Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 23:04
espresso schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Gefeliciteerd, goeie keuze! Heb zelf ook een Touring Hybrid, geweldige fiets, veel waar voor je geld.

Heeft ie zoveel korting gegeven dat er geen slot meer bij kan? :P

Als jouw fiets met een XPlus accuslot wordt geleverd dan is de mooiste oplossing een ABUS SHIELD 5755L XPlus (https://www.abus.com/nl/V...sloten/SHIELD-5755L-XPlus). Die bestel je dan gelijksluitend met de XPlus codekaart die bij je fiets komt. Nadeel is de levertijd, hij moet uit de fabriek in Duitsland komen. Als je een tijdelijk slot hebt dan zou ik dat sterk aanraden, want één sleutel voor je fiets vind ik persoonlijk erg handig.

Let wel op dat je de R-versie van het slot bestelt, niet de NR (non retaining), de NR is namelijk zonder ART-keurmerk.

Ander slot dat zeker past is een AXA Block XXL (daar kwam mijn fiets mee), door beide sloten kun je een ketting halen, maar ik persoonlijk zou geen AXA slot willen met al die verhalen. XPlus is bovendien zo'n beetje de beste cilinder die je kunt hebben op een ringslot.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
Ik kon hem nu voor 2079 kopen en de baas betaald dan nog 20 procent van die 2079. Gaat allemaal online dus iets onderhandelen kon helaas niet, maar ik mag niet klagen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:40
BasvanS schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:47:
....Als hij blijkbaar op basis van de omtrek alleen maar een kleine correctie maakt, waar zit die 29 of 26 inch dan in het systeem gebakken?
Als de motor wordt meegeleverd met de ebike, zoals dit meestal het geval is, dan is bekend welke maat wielen erop worden gemonteerd en zal de motorsoftware daarvoor ingesteld zijn. In jouw geval voor 26 inch.

Indien het past, kan je de wielmaat enigszins wijzigen door andere banden, maar alles is beperkt tot een minimaal verschil.

Omtrek van de twee uitersten die ik zo kan vinden:
35-559 > 1990mm en 60-559 > 2160mm, verschil slechts 170mm, komt neer op slechts ca. 8%

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 11-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Zat vandaag met vriend naar de fiets te kijken en zit er ook nog een stuur verlenger op van By Schultz. Dus wij gelijk zoeken want hij wil zijn stuur ook wat omhoog kunnen doen op zijn Dutch ID. Bij welke winkel kopen jullie die verlengers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-07 23:59
Er komen hier veel merken voorbij. Eentje waar ik dit weekend bij de locale fietshandelaar in BE mee ben gaan proefrijden en mezelf (en partner) wel aardig beviel was de Dutch ID Phantom met Enviolo Automatiq (toch wel een plus leek ons - andere test fiets was de Specialized Como 4 maar het lawaai van versnelling / ketting waar mijn partner geen fan van was).

Alleen veel komt Dutch ID hier niet voorbij, ondanks blijkbaar wel enkele goeie reviews.

Iemand bedenkingen? Vergelijkbare fietsen dat ik uit het oog verlies? Mijn voorkeur gaat wel uit naar aanschaf bij een lokale fietshandelaar in BE.

Benieuwd, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33
elinx schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:49:
[...]
Als de motor wordt meegeleverd met de ebike, zoals dit meestal het geval is, dan is bekend welke maat wielen erop worden gemonteerd en zal de motorsoftware daarvoor ingesteld zijn. In jouw geval voor 26 inch.

Indien het past, kan je de wielmaat enigszins wijzigen door andere banden, maar alles is beperkt tot een minimaal verschil.

Omtrek van de twee uitersten die ik zo kan vinden:
35-559 > 1990mm en 60-559 > 2160mm, verschil slechts 170mm, komt neer op slechts ca. 8%
Heb er 55 opliggen maar nu 2000mm ingesteld. GPS is nu gelijk aan Kiox, beide 26.2 max met ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
BasvanS schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:41:
...
Heb er 55 opliggen maar nu 2000mm ingesteld.....
Als dit het gewenste resultaat oplevert voor je, kan je niet meer doen.
Een dergelijke correctie is daarvoor ook bedoeld.
Verder zou ik me er niet over verbazen dat het 2000mm is en niet 2110mm.
Als je de verschillende tabellen bekijkt zit er ook in de verschillende banden van dezelfde maat 55-559 een marge tussen 2108-2158.

Het hangt er nl vanaf wat in de motorsoftware is ingevoerd als standaard wielmaat hoeveel je uiteindelijk moet corrigeren.
Echt nauwkeurig zal het nooit zijn, maar op deze manier is er in ieder geval een meer bevredigende indicatie.

[ Voor 35% gewijzigd door elinx op 11-10-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:55
mutsje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:15:
Zat vandaag met vriend naar de fiets te kijken en zit er ook nog een stuur verlenger op van By Schultz. Dus wij gelijk zoeken want hij wil zijn stuur ook wat omhoog kunnen doen op zijn Dutch ID. Bij welke winkel kopen jullie die verlengers?
Als je met stuurverhoger een headsup bedoeld (Google maar op dat woord), die zijn in elke winkel te koop van allerlei merken: Contec, Ergotec, Satori, XLC. Ze doen allemaal hetzelfde, dus zoek een mooie of goedkope uit. Bij monteren moet je het balhoofd afstellen.

Als je met stuurverhoger de verstelbare Speedlift bedoeld (Google maar op dat woord), die moet je van By.Schulz kopen. Voor deze gemonteerd wordt moet gekeken worden of de remleidingen lang genoeg zijn. Ook hier moet je bij monteren het balhoofd afstellen, maar bij dit deel is dat lastiger en zou ik het zeker laten doen.

Helaas werkt de By.Schulz dealer kaart alleen voor Duitsland. Flyer is een van de enige merken die standaard een Speedlift monteert. Grotere Flyer dealers zullen daarom meestal wel By.Schulz dealer zijn. Misschien helpt dat met zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 12-10-2022 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
peterf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:24:
Er komen hier veel merken voorbij. Eentje waar ik dit weekend bij de locale fietshandelaar in BE mee ben gaan proefrijden en mezelf (en partner) wel aardig beviel was de Dutch ID Phantom met Enviolo Automatiq (toch wel een plus leek ons - andere test fiets was de Specialized Como 4 maar het lawaai van versnelling / ketting waar mijn partner geen fan van was).

Alleen veel komt Dutch ID hier niet voorbij, ondanks blijkbaar wel enkele goeie reviews.

Iemand bedenkingen? Vergelijkbare fietsen dat ik uit het oog verlies? Mijn voorkeur gaat wel uit naar aanschaf bij een lokale fietshandelaar in BE.

Benieuwd, dank!
DutchID is het eigen merk van Profiel fietsenwinkels. Het is een goed merk. De Phantom is een goede fiets, met keuze in de uitvoering (motor o.a.) Geen idee waarom de fiets niet vaker genoemd is hier.

Die automaat is voor sommige mensen helemaal perfect en voor anderen niet fijn. Dat komt omdat je niet zo snel zelf even kunt verstellen. Dat moet je bij een proefrit ervaren. De automaat helpt je altijd in een lage cadans weg te fietsen (meer actieradius). Technisch is de combi Bosch met Enviolo automaat goed, vrij probleemloos. Dus proefrijden, en als je de automaat fijn vind gerust doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Ze sturen je hier een beetje van het kastje naar de muur. Bij dit display geeft totaal stand gewoon echt de totaal stand aan van de fiets. Als het display op een fiets zit neemt hij de stand van de fiets over. De kilometers staan in de motor en zijn niet te wijzigen. Alleen als er een nieuwe motor onder zit gaat de stand op 0. Als jou fiets er nieuw uit ziet en er 0,8km staat is deze dus gewoon nieuw.

[ Voor 197% gewijzigd door Foxhill op 12-10-2022 06:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
espresso schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Ander slot dat zeker past is een AXA Block XXL (daar kwam mijn fiets mee), door beide sloten kun je een ketting halen, maar ik persoonlijk zou geen AXA slot willen met al die verhalen. XPlus is bovendien zo'n beetje de beste cilinder die je kunt hebben op een ringslot.
Geen probleem natuurlijk om AXA links te laten liggen, er zijn genoeg alternatieven. Maar die verhalen over lopers gaan over sloten van jaaaren terug. AXA 583, SL7 en SL9 waren met een loper te openen. Die dingen zijn al 10+ jaar niet meer op de markt. Er is voor de AXA Defender ook een loper geweest. Daarvan zijn de cilinders aangepast en de oude cilinders zijn ook al zo’n 10 jaar niet op de markt.

Alle sloten van 10+ jaar terug waren te eenvoudig. AXA heeft de ‘pech’ dat ze toen marktleider waren en het dus kwa aantallen interessant was voor hun sloten een loper te ontwikkelen.

Wat dat betreft is het goed dat de markt nu meer verdeeld is tussen AXA, Trelock en Abus. En voor welk slot er volgend jaar een loper of andere truc komt weet je niet. Daarom ook een extra hangslot erbij gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Foxhill Dank voor het antwoord, Op mijn advanced ebik word de stuurpen verhoogt met de by schultz. Vriend gaat deze dus ook zoeken. Goede tip qua lengte kabels maar dat kwartje was al gevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Stancke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Goeie vraag, ik rij nooit sneller dan 25km/u.
Ik zal het antwoord schuldig moeten blijven, ik heb te weinig ervaring/kennis van ebikes om te antwoorden.
Best even @OmeRobbie en @marcus22 taggen, misschien zullen zij duidelijk kunnen op antwoorden.
Tjaa ik heb de Precede On 7 en die heeft riem en Enviolo. Vooral door de Enviolo fietst het een stuk zwaarder dan met een derailleur (ik heb wel eens 10-20% ergens gelezen maar pin me er niet op vast).

Die muur is persoonlijk... Bij mij werkt het ook psychisch, kijk je zit zo op de 25 kmh. En tot 27 lukt ook nog wel. maar je voelt wel degelijk dat je daarna zwaarder zelf moet trappen om nog hoger te komen.
Wat belangrijker is dat mocht je een keer zonder ondersteuning willen fietsen dat prima kan, je moet alleen de versnelling wat lichter zetten en het is raar want je bent op deze fiets de snelheid gewend... Maar je kunt prima meefietsen met iemand die slakkengang heeft van zichzelf...

Patsen over bepaalde aanpassingen is ook niet de bedoeling.

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Remus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 10:29
Vraagje voor de Precede:ON 7 eigenaars hier; welke range halen jullie zoal? (500/625 Wh batterij?)
Deze fiets staat heel erg hoog op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 17:52
De_Remus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:36:
Vraagje voor de Precede:ON 7 eigenaars hier; welke range halen jullie zoal? (500/625 Wh batterij?)
Hangt amper van het merk af.

Met een 500Wh batterij, vlak terrein en niet te veel wind kan je 100km verwachten.

Op standje lui (Turbo), met veel tegenwind kan het zijn dat je de 50km niet haalt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

peterf schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:24:

Benieuwd, dank!
Ik heb zelf ook de Dutch ID Phanom GPS + Belt met Enviolo Automatiq. Super fiets als je het mij vraagt. Helaas vind ik zelf dat de kleinste maat (53) best groot aanvoelt. Ik ben zelf 1.71m en heb het gevoel dat ik met een tank onderweg ben. Ik overweeg om hem te verkopen en voor een ander model te gaan, desnoods het damesmodel want die is wel leverbaar in een kleinere maat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO4HTh1QZwbWwGorzihMxEwezOM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XS3GFrocoK3QarRrC7eKdx5i.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ron_Tweaker op 13-10-2022 12:26 ]

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Ik heb de 500w versie. Tjaa range.. dat is gewoon 80% nemen van wat de fabrikant opgeeft.
dat hangt van zoveel af.. Bosch geeft zelf een leuke berekening
Doe dat maal 80% en dan zit je aardig id buurt.

Ikzelf rij max 60km op een dag en dat heb ik tot nu toe met volle accu altijd gehaald.
De Precede On 7 heeft wel een Enviolo die wat van de efficiency afhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ron_Tweaker schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb zelf ook de Dutch ID Phanom GPS + Belt met Enviolo Automatiq. Super fiets als je het mij vraagt. Helaas vind ik zelf dat de kleinste maat (53) best groot aanvoelt. Ik ben zelf 1.71m en heb het gevoel dat ik met een tank onderweg ben. Ik overweeg om hem te verkopen en voor een ander model te gaan, desnoods het damesmodel want die is wel leverbaar in een kleinere maat.

[Afbeelding]
Vriend van me heeft ook een Dutch ID en heeft even op mijn Advanced E Bike gereden en vond die toch fijner rijden. Wel ander model dat die van jou. Maar zou ook eens een rit op een ander merk fiets proberen. Just saying :)

@Foxhill ik heb net even gekeken, ik heb deze erop gemonteerd zitten (mij hoor je absoluut niet klagen) https://hollandbikeshop.c...ad-1-1-8-103mm-zw-672279/. Ook even gekeken bij de website van Advanced E Bike en word schijnbaar bij sommige modellen standaard meegeleverd :?

[ Voor 17% gewijzigd door mutsje op 13-10-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
OmeRobbie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:08:
[...]

Ik heb de 500w versie. Tjaa range.. dat is gewoon 80% nemen van wat de fabrikant opgeeft.
dat hangt van zoveel af.. Bosch geeft zelf een leuke berekening
Doe dat maal 80% en dan zit je aardig id buurt.

Ikzelf rij max 60km op een dag en dat heb ik tot nu toe met volle accu altijd gehaald.
De Precede On 7 heeft wel een Enviolo die wat van de efficiency afhaalt.
Ik heb juist het idee dat die Bosch calculator vrij laag schat... Maar het is inderdaad van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk echt algemeen te zeggen is. Bij mij hangt het ook heel erg af van hoe ik fiets en welke routes. Meestal staat de teller wel tegen de 100 km voor ik de accu (625 powertube) eens op ga laden. Dan heb ik gemengd eco en tour gereden en af en toe zelfs meer heuvelop. Maar de Bosch calculator geeft aan dat ik met alleen eco dat maar zou halen, en op tour maar 68 km zelfs. Daar ga ik echt wel overheen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-07 12:06
Bosch calculator is inderdaad wel goed. Als je variabelen niet correct invult krijg je ook afwijkende waarde.
Ik heb de calculator vaker gebruikt en kwam meestal binnen een paar procent van de werkelijkheid uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Athome op 13-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:53
Na zo'n kleine 20 jaar niet meer gefietst te hebben, en duurder wordende brandstoffen, besloten om mij toch maar weer eens aan een fiets te wagen.
Het is een Gazelle Grenoble C8 HMB Connect geworden.

Prima fiets zo. Ondersteuning wordt niet altijd gebruikt, alleen bij geen zin of wind tegen oid.
Maar toen zei iemand tegen mij, ook al zet je de ondersteuning uit, er zal altijd iets van ondersteuning zijn. Dat zou inherent zijn aan de gebruikte motor/aandrijving. Is dit juist?

En dan heb ik nog een heel domme vraag: Hoe pomp ik mijn banden op?

Ik heb een fietspomp besteld (niet wetende dat er verschillende ventielen zijn), en die werkte niet.
Kwam er later achter dat ik gewoon een Hollands Dunlop ventiel heb (en geen Schrader of Presta).

Fietspomp 2 besteld (met manometer), maar als ik het ventiel aansluit komt er geen waarde te staan op de manometer. Ik zou toch zeggen, ik moet kunnen aflezen wat mijn druk is en of ik moet bijpompen of juist niet?

En als ik pomp schiet de druk omhoog, maar zakt daarna ook weer weg.
Ik kan dus geen constante waarde aflezen.
Een bandje oppompen is toch niet zo'n enorme rocket science O-)

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:08:
Maar toen zei iemand tegen mij, ook al zet je de ondersteuning uit, er zal altijd iets van ondersteuning zijn. Dat zou inherent zijn aan de gebruikte motor/aandrijving. Is dit juist?
Nee, dat lijkt me onzin...
Maar eventueel makkelijk zat te testen, ga eens fietsen zonder accu. Als het wel waar zou zijn dan zou de fiets dan zwaarder moeten trappen dan normaal met accu maar uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
@NeutraleTeun
Het eerste punt.
Geen ondersteuning is echt geen ondersteuning. Dat is het principe. Het zou kunnen zijn dat er motoren zijn die een minimale ondersteuning bieden om de weerstand van de motor op te heffen. Ik heb daar echter nog nooit iets van gehoord of gelezen.

Het tweede punt.
Het gedrag van je fietspomp is volledig normaal. Als je 1x gepompt hebt, blijft de meter staan op de druk in de band. Je moet 1x pompen om het ventiel open te krijgen. Dan pas kan er een meting plaats vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 15:49
Foxhill schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:41:
[...]
Wat dat betreft is het goed dat de markt nu meer verdeeld is tussen AXA, Trelock en Abus.
FWIW; ik weet niet hoe de sleutels van Trelock er tegenwoordig uitzien, maar na mijn ervaringen met deze sleutels komt Trelock er bij ons er voorlopig niet meer in:

Afbeeldingslocatie: https://cp.jutkey.nl/uploads/artikel/131205.jpg

Deze sleutel slijt(zoals alle sleutels slijten), maar daar waar andere sloten steeds lastiger open gaan en je dus een waarschuwing hebt gaat het bij deze sleutels heel abrupt en kan je opeens je slot niet meer openen. Dit probleem met twee sloten en drie sleutels gehad, uit irritatie maar vervangen door Abus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kwam er later achter dat ik gewoon een Hollands Dunlop ventiel heb (en geen Schrader of Presta).

Dat is inherent aan een Dunlop ventiel, die opent als je er lucht inpompt. Scrader en Presta hebben een pal die wordt ingedrukt welke het ventiel opent, hierdoor werkt een drukmeter wel.

Betreft compatibiliteit, Een pomp waarmee je Presta kan pompen werkt meestal ook op Dunlop (andersom is dat niet altijd waar!), Schrader kan met een special kop of een verloop nippeltje (wel zo handig als je met meerdere ventielen op pad (moet) gaan.(In Nederland) is Schrader normaal gesproken voor dikkere MTB/aanhangwagen banden, Presta voor het dunnere bandje (onder de 30mm, Dunlop zie je vanaf een mm of 30 (stadsfiets) tot aan ballonbanden. Misschien is verspreiding landafhankelijk, maar dat weet ik niet, vast wel iemand hier die dat wel weet**.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De Bosch site geeft een goede conservatieve schatting. Overigens is mijn ervaring hetzelfde met andere merken, in tegenstelling tot wat men vaak hier denkt zijn motor-fabrikanten redelijk conservatief in hun aanname. Ik heb altijd (aanzienlijk!) meer gehaald dan wat de motor-fabrikant claimt*, maar een stel tassen, fladderend jasje, rechtop zit hakt enorm in de actieradius. En dan hebben we de grote boeman; wind nog niet genoemd.

Betreft de Precede zal hij redelijk ver komen gezien de sportieve houding, mits en indien je dus wel een redelijk sportief strak jackje aandoet en niet een flapperende regenjas aandoet. :+

*Fietsfabrikanten zijn op dit punt slordiger waarbij ze vaak teveel, maar ook wel eens veel te negatief rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 14-10-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

De Bosch site geeft een goede conservatieve schatting. Overigens is mijn ervaring hetzelfde met andere merken, in tegenstelling tot wat men vaak hier denkt zijn motor-fabrikanten redelijk conservatief in hun aanname. Ik heb altijd (aanzienlijk!) meer gehaald dan wat de motor-fabrikant claimt*, maar een stel tassen, fladderend jasje, rechtop zit hakt enorm in de actieradius. En dan hebben we de grote boeman; wind nog niet genoemd.

Betreft de Precede zal hij redelijk ver komen gezien de sportieve houding, mits en indien je dus wel een redelijk sportief strak jackje aandoet en niet een flapperende regenjas aandoet. :+

*Fietsfabrikanten zijn op dit punt slordiger waarbij ze vaak teveel, maar ook wel eens veel te negatief rekenen.
En hoe hard je jezelf in het zweet duwt.
Als je bij windstil weer met een strak pakje op vlakke weg continu boven de 25 duwt, dan kan je ook 200km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik heb een probleem met mijn Cortina e-common family en de hydraulische magura velgremmen.
Mijn vriendin was met de fiets weg en toen ze wegwilde blokkeerde die. Wiel draaide niet meer.

Toen ik aankwam zag ik 1 kant van de rem vastzitten, ik kneep er 1x in en hij was weer los :+
Ik merkte gisteren als dat ik de rem plotseling verder moest inknijpen en hij lijkt dus aan 1 kant niet mooi terug te komen. Ik las online dat dit misschien ontluchting kan zijn?

Als dat zo is, iemand enig idee of ik dat zelf kan doen?

edit:
ik zie het al, de verbinding tussen het spatboard en de fiets lijkt afgebroken. Hierdoor klemt het spatboard tegen het wiel aan (bij de voorkant). Ik heb al iemand gevraagd met een andere e-common family maar die had net een jaar nieuwer waar ze een ander systeem gebruiken.

In dat blauwe balkje zit nu een leeg gat en dat ijzeren schroefje zit los en lijtk scheef afgescheurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvAdcx87goA80q9gCWSEUeiHar8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5892oEri2ZmRjiEWEFIHZ4b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2022 17:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:46:
Ik heb een probleem met mijn Cortina e-common family en de hydraulische magura velgremmen.
Mijn vriendin was met de fiets weg en toen ze wegwilde blokkeerde die. Wiel draaide niet meer.

Toen ik aankwam zag ik 1 kant van de rem vastzitten, ik kneep er 1x in en hij was weer los :+
Ik merkte gisteren als dat ik de rem plotseling verder moest inknijpen en hij lijkt dus aan 1 kant niet mooi terug te komen. Ik las online dat dit misschien ontluchting kan zijn?

Als dat zo is, iemand enig idee of ik dat zelf kan doen?
Ja hoor, het is vrij simpel. Maar ik zou hem ook schoonmaken, want een remblok wat niet goedterugkomt kan viezigheid zijn.

- Met een torckx loshalen, blokjes eruit trekken en met een brosteltje en een doek alles goed schoonpoetsen.

Ontluchten is niet zo heel lastig, je hebt een Magura ontluchtingsetje en Minerale olie nodig.

1. GEEN GEEN GEEN DOT vloeistof, MINERALE olie. :+
2. Betreft minerale olie kan je zowel Magura als Shimano gebruiken, qua viscositeit is dat één pot nat. Shimano is volgens mij iets goedkoper. LHM Citroen suspensieolie werkt geloof ik ook, maar hou het maar bij SHimano/Magura olie.

Er zijn verder genoeg filmpjes online die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@roffeltjes thanks voor de snelle heldere uitleg :)
Zie mijn edit,er lijkt helaas iets afgebroken te zijn... Ik vond die verbinding van het kinderzitje naar de kracht van het spatbord altijd wat bijzonder... Wel teleurstellend voor een "mama fiets"

Dit is de verbinding van dr niet elektrische family
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1a12XopC8EUGHgkKRJ-n7bReiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MwXKCcbxmp7q7iqxSHyOK36l.jpg?f=user_large

En deze van de elektrische ik heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uars9HgJgssIUm5xdohBU27uzlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3IULWKJPIzr6uJHcnfA3bXQ.jpg?f=user_large

Alle horizontale krachten gaan dus via een spatbord naar een schroefje aan het frame.

[ Voor 169% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@laurens0619 Dat is de zogeheten zwevende drager waarbij er onder het spatbord een stalen plaat loopt naar het mannetje (zo heet dat buisje van het frame) en met een schroef vastzit. Laat ik maar zeggen dat ik bepaald geen fan ben, maar je ontkomt er haast niet aan ( mijn fietsen hebben het ook).

Eerlijk gezegd ga je met dit malheur al snel naar een vervangend frame omdat je zelfs met een helio dit niet goed krijgt in een aluframe. Maar wellicht dat het meevalt

Gevalletje garantie/verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12
Heb 600 km gereden en mijn achterste hydraulische schijfrem (tektro) piept verschrikkelijk, iedereen kijkt altijd om.

Als ik er tussendoor kijk zie ik dat 1 zijde helemaal op is, de andere heeft nog 2 mm ofzo.
Is hier iets aan te doen?

Welke schijfremblokjes raden jullie aan?
Wil best wel goeie hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door C00P op 15-10-2022 02:20 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
C00P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 02:18:
Heb 600 km gereden en mijn achterste hydraulische schijfrem (tektro) piept verschrikkelijk, iedereen kijkt altijd om.

Als ik er tussendoor kijk zie ik dat 1 zijde helemaal op is, de andere heeft nog 2 mm ofzo.
Is hier iets aan te doen?

Met 600km je blokje op? Heb je dat goed gezien? Als je dat goed gezien hebt moet je ze vervangen, maar lijkt me snel.

Als ze piepen is er vaak vuil op gekomen. Eerst even checken voor lekkage, of er rem olie gelekt is. Daarna de schijf met thinner schoonmaken. Vervolgens opnieuw ‘inremmen’. Dat doe je door met de rem ingeknepen door te fietsen. Net zo hard knijpen dat ze iets piepen. Herhaal dat een paar keer.

Werkt dit niet? Dan alsnog nieuwe remblokjes en daarna ‘inremmen’.

Welke blokjes goed zijn? Hard presteert beter, zacht piept minder. De harde blokjes die voor ebikes bedoeld zijn piepen mij te veel (klanten komen dan terug met klachten). Het merk is onbelangrijk, allemaal prima. Ik gebruik altijd blauwe resin blokjes van Elvedes. Bij Elvedes is blauw zacht resin, bruin harder sintered, zwart het hardst met carbon (voor ebikes bedoeld).

Edit: of natuurlijk terug naar de winkel. Met 600km een service geval als het een goede winkel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 15-10-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@roffeltjes dankje!
Tja ik snap het systeem voor op een lichte fiets, zoals mijn eigen cortina e mozzo.

Maar op een Moederfiets vind ik dit wel een slechte (en gevaarlijke) keuze. Je kind kan er zo vanaf klappen. De 2021 versie heeft een iets andere bevestiging dus zal vast niet de eerste keer zijn.

Ik zie dat dr gazelle bloom en batavus quip ego (beetje zelfde categorie fiets) dit wel fatsoenlijk hebben gemaakt.
Ach weer iets om op te letten bij aanschaf volgende fiets. Ik ga snel langs dr verkoper, fiets was 1 jaar en 11 maanden :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 15-10-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Foxhill schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:41:
[...]

Met 600km je blokje op? Heb je dat goed gezien? Als je dat goed gezien hebt moet je ze vervangen, maar lijkt me snel.

Als ze piepen is er vaak vuil op gekomen. Eerst even checken voor lekkage, of er rem olie gelekt is. Daarna de schijf met thinner schoonmaken. Vervolgens opnieuw ‘inremmen’. Dat doe je door met de rem ingeknepen door te fietsen. Net zo hard knijpen dat ze iets piepen. Herhaal dat een paar keer.

Werkt dit niet? Dan alsnog nieuwe remblokjes en daarna ‘inremmen’.

Welke blokjes goed zijn? Hard presteert beter, zacht piept minder. De harde blokjes die voor ebikes bedoeld zijn piepen mij te veel (klanten komen dan terug met klachten). Het merk is onbelangrijk, allemaal prima. Ik gebruik altijd blauwe resin blokjes van Elvedes. Bij Elvedes is blauw zacht resin, bruin harder sintered, zwart het hardst met carbon (voor ebikes bedoeld).

Edit: of natuurlijk terug naar de winkel. Met 600km een service geval als het een goede winkel is.
Dank voor de duidelijke uitleg.

Kan ik deze gewoon bestellen, of kan ik beter de huidige eruit halen en zo na meten of het deze wel zijn?

https://www.internet-bike...-magura-mt2-mt4-mt6-mt8/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
C00P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Dank voor de duidelijke uitleg.

Kan ik deze gewoon bestellen, of kan ik beter de huidige eruit halen en zo na meten of het deze wel zijn?

https://www.internet-bike...-magura-mt2-mt4-mt6-mt8/#
Dit zijn de zwarte die sneller piepen. Ik zou blauw nemen.

Ik weet niet welke remmen je hebt. Als jij Magura MT2/MT4/MT6/MT8 hebt past het. Als jij andere remmen hebt moet je andere blokken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Schijfremmen horen niet te piepen. De mijne gaan al 7000 km mee en piepen totaal niet.

Fiets: Gazelle ultimate C8+ belt

Het beste is inderdaad uitsluiten dat er geen olie gelekt is. Hoe is de remkracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bij mij piepen ze altijd als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
NeutraleTeun schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:19:
Bij mij piepen ze altijd als het regent.
Ja. Dat is normaal.

Als het niet regent horen ze niet te piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30
Vandaag een proefrit gemaakt op de Veloretti Ace. Zeer mooie fiets, design en mooie framemaat.

Wat ik mis zijn versnellingen. Wat ik merk dat ik op 25km/u een vrij harde trapfrequentie heb, terwijl ik dan nog - op eigen kracht- wat harder zou willen.

Met name op lange stukken wil ik iets meer kunnen 'stoempen' om nog meer vaart te maken. Tuurlijk is er dan geen ondersteuning meer na 25km/u maar op eigen kracht wil ik nog door.

Is dit standaard hij een elektrische fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Fietspomp 2 besteld (met manometer), maar als ik het ventiel aansluit komt er geen waarde te staan op de manometer. Ik zou toch zeggen, ik moet kunnen aflezen wat mijn druk is en of ik moet bijpompen of juist niet?

Een bandje oppompen is toch niet zo'n enorme rocket science O-)
Ligt een beetje aan de pomp, maar druk wordt pas afgelezen als je een keer lucht erin gepompt hebt.

Heb je 2 formaten op je pomp aansluiting, of één?

Draai het aansluiting een beetje open, druk op ventiel en draai dan weer dicht. Moet echt ff goed pakken. En dan één keer pompen.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 15-10-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07 17:43

Wouda

^C^C^C^C^C

MaStar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:05:
De Veloretti heeft wel versnellingen, maar dan traploos. Dat zit in de Enviolo automatiq naaf achter. Op de veloretti zit voor zover ik weet geen optie om te wisselen tussen de trapfrequenties, anders dan via de enviolo app. Dit kan dus niet tijdens het fietsen.

Zelf heb ik een Stella Morena Pro MDB met Enviolo automatiq, en die heeft op de Bosch computer wel een optie om tijdens het fietsen te wisselen van trapfrequentie.

Het fietsen boven de begrenzing van 25km/h gaat met een Enviolo sowieso vrij zwaar, dus als je dat belangrijk vindt, kun je beter voor een derailleur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Ik weet niet welke remmen je hebt. Als jij Magura MT2/MT4/MT6/MT8 hebt past het. Als jij andere remmen hebt moet je andere blokken hebben.
Op mijn vorige e-bike zaten Magura velgremmen en die konden echt vreselijk krijsen zeker bij vochtig weer. Op mijn huidige fiets hoor ik mijn remmen soms een beetje piepen, maar dat is heel zachtjes en alleen bij bijna stilstand.

Ik heb schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
MaStar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Ligt een beetje aan de pomp, maar druk wordt pas afgelezen als je een keer lucht erin gepompt hebt.

Heb je 2 formaten op je pomp aansluiting, of één?

Draai het aansluiting een beetje open, druk op ventiel en draai dan weer dicht. Moet echt ff goed pakken. En dan één keer pompen.
2 formaten, uiteraard heb ik nu wel de juiste gebruikt.
Ik kan wel lucht erin pompen, maar de druk blijft niet staan.

Erop klikken en pompen, blijft geen druk.
Losdraaien, erop klikken en pompen, blijft geen druk.
Losdraaien, klikken en weer dichtdraaien nog niet geprobeerd. Morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wouda schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
.

Het fietsen boven de begrenzing van 25km/h gaat met een Enviolo sowieso vrij zwaar, dus als je dat belangrijk vindt, kun je beter voor een derailleur gaan.
Welke opties bedoel je dan, als je het hebt over een derailleur?

Komt misschien wel dat ik ook vaak lange stukken fiets. Wil dan geen hoge trapfrequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:11:
[...]

Een derailleur slijt met middenmotor sneller.
Ik wil graag een fiets aanschaffen voor woon werk verkeer, 23 km enkele reis. Daarbij twijfel ik tussen de Cube Kathmandu Hybrid Pro 625 Hybride en de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt 2022. De zwaardere motor van de Cube lijkt mij fijn, maar ik vroeg mij al af hóeveel onderhoud de derailleur nou nodig heeft. Hoe ziet dat er in de praktijk nou uit?

Maar als ik dit zo lees dan denk ik dat ik toch maar voor de riem ga. Geen risico op een vuile broek en dan toch wel een stuk onderhoudsvriendelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
saviour schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
Ik wil graag een fiets aanschaffen voor woon werk verkeer, 23 km enkele reis. Daarbij twijfel ik tussen de Cube Kathmandu Hybrid Pro 625 Hybride en de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt 2022. De zwaardere motor van de Cube lijkt mij fijn, maar ik vroeg mij al af hóeveel onderhoud de derailleur nou nodig heeft. Hoe ziet dat er in de praktijk nou uit?

Maar als ik dit zo lees dan denk ik dat ik toch maar voor de riem ga. Geen risico op een vuile broek en dan toch wel een stuk onderhoudsvriendelijker.
Vuile broek zal met een normaal schermpje niet hoeven.

Bij woon-werk vraag ik altijd, ga je het ook doen met slecht weer of als er zout ligt (er ligt soms weken zout als de sneeuw al weg is). Als ja? Dan ga je in de winter balen van een derailleur.

Bij droog weer of af en toe wat regen moet je elke paar weken of elke paar honderd km een keer smeren. Schakel je veel en niet met te veel kracht op de pedalen, dan slijt alles na zo’n 6000-9000km, schakel je weinig en met veel kracht op de pedalen dan slijt alles na zo’n 3000-6000km. Bij die kilometers vervang je ketting en tandwielen.

In sneeuw en zout tijd of bij veel dagen regen moet je vaker smeren. Dat is irritant, want daar heb je geen zin in steeds. En dan slijt alles wat harder, wat ook weer een domper is.

Derailleur heeft voordelen in de bergen. In het algemeen fietst het iets lichter en soms is het iets voordeliger. De tour de France wordt elk jaar gewonnen met derailleur.

Riem is het andere uiterste. Ik vind het grappig dat mensen vaak tussen die twee kiezen. Ketting + naaf zit er tussenin kwa onderhoud, prijs en efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 15-10-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Foxhill schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Ik heb een giant talon 3 fiets (omgebouwd naar electrische fiets).
De remmen zijn hydraulisch HDC M275.

Ik lig al heel de middag te googlen, zal vast aan mij liggen maar ik weet bij God niet welke remblokjes hier in moeten.

Please help.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:44:
[...]
Riem is het andere uiterste. Ik vind het grappig dat mensen vaak tussen die twee kiezen. Ketting + naaf zit er tussenin kwa onderhoud, prijs en efficiëntie.
Dat is een terecht punt. De ketting is in aanschaf ook weer een stuk goedkoper. Bedankt voor je reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Foxhill schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

<>
Derailleur heeft voordelen in de bergen. In het algemeen fietst het iets lichter en soms is het iets voordeliger. De tour de France wordt elk jaar gewonnen met derailleur.

Naaf is wat mij betreft inderdaad wel de sweetspot. Ik heb naaf (Nexus 7 met bafang voorwiel motor) en een riemfiets (Tenways 600 met achtermotor). Eigenlijk fiets ik met die nexus en voorwiel in stand 6 versnelling en ondersteuning 5 van de acht net zo makkelijk als op mijn tenways (komt wat traag op gang de eerste 30 meter beide). Door de duinen fietsend is de naaf versnelling heerlijk om even wat extra makkelijk te trappen. Op vlak land is de riem wel fijn en geen naafversnelling die kan onststellen (kabel springt er bij mij wel eens uit, 1x per jaar bij lomp terug schakelen).
Enige voordeel van een Derailleur is dat je makkelijk de ketting er weer op kan leggen, wat ook nodig is omdat ie er ook best makkelijk afgaat :+
En een wielwissel is met derailleur natuurlijk een eitje als je je band moet plakken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

MaStar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Welke opties bedoel je dan, als je het hebt over een derailleur?

Komt misschien wel dat ik ook vaak lange stukken fiets. Wil dan geen hoge trapfrequentie
Daar kan ik je dan weer niet bij helpen. Ik heb geen ervaring met fietsen met een derailleur.

Wel weet ik dat de “muur” bij 25km/h harder aankomt bij een lage trapfrequentie. Dat icm een Enviolo die toch zo’n 15% verlies in energie betekent (van horen zeggen), geeft je alleen maar een groter verschil bij 25+ fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
C00P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Ik heb een giant talon 3 fiets (omgebouwd naar electrische fiets).
De remmen zijn hydraulisch HDC M275.

Ik lig al heel de middag te googlen, zal vast aan mij liggen maar ik weet bij God niet welke remblokjes hier in moeten.

Please help.
Ik geloof dat daarin die meest standaard basis blokjes zitten die ook in Shimano mt200 en ‘duizend’ andere remmen zitten. Namelijk Elvedes 6854. Maar ik weet het net niet zeker uit het hoofd. Loop met dat blokje een fietsenwinkel binnen en je loopt met een setje nieuwe blokjes naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:43:
Maar op een Moederfiets vind ik dit wel een slechte (en gevaarlijke) keuze. Je kind kan er zo vanaf klappen. De 2021 versie heeft een iets andere bevestiging dus zal vast niet de eerste keer zijn.
Dit valt eigenlijk ook wel weer mee, één schroefsverbinding naar het mannetje is niet nieuw en ook niet direct slecht. Er zit een vrij brede stalen plaat, dat terwijl heel veel oersterke dragers het ook maar met twee dunne buisjes doen (Tubus). Als ik het vergelijkt met de klassieke achterdrager op de ouderwetse Gazelle vind ik moderne dragers niet zwakker (alleen hadden we toen geen maximum gewicht en namen we vriend/vriendin zonder nadenken achterop).

Het grootste nadeel vind ik de complexiteit (en het geeft minder ruimte voor een band). Als het stuk gaat dan is het erg latsig te repareren. Zelfs als je een andere drager die direct naar de staande achterbuizen gaat (slangenklem of via schroefjes als die optie er is) zit je nog met de bevestiging van je spatbord.

Overigens is dit alles ook weer een pleidooi voor de framebevestiging van bijvoorbeeld Yepp waarbij je je achterdrager uberhaupt niet belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
C00P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 02:18:
Dat is veel te snel, ik zit al op 6000km. En remmen horen niet te piepen (behalve als het regent, dan ontkom je er haast niet aan). Wat je kan doen is googlen hoe je je systeem schoonmaakt (meestal is er contaminatie op je schijf).
Tektro? => in ieder geval moet je dan Shimano compatibele blokjes hebben. Ik zou Organic blokken kiezen, dat is standaard en wat daarom vermodelijk iedereen hier op zijn fiets heeft.

Organic piept minder snel, maar slijt wel iets harder dan metallic (maar zoals je leest is 7000+ haalbaar). Metallic zou ik niet doen,, dat is toch echt specifiek voor off road MTBen en niet eens zomaar beter in remkracht (faden wat minder snel en happen wat meer). Metallic is in ieder geval minder stil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wouda schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:58:
[...]
Wel weet ik dat de “muur” bij 25km/h harder aankomt bij een lage trapfrequentie. Dat icm een Enviolo die toch zo’n 15% verlies in energie betekent (van horen zeggen), geeft je alleen maar een groter verschil bij 25+ fietsen.
Dit snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met het verlies en Enviolo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

MaStar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met het verlies en Enviolo?
Door de manier van overbrengen in de naaf is er sprake van energieverlies. Dus van de bijvoorbeeld 100watt kracht die je geeft, gaat er maar 85watt naar beweging. De rest verlies je door wrijving in warmte.

Een versnellingsnaaf heeft dit in vrijwel alle gevallen in mindere mate (7% verlies). Een derailleur of helemaal geen versnellingen zijn het puurst.

De cijfers kan ik niet onderbouwen, maar er is wel eea over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wouda schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Door de manier van overbrengen in de naaf is er sprake van energieverlies. Dus van de bijvoorbeeld 100watt kracht die je geeft, gaat er maar 85watt naar beweging. De rest verlies je door wrijving in warmte.

Een versnellingsnaaf heeft dit in vrijwel alle gevallen in mindere mate (7% verlies). Een derailleur of helemaal geen versnellingen zijn het puurst.

De cijfers kan ik niet onderbouwen, maar er is wel eea over te vinden.
Waarbij je moet noteren dat de enviolo in het middengebied helemaal noet zo slecht is. Het grootste verlies zit in de kleinste en grootste verhouding.

Naafversnellingen zijn ook nogal divers.
En bij een derailleur hangt enorm veel af van de staat van de ketting, en of je derailleur mooi proper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wouda schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

En hoe is dat in relatie tot mijn eerste post hierover? Zeg je dat een fiets zonder versnellingen juist minder energieverlies heeft of juist meer?

Ik houd, als ik bijvoorbeeld in de avond naar huis fiets, wel van stevig doortrappen. Op zo'n Ace maak ik dan op 25km/u veel omwentelingen, en kan ik amper kracht leveren om nog even 5 km/u harder te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

MaStar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

En hoe is dat in relatie tot mijn eerste post hierover? Zeg je dat een fiets zonder versnellingen juist minder energieverlies heeft of juist meer?

Ik houd, als ik bijvoorbeeld in de avond naar huis fiets, wel van stevig doortrappen. Op zo'n Ace maak ik dan op 25km/u veel omwentelingen, en kan ik amper kracht leveren om nog even 5 km/u harder te gaan...
Een fiets zonder versnellingen heeft geen verlies. Nadeel van een fiets zonder versnellingen is dat je bij 25km/h+ je bij de meeste fietsen al op een vrij hoog cadans zit.

De veloretti zal zo snel trappen als dat jij hem instelt. Stel je hem in op 60rpm, trap je boven de 25km/h netjes 60rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wouda schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Een fiets zonder versnellingen heeft geen verlies. Nadeel van een fiets zonder versnellingen is dat je bij 25km/h+ je bij de meeste fietsen al op een vrij hoog cadans zit.

De veloretti zal zo snel trappen als dat jij hem instelt. Stel je hem in op 60rpm, trap je boven de 25km/h netjes 60rpm.
Ja, precies. Die hoge cadans vond ik direct wel een nadeel hij de Veloretti. Dan kan ik dus beter kijken naar fietsen met versnellingen of derailleur? Of wat zou je daarin adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

MaStar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

Ja, precies. Die hoge cadans vond ik direct wel een nadeel hij de Veloretti. Dan kan ik dus beter kijken naar fietsen met versnellingen of derailleur? Of wat zou je daarin adviseren.
De cadans is dus wel instelbaar. Als je 60 hoog vindt (zelf rijd ik standaard op 70), kun je hem net zo goed op 45 instellen. Alleen de enige manier om dat bij de veloretti te doen is via een app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeRobbie
MaStar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:05:
Vandaag een proefrit gemaakt op de Veloretti Ace. Zeer mooie fiets, design en mooie framemaat.

Wat ik mis zijn versnellingen. Wat ik merk dat ik op 25km/u een vrij harde trapfrequentie heb, terwijl ik dan nog - op eigen kracht- wat harder zou willen.

Met name op lange stukken wil ik iets meer kunnen 'stoempen' om nog meer vaart te maken. Tuurlijk is er dan geen ondersteuning meer na 25km/u maar op eigen kracht wil ik nog door.

Ik was lange tijd ook op zoek naar een ebike die dit kon. Dat heb ik opgegeven. Het is ook allemaal relatief. Alle ebikes zijn zo zwaar dat als je gewend ben aan een snelle lichte analoge fiets (mijn andere fiets) er altijd wel een "muur" zal zijn als de ondersteuning ophoudt.
Ik kan wel gaan zitten hopen op een efficiëntere naafversnelling als de Pinion of de Rohloff en dan een combi met een hele lichte fiets (zoals de Geos of Schindelhauer maar dat heb ik maar opgegeven... Mijn conclusie: er is gewoon weinig vraag naar een ebike die en licht is en zonder ondersteuning lekker trapt en een beetje betaalbaar is.

Een ebike is er voor de ritjes dat ik niet bezweet wil aankomen of juist langere ritten wil maken en iets van een workout wil doen maar wil afwisselen tussen comfort (hard fietsen bij thuiskomen) en spelen met trapfrequentie, versnellingen en ondersteuning.

Zo ben ik genezen van het idee om alles met 1 fiets te moeten willen... :)

[ Voor 17% gewijzigd door OmeRobbie op 16-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 22:58
ze zijn er wel hoor, e-bikes met achterwielmotor en derailleur, bijv Rabeneick of Ampler. Licht van gewicht en prima fietsen zonder hulp van de motor. Je hebt dan wel een relatief kleine accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
jvk024 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:17:
ze zijn er wel hoor, e-bikes met achterwielmotor en derailleur, bijv Rabeneick of Ampler. Licht van gewicht en prima fietsen zonder hulp van de motor. Je hebt dan wel een relatief kleine accu.
Maar zijn die niet singlespeed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:55:
..
Ik was lange tijd ook op zoek naar een ebike die dit kon. Dat heb ik opgegeven. ....
De enige mogelijkheid is de motor volledig afkoppelen ("solex methode")

Er bestaan dergelijke kleine en lichte wrijvingsmotoren die zijn gemonteerd achter de trapas en dienen als extra ondersteuning voor de fietser. Als complete ebike nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Ik was lange tijd ook op zoek naar een ebike die dit kon. Dat heb ik opgegeven. Het is ook allemaal relatief. Alle ebikes zijn zo zwaar dat als je gewend ben aan een snelle lichte analoge fiets (mijn andere fiets) er altijd wel een "muur" zal zijn als de ondersteuning ophoudt.
Ik kan wel gaan zitten hopen op een efficiëntere naafversnelling als de Pinion of de Rohloff en dan een combi met een hele lichte fiets (zoals de Geos of Schindelhauer maar dat heb ik maar opgegeven... Mijn conclusie: er is gewoon weinig vraag naar een ebike die en licht is en zonder ondersteuning lekker trapt en een beetje betaalbaar is.

Een ebike is er voor de ritjes dat ik niet bezweet wil aankomen of juist langere ritten wil maken en iets van een workout wil doen maar wil afwisselen tussen comfort (hard fietsen bij thuiskomen) en spelen met trapfrequentie, versnellingen en ondersteuning.

Misschien een raar idee, maar nooit bedacht om een soepele normale fiets te kopen en deze te laten ombouwen naar een e-bike. De vaak toegepaste voorwielmotor heeft zo goed als nul extra weerstand. Wil je gaan stoempen dan is dat nog te doen en wil je ondersteuning dan kan dat ook. Ook blijft de fiets relatief licht.

Ik denk dat je dan netto goedkoper uit bent dan een dure en zware e-bike kopen.

Bij mijn vorige FM hadden ze leenfietsen van Bikkel en die hadden een voorwielmotor en fietsen ook nog heel licht zonder ondersteuning. Die wogen bijna niets (Bikkel Ibee).

Mijn eigen Gazelle Ultimate C8+ Belt fietst fantastisch, maar zonder ondersteuning bijna niet te doen. Nu kan ik niet heel hard trappen ivm artrose, maar zorg ervoor dat de accu niet leeg raakt want dan is het verschil met een normale licht lopende fiets aanzienlijk. Bij inbouw met voorwielmotor heb je geen extra balast en dan denk ik waar ik ben waar jij wilt zijn ;)

Succes, en als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39
Ik kan wel gaan zitten hopen op een efficiëntere naafversnelling als de Pinion of de Rohloff en dan een combi met een hele lichte fiets (zoals de Geos of Schindelhauer maar dat heb ik maar opgegeven
De Schindelhauer Arthur VI/IX is licht en heeft een Pinion.
... Mijn conclusie: er is gewoon weinig vraag naar een ebike die en licht is en zonder ondersteuning lekker trapt en een beetje betaalbaar is.
betaalbaar is de Arthur dan weer niet :)
Dat heb ik inderdaad ook ingezien. Was ook opzoek na één fiets voor boodschappen, vakantie, stad, bergen, fietstassen, sport enzo. Nu maar een elektrische fiets voor waar ik het nu voor wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
OmeRobbie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Maar zijn die niet singlespeed?
Nee, de Ampler Stout bijv heeft 9 versnellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
canonball schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

De Schindelhauer Arthur VI/IX is licht en heeft een Pinion.

[...]

betaalbaar is de Arthur dan weer niet :)

[...]

Dat heb ik inderdaad ook ingezien. Was ook opzoek na één fiets voor boodschappen, vakantie, stad, bergen, fietstassen, sport enzo. Nu maar een elektrische fiets voor waar ik het nu voor wil gebruiken.
Ja die Schindelhauer bedoelde ik.... de Arthur heb ik idd ook lang overwogen... de verhalen van @Chrasher met singespeed geven hoop voor dit merk die vooruitstrevend is met mooi design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
jvk024 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:56:
[...]

Nee, de Ampler Stout bijv heeft 9 versnellingen
ja die was ik vergeten... ik loerde naar de nieuwe modellen met randriem... geen idee hoe die Ampler Stout fietst zonder elektrische ondersteuning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
OmeRobbie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

ja die was ik vergeten... ik loerde naar de nieuwe modellen met randriem... geen idee hoe die Ampler Stout fietst zonder elektrische ondersteuning...
Van de Stout is ook een nieuwe versie, weegt 18kg en fietst zonder ondersteuning als een normale fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

jvk024 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:17:
Of 'n Qwic RD11. Minder licht, maar met 865Wh accu te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:49

Chrasher

Tevree met z'n PS5

OmeRobbie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:02:
[...]
Ja die Schindelhauer bedoelde ik.... de Arthur heb ik idd ook lang overwogen... de verhalen van @Chrasher met singespeed geven hoop voor dit merk die vooruitstrevend is met mooi design.
Ja, die Arthur I van mij heeft geen versnellingen, maar ook na 4000 km sta ik nog steeds versteld van de actieradius van die fiets. Een 250W accu met maar 29 volledige laadcycles tot nu toe. De fiets is zo licht en rijd zo soepel dat je zo boven de 27 km/u zit. :) Lage ondersteuningsstand is dan ook meestal voldoende. Ben ook blij dat ik niet het model met de Pinion gekozen heb, dat is hier in het vlakke westen met deze fiets niet nodig (inclusief veel duin kilometers) en scheelt behoorlijk wat geld.

Geen van mijn andere fietsen met 400W (Batavus Razer met Alfine 11) en 380W (Watt New York zonder versnellingen) kan daar tegenop.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
. Alle ebikes zijn zo zwaar dat als je gewend ben aan een snelle lichte analoge fiets (mijn andere fiets) er altijd wel een "muur" zal zijn als de ondersteuning ophoudt.
Toch even reageren op deze hardnekkige mythe. De muur heeft weinig te maken met gewicht, dat is mits je niet heuvelop rijdt geen factor van belang. Zelfs bij versnellen is gewicht voor een fiets niet zo spannend, zo hoog ligt die versnelling nu eenmaal niet (we zijn geen sportwagen). Ga ook maar na, 5 kilo meer is +/- 5% extra gewicht op het systeem en vertaalt zich niet tot 5% meer weerstand. Immers er is naast inertie en rolweerstand ook mechanische weerstand en boven alles luchtweerstand . Er zijn uiteraard prima redenen om zelfs binnen Nederland een lichtere fiets te willen, maar dat heeft meer te doen met handzaamheid bij afstappen en stallen dan in weerstand

En nee, het is ook niet de mechanische weerstand van de vrijloop die je voelt, dat is allemaal pinda's ten op zichte van de luchtweerstand. Dat is ook volkomen evident, een motor heeft een vrijloop, dat kost misschien 1-2%, dat is een al dan niet gesmeerde ketting. Je zal het verschil tussen een derailleur en naaf eerder voelen dan een (uitstaande) goede motor.

De muur is niets anders dan een gat van een fors aantal watts wat je opeens moet overbruggen... dat zal je altijd voelen. En dat gat verklein je verreweg het beste door zo min mogelijk luchtweerstand te pakken, diep zitten, geen fladderend jack, geen tassen. Een kilotje meer of minder maakt niks uit. Wat dan niet helpt is dat je op een ebike al snel wat hoger gaat zitten, juist omdat je zelf zo weinig watts levert (ook een reden dat een hoge cadans niet prettig rijdt op een ebike).

Als side note; echt diep zitten is dus ook de meest eenvoudige manier om je actieradius dramatisch te verhogen.

Mochten mensen meer willen weten, hier een artikel over de invloed van gewicht bij het omhoog fietsen. Spoiler alert, zelfs dan is het marginaal.

https://www.velonews.com/gear/bike-weight-myth-fast-bikes/

Hier een link naar een calculator (maar er zijn er heel veel)

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Fiets 28.144kg: To maintain groundspeed 24.80 km/h in these conditions, you must pedal with 101.09 watts of power.
Fiets 18.144kg To maintain groundspeed 24.78 km/h in these conditions, you must pedal with 97.40 watts of power.

Dat zijn racefietsen met relatief weinig luchtweerstand en een fietser die 72kg in vol racetenue. Zelfs dan is 10kg meer of minder 4%. Zelfs het verlies van een Nexus naaf ten opzichte van een derailleur is meer. En ga je harder dan die 25kmpu zal de luchtweerstand exponentieel toenemen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 16-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:58:
[...]
Toch even reageren op deze hardnekkige mythe. De muur heeft weinig te maken met gewicht, dat is mits je niet heuvelop rijdt geen factor van belang.
…….

En nee, het is ook niet de mechanische weerstand van de vrijloop die je voelt, dat is allemaal pinda's ten op zichte van de luchtweerstand. Dat is ook volkomen evident, een motor heeft een vrijloop, dat kost misschien 1-2%, dat is een al dan niet gesmeerde ketting. Je zal het verschil tussen een derailleur en naaf eerder voelen dan een (uitstaande) goede motor.

De muur is niets anders dan een gat van een fors aantal watts wat je opeens moet overbruggen... dat zal je altijd voelen.
…….
Hele goede uitleg. Je noemt de vrijloop in de motor, en inderdaad de middenmotor geeft nauwelijks weerstand.

De kilo’s die je terecht noemt als onbelangrijk @roffeltjes zijn niet draaiende kilo’s. Iemand anders noemde dat een naafmotor lichter loopt. Onjuist, die kilo’s moet je wel extra rond trappen (niet alleen vooruit in beweging brengen, ook om de as in beweging brengen). Daarbij, draai zo’n naafmotor maar eens rond in je hand, die draait zwaar. Is immers ook een dynamo als je geen stroom toevoegt, en zit geen vrijloop in.

Verder maakt de efficiëntie achter de motor wel uit. Een riem + een Enviolo naaf fietsen beduidend zwaarder dan een derailleur (mits schone, gesmeerde ketting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
roffeltjes schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:42:
[...]

Dit valt eigenlijk ook wel weer mee, één schroefsverbinding naar het mannetje is niet nieuw en ook niet direct slecht. Er zit een vrij brede stalen plaat, dat terwijl heel veel oersterke dragers het ook maar met twee dunne buisjes doen (Tubus). Als ik het vergelijkt met de klassieke achterdrager op de ouderwetse Gazelle vind ik moderne dragers niet zwakker (alleen hadden we toen geen maximum gewicht en namen we vriend/vriendin zonder nadenken achterop).

Het grootste nadeel vind ik de complexiteit (en het geeft minder ruimte voor een band). Als het stuk gaat dan is het erg latsig te repareren. Zelfs als je een andere drager die direct naar de staande achterbuizen gaat (slangenklem of via schroefjes als die optie er is) zit je nog met de bevestiging van je spatbord.

Overigens is dit alles ook weer een pleidooi voor de framebevestiging van bijvoorbeeld Yepp waarbij je je achterdrager uberhaupt niet belast.
Maar ook al zijn het 2 dunne buisjes, het moment wordt dan iig wel verdeeld over 2 punten.
Plus het is nu een zijwaartse kracht voor een schroef. Kijk je bv bij de quip e-go dan is de kracht op de schroeven heel anders terwijl die maar tot 27kg goedgekeurd is.
De drager van de cortina is iso 11243 goedgekeurd tot 35kg(!). Uit jouw eerdere post begrijp ik dat als die 35kg heeft hij ook echt getest moet zijn hierop? Ik begrijp echt niet hoe dit systeem tot 35kg goedgekeurd heeft kunnen worden. Owja framebevestiging niet mijn smaak, daarom fiets gezocht met stevige achterdrager. Ik ben alleen te blind op de goedgekeuring afgegaan....

Jouw punt qua ruimte is ook een goede. Wat zijn dan de voordelen van zon systeem?

Ik heb nog wat rondgekeken naar andere fietsen maar ik zie geen enkele andere fiets die geadverteerd wordt met sterkte bagagedrager dit systeem toepassen. Tuurlijk ik kan pech gehad hebben en 1 incident maakt iets geen probleem maar toch heb ik er mijn twijfels bij (mede omdat ze het hebben aangepast bij het 2021 model...)

Ik denk toch dat een volgende "moederfiets" een "suv" longtail fiets gaat worden. Moeder van klasgenoot is er ook echt blij mee. 54kg laadvermogen achterop waar je met gemak 2 kinderzitjes kwijt kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YauN2uchM-O7XOO0lg7QGGLBWgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFQC9L88jdnjRm8j3C8h6ATR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:26

BertV

Handgemaakt

[...]

Als side note; echt diep zitten is dus ook de meest eenvoudige manier om je actieradius dramatisch te verhogen.
Ik heb een ligstuur gemonteerd op mijn speed pedelec.
Het is echt bizar (en logisch) hoeveel extra actieradius je hierdoor krijgt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
laurens0619 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Maar ook al zijn het 2 dunne buisjes, het moment wordt dan iig wel verdeeld over 2 punten.
Plus het is nu een zijwaartse kracht voor een schroef. Kijk je bv bij de quip e-go dan is de kracht op de schroeven heel anders terwijl die maar tot 27kg goedgekeurd is.
De drager van de cortina is iso 11243 goedgekeurd tot 35kg(!). Daar heb ik de fiets op uitgezocht omdat ik de framebevestiging ten alle tijde wilde voorkomen :P (niet mijn smaak).

Jouw punt qua ruimte is ook een goede. Wat zijn dan de voordelen van zon systeem?

Ik heb nog wat rondgekeken naar andere fietsen maar ik zie geen enkele andere fiets die geadverteerd wordt met sterkte bagagedrager dit systeem toepassen. Tuurlijk ik kan pech gehad hebben en 1 incident maakt iets geen probleem maar toch heb ik er mijn twijfels bij (mede omdat ze het hebben aangepast bij het 2021 model...)

Ik denk toch dat een volgende "moederfiets" een "suv" longtail fiets gaat worden. Moeder van klasgenoot is er ook echt blij mee. 54kg laadvermogen achterop waar je met gemak 2 kinderzitjes kwijt kan

[Afbeelding]
Wat jij wil is een Riese & Muller Multicharger ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:49

Chrasher

Tevree met z'n PS5

[...]
De muur is niets anders dan een gat van een fors aantal watts wat je opeens moet overbruggen... dat zal je altijd voelen. En dat gat verklein je verreweg het beste door zo min mogelijk luchtweerstand te pakken, diep zitten, geen fladderend jack, geen tassen. Een kilotje meer of minder maakt niks uit. Wat dan niet helpt is dat je op een ebike al snel wat hoger gaat zitten, juist omdat je zelf zo weinig watts levert (ook een reden dat een hoge cadans niet prettig rijdt op een ebike).
Om dit nog wat kracht bij te zetten:
Des te meer ondersteuning (meer watts) ja van je fiets vraagt, des te zwaarder de "muur" zal aanvoelen. :)
Fiets je dus in de hogere stand onder goede omstandigheden, dan zal die muur duidelijk voelbaar zijn. Gebruik je een lagere stand onder diezelfde omstandigheden zal je veel minder last van die "muur" hebben. Ondanks dat je in beide gevallen boven de 25km/u net zoveel vermogen moet leveren.

Je voelt dus vooral het wegvallen van het motorvermogen en deze vermindering van vermogen zal zelfs per motor anders aanvoelen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Chrasher schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Des te meer ondersteuning (meer watts) ja van je fiets vraagt, des te zwaarder de "muur" zal aanvoelen. :)
Fiets je dus in de hogere stand onder goede omstandigheden, dan zal die muur duidelijk voelbaar zijn. Gebruik je een lagere stand onder diezelfde omstandigheden zal je veel minder last van die "muur" hebben. Ondanks dat je in beide gevallen boven de 25km/u net zoveel vermogen moet leveren.

Je voelt dus vooral het wegvallen van het motorvermogen en deze vermindering van vermogen zal zelfs per motor anders aanvoelen.
Wat ik wel merk bij mijn eigen fiets is dat een het trappen van een hoge cadans, waarbij je zelf relatief veel vermogen leeft het gevoel van de muur helemaal wegneemt. Als ik normaal gesprokenm, bij een non-ebike even de benen laat rusten, ga ik nu door met dezelfde cadans alleen dan zonder kracht te geven. Ik rij daarom ook altijd op standje turbo. In Kiox zie ik ook dan ook dat de motor mij alleen helpt na bochten, bij het wegrijden uit stilstand en als ik wind tegen hebt. In alle overige gevallen doe ik eigenlijk alles alleen.

Bij een lage cadans grijpt de motor veel sneller in en kan ik minder goed mijn eigen kracht en vermogen kwijt. Ik ben dan altijd te laat lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Ik heb een ligstuur gemonteerd op mijn speed pedelec.
Het is echt bizar (en logisch) hoeveel extra actieradius je hierdoor krijgt.
40+ km/h.... dan is dat verschil echt belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Ja, dan merk je zelfs het verschil na een flapoor-correctie. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:26

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Ja, bij 40 ben je echt een zeil. Maar ook bij 25 zal het flink uitmaken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

BertV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ja, bij 40 ben je echt een zeil. Maar ook bij 25 zal het flink uitmaken.
Valt mee hoor. Bij 40 km/u is de luchtweerstand 2.5 keer groter dan bij 25 km/u. dat is een wereld van verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Nu online
[...]

En je acceleratie maakt ook uit. Als ik bij een stoplicht weg sprint dan voel ik die muur echt wel als ik in een paar tellen over de 27 km/h ga. Ga ik veel rustiger omhoog dan is het nauwelijks te merken omdat de Bosch tussen ongeveer 24 en 27 rustig afbouwt.
Vind ik echt erg fijn aan dit systeem... Ik zit meestal net onder het punt waar de ondersteuning helemaal stopt, maar als ik iets harder trap en er overheen ga dan is daar niet zoveel van te merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Ja, dan merk je zelfs het verschil na een flapoor-correctie. :D
Als je dergelijke modificaties hebt laten uitvoeren om de luchtweerstand te verminderen willen we natuurlijk voor en na foto’s zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 17-10-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Finraziel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

En je acceleratie maakt ook uit. Als ik bij een stoplicht weg sprint dan voel ik die muur echt wel als ik in een paar tellen over de 27 km/h ga. Ga ik veel rustiger omhoog dan is het nauwelijks te merken omdat de Bosch tussen ongeveer 24 en 27 rustig afbouwt.
Vind ik echt erg fijn aan dit systeem... Ik zit meestal net onder het punt waar de ondersteuning helemaal stopt, maar als ik iets harder trap en er overheen ga dan is daar niet zoveel van te merken.
We hebben het over weerstand maar het gaat inderdaad om de versnelling die je wilt inzetten want constant door blijven fietsen 26/27km zul je nog wel volhouden... om dan se snelheid van 28km/u of sneller te rijden is, ontstaat er een gat (die aanvoelt als een muur ;-)) door
* wegvallen ondersteuning
* de mate waarin je met de fiets kunt versnellen en dat kunt vasthouden. Luchtweerstand, rolweerstand, efficiency van je fiets (watt overbrengen via je pedalen en dat in snelheid naar voren omzetten) en als je heuveltje opgaat zal gewicht sterk meespelen...

Het is allemaal zo persoonlijk die muur. Ikzelf kom die muur gewoon niet tegen en als dat zo is, dan blijf ik lekker constant fietsen (25/26km/u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
De Ampler Stout fietst prima zonder ondersteuning. Ik kom er makkelijk mee boven de 25 km/hr zonder problemen. Range met de kleine accu was voor mij wel een issue.
OmeRobbie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

marcus22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:15:
Bij Canyon heb ik gelijk het Abus Bordo slot er bij besteld. Dat leek me nu wat mager, dus ik heb er nog een Abus Amparo XL bij besteld. Omdat eigen veiligheid ook belangrijk is heb ik er een Abus Urban-I 3.0 fietshelm bij besteld.
Kortom, heel blij mee. Hier ga ik nog veel kilometers op fietsen.
Ik wil die Amparo 4650XL ook bestellen voor mijn Canyon Precede ON6 maar op de website stichting ART staat alleen de Amparo 4650 R als goedgekeurd. Weet jij nog of er ART2 op de verpakking stond toen je dat slot kocht? Of @OmeRobbie, jij misschien? aangezien jij hetzelfde slot hebt :).

Ik moet ART2 hebben van mijn verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik fiets niet gauw zonder ondersteuning.
Wat ik nog weet van de vorige fiets met Yamaha motor (PW80).
Als de snelheid constant is, is het gewoon heel goed te doen en voel je inderdaad weinig weerstand. Wil je versnellen, wordt het een ander verhaal. Dat is het knap zwaar trappen. Daarbij het ik toch het idee dat ik het binnenwerk van de motor mee moet slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
canonball schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:53:
Boodschappen en stad zijn zo ongeveer het tegenovergestelde van bergen en sport. Erg knap als je dat in 1 fiets van kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Anoniem: 36835 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ik wil die Amparo 4650XL ook bestellen voor mijn Canyon Precede ON6 maar op de website stichting ART staat alleen de Amparo 4650 R als goedgekeurd. Weet jij nog of er ART2 op de verpakking stond toen je dat slot kocht? Of @OmeRobbie, jij misschien? aangezien jij hetzelfde slot hebt :).

Ja hoor het is een ART 2 slot als je de juiste versie koopt. Ze verkopen beide versies en deze is gewoon ART 2. Door mijn verzekering (ANWB) goedgekeurd!
Weet de verpakking echt niet meer maar dat kun je gewoon achterhalen door een belletje met je verzekeraar, staan alle modellen gewoon in de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espresso
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
roffeltjes schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

FWIW; ik weet niet hoe de sleutels van Trelock er tegenwoordig uitzien, maar na mijn ervaringen met deze sleutels komt Trelock er bij ons er voorlopig niet meer in:

[Afbeelding]

Deze sleutel slijt(zoals alle sleutels slijten), maar daar waar andere sloten steeds lastiger open gaan en je dus een waarschuwing hebt gaat het bij deze sleutels heel abrupt en kan je opeens je slot niet meer openen. Dit probleem met twee sloten en drie sleutels gehad, uit irritatie maar vervangen door Abus.
De sleutels/sloten van Trelock zijn trouwens (bijna) identiek aan de AXA, niet raar want heeft zelfde moederbedrijf. Ik beschouw het dus als een AXA slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• espresso
Anoniem: 36835 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ja, niet zo gek dat alleen de R versie goedgekeurd is.

R = retaining
NR = non retaining

NR is super handig want dan kun je sleutelbos uit je fiets halen zodra je m open hebt gemaakt, maar dan heeft de verzekering geen bewijs dat je slot dicht was. Daarom de eis dat je een R-versie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

espresso schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Ja, niet zo gek dat alleen de R versie goedgekeurd is.

R = retaining
NR = non retaining

NR is super handig want dan kun je sleutelbos uit je fiets halen zodra je m open hebt gemaakt, maar dan heeft de verzekering geen bewijs dat je slot dicht was. Daarom de eis dat je een R-versie hebt.
Ja, maar de R XL staat niet specifiek gemeld in de ART database :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espresso
Anoniem: 36835 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Ja, maar de R XL staat niet specifiek gemeld in de ART database :P
oh op die manier, dan zei ik niks :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:11:
[...] Uit jouw eerdere post begrijp ik dat als die 35kg heeft hij ook echt getest moet zijn hierop? Ik begrijp echt niet hoe dit systeem tot 35kg goedgekeurd heeft kunnen worden.
Los van het probleem dat de drager in het algemeen is getest en niet met elke fiets, de drager heeft het prima gehouden, het is het frame wat is uitgescheurd :X

Verder is het lastige dat vermoeidheid een rol kan spelen, een bout die niet goed vast zat, een bout die is gaan vreten, etc. etc. Maar het is gelukkig nou ook weer niet zo dat dragers aan de lopende band het opgeven, Shit happens (helaas).

Dat laat niet onverlet dat ik een dubbele aansluiting veruit prefereer en ik eigenlijk frame bevestiging voor een zitje aanraadt.
Het is cleaner. :/

Het is helaas de standaard, de meeste fietsen hebben dit systeem.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@roffeltjes dat is wel hilarisch ja dat ze alleen de drager testen en niet de bevestiging, wist ik niet. Mrja compliant he :+

De standaard is het misschien voor fietsen in zijn algemeenheid maar voor “moederfiets” ebikes die gemaakt zijn voor gewicht achterop is het letterlijk het enige model wat ik kan vinden. Dikke pech dus.
Ach fietsenmaker gaat er naar kijken en ik heb cortina ingelicht. Hopelijk snel opgelost want ik mis de fiets nu al :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Valt mee hoor. Bij 40 km/u is de luchtweerstand 2.5 keer groter dan bij 25 km/u. dat is een wereld van verschil.
Ja, al is er rekenkundig een reden waardoor het enigszins compenseert: Als je langzamer gaat duurt de rit langer en heb je dus ook langer profijt van een lage luchtweerstand. Daarom is de tijdwinst bij een snellere rit kleiner dan bij een langzame rit (alle overige variablen gelijkblijvend). Maar het is in verhouding wel weer meer op een snelle rit. En in wattages is het natuurlijk helemaal evident ;)

Overigens zouden we al deze dingen met een vermogensmeter verassend nauwkeurig kunnen testen (je hebt niet eens een windtunnel nodig!), maar ik heb dat soort spul allang al niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:19:
@roffeltjes dat is wel hilarisch ja dat ze alleen de drager testen en niet de bevestiging, wist ik niet. Mrja compliant he :+
Kan me gewoon niet voorstellen dat de testers elke fabrikant afgaan, dus dit gebeurd ongetwijfeld op een testopstelling.
De standaard is het misschien voor fietsen in zijn algemeenheid maar voor “moederfiets” ebikes die gemaakt zijn voor gewicht achterop is het letterlijk het enige model wat ik kan vinden.
Dat zou kunnen, ik ben al jaren niet meer in die markt. Het was in ieder geval zes jaar geleden vrijwel onmogelijk om in Nederland iets anders te vinden.

Maar hoe is het met de fiets? Kunnen ze het nog repareren of is het frame total loss? Sowieso moet je een hack/bodge job niet accepteren:
Cortina geeft 5 jaar garantie op constructie- en/of materiaalfouten op het frame en vaste voorvorken.
UItscheurende schroefgaten vallen daar normaal gesproken gewoon onder.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2022 21:31 ]

Pagina: 1 ... 126 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam