Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:52
Lulukai schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:03:
Canyon geeft (erg zeldzaam) korting op een aantal modellen, o.a. op hun elektrische model Precede:ON
https://www.canyon.com/nl...ModalTriggerGridContainer
Iemand ervaring mee :-)?

Ik link alvast deze 2 posts op GoT die ik zelf vond:
OmeRobbie in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Foxhill in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden.

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

Maar wel een beauty van een fiets en een dikke aanrader _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEf2u1dNlI_apLBEaXD_ECBJC9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5gN5AMWcPXUNAGVNPZ6rPa2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAvdIycAHyCvc6zPwyjsmpW_oaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtYAMPDXdJF4qsRGsbAjexET.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Stancke schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:40:
[...]

Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden.

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen en jammer om te horen dat het comfort niet goed genoeg is. Ik had deze op het oog als nieuwe stadsfiets. Nu maar weer verder zoeken, nog geen mooie alternatieven gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:48
@witterholt Inderdaad Connected met in de toekomst (wat ze zeggen, is dus nog afwachten) een hoop extra functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Veel mensen rijden dergelijke ballonbanden veel harder dan nodig,,,
Mijn vrouw heeft een oudere Ebike met CST Zeppelins, echte ballonbanden dus en daar heb ik , nadat ze zelf 4 bar had gepompt, nog maar wat lucht afgeblazen, 2,5 tot 3 bar is zat en strijkt de meeste hobbels glad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 09-09 20:21
C00P schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:42:
Verlichting is heel balengrijk voor me, dus heb ik deze headlight gekocht
Spanninga Axendo 80 is en blijft de meeste bang for the buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard.
Zoals @Keezx al opmerkt; Mensen blijven banden veel te hard oppompen, dat is helemaal niet nodig, als de band in de bocht niet rolt/wringt is het hard genoeg.

Die banden zijn 57mm; als dat beenhard aanvoelt is je bandendruk toch echt te hoog, begin maar eens met 2.5 bar en voel hoe dat in de bocht gedraagt. Juist in de stad zijn ballon banden lekker comfortabel voor de kleinere hobbels/putdeskels en tegeltjes.

Nou zie ik aan je naam dat je in Belgie woont waar het wegdek soms aanzienlijk slechter is dan in Nederland, dus dat is wellicht de reden voor het probleem? Kasseien zoals Parijs Roubaix vind je hier niet, zeker niet in de stad. Ergste zijn boomwortels en scheve tegels.

[ Voor 80% gewijzigd door roffeltjes op 26-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
madmaxf1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:40:
@witterholt Inderdaad Connected met in de toekomst (wat ze zeggen, is dus nog afwachten) een hoop extra functies.
Oke, en voor wat betreft mijn vraag over het naderhand kunnen upgraden naar dit type display? Is dat een kwestie van simpelweg alleen het display vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:00
roffeltjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:12:
[...]

Nou zie ik aan je naam dat je in Belgie woont waar het wegdek soms aanzienlijk slechter is dan in Nederland, dus dat is wellicht de reden voor het probleem? Kasseien zoals Parijs Roubaix vind je hier niet, zeker niet in de stad. Ergste zijn boomwortels en scheve tegels.
Al eens in Maastricht gefietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
witterholt schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:26:
[...]

Oke, en voor wat betreft mijn vraag over het naderhand kunnen upgraden naar dit type display? Is dat een kwestie van simpelweg alleen het display vervangen?
Ben ondertussen niet meer werkzaam als fietsenmaker, maar volgens mij wel wat ik me kan herinneren. Heb ook de uitdraai van de cursus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:49:
[...]

Ben ondertussen niet meer werkzaam als fietsenmaker, maar volgens mij wel wat ik me kan herinneren. Heb ook de uitdraai van de cursus niet meer.
Dat zou wel fijn zijn. Mocht het de moeite waard zijn dan is zo'n update het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hansie18 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:22:
[...]

Jazeker, vaak geweest op vakantie. Sterker nog, ik heb ook de toer versie van P-R gereden op een racefiets (die keer heb ik inderdaad gewenst dat ik op een fully reed met mega banden, wat een ellende..).
Nee, Maastricht heeft geen kopjes zoals P-R en nee Maastricht lijkt niet op wat je soms in België tegenkomt. ;)

Maar anders gezegd, 57mm zou geen steenhard rijgedrag moeten opleveren en je hebt normaal gesproken geen vering nodig voor stadsgebruik. Het gaat hier om het expliciet afraden van een fiets met ballonbanden voor stadsgebruik vanwege een extreem scenario, dat is wel iets om op waarde in te schatten.

Tenzij de vraagsteller expliciet aangeeft een kasseistrook te moeten nemen is een extreem scenario niet heel relevant. Net zo min als dat een rit over een biljartlaken representatief is voor stadsgebruik is een Belgische kasseistrook typerend voor stadsgebruik. Anders zouden we allemaal wel op fully's rijden :+

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 27-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige fiets, deze staat ook op mijn lijstje. Heb je de fiets ergens kunnen proefrijden? Bij het Shimano test/experience center is dit model helaas niet beschikbaar…

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:52
roffeltjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:12:
[...]

Die banden zijn 57mm; als dat beenhard aanvoelt is je bandendruk toch echt te hoog, begin maar eens met 2.5 bar en voel hoe dat in de bocht gedraagt. Juist in de stad zijn ballon banden lekker comfortabel voor de kleinere hobbels/putdeskels en tegeltjes.

Als ik mij niet vergis had ik al de bandendruk op het laagste gezet maar op kasseien rijdt het echt wel niet comfortabel ;) Maakt mij weinig uit want mijn racefiets is ook niet comfortabel te noemen maar als er iemand een daily communter zoekt, wel een argument om deze niet te kopen. Afhankelijk van de ondergrond, maar over de kasseien dokkeren dagelijks, no thanks. Wellicht dat een verende zadelpen de oplossing (deels) kan bieden maar dat hoeft niet voor mij.
herofruit schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:49:
[...]

Prachtige fiets, deze staat ook op mijn lijstje. Heb je de fiets ergens kunnen proefrijden? Bij het Shimano test/experience center is dit model helaas niet beschikbaar…
Nee, mijn correcte maten ingegeven en adviseerde een Medium maar gaf ook als suggestie een Large. Gegokt op een Large en duidelijk juist gegokt.

Nergens een Canyon Service center in de buurt? (Bij mij wel maar die hadden de fiets ook niet beschikbaar volgens hun site dus nooit het initiatief genomen om het te contacteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.a.v
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 15:55
madmaxf1 schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:07:
@Wouter.a.v mooie fietsen, ik ken de motor ook niet.
Alleen als je een goed budget hebt voor een fiets zou ik fietsenwinkel.nl zeker vermijden. Wij zijn een tijdje servicepunt geweest, kregen heel veel werk van hun omdat ze ruim een half jaar geen fietsenmaker in dienst hadden, en de service is echt belabberd.

Onderdelen niks van op voorraad en hele lange levertijden. Fietsen worden slecht afgemonteerd en coulance doen ze in niets.

Zeker met jouw budget zou ik bij een fietsenmaker kijken wat die hebben staan.
Dank je voor deze opmerking. Ik heb wat recensies van fietsenwinkel.nl gelezen en die zijn niet mals, maar op Trustpilot is de ruime meerderheid (78%) van de reviews gewoon goed of uitstekend (https://nl.trustpilot.com/review/www.fietsenwinkel.nl), dus nu weet ik niet echt wat ik moet denken :S.

Ik zit enorm te twijfelen, want de Le Velo Nancy heeft eigenlijk alles wat ik wil in een e-bike, maar dit merk wordt exclusief verkocht bij fietsenwinkel.nl.

Ik ga sowieso langs de lokale fietsenmaker(s) om te kijken wat die heeft staan.

Ook is mijn oog gevallen op de Qwic Premium i MN7+Belt (https://qwic.nl/e-bikes/comfort/premium-i/i-mn7belt/), deze heeft ook alles wat ik wil op een e-bike, maar op Trustpilot lees ik ook best wel slechte reviews over Qwic.. Iemand hier evaringen mee?

Verder zoek ik graag advies over wat nog meer bij mij zou kunnen passen. Mijn eisen voor een e-bike zijn:
  • Rechte (of licht gebogen, zeker niet voorover gebogen) zithouding
  • Heren frame
  • Middenmotor
  • Uitneembare accu in frame (niet op de bagagedrager)
  • Riem aandrijving
  • Geveerde voorvork (geveerde zadelpen is een plus, maar geen harde eis)
  • Standaard bagagedrager (de Cortina E-silento pro stond ook op mijn lijstje, maar die heeft een rare low carrier waar ik geen fan van ben)
  • Mooi display (de Cortina E-silento pro heeft een erg klein en minimalistisch display, waar ik, na een proefrit, niet echt een fan van ben. Ook ben ik geen fan van het Bosch Intuvia display)
Ik weet dat ik erg veeleisend ben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Wouter.a.v schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:06:
CUT

Dank je voor deze opmerking. Ik heb wat recensies van fietsenwinkel.nl gelezen er die zijn niet mals, maar op Trustpilot is de ruime meerderheid (78%) van de reviews gewoon goed of uitstekend (https://nl.trustpilot.com/review/www.fietsenwinkel.nl), dus nu weet ik niet echt wat ik moet denken :S.

CUT
Weet je in ieder geval wat je aan Trustpilot hebt voor betrouwbare reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Ik krijg net bericht dat de levering van mijn Koga Pace B10 van 4 oktober is uitgesteld naar 20 december. Ik ben niet echt verbaasd gelet op de diverse leverproblemen en heb gelukkig nog een prima fiets maar het blijft toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:49:
[...]

Hmm, als ik de informatie van deze link goed interpreteer is de Intuvia 100 niet compatibel met de huidige niet-smart motoren: https://www.bosch-ebike.com/nl/service/productcombinaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Stancke schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:27:
[...]en maar als er iemand een daily communter zoekt, wel een argument om deze niet te kopen. Afhankelijk van de ondergrond, maar over de kasseien dokkeren dagelijks, no thanks.
Ik snap dat jij je ervaring hier deelt en dat je het misschien raar vind dat iemand die die fiets niet heeft commentaar heeft, maar wat jij hier beschrijft is echt een teken van veel te harde bandendruk. Een 57mm is veel comfortabeler dan een racefiets band. Sterker nog, de meeste stadsfietsen in Nederland hebben traditioneel 37mm zonder enige vering (opoefiets)

In Nederland hebben we geen Belgische kinderkopjes, niet in de stad en niet tijdens het commuten. Adviseren om deze fiets niet te nemen omdat een kassei strook niet lekker rijdt is voor een Nederlander net zo relevant als klagen over de rolweerstand op de wielerpiste van Gent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
witterholt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:52:
[...]

Hmm, als ik de informatie van deze link goed interpreteer is de Intuvia 100 niet compatibel met de huidige niet-smart motoren: https://www.bosch-ebike.com/nl/service/productcombinaties
Klopt, oude systemen zijn niet te koppelen met de nieuwere.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25

B64

Wouter.a.v schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:06:
[...]

Ik ga sowieso langs de lokale fietsenmaker(s) om te kijken wat die heeft staan.

Ook is mijn oog gevallen op de Qwic Premium i MN7+Belt (https://qwic.nl/e-bikes/comfort/premium-i/i-mn7belt/), deze heeft ook alles wat ik wil op een e-bike, maar op Trustpilot lees ik ook best wel slechte reviews over Qwic.. Iemand hier evaringen mee?

Verder zoek ik graag advies over wat nog meer bij mij zou kunnen passen. Mijn eisen voor een e-bike zijn:
  • Rechte (of licht gebogen, zeker niet voorover gebogen) zithouding
  • Heren frame
  • Middenmotor
  • Uitneembare accu in frame (niet op de bagagedrager)
  • Riem aandrijving
  • Geveerde voorvork (geveerde zadelpen is een plus, maar geen harde eis)
  • Standaard bagagedrager (de Cortina E-silento pro stond ook op mijn lijstje, maar die heeft een rare low carrier waar ik geen fan van ben)
  • Mooi display (de Cortina E-silento pro heeft een erg klein en minimalistisch display, waar ik, na een proefrit, niet echt een fan van ben. Ook ben ik geen fan van het Bosch Intuvia display)
Ik weet dat ik erg veeleisend ben O-)
De bagagedrager van die Cortina is inderdaad een raar ding - maar bagagedragers zijn ook los te koop voor een paar tientjes dus als de fiets bruikbare montagepunten heeft (is bij die Cortina dus maar de vraag) kun je er iedere bagagedrager op monteren.

• Keezx
Als ik een plaatje van die Cortina bekijk , is dat geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
Na ruim 50 pagina's in dit topic te hebben nagelezen, wilde ik mijn opties voor mijn eerste e-bike aan jullie voorleggen.

Sinds ik verhuisd ben uit de grote stad en nu alles met de auto moet doen (redelijk platteland hier), mis ik het fietsen steeds meer. Mijn vriendin heeft nu 1,5 jaar een e-bike (Gazelle Grenoble C7+ HMB uit 2019) en we wonen aan de rand van de Posbank/Veluwezoom, wat ik op mijn stalen ros van €50,- met terugtraprem niet zie zo erg zitten. De situatie/wensen:
  • Geen woon-werk verkeer
  • Fietsen vooral met mooi weer (anders pak ik wel de auto)
  • Semi sportieve fiets, actieve houding geen probleem
  • Bosch middenmotor Active line plus of performance
  • A-merk
  • Schijfremmen
  • > 400Wh
  • +- € 2600,-
Op basis van mijn eigen wensen en ook de opmerkingen van onder andere @roffeltjes en @Foxhill hebben de fietsen van Veloretti, iMove, Cowboy, Lekker+ etc. de shortlist niet gehaald. Ook hebben de fietsen van Velo de Ville, Riese & Muller de shortlist niet gehaald, simpelweg omdat ze niet in het budget passen. Een Velo de Vile 6TY is bijvoorbeeld prachtig, maar te duur. Wat wel op de shortlist staat:

- Gazelle Medeo T10 HMB (Shimano Deore)
- Cube Touring Hybrid One 500 (eventueel een Pro)
- Canyon Precede ON:5

Zijn er goede argumenten waarom ik wel/niet voor een van deze fietsen moet kiezen? Ik heb een proefrit a.s. vrijdag gepland voor de Medeo. Ik kan er weinig over vinden hier, heeft dat een duidelijke reden?

[ Voor 6% gewijzigd door herofruit op 28-09-2022 17:12 ]

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

Keezx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:38:
Als ik een plaatje van die Cortina bekijk , is dat geen probleem.
Misschien kijk jij dan naar een andere fiets? Voor zover ik kan zien zit er geen voorste bevestigingspunt aan de staande vork. Deze fiets heeft een constructie die je tegenwoordig wel vaker ziet, met een versteviging in het spatbord tussen de staande vork en een bevestigingspunt aan de voorkant van de bagagedrager. Ziet er mooi strak uit, maar als je hier een vervangende bagagedrager op wilt zetten moet je er dus eentje zoeken die je op dat punt kunt vastmaken en dat is een stuk lastiger te vinden dan eentje die je gewoon aan de vork monteert.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50
hansie18 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:22:
[...]

Ik woon in België, 10 minuten van Maastricht.

Maastricht is geweldig mooi om te fietsen, fietspaden zijn ook veel beter dan hier in België.
wil je nu zeggen dat de rest van Nederland nog beter/mooier is om te fietsen?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 19:09
herofruit schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:11:
Na ruim 50 pagina's in dit topic te hebben nagelezen, ....
...

....
50 maar? :+

Je hebt je huiswerk goed gedaan met deze selectie, want over het algemeen zijn het vergelijkbare ebikes.
Alleen mbt de Gazelle heb je waarschijnlijk ergens een aanbieding gezien? want die is over het algemeen wat hoger geprijsd dan het aangegeven budget.

Om je keus enigszins te bestendigen zou ik in ieder geval gaan proeffietsen op alle drie en ook eens kijken wat de levertijden zijn en wat er in je nabije omgeving aangeboden wordt.
Of je moet er geen probleem mee hebben om wat verder te reizen indien er toch iets aan mocht mankeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
elinx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:32:
[...]

Je hebt je huiswerk goed gedaan met deze selectie, want over het algemeen zijn het vergelijkbare ebikes.
Alleen mbt de Gazelle heb je waarschijnlijk ergens een aanbieding gezien? want die is over het algemeen wat hoger geprijsd dan het aangegeven budget.

Om je keus enigszins te bestendigen zou ik in ieder geval gaan proeffietsen op alle drie en ook eens kijken wat de levertijden zijn en wat er in je nabije omgeving wat er aangeboden wordt.
Of je moet er geen probleem mee hebben om wat verder te reizen indien er toch iets aan mocht mankeren.
Klopt, de Gazelle kan ik nieuw kopen bij een FM voor €2700,- Hopelijk is de geometrie ook prettig want het lijkt me een uitstekende fiets!

• assn
  • Laatst online: 01-09 14:27
elinx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:32:
[...]

Om je keus enigszins te bestendigen zou ik in ieder geval gaan proeffietsen op alle drie en ook eens kijken wat de levertijden zijn en wat er in je nabije omgeving wat er aangeboden wordt.
Alleen waar kan je die Canyon fiets proefrijden? De experience centers liggen mijlen ver weg en lees hier ook dat ze niet alle modellen beschikbaar hebben, dan wordt het wel lastig.

• witterholt
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:16:
[...]

Klopt, oude systemen zijn niet te koppelen met de nieuwere.
Maar dan is de upgrade dus alleen uit te voeren door het hele aandrijfsysteem te vervangen en niet alleen het scherm.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Het Bosch Smart systeem is de nieuwe standaard van Bosch voor Ebikes. Het huidige systeem met de intuvia is ook ongeveer 10 jaar oud. Dan is het een keer tijd voor een stevige upgrade.

Deze is vorig jaar al ingezet met het vernieuwde Kiox display. De nieuwe intuvia is het nieuwste display in deze strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Zijn er goede argumenten waarom ik wel/niet voor een van deze fietsen moet kiezen? Ik heb een proefrit a.s. vrijdag gepland voor de Medeo. Ik kan er weinig over vinden hier, heeft dat een duidelijke reden?
Drie goede fietsen, maar de Cube en Gazelle hebben traditionele dealers, Canyon werkt met service centra (zeker als er geen goede FM in de buurt is is dat niet eens zo gek). Ik zou kiezen naar aanleding van je proefrit. Als de Gazelle lekker rijdt en je goed door een deur kan met de verkoper lijkt me dat prima.

Betreft de weinige ervaringen; Fietsen met een derailleur zijn hier (ten onrechte) minder populair. Voor jouw doel gaat dat prima werken (ik moest vroeger nog wel een in pak op de fiets en dan is een kettingkast toch wel prettig). Ook is semi-sportief vrij zeldzaam, de meeste ebikes zijn dames fietsen met een rechtop houding (niks mis mee, maar niet sportief).

Nu we het er toch over hebben, ik zie dat Gazelle ook een Mixte frame (halfhoge instap) heeft. Dat is erg prettig in het gebruik, ik zelf ben nu ook om, dat terwijl ik echt heel fit en lenig ben. Stilstaand op en afstappen is zeker als je bagage hebt (of een kind voor/achterop) veel simpeler.

• roffeltjes
C00P schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:23:
[...]

Maastricht is geweldig mooi om te fietsen, fietspaden zijn ook veel beter dan hier in België.
Zeker niet mooier, maar Noord-Zuid Holland hebben een bizar dicht fietspaden netwerk :*)

Je moet je best doen om een plaats met meer dan 1000 zielen te vinden die niet verbonden is met een fietspad.

Maar in de rest van Nederland is het ook prima qua fietspaden, hooguit wat meer rond de verkeersaders en minder daar buiten (het is ook minder druk). Oost Nederland heeft dan nog wat schelpen paden en zandwegen, maar die rijden ook prima. Kasseien is echt voorbehouden aan zeldzame stukjes historisch erfgoed (en niet bij benadering Parijs Roubaix achtg).

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 28-09-2022 21:15 ]

• roffeltjes
witterholt schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:57:
[...]

Maar dan is de upgrade dus alleen uit te voeren door het hele aandrijfsysteem te vervangen en niet alleen het scherm.
Ze beloven accu per procent i.p.v. die irritant grote stappen (20% van de huidige Intuvia). Aan de andere kant is het wel een lelijk vierkant ding, de huidige Intuvia oogt wat "organischer".

En dat van die remotes snap ik niet helemaal. Je hebt die led remote (best groot) en een mini remote, maar die laatste moet je dan weer nemen met de "System controller"? Of kan je hem pairen aan al die displays zonder de system controller? Het wordt zo wel een beetje een kerstboom :+

Tot slot, bluetooth, misschien hebben ze helemaal gelijk en scheelt het kabelbreuk, maar voor mij hoeft het niet :|

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 28-09-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
assn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:42:
..
Canyon ...De experience centers liggen mijlen ver weg ....
Als dit een bezwaar is en je om begrijpelijke redenen wilt proefrijden, dan is de Canyon feitelijk geen optie voor je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om te lezen en ik heb qua onderwerpen dezelfde ervaringen:

De fiets is stijf en dus niet geschikt voor mensen die houden van deinen. Ik vind dat dus wel lekker rijden maar kan me voorstellen dat er voor 2 uur op kasseien rijden veel fijnere fietsen zijn. Zelf rijdt ik met deze fiets regelmatig op licht grind en dat is gewoon prima, nix oncomfortabel. Waarbij gezegd moet worden..
Ik heb geïnvesteerd in een verende zadelpen: de Kinect 2.1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg-g1APh1KOheQgsWOBKMwy4J-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRy3TQN2pGAik7CnTMesYRhI.jpg?f=fotoalbum_large
Hiermee kan ik hard én comfortabel over over klinkers, stoeptegels, oneven weggetjes met bobbels en gaten etc. Comfort niveau een stuk beter maar ik persoonlijk had daar dus geen problemen mee, want ik vind dat stijve juist lekker stabiel en groots voelen. Je wilt steeds harder, en snerper snijden door de wind.. dat gevoel.
Als ik comfortabel wil rijden dan rij ik zonder handen en zit ik rechtop... dit is dus niet veilig (I know) zeker op snelheden >25km/u maar wel heel fijn op een stijve fiets (mijn vorige was snel ah zwabberen).

Daarnaast is de ervaring met bandenspanning echt een verschil van dag en nacht... Tubeless en 57mm kun je echt flink wat lucht eruit laten... Ik rijd meestal rond de 2bar en vaak zelfs minder.
@Stancke heb jij al gespeeld hiermee? Afh van je gewicht en waar je discomfort ervaart kun je je voor of achterband spannign spelen. Zie bijv. hier voor een uitleg en advies voor voor- en achterbanden spanning.

Nadeel is dat als je deze fiets gaat kopen, je niet zeker weet of de houding iets voor je is (semi-sportief) en de fietsmaten/ geometrie ok is voor jou. De stuurpen kun je volgens mij niet meer in hoogte aanpassen (gelukkig maar want dat vind ik zo lelijk!).

De fiets blijft echt een beauty,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaWPt__Ae8EwTQc_Gml4QeX766A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5juNvxa9BWyvzTNFuvSW3NuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Canyon service is echt supergoed en voor mij misschien wel handiger, moderner en beter (sorry LBS...).
Dit heb ik laatst ondervonden: op afstand chatten service is echt super! En als je er niet uitkomt wordt met je meegedacht en de fiets is in notime in de auto en weggebracht bij een Canyon servicepartner.

Na 1000 km fietsen nog supertevreden, ook over het onderhoud die er gewoon niet is met de tandriem....

• OmeRobbie
Na ruim 50 pagina's in dit topic te hebben nagelezen, wilde ik mijn opties voor mijn eerste e-bike aan jullie voorleggen.

Sinds ik verhuisd ben uit de grote stad en nu alles met de auto moet doen (redelijk platteland hier), mis ik het fietsen steeds meer. Mijn vriendin heeft nu 1,5 jaar een e-bike (Gazelle Grenoble C7+ HMB uit 2019) en we wonen aan de rand van de Posbank/Veluwezoom, wat ik op mijn stalen ros van €50,- met terugtraprem niet zie zo erg zitten. De situatie/wensen:
  • Geen woon-werk verkeer
  • Fietsen vooral met mooi weer (anders pak ik wel de auto)
  • Semi sportieve fiets, actieve houding geen probleem
  • Bosch middenmotor Active line plus of performance
  • A-merk
  • Schijfremmen
  • > 400Wh
  • +- € 2600,-
Op basis van mijn eigen wensen en ook de opmerkingen van onder andere @roffeltjes en @Foxhill hebben de fietsen van Veloretti, iMove, Cowboy, Lekker+ etc. de shortlist niet gehaald. Ook hebben de fietsen van Velo de Ville, Riese & Muller de shortlist niet gehaald, simpelweg omdat ze niet in het budget passen. Een Velo de Vile 6TY is bijvoorbeeld prachtig, maar te duur. Wat wel op de shortlist staat:

Mijn stem zou dus naar de Canyon gaan... Ook gelet op je eisen/wensen lijstje.
Enige nadeel is dat je harder wilt met deze fiets dan is toegestaan maar ook dat is op te lossen :) (wel duur!)

Verwijderd

Hoi ik stoot nu pas op dit topic, best interessant om te lezen allemaal.
Persoonlijk heb ik 3 jaar geleden m'n auto weggedaan, en voor een E-bike geopteerd (Kettler Quadriga Duo CXE-TR, hiervoor had ik een 2e hands ebike maar deze werd gestolen).

Ik rij ongeveer 50km per dag, en de Kettler is getuned zodat ie 35km per uur kan halen, wat wel fijn rijdt op de lange rechte stukken.

Ik mis de auto niet, enkel bij feestdagen als ik pakjes naar m'n petekinderen wil meenemen. Beste beslissing die ik genomen heb, fietsvergoeding + inleveren tankkaart + geen kosten meer voor een wagen leveren per jaar toch zo een 6 a 7000 euro extra op, netto.

In tijden van crisis mooi meegenomen!

• hansie18
  • Laatst online: 04:00
C00P schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:23:
[...]

Met mijn ebike met weinig vering (Gazelle Chamonix) probeer ik bepaalde plekken in Maastricht toch echt te vermijden. Zie ook:
https://maastricht.fietse...cht/hel-van-maastricht-2/. En dat het beter is geworden, heb ik nog niet gemerkt. Dan moet het vroeger wel heel erg zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
hansie18 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 05:56:
[...]

Met mijn ebike met weinig vering (Gazelle Chamonix) probeer ik bepaalde plekken in Maastricht toch echt te vermijden. Zie ook:
https://maastricht.fietse...cht/hel-van-maastricht-2/. En dat het beter is geworden, heb ik nog niet gemerkt. Dan moet het vroeger wel heel erg zijn geweest.
Mja, maar dit gaat wel allemaal over de binnenstad... En voor wie Maastricht niet kent, 'binnenstad' is heel gul om het te noemen. Het is maar een heel klein gebied waar de straten zo ruw zijn. Maastricht is eigenlijk ook meer een groot dorp dan een stad. Het is dus niet zo dat je echt grote afstanden over die stenen moet rijden tenzij je het specifiek opzoekt. Als ik de stad in ga dan rij ik misschien de laatste halve kilometer naar de bewaakte stalling waarbij ik vaart minder omdat het wel erg bumpy is. Buiten die kern zijn de wegen en fietspaden over het algemeen dikke prima (hoewel het langs de enci richting België ook nog wel wat Belgisch aan doet).

Gamertag: FinrazielNL

• peterf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:29
Athome schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:25:
Het Bosch Smart systeem is de nieuwe standaard van Bosch voor Ebikes. Het huidige systeem met de intuvia is ook ongeveer 10 jaar oud. Dan is het een keer tijd voor een stevige upgrade.

Deze is vorig jaar al ingezet met het vernieuwde Kiox display. De nieuwe intuvia is het nieuwste display in deze strategie.
Dit is exact de reden waarom ik eerder uitkijk naar hun nieuwe Intuvia 100 display.
Lijkt als het ware een overgangsjaar te worden, tussen het ondertussen echt wel oude display, en een nieuwe generatie, waarbij geweten is dat ombouw / upgrade enz.. niet mogelijk is.

Nu ik in november via mijn werkgever iets kan bestellen... zit ik in een tweestrijd. Jaar extra wachten, toch oude, of ... ergens een degelijke fiets die kan besteld worden op papier misschien en volgend jaar geleverd worden. Een upgrade van een bestaande fiets bijvoorbeeld, waar frame enz hetzelfde blijft.

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-09 06:57
peterf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:03:
[...]

Dit is exact de reden waarom ik eerder uitkijk naar hun nieuwe Intuvia 100 display.
Lijkt als het ware een overgangsjaar te worden, tussen het ondertussen echt wel oude display, en een nieuwe generatie, waarbij geweten is dat ombouw / upgrade enz.. niet mogelijk is.

Nu ik in november via mijn werkgever iets kan bestellen... zit ik in een tweestrijd. Jaar extra wachten, toch oude, of ... ergens een degelijke fiets die kan besteld worden op papier misschien en volgend jaar geleverd worden. Een upgrade van een bestaande fiets bijvoorbeeld, waar frame enz hetzelfde blijft.

Peter
De introductie van Bosch Smart zal meer dan een jaar duren. De lager geplaatste motoren Active Line (Plus) worden voorlopig nog niet vervangen.

Vanaf 2023 bieden veel merken het Bosch Smart systeem aan. Voor zover ik heb gezien heel veel met de LED remote. Die fietsen zijn al door fietsenwinkels besteld. Alleen geven veel merken geen levertijden aan voor volgend jaar. Ook als ze dat wel doen, is de levertijd niet zo betrouwbaar voor zover weg en met een systeem dat nog niet veel uitgeleverd is.

Ik heb bijvoorbeeld enkele honderden fietsen met het Smart systeem in bestelling, maar durf niet te zeggen of ik het vanaf November ‘22 of vanaf April ‘23 voor het eerst in de winkel heb. Laat staan een bepaald type of bepaalde maat.

Ik geloof dat ik in dit forum wel eens een uitzondering heb gezien, een ‘22 model dat al met het Smart systeem was. Ik weet zo niet welke?

Het zal niet veel anders fietsen dan de huidige Performance Line (CX). Dus waar wacht je dan precies voor?

• Keezx
Angst voor "oud" en kwijlen voor "nieuw/beter /mooier/fijner /comfortabeler, vult u zelf maar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
roffeltjes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:55:
[...]

Drie goede fietsen, maar de Cube en Gazelle hebben traditionele dealers, Canyon werkt met service centra (zeker als er geen goede FM in de buurt is is dat niet eens zo gek). Ik zou kiezen naar aanleding van je proefrit. Als de Gazelle lekker rijdt en je goed door een deur kan met de verkoper lijkt me dat prima.

Betreft de weinige ervaringen; Fietsen met een derailleur zijn hier (ten onrechte) minder populair. Voor jouw doel gaat dat prima werken (ik moest vroeger nog wel een in pak op de fiets en dan is een kettingkast toch wel prettig). Ook is semi-sportief vrij zeldzaam, de meeste ebikes zijn dames fietsen met een rechtop houding (niks mis mee, maar niet sportief).

Nu we het er toch over hebben, ik zie dat Gazelle ook een Mixte frame (halfhoge instap) heeft. Dat is erg prettig in het gebruik, ik zelf ben nu ook om, dat terwijl ik echt heel fit en lenig ben. Stilstaand op en afstappen is zeker als je bagage hebt (of een kind voor/achterop) veel simpeler.
Dank voor je info!

Vandaag gezeten op de Cube Kathmandu Hybrid One 500 (mond vol) en erg gecharmeerd van! De houding is helemaal niet overdreven sportief en een bonus is de CX motor. Verkoper gaf wel aan dat (mede door de CX motor) de ketting en cassette na 1200km wel aan vervanging toe is als je gemiddeld 20 à 25km/u rijdt. Kunnen mensen dat hier bevestigen? Want als ik na 2400km circa 2 vervangingen verder ben, is een riem helemaal niet zo’n gek idee.

Morgenochtend de Gazelle Medeo proefrijden :)

Met Canyon contact gehad en moet voor een proefrit naar Koblenz of ergens bij Brussel. Nogal een eind vanaf Arnhem…

[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 29-09-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:54

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:05:
Angst voor "oud" en kwijlen voor "nieuw/beter /mooier/fijner /comfortabeler, vult u zelf maar aan.
Deze FOMO houd je toch... Want tegen de tijd dat je een beslissing genomen hebt, is er alweer iets nieuws aangekondigd en "onderweg". Zo blijf je natuurlijk bezig. Een beslissing nemen, en hier gewoon blij mee zijn voor een jaar of 3-4. Zo sta ik erin. :P

• Keezx
Tja, ik heb ook geen last van dat sentiment, maar velen toch wel vermoed ik.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
herofruit schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]

Dank voor je info!

Vandaag gezeten op de Cube Kathmandu Hybrid One 500 (mond vol) en erg gecharmeerd van! De houding is helemaal niet overdreven sportief en een bonus is de CX motor. Verkoper gaf wel aan dat (mede door de CX motor) de ketting en cassette na 1200km wel aan vervanging toe is als je gemiddeld 20 à 25km/u rijdt. Kunnen mensen dat hier bevestigen? Want als ik na 2400km circa 2 vervangingen verder ben, is een riem helemaal niet zo’n gek idee.

Morgenochtend de Gazelle Medeo proefrijden :)

Met Canyon contact gehad en moet voor een proefrit naar Koblenz of ergens bij Brussel. Nogal een eind vanaf Arnhem…
Een derailleur slijt met middenmotor sneller. Hoe snel hangt af van gebruik. Fiets je weg in een lage versnelling, schakel je veel en houd je iets in met trappen tijdens het schakelen dan zou je wel 6000~8000km kunnen halen. Schakel je weinig, wel tijdens hard trappen, en fiets je weg in een hoge versnelling (=klein tandwiel) dan is kun je tandwielen en ketting met 3000~4000km verslijten. Die 1200km is extreem en heb ik alleen gezien bij klanten die dat laatste deden, en dan nog eens op een opgevoerde of high speed fiets fietsen.

De kosten verschillen sterk per groep. Alivio en Acera zijn voordelig en werken redelijk mits niet te sterke motor en mits je de benen bijna stil houd bij schakelen als je een middenmotor hebt. Deore is nog betaalbaar te vervangen, schakelt erg mooi op een ebike dankzij hyperglide [corrrectie: Hyperglide+] (veel beter dan paar jaar terug) en zie je ook veel op betere fietsen. De XT etc, dus 11 speed en 12 speed zijn belachelijk duur geworden afgelopen jaren om te vervangen. Dat laatste is iets om op te letten.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 03-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
herofruit schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]

Dank voor je info!

Ik vind die 1200 km toch wel een hele korte interval. Ja, de CX is echt wel sterk maar als je in stand TOUR fietst, wordt de levensduur van de ketting en tandwielen sterk verlengd en is het nog steeds meer dan genoeg ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

OmeRobbie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 03:31:
[...]

Leuk om te lezen en ik heb qua onderwerpen dezelfde ervaringen:

De fiets is stijf en dus niet geschikt voor mensen die houden van deinen. Ik vind dat dus wel lekker rijden maar kan me voorstellen dat er voor 2 uur op kasseien rijden veel fijnere fietsen zijn. Zelf rijdt ik met deze fiets regelmatig op licht grind en dat is gewoon prima, nix oncomfortabel. Waarbij gezegd moet worden..
Ik heb geïnvesteerd in een verende zadelpen: de Kinect 2.1.
[Afbeelding]
Hiermee kan ik hard én comfortabel over over klinkers, stoeptegels, oneven weggetjes met bobbels en gaten etc. Comfort niveau een stuk beter maar ik persoonlijk had daar dus geen problemen mee, want ik vind dat stijve juist lekker stabiel en groots voelen. Je wilt steeds harder, en snerper snijden door de wind.. dat gevoel.
Als ik comfortabel wil rijden dan rij ik zonder handen en zit ik rechtop... dit is dus niet veilig (I know) zeker op snelheden >25km/u maar wel heel fijn op een stijve fiets (mijn vorige was snel ah zwabberen).

Daarnaast is de ervaring met bandenspanning echt een verschil van dag en nacht... Tubeless en 57mm kun je echt flink wat lucht eruit laten... Ik rijd meestal rond de 2bar en vaak zelfs minder.
@Stancke heb jij al gespeeld hiermee? Afh van je gewicht en waar je discomfort ervaart kun je je voor of achterband spannign spelen. Zie bijv. hier voor een uitleg en advies voor voor- en achterbanden spanning.

Nadeel is dat als je deze fiets gaat kopen, je niet zeker weet of de houding iets voor je is (semi-sportief) en de fietsmaten/ geometrie ok is voor jou. De stuurpen kun je volgens mij niet meer in hoogte aanpassen (gelukkig maar want dat vind ik zo lelijk!).

De fiets blijft echt een beauty,
[Afbeelding]

Canyon service is echt supergoed en voor mij misschien wel handiger, moderner en beter (sorry LBS...).
Dit heb ik laatst ondervonden: op afstand chatten service is echt super! En als je er niet uitkomt wordt met je meegedacht en de fiets is in notime in de auto en weggebracht bij een Canyon servicepartner.

Na 1000 km fietsen nog supertevreden, ook over het onderhoud die er gewoon niet is met de tandriem....
Mooie fiets! Zelf heb ik een Precede:ON SL9. Er zijn alleen twee opmerkingen aan deze fietsen:

- De remmen mogen krachtiger zijn, liefst had ik een set van Magura gezien (CME)
- Een verende voorvork zou welkom zijn

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
[...]
Dan met het wel een goede zijn.
De instap verende voorvorken mis je helemaal niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
[...]

Mooie fiets! Zelf heb ik een Precede:ON SL9. Er zijn alleen twee opmerkingen aan deze fietsen:

- De remmen mogen krachtiger zijn, liefst had ik een set van Magura gezien (CME)
Klopt, een voorvork zou het comfort verder verhogen. Maar ik fiets 90% verhard en dan gaat het vooral om de verschillende handposities. Eigenlijk is het gewoon en Strömer, die hebben tegenwoordig ook een verende voorvork.
Lijkt me dat die SL9 nog comfortabeler is met Carbon.
Qua rem heb ik niet het idee dat die niet krachtig genoeg is, verschillende situaties gehad dat er fors is ingegrepen.. maar ik ken de verschillen niet met de Magura die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Athome schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:31:
[...]

Dan met het wel een goede zijn.
De instap verende voorvorken mis je helemaal niets aan.
Hetzelfde geldt voor de instap zadelvering... ik vermoed dat als ze nieuw zijn en bij een proefrit comfortabel voelen maar na enkele maanden of een jaar doen ze niets meer...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Ik had vandaag de Canyon met Enviolo handbediend, riem en Bosch Performance Line opnieuw in de werkplaats en naar aanleiding van alle berichten hier heb ik er een stukje op gefietst:

1. De fiets was in onze werkplaats omdat de versnellingskabels los geraakt zijn. Ze zijn los geraakt omdat de kabels met té veel bochten door het frame en door de voorbouw gelegd zijn. KM-stand nog maar 2.000km. Kabels door de voorbouw kan goed, maar is hier gewoon te krap gedaan en dat kan dus een keer gedoe opleveren.

(Dat maakt dus de automaat versie wat extra interessant.)

2. Kwa comfort kun je het grofweg zo uitleggen: een goedkope spiraalveer veert alleen grote hobbels weg, deze 57mm brede banden dempen (mits juiste bandenspanning) alleen heel goed goed kleine ongelijkheden weg. Een redelijke voorvork (ja, ook echt wel als goede spiraalveer) doet beide. Voor asfaltwegen vind ik deze 57mm banden best comfortabel. Voor niet geasfalteerde (fiets)wegen niet zo.

3. Eerlijk is eerlijk, het is gewoon een hele mooie fiets. De prijzen die jullie hier laatst noemden zijn dan best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 03:09
Ik zit met een dilemma of twijfel in mijn hoofd over de aanschaf van twee elektrische fietsen in onze familie. Ik heb steeds tegen mijn vriendin gezegd dat als ze een nieuwe mamafiets wilt kopen ze maar naar elektrisch moet en dat ik dan meega? Met name omdat we dan lekker dagjes weg en verder weg kunnen gaan fietsen. De fietsen (kunnen) worden niet voor woon/ werk gebruikt.

Mijn vriendin heeft zin in een Gazelle Bloom 380 en ik in een Cortina e-common. Onze kleine meid van 11maanden kan dan mooi mee in het kinderzitje, vandaar de mamafiets. En ja. Ik kan dan niet achterblijven.

Nu begint mijn dilemma. Mijn bespaar/zuinigheidsmodus begint enorm op te spelen. Ik heb altijd de gedachte gehad een fiets voor 20 jaar of langer te kopen en ben gewend aan het stalen ros dat bij wijze van spreken nog van mijn opa was en nu nog werkt.

Nu hoor ik de volgende verhalen: mijn moeder had een Sparta met voormotor van 7jaar oud, misschien 1000km gefietst. Ze was er niet tevreden mee en wilde hem inruilen op een fiets met middenmotor. De winkel geeft aan maar 250euro terug te geven ivm de onverkoopbaarheid en middenmotor. Mn schoonvader heeft een Stella van 10jaar oud, weinig gebruikt, accu kapot, wellicht voormotor, krijgt ook maar 250euro terug. Schoonma van een kameraad zelfde verhaal.

Dit gaat zo in tegen mijn mindset. Koop ik dalijk een Gazelle Bloom van 3300euro en Cortina van 2700. Zul je zien dat ze over 10jaar nog maar 300euro per stuk waard zijn omdat tegen die tijd de techniek is achterhaald. Natuurlijk zal als ik hem heb helemaal blij zijn maar in mijn hoofd krijg ik dit verhaal niet rond en is het plezier eraf. Vervelend.. maar is dit terecht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:57
In dat kader heeft Roetz recent een e-bike aangekondigd die de Roetz Life heet en die bedoeld is voor, je raadt het al, je hele leven. Concept is dat de fiets modulair en voor een groot gedeelte circulair gemaakt is en bedoeld is om langer mee te gaan dan andere e-bikes. En als er toch iets stuk is komen ze het de volgende dag aan huis omwisselen voor een werkend onderdeel, zelfs bij een platte band. Om dat mogelijk te maken betaal je uiteraard een maandbedrag voor service + verzekering, of koop je de fiets met een jaar service inbegrepen (en daarna een veel lager maandbedrag). De fiets is zo ontworpen dat vrijwel elk onderdeel snel te verwisselen is, zo zit de versnelling samen met de middenmotor bij de trappers zodat het achterwiel en het voorwiel vrijwel hetzelfde zijn en de belt snel losgehaald kan worden.

