Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voetbal] Nationale clubs seizoen 2019/2020 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 157 Laatste
Acties:
  • 253.226 views

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:38
Weer een onbegrijpelijke aankoop van PSV. Tja.......tussenjaar? ;)
Doan is hevig overschat, die presteerde na een redelijk half jaar bij Grunn amper meer. En als het daar al niet lukt........

Edit: EN Dolberg is weg. En hij gaat plots enigzins met modder gooien als je het artikel moet geloven.
Ook niet een heel reeël zelfbeeld blijkbaar.

https://www.vi.nl/nieuws/...itief-van-bijrol-bij-ajax

[ Voor 37% gewijzigd door LZ86 op 27-08-2019 22:17 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20

ST10©DE

Dus.............

Ajax heeft de verkeerde Marin gekocht?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:12:
[...]

Ach Valentijn Driessen....NEXT!
kan er in de topic warning niet komen te staan dat het citeren van die droeftoeter verboden is?

• LZ86
Ayoub zou weg mogen volgens bronnen rond Feyenoord. Jan Arie zou transfervrij wegmogen.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:44
Leon Zwiers schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:48:
Weer een onbegrijpelijke aankoop van PSV. Tja.......tussenjaar? ;)
Doan is hevig overschat, die presteerde na een redelijk half jaar bij Grunn amper meer. En als het daar al niet lukt........

Edit: EN Dolberg is weg. En hij gaat plots enigzins met modder gooien als je het artikel moet geloven.

Op zich een prima speler, maar dan zou ik hem eerder 'op de gok' halen als talent, zoals Ajax doet met wat veelbelovende Eredivisie spelers. Nu is het toch een aanzienlijk bedrag.

Maar wat is de bron van VI? Lees nergens dat ze daadwerkelijk zelf een interview met hem hebben gehad, komt over als speculatie.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ST10©DE schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:20:
Ajax heeft de verkeerde Marin gekocht?
Ajax heeft de goede Marin gekocht maar gebruikt hem verkeerd.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:10
Ik doe een Zwiersje en zie het somber in: gelijkspel (1-1) en Apoel door.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Leon Zwiers schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 23:04:
Ayoub zou weg mogen volgens bronnen rond Feyenoord. Jan Arie zou transfervrij wegmogen.
Wie wil die twee nu in godsnaam hebben?

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:56
Yogibeer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 06:24:
[...]

Wie wil die twee nu in godsnaam hebben?
Ayoub zal bij elke eredivisie ploeg in de basis horen te staan behalve bij Ajax en psv.
Dat Feyenoord zijn kwaliteiten niet benut ligt meer aan de ploeg. Die al tig middenvelders hebben gekocht maar er niks mee kunnen

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39
Han schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:57:
Onbegrijpelijk.. PSV heeft Doan gekocht van Groningen. In mijn ogen een 13-in-dozijn speler; klein van stuk en rent zich een ongeluk. Snap niet dat PSV hem heeft aangetrokken. Los van één seizoenshelft heeft hij weinig laten zien. En als de bedragen op internet kloppen, 12 miljoen wat kan oplopen tot 15 miljoen, dan heb ik er nog minder begrip voor.
Volgens nu.nl voor 7,5 miljoen euro, plus bonussen,
Ik snap het ook niet. Het is een aanvallende speler, waar je er al zoveel van hebt. Ik snap het alleen als hij op de plek van Rosario zou gaan spelen. Maar dat zie ik Van Bommel niet doen. Te aanvallend en Rosario lijkt als vice-aanvoerder heilig bij Van Bommel.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:28

Qu3st

En waar is ie aan het moddergooien? :?

• Yogibeer
Joostje123 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 06:44:
[...]

Ayoub zal bij elke eredivisie ploeg in de basis horen te staan behalve bij Ajax en psv.
Dat Feyenoord zijn kwaliteiten niet benut ligt meer aan de ploeg. Die al tig middenvelders hebben gekocht maar er niks mee kunnen
Geloof niet dat het enkel aan Feyenoord ligt dat hij niet speelt hoor. Waarom zouden Stam en Gio hem niet opstellen als hij goed genoeg is voor de basis?

Denk eerder dat hij veel te druk is met z'n Fortnite carrière. 8)7

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
toolkist schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 23:53:
[...]

Ajax heeft de goede Marin gekocht maar gebruikt hem verkeerd.
Ik denk dat Overmars en co hebben gedacht: een nieuwe De Jong kun je toch niet krijgen, laten we een middenvelder halen waarvan wij denken dat hij het topniveau aankan en de puzzel daarmee opnieuw invullen. Maar dat blijkt dus moeilijk.

Van daaruit snap ik het gebruiken van Blind als middenvelder ook wel. In het verleden was iedereen daar bij Ajax erg tevreden over volgens mij. Probleem is volgens mij meer dat v Beek en Marin elkaar aanvallend dan een beetje in de weg lopen.

• Yogibeer
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Ik denk dat Overmars en co hebben gedacht: een nieuwe De Jong kun je toch niet krijgen, laten we een middenvelder halen waarvan wij denken dat hij het topniveau aankan en de puzzel daarmee opnieuw invullen. Maar dat blijkt dus moeilijk.

Van daaruit snap ik het gebruiken van Blind als middenvelder ook wel. In het verleden was iedereen daar bij Ajax erg tevreden over volgens mij. Probleem is volgens mij meer dat v Beek en Marin elkaar aanvallend dan een beetje in de weg lopen.
Dit zou goed zo kunnen zijn. En dat is ook best logisch. Je hoeft niet te denken dat je De Jong kan kopiëren. Je hoeft ook niet hetzelfde systeem te hanteren. Overmars moet ervoor zorgen dat Ten Hag goede spelers heeft en Ten Hag moet ze samen als geheel laten functioneren. Hij is ervoor aangenomen om ervoor te zorgen dat er een systeem wordt gevonden wat daar het beste bij past.

Echter twijfel ik wel over het niveau van Marin. Z'n balaannames zijn slecht, hij is bij vlagen slordig in z'n passing en voldoet niet in verdedigende taken. Het kan een kwestie zijn van wennen en dat het iedere week wat beter zal gaan, maar tot dusver maakt hij die indruk niet.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 13:50
Fleximex schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:29:
[...]

Ik snap het ook niet. Het is een aanvallende speler, waar je er al zoveel van hebt. Ik snap het alleen als hij op de plek van Rosario zou gaan spelen. Maar dat zie ik Van Bommel niet doen. Te aanvallend en Rosario lijkt als vice-aanvoerder heilig bij Van Bommel.
Eens, ik had liever een echt goede speler voor op de plek van Rosario gezien. Moet het ook nog maar zien of Doan het waar gaat maken en waar Van Bommel hem neer gaat zetten. Ergens hoop ik dan maar dat ie op 10 komt te staan zodat Bergwijn weer gewoon naar de flank kan, maar daar heb ik een hard hoofd in.

• Typhone
  • Laatst online: 13:37

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:27:
[...]

Nee dat komt omdat we ze uitgeschakeld hadden. :+
Daarna kwamen ze net niet de groep door in de EL.
Ja maar ik heb daar nog geen momenten van grootsheid gezien van Marin himself. Wel individuele acties though maar geen algemene dragende indruk van een speler die alles wel even naar zijn hand zet.

• D-e-n
Joster schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Eens, ik had liever een echt goede speler voor op de plek van Rosario gezien. Moet het ook nog maar zien of Doan het waar gaat maken en waar Van Bommel hem neer gaat zetten. Ergens hoop ik dan maar dat ie op 10 komt te staan zodat Bergwijn weer gewoon naar de flank kan, maar daar heb ik een hard hoofd in.
Een jaar terug was iedereen nog razend positief over Rosario. Hij werd zelfs met ieders instemming geselecteerd voor Oranje. Wat is er veranderd?

Volgens mij gaat Doan gewoon banken achter Malen, Bergwijn, Ihattaran, Gakpo, Bruma.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:52:
[...]

Een jaar terug was iedereen nog razend positief over Rosario. Hij werd zelfs met ieders instemming geselecteerd voor Oranje. Wat is er veranderd?
Hij is als een natte krant gaan spelen na een goed eerste half jaar en is ook qua speelstijl minder frivool dan voorheen. Waar hij in het begin nog wel eens hard inspeelde op een aanvaller tussen de linies (waarom hij ook bij Oranje kwam), speelt hij nu enkel als tussenstation voor de centrale verdedigers. Ja, hij onderschept wel eens een bal. Maar mag het op die positie? Dat kan elke speler wel. Verdedigend is het risicoloos meelopen en nooit drukzetten (schijn verdedigen noem ik dat) waardoor elk team, ook een amateurteam zoals Haugesund, gewoon met de bal aan de voet zonder problemen tot de 16 van PSV kan lopen.

Deze jongen heeft het gewoon niet. En ik zie de potentie niet. Hij blinkt nergens in uit op dit moment. En verdedigend voegt hij op dit moment niet meer toe dan een aanvallende middenvelder op die plek. Dus daarom Doan op zijn plek wat mij betreft.

• LZ86
dvdkiwi schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 00:44:
[...]

Ik doe een Zwiersje en zie het somber in: gelijkspel (1-1) en Apoel door.
Ik heb op Ajax wint gestemd >:)
Qu3st schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:48:
[...]

En waar is ie aan het moddergooien? :?
VI schrijft: "Dolberg wilde niet verhuurd worden, omdat hij geen vertrouwen voelde en geen fiducie had in de tactische plannen van trainer Erik ten Hag met hem. Bovendien is Ajax in zijn ogen de toezegging niet nagekomen dat hij de eerste spits zou worden."

Hoe kan een speler, die al 2 jaar ontzettend veel vertrouwen heeft gekregen tegen de zin van heel veel supporters en media in, nou beweren dat ie geen vertrouwen voelde. En dan zou ie toezegging hebben eerste spits te zijn? Hij begon toch als 1e spits? Dat ie vervolgens doorgaat waarmee hij 2 jaar geleden begonnen is, geen pepernoot raken en niets toevoegen, ligt toch zeker aan hemzelf?

[ Voor 63% gewijzigd door LZ86 op 28-08-2019 09:11 ]

Verwijderd

Je kunt nooit te veel goede spelers hebben lijkt me (Doan).
Bovendien lijkt de basis momenteel op order. Beter dan wat geld investeren in aanvallend, technisch begaafde spelers dan een 12de/13de man die toch alleen op de bank zit.
Met Europees voetbal zijn er ook genoeg wedstrijden. Vanuit de jeugd zijn 3 aanvallende ingestelde invallers nu weg (verhuurt en verkocht), dus zo vreemd is het ook weer niet.

• Yogibeer
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:14:
Bovendien lijkt de basis momenteel op order. Beter dan wat geld investeren in aanvallend, technisch begaafde spelers dan een 12de/13de man die toch alleen op de bank zit.
Met Europees voetbal zijn er ook genoeg wedstrijden. Vanuit de jeugd zijn 3 aanvallende ingestelde invallers nu weg (verhuurt en verkocht), dus zo vreemd is het ook weer niet.
Je moet het ook allemaal kunnen managen.
Lijkt me niets zo kut als spelers die vervelend gaan lopen doen omdat ze te weinig speeltijd krijgen,etc.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Mwa als PSV niet uitkijkt smijten ze dalijk met dit paniek gedrag al het geld buiten voor spelers die niks in het mandje brengen. Dat is recentelijk al gebeurd met Romero. Doan komt plots bovendrijven omdat alles stroef loopt bij PSV en omdat er veel te laat begonnen is met de selectie op orde krijgen. Dat is hetzelfde gedrag als wat Ajax een paar jaar op rij heeft vertoond en prettig is dat niet.

• Qu3st

Qu3st

Leon Zwiers schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

VI schrijft: "Dolberg wilde niet verhuurd worden, omdat hij geen vertrouwen voelde en geen fiducie had in de tactische plannen van trainer Erik ten Hag met hem. Bovendien is Ajax in zijn ogen de toezegging niet nagekomen dat hij de eerste spits zou worden."

Hoe kan een speler, die al 2 jaar ontzettend veel vertrouwen heeft gekregen tegen de zin van heel veel supporters en media in, nou beweren dat ie geen vertrouwen voelde. En dan zou ie toezegging hebben eerste spits te zijn? Hij begon toch als 1e spits? Dat ie vervolgens doorgaat waarmee hij 2 jaar geleden begonnen is, geen pepernoot raken en niets toevoegen, ligt toch zeker aan hemzelf?
Ik vind dat nog niet gelijk moddergooien, moddergooien zou zijn dat hij Marc Overmars, Ten Hag en diverse andere functionarissen volledig zou afbranden. En eindelijk komt ie zelf ook tot de conclusie dat ie niet binnen dit systeem functioneert, maar dat had ik ergens ander gelezen. (Sorry geen bron)

De vermoedelijke opstelling van vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EDCaUHHX4AIsQF-?format=jpg&name=900x900

Áls dit waar zou zijn, dan wordt het echt niks...... :X

[ Voor 8% gewijzigd door Qu3st op 28-08-2019 09:37 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dest, Veltman, Alvarez, Blind, Martinez, Tagliafico...

Die vent van het AD heeft sterk spul gebruikt.

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:10
Qu3st schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Ik vind dat nog niet gelijk moddergooien, moddergooien zou zijn dat hij Marc Overmars, Ten Hag en diverse andere functionarissen volledig zou afbranden. En eindelijk komt ie zelf ook tot de conclusie dat ie niet binnen dit systeem functioneert, maar dat had ik ergens ander gelezen. (Sorry geen bron)

De vermoedelijke opstelling van vanavond:

[Afbeelding]

Áls dit waar zou zijn, dan wordt het echt niks...... :X
AD heeft het 9 van de 10 keer fout.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Met het blok naar achter, dus een dubbele CVM, zo speelt Ajax niet vaak (nooit). Ik vraag mij af hoe de opbouw dan zal gaan verlopen. Ik zie vanavond wel wat Ajax op de website zet, dan geloof ik de opstellingen pas. Dat Dest RB staat en Veltman RCB klinkt logisch, Martinez en Tagliafico ook.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dutchgio
Zo speelden ze vrijwel het hele seizoen vorig jaar. :)
Schone en Frenkie in een 'dubbele 6'.
Sindsdien is het zoeken naar de vervangers die de opbouw naar voren kunnen verzorgen.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gelukkig gaan we die gok nemen in een wedstrijd waarin 45 miljoen euro op het spel staat. Stel je voor dat we dat tegen Emmen thuis hadden getest.

• Qu3st

Qu3st

Rendiertje schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

AD heeft het 9 van de 10 keer fout.
Laten we dan hopen dat het vandaag niet die ene keer is :9
dutchgio schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:46:
Zo speelden ze vrijwel het hele seizoen vorig jaar. :)
Schone en Frenkie in een 'dubbele 6'.
Sindsdien is het zoeken naar de vervangers die de opbouw naar voren kunnen verzorgen.
Maar Schöne en Frenkie zijn middenvelders, deze vermoedelijke opstelling van AD zijn 6 verdedigers en 4 aanvallers. Geen middenvelders, die kerel is echt niet goed (van het AD, als TH dit ook kiest is ie dat ook!!) 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Qu3st op 28-08-2019 09:51 ]

• toolkist
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Ik was zelf ook voorstander van Blind op 6, maar ben daar inmiddels wel op teruggekomen. Het is nu achterin geen 'geheel'.
Op het middenveld staat Donny nu zo ver naar voren dat Marin wel meer terug moet spelen en dat werkt gewoon nog niet lekker. Vanavond zou ie een stuk meer in z'n favoriete rol moeten kunnen spelen, maar als Promes op de plek van Donny gaat spelen kun je dat ook meteen vergeten.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ik kan me nog best voorstellen dat ten Hag het een uur gaat proberen met een conservatievere opstelling (Promes ipv vd Beek, Dest op de plek van Nous). Mocht dat niet werken, dan zet hij het om naar een meer creatieve opstelling met Blind een linie naar achteren en Alvarez op het middenveld.

• dutchgio
Geen enkele middenvelder opstellen klinkt meer als roekeloos dan conservatief.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:42
Outerspace schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:42:
Met het blok naar achter, dus een dubbele CVM, zo speelt Ajax niet vaak (nooit). Ik vraag mij af hoe de opbouw dan zal gaan verlopen. Ik zie vanavond wel wat Ajax op de website zet, dan geloof ik de opstellingen pas. Dat Dest RB staat en Veltman RCB klinkt logisch, Martinez en Tagliafico ook.
Lol, heel vorig seizoen heb je zo gespeeld ;) Schöne en Frenkie naar achter en Donny ervoor. Schöne bleef meer hangen, Frenkie ging van achteruit met de bal naar voren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• D-e-n
dutchgio schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:13:
Geen enkele middenvelder opstellen klinkt meer als roekeloos dan conservatief.
Misschien moeten ze gewoon een jonge speler op het middenveld zetten als er nu even geen middenvelders zijn. Je ziet het bij de meeste trainers; ze stellen liever "ervaren" verdedigers of aanvallers daar op dan een jonkie wiens natuurlijke plek het is. Maar dan heb je dus het gevaar dat je elftal uiteenvalt tussen verdediging en aanval. Met een tegenstander die zich ingraaft is dat overigens minder een issue dan tegen een gelijkwaardige ploeg.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:32

Sagat

Is pappa x2!

Wat ik opvallend vind bij Doan......is dat niet bijna hetzelfde type als Ramselaar? Ik ben dan ook erg benieuwd of hij idd zijn kans wel gaat krijgen en ook pakken.

Maar in potentie leuke speler (op basis eerste seizeonshelf vorig jaar dan, 2e vond ook ik hem veel minder opvallend, maar moet er gelijk bij zeggen dat ik sowieso voornamelijk samenvattingen zie en de aandacht bij groningen doorgaans niet optimaal is (sorry groningen fans :> )

10 second ninja DONE

• Yogibeer
Je maakt mij niet wijs dat een Ekkelenkamp minder is dan Marin op dit moment. Die jongen speelt al jarenlang bij Ajax, kent het systeem en zal vast iets kunnen. Als dat beter is voor je team, waarom stel je dan niet zo'n ventje op?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ajax maakt nieuwe Doan onbetaalbaar

Heerlijk tendentieus stuk van VI weer. Blijkbaar zorgt de nieuwe contractstrategie bij Ajax binnen de huidige regelgeving voor ongewenste effecten voor andere clubs. Zoals ik het nu lees gaat het de komende jaren nogal lastig worden spelers uit andere continenten te halen, dat lijkt mij niet een wenselijke situatie.
Maar in plaats van dat je dan wijst naar de regelgeving die overduidelijk niet meer zuiver het beoogde doel bereikt gaan we weer wijzen naar de club die probeert internationaal nog enigszins aantrekkelijk te blijven. :z

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LZ86
Gonadan schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:41:

Heerlijk tendentieus stuk van VI weer. Blijkbaar zorgt de nieuwe contractstrategie bij Ajax binnen de huidige regelgeving voor ongewenste effecten voor andere clubs. Zoals ik het nu lees gaat het de komende jaren nogal lastig worden spelers uit andere continenten te halen, dat lijkt mij niet een wenselijke situatie.
Maar in plaats van dat je dan wijst naar de regelgeving die overduidelijk niet meer zuiver het beoogde doel bereikt gaan we weer wijzen naar de club die probeert internationaal nog enigszins aantrekkelijk te blijven. :z
Ja inderdaad. Nu vind ik Ajax ook maar een ballenclub, maar je kan ze hier moeilijk de schuld van geven :+

Het is aan de KNVB om deze regel aan te passen. (En snel een beetje!)

• D-e-n
Krijgt Ajax de "schuld" dan? Dat valt toch wel mee?

• LZ86
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:53:
De titel: "Ajax maakt nieuwe Doan onbetaalbaar" :P

en nog een zinnetje uit het artikel:
"Zo zet Ajax de rest op indirecte wijze nog verder buitenspel."
"De topsalarissen bij Ajax hebben een neveneffect dat de rest van de Eredivisie gaat raken. "

[ Voor 31% gewijzigd door LZ86 op 28-08-2019 10:56 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:41:

Ja dat gedrag is priceless (pun intended) inderdaad. Dat was vorig jaar ook al toen iedereen over elkaar heen buitelde om geld te eisen van Ajax toen duidelijk werd dat de zilvervloot binnen kwam gevaren.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Er lopen er maar 11 tegelijk in het veld tijdens een wedstrijd, heb je teveel spelers dan kun je ze geen speeltijd bieden.
Kosten wel salaris etc maar krijgen geen ritme en raken gefrustreerd. Je constateert zelf ook al dat ze net 3 jeugdspelers hebben laten gaan. Waren die overtallig?

Wat kan PSV Doan bieden? (dik salaris en veel vrije tijd? )

alles kan off-topic

• D-e-n
Leon Zwiers schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

"De topsalarissen bij Ajax hebben een neveneffect dat de rest van de Eredivisie gaat raken. "
Dat laatste zinnetje klopt natuurlijk ook in dit geval. Daar zal toch niemand over vallen? Dat had dan beter de kop kunnen zijn dan deze Telegraaf kop.

• LZ86
Feyenoord zou nu ook bezig zijn met een 23 jarige Chileens/Italiaanse spits die in de competitie daar ongeveer 1:2 loopt.

Ignacio Jeraldino. Voor 1,5 / 2 miljoen.

ZOu opzich leuk zijn om te proberen. Als ie redelijk is, kan je zo iemand nu klaarstomen om Jorgensen te vervangen en over een jaar of 3 voor leuke winst van de hand te doen.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Feyenoord koopt even een complete nieuwe selectie. Marsman op doel, nieuwe spits erbij en klaar. Niemand die nog wat van het team herkent .

alles kan off-topic

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 13:50
Dat is bij PSV niet anders haha. Als Ihattaren voor Marokko zou kiezen kan PSV een middenveld + aanval opstellen uit 6 verschillende continenten :+

code:
1
2
3
   Thomas - Guti
      Pereiro
Doan - Mitro - Ihattaren

En dan kan je Mitrogol nog vervangen voor iedere andere Europeaan

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:53:
Mwoah, zoals gezegd geven de titel en de zin: "Zo zet Ajax de rest op indirecte wijze nog verder buitenspel." best wel een duidelijke lading mee.
Men had ook kunnen schrijven: "Zo zorgt de regelgeving ervoor dat Ajax de rest op indirect wijze nog verder buitenspel zet.", maar dat zorgt voor minder klikjes natuurlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LZ86
Ankona schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:02:
Feyenoord koopt even een complete nieuwe selectie. Marsman op doel, nieuwe spits erbij en klaar. Niemand die nog wat van het team herkent .
Ja, maar wees eerlijk. 50% van de selectie was ook totaal ongeschikt. Wat andere clubs over enkele jaren verspreiden doet Feyenoord in 1 x.

Ze hadden 2 jaar geleden en zéker vorig jaar al moeten doorselecteren. Dat is toen niet gedaan. Vervolgens het hele technisch deel opgestapt en kan je weer overnieuw beginnen.

Maarn Heyden, Botteghin, st Juste (blessures), Clasie, Ayoub (houding en gedrag), v Beek en Vente zijn totaal ongeschikt voor het niveau dat Feyenoord wil en hoort na te streven. Ik ben allang blij dat men dat nu inziet en die lui van de hand doet zodat gebouwd kan worden. Nu nog stoppen met huren van spelers en een normale directie aanstellen.

• Yogibeer
Leon Zwiers schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Ja, maar wees eerlijk. 50% van de selectie was ook totaal ongeschikt. Wat andere clubs over enkele jaren verspreiden doet Feyenoord in 1 x.

Ze hadden 2 jaar geleden en zéker vorig jaar al moeten doorselecteren. Dat is toen niet gedaan. Vervolgens het hele technisch deel opgestapt en kan je weer overnieuw beginnen.

Maarn Heyden, Botteghin, st Juste (blessures), Clasie, Ayoub (houding en gedrag), v Beek en Vente zijn totaal ongeschikt voor het niveau dat Feyenoord wil en hoort na te streven. Ik ben allang blij dat men dat nu inziet en die lui van de hand doet zodat gebouwd kan worden. Nu nog stoppen met huren van spelers en een normale directie aanstellen.
Ik vraag me af welk deel van de huidige selectie nu wel ECHT geschikt is.
Toornstra, Berghuis, Jorgensen, Kasdorp zeker. Kokcu wel een groot talent.
Maar welke van de aankopen zijn nu een versterking voor Feyenoord die het gewenste niveau hebben en die ook nog enige waarde voor de club vertegenwoordigen.

Narsingh, Marsman en Fer in ieder geval niet.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:34

polthemol

Moderator General Chat
Gonadan schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Mwoah, zoals gezegd geven de titel en de zin: "Zo zet Ajax de rest op indirecte wijze nog verder buitenspel." best wel een duidelijke lading mee.
Men had ook kunnen schrijven: "Zo zorgt de regelgeving ervoor dat Ajax de rest op indirect wijze nog verder buitenspel zet.", maar dat zorgt voor minder klikjes natuurlijk. :P
het is moeilijk te ontkennen dat Ajax (en PSV trouwens ook) niet gezond zijn voor de NL competitie. Je ziet dat het systeem van de verdeling van tvgelden ook onder hun invloed blijft bestaan en dat de topclubs bovengemiddeld ervoor worden beloond. Wat daaruit voortvloeit is dat hun budgetten zo immens groot worden en zoals de schrijver terecht aangeeft heeft dit ook impact op de salarisregeling voor niet-EUspelers.

De titel is dus meer dan terecht, want het is niet persé de regelgeving die het issue is, als je de discussie ziet die worden gevoerd in het Eredivisieoverleg of het schuiven van wedstrijden, krijg je meer en meer een competitie die zich richt op het faciliteren van een paar grote clubs and that's it. Ajax zal dat graag zien, de rest van de competitie niet bepaald.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• LZ86
Yogibeer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Maar welke van de aankopen zijn nu een versterking voor Feyenoord die het gewenste niveau hebben en die ook nog enige waarde voor de club vertegenwoordigen.

Fer speelde vorige week anders best wel goed. Beter dan het gros van de andere middenvelders iig.
Narsingh en Marsman eens. Narsingh vond ik bij PSV al een soort draver die weinig toevoegde.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

polthemol schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

het is moeilijk te ontkennen dat Ajax (en PSV trouwens ook) niet gezond zijn voor de NL competitie.
Eensch, tijd dat PSV en Ajax overgaan naar de BeNeLux competitie en de rest laten rondkafferen in hun eigen drab. Valt meteen de hele interesse van alle internationale en nationale media weg, komen hockey en golf op een hoger plan te staan bij de omroepen en kunnen we een goedbetaald Ajax en PSV achter een paywall terugzien in een competitie die er wel toe doet. Me gusta! >:)

• D-e-n
Yogibeer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Geschikt/ongeschikt is niet zo zwart/wit. Kijk naar Mazraoui: is die geschikt of ongeschikt voor Ajax? Het is maar net hoe zo'n mindere speler in het systeem past.

Fer is overigens prima voor eredivisie. En bijvoorbeeld Haps, mits fit, ook. Zo'n Narsingh is als je Berghuis weer gewoon rechtsbuiten zet al weer overbodig. Geef dan die Azarkan maar speeltijd zo nu en dan. Zat pit in die gast.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

het is moeilijk te ontkennen dat Ajax (en PSV trouwens ook) niet gezond zijn voor de NL competitie. Je ziet dat het systeem van de verdeling van tvgelden ook onder hun invloed blijft bestaan en dat de topclubs bovengemiddeld ervoor worden beloond. Wat daaruit voortvloeit is dat hun budgetten zo immens groot worden en zoals de schrijver terecht aangeeft heeft dit ook impact op de salarisregeling voor niet-EUspelers.

De titel is dus meer dan terecht, want het is niet persé de regelgeving die het issue is, als je de discussie ziet die worden gevoerd in het Eredivisieoverleg of het schuiven van wedstrijden, krijg je meer en meer een competitie die zich richt op het faciliteren van een paar grote clubs and that's it. Ajax zal dat graag zien, de rest van de competitie niet bepaald.
Het is vrij simpel, de KNVB bepaalt de regels, waar mogelijk in overleg met de clubs. De top 3 zal hier zeker ook invloed op uitoefenen, maar dat geldt ook voor de overige 15. Niet voor niets is een speciale pot in het leven geroepen waar de Europees spelende clubs een percentage van hun verdiensten in moeten die dan verdeeld wordt over de overige clubs mits zij gras hebben. Je vergeet die regeling even voor het gemak?
Als de topclubs daadwerkelijk hun zin zouden krijgen dan was kunstgras al verboden, en was de hele competitie omgegooid om de helft van het rechter rijtje te snoeien. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Qu3st

Qu3st

[...]

Het is allemaal de schuld van Ajax, want zij krijgen ontzettend veel geld voor hun talenten! Belachelijk dat ze dat geld dan verder besteden in hun spelersgroep |:(

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Typhone schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Eensch, tijd dat PSV en Ajax overgaan naar de BeNeLux competitie en de rest laten rondkafferen in hun eigen drab. Valt meteen de hele interesse van alle internationale en nationale media weg, komen hockey en golf op een hoger plan te staan bij de omroepen en kunnen we een goedbetaald Ajax en PSV achter een paywall terugzien in een competitie die er wel toe doet. Me gusta! >:)
Goed, je sarcasme negerend, anders gesteld: de verdeling van tvgelden in Nederland is het meest scheve in heel Europa...
BeNeLux competities lossen voor de rest niets op: uiteindelijk is de meest aantrekkelijke competitie ene waarbij, utopisch gezien, op de laatste dag elke ploeg nog kampioen kan worden en kan degraderen. In de realiteit: alles wat daar zo kort mogelijk bij in de buurt komt is waar je fans mee gaat trekken.

Hoe tvgelden worden verdeeld in NL is gestoeld op een systeem waarbij de grote clubs groot blijven. Of kortom: Emmen, Fortuna, RKC, enz., zijn in the long run kansloos omdat ze nooit het geld bij elkaar gaan krijgen. Wat de column terecht aanhaalt zijn neveneffecten van de bizarre financiële slagkracht die Ajax heeft (en een deel van die slagkracht wordt wel degelijk mogelijk gemaakt omdat ze overal het onderste uit de kan halen, daarmee ga je een competitie in een wurggreep houden).

@Gonadan nee die regeling vergeet ik niet voor het gemak, maar die regeling is vrij waardeloos omdat het niet om structurele inkomsten gaat. Je bent volledig afhankelijk van wat de prestaties zijn Europees. TVgelden gelijker verdelen is en blijft de meest makkelijke oplossing die er is en die pertinent van tafel wordt geveegd.

@Qu3st ontkennen dat er een relatie is tussen structureel budget en wat je kunt halen en dat ongelijke verdeelsleutels dus uiteindelijk voor een verschraalde competitie zorgen is nogal raar. Ik heb weinig tegen Ajax (of met Ajax, het is 1 van de 18 clubs voor me en ik vind het prima als ze het in Europa goed doen), maar de blindheid is een beetje stuitend en nog meer hoe snel men zich aangevallen voelt.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 28-08-2019 12:02 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat was even sarcastisch ja maar die hervormingen zijn niet zo duidelijk als het lijkt. Op het moment dat je gaat zeggen we gaan dat eerlijker verdelen om wat voor reden ook dan wordt die interesse van sponsoren en mediamagnaten fors minder. Als ik 50 miljoen ergens in zou stoppen om exposure te krijgen dan mag ik toch hopen dat dat niet al te veel uitgesmeerd wordt over clubs in de onderste regionen die na opportunistisch handelen alles verbrassen, alsnog op de rand van een faillissement uitkomen en nul komma nul exposure opleveren Europees en/of internationaal. Of de winnaar van de play-offs die het wéér verziekt in Europa. Dat soort zaken. Daar kunnen rustig negatieve resultaten van een Ajax, PSV en Feyenoord tegenover staan maar die clubs blijven qua naam en faam heel wat aantrekkelijker hoe vervelend het voor de rest ook is. AZ was ook lange tijd bezig (mid vorig decennium) om daar verandering in te brengen en klapte toen ook met het DSB-schandaal. En terug bij af. Vitesse lukt het al jaren niet, Utrecht lukt het niet, de wannabe middenmotors zoals Heerenveen en Groningen zitten in een lastig parket en de uitdagers zoals PEC Zwolle en Heracles blijken nooit stabiel genoeg te zijn. FC Twente needless to mention.

[ Voor 31% gewijzigd door Typhone op 28-08-2019 12:06 ]

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:27
[...]

Dit is wel heel zwart wit gesteld. Natuurlijk is de verdeling van de TV-gelden enorm scheef, waardoor de rijken in verhouding (en absolute) zin meer krijgen, en de armeren dus minder. Ken jij een rijjke die vrijwillig zegt, verdeel het maar anders, dan hebben de armeren ook wat meer? Zelfs in de gehele politiek gebeurt dat niet, het verschil tussen arm en rijk wordt al decennia steeds groter.

Daarnaast, waarom denk je dat spelers naar een Willem2, Heerenveen of Groningen willen komen? Dat is omdat ze zich dan ook kunnen meten met een aantal clubs die wat meer bekendheid genieten (Ajax, PSV, Feyenoord) en ze zich op die manier ook in de kijker hopen te spelen. De kleinere clubs hebben er ook wel degelijk voordeel van dat een Ajax en PSV in dezelfde competitie zitten.

Ik ben overigens ook voor een meer gelijke verdeilng van de TV-gelden, de rest moet je als club zelf bij elkaar verdienen, met sponsoren stadion inkomsten en natuurlijk de koop/ verkoop van spelers.

[sarcasme]
Laten we dan wel gelijk de inkomsten uit Europees voetbal meenemen, het is straks ook dankzij de prestaties (dit seizoen) van Ajax, PSV, Feyenoord en AZ dat NL in het seizoen 20/21 rechtstreeks de kampioen mag deelnemen aan de Champions League, het verschil (tussen starten Europa Leauge of CL) in inkomsten omet dan ook onder die clubs verdeeld worden.

Helemaal sarcastisch is dat overigens niet,want op die manier krijgt de CL deelnemer ook nog steeds flink inkomsten, maar is het voor clubs daadwerkelijk ineens interessanter deel te nemen aan Uefa Cup en neemt men dat in ieder geval serieus.
Daarbij zijn er dan meer clubs met meer inkomsten die ze ook kunnen gebruiken langzaam verder te groeien.
[/sarcasme]

• D-e-n
polthemol schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:58:
[...]

utopisch gezien, op de laatste dag elke ploeg nog kampioen kan worden en kan degraderen.
Maar dat kan in Nederland natuurlijk niet. Wij kunnen in Nederland (met onze afzetmarkt en het totale budget voor alle clubs samen) geen zodanige competitie organiseren die én dezelfde concurrentie heeft als de PL én waarbij de clubs ook Europees nog iets meer presteren dan een club uit pakweg Finland.

Een competitie met een aantal goed concurrerende topclubs (minimaal drie) die er ietwat bovenuit steken is daarom helemaal niet verkeerd en waarschijnlijk het meest ideale voor het Nederlandse voetbal.

Wel ben ik voorstander van een kleinere competitie waarbij je bijvoorbeeld 4x per jaar Ajax-PSV hebt. Dan concentreer je het budget voor de eredivisie over een kleiner aantal clubs, en het aanwezige talent ook.

• Yogibeer
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Geschikt/ongeschikt is niet zo zwart/wit. Kijk naar Mazraoui: is die geschikt of ongeschikt voor Ajax? Het is maar net hoe zo'n mindere speler in het systeem past.

Fer is overigens prima voor eredivisie. En bijvoorbeeld Haps, mits fit, ook. Zo'n Narsingh is als je Berghuis weer gewoon rechtsbuiten zet al weer overbodig. Geef dan die Azarkan maar speeltijd zo nu en dan. Zat pit in die gast.
Natuurlijk kan je met Fer en Haps aardig voor de dag komen in de Eredivisie. Maar hoeveel waarde vertegenwoordigen ze voor Feyenoord?

Dat is een beetje waar ik op doel. Ze kopen nu weer allemaal spelers die Feyenoord uiteindelijk weinig tot niks opleveren. Misschien dat die Sensi nu wel een dergelijke speler blijkt.

Ze kunnen imo beter inzetten op de jeugdopleiding. Daar vallen de centen te verdienen die Feyenoord er op lange termijn bovenop kunnen helpen.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 23:07
Sagat schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:36:
Maar in potentie leuke speler (op basis eerste seizeonshelf vorig jaar dan, 2e vond ook ik hem veel minder opvallend, maar moet er gelijk bij zeggen dat ik sowieso voornamelijk samenvattingen zie en de aandacht bij groningen doorgaans niet optimaal is (sorry groningen fans :> )
Even ter verduidelijking, de transfersom is 10 miljoen + bonussen. Vindt ik een vrij normaal bedrag voor een speler met zoveel potentie en ook marketingwaarde (was absolute grootverdiener bij FC Groningen, voornamelijk door zijn sponsorcontract van bijne 1 miljoen per jaar).

Maar de tweede seizoenshelft was Doan ook gewoon vermoeid, was al anderhalf seizoen aan het voetballen zonder vakantie, af en toe nog even tussendoor naar Japan voor een interlandje, en zulke dingen, doe dat een tijd lang en het gaat je opbreken.
Denk dat PSV nog veel plezier aan Doan gaat beleven, helemaal als hij even een periode " rustig" gehouden wordt.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

gws24

Thinking is hard!

Wat een gezeik over tv gelden. Kan het wat eerlijker verdeeld worden, ja, maar dat gaat echt het gat tussen de top clubs en de rest niet verkleinen. Van de begroting van Ajax is <10% eredivisie tv gelden. Ter info, voor 2019 krijgt Ajax 10,3 miljoen op een begroting van 110 miljoen. (bron: https://www.vi.nl/nieuws/...ling-voor-volgend-seizoen). Als het totaal door 18 gedeeld zou worden zouden ze 4,44 miljoen krijgen dus ruwweg 6 miljoen minder, dan hebben ze een begroting van 104 miljoen ipv 110 miljoen. Nee, dat gaat het gat verkleinen naar een club als VVV met een begroting van 6,5 miljoen (~9 miljoen als het 'eerlijk' verdeeld zou worden) 8)7

Veel belangrijker voor de scheve verdeling in begrotingen is imo de grootte van het achterland (aantallen supporters en dus belangrijk voor merchandising en recette), opleiding spelers (transfer inkomsten) maar ook beleid van de bestuurders van de clubs. Veel clubs geven structureel veel meer uit dan er binnen komt en dat kunnen ze een paar jaar volhouden maar dan klapt het en hebben ze het weer verkloot voor zichzelf.

edit: en ook een leuk weetje, de totale begroting van alle eredivisie clubs is ~430 miljoen oftewel ongeveer de begroting van een club als Liverpool in zijn eentje heeft :X . Logisch dus dat we europees niet elk jaar met de top mee kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door gws24 op 28-08-2019 12:55 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Gonadan nee die regeling vergeet ik niet voor het gemak, maar die regeling is vrij waardeloos omdat het niet om structurele inkomsten gaat. Je bent volledig afhankelijk van wat de prestaties zijn Europees. TVgelden gelijker verdelen is en blijft de meest makkelijke oplossing die er is en die pertinent van tafel wordt geveegd.
Oplossing voor wat? Ik ben het met je eens dat de verdeling wel wat minder scheef mag, maar wat gaat dat oplossen?
Een aantal clubs uit de subtop krijgt qua TV gelden niet heel veel minder dan Ajax en PSV, toch liggen ze mijlenver achter.
In mijn optiek zit het knelpunt eerder in het verschil tussen de subtop en het rechter rijtje dan tussen de top 2 en de rest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Martinusz
gws24 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:50:
Wat een gezeik over tv gelden. Kan het wat eerlijker verdeeld worden, ja, maar dat gaat echt het gat tussen de top clubs en de rest niet verkleinen. Van de begroting van Ajax is <10% eredivisie tv gelden. Ter info, voor 2019 krijgt Ajax 10,3 miljoen op een begroting van 110 miljoen. (bron: https://www.vi.nl/nieuws/...ling-voor-volgend-seizoen). Als het totaal door 18 gedeeld zou worden zouden ze 4,44 miljoen krijgen dus ruwweg 6 miljoen minder, dan hebben ze een begroting van 104 miljoen ipv 110 miljoen. Nee, dat gaat het gat verkleinen naar een club als VVV met een begroting van 6,5 miljoen (~9 miljoen als het 'eerlijk' verdeeld zou worden) 8)7

Veel belangrijker voor de scheve verdeling in begrotingen is imo de grootte van het achterland (aantallen supporters en dus belangrijk voor merchandising en recette), opleiding spelers (transfer inkomsten) maar ook beleid van de bestuurders van de clubs. Veel clubs geven structureel veel meer uit dan er binnen komt en dat kunnen ze een paar jaar volhouden maar dan klapt het en hebben ze het weer verkloot voor zichzelf.

edit: en ook een leuk weetje, de totale begroting van alle eredivisie clubs is ~430 miljoen oftewel ongeveer de begroting van een club als Liverpool in zijn eentje heeft :X . Logisch dus dat we europees niet elk jaar met de top mee kunnen doen.
Plus als de clubs hun opleiding meer op orde krijgen en ook de jeugd laten doorstromen i.p.v. al die buitenlandse spelers halen, dan hoeven ze ook niet standaard dat hoge salaris te betalen.
Hoe vaak wordt er niet een vage buiten-eu speler gehaald die er helemaal niks van kan, maar wel 4 ton per jaar opstrijkt. Had je beter paar jeugdspelers kunnen opleiden en laten doorstromen ;)

Verwijderd

Martinusz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:01:
[...]

Plus als de clubs hun opleiding meer op orde krijgen en ook de jeugd laten doorstromen i.p.v. al die buitenlandse spelers halen, dan hoeven ze ook niet standaard dat hoge salaris te betalen.
Hoe vaak wordt er niet een vage buiten-eu speler gehaald die er helemaal niks van kan, maar wel 4 ton per jaar opstrijkt. Had je beter paar jeugdspelers kunnen opleiden en laten doorstromen ;)
Zo vaak komt dat helemaal niet voor toch. Alleen de top 3 die heel af en toe een dergelijke speler heeft.
Alleen voorheen Groningen, Roda en VVV deden wel eens een exotische transfer en dat ging heel vaak gewoon goed.

• Qu3st

Qu3st

[...]

@Qu3st ontkennen dat er een relatie is tussen structureel budget en wat je kunt halen en dat ongelijke verdeelsleutels dus uiteindelijk voor een verschraalde competitie zorgen is nogal raar. Ik heb weinig tegen Ajax (of met Ajax, het is 1 van de 18 clubs voor me en ik vind het prima als ze het in Europa goed doen), maar de blindheid is een beetje stuitend en nog meer hoe snel men zich aangevallen voelt.
Ten eerste, wat @gws24 aangeeft, leuk die tv-gelden, maar op het budget van Ajax maakt dat geen ene reet uit. (TV-gelden eerlijker verdelen zou me allemaal een worst wezen, dat is een druppel op een gloeiende plaat.)

En ten tweede, Ajax had de keuze, of om nieuwe spelers halen, of doorgaan met de selectie die er vorig jaar al stond. En die jongens blijven niet zomaar, die willen ook wel wat voor bewezen diensten. Dus geld moest en ging geïnvesteerd worden. En dan moet Ajax dat maar niet te veel salarisverhoging geven, omdat de andere clubs hun talenten niet kunnen halen? Wat een onzin zeg, het is hun eigen geld. En die regel van de KNVB heeft Ajax niet verzonnen, maar toch is het de schuld van Ajax? :?

Dat wijzende vingertje van VI kan dan net zo hard de andere kant op. Waarom kunnen de andere clubs niet hun niveau en inkomsten naar een hoger plan trekken?

En heeft niks met aangevallen te voelen, maar het is wel vermoeiend aan het worden hoe de media er weer wat leuks van weten te draaien, van een KNVB-regel. En dan kunnen alle haters weer in de rij staan: "zie maar, Ajax is echt slecht voor Nederlands voetbal!" En komen er ook weer van die communistische voorstellen zoals het eerlijke verdelen van Europese inkomsten.... :X

• Martinusz
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Zo vaak komt dat helemaal niet voor toch. Alleen de top 3 die heel af en toe een dergelijke speler heeft.
Alleen voorheen Groningen, Roda en VVV deden wel eens een exotische transfer en dat ging heel vaak gewoon goed.
Niet zo vaak voor, ik denk dat je aardig schrikt hoeveel non-eu spelers onder contract staan, maar nooit een fatsoenlijke wedstrijd hebben gespeeld in het verleden. Een Ajax of PSV zal dat niet zo merken, maar op de begroting van kleinere clubs is 1 zo'n speler al een behoorlijke post.

Edit:
@polthemol
Overigens was deze hele discussie ook al in 2012 gaande, heeft dus niet zoveel te maken met de huidige status van Ajax, het is altijd al een probleem geweest en een klacht van de kleine clubs dat de non-eu spelers te duur zijn. Kortom de regel is het probleem, niet de salarissen van Ajax.

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=157104
In 1996 besloten profclubs en de overheid dat spelers van buiten de Europese Unie tenminste anderhalf keer het gemiddelde salaris van een speler uit de Eredivisie moeten verdienen. Dit om de Nederlandse markt te beschermen en een toestroom van goedkope buitenlandse voetballers tegen te gaan. Nu wil men van de salariseisen af. “De regeling is te ver doorgeschoten.”

Zo bezocht Carlos Aalbers, technisch directeur van NEC, onlangs de voetbalschool van Manchester City in Ghana. “Daar heb ik talenten gezien, ongelooflijk”, laat de sportbestuurder optekenen in het Algemeen Dagblad. “Echt jongens die ons direct sterker zouden maken. Maar voor NEC zijn dergelijke spelers simpelweg onbetaalbaar geworden.”

Binnen het technisch platform van de Eredivisie CV wordt daarom al geruime tijd gesproken over aanpassing van de regels. Binnenkort ‘komt er een signaal dat de clubs de regeling willen veranderen’, bevestigen de Eredivisionisten tegenover het dagblad. Het huidige salaris van spelers van buiten de Europese Unie is 550.000 euro per jaar.

[ Voor 56% gewijzigd door Martinusz op 28-08-2019 13:35 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Qu3st schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:11:
[...]

Ten eerste, wat @gws24 aangeeft, leuk die tv-gelden, maar op het budget van Ajax maakt dat geen ene reet uit. (TV-gelden eerlijker verdelen zou me allemaal een worst wezen, dat is een druppel op een gloeiende plaat.)

En ten tweede, Ajax had de keuze, of om nieuwe spelers halen, of doorgaan met de selectie die er vorig jaar al stond. En die jongens blijven niet zomaar, die willen ook wel wat voor bewezen diensten. Dus geld moest en ging geïnvesteerd worden. En dan moet Ajax dat maar niet te veel salarisverhoging geven, omdat de andere clubs hun talenten niet kunnen halen? Wat een onzin zeg, het is hun eigen geld. En die regel van de KNVB heeft Ajax niet verzonnen, maar toch is het de schuld van Ajax? :?
en dus wijst die columnist er op wat 1 van de effecten is van die keuze. Je kunt dan helemaal gaan stuiteren erover, maar dat is simpelweg het effect. Trigger je dat effect? Dan heb je daar schuld aan, dat lijkt me een vrij evident gevolg. Ze vermelden zelfs netjes dat het een onbewust effect is, wat wil je nog meer?
Dat wijzende vingertje van VI kan dan net zo hard de andere kant op. Waarom kunnen de andere clubs niet hun niveau en inkomsten naar een hoger plan trekken?
dat is een whataboutism, geen argument.
En heeft niks met aangevallen te voelen, maar het is wel vermoeiend aan het worden hoe de media er weer wat leuks van weten te draaien, van een KNVB-regel. En dan kunnen alle haters weer in de rij staan: "zie maar, Ajax is echt slecht voor Nederlands voetbal!" En komen er ook weer van die communistische voorstellen zoals het eerlijke verdelen van Europese inkomsten.... :X
dus het is wel aangevallen voelen. Nogmaals: ik ben niet pro of con ajax, ik heb er simpelweg niets mee (beide kanten op :) ), al gun ik ze hun succes. Het punt is dat het aantoonbaar slecht is als je 1 of 2 ploegen hebt die zover boven de rest uit steken qua budget alleen al, dat werkt simpelweg verstorend. Wat het communistisch label ermee te maken heeft, geen idee, want die Europese inkomsten zijn een bullregeling. Het gaat simpelweg om zaken als tv-geld

@Martinusz ik denk dat je verbaasd zou zijn hoeveel clubs nog een jeugdopleiding zouden willen hebben als het niet verplicht werd op basis van de licentie :) Opleiden kost heel erg veel geld, from the top of my head gaat er minder dan 10% van al je jeugdspelers profvoetbal spelen (en die definitie is: dat ze op welk niveau dan ook 1 seizoen betaald worden om te ballen semi of parttime, dus nog eens niet bij jou persé en nog eens niet zeker dat je er ook maar een euro voor mag vangen).

En ook daar speelt het probleem van de topclubs: want ook daar is elk jeugdelftal al geplunderd op een enkele speler na (bij Fortuna was dat bv. Perr Schuurs, maar dat was meer omdat hij zelf stap voor stap wilde bouwen van wat ik begreep). Het probleem is niet zo immens zwart-wit, maar je ziet wel degelijk dat beleidskeuzes van een Ajax, door hun immense budget, impact heeft op de complete competitie en het er niet beter op maakt.

[edit]
De regel kan mogelijk het probleem zijn agree (of deels het probleem, je zit ook denk ik met EU wetgeving op dat vlak), omdat hij nu een rare trigger krijgt door een extreem waar je in je competitie mee zit. Dan heb je natuurlijk meerdere wegen die naar Rome gaan, maar het wordt wel vrij duidelijk dat er echt wel iets gedaan moet worden op deze manier, want het verschraalt zo alleen maar verder.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 28-08-2019 13:49 ]

Verwijderd

Martinusz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

Niet zo vaak voor, ik denk dat je aardig schrikt hoeveel non-eu spelers onder contract staan, maar nooit een fatsoenlijke wedstrijd hebben gespeeld in het verleden. Een Ajax of PSV zal dat niet zo merken, maar op de begroting van kleinere clubs is 1 zo'n speler al een behoorlijke post.

Edit:
@polthemol
Overigens was deze hele discussie ook al in 2012 gaande, heeft dus niet zoveel te maken met de huidige status van Ajax, het is altijd al een probleem geweest en een klacht van de kleine clubs dat de non-eu spelers te duur zijn. Kortom de regel is het probleem, niet de salarissen van Ajax.

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=157104

[...]
Noem eens voorbeelden dan van de afgelopen jaren.

In Belgie is het echt uit de hand gelopen met vooral Afrikanen. Dit is echter wel een van de redenen waarom ze in de breedte nu beter presteren dan ons.
Sowieso hebben ze daar (als voetballer) fiscaal ook nog andere voordelen, maar dat is weer een ander verhaal.

• Qu3st

Qu3st

polthemol schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

en dus wijst die columnist er op wat 1 van de effecten is van die keuze. Je kunt dan helemaal gaan stuiteren erover, maar dat is simpelweg het effect. Trigger je dat effect? Dan heb je daar schuld aan, dat lijkt me een vrij evident gevolg. Ze vermelden zelfs netjes dat het een onbewust effect is, wat wil je nog meer?
Aha, dus komen we terug op dat het inderdaad allemaal de schuld van Ajax is! Foei!

Voorbeeldje: Ik rem op de snelweg, voor een goede reden, hierdoor trigger ik een effect dat achter mij andere automobilisten nog harder moeten remmen. Uiteindelijk klapt er iemand op een andere auto, dan ben ik dus schuldig? Leuk!
[...]

dat is een whataboutism, geen argument.

[...]
Jij vind dat whataboutism, ik vind het een goede vraag voor een VI die toch een behoorlijk niveau heeft opgebouwd, maar nee lekker voor de clicks Ajax zwart maken!
dus het is wel aangevallen voelen. Nogmaals: ik ben niet pro of con ajax, ik heb er simpelweg niets mee (beide kanten op :) ), al gun ik ze hun succes. Het punt is dat het aantoonbaar slecht is als je 1 of 2 ploegen hebt die zover boven de rest uit steken qua budget alleen al, dat werkt simpelweg verstorend.
Het punt dat aantoonbaar is, is dat er een belachelijke regel bij de KNVB is, die er voor zorgt dat spelers van buiten de Europese Unie minimaal 150 procent van het gemiddelde Eredivisie-salaris moeten verdienen. Als Ajax dus niet zou mogen investeren in zijn spelersgroep houdt je hen tegen, en als ze deze belachelijke 150 procent regel vast houden houdt je FC Utrecht, Groningen etc. ook tegen om te groeien qua talenten. Dus dat er 2 topploegen zijn is niet gelijk slecht, het zijn de regels van de bond waar iedereen last van heeft.
Wat het communistisch label ermee te maken heeft, geen idee, want die Europese inkomsten zijn een bullregeling. Het gaat simpelweg om zaken als tv-geld
Hier werd eind vorig seizoen al over gesproken. Voor jou ging het alleen maar om het tv-geld, maar dat is voor het budget van Ajax niet zo'n groot probleem! En die mogen ze van mij prima herverdelen hoor, lig ik niet wakker van.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:32

Sagat

Is pappa x2!

D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

You can't win anything with kids! ;) (wie kent em nog?)

Of te wel (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) het is gewoon normaliter goed om wat balans in je elftal te hebben qua leeftijd, dus ook wat oudere spelers. Dus ja, daarom snap ik het wel dat jongens als Fer erbij komen, waar je vermoeddelijk niet heel veel aan gaat overhouden.

2e reden is zo mogelijk een nog zwaarwegender, beggars cant be choosers. Tuurlijk liever jonge spelers die gelijk het team beter maken, maar het geld is er niet. En voetbal speel je niet alleen voor de mogelijk opbrengsten, je wil ook nu resultaten, en ja, logischerwijs gaan we op dit moment niet tegen ajax en psv opboksen, maar je wilt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken, en zo ver mogelijk komen in alle competities.

Ook in dit licht vind ik Fer dan logisch, het was en is een gok ,maar als hij fit blijft of zelfs fitter word is hij dus zelf al een versterking en hij kan jongens als kokcu ook beter maken.

10 second ninja DONE

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wat een gezever weer... de VI had de clubs buiten beschouwing moeten laten. De algehele prijsstijgingen binnen en buiten Nederland waaronder het voetbal onderhevig is zorgt er voor dat een gedateerde regel niet meer levensvatbaar is. Dat is het enige punt wat er uit te halen is. De KNVB zal op een andere manier moeten gaan voorkomen dat het Nederlandse voetbal volstroomt met derderangs buitenlandse voetballers, daar waar die regel voor in het leven is geroepen. De regel heeft heel lang het gewenste effect gehad, maar vanwege de algehele salarisstijgingen in het voetbal wereldwijd maakt het dat deze regel zijn doel gaat missen.

Maar waar ik mij wellicht het meest aan stoort is het hypocriete wijzen naar Ajax. Vanwege het verhogen van het salarisplafond kunnen blijkbaar lagere clubs geen exotische spelers meer halen. Boehoe boehoe. En we de vruchten plukken van de successen van Ajax Europees, en niet alleen financieel. Blijkbaar is het besef dat je Europees succes niet met eigen jeugd en middelmatige spelers haalt als sneeuw voor de zon verdwenen. Jaren lang tieren op een club als Ajax wanneer er geen Europese punten werden binnen gesleept, want dat was slecht voor het nationaal voetbal, maar nu het roer om is en met voor Europese begrippen nog zeer geringe bedragen wordt gezorgd voor een Europees waardig elftal wat punten binnen haalt, is het weer niet goed. Dat terwijl de oorzaak niet bij de clubs ligt maar bij de nationale voetbalbond.

Stelletje jankers zijn sommigen ook. En durft iemand ook nog eens te beweren dat clubs als Ajax en PSV dodelijk zijn voor de nationale competitie. De wereld op z’n kop. Kijk voor de gein eens afgelopen weekend in dit forum; zo stil als wat. De reden; Ajax en PSV spelen niet. Dat is een prima afspiegeling voor het gehele beeld van de Nederlandse competitie; zonder clubs als Ajax en PSV is het drie keer niks, nada. Geen internationale uitstraling, geen Europese punten, geen toppers in spe op de velden, kleine stadions die half leeg zijn en voetbal waar de honden geen brood van lusten.

[ Voor 15% gewijzigd door Han op 28-08-2019 14:16 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• D-e-n
Han schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:12:
En we de vruchten plukken van de successen van Ajax Europees, en niet alleen financieel.
Dat effect wordt ook overschat. Het is borstklopperij die me soms mateloos stoort. Successen voor een club zijn financieel voornamelijk goed voor die club zelf. Zoveel wordt er in Nederland ook niet uitgegeven aan binnenlandse transfers. De trend is juist om Nederlandse spelers zo jong en goedkoop mogelijk binnen te halen en dan maar te kijken of het wat wordt. De tijd dat spelers van AZ naar twee goede seizoenen standaard naar Ajax, Feyenoord of PSV gingen is er al een tijd niet meer.

Zowel voor Ajax als Fortuna Sittard geldt: ze moeten het als eredivisie samen redden. En dan heb je zowel Europees succesvolle clubs als goede tegenstand nodig. Dus kleine clubs moeten niet klagen dat grotere clubs meer geld hebben. Maar grote clubs moeten ook niet zeuren als er terecht een kanttekening wordt gezet bij het feit dat één club tientallen miljoenen binnen harkt in één Europees seizoen. Dat is ook weer geen gezonde verhouding, internationaal niet maar dus ook nationaal niet.

ps.
Voor de duidelijkheid: die kop boven dat artikel was natuurlijk tendentieus. Het is wel een regel waar de KNVB wat mee moet.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 28-08-2019 14:30 ]

• Martinusz
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Noem eens voorbeelden dan van de afgelopen jaren.

In Belgie is het echt uit de hand gelopen met vooral Afrikanen. Dit is echter wel een van de redenen waarom ze in de breedte nu beter presteren dan ons.
Sowieso hebben ze daar (als voetballer) fiscaal ook nog andere voordelen, maar dat is weer een ander verhaal.
Datzelfde geldt toch voor hier, elke Afrikaan of Japanner (Amerikaan/Zuid-Amerikaan/Australiër etc.) in de eredivisie verdiend dus dat standaard salaris. Het is niet voor niks dat het gemiddelde eredivisie salaris ophoog gekrikt wordt door de top 3 + de Non-EU spelers.
Daarnaast wordt het gemiddelde salaris van de Nederlandse spelers nog geflatteerd door het hoge aantal spelers dat van buiten de EU wordt aangetrokken. Zij moeten minimaal anderhalve maal het gemiddelde salaris verdienen: 422 duizend euro, waarmee de KNVB de clubopleidingen probeert te beschermen. Anders zouden bij alle clubs acht of negen afgeknepen Braziliaantjes in de selectie zitten.

• jbdeiman
Han schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:12:
Maar waar ik mij wellicht het meest aan stoort is het hypocriete wijzen naar Ajax. Vanwege het verhogen van het salarisplafond kunnen blijkbaar lagere clubs geen exotische spelers meer halen. Boehoe boehoe. En we de vruchten plukken van de successen van Ajax Europees, en niet alleen financieel. Blijkbaar is het besef dat je Europees succes niet met eigen jeugd en middelmatige spelers haalt als sneeuw voor de zon verdwenen. Jaren lang tieren op een club als Ajax wanneer er geen Europese punten werden binnen gesleept, want dat was slecht voor het nationaal voetbal, maar nu het roer om is en met voor Europese begrippen nog zeer geringe bedragen wordt gezorgd voor een Europees waardig elftal wat punten binnen haalt, is het weer niet goed. Dat terwijl de oorzaak niet bij de clubs ligt maar bij de nationale voetbalbond.

Stelletje jankers zijn sommigen ook. En durft iemand ook nog eens te beweren dat clubs als Ajax en PSV dodelijk zijn voor de nationale competitie. De wereld op z’n kop. Kijk voor de gein eens afgelopen weekend in dit forum; zo stil als wat. De reden; Ajax en PSV spelen niet. Dat is een prima afspiegeling voor het gehele beeld van de Nederlandse competitie; zonder clubs als Ajax en PSV is het drie keer niks, nada. Geen internationale uitstraling, geen Europese punten, geen toppers in spe op de velden, kleine stadions die half leeg zijn en voetbal waar de honden geen brood van lusten.
Ik snap niet dat iedereen hierover nu zo op zijn teentjes is getrapt. Het klopt toch dat Ajax de best betalende club hier in Nederland is? Dat is hun goed recht en dat is helemaal niet raar dat dit het geval is, alleen wat wel raar is (en dat staat ook in het artikel) is dat alle andere clubs ook meer geld kwijt zijn aan buitenlandse spelers.

Tot zo ver is er nog niets raars aan volgens mij, het is puur feitelijk een weergave van wat voor consequenties het beleid van de KNVB heeft, waardoor het nu zo is dat (mede) door de verhogingen van Ajax daar andere clubs ook last van hebben. Er is niemand die zegt dat de verhogingen niet goed zijn, of niet moeten kunnen, volgens mij zegt iedereen alleen dat dit voor alle clubs consequenties heeft en dat dat niet zou moeten.

Zonder AZ en Feyenoord die (eindelijk voor Feyenoord) wat punten binnenhalen Europees gezien, moet Ajax zich ook elk seizoen door voorrondes heen worstelen. Deze beginnen voor de transferdeadlines, wat een regel is van de UEFA. Als er dan een artikel verschijnt waarin staat dat door het aantrekken van Speler X van Ajax, Ajax de CL misloopt, omdat daardoor het team niet compleet is, dan klopt dat bericht toch ook gewoon? Dat het een gevolg is van de wisselende competitieperioden en wisselende transferwindows, gecombineerd met het vroege starten van de voorrondes, doet daar niets aan af.

Overigens, wat schiet de gehele competitie er financieel mee op? De inkomsten voor de Europese campagne gaan praktisch allemaal naar de club(s) die Europees spelen.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:25:
[...]

Zoveel wordt er in Nederland ook niet uitgegeven aan binnenlandse transfers. De trend is juist om Nederlandse spelers zo jong en goedkoop mogelijk binnen te halen en dan maar te kijken of het wat wordt.
Daar zijn de meeste clubs zelf debet aan. Er zijn maar twee clubs in NL die serieus geld op tafel gooien voor transfers en dat zijn PSV en Ajax. Maar die clubs vragen voor elke speler die 20 minuten goed speelt al prijzen van 10-20 miljoen euro en nog meer als een van die potentiële kopers toevallig net veel geld binnengeharkt heeft hetzij door een transfer of door Europees voetbal.

Dan schakel je automatisch door naar het buitenland en blijven de relatief kleine transfers in NL plaatsvinden.

• D-e-n
Typhone schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Daar zijn de meeste clubs zelf debet aan. Er zijn maar twee clubs in NL die serieus geld op tafel gooien voor transfers en dat zijn PSV en Ajax. Maar die clubs vragen voor elke speler die 20 minuten goed speelt al prijzen van 10-20 miljoen euro en nog meer als een van die potentiële kopers toevallig net veel geld binnengeharkt heeft hetzij door een transfer of door Europees voetbal.

Dan schakel je automatisch door naar het buitenland en blijven de relatief kleine transfers in NL plaatsvinden.
Ik zeg niks over de oorzaak. Ik benoem gewoon een feit. Het is ook niet een zaak van schuldig of niet schuldig.

Het Nederlands voetbal zou er in elk geval enorm bij gebaat zijn als spelers als Weghorst of straks Stengs eerst hier een stap zetten.

• Martinusz
jbdeiman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Overigens, wat schiet de gehele competitie er financieel mee op? De inkomsten voor de Europese campagne gaan praktisch allemaal naar de club(s) die Europees spelen.
En wat doe je met geld? Uitgeven, hoe meer geld er de eredivisie in komt, hoe meer geld er ook uitgegeven wordt tussen de eredivisie clubs. AZ, Feyenoord shoppen toch zeer regelmatig in de eredivisie, Ajax en PSV hebben volgens mij onlangs ook nog aardig wat uitgegeven in de eredivisie.
De prijzen stijgen, maar dus ook de inkomsten, want ze kunnen nu ook gewoon meer vragen.
Ohja...de miljoenen van Frenkie, volgens mij ging 11 miljoen ervan richting RKC? (dat is hun jaarbudget)
Plukt dus niet alleen een Ajax de vruchten van.

• Han
  • Niet online

Han

D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:25:
Dat effect wordt ook overschat. Het is borstklopperij die me soms mateloos stoort. Successen voor een club zijn financieel voornamelijk goed voor die club zelf.
Nee, het wordt gebagatelliseerd daar waar het uit komt. Er zijn genoeg spelers die kiezen voor de Nederlandse competitie alleen al om het feit dat een Ajax of een PSV er in speelt. Of denk je dat ze naar een subtopper gaan om zich in de kijker te spelen voor een buitenlandse club? Of dat een subtopper hun ultieme eindstation is? Daarnaast moet je ook kijken hoeveel talenten er jaarlijks voor een schijntje worden verhuurd aan clubs welke normaliter geen geld hebben voor dergelijke spelers.
De tijd dat spelers van AZ naar twee goede seizoenen standaard naar Ajax, Feyenoord of PSV gingen is er al een tijd niet meer.
Slecht voorbeeld. AZ is namelijk een van de weinige clubs met een dermate gezond beleid waardoor spelers dat station over kunnen slaan. AZ wordt de derde topclub van Nederland. Zelfs recent nog een talent van PSV, die ze graag binnenboord hadden willen houden, koos voor AZ. Dat zegt genoeg. Net als de uitgaande transfers van AZ spelers naar het buitenland. Neemt echter niet weg dat ook is gebleken dat wanneer je Europees in de CL wilt meedoen, spelers van AZ niet voldoende kwaliteit hebben.
Zowel voor Ajax als Fortuna Sittard geldt: ze moeten het als eredivisie samen redden. En dan heb je zowel Europees succesvolle clubs als goede tegenstand nodig.
Met alle respect voor Fortuna Sittard, die hebben we niet nodig. Sterker nog, liever een paar van dergelijke clubs minder en een kleinere competitie met meer kwaliteit.
Dus kleine clubs moeten niet klagen dat grotere clubs meer geld hebben.
Het zijn er maar een paar die dat doen. En kijk voor de gein eens naar de grootte van die selectie. Liever nog één of twee spelers voor de breedte er bij dan investeren in een fatsoenlijke grasmat of accommodatie.
Maar grote clubs moeten ook niet zeuren als er terecht een kanttekening wordt gezet bij het feit dat één club tientallen miljoenen binnen harkt in één Europees seizoen.
Hoezo is dat klagen in eens terecht? En krijgen die kleine clubs daar, zonder er ook helemaal niks voor te doen, niks voor terug dan?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Yogibeer
Als Ajax vanavond wint gaat er in ieder geval 3 miljoen in de anti kunstgraspot. Volgens mij genoeg reden om enorm te hopen dat Ajax zich plaatst voor de CL vanavond :)

• D-e-n
Han schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Nee, het wordt gebagatelliseerd daar waar het uit komt. Er zijn genoeg spelers die kiezen voor de Nederlandse competitie alleen al om het feit dat een Ajax of een PSV er in speelt. Of denk je dat ze naar een subtopper gaan om zich in de kijker te spelen voor een buitenlandse club? Of dat een subtopper hun ultieme eindstation is? Daarnaast moet je ook kijken hoeveel talenten er jaarlijks voor een schijntje worden verhuurd aan clubs welke normaliter geen geld hebben voor dergelijke spelers.
Ik noem niet voor niets ook het bestaan van "topclubs" essentieel voor een gezonde competitie. Maar de miljoenenstroom die Ajax nu binnen haalt voegt echt bitter weinig toe aan die gezonde competitie in mijn ogen. Zoals met alles is het niet zwart-wit. Die verschillen zijn prima, altijd geweest, maar net zo goed als ze Europees te groot kunnen worden kan dat ook nationaal ongezond zijn.
AZ wordt de derde topclub van Nederland.
AZ voert prima beleid. Maar zolang AZ op deze begroting, ver achter de drie erboven, blijft steken wordt AZ never nooit de derde topclub.
Met alle respect voor Fortuna Sittard, die hebben we niet nodig. Sterker nog, liever een paar van dergelijke clubs minder en een kleinere competitie met meer kwaliteit.
Dat zeg ik hierboven al.

Verder moeten we niet zo naar elkaars club wijzen. Sommigen reageren hier als de gemiddelde belastingbetaler wiens "centjes worden afgepakt". Maar daar is niks mis mee als de gehele competitie, ook de jongens met de centjes, beter van wordt.

• Han
  • Niet online

Han

jbdeiman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:31:
Ik snap niet dat iedereen hierover nu zo op zijn teentjes is getrapt.
Niet?

De VI headline:
En tot slot in het artikel;
Zo zet Ajax de rest op indirecte wijze nog verder buitenspel.
Nergens hoor je die VI journalist iets reppen in de trend van “aansluiting bij Europese top eist zijn tol in de nationale competitie” of “achterhaalde regel KNVB zorgt voor problemen bij kleinere clubs”. Het gehele stuk wordt richting Ajax geschreven, de kop en het slotakkoord is daar het jeukende voorbeeld van.
Nergens enige journalistieke onderbouwing van de oorzaak, de algehele Europese trend of de zo vurige wens van die zelfde Europees aansluiting. Zelfs geen verwijzing naar het gezonde beleid van Ajax wat die Europese succes mogelijk maakte. Nee, enkel wijzen naar het verhoogde salarisplafond en het gevolg. Niet naar de redenen maar wel wijzen naar Ajax terwijl de echter oorzaken elders liggen.

• Han
  • Niet online

Han

D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:00:
Die verschillen zijn prima, altijd geweest, maar net zo goed als ze Europees te groot kunnen worden kan dat ook nationaal ongezond zijn.
Weet je ook waarom die verschillen zo groot zijn geworden nu Ajax zich wel wist te plaatsen voor de CL en ver kwam? Omdat de rest van de (sub)toppers het lieten afweten. Feyenoord en helemaal PSV hebben de afgelopen jaren die zelfde kansen gehad (zelfs nog beter met minder voorronden en zelfs directe plaatsing). Maar die kansen werden niet gegrepen. Na de loting van de groepsfase gaf niemand Ajax ook maar enige kans op overwintering. Toen dat wel gebeurde gaf niemand ze een kans op de volgende ronde, etc. etc. etc. Maar Ajax presteerde wel en ontving daardoor miljoenen als beloning. Die zelfde beloning die andere clubs in de jaren er voor hadden kunnen pakken maar in faalden. En vergeet niet het transferbeleid van Ajax. Slim inkopen van jonge spelers, gemixed met aangekochte ervaring en doorgestroomde eigen jeugd. Waarom lukt dat andere clubs niet? En alle successen werpen hun vruchten af; spelers gaan voor astronomische bedragen de deur uit. Daar waar PSV en Feyenoord de afgelopen jaren hebben liggen slapen heeft Ajax het maximale rendement behaald. En ja, dan wordt je rijk. Als er toch moet worden gezeken vanwege de grote ongezonde verschillen dan zou ik mijn pijlen richten op de clubs die de boot hebben gemist.
AZ voert prima beleid. Maar zolang AZ op deze begroting, ver achter de drie erboven, blijft steken wordt AZ never nooit de derde topclub.
AZ gaat prima gestaag naar boven en legt keer op keer een gezond fundament die steeds beter wordt. Onze nationale 3e topclub doet het tegenovergestelde, dus ik verwacht dat die inhaalrace sneller komt dan verwacht. Binnen een paar jaar gaat AZ Feyenoord voorbij in de ranglijst.
Verder moeten we niet zo naar elkaars club wijzen.
Deze zin zou je naar de VI moeten sturen. Die kiezen er voor om naar een club te wijzen in plaats van een Europese trend en een gedateerde regel van de nationale bond.

• jbdeiman
Han schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Niet?

De VI headline:
[...]

En tot slot in het artikel;

[...]

Nergens hoor je die VI journalist iets reppen in de trend van “aansluiting bij Europese top eist zijn tol in de nationale competitie” of “achterhaalde regel KNVB zorgt voor problemen bij kleinere clubs”. Het gehele stuk wordt richting Ajax geschreven, de kop en het slotakkoord is daar het jeukende voorbeeld van.
Nergens enige journalistieke onderbouwing van de oorzaak, de algehele Europese trend of de zo vurige wens van die zelfde Europees aansluiting. Zelfs geen verwijzing naar het gezonde beleid van Ajax wat die Europese succes mogelijk maakte. Nee, enkel wijzen naar het verhoogde salarisplafond en het gevolg. Niet naar de redenen maar wel wijzen naar Ajax terwijl de echter oorzaken elders liggen.
Daarom haal ik ook het voorbeeld aan van de gekochte speler, ze zetten nota bene "Indirect" in het artikel, alleen de titel kan je negatief opvatten, maar dat is tegenwoordig sowieso het geval.Of je nu op een fansite van je club, VI, of Voetbalzone komt, alle headlines zijn suggestief, waar het artikel zelf een veel beter beeld geeft.
Het artikel geeft alleen de feiten weer en de consequenties. Ik vind dat we met elkaar niet zo snel op onze teentjes getrapt moeten doen, en al helemaal niet a.d.h.v. dergelijke populaire/ populistische media of krantenkoppen.
Ik zelf ben voor Feyenoord, en je wilt niet weten wat daar allemaal over geschreven is en wordt. Wordt je helemaal gek van, beetje vergelijkbaar met de 100.000 artikelen over onrust bij Ajax, waar natuurlijk een kern van waarheid aanwezig is, immers waar rook is is vuur, weet niemand de details en is iedereen maar verhalen aan het verzinnen. De ene nog gekker dan de andere.

Was niet per se alleen richting jou bedoeld ofzo, maar echt in algemene zin, als we ons op de teentjes laten trappen door deze aandachtszieke media, dan hebben we echt maar weinig leuke dagen in het leven, want het is toch allemaal bedoeld voor aandacht en kliks, journalistiek heeft er totaal niets meer mee te maken.
Martinusz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

En wat doe je met geld? Uitgeven, hoe meer geld er de eredivisie in komt, hoe meer geld er ook uitgegeven wordt tussen de eredivisie clubs. AZ, Feyenoord shoppen toch zeer regelmatig in de eredivisie, Ajax en PSV hebben volgens mij onlangs ook nog aardig wat uitgegeven in de eredivisie.
De prijzen stijgen, maar dus ook de inkomsten, want ze kunnen nu ook gewoon meer vragen.
Ohja...de miljoenen van Frenkie, volgens mij ging 11 miljoen ervan richting RKC? (dat is hun jaarbudget)
Plukt dus niet alleen een Ajax de vruchten van.
Uitzonderingen daargelaten, want Frenkie is echt wel een uitzondering, maar als je nu kijkt bij Ajax, wat hebben ze gekocht dan binnen de Eredivisie deze transfer periode? Dat is niet zoveel hoor, meest belangrijke was misschien nog wel dat ze Bergwijn zouden willen kopen, maar daar worden alleen die 2 ploegen die toch vaak al Europees geld binnen krijgen beter van.
Er zijn tientallen miljoenen binnengekomen, waarvan slechts een klein deel naar de kleinere clubs gaat (indirect).
Natuurlijk kunnen clubs in de ED meer vragen aan een Ajax, omdat iedereen weet dat die een hele vette bankrekening hebben. Maar juist omdat ze zoveel hebben zijn ze ook eerder geneigd buiten de ED te kijken en moet je wel een heel uitzonderlijk talent te pakken hebben willen ze daar de hoofdprijs voor betalen. En de kans op zo'n uitzonderlijk talent is natuurlijk wel erg klein. Persoonlijk denk ik dan ook dat de ED erbij gebaat zou zijn als naast Ajax/ Feyenoord/ PSV/ AZ (willekeurige volgorde) ook andere teams sterker worden, niet alleen in de ED levert dat weerstand op, maar dan kan je ook soms met 5/5 teams in Europa spelen en zo punten binnenhalen. Daarmee wordt e.e.a. wat meer verspreid, want buiten de 4 die ik nu noem doen NL clubs Europees helemaal niet mee en worden zeer snel uitgeschakeld.
Om dit te bereiken moet de subtop ook sterker worden en moeten er meer clubs echt om kunnen strijden. Daarvoor is een eerlijker verdeling naar mijn idee een stap in de goede richting, de rest moeten clubs natuurlijk gewoon zelf doen met sponsoren en dergelijke, maar juist omdat de voorsprong van de top zo groot is, wordt het verschil alleen maar groter, en dat is jammer.

Verwijderd

Martinusz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Datzelfde geldt toch voor hier, elke Afrikaan of Japanner (Amerikaan/Zuid-Amerikaan/Australiër etc.) in de eredivisie verdiend dus dat standaard salaris. Het is niet voor niks dat het gemiddelde eredivisie salaris ophoog gekrikt wordt door de top 3 + de Non-EU spelers.

[...]
In belgie hebben ze dus geen speciale tarieven voor spelers buiten de EU.
Vandaar het voordeel t.o.v Nederland.

https://www.voetbalkrant....rs-niet-eu-aan-te-trekken?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2019 15:36 ]

• Yogibeer
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

In Nederland worden clubs hierdoor ook min of meer gedwongen om in te blijven zetten op de jeugdopleiding. Wat een goed iets is.

• Han
  • Niet online

Han

Yogibeer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:35:
In Nederland worden clubs hierdoor ook min of meer gedwongen om in te blijven zetten op de jeugdopleiding. Wat een goed iets is.
Exact... en wanneer ik dan kijk naar die exotische aanwinsten waar naar gerefereerd wordt in dat VI artikel dan vraag ik mij bij het meerendeel hardop af wat de toegevoegde waarde is van dergelijke importspelers. Lijkt mij sterk dat daar nationaal niks van het zelfde kaliber rond loopt die kan worden gekocht of gehuurd. Want ook daar gaat het artikel strak aan voorbij. Vaak worden derden rijk van dergelijke exotische transfers naar Nederland en de clubs armer.
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:27:

https://www.voetbalkrant....rs-niet-eu-aan-te-trekken?
En dat zouden ze in Nederland ook moeten invoeren. Maar dan wel met een limiet aan buitenlandse spelers op het veld van bijvoorbeeld 4 non-EU spelers en minimaal 4 Nederlandse spelers. Dan is prima dat er een exotische speler voor een appel en ei wil komen voetballen hier, maar daar staat dan wel tegenover dat er 3 EU spelers en 4 nationale spelers op het veld staan. Dan zal er ook een toename zijn in nationale transfers en worden die spelers ook duurder zodat lager geklasseerde teams er meer voor vangen.

Alleen zit je dan weer met vervelende effecten zoals het nog vroeger binnenhalen van talenten door topclubs, het belachelijk duurder worden van matige Nederlandse spelers en een grote kans dat je weer afhaakt bij de Europese top. Strengere regels werken alleen wanneer deze door de UEFA worden opgelegd en in elke competitie in Europa gelden. Anders blijft het dweilen met de kraan open en krijg je een nog grotere scheefgroei.

[ Voor 47% gewijzigd door Han op 28-08-2019 15:56 ]

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-11 11:43

Baseman77

We move

Weer een onbegrijpelijke aankoop van PSV.
Heb je hier ook argumenten voor of hou je het alleen bij oneliners?
Doan is hevig overschat, die presteerde na een redelijk half jaar bij Grunn amper meer.
Doan zijn 1e seizoen was prima anders, het was zijn 2e seizoen dat tegenvalt. Al is dit afhankelijk van waar je naar kijkt.
Qua aantal goals en assists viel het vorige seizoen tegen, na zijn veelbelovende 1e seizoen. Bij andere stats laat hij een stijgende lijn zien, zoals in het percentage geslaagde dribbels. Verder scoort hij goed op techniek, handelingssnelheid, positie kiezen en is hij sterk in de kleine ruimte. En hij kan scoren van afstand.

Hij is een ander type speler dan wat PSV al heeft en hij kan als rechtsbuiten en als 10 spelen, waarmee hij een concurrent wordt van Ihattaren en (in mindere mate) van Bergwijn.

Hij stond in 2018 nog op een leuke lijst:
https://twitter.com/lequipe/status/1049322377656635393

Bij VI Pro wordt Doan in een artikel vergeleken met Pröpper, Wijnaldum en Odegaard (toen deze spelers nog bij een subtopper speelden):
https://www.vi.nl/pro/ana...bloei-kan-komen#lees-meer

Qua kwaliteiten kan Doan zeker slagen bij PSV, al zal hij niet meteen een meerwaarde zijn.
Ik hoopte op een ervaren speler, omdat dit PSV al zo jong is. Maar ik ben erg benieuwd naar Doan, hopelijk kan hij het waarmaken.
Waarom zou een aankoop van PSV in hemelsnaam paniekgedrag zijn?
Wat een onzin.
Doan komt plots bovendrijven omdat alles stroef loopt bij PSV
PSV houdt Doan al jaren in de gaten (ze wilden hem in 2016 tegelijk met Thomas Deng halen, maar dat lukte niet waarna Doan naar Groningen ging) en ze waren al langere tijd op zoek naar een rechtsbuiten. Of ben je de interesse van PSV in Berghuis alweer vergeten?
en omdat er veel te laat begonnen is met de selectie op orde krijgen.
Kwaliteit kost geld en kost ook zeker tijd.
Daarbij zijn niet alle gehaalde spelers meteen wedstrijdfit, zie bijv. ook Alvarez bij Ajax.
Het seizoen begon extreem vroeg, PSV begon al met de voorronde CL toen de meeste teams nog niet eens begonnen waren met hun voorbereiding. En dan nog had PSV gewoon moeten winnen van Basel.
Sagat schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:36:
Wat ik opvallend vind bij Doan......is dat niet bijna hetzelfde type als Ramselaar?
Nee, totaal niet.
Ramselaar is een CM met postbode gedrag, te weinig techniek (met name zijn balaanname) en een gebrek aan inzicht, Doan is een rechtsbuiten/10 met een uitstekende techniek, goede pass en prima inzicht.
Leon Zwiers schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:55:

Ik vind het artikel wat overdreven, maar wat klopt er eigenlijk niet aan deze beweringen?
CrazyOne schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:37:
Even ter verduidelijking, de transfersom is 10 miljoen + bonussen.
Nee hoor.
De transfersom is of 7,5 miljoen vast + 2,5 miljoen aan gegarandeerde bonussen (volgens Dagblad van het Noorden) of 7,5 miljoen vast + doorverkoop percentage van de winst (volgens Eindhovens Dagblad).
Beetje onduidelijk dus nog.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:02
jbdeiman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:16:
[...]

Uitzonderingen daargelaten, want Frenkie is echt wel een uitzondering, maar als je nu kijkt bij Ajax, wat hebben ze gekocht dan binnen de Eredivisie deze transfer periode? Dat is niet zoveel hoor, meest belangrijke was misschien nog wel dat ze Bergwijn zouden willen kopen, maar daar worden alleen die 2 ploegen die toch vaak al Europees geld binnen krijgen beter van
Denk dat Emmen en Heerenveen wel blij zijn met de miljoenen voor Scherpen en Pirie.;)

• LZ86
Han schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:16:
AZ gaat prima gestaag naar boven en legt keer op keer een gezond fundament die steeds beter wordt. Onze nationale 3e topclub doet het tegenovergestelde, dus ik verwacht dat die inhaalrace sneller komt dan verwacht. Binnen een paar jaar gaat AZ Feyenoord voorbij in de ranglijst.
Ik denk het niet. Dan moet de huidige malaise bij Feyenoord de komende 15-20 jaar aanhouden, en dat gaat niet gebeuren. Ook is het budgetverschil dusdanig groot dat AZ dat voorlopig echt niet gaat kunnen dichten.

Ook zijn die goede beleidsmakers nog eens te koop. Feyenoord was schijnbaar dicht bij Eenhoorn, totdat dat stadion instortte. Gaat ook een hoop centen kosten btw, daar gaat de transferinkomst van Til ;)

En ook al blijven die mafklappers in het Maasgebouw nog een paar jaar zitten (en wie weet komen ze plots met die Amerikanen aanzetten met 80 miljoen 8)7 ) is de achterban van Feyenoord vele malen groter

• dutchgio
Sempy schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:08:
[...]

Denk dat Emmen en Heerenveen wel blij zijn met de miljoenen voor Scherpen en Pirie.;)
En Van Leer, Labyad redelijk recent nog. Schuurs, al was dat toen nog Jupiler league. :)

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Baseman77 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:01:

Waarom zou een aankoop van PSV in hemelsnaam paniekgedrag zijn?
Wat een onzin.
Je zeg het een beetje verkeerd. Jij vraagt nu aan mij waarom 'een aankoop' van PSV paniekgedrag is. Een aankoop is geen paniekgedrag; dé aankoop van Doan is dat uiteraard wel. Als PSV iets minder stroef uit de startblokken was gekomen was deze speler er nooit gekomen. PSV was veel te laat met handelen op de transfermarkt mede omdat er geen geld is/was en omdat bijv. Pereiro niet vertrokken is. Anders was Doan allang geleden (toen de interesse van Ajax er ook nog was) vastgelegd. Want ze wisten allang dat er in de zomer leegloop zou zijn dus waarom je dan zou wachten tot 26 augustus 2019 waarbij je inmiddels reeds uit de CL geknikkerd bent is mij een compleet raadsel.

Ergo: paniekaankoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 28-08-2019 16:24 ]

• D-e-n
@Han
Voor het uiteindelijke effect op het voetbal maakt het natuurlijk niets uit hoe Ajax aan die miljoenen komt. Of het nu door oliesjeiks of gezond beleid komt: feit is dat als je op dit moment miljoenen hebt dat je niet meer zo makkelijk ingelopen kunt worden. Want met geld maak je weer geld. Dus leuk als Ajax zichzelf op de borst klopt voor het eigen beleid maar dat gaat het Nederlandse voetbal natuurlijk geen moer helpen.

Natuurlijk was de kop van VI éénzijdig en moet je het breder trekken. Maar bij dat breder trekken hoort dus ook het besef dat het misschien helemaal niet in ieders belang is als de "winnaar" (in dit geval Ajax) alle centjes voor zichzelf houdt. Dat steekt natuurlijk, dat snap ik, maar schiet alsjeblieft niet in de kramp van de belastingschuwe ondernemer.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@D-e-n
9 jaar geleden was Ajax niet zover van een foute categorie af (1/2).
Zou het beleid dan toch z'n vruchten hebben afgeworpen?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Bij 'in de kramp schieten' denk ik eerder aan het 'mateloos storen' aan andere clubs.
D-e-n schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:41:
Het Nederlands voetbal zou er in elk geval enorm bij gebaat zijn als spelers als Weghorst of straks Stengs eerst hier een stap zetten.
Een Weghorst had Ajax of PSV echt beter gemaakt? Ik heb juist het gevoel dat het hem wellicht eerder geremd zou hebben als hij dan niet onbetwist in de basis staat. Ik denk dat het juist wel goed is dat hij meteen de stap naar een sterkere competitie maakt, zeker omdat hij daar een club heeft gevonden waar hij wel altijd speelt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schreuder, waar ben je ?
Zal Ten Hag hem nog bellen of Appen om advies ?

:P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dutchgio
Nee we gaan gewoon bij 1-1 pas in de 80e minuut Huntelaar brengen. :+

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die kop van vi.nl (wat inmiddels ook opgepakt wordt door andere sites zie ik) over dat de hoge salarissen die Ajax betaald een niet-EU-speler voor andere clubs onbetaalbaar maakt, is nogal overdreven. Dat salaris is een gemiddelde van 18 clubs, daar hebben één of twee spelers van één club bijzonder weinig invloed op.

Momenteel moeten niet-EU-ers dus 436k (=150% van het gemiddelde eredivisie-salaris) betaald krijgen, dan kom je op een gemiddelde salaris van 290k per Eredivisie-speler. Als elke club 20 spelers onder contract heeft, en bij Ajax is het gemiddelde geen 290k maar 870k (3x zo hoog, lijkt me vrij sterk dat dit het gemiddelde salaris zou zijn, maar soit: For the sake of argument...), dan zou dat gemiddelde van 290k naar 320k gaan, en dus het salaris van een niet-EU-er naar 480k.

Om die 6 ton gemiddeld te bereiken waar vi het over heeft zullen de overige clubs zelf ook een flinke duit in het zakje moeten doen :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:41
Gewoon de regel afschaffen dat een niet EU speler minimaal x aantal euro moet verdienen.
En gewoon max 3 niet EU spelers in de basis 11 en klaar.

Of eisen dat ze x aantal jeugd spelers in de selectie hebben, misschien dat ze dan eens iets met de jeugd gaan doen. Want sommige clubs vergeten nogal vaak dat ze een jeugd hebben

• Yogibeer
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:54:
Schreuder, waar ben je ?
Zal Ten Hag hem nog bellen of Appen om advies ?

:P
Schreuder het grote De Telegraaf lek bedoel je?
Pagina: 1 ... 82 ... 157 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Outerspace in "Sport Feedback"

Dit topic is er voor de nationale clubs van Nederland en België.
CL/ EL alleen van de Nederlandse clubs en hun directe tegenstander of poulegenoten.
De overige wedstrijden mogen in [Voetbal] Buitenlandse clubs seizoen 2019/2020 besproken worden.