum. Ik doe alles zelf en bij voorkeur low-budget. Maar een beetje tegengas mag wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Dat is wel giga-enorm buitensporig hoor! Ik zit in veel gevallen een factor 10 lager qua kosten.
En waarom dan ook nog na 3 jaar een nieuwe fiets? Ik ga voor 20 jaar met mijn huidige fiets (nu 10 jaar oud).

Als ik jouw rijtje invul:

- 1 set banden per 5 jaar: 100€
- 4 setjes tandwielen + ketting: 4x25€= 100€
- remblokjes 1 x 20 = 20€
- set kledij per 5 jaar: 200€
- ander onderhoud 50€
- Verzekering : 0€
- Ruilbatterij: 0€
- en reken er op om de 3 20 jaar een nieuwe fiets te kopen.
Ook als je 20.000 per jaar rijdt? En dat met een speed pedelec? Die zijn delicaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Ook als je 20.000 per jaar rijdt? En dat met een speed pedelec? Die zijn delicaat hoor.
hmm tsja ik rijd 8.000-10.000 km per jaar, gemiddeld 35 km/u. Dus Ok mijn lijstje is dan niet helemaal te vergelijken. prijzen x 1.5 dan misschien.
Ik zit ook wel aan de lage kant bedenk ik nu, want ik baseer het op de afgelopen 10 jaar, maar de komende 10 jaar gaat het onderhoud duurder worden natuurlijk omdat ik de wielen ook een keer moet vervangen, en de accu/motor misschien ook wel over een jaar of 5.

Als ze zo delicaat zijn, dan is het blijkbaar niet zo'n beste fiets?

Jouw jaarlijks onderhoud is duurder dan mijn fiets zelf gekost heeft :+

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 04-01-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:42:
[...]

hmm tsja ik rijd 8.000-10.000 km per jaar, gemiddeld 35 km/u. Dus Ok mijn lijstje is dan niet helemaal te vergelijken. prijzen x 1.5 dan misschien.
Als ze zo delicaat zijn, dan is het blijkbaar niet zo'n beste fiets?
Jij bent ook te optimistisch.

20 jaar aan 8-10k, dat is niet haalbaar tenzij je start met Rohloff etc.
MAar dan nog, op een gegeven moment begint alles te begeven. Ik betwijfel of een motor het echt 100k gaat uit houden, en dan is een batterij na 5 jaar ook op.

Onderschat het verschil niet tussen 25 km/h rijden en 40-45 km/h.

Bij 25km/h kan je met een 500Wh batterij 100km rijden.
Ga je 45 km/h rijden, dan heb je 1000 Wh nodig om 50km te halen. Dat betekent dat de hele aandrijving gewoon 4 keer zo zwaar belast wordt, dus ook traplagers, pedalen, balhoofd, velgen etc.
Doe dat bij weer en wind, en het wordt nog erger.

En dan ben ik van het principe: je kan het beter iets te duur inschatten, en je daarop voorzien ipv denken dat alles eeuwen mee gaat en je dan hevig misrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Jij bent ook te optimistisch.

20 jaar aan 8-10k, dat is niet haalbaar tenzij je start met Rohloff etc.
MAar dan nog, op een gegeven moment begint alles te begeven. Ik betwijfel of een motor het echt 100k gaat uit houden, en dan is een batterij na 5 jaar ook op.

Onderschat het verschil niet tussen 25 km/h rijden en 40-45 km/h.

Bij 25km/h kan je met een 500Wh batterij 100km rijden.
Ga je 45 km/h rijden, dan heb je 1000 Wh nodig om 50km te halen. Dat betekent dat de hele aandrijving gewoon 4 keer zo zwaar belast wordt, dus ook traplagers, pedalen, balhoofd, velgen etc.
Doe dat bij weer en wind, en het wordt nog erger.

En dan ben ik van het principe: je kan het beter iets te duur inschatten, en je daarop voorzien ipv denken dat alles eeuwen mee gaat en je dan hevig misrekenen.
Klopt ik ben te optimistisch, maar met name over de komende 10 jaar. over de afgelopen 10 jaar was het allemaal (daadwerkelijk) heel erg goedkoop.

Ik rijd 35 km/u, dus zit er een beetje tussen in. maar juist de typische slijtageonderdelen (ketting, cassette) kost geen drol.

Mijn fiets heeft nu bijna 40k kilometer erop zitten, waarvan 30k zonder motor. Dus ja het wordt wel eens tijd om wielen en trappers een keer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Klopt ik ben te optimistisch, maar met name over de komende 10 jaar. over de afgelopen 10 jaar was het allemaal (daadwerkelijk) heel erg goedkoop.

Ik rijd 35 km/u, dus zit er een beetje tussen in. maar juist de typische slijtageonderdelen (ketting, cassette) kost geen drol.

Mijn fiets heeft nu bijna 40k kilometer erop zitten, waarvan 30k zonder motor. Dus ja het wordt wel eens tijd om wielen en trappers een keer te vervangen.
Tja, je hebt cassettes van 12€, maar ook van 200€...
En ik denk dat er op een speed pedelec best iets robuuster komt dan de goedkoopste ...
Ik zou trouwens een fiets met riem kiezen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bla65
Of als je, zoals ik, de keuze hebt: leasen via je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Casper007 Volgens mij zoek jij dit.
https://www.brekr.com/modelf/
De actieradius blijft een ding

Wellicht een alternatief:
https://www.brekr.com/modelb/

[ Voor 22% gewijzigd door Athome op 04-01-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Athome schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:04:
https://www.brekr.com/modelf/
De actieradius blijft een ding
Met alle respect, dat is een kinderfiets.
Daar ga je geen 100KM per dag op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:04:
........modelf ..
.....
Waarschijnlijk wel, maar zo een apparaat werkt mi niet met een ruim 50km enkele reis van Brussel naar Gent en vice versa.

Zelf zeggen ze erover:
"Vergeet het saaie ritje door de stad. Ontdek een nieuwe en leukere manier om het stadsverkeer de baas te zijn"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Ik het zie het ook niet zitten voor lange afstanden maar @Casper007 zocht een fatbike welke niet uit China kwam. De Brekr voldoet aan die omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Ik denk dat het een fiets bij cyclobility te gent gaat zijn maar weet nog nie welk model precies Moustache Samedi 28.2 Open 500WH 2023
€3.199,00 deze had mij voorkeur wat denken jullie? + 1 battery en lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Casper007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:40:
Ik denk dat het een fiets bij cyclobility te gent gaat zijn maar weet nog nie welk model precies Moustache Samedi 28.2 Open 500WH 2023
€3.199,00 deze had mij voorkeur wat denken jullie? + 1 battery en lader
Deze kan dus maar 25km/h, dus je bent ruim 2.5h onderweg.
Derailleur, dus dat wordt minstens elke week eens goed poetsen en smeren.
Met tegenwind en op hoge ondersteuning zal je de 50km net halen.

Voor de rest is dat een degelijke fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@Casper007 , een goede fiets. Moustache wordt als degelijk gezien. Op de site van moustache zelf staat 2299, maar ze verkopen 'm niet zelf. Het is zelfs geen richtprijs maar een 'generally observed price' (waarschijnlijk online of bij hun dealers).

Echter, noem me pessimistisch, maar aan de hand van de strekking van je posts, verwacht ik dat je nooit zal doen wat je denkt er mee te doen. En zeker niet met een 25km/u e-bike. 50km is min. 2u traject heen, en dan weer terug. Dat doe je 1 maal en dan klaar.

Ik wil ook niet weten wat dat soort buitensporig gebruik zal doen met een mid-range consumentenfietsje voor de stad. Het kan prima gaan, maar het is waarschijnlijk geen KOGA-achtige fiets naar robuustheid toe (ik noem zomaar een merk, ik kan het fout hebben met KOGA)

Bereid je voor op eigen onderhoud en zelf de basiszaken kunnen bijstellen. Remmen bijstellen, ketting onderhoud, ...

De motivatie is de fietsbonus, en dat begrijp ik. Maar 0,25 euro/km maal 50km x2 = 25 euro per dag op vier uur tijd. Ik vermoed dat je met wat deliveroo 's avonds, of om het even welk klusje (desnoods burgers draaien in mc donalds) een betere bijdverdienste hebt. Om nog maar van de slijtage en de investering van de fiets zelf niet te spreken.

Als je gewoon een fiets wil die je ook in het weekend wil gebruiken, voor je plezier, ga er voor. Ik zal de laatste zijn om iemand van de fiets af te praten! Maar de verwachtingen moeten wel realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Ben ik dan zo optimistisch ? ik doe uber eats me een fiets van swapfiets en echt slecht materiaal . Het is niet hetzelfde als wat ik ga doen maar ben op zaterdag zeker 4 uur minimaal bezig ik denk dak het aan kan. heb gekeken bij die zelfde winkel en ze doen ook fietsleasing ik ben daar ook in geïnteresseerd alle onderhoud is daar in begrepen en zo wie niet waagt niet wint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Casper007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:54:
Ben ik dan zo optimistisch ? ik doe uber eats me een fiets van swapfiets en echt slecht materiaal . Het is niet hetzelfde als wat ik ga doen maar ben op zaterdag zeker 4 uur minimaal bezig ik denk dak het aan kan. heb gekeken bij die zelfde winkel en ze doen ook fietsleasing ik ben daar ook in geïnteresseerd alle onderhoud is daar in begrepen en zo wie niet waagt niet wint
Waarom probeer je die 50 km niet eens met de swapfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Zot dat ding werkt tegen na 25 kmper uur het is niet geleidelijk zo en die batterij haalt het nooit meeste at ik heb uitgehaald en ganse dag meeste hulp bij feesten 22 a 26 km houd die stand darna als het op is is dat ding loodzwaar om mee te fietsen maar ik denk dat het haalbaar is met gooei materiaal maar het is wel heel zwaar voor de fiets dat elke dag keer op keer die swap fiets is hellemaal nar de kloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
De suggestie was om dat traject één (1) keer te doen met de swapfiets. Dat haalt ie vast wel. Ik gebruik toevallig ook een swapfiets om te forensen.

Één keer, gewoon om een gevoel te krijgen van een 50km lang traject van en naar werk gedurende de week (zo was het toch?). Is nog wel iets anders dan op zaterdag koeriersdienst lopen.

En je kan idd in gedachte houden dat een swapfiets een budget fiets is, en de fiets die je op het oog hebt net iets meer comfort zal bieden (maar ook niet veel, die shimano E6100 op swapfiets zal niet veel verschillen tov een bosch active line, als ik dat op gevoel mag inschatten)

En elke E-bike zal tegen een ‘muur’ aanrijden aan 25km/u. Gewoon omdat je gewend bent aan het wattage die de motor ondersteunt, en dat opeens helemaal wegvalt. Alsof je ineens in een harde tegenwind fiets.

Sommige fietsen meer dan andere, maar vooral middenmoter fietsen aangezien je daar nog eens een tandwiel en koppeling mee ronddraait in de behuizing van die motor.

Test je fiets eerst eens uit bij de fietsen maker waar je die wil kopen. Dat zal je al veel informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:37
Casper007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:51:
Zot dat ding werkt tegen na 25 kmper uur het is niet geleidelijk zo en die batterij haalt het nooit meeste at ik heb uitgehaald en ganse dag meeste hulp bij feesten 22 a 26 km houd die stand darna als het op is is dat ding loodzwaar om mee te fietsen maar ik denk dat het haalbaar is met gooei materiaal maar het is wel heel zwaar voor de fiets dat elke dag keer op keer die swap fiets is hellemaal nar de kloten
Je weet dat die Moustache fiets die je op het oog hebt een Bosch Active Line Plus heeft, die ook niet zomaar sneller gaat dan 25 km/h? Ik zag in je eerste post ook dat je graag ook een "gashendel" wil hebben zodat je niet hoeft te trappen; dat gaat niet gebeuren met deze fiets.

Wil je Gent - Brussel elke werkdag gaan fietsen of alleen incidenteel? Zoals anderen ook duidelijk hebben aangegeven is ruim 2 uur enkele reis wel heel optimistisch als je dat vijf dagen in de week wilt gaan doen. Dan zou je beter voor een scooter of iets dergelijks kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
@Casper007
Linksom of rechtsom zal je merken dat de Moustache niet eens zoveel zal verschillen van de swapfiets die je nu gebruikt.
Misschien dat de accucapaciteit anders zal zijn, maar dat zou je moeten controleren. 50km moet mi wel lukken.
Elke ebike die aan de EU regels voldoet is begrensd op 25km/h. Bij de één zal de assistentie wat eerder afbouwen dan bij de ander, maar stopt bij 25km/ h.
Dit is een snelheid die bij een ebike zonder al teveel moeite makkelijk gehaald wordt, waarna de ondersteuning stopt en je de genoemde muur zal voelen.
Hoe hoger je ondersteuningsstand, hoe meer je die muur zal merken en ook de consequentie dat je accu er eerder mee ophoudt.

Bij gebruik van een gashendel zal je deze muur niet merken omdat je zelf geen inspanning hoeft te doen.
De ebike blijft gewoon met 25km/h doorrijden zoals een scooter ook doet.
Echter dit is niet volgens EU richtlijnen en deze zal standaard daarom niet aanwezig zijn.
Alle ebikes die dit wel hebben zijn niet legaal en kunnen problemen krijgen bij eventuele ongevallen.
Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid harder dan 25km/h met ondersteuning te kunnen gaan.

In geval een gashendel gewenst is, dan kom je uit bij de snorscooter.
Indien hogere.snelheid dan 25km/h is gewenst bij de speedpedelec of bromscooter.

Neem de adviezen ter harte en ga een dag heen en terug met een ebike of snorscooter.
Persoonlijk vind ik ca. 5 uur dagelijks forensen naast een werkdag teveel van het goede.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 06-01-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper007
Kan er mij iemand helpen met kledij keuze voor de rit dagelijk te kunne voltooien zonder koud te krijgen en nat te worden aub kun jullie een beetje Specifiek zijn merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Casper007 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:28:
Kan er mij iemand helpen met kledij keuze voor de rit dagelijk te kunne voltooien zonder koud te krijgen en nat te worden aub kun jullie een beetje Specifiek zijn merci
Ik heb een Helly Hanson regenbroek met jas, in de jas kan een winddichte fleecevoering geritst worden, dan ben je altijd droog en bevries je in de winter niet. Handschoenen is persoonlijk, ik wil eigenlijk pas dunne handschoenen als het vriest. Dat pak was wel duur, €200 ongeveer, maar wel al 10 jaar geleden en doet het nog steeds.

Edit: en om een of andere reden waait deze capuchon nooit af als het waait

[ Voor 5% gewijzigd door jodeltje op 07-01-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Een apart ademend regenpak is geen overbodige luxe. Die goedkope regenpakken van een paar tientjes ademen helemaal niet. Dus je zweet dan heel snel. Je wordt dan nog steeds nat.

Universele kleding voor het hele jaar is er niet. Je moet je gewoon kleden op het weerstype. Maar wel kleden op een hogere temperatuur dan het werkelijk is. Fietsen (ook op een e-bike) kost nog steeds energie waardoor je vanzelf warm wordt.
Ademende kleding is gewoon het sleutelwoord. Je moet de transpiratie die bij een inspanning hoort wel kwijt kunnen. Daar is ademende kleding voor.
Je basislaag kan je vaak wel door het hele jaar gebruiken. De laag (of lagen) daar bovenop variëren met de jaargetijdes mee.

Vergis je niet. Goede kleding is duur. Zeker tegenwoordig met die absurd gestegen prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 07-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
Eindelijk klaar, verder nog niet getweaked (je weet wel daar waar we niet over mogen spreken) maar hij rijd als een tierelier.

Met een beetje handelen en dealen kostte deze fiets me in totaal iets van 750,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXSOM7O8tEAdFruTxcjeo9K1-74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVVRhQLCdD7d2X7MFpL3QKjz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ziet er leuk. Geslaagde ombouw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Hogere snelheid, en dan niet eens schijfremmen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Hou het vriendelijk graag.

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 17-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:01
Casper007 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:28:
Al een fiets gevonden dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:17:
Hogere snelheid, en dan niet eens schijfremmen….
Hydraulische velgremmen dat gaat ook prima, mits regelmatig bijgesteld (strakker zetten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
Als ik op mijn Koga CBL uit '91 doorfiets zit ik ook op 30km/h+ en tot 2017 was er geen wielrenner in de tour die schijfremmen had.
Omdat schijfremmen nou eenmaal beter zijn en meer controle hebben op het remmen betekend niet dat de rest kut is natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9MQHBEu5L6Sx8-a9Lluy9VhM9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot2Ie13IhgdTnzDZw0io0vCT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Bad Brains schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:
Als ik op mijn Koga CBL uit '91 doorfiets zit ik ook op 30km/h+ en tot 2017 was er geen wielrenner in de tour die schijfremmen had.
Omdat schijfremmen nou eenmaal beter zijn en meer controle hebben op het remmen betekend niet dat de rest kut is natuurlijk.

[Afbeelding]
Ander gewicht, andere remklauwen en meestal andere omgeving waar je snel fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Foxhill schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Ander gewicht, andere remklauwen en meestal andere omgeving waar je snel fietst.
Leg uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-09 22:10
Bad Brains schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:

[Afbeelding]
En een schijfrem is de ander niet.
De ebike met een adviesprijs van boven de 3K die ik jaren had, had ook schijfremmen, maar deze waren echt ontzettend matig.
Tenminste, ik wist destijds niet beter, totdat ik sindskort een MTB had gekocht voor rond de 1000 met wederom schijfremmen, welke volgens reviewers het enige grote minpunt was van de fiets en volgens één van hen zelfs ' gevaarlijk '.
Dat ging natuurlijk dan wel om relatief extreem gebruik, iets wat men niet met een ebike zou doen normaal gesproken.
Desondanks was het verschil enorm en was ik enorm verrast hoeveel beter deze waren dan op mijn ebike.

Just my two cents; die schijfremmen die op de meeste ebikes zitten zijn gewoonweg slecht en zijn mogelijk niet beter of veiliger dan wat jij erop hebt zitten.
Maar alsnog zou je natuurlijk - met de kennis van nu - er alsnog schijfremmen op kunnen monteren toch? Het gaat om de veiligheid notabene en voor zo'n €200 aan onderdelen ben je er ook wel zover ik het heb bekeken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Bijna dezelfde remmen als jij hebt zaten op een Sparta ION E-speed. Dat remde slecht voor die hoge snelheid, maar echt niet direct te onveilig om mee te fietsen. Ik zeg dus niet dat je remmen onvoldoende zijn. Maar het vergelijk met een wielrenfiets gaat niet op. Gewicht en waar de meesten ermee fietsen spreekt denk ik voor zich. Maar de velgremmen op wielrenfietsen van een paar jaar terug hadden meer remkracht dan deze hydraulische velgremmen.

Je fiets heeft uitvalpads (als dat zo heet?) en een sterk frame. Stuk veiliger dan andere snelle fietsen die we hier gezien hebben. Ik praat het niet goed (ik ben tegen), maar je hebt een prima basis gebruikt en het voor een laag bedrag gered.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 07-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rij eens 50 km/h op een goede helling naar beneden, en rem dan eens tot stilstand.

En kijk dan eens hoe heet je velgen zijn.

Dubbele snelheid = 4 keer zo veel warmte wat vrij komt bij het remmen.
Zelfs het verschil tussen 20 en 30 rijden en remmen is een enorm verschil.

Een schijf blijft beter remmen bij hoge temperatuur, en kan makkelijker koelen. Bovendien zit er geen band om die er af kan vliegen.
Het voelt allemaal een stuk robuuster als je zo’n schijfrem bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

Electrowolf

Mod met Liefde!

Foxhill schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:56:
De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:
Als eigenaar van een winkel heb ik t verhaal nu eens van de andere kant ervaren.

...

Allereerst, bakfietsen zijn dure krengen.

...
Ik merk dat de prijzen die in je mooie opsomming staan ondertussen wel wat achterhaald zijn. Ook zie ik grote verschillen in extra's die bij de goedkopere merken weer duurder zijn dan soms bij de duurdere.

Zou je tijd hebben om eens wat verder over de kosten te kunnen zeggen nu in 2023? O+

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Pagina: 1 ... 134 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam