Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:43
@roffeltjes had ze even gebeld maar hij moest het zien om te beoordelen dus ga er morgenochtend langs. Ga geen braaiwerk accepteren iig.
Merk trouwens ook wel dat zon ebike rake klappen krijgt door de snelheid over steentjes. Begin steeds beter te begrijpen waarom ebikes vaak voorvork vering hebben (maar opnieuw geen enkele moederfiets..)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 07:20
Stancke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Goeie vraag, ik rij nooit sneller dan 25km/u.
Ik zal het antwoord schuldig moeten blijven, ik heb te weinig ervaring/kennis van ebikes om te antwoorden.
Best even @OmeRobbie en @marcus22 taggen, misschien zullen zij duidelijk kunnen op antwoorden.
Bij de Precede:ON 6 heb ik daar geen last van. Ik rijd buiten de stad al snel 26,5 km/h (volgens het display) en dan merk ik uiteraard dat de fiets in houdt. Daarbij merk ik dat ik vrij vanzelf op een bepaalde snelheid van 26,5 tot 27,0 km/h uit kom. Als de ondersteuning op stand 3 of 4 staat dan moet ik flink trappen om harder te gaan, maar het kan zonder problemen. Ook bij het naar beneden rijden van een viaduct rijd ik makkelijk 32. Laatst heb ik met de ondersteuning uit gefietst en dat gaat ook prima.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:30
laurens0619 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:35:
@roffeltjes had ze even gebeld maar hij moest het zien om te beoordelen dus ga er morgenochtend langs. Ga geen braaiwerk accepteren iig.
Merk trouwens ook wel dat zon ebike rake klappen krijgt door de snelheid over steentjes. Begin steeds beter te begrijpen waarom ebikes vaak voorvork vering hebben (maar opnieuw geen enkele moederfiets..)
Staan je banden niet te hard?
Welke breedte heb je en hoe veel druk doe je er in?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bandenspanning is op orde, exacte getallen zou ik moeten opzoeken

@roffeltjes
Net bij de fietsenmaker geweest en zijn conclusie was dat het idd een matige constructie was, hij voelde ook geen stalen plaat maar ging er vanuit dat de kracht echt via het spatbord ging. Ik denk dat die er wel in zit maar dat zal die wel zien als die hem los haalt.

Afijn, zijn oplossing was om het gat door te boren en dan een moer + bout er doorheen te steken. Grappig genoeg precies de oplossing die de cortina e-common 2021 modeljaar heeft (ik heb de 2020).

Ergens wil ik op mijn principes leunen en garantie op het frame eisen maar tegelijk kunnen principes behoorlijk duur zijn in tijd :P

Wat denken jullie, zal zon moer + bout een goede oplossing zijn?

Zie onder hoe het zit op het 2021 model
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6PPXAHh1wQhqAgvVIMEc4waquw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufIt8GibPsFondD9Bw4YVRo7.jpg?f=fotoalbum_large

En het 2020 model hoe het nu bij mij zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvAdcx87goA80q9gCWSEUeiHar8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5892oEri2ZmRjiEWEFIHZ4b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:52
Ik heb twee merken toegevoegd aan de bakfietsen vergelijking. Beide heb ik uitgebreid getest op de weg en in de werkplaats.
Foxhill schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:56:
De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:
blablabla
Zoals de etiquette voorschrijven natuurlijk ook een korte reactie over onze eigen nieuwe bakfiets.

Wij hebben de Lovens Explorer 65 gekocht en (na iets vertraging) twee weken terug ontvangen. Vanwege mijn fietsenwinkel speelde prijs geen rol. De keuze voor Lovens was dan ook omdat dit gewoon de beste is. Ook de uitvoering 65Nm (stiller en soepeler dan 85Nm) en handmatig schakelen (meer controle gevoel dan automaat) was omdat dit onze voorkeur heeft.

Dankzij de kabelbesturing is de Lovens stabiel rechtdoor én behendig in de bochten. De voorvering maakt de bakfiets wat comfortabeler. De remmen met 4 zuigers per klauw zijn ge-wel-dig (Magura CMe5, ongeveer gelijk aan MT5).

Juist bij een bakfiets moet de fabrikant zelf aan de slag met engineering. Goede onderdelen op een frame schroeven is niet genoeg. Het frame moet ook kloppen. En dat doet die. Krappe bochten en bochten terwijl je een stoep op fietst kunnen niet met elke bakfiets veilig op lage snelheid. Met de Lovens kan dat wel. Het verbaasd mij zelfs hoe kleine bochten ik kan nemen.

De pedalen zijn iets naar voren geplaatst. Dat geeft een comfortabel, relaxt gevoel. Daarmee kun je een rechtop houding of een iets sportieve houding aannemen. Wisselen gaat ook vlot met het verstelbare stuur. Een meer sportieve voorover houding lukt niet met de plek van de pedalen. Wat mij betreft prima keuze.

Is dan alles positief? Een paar kleine punten zijn er wel:

De achterbrug (het frame) zit wat dicht bij de pedalen. Als ik mijn voeten iets anders plaats (of bewust goed plaats) is het opgelost.

Voor mijn 1,78m lengte mag het stuur al iets omhoog. Ik ga nog een extra balhoofd spacer plaatsen. Dat is al voldoende voor mijn lengte. Ben je 1,90m+ dan moet je het stuur misschien iets meer verhogen voor een goede houding. Voor mij snel en zonder kosten te doen. Wanneer je zelf de bakfiets koopt even op letten tijdens proefrijden. Aanpassingen aan de houding zijn meestal gratis bij aanschaf of kosten een paar tientjes na de tijd.

Ik denk dat ik nog een parallel verende zadelpen monteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:13
laurens0619 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:50: gat door te boren en dan een moer + bout er doorheen te steken. Grappig genoeg precies de oplossing die de cortina e-common 2021 modeljaar heeft (ik heb de 2020)

Wat denken jullie, zal zon moer + bout een goede oplossing zijn?...
Betreft het 2021 alleen een gat? Of zit er ook nog een bus in? Dat scheelt nl tav de stevigheid en evt vervorming van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
elinx schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
Betreft het 2021 alleen een gat? Of zit er ook nog een bus in? Dat scheelt nl tav de steviheid en evt vervorming van de buis.
Pfoe geen idee, ik kan die vriendin ff vragen of ik
Hem mag loshalen om te kijken ;)
Ik zal het iig aan de fietsenmaker aangeven (morgen wordt die gefixt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:07
laurens0619 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:50:

Afijn, zijn oplossing was om het gat door te boren en dan een moer + bout er doorheen te steken. Grappig genoeg precies de oplossing die de cortina e-common 2021 modeljaar heeft (ik heb de 2020).
Hellllllll no. Dat is alumnium, daar mag hij niet in gaan boren en dan een moer doorheen draaien!

Sowieso gaan nu bij mij alle seinen op felrood, deze man heeft geen enkel idee wat hij verkoopt. Er zit 100% zeker een metalen plaat onder dat spatbord en het feit dat hij dat niet weet is in de categorie clueless. Dat hij dan gaat adviseren om maar te gaan boren terwijl dit een constructie fout is en dus garantie bevestigd het niveau.

Je wil absoluut een nieuw frame van Cortina, kunnen ze dat niet leveren dan zoeken ze maar een gelijkwaardige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:35:
25kmpu is snel, maar ook niet zo snel dat je meteen voorvering moet nemen. Om dit maar te duiden, met ultra dunne hogedruk banden rijden wielrenners aanzienlijk sneller (en veel gewicht voorop door de houding). Een putdeksel met 50+ in de wedstriijd is geen lolletje, maar ik heb nooit voorvorken spontaan zien breken, niet in de tijd van staal, niet in de tijd van alu en niet in de tijd van Carbon 8)

En mocht je twijfelen aan het gewicht, Santos en Avagnon zijn meestal ook gewoon met een vaste vork en dat zijn toch echt pakezels met de doelstelling onverhard te verteren. Er zijn ook goede redenen om een fiets met flinke last geen verende vork te geven, je verliest stijfheid en je zit toch met een probleem als je de last niet meenemeet, dan moet je je vork opeens opnieuw afstellen. Vering is gewoon geen panacea.

Daarnaast een goede verende vork is extreem onderhoudgevoelig (Rockshox, 50 uur, Fox 125 uur). Nog vervelender, dat gaat om merk vorken, de meeste merkloze vorken kan je vermoedelijk uberhaupt geen onderhoud aan doen (wat voor demper? Wat voor o-ring?.

Laat je niet gek maken, jouw probleem is een constructiefout, niet iets wat door jouw gebruik komt of door te harde banden (of gebrek aan voorvering^^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:29
Weet iemand waarom er geen speed pedelecs te krijgen zijn met een bagagedrager voorop?

Ik heb momenteel een electrische transportfiets (die iets harder kan dan mag), maar zou wel graag over willen stappen op een legale variant. Het ontbreken van de bagagedrager voor is voor mij echter een dealbreaker.

Heeft het met de aerodynamica te maken? Of wellicht iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 13:14
Flapperbol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:11:
Weet iemand waarom er geen speed pedelecs te krijgen zijn met een bagagedrager voorop?

Ik heb momenteel een electrische transportfiets (die iets harder kan dan mag), maar zou wel graag over willen stappen op een legale variant. Het ontbreken van de bagagedrager voor is voor mij echter een dealbreaker.

R&M charger 4 heeft een voordrager optie, weliswaar beperkt tot 5kg (officieel)
Wat verwacht je van draagvermogen?

edit: De R&M multicharger doet er nog een schepje bovenop: https://www.r-m.de/nl-be/bikes/multicharger/

[ Voor 8% gewijzigd door IceTeaGX op 18-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Flapperbol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:11:
1. Zet een krat pils voorop en doe wat bochtenwerk.
2. Doe hetzelfde als hij leeg is.

Eigenlijk zou je dan meteen moeten voelen wat het probleem is.

Overigens zal je het ook merken met een noodstop, zelfs op lage snelheid is een volle voordrager dan aanzienlijk minder prettig dan bagage achterop. En laten we het maar niet hebben over een krat fiets waar mensen los hun rugtas in doen en dan erachter komen dat je dan met een noodstop hele enge situaties krijgt :X

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 18-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
IceTeaGX schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
edit: De R&M multicharger doet er nog een schepje bovenop: https://www.r-m.de/nl-be/bikes/multicharger/
Redelijk bizar dat je op de HS variant nog de pasagierskit kan nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

OmeRobbie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Ja hoor het is een ART 2 slot als je de juiste versie koopt. Ze verkopen beide versies en deze is gewoon ART 2. Door mijn verzekering (ANWB) goedgekeurd!
Weet de verpakking echt niet meer maar dat kun je gewoon achterhalen door een belletje met je verzekeraar, staan alle modellen gewoon in de database.
Zojuist contact gehad met Stichting ART, maar ze geven aan dat dit slot niet bij hen bekend is en ten onrechte op websites als ART2 aangeboden wordt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:29
IceTeaGX schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

R&M charger 4 heeft een voordrager optie, weliswaar beperkt tot 5kg (officieel)
Wat verwacht je van draagvermogen?

Ah super, bedankt! Kwam er zelf geen tegen toen ik er meermaals op zocht, maar blijkbaar bestaan ze toch! Binnenkort maar even kijken of we iets via het werk kunnen regelen.

Qua draagvermogen zou 5kg voldoende moeten zijn, maar iets zwaarder zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Wie heeft er ervaring met de Cortina E-blau (2022)? Leek mij een mooie fiets maar ik lees vrij veel negatieve reacties over Cortina (service, kwaliteit en matige batterijduur) waardoor ik toch ga twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
roffeltjes schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Redelijk bizar dat je op de HS variant nog de pasagierskit kan nemen :+
Theoretisch kan het.. in de praktijk zegt mijn vouw iig NEE :P Toen ik vroeg of ik ook de HS mocht nemen.
Nu mag ik voorzichtig 35 fietsen als de kinderen niet meer mee gaan.

Maar ik merk daarbij wel dat mijn Enviolo/Nuvinci niet helemaal lekker werkt.

Hij kan het hoogste verzet niet vasthouden. hij glijd langzaam terug naar een standje lager. Staat er ergens te veel spanning op een schakeldraad?

Over de voordragen van R&M Charger/Multicharger. Deze zit aan het frame vast en draait niet mee als je stuurt. Dat vind ik persoonlijk erg prettig! Enige nadeel is dat je niet te hoog kunt stapelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Flapperbol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Ah super, bedankt! Kwam er zelf geen tegen toen ik er meermaals op zocht, maar blijkbaar bestaan ze toch! Binnenkort maar even kijken of we iets via het werk kunnen regelen.

Qua draagvermogen zou 5kg voldoende moeten zijn, maar iets zwaarder zou beter zijn.
Ik de praktijk kan 10KG ook zeker nog, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken, het is echt super degelijk allemaal, net zoals alles bij R&M.

Let er wel op dat de drager dus niet meebeweegt met het stuur, en de hoogte van stapelen dus beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie kan mij vertellen wat voor een stekkertje dit is? klik
Zit aan de electrische fiets (stuur computer) van mijn vrouw en ik wil die kabel iets verlengen, omdat er trekspanning op staat.

Lijkt op deze maar net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
stok schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:40:
Wie kan mij vertellen wat voor een stekkertje dit is? klik
Zit aan de electrische fiets (stuur computer) van mijn vrouw en ik wil die kabel iets verlengen, omdat er trekspanning op staat.

Lijkt op deze maar net niet.
Waarschijnlijk moet je even zoeken op het type van de motor en de bijbehorende computer. Om welke motor en computer gaat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@roffeltjes dank voor je advies :)
Was helaas kiezen tussen
- nieuw frame maar wel risico op zelfde design flaw en mogelijk lang proces om recht te krijgen
- frame aanpassen naar hoe ze het ook bij 2021 doen

Toch voor het laatste gekozen en fiets is alweer klaar. Natuurlijk is fabrieksaf beter maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gedaan is

Owja fietsenmaker zei nog: je had wel gelijk zat stalen plaat in :p

Ps: had een brincks leenfiets mee met rotatiesensor en voorwielmotor. Pfff wat gaat lomp hard! Moest flink bijtrappen met mn shimano e6100. Maar ook onvoorspelbaar en alles behalve natuurlijk

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
BasvanS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
...
Maar ik merk daarbij wel dat mijn Enviolo/Nuvinci niet helemaal lekker werkt.

Hij kan het hoogste verzet niet vasthouden. hij glijd langzaam terug naar een standje lager. Staat er ergens te veel spanning op een schakeldraad?
...
Verlopen van de cadans is bij Enviolo een bekend (niet veel voorkomend) probleem. Dat kan duiden op een kapotte naaf. Dat kan ik natuurlijk niet zo beoordelen op basis van een opmerking op een forum, dus laat de winkel waar je de fiets gekocht hebt er even op fietsen. Zou ik zeker wel doen, want als de naaf te veel verloopt wordt die door Enviolo de eerste twee jaar onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Waarschijnlijk moet je even zoeken op het type van de motor en de bijbehorende computer. Om welke motor en computer gaat het?
Het is een Votani fiets. Dus zal ook daarvan zijn denk ik. Of Darfon (moederbedrijf votani).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
stok schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Het is een Votani fiets. Dus zal ook daarvan zijn denk ik. Of Darfon (moederbedrijf votani).
Het lijkt namelijk heel erg op bafang stekkers, die ze daar gebruiken om het display aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 07:27
Inderdaad, wat @BasvanS zegt.

Even pinnetjes tellen van je originele kabel, er zijn verlengkabels voor beschikbaar. Anders een complete kabel, moet je wel weten wat voor aansluiting de andere kant heeft, en is een stuk meer werk om door het frame te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
Dat is toch heel raar? De Amparo 4650 staat er gewoon in met 2 sterren. De XL is toch gewoon een extra grote versie van de Amparo 4650? (zou ik denken....)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Zojuist contact gehad met Stichting ART, maar ze geven aan dat dit slot niet bij hen bekend is en ten onrechte op websites als ART2 aangeboden wordt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JackRyan2404 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:03:
Dat is toch heel raar? De Amparo 4650 staat er gewoon in met 2 sterren. De XL is toch gewoon een extra grote versie van de Amparo 4650? (zou ik denken....)

[...]
Inmiddels heb ik nogmaals contact gehad met ART, ze hebben het uitgezocht en hij is toch ART2 gekeurd. Ze hebben hun administratie daar niet echt op orde 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpYIEpiVvU0A7doYeMNAPseOiM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lo99eMsgPaoj1HH1OEv45aY1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
:S
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Inmiddels heb ik nogmaals contact gehad met ART, ze hebben het uitgezocht en hij is toch ART2 gekeurd. Ze hebben hun administratie daar niet echt op orde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 15:02
Ben ook al enige tijd aan het rondneuzen voor een e-bike en inmiddels een hoop bomen omgekapt om het bos een beetje weg te werken. Uiteindelijk lijken er twee opties over te blijven, waar ik dit weekend een proefritje op wil maken.

Een Flyer Upstreet 5, uit 2018 met belt en NuVinci automatic. Hier vragen ze 2.500 euro voor. Nu heeft mijn vriendin al een iets oudere Flyer en daar zijn we tevreden over.

Alternatief is een Multicycle Legacy (link). Deze is een maandje oud en kost 3.000 euro.

Nou ken ik Multicycle niet echt. Heb wat gezocht en vind gemixte reviews, maar zag Foxhill (volgens mij) zeggen dat het tegenwoordig een prima merk is. Zie ik iets over het hoofd of springt er 1 van de 2 ontzettend uit?

Het voordeel van de Multicycle is natuurlijk dat er nog bijna volledige garantie op zit. De Flyer is voor mij bekend terrein en wat goedkoper. Uiteindelijk zal natuurlijk de proefrit de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:25
Ik merk dat ik met mijn nette schoenen te vaak van een trapper af schiet als ik wat meer kracht zet op weg naar kantoor.
Online vind ik (vooral) deze twee opties van Shimano. De PD-EF202 en PD-EF205.
Heeft iemand ervaring met deze? Geeft de dichte versie nog wat extra 'steun'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIiar7vMXpM5YAd2HjbfNT9iOYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9simcgUDzgJvbYscmnDw9wH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
Dan is dat ook wel duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Dreadramon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:49:
Ben ook al enige tijd aan het rondneuzen voor een e-bike en inmiddels een hoop bomen omgekapt om het bos een beetje weg te werken. Uiteindelijk lijken er twee opties over te blijven, waar ik dit weekend een proefritje op wil maken.

Een Flyer Upstreet 5, uit 2018 met belt en NuVinci automatic. Hier vragen ze 2.500 euro voor. Nu heeft mijn vriendin al een iets oudere Flyer en daar zijn we tevreden over.

Alternatief is een Multicycle Legacy (link). Deze is een maandje oud en kost 3.000 euro.

Nou ken ik Multicycle niet echt. Heb wat gezocht en vind gemixte reviews, maar zag Foxhill (volgens mij) zeggen dat het tegenwoordig een prima merk is. Zie ik iets over het hoofd of springt er 1 van de 2 ontzettend uit?

Het voordeel van de Multicycle is natuurlijk dat er nog bijna volledige garantie op zit. De Flyer is voor mij bekend terrein en wat goedkoper. Uiteindelijk zal natuurlijk de proefrit de doorslag geven.
De wisselende ervaringen op internet over Multicycle kan komen doordat ze een aantal keer echt de mist in zijn gegaan met slechte aandrijvingen. Dat is voorbij. Ze werken nu met Shimano motoren en dat is goed spul. Voor de adviesprijs is die Multicycle niet echt scherp geprijsd, voor €3000,- wel lekker voordelig en een goede keuze.

Die Upstreet5 heeft een geweldige motor, een fijn stijf frame, een hoogwaardige voorvork, etc. Maar check even de accu grootte. Die is eerst met ~400Wh geleverd wat een beetje weinig was met de dikke banden en sterke motor. Als er 600Wh in zit is dat de betere fiets.

De Multicycle zit erg rechtop, de Flyer zit erg sportief. Naast de motor geeft de houding ook een best groot verschil in ervaring tussen deze fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
WaterFire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:46:
Ik merk dat ik met mijn nette schoenen te vaak van een trapper af schiet als ik wat meer kracht zet op weg naar kantoor.

[Afbeelding]
Had hetzelfde probleem en heb deze nu 2+ jaar in gebruik: https://www.futurumshop.n...urban-pedalen-zwart.phtml

Scheelt voor mij een hele hoop. Kan niet meer herinneren wanneer ik van m'n pedalen af ben geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
WaterFire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:46:

[Afbeelding]
Ik heb de dichte, en met nat weer glij ik er ook weleens vanaf. Als ik nu pedalen zou kopen zou ik pedalen met schuurpapier nemen, dan heb je ook met nat weer uitstekende grip

Edit: zie dat ik wat laat ben, die pedalen hierboven bedoel ik (heb ik op een andere fiets) en zijn uitstekend

[ Voor 8% gewijzigd door jodeltje op 21-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 10:46
@WaterFire
Ik heb deze pedalen op de fiets zitten of iets wat er zeer sterk op de lijkt. Ik heb het exacte typenummer niet.
https://www.12gobiking.nl/fuxon-vp-538-mtb-pedalen
Met deze pedalen heb ik nog niet meegemaakt dat ik er vanaf gleed met de voeten. De punten zorgen bijzonder goede greep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Foxhill schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

De wisselende ervaringen op internet over Multicycle kan komen doordat ze een aantal keer echt de mist in zijn gegaan met slechte aandrijvingen. Dat is voorbij. Ze werken nu met Shimano motoren en dat is goed spul. Voor de adviesprijs is die Multicycle niet echt scherp geprijsd, voor €3000,- wel lekker voordelig en een goede keuze.

Die Upstreet5 heeft een geweldige motor, een fijn stijf frame, een hoogwaardige voorvork, etc. Maar check even de accu grootte. Die is eerst met ~400Wh geleverd wat een beetje weinig was met de dikke banden en sterke motor. Als er 600Wh in zit is dat de betere fiets.

De Multicycle zit erg rechtop, de Flyer zit erg sportief. Naast de motor geeft de houding ook een best groot verschil in ervaring tussen deze fietsen.
Thanks, zal er op letten bij de Flyer als ik morgen ga rijden.

Vandaag de Multicycle meegekregen tot morgen. Kreeg hem mee op het stuur op standje rechtop, dat was geen doen. Stuur wat versteld en dat is al een stuk beter, maar blijft inderdaad wat rechtop.

Vond de automaat niet bijzonder fijn. Schakelt snel op richting 8 en blijft daar ook lang hangen. Ook bij een viaduct schakelt hij niet echt terug en dan is het best stoempen omhoog. Gelukkig kan je ook gewoon manueel schakelen.

Verder wel een comfortabele fiets met een mega range. Althans volgens het display, heb hem natuurlijk niet een hele cyclus leeg kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Is de automaat ook nog gekoppeld aan een ondersteuningsstand? Waardoor deze anders schakelt bij een ander ondersteuningsstand?

Dat de automaat snel doorschakelt is niet zo vreemd.
Je hebt in feite 2 groepen. De commuter en recreatieve fietsers.
De commuter zijn wat fantiekere fietsers en fietsen mede daardoor vaak in een wat lagere versnelling.
Recreatieve fietsers zijn juist wat "luier" en willen wat "relaxter" fietsen. Hierdoor schakelt deze groep graag sneller door naar een hogere versnelling. Vermoedelijk is de software hierop ingesteld.

Dat de gekozen versnelling effect heeft op het gedrag van de motor is maar bij een kleine groep mensen bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Volgens de brochure is het gebaseerd op snelheid en cadans, dus volgens mij zou de ondersteuningsstand dan invloed moeten hebben (al heb ik geen echt verschil gemerkt).

Nou is cadans ook wel persoonlijk, dus wellicht is er wel wat in af te stellen. Kon het in de computer niet vinden, maar wellicht met gespecialiseerde software.

Edit: even nagevraagd en de automaat is inderdaad in te stellen door de FM.

Update: Vanochtend gereden met de Flyer. Super fijne fiets. Qua zithouding wat sportiever. Vond ik fijner. Inderdaad top motor en voelt verder in alles super degelijk aan. Enige minpuntje was de 432Wh accu. Maar zelfs die gaf in auto stand bij zon 80% lading nog 102km. Bij de hoogste ondersteuning zo'n 30km. Zou voor mijn gebruik geen probleem moeten zijn.

Enige wat ik een groot minpunt vond is dat de NuVinci op z'n zwaarste stand nog ontzettend licht traptte. Ik moest zo'n 90RPM draaien om 25 te fietsen. Ik zou dit zelf vergelijken met de 5e versnelling bij een Nexus 8 die ik gewend ben. Vraag me af of dit zo hoort of dat dit op te lossen is?

Heb het in ieder geval aangegeven bij de FM en die ging er nog naar kijken. Als de versnelling gefixt wordt koop ik de Flyer direct.

Na het fietsen op de Flyer twijfel ik ook over de Multicycle, omdat de Flyer toch een stuk fijner fietste. Wellicht moet de zoektocht nog verder.

[ Voor 63% gewijzigd door Dreadramon op 22-10-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbentje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
Beste medeforummers, dit is mijn eerste post. Heb een aantal paginas gescreend of ik daar mijn vraag of probleem kon terugvinden. Helaas geen soelaas. Heb ook veel lopen zoeken op Google e.d. geen hits.

Het probleem, heb een ebike kit van gelijknamige webwinkel geïnstalleerd. Voordat ik daar aan de bel trek en mijn beklag doe, eerst even wat vooronderzoek doen.

In het pakket zou er een Bafang 36v 250w motor geleverd moeten zijn, op de motor zelf vind ik geen merkje of wat dat ook. Het lijkt merkloos.

Heb een foto bijgevoegd. Na installatie maakt de motor ook heel veel lawaai, alsof er geen vet in zit. Het klinkt alsof je lier inschakelde. Echt niet best.

Lang verhaal kort, is de naafmotor van de foto een bafang naafmotor? Het type nummer levert namelijk helemaal niks op in de zoekmachines.

Alvast bedankt voor het bekijken.

Grts GerbentjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRkrgIMxEpMrHMrLkqGf7nMaKw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uM63ADAWjkyVqWSiEH8Km9LZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Gerbentje op 22-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je op de gelijknamige website kijkt zie je bijv deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/296283/files/327536923/ebike-kit-premium-ombouwset-elektrische-fiets.jpg

En daar lijkt de motor die je toont totaal niet op.

Zelf heb ik nu ervaring met een aantal 'sets' en de "echte" bafang motoren zijn eigenlijk altijd zoals de afgebeelde motor (zilverkleurig en wat ovaal/ei vormig).
De "goedkoper" chinese motoren die vaak na paar km stuk gaan met geratel zien er zo uit als de zwarte versie op de foto. Overigens kunnen deze soms ook lang mee gaan, maar de kwaliteit is, zonder deze te openen, gewoon lastig te beoordelen.
En als deze nu al lawaai maakt en ratelt vrees ik dat het een hele goedkope versie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Gerbentje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:01:
.... is de naafmotor van de foto een bafang naafmotor? Het type nummer levert namelijk helemaal niks op in de zoekmachines.....
De nummers die erop geprint zijn betreffen de specificatie (36V 250W) en een batchnummer/productiedatum (6 dec 2021)
Helaas is het merk niet zomaar af te leiden, omdat Bafang ook motoren zonder merknaam uitbrengt op klantenspecificatie.
Een specifieke 8fun of Bafang motor heeft er inderdaad een merk op, maar dat hoeft niet het geval te zijn bij de zgn OEM series. Voor die laatste wordt door Bafang zelf geen service verleend en zullen daarom hoogstwaarschijnlijk goedkoper geleverd worden.
Waarom ik vermoed dat het om een dergelijke OEM serie gaat (Bafang of ander merk), is omdat op de website ook het display niet voorzien is van een merk.
Het beste is om te reclameren bij winkel waar je de set hebt gekocht.
Als je er geen vertrouwen meer in hebt probeer dan een refund te krijgen en elders daadwerkelijk een Bafang set aan te kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 22:40
Mijn hardtail, omgebouwd naar ebike.
2000watt, rijd echt lekker.
Ik ga hem inschrijven als bromfiets, ken dat, vroeg of laat gaan ze mij tegenhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M64r13Amvl_SAunPaGlc6sp-3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ti0aDwJIJBvyFi4nj9jpBl9a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLY6hiNUSv4lbb3FrNe325U8Yqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTlqjgcf6YUSg7AsCV9l3akU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ewaRvh4c2_1aUpnW7MIYEimcAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fIHzenYBK4jzmOGb0LhRSm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jLnimchZ_FXKmNCrxMdb1pMbNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBYME3Ns8QB8k3Lzw03nzWP0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik nog wil doen :
Groter tandwiel van voor zodat ik bij 45km/uur nog mee kan trappen.
Vast achterlicht (had iets met batterijen, maar ben hem verloren).
Iets met al die kabels aan het stuur doen, gaan 9 kabels van mijn stuur naar frame, hoe los je dat proper op? Ik heb eens een speed pedelec gezien welke alles mooi in een stoffen sok had gestoken, als daar tips voor zijn hoor ik het graag.

Voor de geïnteresseerden, fiets kostte 750 euro, hub + batterijen kit 800euro.
Dan nog eens 1500€ voor stuur, banden, zadel, fietshouder zodat ik er aan kan werken soldeerbout enz enz.

Al bij al een leuk project geweest.
Graag hoor ik jullie mening.
(ik rijd er niet mee op openbare weg, enkel privé terrijn, eerst verzekering)

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
C00P schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:16:
Ik ga hem inschrijven als bromfiets, ken dat, vroeg of laat gaan ze mij tegenhouden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik nog wil doen :
Iets met al die kabels aan het stuur doen, gaan 9 kabels van mijn stuur naar frame, hoe los je dat proper op? Ik heb eens een speed pedelec gezien welke alles mooi in een stoffen sok had gestoken, als daar tips voor zijn hoor ik het graag.

Dan nog eens 1500€ voor stuur, banden, zadel, fietshouder zodat ik er aan kan werken soldeerbout enz enz.

Je zal een soort van homologatie moeten doen bij de RDW.
Geen idee wat het kost, maar makkelijkis het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
@C00P erg netjes gedaan.

Voor de kabels zou je kunnen kijken voor spiraal wrap, ik weet niet of het de juiste naam is, zo heet het in ieder geval op AliExpress.

Welke accu heb je gekozen? Ben ook opzoek naar een andere, hoe bevalt deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 22:40
madmaxf1 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:34:
@C00P erg netjes gedaan.

Voor de kabels zou je kunnen kijken voor spiraal wrap, ik weet niet of het de juiste naam is, zo heet het in ieder geval op AliExpress.

Welke accu heb je gekozen? Ben ook opzoek naar een andere, hoe bevalt deze?
Thanx!
Het is een 52volt (laad tot 58volt) weet ampère niet van buiten maar zal straks kijken.

Als ik alleen electrische voortstuwing gebruik (net als een scooter) dan haal ik 30km vol gas, doseer ik wat 40km.
Met trappen erbij heb ik al 60km gereden maar toen was hij echt heel plat.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08 20:24
Hallo,

We zijn opzoek naar twee elektrische fietsen voor plezier gebruik.
Weekend ritjes tot max. 50 a 60km. Bij het langsgaan van enkele fietswinkels kwamen we uit op de twee volgende modellen die we beiden aan zo goed als dezelfde prijs kunnen verkrijgen.

Optie 1:
Gazelle Paris c7+
https://www.gazellebikes....2wpA2tEAAYASAAEgKVdvD_BwE

Optie 2:
Dutch ID Wave 2 50
( onderaan deze website kun je alle technische gegevens vinden )
https://dutch-id.nl/wave/#specificaties

De dutch id kunnen we 20% korting op krijgen waardoor de prijs zogoed als gelijk komt met deze van de Gazelle.

Naar rij gemak zijn ze voor ons beiden goed. Maar als we kijken naar de gebruikte onderdelen is de dutch id beter uitgerust? Voor ons klinkt het merk dutch id wat onbekend tegenover Gazelle, daarmee dat we eventueel twijfelen?

Wat is jullie ervaring/ mening?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:16

Kraz

Saving the world

Psil schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:36:
Hallo,

Weekend ritjes tot max. 50 a 60km. Bij het langsgaan van enkele fietswinkels kwamen we uit op de twee volgende modellen die we beiden aan zo goed als dezelfde prijs kunnen verkrijgen.

Optie 1:
Gazelle Paris c7+

Optie 2:
Dutch ID Wave 2 50

De dutch id kunnen we 20% korting op krijgen waardoor de prijs zogoed als gelijk komt met deze van de Gazelle.

Naar rij gemak zijn ze voor ons beiden goed. Maar als we kijken naar de gebruikte onderdelen is de dutch id beter uitgerust? Voor ons klinkt het merk dutch id wat onbekend tegenover Gazelle, daarmee dat we eventueel twijfelen?

Ben er niet 100% zeker van maar met een Gazelle kun je bij 99% van de fietsenmakers terecht.
Met een Dutch ID is dat voor zover ik weet niet het geval?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Voor Dutch-ID lijkt me dit ook niet zo'n probleem. In vergelijking tot bijv een Van Moof is Dutch ID vrij traditioneel ontworpen. Electrische aandrijving is gewoon van Bosch. Dat levert ook geen problemen op bij de fietsenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
elinx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
Nee hoor, er bestaan ook setjes met een controller en koppelsensor hier en daar (meestal trapas)
Het zijn er inderdaad niet zoveel dus je moet er wel naar zoeken. Of je moet het zelf samenstellen door bij de naafmotor een controller te zoeken die ook een koppelsensor ondersteunt. (bv Lishui)

Persoonlijk zou ik bij zelfbouw in dat geval meteen voor een Tongsheng middenmotor gaan als de trapas er toch uit moet.
Die heeft (itt BBSxx) een ingebouwde koppelsensor. Prijstechnisch en mbt montage is er geen verschil.
(Dat is dan ook precies de reden waarom ik voor de Tsdz2 ben gegaan ;) )

De reden dat een naafmotor kit (vooral in het voorwiel) zo populair is heeft volgens mij meer te maken met de zeer eenvoudige montage van dat wiel en de cadanssensor.
Bedankt voor deze links. Ik wou eerder nog reageren maar was er niet toe gekomen. Vooral de link naar je zelfbouwfiets, een post uit 2019 is helemaal mijn ding, maar had ik zelf niet kunnen vinden want zo ver wou ik dit topic niet terug lezen. Bookmarked dus.

Toen ik een aantal jaar geleden informatie zocht over zelfbouwkitjes (lunacycles, falco, ed...) was alles echt 100% cadence sensor. Met uitzondering van enkele trapassen met koppelsensor die je kon combineren met de kitjes.

De door jouw vermeldde Tongsheng heeft al koppelsensors ingebouwd. En dat heeft uiteraard de voorkeur.

Ik kan er voorlopig weinig tijd aan spenderen wegens andere prioriteiten, maar ik hoop zeker ooit nog eens een zelfbouw e-bike in elkaar te knutselen. Al was het maar dat je zo al doende ook bedreven wordt in fietsmechaniek, en je de rest van je leven geen fietsenmaker meer nodig hebt :+

Persoonlijk zou ik dan eerder voor een groot, stevig stadsfiets frame gaan (of snelle stadsfiets), type gazelle chamonix, of trek FX3 of zo. Qua looks ben ik geen al te grote fan van de MTB-frames als stadsfiets, of de extra complexiteit van vering vooraan. Maar misschien wen ik daar wel aan. In elk geval, voor een middenmotorsetje maakt het helemaal niets uit.

Ik lees hier vaak terug dat ketting aangedreven e-bikes, bij slordig gebruik elke 1500-2000km revisie behoeven, en bij voorzichtig gebruik 6000km.

M'n vraag is dan: kettingen bestaan toch in alle type specs en ratings? Waarom leggen fabrikanten dan gewone fietskettingen op e-bikes waar de power toch harder aangezet wordt dan wat een gemiddelde gezapige fietser op z'n decathlon fietsje zet? Of zijn het vooral de kransjes/tandwielen die het begeven?

Ik heb 5000km achter de rug op een single speed e-bike met shimano motor. NIet meteen de meest krachtige setup, maar zonder enig onderhoud en buiten stallen was die nog helemaal prima (puur gebruiksvoorwerp/leenfiets). Niet schakelen via een derailleur zal vast wel helpen bij levensduur, maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
C00P schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Met trappen erbij heb ik al 60km gereden maar toen was hij echt heel plat.
Dan heb je wel een heel groot privé terrein.
:o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Ik lees hier vaak terug dat ketting aangedreven e-bikes, bij slordig gebruik elke 1500-2000km revisie behoeven, en bij voorzichtig gebruik 6000km.

M'n vraag is dan: kettingen bestaan toch in alle type specs en ratings? Waarom leggen fabrikanten dan gewone fietskettingen op e-bikes waar de power toch harder aangezet wordt dan wat een gemiddelde gezapige fietser op z'n decathlon fietsje zet? Of zijn het vooral de kransjes/tandwielen die het begeven?

Ik heb 5000km achter de rug op een single speed e-bike met shimano motor. NIet meteen de meest krachtige setup, maar zonder enig onderhoud en buiten stallen was die nog helemaal prima (puur gebruiksvoorwerp/leenfiets). Niet schakelen via een derailleur zal vast wel helpen bij levensduur, maar toch...
Slordig gebruik is vooral nooit poetsen na een rit door de regen.
Zand aan de ketting doet alles echt wel een pak sneller slijten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Dan heb je wel een heel groot privé terrein.
:o :o
Zou dat zo zijn? Ik denk het niet. O-)

@C00P

60 km/h op een (ombouw)fiets is totaal onverantwoord. Je remweg is gewoon 4x langer dan bij 30 km/h en nog veel langer bij nat weer. Of de remmen dat lang gaan volhouden is mij de vraag. Als ze het überhaupt aankunnen. Met die fiets steek je een Stromer moeiteloos voorbij.

Maar al goed, mijn Honda MTX vroeger reed ook 85 km/h, dus ik ken de kick van het opvoeren en ik ken de kick om er anderen vierkant mee uit te rijden. De kick van wheelies en de kick van er tussen uit knijpen bij een rollerbank. Ik weet heel goed hoe het voelt en ik begrijp het ook wel, maar ik ben stukken ouder en achteraf besef ik hoe dom het was. Zou ik een kind het ziekenhuis inrijden dan zou ik er nu een stuk slechter hebben bijgezeten.

Waar bemoei ik mij mee? Als ervaringsdeskundige van een wilde jeugd ben ik in de loop der tijd gaan nadenken hoe risicovol het allemaal was.

Ik vind het dus terecht om jou hierop aan te spreken dat je weet waar je mee bezig bent en ik ga het niet controleren of toetsen. Doe er iets mee ;)

Eigenlijk willen we dit soort dingen niet horen en/of weten, maar ik snap het wel. Ook mag het hier niet, maar ik vind het nog grijs gebied en een topicrapport niet nodig.

PS: Ik vind het wel een hele mooie ombouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08 20:24
Athome schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:28:
Voor Dutch-ID lijkt me dit ook niet zo'n probleem. In vergelijking tot bijv een Van Moof is Dutch ID vrij traditioneel ontworpen. Electrische aandrijving is gewoon van Bosch. Dat levert ook geen problemen op bij de fietsenmaker
Klopt, lijken mij ook zeer gekende onderdelen en qua bouw ook niets speciaals? Voor zover ik er iets van zou kennen 😂 Verder zijn er ook meerdere verdelers hier in de omtrek, dus qua onderhoud lig ik er niet van wakker. Iemand die mij kan aanraden welke te nemen of welke zeker niet? Zelf totaal geen kenner … klopt toch dat we bij de dutch id meer voor ons geld krijgen? Is dit dan de goeie reden om deze te nemen of toch de gazelle nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45
jimh307 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Zou dat zo zijn? Ik denk het niet. O-)

@C00P

60 km/h op een (ombouw)fiets is totaal onverantwoord. Je remweg is gewoon 4x langer dan bij 30 km/h en nog veel langer bij nat weer. Of de remmen dat lang gaan volhouden is mij de vraag. Als ze het überhaupt aankunnen. Met die fiets steek je een Stromer moeiteloos voorbij.

Maar al goed, mijn Honda MTX vroeger reed ook 85 km/h, dus ik ken de kick van het opvoeren en ik ken de kick om er anderen vierkant mee uit te rijden. De kick van wheelies en de kick van er tussen uit knijpen bij een rollerbank. Ik weet heel goed hoe het voelt en ik begrijp het ook wel, maar ik ben stukken ouder en achteraf besef ik hoe dom het was. Zou ik een kind het ziekenhuis inrijden dan zou ik er nu een stuk slechter hebben bijgezeten.

Waar bemoei ik mij mee? Als ervaringsdeskundige van een wilde jeugd ben ik in de loop der tijd gaan nadenken hoe risicovol het allemaal was.

Ik vind het dus terecht om jou hierop aan te spreken dat je weet waar je mee bezig bent en ik ga het niet controleren of toetsen. Doe er iets mee ;)

Eigenlijk willen we dit soort dingen niet horen en/of weten, maar ik snap het wel. Ook mag het hier niet, maar ik vind het nog grijs gebied en een topicrapport niet nodig.

PS: Ik vind het wel een hele mooie ombouw :)
Volgens mij doelt hij op de range, niet de snelheid. Maar goed, alsnog is het volgens mij eigenlijk niet toegestaan zo'n ding hier te bespreken (zie oranje blok).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Volgens mij zegt niemand dat 1500-2000km normaal is. Dat is pas met een derailleur ketting als je meerdere van deze dingen doet: opvoeren, niet smeren, pekel rijden, niet schakelen - en dan nog is het weinig.

Je vergelijk met een single speed ketting is appels met peren. Een ketting voor naafversnelling of single speed is dikker en anders gevormd. Gaat daardoor zo’n beetje dubbel zo lang mee.

Fabrikanten monteren geen low spec kettingen. Er wordt veel KMC (en KMC OEM) gemonteerd wat een beetje de benchmark is. Dat gebeurde vroeger bij niet aangedreven fietsen niet. Kettingen van brommers en motoren zijn anders geconstrueerd en zijn geen goede keuze voor een ebike vanwege efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Psil schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:36:
Hallo,

Optie 1:
Gazelle Paris c7+

Optie 2:
Dutch ID Wave 2 50

Met 20% korting is die DutchID een scherpe aanbieding. Voor de adviesprijs zou hij wat duur zijn. Het purion display is eenvoudiger, maar dat zou mijzelf niets kunnen schelen. Verder mooie fiets.

DutchID is een prima merk. Alle Profile winkels zijn dealer, en de meeste andere winkels zullen hem ook gewoon onderhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 07:51
C00P schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik nog wil doen :

In België krijg je zo'n brouwsel gelukkig nooit legaal de straat op. De perceptie van de legale speedpedelec is al niet super hoog, laat staan dat her en der nog eens zo'n toestanden erbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
FrE911 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
In België krijg je zo'n brouwsel gelukkig nooit legaal de straat op. De perceptie van de legale speedpedelec is al niet super hoog, laat staan dat her en der nog eens zo'n toestanden erbij komen.
Be kennende, zal er wel een manier zijn.
https://www.autoblog.nl/n...t-87-km-u-op-n-weg-187315

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:35

B64

Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Slordig gebruik is vooral nooit poetsen na een rit door de regen.
Zand aan de ketting doet alles echt wel een pak sneller slijten.
Zand aan de ketting krijg je ook bij fietsen in droog weer, dan stuift het namelijk. In de regen spat er meer vuil op, maar dat is vaak ook nog een stuk grover en spoelt er ook makkelijker weer af - vaak samen met de smeermiddelen. Als je veel in de regen fietst moet je vooral vaker je ketting smeren. En ja, je zult 'm iets vaker moeten schoonmaken maar je kunt ook overdrijven.

Nou weet ik wel, N=1 maarrehhh, mijn ketting is ruim 8000 km meegegaan en heb ik in die tijd precies één keertje grondig gereinigd. En die fiets wordt dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer, weer of geen weer, waarbij ik 'm in vochtige periodes eens in de 1,5-2 weken smeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-09 13:13
Het is eerder Du dan Be. In België krijg je dit niet ingeschreven. Anders zou hij niet ingeschreven en verzekerd zijn in Duitsland. Zijn woonplaats Anzegem ligt namelijk in de provincie West-Vlaanderen. Verder dan dat kan je qua provincie in België niet zitten van Duitsland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapidis
  • Laatst online: 25-10-2022
Ze hebben zeker geleverd want ik heb er een - online gekocht bij Dutchdealz die hem keurig afgemonteerd kwamen bezorgen. Na 2 weken gebruik ben ik enthousiast - hij rijdt heerlijk, en je houdt een echte fietservaring. Ik zal verslag doen van zowel positieve als negatieve ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbentje
  • Laatst online: 26-10-2022
Hoi hoi, even een update. De medewerker van e bike kit van de gelijknamige webshop heeft uitgelegd dat het een naafmotor is die door Bafang in opdracht gefabriceerd wordt, dat geloven we dan maar.

Het probleem van het geluid is overigens ook netjes opgelost. De instellingen van de controller waren nog op de fabrieksstand ingeleerd, dus de motor werd niet juist aangestuurd. Iets met fases?

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbentje op 25-10-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Gerbentje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:56:
...update.... een naafmotor is die door Bafang in opdracht gefabriceerd wordt.....

.....de motor werd niet juist aangestuurd. Iets met fases?
OEM, dus formeel geen Bafang, maar merkloos. Persoonlijk zou ik deze uitleg niet accepteren als deze motor als Bafang wordt verkocht. Wist de medewerker wel het overeenkomstige officiële Bafangtype? Wel handig om te weten als je ooit onderdelen ervan nodig hebt.
Hetzelfde geldt ook voor het display als dat evt. eens vervangen moet worden.

Fases verkeerd aangesloten? Slordig dat zoiets dan uitgeleverd wordt, want dat betekent dat de motor behoorlijk belast werd tgv het trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16

Tacoos

i am i

zuidhuis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Die Cortina e-blau is ook een interessant alternatief! Iets minder sportief misschien maar wel wat ik zo’n beetje zoek. Alleen benieuwd hoe betrouwbaar die Sportdrive middenmotor is. Wat minder bekend dan een Bafang.
Kreeg deze weekeen maling van mijn LBS met fietsen die binnen 10 dagen te leveren zijn, waaronder een Cortina met zo'n sportdrive.
Ik lees in dit topic nog weinig ervaringen met de Sportdrive, maar ik ben benieuwd: wat zou jullie advies zijn?
Nieuwe fiets met Sportdrive of een 2dehands fiets met Bosch/Shimano (wel minder keus natuurlijk)?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Even een update over mijn zoektocht voor een grote maat e-bike tot zo ver: Test/demo/leen/huurfietsen vinden in grote maten is hopeloos. Niemand heeft ze op voorraad, en komen enkel op bestelling binnen. Ik ben speciaal naar Asten gereden voor het Kalkhoff "testival", waarvan op de website staat dat er XXL modellen bij zijn... Maar beter dan een L was er niet te zien.

Wel enkele (net te) kleine e-bikes getest en ik merk dat ik heel snel, ruim boven de 25km/h zit, zelfs met minimale ondersteuning. Voordeel is dat de weerstand van de motor hierbij zeker niet storend was, maar nu twijfel ik over een speed middenmotor, voor net dat beetje extra push na 25km/h. Echter de enige die in aanmerking komt is dan de R&M Charger4, welke toch vrij prijzig is.

Dan merken en modellen. Victoria en Berghoff komen (again, puur op papier) minder goed over. Blijft nog over:
De Flyer upstreet 3 XXXL (de speed optie is er enkel met enviolo)
R&M Charger 4 XXL (heeft wel een speed optie met deore XT)
Kalkhoff heeft enkele XXL modellen die er ok uit zien. (geen speed opties in XXL)
VDV heeft veel opties met hun configurator, echter geen speed middenmotor, volgende vallen mij op:
- AEB490, kan budget-minded met beperkte opties, of meer uitgewerkt, met riem/naaf versnelling etc.
- SEB990 Smart Range: Het smart systeem spreekt mij wel aan, en dit is het enige smart model met een 65cm frame. Aan de andere kant geen fan van het SUV principe met dikke bandjes en een 85nn motor lijkt me overkill (toch tot 25km/h). Dit model met meer standaard banden, en/of stop er dan gelijk een bosch smart speed motor in, zou toch een aanzienlijke voorkeur genieten.

Het grootste pijnpunt blijft de moeilijkheid om ze uit te testen, dus het blijft wat blind kopen. Misschien eens wat fabrikanten contacteren en een roadtripje Duitsland plannen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
IceTeaGX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:54:
Even een update over mijn zoektocht voor een grote maat e-bike tot zo ver: Test/demo/leen/huurfietsen vinden in grote maten is hopeloos. Niemand heeft ze op voorraad, en komen enkel op bestelling binnen. Ik ben speciaal naar Asten gereden voor het Kalkhoff "testival", waarvan op de website staat dat er XXL modellen bij zijn... Maar beter dan een L was er niet te zien.

Wel enkele (net te) kleine e-bikes getest en ik merk dat ik heel snel, ruim boven de 25km/h zit, zelfs met minimale ondersteuning. Voordeel is dat de weerstand van de motor hierbij zeker niet storend was, maar nu twijfel ik over een speed middenmotor, voor net dat beetje extra push na 25km/h. Echter de enige die in aanmerking komt is dan de R&M Charger4, welke toch vrij prijzig is.

Dan merken en modellen. Victoria en Berghoff komen (again, puur op papier) minder goed over. Blijft nog over:
De Flyer upstreet 3 XXXL (de speed optie is er enkel met enviolo)
R&M Charger 4 XXL (heeft wel een speed optie met deore XT)
Kalkhoff heeft enkele XXL modellen die er ok uit zien. (geen speed opties in XXL)
VDV heeft veel opties met hun configurator, echter geen speed middenmotor, volgende vallen mij op:
- AEB490, kan budget-minded met beperkte opties, of meer uitgewerkt, met riem/naaf versnelling etc.
- SEB990 Smart Range: Het smart systeem spreekt mij wel aan, en dit is het enige smart model met een 65cm frame. Aan de andere kant geen fan van het SUV principe met dikke bandjes en een 85nn motor lijkt me overkill (toch tot 25km/h). Dit model met meer standaard banden, en/of stop er dan gelijk een bosch smart speed motor in, zou toch een aanzienlijke voorkeur genieten.

Het grootste pijnpunt blijft de moeilijkheid om ze uit te testen, dus het blijft wat blind kopen. Misschien eens wat fabrikanten contacteren en een roadtripje Duitsland plannen...?
De Flyer Upstreet3 had ik het hele jaar op voorraad in die maat maar vorige week de laatste twee verkocht. Ik verwacht wel dat het ongewijzigde 2023 model binnenkort al komt. Voor nu kun je eventueel Flyer Beverwijk bellen en vragen of ze je helpen zoeken waar die nog staat of waar die geleverd is. Ik weet niet zeker of ze die info ook aan een consument afgeven…

Velo de Ville zit met hun fabriek niet zo ver van de grens en kun je zo binnen wandelen. Hebben ook veel staan om te proberen.

Waarom zou je bij een speed pedelec niet een Enviolo naaf nemen? Juist daarbij slijt een ketting snel en juist met een sterke motor is het efficiëntie verlies niet merkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 26-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Enviolo en speed-pedelec gaat prima samen, mits de eindoverbrenging (verhouding) klopt. De Riese und Muller die ik vorig jaar getest had, heeft een beroerde verhouding. Bij 40 km/u zat ik al bijna op een cadans van 100. Je zit dan duidelijk aan het einde van de naaf wat dus een merkbaar lagere efficientie met zich brengt.

In het midden van het bereik heeft een Enviolo een prima efficientie. Aan de beide grenzen is het gewoon merkbaar minder. Het verschil blijkt maar een paar % te zijn maar het voelt als makkelijk 10% verschil.

[ Voor 24% gewijzigd door Athome op 26-10-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:24:
Enviolo en speed-pedelec gaat prima samen, mits de eindoverbrenging (verhouding) klopt. De Riese und Muller die ik vorig jaar getest had, heeft een beroerde verhouding. Bij 40 km/u zat ik al bijna op een cadans van 100. Je zit dan duidelijk aan het einde van de naaf wat dus een merkbaar lagere efficientie met zich brengt.

In het midden van het bereik heeft een Enviolo een prima efficientie. Aan de beide grenzen is het gewoon merkbaar minder. Het verschil blijkt maar een paar % te zijn maar het voelt als makkelijk 10% verschil.
Ja. Een derailleur op een speed pedelec heeft ook nadelen. Het slijt heel snel. Slijtage neemt niet lineair toe t.o.v. snelheid maar misschien wel parabolisch. En dan zit op een speed pedelec niet een voordelige cassette als je hem moet kopen.

Een speed pedelec heeft gewoon best wat nadelen. Zo neemt het accuverbruik ook veel meer dan lineair toe als de snelheid omhoog gaat. Begrijp me goed, als alles past voor je route is het mooi. Daarom verkoop ik alleen speed pedelecs nadat mensen er een van me mee hebben gekregen om thuis minimaal een dag te testen. De helft van de mensen is dan wijzer en neemt er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Ik besef wel dat het verlies, zeker voor een speed, veel minder doorweegt, hoogstens wat minder bereik. Ik zoek ook zeker niet max ondersteuning of snelheid er uit te halen, en het is maar 15km enkele rit (30km range zou ideaal zijn) Maar zowel het traploze als de draaischakelaars spreken mij niet aan. Daar zit ongetwijfeld veel gewoonte tussen, dus moet ik het eens proberen om uit te sluiten. Laat dat nu net een probleem zijn. Ik wil toch, op zijn minste, een keer de correcte frame grootte passen, de verschillende uitvoeringen kan eventueel getest worden op een maatje kleiner. Ideaal is het niet, maar dat ben ik al gewoon.

Hier in België zijn de grotere maten toch minder vertegenwoordigd. Ik heb op verschillende plaatsen gehoord dat er misschien maar 2-3 per jaar verkocht worden. Dan kan je ze natuurlijk niet allemaal in stock houden. Ik kan wel eens een eindje rijden voor te testen, maar aankopen zal toch hier in de buurt dienen te gebeuren, bij een van de lease partners.

Ik heb "gelukkig" nog een paar maanden te gaan. Maar het kost me eigenlijk al veel te veel tijd om nog redelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
IceTeaGX schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:36:
Ik besef wel dat het verlies, zeker voor een speed, veel minder doorweegt, hoogstens wat minder bereik. Ik zoek ook zeker niet max ondersteuning of snelheid er uit te halen, en het is maar 15km enkele rit (30km range zou ideaal zijn) Maar zowel het traploze als de draaischakelaars spreken mij niet aan. Daar zit ongetwijfeld veel gewoonte tussen, dus moet ik het eens proberen om uit te sluiten. Laat dat nu net een probleem zijn. Ik wil toch, op zijn minste, een keer de correcte frame grootte passen, de verschillende uitvoeringen kan eventueel getest worden op een maatje kleiner. Ideaal is het niet, maar dat ben ik al gewoon.

Hier in België zijn de grotere maten toch minder vertegenwoordigd. Ik heb op verschillende plaatsen gehoord dat er misschien maar 2-3 per jaar verkocht worden. Dan kan je ze natuurlijk niet allemaal in stock houden. Ik kan wel eens een eindje rijden voor te testen, maar aankopen zal toch hier in de buurt dienen te gebeuren, bij een van de lease partners.

Ik heb "gelukkig" nog een paar maanden te gaan. Maar het kost me eigenlijk al veel te veel tijd om nog redelijk te noemen.
Flyer Beverwijk is ook voor België het verkoopkantoor. Dus ze kunnen je vertellen welke dealer recent zo’n fiets heeft ontvangen. Of ze het doen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Foxhill schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Flyer Beverwijk is ook voor België het verkoopkantoor. Dus ze kunnen je vertellen welke dealer recent zo’n fiets heeft ontvangen. Of ze het doen weet ik niet.
Antwoord van Flyer: "De Upstreet3 XXXL zijn door heel weinig dealers besteld. Hierbij adviseer ik u om contact op te nemen met Dealer XYZ. Wellicht dat deze dealer een Upstreet3 heeft in uw gewenste maat." niet dus, want enkel op bestelling gekocht. Het enthousiasme spat er ook af... |:(

Wordt het, naast kleding en schoenen, misschien tijd voor een speciaalzaak grote maten fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
IceTeaGX schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Antwoord van Flyer: "De Upstreet3 XXXL zijn door heel weinig dealers besteld. Hierbij adviseer ik u om contact op te nemen met Dealer XYZ. Wellicht dat deze dealer een Upstreet3 heeft in uw gewenste maat." niet dus, want enkel op bestelling gekocht. Het enthousiasme spat er ook af... |:(

Wordt het, naast kleding en schoenen, misschien tijd voor een speciaalzaak grote maten fietsen?
Tsja balen antwoord. Heb je graag dat ik ff in de dealer Whatsapp groep vraag wie hem heeft? Zo ja, welke regio?

VdV optie staat nog open begrijp ik. Ik weet niet of de fabriek op rij afstand is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Foxhill schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:47:
Tsja balen antwoord. Heb je graag dat ik ff in de dealer Whatsapp groep vraag wie hem heeft? Zo ja, welke regio?

VdV optie staat nog open begrijp ik. Ik weet niet of de fabriek op rij afstand is voor je.
Ik hou het in beraad, tussen dit en begin 2023 is nog wat marge. Mogelijks ook nieuwe modellen. En alle opties blijven open. Het is alleen frustrerend, maar ik zal mijn cynisme wat in toom houden O-)

Ik ga dit weekend proberen langs een vdv partner store te gaan en horen wat daar de opties zijn.
Afstand is niet zo'n probleem, desnoods maak ik er wel een dag/roadtripje van. Maar als het niet moet om 6 uur te rijden, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Zoek een fietswinkel die bikefitting kan doen (of Santos dealer is).
Die hebben normaal een toestel waarmee ze stuur, pedalen en zadel kunnen verschuiven in allen richtingen.
Als ze zo vriendelijk zouden zijn om op dat toestel de maten in te stellen van de fiets die je overweegt, dan ben je een stap verder denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
IceTeaGX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:54:
Welke Kalkhoff heb je op het oog? Ik heb zelf een Image 5B met snaar en een XXL frame. Als zoiets is wat je zoekt en je in de buurt woont kunnen we misschien wel wat regelen.

Edit: ik zie dat je uit België komt, dat is in ieder geval niet in de buurt.. maar het aanbod staat mocht het willen proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shivs op 27-10-2022 13:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Afgelopen zaterdag een fiets naar wens gevonden voor mijn vrouw : een Victoria met Bosch Performance, Nexus 5 en standaard 500Wh accu. Ik was enigzins verrast door de goede afwerking en specificaties.
Vandaag de knoop doorgehakt, mijn vrouw is helemaal happy met de kleur.

( @foxhill, bedankt voor al jouw adviezen…..je was vandaag vrij ? )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qluLF_o4GFay6l99eia_d62-MT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC4GqxNWmesPw0iDbLn9K00O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
pjotter1965 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:40:
Afgelopen zaterdag een fiets naar wens gevonden voor mijn vrouw : een Victoria met Bosch Performance, Nexus 5 en standaard 500Wh accu. Ik was enigzins verrast door de goede afwerking en specificaties.

[Afbeelding]
Ik zat vandaag ziek thuis. Maar leuk het hier te lezen. Tot bij het ophalen dan, en veel plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pjotter1965 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:40:

[Afbeelding]
Mooi, en een robuuste configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Iemand een idee wat foutcode 33 inhoud op dit type display (Batavus ebike, ongeveer jaar oud)

Handleiding geeft geen info, fietsenmaker is dicht... :(

Afbeeldingslocatie: https://www.vanderlouwtweewielers.nl/wp-content/uploads/2020/03/BE101108_3.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

NeutraleTeun schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:08:
Na zo'n kleine 20 jaar niet meer gefietst te hebben, en duurder wordende brandstoffen, besloten om mij toch maar weer eens aan een fiets te wagen.
Het is een Gazelle Grenoble C8 HMB Connect geworden.

Prima fiets zo. Ondersteuning wordt niet altijd gebruikt, alleen bij geen zin of wind tegen oid.
Maar toen zei iemand tegen mij, ook al zet je de ondersteuning uit, er zal altijd iets van ondersteuning zijn. Dat zou inherent zijn aan de gebruikte motor/aandrijving. Is dit juist?
@NeutraleTeun
Das makkelijk te testen: als je de accu eruit haalt, dan rijd je gegarandeerd zonder ondersteuning, toch?
En dan heb ik nog een heel domme vraag: Hoe pomp ik mijn banden op?

Ik heb een fietspomp besteld (niet wetende dat er verschillende ventielen zijn), en die werkte niet.
Kwam er later achter dat ik gewoon een Hollands Dunlop ventiel heb (en geen Schrader of Presta).

Fietspomp 2 besteld (met manometer), maar als ik het ventiel aansluit komt er geen waarde te staan op de manometer. Ik zou toch zeggen, ik moet kunnen aflezen wat mijn druk is en of ik moet bijpompen of juist niet?

En als ik pomp schiet de druk omhoog, maar zakt daarna ook weer weg.
Ik kan dus geen constante waarde aflezen.
Een bandje oppompen is toch niet zo'n enorme rocket science O-)
Nee, geen rocket science, maar een verschil in werking. Een hollands ventiel heeft een terugslagklep van binnen. die kun je niet openen van buiten en daardoor ziet je meter geen druk en valt de druk ook weg na een pompslag. Andere ventielen kun je ‘ontgrendelen’ (aan de buitenkant losdraaien). Als je er de pomp dan op zet wordt een pinnetje ingedrukt en staat de pomp in constante verbinding met de lucht in de band. Dan kun je de druk idd meten. Bij zo’n ventiel kun je ook lucht laten ontsnappen door met de hand op dat pinnetje te drukken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:29:
[...]

@NeutraleTeun
Das makkelijk te testen: als je de accu eruit haalt, dan rijd je gegarandeerd zonder ondersteuning, toch?

[...]

Nee, geen rocket science, maar een verschil in werking. Een hollands ventiel heeft een terugslagklep van binnen. die kun je niet openen van buiten en daardoor ziet je meter geen druk en valt de druk ook weg na een pompslag. Andere ventielen kun je ‘ontgrendelen’ (aan de buitenkant losdraaien). Als je er de pomp dan op zet wordt een pinnetje ingedrukt en staat de pomp in constante verbinding met de lucht in de band. Dan kun je de druk idd meten. Bij zo’n ventiel kun je ook lucht laten ontsnappen door met de hand op dat pinnetje te drukken.
Schwalbe ventiel https://www.fietsleven.nl...op-blitz-hollands-ventiel

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:14
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een elektrische fiets, mijn eisen zijn een belt drive, geïntegreerde uitneembare accu, vaste voorvork, een nette actieradius en een lage prijs (max 1500 euro), de Muto komt in de buurt maar de 26 inch wielen en het forse gewicht schrikken me af.

Weten jullie nog andere fietsen die voldoen aan die eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:58
@Hippe Lip dus je kunt nooit de druk aflezen bij een Hollands Ventiel?

@Speedster of dan maar "gewoon" het ventiel wisselen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaxf1
@Kapot Met jouw budget en eisenpakket kom je automatisch uit op 2e hands. Zeker een belt is alleen bij de duurdere modellen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kapot schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:56:
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een elektrische fiets, mijn eisen zijn een belt drive, geïntegreerde uitneembare accu, vaste voorvork, een nette actieradius en een lage prijs (max 1500 euro), de Muto komt in de buurt maar de 26 inch wielen en het forse gewicht schrikken me af.

De voorwielmotor en de rotatiesensor zouden je moeten af schrikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kapot schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:56:

Je budget iets oprekken en hiervoor gaan:
Tenways CGO600 & CGO800s ervaringen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:
@Hippe Lip dus je kunt nooit de druk aflezen bij een Hollands Ventiel?
Je kan de druk alleen zien direct na of aan het einde van een "arbeidsslag" van een fietspomp met drukmeter.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Chrasher schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Je kan de druk alleen zien direct na of aan het einde van een "arbeidsslag" van een fietspomp met drukmeter.
Dat vraag ik me af. Want tijdens de arbeidsslag meet je de druk in de pomp of pompslang en die is per definitie hoger dan de druk in de band. Want ten eerste moet die druk hoger zijn om überhaupt een luchtstroom teweeg te brengen, maar je moet ook. Nog tegen de tegendruk van het ventiel in persen. Dus je kunt dan wel meten, maar het zegt nix over de druk in de band.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Dat vraag ik me af. Want tijdens de arbeidsslag meet je de druk in de pomp of pompslang en die is per definitie hoger dan de druk in de band. Want ten eerste moet die druk hoger zijn om überhaupt een luchtstroom teweeg te brengen, maar je moet ook. Nog tegen de tegendruk van het ventiel in persen. Dus je kunt dan wel meten, maar het zegt nix over de druk in de band.
Het is wat lastiger om heel precies te zien, maar je kunt wel een redelijk idee krijgen. Als je pompt schiet de druk omhoog en valt dan weer snel terug tot een punt x, om vervolgens wat langzamer verder weg te zakken. Dat punt x is ongeveer de druk in je band.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:19

Oekol

waka waka hey hey

Snap er heel weinig van. Sinds wij Franse ventielen hebben hebben we zoveel lekken banden. Vooral ik steeds.

Nu vervang ik altijd direct de binnenband. Maar wil graag snappen waarom het steeds lek gaat. Twee weken geleden de voorband vervangen en nu gisteren vann de stad naar huis gefiets ga de bocht om van asfalt naar klinkers en patss psssssssss lekke band uit 't niets.

Ik zat te googlen, kan het hier aan liggen? Dit is sowieso een keer op de camping gebeurd dat ik die te hard had aangedraaid. Maar als die er vanaf kan laten we dat dan maar doen.. Word gek van die lekke banden en ik fiets vrijwel niet.

"Je kunt er overigens ook meteen voor kiezen het ringetje dat tegen de velg aan zit van het ventiel af te draaien. Dat is nergens goed voor en kan zelfs in harde afdalingen met flink wat remmen voor een klapband zorgen."

Gisteren was de band weer helemaal plat en heb m'n vrouw gevraagd om fietspomp op te halen om even te kijken want zag niks sand e band zelf. Niet door glas gereden oid. Dus ik pompen maar kwam weinig lucht in en ineens pang, fietspomp kapot hele scheur ingekomen en super warm geworden. Lol. Als zo'n Frans ventiel binnenband helemaal geen lucht meer inzit krijg ik geen lucht er mee in. Behalve twee week geleden toen ik de oude binnenband er uit had ineens weer. Alsnog weggegooid want geïrriteerd. We hebben een beetje het idee dat sinds dat Franse ventiel iets is wat wij niet snappen. Iemand hulp?

Straks maar weer een nieuwe fietspomp halen bij de action. Het vervangen van een band is wel echt peulenschil. Achterband even wat lastiger maar het wisselen is makkie. Blij toe dat ik de vorige keer direct 3 binnenbanden heb besteld. Mijn geluk met banden gaat diep namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 30-10-2022 08:14 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Oekol

En als je die lekke band er uit haalt, waar is die dan stuk?

Je moet ergens iets verkeerd doen.
Ben je zeker dat je de binnenband nergens inklemt bij het monteren?
Stop je de binnenband helemaal plat in de buitenband, of pomp je daar een beetje lucht in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:21:
@Oekol

En als je die lekke band er uit haalt, waar is die dan stuk?

Je moet ergens iets verkeerd doen.
Ben je zeker dat je de binnenband nergens inklemt bij het monteren?
Stop je de binnenband helemaal plat in de buitenband, of pomp je daar een beetje lucht in?
Met het vervangen gaat in principe niks mis. Het is tijd later en altijd als ik ergens hard overheen rij. Dus het het idee dat ik de ventiel ergens sloop door dat ringetje vast aan te draaien. Ga hem nu wel er af laten.

De banden pomp ik 5 bar op, is een 700x35c schwalbe band. Als ik de binnenband vervang eerst klein beetje oppompen dan in de velg. Band er omheen en volledig oppompen.

Heb gewoon het idee dat ik dat Frans ventiel echt niet snap. Gisteren weer gegoogeld dat je hem toch echt helemaal open moet draaien met pompen. Voordat je gaat pompen moet er eerst wat lucht uitlopen, maar als hij al plat is is er niks uit te lopen. Dan krijg ik er nooit meer lucht in.

Oh en waar die dan stuk is? Geen idee? De vorige binnenband pompte gewoon weer op toen die uit de band was. Toen boos weggeflikkerd en nieuwe ingedaan. Gisteren ook ruik halfuur moeten lopen met kind voorop. Je denkt toch zeker niet dat ik die binnenband nog een keer vertrouw. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 30-10-2022 08:26 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22

de Peer

under peer review

Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:05:
Snap er heel weinig van. Sinds wij Franse ventielen hebben hebben we zoveel lekken banden. Vooral ik steeds.

Nu vervang ik altijd direct de binnenband. Maar wil graag snappen waarom het steeds lek gaat. Twee weken geleden de voorband vervangen en nu gisteren vann de stad naar huis gefiets ga de bocht om van asfalt naar klinkers en patss psssssssss lekke band uit 't niets.

Ik zat te googlen, kan het hier aan liggen? Dit is sowieso een keer op de camping gebeurd dat ik die te hard had aangedraaid. Maar als die er vanaf kan laten we dat dan maar doen.. Word gek van die lekke banden en ik fiets vrijwel niet.

"Je kunt er overigens ook meteen voor kiezen het ringetje dat tegen de velg aan zit van het ventiel af te draaien. Dat is nergens goed voor en kan zelfs in harde afdalingen met flink wat remmen voor een klapband zorgen."

Gisteren was de band weer helemaal plat en heb m'n vrouw gevraagd om fietspomp op te halen om even te kijken want zag niks sand e band zelf. Niet door glas gereden oid. Dus ik pompen maar kwam weinig lucht in en ineens pang, fietspomp kapot hele scheur ingekomen en super warm geworden. Lol. Als zo'n Frans ventiel binnenband helemaal geen lucht meer inzit krijg ik geen lucht er mee in. Behalve twee week geleden toen ik de oude binnenband er uit had ineens weer. Alsnog weggegooid want geïrriteerd. We hebben een beetje het idee dat sinds dat Franse ventiel iets is wat wij niet snappen. Iemand hulp?

Straks maar weer een nieuwe fietspomp halen bij de action. Het vervangen van een band is wel echt peulenschil. Achterband even wat lastiger maar het wisselen is makkie. Blij toe dat ik de vorige keer direct 3 binnenbanden heb besteld. Mijn geluk met banden gaat diep namelijk.
heb je de buitenband wel geinspecteerd? Misschien zit daar gewoon een stukje glas in, die dus de volgende band ook weer lekprikt.

Ik rijd gemiddeld maar 1 x per 15.000 km een lekke band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

de Peer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

heb je de buitenband wel geinspecteerd? Misschien zit daar gewoon een stukje glas in, die dus de volgende band ook weer lekprikt.

Ik rijd gemiddeld maar 1 x per 15.000 km een lekke band.
Yes en gisteren de buitenband van de achterband ook. Ga dat straks met verwisselen weer doen natuurlijk. Kijk aan buiten en binnenkant en vond met de voorband niks. Deze stond ineens plat in fietsschuur. De achterband dus gisteren ineens 'patsssss' toen ik snel een bocht doorging en de weg veranderde van vlak asfalt naar een weg met bij behorende hoogte verschillen in de klinkers. Was even een hobbel dus en op die hobbel was 't dat geluid en 200 tot 300meter later plat.

Overigens, ik fiets ook echt weinig. Staat nu 700km op in ruim 2 jaar. Puur en alleen voor en naar stad. Vrouw fiets vaker naar werk enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 30-10-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Yes en gisteren de buitenband van de achterband ook. Ga dat straks met verwisselen weer doen natuurlijk. Kijk aan buiten en binnenkant en vond met de voorband niks. Deze stond ineens plat in fietsschuur. De achterband dus gisteren ineens 'patsssss' toen ik snel een bocht doorging en de weg veranderde van vlak asfalt naar een weg met bij behorende hoogte verschillen in de klinkers. Was even een hobbel dus en op die hobbel was 't dat geluid en 200 tot 300meter later plat.
En welke schade zie je dan aan die band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Rond 10u weet ik 't. Even wachten tot de action open is om een nieuwe pomp te kopen, daarna ga ik 'm vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zie net dat er speciale binnenbanden zijn met twee uiteinden, dat is handig met vervangen achterband aangezien je daar toch altijd net even wat meer tijd aan kwijt bent. Geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Met de nieuwe pomp oppompen kwam er wel lucht in. Je hoorde het ook direct bij de ventiel weglopen. Wat ik dus al dacht, direct overal dat ringetjes afgedraaid en dan eens proberen. Wat betreft wisselen ga ik even zo'n gaadi binnenband kopen zodat ik al dat elektrische niet hoef los te koppelen. Scheelt weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Rond 10u weet ik 't. Even wachten tot de action open is om een nieuwe pomp te kopen, daarna ga ik 'm vervangen.
Velglint ok? Plastic velglint vervangen door tape of rubber velglint. Gat in de velg waar het ventiel doorheen gaat scherp? Fatsoenlijke binnenband gekocht? (geen 2 euro rommel van de action)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Met de nieuwe pomp oppompen kwam er wel lucht in. Je hoorde het ook direct bij de ventiel weglopen. Wat ik dus al dacht, direct overal dat ringetjes afgedraaid en dan eens proberen. Wat betreft wisselen ga ik even zo'n gaadi binnenband kopen zodat ik al dat elektrische niet hoef los te koppelen. Scheelt weer.
Gaadi binnenbanden zijn voor nood. Die zijn niet bedoeld om lange tijd te laten zitten.

Als je er niet uit komt kun je voor maar een paar tientjes de boel door een fietsenwinkel laten doen. Dan gaat het niet opnieuw lek.
Pagina: 1 ... 127 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam