Een gebruikte met garantie. Of eventueel een gebruikte met een nieuwe accu.joostmakaay schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:48:
Wat is in jullie ogen de beste bang for buck dames elektrische fiets? En dan met name in het segment 500-1500 euro?
@TTLCrazy En is het nog wat geworden met de Stella afgelopen vrijdag?
Ik heb het afgeblazen, ze konden ook niet op vrijdag. Ik ga zelf wel een keer naar een Stella dealer in de buurt. Kan ik gelijk een aanbod krijgen en wat fietsen bekijken/proefrijden.Roos79 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:52:
@TTLCrazy En is het nog wat geworden met de Stella afgelopen vrijdag?
Ik zit ook nog in de spagaat om mijn huidige fiets accu te laten reviseren. Zijn er Tweakers hier die dit al hebben laten doen en wat zijn de ervaringen ? Op internet zijn wel wat bedrijfjes te vinden maar ervaringen, behalve trustpilot, zijn er niet veel.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
@TTLCrazy Moeilijke keuze, misschien eerst gaan kijken en proberen en dan daar je keuze op laten baseren?
Toch nog even mijn ervaring delen met de Morena Trekking Easy MDB. Deze heb ik gekocht voor €1599.- inclusief een 400Wh accu.
De voornaamste reden om deze fiets te kopen was de Bosch Active Line Plus motor. Mijn budget was tussen de €1500 - €2000.- voor die prijs kon ik nergens anders een vergelijkbare fiets vinden.
Ik ken de negatieve verhalen van Stella en eerlijk gezegd zal ik ook niet zo snel iemand aanraden om hier een fiets te kopen. Ik ben me er van bewust dat ik geen goede service zal krijgen en met eventuele reperaties voornamelijk op mezelf ben aangewezen.
Maar goed, de fiets dus. Vandaag is hij afgeleverd. Eerste indruk was goed, alles is netjes afgesteld, uitgelegd en gecontroleerd. De fiets voelde echter erg hard en stug aan op de weg, ieder hobbeltje in de weg werd hard doorgegeven in het zadel en via het stuur. Ik kwam er al snel achter dat dit kwam door de banden welke veel te hard waren opgepompt. 7 bar zat er in, het gaat hier om een Shwalbe big apple k-guard, deze hebben aan 3 a 4 bar genoeg. Nadat ik dus wat lucht uit de banden heb gehaald was het probleem dan ook verholpen en was het een stuk beter fietsen.
De afwerking van de fiets is wat minder. Grove, onafgewerkte lasnaden, een accu op het frame, plastic spatborden, de trappers heb ik mijn bedenkingen bij etc. Maar daar fiets hij niet minder om.
Inmiddels een stuk gefietst op de turbo. Range op de board computer geeft 55km aan. Niet heel veel dus, maar misschien dat dit naar verloop van tijd nog wat meer wordt. Verder werkt alles naar behoren, de remmen doen het goed, het frame is stug en stabiel. Schakelen gaat soepel, niks op aan te merken eigenlijk.
De voorvork kun je vast zetten. Dit is bijvoorbeeld handig als je een berg op moet fietsen. Leuk dat dat erop zit, maar dat ga ik niet gebruiken.
De ondersteuning pakt goed op tot 25 km/h op de teller. De fiets rijdt soepel, ook zonder ondersteuning. Geen rare bijgeluiden of iets dergelijks.
Dus al met al, de eerste indruk is redelijk positief. Ik ben er in ieder geval erg blij mee! De originele adviesprijs van €2549.- voor deze fiets staat echter niet in verhouding, dat vind ik hem niet waard.
Ik heb nog een Suntour SP12 zadel pen gekocht met vering. Ik ben benieuwd hoe dat is in combinatie met deze fiets!
De voornaamste reden om deze fiets te kopen was de Bosch Active Line Plus motor. Mijn budget was tussen de €1500 - €2000.- voor die prijs kon ik nergens anders een vergelijkbare fiets vinden.
Ik ken de negatieve verhalen van Stella en eerlijk gezegd zal ik ook niet zo snel iemand aanraden om hier een fiets te kopen. Ik ben me er van bewust dat ik geen goede service zal krijgen en met eventuele reperaties voornamelijk op mezelf ben aangewezen.
Maar goed, de fiets dus. Vandaag is hij afgeleverd. Eerste indruk was goed, alles is netjes afgesteld, uitgelegd en gecontroleerd. De fiets voelde echter erg hard en stug aan op de weg, ieder hobbeltje in de weg werd hard doorgegeven in het zadel en via het stuur. Ik kwam er al snel achter dat dit kwam door de banden welke veel te hard waren opgepompt. 7 bar zat er in, het gaat hier om een Shwalbe big apple k-guard, deze hebben aan 3 a 4 bar genoeg. Nadat ik dus wat lucht uit de banden heb gehaald was het probleem dan ook verholpen en was het een stuk beter fietsen.
De afwerking van de fiets is wat minder. Grove, onafgewerkte lasnaden, een accu op het frame, plastic spatborden, de trappers heb ik mijn bedenkingen bij etc. Maar daar fiets hij niet minder om.
Inmiddels een stuk gefietst op de turbo. Range op de board computer geeft 55km aan. Niet heel veel dus, maar misschien dat dit naar verloop van tijd nog wat meer wordt. Verder werkt alles naar behoren, de remmen doen het goed, het frame is stug en stabiel. Schakelen gaat soepel, niks op aan te merken eigenlijk.
De voorvork kun je vast zetten. Dit is bijvoorbeeld handig als je een berg op moet fietsen. Leuk dat dat erop zit, maar dat ga ik niet gebruiken.
De ondersteuning pakt goed op tot 25 km/h op de teller. De fiets rijdt soepel, ook zonder ondersteuning. Geen rare bijgeluiden of iets dergelijks.
Dus al met al, de eerste indruk is redelijk positief. Ik ben er in ieder geval erg blij mee! De originele adviesprijs van €2549.- voor deze fiets staat echter niet in verhouding, dat vind ik hem niet waard.
Ik heb nog een Suntour SP12 zadel pen gekocht met vering. Ik ben benieuwd hoe dat is in combinatie met deze fiets!
:strip_exif()/f/image/gTvLW8MNUogttHumXuMAhvFD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis H op 30-01-2023 15:07 ]
400Wh, 55km in de turbo stand valt zeker niet tegenDennis H schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:03:
...... turbo. Range op de board computer geeft 55km aan. Niet heel veel dus, maar misschien dat dit naar verloop van tijd nog wat meer wordt. ....
Veel meer zal het niet worden onder de genoemde omstandigheden.
Iets warmer weer en eco stand zal daarentegen de range wel vergroten.
Logisch omdat er dan meer inspanning van de berijder wordt gevraagd.
[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 30-01-2023 14:23 ]
Dit is inderdaad een normale waarde waar niks mis mee eens en die niet groter zal worden, wel kleiner na verloop van tijd. Met mijn artrose moet ik altijd op de sport stand fietsen met hele stukken op turbo (flink wind tegen zoals nu vaak gebeurt) en als de accu (483 Wh) vol is schat hij mijn range op sport op 65-70 km.elinx schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:12:
[...]
400Wh, 55km in de turbo stand valt zeker niet tegen
Veel meer zal het niet worden onder de genoemde omstandigheden.
Iets warmer weer en eco stand zal daarentegen de range wel vergroten.
Logisch omdat er dan meer inspanning van de berijder wordt gevraagd.
Nu met deze wind en koude ben ik al blij als ik de 60 km haal (ook vaak op turbo) en dit ligt zeker niet aan mijn accu, maar met deze onstuimige weersomstandigheden is dit normaal. Op open stukken en op de dijk heb ik meer dan eens windkracht 7 vol in de snoet en dan rijd je 16 km/h op stand turbo in het 5e verzet (1 op 1 bij de Nexus 8 naaf). Wind mee vlieg je vooruit en kan ik het af op eco stand en dan loopt de geschatte range flink op. Eigenlijk let ik niet zo veel op hoeveel kilometers ik kan halen want ik kijk altijd naar de geschatte kilometers en als die te laag worden voor een aankomende rit gaat hij gewoon aan de lader.
Ah dan had ik zelf dus iets te hoge verwachtingen van de 400Wh accu. Opzich ook helemaal geen probleem, een actieradius 50-55km in de turbo stand is ook prima wat mij betreft.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennis H op 30-01-2023 18:02 ]
Mooie fiets voor het geld! Helaas gaan de prijzen her en der echt door het plafond.Dennis H schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:03:
Toch nog even mijn ervaring delen met de Morena Trekking Easy MDB. Deze heb ik gekocht voor €1599.- inclusief een 400Wh accu.
[Afbeelding]
Kan iemand mij misschien helpen met het vinden van een goede e-bike? Eerlijk gezegd heb ik er niet zo veel eisen aan zitten.
- prijs Max €2700
- geen voorwielmotor
- liever geen accu achterop
- geen derailleur versnelling
- gebruik voor woon werkverkeer 10km enkele reis. Voornamelijk lange rechte weg met mogelijk veel wind.
- liever ook geen Stella naar aanleiding van ervaringen die ik hier lees.
- dames model/lage instap
Een fiets die me tot nu toe wat lijkt is de tenways cgo800s, echter zie ik hier wat negatieve dingen over met betrekking tot stabiliteit en de accu.
Maar eerlijk gezegd raak ik het overzicht wat kwijt door het grote aanbod.
- prijs Max €2700
- geen voorwielmotor
- gebruik voor woon werkverkeer 10km enkele reis. Voornamelijk lange rechte weg met mogelijk veel wind.
Een fiets die me tot nu toe wat lijkt is de tenways cgo800s, echter zie ik hier wat negatieve dingen over met betrekking tot stabiliteit en de accu.
Ben je al eens gaan kijken naar de voorraad bij de fietswinkel in je buurt?pukvg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:26:
Kan iemand mij misschien helpen met het vinden van een goede e-bike? Eerlijk gezegd heb ik er niet zo veel eisen aan zitten.
- prijs Max €2700
- geen voorwielmotor
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat stond op de planning voor vanmiddag. Maar ik wil eigenlijk gaan met een beter idee wat ik wil en niet dat ik eindig met een model waar de fietsenwinkel vanaf wil.Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:29:
[...]
Ben je al eens gaan kijken naar de voorraad bij de fietswinkel in je buurt?
Je eisen en prijs betekenen dat er een groot aantal modellen is wat in aanmerking komt. Er is gewoon niet zoveel zinnigs over te zeggen.pukvg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Dat stond op de planning voor vanmiddag. Maar ik wil eigenlijk gaan met een beter idee wat ik wil en niet dat ik eindig met een model waar de fietsenwinkel vanaf wil.
@pukvg Wat @roffeltjes zegt. Persoonlijk zou ik een A merk fiets kopen vanwege de hogere inruilwaarde. Dan heb je er ook nog wat aan als je weer een nieuwe fiets wilt kopen. Ga bij een merk site kijken, stel je filters in en je komt genoeg fietsen tegen die aan jouw criteria voldoen.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ga gewoon binnen, zeg dat je je aan het orienteren bent, en zeg wat je verwacht van een fiets.pukvg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Dat stond op de planning voor vanmiddag. Maar ik wil eigenlijk gaan met een beter idee wat ik wil en niet dat ik eindig met een model waar de fietsenwinkel vanaf wil.
Als die man een beetje beroepseer heeft, dan zoekt hij samen met jou iets uit wat bij je past.
En jouw wensen en voorkeuren zijn anders dan de mijne.
Als het een beetje klikt tussen die FM en jou, dan heb je nadien ook een goede plaats om service te krijgen als je eens een defect hebt.
Zeker voor een dagelijkse rit naar het werk is dat superbelangrijk.
Maar tegenwoordig heb je juist veel modellen ebikes die je online koopt ipv bij een fietsenmaker die veel standaard modellen heeft.Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:32:
[...]
Ga gewoon binnen, zeg dat je je aan het orienteren bent, en zeg wat je verwacht van een fiets.
Als die man een beetje beroepseer heeft, dan zoekt hij samen met jou iets uit wat bij je past.
En jouw wensen en voorkeuren zijn anders dan de mijne.
Als het een beetje klikt tussen die FM en jou, dan heb je nadien ook een goede plaats om service te krijgen als je eens een defect hebt.
Zeker voor een dagelijkse rit naar het werk is dat superbelangrijk.
Maar niet dezelfde service...MaStar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Maar tegenwoordig heb je juist veel modellen ebikes die je online koopt ipv bij een fietsenmaker die veel standaard modellen heeft.
Je lokale FM is wellicht een dure optie, maar dan heb je wel betere/snellere service en dit is ook erg belangrijk.
Klopt, maar in dat geval ben je ook afhankelijk van de online webshop met de afhandeling van klachten en voor onderhoud moet je op zoek naar een FM in de buurt die je ebike accepteert, wat niet altijd vanzelfsprekend is.MaStar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:30:
...veel modellen ebikes die je online koopt....
Dus realiseer je waar je aan begint en neem dit mee in je beslissing als je online gaat kopen.
Vooral als je zelf niet handig bent of onderhoud kunt of wilt uitvoeren en de online shop op bv 100km afstand zit.
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 01-02-2023 20:29 ]
Nog even mijn ervaring met de muto tot nu toe. Helemaal tevreden..woon-werk 20km in de meest barre omstandigheden (kou, wind) range genoeg om in de max ondersteuning te redden (1/4e over) en vandaag bijv 1/3e. Standaard snachts in de lader dus.PnD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Kom net van de winkel vandaan en heb hem gekocht voor € 1200,-![]()
De eerder genoemde korting van € 200 euro, omdat ik hem ophaal in Nunspeet. Kon hem a.s. maandag al ophalen, maar wordt woe de 18e.
Nog tips waar op te letten qua evt. gebreken aan de fiets bij het ophalen?
Zie hem op de site gewoon nog voor € 1399 hoor.
Alles is netjes afgewerkt geen gekke dingen.
Met mijn lengte 1.83m vind ik hem prima zitten, maar denk dat je niet veel langer moet zijn voor een comfortabele zit bij een langere rit.
Heb bij het ophalen in Nunspeet nog zo’n XL Bamboo mand voor €40 kunnen kopen die een beschadiging had.
Ik snap het gedoen rondom een goede fietsenmaker niet zo. Met mijn niet elektrische fiets van 12 jaar oud ben ik 1 keer naar fe fietsenmaker geweest. En dit was een simpele Batavus. Dus als je dan een keer wat meer betaald of verder moet reizen hiervoor lijkt mij geen probleem.
Ik denk dat je veel beter naar een goede kwaliteit fiets kan kijken en die dan ergens voordelig vandaan kan halen.
Ik ben zelf naar 1 met een Bosch middenmoter naar aan het kijken. En dan met naaf versnellingen en schijf remmen.
Ik denk dat je veel beter naar een goede kwaliteit fiets kan kijken en die dan ergens voordelig vandaan kan halen.
Ik ben zelf naar 1 met een Bosch middenmoter naar aan het kijken. En dan met naaf versnellingen en schijf remmen.
Mensen zouden eens een keer een echte top fiets (of het nou een racefiets of ander soort fiets is) moeten berijden. Ze hebben een solide, stevig gevoel wat in de loop der tijd niet weggaat... ze gaan niet rammelen, ze gaan niet zomaar stuk. Een goede fiets is spelingsvrij en maakt geen rammelende of slepende geluidjes (en je moet dus ook niet weken door fietsen als je dat soort dingen hoort!).
Of het nou mijn Santos Travelmaster, mijn handgemaakt wedstrijdfiets of mijn VdV e-bike is, ze hebben gemeen dat ze probleemloos zijn. En ze hebben allemaal dat solide gevoel. Ja, mijn ebike was 3400,-. Ik ben nu 17 maanden en 12000km verder, vandaag mijn belt (gratis) laten spannen. Voor de rest NUL reparaties of onderhoud anders dan de eerste beurt. Geen dagje de fiets kwijt. Een Stella is veel goedkoper, maar ik geloof niet dat ik een foute keuze heb gemaakt
Het is niet zomaar een flex of snobisme, maar die prijsverschillen zijn niet zomaar marketing en snelle jongens (sterker nog, dat zie je juist in het goedkope segment). Wees daarom ook bewust van je ensen en je budget en match dat. Als je een top fiets wil is dat niet een spec lijst, maar een fiets die klopt, goed in elkaar is gezet en goed wordt onderhouden. Een Stella met vergelijkbare onderdelen is geen Kalkhoff.
Ik moest het maar weer even kwijt
Of het nou mijn Santos Travelmaster, mijn handgemaakt wedstrijdfiets of mijn VdV e-bike is, ze hebben gemeen dat ze probleemloos zijn. En ze hebben allemaal dat solide gevoel. Ja, mijn ebike was 3400,-. Ik ben nu 17 maanden en 12000km verder, vandaag mijn belt (gratis) laten spannen. Voor de rest NUL reparaties of onderhoud anders dan de eerste beurt. Geen dagje de fiets kwijt. Een Stella is veel goedkoper, maar ik geloof niet dat ik een foute keuze heb gemaakt
Het is niet zomaar een flex of snobisme, maar die prijsverschillen zijn niet zomaar marketing en snelle jongens (sterker nog, dat zie je juist in het goedkope segment). Wees daarom ook bewust van je ensen en je budget en match dat. Als je een top fiets wil is dat niet een spec lijst, maar een fiets die klopt, goed in elkaar is gezet en goed wordt onderhouden. Een Stella met vergelijkbare onderdelen is geen Kalkhoff.
Dan heb je erg veel geluk gehad of je rijdt niet zoveel kilometers. Wij hebben in zes jaar (150k km over drie fietsen) 3 motoren, twee acus, meerdere kabelbomen gesloopt (Batavus ION Padua). Dan nog remblokken, Displays (vocht) hydraulische remleidingen banden, velgen (die slijten nu eenmaal met velgremmen), en op het laatst de voorvorken die aan het einde van hun Latijn waren.InfoTracer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:59:
Ik snap het gedoen rondom een goede fietsenmaker niet zo. Met mijn niet elektrische fiets van 12 jaar oud ben ik 1 keer naar fe fietsenmaker geweest. En dit was een simpele Batavus. Dus als je dan een keer wat meer betaald of verder moet reizen hiervoor lijkt mij geen probleem.
Met onze Batavus twee Razers en een Stream zitten we na 7 jaar op één motor, één reserve accu (oude had en gebroken contact wat kon worden gefixt in Duitsland), meerdere velgen, meerdere remhendels, remblokken, hydraulische remleidingen (fietsenrekken), banden etc. etc. Al aanzienlijk beter dan onze eerste e-bikes, maar onderhoudsvrij? I wish.
Misschien ben jij heel handig en is het vervangen van een achterband iets wat je even doet, maar ik vind het loshalen van een kettingkast een crime (en als ik op fietsfora kijk ben ik niet de enige... die lipjes breken altijd). Een wiel kan ik zelf niet spaken en het vervangen van een Hydraulische remmenset kan ik wel, maar ik besteed het liever uit.
En betreft die goede kwaliteit, zeker als je een fabrieksfiets koopt is de kwaliteit voor een groot deel bepaald door de FM die dat ding rijklaar maakt. Af fabriek is een fiets vaak niet okay. Dat is heel vervelend, maar het is wel iets wat ook jij niet leuk zal vinden als je dan opeens twee uur moet rijden om toch dat slag uit dat wiel te laten halen. Of je gaat naar de plaatselijke FM die je 50 euro doet aftikken.
[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 01-02-2023 21:35 ]
Goed gesproken! Ben ook op voorzichtig op zoek naar een e-bike. De dingen die ik zoiezo wil hebben zijn;roffeltjes schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:22:
Mensen zouden eens een keer een echte top fiets (of het nou een racefiets of ander soort fiets is) moeten berijden. Ze hebben een solide, stevig gevoel wat in de loop der tijd niet weggaat... ze gaan niet rammelen, ze gaan niet zomaar stuk. Een goede fiets is spelingsvrij en maakt geen rammelende of slepende geluidjes (en je moet dus ook niet weken door fietsen als je dat soort dingen hoort!).
Of het nou mijn Santos Travelmaster, mijn handgemaakt wedstrijdfiets of mijn VdV e-bike is, ze hebben gemeen dat ze probleemloos zijn. En ze hebben allemaal dat solide gevoel. Ja, mijn ebike was 3400,-. Ik ben nu 17 maanden en 12000km verder, vandaag mijn belt (gratis) laten spannen. Voor de rest NUL reparaties of onderhoud anders dan de eerste beurt. Geen dagje de fiets kwijt. Een Stella is veel goedkoper, maar ik geloof niet dat ik een foute keuze heb gemaakt![]()
Middenmotor
Afneembare accu (plek op fiets maakt niet uit) woon 3 hoog zonder lift
Lage instap
Een riem of belt drive kwalitatief beter toch?
Schijfremmen ( de betere of niet?)
Woon in Rotterdam.
Klopt het dat die Batavus door een traditionele fietsenwinkel is afgeleverd? Want dat bespaard gedoe na afleveren.InfoTracer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:59:
Als je zegt dat je er 1x iets mee hebt gehad, is het dan zo dat er niet of maar een keer een buitenband versleten is? Want dan heb je ook nauwelijks gefietst. Of is er wel het een en ander vervangen, maar doe je dat zelf? Want dat kan natuurlijk niet iedereen.
Ik ben het met je eens dat een goede fiets kopen gedoe bespaard. Weet wel dat de gemiddelde gebruiker om de paar duizend kilometer een fietsenwerkplaats nodig heeft. Vaker bij een goedkope fiets, en minder vaak maar duurder als je er te laat heen gaat.
Over belt drives:Nietdatikweet schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:38:
Een riem of belt drive kwalitatief beter toch?
Een riem is niet per se beter. Anders zou elke pro renner of veldrijder er wel op rijden, al rekt deze niet uit i.t.t. een ketting.
Een riem i.c.m. een naafversnelling is wel onderhoudsvriendelijker dan een ketting + derailleur. Niet onderhoudsvrij zoals vaak wordt beweerd. De kosten van vervanging (riem (Gates CDX riem = ca. EUR 90,- en tandwielen) liggen hoger dan bij een ketting en cassette maar een naaf + riem gaat doorgaans langer mee waardoor de kosten enigszins in de buurt komen (maar vaak toch best duurder dan een ketting).
Een belt slijt wel degelijk en vaak meer dan door fietsenverkopers wordt beweerd, is niet onverwoestbaar zoals vaak wordt gemeld. Een e-bike met middenmotor belast de aandrijving (30%) meer dan een bio-bike (een fiets zonder motor). Het aantal km's dat bij Gates CDN, CDX en CDC riemen wordt gespecificeerd, is volgens mij op basis van een bio-bike. Bij gebruik op een e-bike met middenmotor is het niet ondenkbaar dat het kilometrage lager uitvalt dan wordt vermeld door Gates, de (fietsen)fabrikant of de dealer.
Verder, als het frame of de afstelling mankementen vertoont en dus te schuin op de tandwielen draait of met verkeerde spanning staat afgesteld, kan deze eerder stuk gaan dan je denkt.
Je ziet ook fietsen met middelgeleiders om de riem op zijn plek te houden. Santos zegt daarover dat de constructie dan niet deugt omdat een recht lopende riem dat niet nodig zou hebben en er extra weerstand en slijtage kan ontstaan door aanlopen. Ik heb voorbeelden gezien van riemen die veel en veel eerder dan het gewenste aantal km's kapot zijn gegaan (soms incl. de prijzige tandwielen!).
Riem = ook iets aan extra weerstand t.o.v. een goed lopende kettingaandrijving. De naaf komt daar nog bij. Zeker Enviolo-naven hebben best wat weerstand (merk je in accuduur). Een Nexus 8 heeft een direct drive in zijn 5 (in zijn 6 ook nog licht) en is een positieve uitzondering.
Een belt drive is, los van de nadelen, een mooi systeem (wel vaak te zien op duurdere fietsen) en ik wil het ook niet afraden, maar het wordt vaak gehypet en het moet goed zijn geïmplementeerd en dat is lang niet altijd het geval.
[ Voor 41% gewijzigd door neb0 op 21-02-2023 04:06 ]
100% mee eens. Wat mij betreft is het een aanrader als het in je budget past, maar als het budget beperkt is het wat mij betreft ook het minst belangrijke..goede remmen, banden etc.hebben veel meer impactneb0 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:44:
[...]
Het is een mooi systeem (wel vaak te zien op duurdere fietsen) en ik wil het ook niet afraden, maar het wordt vaak gehypt.
Grootste voordeel vind ik het stille van de riem, maar qua werking is een ketting zeker zo goed.
Ja inderdaad, goede remmen, banden met lage rolweerstand (en liefst lekbestendig) en bijv. minder luchtweerstand door een sportievere zithouding, zijn zeker zo belangrijk al is dat laatste uiteraard ook afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.
Riem is inderdaad wat stiller, hoewel deze ook wel kan gaan ''kraken'' maar dat is meestal op te lossen.
Riem is inderdaad wat stiller, hoewel deze ook wel kan gaan ''kraken'' maar dat is meestal op te lossen.
Om jezelf wat richting te geven zou ik een schatting maken van het gebruik komende 3 jaar, in jouw geval pak wek 9.000 km?, de verwachtte onderhoudskosten bv 10% duur model, 20% goedkoop model. En dan voor het totaal de prijs per km vergelijken voor de verschillende fietsen die je overweegt. Dan zie je grofweg of online kopen voordeliger is dan FM, of heb je in ieder geval een idee bij ‘FM is duurder’ of ‘online is goedkoper’. Naast de andere aspecten natuurlijk, maar de prijs/km wordt vaak vergeten of men denkt is te ingewikkeld. Is er een independent fietsenvergrlijkingswebsite? Kun je die gebruiken.pukvg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:26:
- prijs Max €2700
- geen voorwielmotor
Overigens, de bijvoorbeeld Lidl of Aldi fietsen van rond de 750,- waren zeker geen slechte deals maar inmiddels ook in prijs gestegen.
Voor het idee: 2.700 + 3x 270 / 9000 ~ 0,39
750 + 3x 150 / 9000 ~ 0,13
Dan komen er 2 vragen bij mij op:InfoTracer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:59:
- hoe veel km doe je per jaar?
- wat doe je zelf aan onderhoud?
Heel veel mensen kennen het verschil niet tussen en ketting en een remkabel, en dan heb je wel eens service nodig. Jij misschien niet.
Even voor de duidelijkheid het gaat hier om een gewone fiets. Dus NIET elektrisch. Maar ik verwacht dat een elektrische fiets tegenwoordig ook op zo'n niveau zit dat ie minimaal onderhoud nodig heeft. Natuurlijk afhankelijk hoeveel je rijd.Tommie12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Dan komen er 2 vragen bij mij op:
Heel veel mensen kennen het verschil niet tussen en ketting en een remkabel, en dan heb je wel eens service nodig. Jij misschien niet.
Ik fiets vooral er kleine stukjes mee. Dus lastig te zeggen hoeveel dat op jaar basis is.
Maar het onderhoud wat ik heb laten doen was een ketting vervangen. Wat betreft een nieuwe binnen of buitenband doe ik dat zelf. Met een naaf versnelling en mechanische remkabel is dit te doen.
En ik snap ook een goed dat sommige mensen die niet willen doen maar ik neem aan dat elke fietsenmaker wel elk merk fiets accepteert voor het vervangen van een binnen of buitenband.
Maar het kan zijn dat ik te hoge verwachtingen heb van een elektrische fiets. Maar met een kwalitatief betere motor (Bosch middenmoter) hoop ik dat wel dat deze zo goed als onderhoudsvrij is.
Denk zoiezo naaf heb het even opgezocht. Dat icm dat een naaf automatisch je versnellingen aanpast is heel aantrekkelijk.neb0 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:44:
[...]
Een riem is niet per se beter. Anders zou elke pro renner of veldrijder er wel op rijden, al rekt deze niet uit i.t.t. een ketting.
Een riem i.c.m. een naafversnelling is wel onderhoudsvriendelijker dan een ketting + derailleur. Niet onderhoudsvrij zoals vaak wordt beweerd. De kosten van vervanging (riem (Gates CDX riem = ca. EUR 90,- en tandwielen) liggen hoger dan bij een ketting en cassette maar een naaf + riem gaat doorgaans langer mee waardoor de kosten enigszins in de buurt komen.
Ook is een riem niet onverwoestbaar zoals vaak wordt gemeld. Als het frame of de afstelling mankementen vertoont en dus te schuin op de tandwielen draait of met verkeerde spanning staat afgesteld, kan deze eerder stuk gaan dan je denkt. Ik heb voorbeelden gezien.
Het is een mooi systeem (wel vaak te zien op duurdere fietsen) en ik wil het ook niet afraden, maar het wordt vaak gehypt.
Om hier even op in te haken:Tommie12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Dan komen er 2 vragen bij mij op:
In 22 maanden tijd heb ik 11.000 kilometer afgelegd met mijn Gazelle Ultimate C8 (Belt). Tot nu toe is de fiets teruggeweest bij de fietsenmaker:
-1x voor een losgelopen crank
-1x voor afleverbeurt
-2x voor regulier onderhoud
Afgelopen maandag was de laatste onderhoudsbeurt en zijn zowel voor als achter de remblokken vervangen. Verder is alles nog origineel en heb ik altijd probleemloos kunnen fietsen.
Ik heb een keer het stuur opnieuw vastgezet (inbusboutjes aandraaien) en de versnellingsnaaf iets beter afgesteld. Verder doe ik zelf helemaal niets aan onderhoud. De fiets is nog spelingsvrij en voelt eigenlijk nog als nieuw.
Met mijn vorige fiets (Brinckers) had ik veel meer problemen: die was bij deze kilometerstand al aan zijn 3e ketting, tandwielen en set remblokken bezig en ook de remschijven waren al vervangen. De chainglider was stuk en de motor (Bafang) had een tik.
Mijn conclusie is dan ook dat je met een premium fiets, gekocht bij de lokale fietsenmaker, wel de service kunt krijgen, maar nauwelijks nodig hebt.
Met een goedkopere fiets van (in mijn geval fietsenwinkel.nl) heb je meer service nodig, maar krijg je het niet of in ieder geval minder makkelijk.
Ik had het geluk dat mijn werkgever het grootste deel van de aanschaf van de Gazelle heeft betaald, en daarmee was het voor mij een no brainer om een fiets van 3500 Euro aan te schaffen bij de lokale fietsenmaker. Als je alles zelf moet betalen is het een heel bedrag en kan ik me voorstellen dat het voor veel mensen niet te verantwoorden is.
Na lang zoeken en overwegen gaan we zondag een Riese & Muller Charger 3 ophalen. Prijs €3500,- (cx motor / 500wh / belt drive / voordragertje). 6800km op de teller. Iemand tips waar op te letten tijdens een proefrit? We krijgen 3 maanden garantie, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel van. Ik ga in ieder geval drie dingen doen:
- In turbo stand met veel kracht weg fietsen
- Op volle snelheid uiteraard stuur los laten.
- De accu checken (of de ratio dramatisch afneemt tijdens een proefrit)
- En checken of er bij de middenmotor rare dingen te zien zijn
Iemand nog meer tips om een dergelijke fiets om te checken? Wellicht dit type fiets een bekend euvel heefty wat goed is om uit te sluiten? :-)
Iemand nog meer tips om een dergelijke fiets om te checken? Wellicht dit type fiets een bekend euvel heefty wat goed is om uit te sluiten? :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Stevie_ op 02-02-2023 14:13 ]
Doet me denken aan de Vakantiefietser uit Amsterdam van Eric. Daar verkopen ze pas echt topkwaliteit en die fietsen zijn dan ook oer en oerdegelijk, maar flink aan de prijs. Die site staat ook vol met informatie en vele nuttige tips tot vakantiefilmpjes aan toe. Een echte aanrader voor wie van fietsen houdt! Geeft avonden lang lees en kijkplezier.roffeltjes schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:22:
Of het nou mijn Santos Travelmaster, mijn handgemaakt wedstrijdfiets of mijn VdV e-bike is, ze hebben gemeen dat ze probleemloos zijn. En ze hebben allemaal dat solide gevoel. Ja, mijn ebike was 3400,-. Ik ben nu 17 maanden en 12000km verder, vandaag mijn belt (gratis) laten spannen. Voor de rest NUL reparaties of onderhoud anders dan de eerste beurt. Geen dagje de fiets kwijt. Een Stella is veel goedkoper, maar ik geloof niet dat ik een foute keuze heb gemaakt![]()
https://www.vakantiefietser.nl/
Dan is mijn Gazelle Ultimate c8+ belt nog maar een middenklasser, maar goed genoeg voor Nederland.
Wat is dan het verschil tussen een budgetfiets en mijn fiets en de fietsen van die site?
>De goedkopere modellen krijgen sneller mankementen, zijn niet echt stijf, de service is vaak matig of slecht en gaan zeker geen 10.000+ km mee. Bij de echte budgetgevallen komt zelfs de veiligheid in het geding en is dit het waard?
>De Gazelle (3699 euro nieuw) is een fiets die gebouwd is op zijn taak. Maximale ondersteuning zonder ook maar 1 kraakje en ligt strak op de weg, goede service en een degelijke fiets. Uitgerust met riem en met schijfremmen. Een mooie degelijke fiets.
>Het kan nóg beter en waarin merk je dit dan? Frames van staal of titanium, een Rohloff naaf ook met riem en echt op de man afgesteld en geschikt voor wereldreizen. Nog net wat beter afgesteld en als je in Afrika pech krijgt stuurt de vakantiefietser de onderdelen na. Dit zijn geen fietsen om te commuten of om boodschappen te doen<>deze fietsen zijn gemaakt voor zware bepakking en voor in de bergen. Alle onderdelen zijn top notch en van het beste wat er bestaat. Deze fietsen zijn dan ook zeer duur en voor de meesten niet nodig, maar het bestaat wel.
Wat @roffeltjes zegt is geheel waar. Een goede fiets is zijn geld waard en die zijn niet na een paar jaar afgeschreven. De service is goed en de onderdelen zijn prima en degelijk. Echter is de prijs voor steeds meer mensen niet op te hoesten in deze tijden en grijpen meer mensen naar budgetmerken. Nou, koop dan een goede tweedehandse e-bike van een goed merk en daar kun je nog langer mee vooruit dan op een nieuw Chinees modelletje.
Ja, daar ben ik mee begonnen in 2006. Mijn eerste e-bike was een ANWB model uit China. De accu was na 25 km leeg en de velgen scheurde op te duur een beetje uit en uiteindelijk liep de motor in de soep. Dit model heeft 5400 km kunnen leven en was toen total loss. Toch zal ik die fiets nooit vergeten. Hiermee is het dus begonnen
:strip_exif()/f/image/2VYJbx7EN2G2TNKv5m8VoYDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Rammels opsporen, spaakspanning controleren, speling op wielen, trapas en balhoofd checken.Stevie_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:12:
Na lang zoeken en overwegen gaan we zondag een Riese & Muller Charger 3 ophalen. Prijs €3500,- (cx motor / 500wh / belt drive / voordragertje). 6800km op de teller. Iemand tips waar op te letten tijdens een proefrit? We krijgen 3 maanden garantie, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel van. Ik ga in ieder geval drie dingen doen:
Navragen waarom ze die fiets verkopen.
@Stevie_ Waarom op volle snelheid het stuur loslaten?
Als ik dat doe gaat mijn Multicharger als een gek slingeren en ga ik onherroepelijk op mijn muil.Roos79 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
@Stevie_ Waarom op volle snelheid het stuur loslaten?
Wellicht dat @Stevie_ vind dat er dan iets mis is met de fiets? Zo ja, wat dan (A)?
Dan heb je een redelijk slap frame. Dit heet ook wel Shimmyen.BasvanS schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Als ik dat doe gaat mijn Multicharger als een gek slingeren en ga ik onherroepelijk op mijn muil.
Wellicht dat @Stevie_ vind dat er dan iets mis is met de fiets? Zo ja, wat dan (A)?
Ik heb het ook getest in een fietstunnel bij 34,5 km/h en mijn fiets gaat mooi rechtdoor, niets slingeren.
Bij mijn vorige fiets, de Qwic Premium MN330 had ik het ook en die kostte hetzelfde als mijn Gazelle Ultimate x8+ belt. De prijs zegt niet veel over de stijfheid van een frame en dit is echt een gemiste kans. Het geheel gaat dan niet alleen strak rechtdoor; het stuurgedrag is ook scherper en het 'koerst' beter.
In november 2022 heb ik een pegasus siena gekocht welke me goed bevalt, maarr
Tijdens de hevige wind van de afgelopen weken heb ik gemerkt dat ik te rechtop zit. Er moet dus een stuur komen met minder backsweep. Misschien een volledig recht stuur met bar-ends. Heeft er iemand tips?
Tijdens de hevige wind van de afgelopen weken heb ik gemerkt dat ik te rechtop zit. Er moet dus een stuur komen met minder backsweep. Misschien een volledig recht stuur met bar-ends. Heeft er iemand tips?
Als het aan een niet stevig frame licht word ik gek, toch maar eens naar de fietsenmaker dan om te zien of er ergens schade is!jimh307 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:26:
[...]
Dan heb je een redelijk slap frame. Dit heet ook wel Shimmyen.
Ik heb het ook getest in een fietstunnel bij 34,5 km/h en mijn fiets gaat mooi rechtdoor, niets slingeren.
Bij mijn vorige fiets, de Qwic Premium MN330 had ik het ook en die kostte hetzelfde als mijn Gazelle Ultimate x8+ belt. De prijs zegt niet veel over de stijfheid van een frame en dit is echt een gemiste kans. Het geheel gaat dan niet alleen strak rechtdoor; het stuurgedrag is ook scherper en het 'koerst' beter.
Mwah het is resonantie en elke fiets heeft het (alleen is de snelheid voor elke fiets anders). Wat je niet wil is dat het meteen oncontroleerbaar is. En liever heb je dat het pas optreedt een snelheid die hoger ligt dan dat je normaal rijdtBasvanS schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:40:
[...]
Als het aan een niet stevig frame licht word ik gek, toch maar eens naar de fietsenmaker dan om te zien of er ergens schade is!
Stijfheid speelt een rol (ook op hoe snel het erger wordt) maar het is zeer zeker niet alles zeggend. Ook een stijve fiets Shimmyed, het is ook een kwestie van gewichtsverdeling. Zo kan een klein tasje al het effect eerder of later doen optreden.
Dat gezegd hebbende, ik check het ook en een fiets die meteen oncontroleerbaar is zou ik ook liever niet nemen.
Ergotec heeft tientallen goede goedkope sturen.Sjacka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:30:
Dit dus... Begrijp dat ik advies geef waarbij ik niemand een financieel wak in wil sturen. Ik adviseer dus conservatief en uitgaande van slechte scenarios.elinx schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Klopt, maar in dat geval ben je ook afhankelijk van de online webshop met de afhandeling van klachten en voor onderhoud moet je op zoek naar een FM in de buurt die je ebike accepteert, wat niet altijd vanzelfsprekend is.
Dus realiseer je waar je aan begint en neem dit mee in je beslissing als je online gaat kopen.
Vooral als je zelf niet handig bent of onderhoud kunt of wilt uitvoeren en de online shop op bv 100km afstand zit.
Het laatste wat ik wil is mensen een miskoop laten maken, het is een duur product. Liever te behoudend dan mensen laten gokken. Uiteindelijk is het iemands eigen keuze
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2023 18:12 ]
Dat verklaart het, bij een gewone fiets is dat best realistischInfoTracer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:50:
[...]
Even voor de duidelijkheid het gaat hier om een gewone fiets. Dus NIET elektrisch. Maar ik verwacht dat een elektrische fiets tegenwoordig ook op zo'n niveau zit dat ie minimaal onderhoud nodig heeft. Natuurlijk afhankelijk hoeveel je rijd.
Slijtage en kans op lostrillen is vele male hoger op een ebike. En bewegende onderdelen, vocht, zout,. Fietsen rekken in combinatie met electronica is een dingetje.
Het is zeer zeker veel beter, maar het is nooit zo probleem rij als een gewone fiets en zal het ook nooit worden. De krachten zijn gewoon veel hoger.
Is de verkopende FM een fijne partij? Als hij goed zijn werk heeft gedaan maak ik me niet 1-2-3 zorgen en zal hij zijn afspraak wel nakomen.Stevie_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:12:
Weet niet welke backsweep je prettig vindt en of je polsen recht op het stuur staan (horizontale of verticale 'knik' kan fysieke problemen geven) maar wellicht is een andere stuurpen (bijv. tikkie langer en andere hoek) ook een optie zodat je meer naar voren kunt zitten. Een ander stuur (indien je bar-ends wilt en deze niet op het huidige stuur passen) kan uiteraard ook of beide.Sjacka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:30:
Sowieso moet je in de gaten houden dat je door een langere stuurpen je stuurgedrag trager wordt. 1cm is meteen merkbaar, 2-3 cm is al echt een enorm verschil. Als je een goede fm hebt mag je een paar lengtes testen.
Wat dat betreft is het advies van een andere stuurpen niet gek, maar dan niet alleen langer, maar ook lager. Ik gok dat dat geen issue gaat zijn, elke standaard MTB vlakke pen zal ook aanzienlijk lager zijn. Een fotootje van de stuurpen die je nu hebt zal uitsluitsel bieden.
Wat dat betreft is het advies van een andere stuurpen niet gek, maar dan niet alleen langer, maar ook lager. Ik gok dat dat geen issue gaat zijn, elke standaard MTB vlakke pen zal ook aanzienlijk lager zijn. Een fotootje van de stuurpen die je nu hebt zal uitsluitsel bieden.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 02-02-2023 19:33 ]
roffeltjes, Mag ik vragen hoe jouw stuur eruit ziet? Breedte, Backsweep en Rise?
[ Voor 5% gewijzigd door Sjacka op 03-02-2023 07:40 ]
Eergisteren ben ik bij onze lokale fietsenwinkel geweest en daar kon je op beide tenways modellen een proefrit maken. Blijkbaar was dat dus het servicepunt waar tenways de Nederlandse fietsen naar toe stuurt. Dus mocht je in omgeving Tilburg wonen kun je ze uitproberen bij Erwin Mols.Amos_x schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
Jammer genoeg kan je zo'n tenways nergens testrijden.
[Afbeelding]
Overigens zijn wij na een proefrit gelijk voor de cgo800s gegaan.
Handige site om fietsframes en specs (+prijzen) te vergelijken: https://99spokes.com/en-E...orKind=middrive&q=Gazelle
Vooral e-mtb, race maar ook gewone fietsen met/zonder e ondersteuning.
Vooral e-mtb, race maar ook gewone fietsen met/zonder e ondersteuning.
Op zich is mijn voorkeur hierin niet zo relevant (immers specifiek op maat fiets en mijn lengte) maar here goes:Sjacka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:59:
roffeltjes, Mag ik vragen hoe jouw stuur eruit ziet? Breedte, Backsweep en Rise?
Vrij vlak (weinig rise) en 12 graden backsweep. Breedte kom ik op terug. Standaard Ergotec modelletje (OEM, geen flauw idee welke).
Ergon leather handvatten. Drop -2cm oftewel stuur iets hoger dan zadel, kon niet lager of we moesten echt creatief worden (zoals low stack topcap en negatieve stem). Op zich redelijk gecompenseerd door de (enorme) lengte van de fiets . Zelfs met mijn vlakke 70mm pen (MTB wedstrijdmodel) is een 50cm VdV nog erg lang (ik ben 1.71m).
""Kon me nog herinneren dat mijn fiets (de vorige) een beurt had en ik een leenfiets meekreeg. De leenfiets was een rechtop houding en toen ik mijn fiets weer terug kreeg vroeg ik me af wie het stuur zo laag had gezet...""roffeltjes schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Op zich is mijn voorkeur hierin niet zo relevant (immers specifiek op maat fiets en mijn lengte) maar here goes:
Vrij vlak (weinig rise) en 12 graden backsweep. Breedte kom ik op terug. Standaard Ergotec modelletje (OEM, geen flauw idee welke).
Ergon leather handvatten. Drop -2cm oftewel stuur iets hoger dan zadel, kon niet lager of we moesten echt creatief worden (zoals low stack topcap en negatieve stem). Op zich redelijk gecompenseerd door de (enorme) lengte van de fiets . Zelfs met mijn vlakke 70mm pen (MTB wedstrijdmodel) is een 50cm VdV nog erg lang (ik ben 1.71m).
Het went dus en je merkt de stuurhouding goed. Ook op mijn huidige fiets staat het stuur even hoog als het zadel en best ver naar voren. Nu heb ik een vrij kleine maat fiets (49) en als ik het stuur zo heb staan zit ik precies goed. Ik heb korte benen en ben 1.74 cm lang. Dus ja @roffeltjes ik ben groter
Bij het meten van de stuurbreedte wellicht het hart/midden van het handvat nemen. Dus het midden van je hand en dan naar de andere kant. Dan praten we allemaal over hetzelfde. 
Stuurbreedte: dat is persoonlijk. Hoe wil je de rotatie van je polsen, hoe rechtop, hoe ver je armen uit elkaar, verkies je direct sturen of wat meer ontspannen etc.
Zag eens een video van Roel Peerenboom. Die mat vanaf de schouderbotjes (verste uiteinde aan bot) en dan + 12 cm. Dus bijv. 44 + 12 cm = 56 cm (gemeten tot midden/hart handvaten).
Hoe dan ook, het kan een richtlijn zijn en hangt er maar vanaf wat je zelf prettig vindt.
Enne, recht afzagen he.
Stuurbreedte: dat is persoonlijk. Hoe wil je de rotatie van je polsen, hoe rechtop, hoe ver je armen uit elkaar, verkies je direct sturen of wat meer ontspannen etc.
Zag eens een video van Roel Peerenboom. Die mat vanaf de schouderbotjes (verste uiteinde aan bot) en dan + 12 cm. Dus bijv. 44 + 12 cm = 56 cm (gemeten tot midden/hart handvaten).
Hoe dan ook, het kan een richtlijn zijn en hangt er maar vanaf wat je zelf prettig vindt.
Enne, recht afzagen he.
Iemand? Of mischien dat iemand een goede fietsenwinkel kent, iemand met veel kennis kver e-bikes? Het liefst eentje in Rotterdam omgeving kan ook.Nietdatikweet schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:57:
[...]
Denk zoiezo naaf heb het even opgezocht. Dat icm dat een naaf automatisch je versnellingen aanpast is heel aantrekkelijk.
Profile is wel goed en zit waarschijnlijk ook bij R'dam.Nietdatikweet schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Iemand? Of mischien dat iemand een goede fietsenwinkel kent, iemand met veel kennis kver e-bikes? Het liefst eentje in Rotterdam omgeving kan ook.
Even kijken
Ah, Delft is het meest dichtbij. Ook een bij Vierpolders en bij Berkel en Rodenrijs.
Je kunt ook kijken bij een lokale FM en dan moet het nog goed klikken tussen jou en je FM. Lukt dat bij de ene niet dan wellicht bij een andere. En als je twijfelt kun je ook hier terecht. Hier is wel heel veel kennis over e-bikes. Dus ga langs en maak een goede proefrit en je bent een heel eind. Dozenschuivers zou ik mijden als de pest.
Edit: dubbel post
[ Voor 94% gewijzigd door Eli3l op 04-02-2023 11:58 ]
Kleine ervarings update met een Cowboy 1. Heb de fiets 2 jaar geleden gekocht via hun circular programma, voor 999 euro. Via het circular programma kan je helaas geen gebruik maken van hun verzekering.
Hun website voor aftermarket onderdelen en aanpassingen is top. Duidelijke uitleg en instructie video's.
Service is ook top. Via de app kreeg ik bericht dat m'n batterij te lang leeg was geweest en er een nieuwe onderweg was. Gratis!
Toen ik mijn sleutel kwijt was, was een nieuwe sleutel zo geregeld, binnen een paar dagen voor €5 een nieuwe sleutel in huis. Snel geregeld via de chat in de app.
Fietst heerlijk, ook op topsnelheid kan ik zonder handen fietsen (in reactie op hierboven). Daarnaast is het een mooie fiets om te zien naar mijn mening, met de batterij netjes weggewerkt tegen het frame aan.
Ik vind zelf de trapondersteuning erg fijn, maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is. Ik heb namelijk de neiging om altijd meteen naar de topsnelheid door te trappen. Als je langzaam fietst hoef je bijna geen kracht te zetten, hoewel je did via 3rd party apps kan aanpassen.
En de app vind ik zelf fijn werken, heb twee keer een issue gehad, maar dat was beide keren opgelost door Bluetooth uit en dan weer aan te zetten op m'n telefoon. Ook fijn dat je je fietst kan tracken en dus altijd weet waar hij staat. Daarnaast zie je meteen de weersverwachting, de luchtkwaliteit en de status van je batterij in de app, ook als je niet in de buurt bent van je fiets.
De zithouding is vrij laag, sportief zeg maar. Ik vind dit prima, maar als je liever recht op zit dan zal je een nieuwe stuurpen met stuur moeten plaatsen. Of een andere fiets kiezen
Hun website voor aftermarket onderdelen en aanpassingen is top. Duidelijke uitleg en instructie video's.
Service is ook top. Via de app kreeg ik bericht dat m'n batterij te lang leeg was geweest en er een nieuwe onderweg was. Gratis!
Toen ik mijn sleutel kwijt was, was een nieuwe sleutel zo geregeld, binnen een paar dagen voor €5 een nieuwe sleutel in huis. Snel geregeld via de chat in de app.
Fietst heerlijk, ook op topsnelheid kan ik zonder handen fietsen (in reactie op hierboven). Daarnaast is het een mooie fiets om te zien naar mijn mening, met de batterij netjes weggewerkt tegen het frame aan.
Ik vind zelf de trapondersteuning erg fijn, maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is. Ik heb namelijk de neiging om altijd meteen naar de topsnelheid door te trappen. Als je langzaam fietst hoef je bijna geen kracht te zetten, hoewel je did via 3rd party apps kan aanpassen.
En de app vind ik zelf fijn werken, heb twee keer een issue gehad, maar dat was beide keren opgelost door Bluetooth uit en dan weer aan te zetten op m'n telefoon. Ook fijn dat je je fietst kan tracken en dus altijd weet waar hij staat. Daarnaast zie je meteen de weersverwachting, de luchtkwaliteit en de status van je batterij in de app, ook als je niet in de buurt bent van je fiets.
De zithouding is vrij laag, sportief zeg maar. Ik vind dit prima, maar als je liever recht op zit dan zal je een nieuwe stuurpen met stuur moeten plaatsen. Of een andere fiets kiezen
[ Voor 12% gewijzigd door Eli3l op 04-02-2023 12:03 ]
Thanks! Delft is zeker te doen ong 15 min met de auto. Gaat me eigenlijk niet om if het klikt, maar meer om de ebike kennis waarvan je zou denken dat het er niet toe zou doen. Lees bijvoorbeeld hier over de hoogte stuur etc. Lijken minuscuul maar blijkbaar wel belangrijk.jimh307 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:25:
[...]
Profile is wel goed en zit waarschijnlijk ook bij R'dam.
Even kijken
Ah, Delft is het meest dichtbij. Ook een bij Vierpolders en bij Berkel en Rodenrijs.
Je kunt ook kijken bij een lokale FM en dan moet het nog goed klikken tussen jou en je FM. Lukt dat bij de ene niet dan wellicht bij een andere. En als je twijfelt kun je ook hier terecht. Hier is wel heel veel kennis over e-bikes. Dus ga langs en maak een goede proefrit en je bent een heel eind. Dozenschuivers zou ik mijden als de pest.
Na 11 jaar trouwe dienst en 40.000km heeft mijn fiets (VSF TX400, met BBS02 Bafang motor) het begeven. Een framebreuk op een ongelukkige plek. Ik heb het (tijdelijk) gerepareerd zodat ik er nog een paar weken mee door kan fietsen. Ik had hier eerder gepost dat ik er vanuit ging dat hij nog wel 10 jaar mee zou gaan, maar een framebreuk gooit wel roet in het eten natuurlijk. Heb reparatie (laten lassen) nog even overwogen, maar toch besloten hier geen geld meer in te gaan steken. Het is wel eens tijd voor een nieuwe fiets. Want na dit mankement zou er waarschijnlijk meer volgen in de komende jaren. De wielen/naven zijn ook bijna op denk ik. Ik heb nooit onderhoud gepleegd aan de naven, dus dat zou vervangen worden.
Of de framebreuk direct te relateren is aan de Bafang motor is niet met zekerheid te zeggen. Ik heb er namelijk, voordat de bafang er op zat, ook fietsvakanties mee gedaan waarbij de fiets het zwaar te verduren kreeg. Volle bepakking, en dagenlang over stenen in het binnenland van IJsland.
Maar de krachten van de motor versnellen het proces (metaalmoeheid?) natuurlijk wel.
Heb nu een VSF T300 besteld via het fietsplan van mijn werk. Kost 1400 euro en daar gaat dan zo'n 300 euro belastingvoordeel vanaf. Dus voor 1100€ kan ik er weer 10 jaar tegenaan.
Binnenkort even de Bafang motor overzetten van mijn oude naar de nieuwe fiets.
De VSF T300 is er ook met Gates beltdrive, maar uit mijn onderzoek blijkt dat dit erg lastig te combineren is met de BBS02 bafang motor. De riem recht uitgelijnd krijgen is lastig en vereist vaak een hoop (soms rigoreuze) aanpassingen. Dat zie ik niet zitten. Dus het wordt een ketting.
Wel stap ik over van derailleur naar een Nexus 8 naaf. Minder onderhoud en kunnen schakelen in stilstand vind ik toch wel erg aantrekkelijk. Ik fiets namelijk letterlijk elke dag 40 km door weer en wind, dus het krijgt wel wat te verduren.
Het mooie van overstappen naar een bijna identieke fiets is dat ik de oude kan ontmantelen en dus een heleboel reserveonderdelen heb!
Denk aan 2 buitenbanden, Magura remsets en alle accessoires en exotische boutjes.
Of de framebreuk direct te relateren is aan de Bafang motor is niet met zekerheid te zeggen. Ik heb er namelijk, voordat de bafang er op zat, ook fietsvakanties mee gedaan waarbij de fiets het zwaar te verduren kreeg. Volle bepakking, en dagenlang over stenen in het binnenland van IJsland.
Maar de krachten van de motor versnellen het proces (metaalmoeheid?) natuurlijk wel.
Heb nu een VSF T300 besteld via het fietsplan van mijn werk. Kost 1400 euro en daar gaat dan zo'n 300 euro belastingvoordeel vanaf. Dus voor 1100€ kan ik er weer 10 jaar tegenaan.
De VSF T300 is er ook met Gates beltdrive, maar uit mijn onderzoek blijkt dat dit erg lastig te combineren is met de BBS02 bafang motor. De riem recht uitgelijnd krijgen is lastig en vereist vaak een hoop (soms rigoreuze) aanpassingen. Dat zie ik niet zitten. Dus het wordt een ketting.
Wel stap ik over van derailleur naar een Nexus 8 naaf. Minder onderhoud en kunnen schakelen in stilstand vind ik toch wel erg aantrekkelijk. Ik fiets namelijk letterlijk elke dag 40 km door weer en wind, dus het krijgt wel wat te verduren.
Het mooie van overstappen naar een bijna identieke fiets is dat ik de oude kan ontmantelen en dus een heleboel reserveonderdelen heb!
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 04-02-2023 12:52 ]
Proficiat, en idd, na 40k mag er al eens iets nieuws komen.de Peer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:19:
Na 11 jaar trouwe dienst en 40.000km heeft mijn fiets (VSF TX400, met BBS02 Bafang motor) het begeven. Een framebreuk op een ongelukkige plek. Ik heb het (tijdelijk) gerepareerd zodat ik er nog een paar weken mee door kan fietsen. Ik had hier eerder gepost dat ik er vanuit ging dat hij nog wel 10 jaar mee zou gaan, maar een framebreuk gooit wel roet in het eten natuurlijk. Heb reparatie (laten lassen) nog even overwogen, maar toch besloten hier geen geld meer in te gaan steken. Het is wel eens tijd voor een nieuwe fiets. Want na dit mankement zou er waarschijnlijk meer volgen in de komende jaren. De wielen/naven zijn ook bijna op denk ik.
Of de framebreuk direct te relateren is aan de Bafang motor is niet met zekerheid te zeggen. Ik heb er namelijk ook fietsvakanties mee gedaan waarbij de fiets het zwaar te verduren kreeg. Volle bepakking, en dagenlang over stenen in het binnenland van IJsland.
Ben wel benieuwd hoe je die fiets in Ijsland gekregen hebt? Kan een ebike op het vliegtuig?
Dank je. Altijd leuk, een nieuwe fiets uitkiezen.Tommie12 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:31:
[...]
Proficiat, en idd, na 40k mag er al eens iets nieuws komen.
Ben wel benieuwd hoe je die fiets in Ijsland gekregen hebt? Kan een ebike op het vliegtuig?
Dat was nog voordat ik de fiets omgebouwd had. Hij heeft dus eerst een tijd als gewone vakantiefiets gediend. En dat kan gewoon mee op het vliegtuig. Bij sommige maatschappijen moet de fiets dan in een doos, bij andere maatschappijen is 'een hoes' genoeg. Ik ben met mijn fiets naar IJsland, Noorwegen en Spanje gevlogen. Dat is best spannend want er is natuurlijk een serieuze kans op beschadiging in het bagageruim met al die zware koffers.
Een fietsaccu mag volgens mij inderdaad niet mee in het vliegtuig. Hier een discussie daarover.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-02-2023 12:44 ]
@de Peer stalen frames zijn niet zo repareerbaar als dat mensen denken (of uitdragen). Buisje er uit laten halen en opnieuw laten solderen is best lastig, vooral omdat het materiaal niet te heet mag worden (hoe hoogwaardiger hoe lastiger). Lassen is ook een ding, een fiets frame wordt met tig lassen gemaakt en ook dat vergt wel wat expertise om de temperatuur in de hand te houden.
En dan moet je frame ook nog van de verf worden gestript, dat is ook niet zo best voor het frame (buisdikte is onder de milimeter). Economisch gezien is het altijd een erg lastig verhaal.
En dan moet je frame ook nog van de verf worden gestript, dat is ook niet zo best voor het frame (buisdikte is onder de milimeter). Economisch gezien is het altijd een erg lastig verhaal.
Dank voor de uitleg. Ik had al zo'n vermoeden dat laten repareren alleen de moeite waard is als de fiets nog relatief nieuw is (net buiten garantieperiode) en als de breuk 'ideaal' is.roffeltjes schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:55:
@de Peer stalen frames zijn niet zo repareerbaar als dat mensen denken (of uitdragen). Buisje er uit laten halen en opnieuw laten solderen is best lastig, vooral omdat het materiaal niet te heet mag worden (hoe hoogwaardiger hoe lastiger). Lassen is ook een ding, een fiets frame wordt met tig lassen gemaakt en ook dat vergt wel wat expertise om de temperatuur in de hand te houden.
Goed dat ik dan toch afscheid ga nemen.
Voor de time-being ga ik zo even door. Ik heb een metalen plaatje parallel aan de buis geplaatst. Vastgemaakt met 2 popnagels en nog 2 slangenklemmen en aan de rechterkant heb ik gebruik gemaakt van de 2 bouten die de standaard aan het frame verbindt. Dat houdt het wel even. Er komen hier geen grote krachten op volgens mij, vooral zijdelings krachten bij het door de bochten gaan of als er iets geks gebeurt zoals over een steentje rijden oid.
De blauwe lijn is ongeveer de breuklijn. Lijkt me een oud laspunt waar buis en een plat stuk metaal aan elkaar gemaakt zijn.
:strip_exif()/f/image/a4nQFutLFU461rc8Ek1xuAkr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-02-2023 17:16 ]
De grootste kortingen zijn ook alleen op de herenmodellen . 90% wat er word verkocht is dames model . Die vicenca mdb van 1399€ is gewoon erg goede aanbieding alle belangrijke onderdelen die normaal 'huismerk' zijn , zijn eruit ( bosch motor , accu en scherm, shimano schijfremmen , nexus 8v )Amos_x schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:21:
Het valt me wel op dat de fietsen die bij stella met grote korting verkocht worden toch de modellen zijn die er wat ‘oud’ en ‘oubollig’ uit zien. Batterij in de achterdrager en naafmoteren.
Niet mis mee, maar de top of the line modellen (weggewerkte batterij, middenmoter) zijn, op de site in elk geval, niet afgeprijsd.
Waarschijnlijk is het geen ‘fire sale’ om te redden wat er te redden valt, maar een soort stock reductie om het aanbod wat uit te dunnen, zich te richten op een minder omvangrijk modellen aanbod, en zich te focussen op de top end?
Niets mis trouwens met bagagedrager batterijen, maar het heeft een zeker ‘budget/basic’ gehalte. Functioneel is het wel.
ps. bij zelf afhalen gaat er nog 50€ af
Ik ben een lafaard dus zou dat niet doen, maar bij doorzetten van die scheur is het niet meteen een calamiteit (vookant/voorframe was ik aanzienlijk kritischer geweest). Ik denk wel dat die krachten best wel fors zullen zijn, maar het is zoals het is. Erg rustig door putdeksels en dergelijke, vooral voorrem gebruiken (sowieso een goed idee, maar dat is weer een ander verhaal) niet teveel bagage en de standaard niet meer gebruiken.de Peer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:00:
[...]
De blauwe lijn is ongeveer de breuklijn. Lijkt me een oud laspunt waar buis en een plat stuk metaal aan elkaar gemaakt zijn.
Misschien de popnagels even uitboren en het holle frame via daar volgieten met dunne epoxyhars en die dan goed laten uitharden? Dan aan de buitenzijde de metalen steun weer terug monteren en dan zit het aardig vast lijkt mij. De buis zit dan intern en extern geklemd.
[ Voor 8% gewijzigd door passie2010 op 05-02-2023 09:05 ]
Hij is al volledig doormidden, dus het is niet alleen een scheur.roffeltjes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:28:
[...]
Ik ben een lafaard dus zou dat niet doen, maar bij doorzetten van die scheur is het niet meteen een calamiteit (vookant/voorframe was ik aanzienlijk kritischer geweest). Ik denk wel dat die krachten best wel fors zullen zijn, maar het is zoals het is. Erg rustig door putdeksels en dergelijke, vooral voorrem gebruiken (sowieso een goed idee, maar dat is weer een ander verhaal) niet teveel bagage en de standaard niet meer gebruiken.

Toen het gebeurde heb ik nog 3 km (langzaam, max 15 km/u) doorgefietst om thuis te komen.
En inderdaad, vanaf nu ook voorzichtig fietsen. Het is best wel stevig nu.
Klinkt als een goed idee, maar is mij te veel werk voor nu. Dit werkt ook, en mocht na 3 weken deze constructie het begeven, dan breng ik even een nieuw metalen plaatje aan.passie2010 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:04:
Misschien de popnagels even uitboren en het holle frame via daar volgieten met dunne epoxyhars en die dan goed laten uitharden? Dan aan de buitenzijde de metalen steun weer terug monteren en dan zit het aardig vast lijkt mij. De buis zit dan intern en extern geklemd.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 09:35 ]
Iemand hier toevallig ervaring met een Bird e-bike in combinatie met een kinderzitje achterop? Zo ja welke ?
Heb even in dit topic eea gelezen. Vaak wordt gezegd "goedkoop is duurkoop". Helemaal waar. Wij hadden een e-bike waarvan de accu het niet meer trok. FM (t) bood aan om de accu te reviseren "nieuwe cellen dan is hij weer als nieuw". Die accu misschien wel maar de fiets wil nog steeds niet. Dus op zoek naar een andere.
Afgelopen 8 jaar met een Cortina demo model gedaan. Wel bij een echte FM (k) gekocht, en al was de kwaliteit niet top, het ding heeft lang voldaan. Dus voor iemand die een cortina gewend is zijn we rond aan het kijken. Gebruik is vooral even naar stad fietsen (10km enkele reis) maar de accu wordt niet altijd direct geladen, dus een actieradius van ~50km is wel gewenst. Daarbij worden dan vaak boodschappen en een kind meegenomen, dus belasting is dan vrij hoog.
Pas bij FM (g), in goes want dat is dichtbij, een schoolfiets (niet elektrisch) gekocht, en daar zouden we een Union E-Fast N7 2022 kunnen bestellen: https://www.fietsvoordeel...st-n7-2022-pistache-dames
Stella Goes heeft deze staan:
:strip_exif()/f/image/fkM8Gf3skHmqIhXFdq3ZkldK.jpg?f=fotoalbum_large)
Beiden zijn dus snel te krijgen en zijn niet (teveel) over budget. Is een van deze een goede keus of weet iemand een slim alternatief waardoor we nog kunnen bezuinigen of een betere fiets voor hetzelfde geld krijgen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Afgelopen 8 jaar met een Cortina demo model gedaan. Wel bij een echte FM (k) gekocht, en al was de kwaliteit niet top, het ding heeft lang voldaan. Dus voor iemand die een cortina gewend is zijn we rond aan het kijken. Gebruik is vooral even naar stad fietsen (10km enkele reis) maar de accu wordt niet altijd direct geladen, dus een actieradius van ~50km is wel gewenst. Daarbij worden dan vaak boodschappen en een kind meegenomen, dus belasting is dan vrij hoog.
Pas bij FM (g), in goes want dat is dichtbij, een schoolfiets (niet elektrisch) gekocht, en daar zouden we een Union E-Fast N7 2022 kunnen bestellen: https://www.fietsvoordeel...st-n7-2022-pistache-dames
:strip_exif()/f/image/fkM8Gf3skHmqIhXFdq3ZkldK.jpg?f=fotoalbum_large)
Beiden zijn dus snel te krijgen en zijn niet (teveel) over budget. Is een van deze een goede keus of weet iemand een slim alternatief waardoor we nog kunnen bezuinigen of een betere fiets voor hetzelfde geld krijgen?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Zoals het er nu naar uitziet kan ik binnenkort via de zaak een fiets leasen, ondanks dat ik graag auto mag rijden vind ik het ook zeker geen verkeerd idee om zo af en toe eens met de fiets naar het werk te gaan. Ook privé kan ik prima een nieuwe fiets gebruiken dus wil ik graag gebruik gaan maken van de geboden regeling.
Nu heb ik een aantal fietsen op het oog, het gaat voornamelijk om ''urban e bikes''.
De afstand naar het werk is ca. 12 kilometer, ik zal deze rit alleen met mooi weer maken en wanneer ik geen haast heb. De fiets hoeft dus geen racemonster te zijn, wel ben ik voorstander van een vrij actieve/sportieve houding op de fiets.
Onderstaande fietsen heb ik nu op de shortlist staan, ik ben benieuwd of de kenners hier mij verder kunnen helpen in het maken van een goede keuze.
https://www.veloretti.com...ace?variant=ace+graphite/
Ik vraag mij af hoe het zit met de service van Veloretti, ik kan weinig vinden over servicepunten. Ook lees ik her en der verhalen dat fietsenmakers niet zitten te wachten op dit soort fietsen die niet van een gerenommeerde leverancier (Gazelle/Sparta/Union/etc) komen. Klopt dit beeld? Deze vraag geldt overigens voor alle hierop volgende modellen ook.
https://nl.cowboy.com/cart#bike
Een welbekende producent met een eigen topic, op zich dus genoeg over te vinden. Ik lees veel mensen die het niet als een beperking ervaren dat de fiets slechts 1 versnelling heeft. Ik kan me voorstellen dat dit in de stad prima is maar voor woon-werk wat minder praktisch is, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
https://www.vanmoof.com/nl-NL/s5
Ook een bekende met een eigen topic, de betrouwbaarheidsissues zijn voor mij niet direct een heel groot probleem. Echter hoor ik wel veel verhalen over het (niet) voortbestaan van van Moof. Ik twijfel dus erg over deze fiets. Het design en de opties zijn wel erg gaaf in mijn ogen.
https://amplerbikes.com/nl-NL/e-bikes/axel
Een mooie fiets in dezelfde lijn als de overige modellen, ook hier loop ik vooral tegen de service aan en het ontbreken van een kettingkast. Is dit laatste in jullie ogen een probleem?
Nog een paar opmerkingen:
- Max budget is ca. €3.000,-
- Voorkeur urban maar andere suggesties welkom
- Actieradius 50 km is voldoende
Mocht ik nog interessante opties gemist hebben dan hoor ik dit uiteraard ook graag, ik hoop dat men mij hier een beetje verder kan helpen.
Nu heb ik een aantal fietsen op het oog, het gaat voornamelijk om ''urban e bikes''.
De afstand naar het werk is ca. 12 kilometer, ik zal deze rit alleen met mooi weer maken en wanneer ik geen haast heb. De fiets hoeft dus geen racemonster te zijn, wel ben ik voorstander van een vrij actieve/sportieve houding op de fiets.
Onderstaande fietsen heb ik nu op de shortlist staan, ik ben benieuwd of de kenners hier mij verder kunnen helpen in het maken van een goede keuze.
Ik vraag mij af hoe het zit met de service van Veloretti, ik kan weinig vinden over servicepunten. Ook lees ik her en der verhalen dat fietsenmakers niet zitten te wachten op dit soort fietsen die niet van een gerenommeerde leverancier (Gazelle/Sparta/Union/etc) komen. Klopt dit beeld? Deze vraag geldt overigens voor alle hierop volgende modellen ook.
Een welbekende producent met een eigen topic, op zich dus genoeg over te vinden. Ik lees veel mensen die het niet als een beperking ervaren dat de fiets slechts 1 versnelling heeft. Ik kan me voorstellen dat dit in de stad prima is maar voor woon-werk wat minder praktisch is, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ook een bekende met een eigen topic, de betrouwbaarheidsissues zijn voor mij niet direct een heel groot probleem. Echter hoor ik wel veel verhalen over het (niet) voortbestaan van van Moof. Ik twijfel dus erg over deze fiets. Het design en de opties zijn wel erg gaaf in mijn ogen.
Een mooie fiets in dezelfde lijn als de overige modellen, ook hier loop ik vooral tegen de service aan en het ontbreken van een kettingkast. Is dit laatste in jullie ogen een probleem?
Mocht ik nog interessante opties gemist hebben dan hoor ik dit uiteraard ook graag, ik hoop dat men mij hier een beetje verder kan helpen.
[ Voor 3% gewijzigd door tomolino op 07-02-2023 14:36 ]
Voor dat budget kun je niks bij je lokale fietsenmaker(s) vinden dat aan je eisen voldoet? Dan zijn je zorgen over service namelijk ook meteen opgelost.tomolino schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:18:
Zoals het er nu naar uitziet kan ik binnenkort via de zaak een fiets leasen, ondanks dat ik graag auto mag rijden vind ik het ook zeker geen verkeerd idee om zo af en toe eens met de fiets naar het werk te gaan. Ook privé kan ik prima een nieuwe fiets gebruiken dus wil ik graag gebruik gaan maken van de geboden regeling.
Check voor wat betreft het leasen wel even hoe het zit met je woon-werk-reiskostenvergoeding. De belastingvrijstelling daarvan kan namelijk vervallen als je een fiets gaat leasen.
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad het plan om hier in de regio naar een fietsenmaker te gaan die van Moof aanbiedt. De overige merken zijn wat minder mainstream en dus vaak niet bij de fietsenmaker in het dorp te verkrijgen. Ik kan bij de gevestigde orde niet helemaal het type fiets vinden waar ik naar opzoek ben, vaak bieden deze enkel een wat traditioneler type fiets aan.B64 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:55:
[...]
Voor dat budget kun je niks bij je lokale fietsenmaker(s) vinden dat aan je eisen voldoet? Dan zijn je zorgen over service namelijk ook meteen opgelost.
Check voor wat betreft het leasen wel even hoe het zit met je woon-werk-reiskostenvergoeding. De belastingvrijstelling daarvan kan namelijk vervallen als je een fiets gaat leasen.
Bedankt voor het meedenken m.b.t. het vervallen van de reiskostenvergoeding, als het goed is zal dit niet het geval zijn. Voor zover ik nu weet kan deze regeling doorgezet worden met behoud van reiskostenvergoeding.
Wellicht dat je werkgever dat zo toepast, maar wettelijk gezien mag je geen reiskostenvergoeding ontvangen omdat je werkgever al voor de fiets betaalt. Ook al zou het volledige leasebedrag op je salaris ingehouden worden. Mocht je werkgever een bezoekje krijgen van de belastingdienst kun je alsnog gekort worden op je reiskostenvergoeding.tomolino schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Bedankt voor het meedenken m.b.t. het vervallen van de reiskostenvergoeding, als het goed is zal dit niet het geval zijn. Voor zover ik nu weet kan deze regeling doorgezet worden met behoud van reiskostenvergoeding.
Vergeet ook niet dat je bijtelling moet betalen (al is dat niet veel). Dus als je salaris in moet leveren kan het nog wel eens voordeliger uitpakken om de fiets geheel zelf te betalen.
Dat is niet helemaal juist: de werkgever mag wel een reiskostenvergoeding uitkeren, maar mag dat niet zomaar belastingvrij doen. Zie ook de link hieronder van de rijksoverheid: voor (bijvoorbeeld) regenachtige dagen mag de werkgever wel een belastingvrije autokilometervergoeding geven, maar moet je als werknemer wel aan kunnen tonen dat je met de auto bent gekomen.Wouda schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Wellicht dat je werkgever dat zo toepast, maar wettelijk gezien mag je geen reiskostenvergoeding ontvangen omdat je werkgever al voor de fiets betaalt. Ook al zou het volledige leasebedrag op je salaris ingehouden worden. Mocht je werkgever een bezoekje krijgen van de belastingdienst kun je alsnog gekort worden op je reiskostenvergoeding.
Vergeet ook niet dat je bijtelling moet betalen (al is dat niet veel). Dus als je salaris in moet leveren kan het nog wel eens voordeliger uitpakken om de fiets geheel zelf te betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/[...]/fiets-van-de-zaak
@tomolino Er zijn nog behoorlijk veel andere 'urban design' fietsen buiten die je noemde maar in vrijwel alle gevallen zijn het ''internetfietsen''. Ampler Axel vind ik ook een mooie fiets (zijn wel problemen met o.a. accu en display geweest en wellicht nog steeds. Zou ik even uitzoeken).
De Cortina E-Blau is reeds langer op de markt. De nieuwe Cortina E-lett (urban design a la Ampler) is hier echter nog niet genoemd volgens mij. Meer info over de E-Lett: https://www.cortinafietsen.nl/page/modellen/e-lett
Wellicht geen A-merk maar dat geldt voor de meeste fietsen (en minder 'smart' dan de fietsen die je noemde). Wel een dealernetwerk.
De Cortina E-Blau is reeds langer op de markt. De nieuwe Cortina E-lett (urban design a la Ampler) is hier echter nog niet genoemd volgens mij. Meer info over de E-Lett: https://www.cortinafietsen.nl/page/modellen/e-lett
Wellicht geen A-merk maar dat geldt voor de meeste fietsen (en minder 'smart' dan de fietsen die je noemde). Wel een dealernetwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door neb0 op 21-02-2023 03:54 ]
Ligt het er niet aan uit welk potje het geld van de werkgever komt? Als het uit de werk kosten regeling komt heeft het dacht ik geen effect op de reiskostenvergoeding.B64 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Dat is niet helemaal juist: de werkgever mag wel een reiskostenvergoeding uitkeren, maar mag dat niet zomaar belastingvrij doen. Zie ook de link hieronder van de rijksoverheid: voor (bijvoorbeeld) regenachtige dagen mag de werkgever wel een belastingvrije autokilometervergoeding geven, maar moet je als werknemer wel aan kunnen tonen dat je met de auto bent gekomen.
https://www.rijksoverheid.nl/[...]/fiets-van-de-zaak
Ik vraag me af hoe je die merken kunt leasen. Welke leasemaatschappij gaat het om / kan dit bij jouw maatschappij?tomolino schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:18:
De vraag die je jezelf stelt bij de Veloretti geld voor al deze merken: deze merken werken niet met fietsenwinkels samen dus je bent afhankelijk van hun eigen service punten. Dat gaat niet altijd goed. Onderhoud is meestal inclusief bij lease, maar check even of dat onbeperkt is en dan is het nog vervelend als problemen vaker voorkomen of langer duren om op te lossen omdat je niet naar een fietsenwinkel kunt.
Wat dat betreft is de tip van Cortina wel een goede. Zij werken wel met fietsenwinkels.
Die Cortina is goedkoop voor een fiets met Bosch, bang die bucks. Cortina zou mijn voorkeur hebben over Stella omdat je er bij traditionele fietsenwinkels terecht kunt. En die hebben fietsenmakers in dienst. Iets wat van de meeste Stella winkels niet te zeggen is.Jogai schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:01:
Heb even in dit topic eea gelezen. Vaak wordt gezegd "goedkoop is duurkoop". Helemaal waar. Wij hadden een e-bike waarvan de accu het niet meer trok. FM (t) bood aan om de accu te reviseren "nieuwe cellen dan is hij weer als nieuw". Die accu misschien wel maar de fiets wil nog steeds niet. Dus op zoek naar een andere.
***members only***
[Afbeelding]
Maar zou dan wel kijken of je de accu niet groter wil dan 300 bij de contina.Foxhill schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:06:
[...]
Die Cortina is goedkoop voor een fiets met Bosch, bang die bucks. Cortina zou mijn voorkeur hebben over Stella omdat je er bij traditionele fietsenwinkels terecht kunt. En die hebben fietsenmakers in dienst. Iets wat van de meeste Stella winkels niet te zeggen is.
De union bedoel je? Want de cortina moet juist vervangen worden. Goed om te weten van stella.Foxhill schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:06:
[...]
Die Cortina is goedkoop voor een fiets met Bosch, bang die bucks. Cortina zou mijn voorkeur hebben over Stella omdat je er bij traditionele fietsenwinkels terecht kunt. En die hebben fietsenmakers in dienst. Iets wat van de meeste Stella winkels niet te zeggen is.
@Roos79 accu van 300 is niet op voorraad, dus wordt de 400. Verder bedoel jij ook union neem ik aan?
Ik bedoel de Union ja. 400Wh lijkt me prima voor je gebruik.Jogai schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:46:
[...]
De union bedoel je? Want de cortina moet juist vervangen worden. Goed om te weten van stella.
@Roos79 accu van 300 is niet op voorraad, dus wordt de 400. Verder bedoel jij ook union neem ik aan?
Niet meer leverbaar nu... Vanmiddag stond er nog 1. Meestal geloof ik niet zo in "bestel snel, dit is de laatste"...
Op dit moment heb ik nog een cube travel SLT van 2019 (belt en alfine11 versnellingsnaaf) Daar fiets ik ongeveer 180km per week woon/werk verkeer mee. Het hele jaar door, behalve gladheid of echt noodweer. Nu ben ik toch aan het twijfelen om op een elektrische fiets over te stappen.
Het uiterlijk van de fiets maakt mij eigenlijk niet heel veel uit, mij intereseert dan meer de duurzaamheid/onderhoudsarms/pecs.
Misschien dat ik het overrate maar heb het idee dat ik bijv. het beste voor een bosch midden motor kan gaan en dan niet een instap model maar bijv wel de active plus of performance line? En dan dat met een 500Wh accu zodat bijv. 1 keer door de weeks en 1 keer in het weekend laden voldoende zou moeten zijn.
Waar ik nu op de niet elektrische fiets 11 versnellingen heb, denk ik dat op een elektrische fiets het aantal versnellingen minder uitmaakt en volgens de beschrijvingen is dan een Nexus 5 het meest stevig om de klappen van de elektrische motor op te vangen?
Ik zit dan nog te twijfelen of ik weer voor een belt moet gaan of beter bij een ketting kan houden (op de niet elektrische fiets bevalt de belt erg goed, maar weet niet of het eerder slijt op een elektrische fiets, vervanging is namelijk wel best prijzig)
Als ik op deze specificaties zoek dan kom ik bij een aantal sites nog een 2022 model Batavus Velder E-Go Power plus tegen voor net geen 3.000 euro(dat is ook ongeveer het budget waar ik binnen zoek) Extra voordeel is denk ik dat de accu in het frame zit en dat het hierdoor meer in balans is?
Of zouden jullie voor die afstanden (180km per week) toch andere fietsen/specs aanraden?
Het uiterlijk van de fiets maakt mij eigenlijk niet heel veel uit, mij intereseert dan meer de duurzaamheid/onderhoudsarms/pecs.
Misschien dat ik het overrate maar heb het idee dat ik bijv. het beste voor een bosch midden motor kan gaan en dan niet een instap model maar bijv wel de active plus of performance line? En dan dat met een 500Wh accu zodat bijv. 1 keer door de weeks en 1 keer in het weekend laden voldoende zou moeten zijn.
Waar ik nu op de niet elektrische fiets 11 versnellingen heb, denk ik dat op een elektrische fiets het aantal versnellingen minder uitmaakt en volgens de beschrijvingen is dan een Nexus 5 het meest stevig om de klappen van de elektrische motor op te vangen?
Ik zit dan nog te twijfelen of ik weer voor een belt moet gaan of beter bij een ketting kan houden (op de niet elektrische fiets bevalt de belt erg goed, maar weet niet of het eerder slijt op een elektrische fiets, vervanging is namelijk wel best prijzig)
Als ik op deze specificaties zoek dan kom ik bij een aantal sites nog een 2022 model Batavus Velder E-Go Power plus tegen voor net geen 3.000 euro(dat is ook ongeveer het budget waar ik binnen zoek) Extra voordeel is denk ik dat de accu in het frame zit en dat het hierdoor meer in balans is?
Of zouden jullie voor die afstanden (180km per week) toch andere fietsen/specs aanraden?
Beetje ook mijn verhaal (al heb ik wel ervaring met e-bike).
@BulMi Die Cube loopt best licht en is al best onderhoudsarm. Wellicht eerst de twijfel 'onderzoeken' waarom / waarvoor je eigenlijk een e-bike zou willen (vaak meer onderhoud / gedoe / kosten en i.m.o. veel minder duurzaam dan een traditionele goede fiets).
Slijtage van onderdelen is op een e-bike uiteraard vaak groter, zo'n 30% extra t.o.v. een niet-elektrische fiets. Dan gaat het om gemiddelde motoren. High performance (>65 nm motor) en dito gebruik dan zal de slijtage van de aandrijving op een e-bike vermoedelijk hoger uitpakken. Rijgedrag en onderhoud spelen uiteraard ook een rol.
Nexus 5 zal voldoende zijn denk ik maar er is ook nog iets als prettige cadans bij een gewenste snelheid. Met jouw Alfine 11 heb je daarin nu vermoedelijk meer keuze. E-bikes met een nexus 8 of 11 zijn er niet (meer) zoveel (vanwege max. koppel) en zie je enkel nog bij een Bosch active line (plus) maar niet meer bij een performance line.
Uitzondering is een fiets met bijv. Fazua ride 60: https://www.r-m.de/nl/bikes/ubn-five/ (maar erg duur en ver boven budget).
Dan kom je met een middenmotor (naast een nexus 5) toch uit bij Enviolo (wel meer weerstand) of de goede oude derailleur. Meer over versnellingen m.b.t. een e-bike: https://www.fietsersbond....oor-je-elektrische-fiets/
Accu in frame kan inderdaad stabieler zijn.
Voor dagelijks woon-werkverkeer (en die afstanden) het hele jaar door, wil je vast iets wat minstens de kwaliteit van jouw huidige Cube bezit. Ook nog onderhoudsarm (riem + naaf) dan wordt de keuze een heel stuk kleiner bij een budget van EUR 3000,-
De Batavus Velder E-Go Power die je noemt heeft zo te zien een hele andere zithouding (veel meer rechtop) dan jouw huidige fiets. Minstens zo van belang is de vraag hoe je wilt fietsen, nog even los van het e-bike-verhaal.
@BulMi Die Cube loopt best licht en is al best onderhoudsarm. Wellicht eerst de twijfel 'onderzoeken' waarom / waarvoor je eigenlijk een e-bike zou willen (vaak meer onderhoud / gedoe / kosten en i.m.o. veel minder duurzaam dan een traditionele goede fiets).
Slijtage van onderdelen is op een e-bike uiteraard vaak groter, zo'n 30% extra t.o.v. een niet-elektrische fiets. Dan gaat het om gemiddelde motoren. High performance (>65 nm motor) en dito gebruik dan zal de slijtage van de aandrijving op een e-bike vermoedelijk hoger uitpakken. Rijgedrag en onderhoud spelen uiteraard ook een rol.
Nexus 5 zal voldoende zijn denk ik maar er is ook nog iets als prettige cadans bij een gewenste snelheid. Met jouw Alfine 11 heb je daarin nu vermoedelijk meer keuze. E-bikes met een nexus 8 of 11 zijn er niet (meer) zoveel (vanwege max. koppel) en zie je enkel nog bij een Bosch active line (plus) maar niet meer bij een performance line.
Uitzondering is een fiets met bijv. Fazua ride 60: https://www.r-m.de/nl/bikes/ubn-five/ (maar erg duur en ver boven budget).
Dan kom je met een middenmotor (naast een nexus 5) toch uit bij Enviolo (wel meer weerstand) of de goede oude derailleur. Meer over versnellingen m.b.t. een e-bike: https://www.fietsersbond....oor-je-elektrische-fiets/
Accu in frame kan inderdaad stabieler zijn.
Voor dagelijks woon-werkverkeer (en die afstanden) het hele jaar door, wil je vast iets wat minstens de kwaliteit van jouw huidige Cube bezit. Ook nog onderhoudsarm (riem + naaf) dan wordt de keuze een heel stuk kleiner bij een budget van EUR 3000,-
De Batavus Velder E-Go Power die je noemt heeft zo te zien een hele andere zithouding (veel meer rechtop) dan jouw huidige fiets. Minstens zo van belang is de vraag hoe je wilt fietsen, nog even los van het e-bike-verhaal.
[ Voor 104% gewijzigd door neb0 op 10-02-2023 04:07 ]
Met die afstanden, je gaat richting de 8-9000 km per jaar, levert dat waarschijnlijk serieuze slijtage op voor motor onderdelen, ketting, naaf, velgen etc. En laadcycli van een 500W batterij zijn ook eindig. Zou je niet lease overwegen, dan heb je km vrij en geen zorgen over slijtage/onderhoud. Voor 100,- per maand zou je toch goed moeten kunnen uitkomen incl verzekering en ‘wegenwacht’. Ben geen ervaringsdeskundige met lease, wel aan het kijken voor schoolgaand kind wat nu het handigst is maar dan kom ik qua km niet eens op de helft wat jij rijdt. Als ik in de voorwaarden duik zie ik meteen veel beren op de weg, ‘schade’ bij inleveren etc. Maar ja, bij dat kilometrage kon het wel eens de voordeligste oplossing zijn.BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
Op dit moment heb ik nog een cube travel SLT van 2019 (belt en alfine11 versnellingsnaaf) Daar fiets ik ongeveer 180km per week woon/werk verkeer mee. Het hele jaar door, behalve gladheid of echt noodweer. Nu ben ik toch aan het twijfelen om op een elektrische fiets over te stappen.
Let wel op dat met een vaste accu je kunt laden in een ruimte waar het niet kouder wordt dan 7-8 graden.
Lease is altijd duurder. In het leven, met alles, kun je als stelregel houden dat wanneer je iets ontvangt waar je nog niet voor betaald hebt je uiteindelijk meer betaald.mv_ak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 01:10:
[...]
Met die afstanden, je gaat richting de 8-9000 km per jaar, levert dat waarschijnlijk serieuze slijtage op voor motor onderdelen, ketting, naaf, velgen etc. En laadcycli van een 500W batterij zijn ook eindig. Zou je niet lease overwegen, dan heb je km vrij en geen zorgen over slijtage/onderhoud. Voor 100,- per maand zou je toch goed moeten kunnen uitkomen incl verzekering en ‘wegenwacht’. Ben geen ervaringsdeskundige met lease, wel aan het kijken voor schoolgaand kind wat nu het handigst is maar dan kom ik qua km niet eens op de helft wat jij rijdt. Als ik in de voorwaarden duik zie ik meteen veel beren op de weg, ‘schade’ bij inleveren etc. Maar ja, bij dat kilometrage kon het wel eens de voordeligste oplossing zijn.
Let wel op dat met een vaste accu je kunt laden in een ruimte waar het niet kouder wordt dan 7-8 graden.
Nexus 5 is veel minder keuze. Probeer dat echt een paar kilometer uit voordat je het neemt. Voor de meeste mensen prima, waarbij jij had er natuurlijk 11. Bij Performance Line kun je verder zoals genoemd kiezen tussen derailleur of Enviolo. Omdat jij een echte fietser bent kan Active Line voldoende zijn, waarbij wel een Nexus of Alfine 8 of 11 naaf kan.BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
Batavus is een goed merk. Ze hebben alleen de laatste jaren de neiging slechte zelf ontwikkelde delen op de fiets te zetten. Dat kun je uitsluiten. Als je de Finez even bekijkt op hun website zie je Batavus-eigen voorvork en koplamp. Vorig jaar monteerden ze ook nog merkloze remmen. Die koplamp is geen ramp. Die voorvork is belabberd en jij gaat dat merken. Die remmen geven problemen.
Bij de Velder lijkt allemaal wel merkspul te zijn gebruikt. Controleer dat even. De voorvork lijkt van Suntour. Dat staat er vast op, anders kun je het navragen. De remmen moet een merk op de hendels staan. Geen genoegen nemen met “het staat er niet maar ze komen eigenlijk van: …”.
Daarom hou ik van Duitse/Zwitserse merken. Die zullen nooit merkloze delen gaan monteren om wat marge te winnen. Magoed, als je er op let is Batavus natuurlijk top.
Dan nog de houding zoals genoemd. De Batavus Dinsdag lijkt nog iets sportiever te zitten.
Het feit dat je twijfelt is terecht, want als je per week mi zonder al teveel problemen 180km op een gewone fiets aflegt, zal volgens mij een ebike geen meerwaarde hebben.BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
Op dit moment heb ik nog een cube travel SLT van 2019 (belt en alfine11 versnellingsnaaf) Daar fiets ik ongeveer 180km per week woon/werk verkeer mee. Het hele jaar door, behalve gladheid of echt noodweer. Nu ben ik toch aan het twijfelen om op een elektrische fiets over te stappen......
Sterker nog. Als je die afstand in een flink tempo rijdt, zal je je waarschijnlijk beperkt voelen met een ebike.
Door de kracht van de motor hoef je namelijk zelf veel minder energie te leveren, maar zit je heel of te snel al op de maximum snelheid en kost een hogere snelheid je juist meer energie.
Dit tgv het hogere gewicht, minder versnellingen en een naaf ipv derailleur.
Ik zou voor je besluit zeker eerst eens kijken of je kan proberen wat een ebike je echt meer gaat bieden door die afstand enkele keren af te leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 08-02-2023 08:26 ]
2 keer laden per week wordt krap, dat zal wel 3 keer worden tenzij je een 625 accu kiest, en ik zou dat doen met dergelijk intensief gebruik.BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
Over een riem zou ik helemaal niet twijfelen, dat is ideaal bij jouw gebruik, en met wat beleid zou die riem het 20.000km moeten uit houden.
En ja, als je kan leven met 5-speed, dan is de Nexus een robuuste keuze.
Ik vermoed dat je niets anders vindt, maar schijfremmen zou ik ook willen.
Ik bedoelde echt de accu keuze en foxhill benoemde dat later ook nog.Jogai schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:46:
[...]
De union bedoel je? Want de cortina moet juist vervangen worden. Goed om te weten van stella.
[ Voor 10% gewijzigd door Roos79 op 08-02-2023 09:39 ]
Ik ga er vanuit dat mijn werkgever het allemaal zo regelt dat het binnen de Nederlandse wetgeving blijft, ik ben me ervan bewust dat er ook kosten voor mij aan zijn verbonden. Hoe het exact ingevuld wordt zullen we nog te horen krijgen.Wouda schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Wellicht dat je werkgever dat zo toepast, maar wettelijk gezien mag je geen reiskostenvergoeding ontvangen omdat je werkgever al voor de fiets betaalt. Ook al zou het volledige leasebedrag op je salaris ingehouden worden. Mocht je werkgever een bezoekje krijgen van de belastingdienst kun je alsnog gekort worden op je reiskostenvergoeding.
Bedankt voor de info m.b.t. de Ampler en de Cortina, hier ga ik eens induiken.neb0 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:27:
@tomolino Er zijn nog behoorlijk veel andere 'urban design' fietsen buiten die je noemde maar in vrijwel alle gevallen zijn het ''internetfietsen''. Ampler Axel vind ik ook een mooie fiets (zijn wel problemen met o.a. accu en display geweest en wellicht nog steeds. Zou ik even uitzoeken).
Deze is hier nog niet genoemd volgens mij: https://www.cortinafietsen.nl/page/modellen/e-lett
Volgens mij zou het moeten gaan verlopen via https://www.lease-a-bike.nl/. Ik heb in ieder geval gezien dat Cowboy een lease optie is.Foxhill schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:03:
[...]
Ik vraag me af hoe je die merken kunt leasen. Welke leasemaatschappij gaat het om / kan dit bij jouw maatschappij?
De vraag die je jezelf stelt bij de Veloretti geld voor al deze merken: deze merken werken niet met fietsenwinkels samen dus je bent afhankelijk van hun eigen service punten. Dat gaat niet altijd goed. Onderhoud is meestal inclusief bij lease, maar check even of dat onbeperkt is en dan is het nog vervelend als problemen vaker voorkomen of langer duren om op te lossen omdat je niet naar een fietsenwinkel kunt.
Wat dat betreft is de tip van Cortina wel een goede. Zij werken wel met fietsenwinkels.
Nogmaals, de exacte invulling is nog niet bekend.
Om te beginnen respect, dat je zoveel afstand aflegt zonder ondersteuning. Ik doe ongeveer hetzelfde, maar ik zou dat never en nooit doen als ik geen e-bike had.BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
riem/ketting: lijkt een riem me de betere keuze: vervanging is inderdaad prijzig, maar ga er van uit dat een ketting vaker vervangen moet worden dat een riem.
Zoals met alles: als je met beleid omgaat met je materiaal gaat het veel langer mee. Vanuit stilstand rustig wegfietsen in een lage versnelling en dito ondersteuning maakt (mijns insziens) een wereld van verschil.
accu: ik zelf (Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt, riem, Bosch Activeline+, 500wh, Nexus
Als ik zo naar de Cube Travel kijk (ik weet niet of ik het goede model voor me heb), dan lijkt de zithouding sportiever dan die van de beoogde Batavus Velder. Ik weet niet of je bewust op zoek bent naar een fiets waar je wat rechter op zit? (Heeft redelijk veel invloed op de luchtweerstand). Mijn Gazelle heeft zo te zien meer dezelfde zithouding als de Cube.
Met de afstanden die jij aflegt zou ik echt goed onderzoek doen en vooral diverse fietsen proberen. Ik kan de Gazelle Ultimate absoluut aanraden, maar die ligt wel weer wat boven je budget.
Het is heel dubbel op, over het algemeen verneem ik aan het einde van de dag nog weinig van het fietsen. Een lange wandeling, nog een rondje fietsen, klussen kan gerust nog naar een dagje op de fiets. Ik ben de laatste tijd echter fanatieker met sporten bezig waarbij ik echt diep moet gaan en dan verneem ik opeens wel dat mijn benen die dag ook al redelijk wat kilometers hebben afgelegd. Heb nu geprobeerd wat langzamer te fietsen, dan kan ik met het sporten erna wel dieper gaan maar dan kost het op en neer fietsen gevoelsmatig opeens zoveel meer tijd. Daarom zat ik dan te denken om elektrisch/normale fiets 50-50 te gaan doen.elinx schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:24:
[...]
Het feit dat je twijfelt is terecht, want als je per week mi zonder al teveel problemen 180km op een gewone fiets aflegt, zal volgens mij een ebike geen meerwaarde hebben.
Ik ga jullie niet allemaal quoten maar het valt mij op dat juist iedereen negatief over de 5 versnellingen is, zelf er nog nooit mee gereden maar door deze site dacht ik dat juist de nexus 5 het beste model voor elektrische fietsen zou zijn.
Ik zal binnenkort wat proefritten gaan maken om het zelf te ondervinden.
De prijzen die ik zo voorbij zie komen voor leasen lijken in eerste instantie nog redelijk hoog en daarom niet interessant of het moet dan inderdaad zo zijn dat ik elke 2 jaar motor/accu moet vervangen of iets dergelijks.
De houding had ik nog niet eens zo zeer op gelet, de batavus viel op doordat het juist net onder de 3.000 euro kwam. Bijv. de gazelle Ultimate ook zeker wel langs zien komen die ziet er ook goed uit.
Ik ben positief over de Nexus 5. Beresterk en efficiënt. Niet iedereen heeft genoeg aan 5 versnellingen. Vandaar, probeer t uit.BulMi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Het is heel dubbel op, over het algemeen verneem ik aan het einde van de dag nog weinig van het fietsen. Een lange wandeling, nog een rondje fietsen, klussen kan gerust nog naar een dagje op de fiets. Ik ben de laatste tijd echter fanatieker met sporten bezig waarbij ik echt diep moet gaan en dan verneem ik opeens wel dat mijn benen die dag ook al redelijk wat kilometers hebben afgelegd. Heb nu geprobeerd wat langzamer te fietsen, dan kan ik met het sporten erna wel dieper gaan maar dan kost het op en neer fietsen gevoelsmatig opeens zoveel meer tijd. Daarom zat ik dan te denken om elektrisch/normale fiets 50-50 te gaan doen.
Ik ga jullie niet allemaal quoten maar het valt mij op dat juist iedereen negatief over de 5 versnellingen is, zelf er nog nooit mee gereden maar door deze site dacht ik dat juist de nexus 5 het beste model voor elektrische fietsen zou zijn.
De prijzen die ik zo voorbij zie komen voor leasen lijken in eerste instantie nog redelijk hoog en daarom niet interessant of het moet dan inderdaad zo zijn dat ik elke 2 jaar motor/accu moet vervangen of iets dergelijks.
De houding had ik nog niet eens zo zeer op gelet, de batavus viel op doordat het juist net onder de 3.000 euro kwam. Bijv. de gazelle Ultimate ook zeker wel langs zien komen die ziet er ook goed uit.
Je hoeft niet elke 2 jaar een motor of accu te vervangen. Als je particulier koopt is het niet ongehoord dat je op die twee wel 5 jaar garantie kunt krijgen, of wat korting, of beide. Lease is duurder. Via de werkgever heb je het bruto-netto voordeel en zelfs dan is het niet altijd voordelig.
Lease-a-bike heeft een calculator om lease te vergelijken met particulier aanschaffen. Je moet daar zeker doorklikken om meer zelf in te vullen en dan nog goed opletten omdat ze bijvoorbeeld restwaarde en korting bij particulier niet meerekenen.
Accu’s hebben tegenwoordig 1000x laadcyclus, lijkt me met 18.000 km na 2 jaar dan wel klaar.BulMi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Edit: Bosch blijkbaar minder
Bosch garandeert dat de accu binnen de garantieperiode minimaal 60% van de oorspronkelijke capaciteit behoudt voor 400 Wh, 500 Wh en 625 Wh accu's, en 70% van de oorspronkelijke capaciteit voor 300 Wh accu's. Die garantieperiode eindigt ofwel 24 maanden na aankoop door de klant, 48 maanden na de fabricagedatum van de batterij of na 500 volledige laadcycli - afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.
[ Voor 33% gewijzigd door mv_ak op 08-02-2023 13:04 ]
Foxhill noemde alleen de union een cortina, en vervolgens nam je dat over. Ik snapte wel dat je het vooral over die accu had, maar wilde toch even weten of jullie naast de union toch niet aan nog een ander model dachten. Overigens zijn alternatieven (rond prijspunt 1750) nog steeds welkom omdat die union dus niet meer op voorraad is...Roos79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:37:
[...]
Ik bedoelde echt de accu keuze en foxhill benoemde dat later ook nog.
Garantie en verwachte levensduur zijn iets anders hé.mv_ak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:54:
[...]
Accu’s hebben tegenwoordig 1000x laadcyclus, lijkt me met 18.000 km na 2 jaar dan wel klaar.
Edit: Bosch blijkbaar minder
Bosch garandeert dat de accu binnen de garantieperiode minimaal 60% van de oorspronkelijke capaciteit behoudt voor 400 Wh, 500 Wh en 625 Wh accu's, en 70% van de oorspronkelijke capaciteit voor 300 Wh accu's. Die garantieperiode eindigt ofwel 24 maanden na aankoop door de klant, 48 maanden na de fabricagedatum van de batterij of na 500 volledige laadcycli - afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.
Tuurlijk zetten ze die garantienormen nogal laag.
Maar 1000 laadcycli a rato van 80km uit een volle batterij betekent wel een levensduur van 80.000 km.
Zelfs de 500 cycli gaan dan over 40.000km, dat is behoorlijk wat.
Een grotere batterij is dan een dubbel voordeel, je doet minder cycli, én 70% van 600Wh is een pak meer dan 70% van 400Wh.
Valt wel mee toch? Ik haal 80 kilometer in de winter op 1 acculading, maar laten we voor de zekerheid 60 kilometer aanhouden: Dan zit je met 18000 kilometer op 300 laadcycli.mv_ak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:54:
[...]
Accu’s hebben tegenwoordig 1000x laadcyclus, lijkt me met 18.000 km na 2 jaar dan wel klaar.
De Nexus 5 is juist ontworpen voor eBikes, dus robuust is die zeker. Je moet alleen nakijken of je kan leven met die 5 versnellingen.BulMi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Het is heel dubbel op, over het algemeen verneem ik aan het einde van de dag nog weinig van het fietsen. Een lange wandeling, nog een rondje fietsen, klussen kan gerust nog naar een dagje op de fiets. Ik ben de laatste tijd echter fanatieker met sporten bezig waarbij ik echt diep moet gaan en dan verneem ik opeens wel dat mijn benen die dag ook al redelijk wat kilometers hebben afgelegd. Heb nu geprobeerd wat langzamer te fietsen, dan kan ik met het sporten erna wel dieper gaan maar dan kost het op en neer fietsen gevoelsmatig opeens zoveel meer tijd. Daarom zat ik dan te denken om elektrisch/normale fiets 50-50 te gaan doen.
Omdat een aantal mensen op een ebike vaak weinig schakelen en de versnelling op standje hoog hebben staan met een laag traptempo. De motor doet immers het werk voor je. In dat geval is 5 versnellingen genoeg.BulMi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:19:
.... negatief over de 5 versnellingen is, zelf er nog nooit mee gereden maar door .....dacht ik dat juist de nexus 5 het beste model voor elektrische fietsen zou zijn. ....
Ben je echter gewend aan een flink aantal versnellingen op een gewone fiets dan probeer je hetzelfde traptempo aan te houden dmv schakelen afhankelijk van de omstandigheden (wind, heuvels ed).
Als je dit zo gewend bent, dan met 5 versnellingen moet de juiste er maar net tussen zitten.
Hetzelfde geldt voor de snelheid die je normaal gesproken op de gewone fiets aanhoudt.
Als je een flink tempo aanhoudt, zal je merken dat dit op een ebike gevoelsmatig lager ligt, omdat je minder inspanning hoeft te verrichten.
Het hangt af van de motor en instelling ervan, maar vaak is het niet zo een prettig gevoel als je de grens van 25km/h passeert op een ebike.
Of het is wat je zoekt kom je achter met proefrijden. Maar als je relaxed wilt fietsen is een ebike een goede keus.
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 08-02-2023 14:04 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam