Edit: Mooie post @
jbdeiman 
Aha, nu zijn we bij de kern. Je vindt dus dat ik keer op keer niet positief genoeg ben over Ajax.
Maar dat staat verder vanzelfsprekend helemaal los van je clubvoorkeur.
Bij PSV was er vorig seizoen geen gat tussen verdediging en aanval, PSV stond best compact. Het probleem was alleen dat PSV compact op de eigen helft stond en dat Hendrix de oplossing vooral achteruit zoekt i.p.v. vooruit. Dat zorgde ervoor dat PSV weinig kansen weggaf (minst gepasseerde verdediging), maar zelf ook moeilijk kansen wist te creëren.
Het probleem van Ajax dit seizoen is de ruimte die tot nu toe werd weggegeven, het veld werd te lang gemaakt. Daarbij is Marin verdedigend (nog?) kwetsbaar, kan Blind de ruimte op het middenveld niet belopen (i.t.t. De Jong vorig seizoen) en is Veltman/Schuurs geen De Ligt die bijna alles opruimde wat er nog door kwam. Dit zorgde ervoor dat elke tegenstander van Ajax (teveel) grote kansen wist te creëren, al is dit Ajax meer dan goed genoeg om dat iedere keer te compenseren door zelf meer grote kansen te creëren en hier ook effectiever mee om te gaan.
Dit probleem loste Ten Hag gisteren op door 2 pure controleurs op te stellen op het middenveld.
N=1 en de tegenstander was matig, maar het werkte want er kwam niets doorheen. De andere kant is dat Ajax hierdoor zelf moeizaam speelde in balbezit en afhankelijk was van de grillen van de aanvallers, maar met name in de 2e helft speelde Ziyech hier knap op in door meer te gaan zwerven en hiermee beter aanspeelbaar te zijn. En Ziyech aan de bal zorgt altijd voor dreiging.
PS: Ziyech had gisteren veruit het meeste balverlies (32 keer, nummer 2 was Tadic met 22 keer), maar stond ook aan de basis van iedere kans. Daarom speelt hij vaak als spelmaker op rechtsbuiten en is hij een risico als middenvelder, maar gisteren werd zijn balverlies veel beter opgevangen doordat er 2 controleurs achter hem stonden. Zoals in zijn Twente tijd ook het geval was.
Martinez en Álvarez heb ik toch echt verschillende ballen diep zien geven.
Maar wie zegt dat ze dit niet deden?
Ik heb Hendrix de afgelopen seizoenen meerdere malen een briljante assist via een dieptepass zien geven, dat maakt hem echter nog steeds geen middenvelder die meer moet doen dan controleren.
En dat er op een gegeven moment 20 ballen op en neer gingen van Blind naar Veltman kwam ook omdat APOEL zich heel erg had ingegraven.
Dit ontkent ook niemand.
Maar als beide CV's de bal vooral naar elkaar spelen, dan heb je weinig zinvol balbezit (qua aanvalsspel) en kun je niet zeggen dat het spel zo snel en vloeiend verloopt. En met dat tempo kun je de organisatie van de tegenstander ook niet ontregelen.
En dat terwijl zij juist moesten aanvallen, maar mijn god wat waren zij slefht. Hebben ze meer dan 3 keer de bal naar elkaar gespeeld? Ajax was qua pressing ook stukken beter dan de vorige wedstrijden, er werd gestreden om elke verloren bal.
Dit ben ik helemaal met je eens.
en dus ook totaal niet te vergelijken met PSV 2e seizoenshelft vorig seizoen.
Vorig seizoen had PSV geen pressing en werd er niet gestreden?
Dat is nieuw.
Maar ook met betere pressing en meer strijd wordt het spel niet zozeer beter, je kunt er wel de bal eerder mee terugveroveren en dan via een counter gebruik maken van het gebrek aan organisatie op dat moment bij de tegenstander. Dat heb ik Ajax echter weinig zien doen gisteren.
Dat jij het niet frivool vond kan, maar ik vond van wel.
Ik denk dat wij een andere invulling hebben van frivool.
Ajax gaf helemaal niets weg, creëerde enkele kansen, scoorde zelf 2 keer en heeft de CL bereikt.
Ik heb alle begrip voor de blijdschap en positiviteit daarover bij Ajacieden, maar ik blijf erbij dat het spel van Ajax niet geweldig was.
Ik heb voldoende argumenten van Ajacieden hier gelezen die dat ook vinden, maar schijnbaar ben ik niet positief genoeg en is men het daarom met mij oneens. De logica ontgaat mij, maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat 1e zeg ik niet (al kan ik me voorstellen dat je het zo leest), maar PSV speelde vorig seizoen helemaal niet met 2 CV's op het middenveld. Wel met 'het blok', oftewel Hendrix en Rosario.
Het verschil is echter, als we dan toch de diepte ingaan, dat PSV speelde met 2 brekers waar Martinez en Alvarez naar mijn mening ook in staat zijn om het voetballend op te lossen.
Dus 2 spelers die vooral als CV hebben gespeeld zijn prima voetballende VCM's, maar 2 'echte' middenvelders zijn brekers en kunnen niet voetballen?
Dat laatste klopt wel aardig wat betreft Hendrix trouwens, maar Rosario is een prima voetballende middenvelder (of kan dat zijn, dat past beter bij zijn huidige vorm).
Martinez en Alvarez kunnen prima voetballen, maar goed opbouwen als CV is heel wat anders dan het spel versnellen en naar voren verplaatsen als middenvelder. Maar dat was hun taak ook niet, zij moesten vooral zoveel mogelijk risico's beperken en Ziyech ondersteunen. Dat deden ze prima en Alvarez toonde een extra meerwaarde bij de dode spelmomenten. Of ze tot meer in staat zijn moet nog blijken; Martinez speelde tot gisteren nog nooit als middenvelder en Alvarez speelde in zijn eerdere wedstrijden als VCM in dezelfde controlerende rol als gisteren.
Daarnaast lag het "stroperige" niet aan Alvarez en Martinez, die wisten namelijk niet hoe snel die bal naar de back, naar Ziyech of naar Blind toe moest
Wat versta jij onder stroperig?
Juist door de bal (terug) naar de back of een CV te spelen werd de traagheid in de opbouw veroorzaakt. De bal moet naar voren, naar de aanvallers (waar ik Ziyech als aanvallende middenvelder bij meetel).
De 2-0 ontstond ook uit een snelle aanval, waarbij Dest goed doorstapte en de combinatie aanging met Ziyech, hierna kon de uit de spits weggelopen Huntelaar bediend worden en die vond met een geweldige lange passe Tadic, die het daarna knap afmaakte. Dat is heel wat anders dan de bal maar weer terugspelen naar de verdediging.
Dan is het argument dat Ajax niet frivool speelt niet te verklaren omdat er 2 andere 6'jes stonden die ook verdedigers kunnen zijn.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar dit heb ik dan ook niet gezegd.