Ik ben wel enthousiast over dit concept omdat het op deze manier in hun eigen belang is om de fiets zo duurzaam mogelijk te maken, zo zijn auto's ook veel betrouwbaarder geworden nadat leasen een ding is geworden. Heb een pre-order geplaatst (wordt pas definitief na een proefrit) om te zien hoe dit uitpakt. Ik ben benieuwd of dit iets is wat ook andere tweakers aanspreekt want ook ik heb net als @THxZ0NE weinig zin om veel geld neer te tellen voor iets wat een aantal jaren later al waardeloos is geworden en bij het grofvuil kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:20
THxZ0NE schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:33:
Ik zit met een dilemma of twijfel in mijn hoofd over de aanschaf van twee elektrische fietsen in onze familie. Ik heb steeds tegen mijn vriendin gezegd dat als ze een nieuwe mamafiets wilt kopen ze maar naar elektrisch moet en dat ik dan meega? Met name omdat we dan lekker dagjes weg en verder weg kunnen gaan fietsen. De fietsen (kunnen) worden niet voor woon/ werk gebruikt.

Mijn vriendin heeft zin in een Gazelle Bloom 380 en ik in een Cortina e-common. Onze kleine meid van 11maanden kan dan mooi mee in het kinderzitje, vandaar de mamafiets. En ja. Ik kan dan niet achterblijven.

Nu begint mijn dilemma. Mijn bespaar/zuinigheidsmodus begint enorm op te spelen. Ik heb altijd de gedachte gehad een fiets voor 20 jaar of langer te kopen en ben gewend aan het stalen ros dat bij wijze van spreken nog van mijn opa was en nu nog werkt.

Nu hoor ik de volgende verhalen: mijn moeder had een Sparta met voormotor van 7jaar oud, misschien 1000km gefietst. Ze was er niet tevreden mee en wilde hem inruilen op een fiets met middenmotor. De winkel geeft aan maar 250euro terug te geven ivm de onverkoopbaarheid en middenmotor. Mn schoonvader heeft een Stella van 10jaar oud, weinig gebruikt, accu kapot, wellicht voormotor, krijgt ook maar 250euro terug. Schoonma van een kameraad zelfde verhaal.

Dit gaat zo in tegen mijn mindset. Koop ik dalijk een Gazelle Bloom van 3300euro en Cortina van 2700. Zul je zien dat ze over 10jaar nog maar 300euro per stuk waard zijn omdat tegen die tijd de techniek is achterhaald. Natuurlijk zal als ik hem heb helemaal blij zijn maar in mijn hoofd krijg ik dit verhaal niet rond en is het plezier eraf. Vervelend.. maar is dit terecht?
Ik begrijp je zorgen wel.
Nu is een klassieke fiets van 10 jaar oud ook zowat waardeloos als je die wil verkopen. De vraag is dan of je daar zelf nog kosten aan wil doen. Een nieuw wiel…. Kost je meer dan wat die waard is.

Een fiets met voorwielmotor is na 10 jaar inderdaad zowat waardeloos omdat je er van uit moet gaan dat je daar eigenlijk op elk moment een nieuwe batterij in moet doen, en ja, niemand wil nog een voorwielmotor.

Ik ga er toch van uit dat een fiets met Bosch middenmotor makkelijk 30k moet halen in ca 10-15 jaar.
Rij je minder, dan is 15 jaar zeker haalbaar.
Tegen dan zal je wellicht ook eens een nieuwe batterij moeten kopen, en dat zal dan ongeveer de waarde van de fiets zijn…

Maar kijk eens naar een auto. Zowat elke auto van 15 jaar is vrijwel waardeloos, gewoon omdat er op elk moment kosten kunnen aan komen die hoger liggen dan de actuele waarde. Ik denk dan aan een koppeling, wat roestproblemen, een defecte airco of electronica. Allemaal dingen die snel naar 2k gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Tommie12 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Nu is een klassieke fiets van 10 jaar oud ook zowat waardeloos als je die wil verkopen. De vraag is dan of je daar zelf nog kosten aan wil doen. Een nieuw wiel…. Kost je meer dan wat die waard is.
Eens.

Bij de reguliere fietsen die ik had, vind ik meestal dat ze min of meer afgeschreven zijn als ik er de helft van de aanschafprijs aan onderhoud in gestoken heb. Mijn huidige fiets is nu 6 jaar oud, en die is nu aan de beurt voor nieuwe trappers, ketting, trapas, en bandjes, z'n 200 euro aan arbeid en onderhoud, helemaal prima, ik fiets veel, maar dit is wel de laatste grote onderhoudsbeurt ik er insteek, economisch klopt het daarna niet meer.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat ik nog geld terug krijg voor mijn fiets, dat hoeft ook niet, want ik schuif mijn fiets meestal door als reserve fiets, en de oudste maak ik dan iemand blij mee die het goed kan gebruiken.

Aanzien ik volgend jaar waarschijnlijk gebruik kan maken van een fiets van de zaak, ben ik ook aan het kijken naar een vervangende, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt, feit is wel dat ik er vanuit ga dat ik min of meer hetzelfde reguliere onderhoud moet doen, afgezien de accu, ik denk dat ik die maximaal 1x wil vervangen. Maar aangezien de aanschafprijs hoger is, ga ik hier wel uit van iets meer restwaarde, 250 euro voor een fiets van 10 jaar inruil bij de rijwielhandel vind ik eigenlijk niet eens slecht, bij een fiets van 2500 euro heb je dan z'n 60 cent per dag afgeschreven op je fiets. Bij mijn reguliere fiets van z'n 800 euro zou dit nu zonder restwaarde over te houden z'n 25 cent per dag zijn.

Moet je hetzelfde eens opschrijven voor autobezit, dan schrik je helemaal de pleuris :P

somewhere there was silence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
THxZ0NE schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:33:

Je verwachting kwa restwaarde is reëel. Een Bosch/Panasonic van 10 jaar terug levert iets meer op of gaat iets langer mee dan de voorbeelden die je noemt, maar het idee blijft bijna hetzelfde.

Roetz wordt genoemd als alternatief. Kwa duurzaamheid perfect! Kwa afschrijving gaat zo’n fiets het natuurlijk niet anders doen dan een andere.

Een minder hip, voordelig alternatief is een gebruikte Kalkhoff/Victoria/Flyer met Panasonic middenmotor. Die dingen blijven gewoon lopen. Misschien ooit een accu vervangen (BMS en behuizing degelijker dan zelfs Bosch) maar zo’n motor verslijt je niet echt. Rest van de fiets waren bij die modellen ook duurzaam zoals je van een oude fiets gewend was. Kwa uiterlijk wel stuk minder leuk dan de fietsen die je noemt.

Een elektrische fiets gebruiken is per km heel voordelig. Een elektrische fiets neerzetten is per jaar heel duur. Als je er veel plezier aan gaat hebben gewoon doen. Weet je dat niet zeker begin dan met een gebruikte.

Er schuilt een ander probleem in je plan. Neem geen twee totaal verschillende aandrijvingen. En dan bedoel ik niet 50Nm & 65Nm door elkaar of Shimano & Bosch, want dat wil prima. Maar neem jij een voorwielmotor en je vriendin een Bosch motor dan is het niet prettig samen fietsen. Het is dan wat ongemakkelijk om hetzelfde tempo aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Foxhill schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:50:
[...]
Er schuilt een ander probleem in je plan. Neem geen twee totaal verschillende aandrijvingen. En dan bedoel ik niet 50Nm & 65Nm door elkaar of Shimano & Bosch, want dat wil prima. Maar neem jij een voorwielmotor en je vriendin een Bosch motor dan is het niet prettig samen fietsen. Het is dan wat ongemakkelijk om hetzelfde tempo aan te houden.
Heel goed punt. Wordt regelmatig vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Foxhill schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:21:
Ik had vandaag de Canyon met Enviolo handbediend, riem en Bosch Performance Line opnieuw in de werkplaats en naar aanleiding van alle berichten hier heb ik er een stukje op gefietst:

1. De fiets was in onze werkplaats omdat de versnellingskabels los geraakt zijn. Ze zijn los geraakt omdat de kabels met té veel bochten door het frame en door de voorbouw gelegd zijn. KM-stand nog maar 2.000km. Kabels door de voorbouw kan goed, maar is hier gewoon te krap gedaan en dat kan dus een keer gedoe opleveren.

(Dat maakt dus de automaat versie wat extra interessant.)

2. Kwa comfort kun je het grofweg zo uitleggen: een goedkope spiraalveer veert alleen grote hobbels weg, deze 57mm brede banden dempen (mits juiste bandenspanning) alleen heel goed goed kleine ongelijkheden weg. Een redelijke voorvork (ja, ook echt wel als goede spiraalveer) doet beide. Voor asfaltwegen vind ik deze 57mm banden best comfortabel. Voor niet geasfalteerde (fiets)wegen niet zo.

3. Eerlijk is eerlijk, het is gewoon een hele mooie fiets. De prijzen die jullie hier laatst noemden zijn dan best interessant.
Leuk om te lezen dat O+ :) vanuit jouw professie, je op het op een andere verwoord maar min of meer tot dezelfde conclusie komt qua comfort!
Er zullen altijd verschillen zijn hoe comfort wordt beleefd... de een houdt van deinen, de ander wil wat strakker op de weg liggen en voelen dat de kracht wordt omgezet in snelheid. Dat laatste is karakteristiek voor deze fiets.
Comfort voor je handen zal minder zijn bij deze fiets e zijn ook niet zoveel mogelijkheden voor behalve spelen met de bandenspanning. Deze fiets zal voor berijders van onverharde wegen dan ook minder prettig zijn.
Wat betreft bipscomfort: dat kun je dus met een goede zadelpen opvangen en heb ik niets meer over te klagen.

Jouw bevinding over de strakheid van de kabels kan ik ook bevestigen. Het is zit zo strak in elkaar dat het kan leiden tot problemen. Zelf nog geen last van maar hoorde mijn FM daar ook over klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

[...]

Een fiets met voorwielmotor is na 10 jaar inderdaad zowat waardeloos omdat je er van uit moet gaan dat je daar eigenlijk op elk moment een nieuwe batterij in moet doen, en ja, niemand wil nog een voorwielmotor.
[...]
Lees dit veel in dit topic, maar de meest populaire e-bike op dit moment heeft een voorwiel motor.. en die raak je bijna voor de nieuwprijs nog kwijt op marktplaats in verrotte staat.. vanmoof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

OmeRobbie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:56:
[...]

Klopt, een voorvork zou het comfort verder verhogen. Maar ik fiets 90% verhard en dan gaat het vooral om de verschillende handposities. Eigenlijk is het gewoon en Strömer, die hebben tegenwoordig ook een verende voorvork.
Lijkt me dat die SL9 nog comfortabeler is met Carbon.
Qua rem heb ik niet het idee dat die niet krachtig genoeg is, verschillende situaties gehad dat er fors is ingegrepen.. maar ik ken de verschillen niet met de Magura die je noemt.
Dat is waar wat je zegt, op verharde wegen heb je op zich geen verende voorvork nodig... maar wanneer je kuilen in de weg tegenkomt of net dat stoepje moet nemen dan is het even oppassen geblazen.

Het carbon is super... het is daarom dan ook echt een lichte e-bike.

De remmen zijn op zich prima, maar kunnen wel beter. Die van Magura remmen echt krachtig, maar de remmen van de Canyon zijn helemaal geïntegreerd in het stuur, dus je kan niet zomaar even andere remmen plaatsen.

Ik heb deze remmen op mijn Urban Arrow trouwens, vandaar dat ik weet waar ik het over heb. Als je daarmee remt, dan sta je echt letterlijk binnen no time stil.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 16:16
Via werk heb ik de optie om een fiets aan te kopen, met het nodige (belasting-) voordeel, en daar wil ik wel gebruik van maken. Aankoop zal waarschijnlijk voor begin volgend jaar zijn wegens belastingtechnische redenen, maar ik wil toch al iets voorbereid zijn.

Situatie:
- Grootste (pun intended) pijnpunt is mijn lengte: 2m06. "Gelukkig" zit groeien er niet meer in, maar zelfs nu is het moeilijk om test/leen/huur fietsen te vinden om een goed idee te krijgen. En grote frames verkopen ook moeilijker i.g.v. een miskoop.
- Via het partner programma van het werk gelinkt aan hoofdzakelijk Belgische verdelers (b2bike), misschien valt daar iets te regelen bij een goed alternatief, gezien de omstandigheden.
- Vooral woon-werk verkeer, 15km enkele rit. Daarbuiten kleine verplaatsingen, maar zeker geen lange trektochten.
- Momenteel rij ik soms met een 25 jaar oude Gazelle Medeo. Goed onderhouden, maar mag wel eens vervangen worden. Is met zijn +/- 65cm eigenlijk te klein.
- Ik verkies een wat actievere houding, en trap wel door (40-45 minuten op de afstand, 20-24km/h gem)
- Interesse in elektrisch om iets vlotter te vertrekken, bergop en tegen de wind te fietsen (Iets met hoge bomen, letterlijk te interpreteren dan wel). Speed pedelec is wat overkill, de betere standaard fiets is eventueel een fall-back optie.

In het Gazelle test center heb ik enkele fietsen kunnen testen, frame 65, met zadel max uitgetrokken, wat "gaat", maar nog steeds verre van ideaal. De beschikbare modellen waren enkel met riem en naafversnelling, en al ben ik die draaiknoppen niet gewoon en mogelijk omdat dit deels misbruikte test fietsen zijn, maar al die naafversnellingen vond ik erbarmelijk werken. (Terwijl ik ook al heel goede riem-naaf combo's ervaren heb op klassieke fietsen, wel met hendels). Zo blijft eigenlijk enkel nog de Ultimate T10 HMB over als minst-slechte keus, maar die was er niet in een goede maat om te testen.

Verder heb ik ook nog 3 fietswinkels bezocht binnen het programma en allen komen tot de zelfde conclusie: neem het grootste frame uit het boekje, zet het zadel omhoog en meer kunnen we niet doen. Zoeken/sorteren op framemaat is bij de meeste winkels/fabrikanten maar een bijzaak, waardoor ik telkens in de specificaties moet graven.

Ik heb Jongerius en Santos fietsen gevonden met 70cm frame, maar daar wordt ik precies niet warm van. Veel ombouw, en/of achter motoren. En dat koelt nog af met de prijzen die ik ervoor zie, zeker omdat ze niet in het programma te vinden zijn. Indien mogelijk wil ik wel eens gaan testen, al is het maar om een idee te hebben. Lijkt me ook wat overkill voor de use-case.

Zijn er nog andere opties of adviezen?
Zaken waar ik niet meteen aan denk, om rekening mee te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
IceTeaGX schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:50:
Via werk heb ik de optie om een fiets aan te kopen, met het nodige (belasting-) voordeel, en daar wil ik wel gebruik van maken. Aankoop zal waarschijnlijk voor begin volgend jaar zijn wegens belastingtechnische redenen, maar ik wil toch al iets voorbereid zijn.

Situatie:
- Grootste (pun intended) pijnpunt is mijn lengte: 2m06. "Gelukkig" zit groeien er niet meer in, maar zelfs nu is het moeilijk om test/leen/huur fietsen te vinden om een goed idee te krijgen. En grote frames verkopen ook moeilijker i.g.v. een miskoop.
- Via het partner programma van het werk gelinkt aan hoofdzakelijk Belgische verdelers (b2bike), misschien valt daar iets te regelen bij een goed alternatief, gezien de omstandigheden.
- Vooral woon-werk verkeer, 15km enkele rit. Daarbuiten kleine verplaatsingen, maar zeker geen lange trektochten.
- Momenteel rij ik soms met een 25 jaar oude Gazelle Medeo. Goed onderhouden, maar mag wel eens vervangen worden. Is met zijn +/- 65cm eigenlijk te klein.
- Ik verkies een wat actievere houding, en trap wel door (40-45 minuten op de afstand, 20-24km/h gem)
- Interesse in elektrisch om iets vlotter te vertrekken, bergop en tegen de wind te fietsen (Iets met hoge bomen, letterlijk te interpreteren dan wel). Speed pedelec is wat overkill, de betere standaard fiets is eventueel een fall-back optie.

In het Gazelle test center heb ik enkele fietsen kunnen testen, frame 65, met zadel max uitgetrokken, wat "gaat", maar nog steeds verre van ideaal. De beschikbare modellen waren enkel met riem en naafversnelling, en al ben ik die draaiknoppen niet gewoon en mogelijk omdat dit deels misbruikte test fietsen zijn, maar al die naafversnellingen vond ik erbarmelijk werken. (Terwijl ik ook al heel goede riem-naaf combo's ervaren heb op klassieke fietsen, wel met hendels). Zo blijft eigenlijk enkel nog de Ultimate T10 HMB over als minst-slechte keus, maar die was er niet in een goede maat om te testen.

Verder heb ik ook nog 3 fietswinkels bezocht binnen het programma en allen komen tot de zelfde conclusie: neem het grootste frame uit het boekje, zet het zadel omhoog en meer kunnen we niet doen. Zoeken/sorteren op framemaat is bij de meeste winkels/fabrikanten maar een bijzaak, waardoor ik telkens in de specificaties moet graven.

Ik heb Jongerius en Santos fietsen gevonden met 70cm frame, maar daar wordt ik precies niet warm van. Veel ombouw, en/of achter motoren. En dat koelt nog af met de prijzen die ik ervoor zie, zeker omdat ze niet in het programma te vinden zijn. Indien mogelijk wil ik wel eens gaan testen, al is het maar om een idee te hebben. Lijkt me ook wat overkill voor de use-case.

Gazelle is kort en een Gazelle Medeo is zelfs kort voor een Gazelle. Laat de Nederlandse merken beter links liggen met jouw lengte. Lengte is het sleutelwoord. Een lange fiets van 63~65cm zal wel passen.

Neem je een Flyer Upstreet3 in 63cm dan is die écht goed kwa maat. Hetzelfde voor een 65cm Victoria eTrekking. Van die fietsen weet ik het zo. Bij andere Duitse merken zoals Kalkhoff, Bergamont, Velo-de-Ville, etc vind je waarschijnlijk ook lange fietsen in 63~65cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CT schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Lees dit veel in dit topic, maar de meest populaire e-bike op dit moment heeft een voorwiel motor.. en die raak je bijna voor de nieuwprijs nog kwijt op marktplaats in verrotte staat.. vanmoof
Snap ik ook niet met hun verschrikkelijk slechte betrouwbaarheid.
In elk geval, de nieuwste versie is een pak duurder.
We zien wel of die ook nog goed gaat verkopen. Ik wil ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De beschikbare modellen waren enkel met riem en naafversnelling, en al ben ik die draaiknoppen niet gewoon en mogelijk omdat dit deels misbruikte test fietsen zijn, maar al die naafversnellingen vond ik erbarmelijk werken. (Terwijl ik ook al heel goede riem-naaf combo's ervaren heb op klassieke fietsen, wel met hendels). Zo blijft eigenlijk enkel nog de Ultimate T10 HMB over als minst-slechte keus, maar die was er niet in een goede maat om te testen.
Dit vind ik een bijzondere opmerking.
Kan je die negatieve ervaring eens verder uitleggen. Over het algemeen worden naafversnellingen goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Athome schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:16:
[...]
Dit vind ik een bijzondere opmerking.
Kan je die negatieve ervaring eens verder uitleggen. Over het algemeen worden naafversnellingen goed beoordeeld.
Ik kan enkel voor de beschikbare gazelles spreken en ja, ik zet minder kracht bij het schakelen. Maar dat ging moeizaam, haperde vaak en moest ik één of meerdere stappen teruggaan om terug verschil te hebben. De draaihendel vond ik daarbij ook heel
moeilijk te gebruiken, frustrerend en onduidelijk, al kan dat deels gewenning zijn. Maar ik heb een stuk of 4 fietsen kunnen testen, en met allen had ik last.

Een ramp vergeleken met de vsf en/of tout-terrain (analoge) fietsen die ik getest heb met naafversnellig. Daar vond ik deze WEL heel vlot werken. Maar dat was met hendels, heel duidelijk, afgelijnd en praktischer in gebruik. Maar ook het schakelen zelf ging daar vloeiender.

Ook mijn huidige derailleur werkt veel vlotter, en ik gebruik mijn versnellingen heel actief. Achteraan toch, vooraan is het de moeite niet of ik moet lang bergaf met heel veel wind mee kunnen rijden. Grootste tandwiel vooraan heb ik nog nooit deftig gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat een draaihendel een onduidelijk gevoel kan geven, kan ik mij in vinden. Dat gaat met de Rapidfire bediening van Shimano inderdaad beter. Aan de andere kant is het ook gewenning. Na gewenning is het sneller dan Rapidfire. Niet specifiek voor 1 enkele versnelling maar wel als het meerdere versnellingen betreft.

Dat je een versnelling niet goed kond vinden, moet vooral de afstelling zijn. Als de naaf goed afgesteld is (wat weinig werk is), schakel je niet gauw mis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Dit is mijn Canyon Precede:ON CF9 met daarop een Ortlieb Back-Roller Free die eigenlijk wel wat lager mag hangen, maar dat gaat niet vanwege de bevestiging op de drager met de QL 3.1 optie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbXJrLrwdXJFV1NgVhXm2w0Rd2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCR0gRLDqhLpNgtfoM6WBwxO.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:11:
[...]
De kosten verschillen sterk per groep. Alivio en Acera zijn voordelig en werken redelijk mits niet te sterke motor en mits je de benen bijna stil houd bij schakelen als je een middenmotor hebt. Deore is nog betaalbaar te vervangen, schakelt erg mooi op een ebike dankzij hyperglide (veel beter dan paar jaar terug) en zie je ook veel op betere fietsen. De XT etc, dus 11 speed en 12 speed zijn belachelijk duur geworden afgelopen jaren om te vervangen. Dat laatste is iets om op te letten.
Allereerst, de boodschap van je verhaal is 100% correct, mijn commentaar is heel erg nerdy en pedant. Dus vooral niet als kritiek serieus nemen :+

Deore en hoger zijn inderdaad veel beter bij schakelen onder belasting, maar dat komt niet door Hyperglide, maar door Shadow(+) en andere technieken voor de veerspanning. Wat ook scheelt zijn de strakkere toleranties. Zoals je zegt schakelen Alivio en Acera prima tenzij je veel vermogen levert. Dat speelt een rol op een ebike of in het bos als je bijna stilstaand op een muurtje wil schakelen (don't ask^^).

Hyperglide is de vorm van de vertanding en is volgens mij al snel 25 jaar oud (hyperglide is de cassette+ketting, Superglide is de vertanding van je voorblad). Hyperglide is AFAIK standaard op alle Shimano casserres, zowel de goedkope als de dure (daarom kan je ook best een goedkopere casette kiezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

Allereerst, de boodschap van je verhaal is 100% correct, mijn commentaar is heel erg nerdy en pedant. Dus vooral niet als kritiek serieus nemen :+

Deore en hoger zijn inderdaad veel beter bij schakelen onder belasting, maar dat komt niet door Hyperglide, maar door Shadow(+) en andere technieken voor de veerspanning. Wat ook scheelt zijn de strakkere toleranties. Zoals je zegt schakelen Alivio en Acera prima tenzij je veel vermogen levert. Dat speelt een rol op een ebike of in het bos als je bijna stilstaand op een muurtje wil schakelen (don't ask^^).

Hyperglide is de vorm van de vertanding en is volgens mij al snel 25 jaar oud (hyperglide is de cassette+ketting, Superglide is de vertanding van je voorblad). Hyperglide is AFAIK standaard op alle Shimano casserres, zowel de goedkope als de dure (daarom kan je ook best een goedkopere casette kiezen).
Correctie van mijn kant: niet Hyperglide wat al lang standaard is, maar Hyperglide+. Het klopt dat ook de veerspanning (vanaf Deore beter én instelbaar) belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Sommige Duitse merken hebben hele lange sportieve fietsen (voor de zitpositie belangrijker dan hoogte), daar waar Nederlandse fietsen vaak wat meer de rechtop positie hebben.

Velo de Ville valt erg groot en sportief (SUV serie) en FWIW, volgens mij hebben Flyer, Kalkhoff en Victoria ook grote sportievere modellen (@Foxhill ?).

Betreft schakelen, lang verhaal kort, draaischakelaars zijn iets gevoeliger voor de kabelloop (en hoe erg ze zijn mishandlelt). p zich is er niks tegen draaischakelaars, SRAM en Rohloff gebruiken het a; jaren op een heel hoog niveau. Shimano naven kunnen ook met duimverstellers worden geleverd, dat kost een paar tientjes en een half uurtje werk van je FM (of je doet het zelf).Enviolo is volgens mij altijd een draaischakelaar(?).

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter.a.v
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 15:55
Ik zag een tweedehands Giant DailyTour E+ 1 BD GTS op Marktplaats die maar 6 maanden oud is en nog geen 1000 km op de teller voor € 2600 (nieuwprijs €3850). Ik was zeer geïnteresseerd en ben naar een Giant store gegaan om op dit model een proefrit te maken. Dit beviel me zo goed dat ik de tweedehands Giant heb aangeschaft. (Deze is trouwens van een medewerker van een Giant store geweest)

Toen ik de fiets heb opgehaald heb ik door middel van de RideControl App een paar updates geïnstalleerd. Deze zijn met succes geïnstalleerd en daarna was er geen probleem met de e-bike.

Nu komt het:
Na een paar uur probeerde ik de e-bike weer aan te zetten. Niks. Soms branden alle ledjes en gaat het scherm voor een halve seconde aan. Soms brandt er ook een rood ledje en verder alle ledjes wit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt1Uki0eSMZhiCq0nR-H1XgocyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZmO3XVdecrqDALazmDgKnhl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mHAx48PhmQj7MsxlpbQwft-u3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGFVyjtPprV1jbuXExCUbEzs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLoDVlY6i_Q5CHrhMaWApuF8NAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKEkOjEgwSJK2TCgKZ40ycAk.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er iemand die enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn? Giant zegt dat het kan komen doordat tijdens het updaten de verbinding verbroken is geweest. Bij mij is dit niet het geval geweest, alle updates zijn succesvol geïnstalleerd zonder dat de verbinding verbroken is geweest.
Ik heb de accu ook al eens eruit gehad voor een uurtje ofzo, in de hoop dat de fiets reset, maar geen geluk helaas.

Gelukkig zit er nog garantie op, dus als dit niet snel op te lossen is gaat ie terug naar de dealer.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:43

Oekol

waka waka hey hey

Wij hebben twee boston male en female fietsen van Watt. Helaas buiten de garantie nu en bij de fiets van mijn vrouw lijkt het net of de fiets telkens afslaat als je gaat fietsen. Het scherm alles valt uit. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en toevallig ook gehad? De klantenservice is heel behulpzaam, not.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Oekol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
Wij hebben twee boston male en female fietsen van Watt. Helaas buiten de garantie nu en bij de fiets van mijn vrouw lijkt het net of de fiets telkens afslaat als je gaat fietsen. Het scherm alles valt uit. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en toevallig ook gehad? De klantenservice is heel behulpzaam, not.
Na alle contacten nalopen en smeren moeten er onderdelen gewisseld worden om de storing te vinden. Omdat Watt een eigen systeem heeft kan waarschijnlijk zelfs een fietsenwinkel je daar niet mee helpen. Zelf heb je wel een tweede fiets. Je zou daarvan onderdelen (display, motor, ...?) kunnen omruilen tot je weet welk deel defect is.

Blijkbaar is Get Bike Service hun onderhoudspartner. Als dat goed geregeld is heeft de monteur die dan langskomt onderdelen voor jouw fiets bij zich. Maar ik betwijfel het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
[...]

Ik ga er toch van uit dat een fiets met Bosch middenmotor makkelijk 30k moet halen in ca 10-15 jaar.
Rij je minder, dan is 15 jaar zeker haalbaar.
Tegen dan zal je wellicht ook eens een nieuwe batterij moeten kopen, en dat zal dan ongeveer de waarde van de fiets zijn…

Maar kijk eens naar een auto. Zowat elke auto van 15 jaar is vrijwel waardeloos, gewoon omdat er op elk moment kosten kunnen aan komen die hoger liggen dan de actuele waarde. Ik denk dan aan een koppeling, wat roestproblemen, een defecte airco of electronica. Allemaal dingen die snel naar 2k gaan.
Ok een stalen ros (niet e-bike) schrijft ook af maar een 10 jaar oude stalen ros die er nog netjes uitziet met aanschafwaarde van 800 euro zal nu nog ongeveer 250 euro inruilwaarde hebben. Een elektrische fiets van 2k zal na 10 jaar ook ongeveer 250 euro inruilwaarde hebben, toch een verschilletje.

Ik lees in dit topic ook dat mensen binnen 10 jaar een normale fiets verslijten, ik denk dat ik nog nooit een fiets heb versleten op een racefiets casette, ketting en remblokjes na.

De batterij begrijp ik, tegen die tijd maar laten reviseren of een nieuwe kopen. Ik kan/kon er alleen niet bij dat bv een motor zo aan slijtage onderhevig is. Maargoed het zal er bewust op gebouwd zijn dat het slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Foxhill schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Je verwachting kwa restwaarde is reëel. Een Bosch/Panasonic van 10 jaar terug levert iets meer op of gaat iets langer mee dan de voorbeelden die je noemt, maar het idee blijft bijna hetzelfde.

Roetz wordt genoemd als alternatief. Kwa duurzaamheid perfect! Kwa afschrijving gaat zo’n fiets het natuurlijk niet anders doen dan een andere.

Een minder hip, voordelig alternatief is een gebruikte Kalkhoff/Victoria/Flyer met Panasonic middenmotor. Die dingen blijven gewoon lopen. Misschien ooit een accu vervangen (BMS en behuizing degelijker dan zelfs Bosch) maar zo’n motor verslijt je niet echt. Rest van de fiets waren bij die modellen ook duurzaam zoals je van een oude fiets gewend was. Kwa uiterlijk wel stuk minder leuk dan de fietsen die je noemt.

Een elektrische fiets gebruiken is per km heel voordelig. Een elektrische fiets neerzetten is per jaar heel duur. Als je er veel plezier aan gaat hebben gewoon doen. Weet je dat niet zeker begin dan met een gebruikte.

Tnx voor je merk suggesties. Echter als ik nu voor 2.5k een Cortina koop waar ik bv 12 jaar mee doe of een Flyer voor 4.5k waar ik 17 jaar mee zou kunnen doen. Tsja..

Ik denk dat ik mij er maar overheen moet zetten. 10-15 jaar is een lange periode en je krijgt er ook nieuw fietsplezier voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
THxZ0NE schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Tnx voor je merk suggesties. Echter als ik nu voor 2.5k een Cortina koop waar ik bv 12 jaar mee doe of een Flyer voor 4.5k waar ik 17 jaar mee zou kunnen doen. Tsja..

Ik denk dat ik mij er maar overheen moet zetten. 10-15 jaar is een lange periode en je krijgt er ook nieuw fietsplezier voor terug.
Als je weinig wilt afschrijven adviseer ik niet om een nieuwe fiets van 4,5k te kopen. Je zou dan juist meer afschrijven. Ik gaf Flyer als voorbeeld hoe je weinig afschrijft als je een gebruikte koopt.

Voorbeeld 1: een oude Flyer met een nieuwe accu accu kost je €850,- tot €1250,-
Voorbeeld 2: een oude Sparta ION met een nieuwe accu kost je €700,- tot €1000,-
Voorbeeld 3: een 3 jaar oude fiets met Bosch motor zónder nieuwe accu kost je ongeveer de helft van de nieuwprijs.

Dan fiets je 6+ jaren (ION) of 9+ jaren (Panasonic) voor weinig geld. De Flyer optie biedt ik ook zo aan in onze winkel.

Je valt er over dat een ebike niet zo lang mee gaat als een stalen ros. Dat is alleen niet zo. Doordat niemand de accu wil betalen na ~10 jaar zijn ze waardeloos. Wil jij wel op een oudje rijden, dan rijdt je daardoor juist heel voordelig.

Hetzelfde gaat gebeuren met elektrische auto's. De motor, ophanging en overige onderdelen gaan net zo lang mee als bij een brandstofauto. Niemand gaat bij een oudere EV betalen om de batterij te laten vervangen. Wie dat wel wil, rijdt daarom heel voordelig.

Goed, ik begrijp natuurlijk dat dit een hele andere keuze is en veel minder leuk dan een nieuwe fiets. Ik betaal met plezier +€1000 afschrijving per jaar om een 5-serie te rijden. Er zijn ook mensen die een 15+ jaar oude auto rijden om geen afschrijving te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Foxhill op 03-10-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@THxZ0NE
Denk je echt dat je 250€ gaat krijgen voor een 10-jaar oude fiets.... ?

Het punt is simpel, als je zelf iets kan, dan kan je een fiets makkelijk langer dan 10 jaar rijden.
Maar soms...
Zoon had een 10 jaar oude fiets die regelmatig gebruikt werd. Ineens barst de achterste velg. Bleek "opgeremd".
Voorste velg nagekeken, en die was ook op het randje.

2 nieuwe velgen, herspaken, nieuwe spaken (met herbruiken van de bestaande naven): 500€

Je kan natuurlijk op zoek naar tweedehands wielen, maar dat moet passen en je weet nooit of die beter zijn.
Tja, wat is dan wijsheid? Als je dit doet, dan kan je waarschijnlijk terug 10 jaar verder, maar doe tegelijk nog eens nieuwe tandwielen en ketting, en er komt nog 100-200€ bij.

Op een ebike die voor de rest nog goed is zou ik dat doen, maar niet op een gewone fiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Tommie12 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:52:
@THxZ0NE
Denk je echt dat je 250€ gaat krijgen voor een 10-jaar oude fiets.... ?

Het punt is simpel, als je zelf iets kan, dan kan je een fiets makkelijk langer dan 10 jaar rijden.
Maar soms...
Zoon had een 10 jaar oude fiets die regelmatig gebruikt werd. Ineens barst de achterste velg. Bleek "opgeremd".
Voorste velg nagekeken, en die was ook op het randje.

2 nieuwe velgen, herspaken, nieuwe spaken (met herbruiken van de bestaande naven): 500€

Je kan natuurlijk op zoek naar tweedehands wielen, maar dat moet passen en je weet nooit of die beter zijn.
Tja, wat is dan wijsheid? Als je dit doet, dan kan je waarschijnlijk terug 10 jaar verder, maar doe tegelijk nog eens nieuwe tandwielen en ketting, en er komt nog 100-200€ bij.

Op een ebike die voor de rest nog goed is zou ik dat doen, maar niet op een gewone fiets...
Ik denk inderdaad een vertekend beeld te hebben. De fietsenmaker geeft 250 euro voor de fiets maar dit is niet de inruilprijs maar inruilprijs+korting op de nieuwe fiets. Via Marktplaats is een ander verhaal natuurlijk.

Verder eens met je verhaal, als je zelf een hoop kunt troubleshooten dan kun je de levensduur oprekken, dat gaat ook op voor de elektrische fiets alleen zitten er een hoop extra onderdelen op.

[ Voor 7% gewijzigd door THxZ0NE op 03-10-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Foxhill schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Als je weinig wilt afschrijven adviseer ik niet om een nieuwe fiets van 4,5k te kopen. Je zou dan juist meer afschrijven. Ik gaf Flyer als voorbeeld hoe je weinig afschrijft als je een gebruikte koopt.

Voorbeeld 1: een oude Flyer met een nieuwe accu accu kost je €850,- tot €1250,-
Voorbeeld 2: een oude Sparta ION met een nieuwe accu kost je €700,- tot €1000,-
Voorbeeld 3: een 3 jaar oude fiets met Bosch motor zónder nieuwe accu kost je ongeveer de helft van de nieuwprijs.

Dan fiets je 6+ jaren (ION) of 9+ jaren (Panasonic) voor weinig geld. De Flyer optie biedt ik ook zo aan in onze winkel.

Je valt er over dat een ebike niet zo lang mee gaat als een stalen ros. Dat is alleen niet zo. Doordat niemand de accu wil betalen na ~10 jaar zijn ze waardeloos. Wil jij wel op een oudje rijden, dan rijdt je daardoor juist heel voordelig.

Hetzelfde gaat gebeuren met elektrische auto's. De motor, ophanging en overige onderdelen gaan net zo lang mee als bij een brandstofauto. Niemand gaat bij een oudere EV betalen om de batterij te laten vervangen. Wie dat wel wil, rijdt daarom heel voordelig.

Goed, ik begrijp natuurlijk dat dit een hele andere keuze is en veel minder leuk dan een nieuwe fiets. Ik betaal met plezier +€1000 afschrijving per jaar om een 5-serie te rijden. Er zijn ook mensen die een 15+ jaar oude auto rijden om geen afschrijving te hebben.
Mooi perspectief en inzicht, verhelderend. Ik denk dat ik nu mijn beeld wel heb bijgesteld, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Foxhill schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Na alle contacten nalopen en smeren moeten er onderdelen gewisseld worden om de storing te vinden. Omdat Watt een eigen systeem heeft kan waarschijnlijk zelfs een fietsenwinkel je daar niet mee helpen. Zelf heb je wel een tweede fiets. Je zou daarvan onderdelen (display, motor, ...?) kunnen omruilen tot je weet welk deel defect is.

Blijkbaar is Get Bike Service hun onderhoudspartner. Als dat goed geregeld is heeft de monteur die dan langskomt onderdelen voor jouw fiets bij zich. Maar ik betwijfel het.
Hm ja, die zijn al een keer langsgeweest om de display te vervangen want daar zat vocht in. Wel goede ervaring alleen was dat toen nog onder garantie. Daar valt die nu buiten en dus moet je direct 79 euro dokken.
We gaan wel naar een servicepunt in de buurt. Ga vanavond even kijken met wat ik kan wisselen of nalopen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:13

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Oekol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
Is dat bij een volle of half volle accu en in welke ondersteuningsstand rijdt ze dan?

Wat ik van mijn New York weet: Display waardes kan je niet op vertrouwen. Nog drie streepjes over -> Accu kan nog vol zijn (zet hem even uit en dan weer aan), of accu kan volle vermogen in hogere stand niet meer leveren zonder onder het afkap Voltage te komen -> alles valt uit. 8)7
Bij de Watt fiets moet ik altijd zelf berekenen hoe ver ik zou kunnen komen op een volle accu. Display info heb je niet veel aan (behalve trip km's), Voltages zijn wel in te stellen (hoe display reageert), maar dat werkt alleen als je altijd in 1 stand gaat rijden. Ik rij meestal in stand 1 en 2, dat is tussen de 90 en 70 km actieradius. Soms haal ik zelfs die 90 niet.
Motor, controller en accu zijn gewoon van het zeer goedkope segment en daar is de prijs ook naar.

Het voordeel is wel dat je (i.i.g. bij de New York) zelf de max. snelheid kan instellen, maar zonder versnellingen is dat alleen handig voor een paar km/u extra.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Chrasher schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Is dat bij een volle of half volle accu en in welke ondersteuningsstand rijdt ze dan?

Wat ik van mijn New York weet: Display waardes kan je niet op vertrouwen. Nog drie streepjes over -> Accu kan nog vol zijn (zet hem even uit en dan weer aan), of accu kan volle vermogen in hogere stand niet meer leveren zonder onder het afkap Voltage te komen -> alles valt uit. 8)7
Bij de Watt fiets moet ik altijd zelf berekenen hoe ver ik zou kunnen komen op een volle accu. Display info heb je niet veel aan (behalve trip km's), Voltages zijn wel in te stellen (hoe display reageert), maar dat werkt alleen als je altijd in 1 stand gaat rijden. Ik rij meestal in stand 1 en 2, dat is tussen de 90 en 70 km actieradius. Soms haal ik zelfs die 90 niet.
Motor, controller en accu zijn gewoon van het zeer goedkope segment en daar is de prijs ook naar.

Het voordeel is wel dat je (i.i.g. bij de New York) zelf de max. snelheid kan instellen, maar zonder versnellingen is dat alleen handig voor een paar km/u extra.
Hij is op dit moment aan de lege kant dus we moeten hem weer even opladen. Maar het was bijv. vanmorgen al met dat knopje loopstand dat die het 2 sec deed en daarna direct uitviel scherm uit etc. Dat zet je 't scherm weer aan en heb je 't zelfde. Ook als je in 1 fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Oekol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Hij is op dit moment aan de lege kant dus we moeten hem weer even opladen. Maar het was bijv. vanmorgen al met dat knopje loopstand dat die het 2 sec deed en daarna direct uitviel scherm uit etc. Dat zet je 't scherm weer aan en heb je 't zelfde. Ook als je in 1 fietst.
Ga er maar vanuit dat bij 2 streepjes of minder de boel in alle standen zomaar uit kan vallen (soms zelfs bij 3 in de hogere stand). Gewoon elke keer de accu laden als je nog 3 of 2 streepjes over hebt. Of het aantal km's goed bijhouden en daarop anticiperen na elke lading..

Mits er niets defect is dan, maar dat is snel te controleren met een volle accu. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chrasher op 03-10-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Chrasher schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Ga er maar vanuit dat bij 2 streepjes of minder de boel in alle standen zomaar uit kan vallen (soms zelfs bij 3 in de hogere stand). Gewoon elke keer de accu laden als je nog 3 of 2 streepjes over hebt. Of het aantal km's goed bijhouden en daarop anticiperen na elke lading..

Mits er niets defect is dan, maar dat is snel te controleren met een volle accu. :)
Dan duidt dit op een slechte/oude accu met een zeer hoge interne weerstand. Als de accu 500 Wh is en je zet hem op de hoogste ondersteuning dan trek je net 0,6 C uit de accu en daar moeten ze tegen kunnen. Gaat het nu vriezen dan wordt dit een heel ander verhaal, maar dan nog zou een goede accu daar niet al te veel moeite mee moeten hebben.

Als de accu al gaat afkappen bij 2 streepjes dan klopt er iets zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overspark
Foxhill schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
Dit is helaas geen goede vergelijking. Vrijwel alle EV's (uitzonderingen zoals de eerste generatie Nissan Leaf daargelaten) hebben dusdanig goed batterijmanagement (inclusief koeling en verwarming om ze op de ideale temperatuur te houden) dat die batterijen even lang mee gaan als de rest van de auto en dus ook brandstofauto's. Tenzij er dus echt iets stuk gaat zal vervangen van EV batterijen niet de norm zijn. Batterijen in een e-bike hebben dat allemaal niet. Het enige wat ze nog een beetje redt is de waardes die de fabrikant gekozen heeft om "vol" en "leeg" aan te geven. Hoe conservatiever die gekozen zijn hoe langer de batterij zal blijven leven, maar desondanks zal deze heel veel sneller vervangen moeten worden dan bij een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Toch iets wat me af en toe te binnen schiet.

Ik begrijp het verschil tussen cadans-sensoren en koppel-sensoren, en het bijhorende fiets 'gevoel'. Ook al voelt een fiets met koppelsensor 'natuurlijker' (=multiplicatie van je eigen inspanning), toch heb ik niets tegen cadans sensoren.

Er wordt vaak veel over geschreven en gedebatteerd, maar vind het persoonlijk niet echt een deal breaker. Ze zijn gewoon verschillend, maar met beide kan je prima fietsen. Voelt gewoon anders.

Maar volgende is mijn bedenking: het is een feit dat cadans-sensoren vele malen eenvoudiger, robuuster en goedkoper zijn dan koppelsensoren. Bij BOSCH systemen zit de koppelsensor ingebouwd in de motorunit, en kost het door schaalvergroting waarschijnlijk weinig extra. Ook naar betrouwbaarheid lijkt het mij BOSCH wel goed te gaan. Althans, daar hoor je echt weinig negatieve ervaringen over.

Bij stromer bvb is het een ander verhaal. Op speedpedelecreview.com lees je vaak genoeg hoe gebruikers ineens uit het niets erg veel problemen hebben met onregelmatige of wegvallende ondersteuning. En dat is dan allemaal terug te brengen naar de koppelsensor, die de torsie rek meet op de door de rijder aangedreven naaf. 8)7
Hoe klein zijn de stroompjes door dat soort sensor, en hoeveel ruis zit daar wel niet op? Dit kan toch nooit langdurig goed gaan? Het lijkt me zo'n bizar complexe oplossing voor dit soort toepassingen? Zijn alle koppelsensoren van dit type? Als je bij stromer nog maar hoest bij het aandraaien van het achterwiel en niet precies je wiel met het juiste moment aandraait (met momentsleutel), kan je al storingen hebben. Ik neem stromer enkel als voorbeeld.

Maar dan begrijp ik niet waarom je niet een cadans sensor kan gebruiken voor koppelmeting, met kalibratie. Bij een e-bike is het absoluut niet belangrijk om exact te weten hoeveel watt je zelf rijdt. Alles is relatief en de motor doet er een zeker percentage bij. Volgens mij kan je toch prima uit je cadans + weten welke versnelling + hellingshoek (allemaal goedkope sensoren) en een interne kalibratie tabel (gewicht/lengte rijden) toch informatie halen over je eigen koppel? En dat dan vermenigvuldigen met extra bijstand uit de motor?

Anyway, vroeg me gewoon af of dat kon, op een late maandagavond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:18:
[...]
Als de accu al gaat afkappen bij 2 streepjes dan klopt er iets zeker niet.
Er zit een 360W accu in en die streepjes op het display zijn gekoppeld aan een Voltage van de accu (eventueel instelbaar per stand), waar het streepje op wegvalt. Deze staan standaard op de volgende "onzin" waardes die ook nog eens niet onthouden worden bij het uitschakelen en eigenlijk alleen redelijk kunnen zijn als de accu niet belast wordt:
5 = 39.9V
4 = 37.8
3 = 35.7V
2 = 33.6V
1 = 31.5V
Rij je dus langere tijd in bijv. de hoogste stand dan heb je op een gegeven moment nog maar 1 streepje over (en zit je kort op het uitschakel-punt ). Zet de controller voor 15 seconden uit en weer aan (of zet je fiets weg en ga de volgende dag weer rijden) en nu heb je ineens weer 3 streepjes staan, want onbelast is het Voltage weer flink omhoog geschoten. Maar bij het wegrijden valt hij nu direct of vrij snel uit. :+ Schakel je de fiets weer in heb je weer 3 streepjes! :D
Vandaar mijn suggestie om hem sneller aan de lader te zetten.

De accu wordt tot zo'n 1C belast met de daarbij horende Voltage drop (afhankelijk van de huidige lading, ondersteuningsstand en natuurlijk de goedkope accu waarbij de kans op slechte cellen veel groter is), dan zie je meteen waar het fout gaat. De spanning gaat zoveel omlaag dat je in de praktijk regelmatig al op het "switch off" punt uitkomt, ondanks dat je display bij het aandoen in eerste instantie nog 3 streepjes had aangegeven.

Bij mijn Watt fiets begin ik soms met een volle accu en heb ik na 10 km nog maar 3 streepjes over (korte Voltage-drop, oorzaak onbekend). dan doe ik hem even uit en weer aan en hee er zijn weer 5 streepjes die de volgende 20km gewoon blijven staan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:27:

Ik begrijp het verschil tussen cadans-sensoren en koppel-sensoren, en het bijhorende fiets 'gevoel'. Ook al voelt een fiets met koppelsensor 'natuurlijker' (=multiplicatie van je eigen inspanning), toch heb ik niets tegen cadans sensoren.

Er wordt vaak veel over geschreven en gedebatteerd, maar vind het persoonlijk niet echt een deal breaker. Ze zijn gewoon verschillend, maar met beide kan je prima fietsen. Voelt gewoon anders.

Maar volgende is mijn bedenking: het is een feit dat cadans-sensoren vele malen eenvoudiger, robuuster en goedkoper zijn dan koppelsensoren. Bij BOSCH systemen zit de koppelsensor ingebouwd in de motorunit, en kost het door schaalvergroting waarschijnlijk weinig extra. Ook naar betrouwbaarheid lijkt het mij BOSCH wel goed te gaan. Althans, daar hoor je echt weinig negatieve ervaringen over.

Bij stromer bvb is het een ander verhaal. Op speedpedelecreview.com lees je vaak genoeg hoe gebruikers ineens uit het niets erg veel problemen hebben met onregelmatige of wegvallende ondersteuning. En dat is dan allemaal terug te brengen naar de koppelsensor, die de torsie rek meet op de door de rijder aangedreven naaf. 8)7
Hoe klein zijn de stroompjes door dat soort sensor, en hoeveel ruis zit daar wel niet op? Dit kan toch nooit langdurig goed gaan? Het lijkt me zo'n bizar complexe oplossing voor dit soort toepassingen? Zijn alle koppelsensoren van dit type? Als je bij stromer nog maar hoest bij het aandraaien van het achterwiel en niet precies je wiel met het juiste moment aandraait (met momentsleutel), kan je al storingen hebben. Ik neem stromer enkel als voorbeeld.

Maar dan begrijp ik niet waarom je niet een cadans sensor kan gebruiken voor koppelmeting, met kalibratie. Bij een e-bike is het absoluut niet belangrijk om exact te weten hoeveel watt je zelf rijdt. Alles is relatief en de motor doet er een zeker percentage bij. Volgens mij kan je toch prima uit je cadans + weten welke versnelling + hellingshoek (allemaal goedkope sensoren) en een interne kalibratie tabel (gewicht/lengte rijden) toch informatie halen over je eigen koppel? En dat dan vermenigvuldigen met extra bijstand uit de motor?

Leuk idee hoe het anders zou kunnen. De aandrijflijn is namelijk vast nodig niet doorontwikkeld.

Ik ken de Strömer sensor niet. Zoals je het omschrijft is het ongeveer hetzelfde als de oude Gazelle Innergy sensor die ook vaak problemen gaf. Zoals je zelf al aangeeft is het bij Bosch geen probleem, en hetzelfde geld voor onder meer Shimano en Panasonic en Sparta ION (wielmotoren). Rotatiesensor zitten extern en kunnen ook op een kwetsbare manier gemaakt zijn. Bijvoorbeeld de laatste Multicycles voor ze op Shimano over gingen. Beide kan dus betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn.

De constructie rondom de rotatiesensor maakt het denk ik voordeliger, en vooral makkelijker te engineeren. Dat laatste is relevant juist voor goedkope merken. Een rotatiesensor zit naast een simpele kunststof schijf met magneetjes, terwijl een krachtsensor iets meer vernuft vergt. Vooral als je een voorwielmotor hebt is een schijfje naast de trapas lekker eenvoudig. Bovendien hebben Bosch etc óók een rotatiesensor erbij.

Jou voorstel zou gaaf zijn om te proberen wat voor fietsgevoel het geeft. Ik weet niet zo goed waar het voordeel zit? En je meet denk ik met vertraging. De cadans veranderd namelijk nadat je meer of minder kracht op de pedalen gaat geven. Ik denk dat die oplossing daarom langzaam zou reageren. En bij wegrijden moet het systeem dan op de gok ondersteunen, want een cadans heb je nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Overspark schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Dit is helaas geen goede vergelijking. Vrijwel alle EV's (uitzonderingen zoals de eerste generatie Nissan Leaf daargelaten) hebben dusdanig goed batterijmanagement (inclusief koeling en verwarming om ze op de ideale temperatuur te houden) dat die batterijen even lang mee gaan als de rest van de auto en dus ook brandstofauto's. Tenzij er dus echt iets stuk gaat zal vervangen van EV batterijen niet de norm zijn. Batterijen in een e-bike hebben dat allemaal niet. Het enige wat ze nog een beetje redt is de waardes die de fabrikant gekozen heeft om "vol" en "leeg" aan te geven. Hoe conservatiever die gekozen zijn hoe langer de batterij zal blijven leven, maar desondanks zal deze heel veel sneller vervangen moeten worden dan bij een EV.
Dat wist ik niet. Bedoel je dan dat de accu ~15 jaar economische levensduur van de auto meegaat, of dat de accu ~25 jaar technische levensduur meegaat. Dat laatste is wel lang.

Bij fietsen zit er trouwens veel verschil in.
Sparta E-Motion accu’s gaan meestal 5~6 jaar mee. Die gaan ook vaak bol staan aan het einde. Misschien weet een van de accu experts wat dat is.
Bosch accu’s gaan meestal langer mee. En als ze vroegtijdig kapot zijn zie je ook vaak wel condens bij de ledjes. Dus niet meer waterdicht of mishandeld kwa temperaturen. Panasonic accu’s zijn beter dicht en gaan vaak nog langer mee. Bij Panasonic is 10~12 jaar niet vreemd en zie je bijna geen vroegtijdige uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Je mist de belangrijkste factor; luchtweerstand. Het lastige is dat dat dusdanig veel impact heeft dat het alles beinvloed. Sterker nog, het moet flink steil stijgen voordat luchtweerstand minder belangrijk wordt, juist omdat je met een ebike harder gaat. Je kan ook niet een sensor op je frame plakken, je lichaamshouding, kleding, tassen etc hebben een hele grote invloed.

Ook een rottig scenario is wegrijden op een talud, lage snelheid, geen momentum, maar geen luchtweerstand, hoe ga je dat herkennen? Je wil veel vermogen, ondanks de lage snelheid. Maar je wil ook niet dat als iemand doelbewust langzaam rijdt je een dot vermogen krijgt omdat de controller denkt dat je aan het wegrijden bent op een talud.

Daarom kan je bij dat soort motoren net zo goed een algoritme in je controller proppen, heb je al die sensoren die je voorstelt verder niet nodig, qua nauwkeurigheid is het toch al lastigjes.

Anecdotisch heb ik met krachtsensoren inderdaad meer kalibratie issues gehad met naafmotoren dan met middenmotoren (nooit), dus je stelling dat het kwertsbaarder is deel ik wel.

En dat een fiets met rotatiemotor best aardig rijdt deel ik ook wel, maar het wordt tricky als je tractie (opeens) slechter wordt. Blaadjes/prut/regen/ijs/sneeuw, los zand etc. Bij een koppel sensor vertaalt dat nog enigszins naar minder vermogen, maar een rotatie sensor spint vrolijk verder. Vandaar dat ik voor een speed pedelec ik toch een koppelsensor zou prefereren.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Goede bedenkingen hoor, je zou moeten solliciteren als systeemingenieur bij Bosch of Stromer.

Ik vrees een beetje dat de toleranties op je algoritme nogal groot zijn, en dat leidt dan tot foutjes bij de berekende krachten, wat dan weer nadelig is voor het fietsgevoel.

Het moet gewoon mogelijk zijn om een betrouwbare koppelsensor te maken. Ik lees weinig problemen over de sensoren van Bosch en Shimano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
roffeltjes schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:17:
[...]
Sommige Duitse merken hebben hele lange sportieve fietsen (voor de zitpositie belangrijker dan hoogte), daar waar Nederlandse fietsen vaak wat meer de rechtop positie hebben.

Velo de Ville valt erg groot en sportief (SUV serie) en FWIW, volgens mij hebben Flyer, Kalkhoff en Victoria ook grote sportievere modellen.

Betreft schakelen, lang verhaal kort, draaischakelaars zijn iets gevoeliger voor de kabelloop (en hoe erg ze zijn mishandlelt). p zich is er niks tegen draaischakelaars, SRAM en Rohloff gebruiken het a; jaren op een heel hoog niveau. Shimano naven kunnen ook met duimverstellers worden geleverd, dat kost een paar tientjes en een half uurtje werk van je FM (of je doet het zelf).Enviolo is volgens mij altijd een draaischakelaar(?).
Als ik zeg "wat actievere houding" is dat zeker niet heel sportief, maar de Duitsers lijken mij wel interessant. Al vraag ik mij nog af hoe dat de situatie voor de benen verbetert. Momenteel zit ik dus op een 65cm gazelle, waar de zadelpen ook nog eens 11cm uitsteekt, en die eigenlijk nog aan de kleine kant is. Kan een hoger (EN langer) frame dan geen betere verhoudingen bieden? (afgezien van beschikbaarheid)

Draaischakelaars hebben voorlopig niet de voorkeur, Enviolo (of andere CVT systemen) loop ik toch niet zo warm voor. Ik zal nog zien wat verdere tests opbrengen, duidelijk nog een lange weg te gaan. De merken geven me wel wat meer opties, waarvoor dank, nu nog wat rondbellen voor enigszins geschikte testfietsen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
Foxhill schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:28:
Dat wist ik niet. Bedoel je dan dat de accu ~15 jaar economische levensduur van de auto meegaat, of dat de accu ~25 jaar technische levensduur meegaat. Dat laatste is wel lang.
Dat hangt niet zo zeer van jaren af maar veel meer van gebruik, dus gereden kilometers. Huidige EV's bestaan nog geen 25 jaar, dus dat gaan we zien :). Maar om je een idee te geven: Tesla's hebben na 320.000 kilometer gereden gemiddeld nog zo'n 90% battery health over. Genoeg brandstof auto's hebben al moeite om dat te halen.

Om het weer terug op e-bikes te brengen: als je temperatuur extremen weet te vermijden zal je batterij ook veel langer meegaan. Dus niet te lang in de zon later staan, en ook niet in de vrieskou. Je kunt je batterij beter mee naar binnen nemen als je je fiets wel voor langere tijd in zulke omstandigheden achter moet laten. En zeker tijdens het laden is het belangrijk dat je batterij gewoon lekker op temperatuur is (tussen de 10 en 20 graden ofzo? ik weet de exacte waarden niet), dus bijvoorbeeld binnen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
IceTeaGX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

Als ik zeg "wat actievere houding" is dat zeker niet heel sportief, maar de Duitsers lijken mij wel interessant.
FWIW, van mij mogen ze nog sportiever, zo extreem is het gelukkig ook weer niet :+
Al vraag ik mij nog af hoe dat de situatie voor de benen verbetert. Momenteel zit ik dus op een 65cm gazelle, waar de zadelpen ook nog eens 11cm uitsteekt, en die eigenlijk nog aan de kleine kant is. Kan een hoger (EN langer) frame dan geen betere verhoudingen bieden? (afgezien van beschikbaarheid)
Een zadelpen mag fors uitsteken, dat verandert eigenlijk niets aan de hoeken die je lichaam moet maken (hij staat in het verlengde van de zitbuis, dus die hoek blijft constant). 11cm is totaal geen issue, met sloping frames (korte zitbuis, zie je vaak bij mountainbikes) heb je veel langere pennen en dat gaat prima.

Maar aanpassingen in de lengte (zadel naar voren/achteren of stuur naar voren/achteren) veranderd direct de effectieve geometrie van de fiets. Dat is op zich soms heel nuttig als je doel is om die hoeken wat aan te passen, maar de impact is verassend groot (een cm kortere stuurpen merk je direct!).

Daarom rekenen ze bij wedstrijdfietsen tegenwoordig met stack (hoogte bracketas tot top balhoofdbuis, verticaal gemeten) en reach (lengte van bracketas tot top balhoofd, horizontaal gemeten). Die twee maten bepalen eigenlijk alles. En daarbij geldt in de praktijk eigenlijk dat Reach belangrijker is dan stack omdat je stack met wat spacers nog wel kan beinvloeden zonder al teveel negatieve effecten).

Voor "gewone" fietsen heb je zelden de waarden van Stack en Reach, dus heb je vaak dingen als "XXL of 65". Helaas zegt dat geen bal over de effectieve grootte van de fiets. Om maar aan te geven, ik heb een wedstrijd racefiets diamant 54cm, mijn VDV met maat "50" is een veel grotere fiets (langer en hoger), simpelweg omdat die 50cm de lengte is van de zitbuis wat enigszins gechargeerd net zo relevant is als de kleur van de handvatten.

Amerikaanse merken en Duitse merken zijn iets scheutiger met geometrie info, maar Batavus en Gazelle zeggen helemaal niks over hun geo, dus dat maakt het nog belangrijker om te proefrijden.

Verder; ik ben ook geen fan van Enviolo en ik heb ook iets liever triggers ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Overspark schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Dat hangt niet zo zeer van jaren af maar veel meer van gebruik, dus gereden kilometers. Huidige EV's bestaan nog geen 25 jaar, dus dat gaan we zien :). Maar om je een idee te geven: Tesla's hebben na 320.000 kilometer gereden gemiddeld nog zo'n 90% battery health over. Genoeg brandstof auto's hebben al moeite om dat te halen.

Om het weer terug op e-bikes te brengen: als je temperatuur extremen weet te vermijden zal je batterij ook veel langer meegaan. Dus niet te lang in de zon later staan, en ook niet in de vrieskou. Je kunt je batterij beter mee naar binnen nemen als je je fiets wel voor langere tijd in zulke omstandigheden achter moet laten. En zeker tijdens het laden is het belangrijk dat je batterij gewoon lekker op temperatuur is (tussen de 10 en 20 graden ofzo? ik weet de exacte waarden niet), dus bijvoorbeeld binnen staat.
Idd, gewoon een beetje zorg voor de batterij en die gaat lang mee.
Hier staat nog een oude Giant met 240 Wh batterij en voorwielmotor en die haalt ook nog 40km als het traject vlak is. Die is nu zeker 10 jaar oud.

Mijn strategie is: bij korte ritten, pas opladen als ik nog maar 2 blokjes zie. En als ik een lange rit ga doen, dan steek ik de lader een uur of 3 in voor ik vertrek. Dan blijft de batterij vrijwel nooit lange tijd op 100% en nooit op 0%.
Fietsen staan in een tuinhok buiten, en als ik merk dat het gaat vriezen dan leggen we de batterijen binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Foxhill schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:16:
[...]
Leuk idee hoe het anders zou kunnen. De aandrijflijn is namelijk vast nodig niet doorontwikkeld.
Tommie12 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
Goede bedenkingen hoor, je zou moeten solliciteren als systeemingenieur bij Bosch of Stromer.
Gevatte reacties weer -O-

Nee, ik ben geen electro-mechanische ingenieur. En heb helemaal geen ambitie om in die branche te solliciteren, ook al was de opmerking sarcastisch..

Ik bedacht het me vooral in de context van de eerdere discussie ivm kostprijs en duurzaamheid van e-bikes. Ik ben ook van mening dat koppelsensoren icm middenmotors de meest veilige en 'natuurlijke' ervaring bieden.

Maar ik denk ook dat er nog een mooie case te maken is voor e-bikes met naafmotoren, voor of achter. De motoren zijn goedkoop, gemakkelijk te vervangen, en kan je als 'consumable' beschouwen. Daardoor kan je zelf over langere periode een solide sterke fiets op de weg houden (met regulier onderhoud) en iedere 5-8 jaar een frisse naafmotor monteren.

En fietsen met naafmoteren zijn iets toegangelijker qua prijs lijkt me? Maar helaas wel compleet gedomineerd door moeilijk te verifieren chinese merken, veel troep en weinig info over garantie en dergelijke.

Als je niet een super deluxe fiets hoeft, maar gewoon een vehicel om rustig door de stad te forenzen, is een naafmotor fiets vaak voldoende. Zeker in onze relatief vlakke landschappen.

Helaas heb ik nog geen enkele naafmotor fiets gezien, vanuit de fabriek of via retrofit kitjes, met koppelsensoren. Ik kan me vergissen. Dit is wel iets wat de naafmotorfietsjes iets populairder zou kunnen maken, of een betere keuze nog los van overwegingen ivm de prijs. Vaak staat naafmotor gelijk aan 'decathlon budget fietsjes'.

Maar om ergens koppel te meten bij een naafmotorfiets (voor dat rijgevoel) en dat dus niet in de motorunit kan (als een soort all-in-one systeem van bosch en consoorten), moet dat dus op de door pedalen aangedreven assen. Ofwel achteras, ofwel aan de 'crank', en dat kan dus enkel met dat soort eletrische 'strain' sensors.
https://www.bestech.com.a...hafts-using-strain-gauge/

Sensoren die dus erg foutgevoelig zijn op fietsen, waar je veel minder controle hebt over aandraaimomenten van wielen en assen naarmate de fiets gebruikt wordt. De belangrijkste functie van een e-bike is toch betrouwbaar een veilige en voorspelbare ondersteuning bieden. Alle andere luxe features kan je zonder, behalve dit.

Ik heb er ongeveer 4500km opzitten op een erg simpele e-bike in de laatste tien maand waar ik erg afhankelijk van ben. Ik zou een groot probleem hebben als die kuren zou vertonen en ik er niet betrouwbaar mee naar het werk kon, zoals ik vaak lees over stromers (niet dat ik van plan ben een stromer te kopen, heb geen interesse in speed pedelec).

Ik ben alvast van plan om in de nabije toekomst zelf een e-bike ineen te zetten, via een aftermarket kit. Gewoon voor de fun omdat ik graag knutsel. Maar dan ben je dus altijd beperkt tot cadans sensoren.

Maar ik begrijp ook het argument van @Tommie12 . De 'traagheid' van het detecteren van het magneetje dat voorbijkomt maakt het waarschijnlijk moeilijk om dat te extrapoleren naar kracht, ipv enkel rotatie. Plus wat te doen met het wegrijscenario inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 04-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@Amos_x
Niks mis met knutselen, en ik vind het ook wel eens leuk, maar persoonlijk niet voor een fiets.

Zelfs voor een recreatieve rit vind ik dat een fiets vooral betrouwbaar moet zijn en comfortabel rijden.
Ik vrees dat dat moeilijk is als klusser.

Maar ik ben er ook zeker van de nogal wat bedrijven de afwegingen die jij gemaakt hebt ook besproken hebben.
Naafmotor met koppelsensor bestaat volgens mij wel (Stromer oa).
Waarom zou dat maar 5 jaar mee gaan?
Feit is dat er nadelen zijn. Als je een groot koppel wil, dan moet die motor ofwel groot zijn (Stromer), ofwel moet er een reductie in, en dat kost dan rendement.
En dan is er het probleem (vroeger alvast) van overhitting als je traag een steile hellling op moet.
De motor draait dan traag en met vol koppel en raakt zijn warmte niet kwijt.
En een naafmotor in de achteras met een naafversnelling is ook heel complex en moet speciaal ontwikkeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Amos_x schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

[...]

Gevatte reacties weer -O-
Ik was niet sarcastisch. Het is nog niet doorontwikkeld. Dus leuk om het er over te hebben.

Alle Sparta ION, Batavus Padova en Koga Tesla waren naafmotor mét koppelsensor. De achterwielmotoren met ingebouwde sensor gingen nauwelijks kapot. Dit is lang het meest verkochte systeem geweest. Het systeem is ten onder gegaan aan alle troep die ze eromheen gebouwd hebben: losse sensor bij voorwielmotor die wel kapot ging, brakke accusledes, matige displayhouders, etc.

@Tommie12 helemaal gelijk, de achterwielmotor in een Sparta ION was minder sterk en raakte oververhit als je met warm weer een heuveltje op ging. Bij hun e-Motion systeem hebben ze een SA 5 naaf ingebouwd. Maar die naaf opzich is troep.

[ Voor 76% gewijzigd door Foxhill op 04-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
roffeltjes schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:11:
Helaas zegt dat geen bal over de effectieve grootte van de fiets.
Dit. Het is enorm moeilijk om betrouwbare en vergelijkbare gegevens te vinden. Er is vaak ook niet op te filteren of sorteren, waardoor ik al ver in de specificaties moet gaan zoeken, en dan is nog de vraag of ik er iets mee ben. Van de fietswinkels die ik tot nu toe bezocht heb, komen de meeste niet veel verder dan de grootste maat zoeken in hun standaard catalogus, dus goed advies vinden is ook moeilijk.

In de iets minder standaard merken zijn de beschikbare fietswinkels al vrij dun gezaaid (merk + leasepartner), en dan nog vaak onder een Gazelle, Norta, Oxford of Koga. Laat staan dat er test voorraad is in mijn maat.

PS groot zijn kan soms frustrerend zijn. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
.....
Maar dan begrijp ik niet waarom je niet een cadans sensor kan gebruiken voor koppelmeting, met kalibratie.....
Omdat dit helemaal niks met elkaar te maken heeft.
Je kan het misschien enigszins benaderen bij slechts één snelheid, wat bv de zelfbouwers deden met de BBSxx van Bafang dmv een usb kabel.
Iedere fietser heeft zijn eigen manier van fietsen
Hoge/lage trapsnelheid, veel/weinig pedaalkracht. hoge/lage fietssnelheid. wind mee/tegen, heuvel/berg op/af.

De software heeft daarom beide waarden en de snelheidssensor nodig om de rijder te ondersteunen zoals dat voor de fietsstijl gewenst is.
Alleen een cadans of een koppelsensor is niet voldoende en zal dan leiden tot een "apart" gevoel tov het gewone fietsen.
Een koppelsensor zonder cadanssensor zal bv onnatuurlijk voelen bij kracht op de pedalen zonder rotatie ervan, zoals bv bij wegrijden vanuit stilstand.

Koppelsensoren zijn er in verschillende uitvoeringen en kan op verschillende manieren worden gemeten, maar het gaat altijd om het meten van een miniscule elastische verplaatsing over een korte afstand,
Het meest simpele is het meten van de kettingspanning tijdens het fietsen dmv een stevige veer, of het meten de verplaatsing van de achternaaf tov het frame op een plaat die ertussen bevestigd zit (bv Stromer/Sparta). Of de verplaatsing van het kettingwiel tov de trapas (bv Giant)
Een meer directe manier is het meten van de torsie van de trapas zelf of de buiging van de crank of pedaal.
Deze sensoren meten alleen de kracht van de berijder en kunnen voor alle systemen gebruikt worden, mits de controller dit ondersteunt. (theoretisch zou dit bv achteraf kunnen bij de Bafang BBSxx, en externe controller)

Verplaatsing kan gemeten worden dmv een rek-weerstand of een hallsensor die zich verplaatst tov een permanente magneet. Deze laatste manier wordt eigenlijk het meest (misschien wel altijd) toegepast.
Weerstandmeting heeft nl nogal wat nadelen tav bereik, temperatuur, kabellengte, etc. die allen gecompenseerd kunnen worden, maar in beperkte mate.
Een andere manier is om de tijd te meten die je over een vaste verplaatsing doet. (hoge kracht is snelle tijd), maar zover ik weet is een dergelijke sensor niet in gebruik bij ebikes, waarschijnlijk omdat de toepassing zeer beperkt is omdat alleen kortstondig de kracht gemeten kan worden (bv als de cranks horizontaal staan wordt tgv de kracht meer of minder een verhoging van de snelheid waargenomen tov het gemiddelde).

Het meten van torsie op de trapas is het meest betrouwbaar en wordt (meestal denk ik) bij middenmotoren toegepast, maar ook zijn losse sensoren voor gebruik met naafmotoren te koop.
Kettingspanning en naafspanning zijn nogal gevoelig voor wisselende omstandigheden en moeten regelmatig gecalibreerd worden als iets met het achterwiel is gebeurd.
Iets te hard stoepje op/af kan bv al invloed hebben.
Ook kunnen ze niet met middenmotoren worden gebruikt, omdat die net als de fietser de ketting aanspannen.

Een cadans sensor gaat reeds bij de beweging van de pedalen reageren. Afhankelijk van de software zal de motor ondersteunen naar een bepaalde snelheid toe, waarna je een andere ondersteuningstand moet kiezen om een hogere snelheid te bereiken. Hierdoor heb je veel standen nodig om niet continu 25km/h te rijden.
De betere software zal ook de trapsnelheid meenemen hoe snel deze snelheidsopbouw is.
Bij de mindere software hoeft je slechts een kleine beweging te maken om al naar die eindsnelheid te gaan.

Bij een koppelsensor heb je meestal slechts één ondersteuningsstand nodig die jouw trapkracht versterkt en werkt zowel bij lage als hogere snelheden, net als bij gewoon fietsen.
De andere standen zijn voor wisselende omstandigheden makkelijk, zoals vermoeidheid, heuvelop, wind tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 04-10-2022 17:20 ]

Pagina: 1 ... 124 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam