Curva schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:39:
Het is hartstikke gezellig in het topic. Maar het is al jaren duidelijk bij Utrecht dat de enige wedstrijden die er toe doen, de wedstrijden tegen Ajax zijn. Als je kijkt hoe die laatste goal gescoord wordt, dat is toch om te janken. Zelfs tegen een amateurclub tijdens een vriendschappelijke wedstrijd, moet je je kapot schamen als het op deze manier gebeurd.
Ja, als je altijd alles maar gelijk om Ajax laat draaien en je vindt dat leuk, dan misschien wel. Voor de rest is het vermoeiend dat Ajax altijd maar weer belangrijk wordt gemaakt en altijd centraal wordt gezet, zelfs bij wedstrijden en competities waar ze helemaal niet aan meedoen.
Ik snap niet helemaal wat er kut aan de voorrondes is?
Het woord voorronde geeft toch aan dat het voor het hoofdtoernooi gespeeld wordt. En natuurlijk zijn het de belangrijkste wedstrijden voor clubs als Utrecht voor de EL en PSV voor CL. Dat Nederlandse clubs meer voorrondes moeten spelen, is al jaren zo. Eigenlijk sinds de jaren '00. Hier kunnen ze allemaal op anticiperen door al spelers te kopen/contracten aan te bieden/huren.
Als kleine club kan je niet anticiperen, je bent altijd afhankelijk van het moment dat de rijkste clubs de markt aanslingeren.
Hoe is dat anders nu? Of je je nou plaats voor de voorrondes met een ander team, of voor het hoofd toernooi met een ander team, het argument is hetzelfde.
Maar zonder play offs gaan min of meer dezelfde teams, en ook de teams die geen playoffs spelen hebben regelmatig flinke onnodige uitglijders.
En zoals je zelf al aangeeft, is de verdeling bijna altijd hetzelfde, dus waarom zouden we dan nog play-offs spelen? Geef die gasten wat extra rust en laat ze eerder beginnen zodat de elftallen wat meer op elkaar ingespeeld zijn en iedereen fit is, waardoor het er niet zo belabberd uitziet en er gewoon gewonnen wordt.
Het houdt de competitie spannend, het geeft ze meer wedstrijden die er toe doen en levert meer inkomsten op. Het heeft uiteindelijk geen invloed op de prestaties in Europa.
Meer rust is het probleem niet, die rust hebben die spelers net gehad. Het probleem is dat je nog midden in de voorbereiding zit met incomplete selecties. En dat ga je houden zolang deze wedstrijden voor de aanvang van de competitie en voor het sluiten van de transfermarkt gespeeld worden.
Ik zou zeggen, de prijzen worden verdeeld aan het einde van het seizoen. Deelnemen aan een hoofdtoernooi is de prijs waar het om gaat zowel financieel als sportief gezien, niet het deelnemen aan de voorrondes. Doe dat dan aan het einde van het seizoen, dan heb je gelijk een goed argument om de playoffs af te schaffen. Ik zou niet weten waarom dat minder eerlijk zou zijn.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"