Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Ik zit te kijken naar wat voor fiets ik zou moeten kopen als ik zelf m.b.v. Bafang BBS02 een hele snelle fiets zou bouwen. (speed pedelec)
Dat wil zeggen, ik bouw hem zelf om met die set en ga zelf een accu maken of kopen.
Hierbij zou ik de trapondersteuning bij het optrekken rustig zetten om de ketting e.d. te sparen. Ik zou alleen de hoge snelheid gebruiken op lange fietspaden buiten de stad, in de stad vermoedelijk zonder ondersteuning fietsen.
Maar op die lange rechte fietspaden zou ik wel hard (40+) willen rijden om de reistijd te verkorten.

Wat zou ik dan voor voorwaarden moeten stellen aan de te kopen (2e hands?) fiets? Want dat kan ik nu lastig inschatten qua prijs.

Voldoet iedere herenfiets met hydraulische schijfremmen? Of moet ik toch verder kijken dan dat?

Want dan zou zoiets al voldoen als basis:
https://link.marktplaats.nl/a1303860173
Dit is slechts een voorbeeld en ook nog eens een veiling dus prijs zal wel hoger uitvallen.
Of zoiets:
https://link.marktplaats.nl/m1457063391

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 24-09-2019 16:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:38
Aankomend weekend maar eens een aantal fietsen testen, al heb ik wel een aantal leuke gevonden. De Sparta M7b spreekt mij zo op het eerste gezicht wel aan, en de Cube Nature Hybrid EXC Allroad.

De Cube heeft een koppel van 65nm (Bosch Performance Line), en de Sparta 40nm (Bosch Active line). Weten jullie toevallig of die extra 25mn veel scheelt met accelereren?

Stiekem aan nog best lastig om een mooie nieuwe fiets onder de 2300 te vinden .

[ Voor 5% gewijzigd door DonRoger op 24-09-2019 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 23:17
!null schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:28:
Ik zit te kijken naar wat voor fiets ik zou moeten kopen als ik zelf m.b.v. Bafang BBS02 een hele snelle fiets zou bouwen. (speed pedelec)
Dat wil zeggen, ik bouw hem zelf om met die set en ga zelf een accu maken of kopen.
Hierbij zou ik de trapondersteuning bij het optrekken rustig zetten om de ketting e.d. te sparen. Ik zou alleen de hoge snelheid gebruiken op lange fietspaden buiten de stad, in de stad vermoedelijk zonder ondersteuning fietsen.
Maar op die lange rechte fietspaden zou ik wel hard (40+) willen rijden om de reistijd te verkorten.

Wat zou ik dan voor voorwaarden moeten stellen aan de te kopen (2e hands?) fiets? Want dat kan ik nu lastig inschatten qua prijs.

Voldoet iedere herenfiets met hydraulische schijfremmen? Of moet ik toch verder kijken dan dat?

Dit is slechts een voorbeeld en ook nog eens een veiling dus prijs zal wel hoger uitvallen.
Of zoiets:
Waarom ben je naar dit soort goedkope fietsen aan het kijken als je van plan bent om +40km/h te gaan fietsen.
Op die snelheden wil je gewoon een super degelijke fiets hebben, je zou maar eens een noodstop moeten maken of over een tak heen fietsen die je net gemist hebt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Strider schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:20:
[...]

Waarom ben je naar dit soort goedkope fietsen aan het kijken als je van plan bent om +40km/h te gaan fietsen.
Op die snelheden wil je gewoon een super degelijke fiets hebben, je zou maar eens een noodstop moeten maken of over een tak heen fietsen die je net gemist hebt.
Prima, maar help dan even. Ik geef aan dat ik niet weet wat voor voorwaarden te stellen.
Ik zou in ieder schijfremmen willen vanwege de remkracht.
Ik kan wel veel geld gaan uitgeven maar als ik niet weet waaraan het goed is te besteden heeft het ook geen zin.

Op een bakfiets na heb ik al 10 jaar geen fiets meer gekocht en zelfs toen wist ik er niet veel van.

Ik heb overigens ook een Giant team world cup mountainbike staan, een oudje maar wel degelijk. Maar die zou dan aardig omgebouwd moeten worden, hij heeft bijvoorbeeld geen schijfremmen.

[ Voor 35% gewijzigd door !null op 24-09-2019 18:26 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-09-2020
Mijn Bafang Max Drive heeft tussen de 70 en 80 Nm blijkbaar, maar zit toch niet supersnel aan de 30 km/u. Ik wil lekker snel en merk dat de motor elke keer uitvalt als ik hard ga fietsen met trapondersteuning rond de 35-40 per uur. Als ik de batterij even loskoppel en daarna in een lagere powerstand ga rijden blijft ie wel aan. Het lijkt erop dat je een veel sterkere accu nodig hebt als je hard wilt blijven knallen. Mijn accus zijn allemaal 500Wh en 13 Ampère. Das nie zo sterk😅
Trouwens, mijn twee fietsen waren samen 2400 euro zgan, dus als je een beetje geluk hebt kun je hier helemaal klaar voor zijn. Incl. motor en batterijen. Ik zag net op yt een filmpje over goedkope electronica op de 11 van de 11 op Ali, een soort Black Friday in China. Scheelt 20-25% met bv Bol. Als je toch tegen die tijd gaat shoppen...

[ Voor 26% gewijzigd door Rigormore op 24-09-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Rigormore schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:24:
Mijn Bafang Max Drive heeft tussen de 70 en 80 Nm blijkbaar, maar zit toch niet supersnel aan de 30 km/u. Ik wil lekker snel en merk dat de motor elke keer uitvalt als ik hard ga fietsen met trapondersteuning rond de 35-40 per uur. Als ik de batterij even loskoppel en daarna in een lagere powerstand ga rijden blijft ie wel aan. Het lijkt erop dat je een veel sterkere accu nodig hebt als je hard wilt blijven knallen. Mijn accus zijn allemaal 500Wh en 13 Ampère. Das nie zo sterk😅
Trouwens, mijn twee fietsen waren samen 2400 euro zgan, dus als je een beetje geluk hebt kun je hier helemaal klaar voor zijn. Incl. motor en batterijen. Ik zag net op yt een filmpje over goedkope electronica op de 11 van de 11 op Ali, een soort Black Friday in China. Scheelt 20-25% met bv Bol. Als je toch tegen die tijd gaat shoppen...
Bedankt voor de info!

Ik heb bij de Decatlon vorige week de B'twin Elops 900 E getest, die had maar 30nm. Ik moest wel even doortrappen voordat die rond de 25kmh zat, al met al was dat wel een leuke ervaring zo de eerste keer.

Maar het zou toch wel fijner zijn als ik iet wat sneller rond die 25kmh kan komen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rigormore
Met onze voorwielmotor fiets zitten we in de hoogste stand heel snel aan de 26-27. We hebben hem iets laten opvoeren, maar sneller gaat ie niet. Juist die Bafangs gekocht om lekker op te schieten, dus ik neem bij afstanden boven de 30 km voorlopig maar een extra accu achterop mee 😉

[ Voor 30% gewijzigd door Rigormore op 24-09-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
BertV schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:55:
Ik heb nu tijdelijk een leen Giant E-bike. (25km/u)
Als mijn woon-werk afstand kleiner was geweest had ik niet voor een Speed-pedelec gekozen.

Tot 26,5 is er nog wat ondersteuning. Ik fiets het fijnste net zo op die grens.
Onder de 25 (hoogste stand) hoef je weinig zelf te doen.
Ik vind het prima als je een snelle e-bike hebt als het maar een herenfiets is. Die damesfiets van mijn vrouw met voorwielmotor is erg gammel. Zolang je het stuur vast houd geen probleem, als je het loslaat.....😅
Die met de middenmotor is al wat steviger, maar niet zo als mijn herenmodel. De Koga Tesla S die ik eerst had in heren uitvoering stuurde zo scherp als een scheermes, was wel zwaar trouwens, evenals mijn Bafang met Nu Vinci naaf. Die duw je niet snel de bruggoot op. Gelukkig zit er de wandelstand op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Ook dat is te kort door de bocht. Ik heb een wat oudere Giant herenfiets omgebouwd met voorwielmotor, maar deze zwabbert zodanig dat je echt het stuur niet los kan laten. Mijn R&M Nevo "damesmodel" rijdt zo strak dat kilometers lang je handen niet aan het stuur hoeven te komen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
DonRoger schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:18:
Aankomend weekend maar eens een aantal fietsen testen, al heb ik wel een aantal leuke gevonden. De Sparta M7b spreekt mij zo op het eerste gezicht wel aan, en de Cube Nature Hybrid EXC Allroad.

De Cube heeft een koppel van 65nm (Bosch Performance Line), en de Sparta 40nm (Bosch Active line). Weten jullie toevallig of die extra 25mn veel scheelt met accelereren?

Stiekem aan nog best lastig om een mooie nieuwe fiets onder de 2300 te vinden .
Dat scheelt aanzienlijk kan ik je zeggen, ik had eerst een performance Line met 60nm. Toen even op een leenfiets met active Line en naaf versnelling. Beetje wind tegen en ik kwam geeneens boven de 20km/u uit.

Collega van me heeft performance Line cx met 75nm. Dat is helemaal feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Rigormore schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:22:
[...]Met onze voorwielmotor fiets zitten we in de hoogste stand heel snel aan de 26-27. We hebben hem iets laten opvoeren, maar sneller gaat ie niet.
Dus heb je pech om per ongeluk iemand aan te rijden met redelijk kostbare persoonlijke ...schade.... dan geldt je WA-verzekering niet ... als ze erachter komen dat ie opgevoerd is..
Ik zou het setje verwijderen....kan anders wel eens flink pijn in de knip gaan doen.... als je zo een pech hebt:(
Alleen het betrokken zijn bij zo een ongeval kan al verkeerd uitpakken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:57

Of zoiets:
Op zich zijn heren stadsfietsen behoorlijk stevig en gaat dat prima lukken met deze fietsen. Ik zou wel een fiets zoeken met Nexus 3 of 8 naafversnelling, want de Nexus 7 schijnt snel kapot te gaan.
Voor hoge snelheden dien je het volgende te vervangen:
- Rollerbrake voorwiel door goede v-brake of een schijfrem.
- Koplamp door iets met veel lichtopbrengst, zodat je ver vooruit kunt kijken. Niet zo'n zaklamp waarmee je iedereen verblind. Bijvoorbeeld een B&M IQ Cyo Premium.
- Liefst beide banden, maar minimaal de voorband vervangen door bredere banden met veel grip. Bijvoorbeeld Continental Top Contact Winter II.
- Ketting vervangen door een sterke single speed ketting. Bijvoorbeeld KMC Z1e HX wide EPT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 20:59

Of zoiets:
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar google anders eens op speed pedelec van gamma, of op op sparta speedpedelec m9b 2020. De eerste is achterwiel aangedreven en heeft schijfremmen, de tweede heeft een bosch middenmotor en hydraulische velgremmen. Ben zelf in het bezit van de tweede fiets en heb hier ongeveer al 16000km mee gefietst.

Ik zou niet met zelfbouw beginnen, je krijgt dit niet verzekerd, bij de bovengenoemde speedpedelecs heb je gewoon een type goedkeuring en kun je een WA verzekering afsluiten. Dan voldoe je in ieder geval aan de verzekeringstechnische zaken. En natuurlijk een goede speedpedelec helm aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:07:
[...]

Dat scheelt aanzienlijk kan ik je zeggen, ik had eerst een performance Line met 60nm. Toen even op een leenfiets met active Line en naaf versnelling. Beetje wind tegen en ik kwam geeneens boven de 20km/u uit.

Collega van me heeft performance Line cx met 75nm. Dat is helemaal feest.
Netjes hoor, ik zou graag die Cube Nature Hybrid EXC Allroad wel eens testen. Volgensmij is er geen fietsenwinkel in of rond Eindhoven met dit merk, helaas.

Edit: Ik kan natuurlijk ook kijken voor een andere fiets met +-60nm, mochten die er zijn voor minder dan 2300.

[ Voor 9% gewijzigd door DonRoger op 24-09-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Flagg schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:04:
[...]

Geen idee wat je tegen Bosch hebt maar de cx performance lijn op mijn emtb kan je niet op turbo zetten als je normaal wil fietsen.

Maar dat je een redelijk overdreven antipathie hebt naar Bosch motoren heb je nu onderhand wel duidelijk gemaakt hoor. Vraag me af of iemand je ook daadwerkelijk gelooft eigenlijk...
En Bert heeft het over een SP, dus 45km/u. Dan is koppel leuk, maar met 350 watt red je het dan niet.

Laten we voorbij het punt gaan dat we ons zelf gaan verpersonificeren met een e-bike motor. Het lijkt wel alsof je je voelt aangevallen omdat het over Bosch gaat. Ik vind Bosch stom omdat ze geen 500 watt motor maken :X >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:30

B64

route99 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:16:
[...]
Dus heb je pech om per ongeluk iemand aan te rijden met redelijk kostbare persoonlijke ...schade.... dan geldt je WA-verzekering niet ... als ze erachter komen dat ie opgevoerd is..
Ik zou het setje verwijderen....kan anders wel eens flink pijn in de knip gaan doen.... als je zo een pech hebt:(
Alleen het betrokken zijn bij zo een ongeval kan al verkeerd uitpakken....
Dat soort opmerkingen lees ik hier wel vaker, maar heb je daar ook voorbeelden van? Voor een e-bike (al dan niet 'opgevoerd') heb je geen WA-verzekering nodig dus ik zou niet weten hoe die moeilijk kunnen doen.

Snelheid op zich mag het probleem niet zijn, nergens staat dat je niet harder mag rijden dan 25 km/u met een fiets (behalve op woonerven). Dus een ongeval dat ontstaat als gevolg van een verkeerd ingeschatte snelheid van een fietser is niet per definitie toe te schrijven aan de fietser.

Je hebt wel kans op een boete natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
B64 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:48:
[...]

Dat soort opmerkingen lees ik hier wel vaker, maar heb je daar ook voorbeelden van? Voor een e-bike (al dan niet 'opgevoerd') heb je geen WA-verzekering nodig dus ik zou niet weten hoe die moeilijk kunnen doen.

Snelheid op zich mag het probleem niet zijn, nergens staat dat je niet harder mag rijden dan 25 km/u met een fiets (behalve op woonerven). Dus een ongeval dat ontstaat als gevolg van een verkeerd ingeschatte snelheid van een fietser is niet per definitie toe te schrijven aan de fietser.

Je hebt wel kans op een boete natuurlijk...
Onze damesfiets is via de instellingen door de fietsenmaker wat gepusht, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Van 25 naar 27. Evt door de politie niet eens te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.unive.nl/faq/...lektrische-fiets-opvoeren
Nee, opgevoerde elektrische fietsen (e-bikes) zijn niet verzekerd. Onze aansprakelijkheidsverzekering particulier dekt geen schade die u met een opgevoerde elektrische fiets veroorzaakt. Volgens de wet mag een elektrische fiets niet harder dan 25 kilometer per uur en mag deze beschikken over een hulpmotor van maximaal 0,25KW. Als u of uw kind met een opgevoerde elektrische fiets schade aan een ander veroorzaakt, bent u niet verzekerd. U moet dan zelf met de partij die schade heeft de schade regelen.
Opvoeren=opvoeren, details zijn verder niet belangrijk als de norm overschreden wordt.
Zoek zelf even het wetboek van strafrecht op waar het in staat, hier staat alleen een quote v/e verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
Met de 250W Bafang Max Drive heb je natuurlijk weinig vermogen, maar je kunt met een laptop de instellingen ‘optimaliseren’ waardoor eea beter aanspreekt of iig beter op elkaar is afgestemd, zoals Ampèrage, percentages enzo. Schijnt wel de moeite te zijn, dus ben nu in afwachting van dat usb kabeltje van Ali. Op yt wat filmpjes gezien hoe de instellingen gezet moeten worden bij de Nu Vinci naaf, dat komt nogal nauw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 17:45

eisbaer

Zie signature

route99 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:06:
[...]

Opvoeren=opvoeren, details zijn verder niet belangrijk als de norm overschreden wordt.
Zoek zelf even het wetboek van strafrecht op waar het in staat, hier staat alleen een quote v/e verzekeraar.
De tekst op de Unive website "Volgens de wet mag een elektrische fiets niet harder dan 25 kilometer per uur" klopt niet. De wet zegt, "de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km per uur".

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja, want ondanks dat op mijn fiets de ondersteuning al stop bij <25 km, kan ik ook viaduct af toch echt 35km aan tikken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• route99

route99

Ik gaf ook aan...had al een donkerbruin vermoeden... Leuke opmerkingen/grapjes (tot je een bekeuring krijgt of erger als je helaas bij een ongeluk betrokken raakt en je WA niet meer geldt in dat geval...)
Ik had het prettig gevonden als een van jullie de link naar het wetboek geplaatst hadden. Door omstandigheden ik hem even niet zo snel staan.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 25-09-2019 06:45 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
@route99

Zoiets:
https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike

Of de wet:
https://wetten.overheid.n...5-01/#Hoofdstuk1_Artikel1
(1EA)

"fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;"

Fiets je dus op een voertuig dat ondersteuning blijft geven boven de 25km/h, of ondersteunt-ie zonder dat je trapt (bijv. door een gashendel) dan rij je op een bromfiets en had je verzekerd moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64

B64

route99 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:06:
[...]

Een WA (wettelijk verplichte voertuiggebonden aansprakelijkheidsverzekering) is niet hetzelfde als een PA (persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering). Subtiel verschil...

Verder moet je niet in het wetboek van strafrecht zoeken, maar in de wegenverkeerswet. En die kent de termen 'electrische fiets' en 'opvoeren' niet; die kent regels voor 'fietsen met trapondersteuning':
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen
En wat is opvoeren dan? Lijkt een simpele, maar volgens Van Dale:
het ophogen van (het vermogen van) een bromfiets
Als je die definitie volgt kun je klooien met de ondersteuningssnelheid wat je wil, het vermogen blijft hetzelfde. Maar iedereen die zelf een fiets electrificeert zit fout... Dat zal niet zijn wat Univé bedoelt, maar dat zullen ze wel moeten omschrijven.

Maar dan kom ik even terug op mijn oorspronkelijke vraag: zijn er gevallen bekend van e-bikers die dit aan de hand hebben gehad. De theorie van verzekeringsvoorwaarden is leuk, maar wat is de praktijk?

Om even een zijsprong te maken: er rijdt in Nederland bijna geen enkele snorfiets rond die keurig is begrensd op 25 km/u. Die hebben dus allemaal een WA-verzekering die niet gaat uitkeren volgens de voorwaarden, en er gebeuren dagelijks tientallen ongelukken met die dingen. Misschien lees ik de verkeerde krant, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand daardoor aan lager wal is geraakt.

Begrijp me niet verkeerd, je neemt absoluut een risico als je de begrenzer van je e-bike omhoog bijstelt. Je moet wel met die extra snelheid om kunnen gaan, en weten wanneer je wel en niet hard kunt. Ook met een standaard e-bike kun je niet overal 25 km/u rijden. Als het fout gaat moet je wel in kunnen staan voor de gevolgen.

Maar ik erger me groen en geel aan overheden en andere organisaties die vooral bezig zijn met een angstcampagne en daarbij drogredenen en onwaarheden niet schuwen (zoals de stelling van Univé dat je met een electrische fiets niet harder mag dan 25 km/u).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:14

The Legend

*Plop*

Ik heb ook nog nooit in de krant gelezen dat er iemand aan lager wal is geraakt door financiële problemen als gevolg van een aanrijding met letsel onder invloed van alcohol, omdat zijn verzekeraar de letselschade op de veroorzaker ging verhalen. Toch gebeurt dat wel degelijk. Het overdrijven van het risico is niet nodig, maar het bagatelliseren zeker ook niet.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Rigormore
Ik las dat europese wetgeving wel toestaat dat een mountainbike meer vermogen dan 250 watt mag hebben en dan ook aan de wet voldoet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
B64 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:39:
[...]

Een WA (wettelijk verplichte voertuiggebonden aansprakelijkheidsverzekering) is niet hetzelfde als een PA (persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering). Subtiel verschil...

Verder moet je niet in het wetboek van strafrecht zoeken, maar in de wegenverkeerswet. En die kent de termen 'electrische fiets' en 'opvoeren' niet; die kent regels voor 'fietsen met trapondersteuning':

[...]

En wat is opvoeren dan? Lijkt een simpele, maar volgens Van Dale:

[...]

Als je die definitie volgt kun je klooien met de ondersteuningssnelheid wat je wil, het vermogen blijft hetzelfde. Maar iedereen die zelf een fiets electrificeert zit fout... Dat zal niet zijn wat Univé bedoelt, maar dat zullen ze wel moeten omschrijven.

Maar dan kom ik even terug op mijn oorspronkelijke vraag: zijn er gevallen bekend van e-bikers die dit aan de hand hebben gehad. De theorie van verzekeringsvoorwaarden is leuk, maar wat is de praktijk?

Om even een zijsprong te maken: er rijdt in Nederland bijna geen enkele snorfiets rond die keurig is begrensd op 25 km/u. Die hebben dus allemaal een WA-verzekering die niet gaat uitkeren volgens de voorwaarden, en er gebeuren dagelijks tientallen ongelukken met die dingen. Misschien lees ik de verkeerde krant, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand daardoor aan lager wal is geraakt.

Begrijp me niet verkeerd, je neemt absoluut een risico als je de begrenzer van je e-bike omhoog bijstelt. Je moet wel met die extra snelheid om kunnen gaan, en weten wanneer je wel en niet hard kunt. Ook met een standaard e-bike kun je niet overal 25 km/u rijden. Als het fout gaat moet je wel in kunnen staan voor de gevolgen.

Maar ik erger me groen en geel aan overheden en andere organisaties die vooral bezig zijn met een angstcampagne en daarbij drogredenen en onwaarheden niet schuwen (zoals de stelling van Univé dat je met een electrische fiets niet harder mag dan 25 km/u).
Ik irriteer me hier ook mateloos aan, vooral omdat er significant meer aandacht wordt gegeven aan snelle ebikers dan aan die stinkende, zwaar milieu vervuilende opgevoerde scooters/snorfietsen.
Het wordt echt tijd dat ze de verkoop van 2-tak motoren gaan verbieden.
Snelle ebikes is voor de media ook een vele interessanter onderwerp dan opgevoerde scooters.

Dat gezegd te hebben, ik hoor tijdens het fietsen soms een kraak vanuit mijn motor vandaan komen, ook als de motor uitstaat. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik denk niet dat het mijn zadelpen is.

BlaBlaBla

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
Strider schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:24:
[...]

Ik irriteer me hier ook mateloos aan, vooral omdat er significant meer aandacht wordt gegeven aan snelle ebikers dan aan die stinkende, zwaar milieu vervuilende opgevoerde scooters/snorfietsen.
Snelle ebikes is voor de media ook een vele interessanter onderwerp dan opgevoerde scooters.

Dat gezegd te hebben, ik hoor tijdens het fietsen soms een kraak vanuit mijn motor vandaan komen, ook als de motor uitstaat. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik denk niet dat het mijn zadelpen is.
Je trapper? (in het geval van een middenmotor)

• B64

B64

The Legend schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:21:
Ik heb ook nog nooit in de krant gelezen dat er iemand aan lager wal is geraakt door financiële problemen als gevolg van een aanrijding met letsel onder invloed van alcohol, omdat zijn verzekeraar de letselschade op de veroorzaker ging verhalen. Toch gebeurt dat wel degelijk.
Maar gebeurt dat dan op basis van het feit dat iemand op een 'opgevoerde' e-bike rijdt, ongeacht de snelheid waarmee gereden werd (al was het 15 km/u) of wie het ongeval veroorzaakte, of op basis van het feit dat diegene zich als een malloot gedraagt in het verkeer?

Voorbeeld: ik heb hier een collega die een aantal jaar geleden een ongeval heeft veroorzaakt op z'n e-bike en de volledige schade moest vergoeden. Niet omdat zijn e-bike was opgevoerd (was namelijk niet zo) maar omdat hij bij het linksaf slaan een verkeersheuvel aan de verkeerde kant passeerde om de bocht af te snijden, en daarbij een tegemoetkomende scooter aanreed.
Het overdrijven van het risico is niet nodig, maar het bagatelliseren zeker ook niet.
Niemand bagatelliseert het risico (en fietsers die dat wel doen verdienen het ook wel een beetje... |:( ) maar wat mij betreft mogen er best regels komen voor de manier waarop overheden en belangenorganisaties voorlichting geven.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:02
Rigormore schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:22:
Ik las dat europese wetgeving wel toestaat dat een mountainbike meer vermogen dan 250 watt mag hebben en dan ook aan de wet voldoet
Formeel kan dit wel zo zijn, maar het lijkt mij een schemergebied op de openbare weg. Ook is niet echt duidelijk welke eisen aan een dergelijke off road fiets zijn gesteld. Ze zijn eenvoudig van uiterlijk te veranderen met spatborden, breed gelzadel, confortabel stuur, bagagedrager en een net kostuum aan bv

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Strider schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:24:
[...]

Helemaal eens strider.

Ik fiets vaak 20 minuten langs een kanaalfietspad met veel van die tweetakters. Ze zouden die uitlaat van die smerige scootertjes voorop en recht in het gezicht van de berijder moeten plaatsen. Dan was het snel over. Het frustrerende is dat auto of brommer rijden wat betreft het inhaleren van stinkende gassen gunstiger is dan fietsen. :(

Betreffende je kraak: kan dat je versnelling zijn? Ik weet niet wat voor "gear" je hebt, maar In de shimano handleiding heb ik daar iets over gelezen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Hoi , totaal nieuw in deze wereld. Maar binnenkort ga ik goede afstand mogen fietsen naar werk (25 km). Wat is dan een betere tip? Een "normale" elektrische fiets? (die heeft vertrouwde snelheid, zal minder aanpassen zijn denk ik zo? ) of een speed pedelec? Het is natuurlijk leuk om snel op het werk te zijn, maar ik zit een beetje met het feit dat je op de weg moet rijden....

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:36
99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:34:
Hoi , totaal nieuw in deze wereld. Maar binnenkort ga ik goede afstand mogen fietsen naar werk (25 km). Wat is dan een betere tip? Een "normale" elektrische fiets? (die heeft vertrouwde snelheid, zal minder aanpassen zijn denk ik zo? ) of een speed pedelec? Het is natuurlijk leuk om snel op het werk te zijn, maar ik zit een beetje met het feit dat je op de weg moet rijden....
Buiten dat je op de weg moet fietsen heb je met een speed pedelec natuurlijk ook te maken met verplichte verzekering, helm plicht etc. Ik denk dat je je af moet vragen hoeveel tijd p/d je kwijt wilt zijn aan reizen.

Is die 25km een enkele reis? Zo ja, dan ben je op een gewone e-bike meer dan 2 uur onderweg per dag. Dan kan een speed pedelec een uitkomst bieden omdat je een stuk korter onderweg bent.

Ik heb zelf alleen een e-bike (25kmh) en dat was nou niet echt super wennen. Je gaat gewoon iets sneller en het brengt gemak met zich mee. Zonder een s-bike te bezitten, denk ik dat dat wel ee grotere aanpassing vergt (niet alleen de snelheid, maar ook je positie in het verkeer). Al denk ik dat je daar wel snel aan gewend raakt

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb geen ervaring met een speed-bike (vind pedelec zo'n belachelijk woord), maar wel ruime ervaring in het rijden van een soortgelijke afstand enkele rit ww-verkeer op een e-bike. Ik ben dus inderdaad zo'n twee uur kwijt aan reistijd op een dag, maar heb daar geen moeite mee.
Het zal ook voor een behoorlijk deel afhangen van je route of een speed-bike leuk is of niet. Ik kan me zo voorstellen dat het in de spits door de stad met je speedbike tussen het overige verkeer niet echt fijn fietsen is. Heb je voornamelijk lege fietspaden waar je door kan jakkeren, tsja, dan zou ik het ook wel weten.

En daarnaast heb je inderdaad ook nog te maken met de verdere regelgeving mbt speedbikes, zoals die helm en WA-verzekering. En ik las ooit ergens iets over een verplichte claxon en remlicht, maar hoe dat precies zit weet ik niet. In ieder geval ben je met een e-bike nog gewoon een fietser en heb je daar allemaal niet mee te maken, maar ga je nog steeds sneller dan de andere fietsers (buiten die ene fanatiekeling op z'n ouwe Gazelle....)

Oja, ook een dingetje: geen idee of dat voor jou ook meespeelt, maar een speedbike is toch een stukkie duurder dan menig leuke e-bike.

[ Voor 4% gewijzigd door erdejee op 25-09-2019 13:33 ]

• route99

route99

Als de rechter al moeilijk doet over een fiets die WA verzekerd had moeten zijn terwijl die voor de ingebruik neem datum... dan is de kans wel erg groot dat je ook niet onder de wettelijke aansprakelijkheid uit komt als dat met een opgevoerde fiets overkomt.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOVE:2016:3077
....Betrokkene heeft op 15 december 2015 administratief beroep ingesteld en kort gezegd aan dat beroep ten grondslag gelegd dat hij en zijn vrouw twee elektrische fietsen hebben gekocht, één voor haar op 5 september 2015 en één voor hem op 9 september 2015. Op de verjaardag van de man, 27 oktober 2015, zouden beide fietsen in gebruik worden genomen. Tot die tijd zouden ze in de berging blijven staan. Het stel verkeerde in de veronderstelling dat een WA-verzekering voor deze fietsen nodig was maar dat die niet hoefde te lopen zolang de fietsen in de berging stonden. De WA-verzekeringsaanvraag werd op 3 oktober 2015 bij de verzekeringsmaatschappij ingediend met als gewenste ingangsdatum 27 oktober 2015, dus al voor de gedraging werd gepleegd waarvoor zij nu een boete hebben gekregen. De verzekeringsmaatschappij bood meteen twee weken voorlopige dekking aan hangende de aanvraag. Doordat de verzekeringsaanvraag ook is geaccepteerd per 27 oktober 2015 en er voorlopige dekking was tussen 3 en 17 oktober 2015 is er tussen de aanvraag en de ingangsdatum ook maar een beperkte tijd geweest zonder dekking: tien dagen.
.........
De kantonrechter houdt partijen voor dat als je het naar die regels bekijkt, de fiets van betrokkene met een motorvermogen van 0,35 kW, dat wil zeggen meer dan 0,25 kW, dus inderdaad een fiets lijkt te zijn die niet is uitgezonderd van de WA-verzekeringsplicht en dat het er dan dus niet toe lijkt te doen of dit voertuig verder wel of niet onder de categorie bromfiets valt en of je er 18 km/uur of 45 km/uur mee kan rijden
Ivm andere zaken hier geen kans gezien verder te zoeken, maar als ze hier al zo fel op zijn, wat mij in dit geval ook verraste , geef een probleem houder m/v weinig kans om onder de aansprakelijkheid uit te komen en daarmee vrijwel zeker geen beroep kan doen om door de verzekering gedekt te zijn.

Lees dit ook nog maar eens, ook al scheen het tot nu toe nog niet veel voorkwam , maar dat kan tuurlijk veranderen als er nog meer opgevoerde e-bykes komen. :
https://letsel.info/aansprakelijkheid-elektrische-fiets/
Uitzondering aansprakelijkheid elektrische fiets
Een normale elektrische fiets is niet altijd een zwakke verkeersdeelnemer. De aansprakelijkheidsregels zijn niet altijd zo dat er 50% aansprakelijkheid ligt bij de gemotoriseerde tegenpartij. De regels gaan niet op als de elektrische fietser het ongeval:

met opzet heeft veroorzaakt,
door roekeloos gedrag heeft laten ontstaan.
Ook als de bestuurder van de auto, scooter, speed pedelec, vrachtauto, motor of ander gemotoriseerd voertuig overmacht kan aantonen, dan gelden de regels uit de Wegenverkeerswet niet. Aangetekend moet worden dat dit in de praktijk niet vaak voorkomt.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Een 'normale?' elektrische fiets heeft inderdaad zijn beperkingen wat snelheid betreft maar zeker een proefrit waard over de genoemde afstand. Zo groot is deze afstand ook weer niet en met een gemiddelde van 25km (wat haalbaar is zonder je in het zweet te werken) te doen.
Ander voordeel is dat je de Bike niet na elke rit aan de lader....

Op een 'abnormale? ;) ' elektrische fiets ook wel elektrische brommer genoemd(slecht voor sommige lezers gemoedsrust >:) )
Koop je een speed pedaal trapper dan ben je sneller op je werk, mits er niet teveel stadsverkeer in je route zit.

Wat betreft het op de weg rijden. Kom regelmatig een speed pedelec tegen op paden waar ze eigenlijk niet thuis horen. Stoute fietsers zijn dat ;) Gelukkig beschikken ze meestal wel of een redelijk tot goede stuurkunst.

Het beste advies om beide types te proberen. Een goede dealer zal daar geen moeite mee hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 25-09-2019 14:10 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

25km is ruim een uur met een gewone E-bike (Ik ga even uit van een situatie zonder veel stoplichten en een pontje bijv.)

Het is te overwegen om te gaan voor een 25-fiets.

Ik heb een 45-fiets en rij niet op de weg.
In het begin gedaan, maar de agressie is te groot, de handhaving minimaal.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
Ik rijd sinds mei 2012 op een e-bike naar het werk over een traject van 26 km enkel en ben inmiddels bezig met mijn 3e fiets.

Eerste fiets
Omgebouwde Batavus Stabilo met voorwielmotor
Afbeeldingslocatie: https://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144110000000.jpg

Tweede fiets
Merida eSpresso 410 EQ met Bosch motor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z8OqZWTpIQ8KlhRky2jGBQJ2/medium.jpg

Huidige fiets
Bulls Green Mover E45 speed pedelec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LB4wq0P2gwxWwp6zNYReCv4v/medium.jpg

Ik heb dus de eerste jaren gereden met een slow pedelec en de laatste 2,5 jaar dus met een speed pedelec. Kan in ieder geval zeggen dat beide voordelen en nadelen hebben.

Voordelen en nadelen 25km/u pedelec
+ Geen helmplicht
+ Geen extra verzekering
+ Geen kentekenplaat
+ Geen spiegel
+ Relaxter fietsen

- Langere tijd onderweg ( ~45 minuten op de SP vs ~65 minuten op de 25 km/u versies)
- Door van alles en nog wat worden ingehaald
- Eerder opstaan om op tijd op het werk te zijn en later thuis

Als mijn fiets nu kapot zou gaan en ik een groot bedrag moest investeren in de reparatie en verder weinig budget had zou ik ervoor kiezen om toch een normale te kopen. Een Speed Pedelec is verhoudingsgewijs veel duurder als een normale e-bike. Ze beginnen rond de 2500 euro en je eindigt bij de 10K. De instapmodellen zijn niet erg krachtig omdat ze een middenmotor hebben, deze zorgt ook voor de nodige slijtage waardoor je vaak onderdelen moet vervangen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Haha, oke, ja het is inderdaad 25 enkele reis. Ik rij vooral langs een rivier, door de velden. Op dit moment rij ik "slechts" 15 km, maar is wel op mijn oude studentenfiets (welbekend fenomeen denk ik? heeft geen uitleg nodig). Daar doe ik dan ook bijna 3/4 over.
Het is vooral: STEL ik zou zo'n superspeed ding kopen (gezien pedelec een woord was waar jullie niet mee eens waren), wat betekend dit in praktijk qua comfort? Ik vind het namelijk geen enkel probleem lekker een uurtje te fietsen. (Veel liever uur fietsen dan half uur file in met auto). Is zo'n superspeed ding vergelijkbaar qua comfort en ontspanning met een gewone fiets? Of moet je veel meer focussen / minder genieten?
Met een electrische fiets kan ik nog gewoon genieten van omgeving (Mijn moeder heeft er een, gaat 27 km/u geloof ik).

@Vlassie1980 ah dank u wel, zo'n samenvatting zocht ik eigenlijk, voor / nadelen en een onderbouwde conclusie. Top!

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 25-09-2019 13:40 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:39:
Is zo'n superspeed ding vergelijkbaar qua comfort en ontspanning met een gewone fiets? Of moet je veel meer focussen / minder genieten?
Met een electrische fiets kan ik nog gewoon genieten van omgeving (Mijn moeder heeft er een, gaat 27 km/u geloof ik).
We hebben het maar over 40 tot 45 km/u! ;)

Ik reed hiervoor motor, maar dat is een prima ontspannen snelheid.

Gelijk aan de betere wielrenamateur.

Zodra je het hebt over "focussen en niet ontspannen rijden", dan rij je eigenlijk te hard voor het wegtype.
In stukken bos, half verhard (verboden) rij ik zo'n 30 km/u.
Onoverzichtelijke verkeerssituaties gaan nog veel langzamer.

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 25-09-2019 13:45 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 21:10

Tahref

God bless you

Vlassie1980 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:38:
[...]

Ik rijd sinds mei 2012 op een e-bike naar het werk over een traject van 26 km enkel en ben inmiddels bezig met mijn 3e fiets.

Eerste fiets
Omgebouwde Batavus Stabilo met voorwielmotor
[Afbeelding]

Tweede fiets
Merida eSpresso 410 EQ met Bosch motor
[Afbeelding]

Huidige fiets
Bulls Green Mover E45 speed pedelec
[Afbeelding]

Ik heb dus de eerste jaren gereden met een slow pedelec en de laatste 2,5 jaar dus met een speed pedelec. Kan in ieder geval zeggen dat beide voordelen en nadelen hebben.

Voordelen en nadelen 25km/u pedelec
+ Geen helmplicht
+ Geen extra verzekering
+ Geen kentekenplaat
+ Geen spiegel
+ Relaxter fietsen

- Langere tijd onderweg ( ~45 minuten op de SP vs ~65 minuten op de 25 km/u versies)
- Door van alles en nog wat worden ingehaald
- Eerder opstaan om op tijd op het werk te zijn en later thuis

Als mijn fiets nu kapot zou gaan en ik een groot bedrag moest investeren in de reparatie en verder weinig budget had zou ik ervoor kiezen om toch een normale te kopen. Een Speed Pedelec is verhoudingsgewijs veel duurder als een normale e-bike. Ze beginnen rond de 2500 euro en je eindigt bij de 10K. De instapmodellen zijn niet erg krachtig omdat ze een middenmotor hebben, deze zorgt ook voor de nodige slijtage waardoor je vaak onderdelen moet vervangen.
Veel verschil qua accu inhoud na een ritje?

• B64

B64

99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:39:
Haha, oke, ja het is inderdaad 25 enkele reis. Ik rij vooral langs een rivier, door de velden. Op dit moment rij ik "slechts" 15 km, maar is wel op mijn oude studentenfiets (welbekend fenomeen denk ik? heeft geen uitleg nodig). Daar doe ik dan ook bijna 3/4 over.
Het is vooral: STEL ik zou zo'n superspeed ding kopen (gezien pedelec een woord was waar jullie niet mee eens waren), wat betekend dit in praktijk qua comfort? Ik vind het namelijk geen enkel probleem lekker een uurtje te fietsen. (Veel liever uur fietsen dan half uur file in met auto). Is zo'n superspeed ding vergelijkbaar qua comfort en ontspanning met een gewone fiets? Of moet je veel meer focussen / minder genieten?
Bij snelheden van 35-45 km/u moet je natuurlijk wel wat beter concentreren op wat er vóór je gebeurt, anticiperen, snelheid aanpassen etc. Je kunt het natuurlijk net zo comfortabel en ontspannen maken als je zelf wilt, genieten van de omgeving kan echt nog wel alleen zoeft die wat sneller voorbij - maar als je er echt van wilt genieten zou ik niet voluit gaan fietsen... En door windgeruis hoor je wat minder vogeltjes (rijwind rond het kinbandje van mijn helm overstemt boven 30 km/u al het andere geluid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
B64 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:16:
[...]

(rijwind rond het kinbandje van mijn helm overstemt boven 30 km/u al het andere geluid).
Cat Ears ftw!

https://www.cat-ears.com/

[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 25-09-2019 15:12 ]

• Strider
wmeester schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:38:
[...]

Je trapper? (in het geval van een middenmotor)
bert pit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:29:
[...]

Betreffende je kraak: kan dat je versnelling zijn? Ik weet niet wat voor "gear" je hebt, maar In de shimano handleiding heb ik daar iets over gelezen.
Vandaag merkte ik het geluid op terwijl mijn voeten niet op de trappers stonden, ik had toen het idee dat het geluid ergens rondom mijn voorvork vandaan kwam. Het vervelende is alleen dat ik er niet constant last van heb :(
Iemand een idee wat het kan zijn? Wat kan er in mijn stuurinrichting te los/te vast zitten?

Compleet andere vraag, ik merk dat sommige broeken erg hard slijten als ik ermee fiets, ik kan dan precies de zadelplek aanwijzen. De stof gaat dan vaak wat glimmen, ik heb hier last van bij zowel dure als goedkope broeken. Bij spijkerbroeken valt het overigens wel mee, ik heb er vooral bij chino's last van.
Hebben jullie dit ook?

Kan dit aan je zadel liggen? Mijn zadel voelt een beetje stroef aan, geen glimmend glad leer.

BlaBlaBla

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Dat zit hem idd zeer waarschijnlijk in je zadel

• wmeester
Nou, weet dat niet zeker hoor. Mijn spijkerbroeken slijten ook. De ene wat meer dan de ander. Zeker strakke spijkerbroeken slijten minder dan de losse modellen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:21:
Ik heb ook nog nooit in de krant gelezen dat er iemand aan lager wal is geraakt door financiële problemen als gevolg van een aanrijding met letsel onder invloed van alcohol, omdat zijn verzekeraar de letselschade op de veroorzaker ging verhalen. Toch gebeurt dat wel degelijk. Het overdrijven van het risico is niet nodig, maar het bagatelliseren zeker ook niet.
Dat komt omdat over het algemeen alcoholschade WA gewoon door de verzekering betaald wordt. Het moet expliciet in de voorwaarde staan dat alcohol uitgesloten wordt van de verzekering. Het is zelfs gewoon een vinkje in de Independer vergelijking.
B64 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:13:
[...]

Maar gebeurt dat dan op basis van het feit dat iemand op een 'opgevoerde' e-bike rijdt, ongeacht de snelheid waarmee gereden werd (al was het 15 km/u) of wie het ongeval veroorzaakte, of op basis van het feit dat diegene zich als een malloot gedraagt in het verkeer?

Voorbeeld: ik heb hier een collega die een aantal jaar geleden een ongeval heeft veroorzaakt op z'n e-bike en de volledige schade moest vergoeden. Niet omdat zijn e-bike was opgevoerd (was namelijk niet zo) maar omdat hij bij het linksaf slaan een verkeersheuvel aan de verkeerde kant passeerde om de bocht af te snijden, en daarbij een tegemoetkomende scooter aanreed.

[...]

Niemand bagatelliseert het risico (en fietsers die dat wel doen verdienen het ook wel een beetje... |:( ) maar wat mij betreft mogen er best regels komen voor de manier waarop overheden en belangenorganisaties voorlichting geven.
Raar dat je collega de WA schade moest terugbetalen. Je hebt juist de WA verzekering voor als je schade maakt bij anderen door jouw fout. Wellicht moest hij z’n casco schade zelf betalen?

• B64

B64

Z___Z schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:21:
[...]

Dat komt omdat over het algemeen alcoholschade WA gewoon door de verzekering betaald wordt. Het moet expliciet in de voorwaarde staan dat alcohol uitgesloten wordt van de verzekering. Het is zelfs gewoon een vinkje in de Independer vergelijking.

[...]

Raar dat je collega de WA schade moest terugbetalen. Je hebt juist de WA verzekering voor als je schade maakt bij anderen door jouw fout. Wellicht moest hij z’n casco schade zelf betalen?
WA voor 'n e bike, bestaat dat? Hij kon er hooguit zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering voor inschakelen...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
B64 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:31:
[...]

WA voor 'n e bike, bestaat dat? Hij kon er hooguit zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering voor inschakelen...
Valt een e-bike dan niet gewoon onder een normale fiets volgens de wet? Dan ben je een zwakke verkeersdeelnemer. Weet niet hoe het zit met brommers, maar met auto's betekent dat je volgens de wet nooit aansprakelijk bent.

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Turbo Vado van Specialized?

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets en overweeg een elektrische te kopen (woon-werk verkeer, 12 km enkel).

Mijn oog is gevallen op de specialized omdat het naar mijn mening momenteel het mooist beschikbare model is. Alleen moeilijk om ervaringen te vinden op het ineternet (betreft een 25km/h versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Z___Z schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:42:
[...]

Valt een e-bike dan niet gewoon onder een normale fiets volgens de wet? Dan ben je een zwakke verkeersdeelnemer. Weet niet hoe het zit met brommers, maar met auto's betekent dat je volgens de wet nooit aansprakelijk bent.
Check even deze post van @route99 hierboven.

Sowieso is het niet zo dat je volgens de wet nooit aansprakelijk bent. Als jij je op je fiets als een hork gedraagt en aldus een ongeval veroorzaakt, krijg je wel degelijk de rekening gepresenteerd.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:44
Ekfad schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:00:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Turbo Vado van Specialized?

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets en overweeg een elektrische te kopen (woon-werk verkeer, 12 km enkel).

Mijn oog is gevallen op de specialized omdat het naar mijn mening momenteel het mooist beschikbare model is. Alleen moeilijk om ervaringen te vinden op het ineternet (betreft een 25km/h versie)
Welke turbo vado spreken we over? Er zijn meerdere modellen is uiteenlopend beudget.

Specialized maakt goede fietsen, maar bij goedkopere versies (geldt voor veel merken) wordt er toch vaak bezuinigd op vanalles en nogwat.

tijd voor wat klusjes!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12
s0ulmaster schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:58:
[...]

Welke turbo vado spreken we over? Er zijn meerdere modellen is uiteenlopend beudget.

Specialized maakt goede fietsen, maar bij goedkopere versies (geldt voor veel merken) wordt er toch vaak bezuinigd op vanalles en nogwat.
Wij hebben de 5.0 in gedachten gezien het beter versnellingsapparaat en de zwaardere accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:44
Ekfad schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:53:
[...]

Wij hebben de 5.0 in gedachten gezien het beter versnellingsapparaat en de zwaardere accu.
Ik ben niet zo bekend in elektrische fietsland, maar de fiets opzichzelf ziet wel netjes in elkaar.
De 6.0 heeft alleen betere remmen (4 pistons ipv 2) en een veel te sjieke voorlamp (bijna 350 euro) tov de 5.0
De voorvork is een goedkope ,maar een dure vork is lang niet voor iedereen toegevoegde waarde, wanneer je gewoon als woon-werk fietst. Ik zou dan zelfs liever een starre vork hebben, maar dat is mijn voorkeur.

Ze hebben hun eigen motor, dus wellicht wat reviews lezen hierover zal verstandig zijn, maar in MTB land zou deze fiets (met een iets betere vork) ook richting de 3k gaan gok ik zo.

Als je met derailleur rijden niet erg vind lijkt het me wel een leuke fiets om te rijden. Lichtelijke sportieve fiets. Is wel wat meer onderhoud dan naaf versnelling.

tijd voor wat klusjes!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:00
Geen idee of dit een onderwerp is vor dit topic maar ik slinger er het maar in.

Ben brildrager en sinds kort ebiker. Nu met de vele regen en hogere snelheid merk ik dat goed zicht veel belangrijker wordt dan op gewone fiets.

Hoe houden jullie brillenglazen regendruppel- en wasemvrij?

• brvlaeth
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 21:19
Cheewai schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:08:

Ben brildrager en sinds kort ebiker. Nu met de vele regen en hogere snelheid merk ik dat goed zicht veel belangrijker wordt dan op gewone fiets.

Ik heb een fietshelm met een kleine zonneklep erop, en gecombineerd met een wat sportievere zitpositie houdt dat mijn bril voldoende droog. Je kan altijd proberen met een baseball-pet om uw bril te beschermen tegen de regen.

Houding op de fiets doet ook veel natuurlijk: op mijn nieuwe fiets heb ik een wat sportievere zit in vergelijking met mijn oude fiets, en dat maakt veel verschil in hoe nat mijn bril wordt in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GG85 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:28:
Dat zit hem idd zeer waarschijnlijk in je zadel
Wat voor zadel heb jij? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gelezen dat de Bafang BBS01B motor geen bijstand meer zou geven vanaf een cadans van 85 rpm. Dit zou liggen aan de hardware en kan dus niet opgelost worden door de controller anders te programmeren.

Persoonlijk rij ik liefst met een cadans van >90 rpm. Dus als bovenstaande bewering klopt, dan heeft deze motor voor mij een issue.

Onderstaande tabel lijkt bovenstaande bewering te bevestigen. Weet er iemand wat n0 en nT betekenen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C6c99fw/2019-09-27-13-12-41-whole-sale-mid-motor-Bafang-BBS01-B-BBS02-B-BBSHD-500-W-750-W-1000-W-mid-drive-motor.png

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Als het in de ochtend regent ga ik met de auto. Dat was afgelopen half jaar een keer of 10. Regent het tegen de avond, dan komt er een punt waarop ik zonder bril meer zie dan met en dan zet ik hem af.

Ik realiseer me dat niet iedereen dat kan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:17:
Ik heb gelezen dat de Bafang BBS01B motor geen bijstand meer zou geven vanaf een cadans van 85 rpm. Dit zou liggen aan de hardware en kan dus niet opgelost worden door de controller anders te programmeren.

Persoonlijk rij ik liefst met een cadans van >90 rpm. Dus als bovenstaande bewering klopt, dan heeft deze motor voor mij een issue.

Onderstaande tabel lijkt bovenstaande bewering te bevestigen. Weet er iemand wat n0 en nT betekenen?

[Afbeelding]
In theorie wel (max 15A voor de 36V versie zoals ook bij de BBS01B), maar op de motor staat wel 500 watt vermeld, geen idee of ze daar moeilijk over gaan doen.

Wanneer je de snelheid ook niet boven 25 km (+/- 10%) laat uitkomen, is er denk ik geen probleem, maar of het officieel legaal is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tafkar schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:16:
[...]

In theorie wel (max 15A voor de 36V versie zoals ook bij de BBS01B), maar op de motor staat wel 500 watt vermeld, geen idee of ze daar moeilijk over gaan doen.

Wanneer je de snelheid ook niet boven 25 km (+/- 10%) laat uitkomen, is er denk ik geen probleem, maar of het officieel legaal is???
Wat er op de motor staat kan wantrouwen wekken, maar kan op zich niet illegaal zijn. Als hij met de gekozen instellingen niet meer dan 250W levert dan zou je goed moeten zitten. In principe is dat hetzelfde als met de ondersteuningssnelheid: die motor kan meer aan, maar als je 'm instelt op max 25 km/u zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:17:

[Afbeelding]
Klopt, heeft met het gebruikte voltage te maken, en voor het extra geld wat je kwijt bent om de motor op 48v te laten lopen (nieuwe controller) kan je beter de bbs02 in de 48v 500w uitvoering kopen. (de 750w versie verschilt niet van 500w, puur programmering)

Zoals al eerder gezegd, als je die 25km/u +- 10% aanhoudt kom je niet echt in de problemen (en geen gashendel, tenzij je voor die aparte specificatie gaat maar dan moet je weer keuren enzo). Zeker gezien alle 'legale' motoren vrolijk pieken op zo rond 650w. Verre van die 250w nominaal.
Mocht dat ooit tot een rechtzaak komen wordt er flink gelobbied. :+

• Rigormore
Mijn Max Drive schijnt op 48V ook 350W te leveren ipv 250. Moet ik eerst eens batterijen leren maken. Hij loopt lekker zonder af te slaan 30-35. Kost wel wat meer stroom...

Verwijderd

In het vorige topic ging het over Pendix en de meesten vonden het nogal duur (1700 euro), maar als je al een goede fiets hebt met je favoriete en aangepaste onderdelen, dan is het toch goedkoper dan een goede nieuwe (> 3000 euro) waarbij je misschien nog vele onderdelen moet aanpassen: http://www.sintchristophorus.nl/santos-pendix-edri

Review: http://www.sintchristophorus.nl/review-pendix-edrive/

Vind dit model maar eens in een elektrische uitvoering:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s5KH7vy/IMG-0089-16-9.jpg

Elektrische fietsen met slanke ronde buizen (bvb voor de voordrager) zijn ook zeldzaam geworden, tegenwoordig moet het allemaal design zijn... Of een stalen e-fiets met versterkingen en dikkere spaken (zoals de mijne).

De voor- en nadelen op een rij:

Voordelen:
Duurzame, eenvoudige constructie.
Onderhoudsvrij.
Geruisloos en trillingsvrij.
Goede gewichtsverdeling
Met ongeveer 7 kilo relatief licht
Geen extra weerstand bij uitgeschakelde motor.
Past in bijna iedere fiets met behoud van de originele aandrijflijn.

Nadelen:
Relatief grote Q-factor (afstand tussen de pedalen).
Geen bediening vanaf het stuur.
Design. De grote zwarte schijf aan de linkerkant springt nogal in het oog.
Door de direct-drive voel je de motor nog een fractie van een seconde door duwen als je de pedalen stil houdt. In stand 1 en 2 heb je hier niet veel last van en het wordt vanzelf wat minder, maar dit maakt de Pendix eDrive niet geschikt voor hele sportieve fietsers.
Door de extra druk op de aandrijflijn zal een fiets met naafversnellingen minder soepel schakelen. Je moet de trappers bij het schakelen even duidelijk stil houden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2019 10:53 ]

• GG85

GG85

.......

Mijn fiets had een cheap-ass Selle Royal Mach 2 zadel dus heb nu de Sele Royal eZone erop gezet.
Dat is wel een beetje overkill stiekem O-) maar heb er geen moment spijt van gehad.

https://www.selleroyal.com/nl/ezone

Ik heb hem voor €65 kunnen kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 20:14
Mr-Music schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:54:
Oooh eindelijk de knoop doorgehakt, en gekozen voor een NL fiets:
De Gazelle Ultimate C380 HMB 2020 is het geworden na het wikken en wegen van andere. Koste wel wat tijd en vooral geld. Nu wachten op de levering😉
Mooie fiets :*) Heb je m al binnen?

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 15:49
GG85 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:43:
[...]

Mijn fiets had een cheap-ass Selle Royal Mach 2 zadel dus heb nu de Sele Royal eZone erop gezet.
Dat is wel een beetje overkill stiekem O-) maar heb er geen moment spijt van gehad.

Hoe bevalt die hendel / greep op de zadel om de fiets te tillen?

We hebbe nu zo’n standaard zadel op de urban arrow met greep om hem te tillen als je de fiets even goed moet draaien om de deur naar binnen voorbij te kunnen. Super handige hendel. Alleen de zadel... Na 30 minuten zit het niet lekker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

twkr18526 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:55:
[...]

Hoe bevalt die hendel / greep op de zadel om de fiets te tillen?

We hebbe nu zo’n standaard zadel op de urban arrow met greep om hem te tillen als je de fiets even goed moet draaien om de deur naar binnen voorbij te kunnen. Super handige hendel. Alleen de zadel... Na 30 minuten zit het niet lekker meer.
Hmm die gebruik ik eigenlijk niet echt om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Is er een van jullie misschien bekend met het merk Hercules? Zijn deze fietsen goed qua bouw etc. of is het 't geld niet waard?

Ik kan een demo (sport)model krijgen voor 2500 euro, hij heeft 500wh en 75mn. Er is ongeveer 200km mee gefietst, verder zit er geen schade op de fiets.

[ Voor 37% gewijzigd door DonRoger op 29-09-2019 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
Mijn nieuwe voorvork, wiel en schijfrem hebben vanochtend een mooie vuurdoop gehad. Het ombouwen ging prima. Ik moest alleen op zoek naar een slagpijp om de vorkconus te plaatsen en de SKS spatbord bevestiging past niet op de Rockshox Paragon vork, daar is een adapter voor te krijgen. De demping voelt gelukkig een stuk beter dan de vorige vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:20

fxs81

Julianadorp

Goedemiddag tweakers, na 2 motor ongelukken zijn de knietjes niet meer wat het ooit geweest is en het heen en weer naar het werk op de gewone fiets werd een steeds grotere uitdaging ( woon in Den Helder dus vrijwel altijd een stevig windje en of de duvel ermee speelt ook altijd tegen lijkt het wel, zowel heen als terug). Aangezien het maar 16 km uit en thuis is gekozen voor een normale fiets tot 25km/h ondersteuning.
Afgelopen vrijdag de fietsen (ook 1 voor mijn vrouw) opgehaald bij de lokale FM. Het gaat om de Vogue Royal 2019 model met bafang middenmotor, 481kw/h accu en bafang display DP C10.uart. Helaas is dit er 1 waar het password deel uit is gehaald dus je kan er zelf niets aan instellen, zag daags erna dat de wieldiameter op 27" stond ipv 28" dus even met de FM gebeld en die zou contact opnemen met Vogue, vandaag belde hij al dat er een nieuw display klaar lag met de juiste settings. Die zit er nu op en tot mijn verbazing werkt de ondersteuning nu langer door dan bij de 27" instelling (had verwacht dat het minder zou zijn) Deze stopt nu rond de 27 km/h op de teller. In ieder geval kudo's voor de snelle service van de FM, had ik niet verwacht aangezien hij niet echt veel sjoege lijkt te hebben van ebikes. Hij kan ze zelf niet aansluiten op de computer want hij heeft geen apparatuur daarvoor.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke motor er nu daadwerkelijk inzit. Onderop staat namelijk MM G360.250 17, bij vogue op de site hebben ze het over de bafang modus drive en op het kaartje bij de fiets stond bafang max drive. Ik heb de G360.250 wel gevonden bij het oem gedeelte van bafang maar kan er verder niets over vinden, als iemand een linkje heeft of iets dergelijks waar meer info over dit type motor voorhanden is dan hoor ik het graag. Fiets bevalt verder uitstekend, ga vanavond (nachtdienst) voor het eerst naar het werk ermee maar de stukjes rond de kerk bevallen uitermate goed, krachtige ondersteuning en je hoort helemaal niets van de motor.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

fxs81 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:16:
.... Hij kan ze zelf niet aansluiten op de computer want hij heeft geen apparatuur daarvoor.
Maar wat gaat hij dan doen als jij straks langs komt met een storing? Zou toch handig zijn als hij het systeem kan uitlezen en vervolgens contact op kan nemen met de leverancier voor een oplossing...
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke motor er nu daadwerkelijk inzit. Onderop staat namelijk MM G360.250 17, bij vogue op de site hebben ze het over de bafang modus drive en op het kaartje bij de fiets stond bafang max drive. Ik heb de G360.250 wel gevonden bij het oem gedeelte van bafang maar kan er verder niets over vinden, als iemand een linkje heeft of iets dergelijks waar meer info over dit type motor voorhanden is dan hoor ik het graag. Fiets bevalt verder uitstekend, ga vanavond (nachtdienst) voor het eerst naar het werk ermee maar de stukjes rond de kerk bevallen uitermate goed, krachtige ondersteuning en je hoort helemaal niets van de motor.
Deze staat bij mij bovenaan als ik het modelnummer intik in Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Bedankt @B64 , mijn google geeft van alles behalve een link naar die manual 8)7 :?

Tot nu toe belt hij met de leverancier en die lost het volgens hem dan keurig op. Hoop uiteraard dat ik er weinig tot geen gebruik van hoef te maken. Is een hele goede fietsenmaker, heeft ons met de normale fietsen al meerdere malen uit de brand geholpen maar is wel een beetje een digibeet dus wat dat betreft gaan we het beleven als er iets aan de hand is met de motor/display.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:27
Ik zag net op de FB pagina van Cowboy dat de spatborden voor die fietsen ASAP in productie gaan, dus hopelijk dat die ook snel te koop zijn.

Is er verder iemand die weet of je op een Cowboy ook een voor- of achterdrager kan monteren? Spatborden zijn essentieel, maar een bagagedrager zou ook niet verkeerd zijn ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GG85 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:43:
[...]

Wat vind je zo goed aan dit zadel?

Sinds ik mijn nieuwe ebike heb krijg ik regelmatig last van mijn knieen, om precies te zijn irritatie aan de voorkant van mijn knie.

Ik heb hier met mijn vorige fietsen ook last van gehad, het verhogen van mijn zadel was destijds voldoende. Maar ik kan op dit moment niet veel hoger meer. Iemand een idee? Zadel naar voren of naar achteren verplaatsen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Windom Earle schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:39:
Ik zag net op de FB pagina van Cowboy dat de spatborden voor die fietsen ASAP in productie gaan, dus hopelijk dat die ook snel te koop zijn.

Is er verder iemand die weet of je op een Cowboy ook een voor- of achterdrager kan monteren?
Op de genoemde FB pagina staan ook foto's van Cowboys met kinderen en honden achterop, dus kennenlijk wel. :)
Kreeg toen ik naar de spatborden vroeg verder een Cowboy compatible accessory list

Heb ook interrese voor de fiets, maar wacht nog even af of ze zelf niet met een wat completer aanbod komen.
Ook dat ze geen losse accu's te koop aanbieden vind ik nog wel een dingetje.
Mag er toch wel vanuit gaan dat de fiets langer dan de accu mee gaat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Ah, dan had jij een slimmere medewerker te pakken! Ik kreeg wel wat losse tips door, maar niet die mooie lijst. Ik had de foto's ook gevonden ondertussen, maar daar stond verder niet bij welke accessoires zijn gebruikt.

Ik heb overigens vernomen dat het wel ook mogelijk is om losse accu's te krijgen, maar dat zal dan waarschijnlijk ook op verzoek zijn. Het zou wel erg fijn zijn als zulke zaken direct mee te bestellen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Ik heb de Cowboy sinds zaterdag @Windom Earle en @maxnl, zal binnenkort even een update geven. Heb er pas 30 km mee opzitten en een pijne reet, door mijn Brooks B17 zadel.

Heb voor nu de SKS Edge 46 mm genomen, passen toch heel goed bij het design. Zodra de spatborden van Cowboy er zijn, stap ik direct over.

Een losse accu is inderdaad wel te verkrijgen via Cowboy direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rigormore
fxs81 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:16:
Goedemiddag tweakers, na 2 motor ongelukken zijn de knietjes niet meer wat het ooit geweest is en het heen en weer naar het werk op de gewone fiets werd een steeds grotere uitdaging ( woon in Den Helder dus vrijwel altijd een stevig windje en of de duvel ermee speelt ook altijd tegen lijkt het wel, zowel heen als terug). Aangezien het maar 16 km uit en thuis is gekozen voor een normale fiets tot 25km/h ondersteuning.
Afgelopen vrijdag de fietsen (ook 1 voor mijn vrouw) opgehaald bij de lokale FM. Het gaat om de Vogue Royal 2019 model met bafang middenmotor, 481kw/h accu en bafang display DP C10.uart. Helaas is dit er 1 waar het password deel uit is gehaald dus je kan er zelf niets aan instellen, zag daags erna dat de wieldiameter op 27" stond ipv 28" dus even met de FM gebeld en die zou contact opnemen met Vogue, vandaag belde hij al dat er een nieuw display klaar lag met de juiste settings. Die zit er nu op en tot mijn verbazing werkt de ondersteuning nu langer door dan bij de 27" instelling (had verwacht dat het minder zou zijn) Deze stopt nu rond de 27 km/h op de teller. In ieder geval kudo's voor de snelle service van de FM, had ik niet verwacht aangezien hij niet echt veel sjoege lijkt te hebben van ebikes. Hij kan ze zelf niet aansluiten op de computer want hij heeft geen apparatuur daarvoor.

Mijn Bafang Max Drive heeft wel het 0512 password op het standaard display, maar ik heb ook een usb kabeltje bij Ali aangeschaft zodat ik nog meer kan veranderen. Ik heb nu de ondersteuning tot 40 km/u staan en dan is de 480 Ah accu na 30 km op tilt. Vraagt zoveel stroom blijkbaar.
Maar met de Nu Vinci naaf heb ik zoiezo al flink meer weerstand dan met de Nexus 7 van mijn andere fiets waar ik meer dan 100 km op stand 26km/u op fiets...
Al een keer een extra accu meegenomen voor een pitstop onderweg, was nogal omslachtig😉
Ik ga zelf iets verzinnen met accu’s om langer 30-35 te fietsen. Wel leuk om ff een fietsclubje voorbij te knallen met 40 per uur. Alleen hopen dat meteen daarna de batterij het niet begeeft😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
JDFS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:25:
Is ook al bekend wat die gaat kosten?

Want op Techradar zeiden ze eerder dat de accu dermate duur was dat ze die not los wilde verkopen:
It's not possible to buy spare batteries and have an extra one fully charged (as Eck explains, it's the most expensive part of the bike), but with a range of 70km, that's unlikely to be a problem. And unlike an electric car, if you do run out of juice, you won't be stranded – you'll just have to ride without assistance from the motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Excuses, de accu is alleen te krijgen als je de jouwe kwijt bent. Voor mij is een extra accu niet nodig, inderdaad door de range / het bereik van 70 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
JDFS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:35:
Voor mij is een extra accu niet nodig, inderdaad door de range / het bereik van 70 km.
Voor mij in eerste instantie ook niet.
Maar ik ben alleen een beetje bang dat na een paar jaar gebruik de capaciteit van de accu wel behoorlijk is teruglopen.
En hoop wat langer met de fiets te kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
JDFS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:25:
Ik heb de Cowboy sinds zaterdag @Windom Earle en @maxnl, zal binnenkort even een update geven. Heb er pas 30 km mee opzitten en een pijne reet, door mijn Brooks B17 zadel.

Heb voor nu de SKS Edge 46 mm genomen, passen toch heel goed bij het design. Zodra de spatborden van Cowboy er zijn, stap ik direct over.

Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar je ervaringen verder. Voor mij zou één accu ook voldoende zijn, maar ik zou het wel vreemd vinden als ze die ook niet los zouden gaan verkopen voor redelijke prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
maxnl schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Is ook al bekend wat die gaat kosten?

Want op Techradar zeiden ze eerder dat de accu dermate duur was dat ze die not los wilde verkopen:

[...]
Ben benieuwd wat zo'n mini accu dan moet gaan kosten, want voor minder dan €80 heb je er al een met dezelfde capaciteit. Mooi jasje erom en je bent voor €100 klaar :), maar dan zal ik wel te simpel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

doek55 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:41:
[...]Ben benieuwd wat zo'n mini accu dan moet gaan kosten, want voor minder dan €80 heb je er al een met dezelfde capaciteit. Mooi jasje erom en je bent voor €100 klaar :), maar dan zal ik wel te simpel denken.
Ik verwacht niet dat die accu minder zal kosten dan de losse accu die Watt verkoopt. Dat is een 314Wh accu voor 250 euro.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Dat valt nog mee:
1. Stromer 983Wh €1.649 = €1,68 / Wh
2. Yamaha 396Wh €570 = €1,44 / Wh
3. Bosch 483Wh €582 = €1,20 / Wh
4. Shimano 504Wh €511 = €1,01 / Wh
5. Bafang 450Wh €371 = €0,82 / Wh
6. Watt 314Wh €250 = €0,80 / Wh
7. PSW Power 840Wh €330 = €0,39 / Wh
8. PSW Power 640Wh €171 = €0,27 / Wh
9. Aliexpress 360Wh €80 = €0,22 / Wh

[ Voor 34% gewijzigd door doek55 op 02-10-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
Mooi, die Ali accu’s!
Zou deze voor mijn Bafang Max Drive iets zijn?
https://nl.aliexpress.com/item/32892258171.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Rigormore De kans is groot dat je een 43V accu nodig hebt met CAN-bus communicatie, dus kun je alleen een accu van Bafang gebruiken. De Bafang 43V 450Wh bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Ik gebruik een goedkoop overzetbrilletje met lichtgele glazen tegen reflectie.
De reflectie is vooral hinderlijk met de combinatie van donker, nat (druppels op de glazen) op onverlichte wegen en auto's als tegenliggers. Het goedkope brilletje kan ik dan wel met de mouw af en toe vegen zonder dat een eventuele kras mij interesseert. Door de rijwind beslaat mijn gewone bril eronder niet.
Het is niet ideaal en ik heb ook verschillende sprays geprobeerd, maar die geven niet echt een merkbaar beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigormore
doek55 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:39:
@Rigormore De kans is groot dat je een 43V accu nodig hebt met CAN-bus communicatie, dus kun je alleen een accu van Bafang gebruiken. De Bafang 43V 450Wh bijvoorbeeld.
Ja, ik zie wel dat er maar heel weinig zijn met een aansluiting onder de bagagedrager die ik heb, de 5 platte pinnen. Ik zal verder moeten kijken of een andere aansluiting moeten fabriceren. Als oplaadpunt op de accu heb ik wel zo’n soort tulp stekker, die zit op die ali accu ook al, alleen de aansluiting vanaf de accu is dan een uitdaging😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:41

Roy

Hobbies?

Knoop doorgehakt; langzaamaan ook op zoek naar een elektrische fiets. 2,5 jaar geleden heb een fiets gekocht met riemaandrijving (Sensa Cintura met Alfine naaf) en bevalt me eigenlijk zo goed dat ik ook graag een e-bike met riemaandrijving wil. Nu zocht ik op een fiets met dus een riemaandrijving, Alfine 11 naaf, schijfremmen en bij voorkeur een Yamaha middenmotor (of Bosch Performance) en kwam ik terecht bij de Sparta M11Ti Smart 500Wh:

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/0/4/04500396_01_cb08aede53.jpg

De kleur vind ik vreselijk; maar verder voldoet die redelijk aan mijn eisen. Ik ben alleen niet echt bekend met de ION motor.

Maar toen zocht ik wat verder en kwam ik terecht bij het merk Gudereit, type ET-9 EVO LITE:

Afbeeldingslocatie: https://www.gudereit.nl/images/gudereitfotos/2019/ebikeline/et-9-evo-lite/gudereit-2019-ebike-et-9-evo-lite-660x440.jpg

Ziet er qua specificaties zeker niet verkeerd uit; maar ik ken het merk helemaal niet, en heb geen idee van de kwaliteit van de fiets.
Iemand ervaringen met dit merk, of nog een ander goed alternatief?

Inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonRoger
Ik zit nu dus te twijfelen over een normale stadsfiets en een hybrid.

Ik had dus een mooie hybrid gezien bij Halfords voor 2400 euro, ik mocht hem overnemen van de filiaalmanager (Hercules Rob Cross Sport)
Inc: Union 1300 Pedalen ( pak hem beet €40 tot €50), nieuwe Schwalbe voorband (€20), Ergon GP3 handvaten (ongeveer €45?), insteekketting en een Ergon zadel (€60)

Ik heb er ongeveer 1km op gereden en het ging prima, met 75nm zoeft ie door de straten heen. Alleen mijn grootste zorg is de houding van de fiets, het is namelijk een sportieve fiets. Korte ritjes zijn misschien leuk, maar ik weet niet of mijn rug het leuk gaat vinden na een km of 15-20 op een dag ( met een treinrit er tussen, tweemaal in de week).

Dit weekend ga ik de knoop doorhakken of ik deze aan wil schaffen, of toch weer voor een stadsfiets ga. Wat denken jullie er van, op het eerste gezicht?

Afbeeldingslocatie: https://en.bike-center.si/wp-content/uploads/products/hercules2018/28554049.jpg

Er zit dus een Bosch Performance CX motor, en 500wh accu in.

Hier wat informatie over de fiets https://www.2raventure.co...ules-rob-cross-sport.html

[ Voor 6% gewijzigd door DonRoger op 02-10-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Roy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:38:
Zat zelf naast de Cowboy ook nog naar de E-Amsterdam (2300 EUR met CDX riem) te kijken.
Wel met Nexus i.p.v. Alfine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maar toen zocht ik wat verder en kwam ik terecht bij het merk Gudereit, type ET-9 EVO LITE:

[Afbeelding]

Ziet er qua specificaties zeker niet verkeerd uit; maar ik ken het merk helemaal niet, en heb geen idee van de kwaliteit van de fiets.
Heb proef gereden op deze fiets, en hij rijdt lekker. Remt niet af boven de 25 km. Trekt snel op. Bosch motor haast niet hoorbaar.
Ik vind alleen de opbouw (te) robust, stevig frame met 53 mm. brede banden.

Voordeel van Gudereit is dat het nog een zelfstandige fabrikant is zonder een moeder bedrijf dat financiele belangen hoger stelt dan kwaliteit (lees o.a. Gazelle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Roy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:38:

Ik heb een gudereit met rohloff naaf, gekocht in 2011 (niet elektrisch). Daar heb ik buiten het normale onderhoud nog nooit iets aan gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door eisbaer op 03-10-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooie fietsen van dat merk. Ik kon in Wageningen een voordeliger mët Rohloff alternatief kopen dan deze.
Mastbergen in Renkum bestaat al heel lang, ik hoor er weinig klachten over. Re-cycle in Wageningen bestaat al een tijdje niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

DonRoger schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:44:
. Alleen mijn grootste zorg is de houding van de fiets, het is namelijk een sportieve fiets. Korte ritjes zijn misschien leuk, maar ik weet niet of mijn rug het leuk gaat vinden na een km of 15-20 op een dag ( met een treinrit er tussen, tweemaal in de week).

Dit weekend ga ik de knoop doorhakken of ik deze aan wil schaffen, of toch weer voor een stadsfiets ga. Wat denken jullie er van, op het eerste gezicht?

[Afbeelding]

Hier wat informatie over de fiets https://www.2raventure.co...ules-rob-cross-sport.html
Ik heb ook sinds februari een soortgelijke fiets met sportieve zit. Daarvoor had ik altijd een soort stadsfiets. Ik was na twee weken gewend aan "de zit" en wil nu niet meer anders. Overigens vind ik het geen gezicht hoe sommigen op de elektrische fiets zitten: Zo'n stadsfiets met "schoenendoos" achterop, waar dan zo'n zak aardappelen langzaam trapt met een vaartje van 25km ;)

OT. Waar je wel op moet letten is het zadel. Ik heb er nu drie geprobeerd en ben er eigenlijk niet tevreden over. En dat weet je pas na een km of 10. Onderhandel dus dat je (zeker bij een gebruikt zadel) een paar andere mag proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:14

The Legend

*Plop*

DonRoger schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:44:
Ik zit nu dus te twijfelen over een normale stadsfiets en een hybrid.

Ik had dus een mooie hybrid gezien bij Halfords voor 2400 euro, ik mocht hem overnemen van de filiaalmanager (Hercules Rob Cross Sport)
Inc: Union 1300 Pedalen ( pak hem beet €40 tot €50), nieuwe Schwalbe voorband (€20), Ergon GP3 handvaten (ongeveer €45?), insteekketting en een Ergon zadel (€60)

Ik heb er ongeveer 1km op gereden en het ging prima, met 75nm zoeft ie door de straten heen. Alleen mijn grootste zorg is de houding van de fiets, het is namelijk een sportieve fiets. Korte ritjes zijn misschien leuk, maar ik weet niet of mijn rug het leuk gaat vinden na een km of 15-20 op een dag ( met een treinrit er tussen, tweemaal in de week).

[Afbeelding]

Je kunt beter naar een goede fietsenwinkel gaan die daadwerkelijk verstand hebben van geometrie en zithouding. Het lijkt zo eenvoudig een fiets uit te zoeken op basis van specificaties als naaf/derailleur, ketting/riem ed, maar het begint bij: past deze fiets bij jou lichaam. Pas bij de vierde fietsenmaker waar ik binnenliep kreeg ik te horen: framematen zijn niet zo relevant, het gaat om de lengte van de fiets (de afstand tussen zadel en stuur) en de hoogte van het balhoofd (de stack, hoogte van grond tot stuur). Op basis van die informatie kunnen er al hele merken afvallen omdat die niet de juiste frame verhoudingen maken. Gazelle is voor mij bijvoorbeeld veel te kort. Cannondale is lang genoeg, maar heeft een lage stack waardoor ik te sportief kom te zitten. Uiteindelijk dus zo op Pegasus uitgekomen (met derailleur en ketting terwijl ik begon met de wens voor een naafversnelling en riem :p).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

SInds een weekje nu in het bezit van een ebike met middenmotor (M300 Bafang G360.250)
Gisteren naar het werk gefietst met windkracht 6 a 7 (en slagregen grrrrr) tegen en als ik dan op het display (DP C10.uart) kijk bij het aantal watt dat de motor levert zie ik dat die in de hoogste ondersteuning (standje 5) steeds rond de 350 watt zit ipv de 250w. De ebike heeft gewoon de fabrieksinstellingen erin en kan tot 25km/h , rond de 27km/h merk je dat de ondersteuning niet meer echt meedoet. Levert mijn motor nu gewoon teveel power of is dit normaal? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
fxs81 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:34:
kijk bij het aantal watt dat de motor levert zie ik dat die in de hoogste ondersteuning (standje 5) steeds rond de 350 watt zit ipv de 250w. De ebike heeft gewoon de fabrieksinstellingen erin en kan tot 25km/h , rond de 27km/h merk je dat de ondersteuning niet meer echt meedoet. Levert mijn motor nu gewoon teveel power of is dit normaal?
Heb begrepen dat maximaal continue vermogen over een periode van een half uur gemeten wordt.
Mag dus wel even meer zijn, zolang het in een half uur gemiddeld niet boven de 250w uit komt.
Pagina: 1 ... 11 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam