Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:

• DonRoger
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 01-01 15:49
The Legend schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Je kunt beter naar een goede fietsenwinkel gaan die daadwerkelijk verstand hebben van geometrie en zithouding. Het lijkt zo eenvoudig een fiets uit te zoeken op basis van specificaties als naaf/derailleur, ketting/riem ed, maar het begint bij: past deze fiets bij jou lichaam. Pas bij de vierde fietsenmaker waar ik binnenliep kreeg ik te horen: framematen zijn niet zo relevant, het gaat om de lengte van de fiets (de afstand tussen zadel en stuur) en de hoogte van het balhoofd (de stack, hoogte van grond tot stuur). Op basis van die informatie kunnen er al hele merken afvallen omdat die niet de juiste frame verhoudingen maken. Gazelle is voor mij bijvoorbeeld veel te kort. Cannondale is lang genoeg, maar heeft een lage stack waardoor ik te sportief kom te zitten. Uiteindelijk dus zo op Pegasus uitgekomen (met derailleur en ketting terwijl ik begon met de wens voor een naafversnelling en riem :p).
Misschien is het inderdaad wel 't beste om naar een "echte" fietsenwinkel te gaan, voor een andere fiets. Aan de andere kant ook wel jammer omdat ik het wel een fijne fiets vond ( in die eerste meters die ik erop heb gemaakt dan), maar ook voor de prijs, want ik ben nu toch wel een beetje gehyped geworden door die 75nm en dat voor 2400 euro :P Bij merken als Gazelle, Sparta etc ben je volgens mij al snel minimaal 3000 euro kwijt voor 65nm ( correct me if I'm wrong ) en dat is voor mij echt te duur. Persoonlijk vind ik 40nm niet geweldig veel doen.

Edit: Wat denken jullie over het merk Hercules over het algemeen? Ik kon het merk nog helemaal niet van te voren.

DonRoger wijzigde deze reactie 03-10-2019 19:16 (3%)

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:08
@fxs81 Die 250W nominaal is een theoretische limiet. Ik vind 350W vrij laag, want de meeste fietsen gaan tot 500W.

De G360.250 zou ook tot 14A of 20A moeten kunnen. Oftewel 600W of 860W met een 43V accu. Waarschijnlijk kun je in de controller instellingen nog het een en ander wijzigen.

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-01 16:09
fxs81 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:34:
SInds een weekje nu in het bezit van een ebike met middenmotor (M300 Bafang G360.250)
Gisteren naar het werk gefietst met windkracht 6 a 7 (en slagregen grrrrr) tegen en als ik dan op het display (DP C10.uart) kijk bij het aantal watt dat de motor levert zie ik dat die in de hoogste ondersteuning (standje 5) steeds rond de 350 watt zit ipv de 250w. De ebike heeft gewoon de fabrieksinstellingen erin en kan tot 25km/h , rond de 27km/h merk je dat de ondersteuning niet meer echt meedoet. Levert mijn motor nu gewoon teveel power of is dit normaal? Alvast bedankt.
Mijn Bafang BBS01 a 250Watt (nominaal vermogen) levert ook bij vol vermogen waarbij de stroom kan oplopen tot 15A een vermogen van (15x36V) 540 watt, wat dus geheel normaal is wanneer je 'n helling a 15% omhoog trekt.
Opgenomen vermogen is iets anders dan het nominaal vermogen.

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-01 15:34
Dank voor de snelle reacties, het is me nu duidelijk, kabeltje had ik al besteld omdat ik benieuwd ben naar de settings die er standaard in staan. Ik zal eens een viaductje opzoeken en kijken hoeveel hij dan doet.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr homemade 80cm | JoyStove Large | Diverse gietijzeren speeltjese

• DonRoger
Ik denk dat ik vandaag en morgen maar eens ga kijken naar de Trek UM5+ en de Kalkhoff Endeavour 1.b Move, die zien er ook mooi uit voor de prijs.

Geen idee hoe de de bouwkwaliteit en reputatie van deze twee merken/modellen zijn, beide fietsmerken heb ik nog nooit gehad.

DonRoger wijzigde deze reactie 04-10-2019 09:50 (3%)

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:34
The Legend schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Je kunt beter naar een goede fietsenwinkel gaan die daadwerkelijk verstand hebben van geometrie en zithouding. Het lijkt zo eenvoudig een fiets uit te zoeken op basis van specificaties als naaf/derailleur, ketting/riem ed, maar het begint bij: past deze fiets bij jou lichaam. Pas bij de vierde fietsenmaker waar ik binnenliep kreeg ik te horen: framematen zijn niet zo relevant, het gaat om de lengte van de fiets (de afstand tussen zadel en stuur) en de hoogte van het balhoofd (de stack, hoogte van grond tot stuur). Op basis van die informatie kunnen er al hele merken afvallen omdat die niet de juiste frame verhoudingen maken. Gazelle is voor mij bijvoorbeeld veel te kort. Cannondale is lang genoeg, maar heeft een lage stack waardoor ik te sportief kom te zitten. Uiteindelijk dus zo op Pegasus uitgekomen (met derailleur en ketting terwijl ik begon met de wens voor een naafversnelling en riem :p).
Als een adviseur mij dit zou vertellen dat framemaat niet zo relevant is, zou het voor mij einde verhaal zijn.

Volgens mij begint daar het hele verhaal. Het maakt zeker uit of de zitbuis meer of minder graden helt achter het bracket.. en/of de balhoofdbuis meer of minder stijl is.

Echter moet alles wel in de juiste verhouding zijn en het zadel kan je altijd nog ietsje verschuiven naar gelang je iets meer of minder achter je bracket wilt zitten. Heeft ook te maken met schoenmaat en hoek knie t.o.v. bal van de voet pedalen. En met welke crank- lengte je het liefst fiets en het meest geschikt is.

Lengte stuurpen heeft ook zijn beperking en de stuurnok zijn er in diverse lengtes.

Nu heeft ieder merk wel zijn eigenbouw maar er zijn wetmatigheden in de flambouw en die kan je niet doorvoeren in extreme.

Vraag me af of de lengte nok, hoogte stuurpen etc. bij de genoemde merken allemaal het zelfde waren.

Het je een gemakzuchtige adviseur dan lult hij je..... en sta je ineens met een heel andere fiets (ketting vs belt). Heb je een vakman dan neemt hij jouw wensen serieus en maakt wat aanpassingen..... Is meer werk maar dan heb je wel de fiets die je wenst.

Heb zelf ervaring met Koga hybride en racefietsen. Gazelle, van Herwerden racefietsen en frames op maat gebouwd. Al deze fietsen met zitbuis 60cm.

Mijn e-bike (Cube) heeft een zitbuis van 57cm maar daar staat de zadelpen meer uit het frame. Is tegenwoordig heel normaal. Echter al mijn fietsen hebben dezelfde afstand punt zadel-hart stuur.

En dan het begrip 'echte' fietsenwinkel. Voor mij is dat de winkel met een ruim assortiment waar je op kan proefrijden en die met wat kleine aanpassingen de door jou gewenste fiets bijna een maatfiets maakt.

Hifi HT | Fotografie | Koffie

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:39
TecTo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

Als een adviseur mij dit zou vertellen dat framemaat niet zo relevant is, zou het voor mij einde verhaal zijn.

Volgens mij begint daar het hele verhaal. Het maakt zeker uit of de zitbuis meer of minder graden helt achter het bracket.. en/of de balhoofdbuis meer of minder stijl is.
Dat laatste maakt zeker uit, maar je zult met me eens zijn dat de framemaat (de zitbuislengte) dáár niks over zegt, terwijl dat wel de maat is op basis waarvan 80% fietsen verkoopt. “U bent ongeveer 1 meter 90 lang? Dan heeft u zeker framemaat 61 nodig”. De fietsenwinkel waar ik al jaren kwam (voor onderhoud) heeft mij zelfs gezegd dat ze me helaas geen fiets konden verkopen, omdat ze geen maat 65 frames meer in het assortiment hadden (ik ben twee meter lang). Terwijl ze wel Riese & Muller verkochten (erg ‘lange’ fietsen) waarbij ik makkelijk op een veel kleinere maat had gepast.

Maar volgens mij zeggen we hetzelfde: een goede fietsenmaker met verstand van geometrie en zithouding is goud waard.

Ik ben toch malle pietje niet!

• mMario
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 17:14
Met plezier lees ik dit topic over elec.fietsen.
Heb al veel info over de Bafang BBS midmotoren opgesnoven en mijn voordeel daarmee kunnen doen.
Ik heb sinds enige maanden ook een ombouw uitgevoerd met een Bafang BBS 02 en bevalt mij heel goed.
Heb het Bafang 850C display, maar vind het heel eigenaardig dat de CLK tijdaanduiding niet op de juiste tijd blijft staan. Via het menu zet ik de klok weer op de juiste tijd maar na een paar dagen is het niet meer correct.
Is dit normaal? zit er geen geheugen in de 850C dat het niet bewaard blijft?
Maar trip kilometers ODO blijven er wel in bewaard, tenzij ik lang op de aan/uit knop druk dan gaat dat uiteraard weer op nul. Ik zet wel altijd aan/uit knop op de batterij uit als de fiets in de schuur gaat.
BVD voor antwoord.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:13
Tahref schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Ik ken wish niet maar ook hier bij amazon te bestellen:

https://www.amazon.de/gp/...rd_r=B82DZ0ZG2QCX66CVNC9D

ik heb zelf een ancheer ebike. Nu na anderhalf jaar in bezit beginnen de begonnen boutjes roest te vertonen en deze dus vervangen voor rvs. heb ook andere onderdelen vervangen. (bandjes, zadel omdat ik deze standaard niet echt goed vond tevens nu tweemaal de ketting vervangen als normaal onderhoud en de batterij omdat ik grotere capaciteit wilde hebben) De vraag die je je moet stellen of je hier wel tijd in wil steken als je zo'n fiets wilt halen.

Ik zag vandaag toevallig dat de radrunner is geïntroduceerd. (jammer genoeg wel een cadence sensor)
https://radpowerbikes.eu/pages/radrunner
[YouTube: European Spec RadRunner Electric Utility Bike | EU Promo]
Vandaag heb ik een testritje gemaakt en met een flinke glimlach afgestapt. Dit is een ideale fiets voor het gezinsleven. Voor de langere ritten, +10km enkele reis, is de fiets minder geschikt. Maar alles daar onder is ideal, het is net een Gilera :+

Volgende week halen we hem op :)

PVOutput

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
mMario schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:53:
Met plezier lees ik dit topic over elec.fietsen.
Heb al veel info over de Bafang BBS midmotoren opgesnoven en mijn voordeel daarmee kunnen doen.
Ik heb sinds enige maanden ook een ombouw uitgevoerd met een Bafang BBS 02 en bevalt mij heel goed.
Heb het Bafang 850C display, maar vind het heel eigenaardig dat de CLK tijdaanduiding niet op de juiste tijd blijft staan. Via het menu zet ik de klok weer op de juiste tijd maar na een paar dagen is het niet meer correct.
Is dit normaal? zit er geen geheugen in de 850C dat het niet bewaard blijft?
Maar trip kilometers ODO blijven er wel in bewaard, tenzij ik lang op de aan/uit knop druk dan gaat dat uiteraard weer op nul. Ik zet wel altijd aan/uit knop op de batterij uit als de fiets in de schuur gaat.
BVD voor antwoord.
Dit gaat niet werken, de clock doet het idd niet goed.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Rigormore
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 30-11-2019
De accus op onze Max Drives gaan wel erg snel leeg tov onze voorwielmotor. Die houdt het meestal 100 km vol op 26-27 km/u op lange stukken. De nieuwe Max Drives met Nu Vinci traploze naven, (vooral die naven maken het zwaar) houden na 30 km al op met ondersteuning 🤔
En dan ga je pas echt langzaam. Snap goed dat de Nu Vinci naaf eerst niet werd verkocht op gewone fietsen, je trapt je een ongeluk om 17 km/u te fietsen.. Wel te vermelden dat we minimaal 30 konstant rijden, met een maximum van 40 en op lange stukken 33-36 per uur. Maar dat ze zo erg batterijen 🔋 vreten had ik niet verwacht. Toch zitten er nog 500 Wh accus in ook nog...
Op kantoor opladen dus😉

• racinfo
Het maakt een groot verschil of je met 25-27 km/h rijdt of met 33-36 (30-40) km/h, denk daarbij aan de sterk verhogende werking van de luchtweerstand, en vlak het optrekken na een verkeerslicht niet uit :(.

Op die snelheid is een accu rond de 500W snel uitgeput. En inderdaad is 'n Nu Vinci naaf nu niet echt een "hoog rendement" aandrijving, die kun je rustig inschatten op 15% verlies tov een derailleur. Een mid-drive motor in combinatie met 'n traploze versnellingsbak is geen gelukkige keuze.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:26
boomsma schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Heb proef gereden op deze fiets, en hij rijdt lekker. Remt niet af boven de 25 km. Trekt snel op. Bosch motor haast niet hoorbaar.
Ik vind alleen de opbouw (te) robust, stevig frame met 53 mm. brede banden.

Voordeel van Gudereit is dat het nog een zelfstandige fabrikant is zonder een moeder bedrijf dat financiele belangen hoger stelt dan kwaliteit (lees o.a. Gazelle)
Ik vond gudereit juist een van de goedekope duitse merken. Investeren in rohloff naven besparen of de rest. Een fiets van 1800 euro (niet elektrisch) met een naaf van 1k doet mij ook zeggen dat ze wel moeten besparen.

Mijn ervaring is een matig alu frame (totaal niet stijf) met goedkope afwerking. Maar wellicht ben ik verwend door de kwaliteit van santos en idworx.

Onlangs voor mijn vriendin wezen kijken naar gudreit en met een overgebleven wanderer naar huis gegaan.

Without magic smoke, it ain't broken!

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:01

eisbaer

WATT fiets

s0ulmaster schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Ik vond gudereit juist een van de goedekope duitse merken. Investeren in rohloff naven besparen of de rest. Een fiets van 1800 euro (niet elektrisch) met een naaf van 1k doet mij ook zeggen dat ze wel moeten besparen.

Mijn ervaring is een matig alu frame (totaal niet stijf) met goedkope afwerking. Maar wellicht ben ik verwend door de kwaliteit van santos en idworx.
Over welk model en welke afwerking heb je het dat precies? Ik heb een lcr en dat frame is net zo stijf als mijn koga racefiets destijds.

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

• s0ulmaster
eisbaer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:20:
[...]
Over welk model en welke afwerking heb je het dat precies? Ik heb een lcr en dat frame is net zo stijf als mijn koga racefiets destijds.
Sx-r frame in trapez uitgeprobeerd
Niet te vergelijken met de stijfheid van een idworx (ook niet in prijs :X)

• Strider
  • Laatst online: 15:37
Rigormore schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:59:
De accus op onze Max Drives gaan wel erg snel leeg tov onze voorwielmotor. Die houdt het meestal 100 km vol op 26-27 km/u op lange stukken. De nieuwe Max Drives met Nu Vinci traploze naven, (vooral die naven maken het zwaar) houden na 30 km al op met ondersteuning 🤔
En dan ga je pas echt langzaam. Snap goed dat de Nu Vinci naaf eerst niet werd verkocht op gewone fietsen, je trapt je een ongeluk om 17 km/u te fietsen.. Wel te vermelden dat we minimaal 30 konstant rijden, met een maximum van 40 en op lange stukken 33-36 per uur. Maar dat ze zo erg batterijen 🔋 vreten had ik niet verwacht. Toch zitten er nog 500 Wh accus in ook nog...
Op kantoor opladen dus😉
Wat voor zithouding heb je bij deze snelheden? Als het recht op is vang je veel wind en zul je de motor waarschijnlijk niet heel veel ondersteunen. Dan gaat het hard ja. En dan is de temperatuur eigenlijk nog best ok, actieradius zal in de winter nog wel een stuk lager zijn.

BlaBlaBla

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Mijn vriendin heeft vandaag de Specialized (Como) opgehaald.

Is toch een serieus mooie fiets, ook proefgereden op wat Cube's en dergelijke maar die zijn het toch net allemaal wat slapper en flexibeler en de brose motor is super soepel en stil.

Voor mensen die zoeken naar een Elektrische fiets dan moeten ze Specialized op hun lijstje erbij zetten. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Rigormore
Strider schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:38:
[...]

Wat voor zithouding heb je bij deze snelheden? Als het recht op is vang je veel wind en zul je de motor waarschijnlijk niet heel veel ondersteunen. Dan gaat het hard ja. En dan is de temperatuur eigenlijk nog best ok, actieradius zal in de winter nog wel een stuk lager zijn.
Mijn vrouw doet elke dag 20 km enkele reis, dus op kantoor kan ze opladen. Dan is de hoge snelheid met haar rechtopzittende houding nog wel te doen.
Ik heb het stuur naar beneden en naar voren gebracht, dat zit een stuk sportiever en ik vang niet zoveel wind.
Erg mooie fietsen hebben we, donker champagne met zwarte onderdelen, chique look en stevig ook, niks mis mee, maar ik blijf toch aan een grooote accu denken🤔

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:01

eisbaer

WATT fiets

s0ulmaster schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:39:
[...]
Sx-r frame in trapez uitgeprobeerd
Niet te vergelijken met de stijfheid van een idworx (ook niet in prijs :X)
Een idworx rohloff fiets is al gauw 5k en heeft een versterkt frame om met volle bepakking de wereld over te kunnen fietsen. Dat is een niche, niet de standaard. Dat zegt niets over gudereit, wat betaalbare goede kwaliteit fietsen zijn.

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

• s0ulmaster
eisbaer schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:13:
[...]
Een idworx rohloff fiets is al gauw 5k en heeft een versterkt frame om met volle bepakking de wereld over te kunnen fietsen. Dat is een niche, niet de standaard. Dat zegt niets over gudereit, wat betaalbare goede kwaliteit fietsen zijn.
Natuurlijk vergelijk ik nu een fiets van 2k met een van 5k+, maar mijn kona unit van 1k heeft een net zo stijf frame als een idworx van 5k. Daarmee wil ik zeggwn dat ik meer verwacht van een fiets van 2k+ en dus liever een alfine 11 naaf heb op een goeie fiets dan een rohloff naaf op een matige fiets.

• DonRoger
Afgelopen dagen naar verschillende fietsenwinkels geweest, maar het viel mij wel op dat 't overgrote deel van de elektrische fietsen toch wel damesfietsen zijn :P En ook daar zitten een aantal mooie fietsen tussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19-01 09:48
Niets en niemand houd je tegen om met je been over de bagagedrager naar de andere kant te zwiepen hoor! Ook niet op een "dames"fiets. (Mijn fietsenmaker noemt dat het uniseks model)
Doe ik ook als de buurvrouw voor het raam staat ;)
DonRoger schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:10:
Afgelopen dagen naar verschillende fietsenwinkels geweest, maar het viel mij wel op dat 't overgrote deel van de elektrische fietsen toch wel damesfietsen zijn :P En ook daar zitten een aantal mooie fietsen tussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonRoger
DeSluis schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:30:
Niets en niemand houd je tegen om met je been over de bagagedrager naar de andere kant te zwiepen hoor! Ook niet op een "dames"fiets. (Mijn fietsenmaker noemt dat het uniseks model)
Doe ik ook als de buurvrouw voor het raam staat ;)

[...]
Absoluut! Ik heb net een Cannondale Mavaro Neo City 2 aangeschaft (damesmodel), achteraf vond ik de Active Line Plus motor toch fijner dan de Performance CX.

https://www.cannondale.co...9e-4ab6-bff9-ca89458368d0

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:43

Roy

Hobbies?

s0ulmaster schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Onlangs voor mijn vriendin wezen kijken naar gudreit en met een overgebleven wanderer naar huis gegaan.
Ik hoor ook verschillende meningen over Gudereit, gisteren bij de FM geweest en hij was er redelijk neutraal over; hij vond het op zich prima prijs/kwaliteit verhouding maar verwacht er niet teveel van.

Ik heb het met hem ook even over mijn voorkeursspecificaties gehad (Belt drive, Alfine 8/11, schijfrem, Yamaha/Bosch Performance) en hij kwam nog met twee andere mooie opties: DutchID Infinity

En de Kalkhoff Endeavour 5.B belt:

Er begint gelukkig wel veel keus te onstaan met de belt-drive fietsen, maar deze boven genoemde fietsen zijn wel direct een stuk duurder (3500) dan de Sparta M11Ti Smart (3000) of de Gudereit.

Inderdaad...

• Strider
Roy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Ik hoor ook verschillende meningen over Gudereit, gisteren bij de FM geweest en hij was er redelijk neutraal over; hij vond het op zich prima prijs/kwaliteit verhouding maar verwacht er niet teveel van.

Ik heb het met hem ook even over mijn voorkeursspecificaties gehad (Belt drive, Alfine 8/11, schijfrem, Yamaha/Bosch Performance) en hij kwam nog met twee andere mooie opties: DutchID Infinity
[Afbeelding]

En de Kalkhoff Endeavour 5.B belt:
[Afbeelding]

Er begint gelukkig wel veel keus te onstaan met de belt-drive fietsen, maar deze boven genoemde fietsen zijn wel direct een stuk duurder (3500) dan de Sparta M11Ti Smart (3000) of de Gudereit.
Je zou ook naar Winora kunnen kijken, geen Alfine nexus naaf, maar een Nexus 8 is ook best goed.

BlaBlaBla

• Anoniem: 35872
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Afgelopen zaterdag ook op jacht geweest naar een e-bike voor mijn vrouw.
Afgelopen 4 jaar heeft ze op een "Mama-Fiets" gefietst, voor alles behalve gemaakt voor snelheid..
Groot, lomp, zwaar, en niet vooruit te branden...

De kinderen zijn nu groot genoeg om ook grotere afstanden te fietsen dus er hoefden geen kinderzitjes etc meer op.

Ze fietst ongeveer 20km per dag door de stad (thuiszorg clienten). en we waren op zoek naar een fiets die praktisch is, comfortabel en een mooie uitstraling had.

Afgelopen maand was haar jaarcontract omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dat moment hebben we aangegrepen om te gaan nadenken over een e-bike aangezien ze toch een dik uur per dag op de fiets zit.

We zijn naar een grote zaak geweest waar ze 5-6 merken en diverse modellen in de showroom hadden staan en je daar ook op elk model kunt proefrijden.
Ikzelf had me al veel ingelezen in de techniek, en hadden onze wensenlijst eigenlijk al klaar
- Middenmotor
- Minimaal 400W accu.
- Stads/Tourfiets

Na een rondje door de showroom gelopen te hebben had ik zelf al een paar modellen op het oog.
Verkoper aangeschoten en die nam uitgebreid de tijd voor ons, ondanks dat het zaterdag was en de winkel langzaam volstroomde.
Hij begon eerst met uitleggen tussen de verschillende mogelijkheden, motor posities etc.. Aangegeven dat we sowieso een middenmotor wilde met dichte kettingkast viel natuurlijk de helft van de fietsen al af..
Hij waarschuwde al gelijk voor de prijs en vroeg of we wel rekening hadden gehouden met fietsen vanaf 2000 euro?

Aangegeven dat prijs geen probleem was maar dat we ook niet een oneindig budget hadden, dus 2000-2500 was de range die ik hem voorstelde om daar binnen te blijven.

Man man man, je merkt echt dat dit weer de instap-range is voor middenmotoren, slappe frames, slecht afgewerkte lasnaden, slecht kabelmanegement.. Maarja enkele fietsen geprobeerd en hoewel er 1-2 fietsen tussen zaten (Cube en Sparta geloof ik), was het allemaal net niet..
Mijn vrouw voelde wel degelijk verschil in rij eigenschappen maar vond geen enkel model echt fijn fietsen of een fijne zitpositie hebben..

Ik had bij ons verkenningsrondje al 2 fietsen zien staan waarvan ik wist dat de afwerking en ook de eigenschappen van het frame stukken beter zou zijn. Echter wel iets boven budget wat ik had afgegeven.

Na enkele fietsen uitgeprobeerd te hebben en nog niet het 100% wow gevoel te hebben aangegeven dat we toch 2 andere fietsen willen uitproberen...
Het betrof een Sparta M8B en een Koga E-Nova.

Die 2 fietsen naast het beste model wat ze tot nu toe gevonden had (ook een sparta volgens mij) nogmaals een proefrondje gefietst.. Ook ikzelf heb een rondje gefiets en wat een verschil...
Die sparta's zijn dan maar slappe vaatdoeken t.o.v. de Koga, en ook qua rij eigenschappen is de Koga veel directer en geeft een betere rij ervaring..

Aangezien ze beide fietsen mooi vond, heb ik haar de keuze gelaten op welke het fijnst fietste, en dat was de Koga..
Dus na 2 uur babbelen en uitproberen met een verkoper op zaterdag (Hulde daarvoor), besloten om alleen met de offerte terug naar huis te gaan en nog even na te denken/bezinken..

Na 2-3 uur even bezinken toch weer terug naar de FM met de oude fiets aangezien we die konden inruilen.

Weer een testritje gemaakt om toch het gevoel te bevestigen bij mijn vrouw..
Toen wederom naar dezelfde verkoper gegaan en de offerte verder besproken..

Uiteindelijk het volgende uit het vuur weten te slepen..

- Koga E-Nova 2020 model met Bosch 50nm middenmotor
- 400W accu
- Gratis Fietstassen + opberghoesje voor display
- 5 jaar garatie op motor, accu, display, en electrische bekabeling (normaal 2 jaar)
- Serviceplan (eerste 2 gratis en 3e 50% incl haal-breng service en vervangend vervoer.

- Inruil oude fiets (350 euro)
- 100 euro extra korting

Totaal prijs 2600 euro (excl verzekering)

- 5 jaar verzekering/pechhulp/ongevallen/rechtsbijstand (90 euro per jaar tegen 100% nieuwprijs)

En we hebben hem na een uurtje wachten op de werkplaats gelijk mee kunnen nemen aangezien er nog 1 nieuw in doos zat :)

Online nog wel zitten kijken of er wat meer mogelijk was met de prijs, maar aangezien we een goede inruilprijs kregen + nog extra korting en wat gratis dingen zoals fietstassen, upgrade naar 5 jaar volledige garantie wat normaal ook 199 euro koste best wel tevreden over de onderhandelingen en de uitgekomen prijs.

• Strider
De E-Nova's zijn ook best leuke fietsen, ik heb daar zelf ook nog over getwijfeld, inderdaad erg netjes afgewerkt. Als je voor een damesmodel gaat zou ik zelf ook direct bij Koga gaan kijken.

Indien het nog mogelijk is zou ik je accu per direct laten omruilen voor een 500Wh versie. Daar ga je op de langere termijn veel meer plezier van hebben. De verkoper had dit moeten aangeven, schandalig dat ze nog 400Wh leveren. Nergens voor nodig.

BlaBlaBla

• Niet online
Strider schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

De E-Nova's zijn ook best leuke fietsen, ik heb daar zelf ook nog over getwijfeld, inderdaad erg netjes afgewerkt. Als je voor een damesmodel gaat zou ik zelf ook direct bij Koga gaan kijken.

Indien het nog mogelijk is zou ik je accu per direct laten omruilen voor een 500Wh versie. Daar ga je op de langere termijn veel meer plezier van hebben. De verkoper had dit moeten aangeven, schandalig dat ze nog 400Wh leveren. Nergens voor nodig.
Heeft de verkoper wel genoemd, maar wilde we zelf niet, prijs zou 150 euro omhoog gaan, en aangezien ze 80-100km per week fietste vonden wij de upgrade niet echt nodig aangezien ze makkelijk 3-4 dagen kan fietsen zonder bij te laden.

Daarnaast is de accu degradatie 3-4% per jaar, hij gaf aan dat wanneer de degradatie hoger is dan 20% na 5 jaar we een onder garantie al een nieuwe krijgen..
Ze testen de accu capaciteit ook bij elke servicebeurt en wanneer we zelf ook merken dat de actieradius veel minder is dan moeten we aan de bel trekken..

De garantie is niet van de FM maar van Bosch zelf, dus de FM heeft er zelf ook geen belang bij om moeilijk te doen over garantie.. Degradatie te hoog is gewoon vervangen (binnen die 5 jaar)..
Staat ook zwart op wit in de garantiebepalingen.

• Strider
Remko24 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Heeft de verkoper wel genoemd, maar wilde we zelf niet, prijs zou 150 euro omhoog gaan, en aangezien ze 80-100km per week fietste vonden wij de upgrade niet echt nodig aangezien ze makkelijk 3-4 dagen kan fietsen zonder bij te laden.

Daarnaast de accu degradatie 3-4% per jaar, hij gaf aan dat wanneer de degradatie hoger is dan 20% na 5 jaar we een onder garantie al een nieuwe krijgen..
Ze testen de accu capaciteit ook bij elke servicebeurt en wanneer we zelf ook merken dat de actieradius veel minder is dan moeten we aan de bel trekken..

De garantie is niet van de FM zelf maar van Bosch zelf, dus de FM heeft er zelf ook geen belang bij om moeilijk te doen over garantie.. Degradatie te hoog is gewoon vervangen (binnen die 5 jaar)..
Een grotere accu gaat gewoon langer mee, ik zou niet op die € 150,- gaan besparen.

BlaBlaBla

• Niet online
Sorry, was 200 euro zie ik nu op de website.. En voor 25% meer capaciteit (bruto), terwijl de 400W ruim voldoende was voor onze actieradius, vind ik het een beetje onzin om nog eens 200 euro extra uit te geven..

Netto zal je er maar 10-15km verder mee kunnen fietsen.

• maxnl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-01 20:37
Daarnaast is de accu degradatie 3-4% per jaar, hij gaf aan dat wanneer de degradatie hoger is dan 20% na 5 jaar we een onder garantie al een nieuwe krijgen..

De garantie is niet van de FM maar van Bosch zelf, dus de FM heeft er zelf ook geen belang bij om moeilijk te doen over garantie.. Degradatie te hoog is gewoon vervangen (binnen die 5 jaar)..
Heb je ook een linkje naar die garantiebepalingen?

Bosch zelf meldt op haar website dat je al snel 30-40% capaciteit inlevert na 500x opladen.
9. Hoe vaak kan een accu worde geladen?
Thomas Raica: Zelfs na 500 volledige laadcycli beschikt de accu nog over een hoge capaciteit. Daarna is nog 60 tot 70 procent van de oorspronkelijke accucapaciteit beschikbaar.
Of hebben we het hier over verschillende dingen?
En is die 3% degradatie als hij in de schuur staat zonder er mee te rijden? ;)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Ik zou ook de 500 Wh accu pakken want:
1) Je hebt waarschijnlijk een parallel groepje cellen er bij, dus de energie word verdeeld over meer groepen, waardoor de cellen individueel minder hoeven te werken.
2) Bij accu degradatie (ja die gaat komen!) behoud je meer aantal km per lading, in de praktijk is dit erg fijn. Met een al wat versleten accu in de winter kan het hard gaan met je accu capaciteit..

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Tegengeluid. Met de km die ze maakt zou ik ook voor de 400wh gegaan zijn. Als je nou toertochten gaat maken dan is het te weinig. Zelf na 50% degradatie kan ze nog makkelijk een dag komen waar ze moet komen. En 50% heb je het over 10 jaar ofzo.

Maar als ze de accu netjes tussen de 20 en 80% houdt dan valt die degradatie reuze mee. Mijn vreindin haar oude Sparta ion had na 4000km en 6 jaar oud nog 99% accu capaciteit volgens de FM.

En dan ben je weer 5 jaar verder zijn de accu's weer goedkoper dus als je hem dan moet vervangen koop je alsnog de 500wh.

Niet blind staren op hogere cijfertjes. ;)

Liever een betere constructie van de fiets en een iets kleinere accu dan een zwabberframe die 8 dagen zonder opladen kan ipv 7.

Flagg wijzigde deze reactie 07-10-2019 18:02 (19%)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Rigormore
Ha, ja, voor ons is 500 het absolute minimum😅

• Niet online
Daarvoor zijn we ook tweakers he, maximale eruit halen..
Maar eens met Flagg, het is niet noodzakelijk in onze situatie en die 200 euro gebruiken we wel over 5-7 jaar om een nieuwe accu te kopen (indien nodig)..

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 08-10-2019 08:34 (3%)

• Rigormore
Mijn vorige e-bike was ook een Koga, de Tesla S herenfiets. Zo strak sturen als een scheermes, ondanks het zware gewicht

• Strider
DonRoger schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

Absoluut! Ik heb net een Cannondale Mavaro Neo City 2 aangeschaft (damesmodel), achteraf vond ik de Active Line Plus motor toch fijner dan de Performance CX.

https://www.cannondale.co...9e-4ab6-bff9-ca89458368d0
Ik heb zelf ook de Active Line Plus motor, en het is inderdaad een fijne motor maar ik moet wel zeggen dat hij van mij wel iets meer power zou mogen hebben. Met een flinke wind heeft hij het toch wel zwaar.

BlaBlaBla

• DonRoger
Strider schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Ik heb zelf ook de Active Line Plus motor, en het is inderdaad een fijne motor maar ik moet wel zeggen dat hij van mij wel iets meer power zou mogen hebben. Met een flinke wind heeft hij het toch wel zwaar.
Ah, dat is dan misschien wel een dingetje inderdaad.

De kracht van de CX vond ik inderdaad erg leuk, maar daarbij kan ik het me voorstellen dat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Ondanks dat de CX een betere motor is heb ik toch voor de Active Line Plus gekozen, dat leek me voor in de stad voor mij toch wel een betere oplossing (ik moet ongeveer 6 tot 7km in de stad fietsen). Maar ik ben het met je eens dat er inderdaad wel 5 of 10nm bij had gemogen ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Rigormore schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:12:
Ha, ja, voor ons is 500 het absolute minimum😅
Ja das prima maar dan gebruik je hem ook anders ws. Je moet je dan ff verplaatsen in de situatie van een ander ipv je eigen usecase. ;)

Heb zelf helaas ook de 500, achteraf liever 600 of meer gehad, al weet ik niet wat de max is die Bosch levert voor de Trek. Als ik het bos in ga en een MTB route volg dan wil ie wel wat lusten. So far nooit echt leeg gereden of in de buurt zelfs maar meer is altijd beter in dit geval. :)

Vlakke wegen en normaal bospad ga ik ver over de 100 km in eco. Op de emtb stand not so much. :)

Flagg wijzigde deze reactie 08-10-2019 10:40 (40%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:26
Ik heb zelf rondgereden met 1500wh aan accu, range was fantastisch. En door de capaciteit kon je ook met 400wh laden. Alleen het gewicht op de fiets was wat veel.

Nu zit ik op 1000wh en dat is afdoende. Max range op snelheid is zo'n 40 km bij 45km/u, als je terugzakt naar 30km/u wordt het al flink beter, al heb ik dat nooit getest want geen geduld voor :D

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:36
JDFS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:25:
Een losse accu is inderdaad wel te verkrijgen via Cowboy direct.
Heb nu prijs quote gekregen van Cowboy, een losse accu kun je via hen kopen voor EUR 499 @maxnl en @Windom Earle.

JDFS wijzigde deze reactie 08-10-2019 14:49 (5%)

• Rigormore
Flagg schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Ja das prima maar dan gebruik je hem ook anders ws. Je moet je dan ff verplaatsen in de situatie van een ander ipv je eigen usecase. ;)

Heb zelf helaas ook de 500, achteraf liever 600 of meer gehad, al weet ik niet wat de max is die Bosch levert voor de Trek. Als ik het bos in ga en een MTB route volg dan wil ie wel wat lusten. So far nooit echt leeg gereden of in de buurt zelfs maar meer is altijd beter in dit geval. :)

Vlakke wegen en normaal bospad ga ik ver over de 100 km in eco. Op de emtb stand not so much. :)
Als autist kan ik me niet goed in anderen verplaatsen, maar ga ik van mezelf uit😶
De Eco stand gebruik ik nooit, alleen met optrekken eventjes. Daarna volle bak tot ie bijna leeg is, dan rustig an naar de aankomst. Met de NuVista wil je liever niet zonder prik komen staan😅

• doek55
@JDFS Dat is een mooie nieuwe binnenkomer op plaats 3.

MerkCapaciteit (Wh)PrijsPrijs / Wh
1.Stromer blauw950 / 983€ 1.649€ 1,68
2.Yamaha 400396€ 570€ 1,44
3.Cowboy360€ 499€ 1,39
4.Bosch 500483€ 582€ 1,20
5.Ampler335€ 350€ 1,04
6.Shimano 500 504€ 511€ 1,01
7.Brose 650648€ 630€ 0,97
8.Watt314€ 250€ 0,80
9.Bafang 43V 17.5Ah753€ 540€ 0,72
10.PSW Power 48V 17.5Ah840€ 330€ 0,39
11.PSW Power 48V 13Ah640€ 171€ 0,27
12.Aliexpress 36V 10Ah360€ 74€ 0,21

doek55 wijzigde deze reactie 09-10-2019 08:08 (17%)

• maxnl
  • Laatst online: 19-01 20:37
Zag verder dat Ampler 350 EUR voor 336 Wh rekent.
https://amplerbikes.com/en/support/battery

Maar om bij de batterij te komen moet er wel het een en ander gedemonteerd worden.
Dus als je dat door de fietsenmaker laat doen, ben je wel wat meer kwijt.

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2019
[...]

Dat gaat de FM beslist geld kosten! 3-4% per jaar is utopisch en zelfs NASA red het daar niet mee terwijl die cellen gehouden worden op 30-70%. Je hebt daarmee wel een prachtige deal gesloten en jou treft het niet, maar laat het een les zijn voor de FM. Die heeft echt geen (maw onvoldoende) verstand van accu's. Na 5 jaar zijn ze aardig op en als je dan nog 80% hebt zou je de eerste zijn.

Nee, ik maak je niet bang ;) Het is mijn werk en adviseer/corrigeer waar nodig waar een sportadviseur je aanspreekt op beweging. Het verbaast me alleen behoorlijk.

Kijk ik naar mijn 735 Wh accu die nu bijna 2 jaar oud is dan ben ik zeker 15-20% armer en dit is met goed onderhoud en de nodige zorg.

Verder ook leuk hoe jij je verhaal uit de doeken doet (het pad er naar toe) :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

jimh307 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

Dat gaat de FM beslist geld kosten! 3-4% per jaar is utopisch en zelfs NASA red het daar niet mee terwijl die cellen gehouden worden op 30-70%. Je hebt daarmee wel een prachtige deal gesloten en jou treft het niet, maar laat het een les zijn voor de FM. Die heeft echt geen (maw onvoldoende) verstand van accu's. Na 5 jaar zijn ze aardig op en als je dan nog 80% hebt zou je de eerste zijn.

Nee, ik maak je niet bang ;) Het is mijn werk en adviseer/corrigeer waar nodig waar een sportadviseur je aanspreekt op beweging. Het verbaast me alleen behoorlijk.

Kijk ik naar mijn 735 Wh accu die nu bijna 2 jaar oud is dan ben ik zeker 15-20% armer en dit is met goed onderhoud en de nodige zorg.

En toch is het niet nodig, de Tesla kan 500.000 km rijden en dan nog 90% accu capaciteit hebben.

Als je de accu echt tussen de 20% en 80% houdt is de degradatie echt minimaal, en zorgen dat ie bij vorst binnen opgeladen wordt.

Dus ik vraag me eigenlijk af waarom die peperdure EF accu's wél zo snel waardeloos worden. Beroerd design, of gewoon goedkope meuk. Ik kan een 500Wh accu zelf in elkaar schroeven voor 175€ incl behuizing met kwaliteits panasonic/LG/Samsung 18650 cellen. De prijzen voor een losse accu zijn iig redelijk exorbitant te noemen en dus ook nog eens flutkwaliteit blijkbaar.

@jimh307 thx voor de info hieronder. (y)

• Windom Earle
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14:26
JDFS schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Heb nu prijs quote gekregen van Cowboy, een losse accu kun je via hen kopen voor EUR 499 @maxnl en @Windom Earle.
Zo dan, dat zijn stevige prijzen ... Gelukkig zou ik geen extra accu nodig hebben in ieder geval. Ik ga vrijdag proefrijden met de cowboy, ik ben benieuwd!

• jimh307
Flagg schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

En toch is het niet nodig, de Tesla kan 500.000 km rijden en dan nog 90% accu capaciteit hebben.

Als je de accu echt tussen de 20% en 80% houdt is de degradatie echt minimaal, en zorgen dat ie bij vorst binnen opgeladen wordt.

Dus ik vraag me eigenlijk af waarom die peperdure EF accu's wél zo snel waardeloos worden. Beroerd design, of gewoon goedkope meuk. Ik kan een 500Wh accu zelf in elkaar schroeven voor 175€ incl behuizing met kwaliteits panasonic/LG/Samsung 18650 cellen. De prijzen voor een losse accu zijn iig redelijk exorbitant te noemen en dus ook nog eens flutkwaliteit blijkbaar.
Scherp van je :) Een kritische noot kan ik altijd wel waarderen.

Waarom er zo'n groot verschil is?

->Het BMS van elektrische auto's is zodanig vernuft en verfijnt dat ik in elk opzicht beter is voor de cellen.

->Een elektrische fiets wordt altijd tot 100% volgepropt wat bij EV niet het geval is. Je laad meerdere keren een beetje bij.

->De fluctuatie in temperatuur is bij een EV veel geleidelijker [massa] dan bij een fietsaccu.

->De prijzen van EF zijn veel te hoog en er zijn heel veel slechte fietsen in de omloop wat ook een vertekend beeld vormt.

->Veel schokken en vocht zijn ook een geldige graadmeter in het verval van de accu. De accu is het meest delicate deel van een EF. Bij een EV is dit beter geregeld.

->De import uit China haalt de gemiddelde kwaliteit omlaag. Omdat er veel marge zit op EF moet er ergens bezuinigd worden en dit is vaak … de accu

->De innovatie van 21700 of 26650 cellen treft 'nu nog' de duurdere EV's. 18650 cellen zijn in de grote meerderheid bij EF.

->Een LiFePO4 pak met voldoende capaciteit weegt te zwaar voor een EF, maar voor een EV zijn ze ideaal en deze accu's kunnen pas echt oud worden en al helemaal met Zirkonium of Yttrium!! Dat is eigenlijk té duurzaam, maar de capaciteit is 100 Wh/kg in vergelijking met NCA cellen van 260 Wh/kg. Voor een EF waarbij elke gram telt is dit helaas een gemiste kans. Vroeger liep Keola voor met hun line-up omdat ze LiFePO4 cellen in hun EF stopten.

Ik hoop dat het wat beter duidelijker is geworden. Laat het me even weten.

• DonRoger
Nog een paar dagen voordat ik mn Cannondale Mavaro kan ophalen, nu maar eens zoeken naar een goede verzekering. Ik twijfel tussen die van de ANWB, Unive en Kingpolis.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:23
Flagg schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

@jimh307 thx voor de info hieronder. (y)
Ik ben vanuit ervaring veel minder pessimistisch, een moderne accu van een fiets gaat prima 4-5 jaar mee.

Ik heb geen idee hoeveel cycli wij erdoor hebben gejast met onze Razers (reset na 10.00km), maar zal wel weer richting de 50k lopen. Onze originele accus zijn nog steeds goed voor twee dagen Amsterdam stadsverkeer.

Laatst naar Hoofddorp met de kinderwagen erachter (twee kids erin), toch een slordige 64km op en neer, ging ook nog goed (standje high bij optrekken/tegenwind, rest medium).

Laadregime:

- Zodra ik de volgende dag niet meer red: laden. (+/- 1x in de twee dagen, beetje afhangend van het weer en dagindeling, als er veel wordt rondgecrosst kan er ook 1 lading in 1 dag erdoor gaan).
- Ik laad tot ze vol zijn. Ik weet dat dat niet ideaal is, maar ik ga echt geen alarmpje zetten of telkens checken. Ik gebruik die fietsen gewoon.

Misschien dat er binnenkort eentje dramatisch verslechterd, maar vooralsnog gaat het prima.

Oftewel, laat je niet teveel beanstigen en gebruik je fiets gewoon.

• jimh307
Beste @roffeltjes , het is niet om iemand bang te maken voor zijn accu, maar ik spreek vanuit een brede visie waarbij ik iedereen moet meenemen. Een accu van 1 persoon specifiek bespreken kan niet want zolang ik die niet aan de tand heb gevoeld kan ik er geen oordeel over vijlen.

Tweakers … ja, wel de meer technische mensen die alles eruit weten te halen is een begrip wat ik ook omarm. Met mijn eerdere adviezen heb ik veel mensen kunnen helpen. Wie voorgelicht is zal veel langer doen met zijn accu, maar meer dan 95% van de EF bezitters is geen tweaker en daarvan een behoorlijk percentage wordt niet goed ingelicht/voorgelicht door zijn FM. Dan begint de start al slecht(er) dan bij iemand die op de hoogte is. Wat is het gevolg?

De burger … die geloofd de FM op zijn woord en zal de accu niet optimaal behandelen en niet uit vrijmoedigheid, maar puur uit onwetendheid. Van die 95% is er een flink deel die de 5 jaar amper zal halen. Dat is de meerderheid en daar spreek ik ook over. Niet over jullie die goed omgaan met hun accu.

Mijn werk … zorgen voor bevoorrading, inscheping, advies en expertise door iemand die meer dan 100.000 cellen per dag hun eigen route toewijst. Ik spreek hier in zijn algemeenheid. Ergens ook heel goed want ik lees hier de vruchten van wat ik geoogst hebt in deze draad en dat doet me deugd!! Nu de kritiek richting mijn kant opgaat is wel te begrijpen want je vind het normaal dat een accu minimaal 5 jaar meegaat. Je weet er dan veel meer over dan die andere 95%. Verder kan ik je vertellen dat mijn advies totaal vertekend aankomt bij de FM en dat deze incorrecte informatie bij de burger terecht komt. Het is bar en boos gesteld met die accu's en dit ligt niet zozeer aan de accu zelf, maar over de toegepaste (verkeerde) behandeling. Geloof me dat dit echt beter moet, maar ik kan niet iedere dag de voorpagina van de krant volschrijven met adviezen en tips … het is aan de personen zelf deze informatie op te zoeken mits ze betrouwbare bronnen weten te vinden. @roffeltjes het zit net iets complexer in elkaar dan jouw schrijven doet blijken :)

• Niet online
@jimh307, ik ben blij met alle tips die je geeft..
Goede info en gebruik van de accu is cruciaal voor behoud van je accu.

Ik kan helemaal inkomen in het verhaal dat mensen hun accu tot 100% laden en zelfs dagenlang aan de lader laten hangen tot het volgende gebruik.

Gelukkig ben ik zelf niet zo, ik probeer met alle apparatuur met een accu ook zoveel mogelijk goed te behandelen..
Ik neem je tips en aanbevelingen dus ook mee.

• Strider
jimh307 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

Ik denk dat het hier misgaat met de manier hoe FM's de accu capaciteit meten. Toevallig is de accu capaciteit van een ebike van mijn oom enkele maanden geleden gemeten en de conclusie van de FM was dat hij nog 99% was. Terwijl die fiets alweer 5 jaar oud is. Kan natuurlijk nooit.

BlaBlaBla

• Niet online
Ik ben geen expert, maar ben wel zuinig op mijn apparatuur..
Denk aan telefoons, laptops, eigen alles wat wel een accu heeft.

Met de meeste apparaten kan ik probleemloos jaren doen zonder grote impact van accu degredatie te merken.
Tuurlijk verschillen de technieken van de apparaten, maar mijn laptop gaat na 3 jaar nog steeds een werkdag mee op de accu, telefoon (Iphone 6s) van 4 jaar ook nog 2 dagen met gemiddeld gebruik.
Collega's van mij rennen van het ene stopcontact naar de andere.
Ook met tablets etc thuis, mijn Samsung Tab4 van 5-6 jaar oud gaat ook nog dagen mee op 1 accu lading.

En met de fiets gaan we het ook proberen om zo efficient mogelijk met de accu om te gaan..
Op dit moment is de afspraak dat de accu binnen bewaard word (winter periode) en tussen de 40 en 80% gehouden wordt..
Er zitten 5 ledjes op volgens mij, dus dit is goed te monitoren..

• mortadelo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-01 23:01
(jarig!)
Foxke schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:21:
Over het zadel ben ik ook nog niet uit of het nou goed zit of niet... ritjes naar werk gaan prima, maar langere tochten weet ik op een gegeven moment niet meer hoe ik moet zitten.
Maar werkt die badass box dan ook met ion motor?

[...]
jazeker. ik heb nog even m'n mailbox gekeken welke ik besteld had. was toen der tijd (24juni2019);
https://www.elektrischefi...ass-tuning-box-4-0-detail

• Miki
Yeah zojuist mijn Radrunner opgehaald :)

Het zal niet iedereen bekoren gezien de sterke gelijkenis met een Gillera maar wat een heerlijk fietsje is dit. Ik kan gewoon mijn glimlach niet onderdrukken als je het “gashendeltje” bedient. Voor ons druk gezinsleven met halen en brengen van kids naar allerlei activiteiten gaat het ons enorm helpen. We hadden eerst een Urban arrow overwogen maar de leeftijdsfase van de kids en de omvang hielden ons tegen.

Anyway een review van het Amerikaanse model. Let wel dat deze meer vermogen heeft als ook het gashendeltje geen EU beperking heeft.

https://radpowerbikes.eu/...ner-electric-utility-bike

PVOutput

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Heb je ook de buddyseat gekocht?

specs

• underrated
  • Laatst online: 13:56
Hi! Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets en op zoek naar ervaringen.

Situatie: ~35km enkele rit. Doel is om een aantal keer per week te gaan fietsen, en niet/ weinig bezweet aan te komen op werk, wegens gebrek aan douche op kantoor. Met de auto doe ik er tussen de 45 en 60+ minuten over, afhankelijk van file.

Van de ene kant hoor ik dat je voor 35km zeker een speed-pedelec nodig hebt. Maar nadeel: helm + je mag in de stad niet op het fietspad. En wat ik meekreeg, als je 45 wil halen moet je nog steeds flink trappen. Van de andere kant hoor ik dat een gewone elektrische fiets ook nog wel naar 35km/h te krijgen is. Dan zou ik er grofweg vijf kwartier over doen (schat ik?).

Zijn er mensen die een vergelijkbare afstand fietsen? Doe je dat op een 'gewone' elektrische fiets of een speed-pedelec, wat was je overweging en hoe bevalt dat?

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:02

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het hangt een beetje van je route af denk ik. Als je 75% door de stad moet met verkeerslichten en druk verkeer, win je niet zoveel met een pedelec. Als je 80% dijk rijdt, dan wel.

www.digitalracing.nl

• underrated
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:56:
Het hangt een beetje van je route af denk ik. Als je 75% door de stad moet met verkeerslichten en druk verkeer, win je niet zoveel met een pedelec. Als je 80% dijk rijdt, dan wel.
True. Ongeveer 5km door de stad, 30 door het buitengebied.

• Miki
Ja een buddyseat waarbij je ook de plexiglas spaakbeschermers en voetensteuntjes krijgt en daarnaast de spatborden en een abus vouwslot.

Eerste ritjes zitten er op en dat gaat helemaal prima met en zonder kind achterop. De trekkracht van de motor is top en het gewicht van de fiets valt enorm mee.

Miki wijzigde deze reactie 11-10-2019 16:41 (22%)

PVOutput

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-01 13:18
underrated schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:43:
Hi! Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets en op zoek naar ervaringen.

Situatie: ~35km enkele rit. Doel is om een aantal keer per week te gaan fietsen, en niet/ weinig bezweet aan te komen op werk, wegens gebrek aan douche op kantoor. Met de auto doe ik er tussen de 45 en 60+ minuten over, afhankelijk van file.

Van de ene kant hoor ik dat je voor 35km zeker een speed-pedelec nodig hebt. Maar nadeel: helm + je mag in de stad niet op het fietspad. En wat ik meekreeg, als je 45 wil halen moet je nog steeds flink trappen. Van de andere kant hoor ik dat een gewone elektrische fiets ook nog wel naar 35km/h te krijgen is. Dan zou ik er grofweg vijf kwartier over doen (schat ik?).

Zijn er mensen die een vergelijkbare afstand fietsen? Doe je dat op een 'gewone' elektrische fiets of een speed-pedelec, wat was je overweging en hoe bevalt dat?
35 km enkele reis is best wel een afstand. Ik fiets slechts de helft van die afstand (17km) en heb een speedpedelec met bosch performance speed motor van 350 watt. Ik fiets met een snelheid die tussen de 30 en de 34 km/h ligt. Ik doe hier meestal tussen de 32 a 33 minuten over. Gelukkig nergens geen stoplichten. Helm vind ik geen enkel probleem, deze ventileert genoeg.
Het is wel zo dat ik een accu heb van 400Wh en kan gemiddeld ongeveer maximaal 25 km daar ver mee komen. Mits ik me aan de boven staande snelheden houd. Ga ik 40 km/h fietsen dan loopt het bereik nog veel harder terug.
Ik heb dus op het werk en thuis een oplader liggen, anders ga ik het sowieso niet redden met de afstand.
Paar tips voor je. Probeer zoveel mogelijk fietsen uit, liefst ook een paar speedpedelecs.
Probeer ook echt een zo groot mogelijke accu capaciteit te kopen. Liefst minstens iets van 850 Wh of nog meer.
In de winter neemt je bereik ook nog af door de lagere temperatuur. Ik weet niet of je een oplader mee kunt nemen naar je werk maar 70km in totaal heen en terug ga je met snelheden boven de 40km/h niet met 1000Wh halen. Dus of je oplader altijd meenemen of 1 extra kopen en op het werk laten liggen is beter.
Een gewone electrische fiets opvoeren naar 35km/h zou ik gewoon niet doen, en al zeker niet zonder speedpedelec goedgekeurde fietshelm. Tevens vliegt je bereik ook ontzettend terug bij die snelheid.
Je hebt nog een ander voordeel nu. De meeste fietsen zaken verkopen nu hun oudere modellen met interessante kortingen. Ik heb 4 jaar geleden de mijne aan kunnen schaffen met 900euro korting. Dus goed rondkijken en internet uitpluizen. Dan kun je heus wel mooi geprijsde speedpedelecs vinden. Succes met je zoektocht :)

• Carpjes
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:20
@underrated

Het beste advies is om zelf de verschillende fietsen te testen. Bij de betere dealers kan je ze ook wat langer in bruikleen krijgen en bij aankoop van een fiets vervallen vaak evt. leen/huur kosten. Zal zeker proberen om je woon-werk route met de leenfiets te testen.

Zelf gekozen voor een speedpedelec om 22km (enkele reis) af te leggen waarover ik een 35min fiets. Het is een geweldige ervaring tot nu toe, reistijd is tussen de 33-35min wat met de auto een 20-55min bedraagt (afhankelijk van files). Je komt lekker fit aan op het werk en het is fijn om
zo ruim een uur per dag te kunnen bewegen. Zelfs met regen pak ik liever de SP dan in de file te staan, afhankelijk van afspraken lukt dit 3-4 dagen in de week.

• jaro431
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22-01 19:18
Ik heb sinds 2014 een kreidler speed-pedelec (bosch). Destijds reed ik bijna dagelijks naar mijn werk, 36 km enkele reis. Oplader ging mee, opladen op werk om terug te kunnen komen op snelheid.

Mijn beste aankoop is echter een ligstuur geweest: dat zorgde er voor dat mijn gemiddelde snelheid (van deur-tot-deur) van 36 km/h naar 40 km/h ging. Ook simpelweg omdat de besparing er voor zorgde dat ik een standje meer kon doen (performance i.p.v. tour), en de laatste 10 km deed ik soms zelfs de hoogste stand.

Je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om te "liggen", want op een druk fietspad etc. moet je dat niet doen.

Overigens, ik ben van baan veranderd en fiets nu maar 8 km enkele reis. Ik heb de S-pedelec daarom afgevoerd naar 27km/h max. Gewoon onverzekerd en geen helm. Fiets is ooit in Duitsland gekocht, dus staat hier toch niet geregistreerd, mochten ze ooit moeilijk doen.

Zit nu op 20.000 km. Nooit problemen ondervonden! Wel ooit een 500 wh-accu gekocht, de 400 is redelijk uitgeput....

jaro431 wijzigde deze reactie 12-10-2019 10:50 (6%)

• tinusa4
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:02
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig bij het vervangen van mijn display en versnellingspaneel.

Het gaat om de volgende fiets:
https://www.fietsenwinkel...V1RRJyOQb5V0aAv3REALw_wcB

Helaas is mijn display beschadigd geraakt en het +/- clipje van de ondersteuningsbediening afgebroken. Het gaat om de Bafang DPC 18.

Nu zie ik dat ik het setje los kan kopen:
https://www.alibaba.com/p...2017115.63.69715da4jCUm7D

Kan ik dit zelf (plug and play) vervangen of verwachte jullie nog obstackels hierbij?

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22:10
De Franse LMX 64h speed mountainbike: 2500 W, 200 nm, gashendel, aparte ketting/tandwielen voor motor en trappers, 5000 euro, gehomologeerd voor 45 km/u.

Leukste ebike tot nog toe?

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
tinusa4 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:25:.........
Ik heb jullie hulp nodig bij het vervangen van mijn display ....
......de Bafang DPC 18...
Kan ik dit zelf (plug and play) vervangen,......
......
De fiets die je aangeeft is voorzien van een Bafang M420. De DPC18 is ook bestemd voor Bafang motoren. Enige verschil kan zijn dat de aansluitstekers toch kunnen verschillen.

Pswpower verkoopt trouwens ook de DPC18
Lijkt me eenvoudiger te bestellen dan via Alibaba.

• tinusa4
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:02
Dank voor je reactie en je tip naar pswpower. Ik heb even naar mijn kabelboom gekeken, maar de kabel richting de motor is bij mij een heel stuk langer. In ieder geval tot ver in mijn frame. Ik heb al wat verder gezocht en kwam een bafang display extension kabel tegen. Een oplossing wellicht?! Hoe kan ik controleren of een display over de juiste kabel beschikt? Gewoon het aantal/indeling van gaatjes?

• wwiilleemm
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:01
Net binnengekregen en meteen uitgeprobeerd:

https://www.grandado.com/...3QdAkHEAQYBSABEgLxAPD_BwE

Weegt bijna niks. Bijna onmerkbaar. Alleen is de wind wat meer hoorbaar door de bevestigingsriempjes (bij windkracht 5)

Staat veel beter dan het gebruikelijke afdruiprek waar sommigen mee rijden :)

Lijkt me heerlijk bij het rijden bij lage temperaturen.

In combinatie met mijn Continental winterband om het voorwiel, en een spiegeltje aan het stuur zal e.e.a. gaan zorgen voor een wat veiliger gevoel in de komende donkere dagen . . . <+:) o<:)

wwiilleemm wijzigde deze reactie 13-10-2019 19:34 (4%)

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:35
wwiilleemm schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:48:
Weegt bijna niks. Bijna onmerkbaar. Alleen is de wind wat meer hoorbaar door de bevestigingsriempjes (bij windkracht 5)

Het is vast iets warmer bij lage temperaturen, maar mocht ik een smak maken heb ik toch liever zo’n afdruiprek op mijn hoofd. Ik zou er qua veiligheid geen wonderen van verwachten.

• racinfo
tinusa4 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:25:
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig bij het vervangen van mijn display en versnellingspaneel.

Kan ik dit zelf (plug and play) vervangen of verwachte jullie nog obstackels hierbij?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Indien je aansluitplug (groene binnenzijde) 5-pins (er zijn ook fietsen met 6-pins) is zou het gewoon moeten passen. Aan het display zit circa 25cm kabel, is dit te kort dan moet je een extra (verleng)kabel erbij kopen.

racinfo wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:20 (3%)

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
wwiilleemm schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:48:
Net binnengekregen en meteen uitgeprobeerd:

https://www.grandado.com/...3QdAkHEAQYBSABEgLxAPD_BwE

Lijkt me heerlijk bij het rijden bij lage temperaturen.

In combinatie met mijn Continental winterband om het voorwiel, en een spiegeltje aan het stuur zal e.e.a. gaan zorgen voor een wat veiliger gevoel in de komende donkere dagen . . . <+:) o<:)
"Gevoel" is het steekwoord hier. Mocht je het "veiliger gevoel" willen omzetten in "grotere veiligheid" en je bent allergisch voor afdruiprekjes, kun je ook investeren in zo iets.

• wwiilleemm
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:01
@uiterlix en @B64:

Jullie hebben zeker een punt. Er zijn zeker veel veiliger en solider oplossingen mogelijk.

Maar waar het mij in de eerste plaats om gaat is het comfort bij kou.

Daarnaast ben ik van mening dat die cap zeker geen optimale bescherming zal bieden, maar toch behoorlijk meer dan helemaal niets.

Soort schijn-veiligheid dus, maar zo lang ik me daar van bewust ben blijf ik net zo voorzichtig rijden als zonder cap.

Overigens ligt mijn snelheid altijd ergens tussen de 16 en 18 km per uur, omdat ik van mening ben dat een motortje geen aanleiding mag zijn om harder te kunnen gaan rijden. Het is en blijft een fiets, met alle beperkingen op het gebied van veiligheid die daar bij horen.

• underrated
Thanks @zonnefreak , @Carpjes en @jaro431 , voor het delen van jullie ervaring.

Denk inderdaad dat een speed-pedelec het beste past. Grootste deel van de route is rustig buitengebied of fietspad naast een N-weg. Goede tip ook van het ligstuur, als dat 10% snelheid scheelt is dat zeker de moeite.

Volgende stap: een goede winkel vinden, in de buurt van Utrecht/ Culemborg/ Tiel. So far twee in Utrecht gevonden, fietsenwinkel.nl en Juizz. Iemand tips en/of ervaringen?

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
@wwiilleemm Maar ga 'm dan ook niet vergelijken met 'het gebruikelijke afdruiprek waar sommigen mee rijden'. Fietshelmen zijn niet gemaakt voor comfort bij kou, maar primair voor de veiligheid en zien eruit zoals ze eruit zien om bij warmte zo min mogelijk irritatie/oververhitting te veroorzaken. Geloof me, niemand heeft zo'n ding voor de lol op z'n kop en vrijwel iedereen neemt dat afdruiprek voor lief.

Als comfort bij kou je primaire doel is, lijkt een goeie muts mij een betere optie...

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 22:02

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

underrated schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:18:

Denk inderdaad dat een speed-pedelec het beste past. Grootste deel van de route is rustig buitengebied of fietspad naast een N-weg. Goede tip ook van het ligstuur, als dat 10% snelheid scheelt is dat zeker de moeite.

Volgende stap: een goede winkel vinden, in de buurt van Utrecht/ Culemborg/ Tiel. So far twee in Utrecht gevonden, fietsenwinkel.nl en Juizz. Iemand tips en/of ervaringen?
Ja, zo'n ligstuur ben ik dan weer geen fan van. Heb op die dijk hier praktisch wekelijks wel een keer zo'n konijn/egel/enz wat denkt de weg te moeten oversteken in het halfdonker, vlak bij mijn voorwiel. Ik wil dan gewoon meteen in de remmen kunnen hangen. Maar dat moet je verder zelf weten ;)

www.digitalracing.nl

• Windom Earle
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14:26
JDFS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:25:
Ik heb de Cowboy sinds zaterdag @Windom Earle en @maxnl, zal binnenkort even een update geven. Heb er pas 30 km mee opzitten en een pijne reet, door mijn Brooks B17 zadel.

Heb voor nu de SKS Edge 46 mm genomen, passen toch heel goed bij het design. Zodra de spatborden van Cowboy er zijn, stap ik direct over.

Een losse accu is inderdaad wel te verkrijgen via Cowboy direct.
Ik heb zondag een proefrit gemaakt op de Cowboy en had daarvoor ook (de eerder genoemde) Kevin over de vloer. Topritje, topgast, eigenlijk alles top dus. Hij had een fotootje van de spatborden die Cowboy binnenkort gaat leveren. Die zijn echter erg minimalistisch (dus zo weinig mogelijk oppervlak, om alleen het hoognodige water tegen te houden), dus als dat ook de productieversie wordt, dan ga ik daar zeker niet voor .... Exacte prijs is nog niet bekend, maar het lijkt erop dat ze ook niet erg goedkoop gaan worden.

In mijn opinie zijn de SKS edges die je nu hebt een stuk mooier ...

Windom Earle wijzigde deze reactie 15-10-2019 11:36 (3%)

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:36
Nice @Windom Earle ! Van wat ik begreep van de Cowboy Facebook groep (aanrader om je daar aan te melden), worden de spatborden EUR 89. Dat vind ik te veel en inderdaad houden ze maar het minimale aan water tegen.

Ik heb nu de SKS Edge erop zitten en wil niet meer anders. Houdt vrijwel al het water tegen.

Fietsenwinkel.nl = wegblijven!

Al genoeg klachten over gehoord, ze bieden fietsen aan tegen zeer scherpe prijzen maar de service achteraf is ruk. Beter ga je naar Juizz, die zijn wel wat duurder maar wel kleiner en fully dedicated qua e-bikes en geen grote logge toko die van alles en nog wat aan de man brengt.

Goedkoop is duurkoop en frustratie.

• Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Al genoeg klachten over gehoord, ze bieden fietsen aan tegen zeer scherpe prijzen maar de service achteraf is ruk. Beter ga je naar Juizz, die zijn wel wat duurder maar wel kleiner en fully dedicated qua e-bikes en geen grote logge toko die van alles en nog wat aan de man brengt.

Dat is het nadeel van online fietsenwinkels in het algemeen..
Sommigen hebben dan nog een goede bezorgdienst waarbij de fiets voor je huis afgesteld etc wordt, maar de meesten zijn gewoon dozenschuivers, tenzij je langs kunt komen in de werkplaats, dan doen ze niet onder voor een normale fietenhandelaar.

Ik heb ook al 3x een fiets gekocht van een grote online keten, allemaal kinderfietsen, dit scheelt gewoon 30-40% met de lokale FM.. Het zijn geen moeilijke fietsen in onderhoud etc..
Maar zodra het duurdere fietsen worden (>1000 euro) en ik meer service verwacht van een FM dan shop ik liever lokaal en heb ik wel iets meer voor over..
Maar met fietsen tot 300-400 euro waar de kinderen op fietsen doe ik het allemaal wel zelf en heb ik eigenlijk geen hoge service verwachtingen.

• Strider

Ik zou kijken bij de fietsvoordeelshop, tot op heden ben ik daar nog wel tevreden over. Ook wel handig dat ze in het eerste garantie jaar gewoon bij je langskomen.

BlaBlaBla

• juduka
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-01 23:35
Hallo tweakers.
Zal me even kort voorstellen ben job en heb een zelfbouw bafang 8 fun 750w motor.
Helaas ben ik vorige week hard op m’n smoel gegaan in de regen en is nu mijn scherm stuk. Er zat een c965 scherm op en ben op zoek naar een vervanger. Hebben jullie suggesties?
Of wellicht wat liggen?

• doek55
@juduka Ik zou de Eggrider V2 bestellen. Dan krijg je er mooie nieuwe functionaliteiten bij.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:11

BertV

R-L48

BeQuietAndDrive schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:08:
[...]

Ja, zo'n ligstuur ben ik dan weer geen fan van. Heb op die dijk hier praktisch wekelijks wel een keer zo'n konijn/egel/enz wat denkt de weg te moeten oversteken in het halfdonker, vlak bij mijn voorwiel. Ik wil dan gewoon meteen in de remmen kunnen hangen. Maar dat moet je verder zelf weten ;)
Dat is het enige / grote nadeel.

Ik fiets s'ochtends door een afgelegen stuk bos en reeën maken er op een specifiek gedeelte een sport van om vlak voor me over te steken. Je ziet ze pas een halve meter naast het pad. Leunen op je ligstuur is in deze situatie vragen om problemen.

Laatst ging ik preventief toeteren om mijn aankomst aan te kondigen... dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling, ik weet het.

BertV wijzigde deze reactie 15-10-2019 16:22 (6%)

Speed Pedelec: 12 Wh per km

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:26
juduka schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:58:
Hallo tweakers.
Zal me even kort voorstellen ben job en heb een zelfbouw bafang 8 fun 750w motor.
Helaas ben ik vorige week hard op m’n smoel gegaan in de regen en is nu mijn scherm stuk. Er zat een c965 scherm op en ben op zoek naar een vervanger. Hebben jullie suggesties?
Of wellicht wat liggen?
Ik heb er 1 over van mijn upgrade naar een eggrider

• Thinlanet
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:14
Thinlanet schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:30:
[...]

Eenmaal uit elkaar zie je dat voornamelijk via de inkomende/uitgaande snoeren (die zowel door het compartiment van de motor als controller gaat) er mogelijkheid is tot instromen van water/vocht. Voor mijn bakfiets moest ik de motor zo'n 100 graden kantelen, wat mogelijk ook effect heeft gehad. Echter de IPS65 rating die OKfeet de motor heeft gegeven lijkt mij onjuist. Daarnaast lijkt de behuizing rondom de trapas ook niet volledig bestendig tegen vocht. Een dikke laag zwarte lak heeft het in ieder geval niet kunnen droog houden.

Ik twijfel nu of ik een nieuwe Lingbei er op zal zetten of dat ik voor een Bafang moet gaan (even los of deze goed in het frame van m'n fiets past. Immers had ik het crankwiel al moeten customizen om een 39T blad te kunnen gebruiken.
Vandaag een nieuwe motor ontvangen van Lingbei. Heb zelf de fabriek gecontact en konden voor $200 incl shipping een nieuwe motor leveren (vanuit China verscheept binnen 5 dagen). Om niet straks weer hetzelfde probleem van vocht te krijgen zal ik de opening bij de bekabeling in de silicone kit zetten en een kap over de motor maken.

Jullie evt nog tips voor het “waterproof” maken?

• underrated
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Laat ik nu net vanmiddag bij fietsenwinkel.nl geweest zijn ;-) Heb een Riese & Müller Roadster Touring HS 2020 en een Charger Vario HS Kiox geprobeerd. Wegens kortsluitingsgevaar hebben ze alle Stromers voorlopig geparkeerd, dus die heb ik niet kunnen proberen.

Wel geleerd: ik wil zeker een speed-pedelec :9 Nu alleen de vraag: welke. Ik wil ook in de winter (wellicht niet elke dag) 35km enkele rit kunnen maken. Volgens fietsenwinkel.nl heb je dan eigenlijk een 1000wh stromer nodig, als je op vol vermogen ondersteuning wil. Hoe is jullie ervaring daarmee, en met bv een Riese & Muller?

Deze of volgende week nog even langs Juizz, kijken wat die hebben staan.

• Strider
underrated schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Laat ik nu net vanmiddag bij fietsenwinkel.nl geweest zijn ;-) Heb een Riese & Müller Roadster Touring HS 2020 en een Charger Vario HS Kiox geprobeerd. Wegens kortsluitingsgevaar hebben ze alle Stromers voorlopig geparkeerd, dus die heb ik niet kunnen proberen.

Wel geleerd: ik wil zeker een speed-pedelec :9 Nu alleen de vraag: welke. Ik wil ook in de winter (wellicht niet elke dag) 35km enkele rit kunnen maken. Volgens fietsenwinkel.nl heb je dan eigenlijk een 1000wh stromer nodig, als je op vol vermogen ondersteuning wil. Hoe is jullie ervaring daarmee, en met bv een Riese & Muller?

Deze of volgende week nog even langs Juizz, kijken wat die hebben staan.
Ik zou hem laten staan, oude Bosch motor, en onderhoud gaat je bij deze fiets echt opvreten.

Je zou nog naar een Qwic RD11 kunnen kijken, die zijn uitgevoerd met dezelfde motor als een Stromer.

Strider wijzigde deze reactie 15-10-2019 23:27 (18%)

BlaBlaBla

• Bubba76
  • Laatst online: 21:21
Mijn zelfbouw met Bafang 750W begint in eens door te slaan.

Ik dacht eerst dat het me tandwielen waren, maar ik merk dat het de motor is die af en toe en hoe hoger de snelheid is steeds vaker een halve slag doortrapt zeg maar.

Misschien is het wel mijn cassette want op het kleinste blad wat ik dus het meest gebruik doet hij het meest, nu fiets ik dus al een tijdje op het één na kleinste blad, maar daar begint het nu ook al.

Misschien is het iets in de PAS instellingen?

• E-Rick
  • Laatst online: 13:07

E-Rick

I love it :7

@Bubba76 Controleer je ketting, als die meer dan 0,75% is opgerekt moet je die vervangen. Bij meer dan 1% rek is de kans groot dat je tandwielen zo ver zijn afgesleten dat deze ook vervangen moeten worden.

Meer info: https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

Choose life - Shapeways shop

• racinfo
Bubba76 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:16:
Mijn zelfbouw met Bafang 750W begint in eens door te slaan.

Ik dacht eerst dat het me tandwielen waren, maar ik merk dat het de motor is die af en toe en hoe hoger de snelheid is steeds vaker een halve slag doortrapt zeg maar.

Misschien is het wel mijn cassette want op het kleinste blad wat ik dus het meest gebruik doet hij het meest, nu fiets ik dus al een tijdje op het één na kleinste blad, maar daar begint het nu ook al.

Misschien is het iets in de PAS instellingen?
De PAS instellingen hebben met dit euvel niets van doen, slijtage van de ketting en mogelijk ook de kleine tandwielen van de cassette is hoofdoorzaak nr.1, vervangen van beide zou een goede oplossing zijn.

Ik heb het ook bij de hand gehad maar heb die gelegenheid meteen aangegrepen om de trap verhoudingen tov van de snelheid wat beter te maken.

Mijn 46T tandwiel voor veranderd in 52T voor, en een nieuwe cassette 11-32 (HG400-9) achter en een nieuwe ketting HG93.

Gevolg hiervan is dat ik voor een normale fietsnelheid van circa 23 km/h vrijwel alleen nog het 3e tandwiel achter gebruik, zelden nu nog een gebruik van het allerkleinste zodat de slijtage nu veel minder snel optreedt.

• Bubba76
  • Laatst online: 21:21
racinfo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

De PAS instellingen hebben met dit euvel niets van doen, slijtage van de ketting en mogelijk ook de kleine tandwielen van de cassette is hoofdoorzaak nr.1, vervangen van beide zou een goede oplossing zijn.

Ik heb het ook bij de hand gehad maar heb die gelegenheid meteen aangegrepen om de trap verhoudingen tov van de snelheid wat beter te maken.

Mijn 46T tandwiel voor veranderd in 52T voor, en een nieuwe cassette 11-32 (HG400-9) achter en een nieuwe ketting HG93.

Gevolg hiervan is dat ik voor een normale fietsnelheid van circa 23 km/h vrijwel alleen nog het 3e tandwiel achter gebruik, zelden nu nog een gebruik van het allerkleinste zodat de slijtage nu veel minder snel optreedt.
Ik dacht al dat het aan mijn cassette lag, ik zit er eigenlijk aan te denken om er een singel speed van te maken, aangezien ik bij het weg rijden meestal toch mijn gashendel gebruik, bij een cassette zit je toch altijd gebonden aan een lichtere ketting, ik vind 1300 km toch een beetje weinig om elke keer het zooitje te vervangen, ik rij natuurlijk wel een andere snelheid dan jouw gemiddeld: 40KM.

Zo'n 52T tandwiel voor Bafang is dat ook gewoon in NL te bestellen? of moet ik daar voor uitwijken naar Alie?

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:11

BertV

R-L48

underrated schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Ik wil ook in de winter (wellicht niet elke dag) 35km enkele rit kunnen maken. Volgens fietsenwinkel.nl heb je dan eigenlijk een 1000wh stromer nodig, als je op vol vermogen ondersteuning wil. Hoe is jullie ervaring daarmee, en met bv een Riese & Muller?
Ha, ik heb een Riese & Muller en doe die 2x36 enkele reis met 1000Wh. (2x500wh aan het frame)

Met de Bosch is het flink zuinig aan doen om met 1 lading deze afstand RETOUR te halen. Enkele reis is geen probleem natuurlijk, ook niet met wind tegen.

De Stromer zal nog wat meer verbruiken dan de Bosch, maar ook hier is een enkele reis met wind tegen geen probleem. ( Ervaring met een leen-ST1x)

BertV wijzigde deze reactie 16-10-2019 13:37 (3%)

Speed Pedelec: 12 Wh per km

• Strider
Bubba76 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Ik dacht al dat het aan mijn cassette lag, ik zit er eigenlijk aan te denken om er een singel speed van te maken, aangezien ik bij het weg rijden meestal toch mijn gashendel gebruik, bij een cassette zit je toch altijd gebonden aan een lichtere ketting, ik vind 1300 km toch een beetje weinig om elke keer het zooitje te vervangen, ik rij natuurlijk wel een andere snelheid dan jouw gemiddeld: 40KM.

Zo'n 52T tandwiel voor Bafang is dat ook gewoon in NL te bestellen? of moet ik daar voor uitwijken naar Alie?
Single speed, of gewoon een Nexus 8 naaf erop. Anders blijf je tandwielen en kettingen wegvreten.

BlaBlaBla

• underrated
BertV schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:33:
[...]

Ha, ik heb een Riese & Muller en doe die 2x36 enkele reis met 1000Wh. (2x500wh aan het frame)

Met de Bosch is het flink zuinig aan doen om met 1 lading deze afstand RETOUR te halen. Enkele reis is geen probleem natuurlijk, ook niet met wind tegen.

De Stromer zal nog wat meer verbruiken dan de Bosch, maar ook hier is een enkele reis met wind tegen geen probleem. ( Ervaring met een leen-ST1x)
Thanks! Lees ik goed dat je met 1000Wh 72km haalt? Op welke snelheid ga je dan?

Mijn doel is boven de 35km/h gemiddeld/ binnen een uur thuis.

• Otherside1982
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06:44
underrated schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Ik rijd met een Klever X-Speed sinds eind augustus. Daarmee rijd ik 32km enkel. Ik werk momenteel nog op twee locaties, beide zijn 32km ver. Mijn fiets heeft een batterij van 850Wh en een motor van 600W. Met de batterij kan ik de 32 km enkele rit prima overbruggen en ik heb meestal 20-30% over. Ik heb dus een lader thuis en op het werk liggen om na iedere rit op te laden. Bij veel tegenwind is het al één keer gebeurd dat ik nog maar 7% over had bij de aankomst. Ik heb ook al eens een boodschap onderweg gedaan en toen was de route 42km, dat heb ik ook wel gehaald op één lading, maar dan heb ik de ondersteuning wat lager gezet en de top-snelheid wat lager gehouden.

Naar de ene locatie heb ik al een vlotte route gevonden, die ik in 50-60minuten kan rijden. Daarop heb ik al twee keer een gemiddelde snelheid van 38km/u gehaald, maar dan had ik wel geluk aan de twee verkeerslichten en heb ik nergens moeten stoppen. Meestal ligt mijn gemiddelde naar die locatie rond 32km/u.

Naar de andere locatie ligt mijn gemiddelde snelheid lager en haal ik meestal maar 28-29km/u. Ik denk dat het nog wel iets sneller kan naar 32-33km/u maar ik moet daarvoor nog de juiste route vinden.

Een gemiddelde van boven de 35km/u halen wordt toch moeilijk vrees ik, dan moet je bijna constant aan het maximum kunnen rijden en nergens moeten stoppen aan verkeerslichten of om voorrang te verlenen. Je moet dan ook telkens vlot trager fietsverkeer veilig kunnen inhalen en op smalle fietspaden lukt dat niet altijd. Je moet ook rekening houden met wat extra voorbereiding: je kan niet zomaar snel in de auto stappen en wegrijden. Je moet je helm aandoen, je gerief in de fietszakken steken, je batterij terug aansluiten na het opladen. Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar toch snel een vijftal minuten extra ten opzicht van gewoon in de auto te stappen.

Ik zou zeggen, kijk zeker ook eens bij Klever, zo te zien zijn er in jouw buurt wel dealers: https://www.klever-mobility.com/find-a-dealer

• E-Rick
  • Laatst online: 13:07

E-Rick

I love it :7

underrated schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Ik rijd dagelijks 32 km (2 x 16) op een Stromer ST1X met een 814wh accu, vrijwel altijd op de hoogste stand. Een beetje afhankelijk van de temperatuur en (tegen)wind heb ik aan het eind van de dag tussen de 30 en 40% lading over, ik laad niet bij op mijn werk. Ik trap over het algemeen wel stevig mee.

Op mijn route heb ik in de eerste 4 km een paar stoplichten, de overige 12 km is aan een stuk doorrijden. Gemiddelde snelheid zit meestal rond de 35, maar als een stoplicht wat langer duurt wordt dat minder. In het zeldzame geval dat zowel de stoplichten als de wind meezitten kan ik 37-38 gemiddeld halen.

Neem ook eens een kijkje in Het grote Speed Pedelec topic.

Choose life - Shapeways shop

• Renoir
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-01 01:09

Fw.nl zou ik wegblijven, verschrikkelijke tent. Ik heb mij stromer tweedehands gekocht van een bekende die hem daar had gehaald. Het heeft ons bijna een jaar gekost om fw.nl zo ver te krijgen de fiets bij stromer op mijn naam te laten registreren (alleen de dealer kan dat doen).

Zelf fiets ik 28km enkel en haal net iets meer dan 39 gemiddeld. Daarvoor moet ik flink doortrappen op de rechte stukken. Stad, verkeerslichten en andere fietsers halen je gemiddelde erg onderuit. Ik kan wel douchen op het werk en voor mij is dat ook echt nodig want ik kom altijd bezweet aan. 35km in een uur zonder te zweten gaat mij niet lukken. Ja, op m'n fossiele brandstof motor maar niet op m'n SP!

• underrated
Thanks, goede tips! De route gaat 5-6 kilometer door de stad/ stedelijk gebied, met een paar stoplichten. Er zijn wat wegen er omheen, de route varieert dan van 33-37km. Moet maar even wat proberen om te kijken wat onder de streep het lekkerst fietst denk ik. Kan op kantoor niet douchen helaas, dus in elk geval de heenweg moet ik niet te hard trappen :)

Ik ga in nog even naar Qwic en Klever kijken, zit inderdaad een dealer in de buurt.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:23
Strider schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:23:
[...]

Ik zou hem laten staan, oude Bosch motor, en onderhoud gaat je bij deze fiets echt opvreten.

Je zou nog naar een Qwic RD11 kunnen kijken, die zijn uitgevoerd met dezelfde motor als een Stromer.
Eens met het eerste, zou voor een S-pedelec toch vooral naar naafmotoren kijken ivm de extra krachten die een middenmotor van je aandrijflijn vergt. Iets teveel mensen die op dit forum problemen hebben gehad, daar waar dat met een gewone pedelec geen issue is.

Betreft de Qwic; meen je dat? Dat vind ik echt verbazingwekkend (en positief voor Qwic!).
Strider schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Single speed, of gewoon een Nexus 8 naaf erop. Anders blijf je tandwielen en kettingen wegvreten.
Nexus 8 is op een standaard Midden-motor al aan de grens volgend de officiele specs. In de praktijk is dat geen enkel issue, maar 750W, is dat niet heel veel voor die naaf?

In de familie hebben we in 10 jaar ongeveer 250.000 km op Nexusjes afgelegd (omgerekend +/- 45k per naaf) zonder problemen, dus echt verbazingwekkend is het ook weer niet.

roffeltjes wijzigde deze reactie 17-10-2019 08:19 (52%)

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True