Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Amos_x schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:38:
....

Helaas heb ik nog geen enkele naafmotor fiets gezien, vanuit de fabriek of via retrofit kitjes, met koppelsensoren. Ik kan me vergissen......

Ik ben alvast van plan om in de nabije toekomst zelf een e-bike ineen te zetten, via een aftermarket kit. Gewoon voor de fun omdat ik graag knutsel. Maar dan ben je dus altijd beperkt tot cadans sensoren.....
Nee hoor, er bestaan ook setjes met een controller en koppelsensor hier en daar (meestal trapas)
Het zijn er inderdaad niet zoveel dus je moet er wel naar zoeken. Of je moet het zelf samenstellen door bij de naafmotor een controller te zoeken die ook een koppelsensor ondersteunt. (bv Lishui)

Persoonlijk zou ik bij zelfbouw in dat geval meteen voor een Tongsheng middenmotor gaan als de trapas er toch uit moet.
Die heeft (itt BBSxx) een ingebouwde koppelsensor. Prijstechnisch en mbt montage is er geen verschil.
(Dat is dan ook precies de reden waarom ik voor de Tsdz2 ben gegaan ;) )

De reden dat een naafmotor kit (vooral in het voorwiel) zo populair is heeft volgens mij meer te maken met de zeer eenvoudige montage van dat wiel en de cadanssensor.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 04-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daisai
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-11-2024
Heeft er iemand hier ervaring met het aansluiten van een Lupine SLX op een bafang motor ?
Ik heb namelijk nu een elektrische fiets waar een Spanninga Kendo+ op zit en die vind ik nogal tegenvallen als ik over een onbelicht fietspad fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Wie oh wie weet een goed alternatief voor de Lekkerbike GT? Ik vond em al prijzig maar is nu nog eens € 300,- duurder geworden.

Eisen; aandrijfriem, voorkeur voor sportieve fietshouding, beetje hip model, krachtige middenmotor en uitneembare batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
zuidhuis schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
....Lekkerbike GT? Ik vond em al prijzig nu nog eens € 300,- duurder geworden. ...
Volgens de website gaat die prijsstijging niet nu, maar begin November in

prijzig..... Igv een alternatief zal je met een dergelijk eisenlijstje meestal rond een dergelijk bedrag of hoger uitkomen. Trendy en goedkoop gaat meestal niet samen. Kwestie van vraag en aanbod

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 04-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28
De Cortina e-blau misschien... Maar inderdaad, met soortgelijke eisen ben ik zelf op een Victoria van 3600 uitgekomen (en dat was een oud model wat nog in de showroom stond, nieuwe model is 500 duurder).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
zuidhuis schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:32:
Wie oh wie weet een goed alternatief voor de Lekkerbike GT? Ik vond em al prijzig maar is nu nog eens € 300,- duurder geworden.

Eisen; aandrijfriem, voorkeur voor sportieve fietshouding, beetje hip model, krachtige middenmotor en uitneembare batterij.
Als het je niet om het uiterlijk te doen was, technisch vergelijkbaar is een Victoria eTrekking 7.8 van €3499,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Chrasher schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Ga er maar vanuit dat bij 2 streepjes of minder de boel in alle standen zomaar uit kan vallen (soms zelfs bij 3 in de hogere stand). Gewoon elke keer de accu laden als je nog 3 of 2 streepjes over hebt. Of het aantal km's goed bijhouden en daarop anticiperen na elke lading..

Mits er niets defect is dan, maar dat is snel te controleren met een volle accu. :)
De fiets is helemaal opgeladen en het scherm gaat aan. Zodra je iets vraagt van de batterij door bijv te trappen of P (loop stand) dan valt hij binnen 1 seconde helemaal uit. Lijkt er op dat de batterij zo dood als ene pier is.

We moesten onderstaande volgens de Watt klantenservice uitvoeren om hem te 'resetten'. Echt dikke onzin.
Enfin toch gedaan:
olg de volgende stappen om op te lossen

Zet display aan. Druk 2 seconden tegelijk de + en - in.

Er verschijnt een streep met daaronder tC - knipperende n.

Druk nogmaals 2 seconden de + en - in.

Display geeft VOL aan.

Druk nu kort op M.

Display geeft een getal weer en onder de streep VOL 1.

Door op de + of - te drukken verander je het getal. (niet inhouden maar tikken).

Druk kort op M.

Display geeft weer getal aan en onder de streep VOL 2.

Eventueel weer met + of - getal aanpassen.

Dit herhalen tot VOL 5.

Indien alle 5 niveau's zijn aangepast deze bevestigen door lang op M te drukken.

Nogmaals op M en je bent weer in het basismenu.

De juiste waarden van voltage niveau's zijn:

VOL 1: 31,5

VOL 2: 33,5

VOL 3: 35,5

VOL 4: 37,5

VOL 5: 39,5

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk ook de knoop doorgehakt en de Canyon PRECEDE:ON 6 besteld, in champagne kleur. Ik fiets al jaren naar m'n werk op een gewone fiets en heb een hekel aan tegenwind, en dat is straks verleden tijd :) De afstand is niet zo veel, dus het is wel een beetje overkill, maar het oog wil ook wat ;)

Binnenkort pics.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:16

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
De fiets is helemaal opgeladen en het scherm gaat aan. Zodra je iets vraagt van de batterij door bijv te trappen of P (loop stand) dan valt hij binnen 1 seconde helemaal uit. Lijkt er op dat de batterij zo dood als ene pier is.

We moesten onderstaande volgens de Watt klantenservice uitvoeren om hem te 'resetten'. Echt dikke onzin.
Enfin toch gedaan:
[...]
Ja, dat lijkt mij een defecte accu of in ieder geval een defecte interne cell. Vraag eens wat een nieuwe accu kost? Misschien valt het wel mee omdat de fiets al zo goedkoop was.

Die instellingen hebben dus betrekking op de Voltages die instelbaar zijn voor de streepjes op het display (zoals ik ook al geschreven had) en heeft niets te maken met die automatische cut-off omdat het Voltage onder een minimale waarde komt vanwege een vermoedelijk defecte accu.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Chrasher schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:12:
[...]

Er zit een 360W accu in en die streepjes op het display zijn gekoppeld aan een Voltage van de accu (eventueel instelbaar per stand), waar het streepje op wegvalt. Deze staan standaard op de volgende "onzin" waardes die ook nog eens niet onthouden worden bij het uitschakelen en eigenlijk alleen redelijk kunnen zijn als de accu niet belast wordt:
5 = 39.9V
4 = 37.8
3 = 35.7V
2 = 33.6V
1 = 31.5V
Rij je dus langere tijd in bijv. de hoogste stand dan heb je op een gegeven moment nog maar 1 streepje over (en zit je kort op het uitschakel-punt ). Zet de controller voor 15 seconden uit en weer aan (of zet je fiets weg en ga de volgende dag weer rijden) en nu heb je ineens weer 3 streepjes staan, want onbelast is het Voltage weer flink omhoog geschoten. Maar bij het wegrijden valt hij nu direct of vrij snel uit. :+ Schakel je de fiets weer in heb je weer 3 streepjes! :D
Vandaar mijn suggestie om hem sneller aan de lader te zetten.

De accu wordt tot zo'n 1C belast met de daarbij horende Voltage drop (afhankelijk van de huidige lading, ondersteuningsstand en natuurlijk de goedkope accu waarbij de kans op slechte cellen veel groter is), dan zie je meteen waar het fout gaat. De spanning gaat zoveel omlaag dat je in de praktijk regelmatig al op het "switch off" punt uitkomt, ondanks dat je display bij het aandoen in eerste instantie nog 3 streepjes had aangegeven.

Bij mijn Watt fiets begin ik soms met een volle accu en heb ik na 10 km nog maar 3 streepjes over (korte Voltage-drop, oorzaak onbekend). dan doe ik hem even uit en weer aan en hee er zijn weer 5 streepjes die de volgende 20km gewoon blijven staan. 8)7
Het gaat hier altijd wat kriebelen bij een meter puur op voltage, maar je kennis is niet slecht ;)

Bij Bosch is dat dus niet zo. Elke streep is 20% en waarom de streepjes langzaam sneller verdwijnen ligt wel aan het voltage in deze zin:

De eerste 20% duurt het langst omdat het voltage dan nog hoog is, de laatste streep is snel einde verhaal terwijl die ook 20% is, maar met het grootste verschil dat er iets over moet blijven (zie een paar posts van mij terug in dit topic) als reserve. Doorgaans zijn deze streepjes hier akelig accuraat. Gaat het 2e streepje van de 5 weg dan heb ik nog krap de helft bij toch nog 60% over.

Naarmate het ontladen zakt het voltage zeer snel van 42 naar 40 volt om daarna gestaag te dalen met op het einde bij <32 volt steeds sneller in te zakken met op het eind een spanningsval, maar dan ben je al vlug te laat. Het BMS zou dus al bij 30,5 volt de afname moeten staken "cut-off" en bij een hoog vermogen al bij 31 volt.

Of beter: Bosch is vrij conservatief en ik vermoed dat het BMS onthoud hoeveel de accu kan leveren en daarop de indicator aanpast. Als er een streepje verdwijnt komt deze niet meer terug, al zou je een tijdje wachten. Dit is een soort van Coulomb meting waarbij er gekeken wordt hoeveel er 'in' de cel gaat en hoeveel er 'uit' de cel gaat en zo kan toekomstige slijtage al zeer rap zichtbaar worden. (mission critical accupacks).

Gaat het echt koud worden en ,komt de interne chemie helemaal onder het vriespunt, dan kan dit geen kwaad, maar de cel zal veel minder vermogen kunnen leveren en een cut-off kan dan zelfs al met een volle cel plaatsvinden. Dan heb ik het over kleine accupacks die op maximale ondersteuning in de vorst ontladen worden. De enigste redding is dan de lokale opwarming in de cellen wat de specificaties tijdelijk verbeterd (speed pedelec). Dus als de fiets de hele nacht buiten staat in de vorst dan kan dit rap gebeuren. Ook hier weer een van de voordelen van een groot accupakket! Dan worden de cellen minder belast bij een gelijke stroomvraag omdat de stroomvraag over meer cellen wordt verdeeld.

Een goede accu/cel moet hoge ondersteuning kunnen leveren bij -2 graden. Anders is de interne weerstand te hoog en waarom is een hoge interne weerstand zo verraderlijk?

Oude mensen die op standje toer of eco fietsen vragen weinig van de accu. Naarmate deze ouder wordt neemt vooral de interne weerstand toe. Ga je in de zomer in een lage ondersteuning fietsen dan kan een oude accu nog verassend goed meekunnen en dan hoor je de praatjes van oom Piet die zegt dat zijn oude accu nog in prima staat is. Ga je diezelfde accu belasten met maximale ondersteuning bij guur weer dan zal die 'goede' accu ineens behoorlijk slecht blijken. Dat doet de interne weerstand dus met de cellen.

Bij een speed pedelec raad ik 'met klem' de grootste accu aan die je maar kunt krijgen want dan heb je een flinke appel voor de dorst achter handen. Verdubbel je de capaciteit dan zal deze 3 maal langer meegaan!! dan bij de kleinste accu. Bezuinig alsjeblieft niet op de accu-inhoud want je betaald per kilometer 3 maal zoveel dan bij de grootste accu (als de capaciteit het dubbele is).

Het is niet zo dat ik meteen meer winst draai want ik vaar er wel bij en des te meer cellen ik verkoop des te meer ik verdien, true, maar mensen hebben recht op eerlijke informatie! En ik verstrek deze. De batterijtjes van je e-bike zijn al duur genoeg.

Dus als je merkt dat de actieradius gaat afnemen ga dan ook een tandje lager in de ondersteuning of ga iets langzamer rijden. Je kunt dan gaan overwegen de accu binnen te bewaren. Bij speed pedelecs raad ik dit wél aan. Waarom dan niet bij een reguliere e-bike? Omdat de stroomvraag veel minder is en een goede accu hierin geen problemen mag geven. Als het echt gaat vriezen, neem ze dan wel mee naar binnen en bewaar deze op de koelste plek in huis, laag bij de grond. Het opwarmen en weer sterk afkoelen (te grote delta-T) kan stress leveren op de nikkel strips en zo kun je incidenteel een los contact krijgen wat de accu onbruikbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
...
De fiets is helemaal opgeladen en het scherm gaat aan. Zodra je iets vraagt van de batterij door bijv te trappen of P (loop stand) dan valt hij binnen 1 seconde helemaal uit. ..
Chrasher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:02:
...
Ja, dat lijkt mij een defecte accu of in ieder geval een defecte interne cell. ...
Ik weet niet hoe de laadprocedure was met deze accu.
Als dat vaak en relatief kort na ieder ritje was, dan kan dat inderdaad het geval zijn.
De BMS heeft nl tijd nodig om de cellengroepen te balanceren.
Als er een cel "achterblijft" dan zal deze cel eerdere degenereren dan de rest tot hij niet meer geladen kan worden.
Ook al is het buiten de garantie van twee jaar, zou ik toch contact opnemen met de leverancier voor een eventuele oplossing en misschien een regeling. Een accu hoort nl langer mee te gaan dan twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@jimh307 Helemaal mee eens! Dit is ook wat ik zie gebeuren op al de elektrische systemen op mijn andere elektrische fietsen die ik heb gehad en nog actief gebruik. (Yamaha, Bafang, Mahle). Deze houden allemaal rekening met vele situaties waardoor het display vrij goed kan aangeven hoe het met de lading staat, ongeacht of je hem even uit doet. :)

De uitzondering is dus de Watt fiets die voor het display alleen maar reageert op directe Voltages en dan na uitschakelen weer opnieuw begint met onbelast meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Ja, dat lijkt mij een defecte accu of in ieder geval een defecte interne cell. Vraag eens wat een nieuwe accu kost? Misschien valt het wel mee omdat de fiets al zo goedkoop was.

Die instellingen hebben dus betrekking op de Voltages die instelbaar zijn voor de streepjes op het display (zoals ik ook al geschreven had) en heeft niets te maken met die automatische cut-off omdat het Voltage onder een minimale waarde komt vanwege een vermoedelijk defecte accu.
Een nieuwe accu zou 231 euro kosten echter zijn ze niet op voorraad. Dus dat is ook nog eens vervelend. Wij gaan voor m'n vrouw voor een nieuwe fiets kijken buiten watt om en deze gaan er de accu van laten vervangen en verkopen 'm dan. Wellicht met mijne er bij als iemand een anwb stelletje wil zijn >:)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Oekol Dat is een zeer nette prijs! Mocht je er toch een vinden, zou ik hem direct aanschaffen. :)
Alleen al een revisie kost vaak al meer dan 300,-- Euro
P.s. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de Motor of Controller defect is bij die fiets omdat ook bij een volle accu deze direct uitvalt bij het leveren van vermogen.

Succes met het zoeken naar een andere fiets!

[ Voor 40% gewijzigd door Chrasher op 05-10-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Chrasher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:50:
@Oekol Dat is een zeer nette prijs! Mocht je er toch een vinden, zou ik hem direct aanschaffen. :)
Alleen al een revisie kost vaak al meer dan 300,-- Euro
P.s. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de Motor of Controller defect is bij die fiets omdat ook bij een volle accu deze direct uitvalt bij het leveren van vermogen.

Succes met het zoeken naar een andere fiets!
Of het BMS is kapot of je hebt meerdere slechte cellen in het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Je geeft aan dat het goedkope fietsen zijn, het zal allicht aan de onderkant zitten. Toch 3200 voor twee betaald, met wat accessoires er bij. Als ik beetje online kijk zijn andere elektrische fietsen beetje tussen de 1k tot 3k. Zit het best in 't midden toch.

Wat betreft de accu, juni 2020 fietsen gekocht.
Hoe lang gaat de accu mee?
De gemiddelde levensduur van een accu is ongeveer drie jaar of +.- 500 laad-cicli Hou er rekening mee dat het bereik van een accu daarna af kan afnemen. Het vervangen van de accu is echter zo gebeurd. Dit kun je zelf doen of laten doen door een fietsenmaker. Een nieuwe accu kun je online bij ons bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:21:
....
Een nieuwe accu zou 231 euro kosten ....
Een nieuwe accu van 380Wh, voor de Watt ebike, voor een dergelijk bedrag houdt in dat er volgens mij geen top klasse Li-ion cellen zijn gebruikt en een eenvoudige passieve BMS.
In dat geval zou een verkeerde laadprocedure zeker invloed kunnen hebben op het uitvallen van accucellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

elinx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Een nieuwe accu van 380Wh, voor de Watt ebike, voor een dergelijk bedrag houdt in dat er volgens mij geen top klasse Li-ion cellen zijn gebruikt en een eenvoudige passieve BMS.
In dat geval zou een verkeerde laadprocedure zeker invloed kunnen hebben op het uitvallen van accucellen.
Ik heb geen idee, geen verstand hiervan.
Is een accu van Samsung. Die gezien hun telefoon nou niet bepaald goed zijn met accu's :+

Specificaties
Capaciteit 378Wh
Afneembaar Nee
Merk Samsung
Oplaadtijd 3 - 5 uur
Lader LI-ion oplader
Actieradius 40 - 70 km
Vervangbaar Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:45:
Is een accu van Samsung....

..
Capaciteit 378Wh
..
Merk Samsung
...
OK, Samsung staat wel goed bekend in de "ebike wereld", maar een merk zegt niet alles als je niet weet welke cellen er exact zijn gebruikt.

Maar.... hoe heb jij of je vrouw de accu de afgelopen 2 jaar geladen?
Zit er verschil tussen jullie twee fietsen mbt het laden, omdat zij die van haar bv vaker en korter laadde?

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 05-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Toch 3200 voor twee betaald, met wat accessoires er bij. Als ik beetje online kijk zijn andere elektrische fietsen beetje tussen de 1k tot 3k. Zit het best in 't midden toch.
Je zit wat laag voor de prijs van een gemiddeld goede kwaliteit fiets. Die 3200 met accessoires. zou redelijk normaal zijn voor één goede kwaliteit fiets bij de F.M. (niet online), voor twee is dat en koopje. Fietsen voor 1K zijn alleen de eenvoudige modellen met voorwiel motor. Die schaar ik niet onder "kwaliteit".

De kwaliteit is niet alleen laag vanwege de accu en motor, maar kijk ook naar de andere onderdelen zoals remmen, etc. Neem aan dat je het model hebt met de velgremmen? Sinds eind dit jaar hebben ze de remmen eindelijk vervangen voor (mechanische) schijfremmen, maar de prijs is wel naar 1700 Euro gegaan per fiets. (300 euro meer dan het eerdere model).

Heb er zelf ook 1 (de New York) en ben er best tevreden over, zeker voor die prijs toentertijd (heb hem zelf tweedehands). Heb er wel een aantal aanpassingen aan laten doen (remmen, banden, kabels, etc). Maar helaas blijft het slechte kwaliteit in vergelijking met veel andere merken. Alle waar voor z'n geld en bij mooi weer pak ik hem er toch weleens bij voor een ritje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKgsIVSgdWIh_fUziM22iqds_Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukOsEcqTNVkbFWUzSOFfMg7u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

elinx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:50:
[...]
OK, Samsung staat wel goed bekend in de "ebike wereld", maar een merk zegt niet alles als je niet weet welke cellen er exact zijn gebruikt.

Maar.... hoe heb jij of je vrouw de accu de afgelopen 2 jaar geladen?
Zit er verschil tussen jullie twee fietsen mbt het laden, omdat zij die van haar bv vaker en korter laadde?
Ik heb echt maar paar honderd kilometer met de fiets gefietst überhaupt. Nog splinternieuw, in principe. Ze deed haar fiets er in de avond aan en in de ochtend haalde ze deze er af. Omdat het opladen ruim 5 uur duurt kon dat haast niet anders. Ze laadde alleen op als de batterij op was. Zij fietst hier sowieso 3x per week op naar haar werk.
Chrasher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Je zit wat laag voor de prijs van een gemiddeld goede kwaliteit fiets. Die 3200 met accessoires. zou redelijk normaal zijn voor één goede kwaliteit fiets bij de F.M. (niet online), voor twee is dat en koopje. Fietsen voor 1K zijn alleen de eenvoudige modellen met voorwiel motor. Die schaar ik niet onder "kwaliteit".

De kwaliteit is niet alleen laag vanwege de accu en motor, maar kijk ook naar de andere onderdelen zoals remmen, etc. Neem aan dat je het model hebt met de velgremmen? Sinds eind dit jaar hebben ze de remmen eindelijk vervangen voor (mechanische) schijfremmen, maar de prijs is wel naar 1700 Euro gegaan per fiets. (300 euro meer dan het eerdere model).

Heb er zelf ook 1 (de New York) en ben er best tevreden over, zeker voor die prijs toentertijd (heb hem zelf tweedehands). Heb er wel een aantal aanpassingen aan laten doen (remmen, banden, kabels, etc). Maar helaas blijft het slechte kwaliteit in vergelijking met veel andere merken. Alle waar voor z'n geld en bij mooi weer pak ik hem er toch weleens bij voor een ritje.

[Afbeelding]
Je hebt gelijk, we zijn ook zeker voor de looks gevallen en hebben inderdaad velgremmen. We hebben ook al tegen elkaar gezegd dat de volgende fietsen echt vering in stuur en zadel moeten hebben om het comfort nog verder omhoog te krikken. Tevens heb ik wel eens gelezen dat een Bosch middenmotor je van het is. Dus dat zal er allicht ook op gaan zitten. Hadden niet verwacht om zo snel al weer voor nieuwe te moeten kijken. Wellicht dat er een fietsenwinkel tegen komen die deze fietsen wil inruilen op splinternieuwe fietsen.

