Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 140 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 11:39
wokkelz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:20:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zadelpijn? Of hoe je er vanaf komt?
Ik fiets mijn hele leven al op allerlei fietsen met zachte en harde zadels (mtb). Maar sinds ik mijn cube in bezit heb voel ik na elk woon werk ritje van 20 minuten een pijnlijk gevoel in mijn stuitje.. In de 400km die ik nu met deze fiets gedaan heb wordt het alleen maar erger qua pijnlijk gevoel.
Is zoiets op te lossen door de houding aan te passen (stuur hoger bv) of moet ik naar andere zadel gaan kijken?
Ja, veel ervaring met zadelpijn. Zowel op de fiets als op de motor. Helaas kom ik er nooit vanaf.
Mijn ervaring is dat alle af-fabriek zadel gewoon slecht zijn voor mijn kont. Over het algemeen zijn stevige zadels beter tegen zadelpijn. Dit soort zadels blijven beter ondersteunen.
Zadel van SQ-Labs bevalt mij gewoon goed. Zonder zadelpijn ben ik nog steeds niet maar een dag fietsen (of meerdere dagen) is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34
Bedankt voor jullie reacties!
Ik rijd zelf ook motor, nog nooit last gehad van zadelpijn. Het is echt gekomen sinds ik op mijn elektrische cube fiets..
Maar ik ga dan maar starten met mijn houding iets sportiever te maken. Hopelijk biedt dat verlichting want ik heb vorige week 3 dagen gefietst en heb nu dus met normaal zitten op een bank of stoel last van mijn stuitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
Ik heb met praktisch alle zadels die standaard op fietsen zitten last van mijn achterwerk. In het verleden een lederen Brooks zadel die prima beviel, echter vergt dat af en toe wat onderhoud.. en daar ben ik slecht mee. Tegenwoordig maak ik gebruik van een Brooks Cambium C17 Carved; heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/145lhrWf7uO25SB2QjE2UWGUO9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzfVgU56NxTa4KATzHUYgiI4.jpg?f=fotoalbum_large

Zal iets minder zitten dan een goed ingereden en onderhouden lederen variant, maar 0,0 omkijken naar is voor mij ook wat waard.

De Cambium hebben ze in 3 maten meen ik, en met/zonder carved optie.

Kanttekening; een hard zadel is in het begin wel even wennen. Maar indien je de goede maat neemt en deze goed hebt afgesteld, heb je volgens mijn FM weinig kans op zadelpijn met een dergelijk zadel. Maar N=1 in mijn geval, echter wellicht heb je er wat aan :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Thalaron schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:34:
[...]
Ik vermoed dat Batavus een aardig stijf frame zal hebben. Zeker weten doe ik dat niet, maar dat was één van de zaken die door iemand werd genoemd dat niet beviel bij de Pegasus.

Ik zou overigens overwegen om het budget wat omhoog te doen indien mogelijk. Ik had ook budget van 3.500 in gedachten, echter kon ik met mijn wensen daar niet mee slagen. Dus opgehoogd zodat ik een fiets heb waar ik blij van word en verwacht 5-10 jaar mee te kunnen doen. Indien ik dat niet zou hebben gedaan, dan vermoed ik dat ik vanaf dag 1 spijt zou hebben en na 3 jaar opnieuw zou gaan investeren in iets beters.

Nu is 3500->5000 een fikse stap, maar voor €4000 heb je flink wat meer keuze denk ik zo, zeker na wat onderhandelen bij de FM (ik heb er ook 650 vanaf gekregen)
Ik zal eens in die hogere prijsklasse neuzen, maar vind het bedrag maar moeilijk te rechtvaardigen met mijn lage kilometers. Mede door die lage KM icm mooi weer hoop ik dat de fiets van 3K ook wel even mee kan gaan.
Foxhill schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:42:
[...]

De Koga Enova heeft geen stijf frame. Redelijk slap zelfs. En heeft geen derailleur. De genoemde Batavus heeft een prima frame en voldoet aan je wensen. Een Victoria eTrekking 8.8 en 10.8 zijn nog stijver. Je budget nog verder oprekken lijkt me nergens voor nodig. Juist omdat je derailleur wilt kom je een heel eind voor +-€3000.
Hoe verhouden deze zich tot de Pegasus Premio Evo 10 Lite? Die heeft in het genoemde rijtje nog steeds mijn voorkeur qua combinatie van specs, looks en prijs.

De Victoria eTrekking 10.8 lijkt erg vergelijkbaar maar wat duurder. Ook oogt hij wat sportiever qua zit waar de Pegasus een verstelbaar stuur heeft voor een wat rechtere zit (mijn voorkeur vanwege nekklachten).

Wil deze week gaan proefrijden. Waaraan zou ik de stijfheid van een frame moeten kunnen merken?

PS: als ik de derailleur zou moeten heroverwegen dan hoor ik het ook graag hoor. Maar ben vanuit MTB en racefiets de onderdelen gewend en het vervangen van kransjes, kettingonderhoud en afstellen derailleur is voor mij geen probleem. Dan lijkt het vanwege de kracht van de motor en het bereik een slimmere keus.

[ Voor 6% gewijzigd door mrnn op 19-02-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik zal eens in die hogere prijsklasse neuzen, maar vind het bedrag maar moeilijk te rechtvaardigen met mijn lage kilometers. Mede door die lage KM icm mooi weer hoop ik dat de fiets van 3K ook wel even mee kan gaan.
Ik had zelf eerst bepaald hoeveel Wh ik ten minste wilde (500Wh). Sommige fietsen die toen haalbaar leken voor mijn budget, bleken dan ineens flink omhoog te gaan door de meerprijs van de accu.

Fiets A met gewenste accu was toen nog maar ietsjes goedkoper/gelijk aan een fiets B met standaard 400Wh en fijnere afwerking. Voor €200 meer had ik daar dan weer een 500Wh. Die was dan weer bijna net zo duur als de fiets die ik heel graag wilde.. het enige dat niet 100% naar wens is op die fiets, is dat de motor niet super stil is. Dat gezegd hebbende fiets ik meestal met wat muziek op of langs een lawaaierige weg dus dat hoor ik toch niet voor 90% van de tijd.

Ik heb nu dus de fiets die ik al tijden lang graag zou willen met 500Wh (de KOGA PACE B10) met korting voor het bedrag (€4400) dat Fiets B (de KOGA E-NOVA EVO PT UNLIMITED met 500Wh) zou moeten kosten kunnen overnemen van de FM (of nou ja, ik moet hem nog ophalen.. maar toch).

Ik had natuurlijk ook korting kunnen vragen op een goedkopere fiets, echter stond de PACE elders (15KM verderop) voor flink minder te koop, dus daardoor ontstond een mooie onderhandelingspositie :)

Nu heb ik iets meer moeten betalen dan 15KM verderop, maar wel i.c.m. een (lullig) fietsplan á €749 + €246 aan bonnen meegepakt, waardoor ik uiteindelijk goedkoper uit ben dan die verderop zat (die deed niet aan BFN mee).

Met kijken naar een hoger budget fiets doelde ik niet perse om veel meer uit te geven, maar wellicht dat er met wat onderhandelen je voor iets meer, veel meer opties/fiets hebt. Een fiets van €2800 met 300Wh is daarbij immers even “duur” als een fiets van €3200 met 500Wh, indien je de upgrade naar 500Wh meerekent. Dat maakt het vergelijken op de vanaf prijs wat lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 19-02-2023 19:38 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Thalaron Ja dat is een goede tip, verschil in standaard accu en bijbehorende meerprijzen was me inderdaad opgevallen. Die krengen zijn niet goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:51
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

Hoe verhouden deze zich tot de Pegasus Premio Evo 10 Lite? Die heeft in het genoemde rijtje nog steeds mijn voorkeur qua combinatie van specs, looks en prijs.

De Victoria eTrekking 10.8 lijkt erg vergelijkbaar maar wat duurder. Ook oogt hij wat sportiever qua zit waar de Pegasus een verstelbaar stuur heeft voor een wat rechtere zit (mijn voorkeur vanwege nekklachten).

Wil deze week gaan proefrijden. Waaraan zou ik de stijfheid van een frame moeten kunnen merken?

PS: als ik de derailleur zou moeten heroverwegen dan hoor ik het ook graag hoor. Maar ben vanuit MTB en racefiets de onderdelen gewend en het vervangen van kransjes, kettingonderhoud en afstellen derailleur is voor mij geen probleem. Dan lijkt het vanwege de kracht van de motor en het bereik een slimmere keus.
De Victoria’s hebben wel een verstelbare stuurpen. En zijn verder aan te passen met ahead verhoger of andere stuurpen.

Ik begrijp de ervaring dat Pegasus iets minder solide voelt en heb die ervaring wel met ándere Pegasus modellen. Bij dit model kan ik mij haast niet voorstellen gezien de vormen in het frame (geen buisjes) en de gebruikte onderdelen dat deze niet solide is. Maar ik ken dit model niet. Je zult het zelf moeten proberen.

We hebben het over stijfheid van frame, terwijl dat niet direct een vraag van je was. Gezien je ervaring met sportfietsen denk ik wel dat jij afknapt op een fiets die niet solide is. Je voelt het zelf tijdens een proefrit. Een fiets met veel flex is minder trefzeker met sturen en voelt minder direct met trappen. Voel je het niet, dan hoef je er ook geen zorgen over te maken.

Derailleur hoef je niet te heroverwegen. Derailleur heeft meer onderhoud, maar dat is voor jou geen nadeel geef je aan. De voordelen zijn efficiëntie en bereik (verschil grootse en kleinste verzet), en je geeft aan dat je daar waarde aan hecht. Dus gewoon lekker voor derailleur gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
Thalaron schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:04:
Kanttekening; een hard zadel is in het begin wel even wennen. Maar indien je de goede maat neemt en deze goed hebt afgesteld, heb je volgens mijn FM weinig kans op zadelpijn met een dergelijk zadel. Maar N=1 in mijn geval, echter wellicht heb je er wat aan :)
Wat je FM zegt is helaas incorrect. De Cambrium is een prima zadel voor sommige mensen, maar niet voor iedereen, de breedte is daarin zeer zeker niet de enige factor die meespeelt. Ik stel zelfs dat de vorm belangrijker is dan die paar mm breder of smaller.

De Cambrium is in de lengte vrij recht en heet dan weer een flinke bolling over de breedte
Dat geeft druk op het perineum wat dan weer wordt opgelost door die sleuf. Het is dus een zadel met een aantal specifieke eigenschappen.

Voor wat het waard is, de merken die onderzoek hebben gedaan met universiteiten (en daar valt sq-labs overigens niet onder), komen doorgaans op een wat plattere of zelfs komvormige achterkant (specialized en vooral SMP). Maar ook die zijn niet voor iedereen geweldig, het is en blijft persoonlijk.

Merken die kilometervreters aanprijzen, met tussen haakjes elementen die ik meestal terugzie bij deze merken.

SMP (komvormige achterkant met snavelvorm voorkant met sleuf)
Specialized (meer vormen, maar vaak recht met goot)
Terry (plat en recht)
Brooks (bol, met en zonder sleuf, of leer)
SQ-Labs (plat en recht met goot)
Ergon (plat en recht met goot)
Lepper (leer, spiraalvering, hangmat vorm)

De eerste drie hebben wel wat klinische onderbouwing, Brooks heeft veel ervaring, SQ labs onder de hand ook. Ergon is qua zadels relatief nieuw, maar de vorm is wel logisch (plat, recht, goot ipv sleuf). Nadeel van Brooks en SQ labs is persoonlijk de kwaliteit, maar laat je dat niet weerhouden van proberen.

Wat verassend vaak werkt als het probleem bij het perineum zit is SMP, maar de prijs is schrikbarend, de vorm is extreem (uiterlijk nogal uitgesproken) en weing dealers. Als je een dealer in de buurt hebt is het wel iets om uit te proberen als juist dat het probleem is.

Betaalbaarder alternatief is Specialized (die hebben van middenklasse tot erg duur) of sq-labs. Ergon en Brooks zitten qua instapprijs net wat boven deze merken, maar prijstechnisch minder extreem dan SMP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 01-08 10:45
Even een korte samenvatting van mijn bezoek aan de fiets en wandelbeurs (Gent) vandaag. Al bij al waren er relatief weinig fiets merken aanwezig. Volgend weekend in Utrecht staan er meer op de lijst.

Flyer Upstreet 3: Ze hadden de XXL met enviolo, wat nog niet hun grootste maat is. Conclusie, veel te rechtop en ik heb een hekel aan enviolo en grip shifters. Er is een derailleur model, maar ik vond het toch geen goede zithouding, de fiets reed voor mij ook niet aangenaam, en zelfs op lichtste ondersteuning, is de 90nm wat overdreven. Dus deze valt al af.

Riese & Muller Supercharger was de grootste die ze bij hadden. Dus speed pedelec en ook weer met enviolo. Stevige fiets, rijdt vlot als speed pedelec, maar Enviolo is een ramp en zonder ondersteuning is dit nog amper een fiets te noemen. Zwaar en overdadig krachtig, maar als ik een speed pedelec overweeg, zou een Charger me nog kunnen bekoren, dan wel met derailleur. Voor een standaard e-bike een beetje overdreven.

Specializeds Turbo Vado SL 4.0 EQ was de aangename verrassing. Met slechts 35nm en 320Wh geen long range krachtpatser, maar wel heel licht, met derailleur en thumb shifters (wel even zoeken met zowel op en neer aan de duim) en rijdt dus ook zonder ondersteuning/na 25kmh vlot weg. Al had ik, zonder display, geen idee van exacte snelheid. Spijtig genoeg had men enkel de L om te testen en die was duidelijk veel te klein. Dit model heeft geen XXL versie, en ik vrees dat de XL nog tekort gaat komen (website claimt tot 193cm, dus 206 is wel veel gevraagd). Spijtig, want hij reed heel prettig, zelfs voor zo klein te zijn.

Er stond een fietswinkel met enkele VSF's in display, maar niet om te testen. De T500 in maat 67 beschouw ik daar nog als "niet-E"-bike optie, maar ook moeilijk te vinden om te testen.

Overige merken hadden geen geschikte modellen (bij) of spraken me niet aan, dus nog steeds geen resultaat in de zoektocht.

Lessen die ik wel geleerd heb:
- derailleur hoeft niet, wel trigger/thumb shifters en zeker geen enviolo .
- zware ondersteuning is niet nodig
- (lichte) fiets die niet te veel weerstand biedt zonder ondersteuning

Gezien de beurs in Utrecht groter is en nog meer merken aan weet te trekken, overweeg ik om deze toch ook maar te bezoeken. Ook daar zie ik echter geen vdv of kalkhoff opgelijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
@IceTeaGX
Wat valt je zo tegen bij de Enviolo?
Gewoon uit nieuwsgierigheid….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 01-08 10:45
Tommie12 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:34:
@IceTeaGX
Wat valt je zo tegen bij de Enviolo?
Gewoon uit nieuwsgierigheid….
Ik zal er duidelijk bij zeggen, dat dit uiteraard een persoonlijke mening is, en ik raad iedereen aan het zelf te ervaren. Zo is een kort, indoor e-bike testparcours ook maar een beperkte beleving. Maar:

- Trapt beduidend harder dan andere systemen. Wat bij ondersteuning minder een probleem is, maar dat is niet waar ik voor ga.
- Het traploze tegenover een systeem met vaste stappen is echt geen meerwaarde, zo nauwkeurig kan je het handmatig toch niet bedienen.
- De instelling is heel vaag, wat uiteraard deel van het traploze is. Het werkt voor mij niet aangenaam.
- En de grip shift helpt zeker niet.
Misschien dat de automatic versie die laatste 2 puntjes verhelpt, maar deze heb ik niet getest, en is ook weer wat duurder.

Nu gebruik ik relatief veel mijn versnellingen. Voor de schakelen moet je de grip op je stuur verminderen om aan die knop te draaien, de instelling is zo vaag, waardoor het moeilijk is om op een goede cadans terecht te komen en dat terwijl je volop aan het versnellen/remmen bent. Ik vind het heel onstabiel, tot mogelijk zelfs wat gevaarlijk werken.
Het systeem meer gewoon worden kan dat (m.i.) niet volledig compenseren. Je kan hem misschien beter leren plaatsen, en er daardoor ook minder tijd/concentratie voor nodig hebben. Maar niet voldoende tegenover een snelle klik op een trigger.
Voor iemand die steeds binnen de ondersteuning rijdt, minder intensief schakelt en beter met de grip shifters overweg kan, doet het verder zijn ding wel. Wederom, het is een heel persoonlijke ervaring.

Zolang er opties zijn, hoeven het voor mij dus geen grip shifters en enviolo te zijn.
Nu nog die opties vinden. :? The search continues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Ik zal er duidelijk bij zeggen, dat dit uiteraard een persoonlijke mening is, en ik raad iedereen aan het zelf te ervaren. Zo is een kort, indoor e-bike testparcours ook maar een beperkte beleving. Maar:

- Trapt beduidend harder dan andere systemen. Wat bij ondersteuning minder een probleem is, maar dat is niet waar ik voor ga.
- Het traploze tegenover een systeem met vaste stappen is echt geen meerwaarde, zo nauwkeurig kan je het handmatig toch niet bedienen.
- De instelling is heel vaag, wat uiteraard deel van het traploze is. Het werkt voor mij niet aangenaam.
- En de grip shift helpt zeker niet.
Misschien dat de automatic versie die laatste 2 puntjes verhelpt, maar deze heb ik niet getest, en is ook weer wat duurder.

Nu gebruik ik relatief veel mijn versnellingen. Voor de schakelen moet je de grip op je stuur verminderen om aan die knop te draaien, de instelling is zo vaag, waardoor het moeilijk is om op een goede cadans terecht te komen en dat terwijl je volop aan het versnellen/remmen bent. Ik vind het heel onstabiel, tot mogelijk zelfs wat gevaarlijk werken.
Het systeem meer gewoon worden kan dat (m.i.) niet volledig compenseren. Je kan hem misschien beter leren plaatsen, en er daardoor ook minder tijd/concentratie voor nodig hebben. Maar niet voldoende tegenover een snelle klik op een trigger.
Voor iemand die steeds binnen de ondersteuning rijdt, minder intensief schakelt en beter met de grip shifters overweg kan, doet het verder zijn ding wel. Wederom, het is een heel persoonlijke ervaring.

Zolang er opties zijn, hoeven het voor mij dus geen grip shifters en enviolo te zijn.
Nu nog die opties vinden. :? The search continues.
Bedankt!

Ik ben er wel erg over te spreken.
Zo lang je wat in het midden blijft (en dus je tandwielen goed gekozen zijn), vind ik dat het rendement nogal mee valt. In elk geval, op een vlakke weg met weinig wind kan ik makkelijk 27-29 km/h aan houden, en dan doet de motor alvast niks.
Dat je op dat moment de trapfrequentie heel nauwkeurig kan regelen vind ik net een pluspunt.
Bij acceleratie vanaf stilstand start ik op zowat 1/4, en in 2 trekjes ga ik dan naar de gewenste verhouding om 25 km/h te rijden.

En ik heb er 4000 probleemloze kilometers op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
G'morgen, ik ben aan het kijken voor een klever fiets, alleen de dichtstbijzijnde dealer zit 25 km verderop..

Met mijn huidige fiets heb ik weleens problemen gehad of lig de 1e service beurten
en dan was het handig dat hij bij ons in het dorp zat..

Hoe dan jullie dat eigenlijk of is het geen issue?

Het lijkt me toch wel lastig, fiets demonteren in de auto en langs brengen..enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:23

B64

wwwmarcel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:40:
G'morgen, ik ben aan het kijken voor een klever fiets, alleen de dichtstbijzijnde dealer zit 25 km verderop..

Met mijn huidige fiets heb ik weleens problemen gehad of lig de 1e service beurten
en dan was het handig dat hij bij ons in het dorp zat..

Hoe dan jullie dat eigenlijk of is het geen issue?

Het lijkt me toch wel lastig, fiets demonteren in de auto en langs brengen..enzo
Heeft die fietsenmaker geen haal- en brengservice? Sommige fietsenmakers bieden dat aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-08 07:30

PnD

like in Pinda ^_^

TheCory schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:54:
[...]

Heb jij ooit andere opties gevonden? Mijn vriend heeft net een Muto aangeschaft en is ook nieuwsgierig wat er allemaal mogelijk is qua display.

(Tagging @mpjjansen, gezien jij destijds dezelfde vraag had.)
Ben ook nieuwsgierig :) Jij al wat wijzer inmiddels?

Las de post @elinx hierboven over Canbus en UART maar kan van de Eleon voorwielmotor niet vinden welk protocol die gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-07 15:16
TTLCrazy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:44:
Ik heb het al eerder gevraagd, echter geen antwoord gekregen, misschien is er ook wel niemand ?

Zijn er mensen met ervaring met revisie van e-bike accu's ? Ik wil mijn accu laten reviseren en vind diverse bedrijven die zit willen doen (Bosch 400Wh naar 500Wh voor rond de €400,-).
Hoi, heb de mijne net terug van het revisie bedrijf (1 van de grotere, zitten in Tilburg), ben erg tevreden. Hij was in 8 werkdagen weer terug.

Ik heb een paar jaar terug een gebruikte Koga eXLR8 speed pedelec uit 2016 gekocht om woonwerkritten van een kleine 18km mee te doen, voor alle andere ritjes in en rond de stad rij ik gewoon op een normale fiets.

Nu was de 400W Bosch frameaccu nog orgineel voor zover ik weet (motor was al eens vervangen bij de vorige eigenaar) en was die inmiddels zo slecht dat ik af en toe een lege accu had voor ik thuis was.. Weliswaar met windkracht 5 tegen, lagere temp en hoge ondersteuning, maar toch. De route is vooral over (lege) fietspaden in het open veld en zonder tegenwind haal ik makkelijk 40+ km/h op de meeste plekken.

Heb pas 1 acculading gereden sinds de revisie, maar het lijkt er op dat ik nu al 26km haal bij een rit voornamelijk op de hoogste stand (turbo), fors hoger dan het was in elk geval. Het is hier windkracht 6 vandaag, al rij ik veel stukken achter een dijk en had ik deels wind mee..

Vraagje voor de kenners hier: kan het zijn dat mijn fiets ook iets sneller is nu door de accu revisie?? Ik heb het idee dat ik makkelijker 30km/h + haal bij forse tegenwind nu...

EDIT: even de specs gezocht, Bosch 400w frame 36v active

Originele capaciteit:
11 Ah (400 Wh)

Capaciteit na revisie
12 Ah (432 Wh) (12,4 zegt de nieuwe sticker)

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 20-02-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Hoi, heb de mijne net terug van het revisie bedrijf (1 van de grotere, zitten in Tilburg), ben erg tevreden. Hij was in 8 werkdagen weer terug.

Ik heb een paar jaar terug een gebruikte Koga eXLR8 speed pedelec uit 2016 gekocht om woonwerkritten van een kleine 18km mee te doen, voor alle andere ritjes in en rond de stad rij ik gewoon op een normale fiets.

Nu was de 400W Bosch frameaccu nog orgineel voor zover ik weet (motor was al eens vervangen bij de vorige eigenaar) en was die inmiddels zo slecht dat ik af en toe een lege accu had voor ik thuis was.. Weliswaar met windkracht 5 tegen, lagere temp en hoge ondersteuning, maar toch. De route is vooral over (lege) fietspaden in het open veld en zonder tegenwind haal ik makkelijk 40+ km/h op de meeste plekken.

Heb pas 1 acculading gereden sinds de revisie, maar het lijkt er op dat ik nu al 26km haal bij een rit voornamelijk op de hoogste stand (turbo), fors hoger dan het was in elk geval. Het is hier windkracht 6 vandaag, al rij ik veel stukken achter een dijk en had ik deels wind mee..

Vraagje voor de kenners hier: kan het zijn dat mijn fiets ook iets sneller is nu door de accu revisie?? Ik heb het idee dat ik makkelijker 30km/h + haal bij forse tegenwind nu...

EDIT: even de specs gezocht, Bosch 400w frame 36v active

Originele capaciteit:
11 Ah (400 Wh)

Capaciteit na revisie
12 Ah (432 Wh) (12,4 zegt de nieuwe sticker)
Slijtage van een accu uit zich in een hogere interne weerstand. Dus als die nieuw is, dan kan je daar iets meer vermogen uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Iemand ervaring met de cube kathmandu hybrid one 750?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:31
PnD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:32:
.....

Las de post @elinx hierboven over Canbus en UART maar kan van de Eleon voorwielmotor niet vinden welk protocol die gebruikt.
Het gaat niet om de motor maar de controller. Die kan los ergens gemonteerd zitten of in de motorbehuizing. Hoogstwaarschijnlijk betreft dit nog Uart.

Echter aan deze mededeling heb je helemaal niks want dat is slechts het communicatieprotocol (de "taal" die gebruikt wordt) Wat er precies gecommuniceerd wordt bepaald de controller.
Als je dan ook een ander display wilt, moet je weten welke displays door de controller worden ondersteund.

Helaas heeft alleen Stella de Eleon motor, wat betekent dat het waarschijnlijk om een Chinese fabrikant gaat die deze motoren als OEM aan Stella verkoopt. Wat het originele merk is kom je bijna niet achter.

Betreft het een losse controller, dan is het meestal mogelijk om een andere controller met display te monteren. Dit gaat echter niet altijd eenvoudig als de functie van de draden van de huidige controller niet duidelijk zijn.

Dat ik eea mbt Bafang heb toegelicht heeft te maken met het feit dat Bafang momenteel verschillende controllers en displays heeft met dezelfde motor, waardoor die verschillend communiceren.
Hetzelfde Bafang displaytype is dan in dat geval in twee uitvoeringen te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:44:
....
Vraagje voor de kenners hier: kan het zijn dat mijn fiets ook iets sneller is nu door de accu revisie?? Ik heb het idee dat ik makkelijker 30km/h + haal bij forse tegenwind nu.......
Dit kan alleen als de accuspanning hoger is dan bij de oude accu.
Een accu van 36V levert een spanning tussen 31V en 42V, maar is de langste tijd ongeveer 36V.
"ongeveer 36V" kan betekenen dat je oude accu daaronder zat en de nieuwe daarboven.
De hoogte ervan hangt af hoeveel de accu belast wordt.
In jouw geval zou het kunnen dat de oude accu zwaarder belast werd dan je nieuwe exemplaar, omdat van je oude accu interne weerstand hoger was geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 20-02-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
ps. iemand bekend met het merk opium?
ziet er wel profi uit

YouTube: Opium s pedelec 45u ebike met batterij 1440 , 1670wh tot zelfs 2140 wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
Een Stromer rip-off voor lagere prijs.
De eerste worden de komende maanden vanuit Zwitserland uitgeleverd.

Het zijn speed-pedelecs, geen gewone elektrische fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Josvdv op 20-02-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Staat op de website dat ze in April hun eerste model lanceren. Dus niemand heeft er ervaring mee.

De bediening is van FIT. Zelfde als op Flyer zit. Top spul. De motor is branded, maar lijkt een TDCM motor zoals op een Flyer Upstreet6 en een Strömer. Die zijn niet storingsvrij, maar dat is bij Speed Pedelecs onverklaarbaar de standaard geworden als je voor een achterwielmotor kiest.

Verder mooie speed pedelec. Ik ga ze even volgen. Thanks.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 20-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-08 04:08
IceTeaGX schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:44:
Specialized Turbo Vado SL 4.0 EQ was de aangename verrassing. Met slechts 35nm en 320Wh geen long range krachtpatser, maar wel heel licht, met derailleur en thumb shifters (wel even zoeken met zowel op en neer aan de duim) en rijdt dus ook zonder ondersteuning/na 25kmh vlot weg. Al had ik, zonder display, geen idee van exacte snelheid. Spijtig genoeg had men enkel de L om te testen en die was duidelijk veel te klein. Dit model heeft geen XXL versie, en ik vrees dat de XL nog tekort gaat komen (website claimt tot 193cm, dus 206 is wel veel gevraagd). Spijtig, want hij reed heel prettig, zelfs voor zo klein te zijn.
Interessante en mooie fiets en voor jou jammer dat er geen XXL-versie bestaat.
Ik heb ook een tijd naar de Specialized Vado SL 4.0 eq gekeken (en naar 5.0 eq, maar wel erg duur, de 4.0 is dat in mijn ogen al).

Eigenlijk wat ik zoek aangezien ik veel e-bikes best log en zwaar vind, eerder lijkend op een 'Puch'.
De Vado SL, een fiets die vlot doorfietst en daarnaast ondersteuning heeft wanneer nodig, sprak me meteen aan. De 5.0 heeft overigens een net iets andere geometrie (langere balhoofdbuis, grotere stack, kortere reach, de 4.0 is dus nog wat sportiever qua zit), shock absorptie, andere banden en cassette. Ook een carbon voorvork, ander display (MasterMind TCU) in de framebuis met meer ritdetails en een display op het stuur (voor de 4.0 ook verkrijgbaar en andere opties qua display zijn mogelijk).
Fietsen zijn wel al een jaar of drie vrijwel ongewijzigd op de markt.

Wat mij wat stoort / tegenhoudt, is, naast de hoge prijs (al zijn er aanbiedingen) het wat hoog gepitchete motorgeluid bij wat doortrappen en de vrij smalle banden wat het comfort niet ten goede komt (i.c.m. het goed maar zeer stijve frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-07 15:16
52Nm heeft die motor maar? Zelfs mijn spd pedelec uit 2016 heeft al 60Nm, of heeft dit te maken met het verschil midden/achter aandrijving? Ik ben echt een n00b, sorry ;)

En €9200 voor een spd pedelec?? pfff, net zulke waanzin als 25km/h ebikes van €3000 en meer imho, meestal gekocht door mensen die met zo'n 85Nm beest alleen ritjes van een paar kilometer door de stad rijden :9
neb0 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:10:
[...]

..
Eigenlijk wat ik zoek aangezien ik de veel e-bikes best log en zwaar vind, eerder lijkend op een 'Puch'.
De Vado SL, een fiets die vlot doorfietst en daarnaast ondersteuning heeft wanneer nodig. ...
Hier verbaas ik me ook over, mijn vader en broer hebben ook (gewone) eBikes die ik weleens leen als ik daar een weekend ben, die dingen voelen loodzwaar ivm mijn Koga eXLR8, dan lijkt fietsen met een lege accu me ook geen pretje :)

Klopt het trouwens dat sommige e bikers tegenwoordig de ANWB bellen als hun accu leeg is tijdens een toertocht, of is dat een urban legend? >:)

[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 21-02-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
Ik dacht er ook zo over, maar rij nu toch een R&M met 60 mm brede banden. Het comfort is een stuk hoger, en zoals hier wel vaker besproken valt de rolweerstand erg mee. Qua gewicht is het een tank, maar ik heb al eens 20 km zonder ondersteuning gefietst. Als hij eenmaal op gang is valt het niet tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:18:
[...]

52Nm heeft die motor maar? Zelfs mijn spd pedelec uit 2016 heeft al 60Nm, of heeft dit te maken met het verschil midden/achter aandrijving? Ik ben echt een n00b, sorry ;)

En €9200 voor een spd pedelec?? pfff, net zulke waanzin als 25km/h ebikes van €3000 en meer imho, meestal gekocht door mensen die met zo'n 85Nm beest alleen ritjes van een paar kilometer door de stad rijden :9

[...]

Hier verbaas ik me ook over, mijn vader en broer hebben ook (gewone) eBikes die ik weleens leen als ik daar een weekend ben, die dingen voelen loodzwaar ivm mijn Koga eXLR8, dan lijkt fietsen met een lege accu me ook geen pretje :)

Klopt het trouwens dat sommige e bikers tegenwoordig de ANWB bellen als hun accu leeg is tijdens een toertocht, of is dat een urban legend? >:)
Er is een groot verschil tussen 52 Nm direct in het wiel, of op je trapas...
Met een ebike fietst niemand met een lege accu.
En nee, we bellen de ANWB niet, we starten met een volle batterij en rijden die niet helemaal leeg.
_/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31
mrnn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:24:
[...]

@oosterhofjf hoe bevalt de Pegasus na een paar maanden in gebruik? Ik heb dezelfde fiets op het oog en vind online maar weinig reviews. Hierbij mijn eigen situatie waar ik een fiets bij zoek zodat ik mijn Prius (ja hier ook een) wat vaker kan laten staan. Is de fiets een beetje solide, ik denk bijvoorbeeld aan speling balhoofd bij remmen, rammelen/kraken bij hobbeltjes, netjes en snel schakelen.
Toevallig wat minder mee gereden dan verwacht. Met slecht weer en de werktijden die ik heb maakt het niet altijd tot een ideaal vervoer. In de ochtend gaat de wekker om 5 uur en als het regent, dan pak ik de auto. Met de fiets moet ik een half uur eerder opstaan. Komt ook bji dat ik afscheid heb genomen van de prius. Vervangen door een Nissan Leaf Tekna uit 2015. Dat is wel een stukje luxe voor mij :) dus ik zit ineens wat meer in de auto.

Maar goed. Het hoe bevalt de fiets? Heerlijk! al kies ik liever de voor een riem als de tandwielen zijn versleten. Al een aantal keren door de regen/blubber gereden en maak daarna de fiets weer schoon. Merk dat ik regelmatig de ketting moet smeren. Soms het idee dat die net niet lekker staat afstelt.

Ook een tweede licht erop gezet en extra reflectoren voor in de donker. Helaas is mijn zicht 's nachts wat minder en op slecht verlichte fietspaden vind ik de koplamp onvoldoende. Ik mis een "groot" licht. Bij mijn vorige Koga kon ik mijn lamp hoger afstellen, maar de bij de pegasus kan dat niet.

Mijn fietssleutel hang tegenwoordig aan mijn sleutelbos. Ik ben al paar keer zonder sleutel vertrokken :F

Naast het gebruikelijke woonwerkverkeer, gebruik ik de fiets ook "even" naar vrienden te rijden. Waar je voorheen de auto pakt, neem je nu eerder de fiets. laatst 32 km heen en 32 km weer terug. Kon eindelijk weer samen een biertje drinken. Door die grotere afstanden ben ik ook blij dat ik achteraf voor een grotere accu heb gekozen. Als ik "sneller" ga verbruikt mijn fiets ook meer en dan heb ik die grote accu nodig.

De fiets is verder lekker steving. schakelen, sturen, fietsen. Gaat allemaal soepel. De remmen hoor ik soms een beetje fluiten als de wind er flink opstaat. Soms komt er wat vuil tussen waardoor je ook iets hoort. Keertje remmen en het is weer weg. Ga een keertje langs bij de fietsenmaker en schud de fiets eens heen een weer. Het frame is echt stijf. Doe hetzelfde met een budget fiets en die zal vrolijk kwispelen.

Zijn er nog specifieke vragen waarbij ik je kan helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door oosterhofjf op 22-02-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraagje aan de experts: zouden jullie merken als Qwik, Sparta, Batavus, Giant, Cortina, en Union op hetzelfde niveau kwa kwaliteit en degelijkheid zetten als Gazelle of steekt Gazelle hier met kop en schouders bovenuit?

Overigens heb ik dit lijstje samengesteld omdat ik van plan ben een nieuwe ebike te kopen via een reguliere fietsenzaak. Ik wil geen designfiets van een vaag merk kopen, maar gewoon een degelijke boodschappenfiets met een sterke motor. Omdat ik op het platteland woon en geen auto meer heb zoek ik eigenlijk een soort lastpaard voor de wekelijkse boodschappen en een incidenteel plezierritje. Ik heb ernstig hartfalen, dus mijn inspanningsvermogen is beperkt, vandaar mijn vraag naar een sterke motor. (Bosch Peerformance?)

[ Voor 54% gewijzigd door EdGnoj op 22-02-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVH030
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-04-2023
Beste mensen, ik wil graag een fiets ombouwen m.b.v. een middenmotorkit. Mijn oog is gevallen op een TSDZ2. Daar zou ik dan OSF (open source firmware) op zetten. Deze firmware zou de ervaring aanzienlijk verbeteren. Ik heb er in ieder geval niks negatiefs over gelezen. Ik wil gewoon afstanden van 10 km kunnen fietsen zonder bezweet aan te komen, en met weinig of geen moeite bruggen over komen. Ik heb geen enkele ervaring met elektrische fietsen maar ik denk dat ik liever een trapkrachtsensor gebruik.

Een nadeel is dat niet elke controller geschikt is om te flashen. Ik lees dat PSWpower de flashbare versie levert. Ik heb het ze gevraagd via mail maar ze weten het zelf ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yheOC8kZDbhLLtQ3JGrfBNTv6EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJRVxIAldgUZEhKcLYFI0q1A.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand misschien hoe het zit met de huidige voorraad van PSWpower?

Ook vraag ik me eigenlijk af of ik het nou niet te ingewikkeld maak :'). Verkijk ik me op die torque sensor? Misschien moet ik gewoon een Bafang nemen, aangezien het rijgemak daarbij prima lijkt zonder de boel te hoeven flashen. Maar ik fiets zelf matig hard dus ik vind het niet erg om wat bij te trappen. In dit opzicht is de Tongsheng volgens mij dan wat zuiniger qua stroomverbruik.

Ik heb ook een redelijk hoge cadans. Toch wel boven de 90 denk ik zo (volgende keer even tellen als ik fiets). De TSDZ2 houdt op met ondersteuning bij een cadans van >90 rpm. Mede daarom zou ik OSF willen. Volgens sommigen voelt hij dan meer aan als een Bosch. (Hoe dat dan voelt weet ik natuurlijk ook niet, haha)
Alvast dank voor welk inzicht dan ook!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
EVH030 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:28:
.....TSDZ2. ....
Weet iemand misschien hoe het zit met de huidige voorraad van PSWpower?

Ook vraag ik me eigenlijk af of ik het nou niet te ingewikkeld maak :'). Verkijk ik me op die torque sensor? Misschien moet ik gewoon een Bafang nemen, aangezien het rijgemak daarbij prima lijkt zonder de boel te hoeven flashen. ....
Ik zie dat je Endless al hebt gevonden.
Om eerlijk te zijn. De Tsdz2 is van minder kwaliteit dan de Bafang BBSxx.

Daar staat tegenover dat volgens mij de Tsdz2 wat goedkoper is, iets makkelijker is in te bouwen omdat geen remsensor/gearsensor nodig is, de Tsdz2 een trapkrachtsensor heeft, de onderdelen makkelijker verkrijgbaar en goedkoper zijn, de tsdz2 volledig is aan te passen met OSF.

Mbt verschil rotatiesensor en trapkrachtsensor kan ik je alleen maar aanraden om dit, indien mogelijk, eens te proberen.
Hoewel er verschillen zijn tav de werking van een rotatiesensor komt het erop neer dat je flink wat ondersteuningsstanden kan hebben (soms wel 10) die allemaal een maximum vermogen en snelheid hebben.
Het meest eenvoudige type gaat meteen naar de maximale snelheid (afh van de stand) als je even de pedalen beweegt, de betere types "kijken" ook naar het aantal trapomwentelingen.
Bij een trapkrachtsensor gaat het om het versterken van je eigen trapkracht en voelt meer als gewoon fietsen, maar dan merkbaar lichter, vooral bij wat mindere omstandigheden.

Misschien heeft de oude BBSxx nog een Uart controller heeft die ook is af te stellen op je wensen, mbt de ondersteuningsstanden via de BafangTool. Echter is deze kans echt klein, omdat Bafang momenteel al zijn controllers vervangt door Canbus. De nieuwe LM325 BBS kit is zeker Canbus.

De max. cadence met standaard Tsdz2 firmware is om en nabij de 80 en stopt dan de ondersteuning, met OSF om en nabij 90, maar via een speciale instelling kan dit hoger, maar minder effectief.
Maar met OSF en een hogere accuspanning 48V ipv 36V. is de max cadence 110. Voordeel van een hogere accuspanning is tevens dat de motor minder heet wordt bij hetzelfde vermogen.
Nadelen zijn het slechte warmte management en de ruime tolerantiewaarden die zijn toegepast. (De Tsdz2B schijnt iets verbeterd te zijn.)
Deze nadelen zijn enigszins overkomelijk door de ruimtes in de motorbehuizing te vullen met warmtegeleidend materiaal (aluminium of silicone) en 2 extra lagers op de as erbij te schuiven.
Over beide zaken is een Howto geschreven op Endless.

Of een BBSxx iets makkelijker is in te bouwen is de vraag, want beide motoren worden op dezelfde manier ingebouwd met eventueel dezelfde problemen (trapas uitbouwen, kabels omleggen, kettinglengte aanpassen).

OSF flashen is het minste wat gebeuren moet als je bij het standaard display blijft, maar ook zonder flashen zal de Tsdz2 werken.
Wil je echter niet flashen dan is type 2 van Enerprof misschien een keus. Hoewel je daarvan de controller niet kan flashen is de firmware wel wat beter en ondersteunt ook een hogere cadence.

mbt voorraad van PSWPower begrijp ik je vraag niet helemaal. Als je geen bijzondere zaken wilt, lijkt mij mbt voorraad er geen probleem te zijn.

Mijn bouw

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 22-02-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
oosterhofjf schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:58:
[...]

Toevallig wat minder mee gereden dan verwacht. Met slecht weer en de werktijden die ik heb maakt het niet altijd tot een ideaal vervoer. In de ochtend gaat de wekker om 5 uur en als het regent, dan pak ik de auto. Met de fiets moet ik een half uur eerder opstaan. Komt ook bji dat ik afscheid heb genomen van de prius. Vervangen door een Nissan Leaf Tekna uit 2015. Dat is wel een stukje luxe voor mij :) dus ik zit ineens wat meer in de auto.

Maar goed. Het hoe bevalt de fiets? Heerlijk! al kies ik liever de voor een riem als de tandwielen zijn versleten. Al een aantal keren door de regen/blubber gereden en maak daarna de fiets weer schoon. Merk dat ik regelmatig de ketting moet smeren. Soms het idee dat die net niet lekker staat afstelt.

Ook een tweede licht erop gezet en extra reflectoren voor in de donker. Helaas is mijn zicht 's nachts wat minder en op slecht verlichte fietspaden vind ik de koplamp onvoldoende. Ik mis een "groot" licht. Bij mijn vorige Koga kon ik mijn lamp hoger afstellen, maar de bij de pegasus kan dat niet.

Mijn fietssleutel hang tegenwoordig aan mijn sleutelbos. Ik ben al paar keer zonder sleutel vertrokken :F

Naast het gebruikelijke woonwerkverkeer, gebruik ik de fiets ook "even" naar vrienden te rijden. Waar je voorheen de auto pakt, neem je nu eerder de fiets. laatst 32 km heen en 32 km weer terug. Kon eindelijk weer samen een biertje drinken. Door die grotere afstanden ben ik ook blij dat ik achteraf voor een grotere accu heb gekozen. Als ik "sneller" ga verbruikt mijn fiets ook meer en dan heb ik die grote accu nodig.

De fiets is verder lekker steving. schakelen, sturen, fietsen. Gaat allemaal soepel. De remmen hoor ik soms een beetje fluiten als de wind er flink opstaat. Soms komt er wat vuil tussen waardoor je ook iets hoort. Keertje remmen en het is weer weg. Ga een keertje langs bij de fietsenmaker en schud de fiets eens heen een weer. Het frame is echt stijf. Doe hetzelfde met een budget fiets en die zal vrolijk kwispelen.

Zijn er nog specifieke vragen waarbij ik je kan helpen?
Bedankt voor je uitgebreide reactie over je ervaring met de Pegasus Pegasus Premio Evo 10 Lite!

Ik zal vooral met mooi weer fietsen. Verder heb ik een slijtagemeter voor de ketting en vanwege MTB en racefiets veel ervaring met het onderhouden en vervangen van dat spul. Denk dat ik het bereik van de derailleur daarom verkies boven de naaf die weer eigen nadelen heeft (kleiner bereik, minder efficient, niet zelf te onderhouden). Wel was ik vanuit mijn andere fietsen hogere kwaliteit onderdelen gewend. Ik hoefde zelden ketting en tandwielen te wisselen.

Specifieke vragen:
  • Welke accu heb je en wat is je ervaring qua actieradius? Ik heb de calculator van Bosch gebruikt en kom dan met een 500W accu op de "sport" stand op een radius van 75 KM (zomer, 25km/h, goed asfalt, af en toe een hellinkje). Is dit enigszins vergelijkbaar met je ervaring?
  • Weet je toevallig nog welke andere fietsen je overwoog en waarom die afgevallen zijn? Persoonlijk natuurlijk maar zit mogelijk in zelfde schuitje als jij enige tijd geleden :)
De fiets is onderweg naar de dealer voor een proefrit, hopelijk volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
EdGnoj schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:56:
Vraagje aan de experts: zouden jullie merken als Qwik, Sparta, Batavus, Giant, Cortina, en Union op hetzelfde niveau kwa kwaliteit en degelijkheid zetten als Gazelle of steekt Gazelle hier met kop en schouders bovenuit?

Overigens heb ik dit lijstje samengesteld omdat ik van plan ben een nieuwe ebike te kopen via een reguliere fietsenzaak. Ik wil geen designfiets van een vaag merk kopen, maar gewoon een degelijke boodschappenfiets met een sterke motor. Omdat ik op het platteland woon en geen auto meer heb zoek ik eigenlijk een soort lastpaard voor de wekelijkse boodschappen en een incidenteel plezierritje. Ik heb ernstig hartfalen, dus mijn inspanningsvermogen is beperkt, vandaar mijn vraag naar een sterke motor. (Bosch Peerformance?)
Nu kan ik wel gaan roepen dat Gazelle beter is want ik heb er zelf een :+ Maar even serieus.

Sparta is prima, Qwic is prima (wel erg duur) en Batavus is ook prima. Of de Gazelle hier met kop of schouders bovenuit steekt zal ik niet beweren. Ook de fietsen van Gazelle hebben soms hun nukken (De Ultimate lijn blijkt geplaagd te worden door te scherpe bochten in de versnellingskabels wat soms lastig schakelen teweeg brengt al heeft mijn exemplaar hier geen last van). Sparta heeft dan weer dat de bagagedrager soms te zwak is uitgevoerd en Qwic heeft weer last van spaakbreuk bij de Brose versie omdat ze te dunne spaken gebruiken voor de kracht van de Brose motor.

Meestal zegt de prijs helaas veel. Een e-bike met riem is weer een stukje duurder en een riem in combinatie met een Enviolo naaf maakt de fiets ruim 1000 euro duurder dan een met derailleur.

Wil je lekker op safe spelen, kies dan een Bosch motor met Shimano remmen. De accu is te reviseren, de motoren zijn vaak prima en hebben een uitstekende staat van dienst en ook de motor is te reviseren. Met een Bosch systeem doe je vaak geen miskoop, maar ik weet niet wat je wensen zijn. Panasonic gaat ook bijna nooit kapot en de vraag is hoe veel eisen je stelt aan de 'looks' van de fiets.

Mijn Gazelle Ultimate c8+ riem kostte 3500 euro en dan heb je een prachtige fiets, maar een fiets van 2300 euro kan meer dan prima zijn, maar dan ook met Bosch, maar geen riem en de accu zit achterop. Wat oubollig, maar als je hier niets om geeft lekker nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
mrnn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:38:
[...]
  • Welke accu heb je en wat is je ervaring qua actieradius? Ik heb de calculator van Bosch gebruikt en kom dan met een 500W accu op de "sport" stand op een radius van 75 KM (zomer, 25km/h, goed asfalt, af en toe een hellinkje). Is dit enigszins vergelijkbaar met je ervaring?
  • Weet je toevallig nog welke andere fietsen je overwoog en waarom die afgevallen zijn? Persoonlijk natuurlijk maar zit mogelijk in zelfde schuitje als jij enige tijd geleden :)
De actieradius is vrij nauwkeurig via de calculator. Ik heb een 500 Wh accu en als ik alle variabelen goed invul klopt de som heel aardig. Nu in de winter met standje sport haal ik rond de 60 km, maar dan wel met veel wind, koude en ook soms stukjes op standje turbo. In de zomer met mooi weer en op standje tour haal ik rond de 100 km.

Er zit heel veel verschil in actieradius. Heb je stormkracht vol tegen dan trap je die accu binnen de 30 km plat en heb je alsmaar wind mee dan kan 150 km haalbaar zijn. Daartussen zit heel veel verschil. Het beste is om het zelf te gaan ervaren. Het Bosch systeem geeft weer welke range hij aan het schatten is en dit klopt aardig. Ook heb je 5 streepjes die de lading aangeeft (elk blokje is 20%) en als je 2 blokjes over hebt wordt het tijd om de oplader op te gaan zoeken en als je 1 streepje over hebt moet je direct laden en als je nog onderweg bent standje eco selecteren. 10 kilometer op het laatste streepje is maximaal. Dit komt omdat het Bosch systeem de laatste 10% als reserve houdt zodat jij nog 2 uur verlichting hebt als de ondersteuning stopt. Dus heb je zojuist nog 2 streepjes over dan is 30 km (op standje tour) het maximaal haalbare.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVH030
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-04-2023
elinx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:59:
[...]
Ik zie dat je Endless al hebt gevonden.
(...)
Inderdaad, ik merkte net volgens mij dat ik jouw posts daar heb gelezen. Ik heb er erg veel van geleerd!

Handig, die tip over de hitte. Ik heb ook gelezen om evt. een rechtertrapper van Bafang te bestellen omdat die recht is. (Dan zit de trapper wat dichter bij het midden)
mbt voorraad van PSWPower begrijp ik je vraag niet helemaal. Als je geen bijzondere zaken wilt, lijkt mij mbt voorraad er geen probleem te zijn.
Nou, mijn 'angst' was dat ik van PWS een display toegestuurd krijg die niet te flashen is. Ik dacht dat het nodig is om zowel de display als de motor te flashen. Ik zie dat jij alleen de motor geflasht hebt. En nu lees ik het volgende :
This firmware uses a specially developed Java tool that allows you to choose all the settings you require to compile a special pre-configured firmware for your motor and screen. This is needed as the original screen is not reprogrammed and so only basic settings can be made using it.

Als ik het goed begrijp is het (softwarematig) een kwestie van de motor flashen, configureren met het java tooltje, en verder niets. Ik snap je verwarring betreft mijn vraag! Ik ben dan wel benieuwd; waarom willen mensen hun displays alsnog flashen? Is dat om 'onderweg' dezelfde instellingen te kunnen veranderen als via het java tooltje?
Maar met OSF en een hogere accuspanning 48V ipv 36V.
Ok! Wat dat betreft, begrijp ik dit goed?: (1) De 36V TSDZ2 motoren zijn softwarematig begrensd. De OSF heft die begrenzing op en maakt het gebruik van een 48V batterij mogelijk. (2) Er is verder geen verschil tussen de 36V 250W of bijvoorbeeld 48V 500W motoren

edit: Het is niet mijn doel snelheidsbeperkingen te omzeilen o.i.d, gewoon om het beste er uit te halen. Dus ik heb het in dit geval specifiek over de beperking op het vermogen dat geaccepteerd wordt van de accu
Die ga ik nog zeker helemaal doornemen. Nogmaals héél erg bedankt voor deze en al je informatie, het helpt me echt de bomen door het bos te zien. Ik denk dat ik het nou begrijp. En zoals je aanraadt ga ik zeker proberen van beide type sensoren een exemplaar te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door EVH030 op 22-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Foxhill
@EdGnoj Van slecht naar goed. Dit blijft altijd een mening, maar wel gebaseerd op heel veel ervaring. Waarbij alleen Qwic een harde no-go is:

Qwic is ronduit slecht. Belachelijk dat ze zulke dure fietsen maken terwijl ze hun betrouwbaarheid en kwaliteit nooit in orde hebben gehad. En het excuus dat ze een nieuw merk waren gaat niet meer op.
Cortina en Union zijn prima B-merken van de vakhandel voor wie voordelig uit wil zijn.
Giant is een prima A-merk dat door zijn niet-Europese focus soms net wat anders is. Andere electronica die prima werkt. Wat vreemde maatvoering voor frames. Ik zie niet in waarom iemand voor een Giant zou kiezen, maar wie erop uit komt prima keuze.
Batavus en Sparta zijn prima A-merken met helaas de laatste jaren steeds meer matige onderdelen. (Merkloze remmen, ondermaatse balhoofdstellen, goedkope eigen koplampen,…)
Gazelle is een prima A-merk dat minder vaak kiest voor slechte onderdelen maar daar helaas niet helemaal vrij van is. (Slechte monoshock voorvorken.)
Koga kwaliteit varieert van ietsje beter dan wat hierboven staat (E-Nova) tot ver daarboven (Pace). Altijd met een hoge prijs en met meer design.
Kalkhoff en Victoria zijn goede A-merken die niet besparen op onderdelen.
Velo de Ville kun je gelijk aan een Victoria samenstellen, of bijna als een Flyer krijgen.
Riese en Müller en Flyer doen nog een grote sprong in kwaliteit boven de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 22-02-2023 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 00:44

charrel

Cortisol4life..

EVH030 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Inderdaad, ik merkte net volgens mij dat ik jouw posts daar heb gelezen. Ik heb er erg veel van geleerd!

Handig, die tip over de hitte. Ik heb ook gelezen om evt. een rechtertrapper van Bafang te bestellen omdat die recht is. (Dan zit de trapper wat dichter bij het midden)

[...]

Nou, mijn 'angst' was dat ik van PWS een display toegestuurd krijg die niet te flashen is. Ik dacht dat het nodig is om zowel de display als de motor te flashen. Ik zie dat jij alleen de motor geflasht hebt. En nu lees ik het volgende :

Als ik het goed begrijp is het (softwarematig) een kwestie van de motor flashen, configureren met het java tooltje, en verder niets. Ik snap je verwarring betreft mijn vraag! Ik ben dan wel benieuwd; waarom willen mensen hun displays alsnog flashen? Is dat om 'onderweg' dezelfde instellingen te kunnen veranderen als via het java tooltje?

[...]

Ok! Wat dat betreft, begrijp ik dit goed?: (1) De 36V TSDZ2 motoren zijn softwarematig begrensd. De OSF heft die begrenzing op en maakt het gebruik van een 48V batterij mogelijk. (2) Er is verder geen verschil tussen de 36V 250W of bijvoorbeeld 48V 500W motoren

edit: Het is niet mijn doel snelheidsbeperkingen te omzeilen o.i.d, gewoon om het beste er uit te halen. Dus ik heb het in dit geval specifiek over de beperking op het vermogen dat geaccepteerd wordt van de accu

[...]

Die ga ik nog zeker helemaal doornemen. Nogmaals héél erg bedankt voor deze en al je informatie, het helpt me echt de bomen door het bos te zien. Ik denk dat ik het nou begrijp. En zoals je aanraadt ga ik zeker proberen van beide type sensoren een exemplaar te testen.
Standaard displays hoef je niet te flashen, alleen de controller in de motor. Er zijn 2 type motoren, 36v en 48v verschil zit in de windingen. Verder is alles hetzelfde in de motor. 48v heeft wat meer koppel de 36v kan met een 48v of 52v accu wat meer toeren draaien. Met de standaard software loop je redelijk snel tegen de maximaal cadans aan, met de osf is dat stukken beter/soepeler.
Tegenwoordig zijn er meerdere displays, ik fiets op de nieuwe met een 850c, met een vlcd5 en nog een xh18. Als je via pswpower een 850c display mee besteld hoef je die niet te flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 22-02-2023 20:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Sinds september 2021 heb ik m'n Dutch ID Phantom en fiets ik de 22 km naar m'n werk in zo'n 53 minuten.

Kom op m’n route die over met name veel (brom)fietspaden gaat nog al eens een speed pedelec tegen en was toch wel benieuwd hoe snel het woonwerkverkeer op een speed pedelec gaat.

Gisteren een speed pedelec gehuurd, een wat oudere Klever met achterwielaandrijving en derailleur. Maar de tijdswinst valt me toch wat tegen.

Het lukt makkelijk om de 40 km/h te halen, maar de 45 km/h halen gaat toch wat minder gemakkelijk. Op sommige stukken lukte het wel maar op andere stukken kwam ik net aan de 43 km/h. Ik had het idee dat ik nog een paar extra versnellingen nodig had.

Op m’n eigen fiets kom ik volgens de Bosch app op een gemiddelde snelheid uit van 23 km/h. Op de Klever speed pedelec met de workout app op m’n Apple Watch de route getrackt en daar kwam maar een gemiddelde snelheid van 32 km/h uit. In plaatst van 53 minuten deed ik er nu ongeveer 40 minuten over.

Geloof best dat het nog sneller gaat op betere/moderene speed pedelecs maar ik vind de voordelen niet echt opwegen tegen de nadelen. Zou een ander verhaal zijn als je gewoon overal het fietspad op mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-08 14:42
Ik ben ook op verkenning gegaan naar een elektrische fiets. Deze zal hooguit een paar keer per week gebruikt gaan worden.

Aangezien ik woonachtig ben in het Heuvelland en ik een paar keer met de wielrenfiets naar kantoor ben gegaan kwam ik al snel tot de conclusie dat vooral niet/weinig zweten de belangrijkste voorwaarde is vandaar elektrisch. Andere voorwaarde is een uitneembare accu welke wel netjes in het frame zit (het oog wil ook wat).

Met een afstand van ongeveer 15 km enkele rit woon-werk maar met een paar heuveltjes onderweg heb ik mijn twijfels bij de low budget modellen wat betreft kracht en bereik.

De nieuwe Tenways 600 Pro lijkt de voordeligste optie.

Echter: Sporadisch maak ik gebruik van de mountainbike. Qua prijs een hele andere categorie en tweedehands vrijwel geen aanbod in de buurt. Opeens kom ik een site (Upways) tegen waar heel veel refurbished wordt aangeboden. Hooguit wat krasjes maar goede kwaliteit materialen, 1 jaar garantie en 14 dagen bedenktijd (kost je dan hooguit verzending + retourneren).

Ik kan er weinig over vinden online maar ben benieuwd of hier ervaringen/bedenkingen zijn en hoe er tegenaan wordt gekeken?

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.... rechtertrapper van Bafang ...
Klopt, maar persoonlijk heb ik geen problemen met de Q factor.
Nou, mijn 'angst' was dat ik van PWS een display toegestuurd krijg die niet te flashen is. Ik dacht dat het nodig is om zowel de display als de motor te flashen.. ....
Er zijn meerdere versies van OSF. Flashen van een Bafang display kan, maar hoeft zeker niet.
Het klopt dat je meer wat mogelijkheden hebt om eea te zien en adhoc in te stellen, maar persoonlijk vind ik de Java tool veel makkelijker, omdat je geen knip en soldeerwerk hoeft te doen. Mijn ervaring is dat éénmaal de goede instellingen gevonden het niet meer nodig is om eea meer te wijzigen dan de basis instellingen.
Met een standaard display kan je voldoende zien en instellen, maar is wat omslachtiger.
Persoonlijk wijzig ik alleen nog maar de ondersteuningstand, net als bij de standaard firmware.
.....waarom willen mensen hun displays alsnog flashen?..
De eerste OSF versie was met een ander te flashen display. Via de bootloader is een speciale interface ontworpen en moet vanaf "0" ingesteld worden. Echter van enkele oudere versies is de hardware gewijzigd en zijn niet meer te flashen. Het Amerikaanse Eco Cycles heeft vooraf geflashte kits, dus met name Amerikanen hebben relatief vaak een dergelijke set.
Als alles ingesteld is zal het niet meer nodig zijn om te veranderen en heb je alleen het display nodig om basis instellingen te wijzigen net als met een standaard Tsdz2 display.
Trouwens heeft het eerder genoemde Enerprof Duitsland ook andere standaard Tsdz2 displays die niet geflasht hoeven te worden.
..... 36V TSDZ2 motoren zijn softwarematig begrensd.... geen verschil tussen de 36V 250W of bijvoorbeeld 48V 500W motoren
Ja, maar het is ook mogelijk om de standaard firmware aan te passen op een hogere spanning.
De 36V en de 48V 4000rpm motor hebben verschillende windingen en feitelijk alleen de maximale stroom door die windingen is beperkt. Een motor van 36V zal op 48V of een 48V versie op 52V een hoger toerental draaien. Daarom gaat de maximale cadence omhoog, want die is eraan gerelateerd.
Een 36V 250W nominaal motor kan korte tijd 13A aan (ca 500W). Hetzelfde maximale vermogen bij 48V laat ca 10A door de wikkelingen, wat daarom een iets koelere motor oplevert.
.... bedankt voor deze en al je informatie, ..... ga ik zeker proberen van beide type sensoren een exemplaar te testen.
In dit topic moet eea algemeen blijven en zullen velen mijn verhaal al erg lang en technisch vinden.
Voor (veel) meer informatie kan je beter terecht op Endless, de algemene tsdz2 wiki en de OSF wiki.
Eventueel via PM kan ik je ook de weg wijzen als je eenmaal een besluit genomen hebt mbt de keus voor Bafang (rotatiesensor) of Tongsheng (krachtsensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

@joranoud een TW 600 pro zou best wel goed kunnen voldoen, geen idee hoe de heuvels zijn, maar in stand 1 fiets ik alles (ik heb je niet pro)
Met de uitneembare accu kan je natuurlijk deze opladen op je werk en alles op standje 3/max fietsen, al denk ik niet dat dat nodig is vanwege de grotere accu tov van de normale 600 waar je ook best al wel een eind mee komt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Foxhill
Jorco schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:30:

Opeens kom ik een site (Upways) tegen waar heel veel refurbished wordt aangeboden. Hooguit wat krasjes maar goede kwaliteit materialen, 1 jaar garantie en 14 dagen bedenktijd (kost je dan hooguit verzending + retourneren).

Ik kan er weinig over vinden online maar ben benieuwd of hier ervaringen/bedenkingen zijn en hoe er tegenaan wordt gekeken?
Upways is vrij nieuw. Geloof dat ze een half jaartje in Nederland zitten. Ze zitten al wel langer in andere landen (Frankrijk en ..?).

Als je goed kijkt bieden ze zelfs nieuwe fietsen met 0-50km aan. Die komen regelrecht uit de voorraad van winkels. Ze noemen die fietsen niet nieuw om problemen met de merken te voorkomen. Dealers mogen geen nieuwe fietsen doorleveren, wel gebruikte. Dan koop je een nieuwe fiets met een lekkere korting.

Ze bieden ook gebruikte fietsen aan. Geen idee waarom dat dan refurbished mag heten. Das gewoon een gebruikte fiets.

Ik denk dat je weinig service kunt verwachten. Ze hebben niet echt een werkplaats waar je even langs kunt. Ook krijg je een bijna nieuwe fiets maar geen nieuw-factuur, zodat je ook nergens anders terecht kunt. Goed, het is waarschijnlijk net ietsje meer garantie of service dan je bij gebruikt online verwacht.

Voor twee honderd korting op een nieuwprijs moet je zeker niet dit service niveau willen. Maar hun kortingen zijn veel hoger. Voor bijvoorbeeld duizend korting op de nieuwprijs, tsja verleidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 23-02-2023 07:46 ]

• jee_r
Niemand ervaring met de elektrische fietsen van cube?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Hoi,
Ik heb een Cube Kathmandu Hybrid Pro 2022 625.
Ik gebruik deze dagelijks en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
Ik heb geen ervaring met andere ebike's, dus wat dit voor jou betekend weet ik niet. Ik heb gekozen voor Cube omdat ik altijd heb gereden op een MTB.
Goed onderhoud is bij elke ebike belangrijk, ik heb een goede montagestandaard, en daar hang ik hem af en toe op om hem te onderhouden.
Cube is een merk wat groot geworden is door mountainbike's. Dus ik ken ze al langer.
Veel succes met het ebike'n, ik zou ook verder kijken, want er zijn zoveel goede ebike's, het is moeilijk kiezen tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:07:
[...]

Upways is vrij nieuw. Geloof dat ze een half jaartje in Nederland zitten. Ze zitten al wel langer in andere landen (Frankrijk en ..?).

Als je goed kijkt bieden ze zelfs nieuwe fietsen met 0-50km aan. Die komen regelrecht uit de voorraad van winkels. Ze noemen die fietsen niet nieuw om problemen met de merken te voorkomen. Dealers mogen geen nieuwe fietsen doorleveren, wel gebruikte. Dan koop je een nieuwe fiets met een lekkere korting.

Ze bieden ook gebruikte fietsen aan. Geen idee waarom dat dan refurbished mag heten. Das gewoon een gebruikte fiets.

Ik denk dat je weinig service kunt verwachten. Ze hebben niet echt een werkplaats waar je even langs kunt. Ook krijg je een bijna nieuwe fiets maar geen nieuw-factuur, zodat je ook nergens anders terecht kunt. Goed, het is waarschijnlijk net ietsje meer garantie of service dan je bij gebruikt online verwacht.

Voor twee honderd korting op een nieuwprijs moet je zeker niet dit service niveau willen. Maar hun kortingen zijn veel hoger. Voor bijvoorbeeld duizend korting op de nieuwprijs, tsja verleidelijk.
Refurbished mag je toch gewoon zien als "nagekeken", en hersteld waar nodig.
Het concept is zeker niet verkeerd, ik zie het als een professionele tweedehandsverkoper. Je zal er geen barrels van 100€ vinden, maar wel de betere fiets, waarschijnlijk afkomstig uit overstocks en terugkomers uit leasing.
De vraag is inderdaad hoe ze garantie en service afhandelen. Als ze hun job goed doen heb je dat amper nodig, maar je moet weten hoe dat loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:07:
....
Ze bieden ook gebruikte fietsen aan. Geen idee waarom dat dan refurbished mag heten. ....
In principe is "refurbished", volledig gereviseerd met originele onderdelen tot de status "zo goed als nieuw" en geleverd met volledige garantie en vaak ook met een formele certificering van de originele fabrikant om beunhazerij te onderscheiden.
Dat betekent, evt. lakschade hersteld, tandwielen, lagers vervangen, nieuwe accu etc. (dus alles wat aan slijtage onderhavig is)
Feitelijk zou het dus een nagenoeg "nieuwe" ebike moeten zijn van een ouder model.

Demo, gebruikte, teruggestuurde of overjarige modellen zijn een andere categorie en worden meestal met een beperkte garantie aangeboden.
.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 23-02-2023 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Yosemite schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:10:
Sinds september 2021 heb ik m'n Dutch ID Phantom en fiets ik de 22 km naar m'n werk in zo'n 53 minuten.

Kom op m’n route die over met name veel (brom)fietspaden gaat nog al eens een speed pedelec tegen en was toch wel benieuwd hoe snel het woonwerkverkeer op een speed pedelec gaat.

Gisteren een speed pedelec gehuurd, een wat oudere Klever met achterwielaandrijving en derailleur. Maar de tijdswinst valt me toch wat tegen.

Het lukt makkelijk om de 40 km/h te halen, maar de 45 km/h halen gaat toch wat minder gemakkelijk. Op sommige stukken lukte het wel maar op andere stukken kwam ik net aan de 43 km/h. Ik had het idee dat ik nog een paar extra versnellingen nodig had.

Op m’n eigen fiets kom ik volgens de Bosch app op een gemiddelde snelheid uit van 23 km/h. Op de Klever speed pedelec met de workout app op m’n Apple Watch de route getrackt en daar kwam maar een gemiddelde snelheid van 32 km/h uit. In plaatst van 53 minuten deed ik er nu ongeveer 40 minuten over.

Geloof best dat het nog sneller gaat op betere/moderene speed pedelecs maar ik vind de voordelen niet echt opwegen tegen de nadelen. Zou een ander verhaal zijn als je gewoon overal het fietspad op mag.
Procentueel gezien is het verschil best groot.
Het grootste verschil tussen een e-bike het een speed-pedelec is de afwezigheid van de 25 km/u limiet. Dit laat je vrijer fietsen. Dit is voor mij een belangrijke reden om een Speed-pedelec te gebruiken boven een gewone e-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Demo, gebruikte, teruggestuurde of overjarige modellen zijn een andere categorie en worden meestal met een beperkte garantie aangeboden.
.
Die garantie moet wel beantwoorden aan de wettelijke minima.
Iets wat als nieuw verkocht wordt zal toch 2 jaar garantie moeten krijgen, en voor refurbished is het minimum toch 1 jaar.
Dat ze daarbij alle lagers vervangen geloof ik ook niet. Als een fiets 1000km heeft zal dat zich beperken tot een goed poetsbeurt en alles nalopen. Ik zie in elk geval geen reden om daar een motorrevisie of een balhoofdlager op te vervangen. Zelfs remblokjes zijn dan nog meer dan dik genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Er is ook de aanname dat een speed-pedelec vanzelfsprekend 45km/u kan, maar dat is niet zo. Sommige speed-pedelecs halen zelfs maar 35km/u max zonder zelf het verschil bij te moeten trappen, wat een behoorlijke uitdaging is op lange afstanden.

Het heeft ook alleen een voordeel als het traject het toelaat, dus een speed-pedelec is zeker niet voor iedereen een betere keuze dan een "standaard" e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:44:
....
Dat ze daarbij alle lagers vervangen geloof ik ook niet. ....l geen reden om daar een motorrevisie of een balhoofdlager op te vervangen. ....
Nee, ik geloof dat ook niet. Wat ik probeer aan te geven dat "refurbished" meestal een vage omschrijving is, waarbij je niet precies weet wat er aan de ebike is gedaan, behalve dat deze er "als nieuw" uitziet, terwijl het mi om een gecertificeerde renovatie hoort te gaan, zodat de ebike ook "als nieuw" functioneert.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 24-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-08 22:26
Hallo,

Sinds vorige week in het bezit van een Batavus Velder Ego Power Plus Anchor grey incl 500wh.
Mijn vrouw heeft de zelfde maar dan in het groen…. Rijd echt super!

Enige wat mij op valt mijn vader heeft de velder e-go zonder plus dus een Bosch active line motor ander Bosch display en 7 versnellingen de onze hebben 5 versnellingen Shimano.

Wat ik gek vind is en erg aan moet wennen is dat als ik wil op schakelen ik van mij af moet draaien en als ik terug schakelen ik naar mij toe draai. Bij mijn oude fiets was het juist andersom…. Ook bij mijn vaders fiets met Shimano nexus 7 versnellingen is het opschakelen naar je toen draaien en terug schakelen van je af…

Iemand anders dit ook al opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Advies voor een goed en stevig slot?
Vouwslot lijkt me handiger...

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:34

Wouda

^C^C^C^C^C

jee_r schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:14:
Ik heb de combo AXA Block XXL met AXA ULC Pro 100/8,5. Dit is de enige insteekketting die een ART2 certificering heeft. Zolang hij maar ICM een ander ULC compatible AXA ART2 gecertificeerd slot gebruikt wordt.

Dit leek mij wat praktischer dan twee verschillende sloten met dus twee verschillende sleutels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis H
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:18
jee_r schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:14:
Vouwslot lijkt me handiger...

Iemand raad?
VINZ Makalu Motorslot ART 4. Goedkoop en tegelijkertijd een erg goed slot.

Wellicht overkill en erg zwaar. Maar ik gooi hem in de fietstas dus heb daar geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yosemite
Heb zelf voor een vouwslot gekozen omdat je deze makkelijk mee kan nemen (in een compacte houder op het frame) maar het is een onhandig kreng als je je fiets er mee vast moet zetten omdat ie niet flexibel is. Het is daarnaast ondanks de certificering niet de veiligste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roe!and
Nog een vervolg op vorige bericht:
Wat ik ook heel vreemd vind is die standaard lijstje met lichaamslengte en daarbij passende frame maat.

Ik ben zelf 191cm lang als om dan naar die maten zou kijken zou ik een 61cm frame maat moeten hebben.

Als ik mijn binnenbeen lengte op meet kom ik op 79cm uit als ik die volgens de formule die overal op internet staat gebruik maal 0.68 kom ik op een frame maat 53 uit…. Heb een veerend zadel dus zou dan 4cm eraf moeten trekken kom ik op 49cm uit 😬😂😳 heb toch maar voor 56cm gekozen en deze maat is prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb de ABUS Ivy Chain 9210 110cm besteld. Vond de manier van aansluiting wel netjes en dat ie 3KG weegt boeit mijn fietstas niet.

ART 3, dus wel een beetje overkill…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Foxhill schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:05:
@EdGnoj Van slecht naar goed. Dit blijft altijd een mening, maar wel gebaseerd op heel veel ervaring. Waarbij alleen Qwic een harde no-go is:

...
Riese en Müller en Flyer doen nog een grote sprong in kwaliteit boven de rest.
Zeer nuttige oplijsting. Zeker omdat die vanuit een perspectief komt met veel ervaring.

Ik denk inderdaad dat je fietsen in het algemeen gewoon kan opdelen in max. 3 categorieen:
  • onvoldoende (C-),
  • gewoon goed en degelijk (A)
  • en net dat stapje hoger (beter afgewerkt, luxueuzer, prima afmontering voor wie het kan betalen), dus (A++)
Ik denk dat sommige kopers die tientallen merken vergelijken vaak de neiging hebben om die tien of meer merken allemaal discreet te willen rangschikken, ipv gewoon in te delen in drie grote categorien. Alsof je zo fijnmazig fietsen kan rangschikken. En dan krijg je keuzestress en zie je door het bos de bomen niet meer.

Daarbij kan je opmerken dat de meerwaarde bij die top klasse fietsen toch echt wel steil afneemt naarmate de prijs hard stijgt. Onderliggend blijft het een fiets natuurlijk, er is er gewoon een niveau waar het 'allemaal wel in orde is'. Hoe nuttig is een frame dat gebouwd is als een tank, wanneer een 'gewoon' middenklasse frame ook 20 jaar meegaat. Enz... Zelf zou ik het houden bij wat je zelf A klasse fietsen noemt. Geen rommel, wel gewoon goed. Type Victory, VdV

En dan is het aan iedereen om te bepalen wat ze willen spenderen aan die top range.

Vooral Riese en Muller bijvoorbeeld, die 25km/u e-bikes zijn bijna net zo duur als waar je bij andere merken al een heel degelijke SP voor koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
Thalaron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:31:
Ik heb de ABUS Ivy Chain 9210 110cm besteld. Vond de manier van aansluiting wel netjes en dat ie 3KG weegt boeit mijn fietstas niet.

ART 3, dus wel een beetje overkill…
Beste slot, wordt hier vaak aangeraden. Heb er ook zo een. Is af en toe ook afgeprijsd op amazon, voor dat bedrag kan je niet mis gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x

Absoluut, die 'rant' heb ik ook al vaak gemaakt, en zo sta ik er ook 100% in. De SP is een erg specifieke fiets, voor een erg specifiek profiel fietser en type traject. Je zal heel snel merken dat het 'voordeel' heel snel achteruit gaat als het traject ook maar enigzins tegen zit.

Een kwartier winst op een rit van 53 minuten is niet niets, maar inderdaad, wil je er alle nadelen bij nemen?

Veel meer administratie (verzekering, nummerplaat, inschrijving, ...). Helmplicht (kies ik liever zelf voor waar en wanneer ik een helm wil dragen op een fiets), veel duurder in aaschaf, veel duurder in onderhoud, veel fragieler want die mechaniek moet het allemaal maar verduren aan 45km/u op vaak erg zware fietsen (30kg+), veel sneller batterij leeg, veel grotere baterijen meesleuren, meer diefstal riciso, plaats op de weg, onvoldoende beschermende kleding aan 45km/u (bijna motorkleding nodig eigenlijk), veel meer risisco op zware letsels bij onderuit gaan.

Ik vind het sop de kolen niet waard. Enkel wanneer je een traject hebt van +- 30km en meer, in buitengebied, met erg goede infrastructuur, geen kruisingen, geen stoplichten (naast een kanaal bvb), maak je optimaal gebruik van een speed pedelec.

Ik vermoed ook dat velen naar de speed pedelec gaan omdat de e-bike zo kunstmatig door domme regelgeving dichtgeknepen wordt aan 25km/u. Wat toch echt wel veel te weinig is. Sorry, maar 30km/u is een correcte grens die echt een mooie use case en meerwaarde biedt aan de e-bike. 25mph. De Amerikanen hebben het niet vaak bij het rechte eind, maar hier dus wel.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste SP rijders geen 45km/ gemiddeld halen, of zelfs uberhaupt halen, maar vaak gewoon net boven de 30km/u rondrijden. Zeker in de stad.

Die e-bike grens kan 'aangepast' worden, en daar doet ieder wat 'ie wil. Maar ik begrijp het volledig, en ga dan ook niet kleinburgerlijk met een vingertje wijzen.

Ik heb al meerdere stemmen zien opgaan die pleiten voor 30km/u voor e-bike. Omdat je dan nauwer aansluit bij de 30km/u voor auto's in grootsteden die in Europa nu meer en meer de norm wordt. Homogener verkeer, en dan kan je eenvoudiger fietsstraten inrichten (mix use auto/fiets) en de fiets meer plaats gunnen.

Echt frustrerend dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
franssie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:59:
@joranoud een TW 600 pro zou best wel goed kunnen voldoen, geen idee hoe de heuvels zijn, maar in stand 1 fiets ik alles (ik heb je niet pro)
Met de uitneembare accu kan je natuurlijk deze opladen op je werk en alles op standje 3/max fietsen, al denk ik niet dat dat nodig is vanwege de grotere accu tov van de normale 600 waar je ook best al wel een eind mee komt.
Wow, goede vondst! Ik was een tweetal maand geleden bij het virtuele etalage kijken, en online bijlezen, erg onder de indruk van tenways, en wat je krijgt voor het geld. Voor een hippe stadsfiets bedoel ik dan (type vanmoof, cowboy). Ik begrijp de limitaties, maar voor 1500 euro (voor de standaard 600) heb je gewoon dik waar voor je geld (vind ik). Zeker afgezet tegenover vanmoof en zo.

Enige nadeel vond ik wel die ingebouwde batterij. Dat is voor mij echt een no-go. Ik kan de fiets onmogeiljk (of erg moeilijk) steeds mee naar binnen nemen (appartement), in z'n geheel, om op te laden. Ergens anders kan ik het ook niet zo inrichten dat ik stroom heb om te laden. Mooi, 'stealth', strakke minimalistische look, maar onbruikbaar in mijn geval.

Nu met deze tenways 600 pro verandert dit de zaak echt wel. Slechts 100 euro meer, maar mijn voornaamste minpunt is gewoon weg. Uitneembare batterij! En nog steeds even strak design. Dit verandert de zaak wel!

Bedankt voor de vermelding alvast. Dit mdoel is vast erg recent, maar mooi gedaan van tenways _/-\o_

Correctie, ik zie dat @Jorco deze 600 pro als eerste aanhaalde. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 24-02-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

Amos_x schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:31:
[...]

<>
Bedankt voor de vermelding alvast. Dit mdoel is vast erg recent, maar mooi gedaan van tenways _/-\o_
Model is dacht ik net drie dagen te bestellen. Ik heb de 600 nu een jaar en best tevreden mee. Superlichte fiets, de pro zal een kilo zwaarder zijn maar nog steeds goed draagbaar.
Correctie, ik zie dat @Jorco deze 600 pro als eerste aanhaalde. :)
Ere wie ere toekomt ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Roe!and schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:51:
Hallo,

Sinds vorige week in het bezit van een Batavus Velder Ego Power Plus Anchor grey incl 500wh.
Mijn vrouw heeft de zelfde maar dan in het groen…. Rijd echt super!

Enige wat mij op valt mijn vader heeft de velder e-go zonder plus dus een Bosch active line motor ander Bosch display en 7 versnellingen de onze hebben 5 versnellingen Shimano.

Wat ik gek vind is en erg aan moet wennen is dat als ik wil op schakelen ik van mij af moet draaien en als ik terug schakelen ik naar mij toe draai. Bij mijn oude fiets was het juist andersom…. Ook bij mijn vaders fiets met Shimano nexus 7 versnellingen is het opschakelen naar je toen draaien en terug schakelen van je af…

Sturmey Archer?! Bij deze versnellingen moet je juist andersom draaien dan bij de Nexus, maar je hebt hierbij een voordeel op alle andere systemen en dat is als je kabelbreuk krijgt de versnelling naar het hoogste verzet schiet en je eventueel verder kunt. Als de kabel van een Nexus naaf knapt schiet je naar de eerste versnelling en trap je je suf.

@Amos_x
Veel meer administratie (verzekering, nummerplaat, inschrijving, ...). Helmplicht (kies ik liever zelf voor waar en wanneer ik een helm wil dragen op een fiets), veel duurder in aaschaf, veel duurder in onderhoud, veel fragieler want die mechaniek moet het allemaal maar verduren aan 45km/u op vaak erg zware fietsen (30kg+), veel sneller batterij leeg, veel grotere baterijen meesleuren, meer diefstal riciso, plaats op de weg, onvoldoende beschermende kleding aan 45km/u (bijna motorkleding nodig eigenlijk), veel meer risisco op zware letsels bij onderuit gaan.
Ik snap je punt, maar mensen die een speed pedelec berijden zijn in het algemeen flink sportief bezig. Nu heb ik een werknemer die op haar speed pedelec komt en ze moet 30 km enkel doen. Toch denkt zij hier anders over: Ze heeft een goede workout, ze is fit en nooit ziek en ze krijgt ook kilometervergoeding. Netto kost die fiets haar bijna niets als we het over WW hebben. En daarbij verheugt ze zich elke dag weer om die rit te maken. Ze doet er precies een vol uur over en in de winter pakt ze de auto om dan achteraan de file aan te mogen sluiten en om dan 10 minuten winst te maken met een pak stress nog voordat de werkdag goed en wel begonnen is. Als het maar even kan, hup die Stromer op en karren.

En ze bespaard ook nog op de sportschool want volgens haar display levert ze een vol uur lang 100 watt trapkracht wat matige inspanning is. Ik haal dat niet op mijn Gazelle (25 km/h model). Ik doe 35 minuten over 11 kilometer enkel. Dat is gemiddeld 19 km/h en zij haalt dus 30 km/h. Er is dus wel degelijk een verschil, dus zo simpel werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
jimh307 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Sturmey Archer?! Bij deze versnellingen moet je juist andersom draaien dan bij de Nexus, maar je hebt hierbij een voordeel op alle andere systemen en dat is als je kabelbreuk krijgt de versnelling naar het hoogste verzet schiet en je eventueel verder kunt. Als de kabel van een Nexus naaf knapt schiet je naar de eerste versnelling en trap je je suf.
Nee een gewone Shimano nexus 5 versnelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EPn4yRY6y6iKT2j6ttYOatK6vY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kqSTj0E5PEEpINAXfaJqm2TJ.jpg?f=user_large
Kijk maar naar het plusje is dus van je af bij mijn oude fiets was het naar mij toe vandaar dat ik er aan moet wennen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Nexus 7 en Nexus 8 schakelen dezelfde kant op. De Alfine 8 schakelt in tegengestelde richting. Blijkbaar de nexus 5 ook. Is dus gewoon een ontwerp. Kan je niet omdraaien zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
jimh307 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Ik snap je punt, maar mensen die een speed pedelec berijden zijn in het algemeen flink sportief bezig. Nu heb ik een werknemer die op haar speed pedelec komt en ze moet 30 km enkel doen. Toch denkt zij hier anders over: Ze heeft een goede workout, ze is fit en nooit ziek en ze krijgt ook kilometervergoeding. Netto kost die fiets haar bijna niets als we het over WW hebben.
Bijna niets? Neem 40 weken per jaar, 5 dagen per week (voor het gemak) = 200*60km = 12000 km/jaar. Neem 20 cent/km vergoeding (geen idee van wat het is, ik neem zomaar wat) = 2500 euro/jaar vergoeding.

Een Stromer kost afhankelijk van het model ongeveer 6000-6500 euro lijkt me. Dus 'netto bijna niets' is afschrijven op drie jaar en helemaal terugverdiend, zoiets?

Maar dan begin je weer opnieuw, want na 36000km is een stromer wel compleet gaar (ik nodig je uit even bij te lezen op dat Nederlandse stromer forum) en is het de fiets niet, dan wel die kolossale batterijen die volledig 'op' zijn.

Ik denk dat men zich nogal gemakkelijk rijk rekent met die km vergoeding. Ik vind het dan ook steeds het zwakste van alle argumenten.

Goed dat ze fit en gezond blijft. Maar ik vraag me af of ik liever 1 keer per jaar griep heb, ipv een fel verhoogd risico op levenslange lichamelijke schade, revalidatie of erger bij het eerste het beste ongeval.

Ik ben zelf motorrijder (hangt af van m'n situatie) en er persoonlijk vind ik 45km/u in lycra op de fiets gewoon idioot. Normaalgesproken rijd je die snelheid op brommers, en is een motorhelm verplicht, en wordt sterk aangeraden om stevige handschoenen en boots te dragen (tegen het schuren op de baan)

De fietshouding op een SP is dan vaak ook nog redelijk voorover gebogen, sportief, zonder optimaal zicht op de weg.
En daarbij verheugt ze zich elke dag weer om die rit te maken. Ze doet er precies een vol uur over en in de winter pakt ze de auto om dan achteraan de file aan te mogen sluiten en om dan 10 minuten winst te maken met een pak stress nog voordat de werkdag goed en wel begonnen is. Als het maar even kan, hup die Stromer op en karren.
Oh, bij de gepaste omstandigheden zou ik me ook verheugen. Namelijk niet door woonwijken of kernen, langs tulpenvelden of waterwegen, op het platteland, op een mooie lentedag. Zomer te heet, winter te koud en nat. Je kan het ook overdrijven.

Welke stress trouwens? Van in de wagen te zitten en naar de radio/podcast te luisteren? Valt goed mee. Misschien op hoge leeftijd dan. En ook dat hangt helemaal af van het traject. 30km door randstad Parijs? Of 30km door buitengebied? Die afstand laat vermoeden dat het een traject betreft tussen twee verstedelijkte gebieden, met misschien nog net een beetje autosnelweg, of misschien zelfs niet nodig.

Het alternatief wat ik zou aanbrengen trouwens ook niet steeds een wagen.
En ze bespaard ook nog op de sportschool want volgens haar display levert ze een vol uur lang 100 watt trapkracht wat matige inspanning is. Ik haal dat niet op mijn Gazelle (25 km/h model). Ik doe 35 minuten over 11 kilometer enkel. Dat is gemiddeld 19 km/h en zij haalt dus 30 km/h. Er is dus wel degelijk een verschil, dus zo simpel werkt dat niet.
30km/u gemiddeld is matig vind ik. Vind je dat een goede reden voor een SP? Dus met alle bijkomende nadelen die ik in de andere post heb opgenoemd? Het toont wel weer aan dat mijn gevoel klopt. Veel kopers laten zich verleiden en inpakken door die geadverteerde magische 45km/u maar dat wordt in real life scenario's nooit gehaald.

Procentueel is 30 tov 45 (2/3) ook slechter dan 20 to 25 (4/5), dus je laat in verhouding veel meer van de v_max op tafel liggen.

Wie dus verder dan 30km van het werk woont, doet er dus meer dan een uur over, zelfs op een SP. En dat is dan toch echt te veel.

Nogmaals als je van het traject kan genieten, prima, ik wens het iedereen toe. Maar dat is ook net m'n punt, dit zijn de grote uitzonderingen. Ik vraag me soms wel af wie dat idyllische WW traject heeft waar je een uur volop kan van genieten.

Het alternatief wat ik vaak aanhaal voor deze afstanden is simpel. Als je toch al op twee wielen staat, ga dan gewoon volledig voor een elektrische scooter (L3e model = 90km/u, 400cc equivalent) of L1 (?) = 45 km/u).

Kost half zoveel als een SP :z :F Veiliger (beschermende kledij), storage op de scooter (booschappen), niet zwetend op het werk of bij de klant (geen douche), niet afhankelijk van een goede dag, of mindere prestaties op een slechte dag. Steeds hetzelfde. En ipv 1u te forenzen over 30km, doe je er een half uur over met een L3e scooter, en hou je nog tijd over om een leuke sport te doen. Of gewoon in de buurt lopen.

Excuses voor de lange reactie, ik wil het topic niet bevuilen met randzaken. Dus zal er dan ook niet meer verder op in gaan.

En idd, ik heb getuigenissen gelezen van SP'ers waar het echt werkt, en waar het echt iets bijdraagt. Maar wel erg weinig, en paradoxaal genoeg zijn het dan vaak niet de ultra forensen of lange afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dan denken wij er totaal anders over en dat mag. We agree to disagree :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

jee_r schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:29:
Niemand ervaring met de elektrische fietsen van cube?
Ik heb de stereo hybrid gehad en de reaction hybrid. Allebei top fietsen. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit.
Nu op zoek naar een fiets waar een zitje op kan en iets rechterop. Eerst de cowboy 4 gekocht (staat te koop ivm te sportieve houding).
Op de cube kathmandu gefietst ( en een hoop vergelijkbare van trek, cannondale , gazelle) maar de kathmandu was echt veruit de beste fiets.
Binnenkort nog de cube touring proberen en dan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
ApC_IcE schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Ik heb de stereo hybrid gehad en de reaction hybrid. Allebei top fietsen. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit.
Nu op zoek naar een fiets waar een zitje op kan en iets rechterop. Eerst de cowboy 4 gekocht (staat te koop ivm te sportieve houding).
Op de cube kathmandu gefietst ( en een hoop vergelijkbare van trek, cannondale , gazelle) maar de kathmandu was echt veruit de beste fiets.
Binnenkort nog de cube touring proberen en dan een keuze maken.
Heb je de Cube Touring Hybrid One, Pro of EXC niet getest? Nieuwe Smart Bosch Performance Line met 75 Nm is denk ik meer dan voldoende en wellicht stiller en zuiniger dan de Kathmandu met CX. De Kathmadu heeft natuurlijk een 750 Wh accu maar 625 Wh van de Hybrid is best ruim.

Welke van Gazelle heb je getest?

[ Voor 5% gewijzigd door neb0 op 24-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

neb0 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Heb je de Cube Touring Hybrid One, Pro of EXC niet getest? Nieuwe Smart Bosch Performance Line met 75 Nm is denk ik meer dan voldoende en wellicht stiller en zuiniger dan de Kathmandu met CX. De Kathmadu heeft natuurlijk een 750 Wh accu maar 625 Wh van de Hybrid is best ruim.

Welke van Gazelle heb je getest?
Nee die hele touring lijn moet ik nog testen. 75nm is zat voor mij hoor. Dus daar ligt het niet aan.
De gazelle was de ultimate. (Dacht C nogwat) maar die vond ik er maar als een ouwe lullen model uitzien. (No offence).
De kathmandu was helemaal top. Maar dus wel 800 duurder dan de Touring. Ik zal als ik terug ben in NL eens de Touring testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
De cube Kathmandu is denk ik super tov de andere merken.
Prijs kwaliteit prima volgens mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
Athome schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:05:
Procentueel gezien is het verschil best groot.
Het grootste verschil tussen een e-bike het een speed-pedelec is de afwezigheid van de 25 km/u limiet. Dit laat je vrijer fietsen. Dit is voor mij een belangrijke reden om een Speed-pedelec te gebruiken boven een gewone e-bike
Over een afstand van 22 km met veel snel(brom)fietspaden was de tijdswinst nu ruim 20%. Niet niks maar ik had meer verwacht als de maximum snelheid 80% hoger ligt dan bij een gewone ebike. Ondanks dat ik wel ruim 40 km/h haalde was m'n gemiddeld snelheid maar 32 km/h, bij m'n eigen ebike ligt de gemiddelde snelheid veel dichter bij die 25 km/h.

De vrijheid om harder dan 25 km/h te kunnen was wel fijn. Als je overal op het fietspad zou mogen dan was het een no brainer geweest voor mij. Helaas woon ik wat dat betreft niet in Rotterdam of Amersfoort waar je een ontheffing kan krijgen en dan overal op het fietspad mag.
marcop82 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:47:
Er is ook de aanname dat een speed-pedelec vanzelfsprekend 45km/u kan, maar dat is niet zo. Sommige speed-pedelecs halen zelfs maar 35km/u max zonder zelf het verschil bij te moeten trappen, wat een behoorlijke uitdaging is op lange afstanden.
Bij deze Klever speed-pedelec kwam ik zonder veel moeite op de 40 km/h, het stukje naar de 45 km/h ging de ene keer wat makkelijker dan de andere keer, bleef soms ook steken op de 43 km/h.

Maar bij een speed pedelec die maar 35 km/h haalt is het toch helemaal te zot voor woorden dat je daarmee op de rijbaan tussen de auto's moet rijden. Ik heb het met deze ook niet gedaan, ik heb met een snelheid van zo'n 25 km/h het fietspad genomen, ik voel me niet veilig tussen de auto's die bijna allemaal meer dan 50 km/h rijden. Vervolgens word je dan door snorfietsen, fatbikes en wielrenners ingehaald die allemaal wel op het fietspad mogen rijden.

Ik snap dat de echte bromfiets die echt 50 km/h rijdt naar de rijbaan verbannen is, maar bij de speed pedelec vind ik het een ander verhaal. Als fietser vind ik de rijbaan niet de juiste plek, maar als automobilist ook niet.
marcop82 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:47:
Het heeft ook alleen een voordeel als het traject het toelaat, dus een speed-pedelec is zeker niet voor iedereen een betere keuze dan een "standaard" e-bike.
Dat snap ik op zich wel want een op een lang recht stuk zonder kruisingen zal je natuurlijk meer winnen dan op een stuk met scherpe bochten, kruisingen en verkeerslichten, etc. Maar ook wanneer je officieel een omweg moet nemen omdat je niet de korte route via het fietspad mag nemen.

Doet me een beetje denken aan de tijdswinst wanneer je niet 100 km/h maar 130 km/h op de snelweg mag rijden, dat valt in de praktijk dan ook vaak tegen.
Amos_x schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:26:
Ik vermoed ook dat velen naar de speed pedelec gaan omdat de e-bike zo kunstmatig door domme regelgeving dichtgeknepen wordt aan 25km/u. Wat toch echt wel veel te weinig is. Sorry, maar 30km/u is een correcte grens die echt een mooie use case en meerwaarde biedt aan de e-bike. 25mph. De Amerikanen hebben het niet vaak bij het rechte eind, maar hier dus wel.
Ik las ergens dat de speed pedelecs nog geen 1% van de totale ebike verkopen uitmaken. Ik denk dat de regelgeving om van de speed pedelecs een brommer te maken er juist voor gezorgd hebben dat de vraag af is genomen. De fietsenmaker waar ik deze speed pedelec een dagje gehuurd had ging zelfs stoppen met de verkoop omdat er nauwelijks vraag naar is. Denk dat veel mensen eerder aan opvoeren denken dan een speed pedelec vanwege al die nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-08 16:11
ApC_IcE schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Nee die hele touring lijn moet ik nog testen. 75nm is zat voor mij hoor. Dus daar ligt het niet aan.
De gazelle was de ultimate. (Dacht C nogwat) maar die vond ik er maar als een ouwe lullen model uitzien. (No offence).
De kathmandu was helemaal top. Maar dus wel 800 duurder dan de Touring. Ik zal als ik terug ben in NL eens de Touring testen.
Ik rijd een Touring hybrid pro 500 uit 2021. Heerlijke fiets, waar ik persoonlijk niets aan mis. Gevoel van kwaliteit vind ik erg groot ivm een aantal leen ebikes die ik mee heb gehad, oa. Winona en een gazelle. Fietst eeg stil en schakelt heerlijk. Alleen verlichting en spatborden vind ik weinig robuust en zou ik op termijn willen vervangen. Vond persoonlijk wel dat de tandwielen achter en de ketting met 2.200 km vrij snel versleten waren. Ik rijd nl. veel op lage ondersteuning en zelfs 1/4 deel zonder ondersteuning. Succes met testen.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Roe!and schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:51:
Shimano heeft een jaar of zeven geleden de schakelrichting van de Nexus en Alfine naven veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Roe!and schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:31:
Nog een vervolg op vorige bericht:
Wat ik ook heel vreemd vind is die standaard lijstje met lichaamslengte en daarbij passende frame maat.

Ik ben zelf 191cm lang als om dan naar die maten zou kijken zou ik een 61cm frame maat moeten hebben.

Als ik mijn binnenbeen lengte op meet kom ik op 79cm uit als ik die volgens de formule die overal op internet staat gebruik maal 0.68 kom ik op een frame maat 53 uit…. Heb een veerend zadel dus zou dan 4cm eraf moeten trekken kom ik op 49cm uit 😬😂😳 heb toch maar voor 56cm gekozen en deze maat is prima!
Ach ja, Batavus... dat verhaal over hoe zij een frame aanmeten is nogal "ouderwets"(ik ben genereus, onzin is eigenlijk veel correcter).

Die 0.66 is een onbruikbare formule. Het is een groffe afgeleide van de wel bruikbare methode van Genzling (0.885x binnenbeenlengte)voor de zadelhoogte vanaf je bracketas. Maar dat is een (oude) formule die vooral voor racefietsen is.

Sowieso is de framemaat in cm een afgeleide van de vroegere diamantframes (en ook daar is het een nogal nutteloze maat).

1. Frame maten zijn niet gestandaardiseerd, dus niet uitwisselbaar of bepalend via een algemene formule. Zelfs als een frame exact even hoog is kan hij veel langer/korter zijn (en juist dat bepaald of je erop past).
2. Frames zijn vaak "Sloping" wat betekend dat de hoogte nog verder los staat van de klassieke maat.
3. De frame maat wordt eigenlijk bepaald door Stack (Hoogte verticaal gemeten tussen hart bracket en bovenkant balhoofd en Reach, afstand horizontaal gemeten tussen hart bracket en bovenkant balhoofd. Deze maat zie je vooral bij racefietsen/MTB's.

Dat gezegd hebbende lijkt me de 56 cm nogal kort voor jouw lengte. Het zal misschien wel passen, maar mensen van jouw lengte zouden echt eerst de 61cm moeten proberen (ook al omdat fietsen voor lange mensen sowieso meestal te kort zijn omdat de lengte niet goed meeschaalt). Hoogte is zoals gezegd meestal een flauwekul maat. Een zadelpen kan zonder problemen omhoog, maar een frame kan niet langer worden gemaakt. Lengte is negen van de tien keer belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Wie onderhoud zelf zijn elektrische fiets?
Hoe ga je best te werk?
Goede ervaring met producten?
Welke kettingolie voor elektrische fietsen?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
2023 trends (of marketing): Allround ''SUV's'' (ook met ABS).

Nieuws en modellen van Kalkhoff, Specialized, HNF en KTM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
roffeltjes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:59:
[...]

Ach ja, Batavus... dat verhaal over hoe zij een frame aanmeten is nogal "ouderwets"(ik ben genereus, onzin is eigenlijk veel correcter).

Die 0.66 is een onbruikbare formule. Het is een groffe afgeleide van de wel bruikbare methode van Genzling (0.885x binnenbeenlengte)voor de zadelhoogte vanaf je bracketas. Maar dat is een (oude) formule die vooral voor racefietsen is.

Sowieso is de framemaat in cm een afgeleide van de vroegere diamantframes (en ook daar is het een nogal nutteloze maat).

1. Frame maten zijn niet gestandaardiseerd, dus niet uitwisselbaar of bepalend via een algemene formule. Zelfs als een frame exact even hoog is kan hij veel langer/korter zijn (en juist dat bepaald of je erop past).
2. Frames zijn vaak "Sloping" wat betekend dat de hoogte nog verder los staat van de klassieke maat.
3. De frame maat wordt eigenlijk bepaald door Stack (Hoogte verticaal gemeten tussen hart bracket en bovenkant balhoofd en Reach, afstand horizontaal gemeten tussen hart bracket en bovenkant balhoofd. Deze maat zie je vooral bij racefietsen/MTB's.

Dat gezegd hebbende lijkt me de 56 cm nogal kort voor jouw lengte. Het zal misschien wel passen, maar mensen van jouw lengte zouden echt eerst de 61cm moeten proberen (ook al omdat fietsen voor lange mensen sowieso meestal te kort zijn omdat de lengte niet goed meeschaalt). Hoogte is zoals gezegd meestal een flauwekul maat. Een zadelpen kan zonder problemen omhoog, maar een frame kan niet langer worden gemaakt. Lengte is negen van de tien keer belangrijker.
Het is geen reken formule van Batavus hoor is een algemene berekening die je overal op internet vind bij alle online fietsen aanbieders…..

Heb je ook een onderbouwing voor dat een 56cm frame te klein is voor mij en waarom ik voor een 61cm lengte frame zou moeten gaan?

Je zegt dat lengte 9 van de 10 keer belangrijker is welke lengte heb je het over? Als je 191 bent zoals ik met een been lengte van 70cm komt je denk ik in de problemen met een 61cm frame je kan het frame niet korter maken maar wel het zadel hoger zetten…..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NJfFgW3kbYMRo2bF9-w3kl5clY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FSXB40Wio8pRxsXS82wl3do.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn zadel hoogte nu lijkt mij niet overdreven hoog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31
mrnn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie over je ervaring met de Pegasus Pegasus Premio Evo 10 Lite!

Ik zal vooral met mooi weer fietsen. Verder heb ik een slijtagemeter voor de ketting en vanwege MTB en racefiets veel ervaring met het onderhouden en vervangen van dat spul. Denk dat ik het bereik van de derailleur daarom verkies boven de naaf die weer eigen nadelen heeft (kleiner bereik, minder efficient, niet zelf te onderhouden). Wel was ik vanuit mijn andere fietsen hogere kwaliteit onderdelen gewend. Ik hoefde zelden ketting en tandwielen te wisselen.

Specifieke vragen:
Sorry als ik wat traag reageer. Druk bezig.

Ik heb 625wh variant. Bereik kan ik niet goed beoordelen aangezien mijn fiets wat sneller kan (tegen de tweakers regels I know). Kan wel zeggen dat ik normaal in eco fiets en aan woonwerk verkeer van 50 km ruim en ruim voldoende heb. Ik kan op het werk ophalen en rij vaak twee keer op en neer voordat ik moet laden. Met flinke tegenwind gaat de stand naar tour of zelfs sport en dan ben ik blij met de grotere accu. Maar dat komt vooral omdat ik flink doorfiets. Toch weer een zorg minder als het bereik ruim voldoende is. 500 zal zeker voldoende zijn, maar met een grotere accu ben je wat flexibeler en hoef je de fiets minder vaak aan de lader te hangen.

Ik heb vooral gekeken naar elektrische fietsen met een sportieve zit. Daar kwam deze pegasus uit en een gazelle performance. De prijs van 2899 was uiteindelijk zo scherp voor een CX motor en een 625 wh dat ik eigenlijk ook niet verder heb gekeken. Heb wel een paar maanden geleden op een stella en Koga e bik gereden en vond de Stella niks. Koga was dikke prima, zat alleen wat rechtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jee_r schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:00:
Wie onderhoud zelf zijn elektrische fiets?
Hoe ga je best te werk?
Goede ervaring met producten?
Welke kettingolie voor elektrische fietsen?

Bedankt
Ik gebruik een autoshampoo voor het frame. Gewoon met een spons even inzepen, dan met de tuinslang erover zonder veel druk, en afdrogen met een microvezeldoekje.

Ketting heb ik niet, de riem gaat mee in het sop. Maar er is geen speciale electrischefietsolie hoor. Je ketting poetsen is trouwens belangrijker dan smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Roe!and schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:40:
[...]
Het is geen reken formule van Batavus hoor is een algemene berekening die je overal op internet vind bij alle online fietsen aanbieders…..
Het is ook de manier hoe Batavus aanraadt een fiets aan te meten, maar het is en blijft onzin. Een frame pas je niet via de lengte van je zadelbuis, zeker niet nu de meeste frames sloping zijn (inclusief zoals de jouwe).
Heb je ook een onderbouwing voor dat een 56cm frame te klein is voor mij en waarom ik voor een 61cm lengte frame zou moeten gaan?
Als jij tevreden bent is er uiteraard niets aan de hand, maar ik denk wel dat een 61cm beter zou kloppen, mits je niet heel vreemd gebouwd bent.

Mijn racefiets is een 54cm diamant met de veelvoorkomende: zitbuislengte is gelijk aan bovenbuislengte.
Mijn Batavus Padua (net als jouw fiets een toerfiets, licht sloping) was 57cm.
Mijn Razer was 53cm en mijn zadelpen stond vrijwel zeker meer ontbloot dan de jouwe (ik gok een cm of 12 en dan nog de hoogte van het zadel zelf, voor de vuist weg 5cm)

Ik ben 1.71m .

Ik zit wel graag lang en ga voor een efficiënte zadelhoogte die misschien wat hoger is dan mensen gewend zijn (Hart bracket tot bovenkant zadel is ongeveer 72cm met 170mm cranks), maar jij en ik hebben echt niet dezelfde framemaat ;)

Dat kan je ook deduceren omdat die 56cm unisex de kleinste maat is, jij valt zeer zeker niet in de onderste helft van de Nederlanders, inclusief vrouwen.
Je zegt dat lengte 9 van de 10 keer belangrijker is welke lengte heb je het over? Als je 191 bent zoals ik met een been lengte van 70cm komt je denk ik in de problemen met een 61cm frame je kan het frame niet korter maken maar wel het zadel hoger zetten…..
Tenzij je een hele rare cormic index hebt ga jij prima op een 61cm passen, ook al moet het zadel misschien wat laag staan.

De lengte waar het om draait is de afstand tussen bracket as en bovenkant balhoofd. Als die niet goed is kan je er verder niets aan doen. Het resultaat bij een te klein frame is dat iemand kort komt te zitten (overdreven rechtop of in het ergste geval met je knieen tegen het stuur. Een te lange fiets geeft weer overstrekking (overdreven ver naar voren leunen, druk op de polsen) en mogelijk een instabiel weggedrag (te weinig gewicht op je voorwiel). Lengte aanpassen door een kortere/langere stuurpen heeft grote gevolgen voor stuurgedrag, twee cm langer/kortere stuurpen (horizontaal gemeten!)voelt iedereen, daar hoef je geen prinses op de erwt voor te zijn.

Hoogte is daarentegen een kwestie van zadel omhoog en stuurpen verlengen (klassiek gewoon hoger zetten)en heeft minder impact op het gedrag van de fiets. Je geeft terecht aan dat er wel een harde ondergrens is, maar die is zeker voor jou niet zo relevant.

Betreft de foto: het is altijd lastig te oordelen van een foto (en zoals gezegd, de maat van het frame is nietszeggend), maar dat lijkt me heel erg laag voor iemand van 191m. Klassieke methode om zadelhoogte te bepalen, hak op pedaal en been strekken (niet overstrekken). Dat is een grove benadering die in de praktijk redelijk klopt. Als je dan wat wiebelt met je bekken, cm lager (kan je ook testen door heel snel te trappen, als je dan gaat wippen staat je zadel iets te hoog).

Nogmaals; als jij blij bent is het prima. Maar normaal gesproken kies je met jouw maat echt een grotere fiets ;)

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 25-02-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
wokkelz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:20:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zadelpijn? Of hoe je er vanaf komt?
Ik fiets mijn hele leven al op allerlei fietsen met zachte en harde zadels (mtb). Maar sinds ik mijn cube in bezit heb voel ik na elk woon werk ritje van 20 minuten een pijnlijk gevoel in mijn stuitje.. In de 400km die ik nu met deze fiets gedaan heb wordt het alleen maar erger qua pijnlijk gevoel.
Is zoiets op te lossen door de houding aan te passen (stuur hoger bv) of moet ik naar andere zadel gaan kijken?
Dit https://www.mantel.com/re...marco-rolls-classic-zadel is voor mij het ideale zadel.
Niet te hard niet te zacht.
Een te zacht zadel (gel enzo) zit de 1e 10 minuten heerlijk, daarna begint de ellende.
Een te hard zadel zit de 1e 10 minuten verschrikkelijk en dat blijft zo.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Dit https://www.mantel.com/re...marco-rolls-classic-zadel is voor mij het ideale zadel.
Niet te hard niet te zacht.
Een te zacht zadel (gel enzo) zit de 1e 10 minuten heerlijk, daarna begint de ellende.
Een te hard zadel zit de 1e 10 minuten verschrikkelijk en dat blijft zo.
Een Rolls Classic is best hard ;)

Het is en blijft een subjectief oordeel waarbij "te zacht/te hard" voor iedereen verschillen. Dat gezegd hebbende, als je echt veel kilometers wil rijden kom je meestal uit op een hard zadel, sommige mensen tot aan zadels zonder padding. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Ik gebruik een autoshampoo voor het frame. Gewoon met een spons even inzepen, dan met de tuinslang erover zonder veel druk, en afdrogen met een microvezeldoekje.

Ketting heb ik niet, de riem gaat mee in het sop. Maar er is geen speciale electrischefietsolie hoor. Je ketting poetsen is trouwens belangrijker dan smeren.
Geen tuinslang!

Wat je doet is al beter dan niets, alleen beter de fiets niet afspoelen. Gebruik gerust diezelfde spons met water om de zeep eraf te krijgen. Belangrijker is afpoetsen en inspuiten.

Ik heb nét een fiets onder handen gehad waar de riemschijven, remblokken, alle spaaknippels en beide velgen kapot zijn met 3000km door corrosie van zout.

Misschien wat stom om je zelf te quoten, maar:
Foxhill schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:44:
Ik zit tenenkrommend te lezen hoe de fietsen schoongemaakt worden.

Geen tuinslang. Water komt daarmee net zo goed in (wiel)lagers als bij een hoge druk spuit. Hoogstens pas na wat meer herhalingen. Je mag een sopje met spons gebruiken, maar hebt dit niet nodig.

Geen diesel op je ketting. Ketting ontvetter en kettingwax zijn alleen een voordeel als je elke paar 100km smeert. Want als je ontvet ben je het dikke vet in de rolletjes van de schakels kwijt. Dus in praktijk als je geen MTB of race doet niet gebruiken.

Een fiets poets je met een droge doek en spray. Als je siliconen- of cockpit-spray hebt kun je dat gebruiken. Doe dan nog wel af en toe wat vet op de voorvork en blanke staal delen. Beter is wax-spray of een poets-spray met beschermende laag. Dan hoef je ook weinig meer te vetten.

Op een brede ketting (versnellingsnaaf) gebruik je kettingvet. Op een dunne ketting (derailleur) gebruik je PTFE-spray. Als je een ketting schoon wilt maken doe dat dan ook met PTFE-spray. Als je het ruim opspuit en de ketting met een doek poetst krijg je een glimmend schone, goed gesmeerde ketting.

Ook gelakte voorvork poten kunnen gaan roesten. Daar kunnen ze namelijk geen hele goede lak laag aanbrengen. Dus beetje vet of wax er op.

Als je schijfremmen een keer onbedoeld wat vettig worden gebruik remreiniger of thinner.

Als er zout op de weg ligt wat vaker herhalen. Zout laat ook roestvast staal roesten.

Als je het zo doet heb je meestal alleen wax-spray en PTFE-spray nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
oosterhofjf schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:34:
[...]

Ik heb 625wh variant. Bereik kan ik niet goed beoordelen aangezien mijn fiets wat sneller kan (tegen de tweakers regels I know). Kan wel zeggen dat ik normaal in eco fiets en aan woonwerk verkeer van 50 km ruim en ruim voldoende heb. Ik kan op het werk ophalen en rij vaak twee keer op en neer voordat ik moet laden. Met flinke tegenwind gaat de stand naar tour of zelfs sport en dan ben ik blij met de grotere accu. Maar dat komt vooral omdat ik flink doorfiets. Toch weer een zorg minder als het bereik ruim voldoende is. 500 zal zeker voldoende zijn, maar met een grotere accu ben je wat flexibeler en hoef je de fiets minder vaak aan de lader te hangen.

Ik heb vooral gekeken naar elektrische fietsen met een sportieve zit. Daar kwam deze pegasus uit en een gazelle performance. De prijs van 2899 was uiteindelijk zo scherp voor een CX motor en een 625 wh dat ik eigenlijk ook niet verder heb gekeken. Heb wel een paar maanden geleden op een stella en Koga e bik gereden en vond de Stella niks. Koga was dikke prima, zat alleen wat rechtop.
Dat was echt een hele goede aanbieding! Beste die ik nu gevonden heb is voor zelfde bedrag met 400 watt. De upgrade naar 625 komt dan nog 400 Euro voor bij.

De sportieve zit verrast me dan wel weer. Ik had gehoopt en zoek juist naar wat meer rechtop. Hopelijk komende week proefrit dus dan zal ik het wel ervaren. De Koga met rechtere zit is dan een goede tip, maar die zijn voor vergelijkbare specs wel heel veel duurder.

Gaan het zien, dank voor je reactie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

oosterhofjf schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:34:
[...]

Hoe kom je bij de prijs?
Die pegasus komt bij mij met 625 accu op 3800

Ahh je hebt de gazelle ipv de pegasus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

langevoort schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:27:
[...]

Ik rijd een Touring hybrid pro 500 uit 2021. Heerlijke fiets, waar ik persoonlijk niets aan mis. Gevoel van kwaliteit vind ik erg groot ivm een aantal leen ebikes die ik mee heb gehad, oa. Winona en een gazelle. Fietst eeg stil en schakelt heerlijk. Alleen verlichting en spatborden vind ik weinig robuust en zou ik op termijn willen vervangen. Vond persoonlijk wel dat de tandwielen achter en de ketting met 2.200 km vrij snel versleten waren. Ik rijd nl. veel op lage ondersteuning en zelfs 1/4 deel zonder ondersteuning. Succes met testen.
Thanx voor je reactie.
Slijt idd behoorlijk snel.
Naja ik fiets niet veel. Dus ben benieuwd.
Eerst maar eens een weten te regelen.
Overal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Iemand ervaring met een AXA VOUWSLOT FOLDABLE 600, 800 of 1000?

Handig?

Of beter een ketting aan je ringslot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Wat je doet is al beter dan niets,
Mijn broer zei in de koers altijd: "Een vieze fiets gaat harder". :+

Zolang je aandrijving gesmeerd is ben je eigenlijk klaar. Het is natuurlijk geen fraai gezicht met modderspatten, gel resten, sportdrank plak (dat spul is kleverig!) maar dat is optisch, niet echt functioneel. Ik poets mijn racefiets wel een beetje, maar dat is ijdelheid. Ik gebruik een zachte borstel en een doek met hooguit een paar drupjes water met een drupje dreft om sportdrank/vet te verwijderen van het frame.

Mijn MTB maak ik schoon rond remmen (zachte borstel), maar ook dat is het wel. Reinigingsmiddeln en wax? Meh, teveel werk en kost ook weer geld voor iets waar ik persoonlijk geen nut in zie.

Ik maak mijn dagelijkse fiets echt nooit schoon. Mijn FM haalt er wel een doek over, of mijn dochter kan het niet aan zien en gaat er met een droge borstel over.

Ik ben echter wel extreem allergisch voor piepen/rammels, ik loop regelmatig spatbord/drager boutjes na, voel regelmatig of wielen/balhoofd speling hebben etc. Mijn fiets mag gewoon niet rammelen... mijn vrouw is op dat punt veel ongevoeliger, daarom rij ik eens in de zoveel tijd een ritje met haar fiets om daarna haar boos aan te kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jee_r schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:36:
Iemand ervaring met een AXA VOUWSLOT FOLDABLE 600, 800 of 1000?

Handig?

Of beter een ketting aan je ringslot?
Ketting is veel sterke. Een vouwslot is gewoon altijd zwak op de verbindingen, als de dief daar een knippertussen krijgt is het meteen game-over.

Kijk en huiver

YouTube: Abus Bordo 6000 (pin) VS 30" bolt cutters Part 1

Geef mij maar een goede ketting (ik hou het op de Ivy 9xxx range).

FWIW met een haakse slijper ga je overal onder de minuut doorheen (ook door 13mm geharde schakels), dus het is nooit een garantie.

Kijk en huiver deel 2

YouTube: ABUS Kettenschloss IvyChain 9100 knackbar? - vit:bikesTV 217

Gelukkig is de meest gebruikte methode (ringslot even daargelaten, die forceren ze of hebben een loper) nog met een knipper en op dat punt is de Ivy niet makkelijk te slopen.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 25-02-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Iemand die een axa vouwslot of een abus bordo slot gebruikt?
Deze sloten kan je aan het frame van je fiets vastmaken waar een bidonhouder kan komen.
Iemand raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Een Rolls Classic is best hard ;)

Het is en blijft een subjectief oordeel waarbij "te zacht/te hard" voor iedereen verschillen. Dat gezegd hebbende, als je echt veel kilometers wil rijden kom je meestal uit op een hard zadel, sommige mensen tot aan zadels zonder padding. :o
Nou een Rolls valt wel mee vergeleken met een Brooks Swallow Brown. Heb er 1 liggen (limited edition met Ti brug) 1 keer gebruikt NIET TE DOEN. Ik weet het je moet deze insmeren met vet en in zitten.
Rolls in 1 keer goed niets in zitten.

Helemaal eens zadels zijn zeer persoonlijk. Mijn partner wil alleen maar met zo'n gel zadel fietsen. Als ik de fiets van mijn partner moet gebruiken dan onmiddelijk Rolls erop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Nou een Rolls valt wel mee vergeleken met een Brooks Swallow Brown.
Ach, wat dacht je van mijn favoriete (race!)zadel :+

https://www.sellesmp.com/en/saddles/e-bike/composit.html
No padding but surprisingly comfortable: the right saddle for those who love to feel every minimal bike reaction. Designed for medium-small pelvises.
Dat ding geeft dus niks mee, maar ik zweer erbij; ik kan er rustig 4 uur plus op rondrijden. Voor wat het waard is, SMP mits goed afgesteld heeft wel een bijzonder goede reputatie, als niks werkt is het echt de moeite waard om zo'n zadel te proberen. Ik vind ze nogal lelijk, en je moet wel echt rustig zitten ipv er even op te springen.

Ook een ding, als je partner (man of vrouw) erop gaat zitten is het waarschijnlijk de eerste week erg rustig in de slaapkamer (en krijg je alleen maar een vuile blik). Een SMP is echt een zadel wat wordt aangemeten en wat voor jou is afgesteld. Enne, ze zijn "een beetje" prijzig.

Ik zou zeker voor een gewone fiets eerst Specialized, Ergon, SQ-Labs etc proberen voordat je rigoreus een SMP gaat proberen. Maar als niks werkt zou ik zeker eens bij een goede dealer van SMP langsgaan en kijken of het werkt (geen garanties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Ach, wat dacht je van mijn favoriete (race!)zadel :+

https://www.sellesmp.com/en/saddles/e-bike/composit.html

[...]

Dat ding geeft dus niks mee, maar ik zweer erbij; ik kan er rustig 4 uur plus op rondrijden. Voor wat het waard is, SMP mits goed afgesteld heeft wel een bijzonder goede reputatie, als niks werkt is het echt de moeite waard om zo'n zadel te proberen. Ik vind ze nogal lelijk, en je moet wel echt rustig zitten ipv er even op te springen.

Ook een ding, als je partner (man of vrouw) erop gaat zitten is het waarschijnlijk de eerste week erg rustig in de slaapkamer (en krijg je alleen maar een vuile blik). Een SMP is echt een zadel wat wordt aangemeten en wat voor jou is afgesteld. Enne, ze zijn "een beetje" prijzig.

Ik zou zeker voor een gewone fiets eerst Specialized, Ergon, SQ-Labs etc proberen voordat je rigoreus een SMP gaat proberen. Maar als niks werkt zou ik zeker eens bij een goede dealer van SMP langsgaan en kijken of het werkt (geen garanties).
Oh jee ze zijn er ook met carbon rail.
Ik zie deze goed passen op mijn Tranza Carbon... Nog even sparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Ik rijd alweer een tijdje op een Giant Dailytour E+, erg tevreden mee op 1 puntje na. De accu klep hangt over de frame heen en af en toe kraakt die als een gek tijdens het fietsen, blijkt een bekend probleem te zijn. Van de week afspraak bij de fm.

Afbeeldingslocatie: https://images2.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_600,q_80,w_800/qkf7gwuxughuniidkk2p/MY21DailyTourE1BSLDS25kmhMMetallicNavy_v3.jpg

Maar ik heb een vraag mbt kinderzitjes. Bagage heeft mik systeem, kan ik hier zonder zorgen een kinderzitje op plaatsen? Of is een buisbevestiging beter? Kijkend naar de foto ziet de bagage er zo fragiel uit ziet (zie fotos). De lokale FM riep 25kg, maar goed dat had ik al gelezen in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:03
d0s schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Ik kan hier wel iets over zeggen aangezien wij vorige maand de c380 hebben gekocht. Het verschil is inderdaad het traploze systeem maar ook de motor (e6200 vs e5000). Wij hebben ook gekozen voor de accu upgrade naar 630kw.

Ik denk dat de meerwaarde vooral in de motor zit. We hebben ook ervaring met de active line plus van Bosch en je merkt wel verschil. De Bosch ondersteunt actiever en doet meer voor je. Zeker in de lagere modus. Toch is de Shimano geen slechte motor maar het klopt wel wat je (ook in dit topic) leest: echt hoger dan 24km/h kom je niet zonder echt zelf flink mee te trappen. Berg op daarentegen is de Shimano wel weer heel erg ondersteunend en slaat hij echt 'aan'.

De Shimano vinden we alleen in de 3e turbo modus echt goed ondersteuning bieden. Zeker met ons dochtertje achterop. We vinden de Bosch dus wel een iets fijnere motor maar toch voor de Bloom gekozen omdat er niet veel alternatieven zijn in deze categorie.

Het MIK HD systeem is trouwens super, we hebben er een zitje op van Urban Iki en voor een mandje van Basil. MIK HD kan ook net wat meer hebben qua kg dan andere draagsystemen.

Eigenlijk heeft de fiets maar een nadeel en dat is zijn best wel flinke gewicht. Ik denk des te meer reden om voor de c380 te kiezen omdat de motor daarop een stuk krachtiger is. De traploze versnelling is leuk maar vind ik zelf niet heel veel meerwaarde hebben. Misschien wel qua onderhoud maar daar heb ik verder niet veel verstand van.

Ik zou ook zeker een accu upgrade adviseren want zeker met koud weer en kids achterop gaat de range hard achteruit (en zoals gezegd de Shimano rij je vermoedelijk alleen in de turbo modus).

Er zijn apps om de motor naar het Amerikaanse profiel (35 km per uur) te zetten maar om vanzelfsprekende redenen heb ik daar verder niks mee gedaan 😀

Qua verzekering: afgesloten bij Kingpolis, rond de 11 euro per maand.

Als je vragen hebt laat maar weten!
Vandaag heeft mijn vrouw de Cortina E-Common Family en de Gazelle Bloom c380 getest. Ze vond de c380 echt fantastisch rijden en ook een flinke upgrade t.o.v. d’r huidige Trek UM1+. Dat wordt hm dus. Mintgroen was pas in december leverbaar dus de zwarte (april) met de accu upgrade.

Nu alleen nog een kinderzitje en fietstassen.
Ze hadden qua kinderzitjes 2 versies: thule yepp en de bobiking. Voordeel van de yepp was dat ie van een soort van schuim was en daarmee meer dempt tijdens een val en daarbij ook nog eens minder warm wordt én veel lichter is.
Waarom ben jij voor een Urbaniki gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ladyofshalott
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-03-2023
Ik neem aan dat trapeze frames niet altijd in grotere maten worden aangeboden omdat deze voornamelijk gemarket worden naar de (iets kleinere) vrouwlijke consument? Merken zoals Kalkhoff, Cube, Pegasus, Gazelle, etc... lijken allemaal hetzelfde probleem te hebben. Wel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
SYQ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:28:

Maar ik heb een vraag mbt kinderzitjes. Bagage heeft mik systeem, kan ik hier zonder zorgen een kinderzitje op plaatsen? Of is een buisbevestiging beter?
Ja en Ja :+

Ik heb beide systemen gehad, allebei is prima. Maar toch:

Die drager gaat het wel houden, een framebevestiging is beter. Niet alleen is dat stijver, je moet bij een drager bevestiging echt regelmatig alle boutjes nalopen omdat er heel veel kracht op komt te staan. Daarnaast kan bij een drager bevestiging het gewicht wat verder naar achter komen te staan (ivm variatie in dragers) wat net ff minder prettig fietst.

Betreft draaggewicht: Die drager is sterker dan die van de bekende 50 jaar oude Gazelles waar we toentertijd op zaterdagavond ons vriendinnetje mee achterop namen. Enerzijds zou ik dat niet meer doen (zelf trappen!), anderzijds ben ik er zeker van dat het werkelijke draagvermogen veel hoger ligt.

Die 25kg is een test-grens, daarboven moet hij ook als duo-zit worden getest en daar hebben fabrikanten geen trek in ongetwijfeld ook om claims, zeker in AngelSaxische landen, te voorkomen. Om maar aan te geven, Racktime en Tubus dragers zijn niet of nauwelijks veranderd en toch qua specs opeens15kg minder zwaar belastbaar dan vroeger. Reden is dat ze die hogere test niet doen.

Desalnietetemin: mijn voorkeur gaat voor een achterzitje uit naar framebevestiging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ladyofshalott schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:01:
Ik neem aan dat trapeze frames niet altijd in grotere maten worden aangeboden omdat deze voornamelijk gemarket worden naar de (iets kleinere) vrouwlijke consument? Merken zoals Kalkhoff, Cube, Pegasus, Gazelle, etc... lijken allemaal hetzelfde probleem te hebben. Wel jammer.
Jep. Maar hoe lang ben je? VdV heeft Trapeze tot aan 60cm en die vallen echt groot (=lang!).

Om maar terug te komen op "maten zeggen niet zoveel", een 55cm is echt te groot voor mij (171m), daar waar dat eigenlijk mijn "go-to" keuze is en dat ik graag gestrekt zit. Ik heb nu een 50cm trapeze en het ding is echt mega, daar pas je echt nog wel op tot 180m.

De 55cm trapeze zal tot 185m wel lukken (misschien wel groter, @Foxhill ?), de 60cm is nog groter,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Roe!and schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:40:
.... welke lengte heb je het over? Als je 191 bent zoals ik met een been lengte van 70cm komt je denk ik in de problemen met een 61cm frame je kan het frame niet korter maken maar wel het zadel hoger zetten…..
.....
Beenlengte heeft betrekking op de hoogte van de fiets, zoals je zelf al aangeeft
@roffeltjes heeft over de lengte van de fiets. Zeg maar, tussen zadel en stuur. Dat bepaald hoever je rechtop komt te zitten (en misschien met je knieën het stuur raakt ;)) of juist meer voorover (en evt. met te ver gestrekte armen komt te zitten).
Een zadelpen kan hoger en lager, een frame kan niet korter of langer, behalve dat je een klein beetje het stuur en zadel kan verschuiven.

edit;
Zag te laat dat @roffeltjes al geantwoord had.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 25-02-2023 13:32 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam