Een paar maanden geleden plaatste ik hier mijn positieve ervaringen met mijn Ampler Axel. Nu een paar maanden verder wou ik nog even een update plaatsten, aangezien ik hier verder niet veel las over de problemen die ik in de tussentijd heb ervaren.
Grootste punt was een tijdje terug: op een willekeurige avond wou ik terug naar huis fietsen; ging de fiets niet meer aan. Gelukkig valt er nog wel mee te fietsen zonder elektrische ondersteuning (hoewel het gebrek aan versnellingen dan wel een heikel punt is haha) dus met wat doortrappen gewoon thuis gekomen. Maar eenmaal thuis aan de lader kwam er ook niet veel meer in beeld dan een error code.
Na contact met Ampler te hebben gehad bleek dit een bekend probleem: de eerste batches van de accu's bevatte mogelijk een productiefout waardoor een of ander kabeltje na verloop van tijd kortsluiting veroorzaakt of iets dergelijks en de elektronica dan dacht dat de accu kapot was (wat verder niet het geval was). Uiteraard kon dit alles kosteloos worden gerepareerd. Men stelde voor om de fiets te laten terugsturen naar Estland. Ik heb zelf echter maar geopperd dat ik de fiets wel naar de winkel in Amsterdam breng. Voor mij niet helemaal om de hoek, maar desalniettemin een stuk sneller dan helemaal naar Estland (en het leverde een erg leuk fietsritje terug van Amsterdam naar Utrecht

).
Ampler zelf wijst naar de accu-fabrikant (LG) als bron van deze problemen. Of dat waar is of niet weet ik niet, maar wat ik persoonlijk Ampler wel erg kwalijk neem is dat ze dit probleem nogal onder het tapijt lijken te willen schuiven. Deze problemen waren namelijk al bij Ampler bekend _voordat_ mijn fiets gebouwd en verscheept is. Mijn fiets is dus bewust met een potentieel defecte accu in elkaar gezet en verkocht. Ze zeggen zelf dat ~90% van de oude batches geen issues bevatten, maar desalniettemin is het een bewuste keuze geweest. Had mij, als koper, dan
op z'n allerminst, ingelicht over het potentiele issue.
Hoedanook, ze zeggen dat de nieuwste accu's dit probleem sowieso niet meer hebben. Nu met de nieuwe accu fietst de fiets weer als een zonnetje.... grotendeels dan. Je merkt toch dat, naar mijn mening althans, Ampler hier en daar toch ietwat beknibbelt heeft op kwaliteit van sommige onderdelen (bijvoorbeeld de no-name remmen). Ik had dit vermoeden al ten tijde van de aankoop dus voor mij niet perse een verassing, ik heb de gok bewust genomen. Maar desalniettemin een aandachtspuntje voor eventuele kopers.
Al met al is het naar mijn mening zeker geen slechte fiets; fietst verder (nog) heerlijk. Voor mij persoonlijk nog steeds qua plus- en minpunten een van de betere keuzes en ik ben er nog steeds zeker tevreden mee. Maar toch wel wat minder dan eerst. Ik ben benieuwd hoe mijn ervaringen zijn over een jaartje.