jimh307 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
[...]
Ik snap je punt, maar mensen die een speed pedelec berijden zijn in het algemeen flink sportief bezig. Nu heb ik een werknemer die op haar speed pedelec komt en ze moet 30 km enkel doen. Toch denkt zij hier anders over: Ze heeft een goede workout, ze is fit en nooit ziek en ze krijgt ook kilometervergoeding. Netto kost die fiets haar bijna niets als we het over WW hebben.
Bijna niets? Neem 40 weken per jaar, 5 dagen per week (voor het gemak) = 200*60km = 12000 km/jaar. Neem 20 cent/km vergoeding (geen idee van wat het is, ik neem zomaar wat) = 2500 euro/jaar vergoeding.
Een Stromer kost afhankelijk van het model ongeveer 6000-6500 euro lijkt me. Dus 'netto bijna niets' is afschrijven op drie jaar en helemaal terugverdiend, zoiets?
Maar dan begin je weer opnieuw, want na 36000km is een stromer wel compleet gaar (ik nodig je uit even bij te lezen op dat Nederlandse stromer forum) en is het de fiets niet, dan wel die kolossale batterijen die volledig 'op' zijn.
Ik denk dat men zich nogal gemakkelijk rijk rekent met die km vergoeding. Ik vind het dan ook steeds het zwakste van alle argumenten.
Goed dat ze fit en gezond blijft. Maar ik vraag me af of ik liever 1 keer per jaar griep heb, ipv een fel verhoogd risico op levenslange lichamelijke schade, revalidatie of erger bij het eerste het beste ongeval.
Ik ben zelf motorrijder (hangt af van m'n situatie) en er persoonlijk vind ik 45km/u in lycra op de fiets gewoon idioot. Normaalgesproken rijd je die snelheid op brommers, en is een motorhelm verplicht, en wordt sterk aangeraden om stevige handschoenen en boots te dragen (tegen het schuren op de baan)
De fietshouding op een SP is dan vaak ook nog redelijk voorover gebogen, sportief, zonder optimaal zicht op de weg.
En daarbij verheugt ze zich elke dag weer om die rit te maken. Ze doet er precies een vol uur over en in de winter pakt ze de auto om dan achteraan de file aan te mogen sluiten en om dan 10 minuten winst te maken met een pak stress nog voordat de werkdag goed en wel begonnen is. Als het maar even kan, hup die Stromer op en karren.
Oh, bij de gepaste omstandigheden zou ik me ook verheugen. Namelijk niet door woonwijken of kernen, langs tulpenvelden of waterwegen, op het platteland, op een mooie lentedag. Zomer te heet, winter te koud en nat. Je kan het ook overdrijven.
Welke stress trouwens? Van in de wagen te zitten en naar de radio/podcast te luisteren? Valt goed mee. Misschien op hoge leeftijd dan. En ook dat hangt helemaal af van het traject. 30km door randstad Parijs? Of 30km door buitengebied? Die afstand laat vermoeden dat het een traject betreft tussen twee verstedelijkte gebieden, met misschien nog net een beetje autosnelweg, of misschien zelfs niet nodig.
Het alternatief wat ik zou aanbrengen trouwens ook niet steeds een wagen.
En ze bespaard ook nog op de sportschool want volgens haar display levert ze een vol uur lang 100 watt trapkracht wat matige inspanning is. Ik haal dat niet op mijn Gazelle (25 km/h model). Ik doe 35 minuten over 11 kilometer enkel. Dat is gemiddeld 19 km/h en zij haalt dus 30 km/h. Er is dus wel degelijk een verschil, dus zo simpel werkt dat niet.
30km/u gemiddeld is matig vind ik. Vind je dat een goede reden voor een SP? Dus met alle bijkomende nadelen die ik in de andere post heb opgenoemd? Het toont wel weer aan dat mijn gevoel klopt. Veel kopers laten zich verleiden en inpakken door die geadverteerde magische 45km/u maar dat wordt in real life scenario's nooit gehaald.
Procentueel is 30 tov 45 (2/3) ook slechter dan 20 to 25 (4/5), dus je laat in verhouding veel meer van de v_max op tafel liggen.
Wie dus verder dan 30km van het werk woont, doet er dus meer dan een uur over, zelfs op een SP. En dat is dan toch echt te veel.
Nogmaals als je van het traject kan genieten, prima, ik wens het iedereen toe. Maar dat is ook net m'n punt, dit zijn de grote uitzonderingen. Ik vraag me soms wel af wie dat idyllische WW traject heeft waar je een uur volop kan van genieten.
Het alternatief wat ik vaak aanhaal voor deze afstanden is simpel. Als je toch al op twee wielen staat, ga dan gewoon volledig voor een elektrische scooter (L3e model = 90km/u, 400cc equivalent) of L1 (?) = 45 km/u).
Kost half zoveel als een SP

Veiliger (beschermende kledij), storage op de scooter (booschappen), niet zwetend op het werk of bij de klant (geen douche), niet afhankelijk van een goede dag, of mindere prestaties op een slechte dag. Steeds hetzelfde. En ipv 1u te forenzen over 30km, doe je er een half uur over met een L3e scooter, en hou je nog tijd over om een leuke sport te doen. Of gewoon in de buurt lopen.
Excuses voor de lange reactie, ik wil het topic niet bevuilen met randzaken. Dus zal er dan ook niet meer verder op in gaan.
En idd, ik heb getuigenissen gelezen van SP'ers waar het echt werkt, en waar het echt iets bijdraagt. Maar wel erg weinig, en paradoxaal genoeg zijn het dan vaak niet de ultra forensen of lange afstanden.