Wel 11000km voor een relatief laag bedrag. (Behoudens je upgrades). Roest op moertjes en boutjes is weliswaar niet zo een fraai aanzien, maar mi technisch gezien lijkt er weinig mis te zijn.Tahref schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:24:
....Yep. Door roestvorming bij moertjes en boutjes beveel ik hem echter niet snel meer aan........
Binnenkort begin ik met een nieuwe baan, dat stelt mij in staat 15km enkele reis te gaan fietsen. Nu weet ik niet wat ik met de herfst/winter in aantocht voor jas moet nemen. Vorige maand is deze vraag ook gesteld, maar niet echt beantwoord.
Ik wil eigenlijk niet in standaard wielerkleding gaan fietsen, maar gewoon in mijn werkkloffie (spijker)broek+overhemd fietsen. Met een elektrische fiets moet dat volgens mij best kunnen zonder te zweten.
Wat is dan handig, een 3-in-1 jas, of juist een gewone jas met regenjas in de fietstas voor als het nodig is?
Ik wil eigenlijk niet in standaard wielerkleding gaan fietsen, maar gewoon in mijn werkkloffie (spijker)broek+overhemd fietsen. Met een elektrische fiets moet dat volgens mij best kunnen zonder te zweten.
Wat is dan handig, een 3-in-1 jas, of juist een gewone jas met regenjas in de fietstas voor als het nodig is?
@iscara Dat lijkt me te persoonlijk, en afhankelijk van het soort jas dat je graag draagt, hoe hard je toch nog fietst (want ook mét ondersteuning wil je lekker doorfietsen) en hoe jij transpireert.
Ik heb de afgelopen twee weken even niet gefietst omdat mijn versnellingnaaf naar de eeuwige fietspaden was vertrokken, maar daarvoor ging ik gewoon in het overhempje (of met het overhemd in de tas).
Vandaag voor het eerst een jas aan gehad op de fiets en dat voel ik wel. Dun zomerjasje, en kan wel wat regen hebben, maar geen echte regenjas, wel warm en wat gezweet. Gemiddelde snelheid ligt ook wel dicht tegen de 30km/h, langzaam fietsen is niets voor mij.
Fiets nog niet zo heel lang, dus zal misschien op termijn nog veranderen.
Kan me niet voorstellen dat er één jas die geschikt is voor alle fietsdagen, blijft toch Hollands weer hier.
Dus iets opbouwen uit verschillende lagen lijkt mij handiger.
Als het weer bar en boos wordt stap ik gewoon in de auto.
Ik heb de afgelopen twee weken even niet gefietst omdat mijn versnellingnaaf naar de eeuwige fietspaden was vertrokken, maar daarvoor ging ik gewoon in het overhempje (of met het overhemd in de tas).
Vandaag voor het eerst een jas aan gehad op de fiets en dat voel ik wel. Dun zomerjasje, en kan wel wat regen hebben, maar geen echte regenjas, wel warm en wat gezweet. Gemiddelde snelheid ligt ook wel dicht tegen de 30km/h, langzaam fietsen is niets voor mij.
Fiets nog niet zo heel lang, dus zal misschien op termijn nog veranderen.
Kan me niet voorstellen dat er één jas die geschikt is voor alle fietsdagen, blijft toch Hollands weer hier.
Dus iets opbouwen uit verschillende lagen lijkt mij handiger.
Als het weer bar en boos wordt stap ik gewoon in de auto.
Ik fiets gewoon in mijn normale kleren en heb voor nood wel een regenjas en regenbroek.iscara schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:53:
Binnenkort begin ik met een nieuwe baan, dat stelt mij in staat 15km enkele reis te gaan fietsen. Nu weet ik niet wat ik met de herfst/winter in aantocht voor jas moet nemen. Vorige maand is deze vraag ook gesteld, maar niet echt beantwoord.
En zelfde als @RudolfR stop ik mijn overhemd ook in mijn fietstas.
BlaBlaBla
Ik heb altijd een redelijk ventilerende jas of vest aan, beetje transpireren doe je al snel dus dan is dat wel fijn. Verder inderdaad altijd gewoon mijn normale kloffie aan. Regenkleding in de tas voor het geval het Pluvius gerieft de plantjes water te geven.
Is er iemand die inmiddels al ervaring heeft met de Xiaomi Himo C20 elektrische fiets? Deze is al eens genoemd in het Grote elektrische fietsen topic deel 2.
Eerst was de fiets namelijk alleen via railtransport in China te bestellen met alle transport en douanerisico's van dien maar sinds kort staat hij bij diverse Chinese webshops ook te koop vanuit een EU warehouse. De prijs met 700 euro niet zo goedkoop als de originele prijs in China (circa € 350) maar nog steeds wel aantrekkelijk geprijsd naar mijn mening aangezien prijs van 700 euro wel inclusief BTW en vlot transport is.
Voor wie onbekend is met de fiets een plaatje en de belangrijkste specs;

Merk en type: Xiaomi Himo C20
Maximum snelheid: 25 km/h
Batterij: Li-ion 10 AH, 36 Volt
Afmetingen en Gewicht: 1470 x 610 x 1060 mm, 21 KG
Actieradius: 80 km (ondersteuning), 50 km (volledig elektrisch)
Energieverbruik: 0.72 kwh / 100km
Velgmaat: 24 inch
Bijzonderheden: Stuur opvouwbaar (geen volwaardige vouwfiets), fietspomp verwerkt in het zadel
Ik zit sterk te denken om de fiets te bestellen, redenen voor aankoop;
+ Ziet er stoer uit
+ Redelijk compact mee te nemen in de auto (ik weet dat hij officieel niet in de trein mee mag maar dat is voor mij beperkt relevant)
+ Goedkoop elektrisch fietsen (enige fiets qua prijs in de buurt is de https://www.decathlon.nl/...500547?mc=8500547&c=GRIJS vouwfiets van de decathlon maar die is minder mooi en volgens die reviews ook niet altijd zonder problemen
+ Afneembare batterij, schijfremmen en versnellingen
Redenen om te twijfelen
- De actieradius zal gezien de 10Ah accu wel met een flinke korrel zout genomen moeten worden (voor mij persoonlijk niet heel erg, ik zal er niet vaak meer dan 30 km op fietsen aan een stuk).
- Grootste bezwaar hoe zit het met repareerbaarheid/onderdelen? Ik geloof dat de batterij wel los te koppelen is (al heb ik nog geen losse batterijen te koop gevonden) en ik geloof dat je de motor wel moet kunnen vervangen (desnoods door een ander merk). waar ik me vooral zorgen over maak zijn de aansturingselectronica en het display, helemaal aangezien dat over een paar jaar waarschijnlijk moeilijk te krijgen is. Iemand hier zinnige dingen over te zeggen?
- Kwaliteit, ik kan nog niet veel goede reviews vinden. Alleen een paar videoreviews uit India en een hele reeks websites die alleen maar de persberichten herhalen. Afgaande op de specificaties en het merk Xiaomi denk ik dat de kwaliteit wel redelijk is. Maar een fiets is natuurlijk niet hetzelfde als een telefoon.
Iemand die hier wat over weet te zeggen?
Eerst was de fiets namelijk alleen via railtransport in China te bestellen met alle transport en douanerisico's van dien maar sinds kort staat hij bij diverse Chinese webshops ook te koop vanuit een EU warehouse. De prijs met 700 euro niet zo goedkoop als de originele prijs in China (circa € 350) maar nog steeds wel aantrekkelijk geprijsd naar mijn mening aangezien prijs van 700 euro wel inclusief BTW en vlot transport is.

Bijzonderheden: Stuur opvouwbaar (geen volwaardige vouwfiets), fietspomp verwerkt in het zadel
+ Ziet er stoer uit
+ Redelijk compact mee te nemen in de auto (ik weet dat hij officieel niet in de trein mee mag maar dat is voor mij beperkt relevant)
+ Goedkoop elektrisch fietsen (enige fiets qua prijs in de buurt is de https://www.decathlon.nl/...500547?mc=8500547&c=GRIJS vouwfiets van de decathlon maar die is minder mooi en volgens die reviews ook niet altijd zonder problemen
Redenen om te twijfelen
- De actieradius zal gezien de 10Ah accu wel met een flinke korrel zout genomen moeten worden (voor mij persoonlijk niet heel erg, ik zal er niet vaak meer dan 30 km op fietsen aan een stuk).
- Grootste bezwaar hoe zit het met repareerbaarheid/onderdelen? Ik geloof dat de batterij wel los te koppelen is (al heb ik nog geen losse batterijen te koop gevonden) en ik geloof dat je de motor wel moet kunnen vervangen (desnoods door een ander merk). waar ik me vooral zorgen over maak zijn de aansturingselectronica en het display, helemaal aangezien dat over een paar jaar waarschijnlijk moeilijk te krijgen is. Iemand hier zinnige dingen over te zeggen?
- Kwaliteit, ik kan nog niet veel goede reviews vinden. Alleen een paar videoreviews uit India en een hele reeks websites die alleen maar de persberichten herhalen. Afgaande op de specificaties en het merk Xiaomi denk ik dat de kwaliteit wel redelijk is. Maar een fiets is natuurlijk niet hetzelfde als een telefoon.
ik heb mijn sparta m11ti ongeveer 3 maanden (online aangeschaft zonder proefrit). ik ben er ook tevreden mee. enige persoonlijke minpunt wat ik kan melden is het zadel. ik zal binnenkort hiervoor dan ook een andere zadel voor mezelf kopen.
Woon/werk verkeer is voor mij 16,5km (enkele reis) en heb mede hiervoor een badass box 4.0 erop geklikt. gemiddelde enkele reis is 35min (snelste 33min) met een gemiddelde snelheid van 28km/uur. De fiets is zo stil en gaat zo snel, dat je continu moet opletten (afslaande auto's, tegemoet komend verkeer die naast elkaar rijden die denken meer tijd te hebben om achter elkaar te fietsen) en wielrenners die geïrriteerd raken nadat je ze met gemak en geruisloos inhaalt. ik heb wel 1x een storing gehad dat aangaf dat ik de dealer moet contacten en de motorondersteuning weg viel, maar toen had ik ruim 4uur non-stop gefietst (met trapondersteuning op dat moment op standje 1 omdat de accu nog maar op 8% zat en nog 12km moest fietsen). dat was inmiddels al een ruim een maand geleden en probleem is niet meer voorgekomen
Woon/werk verkeer is voor mij 16,5km (enkele reis) en heb mede hiervoor een badass box 4.0 erop geklikt. gemiddelde enkele reis is 35min (snelste 33min) met een gemiddelde snelheid van 28km/uur. De fiets is zo stil en gaat zo snel, dat je continu moet opletten (afslaande auto's, tegemoet komend verkeer die naast elkaar rijden die denken meer tijd te hebben om achter elkaar te fietsen) en wielrenners die geïrriteerd raken nadat je ze met gemak en geruisloos inhaalt. ik heb wel 1x een storing gehad dat aangaf dat ik de dealer moet contacten en de motorondersteuning weg viel, maar toen had ik ruim 4uur non-stop gefietst (met trapondersteuning op dat moment op standje 1 omdat de accu nog maar op 8% zat en nog 12km moest fietsen). dat was inmiddels al een ruim een maand geleden en probleem is niet meer voorgekomen
Vorige week heb ik eindelijk mijn bestelde Winora iR8f fiets in ontvangst mogen nemen.
De Sparta M8tb gebruikt hetzelfde frame als de Winora iR8f, aangezien de M8tb als snel uitverkocht bleek te zijn ben ik verder gaan kijken en op de Winora uitgekomen. Ik heb overigens ook naar alle andere merken gekeken die uitvoeringen hebben met de Gates CDX belt, maar de Winora was toch wel veruit de voordeligste. Scheelde al snel € 500,- met bijvoorbeeld een Kalkhoff. Daarnaast had ik echt geen zin in een derailleur, aan mijn MTB heb ik al onderhoud genoeg en wilde ik ook absoluut geen traploze naaf. Deze fiets gaat in alle weercondities gebruikt worden.
Vandaag mijn eerste rit gemaakt en ik ben erg tevreden. De fiets is netjes afgewerkt, voelt als een blok op de weg en is door de Bosch Active Line Plus in combinatie met de riemaandrijving echt stil te noemen. De foto zegt denk ik wel voldoende
. Ik wil alleen nog kijken of ik de voorste handremkabel ook nog de stuurbuis kan halen lopen, dan heb je aan de voorkant geen zichtbare kabels meer.
Samenvatting specs: Nexus 8, Bosch ALP motor + 500Wh Powertube, Gates CDX, Shimano schijfremmen.
Volledige specs: https://www.winora.com/en/GB/bikes/900/2019-sinus-i-r-8-f
Winora is een Duits merk wat je vrijwel niet in de Nederlandse fietsenwinkels zult tegenkomen. Ik weet niet of iedere fietsenwinkel deze kan bestellen, maar hij is in iedergeval door Fietsvoordeelshop te leveren.
De Sparta M8tb gebruikt hetzelfde frame als de Winora iR8f, aangezien de M8tb als snel uitverkocht bleek te zijn ben ik verder gaan kijken en op de Winora uitgekomen. Ik heb overigens ook naar alle andere merken gekeken die uitvoeringen hebben met de Gates CDX belt, maar de Winora was toch wel veruit de voordeligste. Scheelde al snel € 500,- met bijvoorbeeld een Kalkhoff. Daarnaast had ik echt geen zin in een derailleur, aan mijn MTB heb ik al onderhoud genoeg en wilde ik ook absoluut geen traploze naaf. Deze fiets gaat in alle weercondities gebruikt worden.
Vandaag mijn eerste rit gemaakt en ik ben erg tevreden. De fiets is netjes afgewerkt, voelt als een blok op de weg en is door de Bosch Active Line Plus in combinatie met de riemaandrijving echt stil te noemen. De foto zegt denk ik wel voldoende
Samenvatting specs: Nexus 8, Bosch ALP motor + 500Wh Powertube, Gates CDX, Shimano schijfremmen.
Volledige specs: https://www.winora.com/en/GB/bikes/900/2019-sinus-i-r-8-f
Winora is een Duits merk wat je vrijwel niet in de Nederlandse fietsenwinkels zult tegenkomen. Ik weet niet of iedere fietsenwinkel deze kan bestellen, maar hij is in iedergeval door Fietsvoordeelshop te leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door Strider op 16-09-2019 18:26 ]
BlaBlaBla
Over het zadel ben ik ook nog niet uit of het nou goed zit of niet... ritjes naar werk gaan prima, maar langere tochten weet ik op een gegeven moment niet meer hoe ik moet zitten.
Maar werkt die badass box dan ook met ion motor?
Maar werkt die badass box dan ook met ion motor?
mortadelo schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:32:
ik heb mijn sparta m11ti ongeveer 3 maanden (online aangeschaft zonder proefrit). ik ben er ook tevreden mee. enige persoonlijke minpunt wat ik kan melden is het zadel. ik zal binnenkort hiervoor dan ook een andere zadel voor mezelf kopen.
30 km fietsen op 24 inch wielen is best wel vermoeiend. Ik spreek uit ervaring, mijn Lacros S 600 XL heeft ook 24 inch wielen, en ik vind de fiets niet geschikt voor afstanden boven de 15 km, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggenSilvos schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:56:
Is er iemand die inmiddels al ervaring heeft met de Xiaomi Himo C20 elektrische fiets? Deze is al eens genoemd in het Grote elektrische fietsen topic deel 2.
[Afbeelding]
+ Ziet er stoer uit
Redenen om te twijfelen
Volgens mij heb ik een typfout gemaakt want hij heeft 20 inch wielen, geen 24 inch. Ik zoek overigens specifiek een compacte fiets die ook nog mee kan in de auto dus de wielmaat is geen bezwaar.Luukjr schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:35:
[...]
30 km fietsen op 24 inch wielen is best wel vermoeiend. Ik spreek uit ervaring, mijn Lacros S 600 XL heeft ook 24 inch wielen, en ik vind de fiets niet geschikt voor afstanden boven de 15 km, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggenProbleem is des te kleiner de wielen, des te meer omwentelingen je moet trappen. Ik adviseer je om een grotere fiets te nemen, Verder moet je de actieradius met een flinke korrel zout nemen, 10 aH is wel erg weinig, dat brengt je niet ver. Ik geef je het advies om bij een dealer bij je in de buurt een fiets te kopen, dan kan je gelijk een onderhoudscontract afsluiten.
Daarnaast is deze fiets niet alleen compact maar ook betaalbaar. Ik gok dat ik met een elektrische fiets bij de dealer om de hoek niet voor 700 klaar ben.
Ik snap dat de fiets niet zonder compromis is maar ik wil voornamelijk weten of iemand wat weet over de kwaliteit van de gebruikte componenten
Kwestie van tandwielen met andere verhoudingen monteren lijkt me. Voor wat meer tanden, en/of achter wat minder.Luukjr schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:35:
[...]
30 km fietsen op 24 inch wielen is best wel vermoeiend. Ik spreek uit ervaring, mijn Lacros S 600 XL heeft ook 24 inch wielen, en ik vind de fiets niet geschikt voor afstanden boven de 15 km, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggenProbleem is des te kleiner de wielen, des te meer omwentelingen je moet trappen.
Op mijn trekkingfiets waar je wat voorover zit heb ik een brooks b17. Na 4 uur fietsen nog geen signaal van zadelpijn. Op mijn ebike waar je rechtop zit wil ik ook een ander zadel. Bij het standaardzadel heb je na een half uur al zadelpijn. Ik overweeg een brooks b67 of brooks b68. Die schijnen voor een rechtop houding meer geschikt te zijn.mortadelo schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:32:
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Ik heb inmiddels mijn Qwic RD11 met achterwiel motor een tijdje in bezit en de eerste 1000 km gereden. Tijd voor een kleine review 
De fiets bevalt prima, voelt degelijk aan en ligt als een blok op de weg. Het frame, remmen, Schwalbe Marathon banden zijn identiek aan de Speed-versie (aldus de dealer), dus het is allemaal wel overgedimensioneerd en zwaar. Het is dus meer een gelimiteerde speed bike
De standaard verlichting is ook erg goed. Fietsen gaat soepel en heeft de inspanning van wandelen. Het mag echter nog wel een tandje harder, ik word regelmatig door bromsnorfietsen met blauwe platen voorbij gereden.
Ik heb nog wel een ondersteuningsissue, wat hopelijk nog met een software update bij de dealer gefixt wordt. Ook de walk-assist is erg enthousiast en lijkt af te slaan als je de fiets tegenhoud.
De fiets heeft een simpel display, voor snelheid, ondersteuningniveaus, actieradius, batterij (5 streepjes) en verlichting aan- en uitzetten. Via Bluetooth kun je je telefoon koppelen, maar in de praktijk werkt dit niet handig. Als je kort na het weg fietsen verbind (of opnieuw verbind), begint de afstandsteller niet te lopen. Die start pas als je stil staat. Bovendien verbind de fiets niet automatisch als je hem aanzet, en is dat dus een extra handeling iedere keer. Daarnaast valt de verbinding weg als je een kwartiertje Google Maps of een andere app open hebt staan.
Het schermpje is ook niet te verwijderen, dus dat is ook niet handig tegen diefstal. De fiets is dus altijd aan te zetten. Een groter scherm is wel los verkrijgbaar (140 euro...).
Leuke van de app is dat de software (van het display?) wel te updaten is. Ongeveer eens per maand is er een update, maar heb nog geen verschil met iets gemerkt. Voorlopig geen nieuwe features.
I.t.t. de RD10 en 9 is het niet mogelijk de fiets softwarematig iets harder te laten lopen. Dit kan alleen hardwarematig.
Met de 735 Wh accu haal ik in de praktijk ruim 75 km op volle ondersteuning. De standaard oplader is 4A, 36V.
Vragen? Let me know
De fiets bevalt prima, voelt degelijk aan en ligt als een blok op de weg. Het frame, remmen, Schwalbe Marathon banden zijn identiek aan de Speed-versie (aldus de dealer), dus het is allemaal wel overgedimensioneerd en zwaar. Het is dus meer een gelimiteerde speed bike
Ik heb nog wel een ondersteuningsissue, wat hopelijk nog met een software update bij de dealer gefixt wordt. Ook de walk-assist is erg enthousiast en lijkt af te slaan als je de fiets tegenhoud.
De fiets heeft een simpel display, voor snelheid, ondersteuningniveaus, actieradius, batterij (5 streepjes) en verlichting aan- en uitzetten. Via Bluetooth kun je je telefoon koppelen, maar in de praktijk werkt dit niet handig. Als je kort na het weg fietsen verbind (of opnieuw verbind), begint de afstandsteller niet te lopen. Die start pas als je stil staat. Bovendien verbind de fiets niet automatisch als je hem aanzet, en is dat dus een extra handeling iedere keer. Daarnaast valt de verbinding weg als je een kwartiertje Google Maps of een andere app open hebt staan.
Het schermpje is ook niet te verwijderen, dus dat is ook niet handig tegen diefstal. De fiets is dus altijd aan te zetten. Een groter scherm is wel los verkrijgbaar (140 euro...).
Leuke van de app is dat de software (van het display?) wel te updaten is. Ongeveer eens per maand is er een update, maar heb nog geen verschil met iets gemerkt. Voorlopig geen nieuwe features.
I.t.t. de RD10 en 9 is het niet mogelijk de fiets softwarematig iets harder te laten lopen. Dit kan alleen hardwarematig.
Met de 735 Wh accu haal ik in de praktijk ruim 75 km op volle ondersteuning. De standaard oplader is 4A, 36V.
Vragen? Let me know
Ik vraag mij altijd af waarom men zoveel olie of andere smeermiddelen gebruikt, het trekt alleen maar smeer aan waardoor je nog vaker bezig kan gaan.Flagg schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:26:
[...]
Och ik doe het na iedere 2 of 3 ritten als ik door het zand gegaan ben. Even met een borstel langs de ketting en cassette, beetje wd40 op een oude doek slinger aan de ketting geven met de doek er langs om zand ed weg te halen, dan eventjes verse (nu dry lube) olie erop en klaar. Werkje van 10 minuten. Straks met wet lube mocht het weer slechter worden en dan eens in de week.
Als dat idd teveel werk is nooit aan een derailleur beginnen.
Ik smeer pas als de ketting begint te piepen of beetje geluid te maken of lichte roestvorming toont, de tandwielen worden vanzelf mee gesmeerd door de ketting.
Bij nat weer vaker maar droog weer pas na x maanden, en ja rij er veel door het zand.
Natuurlijk ieder zijn ding van onderhoud, inmiddels hier al 2500km op de teller en nog nooit problemen gehad.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Tot welke snelheid blijft de RD11 ondersteunen? Mijn RD10 gaat met de begrenzer op 25 km/u door tot 30-31 op de teller, afhankelijk van overig verkeer is dat in principe hard zat. Dat gezegd hebbende: ik heb de begrenzer er wel afgehaald zodat ik een stuk van mijn route (10 km vrijwel leeg en recht fietspad) rond de 35 km/u kan rijden.Hark_k schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:43:
Ik heb inmiddels mijn Qwic RD11 met achterwiel motor een tijdje in bezit en de eerste 1000 km gereden. Tijd voor een kleine review
De fiets bevalt prima, voelt degelijk aan en ligt als een blok op de weg. Het frame, remmen, Schwalbe Marathon banden zijn identiek aan de Speed-versie (aldus de dealer), dus het is allemaal wel overgedimensioneerd en zwaar. Het is dus meer een gelimiteerde speed bikeDe standaard verlichting is ook erg goed. Fietsen gaat soepel en heeft de inspanning van wandelen. Het mag echter nog wel een tandje harder, ik word regelmatig door bromfietsen met blauwe platen voorbij gereden.
Dat je veel wordt ingehaald door opgevoerde snorfietsen (of opgevoerde e-bikes) is natuurlijk geen reden om zelf ook harder te moeten. Ook bij 35 km/u wordt je geregeld ingehaald...
Dat grotere scherm is hetzelfde scherm als die van de RD10, neem ik aan? Is ook niet te verwijderen. Ik zeul dus nogal wat met die accu rond, om diefstal te ontmoedigen...Ik heb nog wel een ondersteuningsissue, wat hopelijk nog met een software update bij de dealer gefixt wordt. Ook de walk-assist is erg enthousiast en lijkt af te slaan als je de fiets tegenhoud.
De fiets heeft een simpel display, voor snelheid, ondersteuningniveaus en verlichting aan- en uitzetten.. Via Bluetooth kun je je telefoon koppelen, maar in de praktijk werkt dit niet handig. Als je kort na het weg fietsen verbind (of opnieuw verbind), begint de afstandsteller niet te lopen. Die start pas als je stil staat. Bovendien verbind de fiets niet automatisch als je hem aanzet, en is dat dus een extra handeling iedere keer. Daarnaast valt de verbinding weg als je een kwartiertje Google Maps of een andere app open hebt staan.

Geeft het schermpje of de app een beetje gedetailleerde info over de accustatus of actieradius? De RD10 geeft geen actieradius weer, en dei indicatie voor de acculading is heel grof - 5 streepjes om de status van een 735Wh accu weer te geven zorgt voor wel heel grote stappen. Beetje jammer, er is ruimte zat op 't scherm...Leuke van de app is dat de software (van het display?) wel te updaten is. Ongeveer eens per maand is er een update, maar heb nog geen verschil met iets gemerkt. Voorlopig geen nieuwe features.
Vragen? Let me know
Als je pas wat gaat doen als het gaat piepen ben je eigenlijk te laat. Maar whatever works for you natuurlijk.mr_evil08 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:56:
[...]
Ik vraag mij altijd af waarom men zoveel olie of andere smeermiddelen gebruikt, het trekt alleen maar smeer aan waardoor je nog vaker bezig kan gaan.
Ik smeer pas als de ketting begint te piepen of beetje geluid te maken of lichte roestvorming toont, de tandwielen worden vanzelf mee gesmeerd door de ketting.
Bij nat weer vaker maar droog weer pas na x maanden, en ja rij er veel door het zand.
Natuurlijk ieder zijn ding van onderhoud, inmiddels hier al 2500km op de teller en nog nooit problemen gehad.
En wat is veel smeermiddelen? Ten eerste gebruik ik in de zomer dry lube wat dus juist geen (minder) troep aantrekt, met het nadeel dat het makkelijker wegspoelt en dus als je de boel schoonspuit je ook weer een beetje moet aanbrengen. En ik druppel een beetje op de ketting ik ben niet met een spuitbus de halve wereld (en remschijven

Het gaat er bij mij vooral om dat het soepel schakelt, als ik halverwege een flinke heuvel erachter kom dat er toch wel erg veel mul zand ligt wil ik een tandje (of 2) terug kunnen zonder eerst een ratel dan een keertje overschieten en dan stilstaan. Ik denk dat een emtb in het bos ook iets trefzekerder moet zijn daarin dan bijvoorbeeld een commuter.
Maar je moet gewoon doen wat voor jouw werkt idd.
En ik moet zeggen dat zo'n montage standaard wel lekker is, gewoon op sta hoogte je werk doen. Als ik het iedere keer op de grond moest doen was ik er ook wel snel klaar mee vermoedelijk.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ben het wel met je eens kwa smering.Flagg schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:57:
[...]
Als je pas wat gaat doen als het gaat piepen ben je eigenlijk te laat. Maar whatever works for you natuurlijk.
En wat is veel smeermiddelen? Ten eerste gebruik ik in de zomer dry lube wat dus juist geen (minder) troep aantrekt, met het nadeel dat het makkelijker wegspoelt en dus als je de boel schoonspuit je ook weer een beetje moet aanbrengen. En ik druppel een beetje op de ketting ik ben niet met een spuitbus de halve wereld (en remschijven) aan het oliën.
![]()
Het gaat er bij mij vooral om dat het soepel schakelt, als ik halverwege een flinke heuvel erachter kom dat er toch wel erg veel mul zand ligt wil ik een tandje (of 2) terug kunnen zonder eerst een ratel dan een keertje overschieten en dan stilstaan. Ik denk dat een emtb in het bos ook iets trefzekerder moet zijn daarin dan bijvoorbeeld een commuter.
Maar je moet gewoon doen wat voor jouw werkt idd.
En ik moet zeggen dat zo'n montage standaard wel lekker is, gewoon op sta hoogte je werk doen. Als ik het iedere keer op de grond moest doen was ik er ook wel snel klaar mee vermoedelijk.
Hier een 500w middenmotor in het bos(wel geknepen om de accu te sparen) en dan is trapondersteuning gewoon ruk(heb rotatiesensor) dosseren doe ik met handvat gas(natuurlijk trap ik wel mee).
Trapondersteuning anticipeert (te laat) op mtb paden dan sta ik ook halverwege een heuvel bijna stil of wordt het heel spannend, om dan even een "scheut" bij te doen is dan wel handig...
Met een gashendel heb ik veel meer controle, op de weg is trapondersteuning weer fijner.
Op een e-mtb schakel je maar heel weinig(zeker op de Nederlandse MTB paden want zo spannend is het niet), je gooit hem in een ideale versneling en daar blijft hij in voor het grote deel van de rit, bij een serieuze heuvel of als ik merk dat het zwaarder gaat schakel ik terug om de boel te sparen.
Uiteindelijk ken je fiets wel en heb je hem al in de juiste versnelling voordat je de heuvel op gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2019 12:30 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Graag wil ik mijn MTB ombouwen naar een E-MTB door middel van de Bafang BBS02 750w. Echter ben ik er nog niet over uit welke accu ik moet gaan gebruiken. Mijn oog is gevallen op: http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-8r-jdnp. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het beter om meer uit te geven aan een accu met bijvoorbeeld LG cellen i.p.v. "china brand". Qua capaciteit zal deze accu moeten voldoen.
Je moet je versnelling aanpassen, kleinere wielen is niet zozeer het probleem, je moet er alleen voor compenseren in de versnelling van de fiets. Gedeeltelijk is dat wel gedaan, daar wijst het grotere voortandwiel wel op. Maar achterin heb je meestal te maken met een standaard fietsversnelling, en die zijn allemaal ontworpen voor 26/28 inch wielen.Luukjr schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:35:
[...]
30 km fietsen op 24 inch wielen is best wel vermoeiend. Ik spreek uit ervaring, mijn Lacros S 600 XL heeft ook 24 inch wielen, en ik vind de fiets niet geschikt voor afstanden boven de 15 km, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggenProbleem is des te kleiner de wielen, des te meer omwentelingen je moet trappen. Ik adviseer je om een grotere fiets te nemen, Verder moet je de actieradius met een flinke korrel zout nemen, 10 aH is wel erg weinig, dat brengt je niet ver. Ik geef je het advies om bij een dealer bij je in de buurt een fiets te kopen, dan kan je gelijk een onderhoudscontract afsluiten.
En op 20 en 24 inch maakt dat al vrij veel verschil ja.
En er wordt gebruik gemaakt van standaard fietsonderdelen omdat kosten.
Het probleem met die 'China brand' cellen is dat je geen idee hebt wat er gebruikt is en wat de specificaties in de praktijk doen. De kans is vrij groot dat ze geen 13Ah kunnen leveren en zeker niet als je de BBS02 veel vermogen laat trekken. Als je die accu alleen maar af en toe gebruikt voor een kort tochtje zou ik het nog wel aandurven, want PSW verkoopt geen rommel.Raz3r schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:14:
Graag wil ik mijn MTB ombouwen naar een E-MTB door middel van de Bafang BBS02 750w. Echter ben ik er nog niet over uit welke accu ik moet gaan gebruiken. Mijn oog is gevallen op: http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-8r-jdnp. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het beter om meer uit te geven aan een accu met bijvoorbeeld LG cellen i.p.v. "china brand". Qua capaciteit zal deze accu moeten voldoen.
De standaard ondersteuning is gewoon tot 25. Op de rechte, brede fietspaden buiten de bebouwde kom (langs een snelweg) kan er inderdaad wel wat bij, binnen de bebouwde kom is het wel prima. Bij de bromsnorfietsen valt het doorgaans binnen de marge, de strakke grens van 25 bij fietsen vind ik daarom wat flauw.B64 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:01:
[...]
Tot welke snelheid blijft de RD11 ondersteunen? Mijn RD10 gaat met de begrenzer op 25 km/u door tot 30-31 op de teller, afhankelijk van overig verkeer is dat in principe hard zat. Dat gezegd hebbende: ik heb de begrenzer er wel afgehaald zodat ik een stuk van mijn route (10 km vrijwel leeg en recht fietspad) rond de 35 km/u kan rijden.
Dat je veel wordt ingehaald door opgevoerde snorfietsen (of opgevoerde e-bikes) is natuurlijk geen reden om zelf ook harder te moeten. Ook bij 35 km/u wordt je geregeld ingehaald...
Dat was inderdaad hetzelfde scherm volgens mij. Ik wist niet dat die ook niet te verwijderen is. Goed om te weten, die laat ik dan ook zeker links liggen. Het is inderdaad een gemiste kans. Ik heb bij een Stromer wel eens gezien dat je een pincode in moest voeren om te starten, dat is ook vrij simpel en doeltreffend.[...]
Dat grotere scherm is hetzelfde scherm als die van de RD10, neem ik aan? Is ook niet te verwijderen. Ik zeul dus nogal wat met die accu rond, om diefstal te ontmoedigen...
Ja, de app geeft het netjes in stappen van 1-100 aan. Het schermpje ook maar in 5 stappen. Het batterijpercentage in de app werkt goed lineair en betrouwbaar. Paar screenshots staan op https://play.google.com/s...etails?id=com.hyena.qwic2Geeft het schermpje of de app een beetje gedetailleerde info over de accustatus of actieradius? De RD10 geeft geen actieradius weer, en dei indicatie voor de acculading is heel grof - 5 streepjes om de status van een 735Wh accu weer te geven zorgt voor wel heel grote stappen. Beetje jammer, er is ruimte zat op 't scherm...
Nou ik ga morgenvroeg maar eens de fiets testen met een MTB route hier in de buurt.
Eerst maar eens klein beginnen met een 25 km route. Ben vooral benieuwd wat singletracks en echt zand ed down met de range. Al zal ik waar mogelijk de ondersteuning uit of op eco hebben staan. Niet zozeer vanwege de range maar vanwege dat continu 25+km/u je nog best wel eens kan verrassen in het bos volgens mij.
Mocht ik op tijd wakker zijn ga ik eens kijken of ik niet al te lang na zonsopgang kan vertrekken, grotere kans op leuke beestjes.
Eerst maar eens klein beginnen met een 25 km route. Ben vooral benieuwd wat singletracks en echt zand ed down met de range. Al zal ik waar mogelijk de ondersteuning uit of op eco hebben staan. Niet zozeer vanwege de range maar vanwege dat continu 25+km/u je nog best wel eens kan verrassen in het bos volgens mij.
Mocht ik op tijd wakker zijn ga ik eens kijken of ik niet al te lang na zonsopgang kan vertrekken, grotere kans op leuke beestjes.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Leuke beestjes? Wild?Flagg schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:25:
Het lijkt alsof ze massaal wachten met oversteken, vlak tot je er net aan komt.
Ik schrik me vaak een ongeluk. Zo'n groep reeën is vergelijkbaar met een roedel Deense doggen.
Zouden ze met meer wolven weer wat schuchter worden?
Snorfietsen bedoel je? Mijn fiets gaat 41 oid op de GPS, en die paar snorfietsen die ik in 30.000km heb ingehaald kan ik op de vingers van 1 hand tellen.Hark_k schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:27:
[...]
De standaard ondersteuning is gewoon tot 25. Op de rechte, brede fietspaden buiten de bebouwde kom (langs een snelweg) kan er inderdaad wel wat bij, binnen de bebouwde kom is het wel prima. Bij de bromfietsen valt het doorgaans binnen de marge, de strakke grens van 25 bij fietsen vind ik daarom wat flauw.
[ Voor 42% gewijzigd door BertV op 18-09-2019 08:55 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Onderschat kat en hond niet, vliegen altijd net die kant op die je niet verwacht (voor je wiel). Zelden rem ik met beide remmen maar als ik zo'n beestje ziet heb ik beide handen om de handels.
Bij de minste regen begint bij mij de fiets al te slippen als ik afrem voor een bocht, vorige week bijvoorbeeld.
Ik rem dan alleen met de achterrem en voel de fiets wegglijden.
Iemand tips? Een achterband met meer grip kopen?
Ik heb een Dinsdag E-Go zonder begrenzing, rem meestal af van 32 naar 22 ofzo
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
OK, hier komt een verzoek tot aankoopadvies. Weet niet of dat hier mag, merk ik dan wel.
Ik zoek een fiets voor naar het station. Ongeveer 10 km per dag. Tweedehands, mijn budget is beperkt tot 700 euro. Voor mijn vrouw heb ik net een Giant ease-e uit 2016 gekocht, met dubbele accu. Fietst fantastisch. Ik fiets nu op haar Giant Twist van een jaar of 9 oud. Het lijkt alsof die boven de 20 km/h niet meer ondersteund. Ik zoek dus wat anders: actieradius is niet heel erg een issue, 28 inch, frame 60 cm, herenmodel, rollerbrakes of schijfremmen, 7 of 8 versnellingen en gesloten kettingkast. Suggesties waar ik voor zou kunnen kijken op de tweedehands markt? De ease-e is niet echt te vinden.
Ik zoek een fiets voor naar het station. Ongeveer 10 km per dag. Tweedehands, mijn budget is beperkt tot 700 euro. Voor mijn vrouw heb ik net een Giant ease-e uit 2016 gekocht, met dubbele accu. Fietst fantastisch. Ik fiets nu op haar Giant Twist van een jaar of 9 oud. Het lijkt alsof die boven de 20 km/h niet meer ondersteund. Ik zoek dus wat anders: actieradius is niet heel erg een issue, 28 inch, frame 60 cm, herenmodel, rollerbrakes of schijfremmen, 7 of 8 versnellingen en gesloten kettingkast. Suggesties waar ik voor zou kunnen kijken op de tweedehands markt? De ease-e is niet echt te vinden.
Voor €700,- een ebike?coenox schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:24:
OK, hier komt een verzoek tot aankoopadvies. Weet niet of dat hier mag, merk ik dan wel.
Ik zou dan toch naar marktplaats gaan kijken, of eventueel zelfbouw. Maar met zelfbouw heb je geen gesloten kettingkast meer.
BlaBlaBla
Eh, ja. Zoals ik al zei ' tweedehands'. De Ease-e van mijn vrouw is uit 2016 en kostte 550 euro. Zelfbouw heb ik geen tijd voor, heb nog een aantal motorfietsen op te knappen. Het gaat mij er meer om: aan welke merken, modellen moet ik denken.Strider schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:38:
[...]
Voor €700,- een ebike?
Ik zou dan toch naar marktplaats gaan kijken, of eventueel zelfbouw. Maar met zelfbouw heb je geen gesloten kettingkast meer.
Bij een motorfiets moet je bij hard remmen in de bocht de voorrem gebruiken. Ik verwacht dat bij een fiets hetzelfde geldt.Kodess schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:17:
Bij de minste regen begint bij mij de fiets al te slippen als ik afrem voor een bocht, vorige week bijvoorbeeld.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Bij een motorfiets rem je voor de bocht, niet in de bocht. Anders lig je ook op je plaat. In de bocht rem je liever niet, hooguit - als het echt moet - een beetje bijremmen met achter.eisbaer schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:12:
[...]
Bij een motorfiets moet je bij hard remmen in de bocht de voorrem gebruiken. Ik verwacht dat bij een fiets hetzelfde geldt.
De Continental Top Contact Winter II Premium, meer grip ga je niet krijgen op nat wegdek. Op de E-go liggen waarschijnlijk de oude Schwalbe Energizers en die hebben inderdaad geen grip op een nat wegdek. Gelukkig is Schwalbe daar zelf ook achter en hebben ze de band vervangen door een ander model.Kodess schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:17:
Ligt er een beetje aan wat je zelf wilt, middenmotor, achterwielmotor of een motor in je voorwiel.coenox schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:48:
[...]
Eh, ja. Zoals ik al zei ' tweedehands'. De Ease-e van mijn vrouw is uit 2016 en kostte 550 euro. Zelfbouw heb ik geen tijd voor, heb nog een aantal motorfietsen op te knappen. Het gaat mij er meer om: aan welke merken, modellen moet ik denken.
BlaBlaBla
Reed pas rond half 9 het bos in en heb helemaal niks gezien... Maar wel heerlijk rustig, de eerste 15km niks en niemand tegengekomen. Laatste stuk vanaf Hoenderloo tot Apeldoorn was het bijna druk te noemen.BertV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:42:
[...]
Leuke beestjes? Wild?
Het lijkt alsof ze massaal wachten met oversteken, vlak tot je er net aan komt.
Ik schrik me vaak een ongeluk. Zo'n groep reeën is vergelijkbaar met een roedel Deense doggen.
Zouden ze met meer wolven weer wat schuchter worden?
Eén lollige hond tegengekomen die mij zag en er wel de humor van in zag om voor me stil te gaan staan ( niet plotseling gelukkig) vrolijk kwispelend. Dus beloond met een aai wat hij weer beloonde door in mijn baard te happen.
Eigenaar zei meteen sorrie toen de hond stil ging staan maar had redelijk snel door dat ik geen Strava typje was op zoek naar een pr.
Maar ik bedoelde wel iets wildere beestjes ja, niet gezien dus.
De range merk je wel dat die rap achteruit gaat als het terrein rap slechter wordt, sommige ruiterpaden waar je wiel tot halverwege de assen het mulle zand in verdwijnt zijn op de turbo stand prima door te ploegen maar de range zakt dan even dramatisch.
De 30 km die ik vanochtend gereden hebt heeft dan ook ongeveer de halve (500wh) accu gebruikt. Maar moet zeggen dat ik ook wel een beetje aan het klooien ben geweest om te kijken hoe steil je nou "bergen" op kan komen. Ben niks tegengekomen wat niet lukte op turbo maar wat schier onmogelijk zou zijn geweest op een akoestische fiets.
Mijn volgende rit wordt er eentje van 50km ws en dan zal ik toch wat conservatiever met de accu om moeten gaan, wat op zich ook wel een leuke uitdaging is. Gelukkig is ie ook prima zonder ondersteuning te fietsen dus een lege accu is niet rampzalig.
Die motorrijder doet dan maar 1 ritje waarschijnlijk want na de eerste bocht ligt ie op zijn plaat.eisbaer schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:12:
[...]
Bij een motorfiets moet je bij hard remmen in de bocht de voorrem gebruiken. Ik verwacht dat bij een fiets hetzelfde geldt.
Motor altijd... altijd voor de bocht remmen. Je mag best een beetje remmend de bocht ingaan maar daarna de rem los.
Rechtdoor idd met 80/90% met de voorrem de rest met de achterrem voor stabiliteit. En zo werkt dat ook met de fiets, neem tenminste aan dat gewichtsverplaatsing en grip tijdens remmen niet wezenlijk anders zijn gezien het feit dat de natuurwetten niet veel anders worden op de fiets.
[ Voor 16% gewijzigd door Flagg op 18-09-2019 13:18 ]
Motor in het voorwiel, middenmotor red ik waarschijnlijk niet met dit budget.Strider schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:50:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je zelf wilt, middenmotor, achterwielmotor of een motor in je voorwiel.
Dan maakt het merk eigenlijk niet veel uit. Ik zou dan vooral gaan letten op de KM stand en de accu.coenox schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:33:
[...]
Motor in het voorwiel, middenmotor red ik waarschijnlijk niet met dit budget.
Batavus maakte vroeger ook fietsen met een achterwielmotor, daar zat geen krachtsensor in maar fietste volgens mij best goed. Accu was destijds ook verwerkt in het frame.
Ik heb net ff snel op marktplaats gekeken, maar ik kon op basis van jouw criteria niets fatsoenlijks vinden.
Ik zou proberen om je budget wat op te rekken en een ebike bij de Lidl of de Aldi te kopen. Dat zijn vaak best leuke ebikes.
[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 18-09-2019 15:23 ]
BlaBlaBla
Idealiter rem je niet in de bocht maar als je voor de bocht met remmen weg glijdt of toch in de bocht moet remmen dan doe je dat met je voorrem. De informatie heb ik hier vandaan.Flagg schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:10:
[...]Die motorrijder doet dan maar 1 ritje waarschijnlijk want na de eerste bocht ligt ie op zijn plaat.![]()
Motor altijd... altijd voor de bocht remmen. Je mag best een beetje remmend de bocht ingaan maar daarna de rem los.
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#bocht
en https://www.narox.nl/remtips-voor-de-motor
"Hard remmen doe je in de bocht met de voorrem"
https://www.motor-forum.nl/threads/remmen-in-bocht.80190/
"Je kunt toch goed hard met je voorrem remmen hoor. In elk geval NIET de achterrem gebruiken om in een bocht sterk af te remmen (als je niet door je eigen achterwiel ingehaald wilt worden tenminste)"
[ Voor 33% gewijzigd door eisbaer op 18-09-2019 16:24 ]
Ja als je een gevorderde rijopleiding heb gevolgd kan je dat best proberen. Beter is het gewoon de bocht doorkijken en platleggen.eisbaer schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:02:
[...]
Idealiter rem je niet in de bocht maar als je voor de bocht met remmen weg glijdt of toch in de bocht moet remmen dan doe je dat met je voorrem. De informatie heb ik hier vandaan.
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#bocht
en https://www.narox.nl/remtips-voor-de-motor
"Hard remmen doe je in de bocht met de voorrem"
https://www.motor-forum.nl/threads/remmen-in-bocht.80190/
"Je kunt toch goed hard met je voorrem remmen hoor. In elk geval NIET de achterrem gebruiken om in een bocht sterk af te remmen (als je niet door je eigen achterwiel ingehaald wilt worden tenminste)"
Met de achterrem zou kunnen mits je motor een supermotard oid is, daar kan je prima driftend een bocht mee pakken, sommige kunnen het ook met een supersport, overigens hebben die meestal een fabrieksteam in de paddock.
Maar nogmaals voor 99% van de motorrijders die geen professionals zijn, rem je níet in de bocht. En ja er zijn uitzonderingen, en daardoor is het gezegde "de uitzondering bevestigd de regel" bedacht.
Maar door een artikel op internet gaat niemand goed leren remmen in een bocht.
Ik rij al 33 jaar motor en mag mezelf ervaren noemen. In Juni nog 3000 km met veel haarspeldbochten gedaan. En geloof me, remmen met je voorrem in de bocht loopt niet goed af. Alleen voorzichtig bijremmen met je achterrem.
Tja iedereen rijd anders. Je kan prima remmen tot en met de apex om vervoglens weer aan je gashendel te janken.coenox schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:08:
Ik rij al 33 jaar motor en mag mezelf ervaren noemen. In Juni nog 3000 km met veel haarspeldbochten gedaan. En geloof me, remmen met je voorrem in de bocht loopt niet goed af. Alleen voorzichtig bijremmen met je achterrem.
Inderdaad, remmen in de bocht met de motor gaat prima. En in het artikel wordt ook beschreven als het gaat om een nood situatie. Dus ervaring of niet, remmen in de bocht kan, let wel, op een motor. Met een fiets gaat dat natuurlijk ook wel, maar dan in een ander mate.
De vergelijking gaat namelijk mank omdat je op een motor gas blijft geven in een bocht. Sterker nog, als je dat niet doet, wordt het een stuk lastiger.
Met de motor kan je in een bocht de achterrem gebruiken om de bocht in te kantelen. Met de voorrem trek je de motor er uit, dus omhoog. Dit kan dus allebei heel wenselijk zijn in sommige gevallen. Heb dit nog nooit bewust geprobeerd op een fiets. Vanaf het toetsenbord beschouwt , lijkt me het vreemd om te trappen en te remmen tegelijkertijd.
En in een haarspeld bocht kan je beter je achterrem licht gebruiken. Kantel je dieper.
Overigens, het remmen in bochten krijg je vaak pas onderwezen bij een gevorderde rij opleiding. Vandaar de nogal stellige reacties van sommigen: “nooit remmen in de bocht”.
De vergelijking gaat namelijk mank omdat je op een motor gas blijft geven in een bocht. Sterker nog, als je dat niet doet, wordt het een stuk lastiger.
Met de motor kan je in een bocht de achterrem gebruiken om de bocht in te kantelen. Met de voorrem trek je de motor er uit, dus omhoog. Dit kan dus allebei heel wenselijk zijn in sommige gevallen. Heb dit nog nooit bewust geprobeerd op een fiets. Vanaf het toetsenbord beschouwt , lijkt me het vreemd om te trappen en te remmen tegelijkertijd.
En in een haarspeld bocht kan je beter je achterrem licht gebruiken. Kantel je dieper.
Overigens, het remmen in bochten krijg je vaak pas onderwezen bij een gevorderde rij opleiding. Vandaar de nogal stellige reacties van sommigen: “nooit remmen in de bocht”.
Ben je de bijzondere verrichtingen les vergeten met de langzame slalom? Achterrem gebruiken in de bocht!Flagg schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:20:
[...]
Ja als je een gevorderde rijopleiding heb gevolgd kan je dat best proberen. Beter is het gewoon de bocht doorkijken en platleggen.
Met de achterrem zou kunnen mits je motor een supermotard oid is, daar kan je prima driftend een bocht mee pakken, sommige kunnen het ook met een supersport, overigens hebben die meestal een fabrieksteam in de paddock.
Maar nogmaals voor 99% van de motorrijders die geen professionals zijn, rem je níet in de bocht. En ja er zijn uitzonderingen, en daardoor is het gezegde "de uitzondering bevestigd de regel" bedacht.
Maar door een artikel op internet gaat niemand goed leren remmen in een bocht.
Lekker selectief dingen onthouden of niet? Of ben je echt vergeten wat je instructeur je uitgelegd heeft?mrpink83 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:36:
[...]
Ben je de bijzondere verrichtingen les vergeten met de langzame slalom? Achterrem gebruiken in de bocht!
Die rem is niet om af te remmen maar voor balans. Anders was simpelweg iets langzamer rijden ook goed geweest.
Kalm aan, niet zo snel op je rem getrapt reagerenFlagg schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:38:
[...]
Lekker selectief dingen onthouden of niet? Of ben je echt vergeten wat je instructeur je uitgelegd heeft?
Die rem is niet om af te remmen maar voor balans. Anders was simpelweg iets langzamer rijden ook goed geweest.
Het gaat er om dat het punt van de heer Eisbaer overeind blijft. Althans, voor de motor. Misschien dat een ervaren fietser hier nog iets wijs over kan zeggen.
Hoi hoi, ben nieuw hier. We hebben al een half jaar een electrische fiets met voorwielmotor van het merk Talent van Itek, was maar 1100 euro nieuw maar bevalt ons prima. Na 4000 km op 26-27km/u te hebben gereden wil ik toch iets snellers en na de drie lange pagina’s van het forum eens doorgenomen te hebben uiteindelijk twee mooie Bullit fietsen gekocht met 1000 en 2500 km op de teller, samen 2400 euro! Met Bafang Max Drive middenmotor tussen de 70 en 80 newton meter, dames en heren model en mooie, donker champagne kleur. Er zit een Nu Vinci naaf, de 330 en dat komt overeen met 7 versnellingen, 5 power nivo’s en 500 Wh accu. Ze rijden met redelijk gemak 30 km op de teller iig.
https://flic.kr/p/2hhC2fo
Nu nog een kabeltje bestellen😉
https://flic.kr/p/2hhC2fo
Nu nog een kabeltje bestellen😉
Verwijderd
Mijn vrouw is aan het rondkijken naar een e-bike..
Zijn er in grote lijnen nog punten waar ik op moet letten?
In hoofdlijnen ben ik er wel uit, namelijk een Bosch middenmotor, actie radius, budget..
Zijn er bijvoorbeeld echt flaws waar ik rekening mee moet houden of merken die overpriced zijn??
Budget is 2000-2500 euro
Enkele modellen die op de shortlist staan:
https://www.fietsvoordeel...mat-dames?camp=vwo30840-a
In hoofdlijnen ben ik er wel uit, namelijk een Bosch middenmotor, actie radius, budget..
Zijn er bijvoorbeeld echt flaws waar ik rekening mee moet houden of merken die overpriced zijn??
Budget is 2000-2500 euro
Niet echt, je zit prima met die eisen.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:45:
Mijn vrouw is aan het rondkijken naar een e-bike..
Budget is 2000-2500 euro
Is de chamonix niet een shimano motor? Niet dat dat erg is, persoonlijk vind ik Yamaha/Shimano fijner dan Bosch
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Verwijderd
Ik doelde inderdaad op een "Midden motor", voorkeur voor Bosch, maar kan natuurlijk ook een ander gerenommeerd merk zijn..
Maar kon zijn dat er een groot verschil zit in een 7 of 8 versnelling nexus naaf, of dat ik toch beter voor een derailleur kan gaan etc..
Idem met wel/niet hydrolische remmen..
Maar kon zijn dat er een groot verschil zit in een 7 of 8 versnelling nexus naaf, of dat ik toch beter voor een derailleur kan gaan etc..
Idem met wel/niet hydrolische remmen..
Na 23.000km begint mijn geveerde voorvork (zonder merk) aardig wat speling te vertonen. Ik heb besloten om de huidige vork niet te reviseren, maar een nieuwe voorvork te kopen en daarbij een schijfrem te plaatsen.
Mijn oog is gevallen op de RST VivAir TNL. De reden hiervoor is luchtvering icm een vervangbare stuurbuis waardoor ik op dit moment mijn headset met schroefdraad kan behouden en een stuurbuis op de juiste maat kan bestellen.
Als schijfrem wil ik de Shimano set met BR-MT500 / BL-MT501 / SM-BH59 icm de SM-RT64 180mm en SM-MA F180P/S bestellen. Edit: Een BR-M6000 / BL-T6000 set zou ook nog een optie zijn, want dat is ongeveer dezelfde prijs.
Daarnaast heb ik een schijfrem geschikt wiel nodig en daarbij twijfel ik tussen het volgende:
- 28" Ryde X-Star 19 met DH-3D37 naafdynamo, QR, 36 spaken, €55
- 28" Exal ZX19 met DH-3N30 naafdynamo, vaste as, 36 spaken, €80 incl. 180mm schijf
- 28" Ryde Zac 19 met DH-T785 naafdynamo, QR, 32 spaken, €90
De vork kost €175, het remsysteem €55 en het wiel € 55 tot €90. Heb ik nog iets gemist en zijn er betere opties voor ongeveer hetzelfde budget?
Mijn oog is gevallen op de RST VivAir TNL. De reden hiervoor is luchtvering icm een vervangbare stuurbuis waardoor ik op dit moment mijn headset met schroefdraad kan behouden en een stuurbuis op de juiste maat kan bestellen.
Als schijfrem wil ik de Shimano set met BR-MT500 / BL-MT501 / SM-BH59 icm de SM-RT64 180mm en SM-MA F180P/S bestellen. Edit: Een BR-M6000 / BL-T6000 set zou ook nog een optie zijn, want dat is ongeveer dezelfde prijs.
Daarnaast heb ik een schijfrem geschikt wiel nodig en daarbij twijfel ik tussen het volgende:
- 28" Exal ZX19 met DH-3N30 naafdynamo, vaste as, 36 spaken, €80 incl. 180mm schijf
De vork kost €175, het remsysteem €55 en het wiel € 55 tot €90. Heb ik nog iets gemist en zijn er betere opties voor ongeveer hetzelfde budget?
Voor wie zich al aan het rijk rekenen was met die nieuwe fietsleaseregeling
En ja, dat had ik wel verwacht maar ik hoor heel veel mensen om mij heen die dat rekensommetje niet weten te maken.Fiets van de zaak kost je straks je reiskostenvergoeding
https://nos.nl/l/2302416
Ik ben destijds zelf voor een Rockshox vork gegaan, de paragon gold. Net iets duurder, maar RST is niet echt een topmerk.doek55 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:32:
Na 23.000km begint mijn geveerde voorvork (zonder merk) aardig wat speling te vertonen. Ik heb besloten om de huidige vork niet te reviseren, maar een nieuwe voorvork te kopen en daarbij een schijfrem te plaatsen.
Daarnaast heb ik een voor schrijfrem geschikt wiel nodig en daarbij twijfel ik tussen het volgende:
Die 3n30 naaf is trouwens een velgrem naaf.
Let ook ff op hoeveel stroom je nodig hebt voor je lampjes, die eerste naaf is 3w die 3e is 9w.
Ik was me er ook al in aan het verdiepen. Woon zelf 19km van het werk, leasen zou niet rendabel zijn. Vrouw woont 4km, misschien voor haar nog wel... Mits ze in aanmerking komt voor zo'n lease plan..B64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:44:
[...]
En ja, dat had ik wel verwacht maar ik hoor heel veel mensen om mij heen die dat rekensommetje niet weten te maken.
Vraagje aan de mensen die ~20km enkele reis naar t werk fietsen met e-bike. Hoelang fietsen jullie er op?
Wel een goede optie voor naast een lease auto. Je krijgt dan toch al geen reiskostenvergoeding. Ik zat te kijken naar een speed pedelec voor 1x per week, maar het kan gewoon niet uit naast een lease auto, omdat je alle kosten moet betalen. Bij een lease regeling zou het wel betaalbaar worden. Scheelt de werkgever ook geld, want de auto wordt minder gebruikt. Een gewone e-bike duurt te lang om 33 km enkele reis te doen.B64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:44:
[...]
En ja, dat had ik wel verwacht maar ik hoor heel veel mensen om mij heen die dat rekensommetje niet weten te maken.
26KM, een uurtje. Kan sneller maar dat is me niet comfortabel genoeg, met deze snelheid (rond de 30) is het leuk.De_Bastaard schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:17:
[...]
Vraagje aan de mensen die ~20km enkele reis naar t werk fietsen met e-bike. Hoelang fietsen jullie er op?
Hm, uur is toch "aanzienlijk". We hebben hier een klein meisje van 2 jaar die toch graag tussen 17 en 18u eet zodat ze op tijd naar bed kan.
Met een speed pedelec zou het natuurlijk flink sneller gaan (lijkt me), maar die kosten ook de helft meer
Met een speed pedelec zou het natuurlijk flink sneller gaan (lijkt me), maar die kosten ook de helft meer
25km , iets minder dan een uurtje . Op rechte stukken rond de 32km/h , binnen bebouwde kom 22/23De_Bastaard schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:17:
[...]
12 x 330WP | Oost/west
Als je 40km per dag gaat fietsen met een max snelheid van 25km/h weet ik zeker dat je na 1 week al aan het kijken bent naar een speedbox module of iets dergelijks.De_Bastaard schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:00:
Hm, uur is toch "aanzienlijk". We hebben hier een klein meisje van 2 jaar die toch graag tussen 17 en 18u eet zodat ze op tijd naar bed kan.
Ik zou meteen de stap naar een speed pedelec maken. Er zijn overigens echt wel betaalbare speed pedelec fietsen, je hoeft echt niet meteen naar een Stromer te gaan kijken.
BlaBlaBla
Ik rij 21 km in 45-50 minuten, snelheid 30-35 km/u.De_Bastaard schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:17:
[...]
Het hangt er helemaal van af wat voor route je hebt. Mijn werkgever gaat binnenkort verhuizen waardoor ik dwars door Amsterdam Oud-West moet, afstand is een stuk korter (12 km) maar dat gaat me 30-35 minuten kosten. Ik rij nu nog om Amsterdam-West heen met veel minder verkeer en vrijwel geen verkeerslichten.
zijn die 25km/u+ snelheden op normale e-bikes? Ik heb laatst proefgereden en de 27 km wil ik nog wel halen, maar om een half uur 30km/u te rijden zonder ondersteuning, daar heb ik toch echt een racefiets voor nodig...
meer dan 25 kan door mij echt alleen maar als de motor dan nog ondersteunt. En die bosch electronica kapt de boel af bij 25+.
meer dan 25 kan door mij echt alleen maar als de motor dan nog ondersteunt. En die bosch electronica kapt de boel af bij 25+.
Bosch is in de basis al een afrader als je snelheid belangrijk vindt.gysman11 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:50:
zijn die 25km/u+ snelheden op normale e-bikes? Ik heb laatst proefgereden en de 27 km wil ik nog wel halen, maar om een half uur 30km/u te rijden zonder ondersteuning, daar heb ik toch echt een racefiets voor nodig...
Ik begin er ook een hekel aan te krijgen, 41GPS, en je rot trappen (speed pedelec) wind tegen, en je zit al op de snelheid van andere merken met hun normale e-bikes.
Als toetje zijn ze over-schijnheilig met hun focus op het betrappen van tuners.
Het is heel dubbel, want het positieve vind ik de echte fietservaring ipv een soort elektrische brommer.
[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 20-09-2019 08:17 ]
In mijn geval: QWIC RD10. Met de begrenzer op 25km/u ondersteunt die fiets tot ongeveer 30km/u, maar niet meer voluit dus met wind tegen of als de acculading onder de 40% zit haal ik die snelheid niet meer. Echter kun je bij deze fiets de begrenzer uitschakelen (gewoon een menu-optiegysman11 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:50:
De RD10 is niet meer leverbaar, ik weet niet zeker of de opvolger RD11 hetzelfde trucje kan (onlangs schreef een eigenaar hierboven van niet...) maar andere modellen van Qwic, m.n. die met Bafang middenmotor, hebben wel de mogelijkheid om de begrenzer aan te passen als je de 'geheime' toetscombinatie weet.
Bij deze even mijn bijdrage aan dit topic. 
Afgelopen tijd heb ik als hobbyproject mijn Trek Frame geheel gedemonteerd en voorzien van de volgende nieuwe onderdelen:
- een TSDZ2 motor (250 watt)
- 500Wh accu
- geheel nieuw remsysteem voor
- geheel nieuw remsysteem achter
- nieuwe stuurpen
- nieuwe rem/schakelhendels
- nieuwe binnenkabels voor rem & schakelen.
- quick release zadel versteller
- nieuwe spatborden
- nieuwe bagage drager.
- nieuw achterlicht
- nieuwe ketting
- nieuw voorlicht
- nieuwe achterderailleur
- deels nieuwe buitenkabels remsysteem
Montage was eigenlijk goed te doen. Ik heb geen aanpassingen hoeven doen aan de bekabeling. Vaak dien je toch nog het e.e.a. om te leggen namelijk. De motor maakt wel wat meer geluid dan de Bafang (vergelijken met de LIDL fiets van mijn vrouw). Het vermogen van de TSDZ2 is fijn en ervaar ik krachtiger dan de Bafang.
Mijn ervaringen met de TSDZ2 zijn goed! Inmiddels alweer 400KM op de teller. Mijn volgende hobbyproject wordt de ombouw van een Batavus Zonar die nog nutteloos in de schuur staat, dus mocht hier iemand interesse hebben in de Trek, PM mij dan even.
Hier nog wat foto's

Afgelopen tijd heb ik als hobbyproject mijn Trek Frame geheel gedemonteerd en voorzien van de volgende nieuwe onderdelen:
- een TSDZ2 motor (250 watt)
- 500Wh accu
- geheel nieuw remsysteem voor
- geheel nieuw remsysteem achter
- nieuwe stuurpen
- nieuwe rem/schakelhendels
- nieuwe binnenkabels voor rem & schakelen.
- quick release zadel versteller
- nieuwe spatborden
- nieuwe bagage drager.
- nieuw achterlicht
- nieuwe ketting
- nieuw voorlicht
- nieuwe achterderailleur
- deels nieuwe buitenkabels remsysteem
Montage was eigenlijk goed te doen. Ik heb geen aanpassingen hoeven doen aan de bekabeling. Vaak dien je toch nog het e.e.a. om te leggen namelijk. De motor maakt wel wat meer geluid dan de Bafang (vergelijken met de LIDL fiets van mijn vrouw). Het vermogen van de TSDZ2 is fijn en ervaar ik krachtiger dan de Bafang.
Mijn ervaringen met de TSDZ2 zijn goed! Inmiddels alweer 400KM op de teller. Mijn volgende hobbyproject wordt de ombouw van een Batavus Zonar die nog nutteloos in de schuur staat, dus mocht hier iemand interesse hebben in de Trek, PM mij dan even.
Hier nog wat foto's
Ik kan hier alleen maar in meegaan.CasterTroy schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:35:
Bij deze even mijn bijdrage aan dit topic.
......
Montage was eigenlijk goed te doen.
.....
Mijn ervaringen met de TSDZ2 zijn goed!
Heb met de TDSZ2 nu ca 500km recreatieve kilometers afgelegd met de default software. Geluid kan ik niet vergelijken, maar ik ervaar het als aangenaam zacht gierend.
Ik doe over 33 km tussen de 47 en 1h15. Dat verschilt nogal met mijn vorige woon-werk rit, waarbij ik minder last had van de wind. Mijn huidige woon-werk gaat voor een groot deel over de dijk.BertV schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:16:
[...]
Bosch is in de basis al een afrader als je snelheid belangrijk vindt.
Ik begin er ook een hekel aan te krijgen, 41GPS, en je rot trappen (speed pedelec) wind tegen, en je zit al op de snelheid van andere merken met hun normale e-bikes.
Als toetje zijn ze over-schijnheilig met hun focus op het betrappen van tuners.
Het is heel dubbel, want het positieve vind ik de echte fietservaring ipv een soort elektrische brommer.
Maar Bert, jij noemt het vaker, dat je met de bosch middenmotor meer een fiets ervaring. Ik moet zeggen dat mijn fiets stuk zeker niet doet denken aan een elektrische brommer ervaring. Dus ergens begrijp ik je niet helemaal. En dit is met mijn 500 watt achterwiel motor.
Geluid is inderdaad niet storend. En als je eenmaal op snelheid bent, hoor je het amper meer. De Trek heeft momenteel ook nog gewoon de fabrieksfirmware erop staan.
.
[ Voor 105% gewijzigd door twkr18526 op 06-12-2019 17:31 ]
Het is een dure grap maar je bent er zelf zo te lezen goed vanaf gekomen.
Ik heb vandaag mijn hele balhoofdstel eruit gehaald en weet nu dat de balhoofdbuis geïntegreerde cups bevat, zonder die cups heeft de balhoofdbuis boven en onder een diameter van 44mm en er is ruimte voor maximaal 10mm hoge cups.Torched schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:04:
[...]
Ik ben destijds zelf voor een Rockshox vork gegaan, de paragon gold. Net iets duurder, maar RST is niet echt een topmerk.
Die 3n30 naaf is trouwens een velgrem naaf.
Let ook ff op hoeveel stroom je nodig hebt voor je lampjes, die eerste naaf is 3w die 3e is 9w.
Klopt het dat de Paragon Gold een vorkbuis heeft die zowel boven als onder 28,6mm is? Dan zou ik het FSA Orbit No.10 balhoofdstel nodig hebben. Of heb ik toch een ZS44/30 aan de onderkant nodig, want die kom je het meeste tegen?
Nieuw boodschappenlijstje:
- Rockshox Paragon Gold RL 65
- FSA Orbit No.10 1 1/8" ZS44 Headset
- RFR Raised Adjustable Stem Trekking 25.4mm 120mm
- Shimano Deore Trekking BL-T6000 + BR-M6000
- Adapter SM-MA-F180P/P2
- Schwalbe velgband 20x622
- 28" Exal ZX19 met Shimano DH-3N30 en 180mm remschijf
Heb je al ooit aan een ander frame gedacht, word zo toch wel een aparte fietsdoek55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:39:
[...]
Ik heb vandaag mijn hele balhoofdstel eruit gehaald en weet nu dat de balhoofdbuis geïntegreerde cups bevat, zonder die cups heeft de balhoofdbuis boven en onder een diameter van 44mm en er is ruimte voor maximaal 10mm hoge cups.
Klopt het dat de Paragon Gold een vorkbuis heeft die zowel boven als onder 28,6mm is? Dan zou ik het FSA Orbit No.10 balhoofdstel nodig hebben. Of heb ik toch een ZS44/30 aan de onderkant nodig, want die kom je het meeste tegen?
- Adapter SM-MA-F180P/P2
BlaBlaBla
Met het frame is niets mis. Wat zou de toegevoegde waarde van een ander frame zijn?Strider schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:54:
[...]
Heb je al ooit aan een ander frame gedacht, word zo toch wel een aparte fiets
Ah niets hoor, maar gezien je snelheden dacht ik meer aan een trekking/mtb achtige fiets.doek55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:59:
[...]
Met het frame is niets mis. Wat zou de toegevoegde waarde van een ander frame zijn?
Zijn er naast de ANWB nog meer verzekeringsmaatschappijen waarbij je vooraf voor 3 of 5 jaar kunt betalen? Ik kan daar via mijn werk een gedeelte van terugkrijgen (42%).
[ Voor 22% gewijzigd door Strider op 20-09-2019 22:21 ]
BlaBlaBla
Die vork komt alleen in 1 1/8e inch maat, niet de 1,5 inch die tapered naar 1 1/8e inch.doek55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:39:
[...]
Ik heb vandaag mijn hele balhoofdstel eruit gehaald en weet nu dat de balhoofdbuis geïntegreerde cups bevat, zonder die cups heeft de balhoofdbuis boven en onder een diameter van 44mm en er is ruimte voor maximaal 10mm hoge cups.
- Adapter SM-MA-F180P/P2
Zit die lower race die op de vork moet bij de headset? Die moet je er wel nog op monteren.
Helaas door een peesblessure de voorbije twee weken niet kunnen fietsen en nog steeds niet... Teller tikt nu tegen de 1000 km en ben nog steeds razend enthousiast voor de Cube Katmandu SL. De fietsbeleving is top, zeker als je over de wat natuurrijke paden en wegen fietst.
Met de nadruk op fietsen en niet als een soort elektrische brommer zo snel mogelijk van punt a naar b..... In dat opzicht sorteer ik de speed pedaleurs in een hele andere categorie in. Niets mis mee maar om nu met een snelheid van 40+ te rijden voegt persoonlijk niets toe aan de fietsbeleving en ook t.o.v. andere fietsers wat vreemd als je die voorbij scheert en het idee suggereert dat je hard kan fietsen.
Het grote voordeel van de Cube vind ik dat het een middelmatige alleskunner is. Geen specialist maar van alles wat. Rustig bollend op de verharde weg en scherp sturend, op grindpaden zeker aanvoelt, een stevig klimmetje prima ondersteund en ook een stuk onverhard pad niet schuwt, als dit in je route is opgenomen.
De RockShox Paragon Gold, 65mm voorvork is gemakkelijk naar wens afstelbaar en de schijfremmen doen wat ze moeten doen. 95% achterrem in tegenstelling toen ik nog motor reed (Ducati) en hoofdzalelijk de voorrem gebruikte. Voor de bocht, zoniet dan ben slecht in het participeren en moet het rechtervoetje er aan te pas komen om.....
al kan het licht aantippen van de achterrem soms wonderen verrichten.
De Bosch CX motor heeft een kleine leercurve maar eenmaal de juiste combinatie tandwiel/ondersteuning prima. Voor fietsers die alleen toerritjes maken op verharde wegen zou ik dit motortje niet aanbevelen omdat het wat schokkerig kan reageren als je niet in de juiste tandwiel/ondersteuning verhouding rijdt. Wil je harder dan 26km dan zijn de Bosch motors niet datgene wat je zoekt. Of je moet niet de lui zijn of het vermogen hebben om zelf ook een stuk stevig door te trappen. Sommige zien dit als ergernis andere als een welkome aanvulling en mogelijkheid om de conditie wat op de vijzelen.
Het Kinox display is een redelijk volwaardig fietscomputer, die net iets meer doet dan snelheid en toerrit bij houden. Gebruik naast de Kinox een Garmin Egde 830 (bundel versie) met hartslagmeter, speed en cadans sensors die gemakkelijk door de Kinox worden herkend en zodoende worden hartslag, cadans etc. keurig geregistreerd.
De bediening van de Kinox d.m.v. de knoppen is gemakkelijk en het geheel wordt goed ondersteund door de app in bluetooth modus. Zo worden alle activiteiten mooi opgeslagen en routes zijn uitwisselbaar richting de Garmin Edge, Strava, streetmap etc..

Het zadel op de Cube vond ik persoonlijk waardeloos en veel te zacht. Mocht dit omruilen maar drie zadels verder nog niet het juiste zadel en niets te vinden wat in de buurt kwam van het San Marco zadel die op mijn race fiets is gemonteerd (niet meer leverbaar). Uiteindelijk de speurtocht verder gezet op het net en uitgekomen op een oud vertrouwd merk. Gekozen voor het Brooks C17 Cambium All Weather zadel. Het zadel is hard en heeft de juiste pasvorm voor mijn postuur en geen last meer van zadelpijn. Zou er 1 op de race fiets mogen komen dan zou ik kiezen voor de C15, net iets smaller in uitvoering.

Verder nog het standaard gemonteerde Knog Oi classic fietsbelletje vervangen door de luxe Knog versie. Niet noodzakelijk maar vind het gewoon een mooi bescheiden belletje. Wat de oudere onder ons slecht horen maar ook geen schrik aanjaagt
Advies is dus bij collega bejaarden zoals ik een pas op de plaats, immers the postman always rings twice
Waarmee je in ieder geval de kans hebt om niet in een drama dreigt te belanden gelijk het boek/film.
Met de nadruk op fietsen en niet als een soort elektrische brommer zo snel mogelijk van punt a naar b..... In dat opzicht sorteer ik de speed pedaleurs in een hele andere categorie in. Niets mis mee maar om nu met een snelheid van 40+ te rijden voegt persoonlijk niets toe aan de fietsbeleving en ook t.o.v. andere fietsers wat vreemd als je die voorbij scheert en het idee suggereert dat je hard kan fietsen.
Het grote voordeel van de Cube vind ik dat het een middelmatige alleskunner is. Geen specialist maar van alles wat. Rustig bollend op de verharde weg en scherp sturend, op grindpaden zeker aanvoelt, een stevig klimmetje prima ondersteund en ook een stuk onverhard pad niet schuwt, als dit in je route is opgenomen.
De RockShox Paragon Gold, 65mm voorvork is gemakkelijk naar wens afstelbaar en de schijfremmen doen wat ze moeten doen. 95% achterrem in tegenstelling toen ik nog motor reed (Ducati) en hoofdzalelijk de voorrem gebruikte. Voor de bocht, zoniet dan ben slecht in het participeren en moet het rechtervoetje er aan te pas komen om.....
De Bosch CX motor heeft een kleine leercurve maar eenmaal de juiste combinatie tandwiel/ondersteuning prima. Voor fietsers die alleen toerritjes maken op verharde wegen zou ik dit motortje niet aanbevelen omdat het wat schokkerig kan reageren als je niet in de juiste tandwiel/ondersteuning verhouding rijdt. Wil je harder dan 26km dan zijn de Bosch motors niet datgene wat je zoekt. Of je moet niet de lui zijn of het vermogen hebben om zelf ook een stuk stevig door te trappen. Sommige zien dit als ergernis andere als een welkome aanvulling en mogelijkheid om de conditie wat op de vijzelen.
Het Kinox display is een redelijk volwaardig fietscomputer, die net iets meer doet dan snelheid en toerrit bij houden. Gebruik naast de Kinox een Garmin Egde 830 (bundel versie) met hartslagmeter, speed en cadans sensors die gemakkelijk door de Kinox worden herkend en zodoende worden hartslag, cadans etc. keurig geregistreerd.
De bediening van de Kinox d.m.v. de knoppen is gemakkelijk en het geheel wordt goed ondersteund door de app in bluetooth modus. Zo worden alle activiteiten mooi opgeslagen en routes zijn uitwisselbaar richting de Garmin Edge, Strava, streetmap etc..

Het zadel op de Cube vond ik persoonlijk waardeloos en veel te zacht. Mocht dit omruilen maar drie zadels verder nog niet het juiste zadel en niets te vinden wat in de buurt kwam van het San Marco zadel die op mijn race fiets is gemonteerd (niet meer leverbaar). Uiteindelijk de speurtocht verder gezet op het net en uitgekomen op een oud vertrouwd merk. Gekozen voor het Brooks C17 Cambium All Weather zadel. Het zadel is hard en heeft de juiste pasvorm voor mijn postuur en geen last meer van zadelpijn. Zou er 1 op de race fiets mogen komen dan zou ik kiezen voor de C15, net iets smaller in uitvoering.

Verder nog het standaard gemonteerde Knog Oi classic fietsbelletje vervangen door de luxe Knog versie. Niet noodzakelijk maar vind het gewoon een mooi bescheiden belletje. Wat de oudere onder ons slecht horen maar ook geen schrik aanjaagt

Nou de Sparta ion van mijn vriendin gaat op marktplaats. De fietsenmaker wilde hem inruilen voor 700€ dus we weten meteen wat we er voor kunnen vragen. Das wel makkelijk. 
Vanmorgen met zijn tweeën naar radio Kootwijk gefietst, vriendin een Specialized Como 3.0 geleend van de fietsenzaak dus "even" 35km heen en weer vanochtend om te testen. Lekker wat zanderige bospaden met her en der flink wat hoogteverschil opgezocht waar ze met de Sparta met samengeknepen billen voorzichtig aan moest doen was nou lekker relaxed zonder problemen doortrappen.
Nou dat was prima dus, offerte opgemaakt en gekregen inmiddels. Dus ik denk (weet
)dat zij voor de Specialized gaat, ook wat proefritjes gedaan op een Cube en een Trek hybride, maar daar stapte ze niet echt enthousiast vanaf. Het verschil was "ja fietst wel lekker maar dit en dat is niet goed" (stuur, houding etc) en met de Specialized "rijdt heerlijk en er is niks mis wat niet aangepast kan worden (stuur houding etc) 
Was wel grappig om dat van een afstandje te zien, lekker biased.
Maar das een teken dat ze deze gewoon echt wil hebben, rationeel is ook maar zo saai.
Qua prijs maakt het elkaar allemaal niet zoveel.
En de service was gewoon prima geen gezeur. "Kom zaterdag ff terug zetten wij eerst een andere stuurpen erop en dan neem je hem gewoon een ochtend mee".
Vanmorgen met zijn tweeën naar radio Kootwijk gefietst, vriendin een Specialized Como 3.0 geleend van de fietsenzaak dus "even" 35km heen en weer vanochtend om te testen. Lekker wat zanderige bospaden met her en der flink wat hoogteverschil opgezocht waar ze met de Sparta met samengeknepen billen voorzichtig aan moest doen was nou lekker relaxed zonder problemen doortrappen.
Nou dat was prima dus, offerte opgemaakt en gekregen inmiddels. Dus ik denk (weet
Was wel grappig om dat van een afstandje te zien, lekker biased.
En de service was gewoon prima geen gezeur. "Kom zaterdag ff terug zetten wij eerst een andere stuurpen erop en dan neem je hem gewoon een ochtend mee".
Iemand die mij wellicht iets meer kan uitleggen wat betreft de nieuwe regeling vanaf 2020?
Mijn werkgever doet nu niet mee met iets van een fietsplan maar vanaf 2020 schijnt het eenvoudiger te worden...?
Aangezien ik op 3km van werk woon is het voor mij best interessant om op deze manier een fiets te halen.
Maar, nu komt het: Wij zouden graag een elektrische bakfiets willen, aanschaf zit zo rond de €2500 en als ik online wat dingen invul dan zou je zo rond de €120 op jaar basis uit komen voor de bijtelling. Maar met die €120 betaal je die fiets natuurlijk nooit af...? Dus wie betaald de rest dan...? En kan je gewoon een fiets kopen en ‘t bonnetje indienen?
Het belastingsysteem heeft me nooit kunnen boeien... wie kan me helpen?
Mijn werkgever doet nu niet mee met iets van een fietsplan maar vanaf 2020 schijnt het eenvoudiger te worden...?
Aangezien ik op 3km van werk woon is het voor mij best interessant om op deze manier een fiets te halen.
Maar, nu komt het: Wij zouden graag een elektrische bakfiets willen, aanschaf zit zo rond de €2500 en als ik online wat dingen invul dan zou je zo rond de €120 op jaar basis uit komen voor de bijtelling. Maar met die €120 betaal je die fiets natuurlijk nooit af...? Dus wie betaald de rest dan...? En kan je gewoon een fiets kopen en ‘t bonnetje indienen?
Het belastingsysteem heeft me nooit kunnen boeien... wie kan me helpen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je werkgever zal het maandelijkse leasebedrag moeten betalen. Als je geluk hebt doet ie dat graag. Als je pech hebt houdt hij het in van je brutoloon.
Interessant bijdrage. Alleen waarom moet je toch zo je mening over sp'ers ventileren? Oke, je vind het geen fietsen. Oke, de mensen er op zijn geen fietsers. Oke, ze doen alsof ze hard gaan op eigen kracht. En dan ook op een manier van "ik vind er niks van maar...".TecTo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:24:
Helaas door een peesblessure de voorbije twee weken niet kunnen fietsen en nog steeds niet... Teller tikt nu tegen de 1000 km en ben nog steeds razend enthousiast voor de Cube Katmandu SL. De fietsbeleving is top, zeker als je over de wat natuurrijke paden en wegen fietst.
De RockShox Paragon Gold, 65mm voorvork is gemakkelijk naar wens afstelbaar en de schijfremmen doen wat ze moeten doen. 95% achterrem in tegenstelling toen ik nog motor reed (Ducati) en hoofdzalelijk de voorrem gebruikte. Voor de bocht, zoniet dan ben slecht in het participeren en moet het rechtervoetje er aan te pas komen om.....al kan het licht aantippen van de achterrem soms wonderen verrichten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder nog het standaard gemonteerde Knog Oi classic fietsbelletje vervangen door de luxe Knog versie. Niet noodzakelijk maar vind het gewoon een mooi bescheiden belletje. Wat de oudere onder ons slecht horen maar ook geen schrik aanjaagtAdvies is dus bij collega bejaarden zoals ik een pas op de plaats, immers the postman always rings twice
Waarmee je in ieder geval de kans hebt om niet in een drama dreigt te belanden gelijk het boek/film.
[Afbeelding]
Ik denk dat je een keer een negatieve ervaring hebt gehad, misschien een keer geschrokken of afgesneden. Vervelend. Maar als je dat uit je reactie weet te houden(waar het los van staat), leest het voor mij een stuk prettiger. Komt wat minder oordelend over.
Heb vanmiddag de ondersteuning van mijn Bafang 250W op 60km/u gezet in afwachting van mijn usb kabeltje. Was leuk, wind tegen tot 35 km/u en wind in de rug 45km/u rechtop zittend op mijn stadsfiets. Wielerclubjes inhalen😉Heerlijk. Werkverkeer is 120 km uit en thuis, bijna allemaal rechte stukken die met usb verstellingen aan de controller tot 40-45 km/u te doen zijn lijkt het. Nu rijd ik in een uur heen met de auto, vorige week 2 1/4 uur heen met de voorwielmotor fiets en straks 1 3/4 uur met de e-bike😇
Om 60km te kunnen fietsen met 45km/h heb je wel een grote accu nodig.Rigormore schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:24:
Heb vanmiddag de ondersteuning van mijn Bafang 250W op 60km/u gezet in afwachting van mijn usb kabeltje. Was leuk, wind tegen tot 35 km/u en wind in de rug 45km/u rechtop zittend op mijn stadsfiets. Wielerclubjes inhalen😉Heerlijk. Werkverkeer is 120 km uit en thuis, bijna allemaal rechte stukken die met usb verstellingen aan de controller tot 40-45 km/u te doen zijn lijkt het. Nu rijd ik in een uur heen met de auto, vorige week 2 1/4 uur heen met de voorwielmotor fiets en straks 1 1/2 uur met de e-bike😇
BlaBlaBla
Laatst bij de Decathlon een redelijk mooie gezien, de b'twin Elops 920. De prijs viel ook enorm mee; 1500 euro.
Ik heb verder geen ervaringen met elektrische fietsen, dus ik heb verder ook niet echt een idee of dit een goede fiets is.
Mijn max is maar ongeveer 2000 euro dus zo gigantisch veel keus is er volgens mij niet, hahaha.
Of is het toch slimmer om verder te kijken?
Ik heb verder geen ervaringen met elektrische fietsen, dus ik heb verder ook niet echt een idee of dit een goede fiets is.
Mijn max is maar ongeveer 2000 euro dus zo gigantisch veel keus is er volgens mij niet, hahaha.
[ Voor 14% gewijzigd door DonRoger op 22-09-2019 02:20 ]
Ja, dat zal wel de tweede beperkende factor zijn, evenals mijn benen dat zijn😅Strider schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:39:
[...]
Om 60km te kunnen fietsen met 45km/h heb je wel een grote accu nodig.
Tot nu toe gaat de 500 Wh accu best lang mee, ik heb 3 accus van 500, dus als de rest vd familie ze niet gebruikt neem ik ze mee voor onderweg te wisselen😎. Is dan wel een stukkie zwaarder...
In principe koop ik bijna nooit nieuwe dingen, alleen voor het fietsenplan van mijn vrouw hebben we een nieuwe e bike gekocht, nu heb ik vorige week 2 zgan bafang middenmotor fietsen gekocht voor 2400 euro. Als ze zeer weinig gelopen hebben lijkt het mij geen probleem, ligt het mijns inziens meer aan een inschattingsfout van de koper wanneer de fiets niet bevalt dan aan de fiets zelf. Hoe vaak mensen niet naar een fiets toegeluld worden omdat ie weg moet bij de dealer...DonRoger schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:16:
Laatst bij de Decathlon een redelijk mooie gezien, de b'twin Elops 920. De prijs viel ook enorm mee; 1500 euro.
Als ie dan toevallig goed bevalt heb je geluk, anders moet je hem weer inruilen. Zo kun je een koopje scoren!
Decathlon heeft goede spullen voor weinig, zou ik ook geen probleem mee gehad hebben.
Aldi fiets had ik ook interesse in met de middenmotor, maar fiets in de winkel was veel anders dan die in de folder, dus dat schiep weinig vertrouwen. Misschien had ik die gewoon online kunnen bestellen, was 1000 piek, niet veel met schijfremmen enzo. Succes met kiezen, zal wel lukken😉
Of het nu een e-bike betreft of een fiets zonder aandrijving, het beste is een grote fietsenzaak bezoeken die veel verschillende types (merken) op voorraad hebben. Het passen en meten welke fiets bij je postuur past is een belangrijke factor.DonRoger schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:16:
Zodoende kom je wellicht onder of net boven je budget maar verklein je mijn inziens een miskoop.
Het kiezen van een fiets is heel persoonlijk en heeft niet altijd met kwaliteit te maken. Een knipoog is wel op zijn plaats omdat mijn vrouw de fiets met de kleur die ze mooi vind het fijnste rijd.
Lithium's vervelendste eigenschap als t fout gaat: https://www.facebook.com/...662895091/?type=2&theater
Wat er gebeurd is waarschijnlijk........stel 1 accu is iets hoger in de spanning dan de andere en je sluit een 2e accu parallel aan. De hogere spanningsaccu gaat de lagere opladen maar dan met 100en amperes...............ontploffing! Zonder relais of diodebrug niet echt slim!
Wat er gebeurd is waarschijnlijk........stel 1 accu is iets hoger in de spanning dan de andere en je sluit een 2e accu parallel aan. De hogere spanningsaccu gaat de lagere opladen maar dan met 100en amperes...............ontploffing! Zonder relais of diodebrug niet echt slim!
[ Voor 51% gewijzigd door bgttje op 22-09-2019 15:10 ]
Ja dat filmpje had ik voorbij zien komen. Waarom hij niet gelijk na het eerste rookpluimpje zijn fiets een gooi geeft het grasveld op snap ik niet. Hij had denk ik zelfs genoeg tijd om zijn accu van de fiets te verwijderen. Maar een filmpje maken was blijkbaar belangrijker
iid dure grap en kleine moeite om een andere tas te kiezen als je een vermoeden hebt dat het niet goed zit. Had nooit gedacht dat het tussen de spaken kon. Gaat harder met een elektrische fiets. Anywayz, wilde iig ook genante ervaring delen en evt bij iemand anders te kunnen voorkomen.eisbaer schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:09:
Het is een dure grap maar je bent er zelf zo te lezen goed vanaf gekomen.
Ik ken het probleem, maar daar is ook een oplossing voor:

BlaBlaBla
Ondertussen wel gemerkt inderdaad dat de hoogste stand 5 wel het eea aan accu vermogen vraagt😶Rigormore schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:21:
[...]
Ja, dat zal wel de tweede beperkende factor zijn, evenals mijn benen dat zijn😅
Tot nu toe gaat de 500 Wh accu best lang mee, ik heb 3 accus van 500, dus als de rest vd familie ze niet gebruikt neem ik ze mee voor onderweg te wisselen😎. Is dan wel een stukkie zwaarder...
Was al na 60 km knots leeg😅
Dan is zo’n Nu Vinci naaf niet fijn om te fietsen, meer ‘stoempen’ met 21 per uur...
Tx. Zal er een overwegen. Straks fiets ophalen. Kosten zijn €130 geworden (wat als max schatting werd gegeven: 10 spaken, 30 velgen en 75 arbeid. Is geen 130, maar ik rekende toen niet mee na teleurgesteld te zijn in mezelf ;-)Strider schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:07:
Ik ken het probleem, maar daar is ook een oplossing voor:
[Afbeelding]
Na 100 uur fietsen knalde bij mij die bediening kabels los op een manier dat ik ze niet vast kreeg.Rigormore schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]
Dan is zo’n Nu Vinci naaf niet fijn om te fietsen, meer ‘stoempen’ met 21 per uur...
Nu heb ik twee linker handen, maar de fietsenmaker ook.
Weer 20 uur later kan ik de versnelling maar half verdraaien.
Het is echt het zwakke punt van mijn fiets nu.
Er zit op de achteras ook geen "kapje" om die katrol die de versnelling verzet, gewoon open en bloot.
[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 23-09-2019 16:28 ]
Mijn enige ervaring met een achterwielmotor is een ST1x.mrpink83 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:06:
[...]
Maar Bert, jij noemt het vaker, dat je met de bosch middenmotor meer een fiets ervaring. Ik moet zeggen dat mijn fiets stuk zeker niet doet denken aan een elektrische brommer ervaring. Dus ergens begrijp ik je niet helemaal. En dit is met mijn 500 watt achterwiel motor.
Standje maximaal, geef ik toe. De stappen in ondersteuning waren groot. In stand 2 voelde de fiets weer als lood.
Ik had regelmatig dat ik maar een beetje kracht zette, en de motor als een gek begon te sleuren.
Daar zul je Bosch nooit op betrappen.
Na een paar weken met de tijdelijke ST1x merkte ik echt dat mijn conditie verminderde en ik flink moest aanpoten op mijn nieuwe Bosch. (+ veel lagere snelheden)
[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 23-09-2019 17:04 ]
Ik vreesde al zo’n beetje dat de gemiddelde fietsenmaker er geen raad mee zou weten, zeker stagiaires niet en nu zag ik dat mijn vrouw’s fiets ook niet zo’n kapje heeft ( een zwart plastic ) dus ik zal er eens op letten wat dat schrijfje doet op mijn fiets. Gisteren had ik nog wel wat raar gedrag van de accu van mijn fiets dus vannacht maar eens helemaal opgeladen en kijken of hij wat normaler gedrag gaat vertonen. Ik had op het display nog zes van de 10 streepjes en op de accu nog maar een lampje dus daar moet nog het een en ander gesynchroniseerd worden denk ik...BertV schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:58:
[...]
Na 100 uur fietsen knalde bij mij die bediening kabels los op een manier dat ik ze niet vast kreeg.
Nu heb ik twee linker handen, maar de fietsenmaker ook.
Weer 20 uur later kan ik de versnelling maar half verdraaien.
Het is echt het zwakke punt van mijn fiets nu.
Er zit op de achteras ook geen "kapje" om die katrol die de versnelling verzet, gewoon open en bloot.
Ik heb zo’n zin om te fietsen op dat ding😎
Her kenbaar, zo'n Bosch Active lijn met 40 NM koppel is een stuk beter voor je conditie. (Kalkhoff Tasman met 80 NM, zonder enige inspanning alle bruggen in Rotterdam op op maximale snelheid) Ik wissel nu af, moet/wil ik ver dan de Tasman, anders de Batavus.
BertV schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:54:
[...]
Mijn enige ervaring met een achterwielmotor is een ST1x.
Standje maximaal, geef ik toe. De stappen in ondersteuning waren groot. In stand 2 voelde de fiets weer als lood.
Ik had regelmatig dat ik maar een beetje kracht zette, en de motor als een gek begon te sleuren.
Daar zul je Bosch nooit op betrappen.![]()
Na een paar weken met de tijdelijke ST1x merkte ik echt dat mijn conditie verminderde en ik flink moest aanpoten op mijn nieuwe Bosch. (+ veel lagere snelheden)
Ik heb nu tijdelijk een leen Giant E-bike. (25km/u)
Als mijn woon-werk afstand kleiner was geweest had ik niet voor een Speed-pedelec gekozen.
Tot 26,5 is er nog wat ondersteuning. Ik fiets het fijnste net zo op die grens.
Onder de 25 (hoogste stand) hoef je weinig zelf te doen.
Als mijn woon-werk afstand kleiner was geweest had ik niet voor een Speed-pedelec gekozen.
Wat is je afstand enkele reis?BertV schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:55:
Ik heb nu tijdelijk een leen Giant E-bike. (25km/u)
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn speed-pedelec maar het is niet zo dat ik per se een echte sp nodig heb voor een enkeltje van 25 km.
36 enkele reis. Alles kan, maar zou voor tot zo'n 20km enkele reis eerder voor een "trage"-bike kiezen.Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:13:
[...]
Wat is je afstand enkele reis?
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn speed-pedelec maar het is niet zo dat ik per se een echte sp nodig heb voor een enkeltje van 25 km.
Allebei zo'n uurtje per rit.
In principe zou een racefiets dan ook gaan. Maar voor die dagen met wind tegen.

Ik ga iedere dag met de fiets, alleen niet met sneeuw en ijzel.
[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 24-09-2019 11:58 ]
Geen idee wat je tegen Bosch hebt maar de cx performance lijn op mijn emtb kan je niet op turbo zetten als je normaal wil fietsen.BertV schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:54:
[...]
Mijn enige ervaring met een achterwielmotor is een ST1x.
Daar zul je Bosch nooit op betrappen.![]()
Maar dat je een redelijk overdreven antipathie hebt naar Bosch motoren heb je nu onderhand wel duidelijk gemaakt hoor. Vraag me af of iemand je ook daadwerkelijk gelooft eigenlijk...
cx heeft meer koppel toch?Flagg schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:04:
[...]
Geen idee wat je tegen Bosch hebt maar de cx performance lijn op mijn emtb kan je niet op turbo zetten als je normaal wil fietsen.
Maar dat je een redelijk overdreven antipathie hebt naar Bosch motoren heb je nu onderhand wel duidelijk gemaakt hoor. Vraag me af of iemand je ook daadwerkelijk gelooft eigenlijk...
verder ben ik altijd vriendelijk hoop ik?
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam