Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zeker weten? Heb wat filmpjes bekeken en daar wordt dat niet benoemd. Kan het zelf wel vervangen maar zag dat ik dan ff weer nieuwe tyerips nodig heb. Dus dacht gaadi is kortere route.Foxhill schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:06:
[...]
Gaadi binnenbanden zijn voor nood. Die zijn niet bedoeld om lange tijd te laten zitten.
Als je er niet uit komt kun je voor maar een paar tientjes de boel door een fietsenwinkel laten doen. Dan gaat het niet opnieuw lek.
Via: https://fietsweetjes.nl/gaadi-binnenband-met-twee-uiteinden/Een Gaadi binnenband met twee uiteinden plakken
De Gaadi binnenband is niet enkel geschikt als “thuiskomertje” maar is ook prima te gebruiken als normale binnenband tijdens het fietsen.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/worstvormige-binnenband/
Maar had ook wat youtube filmpjes van fietsenmakers gekeken.
[ Voor 27% gewijzigd door Oekol op 30-10-2022 12:39 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De fabrikant vindt dat je hem kunt laten zitten. Fietsenmakers en fietsgroothandels adviseren het niet. Uit het artikel van de Fietsersbond zelf: “Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken, is dat er een kleine deuk in de zijkant van de buitenband blijft op de plek waar de twee uiteinden bij elkaar komen”.Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:35:
[...]
Zeker weten? Heb wat filmpjes bekeken en daar wordt dat niet benoemd. Kan het zelf wel vervangen maar zag dat ik dan ff weer nieuwe tyerips nodig heb. Dus dacht gaadi is kortere route.
[...]
Via: https://fietsweetjes.nl/gaadi-binnenband-met-twee-uiteinden/
Verder oppompen tot 3.5 of 4 bar, niet meer. Hard zat en denk ook dat de binnenbanden een stuk langer meegaan.
Tevens goed de buitenband goed controleren.
Ga voor goede buitenbanden met een anti-lek laag. Dat is wat anders dan een lek-resistance. Die rijd je nog steeds lek.
Schwalbe heeft binnenbanden die van dikker rubber zijn. Die rijd je minder snel lek. Dat is mijn eigen ervaring.
Als je een lekke band hebt, voelt dan goed met je vingertoppen aan de binnenkant van de buitenband. Doe dit rustig en gestructureerd. Op deze manier detecteer je kleine scherpe puntjes. Deze puntjes drukken de binnenband zo weer lek. Zeker als je de boel oppompt tot 5 bar.
Deze heb ik een jaar of 12 geleden gekocht denk ik, toen bewust voor een fiets met derailleur gekozen omdat ik er ook af en toe mee naar het werk ging (16km).
Inmiddels zie ik dat het landschap qua technieken en merken behoorlijk veranderd is, en gaandeweg begint er wel steeds meer een eisen-/wensenlijst te komen.
In principe zijn dan zaken als riemaandrijving en hydraulische remmen een (bijna) eis, dan kom je dus al snel op de fietsen van ca €3k+ terecht. Maar ik zie nu ook fietsen met een automatische versnelling. Voor mij een nieuw fenomeen, maar het klinkt wel mooi en als tech liefhebber denk ik dan gelijk.. dat wil ik proberen!
Maar hoe zijn de ervaringen daarmee? Is het inderdaad lekker(der) fietsen? Of merk je in de praktijk juist dat het net niet lekker loopt en je beter gewoon ouderwets 5/7/8 versnellingen kan hebben?
Daarnaast kijk ik voor een herenmodel fiets met een accu in het frame (mooier dan bij de bagagedrager) en sportieve houding.
Dan kom ik bijv. uit bij een Gazelle Ultimate C5/C380 HMB, maar ook bij een Dutch ID Phantom of een Le Velo Tours. En nog best wel een andere grote lijst met voor mij onbekende fietsenmerken.
Wat mij dus bij de vraag brengt hoe dat nu zit met de kwaliteitsverschillen onderling? Vroeger had je de paar grote A merken en kon je voor een Sparta/Gazelle met zekerheid wel gaan. Merken als Dutch ID, Le Velo, het zegt me weinig, maar de fietsen spreken me wel aan. Dat het een nieuwer merk is hoeft zeker niet te betekenen dat de kwaliteit daarmee ook minder is, integendeel misschien wel?
En bij sommige van die merken kan je ook echt alleen maar in een webshop terecht, maar Dutch ID heeft de lokale fietsenwinkel (Profile) hier ook, wat een voordeel kan zijn.
Kortom, zijn er merken met dergelijke fietsen (Riem/Herenmodel/Accu in frame/Sportieve houding) die je toch wel beter kan mijden?
Zeker als deze voor woon werkverkeer gebruikt gaat worden heb je niks aan een fiets die weken weg is bij problemen.
Zolang de fietsenmaker in de buurt de fiets levert heb je altijd een fiets waar hij achter staat en heb je een punt waar je terug kan komen bij problemen.
Het zijn schwalbe banden: de schwalbe delta cruise plus. Dat zal wel instappertje zijn. Ga wel even goed voelen inderdaad. Internet zegt trouwens level 5 puncture guard over de band voor wat t waard is.Athome schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:39:
Er zijn uiteraard veel verschillende prijsklassen banden.
Ga voor goede buitenbanden met een anti-lek laag. Dat is wat anders dan een lek-resistance. Die rijd je nog steeds lek.
Schwalbe heeft binnenbanden die van dikker rubber zijn. Die rijd je minder snel lek. Dat is mijn eigen ervaring.
Als je een lekke band hebt, voelt dan goed met je vingertoppen aan de binnenkant van de buitenband. Doe dit rustig en gestructureerd. Op deze manier detecteer je kleine scherpe puntjes. Deze puntjes drukken de binnenband zo weer lek. Zeker als je de boel oppompt tot 5 bar.
Presta ventiel? Wikipedia: FietsventielOekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:25:
[...]
Heb gewoon het idee dat ik dat Frans ventiel echt niet snap. Gisteren weer gegoogeld dat je hem toch echt helemaal open moet draaien met pompen.
Zo zie je maar hoe alles relatief is. Ik heb het meeste moeite met die dunlop ventielen (die dus ook op alle swapfietsen zitten
Dat zijn prima banden. Die hebben al de dikke beschermlaag die hiervoor genoemd is. Daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk zit er iets steeds niet juist gemonteerd wat wij vanaf ons toetsenbord niet kunnen zien.Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Het zijn schwalbe banden: de schwalbe delta cruise plus. Dat zal wel instappertje zijn. Ga wel even goed voelen inderdaad. Internet zegt trouwens level 5 puncture guard over de band voor wat t waard is.
Eigen ervaring: na een lekke binnenband en angst om het wiel er uit te halen ook een Gaadi band gekocht.Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:35:
[...]
Zeker weten? Heb wat filmpjes bekeken en daar wordt dat niet benoemd. Kan het zelf wel vervangen maar zag dat ik dan ff weer nieuwe tyerips nodig heb. Dus dacht gaadi is kortere route.
[...]
Via: https://fietsweetjes.nl/gaadi-binnenband-met-twee-uiteinden/
Daar waar de 2 uiteinden tegen elkaar komen gaat het schuren. Een paar honder km later had ik daar een scheur. En hetzelfde gebeurde een paar weken later met de volgende Gaadi. Ik hoef ze niet meer.
Gaadi is goed voor een snelle herstelling onderweg, maar daarna vervang je dat terug.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je doet dan toch iets verkeerd aan het ventiel. Post eens een foto van de schade.Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:06:
[...]
Met de nieuwe pomp oppompen kwam er wel lucht in. Je hoorde het ook direct bij de ventiel weglopen. Wat ik dus al dacht, direct overal dat ringetjes afgedraaid en dan eens proberen. Wat betreft wisselen ga ik even zo'n gaadi binnenband kopen zodat ik al dat elektrische niet hoef los te koppelen. Scheelt weer.
Goed advies, na mijn verschrikkelijke ervaringen met Van Moof heb ik mijn lesje wel geleerd. Gewoon bij je lokale FM kopen, dan weet je zeker dat je goed spul krijgt en als er iets mocht zijn dan wordt je zsm geholpen om weer verder te kunnen.madmaxf1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
Gewoon kijken bij de fietsenmaker in de buurt welke fiets hij kan leveren die bij jou past.
Zeker als deze voor woon werkverkeer gebruikt gaat worden heb je niks aan een fiets die weken weg is bij problemen.
Zolang de fietsenmaker in de buurt de fiets levert heb je altijd een fiets waar hij achter staat en heb je een punt waar je terug kan komen bij problemen.
TLDR: Het is niet simpel om andere onderdelen te introduceren, er komt wel wat kijken bij een nieuwe maat kettingen invoeren.Amos_x schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Ik lees hier vaak terug dat ketting aangedreven e-bikes, bij slordig gebruik elke 1500-2000km revisie behoeven, en bij voorzichtig gebruik 6000km.
Het nerdy lange verhaal:
Het "probleem" is het vermogen.
Een prof ketting (TDF) gaat zo'n 1000km mee. Een bovengemiddelde prof levert zo rond de 300 watt (met flinke uitschieters in de sprint)met 60kg (5w per kg is geen TdF winnaar, maar je bent er nog wel bij in de finales. Nou zijn dat vertroetelde profs, maar bij de Amateurs A in Nederland rijden er ook rond die in 1000km wel door hun ketting heen zijn.
Het nominale vermogen van een ebike is niet zo gek veel minder (300 watt haal je ook en er zijn ook uitschieters, het is nominaal vermogen). Nou zijn de meeste consumenten niet zo kritisch en is het met een naaf versnelling inderdaad minder gevoelig, maar dat een ebike ketting (met een middenmotor!) maar een paar 1000km mee gaat klopt helaas wel. 6000km kan nog wel, maar veel verder ga je waarschijnlijk echt niet halen.
Kettingen verschillen nauwelijks qua duurzaamheid. Een SS speed of naaf ketting is wel sterker dan een derailleur ketting, maar binnen die klasses is een dure ketting nauwelijks sterker, wel heeft hij een betere coating en zal misschien iets fijner schakelen (maar het is een bekend geheim dat goedkope kettingen van bv. KMC vrijwel net zo goed schakelen als de duurdere).
Uiteraard zou de industrie zwaardere kettingen met dikkere kransjes kunnen ontwikkelen, maar voor zover ik weet gebeurd dat niet. De verregaande standaardisatie zal een rol spelen, want als je dikkere kettingen gaat introduceren zal ook je naaf breedte moeten worden aangepast waardoor er meer kracht komt op de as (en die heeft al veel te verduren dankzij schijfremmen). En om een bredere naaf te kunnen verstouwen moet de inbouwbreedte van frames weer een paar mm worden opgerekt. (Ja je kan ook een smallere naaf nemen en je wiel meer paraplu spaken, dat is alleen geen ideale oplossing).
Nou is dat allemaal niet heel zeldzaam, we zijn zeker met racefietsen en mountainbikes al een paar keer van inbouwbreedte omhoog gegaan, maar dat zijn van die dingen die de hele industrie raakt. Het is uiteraard wel een goed idee, maar ja.

Overigens is dit nog steeds de reden waarom ik speed pedelecs met een middenmotor minder vertrouw dan die met een achternaaf waarbij de aandrijving ontzien wordt. Je zit dan op vermogens die hoger liggen dan die van een prof, zonder de dagelijkse mecanicien die de zaak naloopt.
Dat is dus helaas N=1B64 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Nou weet ik wel, N=1 maarrehhh, mijn ketting is ruim 8000 km meegegaan en heb ik in die tijd precies één keertje grondig gereinigd.
Wij (ik en mijn vrouw) heb dat ook wel een paar keer gehaald, maar wij hebben ook meermaals na 5k een KMC ketting letterlijk aan gort gekregen, en dat terwijl wij een naaf versnelling hebben. Dus ja, 8000km kan, maar je kan er niet vanuit gaan.
Mja... blijft toch gokken tenzij je (kloppende) geometriekaartjes hebt en kan interpreteren. Ik heb het risico genomen om zonder proefrijden te bestellen en heb met mijn VDV ook echt in de beginperiode lopen klooien om het goed te krijgen. En ik weet toch wel een klein beetje wat ik doe.Tommie12 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Zoek een fietswinkel die bikefitting kan doen (of Santos dealer is).
Die hebben normaal een toestel waarmee ze stuur, pedalen en zadel kunnen verschuiven in allen richtingen.
Als ze zo vriendelijk zouden zijn om op dat toestel de maten in te stellen van de fiets die je overweegt, dan ben je een stap verder denk ik.
Probleem is gewoon dat de lengte maat meestal de bepalende factor is en als je daarmee gaat rommelen met de lengte van je stuurpen verander je het karakter van je fiets enorm (1cm kortere stuurpen merk je meteen). Hoogte is op dat punt miner kritisch, dat kan je meestal wel aanpassen zonder direct het karakter aan te passen.
Proefrijden is wat dat betreft nog steeds het devies.
Toeval, presta ventielen zijn prima, imho beter dan dunlop in het vasthouden van (hoge) druk.Oekol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:05:
Snap er heel weinig van. Sinds wij Franse ventielen hebben hebben we zoveel lekken banden. Vooral ik steeds.
Waar ik aan denk:
- Te dunne binnenbanden: 35c is tegenwoordig best wel smal voor een (niet race) fiets. => IMHO de grootste kanshebber.
- Niet goed erop gelegd, je moet goed checken dat de draad niet de band afklemt, zeker als je echt zulke smalle banden hebt. Met alle respect heb ik wel een klein beetje het gevoel dat je niet de jusite dingen doet (zie ook pmp incident) of dat je niet de juiste spullen gebruikt (Action pomp kan misschien wel werken, maar een goede pomp van Zefal of SKS kost een paar teintjes en gaat zonder een greintje overdrijving een mensenleven mee.)
- Pech/toeval.
- Heel, heel, heel misschien: Slechte batch binnenbanden. Schwalbe is een goed merk, maar dit soort dingen gebeurd heel soms (ook wel eens met michelin biba's gehad).
Laat maar, je hebt een Watt fiets, 35c is net te smal en gezien het presta ventiel vermoed ik dat het ook een vrij dunne biba is voor bijvoorbeeld een gravel fiets met bijbehorende toch hogere klasse velgen en buitenbanden (het luistert voor sportieve fietsen wat nauwer). Horses for courses
Betreft je pomp catastrofe; je hebt het ventiel niet goed los gedraid en de pal niet in gedrukt. De lucht bleef dus in de pomp kamer zitten. Als je een nieuwe vloer pomp zoekt is en blijft de SKS rennkompressor de gouden standaard, maar bestel dan wel de slang met de dubbele kop, die lust zowel presta, Dunlop als Schrader. Dat is een pomp die volgens mij al 50 jaar op de markt is, niet stuk gaat en waar de slijt onderdeeltjes (leertjes, slangen etc. goed te krijgen zijn. SKS heeft ook een bizar goede klantenservice, ik heb rechtstreeks uit Duistalnd een gratis nieuw handvat gekregen toen ik die van mij was verloren.
Goede tweede is Zefal. Helaas maken ze de Zefal HPX framepomp niet meer, net zo duurzaam als de SKS vloerpomp, volgens mij kregen ze door dat die pomp te goed was en hebben ze hem na 40 jaar van de markt gehaald
Betreft dat ringetje; Dat heeft niets te maken met de werking van het ventiel, maar is bedoeld om je ventiel te fixeren bij de velg. Ik hoor bij de groep mensen die het een onnodig ringetje vindt, dus hoewel ik 99.99% zeker weet dat dat ringetje niet de boosdoener is kan je het rustig weglaten (als je dan een keer bij vrieskou lekrijdt scheelt het potentiele ellende).
[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 01-11-2022 22:40 ]
Jeps, Horses for coursesAthome schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:39:
Normaal is het vast niet, maar het zijn wel cijfers waar in dit topic vaak mee gestrooid worden en die ik herhaalde. Het wordt vast vaak wat hyperbolisch gesteld om een punt te maken, zonder twijfel. En inderdaad ook in de context van slecht onderhoud.Foxhill schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:28:
[...]
Volgens mij zegt niemand dat 1500-2000km normaal is. Dat is pas met een derailleur ketting als je meerdere van deze dingen doet: opvoeren, niet smeren, pekel rijden, niet schakelen - en dan nog is het weinig.
Ook de bovengrens die vaak wordt genoemd (met ideaal onderhoud 5000-6000km) vind ik nog steeds betrekkelijk weinig eigenlijk. Voor een zondagmiddag fiets is dat prima. Maar met een gemiddelde forenzen rit die met een e-bike nog te doen is (25km totaal heen en terug bvb per dag), spreek je al snel over 125km per week, 600 per maand, en 6000 per tien maand. Een goed punt is dat een ketting betrekkelijk goedkoop is, en gemakkelijk te vervangen. Dus als 'slijtage' onderdeel valt het allemaal nog wel mee.
Maar ik begin toch anders te denken ivm riem aandrijving. Jammer dat de riem nog steeds hoog in de markt gepositioneerd wordt en vrij duur is. Maar 20000km onbezorgd fietsen is wel mooi!
Ik kom meer uit een motorfiets/auto background, en dan ga je met dit soort cijfers toch wel snel de mist in. Ik had gewoon verwacht dat er iets meer ontwikkeling zou zijn op de levensduur/engineering van een fietsketting. Zeker in de huidige markt waar 2/3 van iedere verkochte fiets een e-bike is, en het aandrijf-apparaat toch een stuk meer belast.
Nu goed, zelf heb ik 5000km op een swapfiets 1 gedaan. En zonder inspanningen te doen wat betreft onderhoud ging die nog prima, zoals ik 'm kreeg. Geen geluid, niet doorslaan, geen roest of zo.
@roffeltjes , zoals steeds bedankt voor de uitvoerige uitleg! Duidelijk.
Ik had niet verwacht dat profs slechts 1000km doen met hun ketting. Het is goed te begrijpen dat de mecaniciens hun handen vol hebben in een prof team

In mijn beperkte ervaring (vooral dan op normale fietsen) slijt de ketting het meest in derailleur systemen. Er wordt vaak aangeraden om de ketting niet onder een te grote hoek te zetten (in de langsrichting). Dus niet van links-voor naar rechts-achter op de kransjes en omgekeerd. En effectief, je voelt dan inderdaad dat het mechanisch wat stroever draait allemaal. Er komen dan vast wel allemaal vreemde krachten op die ketting te staan. Als ik op een niet e-bike fiets probeer ik er op te letten, maar soms kan ik het wel eens vergeten.
Waarschijnlijk ook de reden dat je met een SS of naafversnelling met relatief weinig zorg veel langer kan doen op de ketting.
Deze Serial 1 fiesten hebben een specifiek gevormd frame zodat het frame niet meer uit elkaar moet bij het werken aan de riem. Vind ik wel een goed idee! Of is het compleet overbodig en een oplossing voor een probleem dat niet bestaat? Gezien de lange levensduur van een riem? Enige meningen hieromtrent? Zijn er nog merken die zoiets doen?
:strip_exif()/f/image/q9vI8DFeGoyu3ZLYZcnCnMoT.jpg?f=fotoalbum_large)
Let wel dat die 6000km als max ook bij derailleur is. Een single speed (naaf) ketting gaat langer mee. En riem gaat ongeveer 3x zo lang mee als een ‘naaf’ ketting. Voor de meerprijs van een riem kun je het onderhoud aan je ketting betalen. Voor de kosten hoef je het dus niet te doen. Maar ja, riem is vetvrij en gemakkelijk. Het is niet voor niets populair. Als het jou ook aanspreekt vooral doen.Amos_x schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:28:
[...]
Normaal is het vast niet, maar het zijn wel cijfers waar in dit topic vaak mee gestrooid worden en die ik herhaalde. Het wordt vast vaak wat hyperbolisch gesteld om een punt te maken, zonder twijfel. En inderdaad ook in de context van slecht onderhoud.
Ook de bovengrens die vaak wordt genoemd (met ideaal onderhoud 5000-6000km) vind ik nog steeds betrekkelijk weinig eigenlijk. Voor een zondagmiddag fiets is dat prima. Maar met een gemiddelde forenzen rit die met een e-bike nog te doen is (25km totaal heen en terug bvb per dag), spreek je al snel over 125km per week, 600 per maand, en 6000 per tien maand. Een goed punt is dat een ketting betrekkelijk goedkoop is, en gemakkelijk te vervangen. Dus als 'slijtage' onderdeel valt het allemaal nog wel mee.
Maar ik begin toch anders te denken ivm riem aandrijving. Jammer dat de riem nog steeds hoog in de markt gepositioneerd wordt en vrij duur is. Maar 20000km onbezorgd fietsen is wel mooi!
Ik kom meer uit een motorfiets/auto background, en dan ga je met dit soort cijfers toch wel snel de mist in. Ik had gewoon verwacht dat er iets meer ontwikkeling zou zijn op de levensduur/engineering van een fietsketting. Zeker in de huidige markt waar 2/3 van iedere verkochte fiets een e-bike is, en het aandrijf-apparaat toch een stuk meer belast.
Nu goed, zelf heb ik 5000km op een swapfiets 1 gedaan. En zonder inspanningen te doen wat betreft onderhoud ging die nog prima, zoals ik 'm kreeg. Geen geluid, niet doorslaan, geen roest of zo.
@roffeltjes , zoals steeds bedankt voor de uitvoerige uitleg! Duidelijk.
Ik had niet verwacht dat profs slechts 1000km doen met hun ketting. Het is goed te begrijpen dat de mecaniciens hun handen vol hebben in een prof team![]()
Dat is elke drie dagen maal aantal rijders een nieuwe ketting opleggen in de lange rittenkoersen!
In mijn beperkte ervaring (vooral dan op normale fietsen) slijt de ketting het meest in derailleur systemen. Er wordt vaak aangeraden om de ketting niet onder een te grote hoek te zetten (in de langsrichting). Dus niet van links-voor naar rechts-achter op de kransjes en omgekeerd. En effectief, je voelt dan inderdaad dat het mechanisch wat stroever draait allemaal. Er komen dan vast wel allemaal vreemde krachten op die ketting te staan. Als ik op een niet e-bike fiets probeer ik er op te letten, maar soms kan ik het wel eens vergeten.
Waarschijnlijk ook de reden dat je met een SS of naafversnelling met relatief weinig zorg veel langer kan doen op de ketting.
Deze Serial 1 fiesten hebben een specifiek gevormd frame zodat het frame niet meer uit elkaar moet bij het werken aan de riem. Vind ik wel een goed! Of is het compleet overbodig en een oplossing voor een probleem dat niet bestaat? Gezien de lange levensduur van een riem? Enige meningen hieromtrent? Zijn er nog merken die zoiets doen?
[Afbeelding]
Er is eigenlijk geen nadeel dat het frame uit elkaar gaat. Minder stijf is het niet. Daarom zijn er niet zo veel merken die de riem onder het frame door laten lopen. Ik heb het wel eens gezien, maar weet zo geen ander merk die het heeft.
Geweldig systeem en werkt al 15000 kilometer probleemloos.
Helaas vorige week aangereden en fiets nu in de kreukels.
En de tegen partij laat niks meer van zich horen echt zuur.
Het enigste wat ik niet mis aan een ketting is het geluid. Een riem zorgt voor een gladder gedrag en een ketting ga je op ten duur horen. Mijn vorige fiets [Qwic premium MN330] had dus een NuVinci met een ketting en die ketting werd ondanks de chainglider snel vies en die chainglider liep altijd aan of veroorzaakte zelf een hoop geratel. Nu ik een riem heb hoor ik deze helemaal niet. Het enigste wat ik heb is dat ik de riem regelmatig met siliconenspray moet inspuiten om resonanties te verminderen. Dit maakt wel een groot verschil en ik vraag me af of het ook zo hoort te zijn. De riemspanning lijkt me in orde. Misschien heb jij nog suggesties?Foxhill schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:58:
[...]
Let wel dat die 6000km als max ook bij derailleur is. Een single speed (naaf) ketting gaat langer mee. En riem gaat ongeveer 3x zo lang mee als een ‘naaf’ ketting. Voor de meerprijs van een riem kun je het onderhoud aan je ketting betalen. Voor de kosten hoef je het dus niet te doen. Maar ja, riem is vetvrij en gemakkelijk. Het is niet voor niets populair. Als het jou ook aanspreekt vooral doen.
Er is eigenlijk geen nadeel dat het frame uit elkaar gaat. Minder stijf is het niet. Daarom zijn er niet zo veel merken die de riem onder het frame door laten lopen. Ik heb het wel eens gezien, maar weet zo geen ander merk die het heeft.
En daar zit hem voor een Shimano of KMC een beetje de kneep, stads/toer ebikes zijn het lage segment voor de onderdeel bouwers. De hoogste toer groep is Deore 6000, daar waar er nog drie mtb groepen boven zitten (slx, xt en xtr). Bij de naafversnelling houdt het op met Alfime 11 en dat is ook niet het neusje van de zalm ten opzichte van hun echt dure ranges.
Kortweg, zeker in Nederland waar we niet echt op specs concurreren is de afmontage pover te noemen. En hou er rekening mee dat het gros van de mensen niet in de buurt komt van 5000km per jaar... Dus dit probleem is voor hun niet echt zichtbaar
Overigens ben ik het een keertje niet helemaal eens met @Foxhill , 6000km is een redelijke inschatting voor een naaf ketting. Je haalt wel eens meer, maar het kan ook minder zijn. Sterkere motoren zijn uiteraard slechter dan active Line achtige toermotoren en dat kleurt vermoedelijk onze beider ervaring (ik heb alleen lange termijn ketting ervaring met de sterke Yamaha motoren, hij heeft het hele spectrum in zijn werkplaats).
[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 02-11-2022 17:44 ]
Mijn vorige e-bike had een Brose 90nm met ketting en NuVinci. Dat trekt in ieder geval lekker aan de ketting die echt minimaal 6000 km haalde. Nu had ik de motor niet altijd op de hoogste stand want Brose is veel te fel om op standje max bereden te worden. Of het was alle hens aan dek of totaal niet. Mijn huidige Gazelle ultimate heeft een 50nm motor, riem en naafversnelling. Een ketting zou in deze setting makkelijk de 8000-10000 km moeten halen. Zo veel zwakker vind ik de 50nm niet. Het geluk is dat mijn Nexus 8 veel minder verliezen kent dan een NuVinci op het hoogste verzet. Dat mijn Gazelle een heel stuk lichter loopt is te verklaren dat ik met mijn vorige fiets een 735 Wh accu had en net geen 100km range kon halen. De Gazelle heeft 483 Wh en daar kan ik wel de 100km aantikken wat zich in de zomer bewezen heeft. Dat verschil moet dan wel goed zijn:roffeltjes schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:40:
@Amos_x Er is heel veel ontwikkeling! Het hoge segment is 13 speed soepele en efficiënte kettingen voor racefietsen en mtb's.
En daar zit hem voor een Shimano of KMC een beetje de kneep, stads/toer ebikes zijn het lage segment voor de onderdeel bouwers. De hoogste toer groep is Deore 6000, daar waar er nog drie mtb groepen boven zitten (slx, xt en xtr). Bij de naafversnelling houdt het op met Alfime 11 en dat is ook niet het neusje van de zalm ten opzichte van hun echt dure ranges.
Kortweg, zeker in Nederland waar we niet echt op specs concurreren is de afmontage pover te noemen. En hou er rekening mee dat het gros van de mensen niet in de buurt komt van 5000km per jaar... Dus dit probleem is voor hun niet echt zichtbaar
Overigens ben ik het een keertje niet helemaal eens met @Foxhill , 6000km is een redelijke inschatting voor een naaf ketting. Je haalt wel eens meer, maar het kan ook minder zijn. Sterkere motoren zijn uiteraard slechter dan active Line achtige toermotoren en dat kleurt vermoedelijk onze beider ervaring (ik heb alleen lange termijn ketting ervaring met de sterke Yamaha motoren, hij heeft het hele spectrum in zijn werkplaats).
735 Wh - 100km = 7,35 Wh per kilometer
483 Wh - 100km = 4,83 Wh per kilometer
Vaak is het bij weinig wind en een gangetje van 22 km/h dat de balk in het display nauwelijks uitslaat of maar 2 streepjes power (ik bedoel niet de streepjes van de accu indicator). Het exemplaar dat ik heb loopt heel soepel en ik haal duidelijk meer range dan de Bosch calculator laat zien.
Zonder te denken dat deze steekproef groot genoeg is denk ik dat dit mooi weergeeft hoeveel km je ongeveer mag verwachten. Reken voor een riem met grofweg 3x zo veel km’s als een naafketting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Juuboeg78yfj8EEGZPCGNC3E.jpg?f=user_large)
We hebben het steeds over vervangen. Een derailleur ketting moet je natuurlijk ook vaker tussendoor onderhouden dan een single speed (=naaf) ketting. En een riem uiteraard niet of nauwelijks.
Ik heb een vergelijkbare boxplot gemaakt met <=50Nm en =>65Nm. Dit lijkt geen verschil te maken op kettingslijtage of zo weinig dat dit met N=53 niet te zie is.
[ Voor 31% gewijzigd door Foxhill op 02-11-2022 22:56 ]
Je zult de standaard tips al gevolgd hebben. Het is daarom lastig verder te adviseren zonder de fiets te zien. Maar een poging:jimh307 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:
[...]
Het enigste wat ik niet mis aan een ketting is het geluid. Een riem zorgt voor een gladder gedrag en een ketting ga je op ten duur horen. Mijn vorige fiets [Qwic premium MN330] had dus een NuVinci met een ketting en die ketting werd ondanks de chainglider snel vies en die chainglider liep altijd aan of veroorzaakte zelf een hoop geratel. Nu ik een riem heb hoor ik deze helemaal niet. Het enigste wat ik heb is dat ik de riem regelmatig met siliconenspray moet inspuiten om resonanties te verminderen. Dit maakt wel een groot verschil en ik vraag me af of het ook zo hoort te zijn. De riemspanning lijkt me in orde. Misschien heb jij nog suggesties?
Standaard tips: loopt de riem mooi recht en heb je hem op de juiste spanning staan?
Daarna: controleer of de imbusbouten in je voorblad goed vastzitten. Controleer of de bevestiging waar het frame los kan goed vast zit. Zet je riem eens iets losser dan Gates aangeeft.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Alleen via de dealer.Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:35:
Ik heb binnenkort een Gazelle Orange C7+ e-bike te koop (heb een nieuwe gekocht). Nu staat in het display sinds kort ‘Service”. Is dat iets dat ik zelf eruit kan halen?
Mooie data en qua steekproef wel degelijk significant! Geeft ook aan dat het gros van de mensen hier niet of nauwelijks tegenaan loopt.Foxhill schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:34:
Hieronder een boxplot met de kilometerstanden waarbij een ketting vervangen is. De blauwe ‘box’ geeft dus de helft van de gevallen weer. N is ´maar´ 53 omdat het handwerk is om dit uit de facturen te filteren. Dit zijn alleen fietsen met middenmotor
Waarom wij bij de Razer dat niet halen is opvallend, ik heb geen duidelijke verklaring
Bosch is altijd heel soepel, Yamaha is toch vergeleken met Bosch een stukje minder, vermogen komt er harder in.
Ik merk het met mijn middenmotor, 500 watt en via software zeer agressief afgesteld. Ik haal maar 1000 km met een ketting, daarna is die tever opgerekt.
Ik denk dat ook kan mee spelen dat jij de ketting tijdig laat vervangen. A ) Jij weet wanneer die versleten is waar anderen vaak iets langer door fietsen en zich pas bij de fietsenmaker melden als het niet meer loopt. B )Die Razer had zo’n slank kettingkast-/geleider geval waar je alles wat sneller merkt.roffeltjes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:16:
[...]
Mooie data en qua steekproef wel degelijk significant! Geeft ook aan dat het gros van de mensen hier niet of nauwelijks tegenaan loopt.
Waarom wij bij de Razer dat niet halen is opvallend, ik heb geen duidelijke verklaring
En misschien dat een kar trekken veel extra slijtage veroorzaakt. En misschien veroorzaken stads kilometers meer slijtage.
[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 03-11-2022 13:05 ]
Ik verwacht dat je gelijk hebt. Ik zie dat alleen niet terug als ik 40-50Nm vergelijk met 65-90Nm. Jouw 500watt is nog weer wat anders dan 90Nm-250watt. Als jij daarmee 1000km haalt is dat denk ik wel aan de kracht te wijden ja.madmaxf1 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:00:
@roffeltjes ik denk door de kracht van de motor, en dan bedoel ik meer hoe sterk die inkomt.
Bosch is altijd heel soepel, Yamaha is toch vergeleken met Bosch een stukje minder, vermogen komt er harder in.
Ik merk het met mijn middenmotor, 500 watt en via software zeer agressief afgesteld. Ik haal maar 1000 km met een ketting, daarna is die tever opgerekt.
Ik kan me ook nog voorstellen dat meer Nm niet zo veel uit maakt maar meer watt wel. Dat komt ook wel beetje overeen met de ervaring dat bij speed pedelecs alles wel dubbel zo snel slijt. Exact vertellen hoe het zit kan ik het niet.
Jij fietst toch meestal in de hogere standen had ik begrepen (HIGH)? Op mijn Razer(s) wissel(de) ik van ketting om de 10.000-15.000 km, maar dan fiets ik ook meestal in de ECO stand. En de ketting wordt altijd goed gesmeerd hier, ook al zit hij in de chainglider.roffeltjes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:16:
[...]
Mooie data en qua steekproef wel degelijk significant! Geeft ook aan dat het gros van de mensen hier niet of nauwelijks tegenaan loopt.
Mijn FM staat altijd te vloeken als de ketting vervangen moet worden.
PSN-id: Chrasher
TopFoxhill schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:36:
[...]
Je zult de standaard tips al gevolgd hebben. Het is daarom lastig verder te adviseren zonder de fiets te zien. Maar een poging:
Standaard tips: loopt de riem mooi recht en heb je hem op de juiste spanning staan?
Daarna: controleer of de imbusbouten in je voorblad goed vastzitten. Controleer of de bevestiging waar het frame los kan goed vast zit. Zet je riem eens iets losser dan Gates aangeeft.
Ahhhh ik doe dat al een paar jaar meer, dus daar dacht ik helemaal niet meer aan.... Dat is een hele logische verklaring!Foxhill schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:58:
[...]
En misschien dat een kar trekken veel extra slijtage veroorzaakt.
Dat is toch vreemd, ik had (met exact dezelfde fiets) in het begin ook veel last van resonanties. Tijdens de 1e onderhoudsbeurt bleek dat de riemspanning (af fabriek) blijkbaar veel te hoog was. Ze hebben dat toen aangepast en sindsdien heb ik er eigenlijk niet of nauwelijks last van. Er staat indmiddels 9600 kilometerop de klok en ik doe zelf echt 0 onderhoud aan de riem. Misschien ben ik er aan gewend geraaktjimh307 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:59:
[...]
TopIk ga eens kijken hoe de bouten vast zitten en dan desnoods aan mijn FM vragen of deze wellicht wat losser mag (heel strak staat deze niet, er zit zeker 2 cm verticale beweegruimte op). Wel zit er verschil in spanning als het zomer is of winter. In de winter zit deze iets losser en in de zomer vrij strak. Voor de resonanties lijkt het weinig uit te maken.
Mijn vriendin zoekt een elektrische fiets voor woon-werkverkeer en algemeen gebruik (geen rijbewijs) en zoekt prijs-kwaliteit iets goed. Wetgeving is op eerste zicht gelijk bij ons tov in Nederland dus max 25/u. Richtprijs max 3k ofzo. Ik weet niet goed wat tegenwind de standaard is want ben er totaal niet in mee. We keken bij Stella maar die hebben enkel voorwielmotor in voorraad. Middenmotor lijkt me interessanter en is ze gewend van haar Swapfiets.
Iemand tips?
Mvg
Even rechtsbijstand laten contacteren.
Ga eens langs het gazelle test center:Ch3ckmate schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:07:
Heyhey, Belg hier die wat tips komt scoren bij mijn fietsgekke noorderburen.
Mijn vriendin zoekt een elektrische fiets voor woon-werkverkeer en algemeen gebruik (geen rijbewijs) en zoekt prijs-kwaliteit iets goed. Wetgeving is op eerste zicht gelijk bij ons tov in Nederland dus max 25/u. Richtprijs max 3k ofzo. Ik weet niet goed wat tegenwind de standaard is want ben er totaal niet in mee. We keken bij Stella maar die hebben enkel voorwielmotor in voorraad. Middenmotor lijkt me interessanter en is ze gewend van haar Swapfiets.
Iemand tips?
Mvg
https://www.gazellebikes.com/nl-be/testcenter
Krijg je toch al een idee van de verschillende opties, vele ervan zijn ook van toepassing bij andere merken.
Dagelijks gebruik, dan wil je iets goed en betrouwbaar. Ga resoluut voor middenmotor van één van de betere merken: Bosch, Panasonic, Brose, ...Ch3ckmate schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:07:
Heyhey, Belg hier die wat tips komt scoren bij mijn fietsgekke noorderburen.
Iemand tips?
Mvg
En koop die fiets bij een Fietsenmaker die vlakbij zit zodat je wat service kan verwachten.
Jij rijdt nogal agressief in de stad (veel stoppen en terug starten met hoog koppel).roffeltjes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:16:
[...]
Je trekt (of trok) een kar.
Je bent beter getraind, en voegt nog wat meer kracht toe. (en je ben buitengewoon sterk gespierd
Je bent bovengemiddeld kritisch wat de staat van je fiets betreft. Als er iets doortrapt zal jij dat snel fixen, terwijl anderen maanden door rijden met kettingen die zo verroest zijn als een scheepsromp.
Dus... daarom doe jij minder lang met een ketting.
Velo de Ville 6TY E-BIKE
https://www.velo-de-ville.com/nl/e-bikes/urban-mobility/6ty
6TY 28“ 12 V. Shimano Deore
E-BIKE FRAME TYPE
Diamant
FRAME HOOGTE
49 cm
KLEUR
British Green glans
TRANSFERS (Standaard: Wit)
wit
MOTOR
Fazua Ride 60
VOORVORK
Vaste vork in framekleur
DISPLAY
zonder
STUURPEN
Ergotec Swell R Ahead
STUUR
Trekking Town
HANDVATTEN
Ergon GP-10
BANDEN
Marathon Efficiency 50-622 (niet standaard)
SPATBORDEN
met
Kettingbescherming
zonder
REMMEN
Shimano Disc T6000
KOPLAMP
BUSCH & MÜLLER IQ-XS 70 Lux
ZADELPEN
Ergotec Hook Evolution
ZADEL
SR Moderate
ZADELKLEM
Inbus
PEDALEN
Aluminium, industriekogellager, antislip
BAGAGEDRAGER
VDV Tour Pro RR1
STAND ACHTERLICHT
Axa Juno
STANDAARD
Hebie, achter, verstelbaar
SLOT
Frameslot, sleutel niet uitneembaar, met ART-keur (NL)
ACCU
Fazua 430 Wh
OPLADER
Fazua 3A
BEL
Flexi Bell
Ik heb nu ook een fiets met fazua evation, dus ik ben heel benieuwd. Huidige fiets is beetje te sportief en te weinig comfort dus dat moet met de VdV volgens mij wel goed komen.
Ben zelf erg tevreden over het fazua systeem. Geen problemen mee gehad tot nu toe.
Heb de ondersteuning op maximaal 70 watt staan, dus dat is vrij laag. Moet nog voldoende zelf inspanning leveren.
Systeem is ideaal voor een relatief lichte fiets, die er ook redelijk normaal uit ziet.
[ Voor 40% gewijzigd door matje12345 op 04-11-2022 15:20 ]
Controller (laten) vervangen. Die is defect. Of als goedkope oplossing de accu er uit trekken tijdens parkeren.emil_406 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:28:
Bij mijn Sparta F8E uit 2019 gaat het display niet meer uit. Nu lees ik hier een daar dat het vaker voorkomt maar ik zie nergens een oplossing. Heeft hier iemand ervaring met dit probleem?
De schade is hier:.
:strip_exif()/f/image/9eODQcofHQs2dWM6J4X87TsB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet je toch iets kunnen zien aan de buitenband.
Ofwel rijd je elke dag over een plank met een uitstekende dunne spijker.
Kijk eens heel goed naar je buitenband. Vaak zitten er stukjes glas/steen IN kleine scheurtjes in de band. In de eerste instantie kun je dit via de buitenkant inspecteren. En anders vanuit de binnenkant (iets meer werk).Oekol schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:00:
Zo we hebben de achterband gewisseld en de gaadi worst er ingedaan. Er zat duidelijk een gat in de binnenband dus goed de buitenband gecontroleerd aan de binnen en buitenkant. Kon niet per se iets voelen dus we gaan er weer voor. Nu met 4 bar opgepompt en had eerst een bobbel, daarna even leeg laten lopen en iets anders in de buitenband gelegd. Ik weet wel waarom ik zo hard oppomp (naast dat t ook op de Watt website staat). Nu lijkt de band 'zacht' op 't gezicht, daarom pompte ik 'm harder op.
De schade is hier:.
[Afbeelding]
Nee ik weet wel waarom mijn voorband (en nu dus ws mijn achterband lek ging). Ik reed in de nacht door de binnenstad en er lag midden op de weg glas. Dus moet echt de band checken idd aan de buitenkant en alles gewoon weghalen.Tommie12 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:16:
@Oekol
Dan moet je toch iets kunnen zien aan de buitenband.
Ofwel rijd je elke dag over een plank met een uitstekende dunne spijker.
Kleine update mijnerzijds, uiteindelijk een Flyer Upstreet 5 gekocht. Niet de Flyer die ik in eerste instantie op het oog had, aangezien ik de Enviolo zelfs op zijn zwaarst te licht vond trappen. Ik denk zelf dat dit een defect was en de FM ging er naar kijken, maar daar had ik niks meer van gehoord.Dreadramon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:49:
Ben ook al enige tijd aan het rondneuzen voor een e-bike en inmiddels een hoop bomen omgekapt om het bos een beetje weg te werken. Uiteindelijk lijken er twee opties over te blijven, waar ik dit weekend een proefritje op wil maken.
Een Flyer Upstreet 5, uit 2018 met belt en NuVinci automatic. Hier vragen ze 2.500 euro voor. Nu heeft mijn vriendin al een iets oudere Flyer en daar zijn we tevreden over.
Alternatief is een Multicycle Legacy (link). Deze is een maandje oud en kost 3.000 euro.
Nou ken ik Multicycle niet echt. Heb wat gezocht en vind gemixte reviews, maar zag Foxhill (volgens mij) zeggen dat het tegenwoordig een prima merk is. Zie ik iets over het hoofd of springt er 1 van de 2 ontzettend uit?
Het voordeel van de Multicycle is natuurlijk dat er nog bijna volledige garantie op zit. De Flyer is voor mij bekend terrein en wat goedkoper. Uiteindelijk zal natuurlijk de proefrit de doorslag geven.
Vond de Flyer qua zithouding en motor echter wel ontzettend fijn en zag dat er in de buurt eenzelfde Flyer maar dan met ' normale' Nexus8 te koop stond. Die ben ik gewend en heeft voor mij altijd voldaan op mijn niet elektrische Gazelle en een oudere Flyer van mijn vriendin. Daarnaast was deze ook nog eens een paar honderd euro goedkoper.
Uiteindelijk ben ik nu dus de gelukkige eigenaar van de Flyer met Nexus8. Wel met de kleinere batterij, maar gezien de aanschafprijs van 1.800 euro, heb ik nog budget voor een vervangende grotere batterij. Echter voor de ritjes die ik meestal maak lijkt dit niet nodig, enkel om wat minder vaak te hoeven laden.
Gefeliciteerd, top fiets.Dreadramon schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:33:
[...]
Kleine update mijnerzijds, uiteindelijk een Flyer Upstreet 5 gekocht. Niet de Flyer die ik in eerste instantie op het oog had, aangezien ik de Enviolo zelfs op zijn zwaarst te licht vond trappen. Ik denk zelf dat dit een defect was en de FM ging er naar kijken, maar daar had ik niks meer van gehoord.
Vond de Flyer qua zithouding en motor echter wel ontzettend fijn en zag dat er in de buurt eenzelfde Flyer maar dan met ' normale' Nexus8 te koop stond. Die ben ik gewend en heeft voor mij altijd voldaan op mijn niet elektrische Gazelle en een oudere Flyer van mijn vriendin. Daarnaast was deze ook nog eens een paar honderd euro goedkoper.
Uiteindelijk ben ik nu dus de gelukkige eigenaar van de Flyer met Nexus8. Wel met de kleinere batterij, maar gezien de aanschafprijs van 1.800 euro, heb ik nog budget voor een vervangende grotere batterij. Echter voor de ritjes die ik meestal maak lijkt dit niet nodig, enkel om wat minder vaak te hoeven laden.
De eigenlijke 3 led achterlichten (V-light) en voorlichten (Vizi) blijft hetzelfde, als mijn fiets van 2020
Hoe werkt zo’n remlicht juist?
Met extra sensor in handgreep voor- en achterrem, of sensor op remschijven?
Is dat makkelijk achteraf toe te voegen?
https://www.batavus.nl/el...g-e-go-exclusive#BE101815
Volgens mij met accelerometer en gyroscoop. Die voelt dus de afremming.einoj1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:41:
Nu merk ik net dat Batavus zijn fietsen 2022 standaard van een remlicht voorziet.
De eigenlijke 3 led achterlichten (V-light) en voorlichten (Vizi) blijft hetzelfde, als mijn fiets van 2020
Zo’n “remlicht” werkt met een sensor in de lichtunit zelf die vertraging detecteert. Althans, ik heb die van Batavus niet gezien maar zo werken ze op een ebike (25km/u) allemaal.einoj1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:41:
Nu merk ik net dat Batavus zijn fietsen 2022 standaard van een remlicht voorziet.
Een écht remlicht met een schakelaar in de remhendel is verplicht op speed pedelecs (45km/u), en verboden op ebikes (25km/u). Dat is om het verschil tussen beiden duidelijker herkenbaar te maken.
Een gekke wet, die op een handige manier omzeilt wordt. De “remlichten” met sensor in de lichtunit werken namelijk prima. Extra voordeel is dat jij inderdaad met maar twee moertjes en twee stekkertjes wisselen een “remlicht” kunt monteren.
Bijvoorbeeld met het AXA Juno E-bike achterlicht. Wel even kijken of je 50mm of 80mm afstand hebt tussen de montage gaatjes/boutjes en even kijken hoeveel Volt (V DC) je nu op je fiets hebt zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 07-11-2022 20:06 ]
Update:emil_406 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:28:
Bij mijn Sparta F8E uit 2019 gaat het display niet meer uit. Nu lees ik hier een daar dat het vaker voorkomt maar ik zie nergens een oplossing. Heeft hier iemand ervaring met dit probleem?
Inmiddels gerepareerd. Stuurbediening was defect en is vervangen door de fietsenmaker op de hoek. Totale kosten € 38,20 inclusief een heerlijke cappuccino van barista-kwaliteit tijdens het wachten.
Gelukkig niet de controller dus....
Oei, stom van me. Excuus.emil_406 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:03:
[...]
Update:
Inmiddels gerepareerd. Stuurbediening was defect en is vervangen door de fietsenmaker op de hoek. Totale kosten € 38,20 inclusief een heerlijke cappuccino van barista-kwaliteit tijdens het wachten.
Gelukkig niet de controller dus....
Geen probleem, je hebt de fiets niet gezien, dus dan kun je 't ook niet 100% inschatten.
Alleen wordt deze geleverd met 'standaard' Tektro schijfremmen voor en achter. (dus standaard met kabels en niet hydraulisch)
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar hydraulische remmen, en zou ik die er dus eignelijk graag alsnog opwillen hebben.
Maar is dat gevoel terecht?
Of zijn de Tektro's gewoon prima?
De rechtercrank heeft geen draad?! Hoe kan ik de pedaal dan monteren?
De verlichting werkt niet en stuur staat scheef
Er is een grote gap tussen de batterijcover en het frame. Is dat normaal? Het is mijn eerste elektrische fiets..

Zit je stuur niet wat los, zodat het tijdens vervoer wat scheef is gaan staan?
Spleet ; luchtkoeling?
Het stuur zit niet los, zal wellicht een duw gekregen hebben in transport.
De batterijcover zit bovenaan in dezelfde lijn als het frame, onderaan komt die er zeker 5mm uit, lijkt me niet normaal.
Contact opnemen canyon en in orde laten maken. Zal ws fiets retour wordenKakola schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:51:
De rechterpedaal ziet er uit zoals de linker, een klassiek pedaal met schroefdraad.
Het stuur zit niet los, zal wellicht een duw gekregen hebben in transport.
De batterijcover zit bovenaan in dezelfde lijn als het frame, onderaan komt die er zeker 5mm uit, lijkt me niet normaal.
Batterij cover heb ik geen ervaring mee hoe Canyon dit normaal aflevert.
De crank is inderdaad niet goed. Zeker contact zoeken met leverancier.
De speling/ruimte van accu op frame is groot, veel te groot. Er moet wel altijd een kleine ruimte overblijven zodat je ook in de winter de accu erin kan klikken. Mijn accu zit ook in het frame en als ik een warme accu (opgeladen) weer terug moet stoppen gaat dit in de winter maar net.
De crank is gewoon niet voorzien van schroefdraad en dit moet wel want anders krijg jij je pedaal er hoe dan ook niet in. De kabels hebben zo te zien ook iets geleden en het is heel vervelend, maar deze zou ik wel retour doen.
De verlichting zal wellicht te ruw behandeld zijn. Jouw fiets heeft gewoon serieuze mankementen.
Dus niet verder aan knutselen, maar per ommegaande retour.
Hou ons even op de hoogte hoe het afloopt en heel veel sterkte

Welke heb jij precies?Kraz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:55:
[...]
[...]
Ik heb zelf de Flyer GoTour6 mét riem, Nexus 5 en Bosch Performance Line.
Het is een fantastische fiets, al zeg ik het zelf
En er nog steeds tevreden over?
Ik heb ook Tekro maar dan hydraulisch, remmen prima. Welke fiets heb je op het oog?ollem schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:41:
Ik heb een relatief lichte e-bike op het oog, die eigenlijk aan al mijn wensen voldoet.
Alleen wordt deze geleverd met 'standaard' Tektro schijfremmen voor en achter. (dus standaard met kabels en niet hydraulisch)
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar hydraulische remmen, en zou ik die er dus eignelijk graag alsnog opwillen hebben.
Hoi, ik heb deze ook besteld, nu heb ik er heel lang naar staan kijken, maar het klopt dat het schuurgedeelte niet vooraan zit, maar achter ? Dus als je, zoals ik, voornamelijk met je tenen en balhoofd (Heet dat voorste stuk van je voet geloof k) fiets schiet je er nog af ?Rub147 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Had hetzelfde probleem en heb deze nu 2+ jaar in gebruik: https://www.futurumshop.n...urban-pedalen-zwart.phtml
Scheelt voor mij een hele hoop. Kan niet meer herinneren wanneer ik van m'n pedalen af ben geschoten.
Ik weet niet welke je bedoelt, maar ik heb een imove besteld die ook voldoet aan licht en mechanische schijf remmen. Bij het proefrijden bleek echter dat het gewoon op wens hydraulisch kon worden, zonder extra kosten. Hopelijk wordt het ook binnenkort geleverd, wachten duurt lang.ollem schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:41:
Ik heb een relatief lichte e-bike op het oog, die eigenlijk aan al mijn wensen voldoet.
Ja, maar zeker 500 Wh batterij nemen.Kapot schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:34:
Dit is toch wel een erg scherpe prijs voor deze fiets?
Ik heb 400. Fiets 4km heen, 4km terug. Boodschappen en wat bezoekjes in de omgeving. Circa 1 keer per week 1,5 week laden afhankelijk van de wind. Drie bruggen in de omgeving.Kapot schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:46:
[...]
Ja is dit erg belangrijk, ik rijd meestal korte ritjes met een oplaadmogelijkheid op de bestemming?
[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 09-11-2022 18:57 ]
Dan niet hé.Kapot schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:46:
[...]
Ja is dit erg belangrijk, ik rijd meestal korte ritjes met een oplaadmogelijkheid op de bestemming?
Maar een wat langere rit met tegenwind met een 300Wh batterij kan je wel vergeten.
Batterij gaat ook meer laadcycli ondergaan met dezelfde afstand.
Ik heb degene die ik in mijn comment heb genoemd?Roos79 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:41:
[...]
Welke heb jij precies?
En er nog steeds tevreden over?
Flyer GoTour6 7.43
Krijg net een emailtje binnen dat ie in de aanbieding is;
https://www.12gobiking.nl/flyer-gotour6-7-43
Exact - het gaat om de iMove en verwacht die op zeer korte termijn - duurt inderdaad (te) lang.canonball schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:30:
[...]
Ik weet niet welke je bedoelt, maar ik heb een imove besteld die ook voldoet aan licht en mechanische schijf remmen. Bij het proefrijden bleek echter dat het gewoon op wens hydraulisch kon worden, zonder extra kosten. Hopelijk wordt het ook binnenkort geleverd, wachten duurt lang.
Ik heb indertijd ook de afspraak gemaakt dat ik de remmen door hydraulisch mag laten vervangen, mochten de standaard niet bevallen.
Maar wil liever meteen goed doen en niet weer terug hoeven nu het nog kan :-)
Jij hebt dus wel direct om hydraulisch gevraagd?
Het is zeker een mooie fiets voor een mooie prijs. Zelf heb ik er wel gelijk een ander stuur en handvatten op gezet, hij zit nu sportiever.Kapot schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:34:
Dit is toch wel een erg scherpe prijs voor deze fiets?
Over de range kan ik nog niet veel zeggen, met 60km en flinke tegenwind was ik op de tour stand net het 4e van de 5 blokjes kwijt met mn 400Wh accu.
:strip_exif()/f/image/sb5lxSnrEpqgkOyaaZ2tE8kv.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad direct, maar.... het heeft ook nadelen. Zolang het goed gaat is hydraulisch ideaal, maar als het mis gaat is een staalkabeltje veel gemakkelijker. In praktijk verwacht ik niet veel verschil met remmen.ollem schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:29:
[...]Jij hebt dus wel direct om hydraulisch gevraagd?
Ik zit met het volgende probleem. Ik moet mijn kiox telkens opnieuw koppelen met mijn smartphone terwijl het voordien automatisch verbinding maakt.
Fiets: Trek district+ 8 2021
Ebike connect versie 5.0.0.4
Kiox versie 4.0.4.0
Smartphone: Samsung Galaxy S10+
Iemand een oplossing hiervoor?
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Mooie fiets, hoorMarcoL1978 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:55:
[...]
Het is zeker een mooie fiets voor een mooie prijs. Zelf heb ik er wel gelijk een ander stuur en handvatten op gezet, hij zit nu sportiever.
Over de range kan ik nog niet veel zeggen, met 60km en flinke tegenwind was ik op de tour stand net het 4e van de 5 blokjes kwijt met mn 400Wh accu.
[Afbeelding]
De actieradius neemt ook af als alle goede gewoontes voorbij zijn
In het begin zal je verbazen hoe ver je actieradius is, maar later wil je ook stukken met hoge ondersteuning gaan fietsen en deze telt als werkelijke actieradius. Voor gemak, comfort en hollands weer mag je 6 a 7 Wh/km rekenen. Met 400 Wh accu kom je uit op 57 - 66 kilometer inclusief tegenwind, hoge ondersteuning en kouder weer. Dit is een reële waarde met een nieuwe accu.
Het gaat erom dat je gemak hebt van je nieuwe fiets. Fietsen op de eco stand zul je niet jaren gaan volhouden omdat we ook wel eens comfort willen
Normaal gesproken moet het starten van de Bosch software op de Galaxy al voldoende zijn. Ik herken het van onze Nyon display.The-dragon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:21:
Hi Tweakers,
Ik zit met het volgende probleem. Ik moet mijn kiox telkens opnieuw koppelen met mijn smartphone terwijl het voordien automatisch verbinding maakt.
Fiets: Trek district+ 8 2021
Ebike connect versie 5.0.0.4
Kiox versie 4.0.4.0
Smartphone: Samsung Galaxy S10+
Iemand een oplossing hiervoor?
Het is een bluetooth koppeling maar deze wordt geregeld door de Bosch software en niet door de smartphone
https://www.bosch-ebike.c...n-navigatie-voor-kiox-300
Ik start altijd de app voor ik de kiox aan zet.Athome schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:58:
[...]
Normaal gesproken moet het starten van de Bosch software op de Galaxy al voldoende zijn. Ik herken het van onze Nyon display.
Het is een bluetooth koppeling maar deze wordt geregeld door de Bosch software en niet door de smartphone
Voordien werkte dit goed tot onlangs.
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Even met de fiets langs de fietsenmaker voor een update?
Meestal kan je daar zo op wachten, stelt niks voor.
Ik heb ook voor een grotere accu gekozen i.p.v. de standaardaccu. Ik rijd ook hoofdzakelijk kortere ritjes. Kost wat meer, maar je doet er langer mee. Je gaat de accu vervangen als het maximale bereik zo ver gekrompen is dat die niet meer voldoet. Met een grotere accu schuif je dat moment een stuk op in de tijd. Omdat een nieuwe accu zo’n enorme bak geld kost is een grotere accu daarmee op langere termijn voordeliger, heb ik de indruk.Kapot schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:46:
[...]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Laat maar. In het originele bericht, stond het antwoord alThe-dragon schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:06:
[...]
Ik start altijd de app voor ik de kiox aan zet.
Voordien werkte dit goed tot onlangs.
[ Voor 12% gewijzigd door Athome op 12-11-2022 10:56 ]
Juist!Hippe Lip schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:55:
[...]
Ik heb ook voor een grotere accu gekozen i.p.v. de standaardaccu. Ik rijd ook hoofdzakelijk kortere ritjes. Kost wat meer, maar je doet er langer mee. Je gaat de accu vervangen als het maximale bereik zo ver gekrompen is dat die niet meer voldoet. Met een grotere accu schuif je dat moment een stuk op in de tijd. Omdat een nieuwe accu zo’n enorme bak geld kost is een grotere accu daarmee op langere termijn voordeliger, heb ik de indruk.
Met een grotere accu verdeel je de last over meerdere cellen zodat de interne weerstand veel minder snel en hard aankomt. Vooral in de winter gaat dit tellen. Dus een grotere accu kan beter tegen koude eer de cut-off komt. Met een dubbele wattuur aan inhoud doe je minimaal 3x zo lang zodat je maar uiteindelijk 66.67% meer betaald in verhouding met alles wat accu betreft. Dit bespaard je uiteindelijk meer dan 30% in de totale kosten van de accu die je aan korting hebt.
Al met al blijft mijn advies om de grootste accu te kopen die er is/kunt permitteren. Dan is het eenmaal even pijn in de knip, maar dan ben je ook voor hele lange tijd klaar.
De NMC chemie van li-ion cellen die meestal op je e-bike zit hebben goede specificaties. Voor energiecellen is deze chemie zeer goed.
Hydraulisch remt toch aanzienlijk lichter (geen kabelfrictie) en harder+directer (geen kabelrek).canonball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:14:
[...]In praktijk verwacht ik niet veel verschil met remmen.
Betreft stellen, ik vind Hydraulisch (Shimano, maar ik ga ervan uit dat Tektro dat goed heeft gejat^^) niet noemenswaardig lastiger dan kabeltjes, juist omdat hydraulisch zelfstellend is. Ik heb ervaring met (topklasse) mechanische velgremmen, niet mechanische schijfremmen, maar dat luistert best nauw qua voorspanning ook al is de travel groter dan bij een schijfrem waar we over 1-2mm spreken.
Hydraulische remmen blijvullen is trechtertje erop, wat olie erin en flipperen met je remhendel tot de bubbels weg zijn. Complete bleed is met twee spuitjes ook zo gepiept. En dan heb je verder niks te stellen, klaar is Klara.
ik kan me heel moeilijk een goede usecase voorstellen voor bekabelde schijfremmen, zelfs niet als je op wereldreis gaat (dan kan je beter gewoon v-brakes nemen, dat is pas echt simpel spul).
Nu ben ik mij aan het oriënteren op elektrische fietsen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is simpelweg te veel aanbod te vinden in de winkels en op internet.
Mijn budget is rond de €2500,-
Ik zal de fiets voornamelijk voor woon- werk gebruiken (15 kilometer per dag).
Mijn voorkeur zou zijn om riemaandrijving te hebben op de fiets
Qua modellen ben ik erg gecharmeerd van de Veloretti Ace en de Cowboy, maar lees hier her en der ook niet echt positieve verhalen over.
Wie wil mij helpen aan goede alternatieven :-)
Live youre Life and Enjoy every Day
Gisteren kwam ik dit per ongeluk tegen:jimh307 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:19:
[...]
Juist!
Met een grotere accu verdeel je de last over meerdere cellen zodat de interne weerstand veel minder snel en hard aankomt. Vooral in de winter gaat dit tellen. Dus een grotere accu kan beter tegen koude eer de cut-off komt. Met een dubbele wattuur aan inhoud doe je minimaal 3x zo lang zodat je maar uiteindelijk 66.67% meer betaald in verhouding met alles wat accu betreft. Dit bespaard je uiteindelijk meer dan 30% in de totale kosten van de accu die je aan korting hebt.
Al met al blijft mijn advies om de grootste accu te kopen die er is/kunt permitteren.
:strip_exif()/f/image/bx7zdRm1ptviBKLwyUVWfz93.jpg?f=fotoalbum_large)
en sindsdien zit ik zo te googelen dat ik zelfs de sprintrace vergat.
Zo'n ding wil ik ook, maar dan niet die op de foto wat een model uit 2014 is van een inmiddels failliet bedrijf.
Het liefst bouw ik zoiets: Easy DIY solar charging electric bike guide, maar dan minder bulky.
De panels in die video zijn 58 x 51 cm en 50 watt, ik zou wel iets willen van (2 x) 50 x 40 cm en 40 watt of zo dicht mogelijk in de buurt. Als die zo'n 50% efficiënt zijn zou ik in theorie bij maximale ondersteuning de actieradius van mijn accu met meer dan 15% verlengen tijdens alleen het fietsen.
Heel graag zou ik advies hebben van mensen die bv al zo'n ding op de fiets hebben gebouwd.
Wat moet ik precies kopen, waar moet ik op letten en wat zijn de eventuele nadelen?
Mijn 1e vraag zou zijn. Waarom zou je dat willen? Ik vind het zeer onaantrekkelijk tenzij je een paar weken door de woestijn gaat fietsen.Bubbleblower1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:48:
[...]
Gisteren kwam ik dit per ongeluk tegen:
[Afbeelding]
Zo'n ding wil ik ook, maar dan niet die op de foto wat een model uit 2014 is van een inmiddels failliet bedrijf.
Het liefst bouw ik zoiets: Easy DIY solar charging electric bike guide, maar dan minder bulky.
De panels in die video zijn 58 x 51 cm en 50 watt, ik zou wel iets willen van (2 x) 50 x 40 cm en 40 watt of zo dicht mogelijk in de buurt. Als die zo'n 50% efficiënt zijn zou ik in theorie bij maximale ondersteuning de actieradius van mijn accu met meer dan 15% verlengen tijdens alleen het fietsen.
Heel graag zou ik advies hebben van mensen die bv al zo'n ding op de fiets hebben gebouwd.
Wat moet ik precies kopen, waar moet ik op letten en wat zijn de eventuele nadelen?
De nadelen lijken me duidelijk: zwaar, groot, lomp.
Het voordeel is dat je (bij goed weer) niet meer zult hoeven laden aan een stopcontact.
Persoonlijk laad ik dan toch liever af en toe een keertje 2 uurtjes aan een stopcontact.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-11-2022 10:07 ]
https://www.fietsersbond....en-regels/verkeersregels/
Het is me ook verder onduidelijk welk probleem je er mee oplost, je kunt daar maar zeer beperkt profijt van hebben.Een fiets mag maximaal 75 centimeter breed zijn.
Met dat soort kilometrages wil je betrouwbaar onderhoud voor je fiets, en daarvoor moet je bij een lokale fietsenmaker zijn. Dus doe een rondje langs winkels in de buurt en laat je informeren over wat er mogelijk is.jdwrist schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:03:
Ik ben van plan om deze maand gebruik te gaan maken van het fietsplan op het werk.
Nu ben ik mij aan het oriënteren op elektrische fietsen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is simpelweg te veel aanbod te vinden in de winkels en op internet.
Qua modellen ben ik erg gecharmeerd van de Veloretti Ace en de Cowboy, maar lees hier her en der ook niet echt positieve verhalen over.
Riemaandrijving voor 2500 Euro is ambitieus, bij een fiets die dat biedt moet er bijna wel bezuinigd zijn op andere onderdelen en het is de vraag of je dat wilt.
Hoe dan ook heb je een flink oppervlakte aan zonnepaneel nodig, die je tijdens het fietsen ook zodanig moet kunnen richten dat ze optimaal zonlicht pakken anders zeul je ze voor niks mee. En dan kost het hele geintje je ook zomaar een paar honderd Euro als je een betrouwbare setup wilt hebben - en dat allemaal om je actieradius met 15% te verlengen.Bubbleblower1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:48:
[...]
Gisteren kwam ik dit per ongeluk tegen:
[Afbeelding]
Leuk als je dit ziet als hobbyprojectje, als je graag met electronica sleutelt en het als uitdaging ziet om zoiets werkend te krijgen, op een zodanige manier dat het niet na de eerste de beste kuil desintegreert. Maar echt praktisch nut heeft het (nog) niet
Als je je oplader meeneemt en de boel even aan het stopcontact hangt tijdens een koffiebreek onderweg haal je die 15% ook wel denk ik.
Omdat het de actieradius met minstens 15% vergroot of nog meer als ik met minder ondersteuning rijd of onderweg pauzeer en die extra kilometers heb ik echt nodig, ik zoek al jaren naar een fiets met een fatsoenlijke actieradius. Mogelijk verlengt het ook de levensduur van de accu, hoewel ik me ook kan voorstellen dat het juist een negatief effect heeft.de Peer schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:58:
[...]
Mijn 1e vraag zou zijn. Waarom zou je dat willen?
Inmiddels heb ik 40 watt panelen gevonden die qua formaat van 51 x 42 cm of nog beter 50 x 35 cm aan de eisen voldoen, maar die zijn tot dusver allemaal 12 volt. Als ik een geschikt panel heb gevonden zal ik ook een connector naar mijn accu nodig hebben, die ze bij een gemiddelde campingshop denk ik niet verkopen.
Voor dagelijks gebruik neem het liefst een fiets met een betrouwbaar merk motor+accu en van een verkoper waar je later ook terecht kunt voor reparatie.jdwrist schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:03:
Ik ben van plan om deze maand gebruik te gaan maken van het fietsplan op het werk.
Er zijn deze tijd van het jaar opruimingsaanbiedingen. Dan nog lijkt me riem en bovengenoemde lastig te combineren binnen je budget.
De voordelen van een riem (die er zeker zijn) gaan teniet als het onderhoud en de levensduur van je aandrijving tegenvallen.
Opties bijvoorbeeld: Gazelle Paris, Gazelle Heavy Duty HMB of Victoria eTrekking.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam