Chrasher schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:12:
[...]
Er zit een 360W accu in en die streepjes op het display zijn gekoppeld aan een Voltage van de accu (eventueel instelbaar per stand), waar het streepje op wegvalt. Deze staan standaard op de volgende "onzin" waardes die ook nog eens niet onthouden worden bij het uitschakelen en eigenlijk alleen redelijk kunnen zijn als de accu niet belast wordt:
5 = 39.9V
4 = 37.8
3 = 35.7V
2 = 33.6V
1 = 31.5V
Rij je dus langere tijd in bijv. de hoogste stand dan heb je op een gegeven moment nog maar 1 streepje over (en zit je kort op het uitschakel-punt ). Zet de controller voor 15 seconden uit en weer aan (of zet je fiets weg en ga de volgende dag weer rijden) en nu heb je ineens weer 3 streepjes staan, want onbelast is het Voltage weer flink omhoog geschoten. Maar bij het wegrijden valt hij nu direct of vrij snel uit.

Schakel je de fiets weer in heb je weer 3 streepjes!
Vandaar mijn suggestie om hem sneller aan de lader te zetten.
De accu wordt tot zo'n 1C belast met de daarbij horende Voltage drop (afhankelijk van de huidige lading, ondersteuningsstand en natuurlijk de goedkope accu waarbij de kans op slechte cellen veel groter is), dan zie je meteen waar het fout gaat. De spanning gaat zoveel omlaag dat je in de praktijk regelmatig al op het "switch off" punt uitkomt, ondanks dat je display bij het aandoen in eerste instantie nog 3 streepjes had aangegeven.
Bij mijn Watt fiets begin ik soms met een volle accu en heb ik na 10 km nog maar 3 streepjes over (korte Voltage-drop, oorzaak onbekend). dan doe ik hem even uit en weer aan en hee er zijn weer 5 streepjes die de volgende 20km gewoon blijven staan.

Het gaat hier altijd wat kriebelen bij een meter puur op voltage, maar je kennis is niet slecht
Bij Bosch is dat dus niet zo. Elke streep is 20% en waarom de streepjes langzaam sneller verdwijnen ligt wel aan het voltage in deze zin:
De eerste 20% duurt het langst omdat het voltage dan nog hoog is, de laatste streep is snel einde verhaal terwijl die ook 20% is, maar met het grootste verschil dat er iets over moet blijven (zie een paar posts van mij terug in dit topic) als reserve. Doorgaans zijn deze streepjes hier akelig accuraat. Gaat het 2e streepje van de 5 weg dan heb ik nog krap de helft bij toch nog 60% over.
Naarmate het ontladen zakt het voltage zeer snel van 42 naar 40 volt om daarna gestaag te dalen met op het einde bij <32 volt steeds sneller in te zakken met op het eind een spanningsval, maar dan ben je al vlug te laat. Het BMS zou dus al bij 30,5 volt de afname moeten staken "cut-off" en bij een hoog vermogen al bij 31 volt.
Of beter: Bosch is vrij conservatief en ik vermoed dat het BMS onthoud hoeveel de accu kan leveren en daarop de indicator aanpast. Als er een streepje verdwijnt komt deze niet meer terug, al zou je een tijdje wachten. Dit is een soort van Coulomb meting waarbij er gekeken wordt hoeveel er 'in' de cel gaat en hoeveel er 'uit' de cel gaat en zo kan toekomstige slijtage al zeer rap zichtbaar worden. (mission critical accupacks).
Gaat het echt koud worden en ,komt de interne chemie helemaal onder het vriespunt, dan kan dit geen kwaad, maar de cel zal veel minder vermogen kunnen leveren en een cut-off kan dan zelfs al met een volle cel plaatsvinden. Dan heb ik het over kleine accupacks die op maximale ondersteuning in de vorst ontladen worden. De enigste redding is dan de lokale opwarming in de cellen wat de specificaties tijdelijk verbeterd (speed pedelec). Dus als de fiets de hele nacht buiten staat in de vorst dan kan dit rap gebeuren. Ook hier weer een van de voordelen van een groot accupakket! Dan worden de cellen minder belast bij een gelijke stroomvraag omdat de stroomvraag over meer cellen wordt verdeeld.
Een goede accu/cel moet hoge ondersteuning kunnen leveren bij -2 graden. Anders is de interne weerstand te hoog en waarom is een hoge interne weerstand zo verraderlijk?
Oude mensen die op standje toer of eco fietsen vragen weinig van de accu. Naarmate deze ouder wordt neemt vooral de interne weerstand toe. Ga je in de zomer in een lage ondersteuning fietsen dan kan een oude accu nog verassend goed meekunnen en dan hoor je de praatjes van oom Piet die zegt dat zijn oude accu nog in prima staat is. Ga je diezelfde accu belasten met maximale ondersteuning bij guur weer dan zal die 'goede' accu ineens behoorlijk slecht blijken. Dat doet de interne weerstand dus met de cellen.
Bij een speed pedelec raad ik 'met klem' de grootste accu aan die je maar kunt krijgen want dan heb je een flinke appel voor de dorst achter handen. Verdubbel je de capaciteit dan zal deze 3 maal langer meegaan!! dan bij de kleinste accu. Bezuinig alsjeblieft niet op de accu-inhoud want je betaald per kilometer 3 maal zoveel dan bij de grootste accu (als de capaciteit het dubbele is).
Het is niet zo dat ik meteen meer winst draai want ik vaar er wel bij en des te meer cellen ik verkoop des te meer ik verdien, true, maar mensen hebben recht op eerlijke informatie! En ik verstrek deze. De batterijtjes van je e-bike zijn al duur genoeg.
Dus als je merkt dat de actieradius gaat afnemen ga dan ook een tandje lager in de ondersteuning of ga iets langzamer rijden. Je kunt dan gaan overwegen de accu binnen te bewaren. Bij speed pedelecs raad ik dit wél aan. Waarom dan niet bij een reguliere e-bike? Omdat de stroomvraag veel minder is en een goede accu hierin geen problemen mag geven. Als het echt gaat vriezen, neem ze dan wel mee naar binnen en bewaar deze op de koelste plek in huis, laag bij de grond. Het opwarmen en weer sterk afkoelen (te grote delta-T) kan stress leveren op de nikkel strips en zo kun je incidenteel een los contact krijgen wat de accu onbruikbaar maakt.