Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Bubbleblower1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:46:
[...]

Omdat het de actieradius met minstens 15% vergroot of nog meer als ik met minder ondersteuning rijd of onderweg pauzeer en die extra kilometers heb ik echt nodig, ik zoek al jaren naar een fiets met een fatsoenlijke actieradius. Mogelijk verlengt het ook de levensduur van de accu, hoewel ik me ook kan voorstellen dat het juist een negatief effect heeft.

Inmiddels heb ik 40 watt panelen gevonden die qua formaat van 51 x 42 cm of nog beter 50 x 35 cm aan de eisen voldoen, maar die zijn tot dusver allemaal 12 volt. Als ik een geschikt panel heb gevonden zal ik ook een connector naar mijn accu nodig hebben, die ze bij een gemiddelde campingshop denk ik niet verkopen.
Dan kun je beter een grotere accu nemen, of een extra accu meenemen.

40 Watt panelen dat zet ook niet echt zoden aan de dijk natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
de Peer schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:16:
[...]

Dan kun je beter een grotere accu nemen, of een extra accu meenemen.

40 Watt panelen dat zet ook niet echt zoden aan de dijk natuurlijk. ;)
Daar zoek ik dus al jaren naar, maar dat bestaat niet, ik heb 2 accu's van 600 watt en zou veel grotere willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
jdwrist schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:03:
Ik ben van plan om deze maand gebruik te gaan maken van het fietsplan op het werk.
Nu ben ik mij aan het oriënteren op elektrische fietsen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is simpelweg te veel aanbod te vinden in de winkels en op internet.

Mijn budget is rond de €2500,-

Ik zal de fiets voornamelijk voor woon- werk gebruiken (15 kilometer per dag).

Mijn voorkeur zou zijn om riemaandrijving te hebben op de fiets

Qua modellen ben ik erg gecharmeerd van de Veloretti Ace en de Cowboy, maar lees hier her en der ook niet echt positieve verhalen over.

Wie wil mij helpen aan goede alternatieven :-)
Voor het budget moet je wel een leuke fiets kunnen vinden. Zie bericht @Foxhill voor verder advies
De riem zou ik vergeten voor dat budget. Een nexus-naaf, ketting en gesloten kettingkast zijn vrijwel net zo onderhoudsvrij voor de gebruiker.
Ik heb nu een riem maar mijn vorige fiets had een gesloten kettingkast met nexus-naaf en ketting. Nu ik ervaring met beide heb, durf ik rustig te zeggen dat de een niet perse beter is als de ander.
Een ketting heeft als voordeel dat het goedkoop is (riem absoluut niet). Daardoor kan op andere plekken op de fiets betere onderdelen gebruikt worden voor hetzelfde geld.
Ik zou liever kiezen voor een grotere accu met een ketting dan een riem met een kleine accu gaan. Zoals @jimh307 recent nog uitgelegd heeft is een grotere accu uiteindelijk een betere keus. Niet zo zeer voor de actieradius maar vooral voor de levensduur van de accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48
Bubbleblower1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:19:
[...]

Daar zoek ik dus al jaren naar, maar dat bestaat niet, ik heb 2 accu's van 600 watt en zou veel grotere willen.
Je hebt nu 1200Wh aan accu? 15% is 180Wh
Een zonnepaneel van 40W zal op zijn best 20W kunnen leveren, waardoor je minstens 9 uur moet laden.
Om je complete set te laden heb je zelfs minstens 2x 30uur zonneschijn nodig.
(Ik vind de maatvoering 50x35 voor 40W aan de optimistische kant, aangezien die meestal ca 1,5 a 2x groter zijn.)

Voor een meer praktische toepassing zal je aanzienlijk meer oppervlakte moeten hebben.
Dan heb je al gauw een aanhanger of bakfiets nodig. (voorbeelden genoeg)
Check ook de site van avdweb, deze heeft totaal 240W aan panelen toegepast en geeft daarover wat achtergrond informatie.

NB
Voor omzetten van 12V naar 36V (of 48V) kan een DC-DC step-up boostconverter gebruikt worden die voldoende stroom kan leveren. In jouw geval ca. 50W 4A Bij meer oppervlakte moet dit ook meer worden.
De vraag is echter of die 12V ook al geregeld wordt via een StepUp converter.
Dit is hoogstwaarschijnlijk al het geval, want alleen dan kan het 12V zijn. Dan is het een kwestie van afregelen op de gewenste spanning of vervangen

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 13-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:00
[...]
Omdat het de actieradius met minstens 15% vergroot of nog meer als ik met minder ondersteuning rijd of onderweg pauzeer en die extra kilometers heb ik echt nodig, ik zoek al jaren naar een fiets met een fatsoenlijke actieradius.
Ik durf met redelijke grote zekerheid te stellen dat juist tijdens het fietsen dit nauwelijk winst opleverd (zo niet verlies) omdat je veel wind gaat pakken (die platen zijn windhappers) juist dat is waar al die watts aan opgaan: Overwinnen van luchtweerstand. Ja, ook als je onder de vijftien kmpu gaat ;)

Als je verder wil en je hebt al twee accu's dan ontkom je er eigenlijk niet aan om dieper te gaan zitten en om strakke wieler kleding aan te gaan doen. Je kan ook denken aan een triathlon stuur voor de lange rechte stukken, maar ook dan wil je gewoon fixe drop hebben.

Om maar aan te geven; ik kwam met mooi weer met een Razer 125km en 395wh op eco (zelfs een klein stukje medium) inclusief de helft met een lege platbodem wagen erachter. Wel in strak wielerpakje en compleet plat op het stuur gelegen (toen kon ik dat nog^^).

Met 1200wh zou 250km ook met een onzuinige Bosch mgelijk moeten zijn. Dat is tien uur fietsen :? Sterker nog, als je 20kmpu zou fietsen zou de 300km ook nog wel eens dichtbij moeten kunnen komen.

En je moet met een soorgelijk bereik echt wel in een heel vreemd gebied zijn (the middle of nowhere in centraal Frankrijk?) wil je dan niet ergens een cafe kunnen vinden waar je met een snellader in een uurtje er veel meer bijpompt dan die zonnecellen. En dan heb je nog dingen als bewolking, vocht etc. Leuk hobby project , maar niet logisch voor een gewone fiets.

Waar dit WEL kan bijdragen is een velomobiel waarbij de cellen zijn geintegreerd in de schil, waardoor je luchtweerstand miniem wordt en je toch een flink oppervlak weet te coveren.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 13-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Doe dit normaal al niet met een e-bike e.d. met Li-accu, in huis repareren en zo, maar al helemaal niet in een flat of zo.
https://www.nu.nl/buitenl...elijk-in-accu-e-bike.html
Bij de aankoop van de e-bike van mijn eega bijna 3 j geleden vertelde de man van de grote fietsenwinkel, dat het ook al verstandig om 's nachts geen e-bike accu te laden in huis i.v.m. een blijkbaar significant risico op brand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:47
Bubbleblower1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:19:
[...]

Welke motor heb je? Misschien is daar een oplossing mogelijk voor je probleem.

Een wielmotor zonder krachtsensor verbruikt in praktijk bijna een factor 2 meer dan een Bosch middenmotor. Shimano is dan weer een stukje zuiniger dan Bosch.

Er komt een Flyer met Panasonic motor met tweede accu (eerste is al 750Wh) én instelbaar verbruik/kracht. Ik mag er alleen nog niets over zeggen :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:30:
Doe dit normaal al niet met een e-bike e.d. met Li-accu, in huis repareren en zo, maar al helemaal niet in een flat of zo.
Bij de aankoop van de e-bike van mijn eega bijna 3 j geleden vertelde de man van de grote fietsenwinkel, dat het ook al verstandig om 's nachts geen e-bike accu te laden in huis i.v.m. een blijkbaar significant risico op brand....
Ik erger me er aan dat alle accubranden worden aangehaald als argument dat accu’s onveilig zijn. Terwijl eigenaren natuurlijk verbergen dat er met de accu iets aan de hand kan zijn geweest, is dat toch soms nog in een verhaal of foto te merken. In deze flat werden bijvoorbeeld reparaties uitgevoerd, voor mijn huis (letterlijk) was een brand aan een geknutselde fiets en laatst is een fietsenwinkel afgebrand door een slechte accurevisie.

Koop je accu bij een Europese partij of denk zelf na als je iets uit China besteld, gebruik een accu niet als die beschadigd is, vermijdt extreme temperaturen en vermijdt leeg wegleggen. Dan valt het allemaal wel mee.

Verzekeraars komen naar fietsenwinkels al met allerlei onredelijke (maar haalbare) uitsluitingen en de overdreven eis om een accukluis te kopen. Dat komt bovenop de onredelijke (en niet haalbare!) eisen voor de diefstalverzekering. Dit is het resultaat van al die ongeïnformeerde commotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
Foxhill schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:19:
[...]

Er komt een Flyer met Panasonic motor met tweede accu (eerste is al 750Wh) én instelbaar verbruik/kracht. Ik mag er alleen nog niets over zeggen :+ .
Toch niet de nieuwe upstreet 3? want het wordt stilaan tijd dat daar wat meer info over komt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Dr Karl schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:07:
[...]

Toch niet de nieuwe upstreet 3? want het wordt stilaan tijd dat daar wat meer info over komt... :P
:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

B64

route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:30:
Als dat echt zo'n significant risico zou zijn, dan zouden we hier in Nederland honderden, zo niet duizenden van dat soort fikkies per jaar moeten hebben. In werkelijkheid zijn het er hooguit enkele tientallen, en in veel gevallen betreft dat accu's die betrokken zijn geweest bij een val, of is de lader defect of van slechte kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

B64 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:35:
[...]Als dat echt zo'n significant risico zou zijn, dan zouden we hier in Nederland honderden, zo niet duizenden van dat soort fikkies per jaar moeten hebben. In werkelijkheid zijn het er hooguit enkele tientallen, en in veel gevallen betreft dat accu's die betrokken zijn geweest bij een val, of is de lader defect of van slechte kwaliteit.
In 2018 betrof het al 100 fikse branden (2017 72x) agv betrokken accus/batterij.
https://www.verzekeraars....n-om-accu-s-en-batterijen.
Lithium-ionbatterijen
Stichting Salvage, die namens verzekeraars eerste hulp biedt aan gedupeerden van een grote brand, kwam vorig jaar 100 keer in actie naar aanleiding van een woningbrand ontstaan door een accu of batterij. In 2017 was dat 72 keer het geval. Ook Brandweer Nederland ziet steeds meer branden ontstaan door zogeheten lithium-ionbatterijen. In dit type batterij zit in verhouding veel meer energie dan in een standaard penlitebatterij. Ze zitten in elektrische fietsen, speelgoed, smartphones en tablets.
Dat er een flink aantal gevallen er iets is met die accu's, maar ik vermoed dat de kennis hier gemiddeld veel hoger is dan bij de gemiddelde e-bike bezitter in heel NL.
Er valt dis nog heel wat voor te lichten voor die doelgroep die het nog allemaal niet bijster goed weet.
Kon niet ff snel recentere gegevens vinden. De cijfers die er wel zo gevonden zijn lijken echt wel significant en het gaat niet over enkele tientallen, iig al ca 100 met een grote brand als gevolg....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-11-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
jdwrist schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:03:
Ik ben van plan om deze maand gebruik te gaan maken van het fietsplan op het werk.
Nu ben ik mij aan het oriënteren op elektrische fietsen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is simpelweg te veel aanbod te vinden in de winkels en op internet.

Mijn budget is rond de €2500,-

Ik zal de fiets voornamelijk voor woon- werk gebruiken (15 kilometer per dag).

Mijn voorkeur zou zijn om riemaandrijving te hebben op de fiets

Qua modellen ben ik erg gecharmeerd van de Veloretti Ace en de Cowboy, maar lees hier her en der ook niet echt positieve verhalen over.

Wie wil mij helpen aan goede alternatieven :-)
Ik ben afgelopen week voor deze gegaan:
https://www.12gobiking.nl/pegasus-siena-e7f-plus-belt-disc
Maar misschien oogt die te saai voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:59:
....
In 2018 .... (2017 72x) agv betrokken accus/batterij......
Kon niet ff snel recentere gegevens vinden. .....
Het is jammer dat je geen recentere gegevens kon vinden, want daarna is volgens mij de verkoop van ebikes flink aangetrokken.
Zou er niets verbeterd zijn tav de beveiliging, dan zou het aantal accubranden zeker ook toegenomen moeten zijn.
Enige tijd geleden gingen dergelijke verhalen ook rond tav smartphones, die feitelijk ook voorzien zijn van een dergelijke accu. Nu lees ik er nooit meer iets over.

Dergelijke branden ontstaan meestal niet zomaar, maar hebben vaak te maken met ander gebruik dan voorgeschreven, waardoor de beveiliging overruled wordt of niet meer voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:59:
[...]
In 2018 betrof het al 100 fikse branden (2017 72x) agv betrokken accus/batterij.
https://www.verzekeraars....n-om-accu-s-en-batterijen.
Op zich helemaal eens dat je sávonds eigenlijk niet moet laden, maar je gooit alle oplaadbare batterijen hier op een hoop, dat terwijl je gewoon kan zien hoeveel e-bike accu's een probleem opleveren.

Het aantal was 16. Smartphones (maar dat zijn er natuurlijk in omloop veel meer), 14. De meeste problemen zijn met de losse batterijen/acculader. Dat is niet zo gek, want die batterijen stuiteren nog wel eens en snelladen is sowieso niet zo best. Wat trouwens niet duidelijk is, is in welke maat dit om laad incidenten gaat. Ik vermoed dat dit de meerderheid van de incidenten betreft (bij e-bike accu's gok ik op bijna 100%), maar ik heb toch een keer een (nimh) penlite zien affikken terwijl hij in een apparaat zat. Maar goed, zoals ik al zeg, ik neem aan dat dat marginaal is tov de laadincidenten.

FWIW, soms laad ik mijn telefoon s'avonds, verder niets. Dat is natuurlijk ook niet veilig, maar dat is helaas soms wel zo handig. Voor de rest laad ik direct onder mijn rookmelder, in de vage hoop dat ik dan eerder door heb als het mis gaat ;w

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 13-11-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:57:
[...]
Koop je accu bij een Europese partij of denk zelf na als je iets uit China besteld, gebruik een accu niet als die beschadigd is, vermijdt extreme temperaturen en vermijdt leeg wegleggen. Dan valt het allemaal wel mee.
Helemaal waar. Toch is mijn accu ook wel eens omgevallen (ik had hem stom overeind gezet en mijn dochter liep er tegenaan), wat dat betreft overkomt zoiets je toch ook. En ja ik gebruik die accu nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@elinx Aangezien dit soort accu's overal gebruikt worden is de kans dat elders er vergelijkbare problemen zijn, voor de hand liggend en das wel makkelijk te checken, het stond zelf in het Nu.nl stuk dat ik aanhaalde.
Volgens Dan Flynn, het hoofd van de brandweer, zijn dit jaar in New York al bijna tweehonderd branden ontstaan door zo'n lithiumionbatterij. "Dit jaar zijn al zes mensen overleden door zulke batterijen", zegt hij tegen CNN.
met ca 20 miljoen mensen 200 branden en in 2018 100 bij ons en de kans op toename lijkt me reëel, dan in de bowl park liggen die getallen aardig in elkaar buurt geen factor 10 verschil of zo.
Et cetera, zoals:
https://www.thefpa.co.uk/...fires-cost-uk-100m-yearly
Aardige kosten post in de UK (2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roffeltjes schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:36:
[...] Helemaal waar. Toch is mijn accu ook wel eens omgevallen (ik had hem stom overeind gezet en mijn dochter liep er tegenaan), wat dat betreft overkomt zoiets je toch ook. En ja ik gebruik die accu nog steeds.
In de lijn van veilig handelen wat hier verteld wordt, past dit niet., . Veiligheid kost dus vaak extra geld, dus veel mensen gebruiken die (om)gevallen accu toch maar, je bent er zelf iig open over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
Vraag. Ik heb een Gazelle Orange C7 elektrische fiets gekocht tweedehands gekocht. Heel erg netjes zonder eigenlijk maar 1 krasje en had maar 1900 km gefietst. Dit is mijn eerste elektrische fiets en ondertussen al een paar ritjes met heel veel plezier gemaakt met de vrouw samen. Nu viel mij alleen gisteren op dat er een klein probleem is met de verlichting. Het achterlicht gaat niet uit als ik de verlichting van de fiets uit zet. Hij gaat wel zachter branden maar gaat niet uit. Als ik de accu van de fiets losmaak, dan blijft het licht ook branden. Uiteindelijk dooft het licht pas na een uurtje.

Heeft iemand hier enig idee? Ik kan er niet heel veel over vinden online.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:45:
met ca 20 miljoen mensen 200 branden en in 2018 100 bij ons en de kans op toename lijkt me reëe
Waarom blijf je bij 100 terwijl in je link ook het werkelijke aantal staat? Je gooit nu alle batterijen op een hoop, of het nu smartphones, speelgoed, penlites of e-bikes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@roffeltjes Met 16% is het uiteraard niet die 100%.
Maar zoals al opgemerkt werd, helaas oude getallen en de e-bike verkoop is nog meer booming geworden sinds dien, dus bij gelijk % zijn, wat we niet weten, kunnen de branden in absolute getallen ook met die orde flink toegenomen zijn. Mijn focus met diepgang zat daarna in een ander thema (onze wijk energie groep), dus ik was er nog niet geheel correct op terug gekomen. Soms heb je dat. Maar er was niks geheimzinnigs aan: Je kon het dus zelf lezen in de link die ik inbracht..... mss begrijp je nu hoe het liep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
GAEvakYD schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:01:
.... Het achterlicht gaat niet uit als ik de verlichting van de fiets uit zet. .....
Dat heeft met veiligheid te maken, meestal zit er in dat geval een condensator in het achterlicht die de lading wat langer vasthoudt. Bij fietsen met een dynamo is dit bv handig als je voor een kruising stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:24:
..... kunnen de branden in absolute getallen ook met die orde flink toegenomen zijn. .....
"kunnen"
Ik denk zeker dat er wel ongelukken ontstaan met accu's, zeker met de hoeveelheden die er momenteel in gebruik zijn, maar persoonlijk denk ik dat het risico op een accubrand bij normaal gebruik minimaal is.

Wat betreft het vallen van de accu maakt het verschil of dit omvallen of van bv een tafel vallen betreft.
Ook hangt het er vanaf hoe de cellen gemonteerd zijn. Aan elkaar geplakt of iedere cel in een kunststof houder.
Bij oudere accu's betrof het soms nog wel met hot glue aan elkaar geplakte cellen in een krimpkous.
Bij een val van tafel oid lopen dit soort accu's een groter risico op breuk of sluiting.

[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 13-11-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Een groot probleem lijkt me als je zelf niet bij de val geweest bent, stel je hebt hem in een bewaakte fiets stalling staan, niet iedereen is daar even alert bij het neerzetten van zijn haar fiets. En er valt daardoor en e-bike om... dan weet je dat niet.
Die historie van de accu die de brand mogelijk veroorzaakte wisten ze bij Stella dus ook niet.
https://nieuwsfiets.nu/20...aak-van-brand-bij-stella/

Ik kom zelf uit een technische hoek met een verhoogd risico v/h werk, soms sterk verhoogd zelfs. Ook hoort iedereen gelijk goed opgeleid te zijn qua veiligheid, toch zie je in de praktijk best de nodige verschillen en het zijn vaak die verschillen die het verhoogde risico kunnen geven (en af en toe helaas ook doen). En zo is het met het omgaan van die e-bikes accu's ook, waarbij dan het verschil in "opgeleid" zijn (beter: correct geïnformeerd zijn)/maar vooral "toegepaste bewustwording omtrent dit thema" (*) heel groot kan zijn, ergo daar heb je een risico bron voor die accu branden.
(*) Er dus op relevante momenten altijd even bij stilstaan of het iets een probleem kan worden of niet. Bij mijn werk was dat een gewone houding, dat zal bij die accu's nog meer moeten worden dan het is. Je rijdt met een auto of fiets of ... toch ook maar niet zomaar een weg op, zonder dat.....bekend verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
route99 schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:13:
Een groot probleem lijkt me als je zelf niet bij de val geweest bent, ....
Dat kan een probleem zijn in sommige gevallen, maar volgens mij geen groot probleem.
Een accu zou bestand moeten zijn tegen enig soort van "ondeugdelijk" gebruik, maar de mate ervan kan per accu verschillen. Ik weet niet of daar enige normering voor bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
elinx schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:33:
[...]
Dat heeft met veiligheid te maken, meestal zit er in dat geval een condensator in het achterlicht die de lading wat langer vasthoudt. Bij fietsen met een dynamo is dit bv handig als je voor een kruising stopt.
Damm serieus. Dat hoort dus gewoon zo? Ik kreeg er gisteren ook al vragen over bij de fietsenstalling van mensen die zeiden dat mijn licht nog aanstond. :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
elinx schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:21:
[...]
Dat kan een probleem zijn in sommige gevallen, maar volgens mij geen groot probleem.
Een accu zou bestand moeten zijn tegen enig soort van "ondeugdelijk" gebruik, maar de mate ervan kan per accu verschillen. Ik weet niet of daar enige normering voor bestaat.
Dit is dus een valide reden waarom een leverancier altijd schrijft in de handleiding dat je alleen de originele meegeleverde lader mag gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Er zijn geen 16 accu’s in brand gegaan. Er zijn 16 eigenaren de hun accu in brand hebben laten gaan. Belangrijk verschil.

De Sparta eMotion accu zet soms uit als die oud wordt. De behuizing staat dan zelfs zichtbaar bol. Ik zie regelmatig dat mensen er dan nog mee door fietsen. Er fietsen ook veel mensen door met andere type accu’s die af en toe uitvallen. Die twee voorbeelden bij elkaar zijn al duizenden ondeugdelijke accu’s in Nederland (op basis van ik zie er 10+ per jaar in mijn winkel * er zijn honderden fietsenwinkels in Nederland). Tel daarbij op de honderden mensen die wel eens thuis de cellen van een accu in een andere accu hebben gezet.

Als je dat weet is 16 accu’s niet veel maar weinig. Het is eerder imposant dat onder al die andere 3 miljoen fietsaccu in Nederland nooit een brandje voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
elinx schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:13:
[...]
Een zonnepaneel van 40W zal op zijn best 20W kunnen leveren, waardoor je minstens 9 uur moet laden.
Ja, daar was ik ook vanuit gegaan en dan van twee van die panelen, maar roffeltjes heeft me al op andere gedachten gebracht:
roffeltjes schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:26:
[...]
Ik durf met redelijke grote zekerheid te stellen dat juist tijdens het fietsen dit nauwelijk winst opleverd (zo niet verlies) omdat je veel wind gaat pakken (die platen zijn windhappers) juist dat is waar al die watts aan opgaan: Overwinnen van luchtweerstand. Ja, ook als je onder de vijftien kmpu gaat ;)
Daar was ik al bang voor, daarom heb ik ook liever geen tassen mee.
Maar als ik ze toch mee moet nemen zou ik er van die panels op kunnen zetten.
roffeltjes schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:26:
[...]
Waar dit WEL kan bijdragen is een velomobiel waarbij de cellen zijn geintegreerd in de schil, waardoor je luchtweerstand miniem wordt en je toch een flink oppervlak weet te coveren.
Ik denk dat dat een veel beter idee is.
Foxhill schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:19:
[...]

Welke motor heb je? Misschien is daar een oplossing mogelijk voor je probleem.

Een wielmotor zonder krachtsensor verbruikt in praktijk bijna een factor 2 meer dan een Bosch middenmotor. Shimano is dan weer een stukje zuiniger dan Bosch.

Die motor die ik heb is juist super, ook een Panasonic, met deze actieradius:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWGK44TmvTK7a2omU9ua2WVNxT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mzIf8zxT1cEU5pOkk3fZxSU9.jpg?f=user_large

Die afstanden haalt ie ook echt, als je inderdaad slechts 15 km/u fietst. Een Bosch motor is zuiniger, maar die geeft niet zo weinig ondersteuning, waardoor de actieradius toch minder is.
Hopelijk is die Flyer het begin van een trend en krijgen we eindelijk grotere accu's, zoals bij auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 01:20:
[...]

Die motor die ik heb is juist super, ook een Panasonic, met deze actieradius:

[Afbeelding]

Die afstanden haalt ie ook echt, als je inderdaad slechts 15 km/u fietst. Een Bosch motor is zuiniger, maar die geeft niet zo weinig ondersteuning, waardoor de actieradius toch minder is.
Hopelijk is die Flyer het begin van een trend en krijgen we eindelijk grotere accu's, zoals bij auto's.
Dat plaatje doet me denken dat je een Gazelle hebt. Die hadden bij Panasonic een voorwielmotor tot een paar jaar terug, en een middenmotor heel lang geleden. Klopt dat? Die beide nog niet de zuinigsten. En hoe oud zijn je accu’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Xenophon schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:27:
[...]

Ik ben afgelopen week voor deze gegaan:
Maar misschien oogt die te saai voor je?
Lijkt veel fiets voor die prijs. Ben benieuwd of de FM dat ook vindt of dat hier afwijkende onderdelen gebruikt zijn?

En let op: de foto is misleidend. Er staan schijfremmen op de foto, maar velgremmen in de beschrijving; meermalen zelfs, dus die schijfremmen zullen het wel niet worden voor die prijs… 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Hippe Lip schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:32:
[...]

Lijkt veel fiets voor die prijs. Ben benieuwd of de FM dat ook vindt of dat hier afwijkende onderdelen gebruikt zijn?

En let op: de foto is misleidend. Er staan schijfremmen op de foto, maar velgremmen in de beschrijving; meermalen zelfs, dus die schijfremmen zullen het wel niet worden voor die prijs… 8)7
Toch wel. Ik heb hem niet online gekocht maar fysiek. Eerst zien, dan geloven :) Inclusief schijfremmen, riem, slot en 400Wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:51
[...]

Omdat het de actieradius met minstens 15% vergroot of nog meer als ik met minder ondersteuning rijd of onderweg pauzeer en die extra kilometers heb ik echt nodig, ik zoek al jaren naar een fiets met een fatsoenlijke actieradius. Mogelijk verlengt het ook de levensduur van de accu, hoewel ik me ook kan voorstellen dat het juist een negatief effect heeft.

Inmiddels heb ik 40 watt panelen gevonden die qua formaat van 51 x 42 cm of nog beter 50 x 35 cm aan de eisen voldoen, maar die zijn tot dusver allemaal 12 volt. Als ik een geschikt panel heb gevonden zal ik ook een connector naar mijn accu nodig hebben, die ze bij een gemiddelde campingshop denk ik niet verkopen.
Welke actieradius verwacht je dan? En hoe veel denk je dat die panelen je extra gaan leveren op een rit?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:18:
[...]
En hoe veel denk je dat die panelen je extra gaan leveren op een rit?
Goeie vraag >:)

Op een ideale dag is de zonnekracht gemiddeld zo'n 485 W/m2, een zonnepaneel is ~21% efficiënt, dus bij een oppervlakte van 35 x 50 cm kom je op 18 Watt per uur of bij 51 x 42 cm op 22 watt, wat Elinx al zei. Midden op de dag is de zonnekracht > 900W/m2 en kom je bijna op het dubbele.
Ik schat dat als je zomers 4 uur in de zon bent dat minstens 100 watt zal opleveren.

Op een gunstige zomerse dag is de totale opbrengst 8KW en dat zou 10 keer zoveel zijn als in de winter als er 12 lichturen zijn, dus dan zou 's winters de zonnekracht onder gunstige omstandigheden gemiddeld 67 W/m2 zijn en in diezelfde 4 uur "minstens" 14 watt opleveren.
Foxhill schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:06:
[...]

Dat plaatje doet me denken dat je een Gazelle hebt. Die hadden bij Panasonic een voorwielmotor tot een paar jaar terug, en een middenmotor heel lang geleden. Klopt dat? Die beide nog niet de zuinigsten. En hoe oud zijn je accu’s?
Klopt ja, een Gazelle Orange Excellent met wat mij betreft als voordeel dat die een Panasonic voorwielmotor heeft en bovendien zowel kracht- als rotatiesensor, wat echt heerlijk rijdt, ook in vergelijking.
Later heeft Gazelle de motor vervangen door een minder zuinig exemplaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK0cEtFR6Dr9IQjmT4HJuO2_Mug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUC9sKMI7DjlJOsWnxss3a1F.jpg?f=user_large

Mijn gereviseerde accu's zijn 1 en 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:16:
[...]

Op een ideale dag is de zonnekracht gemiddeld zo'n 485 W/m2, een zonnepaneel is ~21% efficiënt, dus bij een oppervlakte van 35 x 50 cm kom je op 18 Watt per uur of bij 51 x 42 cm op 22 watt, wat Elinx al zei. Midden op de dag is de zonnekracht > 900W/m2 en kom je bijna op het dubbele.
Ik schat dat als je zomers 4 uur in de zon bent dat minstens 100 watt zal opleveren.

Op een gunstige zomerse dag is de totale opbrengst 8KW en dat zou 10 keer zoveel zijn als in de winter als er 12 lichturen zijn, dus dan zou 's winters de zonnekracht onder gunstige omstandigheden gemiddeld 67 W/m2 zijn en in diezelfde 4 uur "minstens" 14 watt opleveren.

[...]

Klopt ja, een Gazelle Orange Excellent met wat mij betreft als voordeel dat die een Panasonic voorwielmotor heeft en bovendien zowel kracht- als rotatiesensor, wat echt heerlijk rijdt, ook in vergelijking.
Later heeft Gazelle de motor vervangen door een minder zuinig exemplaar:

[Afbeelding]

Mijn gereviseerde accu's zijn 1 en 2 jaar oud.
Die Gazelle met Panasonic voorwielmotor is behalve dat die prima fietst en weinig storingen kent wel grofweg een factor twee minder zuinig dan een moderne middenmotor. Daar zit de oorzaak van je te lage actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

begin eerst maar eens met de juiste eenheden. ;)
vermogen is in Watt,
Verbruik in Wh (Watt-uur)

en besef dat dit alleen op gaat bij de ideale hellingshoek en geen (gedeeltelijke) schaduw.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 14-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Je vergeet effect van schaduw, en het feit dat je paneel horizontaal ligt.
Regelmatig schaduw duwt je rendement enorm naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb net een fiets gekocht met Gazelle Connect. Die kun je met een app koppelen om bereik, accuvulling en meer real time uit te kunnen lezen. Practig stukje techniek. Nu wil ik de statistiek bijhouden in Home Assistant.

Heeft iemand de API van die Gazelle Connect al eens uitgevlooid?
Of weet iemand hoe ik dat kan doen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
de Peer schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:53:
...
vermogen is in Watt,
Verbruik in Wh (Watt-uur)
.........
De eenheden zijn juist aangegeven.
Een zonnepaneel levert vermogen in W en opslag wordt aangegeven met Wh.
Om een accu op te laden lever je een bepaalde tijd vermogen aan. Bij een acculader is dat niet anders.

edit:
....
.... zomers 4 uur in de zon bent dat minstens 100 watt zal opleveren......
......'s winters ...... in diezelfde 4 uur "minstens" 14 watt opleveren.
...
Ik had even dit over het hoofd gezien, wat dus 100Wh en 14Wh moet zijn. 8)7

Op zich lijken de berekeningen redelijk, maar dan moeten de specificaties van het betreffende zonnepaneel wel kloppen. Er is genoeg te koop waar de opgegeven opbrengst met een korrel zout genomen kan worden.

[ Voor 62% gewijzigd door elinx op 14-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elinx schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:39:
[...]
De eenheden zijn juist aangegeven.
Nee, dat zijn ze niet.

"18 Watt per uur " en "4 uur lang zal 100 Watt" opleveren.

Dat is 2 x onjuist.

In het eerste geval wordt 18 Watt bedoeld (zonder 'per uur').
In het 2e geval wordt 100 Wh bedoeld, dus niet Watt.

Edit: oh je corrigeerde het zelf al :P

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 14-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Bubbleblower1

Dus je wint op een vol zomerse dag 100 Wh.
Hoe veel extra luchtweerstand levert dat paneel op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
...
Hoe veel extra luchtweerstand levert dat paneel op?
Daar had @roffeltjes hem al op gewezen en bovendien een alternatief aangedragen.
Volgens de tabel die eerder gepubliceerd is kun je ca 300km afleggen met 1200Wh.
Met 20km/h zal je dan ca 15 uur nodig hebben voor een dergelijke rit.
In drie dagen zou hij dan 300Wh maximaal kunnen bijdragen met zonnepanelen, dan zou hij theoretisch ca. 75km meer kunnen rijden.
Ik begrijp de logica erachter daarom wel, maar betwijfel of deze waarden echt haalbaar zijn met een gewone ebike, bijbehorende luchtweerstand en relatief kleine panelen die niet optimaal gericht zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 14-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02
Xenophon schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:58:
[...]

Toch wel. Ik heb hem niet online gekocht maar fysiek. Eerst zien, dan geloven :) Inclusief schijfremmen, riem, slot en 400Wh accu.
Wel vrij kleine accu?

Ik miste bij deze dus de accu keuze en wilde een sterkere motor erin.
Ook miste ik de combinatie van trapkracht en rotatie senor.

Hij had dus veel maar miste ook wel dingen vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Foxhill schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:47:
[...]

Die Gazelle met Panasonic voorwielmotor is behalve dat die prima fietst en weinig storingen kent wel grofweg een factor twee minder zuinig dan een moderne middenmotor. Daar zit de oorzaak van je te lage actieradius.
Zo laag is die niet hoor, op de eco stand haal ik er zelfs meer dan 250 kilometer mee heb ik getest, maar ik fiets natuurlijk liever in zijn boost en 25 kilometer per uur.
Bij maximale ondersteuning is Bosch inderdaad zuiniger, maar die haalt nooit meer dan 250 kilometer.
Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:54:
[...]
Je vergeet effect van schaduw, en het feit dat je paneel horizontaal ligt.
Het verlies dat je lijdt omdat de hoek niet de hele dag ideaal is is al verdisconteerd in de efficiency van 21% dus het argument dat dit alleen opgaat bij een ideale hellingshoek klopt niet.

Schaduw zal wel verlies opleveren en dat zal in de stad een stuk groter zijn dan op het platteland.
elinx schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:39:
[...]
Er is genoeg te koop waar de opgegeven opbrengst met een korrel zout genomen kan worden.
Dat geldt in ieder geval al voor de panelen die ik heb nagerekend die in de praktijk slechts de helft leveren van wat geadverteerd wordt en dan heb ik nog niet eens op Alibaba of Amazon gekeken.
Tommie12 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
@Bubbleblower1

Dus je wint op een vol zomerse dag 100 Wh.
In 4 uur tijd ja, laat je 'm de hele dag buiten staan, wat ik trouwens ook doe, win je op zo'n dag 360 watt en thuis kun je 2 accu's tegelijk opladen. En ik laat die h weg, want dat doet iedereen, ik zeg ook al 35 jaar Mhz i.p.v. MT/s ook al is dat laatste ineens politiek correct geworden.

Een paneel van slechts 42 x 32 cm past precies op een standaard tas van 52 liter, die ik toch al mee moet nemen om mijn accu in te doen en kan me in de zomer 226 watt per dag :o opleveren.
In theorie, in de praktijk kunnen er nog allerlei beren op het fietspad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Roos79 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:36:
.... miste ik de combinatie van trapkracht en rotatie senor......
In dat geval ben ik benieuwd hoe je dit kon missen, want een Bosch motor is, naast de rotatiesensor, altijd voorzien van een trapkracht sensor.
Dit in tegenstelling tot Bafang, die nog wel middenmotoren met alleen een rotatie sensor in zijn programma heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 15-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Bubbleblower1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:34:
[...]

....

In 4 uur tijd ja, laat je 'm de hele dag buiten staan, wat ik trouwens ook doe, win je op zo'n dag 360 watt en thuis kun je 2 accu's tegelijk opladen. En ik laat die h weg, want dat doet iedereen, ik zeg ook al 35 jaar Mhz i.p.v. MT/s ook al is dat laatste ineens politiek correct geworden. .........
Ik had al het vermoeden dat je je huiswerk op orde hebt en wens je oprecht veel succes met het toepassen van zonnepanelen. Ik hoop dat je later nog een feedback wilt geven over het gebruik in praktijk.

mbt je gebruik van eenheden W vs Wh en de vergelijking met MHz vs MT/s sla je mi de plank mis, omdat MHz nog gewoon in gebruik is en de tijdfactor in Hz verweven zit (Hz = trillingen per seconde)
MT/s is voornamelijk in gebruik voor de transfer rate van digitale signalen, terwijl MHz nog gewoon in gebruik is voor analoge signalen. Watt aan opslag/verbruik toewijzen is wezenlijk fout en onzin om te veronderstellen dat "iedereen" dat doet.
In ieder huis hangt nog steeds een kWh meter en niet een kW meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59
En ik laat die h weg, want dat doet iedereen, ik zeg ook al 35 jaar Mhz i.p.v. MT/s ook al is dat laatste ineens politiek correct geworden.
Dat is echt onzin... Niemand zegt dat behalve mensen die niet weten waar ze het over hebben. Het is ook alles behalve triviaal want het leidt heel makkelijk tot misverstanden. Als jij zegt dat je je zonnepanelen de hele dag in de zon laat en dan 360 watt haalt dan kan iemand dus makkelijk denken dat je 2 a 3 kWh ophaalt op een dag. Goed, in dit geval weten we dat je het over een relatief klein oppervlak hebt en dat dit dus niet mogelijk is, dus is het wel duidelijk dat je de verkeerde eenheid gebruikte. Maar heb je het bv over zonnepanelen op je dak dan is zo'n misverstand veel aannemelijker.

Overigens zie ik volgens mij ook nooit iemand MHz zeggen over geheugen, mensen zeggen dan bv ddr3600 of zo, en niet 3600 MHz (niet Mhz als we echt gaan zeuren :+) of MT/s.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]
En ik laat die h weg, want dat doet iedereen,
Nee alleen mensen die het verschil tussen Wh en W niet begrijpen doen dat.
Nogmaals. Het ene is vermogen en het andere is verbruik, een belangrijk verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

laten we deze zijdiscussie afsluiten

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
deze discussie was dus afgesloten

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 15-11-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
.....
Maar ik zal proberen elders hulp te zoeken bij mijn project zodat jullie je niet meer aan mij hoeven te storen, dit forum is van en voor de Peer en zijn vrienden.
Jammer dat je het zo persoonlijk opvat, want ik ben oprecht geïnteresseerd in je project met zonnepanelen en had graag wat praktische feedback gezien en storend heb ik je zeker niet gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-11-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
elinx schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:36:
[...]
In dat geval ben ik benieuwd hoe je dit kon missen, want een Bosch motor is, naast de rotatiesensor, altijd voorzien van een trapkracht sensor.
Dit in tegenstelling tot Bafang, die nog wel middenmotoren met alleen een rotatie sensor in zijn programma heeft.
In de beschrijving staat enkel de ene benoemd en dat is hij sommige andere fietsen weer anders daar staan ze beide genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Roos79 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:48:
[...]

In de beschrijving staat enkel de ene benoemd en dat is hij sommige andere fietsen weer anders daar staan ze beide genoemd.
Oh, de beschrijving. Ik dacht dat je het zelf had geconstateerd tijdens een proefrit.
Een trapkrachtsensor is niet altijd vanzelfsprekend, omdat veel naafmotoren alleen via een rotatiesensor aangestuurd worden.
Een middenmotor is altijd voorzien van een rotatiesensor. Dat is misschien de reden dat deze niet genoemd is.
Meer info had je kunnen vinden bij Bosch

" Draaimomentsensor
Detecteert de eigen krachtinspanning van de fietser en geeft deze door aan de aansturing van de motor
Deze is naast de trapfrequentie- en snelheidssensor een wezenlijk onderdeel voor het registreren van de rijgegevens.
"

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 15-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
elinx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:17:
[...]
Een trapkrachtsensor is niet altijd vanzelfsprekend, omdat veel naafmotoren alleen via een rotatiesensor aangestuurd worden.
Een middenmotor is altijd voorzien van een rotatiesensor. Dat is misschien de reden dat deze niet genoemd is.
Meer info had je kunnen vinden bij Bosch

" Draaimomentsensor
Detecteert de eigen krachtinspanning van de fietser en geeft deze door aan de aansturing van de motor
Deze is naast de trapfrequentie- en snelheidssensor een wezenlijk onderdeel voor het registreren van de rijgegevens.
"
Dan geven vele Websites dus verkeerde informatie, want als je bepaalde fietsen gaat opzoeken zie je dus dan of het een of het ander en niet beide.

En ik bedoel dus dat de fiets die hier benoemd was maar 1 van de twee had volgens beschrijving en ik dus wat zocht die beide heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Roos79 op 15-11-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Roos79 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:21:
[...]

Dan geven vele Websites dus verkeerde informatie, want als je bepaalde fietsen gaat opzoeken zie je dus dan of het een of het ander en niet beide.
Dat klopt, hoewel verkeerd. Het is vaker onvolledig. (de velg- vs schijfremmen was duidelijk wel verkeerd)

Meestal worden alleen de "voordelen" genoemd of zijn de specificaties beperkt weergegeven.
Dat geldt trouwens niet alleen voor ebikes, maar gaat ook op voor bv wasmachines ed.
Als je wezenlijk ergens in geïnteresseerd bent, is het dan ook zaak om verder te kijken dan alleen de door een verkoper gegeven informatie.

Ter info:
Alle ebike motoren hebben een rotatiesensor, maar niet alle ebikes hebben ook een trapkrachtsensor.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 15-11-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bubbleblower1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

Zoals tuinders of mensen van de KNMI, waar ik mijn cijfers trouwens vandaan had, want die kon ik zo gauw nergens anders vinden: https://www.knmi.nl/over-...zon-iets-minder-zonkracht
Nee daar wordt het gewoon correct gebruikt.
De opmerking was ook zeker niet persoonlijk bedoeld. Ik wilde alleen aangeven dat W en Wh echt iets anders is en dat het daardoor onduidelijk wordt.

Ik wil je uitnodigen de discussie over je panelen op de fiets gewoon voort te zetten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:29:
[...]
Ik wil je uitnodigen de discussie over je panelen op de fiets gewoon voort te zetten! :)
Ik ben ook wel benieuwd, weer eens wat anders dan welke fiets/snaar/enviolo etc vragen (ik hoop niet dat ik nu op iemands tenen trap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bla65 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:48:
.... fiets/snaar/enviolo etc vragen ...
Je vergeet "de FM om de hoek" ;)

Dit is natuurlijk inherent aan een algemeen forum.
Eens in de zoveel tijd komt hetzelfde onderwerp voorbij en soms ben je geïnteresseerd en doe je mee, soms niet en laat je het voorbij gaan.
De één is daar wat fanatieker of directer in dan de ander, wat soms confronterend overkomt.

Of @Bubbleblower1 feedback mbt de praktische toepassing wil geven op een later moment is aan hem.
Het zou jammer zijn als we geen update krijgen, want mijn interesse was in ieder geval gewekt.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 15-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 01-09 14:27
In mijn zoektocht naar een elektrische fiets ben ik momenteel hard aan het twijfelen. Ik ben 200 cm, dat maakt dit allemaal wat moeilijker.

Eigenlijk zijn mijn keuzes op twee merken gevallen voor nu: Velo de Ville All-Round vanwege het hoge frame of Canyon Precede 5 of 6 of wellicht the Commuter vanwege de looks en kwaliteit.

Budget is ca. 3000 euro
De vraag is of ik met lengte uit ga komen op de Canyon en zijn er nog onderdelen aan te passen? De Velo de Ville komt met Ergotec stuur waardoor alles wat beter af te stemmen is op mijn lengte en er zit een fietsenmaker in de stad.

Volgens mij is de service voor de Canyon prima, woon in Utrecht omgeving met een aantal aangesloten service punten. Maar ik kan de fiets helaas nergens testen, weet niet of ik dat aan durf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glamer1987
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-09 13:24
Op basis van alle positieve geluiden in dit topic heb ik onlangs ook een Canyon Precede ON 7 besteld. Hieronder toch even mijn ervaringen:

- Fiets was op voorraad en werd binnen een week netjes geleverd.
- Bij openen van verpakking viel direct op dat de accu niet volledig in het frame wegviel. Er zit een klein beetje speling aan de bovenkant en ook lijkt hij klein beetje scheef te zitten. Het was niet zo erg als een gebruiker voor mij liet zien, maar toch viel het me op. Ik kan me voorstellen dat mensen zich hier aan gaan storen. Voor mij was het niet direct een dealbreaker.
- Het stuur en spatbord zaten scheef. Dit zag je vooral pas goed nadat het wiel erin zat. Ook dit geen dealbreaker, waarschijnlijk makkelijk zelf aan te passen.
Verder was de fiets puntgaaf en is het echt een plaatje om te zien! Veel complimenten gekregen.

Ik heb er twee korte ritjes op gemaakt. Eerste wat opvalt is de heerlijke ondersteuning. Heel geleidelijk en natuurlijk. Verder ook vrijwel geruisloos. Het frame is super stijf wat zich vertaald naar heel veel gevoel met de fiets. Het nadeel is dat de fiets daardoor ook vrij hard aanvoelt, vooral in combinatie met het harde zadel en de erg sportieve zit, is het zeker geen fiets om lange afstanden mee te fietsen. Het comfort is vooral te vergroten door op lage druk te rijden. Al met al een prima fiets voor stadsverkeer, erg wendbaar en prima ondersteuning.

Tijdens de 2e rit hoorde ik echter opeens een schurend en knarsend geluid vanuit het enviolo schakelsysteem. Het lijkt er bijna op alsof er iets is afgebroken in het binnenwerk want het volledige systeem is kapot. Dit was voor mij wel de druppel en ik heb besloten om de fiets terug te sturen binnen de 30 dagen retourservice...

Ik vraag me af of ik pech gehad heb of dat dit toch een beetje hoort bij de post order bikes.. Mijn volgende fiets ga ik bij de welbekende FM om de hoek kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@Glamer1987 In het verleden had ik ook een EnViolo naaf en wat ik me hiervan kon herinneren is dat er een probleem was met de lager 'in' de naaf. Na 20.000 km was de naaf al behoorlijk verlopen. (steeds hogere cadans in hoogste verzet).

Ik schreeuwde toen moord en brand dat ik nooit een Nexus 8 naaf wilde want op de fietsersbond opstapdag in 2018 trapte die naven een voor een flink door en nu heb ik zelf een Nexus 8 en ik kan op 1 hand tellen hoe vaak deze doortrapte<>zelden dus.
Nu 7.000 km verder loopt de Nexus 8 nog steeds prima en die naaf krijgt het zo nu en dan wel voor z'n kiezen (dijk op , op standje turbo en wind tegen standje sport). Het grote voordeel is de 5e versnelling. Dit is een direct drive en dus zonder verliezen. Als ik matig wind tegen heb kan ik kiezen voor de 6e versnelling op standje sport of de 5e versnelling op standje toer. Dit verschil is dus duidelijk en is normaal. Voor mij maakt het niet veel uit, maar voor de accu wel degelijk :)

Sowieso heel vervelend dat de fiets retour moet en gewoon slecht dat er onderdelen schuin zitten of speling hebben. Dit is het 2e model van de Canyon Precede ON 7 hier die niet deugt en ik denk niet dat het aan de fiets zelf ligt, maar aan het verzenden.

Dat je nu gaat kopen bij de FM om de hoek is een verstandige keus. Je kunt dan de monteur ook in de ogen kijken en als er iets is kun je zo terug. Dozenschuivers zijn goedkoper, maar uiteindelijk ook duurder.

Heel veel succes :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:07:
...Dit is het 2e model van de Canyon Precede ON 7 hier die niet deugt .....
Voor de volledigheid:
1e. De klachten van @Kakola staan hier
2e. De klachten van @Glamer1987 staan daar

Wel bijzonder dat er eerder een zeer positieve review was over Canyon van @OmeRobbie en ook andere positieve signalen waren.
Canyon laat met deze ebikes mi flink wat steken vallen.
Hoe en waarom? Wie zal het weten.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 16-11-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
elinx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:41:
[...]

Voor de volledigheid:

Wel bijzonder dat de er eerder een zeer positieve review was over Canyon van @OmeRobbie en er ook ander positieve signalen waren.
Ben al tijdje hier niet meer geweest maar dat lijken me niet zozeer klachten alswel pech om een fiets uitgeleverd te krijgen met productiefouten. Dat wordt toch gewoon netjes opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
OmeRobbie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:58:
...Dat wordt toch gewoon netjes opgelost?
Dat lijkt me ook, maar waarschijnlijk heeft het vertrouwen wel een knauw gehad in beide gevallen.
Geen schroefdraad in een crank of een naaf die het al snel begeeft is niet iets wat je verwacht.
Opvallend vond ik de korte tijd ertussen en de overeenkomst van een aantal klachten, wat lijkt op problemen binnen een productie batch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:41:
[...]

Voor de volledigheid:

Wel bijzonder dat de er eerder een zeer positieve review was over Canyon van @OmeRobbie en er ook ander positieve signalen waren.
Dit is een beetje het ding met postorder bedrjven, fouten kunnen gebeuren, maar het vervolg is zo belangrijk.

De Batavus Razer van mijn vrouw werd geleverd met een scheef geboord spatbord waardoor haar achterdrager scheef stond (niet een beetje, echt ongelovelijk hoe ze dat hebben durven opsturen). De FM had de volgende dag een nieuw spatbord en de fiets kon worden opgeleverd.

Canyon is qua post-order behoorlijk goed geregeld, maar dit soort dingen betekenen wel het terugzenden van je fiets, daar waar een FM je stuur rechtzet, de accu uitlijnt (aanname, maar normaal gesproken kunnen ze de accu-plaat bijstellen, ook omdat je op termijn speling kan krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
assn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:49:
In mijn zoektocht naar een elektrische fiets ben ik momenteel hard aan het twijfelen. Ik ben 200 cm, dat maakt dit allemaal wat moeilijker.

Velo de Ville

Budget is ca. 3000 euro
Die lengte is inderdaad altijd lastig (net als heel klein zijn), FWIW, VdV valt groot. Tot nu toe lijkt er niemand te klagen over zijn VdV. Ik ben nog wat voorzichtig omdat ik ook maar één gebruiker ben, maar mijn persoonlijke ervaring is heel er goed.. Dat zit hem in zaken als afwerking, rammel vrij, alles klopt.

Alleen zit je met dat budget wel met de basis uitrusting en een wat lichte motor. Daar is op zich niks mis mee (beter dan veel NL merken), maar het tikt wel snel aan als je wat opties aanklikt. Voor custom is het één van de goedkoopste merken (veel goedkoper dan Koga en IMHO minstens zo goed), maar het is en blijft een dure fiets.

Andere merken waar je volgens mij kan kijken als bovenformaat medemens:

Kalkhoff en Victoria

Ook dan ga je helaas snel boven de 3k zitten, het zijn geen goedkope merken (en de inflatie is heftig). Maar de prijskwaliteit qua afmontage is daarentegen meestal aanzienlijk beter dan de naamloze meuk die we in NL op middenkalsse fietsen schroeven. Eigenlijk gebruikt alleen Koga op zijn confectie fietsen (traceerbare) A/B merk onderdelen voor de afmontage. Daarom ben ik meestal wat enthusiaster over Duitse fietsen, het is allemaal wat netter.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 16-11-2022 20:46 ]

• martyaintflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 11:53
Hebben er medetweakers al mooie black friday aanbiedingen gespot voor iemand die op zoek is naar zijn eerste ebike? Of is hier een aparte thread voor? Misschien aankoopadvies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
martyaintflying schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:42:
Hebben er medetweakers al mooie black friday aanbiedingen gespot voor iemand die op zoek is naar zijn eerste ebike? Of is hier een aparte thread voor? Misschien aankoopadvies?
Er is een algemene blackfriday thread, maar een fiets zou ik niet alleen om de korting kopen maar echt op willen fietsen vóór het kopen.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 09:59
JackBol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Net bij de fietsenwinkel geweest. Het wordt de Sparta c-Grid Ultra M7Tb Elektrische Fiets op basis van hun advies. Aangezien mijn vrouw er ook op gaat fietsen met lage instap. 65Nm middenmotor en riem ipv ketting.
Hoe bevalt de fiets een paar maanden later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
roffeltjes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:37:
[...]

Die lengte is inderdaad altijd lastig (net als heel klein zijn), FWIW, VdV valt groot. Tot nu toe lijkt er niemand te klagen over zijn VdV. Ik ben nog wat voorzichtig omdat ik ook maar één gebruiker ben, maar mijn persoonlijke ervaring is heel er goed.. Dat zit hem in zaken als afwerking, rammel vrij, alles klopt.

Alleen zit je met dat budget wel met de basis uitrusting en een wat lichte motor. Daar is op zich niks mis mee (beter dan veel NL merken), maar het tikt wel snel aan als je wat opties aanklikt. Voor custom is het één van de goedkoopste merken (veel goedkoper dan Koga en IMHO minstens zo goed), maar het is en blijft een dure fiets.

Andere merken waar je volgens mij kan kijken als bovenformaat medemens:

Kalkhoff en Victoria

Ook dan ga je helaas snel boven de 3k zitten, het zijn geen goedkope merken (en de inflatie is heftig). Maar de prijskwaliteit qua afmontage is daarentegen meestal aanzienlijk beter dan de naamloze meuk die we in NL op middenkalsse fietsen schroeven. Eigenlijk gebruikt alleen Koga op zijn confectie fietsen (traceerbare) A/B merk onderdelen voor de afmontage. Daarom ben ik meestal wat enthusiaster over Duitse fietsen, het is allemaal wat netter.
Dank voor je advies, met andere berichten hier denk ik dat ik toch voor de VdV ga. Budget is 3000 maar als ik meerwaarde in zie ben ik ook bereid naar de 3500 te gaan. Ik lees hier sowieso dat ik de grootste accu moet nemen. Zijn er andere onderdelen die het waard zijn om nu extra te investeren om er op lange termijn veel aan te hebben? Neem dan aan ook de motor.

• Roos79
martyaintflying schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:42:
Wat zijn je wensen en wat is je budget?

@assn Riem ipv ketting en de motor idd zou ik beide mee nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roos79 op 17-11-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
Roos79 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:02:
[...]

@assn Riem ipv ketting en de motor idd zou ik beide mee nemen.
Toch hoor ik wisselende verhalen, voor mij moet het onderhoudsarm zijn en dan zou een ketting met kettingkast eigenlijk de beste optie zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
assn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:59:
.... voor mij moet het onderhoudsarm zijn en dan zou een ketting met kettingkast eigenlijk de beste optie zijn.
Een riem is weliswaar schoon, maar een ketting in kettingkast eigenlijk ook. Onderhoud is misschien een beetje meer zorg, maar ook niet overdreven veel.
Ik denk daarom vaak dat de keus voor een riem vaker ingegeven zal zijn door zaken als "trendy" en "hypevorming" dan om technische redenen.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 17-11-2022 19:21 ]

• roffeltjes
1. Riem/ketting. Afhangende van hoeveel KM je maakt. Ik ben zelf nu echt wel een fan van de riem aandrijving, maar zoals @elinx zegt is het ook geen dealbreaker.

2. Motor, performance line plus is fijn, hoger zou ik in NL niet gaan. Active line plus is echter ook geen ramp, zoveel vermogen heb je niet nodig.

3. Accu, afhangend van hoeveel KM je maakt op een dag en van de meerprijs die VdV rekent. De meerprijs op een grotere accu is meestal fors en vaak niet in proportie. Zo was de meerprijs bij mijn fiets 200,-... terwijl nu de marktprijs van 500wh accus lager is dan een 400wh accu. Oftewel, voor 1/4 extra capaciteit betaal ik 1/3 van de prijs voor een complete accu... dat vond ik niet passen. Dan koop ik wel een keer een losse accu erbij (sowieso een goed idee als je veel fietst),.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Robino schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:15:
[...]

Hoe bevalt de fiets een paar maanden later?
Ja top, eigenlijk helemaal niets op aan te merken. Voor woon-werk is de 400 batterij voldoende, maar in het najaar deden we nog wel eens dagtripjes en dan krijg je toch wel een beetje range anxiety op de terugweg. Want het is zwaar trappen als de motor niet mee werkt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• martyaintflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 11:53
Roos79 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:02:
[...]

Budget is zo'n € 1500 tot € 2200? Ik kan tot 1500 gebruiken in een fietsplan via mijn werkgever.

Heb niet zo veel eisen, zoek een betrouwbare fiets waarbij ik niet steeds terug hoef naar VanMoof voor garantie :') Ben best lang (1.95) en vind damesfietsen doorgaans lekkerder in gebruik :)

• Roos79
martyaintflying schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:28:
[...]

Budget is zo'n € 1500 tot € 2200? Ik kan tot 1500 gebruiken in een fietsplan via mijn werkgever.

Heb niet zo veel eisen, zoek een betrouwbare fiets waarbij ik niet steeds terug hoef naar VanMoof voor garantie :') Ben best lang (1.95) en vind damesfietsen doorgaans lekkerder in gebruik :)
Deze werd hier laatst gedeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 08:36
Mijn Bosch Intuvia display is gisteren gestolen, nu heb ik mijn deze op marktplaats teruggevonden en probeer ik een afspraak met de verkoper te maken.

Nu vraag ik me af of er een manier is hoe ik kan bewijzen dat deze computer van mijn fiets afkomstig is, iemand een idee? Is er een serienummer of code die matched met iets van mijn fiets?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Strider schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:18:
Mijn Bosch Intuvia display is gisteren gestolen, nu heb ik mijn deze op marktplaats teruggevonden en probeer ik een afspraak met de verkoper te maken.

Nu vraag ik me af of er een manier is hoe ik kan bewijzen dat deze computer van mijn fiets afkomstig is, iemand een idee? Is er een serienummer of code die matched met iets van mijn fiets?
Heb je een foto van de achterkant gemaakt?
Of heb je een factuur van je fiets misschien staat het daarop?
Zo’n Display kan je overal gewoon opzetten en het werkt dus nee hij is niet aan jouw fiets gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35

Aangezien die dingen plug&play zijn (lees ik online, heb er geen ervaring mee) zou je denken dat er niets is wat dit specifieke display aan jouw fiets moet koppelen).

Er schieten mij ineens allemaal ideeën in mijn hoofd hoe je met deze situatie om zou kunnen gaan. Best een interessante casus. Maar vooral heel vervelend dat je dit moet meemaken.

Zonder verwijten te maken, hoop ik ook dat dit helpt bij de bewustwording dat je die displays eigenlijk niet in je fiets kan laten zitten. Zelfs niet voor 5 minuten, want 5 seconden zijn genoeg voor een voorbijganger om van het moment gebruik te maken. :(

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28

Toevallig speciale instellingen erop staan? Ik denk dat bewijzen sowieso heel lastig wordt, ook al heb je een serienummer.
Realiseer je wel dat '' even langsgaan en confronteren '' risico's met zich mee brengt, alhoewel ik mij kan voorstellen dat een eventuele dief dan ook wel weer heel snel van je af wil, inclusief het display.
Sowieso ook handig om het 100% zeker te weten dat het die van jou moet zijn die wordt aangeboden, ik zie er namelijk wel een heleboel staan op MP, dus daar zou je je toch snel op kunnen verkijken.
( maar met jouw verhaal vraag ik mij dan ook wel af waar al die displays vandaan komen )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

B64

Staat het serienummer van het display niet vermeld op je factuur?

Bij mijn fiets werden de serienummers van zowel het frame als de accu op de factuur vermeld; ik heb geen afneembaar display dus ik weet niet of dat daarvoor ook gebruikelijk is.

... En je zou misschien ook even met de lokale politie kunnen overleggen, mocht je daar vertrouwen in hebben ...

[ Voor 8% gewijzigd door B64 op 18-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
JohanNL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:42:
[...]

Toevallig speciale instellingen erop staan? Ik denk dat bewijzen sowieso heel lastig wordt, ook al heb je een serienummer.
Realiseer je wel dat '' even langsgaan en confronteren '' risico's met zich mee brengt, alhoewel ik mij kan voorstellen dat een eventuele dief dan ook wel weer heel snel van je af wil, inclusief het display.
Sowieso ook handig om het 100% zeker te weten dat het die van jou moet zijn die wordt aangeboden, ik zie er namelijk wel een heleboel staan op MP, dus daar zou je je toch snel op kunnen verkijken.
( maar met jouw verhaal vraag ik mij dan ook wel af waar al die displays vandaan komen )
Op deze staan geen eigen instellingen het is plug en play, de gegevens worden op de motor opgeslagen begreep ik laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 08:36
Roos79 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:37:
[...]

Heb je een foto van de achterkant gemaakt?
Of heb je een factuur van je fiets misschien staat het daarop?
Zo’n Display kan je overal gewoon opzetten en het werkt dus nee hij is niet aan jouw fiets gekoppeld.
Helaas niet, ook nooit aan gedacht.
Ik heb al weer een nieuwe gekocht dus ik kan het wel aantonen met de km stand, ook al is het display niet connected dan nog steeds kun je de km stand aflezen.
JohanNL schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:42:
[...]

Ja ik ben mij bewust van eventuele risico's, 18:00 de supermarkt ingelopen en 18:30 stond hij al op Marktplaats, dus die persoon woont ook dicht in de buurt. Toevallig heeft mijn display een paar unieke kenmerken dus ik herkende hem gelijk.

Maargoed, ik heb nog geen adres gekregen, dus ik kan er helaas nog niet langsgaan :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Strider zodra hij op een andere fiets wordt gezet is de kilometer stand gekoppeld met de fiets waarop hij zit.
Dus zolang hij niet op een andere fiets wordt gedaan dan ja maar zodra ze dat doen is jouw Kilometer stand weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 18-11-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 09:40
canonball schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet welke je bedoelt, maar ik heb een imove besteld die ook voldoet aan licht en mechanische schijf remmen. Bij het proefrijden bleek echter dat het gewoon op wens hydraulisch kon worden, zonder extra kosten. Hopelijk wordt het ook binnenkort geleverd, wachten duurt lang.
@canonball Wij hebben onze iMove’s binnen en eerste ervaring zeer positief en wat ons betreft het wachten waard!

De Bafang H700 dual gear motor doet perfect zijn werk. Precies zoals ik had verwacht/gehoopt.
Bij 20 km/uur schakelt deze automatisch over.
Continue cruisen tegen de 25 km/uur gaat perfect.
De fiets fietst heel natuurlijk.
Het lichte gewicht helpt daar zeker bij.

Helaas geen hydraulische remmen. Maar de Tekto’s doen gewoon goed hun werk.
Ook de verlichting valt enigszins tegen als het heel donker is. Maar daar is later makkelijk iets aan te doen als echt te beperkt blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Strider De mijne is aan de achterkant met een schroefje vastgezet. Dan kun je ‘m er niet zomaar van af schuiven. En om bij dat schroefje te komen moet je de hele houder ervan van het stuur losschroeven (beugeljte L+R), want het schroefje zit midden onder en in gemonteerde toestand zit het stuur in de weg en kun je dus niet bij dat schroefje.

Natuurlijk kun je dat display er dan nog wel afhalen, maar het lijkt me dat je er dan wel flinke schade aan krijgt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
Laat mij nou altijd gedacht hebben dat de displays gekoppeld waren aan de fiets en dat alleen een erkende Bosch-fietsenhandelaar een display kon koppelen aan de fiets. Dat was in elk geval zo bij mijn allereerste Sparta Ion-fiets, en ik vond dat zo vanzelfsprekend dat ik daar sindsdien altijd vanuit ben gegaan. Dus ik laat het display van mijn Batavus Dinsdag vrijwel altijd op de fiets zitten, omdat ik dacht dat het toch waardeloos is voor een dief. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
Of-Aaargh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:42:
Laat mij nou altijd gedacht hebben dat de displays gekoppeld waren aan de fiets en dat alleen een erkende Bosch-fietsenhandelaar een display kon koppelen aan de fiets. Dat was in elk geval zo bij mijn allereerste Sparta Ion-fiets, en ik vond dat zo vanzelfsprekend dat ik daar sindsdien altijd vanuit ben gegaan. Dus ik laat het display van mijn Batavus Dinsdag vrijwel altijd op de fiets zitten, omdat ik dacht dat het toch waardeloos is voor een dief. 8)7
Bij de eerste e bikes was dat vaak ook zo, vele nu dus echt niet meer!
Is ook best veel aandacht voor dat je het niet op je fiets moet laten zitten want men jat het erg graag omdat het toch best kostbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De bosch intuvia is nooit gekoppeld geweest aan de fiets/motor. De nog oudere modellen weet ik niet.
Mijn huidige Nyon is softwarematig wel gekoppeld aan de motor. Dat betekent dat zonder het juiste display er geen ondersteuning van de motor is. Via de app van Bosch is dit weer uit te schakelen (met het juiste display)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:23:
[...]

@Strider De mijne is aan de achterkant met een schroefje vastgezet. Dan kun je ‘m er niet zomaar van af schuiven. En om bij dat schroefje te komen moet je de hele houder ervan van het stuur losschroeven (beugeljte L+R), want het schroefje zit midden onder en in gemonteerde toestand zit het stuur in de weg en kun je dus niet bij dat schroefje.

Natuurlijk kun je dat display er dan nog wel afhalen, maar het lijkt me dat je er dan wel flinke schade aan krijgt?
Mijn fietsmaker wil dat schroefje niet gebruiken, want dieven breken de houder gewoon stuk, om dan het display te stelen.
Dan heb je juist nog meer kosten! Gewoon altijd afnemen adviseerde de fm mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Klopt. Het is een kleine moeite en maakt het gewoon minder aantrekkelijk om de fiets (of delen daarvan) te stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Athome schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:00:
Klopt. Het is een kleine moeite en maakt het gewoon minder aantrekkelijk om de fiets (of delen daarvan) te stelen.
Das heel persoonlijk. Het lijkt een kleine moeite, maar ik vergeet dat soort dingen gemakkelijk. En dan zit dat display dus los, ongeborgd = zonder schroefje, op die fiets. Das nog veel erger.

Bovendien moet je dat display dan weer ergens opbergen thuis en vergeet ik dat ding mee te nemen naar buiten als ik ga fietsen. Moet ik weer naar binnen om ‘m te halen. Waar ligt dat ding nou?

Kortom: kleine moeite kan grote ergernis worden… 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-09 07:38
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Alleen een Intuvia is zeer herkenbaar en een eventuele dief komt er pas achter dat deze vast zit wanneer hij hem er af probeert te halen. Waarschijnlijk zul je er dan toch een gesloopt display aan overhouden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Hippe Lip Ook een stukje gewenning want als je het op vaste plekken opbergt en er een gewoonte van maakt het er af te halen weet je straks niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:30
Ik snap @Hippe Lip dan ook wel weer: met name in de zomer heb ik ook niet altijd een jas/tas bij me om het display in op te bergen als ik de stad in ga. Dat zijn de momenten dat ik ook liever een vast display heb.

Eigenlijk is het ook gewoon waardeloos dat je tegenwoordig je fiets al haast niet meer durft achter te laten uit angst om het display kwijt te raken. Wat is nou de waarde van een (gebruikt) display? Zo vaak gaan ze niet stuk, dus het lijkt me vooral een roulatiesysteem om het ene gestolen display te vervangen door een ander gestolen display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@dennisfr Vind ik ook hoor maar dit is de wereld nu en helaas kan je daar als eenling niks aan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Roos79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:05:
@dennisfr Vind ik ook hoor maar dit is de wereld nu en helaas kan je daar als eenling niks aan wijzigen.
Helemaal niets nee :(

Jatten, stelen en diefstal zijn aan de orde van de dag en het is toch vreselijk om telkens bewust te moeten zijn of je fiets/display/accu er nog wel is na het winkelen of dat bezoekje.

Eerlijkheid verdien je niet, het is een kwestie van geluk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets, maar heb geen flauw idee waar ik voor moet kiezen. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ik wil 1 fiets die zowel als dagelijkse gezinsfiets kan dienen, als voor avontuurlijker tochtjes. Het is geen optie om daar 2 aparte fietsen voor te gebruiken, dus ik zoek een goed compromis.

Mijn wensen:
  • ik fiets vanuit huis zo de Veluwe op, en wil daar graag dagtochten van maximaal zo'n 100km kunnen maken inclusief onverharde paden met soms wat mul zand, maar ik zal niet gaan mountainbiken.
  • zowel voor als achter moet een standaard kinderzitje kunnen worden gemonteerd, achter ook samen met fietstassen voor boodschappen. Met peuter en een lading boodschappen achterop moet ik nog steeds stabiel de heuvel richting mijn wijk op kunnen fietsen. Batterij dus in het midden qua zwaartepunt?
  • mijn vrouw moet de fiets ook kunnen gebruiken, dus een lage instap is gewenst.
  • ik heb een bloedjehekel aan een sportieve zit. Dat is voor korte stukjes af en toe praktisch, maar ik wil in principe hardstikke rechtop zitten. Noem me maar een opa, kan ik hebben. Maar dat speelt ook mee bij dat zwaartepunt.
  • ik heb lol in fietsen, niet in onderhoud. Voor iemand die daar aardigheid in heeft is een ketting smeren of een derailleur schoonmaken vast een klusje van niks, maar ik ken mezelf: ik ga dat continu uitstellen. Mag je me voor veroordelen, maar dat verandert de zaak helaas niet. Dus waar mogelijk wil ik gaan voor opties waarbij dergelijke verwaarlozing niet al te problematisch is. Ik kijk in dit verband dan naar naafversnelling en een riem ipv ketting, en geen vering in de voorvork, maar wellicht val ik dan vooral voor marketing?
  • gerelateerd aan bovenstaande: ik wil de fiets kopen bij en laten onderhouden door een degelijke lokale fietsenwinkel. Dus geen internet-only Chinese fiets met of zonder hip labeltje.
  • ik ben niet hip, mijn fiets hoeft dat ook niet te zijn. Ik geef niets om merk of imago of uiterlijk of gadgets. De fiets moet vooral praktisch en betrouwbaar zijn. Je kunt mij prima de Fiat Multipla onder de fietsen verkopen als die verder aan mijn wensen voldoet
Nou heb ik zelf wel wat geprobeerd te zoeken binnen en buiten dit topic, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bredere banden voor de bospaden? Hoeveel versnellingen? Fietscomputer met navigatie geïntegreerd, of de navigatie beter los erbij (ik gebruik nu Komoot)?

Ik zie bijvoorbeeld dat ik bij Velo-de-ville alles zelf zo kan samenstellen als ik wil, wat me handig lijkt, maar heb geen idee of dat een beetje waar voor je geld is en of er niet veel betere opties zijn die bij mijn wensen passen. Budget is niet snel een breekpunt, zolang de prijs/kwaliteit-verhouding goed is.

Alle tips zijn van harte welkom!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
Anakha schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:45:
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets, maar heb geen flauw idee waar ik voor moet kiezen. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ik wil 1 fiets die zowel als dagelijkse gezinsfiets kan dienen, als voor avontuurlijker tochtjes. Het is geen optie om daar 2 aparte fietsen voor te gebruiken, dus ik zoek een goed compromis.

Mijn wensen:
  • ik fiets vanuit huis zo de Veluwe op, en wil daar graag dagtochten van maximaal zo'n 100km kunnen maken inclusief onverharde paden met soms wat mul zand, maar ik zal niet gaan mountainbiken.
  • zowel voor als achter moet een standaard kinderzitje kunnen worden gemonteerd, achter ook samen met fietstassen voor boodschappen. Met peuter en een lading boodschappen achterop moet ik nog steeds stabiel de heuvel richting mijn wijk op kunnen fietsen. Batterij dus in het midden qua zwaartepunt?
  • mijn vrouw moet de fiets ook kunnen gebruiken, dus een lage instap is gewenst.
  • ik heb een bloedjehekel aan een sportieve zit. Dat is voor korte stukjes af en toe praktisch, maar ik wil in principe hardstikke rechtop zitten. Noem me maar een opa, kan ik hebben. Maar dat speelt ook mee bij dat zwaartepunt.
  • ik heb lol in fietsen, niet in onderhoud. Voor iemand die daar aardigheid in heeft is een ketting smeren of een derailleur schoonmaken vast een klusje van niks, maar ik ken mezelf: ik ga dat continu uitstellen. Mag je me voor veroordelen, maar dat verandert de zaak helaas niet. Dus waar mogelijk wil ik gaan voor opties waarbij dergelijke verwaarlozing niet al te problematisch is. Ik kijk in dit verband dan naar naafversnelling en een riem ipv ketting, en geen vering in de voorvork, maar wellicht val ik dan vooral voor marketing?
  • gerelateerd aan bovenstaande: ik wil de fiets kopen bij en laten onderhouden door een degelijke lokale fietsenwinkel. Dus geen internet-only Chinese fiets met of zonder hip labeltje.
  • ik ben niet hip, mijn fiets hoeft dat ook niet te zijn. Ik geef niets om merk of imago of uiterlijk of gadgets. De fiets moet vooral praktisch en betrouwbaar zijn. Je kunt mij prima de Fiat Multipla onder de fietsen verkopen als die verder aan mijn wensen voldoet
Nou heb ik zelf wel wat geprobeerd te zoeken binnen en buiten dit topic, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bredere banden voor de bospaden? Hoeveel versnellingen? Fietscomputer met navigatie geïntegreerd, of de navigatie beter los erbij (ik gebruik nu Komoot)?

Ik zie bijvoorbeeld dat ik bij Velo-de-ville alles zelf zo kan samenstellen als ik wil, wat me handig lijkt, maar heb geen idee of dat een beetje waar voor je geld is en of er niet veel betere opties zijn die bij mijn wensen passen. Budget is niet snel een breekpunt, zolang de prijs/kwaliteit-verhouding goed is.

Alle tips zijn van harte welkom!
Je weet heel goed wat je wilt. Een belangrijke toegevoegde waarde van een fysieke winkel is die wensen helpen vertalen naar een fiets. Ga eens proefrijden.

Begin met uitproberen welke motor je fijn vind. Je andere wensen wijzen richting een wat betere fiets die dan ook al snel een 60Nm+ motor heeft. Dat hoeft niet perse als jij bijvoorbeeld 50Nm al prima vind. Dat moet je uitproberen.

Een riem wordt niet zo erg gepusht in marketing. Meer door wat mensen elkaar aanpraten. Bij jouw wensen past een riem prima. Wil je onder de €3500 blijven dan heb je het niet nodig en kun je beter voor andere opties gaan, wil je boven de €3500 uitgeven dan is het voor jou een prima keuze.

Waarom wil je geen verende voorvork? Het past wel bij je gebruik (zandpaden). Een goede vering is geen nadeel, een slechte wel. Vermijd voor zandpaden de kleine luchtveertjes onder het balhoofd (Koga, Gazelle). Puristen willen lucht vering of geen vering. Dat wil niet zeggen dat een prima geveerde voorvork (met coil / metalen veer) voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Een vork met instelbare rebound (stelschroef aan onderkant van een van de vorkpoten) is een sterk pluspunt.

Kinderzitje voor en achter kan bij elke damesfiets met rechtop zit wel. Zoals je zelf al zegt is accu in het midden dan beter (zo niet essentieel). Een achterzitje met tassen combineren is wat lastig. Of dat gaat ligt aan je verwachting. Bij Ortlieb tassen kun je de haken verzetten zodat een set kleinere (Sport Roller) vaak past. Voor grote tassen moet je de bagagedrager verlengen met een beugeltje of moet je een daarvoor bedoelde fiets zoeken (schaars). Wil je de tas en het kinderzitje niet perse tegelijk gebruiken dan kun je beide aanschaffen met het MIK-systeem zodat je ze snel kunt wisselen. Veel fietsen hebben MIK al standaard.

Als je dat verder gaat uitzoeken kom je bijvoorbeeld uit op:
  • Riese & Muller Multicharger met lange bagagedrager en een hoge prijs.
  • Gazelle Heavy Duty C5 HMB met starre voorvork, riem en stevige standaard.
  • Victoria eTrekking 7.8 met riem en sterke motor voor een scherpe prijs (relatief, gezien wensen).
  • Flyer Gotour6 met al je wensen en toch een goede geveerde voorvork.
  • Velo de Ville samengesteld naar jouw wensen.
Pagina: 1 ... 129 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam