Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:33
dennisfr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Valt wel mee toch? Ik haal 80 kilometer in de winter op 1 acculading, maar laten we voor de zekerheid 60 kilometer aanhouden: Dan zit je met 18000 kilometer op 300 laadcycli.
Oh ja inderdaad… wel ga je naarmate de accu minder wordt vaker laden, een soort versneld verouderingseffect. Maar dat zou goed moeten gaan binnen de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
mv_ak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Oh ja inderdaad… wel ga je naarmate de accu minder wordt vaker laden, een soort versneld verouderingseffect. Maar dat zou goed moeten gaan binnen de verwachting.
Daarom, als je echt veel gaat rijden (10k per jaar is behoorlijk veel), dan zou ik altijd kiezen voor een grote batterij, zeker 500Wh, liever nog 600Wh.

Ik zeg altijd, als je veel fietst, dan bespaar je kapitalen aan benzine, en kan je gerust een wat duurdere fiets betalen. Dat betaalt zich misschien niet helemaal terug in minder onderhoud en herstellingen, maar het zal ook wat comfortabeler rijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Tommie12 op 08-02-2023 14:45 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:31
mv_ak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Accu’s hebben tegenwoordig 1000x laadcyclus, lijkt me met 18.000 km na 2 jaar dan wel klaar.

Edit: Bosch blijkbaar minder
Bosch garandeert dat de accu binnen de garantieperiode minimaal 60% van de oorspronkelijke capaciteit behoudt voor 400 Wh, 500 Wh en 625 Wh accu's, en 70% van de oorspronkelijke capaciteit voor 300 Wh accu's. Die garantieperiode eindigt ofwel 24 maanden na aankoop door de klant, 48 maanden na de fabricagedatum van de batterij of na 500 volledige laadcycli - afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.
Met 1000 laadcycli en 80km per laadcyclus kom ik op 80.000km en dus 4,44 jaar bij 18.000km/j.

En je doet een aanname en gaat daarmee rekenen. Terwijl Bosch geeft geen laadcycli. Het aantal 1000 wordt in het algemeen vaak genoemd omdat de capaciteit daarna flink minder is (dus niet de accu kapot). Fietsaccu’s worden niet geconditioneerd en worden wel bij slecht weer buiten gebruikt. De levensduur hangt daarom meer af van gebruik dan van laadcycli.

Bosch geeft stiekem na de eerste 2 jaar nog een tijdje (deels) coulance. En ikzelf geef 5 jaar garantie (in overleg). De batterijen van Bosch e.d. gaan namelijk op forums véél vaker kapot dan in de praktijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Foxhill op 08-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:24:
[...]
De batterijen van Bosch e.d. gaan namelijk volgens forums en volgens rekensommetjes regelmatig kapot, maar blijven in praktijk gewoon werken.
Like it!
Ik heb ook aan mijn FM gevraagd hoe veel defecte batterijen hij al heeft moeten vervangen...
En dat was er ééntje, waarbij er twijfel was of die fiets niet een uurtje in het water gelegen had...

Een goed gebouwde batterij met een goed BMS gaat echt wel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Like it!
Ik heb ook aan mijn FM gevraagd hoe veel defecte batterijen hij al heeft moeten vervangen...
En dat was er ééntje, waarbij er twijfel was of die fiets niet een uurtje in het water gelegen had...

Een goed gebouwde batterij met een goed BMS gaat echt wel lang mee.
Ik had het net iets minder scherp opgeschreven :+ .

Één accu is wel heel weinig. Maar inderdaad, de meeste Bosch accu’s zijn kapot door vocht. Lees: beschadigde behuizing en/of verkeerde omstandigheden. Een van de redenen waarom ik Panasonic nog hoger heb staan. Hun accu’s zitten in de behuizing nog eens goed geseald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BulMi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:03:
Op dit moment heb ik nog een cube travel SLT van 2019 (belt en alfine11 versnellingsnaaf) Daar fiets ik ongeveer 180km per week woon/werk verkeer mee. Het hele jaar door, behalve gladheid of echt noodweer. Nu ben ik toch aan het twijfelen om op een elektrische fiets over te stappen.
Het uiterlijk van de fiets maakt mij eigenlijk niet heel veel uit, mij intereseert dan meer de duurzaamheid/onderhoudsarms/pecs.
Misschien dat ik het overrate maar heb het idee dat ik bijv. het beste voor een bosch midden motor kan gaan en dan niet een instap model maar bijv wel de active plus of performance line? En dan dat met een 500Wh accu zodat bijv. 1 keer door de weeks en 1 keer in het weekend laden voldoende zou moeten zijn.
Waar ik nu op de niet elektrische fiets 11 versnellingen heb, denk ik dat op een elektrische fiets het aantal versnellingen minder uitmaakt en volgens de beschrijvingen is dan een Nexus 5 het meest stevig om de klappen van de elektrische motor op te vangen?
Ik zit dan nog te twijfelen of ik weer voor een belt moet gaan of beter bij een ketting kan houden (op de niet elektrische fiets bevalt de belt erg goed, maar weet niet of het eerder slijt op een elektrische fiets, vervanging is namelijk wel best prijzig)
Als ik op deze specificaties zoek dan kom ik bij een aantal sites nog een 2022 model Batavus Velder E-Go Power plus tegen voor net geen 3.000 euro(dat is ook ongeveer het budget waar ik binnen zoek) Extra voordeel is denk ik dat de accu in het frame zit en dat het hierdoor meer in balans is?

Of zouden jullie voor die afstanden (180km per week) toch andere fietsen/specs aanraden?
Mooi dat je kijkt naar een e-bike en dan met name een opmerking in mijn straatje:

De accu van 500 Wh zal in het begin ruim genoeg zijn, maar je gaat aan de fiets en de snelheid wennen en dan ga jij jezelf erop betrappen dat de ondersteuning toch wel gewenst is en je hem vrij hoog gaat zetten. Of je het dan met 2 keer opladen per week gaat redden is dan de vraag. Je zult hem dan steeds leger en leger rijden en daarmee neemt de slijtage ook onevenredig hard toe. Je kunt de accu dan beter om de dag gaan opladen en eens per kwartaal helemaal leeg om de meter te ijken.
Je zult te maken gaan krijgen met serieuze tegenwind (e-bike gaat sneller) en dus ook met lage temperaturen. Als je hem dat wat vaker oplaad gaat de accu ook langer mee ongeacht dat de laadmomenten zullen toenemen.

Ik rijd zelf al vanaf 2006 op e-bikes en in het begin wil je graag in eco-mode rijden om jezelf te laten zien hoe ver je wel niet kunt komen op 1 lading. Er zullen ook dagen zijn dat je minder goede zin hebt en ook nog slecht weer en dan door wilt trappen op de hoogste ondersteuning en dan gaat het heel hard. Ik moet elke dag 2 x 11 km doen en als ik de wind fors tegen heb dan kan het zomaar zijn dat ik maar 2 dagen haal met een 500 Wh accu (Gazelle Ultimate C8+ belt) en dat de accu dan al aardig plat is. Ga ik lekker toeren en doe ik het rustig aan dan kom ik beduidend verder dan als ik ga commuten. Ik wil de snelheid er dan wel inhouden en soms is dat op standje turbo.

Dus in hartje winter, flink wind tegen en tempo willen maken maakt de uitkomst van deze som dat de accu al na 45 km leeg kan zijn. In de zomer, lekker rustig aan kan dat al 70-90 km zijn. Nogal een groot verschil.

In jouw situatie kan dat betekenen dat het op een slechte dag ervoor zorgt dat je na 1 dag al de accu kan gaan opladen. Dit is niet erg, maar ik wil je ervoor behoeden dat het geen teleurstelling wordt. Elektrisch fietsen is heerlijk en die accu aan de lader leggen is in no time gedaan en mag geen obstakel zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Met 1000 laadcycli en 80km per laadcyclus kom ik op 80.000km en dus 4,44 jaar bij 18.000km/j.

En je doet een aanname en gaat daarmee rekenen. Terwijl Bosch geeft geen laadcycli. Het aantal 1000 wordt in het algemeen vaak genoemd omdat de capaciteit daarna flink minder is (dus niet de accu kapot). Fietsaccu’s worden niet geconditioneerd en worden wel bij slecht weer buiten gebruikt. De levensduur hangt daarom meer af van gebruik dan van laadcycli.

Bosch geeft stiekem na de eerste 2 jaar nog een tijdje (deels) coulance. En ikzelf geef 5 jaar garantie (in overleg). De batterijen van Bosch e.d. gaan namelijk op forums véél vaker kapot dan in de praktijk.
Ik ben bang dat ik je teleur moet stellen en je berekening iets te optimistisch is.

1000 laadcycli met 80 km per lading is bijna onmogelijk met een 500 Wh accu. Dit sommetje zou ik geloven bij 750 Wh of hoger.

Die 1000 cycli is een aanname (voor NMC cellen) in de range van 35-90% lading en dan heb je nog 60-70% van de capaciteit over en echt niet meer. Dan haal je niet vlug de 80 km.

Je zult de accu ook wel eens helemaal vol laden, gebruiken bij koude, snel ontladen door hoge ondersteuning en vaker opladen. Deze som is bekend, maar je mag er van uit gaan dat voor NMC cellen de specificatie is van 'slechts' 500 volledige cycli (20-100%) eer het restvermogen onder de 60% duikt en dan gaat het hard. Het overbleven elektrolyt krijgt bij gelijk verbruik steeds een hogere C-waarde over zich heen en de intercellatie van ionen in de anode (SEI-grow ook meegerekend) zorgen voor een hogere interne weerstand welke zich flink gaat meten in de winter, bij wind tegen en flinke ondersteuning.

Het klinkt erg, maar 500 cycli met een gemiddelde lading van delta 70% is wel bij 60 km per lading ((500*60) = 30.000 kilometer). Dit valt nog mee en dan kun je bij een Bosch systeem je cellen laten reviseren en ben je voor 30.000 km nog geen 500 euro kwijt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Ik ben bang dat ik je teleur moet stellen en je berekening iets te optimistisch is.

1000 laadcycli met 80 km per lading is bijna onmogelijk met een 500 Wh accu. Dit sommetje zou ik geloven bij 750 Wh of hoger.

Die 1000 cycli is een aanname (voor NMC cellen) in de range van 35-90% lading en dan heb je nog 60-70% van de capaciteit over en echt niet meer. Dan haal je niet vlug de 80 km.

Je zult de accu ook wel eens helemaal vol laden, gebruiken bij koude, snel ontladen door hoge ondersteuning en vaker opladen. Deze som is bekend, maar je mag er van uit gaan dat voor NMC cellen de specificatie is van 'slechts' 500 volledige cycli (20-100%) eer het restvermogen onder de 60% duikt en dan gaat het hard. Het overbleven elektrolyt krijgt bij gelijk verbruik steeds een hogere C-waarde over zich heen en de intercellatie van ionen in de anode (SEI-grow ook meegerekend) zorgen voor een hogere interne weerstand welke zich flink gaat meten in de winter, bij wind tegen en flinke ondersteuning.

Het klinkt erg, maar 500 cycli met een gemiddelde lading van delta 70% is wel bij 60 km per lading ((500*60) = 30.000 kilometer). Dit valt nog mee en dan kun je bij een Bosch systeem je cellen laten reviseren en ben je voor 30.000 km nog geen 500 euro kwijt :)
Is het niet zo dat accu’s als onderdeel van een systeem zo worden behandeld door de BMS dat ze niet tot 100% laden? D.w.z. de BMS regelt dat bijvoorbeeld 90% werkelijke lading als vol wordt aangeduid? (Oprechte vraag.)

In ieder geval telt 2x van 50% tot 100% laden als 1 laadcyclus.

Gebruikers zullen meestal niet tot 20% leeg gebruiken.

Een praktijk voorbeeld, maar daarmee wel een anekdotisch voorbeeld is een klant van me die bij 67.000km zijn eerste 604Wh Panasonic accu heeft vervangen. Dat zijn zo’n 750 laadcycli.

Verder helemaal eens dat veelgebruikers beter een ruim bemeten accu kunnen nemen.

Goed, interessant. Voor @BulMi misschien praktisch relevant dat zijn accu bij zo intensief gebruik na 3-5 jaar wel een keer aan revisie toe kan zijn. Hetzelfde geldt trouwens voor de motor bij Bosch. (Bij Panasonic niet.) Er zijn dus mogelijkheden om dat met garantie af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Ik fiets al een heel tijdje 9km enkele reis woon-werk op een Batavus Dinsdag Exclusive met Gates CDX/Alfine 8 en dat bevalt eigenlijk heel prima qua fietsen en onderhoud. Lekker lichte fiets, stil en buiten af en toe wat water over de riem en hoef ik er niks aan te doen.

Op relatief korte termijn gaat mijn woon-werk afstand echter naar 13.5km enkele reis en mijn ervaring uit het verleden leert me dat ik deze afstand niet lang ga doen op deze fiets en teruggrijp naar de auto wat ik eigenlijk niet wil. Daarom ben ik eens met de 'eisen' Bosch ALP, schijfremmen, Gates CDX en 500Wh, gaan kijken bij Batavus en Gazelle. Helaas knapte ik daar qua adviesprijzen vs mijn (zelf opgelegde) budget toch wat op af aangezien mijn FM niet aan korting doet in cash, enkel een gratis slot of fietstas.

Toch maar even binnen gelopen bij de FM en die raadde me een Victoria fiets aan die hij had staan. Specifiek de Victoria eTrekking 7.8 of 9.8 in de dames uitvoering. Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord en ondanks de damesuitvoering en de 'kleur' (voor zover je daarvan kan spreken) even een rondje gemaakt op de 7.8 en dat beviel best goed. Bij thuiskomst nog eens in dit topic gekeken en dit bleek toch geen onbekend merk te zijn (mede dankzij @Foxhill!).

Rationeel gezien is deze fiets perfect, standaard 500Wh, Bosch Performance motor, compleet Gates CDX, uit voorraad leverbaar en met 3399,- niet heel veel ver boven mijn budget. Ik twijfel nog omwille van:
  • De kleur ('wit') is zowel een voor- als nadeel. Het is geen gezicht (persoonlijke mening) maar wellicht is de fiets daarmee minder aantrekkelijk voor het dievengilde, daarnaast valt het beter op in het verkeer.
  • De Tektro remmen konden me niet direct bekoren, maar mijn referentie is Shimano SLX M7100 en dat is wellicht niet helemaal fair.
  • Het voorraadmodel is met lage instap en 61cm, als ik mijn lengte (1.82) invoer in de configurator komt op een frame van 56cm. Op zich fietste het prima maar ik had liever 56cm met een herenmodel gehad.
Het alternatief is de eTrekking 9.8. Die heeft wel iets van een kleur, Shimano MT400 remmen en Bosch Performance CX maar dat komt wel met een prijs van 3599,- wat me eigenlijk net teveel van het goede is.

Zie ik nog iets/fiets over het hoofd of gewoon voor de eTrekking 7.8 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Thijs8472 Maar, wat is de huidige accu dan en het probleem waarom je het niet red/ auto pakt op de huidige fiets?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Ah goede vraag. Mijn Batavus is een normale fiets en daar trap ik gemiddeld 20km/u op. In het verleden heb ik daar regelmatig die 13.5km mee gefietst maar op een gegeven moment gaat de combinatie afstand/tijd/zweten me dermate tegenstaan dat ik in de auto stap. Mijn idee is dat een e-bike vooral de laatste twee aspecten wat relaxter zullen maken en ik blijf fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:07
Is dat verschil echt merkbaar tussen de Performance en Active line van Bosch?
Performance is toch alleen merkbaar bij tegenwind/heuvels?
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de limiting factor van de elektrische fiets motor juist de begrenzer was, waar andere oplossingen voor zijn.
Als je de Batavus Dinsdag fijn vindt is er namelijk ook een elektrische exclusive zag ik. (Ik heb persoonlijk de Batavus Dinsdag e-Go 2018)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kodess schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:12:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de limiting factor van de elektrische fiets motor juist de begrenzer was, waar andere oplossingen voor zijn.
Als je de Batavus Dinsdag fijn vindt is er namelijk ook een elektrische exclusive zag ik. (Ik heb persoonlijk de Batavus Dinsdag e-Go 2018)
Ik heb zelf een Performance, maar heb ook gefietst met een Active Line Plus.
Op vlak terrein voel je vrijwel geen verschil bij continu fietsen. Bij het vertrek is er een klein verschil, maar dat maakt echt amper verschil.
Lange hellingen gaan een paar km/h trager als je niet goed terugschakelt. Dan is de beperkende factor het vermogen (in Watt), en dat is bij beide motoren begrensd op 250W.

Het zou bij mij geen ko criterium zijn als de rest ok is bij een fiets. Toen ik koos was de Performance snel leverbaar in mijn maat en met een riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:32
Met wat verder zoeken kwam ik ook een pendix ombouwset tegen. In het verleden is het hier wel eens voorbij gekomen. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Het prijskaartje lijkt wel behoorlijk, zou al wel rond de 2.000 kosten. Voordeel zou zijn dat het eventueel gewoon op mijn cube travel SLT van 2019 met cdx belt en alfine 11 naaf kan. Bij de beschrijving lees ik dat als het uit staat, je van het hele systeem niks merkt. Dan zou ik mijn huidige fiets dubbel kunnen gebruiken. Met de zware dagen de batterij erop prikken en elektrisch fietsen, de andere dagen de batterij thuis laten en dan als gewone fiets gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
nvm

[ Voor 87% gewijzigd door Jogai op 09-02-2023 10:41 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Thijs8472 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:31:
Ik fiets al een heel tijdje 9km enkele reis woon-werk op een Batavus Dinsdag Exclusive met Gates CDX/Alfine 8 en dat bevalt eigenlijk heel prima qua fietsen en onderhoud. Lekker lichte fiets, stil en buiten af en toe wat water over de riem en hoef ik er niks aan te doen.

Op relatief korte termijn gaat mijn woon-werk afstand echter naar 13.5km enkele reis en mijn ervaring uit het verleden leert me dat ik deze afstand niet lang ga doen op deze fiets en teruggrijp naar de auto wat ik eigenlijk niet wil. Daarom ben ik eens met de 'eisen' Bosch ALP, schijfremmen, Gates CDX en 500Wh, gaan kijken bij Batavus en Gazelle. Helaas knapte ik daar qua adviesprijzen vs mijn (zelf opgelegde) budget toch wat op af aangezien mijn FM niet aan korting doet in cash, enkel een gratis slot of fietstas.

Toch maar even binnen gelopen bij de FM en die raadde me een Victoria fiets aan die hij had staan. Specifiek de Victoria eTrekking 7.8 of 9.8 in de dames uitvoering. Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord en ondanks de damesuitvoering en de 'kleur' (voor zover je daarvan kan spreken) even een rondje gemaakt op de 7.8 en dat beviel best goed. Bij thuiskomst nog eens in dit topic gekeken en dit bleek toch geen onbekend merk te zijn (mede dankzij @Foxhill!).

Rationeel gezien is deze fiets perfect, standaard 500Wh, Bosch Performance motor, compleet Gates CDX, uit voorraad leverbaar en met 3399,- niet heel veel ver boven mijn budget. Ik twijfel nog omwille van:
  • De kleur ('wit') is zowel een voor- als nadeel. Het is geen gezicht (persoonlijke mening) maar wellicht is de fiets daarmee minder aantrekkelijk voor het dievengilde, daarnaast valt het beter op in het verkeer.
  • De Tektro remmen konden me niet direct bekoren, maar mijn referentie is Shimano SLX M7100 en dat is wellicht niet helemaal fair.
  • Het voorraadmodel is met lage instap en 61cm, als ik mijn lengte (1.82) invoer in de configurator komt op een frame van 56cm. Op zich fietste het prima maar ik had liever 56cm met een herenmodel gehad.
Het alternatief is de eTrekking 9.8. Die heeft wel iets van een kleur, Shimano MT400 remmen en Bosch Performance CX maar dat komt wel met een prijs van 3599,- wat me eigenlijk net teveel van het goede is.

Zie ik nog iets/fiets over het hoofd of gewoon voor de eTrekking 7.8 gaan?
Goedzo! Met een stijf frame, alleen maar merk-delen en geen slecht gekozen besparingen (Batavus cheap-ass balhoofden!) zijn de Victoria 7.8 en 9.8 echt top.

Ik heb even de voorraad bij de fabriek er bij gepakt. In de kleur die je niet zo mooi vind is de heren 58cm op voorraad. Er is ook een versie in blauw (Nova Patrol). Die wordt niet als herenfiets geleverd en is met terugtraprem (kan er ook evt. uit). Die is als dames 56cm ook op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Ik heb ondertussen drie jaar een e-amsterdam van Lekker Bikes. Een versie die hier in Europa enkel in pre-order is uitgekomen maar waarvan wel een Australische review van te vinden is. Ik rij hier quasi elke werkdag ongeveer 20km mee dus zal die tussen de 10-15k kilometers zitten zonder noemswaardig onderhoud (enkel remschijven en onderhoud bij een fietsenmaker is moeilijk bij een fiets die hier nooit officieel is uitgebracht) .

Nu begint de Bafang M400 wel wat te kraken en piepen. Ik vermoed dat er wel slijtage zal zitten op een aantal tandwielen, lagers of dergelijke. Kan er mij iemand richting goede vervangingsonderdelen wijzen? Ik dacht drie jaar geleden te hebben gelezen dat er een kunststof tandwiel in zat dat je beter verving door een steviger alternatief maar nu vind ik niet direct iets meer terug. Ik heb geen probleem met Aliexpress maar random een winkel kiezen, lijkt mij riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:21
Horla schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:58:
.....
Nu begint de Bafang M400 wel wat te kraken en piepen. Ik vermoed dat er wel slijtage zal zitten op een aantal tandwielen, lagers of dergelijke.....
Als je zoveel kilometers ermee hebt afgelegd dan kunnen het de lagers zijn.
De tandwielen verdenk niet zo gauw mbt "piepen en kraken", ook de kunststof niet, want als die stuk is zal het meer "ratelen" zijn en heb je meer problemen tijdens het fietsen. Wat wel kan is dat eea gereinigd moet worden en van nieuw vet moet worden voorzien. Je kan dan meteen de lagers op speling controleren.
Eventueel kan je overwegen om de M400 een servicebeurt te laten geven, waarbij eea aan het licht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:09
@Horla ik had precies hetzelfde met de Bafang M400 op mijn vorige fiets bij ongeveer 15k km. Het voelde een beetje alsof je met versleten ketting/tandwielen onderweg bent, alleen komt het vanuit de motor.
Toevallig had ik mijn fiets in onderhoud bij de fietsenmaker gelinked door @elinx. Heel schappelijke gast. We hebben het toen wel gehad over reviseren, maar het is er bij mij nooit van gekomen omdat ik mee kon doen met een lucratief fietsplan van mijn werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@tomolino als ik het goed heb, was je op zoek naar een hippe urban bike? Misschien kan je deze even meenemen in de overweging.

Mokumono Polder

Mocht je ooit een testrit vinden, laat dan weten wat je er van vond. Best wel een intrigerende fiets, vind ik. Vrij uniek frame ontwerp. Wel maar 1 versnelling, zoals zovele van deze minimalistische urban bikes.

Zocht me wel even te pletter naar het merk. Geen naam die je makkelijk helemaal correct kan onthouden. Had het bijna niet gevonden zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
Kodess schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:12:
Er zijn overigens twee Performance Lines.
De update, t.w. de nieuwe Bosch Performance Line Smart heeft een koppel van 75 nm i.p.v. 65 nm (de niet-smart versie).

Voor NL-gebruik zal het zoals al gezegd weinig uitmaken bij 'normaal' tourgebruik. Active Line Plus voldoet.
Active Line Plus geeft wellicht ook een iets grotere actieradius dan Performance Line.

Vraag me wel af in welke mate de levensduur verschilt tussen Performance Line en Active Line Plus.
En hoe het met de geluidsproductie van de 75 nm zit t.o.v. de Active Line Plus (ik ken de nieuwe smart niet).

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 09-02-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Is het niet zo dat accu’s als onderdeel van een systeem zo worden behandeld door de BMS dat ze niet tot 100% laden? D.w.z. de BMS regelt dat bijvoorbeeld 90% werkelijke lading als vol wordt aangeduid? (Oprechte vraag.)

In ieder geval telt 2x van 50% tot 100% laden als 1 laadcyclus.

Gebruikers zullen meestal niet tot 20% leeg gebruiken.

Een praktijk voorbeeld, maar daarmee wel een anekdotisch voorbeeld is een klant van me die bij 67.000km zijn eerste 604Wh Panasonic accu heeft vervangen. Dat zijn zo’n 750 laadcycli.

Verder helemaal eens dat veelgebruikers beter een ruim bemeten accu kunnen nemen.

Goed, interessant. Voor @BulMi misschien praktisch relevant dat zijn accu bij zo intensief gebruik na 3-5 jaar wel een keer aan revisie toe kan zijn. Hetzelfde geldt trouwens voor de motor bij Bosch. (Bij Panasonic niet.) Er zijn dus mogelijkheden om dat met garantie af te dekken.
Des te groter de accu des te onevenredig langer kun je ermee doen.

Ook met halve cycli of hele cycli is dit niet zomaar te verdubbelen. Bij die 67.000 km zou de accu ook echt op zijn geweest en des te hoger je verwachtingen des te meer kan het tegenvallen. Dit heeft alles te maken met de interne weerstand. Iemand die vaak hoge ondersteuning gebruikt zal die 67.000 km niet halen en ook niet bijna. Juist bij hoge ondersteuning merk je sneller het effect van ouder worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
neb0 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Er zijn overigens twee Performance Lines.
De update, t.w. de nieuwe Bosch Performance Line Smart heeft een koppel van 75 nm i.p.v. 65 nm (de niet-smart versie).

Voor NL-gebruik zal het zoals al gezegd weinig uitmaken bij 'normaal' tourgebruik. Active Line Plus voldoet.
Active Line Plus geeft wellicht ook een iets grotere actieradius dan Performance Line.

Vraag me wel af in welke mate de levensduur verschilt tussen Performance Line en Active Line Plus.
En hoe het met de geluidsproductie van de 75 nm zit t.o.v. de Active Line Plus (ik ken de nieuwe smart niet).
De Performance Line (CX) hebben metalen tandwielen. De Active Line (Plus) hebben kunststof tandwielen. Daar tegenover staat natuurlijk een ander koppel. Of de levensduur langer is kan ik je niet zeggen. Het aantal motoren dat versleten raakt is daarvoor niet genoeg.

Geluid van de 75Nm kan ik je nog niet vertellen. Geluid van de Performance Line is nog erg weinig. De CX (geen smart) is een flinke stap meer geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Ondanks dat de CX best veel geluid maakt. Vind ik deze toch nog relatief stil. Het is geen irritant geluid.
Je moet het zelf ervaren.
Uiteraard is een stille motor erg fijn maar je moet je wensen/eisen tegen elkaar wegstrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:43
De CX maakt inderdaad wel een zoemend geluid, maar dat merk ik alleen als ik in een stille locatie ben.
In normale omstandigheden (langs drukke wegen etc.) merk ik er in feite niets van.
Het hangt ook van persoon tot persoon af of je het storend vindt of niet, ik heb er persoonlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Vanwege budget zijn we uitgekomen op tweedehands bij de FM van mn schoonouders. De keuze is nu tussen een Sparta M7b met Bosch middenmotor 40nm (active line) voor 900 euro of een Batavus Stream Yamaha middenmotor 80nm (pw-serie) voor 750 euro. Beide hebben er ongeveer 8000 km opzitten. Wat is hiervan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
@dennisfr en @elinx : Het zal eerder ratelend/raspend geluid zijn dan piepen en kraken moet ik eerlijk zeggen. Het gaat over als ik even naar versnelling 8 ga en dan terug naar 6 (ik fiets quasi altijd op 4-5-6). Bedankt voor de link maar als Belg zijnde is +300km enkele reis wat overdreven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Jogai schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:25:
.... Sparta M7b met Bosch middenmotor 40nm (active line) voor 900 euro of een Batavus Stream Yamaha middenmotor 80nm (pw-serie) voor 750 euro.....
Persoonlijk denk ik dat Batavus Stream de meeste waar voor zijn geld biedt, mbt de motor, maar ook hangt het af van de staat en capaciteit van de accu.
Daar zeg je echter niets over, terwijl de accu een wezenlijk en kostbaar onderdeel vormt van een ebike.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 10-02-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Horla schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:57:
....Het gaat over als ik even naar versnelling 8 ga en dan terug naar 6 .....
Als het om versleten tandwielen gaat, zou het geluid moeten voortduren.
Lagerspeling daarentegen kan af- of toenemen afhankelijk van het toerental.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
elinx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Als het om versleten tandwielen gaat, zou het geluid moeten voortduren.
Lagerspeling daarentegen kan af- of toenemen afhankelijk van het toerental.
Vanmorgen heb ik de fiets eens binnen gezet en goed bekeken omdat ik gisteren bij het naar huis fietsen de indruk had dat het even stopte als ik met de achterrem remde. Bleek dat mijn achterwiel los zat :| Waarschijnlijk trok hij zichzelf even recht als ik remde en het geluid mijn wiel dat tegen mijn kader schuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:25
@Horla Geluk dat je het dus zag, hoe oud is de fiets?
Misschien gelijk voor onderhoud doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:35
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de fietsen van de Decathlon? Ik ben een beetje aan het kijken voor een e-bike, vind de Cowboy en Veloretti erg mooi alleen twijfel een beetje omdat dit toch online leveranciers zijn en Cowboy erg financieel moeilijk heeft. Decathlon biedt een zelfde soort fiets aan:
https://www.decathlon.nl/...0-hoog-frame/_/R-p-302307

Allemaal iets minder fancy maar oogt wel degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Horla schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:18:
.... mijn wiel dat tegen mijn kader schuurde.
Volgens mij was je er zeker van dat het van de M400 kwam.
Zo zie je maar weer hoe het je je kan vergissen. vooral als eea redelijk te verklaren en op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaz120
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 18:20
HansAnders07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:46:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de fietsen van de Decathlon? Ik ben een beetje aan het kijken voor een e-bike, vind de Cowboy en Veloretti erg mooi alleen twijfel een beetje omdat dit toch online leveranciers zijn en Cowboy erg financieel moeilijk heeft. Decathlon biedt een zelfde soort fiets aan:

Ik heb zelf nu een half jaar hun elektrische vouwfiets. Ik ben tevreden, je krijgt waarvoor je betaald (die van mij was 900, dus niet bar veel) . De kwaliteit van de fiets vind ik dikke prima, waarschijnlijk zal ik er minder lang mee kunnen doen dan een duurdere maar dat heb ik geaccepteerd.

De fiets die jij op het oog hebt is natuurlijk veel duurder, ik zou persoonlijk voor dat budget kijken of je bij een FM wat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
HansAnders07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:46:

Leuke fiets om te zien. Goed of slecht is allemaal relatief. Je krijgt in de basis waar je voor betaald.
Misschien heb je hier iets aan. YouTube: Zo'n GROTE ACCU bij een budget-e-bike is ONGEKEND
Het blijft een soort van marketingvideo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
elinx schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Volgens mij was je er zeker van dat het van de M400 kwam.
Zo zie je maar weer hoe het je je kan vergissen. vooral als eea redelijk te verklaren en op te lossen is.
Het kwam van onder mij en ik kon het niet reproduceren als ik stil stond want dan stond mijn wiel recht door het remmen. De logische conclusie (achteraf dus verkeerd maar soit) was dus de motor ;w
Roos79 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:27:
@Horla Geluk dat je het dus zag, hoe oud is de fiets?
Misschien gelijk voor onderhoud doen?
Ik ga wachten tot ik verlof heb want anders heb ik problemen om op mijn werk te geraken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Horla op 11-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Leuke fiets om te zien. Goed of slecht is allemaal relatief. Je krijgt in de basis waar je voor betaald.
Misschien heb je hier iets aan. YouTube: Zo'n GROTE ACCU bij een budget-e-bike is ONGEKEND
Het blijft een soort van marketingvideo.
Ik vind 500Wh nu niet zo speciaal groot. Er zijn meer fietsen die zo'n accu hebben voor dezelfde prijs. Pas vanaf 625Wh vind ik een accu royaal en pas vanaf 750Wh riant.

500Wh is normaal en zeker niet groot. Nu heeft Bright er wel een handje van om het erg te hypen.

(nu heb zelf ook maar 500Wh en van mij mocht ie groter zijn. Als ik naar mijn ouders ga en de volgende dag naar het werk, moet ik in totaal 58 km maken en dat wordt al krap. Ik ben afhankelijk van hoge ondersteuning ivm artrose en moet ik hem de nacht ertussen dus opladen, ik hou er niet van om te moeten gokken. Een lege accu kan in mijn geval een pijnlijke ervaring worden, misschien wil ik wel een dual accu)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
jimh307 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik vind 500Wh nu niet zo speciaal groot. Er zijn meer fietsen die zo'n accu hebben voor dezelfde prijs. Pas vanaf 625Wh vind ik een accu royaal en pas vanaf 750Wh riant.

500Wh is normaal en zeker niet groot. Nu heeft Bright er wel een handje van om het erg te hypen.
Geen fan van bright, is mij nauwelijks bekend, maar eerlijk is eerlijk, de uitspraak moet je in context zien. Zowel in de titel van het filmpje ("budget e-bike"), als in de video zelf ("voor een fiets in deze prijsklasse" rond 3:52)

Dat klopt ook gewoon. In de huidige markt is 1600 euro voor een nieuwe fiets gewoon budget. Nog los van wat je krijgt, namelijk hier ook gewoon een no-name chinees trommeltje als achtermotor. En van de kwaliteit van de batterij weten we ook niets.

Dat jij beroepsmatig continu te maken krijgt met de beste en grootste accu's vertekent je beeld wellicht. Voor een 25 km/u e-bike is 500Wh ook gewoon prima. Ik ga ze niet allemaal meer opzoeken, maar de meeste naafmotor e-bikes (type tenways) voor in de stad, komen gewoon met batterijen rond de 300Wh. De tenways zelfs maar 250Wh (want het moet 'weggewerkt' zijn). De tenways 600 is gewoon even duur als deze decathlon fiets, dus voor ongeveer hetzelfde budget is je batterij x2 zo groot.

Trek FX+ 250Wh, Cowboy 360Wh...
(nu heb zelf ook maar 500Wh en van mij mocht ie groter zijn. Als ik naar mijn ouders ga en de volgende dag naar het werk, moet ik in totaal 58 km maken en dat wordt al krap. Ik ben afhankelijk van hoge ondersteuning ivm artrose en moet ik hem de nacht ertussen dus opladen, ik hou er niet van om te moeten gokken. Een lege accu kan in mijn geval een pijnlijke ervaring worden, misschien wil ik wel een dual accu)
Je kan ook gewoon iedere nacht opladen als je zo vaak langere ritten doet en je zo krap zit voor 2 dagen. Ik heb anderhalf jaar op een shimano steps E5000 systeempje gereden met +-400Wh batterij. (+- 600km/maand)

Ook steeds op standje 3. Ik rijd namelijk een e-bike om vlotter te fietsen met minst mogelijke inspanning. Duh, geen fake pretenties hier, "ja maar ik wil toch nog zoveel mogelijk eigen kracht zetten want stoer of zo..." :z Neen, e-bike is voor comfort...

En daarmee kon ik in de winter net 2 keer heen en terug naar het werk. Kleine omweg of echt koud en je haalde het soms niet.

Ik maakte er dus een gewoonte van om die batterij elke avond aan de lader te hangen. Zo had ik steeds genoeg 'in de tank'. Een dag waarop ik meer dan 30-40km elektrisch rijd, bestaat in mijn use-case niet, nooit. In het weekend rijd ik niet elektrisch. Dus dat ging steeds goed. Die Shimano-laders stoppen ook mooi met laden als 'ie vol is, dus daar had ik geen omkijken naar.

Is 500Wh dan te klein zoals je zelf beschrijft? Hangt er maar van af. De vraag is dan, fiets je regelmatig meer dan 50km per dag? Een e-bike is geen auto die je maar eens per week voltankt. Je kan namelijk prima iedere dag laden. En dan moet je je afvragen of je met een range van ongeveer 50km genoeg hebt. En ik ga ervan uit dat dit voor 95% van de e-bikers gewoon kan.

Door te beweren dat 500Wh aan de lage kant is, omdat het 'de standaard' is, zet je wellicht wel wat beginnende fietsers en geïnteresseerde kopers op het verkeerde been.

Wat betreft de decathlon bike, daar trek ik m'n neus niet voor op. Er zal vast wel op neergekeken worden door e-bikers die enkel zweren bij riese&muller, maar als 1600 je budget is, heb je erg weinig opties en is dit zeker niet verkeerd. Je moet goed begrijpen waar je aan begint en waar de limitaties liggen van een dergelijke e-bike, maar als je er voorzichtig mee kan om springen, is het geen verkeerde keuze.

Als ik zie hoe fragiel een cowboy of vanmoof is, kan ik me niet inbeelden dat het met decathlon erger is gesteld :D Groot voordeel is ook dat zo'n megaketen niet moeilijk doet over garantie of onderdelen vervangen. En je kan 'm vast (muv het elektrische gedeelte) helemaal zelf onderhouden met wat je in decathlon zelf kan vinden, of beter materiaal op zetten naarmate je onderdelen gaat vervangen.

Ne een paar jaar heb je vast alles wel al eens vervangen :D Maar als je daar mee kan leven en dat ingerekend hebt in je gebruik, ga er voor.

Ook mooi beschikbaar in drie frame groottes. Ook niet onbelangrijk d:)b Daar kan geen enkele internetfiets tegen op. Een fiets mag dan nog zo mooi zijn, als je er niet comfortabel en aangepast op je lengte op kan fietsen heb je er alsnog niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
Horla schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:

Ik ga wachten tot ik verlof heb want anders heb ik problemen om op mijn werk te geraken ;)
Ga je ermee doorfietsen?
Niet bang dat het kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Roos79 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Ga je ermee doorfietsen?
Niet bang dat het kapot gaat?
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Uiteraard heb ik mijn wiel terug vast gezet maar @Roos79 stelde voor om ook direct onderhoud te doen. Aangezien ik 1) geen motorvet in huis heb en 2) als ik hem open doe en er gaat iets mis ik geen fiets om naar het werk te gaan heb, ga ik dit dus uitstellen tot ik een paar dagen verlof en (en motorvet in huis heb gehaald).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Amos_x schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Dat jij beroepsmatig continu te maken krijgt met de beste en grootste accu's vertekent je beeld wellicht. Voor een 25 km/u e-bike is 500Wh ook gewoon prima. Ik ga ze niet allemaal meer opzoeken, maar de meeste naafmotor e-bikes (type tenways) voor in de stad, komen gewoon met batterijen rond de 300Wh. De tenways zelfs maar 250Wh (want het moet 'weggewerkt' zijn). De tenways 600 is gewoon even duur als deze decathlon fiets, dus voor ongeveer hetzelfde budget is je batterij x2 zo groot.

Trek FX+ 250Wh, Cowboy 360Wh...

[...]

Je kan ook gewoon iedere nacht opladen als je zo vaak langere ritten doet en je zo krap zit voor 2 dagen. Ik heb anderhalf jaar op een shimano steps E5000 systeempje gereden met +-400Wh batterij. (+- 600km/maand)

Ook steeds op standje 3. Ik rijd namelijk een e-bike om vlotter te fietsen met minst mogelijke inspanning. Duh, geen fake pretenties hier, "ja maar ik wil toch nog zoveel mogelijk eigen kracht zetten want stoer of zo..." :z Neen, e-bike is voor comfort...

En daarmee kon ik in de winter net 2 keer heen en terug naar het werk. Kleine omweg of echt koud en je haalde het soms niet.

Ik maakte er dus een gewoonte van om die batterij elke avond aan de lader te hangen. Zo had ik steeds genoeg 'in de tank'. Een dag waarop ik meer dan 30-40km elektrisch rijd, bestaat in mijn use-case niet, nooit. In het weekend rijd ik niet elektrisch. Dus dat ging steeds goed. Die Shimano-laders stoppen ook mooi met laden als 'ie vol is, dus daar had ik geen omkijken naar.

Is 500Wh dan te klein zoals je zelf beschrijft? Hangt er maar van af. De vraag is dan, fiets je regelmatig meer dan 50km per dag? Een e-bike is geen auto die je maar eens per week voltankt. Je kan namelijk prima iedere dag laden. En dan moet je je afvragen of je met een range van ongeveer 50km genoeg hebt. En ik ga ervan uit dat dit voor 95% van de e-bikers gewoon kan.

Door te beweren dat 500Wh aan de lage kant is, omdat het 'de standaard' is, zet je wellicht wel wat beginnende fietsers en geïnteresseerde kopers op het verkeerde been.
Daar ben ik het deels mee eens, maar des te vaker je de accu moet laden, des te sneller zal deze slijten.

Een grotere accu wordt minder belast en zal onevenredig langer meegaan. Vandaar dat ik 500Wh als minimum beschouw voor een lang leven met minimaal 30.000 km garantie. Ga je naar 750Wh dan kun je daar meer dan het dubbele aan kilometrage uithalen.

Je kunt best een "best use scenario" opzetten door te kijken wat je werkelijk haalt eer de accu op is en dit is minder lang dan als je rustig zou fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:11

B64

Amos_x schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Geen fan van bright, is mij nauwelijks bekend, maar eerlijk is eerlijk, de uitspraak moet je in context zien. Zowel in de titel van het filmpje ("budget e-bike"), als in de video zelf ("voor een fiets in deze prijsklasse" rond 3:52)

Dat klopt ook gewoon. In de huidige markt is 1600 euro voor een nieuwe fiets gewoon budget. Nog los van wat je krijgt, namelijk hier ook gewoon een no-name chinees trommeltje als achtermotor. En van de kwaliteit van de batterij weten we ook niets.
Volgens de specs van Decathlon betreft het een 'Samsung SDI' accu, met bovendien 'gegarandeerd 500 laadcycli zonder verlies van bereik'.

Het schermpje op het stuur komt me heel erg bekend voor van diverse Qwic fietsen. dus wellicht dat dat iets zegt over de herkomst van de electrische onderdelen. Qwic is geen topmerk, maar doorgaans leveren ze ook niet echt rommel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Volgens de specs van Decathlon betreft het een 'Samsung SDI' accu, met bovendien 'gegarandeerd 500 laadcycli zonder verlies van bereik'.

Het schermpje op het stuur komt me heel erg bekend voor van diverse Qwic fietsen. dus wellicht dat dat iets zegt over de herkomst van de electrische onderdelen. Qwic is geen topmerk, maar doorgaans leveren ze ook niet echt rommel..
Ik vind het een gedurfde garantie. Elke accu ter wereld zal na 500 ladingen niet dezelfde capaciteit kunnen leveren, wel in de buurt ervan. Nu zal Decathlon ook wel weten dat niemand dit gaat nameten en bouw dan maar eens een valide en steekhoudend argument op.

Wij hebben de apparatuur om dit na te gaan, maar om dit voor elke fiets na te gaan is onbegonnen werk.

Na elke lading van li-ion zal de capaciteit dalen, dus ook na 1 lading. Alleen gaat dit in het begin zeer en zeer langzaam, maar komt de capaciteit van de cel onder de 60%, dan gaat het hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Vanwege budget zijn we uitgekomen op tweedehands bij de FM van mn schoonouders. De keuze is nu tussen een Sparta M7b met Bosch middenmotor 40nm (active line) voor 900 euro of een Batavus Stream Yamaha middenmotor 80nm (pw-serie) voor 750 euro. Beide hebben er ongeveer 8000 km opzitten. Wat is hiervan de beste keuze?
Ik heb ook een fiets met Yamaha motor gehad, je moet je wel bedenken dat je daar echt een wheelie mee trekt hoor! Ik vond het geluid irritant, een hoge pieptoon buiten het "normale"motorgeluid om die alleen ik hoorde. Wel een fijne lekkere motor voor grotere toertochten in b.v. Limburg, maar ook de brieneoord- heinenoord en killtunnel zijn er goed mee te doen.

De active line, die gebruik ik -nog steeds- voornamelijk binnen de stad (Roffa) omdat het een relaxtere motor is, ik hoor hem niet, je moet wel wat meer bi jtrappen als je b.v. de brienenoord op fietst, maar, een voordeel is weer dat ik makkelijk 150 km haal met een 500 watt accu.(Wat dan zomers weer lekker is als ik toch die 40 nm pak voor een grote tocht) En, ik fiets gemakkelijker over de 25 km grens heen. Die kwam ik bij de Yamaha wel tegen. Dus het is net wat je doel is. Woon werk verkeer binnen de stad is voor mij de active line, grote(re) tochten wellicht de Yamaha. Het is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DeSluis schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Ik heb ook een fiets met Yamaha motor gehad, je moet je wel bedenken dat je daar echt een wheelie mee trekt hoor! Ik vond het geluid irritant, een hoge pieptoon buiten het "normale"motorgeluid om die alleen ik hoorde. Wel een fijne lekkere motor voor grotere toertochten in b.v. Limburg, maar ook de brieneoord- heinenoord en killtunnel zijn er goed mee te doen.
Ik heb ook een Yamaha motor met ik geloof 70Nm koppel, ik noem het m’n stoplichtraket. Want idd, hij gaat als een tierelier. Totaal onnodig, maar fijn als je haast hebt. Nadeel is wel dat ie alleen in Eco natuurlijk fietst, alles daarboven vliegt ie naar de 25. En dat geluid, ik ben geen andere fiets tegen gekomen die hetzelfde hoge piepje maakt, maar mij stoort het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nou, ik heb mijn VM A5 bestelling geannuleerd en ontvang ergens deze week EUR 3000 retour. Reden: mijn huidige Cowboy V2 heeft zoveel mankementen gehad, dat ik er niet meer veilig op fiets. Staat nu weer bij de lokale fietsenmaker, die met pijn en moeite er naar wil kijken, want geen standaard onderdelen.

Ik kwam tot de realisatie dat dit zelfde euvel bij een VM weer gaat gebeuren; geen standaard onderdelen, een hoge prijs en kwalitatief een middelmatige fiets. Vandaar de annulering en nu dus op zoek naar een fiets in het hogere segment, ik wil namelijk niet bekibbelen op de aanschafwaarde en voor woon-werk in de stad gebruik ik de fiets zowat dagelijks. Ik fiets zo'n 15 km gemiddeld - gezien over 365 dagen. Dus zo'n 5000 per jaar - dat is waar mijn Cowboy app op uitkomt.

Ik heb zelf al wat rondgekeken, maar ik zou graag een fiets met een hogere range willen en via de lokale FM hier in Amsterdam om de hoek, welke een Giant Dealer is, kom ik uit op de DailyTour E+1 BD. Zelf heb ik ook de Koga B10 (2023) op het oog.

Hebben jullie nog meer adviezen, of waarom ik bijv. niet voor de Giant zou moeten gaan maar de Koga (Yamaha vs. Bosch)? Looks waren heel belangrijk, maar ik kies nu liever voor veiligheid en comfort.

De B20 is qua prijs vergelijkbaar met de B10, maar ik wil geen Speed Pedelec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:43
@JDFS ik denk dat je met beide merken niet direct een miskoop gaat doen.

Als je naar iets anders wil kijken en toch nog wat designerprut wil zoals met die ''hipster'' merken kan ik je aanraden van eens bij Canyon of Kalkhoff te kijken.

Anders velo de ville, daar kan je altijd iets interessant configureren.
Bergamont is waarschijnlijk niet ''hipster'' genoeg denk ik maar uit eigen ervaring wel degelijk materiaal. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:37
DeSluis schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb ook een fiets met Yamaha motor gehad, je moet je wel bedenken dat je daar echt een wheelie mee trekt hoor!
Wheelies maken ligt vooral aan de gewichtsverdeling (korte achtervorken). De motor speelt daar uiteraard ook wel een rol in, maar met bijvoorbeeld een Razer moet je echt wel je gewicht behoorlijk ver achter je zadel zetten wil je voorwiel de lucht in gaan, ondanks dat dat ook een Yamaha is.

Met mijn VdV is het voor mij bijna onmogelijk om het voorwiel omhoog te krijgen, gewoonweg omdat de fiets voor mij zo groot (lang) is.

For the record, ik kan op mijn huidige MTB een redelijke wheelie doen (pak hem beet 50 meter), vind het leuk om te oefenen (af en toe zo'n bui dat ik een middagje wheelies ga oefenen).
Ik vond het geluid irritant, een hoge pieptoon buiten het "normale"motorgeluid om die alleen ik hoorde.
de nieuwe Bosch is daar veel beter in. Ik heb ook wel het gevoel dat Yamaha in de loop der jaren beter is geworden op dat punt, mijn Razer kon enorm jengelen, latere PW-X(2) zijn merkbaar stiller, al blijven ze wel fluiten. Ik heb verder geen idee of de marketing correct is en dat latere versies echt stil zijn, ik heb alleen ervaring met de PW-X range.
En, ik fiets gemakkelijker over de 25 km grens heen. Die kwam ik bij de Yamaha wel tegen.
De Yamaha bouwt abrupt af, maar dat heb je ook wel met de Bosch performance line, vermoedelijk omdat ze tegen de grens nog lang niet tegen de limiet van hun kunnen zitten. Hierdoor krijg je boven de 26kmpu best wel een dreun omdat je dan zelf opeens 100watt+ extra moet leveren. Dat de active line dit wat geleidelijker doet en dus beter voelt is dus wel logisch.

Qua efficiëntie met motor uit zal het weinig uitmaken, het zijn allebei direct drive motoren (dus met een normaal kettingblad). FWIW, ik durf niet te zeggen wat beter gaat, ook al heb ik ervaring met beide systemen (staan beide hier in de box)., reden is dat het gevoel door de snaar versus ketting echt wel anders is, al was het maar qua geluid (dat speelt in de beleving een rol).

Waar de Yamaha echt met kop en schouders boven de Bosch uitstaat is actieradius. Het verschil is enorm. Een deel zit hem in de interne overbrenging een ander deel in het interne voltage. Hier een nerdy site met meer info (ja, ik kan ook nerdy zijn^^).

https://avdweb.nl/

En mijn mening?

Ik heb dus geen ervaring met de laatste gen Yamaha, maar ik neig toch naar de Bosch, qua stilte en rijgevoel net wat verfijnder. Het is echter heel erg close, de Yamaha rijdt ook prima en is dus veel zuiniger. Ik zou er de keuze voor mijn fiets eigenlijk niet van af laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ga een rondje fietsen en kies degene die het fijnste rijdt. Rondje op het plein is eigenlijk al genoeg, neem wat langzame en snelle bochten en dan heb je al een aardig gevoel over zithouding, stijfheid en stuurgedrag.

Specs zijn redelijk gelijk, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Motorisch zijn het hele andere beestjes, waarbij de Yamaha krachtig en efficient is en de Bosch verfijnder is, maar minder zuinig. Dat hangt ook af van de stand van de accu, maar mits goed gebruikt zou de Stream minder cycli hebben gehad (geluk speelt helaas ook een rol bij accu's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Door het bomen raakt het bos een beetje uit zicht... Ik heb al wat rondgekeken in dit topic maar even een refresher: Koga, Riese & Muller/Mueller zijn premium fietsen met een dito afwerking? Zijn er nog redenen om niet voor een van deze merken te gaan als je op zoek bent naar een fiets waarmee je door weer en wind naar kantoor gaat iedere dag door de hoofdstad heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JDFS schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:52:
Door het bomen raakt het bos een beetje uit zicht... Ik heb al wat rondgekeken in dit topic maar even een refresher: Koga, Riese & Muller/Mueller zijn premium fietsen met een dito afwerking? Zijn er nog redenen om niet voor een van deze merken te gaan als je op zoek bent naar een fiets waarmee je door weer en wind naar kantoor gaat iedere dag door de hoofdstad heen?
Dat zijn zeker premium merken, maar of je daar ook echt "meer kwaliteit", of een langere levensduur voor krijgt is een andere vraag.

R&M gebruikt ook Bosch motoren met Enviolo naven, die staan ook op een Gazelle, VdV of Norta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Tommie12 top, wat verklaart (behalve marketing) dan nog meer zo'n prijsverschil? Ik ben zelf namelijk helemaal klaar met start-ups in de fietsenwereld en ben op zoek naar een met een goede range, hoge kwaliteit onderdelen (o.a. belt, ik heb mijn huidige Cowboy ook met een Belt en wil niet meer terug), liefst Bosch middenmotor met Kiox300 zodat ik lekker met statistieken aan de slag kan (kijk mij eens veel fietsen!) en een batterij die ik eruit kan halen. Qua bandengrootte ben ik nu gewend aan 28 inch en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JDFS schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:28:
@Tommie12 top, wat verklaart (behalve marketing) dan nog meer zo'n prijsverschil? Ik ben zelf namelijk helemaal klaar met start-ups in de fietsenwereld en ben op zoek naar een met een goede range, hoge kwaliteit onderdelen (o.a. belt, ik heb mijn huidige Cowboy ook met een Belt en wil niet meer terug), liefst Bosch middenmotor met Kiox300 zodat ik lekker met statistieken aan de slag kan (kijk mij eens veel fietsen!) en een batterij die ik eruit kan halen. Qua bandengrootte ben ik nu gewend aan 28 inch en dat is prima.
Je krijgt bij R&M wat meer luxe opties, en het frame is echt heel robuust en zwaar.
Kijk maar eens bij Velo de Ville, daar kan je perfect samenstellen wat je wil.

Wat nog beter is, ga langs bij 1-2 fietsenmakers in je buurt, dan heb je de service bij de hand. Beter dan een merk kiezen wat zij verkopen.

En ja, wat verklaart prijsverschillen.... het is vooral heel veel marketing. Je verkoopt een product aan de prijs die je klanten nog net aanvaardbaar vinden. (en als dat boven je kostprijs is, dan zit je goed, anders moet je iets doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
JDFS schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:28:
Kalkhoff en VdV staan heel hoog in mijn lijstje van "premium". Flyer schijnt ook (weer) goed te zijn, al ken ik de Panasonic motor niet (reputatie is prima).

Koga is goed, maar ik vind het erg duur en net wat teveel design grappen hebben (met name de unicrown geveerde voorvorken staan me niet aan).
R&M is prijzig
Kalkhoff is wat betaalbaarder en behoorlijk standaard afgemonteerd.
VdV kan je redelijk tweaken naar je wensen en is qua prijs relatief nog steeds erg scherp.

Prijsverschil zit hem wel degelijk deels in de onderdelen, zo heeft Koga net een stapje hoger dan de laagste afmontage bij VdV, alleen is het de vraag of dat functioneel er toe doet. R&M is ook erg goed afgemonteerd, met weer dezelfde vraag of dat nodig is. Want al die Ergotec spullen (stuur, zadelpen etc) van VdV zijn prima en ik heb liever een standaard Racktime drager dan een design drager waar vooral R&M zo dol op is. En zo zijn RM en Koga dol op Enviolo, dat past weer niet bij mijn wensen

Laat ik het zo stellen, ik zou soms net even andere keuzes maken dan Koga en R&M, dat is waar VdV wat mij betreft zo goed scoort, juist omdat ik zelf mag kiezen.

Kalkhoff biedt dan weer per model een drietal klasses afmontages waardoor je de prijs nog wel enigszins in de hand hebt. Ik ben en blijf niet 100% blij met de keuzes die ze maken, maar het is niet verkeerd en vooral lekker standaard.

Andere merken zijn ook prima, maar dit lijstje heeft wel een "pakezel" filosofie die ik prefereer (en dan bij Koga de modellen zonder feathershock voorvork).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:50:
[...]

En ja, wat verklaart prijsverschillen.... het is vooral heel veel marketing. Je verkoopt een product aan de prijs die je klanten nog net aanvaardbaar vinden. (en als dat boven je kostprijs is, dan zit je goed, anders moet je iets doen).
Het is wel een niveau waarop fietsen "kloppen". Je voelt het verschil met goedkopere merken in het rammelvrij blijven en dat zit hem in wel alles nalopen met een momentsleutel, wel alles invetten, wel waar nodig loctite gebruiken. En ja, dat ligt soms ook vooral aan de dealer, maar dat gaat hand in hand met "premium".

Het zit hem niet in de gekozen onderdelen, maar met zorg opbouwen. Ik kijk maar weer naar mijn racefietsen die van alles hebben meegemaakt, maar elke trap, elke schakelactie, elke snelle bocht; alles is raak. Ze zijn opgebouwd en onderhouden door de naar verluidt beste monteur van Amsterdam (opgeleid bij Rih) en dat merk je. Zo heb ik ondanks dat ik met 32 radiaal gespaakte lichte wielen reed nooit een slag gehad, ook niet na een criterium met putdeksels waar je met vijftig+ doorheen stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@roffeltjes ik hoor een voorkeur voor Kalkhoff - mooie fietsen zeg. Ik zit nu even te vergelijken tussen de 5.B Excite+ en de 7.B Excite+, volgens mij is die laatste qua afwerking net wat luxer (o.a. aluminium spatbord en andere motor met wat lager koppel (niet-CX tegenover CX). Keuzes.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
R+M zijn gewoon topfietsen. Wat ze duur maakt is dat meeste modellen ook als Speed-Pedelec leverbaar zijn. Je koopt dus eigenlijk een Speed-Pedelec die maar ondersteunt tot 25 km/u

Ik heb zelf ook naar Kalkhoff gekeken. Zeker interessant. Een van de weinige merken die meerdere modellen tot 170 kg belading kunnen leveren.
Koga ben ik persoonlijk niet zo kapot van. Ik heb verschillende modellen eens naast Sparta en Batavus kunnen vergelijken. Ik zag te veel overeenkomsten.
VdV is @Roffeltjes momenteel fan van. Ziet er leuk uit en de hoge mate van configureerbaarheid is een interessant verkoopargument.
De 2 duurdere modellen van Dutch-ID vind ik zelf ook interessant maar verder zegt het merk mij weinig.
Cube is voor mij een typsiche 13-in-een-dozijn fiets. Net als Gazelle, Batavus, Sparta en Koga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:30

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb het al eerder gevraagd, echter geen antwoord gekregen, misschien is er ook wel niemand ?

Zijn er mensen met ervaring met revisie van e-bike accu's ? Ik wil mijn accu laten reviseren en vind diverse bedrijven die zit willen doen (Bosch 400Wh naar 500Wh voor rond de €400,-).

Nou lijkt Rebatt mij de meest betrouwbare toko van allen, maar KWS Seuren komt ook degelijk over. Reviews van deze zijn nauwelijks te vinden, dus als iemand enige ervaring heeft zou mij dat al erg helpen :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Nou, wij hebben het dus laten doen voor een oude cortina, maar vervolgens wilde die nog niet. Waar dat aan ligt weet ik niet maar pas op dat je geen geld weggooit. Het kan de fiets zelf zijn geweest natuurlijk, maar volgens de FM zou reviseren het probleem oplossen.

Overigens zijn we voor de Sparta M7b. Nog bedankt voor de reacties. Deze was ook iets eerder beschikbaar. Fijne fiets, veel lichter als de cortina. Nu moeten we de accu even goed uit proberen of die goed is, anders mogen we nog even terug naar de FM (een andere als bovenstaande)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Jogai Mijn huidige e-bike rijdt prima zolang als ik de accu maar niet belast. Op standje turbo vliegen na 5 minuten trappen de foutmeldingen om de oren. Als ik die opzoek is het allemaal accu gerelateerd. Ik ben 99% zeker dat mijn accu gewoon op is, ook omdat hij er al bijna 30.000km op heeft zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
TTLCrazy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:50:
@Jogai Mijn huidige e-bike rijdt prima zolang als ik de accu maar niet belast. Op standje turbo vliegen na 5 minuten trappen de foutmeldingen om de oren. Als ik die opzoek is het allemaal accu gerelateerd. Ik ben 99% zeker dat mijn accu gewoon op is, ook omdat hij er al bijna 30.000km op heeft zitten :)
Ja, dat is de accu, zeker

De interne weerstand is wel zo hoog geworden dat de fiets heel snel stopt (cut-off) als je maximaal vermogen vraagt. De oude cellen kunnen die vraag niet meer aan. Wellicht kun je op lage ondersteuning nog wel een eindje komen, maar het is geheel begrijpelijk om de accu te laten reviseren.

Dit is nu een mooi praktijkvoorbeeld waar ik het hier al vaak over gehad heb. Alleen niet leuk voor jou, maar je hebt er dan maar mooi 30.000 km mee gereden en die moet ik nog maar zien te behalen. ;)

Nu, welke zaak is het beste?

Iedere zaak die 'hier in Nederland' een revisie aanbiedt doet zijn werk naar behoren. Ze hebben in deze markt hun naam hoog te houden en ik ken die zaken. Het kan wel zo zijn dat de ene misschien wat vriendelijker overkomt en dit is menselijk en zegt niets over hun functioneren. Ik kan aan de hand van mijn functie geen voorkeur geven, maar ik zou ze eens bellen of mailen van hoe of wat. Misschien is ook je fietsenmaker bekend met een van deze zaken, dat wil zeggen dat de FM het dan regelt voor jou, maar dat doen ze niet allemaal. De FM besteed dan je accu uit.

Dus kijk welke zaak dan de accu sneller klaar heeft en de kortste wachtrijen heeft. Wellicht ben je nog op tijd voordat het hoogseizoen begint. Dan kan het druk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@jimh307 Dank je wel, goed om te horen dat er geen slechte zaken tussen zitten. Ik ga wel een keuze maken dan.

Oh, ik heb zelf er geen 30.000km mee gereden, ik heb de fiets vorig jaar 2e hands gekocht bij een zaak. Toen had de fiets 29.000km op de teller. Ik wist ook wel dat de accu niet meer fantastisch was, alleen jammer dat deze het toch niet zo lang heeft volgehouden. Maar goed, de fiets is verder prima, motor doet het naar behoren en staat van onderhoud is ook goed. Alleen dit jaar de achterband vervangen en hij kan dan er weer een tijdje tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nizzuts
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 16:24
Vandaag een amazon e bike ontvangen, maar het einde van de bagagedrager is naar beneden gebogen:
https://ibb.co/6YWvVRt . Ik weet niet of dit zelf te fixen is (ziet er niet slecht uit alleen kan ik de knop om de batterij niveau lastig indrukken) maar amazon biedt retour aan of een deel terug van het aankoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nizzuts schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:36:
Vandaag een amazon e bike ontvangen, maar het einde van de bagagedrager is naar beneden gebogen:
https://ibb.co/6YWvVRt . Ik weet niet of dit zelf te fixen is (ziet er niet slecht uit alleen kan ik de knop om de batterij niveau lastig indrukken) maar amazon biedt retour aan of een deel terug van het aankoopbedrag.
Volgens mij is dat gewoon zoals die bagagedrager eruit ziet en is er niets kapot :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
Hoort dat niet gewoon zo?
Anders is het wel heel gelijkmatig gebogen aan beide kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nizzuts
Ja dat dacht ik eerst ook, maar dit is hoe het hoort: https://m.media-amazon.co...oCWA9doGL._AC_SL1137_.jpg
Ik heb de batterij eruit gekregen maar terug zal lastig gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis H
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:49
nizzuts schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
Ja dat dacht ik eerst ook, maar dit is hoe het hoort: https://m.media-amazon.co...oCWA9doGL._AC_SL1137_.jpg
Dat lijkt alsof het er verkeerd om is op gelast.

[ Voor 75% gewijzigd door Dennis H op 15-02-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nizzuts
Dennis H schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Dat lijkt alsof het er verkeerd om is op gelast.
Maar dat laatste middenstuk is nog steeds scheef, misschien verkeerd gelast en daarmee de rest naar beneden gebogen :?

• roffeltjes
Ik ben toch behoorlijk overtuigd dat die foto van Amazon van een andere drager is. Die buiging is echt wel anders (en ik zie wel meer dingen die anders lijken).

Dat je een ander onderdeel krijgt is niet zo ongewoon, maar dan moet het natuurlijk wel passen.

Maar kijk eerst eens of je de accu niet alsnog netjes kan terugschuiven, even netjes in de rails doen en goed kijken of hij echt wel vastloopt.

Zo niet dan ben je de zoveelste die erachter komt dat een internet fiets veel nadelen heeft.

[ Voor 73% gewijzigd door roffeltjes op 16-02-2023 08:13 ]

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Het is gewoon aluminium denk ik? Dan zou ik hem demonteren en voorzichtig terugbuigen. Ik heb zo ook eens een bagagedrager passend gemaakt door een stang om een deel van de remklauw heen te buigen.

• elinx
.... Ik weet niet of dit zelf te fixen is .....amazon biedt retour aan of een deel terug van het aankoopbedrag.
Zo als ik ernaar kijk is het achterste deel flink in de verdrukking geweest en naar beneden gebogen vlak achter de las..
Ik denk alleen dat dit mogelijk is met de accu eruit en dan zou het mi gezien moeten zijn bij het inschuiven van de accu.
Het hangt van het compensatiebedrag af wat je is geboden, maar wat naar beneden kan buigen zou ook weer terug gebogen kunnen worden, evt deels zodat de accu er weer wat makkelijker inschuift. Zeker als het geen buis is, maar massief aluminium. Ik zou echter mijn bedenkingen hebben tav de belasting als dit mogelijk is.
Vertrouw je het niet stuur de ebike dan terug en bestel een ander exemplaar.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 16-02-2023 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zelf gaan buigen... dan gaat de lak waarschijnlijk barsten (als die al niet gebarsten is), en zit je binnenkort met corrosie, of het breekt.

Nieuwe fiets moet in orde zijn, dus gewoon retour sturen...

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:59:
Zelf gaan buigen... dan gaat de lak waarschijnlijk barsten (als die al niet gebarsten is), en zit je binnenkort met corrosie, of het breekt. ....
Als het om massief aluminium gaat valt dit wel mee, maar zelf zou ik mijn bedenkingen hebben over de kwaliteit, ook met een nieuw exemplaar.
ipv terugbuigen is afzagen, achter de las, ook nog een optie.
Maar als gezegd zou ik dit alleen overwegen bij een aanzienlijke compensatie op het aankoopbedrag.
Bij een minste spoor van twijfel in eigen kunnen, terugsturen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:32
Zo! Binnenkort mag ik mijzelf ook de trotste eigenaar noemen van een elektrische fiets!;

De KOGA PACE B10 (2021 model)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nah8hf07Sk2RdX0B8r04DW60lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4tjFEHUm1ha18lS5W80vf9i.png?f=fotoalbum_large

Ik ging eigenlijk kijken voor de Vectro S30 maar die was blijkbaar nog niet uit. Mijn voorkeur ging eigenlijk naar de nieuwe B10, echter kon ik een mooie deal maken voor het nu (binnenkort) oude model. Het verschil tussen de oude en nieuwe werd mij te groot en nu goedkoper dan de Vectro zou zijn geweest(!).

Ik kom van een KOGA F3 6.0 (2018) af, dus stukje rechter op de fiets (was ook nodig..). Traploos schakelen en 85nm / 500Wh met riemaandrijving.

Nu kan de Batavus Dinsdag van mijn vrouw terug naar haar. Niet helemaal fair/gelijkwaardig zou je denken; zij heeft echter de auto wanneer ze hem nodig heeft. Ik moet dan (motor)fietsen ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 17-02-2023 10:47 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Athome
nizzuts schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
Ik denk inderdaad ook dat het dezelfde drager is maar dan verbogen.

• Thalaron
Iemand overigens nog een tip waar ik accessoires kan vinden voor de MRS Rail kan vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgsS64GC1Q43wSG4Od5Mc_v73wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EVzrKqEiHrlq4OSRShqamzw.jpg?f=fotoalbum_large

Zit al enige tijd te zoeken, maar het enige dat ik kan vinden is een Fidlock Bidon(houder) waar ik al een reguliere houder van heb…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Thalaron schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:08:
Iemand overigens nog een tip waar ik accessoires kan vinden voor de MRS Rail kan vinden?
[Afbeelding]

Zit al enige tijd te zoeken, maar het enige dat ik kan vinden is een Fidlock Bidon(houder) waar ik al een reguliere houder van heb…
Ken het hele systeem niet maar hier kan je wel wat vinden: https://www.ebike24.com/haibike-mrs

Weet alleen niet of alles 1 op 1 compatible is.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
De qwic fietsen, bijvoorbeeld de qwic n7.1 hebben allemaal bafang motoren. Kun je daar ook andere displays op aansluiten, zolang deze maar canbus Uart ondersteunen? die kun je namelijk wat goedkoper vinden op Ali, meer dan precies de qwic variant. Het is voor mij niet interessant hoe hard ik ga, als de motor maar werkt met het display.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
roborobbie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:03:
... bafang motoren. Kun je daar ook andere displays op aansluiten, zolang deze maar canbus Uart ondersteunen? die kun je namelijk wat goedkoper vinden op Ali, ....
Iedere motorcontroller communiceert op zijn eigen manier met een display.
Canbus of Uart zijn twee verschillende protocollen waarmee dit kan gebeuren.

Uart is een wat ouder protocol, waarbij de sensor- en stuursignalen redelijk eenvoudig in vaste volgorde over en weer gezonden werden, maar veel fabrikanten gaan steeds meer over op het Canbus protocol.

Bij dit laatste protocol gebeurt de communicatie niet meer zo eenvoudig, omdat alle signalen als code door elkaar verzonden worden over de "bus", waardoor bv het "tunen" veel moeilijker tot onmogelijk is als je de codes niet kent. Voordeel is dat er veel meer data verwerkt kan worden in kortere tijd, waarbij tevens veel meer controlecode meegezonden kan worden en een foutlogboek bijgehouden kan worden (net als bij auto's).

Het is daarom niet zo dat ieder Canbus display op een Canbus controller zal passen net zomin als ieder Uart display op een Uart controller past. Canbus samen met Uart is helemaal onmogelijk, ook al zijn beide van hetzelfde merk.

Bafang is momenteel aan het omschakelen van Uart op Canbus. Dat betekent dat een aantal dezelfde displays verkocht worden zowel als Canbus of als Uart uitvoering.
Wil je een ander Bafang display, dan moet je eerst weten of dit Uart of Canbus moet zijn.
Oudere Bafang modellen zullen nog communiceren via het Uart protocol.
Vervolgens kan je op Ali een ander display uitzoeken specifiek voor Bafang in een Uart of Canbus uitvoering.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 17-02-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
Voor mijn vrouw willen we ergens aankomende maanden een nieuwe ebike kopen. Een “mamafiets”. We kijken vanwege de hoeveelheid dat ze zelf en dat we fietsen naar een gazelle bloom. Hier hebben een C7 en C380… is alleen het traploze systeem het verschil? En is dat in de praktijk ook echt meerwaarde?

De shimano motor is wel een goede toch? We waren altijd gericht op bosch namelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo, na het nodige vooronderzoek in dit handige topic ben ik benieuwd of ik wat feedback kan krijgen op het onderstaande.

Mijn situatie
  • Woon-werk 15 km enkele reis, zo nu en dan bij mooi weer
  • Recreatief Utrechtse Heuvelrug, zo nu en dan een uurtje
  • Regelmatig met fietskar kinderen (Thule Chariot)
  • Verwacht op 1750 KM per jaar te zitten
Mijn wensen
  • Rechte zit, geen sportieve zit voorover
  • Goede ondersteuning, ook op Heuvelrug en met fietskar
  • Goede afmontage, liever geen eigen/exotische merken (ben mtb/race gewend met XT/Dura Ace)
  • Liever geen "hip" fietsmerk zoals vanmoof maar iets wat zich al langer bewezen heeft
  • Heb een voorkeur voor hoog cadans (80/90) en heb graag goed bereik qua versnellingen
  • Ik denk aan derailleur vanwege hoog koppel, onderhoud ben ik niet zo bang voor
  • Budget: tussen 2K en 3K
Mijn vragen
  • Is Bosch Performance Line de slimste keus ivm hoogteverschillen Heuvelrug?
  • Is er ondanks mijn korte ritten een reden om toch de accu te upgraden?
  • De niet-elektrische fietsen altijd tweedehands gekocht want voor zelfde geld veel meer fiets. Maar dit lijkt me bij elektrisch een minder goed idee. Of is het advies dit toch te overwegen en er dan een nieuwe accu bij te budgetteren?
Voorstel fiets

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Pegasus Premio EVO 10 Lite die ik bij de FM in de buurt kan kopen voor 2700 wat een goede deal lijkt. Zie ik iets over het hoofd en zijn er andere fietsen die ik zou moeten overwegen met mijn wensen?

Ik moet nog gaan proefrijden maar kom het liefst een beetje voorbereid.

[ Voor 3% gewijzigd door mrnn op 19-02-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@mrnn
Ik las een voorkeur voor een hogere cadans, Utrechtse heuvelrug en bewezen techniek. Ik dacht toen direct Bosch Performance Line.
Dit was ook jouw eigen uitgangspunt. Echter Bosch PL en je budget gaan vaak niet goed samen. Zeker gezien de sterk gestegen prijzen van de afgelopen tijd.

Ik zie dat je een model van Pegasus gevonden hebt bij jouw in de buurt. Het niet representatief maar ik heb op de fietsbeurs een paar jaar geleden met een Pegasus gefietst. Best leuk maar gammel. Daarop gebaseerd zou het niet mijn eerste keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@crimby
Shimano is zeker goed. Het is vooral minder toegepast en daardoor minder bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:09

d0s

sssst

crimby schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:35:
Voor mijn vrouw willen we ergens aankomende maanden een nieuwe ebike kopen. Een “mamafiets”. We kijken vanwege de hoeveelheid dat ze zelf en dat we fietsen naar een gazelle bloom. Hier hebben een C7 en C380… is alleen het traploze systeem het verschil? En is dat in de praktijk ook echt meerwaarde?

De shimano motor is wel een goede toch? We waren altijd gericht op bosch namelijk…
Ik kan hier wel iets over zeggen aangezien wij vorige maand de c380 hebben gekocht. Het verschil is inderdaad het traploze systeem maar ook de motor (e6200 vs e5000). Wij hebben ook gekozen voor de accu upgrade naar 630kw.

Ik denk dat de meerwaarde vooral in de motor zit. We hebben ook ervaring met de active line plus van Bosch en je merkt wel verschil. De Bosch ondersteunt actiever en doet meer voor je. Zeker in de lagere modus. Toch is de Shimano geen slechte motor maar het klopt wel wat je (ook in dit topic) leest: echt hoger dan 24km/h kom je niet zonder echt zelf flink mee te trappen. Berg op daarentegen is de Shimano wel weer heel erg ondersteunend en slaat hij echt 'aan'.

De Shimano vinden we alleen in de 3e turbo modus echt goed ondersteuning bieden. Zeker met ons dochtertje achterop. We vinden de Bosch dus wel een iets fijnere motor maar toch voor de Bloom gekozen omdat er niet veel alternatieven zijn in deze categorie.

Het MIK HD systeem is trouwens super, we hebben er een zitje op van Urban Iki en voor een mandje van Basil. MIK HD kan ook net wat meer hebben qua kg dan andere draagsystemen.

Eigenlijk heeft de fiets maar een nadeel en dat is zijn best wel flinke gewicht. Ik denk des te meer reden om voor de c380 te kiezen omdat de motor daarop een stuk krachtiger is. De traploze versnelling is leuk maar vind ik zelf niet heel veel meerwaarde hebben. Misschien wel qua onderhoud maar daar heb ik verder niet veel verstand van.

Ik zou ook zeker een accu upgrade adviseren want zeker met koud weer en kids achterop gaat de range hard achteruit (en zoals gezegd de Shimano rij je vermoedelijk alleen in de turbo modus).

Er zijn apps om de motor naar het Amerikaanse profiel (35 km per uur) te zetten maar om vanzelfsprekende redenen heb ik daar verder niks mee gedaan 😀

Qua verzekering: afgesloten bij Kingpolis, rond de 11 euro per maand.

Als je vragen hebt laat maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
oosterhofjf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:28:
[...]
uiteindelijk met Black friday de knoop impulsief doorgehakt. Pegasus premium evo 10 lite gekocht met Bosch cx en 625 wh voor 2899€ bij de fietsenmaker een straat verderop.
[...]
Ik ben nog aan het ontdekken en aan het ervaren. Over een paar weken wilde ik eigenlijk pas een review/ervaring plaatsen.
@oosterhofjf hoe bevalt de Pegasus na een paar maanden in gebruik? Ik heb dezelfde fiets op het oog en vind online maar weinig reviews. Hierbij mijn eigen situatie waar ik een fiets bij zoek zodat ik mijn Prius (ja hier ook een) wat vaker kan laten staan. Is de fiets een beetje solide, ik denk bijvoorbeeld aan speling balhoofd bij remmen, rammelen/kraken bij hobbeltjes, netjes en snel schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
d0s schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Ik kan hier wel iets over zeggen aangezien wij vorige maand de c380 hebben gekocht. Het verschil is inderdaad het traploze systeem maar ook de motor (e6200 vs e5000). Wij hebben ook gekozen voor de accu upgrade naar 630kw.

Ik denk dat de meerwaarde vooral in de motor zit. We hebben ook ervaring met de active line plus van Bosch en je merkt wel verschil. De Bosch ondersteunt actiever en doet meer voor je. Zeker in de lagere modus. Toch is de Shimano geen slechte motor maar het klopt wel wat je (ook in dit topic) leest: echt hoger dan 24km/h kom je niet zonder echt zelf flink mee te trappen. Berg op daarentegen is de Shimano wel weer heel erg ondersteunend en slaat hij echt 'aan'.

De Shimano vinden we alleen in de 3e turbo modus echt goed ondersteuning bieden. Zeker met ons dochtertje achterop. We vinden de Bosch dus wel een iets fijnere motor maar toch voor de Bloom gekozen omdat er niet veel alternatieven zijn in deze categorie.

Het MIK HD systeem is trouwens super, we hebben er een zitje op van Urban Iki en voor een mandje van Basil. MIK HD kan ook net wat meer hebben qua kg dan andere draagsystemen.

Eigenlijk heeft de fiets maar een nadeel en dat is zijn best wel flinke gewicht. Ik denk des te meer reden om voor de c380 te kiezen omdat de motor daarop een stuk krachtiger is. De traploze versnelling is leuk maar vind ik zelf niet heel veel meerwaarde hebben. Misschien wel qua onderhoud maar daar heb ik verder niet veel verstand van.

Ik zou ook zeker een accu upgrade adviseren want zeker met koud weer en kids achterop gaat de range hard achteruit (en zoals gezegd de Shimano rij je vermoedelijk alleen in de turbo modus).

Er zijn apps om de motor naar het Amerikaanse profiel (35 km per uur) te zetten maar om vanzelfsprekende redenen heb ik daar verder niks mee gedaan 😀

Qua verzekering: afgesloten bij Kingpolis, rond de 11 euro per maand.

Als je vragen hebt laat maar weten!
Thanks voor alle info! Ben wel iets minder enthousiast geworden.. maar dat is puur omdat ik zelf een Bosch Active line plus motor heb en mijn vrouw een Bosch Active en we nu ook significant verschil merken als we samen fietsen. De Shimano zal dus niet beter performen ben ik bang en dat voor een behoorlijke prijs van rond de €3.000,-. Echter, zoals je al aangeeft zijn er weinig kwalitatieve alternatieven.

Bedankt voor de tips ook voor het systeem en het zitje, daar ga ik eens even in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
crimby schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Thanks voor alle info! Ben wel iets minder enthousiast geworden.. maar dat is puur omdat ik zelf een Bosch Active line plus motor heb en mijn vrouw een Bosch Active en we nu ook significant verschil merken als we samen fietsen. De Shimano zal dus niet beter performen ben ik bang en dat voor een behoorlijke prijs van rond de €3.000,-. Echter, zoals je al aangeeft zijn er weinig kwalitatieve alternatieven.

Bedankt voor de tips ook voor het systeem en het zitje, daar ga ik eens even in duiken.
Ja, dat verschil is er duidelijk. Ik heb een Active Line Plus en mijn zus vroeg me laatst of ik even naar haar fiets wou kijken en zij heeft de normale active line en ondanks het maar 10 nm scheelt moest ik duidelijk meer schakelen. Ook heeft mijn zus een Nexus 7 naaf en ik een Nexus 8 naaf en die laatste heeft een directe 1 op 1 drive in het 5e verzet. Deze som maakt dat mijn e-bike makkelijker de dijk op komt dan de fiets van mijn zus.

Ik hoef bijna nooit lager te schakelen dan het 5e verzet en ik kom goed van mijn plek af in dit 5e verzet.

Hoe merk je dit dan? Bij wind tegen heb ik 2 keuzes. Of in de 6e versnelling op stand turbo of in de 5e versnelling op stand sport: beide gaan even snel en de laatste is duidelijk zuiniger.

Ik erken overtuigend dat een Active Line Plus en de normale Active Line best verschillen in kracht en dan precies onderin, bij lage toeren. Ook loopt een Nexus 8 beter dan de Nexus 7 en dit ligt niet alleen aan het feit dat de Nexus 8 een direct drive kent. Deze combi maakt een groot verschil. Niet dat de e-bike van mijn zus slecht zou zijn want dat is zeker niet het geval en ze moet er maar mooi op doorfietsen want zij hoeft zelden een heuvel op; ik moet regelmatig een steile dijk op en als ik dan ook nog flink de wind van voren heb trekt mijn fiets het maar net in het 5e verzet op standje turbo.

Ik kan tegen een storm in fietsen en laatst had ik windkracht 8 in de snoet en ik ging ik maar 14 km/h in het 5e verzet en op stand turbo, maar ik kwam er dus wel tegenin. Of de fiets van mijn zus dit zou redden vraag ik me af; tenzij ze flink terug schakelt.

Ik blijf liever weg van automatisch schakelen met Enviolo want de elektronica zit dan wel continue te schakelen en geen enkele naaf vind het fijn om onder vol belast te moeten schakelen. Dat motortje is 35 watt! Dan is dit met brute kracht en ik ben benieuwd of zo'n fiets 10.000 km storingvrij kan halen. Met name de naaf die flink op z'n kl*te krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
jimh307 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Ja, dat verschil is er duidelijk. Ik heb een Active Line Plus en mijn zus vroeg me laatst of ik even naar haar fiets wou kijken en zij heeft de normale active line en ondanks het maar 10 nm scheelt moest ik duidelijk meer schakelen. Ook heeft mijn zus een Nexus 7 naaf en ik een Nexus 8 naaf en die laatste heeft een directe 1 op 1 drive in het 5e verzet. Deze som maakt dat mijn e-bike makkelijker de dijk op komt dan de fiets van mijn zus.

Ik hoef bijna nooit lager te schakelen dan het 5e verzet en ik kom goed van mijn plek af in dit 5e verzet.

Hoe merk je dit dan? Bij wind tegen heb ik 2 keuzes. Of in de 6e versnelling op stand turbo of in de 5e versnelling op stand sport: beide gaan even snel en de laatste is duidelijk zuiniger.

Ik erken overtuigend dat een Active Line Plus en de normale Active Line best verschillen in kracht en dan precies onderin, bij lage toeren. Ook loopt een Nexus 8 beter dan de Nexus 7 en dit ligt niet alleen aan het feit dat de Nexus 8 een direct drive kent. Deze combi maakt een groot verschil. Niet dat de e-bike van mijn zus slecht zou zijn want dat is zeker niet het geval en ze moet er maar mooi op doorfietsen want zij hoeft zelden een heuvel op; ik moet regelmatig een steile dijk op en als ik dan ook nog flink de wind van voren heb trekt mijn fiets het maar net in het 5e verzet op standje turbo.

Ik kan tegen een storm in fietsen en laatst had ik windkracht 8 in de snoet en ik ging ik maar 14 km/h in het 5e verzet en op stand turbo, maar ik kwam er dus wel tegenin. Of de fiets van mijn zus dit zou redden vraag ik me af; tenzij ze flink terug schakelt.

Ik blijf liever weg van automatisch schakelen met Enviolo want de elektronica zit dan wel continue te schakelen en geen enkele naaf vind het fijn om onder vol belast te moeten schakelen. Dat motortje is 35 watt! Dan is dit met brute kracht en ik ben benieuwd of zo'n fiets 10.000 km storingvrij kan halen. Met name de naaf die flink op z'n kl*te krijgt.
Mja wat is het alternatief? Mijn vrouw wil graag een goede stevige fiets waar ze met wat meer zekerheid een kleine voorop kan hebben en later achterop. Een stuurslot en dubbele standaard is geen holy grail maar helpt wel. De extra lage instap en ruimte tussen stuur en zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
crimby schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Mja wat is het alternatief? Mijn vrouw wil graag een goede stevige fiets waar ze met wat meer zekerheid een kleine voorop kan hebben en later achterop. Een stuurslot en dubbele standaard is geen holy grail maar helpt wel. De extra lage instap en ruimte tussen stuur en zadel.
Dat kan alleen jij bepalen. Je krijgt hier handvaten aangemeten en de keus hierin kun je dan zelf beter maken. Blijf liever weg bij dozenschuivers en laat je 'met onze kennis' bewapend een keus maken bij de lokale FM. Voordeel van de lokale FM is dat de service en aftersales veel beter geregeld zijn en voor de kinderen indirect ook veiliger.

Dit gaat van: hoe zwaar is je vrouw, wat zijn haar wensen en de FM kan dit sommetje voor haar compleet maken. Kinderen voor- en achterop kan bijna altijd, maar vermeld dit zeker aan je FM.

Tweakers vereist enige eigen inzet hierin, maar natuurlijk willen wij jou graag van advies voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:09

d0s

sssst

crimby schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Vergis je niet, het is een goede motor met 65nm. Misschien wel sterker dan de Bosch.. maar.. ander gedrag. Sommige mensen vinden dat fijn, anderen niet. Proef fietsen bij de FM is het devies denk ik. Aantal weken terug stonden er nog genoeg op voorraad bij de dealers. Kun je eenvoudig zien op gazelle.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
jimh307 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Dat kan alleen jij bepalen. Je krijgt hier handvaten aangemeten en de keus hierin kun je dan zelf beter maken. Blijf liever weg bij dozenschuivers en laat je 'met onze kennis' bewapend een keus maken bij de lokale FM. Voordeel van de lokale FM is dat de service en aftersales veel beter geregeld zijn en voor de kinderen indirect ook veiliger.

Dit gaat van: hoe zwaar is je vrouw, wat zijn haar wensen en de FM kan dit sommetje voor haar compleet maken. Kinderen voor- en achterop kan bijna altijd, maar vermeld dit zeker aan je FM.

Tweakers vereist enige eigen inzet hierin, maar natuurlijk willen wij jou graag van advies voorzien.
Tuurlijk ga ik naar de lokale FM en doe ik zelf onderzoek; “tweakers vereist enige inzet” vind ik weer zo’n jammere opmerking, waarom neem je aan dat ik niks zelf uit zoek?. Ik kom niet voor niks uit op de Bloom, maar kan best hopen dat men hier nog andere alternatieven kent die ik niet gevonden heb.

Heb niet zoveel ervaring met kinderen daar onze kleine man nu net 6 maanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
d0s schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Vergis je niet, het is een goede motor met 65nm. Misschien wel sterker dan de Bosch.. maar.. ander gedrag. Sommige mensen vinden dat fijn, anderen niet. Proef fietsen bij de FM is het devies denk ik. Aantal weken terug stonden er nog genoeg op voorraad bij de dealers. Kun je eenvoudig zien op gazelle.nl.
Ja lokale FM heeft h’m hier ook op voorraad dus gaan we zeker doen. Mijn vrouw neemt dan ook d’r eigen huidige fiets mee om goed te kunnen vergelijken. Ik wil alleen zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:43:
Hallo, na het nodige vooronderzoek in dit handige topic ben ik benieuwd of ik wat feedback kan krijgen op het onderstaande.

Mijn situatie
  • Woon-werk 15 km enkele reis, zo nu en dan bij mooi weer
  • Recreatief Utrechtse Heuvelrug, zo nu en dan een uurtje
  • Regelmatig met fietskar kinderen (Thule Chariot)
  • Verwacht op 1750 KM per jaar te zitten
Mijn wensen
  • Rechte zit, geen sportieve zit voorover
  • Goede ondersteuning, ook op Heuvelrug en met fietskar
  • Goede afmontage, liever geen eigen/exotische merken (ben mtb/race gewend met XT/Dura Ace)
  • Liever geen "hip" fietsmerk zoals vanmoof maar iets wat zich al langer bewezen heeft
  • Heb een voorkeur voor hoog cadans (80/90) en heb graag goed bereik qua versnellingen
  • Ik denk aan derailleur vanwege hoog koppel, onderhoud ben ik niet zo bang voor
  • Budget: tussen 2K en 3K
Mijn vragen
  • Is Bosch Performance Line de slimste keus ivm hoogteverschillen Heuvelrug?
  • Is er ondanks mijn korte ritten een reden om toch de accu te upgraden?
  • De niet-elektrische fietsen altijd tweedehands gekocht want voor zelfde geld veel meer fiets. Maar dit lijkt me bij elektrisch een minder goed idee. Of is het advies dit toch te overwegen en er dan een nieuwe accu bij te budgetteren?
Voorstel fiets

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Pegasus Premio EVO 10 Lite die ik bij de FM in de buurt kan kopen voor 2700 wat een goede deal lijkt. Zie ik iets over het hoofd en zijn er andere fietsen die ik zou moeten overwegen met mijn wensen?

Ik moet nog gaan proefrijden maar kom het liefst een beetje voorbereid.
Ik dacht met je wensenlijst zelf aan de KOGA E-NOVA EVO PT PRO, echter is die veel te duur gelet op je budget.

Ik was tijdens mijn zoektocht ook nog een nieuwe variant tegengekomen van de huidige fiets van mijn vrouw;

Dinsdag E-go Sport
Bosch Performance Line, Derailleur, Accu upgrade tot 500Wh en ik zie online prijzen voor de 300Wh vanaf onder de €2500 (€350 extra voor de 500Wh).

Wellicht de moeite om die eens te bekijken als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Thalaron schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:34:
[...]
Dinsdag E-go Sport
Bosch Performance Line, Derailleur, Accu upgrade tot 500Wh en ik zie online prijzen voor de 300Wh vanaf onder de €2500 (€350 extra voor de 500Wh).

Wellicht de moeite om die eens te bekijken als optie.
Bedankt voor de tip! "Op papier" zie ik dat ze erg veel op elkaar lijken qua specs. De Pegasus heeft met de CX motor een iets hoger koppel (85 vs 65 Nm) en oogt vanwege de in het frame verwerkte accu wat moderner.

Is er een reden om de Batavus Dinsdag E-Go Sport te overwegen boven de Pegasus Premio EVO 10 Lite?

De FM heeft ze overigens beide in het assortiment dus met een beetje geluk kan ik op beide even fietsen komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@mrnn Je heb het over 15km enkele reis naar werk en dan 1750 km per jaar?
Is dat niet meer of fiets je maar 1 keer per week naar je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Roos79 is een globale inschatting. Werk vier dagen, werk regelmatig thuis, fiets alleen bij mooi weer en ga waarschijnlijk niet fietsen als ik mijn kinderen moet wegbrengen of ophalen.

Dat is ook de reden dat 3K wel de max is. De auto blijft dus het is een nice to have voor erbij.

[ Voor 21% gewijzigd door mrnn op 19-02-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zadelpijn? Of hoe je er vanaf komt?
Ik fiets mijn hele leven al op allerlei fietsen met zachte en harde zadels (mtb). Maar sinds ik mijn cube in bezit heb voel ik na elk woon werk ritje van 20 minuten een pijnlijk gevoel in mijn stuitje.. In de 400km die ik nu met deze fiets gedaan heb wordt het alleen maar erger qua pijnlijk gevoel.
Is zoiets op te lossen door de houding aan te passen (stuur hoger bv) of moet ik naar andere zadel gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de tip! "Op papier" zie ik dat ze erg veel op elkaar lijken qua specs. De Pegasus heeft met de CX motor een iets hoger koppel (85 vs 65 Nm) en oogt vanwege de in het frame verwerkte accu wat moderner.

Is er een reden om de Batavus Dinsdag E-Go Sport te overwegen boven de Pegasus Premio EVO 10 Lite?

De FM heeft ze overigens beide in het assortiment dus met een beetje geluk kan ik op beide even fietsen komende week.
Ik vermoed dat Batavus een aardig stijf frame zal hebben. Zeker weten doe ik dat niet, maar dat was één van de zaken die door iemand werd genoemd dat niet beviel bij de Pegasus.

Ik zou overigens overwegen om het budget wat omhoog te doen indien mogelijk. Ik had ook budget van 3.500 in gedachten, echter kon ik met mijn wensen daar niet mee slagen. Dus opgehoogd zodat ik een fiets heb waar ik blij van word en verwacht 5-10 jaar mee te kunnen doen. Indien ik dat niet zou hebben gedaan, dan vermoed ik dat ik vanaf dag 1 spijt zou hebben en na 3 jaar opnieuw zou gaan investeren in iets beters.

Nu is 3500->5000 een fikse stap, maar voor €4000 heb je flink wat meer keuze denk ik zo, zeker na wat onderhandelen bij de FM (ik heb er ook 650 vanaf gekregen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
wokkelz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:20:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zadelpijn? Of hoe je er vanaf komt?
Ik fiets mijn hele leven al op allerlei fietsen met zachte en harde zadels (mtb). Maar sinds ik mijn cube in bezit heb voel ik na elk woon werk ritje van 20 minuten een pijnlijk gevoel in mijn stuitje.. In de 400km die ik nu met deze fiets gedaan heb wordt het alleen maar erger qua pijnlijk gevoel.
Is zoiets op te lossen door de houding aan te passen (stuur hoger bv) of moet ik naar andere zadel gaan kijken?
Het stuur lager en of verder weg en een sportievere houding geven minder druk op het zadel. Juist als je het staartbotje noemt kan dat helpen.

Daarna kun je kijken naar de vorm van je zadel. Daarvoor hoef je geen meting te doen. De metingen die ‘verkocht’ worden leveren duurdere zadels op. Als je dat niet erg vind kan een meting prima. Een goede fietsenwinkel kan op basis van je klacht en je huidige zadel zonder meting een andere adviseren, en laat je die een paar dagen uitproberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:30:
[...]

De Koga Enova heeft geen stijf frame. Redelijk slap zelfs. En heeft geen derailleur. De genoemde Batavus heeft een prima frame en voldoet aan je wensen. Een Victoria eTrekking 8.8 en 10.8 zijn nog stijver. Je budget nog verder oprekken lijkt me nergens voor nodig. Juist omdat je derailleur wilt kom je een heel eind voor +-€3000.
Pagina: 1 ... 139 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam