Pompi schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:13:
[...]
Ik denk dat het grootste "probleem" de onnodige play-offs zijn, aangezien er teams zijn geweest die die hadden gewonnen terwijl zij niet als 5de waren geëindigd en eigenlijk weinig tot niks in de Europa League te zoeken hadden.
Zoals een Ado Den Haag in 2010/2011 die 7de werd en de play-offs won, waar FC Groningen toen 5de werd. Ado werd toen ook snel uitgeschakeld door een Cypriotische ploeg, waarna ze in 2011/2012 ook als 15de eindigde en je dus mogelijk van een uitschieter in 2010/2011 mag spreken. No offense naar Ado maar ik had Groningen toen wel meer kans gegeven aangezien die over het algemeen wil rond de plekken 5-9 zitten en het vervelende van deze ranking is dat je de bij elkaar gesprokkelde punten door alle deelnemers moet delen ook al liggen ze er in de voorrondes uit.
Van mij mogen die play-offs dus ook wel weg want behalve dit "probleem" zorgt het er ook voor dat de ploegen die als eerste weer aan de slag mogen als laatste stoppen en dus een kortere voorbereiding hebben dan als er gewoon na 34 wedstrijden gestopt word.
Dat euvel valt op te lossen door een derde en desnoods vierde Europees toernooi op de kalender te zetten. Iets dat de UEFA heel graag wilt, maar da's niet uit sportief oogpunt.
Vroegah hadden we de EC2. Dat waren de bekerwinnaars uit de nationale competities. Dan kon het zomaar gebeuren dat FC Helmondsport Europees mocht aanrommelen. Het voordeel toen was, dat er geen Liverpool of andere grootmacht in dat toernooi zat. Een KV Mechelen of Huddersfield Town over de knie leggen is dan ineens wel een haalbare kaart voor een Nederlands cafe elftal. Daarnaast blijft het leuk om een klein clubje een zegetocht door Europa te zien maken. Dat kon toen nog.
Ik ben het er volledig mee eens dat playoffs waardeloos zijn, maar het zijn voorlopig wel de regels. Je kan daarom ook niet van een Heracles gaan lopen verwachten dat ze effetjes punten moet halen voor ons land. Dat gaat niet gebeuren.
Maar een Feijenoord of AZ mag men die druk denk ik wel opleggen. Ga verdorie eens serieus mee lopen voetballen en zorg dat we de benodigde punten halen.
Straks moet PSV 8 voorrondes gaan spelen, voordat het echte toernooi begint. (Een overdrijving, maar het gaat om het idee.)