OmeRobbie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:11:
Nu na een aantal weken rijden, ervaren, tweaken etc.. tijd voor een kleine update (to whom it may interest)...
Mijn
Canyon Precede On:7 heb ik aangeschaft om meerdere redenen:
* zoveel mogelijk afstanden tot 20km met de fiets: boodschappen, sporten, naar de stad (6km verderop), naar het strand etc.
* lekker lui als nodig is maar ook zelf kunnen spelen en een "workout" doen dmv versnellingen/ondersteuningsstanden
* FUN in elektrisch fietsen en beetje stylish (vorige ebike was een truttige damesmodel)
* Ideale mix tussen praktisch, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, comfort en uiteraard tweakmogelijkheden.
Mijn ervaringen en tweaks tot nu toe:
1)
beveiligen is een dingetje met zo'n beauty dus een goed slot moest er komen. Maar ook praktisch zijn en die gaan vaak niet goed samen.. Zo'n vouwslot is supermooi op de fotos maar zwaar en in de praktijk een drama om even vast te maken. Zoals hiervoor beschreven kwam ik tot de conclusie dat een ringslot wel wat zou zijn...
Maar dan heb je wel de allergrootste nodig! Ik kwam uit op een Abus Amparo 4650XL... kettingslot erbij en een tasje zodat er niet zo'n lelijke slang om je zadelpen zit,,, helemaal happy!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afspraak is gemaakt voor de T&T module van ANWB en ik heb ook meerdere sloten voor die gevallen dat ik het niet vertrouw en dus op meerdere punten beveilig...
2) Comfort
Snelheid en heerlijk stijf/stabiel was mijn eerste gevoel met de eerste ritten... Ja, als je over klinkers heen gaat wordt je wel een gedrild maar doordat de fiets zo stijf is, is dat niet onlogisch. Maar vind ik het juist ook niet onprettig... Het hele grote verschil kwam toen ik met de bandenspanning ging spelen. Wat lucht eruit en klinkerwegen enzo opzoeken... Wat maakt dat een verschil en wat kunnen deze banden met lage druk rijden zonder dat ik het idee heb veel aan rolweerstand in te leveren.
[Afbeelding] Het zijn dan ook tubeless banden van 57mm breed en deze Schwalbe G-One allround worden geroemd om de comfort eb de niet-lek-rijd eigenschappen.
Ik ga komende weken met een Brooks B17 zadel (marktplaats) testen wat dat doet voor comfort. Ook de Brooks Flyer (met de veren) word aangeraden. Ik ben er nog niet uit of ik een zadelpen neem. Iedereen zweert bij de Kinect 2.1/Bodyfloat maar die is €300... en ja dan weet ik eigenlijk ook niet of ik het mooi vindt... De Thudbuster en de BySchulz G2 vind ik ook niet echt fraai.. De Canyon VCLS 25 vind ik mooi maar die is vooral voor kleine oneffenheden (2cm)...
Iemand nog tips/ervaringen op dit vlak?
Praktisch
Ik vind de bagagedrager dus echt super! Er zitten al Ortlieb 3.1 knoppen op en dat werkt echt superpraktisch!
[Afbeelding]
Ik kan al mijn spulletjes erin kwijt voor het strand, boodschappen of whatever. Ik had al een
Dutch mountain fietstas maar die is lang niet zo handig. Die gebruik ik wel als ik veel ga wandelen, want die rugzakfunctie is wel erg praktisch. De Ortlieb rugzakvariant is bijna €200! ongeloofelijk..
Sensoren en meten
Ik heb een Quadlock front mount geplaatst (net als op mijn fitnessbike) en als ik bijv. navigatie wil gebruik ik Google Maps. Voor fitness of gewoon weten wat ik doe gebruik ik Cyclemeter en die geeft alles weer door aan Strava.. mijn gezondheidsapp en mijn Applewatch heb ik ook van alles om te ondersteunen... (zelfde als op mijn ftnessbike, ik heb 2 profielen aangemaakt).
Ik heb ook een cadanssensor van Garmin op de trapper geplaatst (die is makkelijk te monteren, zonder schade)
Positieve punten
* Heerlijk rijden! Lekker spelen met de Enviolo en de ondersteuningsstanden. Al id ecostand is de ondersteuning top! De
tuning geeft nog een grotere vrijheid om lekker te fietsen op lange rechte stukken.
* solide en kwaliteitsgevoel, het is eigenlijk net een Stromer ST2.. zoek de verschillen:
[Afbeelding]
* onderhoudsvrij en kwaliteitscomponenten die in lengte der jaren nog verkrijgbaar zijn. Mijn vorige fiets was een Gazelle en dat was een heel ander verhaal (werd bevestigd door de fietsenmaker)..
Negatieve punten:
* Ik kan er heel weinig bedenken.. Misschien het gewicht maar ik heb het nagemeten en het weegt echt onder de 24,7kg met accu! Doordat het een 27,5" is past ie toch in mijn auto (SUV).
* Het stuur kan niet omhoog! Er kunnen geen spacers oid bij, dus mocht je deze fiets overwegen, bestudeer de geometrie dan heel goed. Voor mij is dit geen issue want ik zit prima!
* * Comfort zou misschien nog iets beter kunnen maar eerlijk gezegd is ie al top zo... Ga nog wel experimenteren komende weken en misschien schaf ik wel een verende zadelpen aan... maar ja welk probleem los ik daarmee op als ik die nu niet zo ervaar!? Of is dat het lot van een Tweaker... :-)
Ik ga denk ik wel voor fluweel en verder tweaken. Wordt vervolgd...
Alles opgesomd is deze fiets mijn dream-come-true en is me
niets tegengevallen (ja 1 dingetje maar dat heeft met tunen te maken en daar mogen we het hier niet over hebben)...
Afgelopen weken nauwelijks de auto gepakt en het weer zat ook nog mee!!!!