[ Voor 55% gewijzigd door Oekol op 05-10-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:50:
[...]
OK, Samsung staat wel goed bekend in de "ebike wereld", […]
Hoe/wat/waar? Samsung hun eigen systeem met zo’n kaal aluminium behuizing ben ik nog niet anders tegengekomen dan kapot. Goed, Samsung is een groot bedrijf en ze kunnen vast in een andere divisie wel goede accu’s maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Foxhill op 05-10-2022 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Oekol schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

[…]
Hoe lang gaat de accu mee?
De gemiddelde levensduur van een accu is ongeveer drie jaar of +.- 500 laad-cicli Hou er rekening mee dat het bereik van een accu daarna af kan afnemen. Het vervangen van de accu is echter zo gebeurd. Dit kun je zelf doen of laten doen door een fietsenmaker. Een nieuwe accu kun je online bij ons bestellen.
Even vooraf: is het nu wel zeker dat de accu kapot is?

Fabrieksgarantie is 2 jaar. Wettelijke garantie is zolang je redelijkerwijs mag verwachten. Voor een fietsaccu is al lang vastgesteld in rechtszaken dat dit langer is dan 2 jaar. In de fietsindustrie is het dan ook gebruikelijk dat je direct ~75% coulance krijgt tussen de 2 en 3 jaar. Daarna vaak niets of een klein deel.

Dit is typisch een punt waar je genaaid wordt bij prijsvechters. Zowel goedkope merken als ook winkels die prijsstunter zijn geven de klant vaak niet waar ze recht op hebben omdat het toch lastig is je recht te halen. Want: de bewijslast ligt wel bij jou.

Let op, vaak wordt na 2 jaar coulance aangeboden in plaats van garantie. Als garantie verleend wordt verlengd dat de garantieperiode, bij coulance is dat niet zo. Na 2 jaar is coulance prima (jouw geval), binnen 2 jaar kun je beter garantie vragen.

De verwachte levensduur van 3 jaar die ze op de website noemen is belachelijk. Een normale levensduur zou 5+ of 6+ moeten zijn. Maar het kan je hier wel helpen dat aan te halen.

Er is niet zo veel over te vinden, maar:
-ANWB
-ConsuWijzer
-Consumentenbond

Ik heb er normaal een hekel aan als er over ‘recht hebben op’ gesproken wordt buiten de fabrieksgarantie en verkopersgarantie (die zijn ook verschillend). Immers, als je meer garantie wilt dan vooraf gecommuniceerd is had je dit ook vooraf kunnen aangeven. Alleen een dure accu of motor die tussen de 2 en 3 jaar kapot gaat is een grote uitzondering. De klant daarmee laten zitten is schofterig én tegen de regels.

Als je dan een deel van de accu vergoed hebt gekregen, gauw inruilen die troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Foxhill schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:11:
Let op, vaak wordt na 2 jaar coulance aangeboden in plaats van garantie. Als garantie verleend wordt verlengd dat de garantieperiode, bij coulance is dat niet zo. Na 2 jaar is coulance prima (jouw geval), binnen 2 jaar kun je beter garantie vragen.
Huh? Weet je dat zeker? Ik ben geen advocaat, maar ik dacht dat het precies andersom was... Lijkt me ook heel raar. Coulance houdt toch in dat je korting krijgt op het kopen van een nieuw product? Je koopt nog steeds iets, je moet betalen voor dat nieuwe product (ook al krijg je 75% korting). Dan heb je er ook wettelijk garantie op lijkt me.
Juist bij vervanging onder garantie gaat die garantietermijn volgens mij net niet opnieuw in maar blijft die gewoon vanaf de originele aankoopdatum staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Ik heb het over "cellen" voor het samenstellen van accu's.
Samsung, Panasonic, Sanyo, LG ed. worden vaak als "A-grade" vermeld.

Vanwege hun populariteit biedt Liitokala dergelijke cellen zelfs aan als imitatie in dezelfde kleur en met hetzelfde typenummer, maar zonder merk.

Aangezien ik zelf geen accu's samen wil stellen heb ik geen ervaring met de kwaliteit van de diverse merken en uitvoeringen en ga uit van wat er op diverse fora geschreven wordt. Voor aankoop van een universele accu heb ik me weleens verdiept in de diverse merken en uitvoeringen (en imitaties).

Ik weet dat er binnen een merk en type kwaliteitsverschillen kunnen zijn..
Blijkbaar hebben fietswinkels geen goede ervaringen met Samsung in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Finraziel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Huh? Weet je dat zeker? Ik ben geen advocaat, maar ik dacht dat het precies andersom was... Lijkt me ook heel raar. Coulance houdt toch in dat je korting krijgt op het kopen van een nieuw product? Je koopt nog steeds iets, je moet betalen voor dat nieuwe product (ook al krijg je 75% korting). Dan heb je er ook wettelijk garantie op lijkt me.
Juist bij vervanging onder garantie gaat die garantietermijn volgens mij net niet opnieuw in maar blijft die gewoon vanaf de originele aankoopdatum staan.
Ja, zeker.

Als er 2 jaar fabrieksgarantie is geboden en het product gaat na 20 maanden kapot is het niet voldoende als een vervangend product 4 maanden mee gaat.

Als er 2 jaar fabrieksgarantie is geboden (voor een product waarvan de levensduur niet veel langer is) en het product gaat na 26 maanden kapot (de verkoper is je niets meer verplicht), dan is het niet zo dat wanneer hij je voor 75% een product vergoed dat nieuwe verplichtingen met zich mee brengt voor de verkoper.

Wil je na 2 jaar een product betalen en nieuwe garantie (jouw voorbeeld), dan vraag je om korting i.p.v. coulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:37:
[...]
Ik heb het over "cellen" voor het samenstellen van accu's.
Samsung, Panasonic, Sanyo, LG ed. worden vaak als "A-grade" vermeld.

Vanwege hun populariteit biedt Liitokala dergelijke cellen zelfs aan als imitatie in dezelfde kleur en met hetzelfde typenummer, maar zonder merk.

Aangezien ik zelf geen accu's samen wil stellen heb ik geen ervaring met de kwaliteit van de diverse merken en uitvoeringen en ga uit van wat er op diverse fora geschreven wordt. Voor aankoop van een universele accu heb ik me weleens verdiept in de diverse merken en uitvoeringen (en imitaties).

Ik weet dat er binnen een merk en type kwaliteitsverschillen kunnen zijn..
Blijkbaar hebben fietswinkels geen goede ervaringen met Samsung in het algemeen.
Ik had mijn post al genuanceerd. Sorry voor het volledig editen. Ik ken alleen Samsung’s ebike systemen. Ik heb de ballen verstand van welk merk cellen goed is. Samsung is zo’n mega bedrijf dat dit voor hen wel verschillend kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
In Nederland geldt de EU garantie van 2 jaar.
Binnen die periode moet de verkoper aantonen dat een aangekocht product niet juist is behandeld.
Zo niet, vervangen is dan voor 100% van het bedrag.
Na die 2 jaar loopt in Nederland de garantie door over de levensduur van het product, maar is met aftrek van gebruik.
Als bv iets 5 jaar meegaat en na 3 jaar stuk gaat zijn de vervangingskosten voor de consument 3/5
Ook moet de koper aantonen dat het product normaal in gebruik is geweest.

Dat laatste is vaak een punt van (soms eindeloze) discussie.
Want er is een verschil tussen "recht hebben" en "recht krijgen"
Binnen de 2 jaar zijn de kosten vaak gedekt door de producent, maar buiten die 2 jaar vaak niet en komen ten laste van de verkoper.

Ook hoeft er (bij acceptatie) geen nieuw product meer geleverd te worden, maar een gelijkwaardig product, bv een gebruikte accu of aanbod om te reviseren.
Allemaal voeding voor dezelfde discussie.
Vandaar dat er uit coulance dan bv een voorstel wordt gedaan als een vorm van afkoop.
Dat is bv een korting op een nieuw product, zoals bv de accu.
Finraziel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:23:
....
Dat is dus iets wat ze je laten denken en meestal gaat een dergelijke vervanging zonder registratie.
In dat geval zal jij na die 2 jaar eea moeten aantonen binnen de eerder genoemde discussie,
Foxhill schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Ik had mijn post al genuanceerd. Sorry voor het volledig editen. .
HaHa, met lange gelijktijdige posts en edits krijg je dergelijke en soms dubbele reacties :)

[ Voor 30% gewijzigd door elinx op 05-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 23:10
Na lang zoeken, vergelijken, reviews lezen en Excel sheet maken heb ik twee weken geleden mijn Canyon Precede:ON 6 ontvangen. Met dank aan @Stancke voor de tips en het beantwoorden van mijn vragen.

De bestelling en verzending vanuit Canyon (Duitsland) ging snel en vlot. Daarna heeft hij nog bijna 2 weken bij DHL in Eindhoven gestaan! Ik heb zelden zo vaak een pagina gerefreshed. ;)
Ik wil de fiets vooral gebruiken voor woon werk (15km enkele reis).

De unboxing instructie video had ik natuurlijk al een aantal keer bekeken, dus de fiets had ik in 10 minuten in elkaar staan. Je moet zelf het voorwiel, het zadel en de trappers monteren. De documentatie en indeling van de starter kit van Canyon is heel mooi en erg compleet.

De accu was half vol, dus gelijk naar mijn werk gefietst. :9

Wat een schoonheid is het!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4XmPfmX7Bl1xTsIGOogUIBT4O8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AzTXymB4C0Az2ugr4IgVzdrU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4KulhS1ALjjVqsaIwnc3Hhxgac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mOcmWxZ2vXBBg9Ta4G6H87Kn.jpg?f=user_large

Ik ben blij dat ik voor de champagne kleur gegaan ben. Alles is prima afgewerkt en afgesteld. Ik heb alleen het koplampje wat omlaag gericht. Voor deze prijs is het een hele nette fiets met een goede Shimano Deore XT set, Magura remmen en Bosch performance lijn (65Nm). Met deze onderdelen verwacht ik een deel van het onderhoud zelf te kunnen doen, en een deel bij de fietsenmaker te laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDKInWV3_zloxJpQ0JKV51Ru4y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pvysfVzFYQ9FPjaAybkedhEz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rah8nN4bwLFyMsER4H7OGONexos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joDXVlC7vxUcjCfBN246e4Jf.jpg?f=user_large

De fiets voelt heel stabiel en ligt fijn op de weg. Het stuur (de cockpit) is erg recht, daar moet ik even aan wennen. De Shimano set schakelt vlot, al gebruik ik tot nu toe alleen de kleinste drie of vier tandwielen. Ik heb een beetje met de bandenspanning gespeeld om een fijne druk te vinden. Het is immers de enige vering die de fiets heeft. Dat bevalt nu goed. Het geruis van de grote Schwalbe banden valt erg mee. Ik ben 1,85m en dus heb ik framemaat L besteld. Dat bevalt prima. Bij deze fiets zit je in de "actieve fietshouding". Dat is redelijk ver voorovergebogen. De zadelpen kan je op hoogte stellen, het stuur niet.

Bij Canyon heb ik gelijk het Abus Bordo slot er bij besteld. Dat leek me nu wat mager, dus ik heb er nog een Abus Amparo XL bij besteld. Omdat eigen veiligheid ook belangrijk is heb ik er een Abus Urban-I 3.0 fietshelm bij besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUmVsF4-gxZG4wIFn7gpYpeJXNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r9LXSCnkzUK5e5HrLn6Q4XYd.jpg?f=user_large

Nu de Quadlock stem mount en case voor mijn telefoon ook binnen is ben ik helemaal compleet.

Positieve punten:
  • Prachtig design
  • Stevig en stabiel
  • Mooi afgewerkt
  • Goede merk onderdelen
  • Goede support (over bestelling) van Canyon
Negatieve punten:
Ik kan er niet echt een bedenken.
  • Bosch Purion is wat basic.
  • Als ik trappend door een scherpe bocht ga heb ik met de trapper wel eens de grond geraakt.
  • Het sturen voelt wat zwaar op het begin, maar dat voel ik nu niet meer.
Kortom, heel blij mee. Hier ga ik nog veel kilometers op fietsen.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
marcus22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:15:
  • Als ik trappend door een scherpe bocht ga heb ik met de trapper wel eens de grond geraakt.
  • Het sturen voelt wat zwaar op het begin, maar dat voel ik nu niet meer.
Toch wat tips voor bochten techniek!

1, Niet trappen in een bocht! :+

2. Iets wat veel mensen tot aan wielerprofs fout doen; Je moet bochten nemen als een skier, niet als een motor coureur. Je zal zien dat je ongelovelijk veel scherper de bocht door kan dan dat je ooit had gedacht.

- Druk je fiets in de bocht (leun dus je fiets in de bocht NIET je lichaam). => Dit is niet intuitief, dit moet je dus wel jezelf aanleren. Je bochten zullen dramatisch veel scherper worden :X
- Ga niet je binnenste knie zo ver uitzwaaien als een motor coureur. Iedereen doet het wel een beetje, maar het is eigenlijk een slechte gewoonte.
- Hou druk op je buitenste pedaal.

De "druk je fiets de bocht in"is niet alleen op lage snelheid erg effectief, het is net zo bruikbaar op hogere snelheid!.

Voorbeeld van Fabian Cancellara die ipv met zijn lichaam gaat hangen zijn fiets in de bocht drukt. Je ziet dat hij zijn knie gebruikt (gaat ook wel hard), dat is eigenlijk niet zo nodig, maar je kan zien hoe hij zijn fiets erin drukt en zijn lichaam eigenlijk meer aan de buitenkant van zijn fiets houdt dan erin.

Een geweldig goede uitleg bij Aaron Gwinn, Downhill legende.

En let op, ook al is tractie voor Aaron veel belangrijker dan voor een wegfiets, ook hij drukt de fiets de bocht iin (ja hij gaat in een world cup bizar hard^^). Je kan zijn test met de pilonnetjes heel simpel eens proberen met de streepjes op een fietspad, het was voor mij een eye-opener,

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 06-10-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
elinx schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Volgens de website gaat die prijsstijging niet nu, maar begin November in.
Dat is een marketing truukje van Lekkerbike: als je een fiets wil bestellen zie je dat ze (vrijwel) niks meer op voorraad hebben van de Amsterdam GT. Daarom ben je gedwongen om te wachten tot er weer voorraad is en dus de nieuwe prijs moet betalen die 300 euro hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
Iemand toevallig in het bezit van een overbodige lader voor een Klever?
Zoek een lader die ik op het werk kan leggen maar de levertijden zijn abnormaal :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

Wom

Hier op het werk krijgen we een fietsplan waar ik aan wil meedoen. Vrije keuze tot 5000 euro en wil dat inzetten voor een electrische fiets. Mijn vriendin rijdt nu al een jaar of 4 op een Gazelle met Bosch aandrijving en dat is eigenlijk een hele goede fiets.

Nu wil ik echter kijken of er iets is met een wat hipper design eventueel, maar vind de verhalen in mijn omgeving over de kwaliteit van de VanMoofs (kapot schakelgedeelte), Veloretti's (algehele afwerking) en Cowboy (brekende voorvorken) fietsen vrij matig voor wat je er voor betaald. Hebben mijn bekenden gewoon veel pech, of zijn er inderdaad 'betere' merken?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Finraziel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:46:
De Cortina e-blau misschien... Maar inderdaad, met soortgelijke eisen ben ik zelf op een Victoria van 3600 uitgekomen (en dat was een oud model wat nog in de showroom stond, nieuwe model is 500 duurder).
Die Cortina e-blau is ook een interessant alternatief! Iets minder sportief misschien maar wel wat ik zo’n beetje zoek. Alleen benieuwd hoe betrouwbaar die Sportdrive middenmotor is. Wat minder bekend dan een Bafang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
zuidhuis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Die Cortina e-blau is ook een interessant alternatief! Iets minder sportief misschien maar wel wat ik zo’n beetje zoek. Alleen benieuwd hoe betrouwbaar die Sportdrive middenmotor is. Wat minder bekend dan een Bafang.
Was cortina vroeger niet Bafang?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Wom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:22:
Hier op het werk krijgen we een fietsplan waar ik aan wil meedoen. Vrije keuze tot 5000 euro en wil dat inzetten voor een electrische fiets. Mijn vriendin rijdt nu al een jaar of 4 op een Gazelle met Bosch aandrijving en dat is eigenlijk een hele goede fiets.

Nu wil ik echter kijken of er iets is met een wat hipper design eventueel, maar vind de verhalen in mijn omgeving over de kwaliteit van de VanMoofs (kapot schakelgedeelte), Veloretti's (algehele afwerking) en Cowboy (brekende voorvorken) fietsen vrij matig voor wat je er voor betaald. Hebben mijn bekenden gewoon veel pech, of zijn er inderdaad 'betere' merken?
Met dat budget: Canyon Precede On of Velo de Ville.
Veel betere qualiteit en degelijke service!

Van Moof en Cowboy zijn zelfs aan hun lagere prijzen nog te duur voor wat je krijgt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
....
... hipper design .... kwaliteit van de VanMoofs (kapot schakelgedeelte), Veloretti's (algehele afwerking) en Cowboy (brekende voorvorken) .
Hebben mijn bekenden gewoon veel pech, of zijn er inderdaad 'betere' merken?
Nee, je bekenden hebben geen pech. Je analyse is juist.
Ze hebben vooral betaald voor het hippe design en marketing. Niet voor kwaliteit en service.

Zoals Tommie12 aangeeft zal je meer in de buidel moeten tasten om zowel design als kwaliteit op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Met die prijs kan bijna alles. Een Flyer is dan het mooiste, maar ik ben als Flyer dealer en Flyer fan biased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TBH, ik neig in die prijscategorie dan meer naar custom :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackRyan2404
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
Ik zie dat je het slot buiten het frame geplaatst hebt. Dat is toch niet de juiste positie van een frameslot? In principe kunnen ze de fiets alsnog meenemen als ze het achterwiel eruit halen (is natuurlijk wel even werk).

Past het slot niet binnen het frame?
Stancke schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:40:
[...]

Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden.

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

Maar wel een beauty van een fiets en een dikke aanrader _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
JackRyan2404 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:50:
Ik zie dat je het slot buiten het frame geplaatst hebt. Dat is toch niet de juiste positie van een frameslot? In principe kunnen ze de fiets alsnog meenemen als ze het achterwiel eruit halen (is natuurlijk wel even werk).
[...]
Altijd leuk als je weer dingen leert... deze kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Meenemen kan toch altijd bij een ringslot? Til het achterwiel op en loop er mee weg. Daar hoef je het achterwiel er niet voor uit te halen.
Of mis ik nou iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackRyan2404
Nee, daarvoor heb je dus de kabel. Daarmee zet je hem icm ringslot vast. Maar als hij buiten het frame geplaatst wordt dan kan hij zelfs met kabel worden weggenomen. De waarde van de fiets zit hem voornamelijk in het frame+motor.
Finraziel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:38:
Meenemen kan toch altijd bij een ringslot? Til het achterwiel op en loop er mee weg. Daar hoef je het achterwiel er niet voor uit te halen.
Of mis ik nou iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
JackRyan2404 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:51:
Nee, daarvoor heb je dus de kabel. Daarmee zet je hem icm ringslot vast. Maar als hij buiten het frame geplaatst wordt dan kan hij zelfs met kabel worden weggenomen. De waarde van de fiets zit hem voornamelijk in het frame+motor.

[...]
Ah ja, dan wel natuurlijk inderdaad... Niet aan gedacht. Ik heb zelf zo'n overdreven zwaar abus ivy kettingslot in mijn fietstas waar ik het frame altijd mee veranker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Laatst online: 16-02 15:56
JackRyan2404 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:51:

[...]
Hele goeie... Ik ben destijds de "hoe bescherm ik voor 100% mijn mooie bikie"-rabbithole ingedoken.
Conclusie: dat bestaat niet. Flauw antwoord maar als je daarvan uitgaat dan ga je op zoek naar de beste Peace-of-Mind oplossing die bij jou past. En die realistisch en praktisch is natuurlijk.
Als je googelt zie je dat zelfs de beste materialen en sloten in 10 minuten met de juiste apparatuur zijn gesloopt. Dus ook de infame oplossing.

Bij mij is mijn peace of mind geworden:
1) Ringslot icm met kabel ad wereld vastzetten is nog steeds 1 vd beste oplossingen als het gaat om pragmatiek en veiligheid (en als het dan toch gebeurd: je bent verzekerd). Maar zo eenvoudig is het nog niet hoor om stiekem je achterwiel van het slot en het frame te demonteren en dan de overige 20kg + ongezien mee te vervoeren (het kan natuurlijk wel) daarnaast waarom zou Stromers en R&M van 7-8k deze oplossing wel voldoen?
2) beveiligen van je fiets is ook een fietsalarm erop zetten. Geen enkele professionele dief houdt van aandacht. Hier zijn ook leuke oplossingen voor. (heb ik nog niet maar komt er wel voor situatie dat ik nog meer zekerheid wens)
3) opsporen van je fiets met een tracker is ook een element die je helpt
4) locatie en tijdstip vd dag is ook allesbepalend: als je fiets nachts in een donker steegje wegzet is alles mogelijk. Maar gewoon overdag op een boulevard? en dan naast een duurdere ebike van 10K plaatsen (doe ik als het mogelijk is ;-))
5) extra ander slot kopen. Dit wordt door de beste fietsendief experts (is dat een bestaand woord?) aangeraden. In het geval van de Canyon precede is de Abus Bordo een fraai extra (maakt je fiets weer >1,5kg zwaarder) een van de beste uitbreidingen die je dan kunt doen op je ringslot. Ik had daar geen zin in toen ik iemand zag klooien met zo'n slot was ik daarvan genezen.

Antwoord op je vraag: voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen ringslot in het frame voor deze fiets. Maar gaat dat jou tegenhouden?
Ik geloof dus dat 2,3 en 4 net zoveel, misschien wel meer bijdragen aan peace of mind dan een ringslot in je frame. En mijn gebruik is ook zo dat het best meevalt hoevaak ik mijn fiets onbeheerd achterlaat. Als ik bijv naar het centrum (Haarlem) ga, is er gewoon een bewaakte gratis fietsenstalling.

Bij mij is in 7 jaar tijd nog nooit een ebike gestolen en als dat gebeurd ben ik verzekerd.

Lang antwoord op je vraag maar als ik eenmaal begin met typenl...

[ Voor 8% gewijzigd door OmeRobbie op 08-10-2022 05:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik las van de week een bericht over een groep motorrijders die op vakantie waren.
Hun motoren stonden achter een hotel (geen afgesloten ruimte) en volgende ochtend waren er 2 weg en een derde was beschadigd.
Na onderzoek bleek dat 2 motoren "opgepakt" waren en in een bus o.i.d gezet zijn.

Als dit met motoren als lukt, geeft wel aan hoeveel moeite je moet doen om je fiets veilig te stallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Alles kan gestolen worden. Waar het om gaat is jouw fiets minder aantrekkelijk te maken om te jatten.

In een busje laden is zo gedaan als je fiets niet ergens aan verankerd staat, dus zet hem altijd vast. Ook als je maar heel even een winkel in loopt want die gasten rijden gewoon rond en zijn in een halve minuut weg met je fiets.

Verder is alles open of kapot te krijgen, maar niet elke dief is een lockpicking lawyer zeg maar. Kost het te veel moeite of duurt het te lang waardoor het risico groter wordt, dan zoeken ze gewoon verder voor een makkelijker doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackRyan2404
Hi OmeRobbie,

Helder verhaal (ook al was het een beetje lang ;-) ). Maar inderdaad, zoals ik al zei, het is wel veel werk om dan alsnog de fiets mee te nemen. Ik hoopte alleen dat er een oplossing zou zijn om dit slot in-frame te plaatsen, maar dat is dus volgens jou niet mogelijk.

Dan zit er inderdaad niets anders op dan het slot buiten het frame te plaatsen + eventuele kabel. En anders nog een kabel slot erbij zetten.

Je moet wat doen om je fiets te beschermen….
OmeRobbie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 05:35:
[...]

Hele goeie... Ik ben destijds de "hoe bescherm ik voor 100% mijn mooie bikie"-rabbithole ingedoken.
Conclusie: dat bestaat niet. Flauw antwoord maar als je daarvan uitgaat dan ga je op zoek naar de beste Peace-of-Mind oplossing die bij jou past. En die realistisch en praktisch is natuurlijk.
Als je googelt zie je dat zelfs de beste materialen en sloten in 10 minuten met de juiste apparatuur zijn gesloopt. Dus ook de infame oplossing.

Bij mij is mijn peace of mind geworden:
1) Ringslot icm met kabel ad wereld vastzetten is nog steeds 1 vd beste oplossingen als het gaat om pragmatiek en veiligheid (en als het dan toch gebeurd: je bent verzekerd). Maar zo eenvoudig is het nog niet hoor om stiekem je achterwiel van het slot en het frame te demonteren en dan de overige 20kg + ongezien mee te vervoeren (het kan natuurlijk wel) daarnaast waarom zou Stromers en R&M van 7-8k deze oplossing wel voldoen?
2) beveiligen van je fiets is ook een fietsalarm erop zetten. Geen enkele professionele dief houdt van aandacht. Hier zijn ook leuke oplossingen voor. (heb ik nog niet maar komt er wel voor situatie dat ik nog meer zekerheid wens)
3) opsporen van je fiets met een tracker is ook een element die je helpt
4) locatie en tijdstip vd dag is ook allesbepalend: als je fiets nachts in een donker steegje wegzet is alles mogelijk. Maar gewoon overdag op een boulevard? en dan naast een duurdere ebike van 10K plaatsen (doe ik als het mogelijk is ;-))
5) extra ander slot kopen. Dit wordt door de beste fietsendief experts (is dat een bestaand woord?) aangeraden. In het geval van de Canyon precede is de Abus Bordo een fraai extra (maakt je fiets weer >1,5kg zwaarder) een van de beste uitbreidingen die je dan kunt doen op je ringslot. Ik had daar geen zin in toen ik iemand zag klooien met zo'n slot was ik daarvan genezen.

Antwoord op je vraag: voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen ringslot in het frame voor deze fiets. Maar gaat dat jou tegenhouden?
Ik geloof dus dat 2,3 en 4 net zoveel, misschien wel meer bijdragen aan peace of mind dan een ringslot in je frame. En mijn gebruik is ook zo dat het best meevalt hoevaak ik mijn fiets onbeheerd achterlaat. Als ik bijv naar het centrum (Haarlem) ga, is er gewoon een bewaakte gratis fietsenstalling.

Bij mij is in 7 jaar tijd nog nooit een ebike gestolen en als dat gebeurd ben ik verzekerd.

Lang antwoord op je vraag maar als ik eenmaal begin met typenl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:22
@roffeltjes Ik snap echt niet wat je bedoelt met "druk je fiets de bocht in". Als ik kijk naar het filmpje van Cancellera, dan gaat hij toch echt wel met zijn lichaam naar binnen hangen in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JackRyan2404 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:14:

Helder verhaal (ook al was het een beetje lang ;-) ).

[...]
Ik had gewaarschuwd (op het einde pas :) )
dat het lang was...

[ Voor 9% gewijzigd door OmeRobbie op 08-10-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
Kakola schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:50:
@roffeltjes Ik snap echt niet wat je bedoelt met "druk je fiets de bocht in". Als ik kijk naar het filmpje van Cancellera, dan gaat hij toch echt wel met zijn lichaam naar binnen hangen in de bochten.
Als je je hoofd draait om de fiets recht te zien dan zie je toch duidelijk dat zijn lichaam meer richting de buitenkant van de bocht is? Tegenovergesteld aan een motorrijder die juist de bocht in leunt.

Vond het zelf wel cool om te zien... Ik rij alleen gewoon op de weg dus zo extreem als hij het daar doet hoeft het voor mij allemaal niet, maar naar huis fietsend probeerde ik het al een beetje te doen en merkte wel dat ik duidelijk scherper in kon draaien. Ik had met mijn fiets namelijk ook een beetje het idee dat hij minder goed scherpe bochten wou nemen dan mijn gewone (niet ondersteunde) oude fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Tommie12 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Met dat budget: Canyon Precede On of Velo de Ville.
Veel betere qualiteit en degelijke service!

Van Moof en Cowboy zijn zelfs aan hun lagere prijzen nog te duur voor wat je krijgt.
Nog andere alternatieven om niet bij een van Moof of Cowboy te eindigen? Eventueel via Marktplaats ook een optie.

Ik ben 1.92 en zoek ook een hippe elektrische fiets. Beetje sportief model, ook voor in de stad.

Welke opties zijn te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
MaStar schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Nog andere alternatieven om niet bij een van Moof of Cowboy te eindigen? Eventueel via Marktplaats ook een optie.

Ik ben 1.92 en zoek ook een hippe elektrische fiets. Beetje sportief model, ook voor in de stad.

Welke opties zijn te overwegen?
Watt Brooklyn, zit bij mij vrijwel probleemloos (garantiedingetje) nu op 10.000 km en een mooi ding om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Bla65 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Watt Brooklyn, zit bij mij vrijwel probleemloos (garantiedingetje) nu op 10.000 km en een mooi ding om te zien.
Interessant.

Eerder zag ik een Excel overzicht vanuit dit topic met alle modellen. Staat die nog ergens online?

Wat ik zoek is:
- Gebruik voor ritjes van 10-20 km. Misschien soms uitschieter maar niet standaard;
- Geschikt voor 1.92 cm lichaamslengte
- Beetje hip model
- Optie tot kinderzitje (baby/peuter)

Iemand nog inspiratie?

Ik keek naar de VM s5 maar is schijnbaar weer een relatief klein frame. Mogelijk S3 dan interessant, maar juist weer ouder. En op de Canyon kan geen kinderzitje :')

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 08-10-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kwandoerie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
De afgelopen tijd ben ook ik aan het rondkijken geweest voor wat de mogelijkheden zijn voor een elektrische fiets om als woon-werkverkeer te gaan gebruiken (2x 25km).

Ik heb voor mezelf een overzicht in Excel gemaakt, wat ik eigenlijk net zo goed hier kan delen om anderen ook op weg te helpen :)

[Afbeelding]

Zelf zit bij mij de twijfel tussen de LekkerBikes Amsterdam+ of de iMove President 22. Nadeel van laatst genoemde is dat die alleen in Ede zit, voor mij erg uit de richting om een proefrit te gaan maken. Ook de Mokumono vond ik interessant, maar op z'n vroegst pas leverbaar als we al weer einde zomer gaan (september), standaard een kleinere accu heeft en het model staat me niet helemaal aan.

De Cowboy 4 vond ik het overwegen waard, maar als ik dat prijstechnisch tegenover de Amsterdam+ zet, is dat toch wel weer een flink verschil.

Zodoende neig ik nu toch naar de Amsterdam+, met een 500wh accu. Goede levertijd, en de prijs is ook nog gunstig. Daar komende week maar eens een proefrit mee gaan proberen te maken.
Alleen kan ik nergens vinden wanneer dit model op de markt is gekomen en er wellicht binnenkort een opvolger komt? Mogelijk dat iemand dat weet?

Hopelijk is het overzicht compleet (en correct) en heeft iemand er iets aan. Mochten anderen suggesties voor mij hebben, of als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! ;)

EDIT:
Lijstje aangevuld met 2 extra
[Afbeelding]
Hier het lijstje. Welke is het uiteindelijk geworden? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Kakola schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:50:
Je moet naar de positie van de fiets kijken ten opzichte van zijn lichaam. Hij drukt wel degelijk zijn fiets de bocht in, ipv met zijn lichaam de bocht in hangen.

Maar mocht je twijfelen, probeer hetzelf, ik garandeer je dat je bochten veel scherper zal nemen als je bewust je fiets erin drukt ipv als een motorrijder gaat hangen. Dat kan je op een rustig tempo doen, het principe werkt op elke snelheid. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Finraziel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Vond het zelf wel cool om te zien... Ik rij alleen gewoon op de weg dus zo extreem als hij het daar doet hoeft het voor mij allemaal niet, maar naar huis fietsend probeerde ik het al een beetje te doen en merkte wel dat ik duidelijk scherper in kon draaien. Ik had met mijn fiets namelijk ook een beetje het idee dat hij minder goed scherpe bochten wou nemen dan mijn gewone (niet ondersteunde) oude fiets.
Het is iets wat bijna niemand doet, het voelt een beetje raar. Het vergt ook echt dat je je fiets erin drukt. Ik heb dit pas na mijn wieler carriere geleerd toen ik ging MTBen... en toen las ik dat dit ook voor racefietsen gold. Bleek waar te zijn... al die jaren verkeerd gedaan 8)7

Zoals Aaron Gwinn laat zien verlies je ook geen grip, ik vermoed juist omdat je je zwaartepunt meer boven je banden houdt ipv ernaast te hangen (maar ik ben geen natuurkundige of zo, ik ben een na-aper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Kakola
In de eerste video zie in de tweede bocht naar links duidelijk dat Cancellera toch echt de fiets de bocht in drukt. Pas later gebruikt hij zijn lichaam er ook bij.

Er is genoeg uitleg te vinden. Zoek anders eens op de term "counter-steering". Je komt dan vooral video's van/voor motorrijders tegen maar dat maakt niet uit.
Iedere 2-wieler werkt op dezelfde manier.

Op circuits wordt vooral gewerkt met het lichaam naast de tweewieler te hangen. Hiermee verplaats je het zwaartepunt met als voordeel meer stabiliteit. Maar het is een trage manier van sturen. Je moet immers je lichaam verplaatsen.

Op de openbare weg is counter-steering de meest gebruikte/geadviseerde methode. Met countersteering kan je veel sneller correcties of richtingsveranderingen uitvoeren omdat de 2-wieler onder een hoek drukt en niet je lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 05:27
Athome schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:52:
@Kakola
In de eerste video zie in de tweede bocht naar links duidelijk dat Cancellera toch echt de fiets de bocht in drukt. Pas later gebruikt hij zijn lichaam er ook bij.

Er is genoeg uitleg te vinden. Zoek anders eens op de term "counter-steering". Je komt dan vooral video's van/voor motorrijders tegen maar dat maakt niet uit.
Iedere 2-wieler werkt op dezelfde manier.

Op circuits wordt vooral gewerkt met het lichaam naast de tweewieler te hangen. Hiermee verplaats je het zwaartepunt met als voordeel meer stabiliteit. Maar het is een trage manier van sturen. Je moet immers je lichaam verplaatsen.

Op de openbare weg is counter-steering de meest gebruikte/geadviseerde methode. Met countersteering kan je veel sneller correcties of richtingsveranderingen uitvoeren omdat de 2-wieler onder een hoek drukt en niet je lichaam.
Gisteren ook wat geprobeerd, dat counter-steering, maar ik moet nog meer oefenen, geloof ik, het voelt zo tegen-intuitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
OmeRobbie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 03:33:
[...]

Mijn stem zou dus naar de Canyon gaan... Ook gelet op je eisen/wensen lijstje.
Enige nadeel is dat je harder wilt met deze fiets dan is toegestaan maar ook dat is op te lossen :) (wel duur!)
En op de Canyon zijn geen kinderzitjes mogelijk / toegestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
MaStar schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

En op de Canyon zijn geen kinderzitjes mogelijk / toegestaan ;)
Wist niet dat dat een eis was... maar goed als je mij vraagt kom toch uit op een bepaald aantal merken en 1 daarvan heb ik kennis/ervaring mee. dus als je mij vraagt om te stemmen/advies tussen aantal modellen... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
hansie18 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 05:27:
[...]

Gisteren ook wat geprobeerd, dat counter-steering, maar ik moet nog meer oefenen, geloof ik, het voelt zo tegen-intuitief.
Dat is dus het rare.
Het voelt inderdaad tegen-intuitief. Maar zonder counter-steering krijg je geen enkele tweewieler de hoek om. Je doet het altijd al.
Zodra je er mee bewust mee bezig gaat, wordt het een raar ding.

Een leuke maar voor velen een lastige test om bovenstaande te bewijzen.
Fiets op lage snelheid (10-15 km/u o.i.d) en probeer vervolgens de fiets de scherp mogelijk haaks om (90 graden) te zetten. Let op dit moment goed op wat je met je fiets doet.

Nogmaals let op wat je aangeleerde natuur doet om het bovenstaande te bereiken.
Je moet dus opletten wat je doet en tegelijkertijd je lichaam gewoon onbewust de gang laten gaan. Dat is voor velen een lastig is.

Uitleg:
Ik wil een haakse bocht naar links te maken.
- Ik fiets naar het punt toe waar ik haaks naar links wil.
- Zodra ik naar links wil stuur ik iets naar rechts.
- De fiets valt naar links en daardoor draait direct het stuur ook naar links
- Dit is het moment dat ik de bocht naar links maak.

Hoe agressiever de beweging naar rechts, hoe sneller de fiets naar links valt en hoe scherper de bocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-09 18:58
Nou heb ik weer.... Accu (Bosch powerpack 400) van mijn Batavus Milano kapot!

Vorige week tijdens het fietsen begon het probleem met de ondersteuning, deze viel geregeld weg en ik kreeg
code 610 in het display te zien. Na nog een paar km fiets was het helemaal gebeurt, gelukkig had ik de wind mee!

Fiets vrijdag voor onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker gebracht en om het probleem te verhelpen met die ondersteuning..
Volgens de fietsenmaker is de accu defect, nieuwe kon ik kopen voor rond de 7 banken.... Repareren was misschien ook mogelijk
maar dat doen hun niet.

Aangezien de accu toch stuk is deze maar eens opengeschroefd en zie hieronder het resultaat... Lijkt dus dat er vocht in de accu
en op de printplaat voor problemen heeft gezorgd? Fiets valt jammer genoeg al 16 maanden buiten de garantie.
Hebben meer mensen dit probleem gehad? En is het op te lossen door die bedrijfjes? Iemand ervaring met die reparatiediensten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liL6axWB_Cuu5HqBlB7fWqKo9hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL7QjVPfniRlnX1Tykpe4eka.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmEyPhXedSTu20PqQFr5nB2NEgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VXCiiHIM9lEC0flf1jBJPRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Ruudstertje

Blijkbaar de bms. Ik zou toch eens een reparatiebedrijf contacteren en ze die foto’s doorsturen.
Kans lijkt me toch groot dat ze zoiets uit een defecte batterij hebben kunnen recupereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ruudstertje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:30:
Nou heb ik weer.... Accu (Bosch powerpack 400) van mijn Batavus Milano kapot!

Vorige week tijdens het fietsen begon het probleem met de ondersteuning, deze viel geregeld weg en ik kreeg
code 610 in het display te zien. Na nog een paar km fiets was het helemaal gebeurt, gelukkig had ik de wind mee!

Fiets vrijdag voor onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker gebracht en om het probleem te verhelpen met die ondersteuning..
Volgens de fietsenmaker is de accu defect, nieuwe kon ik kopen voor rond de 7 banken.... Repareren was misschien ook mogelijk
maar dat doen hun niet.

Aangezien de accu toch stuk is deze maar eens opengeschroefd en zie hieronder het resultaat... Lijkt dus dat er vocht in de accu
en op de printplaat voor problemen heeft gezorgd? Fiets valt jammer genoeg al 16 maanden buiten de garantie.
Hebben meer mensen dit probleem gehad? En is het op te lossen door die bedrijfjes? Iemand ervaring met die reparatiediensten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt gaan voor BMS vervangen. Even rond bellen welk revisiebedrijf nog BMS’en voor Bosch heeft.
Veel kans dat revisiebedrijven het alleen in combinatie met revisie (vervangen cellen) aanbieden.

Als de prijs van revisie in de buurt komt van een nieuwe accu, ga dan voor nieuw. Immers, je behuizing is blijkbaar niet meer waterdicht. Hoe waterdicht wordt die dan weer na revisie?

Bij 16 maanden buiten de garantie (dus 40 maand oud?) kun je ook de fietsenmaker verzoeken met Bosch te bellen. Ik verwacht dat Bosch 25% coulance geeft. Dan heb je toch een nieuwe, opnieuw waterdichte accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:13
Ik word volgende week eigenaar van een Cube touring hybrid one 500 mat grijs, die ik voor een mooie prijs incl korting heb kunnen kopen!
Nu ben ik aan het kijken naar een slot, heeft iemand tips voor een net gemonteerd slot waar je ook evt een extra kabel bij kan gebruiken die dan netjes aan de fiets te monteren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
roffeltjes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:30:
Je hebt een pakket aan eisen en dat probeer je in een beperkt budget te proppen. Ik heb al uitgelegd dat dat een riskant idee is.

Het gevolg is dat je kiest tussen drie merken waar ik niet aan zou beginnen. Je moet het zelf weten, maar Cortina is een B merk waar Foxhill al genoeg over heeft gezegd, Veloretti is een draad vol van aan ellende (en een collega van me met gouden handjes is zwaar ontevreden), iMove is een andere kleine internet boer zonder historie.

Mijn advies is dat je een goede FM zoekt en je eisen bijstelt (schrap de riem) of je budget.
Voor welke 3 opties zou jij gaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 05:27
Athome schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Dat is dus het rare.
Het voelt inderdaad tegen-intuitief. Maar zonder counter-steering krijg je geen enkele tweewieler de hoek om. Je doet het altijd al.
Zodra je er mee bewust mee bezig gaat, wordt het een raar ding.

Een leuke maar voor velen een lastige test om bovenstaande te bewijzen.
Fiets op lage snelheid (10-15 km/u o.i.d) en probeer vervolgens de fiets de scherp mogelijk haaks om (90 graden) te zetten. Let op dit moment goed op wat je met je fiets doet.

Nogmaals let op wat je aangeleerde natuur doet om het bovenstaande te bereiken.
Je moet dus opletten wat je doet en tegelijkertijd je lichaam gewoon onbewust de gang laten gaan. Dat is voor velen een lastig is.

Uitleg:
Ik wil een haakse bocht naar links te maken.
- Ik fiets naar het punt toe waar ik haaks naar links wil.
- Zodra ik naar links wil stuur ik iets naar rechts.
- De fiets valt naar links en daardoor draait direct het stuur ook naar links
- Dit is het moment dat ik de bocht naar links maak.

Hoe agressiever de beweging naar rechts, hoe sneller de fiets naar links valt en hoe scherper de bocht wordt.
Je hangt dus eigenlijk in een bocht naar rechts (omdat je eerst "iets naar rechts" moet sturen), wanneer je naar links gaat? Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
hansie18 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 05:21:
[...]

Je hangt dus eigenlijk in een bocht naar rechts (omdat je eerst "iets naar rechts" moet sturen), wanneer je naar links gaat? Zoiets?
Hangen is niet het goede woord, het is echt met je armen+bekken je fiets de bocht in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MaStar schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Voor welke 3 opties zou jij gaan dan?
Mijn advies staat er al; ik zou een goede FM zoeken en de eisen (schrap de riem) of het budget aanpassen.

Wat mij betreft begint elk traject met een gesprek met je huidige FM (mits en indien hij goed is). Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er dan moeilijk wordt gedaan over een fiets die ergens anders vandaan komt. Het hoeft natuurlijk allemaal niet en je kan gewoon zelf aan komen zetten met een nieuwe fiets, maar ik ben zelf wel een aanhanger van het allemaal goed doorspreken.

[ Voor 47% gewijzigd door roffeltjes op 10-10-2022 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
hansie18 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 05:21:
[...]

Nee zelfs dat niet eens.
Je geeft als het ware een korte tik tegen het stuur in tegengestelde richting (vandaar counter-steering) om de fiets in onbalans te brengen zodat deze om kan vallen.

Door de draaiende beweging van de wielen, blijft een tweewieler gewoon rechtop gaan. Zie deze video:
https://www.destentor.nl/...lweg-bij-antwerpen-331747

Je moet de fiets in onbalans brengen om te kunnen sturen.

Zit je eenmaal in de bocht, druk je met je heupen de fiets verder de bocht in. Bij counter-steering druk je het stuur in de tegengestelde richting nog verder weg. Hoe harder je drukt, hoe verder de fiets de bocht in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackRyan2404
Hi Stancke,

Jij hebt de fiets die ik nu ook zwaar in overweging heb. Maar hoe zit het op de Canyon Precede ON 5 Al met de bekende 'muur' boven de 25 km/hr? Zit er een vrijloop op of fiets je moeizaam en zwaar als je boven de 25 km/hr komt?
Stancke schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:40:
[...]

Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden.

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

Maar wel een beauty van een fiets en een dikke aanrader _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JackRyan2404 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:19:
Hi Stancke,

Jij hebt de fiets die ik nu ook zwaar in overweging heb. Maar hoe zit het op de Canyon Precede ON 5 Al met de bekende 'muur' boven de 25 km/hr? Zit er een vrijloop op of fiets je moeizaam en zwaar als je boven de 25 km/hr komt?

[...]
Ik lees vaker over die muur, maar het is toch gewoon de ondersteuning die wegvalt? Ik neem aan dat iedere recente elektrische fiets een vrijloop heeft.
@Foxhill dit weet jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jodeltje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Ik lees vaker over die muur, maar het is toch gewoon de ondersteuning die wegvalt? Ik neem aan dat iedere recente elektrische fiets een vrijloop heeft.
@Foxhill dit weet jij?
Een vrijloop heeft elke middenmotor wel. Bij Shimano en Panasonic zit die zo dat er niets mee draait, bij Bosch zit die zo dat er een paar delen meedraaien wat een terugtraprem mogelijk maakt. Dat doet elkaar niet zo veel in licht lopen zonder ondersteuning.

De ‘muur’ komt meer van wegvallen van ondersteuning en hoe efficiënt de aandrijving achter de motor is. Een fiets met riem en Enviolo trapt zwaarder dan een fiets met derailleur. Dat verschil voel je zonder ondersteuning zeker. Of jij lekker doortrapt na dat punt kun je het beste even zelf proberen op die Canyon of een vergelijkbare fiets (zelfde motor en versnellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
Knip, zie de topicwaarschuwing.

[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 10-10-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Omdat de vrouw nu milde vorm van long covid heeft en mijn advanced ebike toch wel fijn vind fietsen en telkens meeneemt marktplaats maar opgedoken. En walla of de duvel het wil. Er stond een advanced ebike tour pro wave (zelfde als we nu hebben) te koop met enviolo systeem (dus upgrade voor mij :+) frame 55 pas er goed op. KM stand 0.8 totaal afstand. Vraag me af stel je zet er nieuwe bosch display op reset de totaal afstand dan ook? Fiets is geheel compleet met alle boekjes lader en sleutels btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:58

Tahref

God bless you

mutsje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:55:
Omdat de vrouw nu milde vorm van long covid heeft en mijn advanced ebike toch wel fijn vind fietsen en telkens meeneemt marktplaats maar opgedoken. En walla of de duvel het wil. Er stond een advanced ebike tour pro wave (zelfde als we nu hebben) te koop met enviolo systeem (dus upgrade voor mij :+) frame 55 pas er goed op. KM stand 0.8 totaal afstand. Vraag me af stel je zet er nieuwe bosch display op reset de totaal afstand dan ook? Fiets is geheel compleet met alle boekjes lader en sleutels btw.
De meeste ebikes hebben een km stand en odometer. Beide doen hetzelfde maar een Km stand kan je vaak resetten en de odometer niet.
Vaak zie je de odometer wanneer je door alle modus heen scrolt.

Het is de controller en niet de display die de km stand en odometer bij houd.

Ik schat de kans groot dat als je de odometer ziet dat de fiets meer heeft dan 0.8km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:53
Hi Stancke,

[...]
Goeie vraag, ik rij nooit sneller dan 25km/u.
Ik zal het antwoord schuldig moeten blijven, ik heb te weinig ervaring/kennis van ebikes om te antwoorden.
Best even @OmeRobbie en @marcus22 taggen, misschien zullen zij duidelijk kunnen op antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Tahref schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 02:03:
[...]

De meeste ebikes hebben een km stand en odometer. Beide doen hetzelfde maar een Km stand kan je vaak resetten en de odometer niet.
Vaak zie je de odometer wanneer je door alle modus heen scrolt.

Het is de controller en niet de display die de km stand en odometer bij houd.

Ik schat de kans groot dat als je de odometer ziet dat de fiets meer heeft dan 0.8km.
Ik had geïnformeerd bij fietsenmaker en de bosch display leest het uit van de fiets. Hoe kan ik zo'n odometer uitlezen? Any clue? Ik merk wel dat de fiets compleet aan het leren is qua afstand wat je kan fietsen. Fiets wil ik sowieso naar fietsenmaker brengen om de fiets beurt te geven en goed af te laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hi Stancke,

[...]
Die heeft toch de Bosch Performance line motor dacht ik.

Die muur is er niet echt uit mijn ervaring met een andere fiets.
Je zal uiteraard merken dat de ondersteuning weg zakt (bij mij vanaf 24 km/h en bij 25.5 is de motor werkloos).

De muur hangt van andere dingen af. Als je banden veer wrijving veroorzaken, je ketting/naaf niet onderhouden is, dan voel je dat veel meer.
Ik verwacht dat het mee valt bij de Canyon omdat die fiets niet echt zwaar is en voor de rest goede kwaliteitsonderdelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Weet iemand of de afwijking in mijn Bosch Kiox kan corrigeren, hij geeft aan dat ik 27+ gemiddeld fiets, terwijl dit volgens GPS slechts 25.3 is. Kan ik dit ergens corrigeren?

Volgens mij werkt dit ook door in de Range/Ritafstanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

BasvanS schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:35:
Weet iemand of de afwijking in mijn Bosch Kiox kan corrigeren, hij geeft aan dat ik 27+ gemiddeld fiets, terwijl dit volgens GPS slechts 25.3 is. Kan ik dit ergens corrigeren?

Volgens mij werkt dit ook door in de Range/Ritafstanden etc.
Staat de omtrek van je banden goed ingesteld?
Volgens mij is dat de enige manier.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
BertV schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Staat de omtrek van je banden goed ingesteld?
Volgens mij is dat de enige manier.
Net even gekeken en met 55-559 zou 2100mm goed moeten zijn. Heb bij wijze van test even 2000 in het systeem gezet om te kijken of ik op een betere match uit kom met GPS.

De bandenomtrek is voor het systeem neem ik aan de enige mogelijkheid om de snelheid te kunnen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

TTLCrazy

Listen to Frankie

@BasvanS Voor wat het waard is, ik heb hetzelfde. Met mijn fiets computer ernaast met GPS snelheid kan je precies het snelheids verschil zien. 27,2 of zo op de Bosch, terwijl de GPS 24.5 aangeeft. Vind het wel jammer. Nieuw systeem en ze laten de boel toch wel significant afwijken. Banden omtrek ook gecheckt en staat zeker goed ingesteld.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:56

de Peer

under peer review

TTLCrazy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:19:
@BasvanS Voor wat het waard is, ik heb hetzelfde. Met mijn fiets computer ernaast met GPS snelheid kan je precies het snelheids verschil zien. 27,2 of zo op de Bosch, terwijl de GPS 24.5 aangeeft. Vind het wel jammer. Nieuw systeem en ze laten de boel toch wel significant afwijken. Banden omtrek ook gecheckt en staat zeker goed ingesteld.
Ik zou er in dat geval vanuit gaan dat de GPS het fout heeft en dat de fietscomputer correct is. De meetonnauwkeurigheid is bij GPS natuurlijk veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Depeer Ik zou juist het omgekeerde aannemen. GPS geeft echt wel binnen een paar tiendes de juiste snelheid aan. De Bosch wordt gekalibreerd op de omtrek van de banden welke met slijtage kunnen verschillen, maar niet zoveel. In mijn optiek heeft Bosch ervoor gekozen de snelheid naar boven af te ronden. De reden daarvoor kan ik alleen maar naar gokken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:56

de Peer

under peer review

TTLCrazy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:25:
@Depeer Ik zou juist het omgekeerde aannemen. GPS geeft echt wel binnen een paar tiendes de juiste snelheid aan. De Bosch wordt gekalibreerd op de omtrek van de banden welke met slijtage kunnen verschillen, maar niet zoveel. In mijn optiek heeft Bosch ervoor gekozen de snelheid naar boven af te ronden. De reden daarvoor kan ik alleen maar naar gokken.
hmm ja ik ging er wel vanuit dat het (net als bij een normale fietscomputer) gewoon simpelweg bandomtrek / tijd is. Dat is supernauwkeurig.
Maar als hier nog een Bosch 'factor' overheen gaat dan geeft dat inderdaad de onnauwkeurigheid.

In dat geval zou je de wielomtrek zo klein mogelijk kunnen instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Over de bandomtrek...

Als je het helemaal precies wil weten, moet je het volgende doen:
Een rolmaat uitrollen over de grond. Wiel met het ventiel onderaan en plaatsen bij 0 cm. Vervolgens een volledige omwenteling van het wiel maken langs de rolmaat en de afgelegde afstand aflezen wanneer het ventiel weer onderaan staat.
Nauwkeuriger dan op deze manier kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
de Peer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

hmm ja ik ging er wel vanuit dat het (net als bij een normale fietscomputer) gewoon simpelweg bandomtrek / tijd is. Dat is supernauwkeurig.
Maar als hier nog een Bosch 'factor' overheen gaat dan geeft dat inderdaad de onnauwkeurigheid.

In dat geval zou je de wielomtrek zo klein mogelijk kunnen instellen.
Mensen zien natuurlijk liever dat ze 27 gaan ipv 25 ;) En je wil al helemaal niet dat er altijd max 24.5 staat. Dus rond je naar boven af. Maar dit vind ik gewoon iets te gortig.

Met GPS bedoel ik overigens mijn Apple Watch. Zover ik weet kijkt deze simpel naar de totaal afgelegde afstand en de verstreken tijd. Volgens google Maps fiets ik 14.7 KM naar mijn werk. Daar doe ik ongeveer 35 minuten over. Dat is 25.2 KM/h. Dat geeft mijn Watch ook als gemiddeld aan. De Bosch zegt 26.8 tot 27.0.

Voor de terugweg heb ik de omtrek op 2000mm gezet, even kijken of ik de GPS en de KIOX daarmee gelijk trek. Correcte is ongeveer 5%

[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 11-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:04
@BasvanS ik zie hetzelfde bij mijn Garmin GPS horloge: de Bosch Intuvia geeft consequent 1.5 a 2 km/u meer aan dan mijn horloge. Ik ben ook meer geneigd om mijn horloge te geloven dan de fietscomputer (bij hardloopwedstrijden komt mijn Garmin altijd behoorlijk goed overeen met de officiele tijdwaarneming).

Ik ben wel eens aan het spelen geweest met de bandomtrek instelling in de Intuvia, en zelfs met de minimaal in te stellen omtrek is de weergegeven snelheid hoger dan de GPS snelheid. Op de begrenzer heeft het al helemaal geen invloed (de ondersteuning bouwt dan bij een lagere snelheid al af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
dennisfr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:09:
@BasvanS ik zie hetzelfde bij mijn Garmin GPS horloge: de Bosch Intuvia geeft consequent 1.5 a 2 km/u meer aan dan mijn horloge. Ik ben ook meer geneigd om mijn horloge te geloven dan de fietscomputer (bij hardloopwedstrijden komt mijn Garmin altijd behoorlijk goed overeen met de officiele tijdwaarneming).

Ik ben wel eens aan het spelen geweest met de bandomtrek instelling in de Intuvia, en zelfs met de minimaal in te stellen omtrek is de weergegeven snelheid hoger dan de GPS snelheid. Op de begrenzer heeft het al helemaal geen invloed (de ondersteuning bouwt dan bij een lagere snelheid al af.)
Maar dat is vreemd? Want dan zou je op 29er met ondersteuning veel harder kunnen fietsen dan op mijn R&M met 26 inch bandjes.

Waar baseert hij de ondersteuning max dan op?

Op het moment dat een fiets word opgebouwd, word er dan ergens in de software een MAX diameter of fixed diameter voor ondersteuning genoteerd, die dus niet gerelateerd is aan snelheid op het scherm?

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 11-10-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
arpeggio schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:58:
Over de bandomtrek....
Nauwkeuriger dan op deze manier kan het niet.
Meerdere omwentelingen maken en daarna de afstand meten, om de meetfout te verkleinen?
Kleding centimeter om de opgepompte band heen leggen?
Of een touwtje erom heen afstrepen en vervolgens opmeten?

Het is echter allemaal lood om oud ijzer, want je display zal nimmer de exacte snelheid gaan meten.

De afstand wordt gemeten via de magneetsensor in het wiel door de motor.
Het display berekent de snelheid, welke nog iets gecorrigeerd kan worden door de wieldiameter aan te passen op het display.
Deze berekening is op één of andere manier vaak niet nauwkeurig, wat mogelijk weer met de tijdwaarneming te maken heeft. Waarschijnlijk geldt in dat geval "beter teveel dan te weinig".
Ook zal een dergelijke correctie niets afdoen aan de ingestelde wieldiameter die is vastgelegd in de motorsoftware.
Je fiets zal er ook niet sneller of langzamer door gaan.
Manipuleren van de magneetsensor was vroeger de manier om de motor te foppen, maar om dit te voorkomen is meestal ook daar al in voorzien door de motor software.

Waarschijnlijk zal alleen een andere wielmaat invloed hebben op snelheid en afstand, maar in dat geval kan je beter de display waarnemingen volledig negeren.

[ Voor 78% gewijzigd door elinx op 11-10-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

mutsje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Ik had geïnformeerd bij fietsenmaker en de bosch display leest het uit van de fiets. Hoe kan ik zo'n odometer uitlezen? Any clue? Ik merk wel dat de fiets compleet aan het leren is qua afstand wat je kan fietsen. Fiets wil ik sowieso naar fietsenmaker brengen om de fiets beurt te geven en goed af te laten stellen.
Je kan de odometer bekijken door de i knop een paar keer in te drukken.

Ik ben wel benieuwd of de fiets daadwerkelijk 0.8km heeft gedaan of de odometer toch meer aan gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
elinx schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Meerdere omwentelingen maken en daarna de afstand meten, om de meetfout te verkleinen?
Kleding centimeter om de opgepompte band heen leggen?
Of een touwtje erom heen afstrepen en vervolgens opmeten?

Het is echter allemaal lood om oud ijzer, want je display zal nimmer de exacte snelheid gaan meten.

De afstand wordt gemeten via de magneetsensor in het wiel door de motor.
Het display berekent de snelheid, welke nog iets gecorrigeerd kan worden door de wieldiameter aan te passen op het display.
Deze berekening is op één of andere manier vaak niet nauwkeurig, wat mogelijk weer met de tijdwaarneming te maken heeft. Waarschijnlijk geldt in dat geval "beter teveel dan te weinig".
Ook zal een dergelijke correctie niets afdoen aan de ingestelde wieldiameter die is vastgelegd in de motorsoftware.
Je fiets zal er ook niet sneller of langzamer door gaan.
Manipuleren van de magneetsensor was vroeger de manier om de motor te foppen, maar om dit te voorkomen is meestal ook daar al in voorzien door de motor software.

Waarschijnlijk zal alleen een andere wielmaat invloed hebben op snelheid en afstand, maar in dat geval kan je beter de display waarnemingen volledig negeren.
Maar de omtrek van een 29er of een 26 inch die ik heb is aanzienlijk. Als hij blijkbaar op basis van de omtrek alleen maar een kleine correctie maakt, waar zit die 29 of 26 inch dan in het systeem gebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Tahref schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Je kan de odometer bekijken door de i knop een paar keer in te drukken.[YouTube: Bosch Intuvia Reset Data Mode - How To Series]

Ik ben wel benieuwd of de fiets daadwerkelijk 0.8km heeft gedaan of de odometer toch meer aan gaat geven.
Je bedoelt onderstaand toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M_0fjOdNWX2ODrRDzMv7cz7srk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH0aqMukG5N7iZzfV2fWbvCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Nee, niet dit scherm.
Druk na het opstarten van het scherm 6 keer op de i knop. (knopje rechtsboven)
Dan kom je bij de odometer scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• espresso
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Tahref schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Nee, niet dit scherm.
Druk na het opstarten van het scherm 6 keer op de i knop. (knopje rechtsboven)
Dan kom je bij de odometer scherm.
Ik heb ook een Intuvia en volgens mij is de Engelstalige 'Odometer' gelijk aan 'Afstand totaal'. Er is geen andere teller, ook niet in het menu. Wel heb je de dagteller onder 'Afstand'. Het lijkt erop dat de fiets maar 800 meter heeft gereden met display (en dus motor aan).

Of je met een andere teller een andere kilometerstand krijgt durf ik niet te zeggen, maar afgaande van wat de fietsenmaker mutsje heeft verteld is dat waarschijnlijk dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

espresso schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Ik heb ook een Intuvia en volgens mij is de Engelstalige 'Odometer' gelijk aan 'Afstand totaal'. Er is geen andere teller, ook niet in het menu. Wel heb je de dagteller onder 'Afstand'. Het lijkt erop dat de fiets maar 800 meter heeft gereden met display (en dus motor aan).

Of je met een andere teller een andere kilometerstand krijgt durf ik niet te zeggen, maar afgaande van wat de fietsenmaker mutsje heeft verteld is dat waarschijnlijk dus niet het geval.
Thanks voor de info. Ik heb geen ebike met Bosch systeem en ging uit van ervaring met eigen ebike en van informatie van youtube filmpjes.
Dan lijkt het er toch op dat @mutsje een splinter nieuwe ebike via marktplaats heeft weten te kopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tahref op 11-10-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Tahref schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Thanks voor de info. Ik heb geen ebike met Bosch systeem en ging uit van ervaring met eigen ebike en van informatie van youtube filmpjes.
Dan lijkt het er toch op dat @mutsje een splinter nieuwe ebike via marktplaats heeft weten te kopen :)
Ja ik grote blij , ga er nog wel mee naar fietsenmaker want die enviolo bak is volgens mij niet goed afgesteld :+ maar ja dat krijg je met kopen van tweedehands goederen he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• espresso
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
wokkelz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:17:
Ik word volgende week eigenaar van een Cube touring hybrid one 500 mat grijs, die ik voor een mooie prijs incl korting heb kunnen kopen!
Nu ben ik aan het kijken naar een slot, heeft iemand tips voor een net gemonteerd slot waar je ook evt een extra kabel bij kan gebruiken die dan netjes aan de fiets te monteren is?
Gefeliciteerd, goeie keuze! Heb zelf ook een Touring Hybrid, geweldige fiets, veel waar voor je geld.

Heeft ie zoveel korting gegeven dat er geen slot meer bij kan? :P

Als jouw fiets met een XPlus accuslot wordt geleverd dan is de mooiste oplossing een ABUS SHIELD 5755L XPlus (https://www.abus.com/nl/V...sloten/SHIELD-5755L-XPlus). Die bestel je dan gelijksluitend met de XPlus codekaart die bij je fiets komt. Nadeel is de levertijd, hij moet uit de fabriek in Duitsland komen. Als je een tijdelijk slot hebt dan zou ik dat sterk aanraden, want één sleutel voor je fiets vind ik persoonlijk erg handig.

Let wel op dat je de R-versie van het slot bestelt, niet de NR (non retaining), de NR is namelijk zonder ART-keurmerk.

Ander slot dat zeker past is een AXA Block XXL (daar kwam mijn fiets mee), door beide sloten kun je een ketting halen, maar ik persoonlijk zou geen AXA slot willen met al die verhalen. XPlus is bovendien zo'n beetje de beste cilinder die je kunt hebben op een ringslot.
Pagina: 1 ... 125 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam