De vezekering vereist het gewoon. Het is nog altijd beter iets te hebben dan niets.oosterhofjf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:28:
[...]
- fietsslot? Voor mij ging een wereld open toen in thelockpickinglawyer op YouTube vond.
Op de route's die ik zal rijden, zal de maximale stijging 6% zijn gok. Maar we hebben ook een stukje in de buurt met 17% (weliswaar slechts een meter of 75, maar toch, een echte kuitenbijter.....)Tommie12 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:35:
[...]
Ja hoor, zorg dat je kleinste versnelling klein genoeg is, en je geraakt wel boven, al zal dat noet aan 25 km/h zijn. Welke hellingen heb je daar? Zijn er die boven de 10% gaan?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Oh wauw, ik heb mijn geld al teruggestort gekregen van Stella, wat een service. Volgende week kan ik dus mijn andere fiets betalen!
Up
Ik ga nu toch aan mijn zelfbouw ebike beginnen, heb een Tongshng (B versie) besteld en zit nu naar een batterij te kijken.
De yose power 14ah is dezelfde prijs als de hailong 19.4ah.
Beide zijn hailong, is de laatste gewoon ook safe om te bestellen voor meer power minder geld?
Lijkt me gewoon goed toch?
De yose power 14ah is dezelfde prijs als de hailong 19.4ah.
Beide zijn hailong, is de laatste gewoon ook safe om te bestellen voor meer power minder geld?
Lijkt me gewoon goed toch?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
De 19.2Ah is universeel en heeft, volgens PSW, Samsung 21700 cellen
De 14.5Ah is een vervangingsaccu voor enkele ebike merken en heeft waarschijnlijk een speciale connector.
Of het "goed" is weet je helaas pas na enige tijd.
@elinxelinx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:28:
[...]
De 19.2Ah is universeel en heeft, volgens PSW, Samsung 21700 cellen
De 14.5Ah is een vervangingsaccu voor enkele ebike merken en heeft waarschijnlijk een speciale connector.
Of het "goed" is weet je helaas pas na enige tijd.
Ja ok, dus gewoon die 19.2 kopen en kijken waar het schip strand.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Kan de lokale FM ook nog mee gaan met de aanbiedingen die je online ziet van die fiets? Ben wel benieuwd hoeveel onderhandel ruimte daar voor isMikromanic schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:21:
[...]
Zeker een mooie fiets, erg fijn ook, helaas iets duurder, maar ik kan (opnieuw) niet wachten.
Fijn dat jij wel een goede ervaring met Stella hebt
Het laatste bericht wat ik van ze krijg is dat 2 januari mijn geld teruggestort wordt.
Als je het kan missen levert dit een hele mooie fiets op.wopie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:08:
Situatie:
- vanuit mijn werk zit ik de hele dag op een stoel (IT) en ik reis momenteel de enkele reis van +/- 25km met de auto.
- ik ben 1,92mtr lang en weeg rond de 80kg, dus ik kom op de grotere maten uit schat ik zo in.
-
Mijn uitgangspunten:
- als ik een "dure" fiets ga kopen moet de kwaliteit voelbaar goed zijn
- ik zou graag een riem willen i.v.m. geluid en geen smering nodig
- ik zou schijfremmen willen
- ik vind een geïntegreerde accu mooier dan een op de fietsendrager
- ik zoek een ietwat sportieve houding
- ik wil geen speed-pedelec
- qua schakelgroep beviel mij de Nexus 8 erg goed, als je die in de "5" zet dan was er ook prima zonder ondersteuning mee te fietsen.
1. VdV heeft deze fiets, je klikt gewoon een fiets aan met een interne accu en kiest de grootste maat met riem en Nexus 8. That's it meer hoef je niet te doen. Het is niet ingewikkeld, je weet heel goed wat je wil. Fwiw, ik heb het zo sober mogelijk gedaan, basis is echt prima. Pedalen en handvaten heb ik zelf vervangen.
MAAR
2. Yamaha is prima. Iets minder verfijnd dan Bosch, maar veel betere actieradius. Giant is ook gewoon een goed merk (al is het geen Flyer, VdV, Koga of Kalkhoff). Als het een goede fm is en die Giant rijdt fijn zou ik verder niet moeilijk doen. Ik lees ook tussen de regels dat hij goedkoper is en als het verder klopt telt dat wel degelijk mee.
Iemand deze al gezien? ik vind het wel een leuk inkijkje, komt ook een gozer in voor die 40 wielen per uur spaakt, als je dat ziet gaan, dan snap je wel waarom zowat elke vanmoof als een clownsfiets bij de koper thuis aan komt..
Een race wiel spaken door een vakman is 45 minuten. Deze man vlecht alleen en spaakt eigenlijk niet. Dit is gewoon het prepareren voor de robot die het fijnere werk moet doen. Alleen is een robotwiel nog niet zo strak als een handgemaakt wiel door een expert.Dacuuu schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:02:
Iemand deze al gezien? ik vind het wel een leuk inkijkje, komt ook een gozer in voor die 40 wielen per uur spaakt, als je dat ziet gaan, dan snap je wel waarom zowat elke vanmoof als een clownsfiets bij de koper thuis aan komt..![]()
[YouTube: Discovery Channel - How Do They Do It? bij Gazelle]
Je krijgt waar je voor betaald.
Maar dit filmpje verklaart dus ook waarom je eigenlijk niet een fiets af fabriek kan leveren. Een vakman moet hem nalopen. Zeker als je dit soort assemblage hebt waarbij de fiets van hand tot hand gaat en er niemand echt verantwoordelijk is voor het geheel. En dat zijn dus redenen waarom Santos of Idworx zoveel duurder zijn.
Daarom zie je bij VM en Veloretti ook die absurde uitval na levering. En dan heb je nog bij Gazelle dat de fabriek redelijk direct terugkoppeling kan krijgen... Succes als je een klacht hebt over een monteur die in Taiwan structureel fouten maakt.
[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 25-12-2022 22:00 ]
Als ik die gazelle fabriek zie en het bizarre aantal fietsen dat ze zo efficient kunnen bouwen snap ik niet zo goed dat ze niet op prijs concurreren in de markt.....
Omdat ze in Oost Europa even snel kunnen assembleren met iets lagere lonen. Het moederbedrijf van Gazelle (PON) laat andere merken (zoals Swapfiets) zelf ook in Oost Europa maken.Kapot schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:35:
Als ik die gazelle fabriek zie en het bizarre aantal fietsen dat ze zo efficient kunnen bouwen snap ik niet zo goed dat ze niet op prijs concurreren in de markt.....
Arbeid in Azië is nog veel goedkoper. Maar door de omvang van een geassembleerde fiets (hoeveel passen er in een container) en door de historisch sterke fietsindustrie in Europa komen de meeste kwalitatieve B-merken uit Europa en komt uit Azië meestal alleen de laagste kwaliteit.
Bovendien, de componenten kosten meer dan de assemblage.
[ Voor 39% gewijzigd door Foxhill op 26-12-2022 00:07 ]
Ik zag nog heel veel simpel handwerk (met respect, maar het meeste is geen kenniswerk), dus dat ga je verliezen van een.lage lonen land/een bedrijf dat QC niet belangrijk vindt (ook als je dat deels offload dealer betaal je daarvoor).Kapot schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:35:
Je krijgt gewoon waar je voor betaald, Gazelle kan niet als kwaliteitsmerk en prijsvechter opereren. Sowieso is dat een deel van de markt waar je normaal gesproken niet wil zitten, zeker niet een gerenommeerd en historisch top-merk als Gazelle (vergis je niet, Gazelle heeft wel een erg rijke geschiedenis, ook al zijn ze al decennia weg uit het hoogste segment).
Geen enkele lokale FM zal de prijs van een merk fiets zo maken dat ze concurreren met StellaThoraxx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:19:
[...]
Kan de lokale FM ook nog mee gaan met de aanbiedingen die je online ziet van die fiets? Ben wel benieuwd hoeveel onderhandel ruimte daar voor is
Geen enkele BMW dealer kan op prijs concureren met Kia. Geen enkel Michelin sterren restaurant kan op prijs concureren met Loetje, Geen enkele ambachtelijke banketbakker kan op prijs concureren met de Hema.Roos79 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:11:
[...]
Geen enkele lokale FM zal de prijs van een merk fiets zo maken dat ze concurreren met Stella
Het idee dat dit een keuze is is gebaseerd op het idee dat het hetzelfde product is met een zelfde kostprijs en dat is niet het geval.
Soms wel, maar zeker niet altijd.roffeltjes schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:34:
[...]
Je krijgt gewoon waar je voor betaald,
Er zijn behoorlijk wat situaties waar je goud geld betaalt voor een paar lijnen software.
Een Bosch CX speed tov de 25 km/h versie kost in productie gewoon niks meer.
Nu wil ik ook niet beweren dat Stella dezelfde specs en kwaliteit vervult als de andere genoemde merken.
Wat er wel dikwijls door elkaar gehaspeld wordt zijn de begrippen kwaliteit en specificaties.
Kwaliteit is het naleven van je eigen specificaties.
En uiteraard, het afleveren van een fiets die rijklaar is en niet uitvalt is een teken van kwaliteit, maar ik vind dat nogal evident. Daarom kan ik me soms wel eens opwinden in het topic over Van Moof. Wat de kopers daar aanvaarden en vergeven is voor mij beyond reason.
Nu is VM geen dure fiets in absolute getallen, maar wel als je kijkt naar wat je krijgt.
Maar er zijn ook goede fietsen (en andere dingen) die onwille van de naam puur overprijsd zijn. Denk maar aan speciale designfietsen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja, absoluut correct. Over de as van dit fimpje heb ik het ook echt over kwaliatief goed opleveren, waarbij alles goed is gemonteerd en gecontroleerd. En daar zit het prijsverschil tussen een Stella, een Gazelle en een Santos.Tommie12 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:23:
[...]
Wat er wel dikwijls door elkaar gehaspeld wordt zijn de begrippen kwaliteit en specificaties.
Kwaliteit is het naleven van je eigen specificaties.
En uiteraard, het afleveren van een fiets die rijklaar is en niet uitvalt is een teken van kwaliteit, maar ik vind dat nogal evident.
Betreft dat laatste zou ik het graag met je eens zijn, maar los van de dozenschuivers zijn er helaas genoeg fietsenmakers die geen fatsoenlijke fiets uitgeven (oftewel niet de tijd nemen om alles na te lopen).
Mee eensroffeltjes schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:43:
[...]
Een race wiel spaken door een vakman is 45 minuten. Deze man vlecht alleen en spaakt eigenlijk niet. Dit is gewoon het prepareren voor de robot die het fijnere werk moet doen. Alleen is een robotwiel nog niet zo strak als een handgemaakt wiel door een expert.
Je krijgt waar je voor betaald.
Maar dit filmpje verklaart dus ook waarom je eigenlijk niet een fiets af fabriek kan leveren. Een vakman moet hem nalopen. Zeker als je dit soort assemblage hebt waarbij de fiets van hand tot hand gaat en er niemand echt verantwoordelijk is voor het geheel. En dat zijn dus redenen waarom Santos of Idworx zoveel duurder zijn.
Daarom zie je bij VM en Veloretti ook die absurde uitval na levering. En dan heb je nog bij Gazelle dat de fabriek redelijk direct terugkoppeling kan krijgen... Succes als je een klacht hebt over een monteur die in Taiwan structureel fouten maakt.
Goedkoop is altijd duurkoop en soms kun je niet anders als je het niet ruim hebt, maar dan kun je het beste even doorsparen en een goede e-bike kopen.
Mijn Gazelle Ultimate c8+ belt was nu niet een bepaald goedkope e-bike en waarom investeer je dan zoveel geld in een fiets?
Je merkt aan alles dat het een robuuste e-bike is die gebouwd is op zijn taak. Geen krimp als je op standje turbo de dijk beteugeld en dan de wegligging die ook heel goed is. Het geheel ziet er robuusten toch simpel uit met hoge kwaliteit onderdelen. Dan nog de riem en een goede algehele afwerking. Met dit soort e-bikes kun je rustig op maximale snelheid doorfietsen. Wegligging als een tank.
De goedkope e-bikes (ook gehad vroeger) zijn minder op hun taak gebouwd. Er gaan al snel dingen kraken en piepen en de wegligging is een dweil. Ook hiermee kun je 25 km/h knallen, maar dan slijt deze wel zeer snel en als je op beide e-bikes mocht proefrijden dan weet ik wel welke keuze je zou maken.
De prijs is niet één enkel onderdeel, maar op zo'n budgetbike moet je echt op alles besparen. Dit gaat je hoe dan ook op ten duur geld kosten en met een goede e-bike ben je er nog niet. Hoe goed de fiets ook is, je hebt wel een FM nodig die ervoor wil zorgen. Deze trekt alles aan en mijn eerste beurt (500 km) was in mijn optiek niet nodig, maar er zaten wel wat spaken los in het voorwiel en als ik veel langer zou wachten dan waren ze losgekomen en dan mag je het hele wiel weer opnieuw gaan spaken en dat is niet nodig als je braaf elk half jaar de fiets laat nakijken. Af fabriek zijn de spaken nooit allemaal goed gespaakt want koude/hitte/trillingen doen ook wat met de spaakspanning. Een vakman in niet alleen in het begin nodig, maar voor de hele levensduur van de fiets. Voor zo'n duur exemplaar moet je wel zorgen en de lokale FM is dan een goed begin (al kost die meer dan de dozenschuivert).
Natuurlijk koop je wat je kunt betalen, maar het is geen auto en na de aanschafprijs kun je vele jaren vooruit en dat lijkt me ook veel waard.
Hele nette e-bikeDr Karl schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:44:
Over duurkoop gesproken, na (veel te) lang te zoeken dan toch eindelijk gevonden wat ik zocht.
Dit beest voldoet aan praktisch al de eisen (and then some! )
De prijs is er ook wel naar maar er zit ook ongeveer alles op en aan.
[Afbeelding]
PS: forum etiquette wil wel dat we straks een mooie review mogen lezen want wij zijn benieuwd hoe de fiets je bevalt
Heeft iemand een idee hoe de Enviolo AutomatiQ werkt. Deze variant past continu de overbrenging aan om de cadans constant te houden.
Wordt alleen de cadans gemeten en daar waar nodig gecorrigeerd
- of -
Wordt de snelheid (ook) gemeten? En aan de hand daarvan de overbrenging gecorrigeerd?
- of -
Wordt de snelheid (ook) gemeten? En aan de hand daarvan de overbrenging gecorrigeerd?
Ik bedoelde niet concurreren qua prijs met Stella.Roos79 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:11:
[...]
Geen enkele lokale FM zal de prijs van een merk fiets zo maken dat ze concurreren met Stella
Maar of je bij een lokale fietsenmaker nog iets van de prijs van een merkfiets zoals Gazelle af kan krijgen.
Of ze ook een beetje mee gaan met de prijs van een 12gobiking of fietsvoordeelshop etc.
Ik heb de fiets bij fietsvoordeelshop.nlThoraxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:19:
[...]
Ik bedoelde niet concurreren qua prijs met Stella.
Maar of je bij een lokale fietsenmaker nog iets van de prijs van een merkfiets zoals Gazelle af kan krijgen.
Of ze ook een beetje mee gaan met de prijs van een 12gobiking of fietsvoordeelshop etc.
Laatste bericht is dat hij rijklaar wordt gemaakt, dus al wel in de winkel! Zou het dan toch eindelijk?
Wellicht kan ik m morgen ophalen!
Up
Er zal wel een algoritme achter zitten dat rekening houdt met cadans, trapkracht en snelheid.Athome schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:32:
Heeft iemand een idee hoe de Enviolo AutomatiQ werkt. Deze variant past continu de overbrenging aan om de cadans constant te houden.
- of -
Nee meestal niet want die bieden vaak wel echt scherp aan.Thoraxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:19:
[...]
Ik bedoelde niet concurreren qua prijs met Stella.
Vragen kan je altijd doen natuurlijk.
Hier meerdere malen een fiets bij 12 go vandaan en heel tevreden over ook heb ik mijn fietsen daar eigenlijk al jaren in onderhoud.
Over de plaatselijke FM hier veel minder tevreden dus dat maakt de keuze wat te moeten reizen ervoor simpeler.
[ Voor 23% gewijzigd door Roos79 op 27-12-2022 15:14 ]
De ‘interface’ die op het achterwiel zit meet d.m.v. magneetringen de omwentelingen van het tandwiel en de omwentelingen van het wiel. Doormidden van kalibreren kent het systeem het lichtste en zwaarste punt van de naaf. Dat is alle input. Hij stuurt alleen op cadans.Athome schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:32:
- of -
Weet je toevallig ook hoe het systeem werkt i.c.m Bosch. Hierbij kan je op de display een cadans instellen.
Waarom vraag ik dit?
Ik heb een paar keer gelezen dat de standaard AutomatiQ eigenlijk (deels) van slag raakt als je trappers stil houdt en vervolgens remt. Als je daarna weer gaat trappen schijnt de ingestelde cadans even weg te zijn en moet de naaf zichzelf eerst weer corrigeren.
In geval van instellen via het Bosch display, zou je de variabele snelheid toe kunnen voegen. Hierdoor wordt de overbrenging ingesteld o.a op basis van de snelheid. Dit zou het beschreven probleem stoppen met trappen en remmen dus verhelpen.
Mijn moeders is aan oriënteren voor een nieuwe fiets. Haar huidige heeft een Nuvinci 330, welke haar wel bevalt. Sommige modellen die besproken zijn bij de fietsenmaker bieden de optie van een automatische Enviolo via Bosch.
Waarom vraag ik dit?
Ik heb een paar keer gelezen dat de standaard AutomatiQ eigenlijk (deels) van slag raakt als je trappers stil houdt en vervolgens remt. Als je daarna weer gaat trappen schijnt de ingestelde cadans even weg te zijn en moet de naaf zichzelf eerst weer corrigeren.
In geval van instellen via het Bosch display, zou je de variabele snelheid toe kunnen voegen. Hierdoor wordt de overbrenging ingesteld o.a op basis van de snelheid. Dit zou het beschreven probleem stoppen met trappen en remmen dus verhelpen.
Mijn moeders is aan oriënteren voor een nieuwe fiets. Haar huidige heeft een Nuvinci 330, welke haar wel bevalt. Sommige modellen die besproken zijn bij de fietsenmaker bieden de optie van een automatische Enviolo via Bosch.
Wat nu als je vrouw het stuur van haar Canyon Precede (ondanks eerder genoemde verhoging) te laag vindt, en ik het stuur van mijn R&M Charger4 te hoog en lomp? Dan ga je meten en blijk je ze te kunnen wisselen :strip_exif()/f/image/zva7wMO4diaO84HKt7gzFEEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/07Xpusz0hnxoultbO26jqTFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1q2NaAJs2v35cySYX047puRH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P9pZtesvcNIPOnwGheEQRNVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbBRwWsS4LLcXvmVADlHxAPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JZe3vqcpK60mLp8xdJSoltlE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jud0qdMPlKwIBB4ElxQGopA1.jpg?f=fotoalbum_large)
De houder voor de display aan het stuur is besteld, die zit nu nog provisorisch op de stuurpen.
Dus als iemand nog een stuurpenverhoger voor de Canyon zoekt: ik heb er een over.
:strip_exif()/f/image/zva7wMO4diaO84HKt7gzFEEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/07Xpusz0hnxoultbO26jqTFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1q2NaAJs2v35cySYX047puRH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P9pZtesvcNIPOnwGheEQRNVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbBRwWsS4LLcXvmVADlHxAPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JZe3vqcpK60mLp8xdJSoltlE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jud0qdMPlKwIBB4ElxQGopA1.jpg?f=fotoalbum_large)
De houder voor de display aan het stuur is besteld, die zit nu nog provisorisch op de stuurpen.
Dus als iemand nog een stuurpenverhoger voor de Canyon zoekt: ik heb er een over.
Vandaag eindelijk tijd en energie gevonden om de fiets even te testen. Over het algemeen werkt alles prima. Zelfs op de laagste ondersteuning (eco) makkelijk om 23 a 24 km/h vol te houden. Lekker stabiele fiets ook. Handen los geen probleem: dat doen weinig fietsen in deze prijsklasse na. En banden op maximale druk. Enige wat ik merkte is dat de voorrem echt even ingeremt moest worden. Die deed minder als de achterrem en piepte. Even een paar keer van 26 naar 0 met steeds steviger doorremmen heeft daarin wonderen gedaan. Alhoewel de remblokken op de velg van Magura meer feedback en bite geven zijn deze schijfremmen beter te doseren. Vering opvallend fijn. Ik was gewend aan voorvorkvering (7 a 8 jaar oude Kalkhoff) en de negatieve kant van stabiliteit inleveren aan de voorzijde. Maar dat is mij niet opgevallen.Kapot schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:17:
Vanochtend mijn Morena Premium MDBO SI in ontvangst mogen nemen, de accu was 20% opgeladen, net genoeg voor het ritje naar mijn werk, dat beviel uitstekend, was wel koud, ijs stond op mijn jas maar heerlijk gefietst.
De Morena bevalt goed en ondersteund op de teller tot 27 kilometer, ik heb wel het gevoel dat als ik 25 op de teller rijd ik veel langzamer rijd dan die snelheid, komende week maar eens testen met een GPS app ofzo.
Mijn collega heeft een 4A lader op de zaak liggen en daarmee heb ik de accu vandaag even afgetopt, nu maar eens zien hoe vaak hij opgeladen moet worden.
Ik heb met name in de tour stand gefietst (Bosch Performance line) en dat is wel prima voor Nederland denk ik.
@Noord27
Al uitgeziekt en gereden?
Tevens ben ik altijd iemand die een passend zadel moet vinden. Vorige fiets was het 5e pas de definitieve. Nu bevalt meteen het zadel wat er op zit. Dat is wel de vermelding waard. Zadel nog een klein tikje omhoog, dat staat alles perfect afgesteld. 10km was het testrondje. Dat was opvallend snel voorbij. Gewoon een zeer prettige fiets met zeer licht sportieve zithouding, zonder druk op de polsen. Exact wat ik zocht.
Kan alleen mijn oude fietstas niet op de bagagedrager geklikt krijgen. Daar zitten naast spanbanden ook een metaal 'klepje' met een veermechanisme wat dan in de weg zit.
Voor deze prijs van €1599,- ga je geen betere fiets vinden nieuw met volledige garantie.
PS. Iemand al ervaring met de verlichting (voorzijde) op deze fiets? Mijn traject bestaat toch uit circa de helft over een industrieterrein met soms uitermate matige verlichting (wel goed gescheiden fietspaden en wegen).
[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2022 19:43 ]
Haha ja, ik heb er de laatste maand nog maar 100km mee gedaan vrees ik, als het de stenen niet uit de grond vriest dan pleurt het non stop.jimh307 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:09:
[...]
Hele nette e-bikeAlleen jammer dat het nu zo vaak regent, maar zoek de droge momenten uit en ga lekker op pad met je nieuwe fiets.
PS: forum etiquette wil wel dat we straks een mooie review mogen lezen want wij zijn benieuwd hoe de fiets je bevalt
zodra er wat meer kilometers opstaan zal ik een reviewtje maken.
@Athome Als je voor het eerst vertrekt wil ie nog wel eens even de juiste cadens zoeken, maar eenmaal onderweg valt het wel mee.
Het is inderdaad wel even wennen hoe het precies werkt, ik krijg onderweg vaak de melding ''terugschakelen'' op de display maar als ik dan op de pijltjestoets druk merk ik niet direct verandering in de trapweerstand.
Dus ik ben er ook nog niet volledig uit hoe het nu precies werkt en een handleiding die het duidelijker maakt kan ik ook niet direct vinden.
ik stel em in via de app en niet via het display.
Of je nou bediend via Bosch, Enviolo of app, de interface blijft hetzelfde werken. (Kleine uitzondering van Panasonic in 2020 en 2021.) De variabele snelheid van Bosch toevoegen heeft geen zin, want de interface meet de omwentelingen van het wiel al.Athome schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:07:
Weet je toevallig ook hoe het systeem werkt i.c.m Bosch. Hierbij kan je op de display een cadans instellen.
Waarom vraag ik dit?
Ik denk dat ik het gevoel ken van de cadans kwijt zijn zoals je bedoeld. Dat ligt eerder aan de snelheid waarmee de naaf te verzetten is en aan dat de naaf niet verzet kan worden als het wiel al stil staat.
Het gebeurd niet vaak. Het gebeurd waarschijnlijk alleen in situaties waarmee je met handbediend ook in een verkeerde gang zou zitten.
Bij handbediend fietsen velen in een te hoge versnelling weg. Automaat lost dat op en geeft wat gemak ten koste van iets minder controle. Bij een auto met automaat heb je ook minder controle (laat reageren bij plots versnellen of plots gas eraf), alleen merk je het bij een fiets meer omdat je zelf meetrapt. Of dat prettig is, en of het onoverkoombare maar zeldzame moment dat jij omschrijft een bezwaar is moet je proberen. Dus: proefrijden.
Welke app raden jullie aan om routes van andere mensen te rijden? Wil er best voor betalen.
Heb even routiq gebruikt, en nog een paar andere.
Voor mij is het grote pluspunt dat je routes kan afleggen welke andere mensen hebben samengesteld, dan weet je zeker dat het leuke routes zijn, ikzelf zie me echt niet een half uur ofzo bezig zijn om zelf een route uit te plannen.
Voor mij is het grote pluspunt dat je routes kan afleggen welke andere mensen hebben samengesteld, dan weet je zeker dat het leuke routes zijn, ikzelf zie me echt niet een half uur ofzo bezig zijn om zelf een route uit te plannen.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Zelf vindt ik komoot een fijne app om mee te fietsen, zeker met de Garmin (horloge) koppeling waarmee ik achteraf mijn route kan bekijken en eventueel bewerkenC00P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 03:39:
Welke app raden jullie aan om routes van andere mensen te rijden? Wil er best voor betalen.
Komoot wordt het meest gebruikt. Het wordt ook het meest door fabrikanten gekozen voor integratie. Dat is misschien bij je volgende fiets (of display) wel leuk.C00P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 03:39:
Komoot! En het duurt echt niet lang om een route te maken hoor. Je kan het op je telefoon, ipad of computer doen, en dan kan je zowel je telefoon of een fiets GPS gebruiken om de route te rijden.C00P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 03:39:
Er staan youtube filmpjes zat om je te leren hoe je dat doet. Maar je bent er echt na 5 minuten mee weg.
Wikiloc. Uitgebreider dan komoot (ik heb beiden) en dan een eenvoudige garmin fietscomputerC00P schreef op woensdag 28 december 2022 @ 03:39:
Ik gebruik al vele jaren OsmAnd. Voor zowel wandelen, fietsen en soms ook autonavigatie (met offline kaarten in buitenland bijvoorbeeld).
Komoot en Wikiloc zijn betaalde diensten toch?
Er wordt hier vaak terecht gehamerd op het belang van een lokale fietsleverancier.
Mijn Union e-lite - uit de PON-stal - heb ik bij de fabriek besteld en werd afgeleverd bij een plaatselijke fietszaak.
Die loopt de hele fiets na voordat je hem ophaalt. Hij gaf geen korting maar wel 2 gratis service-beurten.
Na 3 jaar en 8300 km heb ik alleen maar lof voor deze fiets. Geen roest, niets rammelt, als een tank op de weg.
Achter een set remblokjes, een nieuwe trapper en een servicebeurt zijn de enige onkosten geweest, €100.
Binnenkort weer een beurt en i.i.g. een nieuwe achterband. De Continental heeft geen lek toegelaten.
Mijn Union e-lite - uit de PON-stal - heb ik bij de fabriek besteld en werd afgeleverd bij een plaatselijke fietszaak.
Die loopt de hele fiets na voordat je hem ophaalt. Hij gaf geen korting maar wel 2 gratis service-beurten.
Na 3 jaar en 8300 km heb ik alleen maar lof voor deze fiets. Geen roest, niets rammelt, als een tank op de weg.
Achter een set remblokjes, een nieuwe trapper en een servicebeurt zijn de enige onkosten geweest, €100.
Binnenkort weer een beurt en i.i.g. een nieuwe achterband. De Continental heeft geen lek toegelaten.
Mijn ouders hebben Stella nu, is dat niet een beetje vergelijkbaar met Decathlon kwaliteit? Ik heb er een paar weken geleden op gereden in Spanje waar mijn ouders overwinteren (veel bergen, maar dat ging prima, al vonden mijn ouders van niet maar die zijn een stuk ouder natuurlijk. Het probleem is een beetje dat je een omwenteling moet maken voor de motor helpt en dat kunnen ze niet als ze moeten stoppen bergop).Roos79 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:11:
[...]
Op zich niet slecht, mijn vrouw heeft 7,5 jaar de goedkoopste electrische Decathlonfiets gehad, nu hebben we wel besloten dat die economisch te versleten is. Het computertje is net vervangen wat niet zo duur was, maar de accu is ook versleten en de achtervelg staat op springen (versleten van de remmen). Met een merkfiets doe je misschien langer, maar als je naar de prijs kijkt van de fiets is het niet slecht. De fiets heeft ook nog 4 jaar buiten gestaan omdat de berging waar we toen woonden niet toegankelijk was per fiets. In die periode reed ze ook de grootste afstanden (wel 30+ km per dag). En het is ook niet dat de fiets al stuk is, ze rijdt er nog dagelijks op (electrisch). Misschien koopt ze er wel weer een nieuwe Decathlon fiets voor terug, daar zijn we nog niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 28-12-2022 10:07 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Komoot 1 malig 20 euro (ijn de aanbieidng) en dan heb je de meeste functies. Wikiloc 10/jaarde Peer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:50:
Ik gebruik al vele jaren OsmAnd. Voor zowel wandelen, fietsen en soms ook autonavigatie (met offline kaarten in buitenland bijvoorbeeld).
Daar zat denk ik geen midden motor in?Marzman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:05:
[...]
Mijn ouders hebben Stella nu, is dat niet een beetje vergelijkbaar met Decathlon kwaliteit? Ik heb er een paar weken geleden op gereden in Spanje waar mijn ouders overwinteren (veel bergen, maar dat ging prima, al vonden mijn ouders van niet maar die zijn een stuk ouder natuurlijk. Het probleem is een beetje dat je een omwenteling moet maken voor de motor helpt en dat kunnen ze niet als ze moeten stoppen bergop).
Ik ben altijd een beetje huiverig met automatische versnelling van de Enviolo-naaf. Ik heb destijds de Nuvinci-naaf gehad en schakelen onder belasting is niet te doen. Het lijkt me ook niet echt gezond voor de naaf (door zijn werking) om schakelen door een aparte motor te forceren. Dan kun je groeven krijgen in de metalen kogels in de naaf en dan gaat deze verlopen. Ik had de handgeschakelde versie en ik hield altijd mijn benen stil met schakelen(draaien). Toch had de naaf na 21000 km een behoorlijk verloop.Foxhill schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:43:
[...]
Of je nou bediend via Bosch, Enviolo of app, de interface blijft hetzelfde werken. (Kleine uitzondering van Panasonic in 2020 en 2021.) De variabele snelheid van Bosch toevoegen heeft geen zin, want de interface meet de omwentelingen van het wiel al.
Ik denk dat ik het gevoel ken van de cadans kwijt zijn zoals je bedoeld. Dat ligt eerder aan de snelheid waarmee de naaf te verzetten is en aan dat de naaf niet verzet kan worden als het wiel al stil staat.
Het gebeurd niet vaak. Het gebeurd waarschijnlijk alleen in situaties waarmee je met handbediend ook in een verkeerde gang zou zitten.
Bij handbediend fietsen velen in een te hoge versnelling weg. Automaat lost dat op en geeft wat gemak ten koste van iets minder controle. Bij een auto met automaat heb je ook minder controle (laat reageren bij plots versnellen of plots gas eraf), alleen merk je het bij een fiets meer omdat je zelf meetrapt. Of dat prettig is, en of het onoverkoombare maar zeldzame moment dat jij omschrijft een bezwaar is moet je proberen. Dus: proefrijden.
Voor mijzelf blijft de key om handmatig te schakelen.
Ik gebruik zelf ook Komoot voor rijden van routes. Het is alweer een tijdje geleden. Recent nog weer eens gebruikt. Ze hebben in die tijd de functionaliteit gewijzigd. Er zijn meer functies naar de premium versie gaan. Daar was ik niet blij mee. Ik ben niet van plan om extra te gaan betalen voor de Premium versie. Daarvoor gebruik ik het te weinig
Ik vind de automaat ook niet zaligmakend. Voor sommige mensen is ie dat wel. Ik had bij mijn bakfiets de keuze en heb handmatig genomen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de automaat voor snellere slijtage zorgt. Die voorkomt juist verstellen met stilstaand wiel wat voor Enviolo niet soepel wil.jimh307 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:16:
[...]
Ik ben altijd een beetje huiverig met automatische versnelling van de Enviolo-naaf. Ik heb destijds de Nuvinci-naaf gehad en schakelen onder belasting is niet te doen. Het lijkt me ook niet echt gezond voor de naaf (door zijn werking) om schakelen door een aparte motor te forceren. Dan kun je groeven krijgen in de metalen kogels in de naaf en dan gaat deze verlopen. Ik had de handgeschakelde versie en ik hield altijd mijn benen stil met schakelen(draaien). Toch had de naaf na 21000 km een behoorlijk verloop.
Voor mijzelf blijft de key om handmatig te schakelen.
Kwa duurzaamheid is 21dkm is natuurlijk niet perse slecht. Ook gezien ze vaak langer mee gaan. Nexus 7 en Nexus 8 zijn dan ook wel eens aan vervanging toe. Die zijn dan alleen iets voordeliger te wisselen. Maar daar maak je de keuze niet om. Nexus 5 zou wel nog veel duurzamer zijn.
Zonder te weten welke types kunnen we niet veel over de fietsen zeggen. Vooral Stella levert van slechte accu + voorwielmotor tot en met Bosch. Wel leveren ze allebei fietsen af die niet door een fietsmonteur zijn nagekeken wat iets tot veel extra werk later geeft.Marzman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:05:
[...]
Mijn ouders hebben Stella nu, is dat niet een beetje vergelijkbaar met Decathlon kwaliteit? Ik heb er een paar weken geleden op gereden in Spanje waar mijn ouders overwinteren (veel bergen, maar dat ging prima, al vonden mijn ouders van niet maar die zijn een stuk ouder natuurlijk. Het probleem is een beetje dat je een omwenteling moet maken voor de motor helpt en dat kunnen ze niet als ze moeten stoppen bergop).
Op zich niet slecht, mijn vrouw heeft 7,5 jaar de goedkoopste electrische Decathlonfiets gehad, nu hebben we wel besloten dat die economisch te versleten is. Het computertje is net vervangen wat niet zo duur was, maar de accu is ook versleten en de achtervelg staat op springen (versleten van de remmen). Met een merkfiets doe je misschien langer, maar als je naar de prijs kijkt van de fiets is het niet slecht. De fiets heeft ook nog 4 jaar buiten gestaan omdat de berging waar we toen woonden niet toegankelijk was per fiets. In die periode reed ze ook de grootste afstanden (wel 30+ km per dag). En het is ook niet dat de fiets al stuk is, ze rijdt er nog dagelijks op (electrisch). Misschien koopt ze er wel weer een nieuwe Decathlon fiets voor terug, daar zijn we nog niet uit.
Als ze een fiets hebben die pas werkt na wat omwentelingen hebben ze waarschijnlijk een eenvoudiger systeem. Dan gaat een a-merk niet alleen wat langer mee, maar zal het ook veel beter fietsen. Als ze eens proefrijden bij een fietsenwinkel kennen ze het verschil.
Na een goede ervaring bij Decathlon is er natuurlijk niets mis mee daar nog eens voor te gaan.
Een Nexus 8 is heel eenvoudig te vervangen. Je hoeft geen nieuw achterwiel en de klus is denk ik binnen 30 minuten gefixt. Een los binnenwerk kost rond de 150 euro. Wiel eruit, oud binnenwerk eruit, nieuwe inzetten, monteren, afstellen.Foxhill schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:16:
[...]
Ik vind de automaat ook niet zaligmakend. Voor sommige mensen is ie dat wel. Ik had bij mijn bakfiets de keuze en heb handmatig genomen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de automaat voor snellere slijtage zorgt. Die voorkomt juist verstellen met stilstaand wiel wat voor Enviolo niet soepel wil.
Kwa duurzaamheid is 21dkm is natuurlijk niet perse slecht. Ook gezien ze vaak langer mee gaan. Nexus 7 en Nexus 8 zijn dan ook wel eens aan vervanging toe. Die zijn dan alleen iets voordeliger te wisselen. Maar daar maak je de keuze niet om. Nexus 5 zou wel nog veel duurzamer zijn.
Bij de Nuvinci moet de hele hub vervangen worden en moet je het wiel herspaken. Dit kost veel meer tijd.
Ook loopt een Nuvinci (is hetzelfde als Enviolo, alleen andere naam) zeer zwaar in het uiterste verzet en ik heb jarenlang met Nuvinci gereden.
Bij de Nuvinci-fiets had ik een 735 Wh accu met een 90 nm Brose en die accu haalde nipt de 100 km als je het rustig deed. Mijn huidige Nexus 8 fiets haalt ook nipt de 100 kilometer, maar dan wel met een 483 Wh accu. Dat is een groot verschil en al heeft mijn Bosch maar 50 nm, je hebt met de Nexus 8 de 5e versnelling die 1 op 1 loopt en geen verliezen kent. Dit is goed te merken als je flink wind tegen hebt en je hem in de 5 zet. Loopt beduidend lichter dan de andere versnellingen. Dit spaart uiteraard ook de accu.
Ook met 50 nm kom ik makkelijk de dijk te boven en zo heel veel verschil met de 90 nm Brose merk ik niet omdat er zeer veel energie verloren ging in de Nuvinci-naaf.
Het is dus de 1 op 1 drive van de Nexus 8 vs het verzet met de Nuvinci-naaf. Dit verschil is dus heel groot. Het enigste waaraan ik merkte dat de Brose zo krachtig was als je vergat terug te schakelen en in het hoogste verzet vanuit stilstand vaart wou maken. Dat lukte aardig. Bij mijn Bosch moet je echt terug naar het 1 op 1 verzet van de nexus 8.
Ooit geprobeerd om met de Nuvinci zonder ondersteuning te fietsen, maar dat is echt niet te doen. Ook niet bijna. Met heel veel kracht haalde ik de 16 km/h, maar dat was echt trappen op m'n sterkst.
Je hebt helemaal gelijk dat Nexus lichter loopt dan Enviolo. Maar Brose, daar noem je wat. Het verschil in verbruik en dat je weinig verschil voelt met een 50Nm Bosch moet je ook wel wat aan Brose toewijzen. Brose staat op mijn ‘blacklist’, komt de werkplaats niet meer in.jimh307 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:47:
[...]
Een Nexus 8 is heel eenvoudig te vervangen. Je hoeft geen nieuw achterwiel en de klus is denk ik binnen 30 minuten gefixt. Een los binnenwerk kost rond de 150 euro. Wiel eruit, oud binnenwerk eruit, nieuwe inzetten, monteren, afstellen.
Bij de Nuvinci moet de hele hub vervangen worden en moet je het wiel herspaken. Dit kost veel meer tijd.
Ook loopt een Nuvinci (is hetzelfde als Enviolo, alleen andere naam) zeer zwaar in het uiterste verzet en ik heb jarenlang met Nuvinci gereden.
Bij de Nuvinci-fiets had ik een 735 Wh accu met een 90 nm Brose en die accu haalde nipt de 100 km als je het rustig deed. Mijn huidige Nexus 8 fiets haalt ook nipt de 100 kilometer, maar dan wel met een 483 Wh accu. Dat is een groot verschil en al heeft mijn Bosch maar 50 nm, je hebt met de Nexus 8 de 5e versnelling die 1 op 1 loopt en geen verliezen kent. Dit is goed te merken als je flink wind tegen hebt en je hem in de 5 zet. Loopt beduidend lichter dan de andere versnellingen. Dit spaart uiteraard ook de accu.
Ook met 50 nm kom ik makkelijk de dijk te boven en zo heel veel verschil met de 90 nm Brose merk ik niet omdat er zeer veel energie verloren ging in de Nuvinci-naaf.
Het is dus de 1 op 1 drive van de Nexus 8 vs het verzet met de Nuvinci-naaf. Dit verschil is dus heel groot. Het enigste waaraan ik merkte dat de Brose zo krachtig was als je vergat terug te schakelen en in het hoogste verzet vanuit stilstand vaart wou maken. Dat lukte aardig. Bij mijn Bosch moet je echt terug naar het 1 op 1 verzet van de nexus 8.
Ooit geprobeerd om met de Nuvinci zonder ondersteuning te fietsen, maar dat is echt niet te doen. Ook niet bijna. Met heel veel kracht haalde ik de 16 km/h, maar dat was echt trappen op m'n sterkst.
Én hij staat ook op mijn blacklistFoxhill schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:56:
[...]
Je hebt helemaal gelijk dat Nexus lichter loopt dan Enviolo. Maar Brose, daar noem je wat. Het verschil in verbruik en dat je weinig verschil voelt met een 50Nm Bosch moet je ook wel wat aan Brose toewijzen. Brose staat op mijn ‘blacklist’, komt de werkplaats niet meer in.
Doseren ging moeilijk en die motor had altijd al een vreemd karakter. Vaak moest ik de benen 5 seconden stil houden om weer correcte ondersteuning te krijgen. Op de hoogste stand was het net een ongetemde hengst die óf alles wou óf niets.
Nee, ik ben veel blijer met een iets minder sterke Bosch die heel verfijnt is in de ondersteuning. Heerlijk soepel en beschaaft: ook op hoge ondersteuning.
Ik heb ook een Enviolo naaf, en heb al eens met een andere fiets (ken het merk niet meer) gereden.jimh307 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:47:
[...]
Een Nexus 8 is heel eenvoudig te vervangen. Je hoeft geen nieuw achterwiel en de klus is denk ik binnen 30 minuten gefixt. Een los binnenwerk kost rond de 150 euro. Wiel eruit, oud binnenwerk eruit, nieuwe inzetten, monteren, afstellen.
Wat direct opviel was de verschillende tandwielkeuze.
Bij mijn fiets rij je 25 met een verhouding die iets boven het midden zit. In de hoogste verhouding kan ik bij 50 km/h (bergaf) nog goed mee trappen. Nadeel is dat de kleinste verhouding ook wat groter is. Hellingen boven de 10% zijn echt trekken en sleuren.
De andere fiets zat vrijwel in het hoogste verzet bij 25 km/h, en ja dat trapt zwaarder. Kleinste verhouding was echt heel klein.
Ik kan me best voorstellen dat deze fiets niet zo efficient is als de mijne.
Ik geraak op tour en op vlak terrein makkelijk 70 km ver met 2 blokjes over. Dus 100 km zal wel haalbaar zijn.
Vandaag even wat proefritjes gemaakt.
Budget is rond de 2500,-
Graag Bosch Active line plus
Minimaal 400 watt accu
Recreatief gebruik in Nederland
Beide winkels waar ik geweest was probeerde een Pegasus te verkopen.
Eerste winkel zei: Pegasus Ravenna E8F NL 2022
Tweede winkel zei: Pegasus Siena E7F Plus Disc 2022
Rijden beide best prima.
Kwam deze ook nog tegen later op internet.
gazelle-paris-c7-plus-hmb
Wat denken jullie hiervan, nog andere suggesties?
Vind het best lastig om voor 2500 euro niet te veel concessies te doen.
Budget is rond de 2500,-
Minimaal 400 watt accu
Rijden beide best prima.
De Pegasus en Gazelle zijn beide goed. Een Victoria eTrekking 5.9H is daar vergelijkbaar mee. Victoria eTrekking 7.4 is net boven je budget maar ook net iets beter. Alle drie merken zijn verstandige keuzes.Thoraxx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:51:
Budget is rond de 2500,-
Minimaal 400 watt accu
Rijden beide best prima.
Persoonlijk zou ik wegblijven van velgremmen, die zitten op de Gazelle....Thoraxx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:51:
Budget is rond de 2500,-
Minimaal 400 watt accu
Rijden beide best prima.
Edit: en op de victoria's dus ook........
Waarom dat? Het zijn hydraulische remmen, daar kun je prima mee remmen.Kapot schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:40:
[...]
Persoonlijk zou ik wegblijven van velgremmen, die zitten op de Gazelle....
Edit: en op de victoria's dus ook........
Ik heb een (analoge) fiets met hydraulische velgremmen en een etiket met hydraulische schijfremmen en ik kan niet zeggen dat daar nou zo idioot veel verschil in zit. Voordeel van de velgremmen is dat ze niet zo'n idiote teringherrie maken als ze vochtig zijn. Nadeel van velgremmen is dat je velg dus slijt, maar dat kan alleen een probleem worden als je heel veel gaat fietsen.
Tip. Rij eens heuvelaf en ga dan vol in de remmen al helemaal als het nat is. Hoewel maguar's (want ik denk dat je die hebt) op de velg leuk zijn, zijn ze in niks te vergelijken met een setje hydr. schijf. Zeker niet als het nat is. En uiteindelijk geodkoper, want je schijven slijten, niet je velgen.B64 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:16:
[...]
Waarom dat? Het zijn hydraulische remmen, daar kun je prima mee remmen.
Ik heb een (analoge) fiets met hydraulische velgremmen en een etiket met hydraulische schijfremmen en ik kan niet zeggen dat daar nou zo idioot veel verschil in zit.
Ik zou op mijn MTB nooit meer terugwillen en dat is een fiets van net 10kg (voor dat iemand gaat roepen, wat zwaar, het is een fully)
[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 29-12-2022 11:15 ]
Yep, en verplaats je dan nu even in de vraagsteller. Die zoekt een fiets om recreatief mee te gaan fietsen, en kiest daarbij nadrukkelijk niet voor een MTB.maartend schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:14:
[...]
Tip. Rij eens heuvelaf en ga dan vol in de remmen al helemaal als het nat is. Hoewel maguar's (want ik denk dat je die hebt) op de velg leuk zijn, zijn ze in niks te vergelijken met een setje hydr. schijf. Zeker niet als het nat is. En uiteindelijk geodkoper, want je schijven slijten, niet je velgen.
Ik zou op mijn MTB nooit meer terugwillen en dat is een fiets van net 10kg (voor dat iemand gaat roepen, wat zwaar, het is een fully)
Voor een veelfietser of een sportieve fietser zijn schijfremmen echt wel beter. Maar voor een recreatieve mooiweerfietser is dat verschil heus niet zo doorslaggevend.
Ook met de recreatieve fiets kun je heuvelaf gaan hoor. Gewoon verhard.B64 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:59:
[...]
Yep, en verplaats je dan nu even in de vraagsteller. Die zoekt een fiets om recreatief mee te gaan fietsen, en kiest daarbij nadrukkelijk niet voor een MTB.
Natuurlijk het kan altijd beter en veiliger, maar als velgremmen niet veilig genoeg zouden zijn, worden ze niet gemonteerd.maartend schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:59:
..
Ook met de recreatieve fiets kun je heuvelaf gaan hoor...
Veiligheid is denk ik geen issue maar anno 2022 zitten er ook geen trommelremmen meer op de meeste auto's......elinx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:54:
[...]
Natuurlijk het kan altijd beter en veiliger, maar als velgremmen niet veilig genoeg zouden zijn, worden ze niet gemonteerd.
Hij zegt toch ook dat het altijd veiliger en beter kan.Kapot schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:56:
[...]
Veiligheid is denk ik geen issue maar anno 2022 zitten er ook geen trommelremmen meer op de meeste auto's......
Hydraulische velgremmen zijn net ff wat minder dan schijfremmen.
Schijfremmen krijgt de vork veel meer op zijn flikker, schijfremmen - voorvork - naven zijn veelal zwaarder want het moet sterker.
Er komt heel veel torque op je voorvork met een schijfrem.
Als je een band moet verwisselen heb je veelal disc rub, nou is dat niet heel lastig om weg te krijgen maar 90% van de mensen heeft daar geen zin in c.q. kan dat niet (wel weer goed voor de fietsenmaker)
Anyways, niets mis met hydraulische velgremmen.
Bedankt voor jullie inzichten!
Ik denk dat ik ga voor Pegasus Siena.
Hier zit standaard de schijfrem op!
Ik twijfel alleen nog of ik de ketting of belt versie ga nemen. De meerprijs voor een belt is 200 euro. De lokale FM zegt dat je dit wel terugverdiend qua onderhoudskosten.
De fiets met ketting hebben ze in mat zwart dit vind ik persoonlijk mooier. De belt versie alleen donker blauw.
Wat zouden jullie doen? Meerprijs 200 euro voor belt en minder mooie kleur? Of de andere optie.
Deze gaat het om
https://www.12gobiking.nl/pegasus-siena-e7f-plus-belt-disc
Hier zit standaard de schijfrem op!
Ik twijfel alleen nog of ik de ketting of belt versie ga nemen. De meerprijs voor een belt is 200 euro. De lokale FM zegt dat je dit wel terugverdiend qua onderhoudskosten.
De fiets met ketting hebben ze in mat zwart dit vind ik persoonlijk mooier. De belt versie alleen donker blauw.
Wat zouden jullie doen? Meerprijs 200 euro voor belt en minder mooie kleur? Of de andere optie.
Deze gaat het om
https://www.12gobiking.nl/pegasus-siena-e7f-plus-belt-disc
Voor dat prijsverschil? De belt. Praktsich geen onderhoud, minder slijtage. 1 keer ketting en tandwielen vervangen en je bent dat prijsverschil ook al kwijt.Thoraxx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:13:
De lokale FM heeft zijn eigen overwegingen om een riem te adviseren net als de forumledenThoraxx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:13:
...
...
Ik twijfel alleen nog of ik de ketting of belt versie ga nemen. .....
Wat zouden jullie doen?....
Het gaat er niet om of wij er €200 voor over hebben, maar of jij dat hebt.
Om een ketting vs riem vergelijking te voorkomen, zal je zelf eea moeten bekijken.
Net als de velg vs schijfrem.
Net als naaf vs derailleurversnelling
Hoeveel km wil je gaan fietsen, woon/werk vs recreatief, mooi weer vs regen, ben je afhankelijk van de fiets.
Kan, wil je zelf wat aan onderhoud doen of volledig afhankelijk van de de FM. etc.
Een ketting in een gesloten kettingkast zal prima functioneren en is relatief goedkoop mbt vervangen.
Bij intensief gebruik zal een ketting merkbaar sneller vervangen moeten worden dan een riem.
Ja blijft lastig het zal vooral recreatief fietsen zijn, paar x per week bij mooi weer.
200 euro extra heb ik er wel voor over, alleen omdat de kleur dan weer mat donker blauw is en niet in zwart beschikbaar is ga ik weer twijfelen. Vind het lastig dan weer keuze te maken, terwijl het nergens om gaat eigenlijk haha.
200 euro extra heb ik er wel voor over, alleen omdat de kleur dan weer mat donker blauw is en niet in zwart beschikbaar is ga ik weer twijfelen. Vind het lastig dan weer keuze te maken, terwijl het nergens om gaat eigenlijk haha.
Precies. Ik kan me voorstellen dat als je het niet zo breed hebt om dan gewoon ketting te nemen.elinx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:39:
[...]
De lokale FM heeft zijn eigen overwegingen om een riem te adviseren net als de forumleden
Het gaat er niet om of wij er €200 voor over hebben, maar of jij dat hebt.
Om een ketting vs riem vergelijking te voorkomen, zal je zelf eea moeten bekijken.
Net als de velg vs schijfrem.
Net als naaf vs derailleurversnelling
Hoeveel km wil je gaan fietsen, woon/werk vs recreatief, mooi weer vs regen, ben je afhankelijk van de fiets.
Kan, wil je zelf wat aan onderhoud doen of volledig afhankelijk van de de FM. etc.
Een ketting in een gesloten kettingkast zal prima functioneren en is relatief goedkoop mbt vervangen.
Bij intensief gebruik zal een ketting merkbaar sneller vervangen moeten worden dan een riem.
Grappig detail: als ik naar de AH ga voor boodschappen dan staat er vaak een andere Gazelle Ultimate met ketting. Ook een hele mooie e-bike.
Een riem fietst 'directer' en je mist geluiden van een ketting, maar het nadeel van een riem is dat deze snel resonanties doorlaat en zijn meerprijs voor vele niet opweegt tegen de baten.
Zeker in deze tijden is het meer de vraag van wat het budget is en daarna komt de voorraad en dan pas de wensen. Door schaarste in geld en markt worden keuzes belangrijker
@elinx @B64 @Bad Brains
Ik heb 100.000km met Magura velgremen en mijn vrouw iets dergelijks.
FWIW, voor mij zijn Magura velgremmen bijna No-Go, fiets moet wel heel goed rijden met een heel bijzondere prijs wil ik dat nog adviseren. Het probleem is niet eens de remkracht maar:
1. Magura velrgremmen zijn lawaaiig en resoneren vaak. De poster hiervoven denkt aan vervuilde schijfremmen, maar een Magura Achterrem die niet een versterkte achterburg heeft jankt het uit, alleen een booster wil dan nog helpen. (Check de draad voor meerdere mensen die hierover klagen, In vergelijk is het gepiep van mijn meerdere fietsen met schijfremmen in de regen zelfden opvallend (komt echt zelden voor).
2. Slijtage van de blokken is schandalig. Mijn vrouw moet elke 2500km wel nieuwe blokken hebben,
3. Onderhoud aan Magura's is vervelend, Omdat ze bij de velg zitten worden ze erg vies en moet je ze als je blokken vervangt met een tandenborstel schoonmaken. Bleeden is veel minder handig dan van Shimano schijfremmen.
4. Schijfremmen zijn zelfstellend. Magura's werken met een stelschroef die in combinatie met punt 5 niet afdoende is.
5. Magura HS11 remmen zijn sponzig (de hevel buigt door). Een booster helpt, of je kan ze vervangen door hoogwaardigere duurder HS33 hevels, maar het blijft behelpen.
6. Magura remhevels (velg en schijf) hebben een hele slechte reputatie qua duurzaamheid. Ik denk dat wij op de stadsfietsen er met zijn tweeen al een stuk of 6-7 hendels hebben gemolt.
7. Controle, zowel droog als vooral regenachtig. Ook als je all the way gaat met dure hevels en aparte boosters heb je minder controle dan met schijfremmen.
En ja, ik denk dat ook een recreatieve rijder deze punten ervaart.
Overigens heb ik deze discussie ook op wereldfietser (het Magura velgrem fan forum bij uitstek)en ook daar zijn de uitserst behoudende fietsers qua argumenten ook leeg, anders dan "met elke rem kan je naar beneden komen".
FWIW, voor mij zijn Magura velgremmen bijna No-Go, fiets moet wel heel goed rijden met een heel bijzondere prijs wil ik dat nog adviseren. Het probleem is niet eens de remkracht maar:
1. Magura velrgremmen zijn lawaaiig en resoneren vaak. De poster hiervoven denkt aan vervuilde schijfremmen, maar een Magura Achterrem die niet een versterkte achterburg heeft jankt het uit, alleen een booster wil dan nog helpen. (Check de draad voor meerdere mensen die hierover klagen, In vergelijk is het gepiep van mijn meerdere fietsen met schijfremmen in de regen zelfden opvallend (komt echt zelden voor).
2. Slijtage van de blokken is schandalig. Mijn vrouw moet elke 2500km wel nieuwe blokken hebben,
3. Onderhoud aan Magura's is vervelend, Omdat ze bij de velg zitten worden ze erg vies en moet je ze als je blokken vervangt met een tandenborstel schoonmaken. Bleeden is veel minder handig dan van Shimano schijfremmen.
4. Schijfremmen zijn zelfstellend. Magura's werken met een stelschroef die in combinatie met punt 5 niet afdoende is.
5. Magura HS11 remmen zijn sponzig (de hevel buigt door). Een booster helpt, of je kan ze vervangen door hoogwaardigere duurder HS33 hevels, maar het blijft behelpen.
6. Magura remhevels (velg en schijf) hebben een hele slechte reputatie qua duurzaamheid. Ik denk dat wij op de stadsfietsen er met zijn tweeen al een stuk of 6-7 hendels hebben gemolt.
7. Controle, zowel droog als vooral regenachtig. Ook als je all the way gaat met dure hevels en aparte boosters heb je minder controle dan met schijfremmen.
Overigens heb ik deze discussie ook op wereldfietser (het Magura velgrem fan forum bij uitstek)en ook daar zijn de uitserst behoudende fietsers qua argumenten ook leeg, anders dan "met elke rem kan je naar beneden komen".
Zit met een dilemma voor het vervoer van onze twee jongens (4 en 5) naar school (3 km enkele reis, heuvelachtig gebied); e-bakfiets of een e-fiets met fietskar voor het vervoer. 2e Auto is geen optie.
We hebben de grote spelers op bakfiets gebied nu geprobeerd. Urban Arrow Family, Lovens 65 en Gazelle Makki. Geen van deze zijn perfect, voorkeur was de Urban Arrow met op 2e plek de Gazelle. Vrouw vond het toch best eng en moest erg wennen... ik was gelijk verkocht.
Fietskar hebben we niet kunnen proberen en ik betwijfel of de twee jongens hier comfortabel in gaan passen. Ook de combinatie fietskar met e-fiets lijk ik bij geen enkele fietswinkel te kunnen proberen. Iemand hier een idee?
Qua prijs is de fietskar wel interessanter (3000/3500 euro e-fiets + 400 fietskar) vs bakfiets (5000+). Maar hoe lang gaan de jongens erin passen is de vraag...
Andere ouders die hetzelfde hebben gehad en wat was jullie keuze?
Dank!
We hebben de grote spelers op bakfiets gebied nu geprobeerd. Urban Arrow Family, Lovens 65 en Gazelle Makki. Geen van deze zijn perfect, voorkeur was de Urban Arrow met op 2e plek de Gazelle. Vrouw vond het toch best eng en moest erg wennen... ik was gelijk verkocht.
Fietskar hebben we niet kunnen proberen en ik betwijfel of de twee jongens hier comfortabel in gaan passen. Ook de combinatie fietskar met e-fiets lijk ik bij geen enkele fietswinkel te kunnen proberen. Iemand hier een idee?
Qua prijs is de fietskar wel interessanter (3000/3500 euro e-fiets + 400 fietskar) vs bakfiets (5000+). Maar hoe lang gaan de jongens erin passen is de vraag...
Andere ouders die hetzelfde hebben gehad en wat was jullie keuze?
Dank!
En dat is een understatement! Die kunnen echt vreselijk krijsen. Schijfremmen kunnen ook geen piepen, maar minder luid. Mijn vorige fiets had Magura's (HS-22) en soms vielen de fietsers bijna van hun fiets met het geluid wat die remmen kunnen geven. Boosters zaten er bij mij niet op en het was idd het achterwielroffeltjes schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:25:
@elinx @B64 @Bad Brains
Op basis van 100.000km ervaring is dat een duidelijk verhaal, vooral als er voor jou betere alternatieven zijn.roffeltjes schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:25:
...
FWIW, voor mij zijn Magura velgremmen bijna No-Go, ....
Dergelijke ervaringen zijn er ook voor ketting vs riem en naafversnelling vs derailleurversnelling. net als over trendy frameuitvoeringen, de plek van de motor en accu, het zadel en de zit op de fiets.
Deze ervaringen kan iemand meenemen om tot een besluit te komen, vooral als er nog niet over nagedacht is, maar uiteindelijke moet ieder een keus maken op basis van eigen mogelijkheden, eisen en wensen.
En hoe bizar ook, dan kan er dus, zoal igv @Thoraxx tussen een kleur en riem gekozen moeten worden.
@roffeltjes Ik heb Magura Raceline Evo op mijn Cannondale met carbon boosters, dus ik ken dat helemaal niet (HS22) maar het is ook nog geen E-Bike (yet)
Dat gezegd ik heb er net een Tongsheng opgeschroefd en ik vroeg me iets af wat betreft de remmen.
Dit is het pakket wat ik heb en wat links onderin staat zijn neem ik aan de remsensors.
Moet ik die met een female stekker solderen zodat ze hiermee werken?
If so dan ga ik die even bestellen.
Hier een slechte foto.
Let even niet op de stand van de ketting
er zat een XTR M900 op en die heb ik vervangen door een XTR M951 dus de ketting moet wat schakels hebben.
Dat gezegd ik heb er net een Tongsheng opgeschroefd en ik vroeg me iets af wat betreft de remmen.
Dit is het pakket wat ik heb en wat links onderin staat zijn neem ik aan de remsensors.
Moet ik die met een female stekker solderen zodat ze hiermee werken?
If so dan ga ik die even bestellen.
Hier een slechte foto.
Let even niet op de stand van de ketting
:strip_exif()/f/image/SEJNF5MpGTAoGAn2GVC8J9pl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee linksonder is de bedrading voor de verlichting. (max. 6V-0,5A (3W))Bad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
...
Een Tsdz2 wordt standaard niet met remsensors geleverd en zijn vooral icm gashendel en 8-pin Vlcd5 aangeraden.
Ik heb de VLCD6 - die kleine, kan ik dan geen remsensors aansluiten?elinx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:37:
[...]
Nee linksonder is de bedrading voor de verlichting. (max. 6V-0,5A (3W))
Een Tsdz2 wordt standaard niet met remsensors geleverd en zijn vooral icm gashendel en 8-pin Vlcd5 aangeraden.
Heb ik ze nodig?, lijkt me wel..
Waarom heb je ze nodig? Ik rijd al jaren zonder.Bad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:41:
...
Ik heb de VLCD6 - die kleine, kan ik dan geen remsensors aansluiten?
Motor stopt onmiddelijk als de benen stilstaan.
Bij een rotatiesensor of gashendel wil dit nogal eens anders zijn en is het wel verstandig om ze te hebben.
Wil je ze toch, dan zal je dit buiten het display om moeten doen.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 29-12-2022 19:53 ]
Mijn Watt Brooklyn (met rotatiesensor) had ze ook niet, nooit gemist. Ik stop altijd met trappen als ik rem…Bad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:41:
[...]
Ik heb de VLCD6 - die kleine, kan ik dan geen remsensors aansluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door Bla65 op 29-12-2022 19:44 ]
Kewl, dat hoopte ik al.
Scheelt weer pecunias.
edit: Ik neem aan dat je ook schakelt als je stopt met trappen.
Scheelt weer pecunias.
edit: Ik neem aan dat je ook schakelt als je stopt met trappen.
[ Voor 41% gewijzigd door Bad Brains op 29-12-2022 19:46 ]
Wel zo verstandigBad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:45:
... Ik neem aan dat je ook schakelt als je stopt met trappen.
Maar omdat het om een krachtsensor gaat, kan je de belasting korte tijd later langzaam opbouwen, wat bv met een rotatiesensor niet altijd mogelijk is.
[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 29-12-2022 19:57 ]
Met goeie spullen kan dat wel op een analoge MTB, maar er staat denk iets teveel torque op de ketting dus idd leek het me wel verstandig.
(eerste e-bike)
Het koppel wordt versterkt door de motor en is tevens afhankelijk of de pedalen rondgaan.Bad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:56:
.. kan dat wel op een analoge MTB, maar er staat denk iets teveel torque op de ketting ...
Hoeveel koppel er op de ketting staat ligt aan jouw, dat is met of zonder motor niet anders.
Het verschil is dat het koppel versterkt wordt via de koppelsensor en de motor.
Dus vol op de pedalen na het schakelen heeft een andere impact.
Maar zoals gezegd is het niet onmogelijk om rem/schakelsensor buiten het display om aan te sluiten, maar daar heb je wel wat creativiteit en soldeer skills voor nodig.
NB
Waarom wordt een gewone fiets of MTB "analoog" genoemd?
Ik heb het al meer langs zien komen, maar mi slaat het nergens op, want dan zou de ebike een "digitale" fiets zijn
[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 29-12-2022 20:11 ]
Ik noem het analoog omdat we in een gemotoriseerd topic zitten.
Niet teveel over na denken.
Niet teveel over na denken.
Weer FWIW: schijfremmen vind ik een grotere upgrade dan het verhaal Nexus 7/8 (kan altijd nog worden vervangen) of ketting/riem (ketting is ook prima).elinx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
[...]
Op basis van 100.000km ervaring is dat een duidelijk verhaal, vooral als er voor jou betere alternatieven zijn.
Dat is wel deels gebaseerd op het slijten van de blokken en onderhoud dus als je minder km maakt is dat issue minder spannend. (Ik heb niet altijd tijd haar remmen te fixen en de fm kost geld en vooral tijd waarop ze toch wel heel graag haar fiets heeft).
Het is allemaal ook echt wel te doen, ik beweer ook zeker niet dat het niet voldoende is. Maar zowel ik als mijn vrouw (die nog met haar Razer doorrijdt) vinden het de grootste quality of life verbetering op mijn fiets.
Je hebt al boosters en het zou best kunnen dat jouw Cannondale wel een fors stijve achtervork heeft. Het is en blijft een topmerk met enorm veel MTB ervaring. Ik ben totaal niet verbaasd dat jij je niet herkent in mijn ervaringen, al vermoed ik dat ombouwen het wel wat slijtage gevoeliger gaat maken.Bad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:24:
@roffeltjes Ik heb Magura Raceline Evo op mijn Cannondale met carbon boosters, dus ik ken dat helemaal niet (HS22) maar het is ook nog geen E-Bike (yet)
Sowieso is een stads e-bike best wel zwaar op de onderdelen, op mijn Santos waren de Magura's ook prima. Als je vooral buiten de stad rijdt is het minder spannend (evenals het kilometrage).
Nogmaals, het kan prima en zeker voor eigenbouw snap ik dat je neemt wat je al hebt. Maar voor een nieuwe fiets is het IMHO een afrader.
Ik zit mij echter wel af te vragen wat dat extra gewicht gaat doen van de accu en de aandrijving op die headshock. En dan met name omdat de vering in de balhoofdbuis zit.roffeltjes schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:11:
[...]
Je hebt al boosters en het zou best kunnen dat jouw Cannondale wel een fors stijve achtervork heeft. Het is en blijft een topmerk met enorm veel MTB ervaring.
Dit is een M500 uit '97, die heeft een 1" rigid.maartend schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:36:
[...]
Ik zit mij echter wel af te vragen wat dat extra gewicht gaat doen van de accu en de aandrijving op die headshock. En dan met name omdat de vering in de balhoofdbuis zit.
lol. Dan zit ik even mis met een ander plaatje van een dale waar ik naar keek. Was een CAD2, maar die was geel nu ik verder nadenk. En ging ook niet elektrisch, maar stond gewoon te koopBad Brains schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:38:
[...]
Dit is een M500 uit '97, die heeft een 1" rigid.
@replica17 Wij hebben voor de wagen gekozen, veilig en handig (kan achter elke fiets en je hebt later geen bakfiets over).
Maar wij fokken dwergen. Dus dat is absoluut een meespelende factor. Bovendien wordt de grootste en sterkste wagen (kidscar XL) niet meer gemaakt.
Maar wij fokken dwergen. Dus dat is absoluut een meespelende factor. Bovendien wordt de grootste en sterkste wagen (kidscar XL) niet meer gemaakt.
Het is uiteindelijk de Pegasus Siena E7F Plus disc 2022 400watt accu met ketting voor 2499,- worden.
Reden om toch geen belt te nemen is omdat ik er zo 2x per week op ga fietsen en geen grote afstanden. Daarnaast was deze in de kleur die ik wilde 😊
Gekocht bij de lokale fietsen maker. Met komende service beurt gratis en flinke korting op de volgende beurten.
Zie bij Mantel een betere deal voor dezelfde prijs met 500 watt accu maar goed, toch fijn om om de hoek goede service te hebben en de eerste beurten voordelig.
Bedankt voor jullie hulp!
Reden om toch geen belt te nemen is omdat ik er zo 2x per week op ga fietsen en geen grote afstanden. Daarnaast was deze in de kleur die ik wilde 😊
Gekocht bij de lokale fietsen maker. Met komende service beurt gratis en flinke korting op de volgende beurten.
Zie bij Mantel een betere deal voor dezelfde prijs met 500 watt accu maar goed, toch fijn om om de hoek goede service te hebben en de eerste beurten voordelig.
Bedankt voor jullie hulp!
Weet iemand hoe zwaar een Tongsheng 250W middenmotor hoort te "draaien"
Ik heb net een proefritje gemaakt en hij doet het prima echter als hij op de 25km/u komt zit ik tegen een muur aan te trappen.
Daar waar ik met mijn M900 set makkelijk naar 30+ reed kom ik nu met veel moeite naar de 26km/u en voelt het alsof er iemand aan mijn cranks trekt.
Masjientje is prima goed, maar de drag na de ondersteuning is echt niet ok.
Ik heb net een proefritje gemaakt en hij doet het prima echter als hij op de 25km/u komt zit ik tegen een muur aan te trappen.
Daar waar ik met mijn M900 set makkelijk naar 30+ reed kom ik nu met veel moeite naar de 26km/u en voelt het alsof er iemand aan mijn cranks trekt.
Na 20500km heb ik de Gazelle Vento C7 HMB ingeruild voor een Grenoble C5 HMB Belt 2022, het uitgaande model dus. Totaal andere fiets. Schijfremmen, riem, 65nm, geveerde zadelpen...maar wel minder versnellingen, dat is wennen. Maar de zithouding is wat relaxter. De eerste 100km's zijn goed bevallen.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
@Thoraxx Veel veilige kilometers gewenst!
De oude set is misschien net wat ruimer ingesteld?
@PD2JK Veel fiets plezier!
Ondersteuning stopt bij 25km dus ervoor zal het al afnemen en dan stoppen.Bad Brains schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:03:
Weet iemand hoe zwaar een Tongsheng 250W middenmotor hoort te "draaien"
@PD2JK Veel fiets plezier!
[ Voor 5% gewijzigd door Roos79 op 30-12-2022 18:15 ]
Oude set was een XTR M900 3x8 MTB set.Roos79 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:14:
@Thoraxx Veel veilige kilometers gewenst!
Daar moet je zeg maar alles zelf doen.
Analoog: zonder boordcomputer, accu-BMS en elektronica, dus een trapfietselinx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:02:
[...]
Het koppel wordt versterkt door de motor en is tevens afhankelijk of de pedalen rondgaan.
Hoeveel koppel er op de ketting staat ligt aan jouw, dat is met of zonder motor niet anders.
Het verschil is dat het koppel versterkt wordt via de koppelsensor en de motor.
Dus vol op de pedalen na het schakelen heeft een andere impact.
Maar zoals gezegd is het niet onmogelijk om rem/schakelsensor buiten het display om aan te sluiten, maar daar heb je wel wat creativiteit en soldeer skills voor nodig.
NB
Waarom wordt een gewone fiets of MTB "analoog" genoemd?
Ik heb het al meer langs zien komen, maar mi slaat het nergens op, want dan zou de ebike een "digitale" fiets zijn
Digitaal: een rijdende computer die jou helpt, aka de e-bike van nu
Zo interpreteer ik deze. Én de digitale fiets wordt steeds digitaler.
Feitelijk is het nooit goedBad Brains schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:03:
... als hij op de 25km/u komt zit ik tegen een muur aan te trappen.....
De één moppert dat de ondersteuning al bij 22km/h wordt afgebouwd en de ander moppert dat de ondersteuning ermee ophoudt bij 25km/h.
Tja het is idd hoe je tegen een fiets en fiets met trapondersteuning aan wilt kijken.jimh307 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:37:
..
Analoog: zonder boordcomputer....
Digitaal: een rijdende computer .....
Mijn achtergrond is waarschijnlijk te technisch/exact om daar in mee te gaan.
Ik vindt het prima als hij bij 25 stopt, maar dan wil ik wel graag door willen trappen en meer snelheid kunnen maken.
Nu voelt het alsof ik door de modder aan het trappen ben en er niets meer gebeurd.
Je mist plotseling een paar honderd Watt die in andere gevallen langzaam werd afgebouwd, waardoor er enige gewenning werd ervaren.Bad Brains schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:42:
... Ik vindt het prima als hij bij 25 stopt, maar dan wil ik wel graag door willen trappen en meer snelheid kunnen maken.
Nu voelt het alsof ik door de modder aan het trappen ben en er niets meer gebeurd.
Eens met @elinx . Mechanisch verlies moet wel heel groot zijn wil het winnen van de luchtweerstand. Je zal ook wel vrij zwaar hebben geschakeld omdat een lage cadans beter aanvoelt als je zelf niet veel vermogen levert, dus dat voel je ook nog eens
Probeer het maar eens met een wat hogere cadans, ik gok dat dan de muur iets minder wordt (maar hoe sterker je motor, hoe groter het "probleem").
Probeer het maar eens met een wat hogere cadans, ik gok dat dan de muur iets minder wordt (maar hoe sterker je motor, hoe groter het "probleem").
Is er een tabel hoeveel "kracht" je moet produceren om je trappers zonder accu te laten bewegen.
Want toen ik het ding monteerde vond ik het al heel erg zwaar gaan.
Geen idee, maar ik heb weleens ca. 15km gefietst zonder ondersteuning van de Tsdz2, omdat de accu leeg was tgv van een inschattingsfoutje.Bad Brains schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:45:
Is er een tabel hoeveel "kracht" je moet produceren om je trappers zonder accu te laten bewegen....
Dat deed ik in een flink lager tempo met een aanzienlijk lagere versnelling.
Je merkte idd dat je wat extra ballast had.
Je draait nl niet alleen de trapas rond, maar ook het hoofdtandwiel en een vrijloop.
Bij de Tsdz2B zit de vrijloop nu in het hoofdtandwiel, maar is de ballast niet veel minder.
Plezierig kon ik het niet noemen, maar het was te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 31-12-2022 00:24 ]
Ik heb er geen tabel van. De Eco stand van Bosch levert ongeveer 50 watt aan ondersteuning (afhankelijk van model en leeftijd). Deze stand zorgt ervoor dat het net wat makkelijker fietst dan een reguliere fiets.Bad Brains schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:45:
Is er een tabel hoeveel "kracht" je moet produceren om je trappers zonder accu te laten bewegen.
Hierdoor denk ik dat het meetrappen van die extra balast ergens tussen 30 en 40 watt aan trap vermogen kost. Als je dan vervolgens 20 km/u wilt fietsen moet je ongeveer 25% extra vermogen leveren voor hetzelfde effect.
Bij 25 km/u ga je denk ik al makkelijk over de 200 watt heen wat jezelf moet leveren. Dit is best veel. Tussen de 80 en 130 watt is een hoeveelheid vermogen wat de meeste mensen langdurig heel goed kunnen volhouden zonder echt te gaan zweten
De geometrie en gebruikte onderdelen (plus staat van de onderdelen) van de fiets, hebben ook zeker invloed op de hoeveelheid vermogen die jij moet leveren bij 25 km/u. Hierdoor is de bandbreedte groot. Ook je eigen conditie is erg bepalend hoe zwaar het aanvoelt.
Er is geen vast vermogen op de eco-stand. Bosch (active line plus) ondersteund 40% van je ingezette vermogen op de trappers.Athome schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:12:
[...]
Ik heb er geen tabel van. De Eco stand van Bosch levert ongeveer 50 watt aan ondersteuning (afhankelijk van model en leeftijd). Deze stand zorgt ervoor dat het net wat makkelijker fietst dan een reguliere fiets.
Hierdoor denk ik dat het meetrappen van die extra balast ergens tussen 30 en 40 watt aan trap vermogen kost. Als je dan vervolgens 20 km/u wilt fietsen moet je ongeveer 25% extra vermogen leveren voor hetzelfde effect.
Bij 25 km/u ga je denk ik al makkelijk over de 200 watt heen wat jezelf moet leveren. Dit is best veel. Tussen de 80 en 130 watt is een hoeveelheid vermogen wat de meeste mensen langdurig heel goed kunnen volhouden zonder echt te gaan zweten
De geometrie en gebruikte onderdelen (plus staat van de onderdelen) van de fiets, hebben ook zeker invloed op de hoeveelheid vermogen die jij moet leveren bij 25 km/u. Hierdoor is de bandbreedte groot. Ook je eigen conditie is erg bepalend hoe zwaar het aanvoelt.
Op tour-stand is dit 100%, dus sam sam.
Op de sport-stand heb je 180% van het eigen geleverde vermogen en op
turbo-stand is dit 270%.
En dan hoe ik de standen ervaar:
Eco: heft het extra gewicht op en fietst zoals op een licht lopende trapfiets
Tour: bij rustig weer prima en redelijke ondersteuning
Sport: trapt erg licht en bij wind tegen heb je vaak genoeg hieraan
Turbo: als ik flink wind tegen heb kom je er nog goed tegenin (tot zware storm)
Zoals een paar dagen geleden had ik storm tegen (open veld en op de dijk, een windvanger eerste klas) had ik echt wel stand turbo nodig om er tegenin te gaan met 13 km/h. Storm in de rug kan de ondersteuning uit. Het verschil is wel erg groot te noemen.
Dat klopt.jimh307 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:39:
[...]
Er is geen vast vermogen op de eco-stand. Bosch (active line plus) ondersteund 40% van je ingezette vermogen op de trappers.
Ik gebruik zelf het Nyon display hierop kan mijn geleverde vermogen, koppel en cadans cijfermatig aflezen.
Via de grafische weergave zie ik zowel mijn vermogen als het vermogen van de motor aflezen in een soort grafiek. Op deze manier kan ik het geleverde vermogen van de motor schatten.
Zo heb ik mijn verhaal opgebouwd.
Ben je geïnteresseerd in data dan is de Nyon display een leuk upgrade voor je Bosch motor.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam