elinx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
Nee hoor, er bestaan ook setjes met een controller en koppelsensor
hier en
daar (meestal trapas)
Het zijn er inderdaad niet zoveel dus je moet er wel naar zoeken. Of je moet het zelf samenstellen door bij de naafmotor een controller te zoeken die ook een koppelsensor ondersteunt.
(bv Lishui)
Persoonlijk zou ik bij zelfbouw in dat geval meteen voor een Tongsheng middenmotor gaan als de trapas er toch uit moet.
Die heeft (itt BBSxx) een ingebouwde koppelsensor. Prijstechnisch en mbt montage is er geen verschil.
(Dat is dan ook precies de reden waarom ik voor de Tsdz2 ben gegaan
)
De reden dat een naafmotor kit (vooral in het voorwiel) zo populair is heeft volgens mij meer te maken met de zeer eenvoudige montage van dat wiel en de cadanssensor.
Bedankt voor deze links. Ik wou eerder nog reageren maar was er niet toe gekomen. Vooral de link naar je zelfbouwfiets, een post uit 2019 is helemaal mijn ding, maar had ik zelf niet kunnen vinden want zo ver wou ik dit topic niet terug lezen. Bookmarked dus.
Toen ik een aantal jaar geleden informatie zocht over zelfbouwkitjes (lunacycles, falco, ed...) was alles echt 100% cadence sensor. Met uitzondering van enkele trapassen met koppelsensor die je kon combineren met de kitjes.
De door jouw vermeldde Tongsheng heeft al koppelsensors ingebouwd. En dat heeft uiteraard de voorkeur.
Ik kan er voorlopig weinig tijd aan spenderen wegens andere prioriteiten, maar ik hoop zeker ooit nog eens een zelfbouw e-bike in elkaar te knutselen. Al was het maar dat je zo al doende ook bedreven wordt in fietsmechaniek, en je de rest van je leven geen fietsenmaker meer nodig hebt
Persoonlijk zou ik dan eerder voor een groot, stevig stadsfiets frame gaan (of snelle stadsfiets), type gazelle chamonix, of trek FX3 of zo. Qua looks ben ik geen al te grote fan van de MTB-frames als stadsfiets, of de extra complexiteit van vering vooraan. Maar misschien wen ik daar wel aan. In elk geval, voor een middenmotorsetje maakt het helemaal niets uit.
Ik lees hier vaak terug dat ketting aangedreven e-bikes, bij slordig gebruik elke 1500-2000km revisie behoeven, en bij voorzichtig gebruik 6000km.
M'n vraag is dan: kettingen bestaan toch in alle type specs en ratings? Waarom leggen fabrikanten dan gewone fietskettingen op e-bikes waar de power toch harder aangezet wordt dan wat een gemiddelde gezapige fietser op z'n decathlon fietsje zet? Of zijn het vooral de kransjes/tandwielen die het begeven?
Ik heb 5000km achter de rug op een single speed e-bike met shimano motor. NIet meteen de meest krachtige setup, maar zonder enig onderhoud en buiten stallen was die nog helemaal prima (puur gebruiksvoorwerp/leenfiets). Niet schakelen via een derailleur zal vast wel helpen bij levensduur, maar toch...