Afgelopen zaterdag ook op jacht geweest naar een e-bike voor mijn vrouw.
Afgelopen 4 jaar heeft ze op een "Mama-Fiets" gefietst, voor alles behalve gemaakt voor snelheid..
Groot, lomp, zwaar, en niet vooruit te branden...
De kinderen zijn nu groot genoeg om ook grotere afstanden te fietsen dus er hoefden geen kinderzitjes etc meer op.
Ze fietst ongeveer 20km per dag door de stad (thuiszorg clienten). en we waren op zoek naar een fiets die praktisch is, comfortabel en een mooie uitstraling had.
Afgelopen maand was haar jaarcontract omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dat moment hebben we aangegrepen om te gaan nadenken over een e-bike aangezien ze toch een dik uur per dag op de fiets zit.
We zijn naar een grote zaak geweest waar ze 5-6 merken en diverse modellen in de showroom hadden staan en je daar ook op elk model kunt proefrijden.
Ikzelf had me al veel ingelezen in de techniek, en hadden onze wensenlijst eigenlijk al klaar
- Middenmotor
- Minimaal 400W accu.
- Stads/Tourfiets
Na een rondje door de showroom gelopen te hebben had ik zelf al een paar modellen op het oog.
Verkoper aangeschoten en die nam uitgebreid de tijd voor ons, ondanks dat het zaterdag was en de winkel langzaam volstroomde.
Hij begon eerst met uitleggen tussen de verschillende mogelijkheden, motor posities etc.. Aangegeven dat we sowieso een middenmotor wilde met dichte kettingkast viel natuurlijk de helft van de fietsen al af..
Hij waarschuwde al gelijk voor de prijs en vroeg of we wel rekening hadden gehouden met fietsen vanaf 2000 euro?
Aangegeven dat prijs geen probleem was maar dat we ook niet een oneindig budget hadden, dus 2000-2500 was de range die ik hem voorstelde om daar binnen te blijven.
Man man man, je merkt echt dat dit weer de instap-range is voor middenmotoren, slappe frames, slecht afgewerkte lasnaden, slecht kabelmanegement.. Maarja enkele fietsen geprobeerd en hoewel er 1-2 fietsen tussen zaten (Cube en Sparta geloof ik), was het allemaal net niet..
Mijn vrouw voelde wel degelijk verschil in rij eigenschappen maar vond geen enkel model echt fijn fietsen of een fijne zitpositie hebben..
Ik had bij ons verkenningsrondje al 2 fietsen zien staan waarvan ik wist dat de afwerking en ook de eigenschappen van het frame stukken beter zou zijn. Echter wel iets boven budget wat ik had afgegeven.
Na enkele fietsen uitgeprobeerd te hebben en nog niet het 100% wow gevoel te hebben aangegeven dat we toch 2 andere fietsen willen uitproberen...
Het betrof een Sparta M8B en een Koga E-Nova.
Die 2 fietsen naast het beste model wat ze tot nu toe gevonden had (ook een sparta volgens mij) nogmaals een proefrondje gefietst.. Ook ikzelf heb een rondje gefiets en wat een verschil...
Die sparta's zijn dan maar slappe vaatdoeken t.o.v. de Koga, en ook qua rij eigenschappen is de Koga veel directer en geeft een betere rij ervaring..
Aangezien ze beide fietsen mooi vond, heb ik haar de keuze gelaten op welke het fijnst fietste, en dat was de Koga..
Dus na 2 uur babbelen en uitproberen met een verkoper op zaterdag (Hulde daarvoor), besloten om alleen met de offerte terug naar huis te gaan en nog even na te denken/bezinken..
Na 2-3 uur even bezinken toch weer terug naar de FM met de oude fiets aangezien we die konden inruilen.
Weer een testritje gemaakt om toch het gevoel te bevestigen bij mijn vrouw..
Toen wederom naar dezelfde verkoper gegaan en de offerte verder besproken..
Uiteindelijk het volgende uit het vuur weten te slepen..
- Koga E-Nova 2020 model met Bosch 50nm middenmotor
- 400W accu
- Gratis Fietstassen + opberghoesje voor display
- 5 jaar garatie op motor, accu, display, en electrische bekabeling (normaal 2 jaar)
- Serviceplan (eerste 2 gratis en 3e 50% incl haal-breng service en vervangend vervoer.
- Inruil oude fiets (350 euro)
- 100 euro extra korting
Totaal prijs 2600 euro (excl verzekering)
- 5 jaar verzekering/pechhulp/ongevallen/rechtsbijstand (90 euro per jaar tegen 100% nieuwprijs)
En we hebben hem na een uurtje wachten op de werkplaats gelijk mee kunnen nemen aangezien er nog 1 nieuw in doos zat
Online nog wel zitten kijken of er wat meer mogelijk was met de prijs, maar aangezien we een goede inruilprijs kregen + nog extra korting en wat gratis dingen zoals fietstassen, upgrade naar 5 jaar volledige garantie wat normaal ook 199 euro koste best wel tevreden over de onderhandelingen en de uitgekomen prijs.