Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale22io
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-06-2021
Hoi allen,

Ik zit met een kwestie in mijn maag waarin ik duidelijkheid wil hebben.

Ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben 28 jaar en +/- 6,5 jaar ervaring in de logistiek voornamelijk als Medewerker. Mijn hoogst genoten opleiding is op Mbo niveau 3 teamleider logistiek waarin ik mijn diploma gehaald heb. Omdat ik het fysieke zat ben, en er geen interessante doorgroeimogelijkheden zijn daarin, naar mijn mening. Is het zo dat ik na al die jaren een carrièreswitch wil doen, mijn voorkeur gaat uit naar een baan in de IT. Het liefst wil ik programmeur worden, daarin ligt mijn passie en denk ik zelf dat dat het best bij mij past.Voornamelijk het constant leren en doorgroeien bevalt mij. Ik heb vroeger een mbo 2 servicedesk opleiding gedaan maar het diploma niet kunnen halen door het ontbreken van stage (crisis 2008) Omdat ik nu een stuk ouder ben en ook financiële verplichtingen heb (auto, huis, vrouw🤣) kan ik niet zomaar terug naar een MBO instelling en dan 5 dagen naar School gaan. Ik sta op het punt mij aan te melden voor een MBO niveau 4 ICT beheerder BBL opleiding, ( 4 dagen werk en 1 dag school) omdat mijn voorkeur uit gaat naar een baan als programmeur, maar je daarin er gewoon niet komt zonder enig ervaring of kennis, heb ik mij aangemeld als ICT beheerder.
Hoe pak ik dit aan voor iemand zonder ervaring in It? Voornamelijk het vinden van een leerwerkplek lijkt mijn veel koppijn te bezorgen.

Ook zit ik te denken om niet een opleiding te volgen maar certificaten te behalen voor programmeur om dan een werkgever te kunnen vinden/hebben die mij daarin verder laat doorgroeien. Is dat een goed idee?

Ik kijk uit naar jullie adviezen

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Ale22io op 18-05-2019 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je programmeur wilt worden, zou ik niet kiezen voor een systeembeheerders opleiding.

Ik zou eerder kijken naar iets als dit:
https://www.mboutrecht.nl...tie-en-mediaontwikkelaar/

Realiseer je wel dat het een paar jaar duurt voordat je klaar bent met zo'n opleiding en dan om diverse redenen een stuk minder interessant bent voor werkgevers dan een schoolverlater met dezelfde opleiding.

Persoonlijk zou ik heel goed nadenken voordat je een dergelijke overstap maakt en eerder kijken of je binnen de logistiek een baan kunt vinden waar je opnieuw gelukkig van word. Als tegenwicht zou je dan hobbymatig kunnen programmeren en daar een deel van je levensplezier vandaan halen. (Wie weet dat je daardoor zó goed word, dat een overstap alsnog te overwegen is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemaskerde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 07:19
Is netwerkbeheer niet iets voor je?

Het is vrij makkelijk om snel stappen te maken in deze tak.
Kijk eens naar CCNA/CCNP opleidingen, deze zijn in vrij korte tijd te halen en kun je snel starten binnen de IT branche.

DmK©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale22io
unezra schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:32:
Als je programmeur wilt worden, zou ik niet kiezen voor een systeembeheerders opleiding.

Ik zou eerder kijken naar iets als dit:
https://www.mboutrecht.nl...tie-en-mediaontwikkelaar/

Realiseer je wel dat het een paar jaar duurt voordat je klaar bent met zo'n opleiding en dan om diverse redenen een stuk minder interessant bent voor werkgevers dan een schoolverlater met dezelfde opleiding.

Persoonlijk zou ik heel goed nadenken voordat je een dergelijke overstap maakt en eerder kijken of je binnen de logistiek een baan kunt vinden waar je opnieuw gelukkig van word. Als tegenwicht zou je dan hobbymatig kunnen programmeren en daar een deel van je levensplezier vandaan halen. (Wie weet dat je daardoor zó goed word, dat een overstap alsnog te overwegen is.)
Dat besef ik mij zeer dat ik minder interessant ben dan een schoolverlater met niveau op zak die 21 is. Daarom kijk ik liever naar mogelijkheden om bij een klein It bedrijf in te kunnen stappen, alleen weet ik niet hoe ik dat het best kan aanpakken. De logistiek is voor mij zelf uitgesloten. Ik ben vergeten te vermelden dat ik momenteel een logistieke baan heb bij een werkgever die doet aan hergebruik van IT producten. Maar ook daarin is het IT gedeelte zeer beperkt ondanks dat je met de producten werkt, het blijft logistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale22io
Gemaskerde schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:39:
Is netwerkbeheer niet iets voor je?

Het is vrij makkelijk om snel stappen te maken in deze tak.
Kijk eens naar CCNA/CCNP opleidingen, deze zijn in vrij korte tijd te halen en kun je snel starten binnen de IT branche.
ik heb daar nog niet over nagedacht, Als ik daarin makkelijk bij een werkgever in die sector kom, dan is het zeker iets om over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:48:
[...]
Dat besef ik mij zeer dat ik minder interessant ben dan een schoolverlater met niveau op zak die 21 is. Daarom kijk ik liever naar mogelijkheden om bij een klein It bedrijf in te kunnen stappen, alleen weet ik niet hoe ik dat het best kan aanpakken. De logistiek is voor mij zelf uitgesloten. Ik ben vergeten te vermelden dat ik momenteel een logistieke baan heb bij een werkgever die doet aan hergebruik van IT producten. Maar ook daarin is het IT gedeelte zeer beperkt ondanks dat je met de producten werkt, het blijft logistiek.
Toch zou ik daar écht even goed onderzoek naar doen, of kijken wat voor mogelijkheden er zijn je logistieke kennis te combineren met ICT. Bijvoorbeeld door over te stappen naar een logistiek dienstverlener waar wél intern mogelijkheden zijn door te groeien naar een ICT functie. (Of waarbij je juist een ICT functie gaat bekleden, waarbij logistieke kennis en ervaring van pas komt. Kan me zomaar voorstellen dat bij pak 'm beet Schenker of andere grote logistiek dienstverlener, op bepaalde plekken binnen hun ICT organisatie logistieke kennis erg nuttig is.)

Een complete carriereswitch betekend waarschijnlijk dat je flink salaris moet inleveren en de vraag is of 4+ jaar opleiding, zich ooit terug gaat betalen. Ik vraag me ook af of de ICT je gaat brengen wat je wil. De ICT word in mijn beleving nog wel eens wat geromantiseerd en ik zie hier op Tweakers vaker voorbij komen dat mensen de ICT in willen, terwijl ze beter af zijn met ICT als hobby en een wat logischer vervolg van hun carriere.

Andere mogelijkheid is bijvoorbeeld ICT als hobby, waardoor het voldoende balans bied voor een wat minder bevredigende dagbesteding.

Don't get me wrong, ik begrijp dat de ICT heel interessant kan zijn. Ik werk zelf nu een jaar of 23 in de ICT. Maar ik heb ook mijn momenten gehad dat ik de ICT helemaal zat was en iets totaal anders wilde gaan doen. Tuinarchitect ofzo, of vrachtwagenchauffeur. Vooralsnog besloten binnen de ICT te blijven, maar wél met het plan de koers wat te wijzigen van een meer uitvoerende naar een meer adviserende en sturende rol.

Als je als programmeur aan de slag wil, zou ik eerder bij een grotere organisatie solliciteren. Bij een kleinere organisatie werk je vaak in een relatief klein team en zijn er minder leer- en groeimogelijkheden. Ook zijn er minder meer senior programmeurs waar je je aan kunt optrekken.

Hoe dan ook, wat mij niet duidelijk is en wat belangrijk is voor jezelf helder te krijgen is:
  • Waarom ben je de logistiek zat.
  • Wat zou er moeten veranderen binnen je huidige werkrichting om wél weer plezier in je werk te krijgen.
  • Wat zoek je in de ICT en wat verwacht je er te vinden.
  • Hoe ga je voorkomen dat je over 6 jaar opnieuw in dezelfde situatie zit. Omgeschoold naar iets in de ICT en opnieuw denken "is dit het nu, tijd voor wat anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:24
Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:23: Het liefst wil ik programmeur worden, daarin ligt mijn passie en denk ik zelf dat dat het best bij mij past
Als daar jouw passie ligt lijkt dat inderdaad een goede keuze. Hoe lang ben je al bezig met programmeren en in welke talen? Heb je bv al een aantal projecten op Github of zo?

Of bedoel je dat je denkt dat jouw dat leuk lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemaskerde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 07:19
Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:51:
[...]
ik heb daar nog niet over nagedacht, Als ik daarin makkelijk bij een werkgever in die sector kom, dan is het zeker iets om over na te denken.
Als je een begin maakt met je CCNA wat je prima zelf kan leren met zelf studie, kun je na een paar maanden examen doen bij Global knowledge, als je deze in de pocket hebt, zijn er genoeg mogelijkheden tot een baan.

Edit: ik denk dat je met een CCNA diploma sneller aan de bak komt dan een MBO ICT niv4 opleiding, ik heb hier 2 jaar geleden ook naar gekeken en kreeg toen de tip om mijn CCNA te gaan halen, en binnen no time had ik een nieuwe uitdaging in de IT!

[ Voor 20% gewijzigd door Gemaskerde op 18-05-2019 16:13 ]

DmK©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Opleidingen zijn erg goed om je eerste baan te krijgen, maar als jij straks op je 32e net zoveel kan als iemand van 18 met een MBO diploma zal je heel moeilijk via de normale weg aan het werk komen.

Ik zou je willen adviseren om 1 kunstje te gaan leren en daar alle tijd in te steken, zodat je over een tijdje alles over dat specifieke onderdeel weet. Bijvoorbeeld webdesign/databasedesign of iets in die richting. SQL schijnt niet zo heel moeilijk te zijn en ook is Python eenvoudig te leren. Als je dat dan naast je huidige werk doet en daarbij wat leuke projectjes maakt en een portfolio opbouwt en certificaten haalt, zal je sneller als programmeur ergens aan het werk komen.

PS. ik heb pas op mijn 31e mijn MBO gehaald en kon nergens aan het werk komen. Pas toen ik ook een HBO papiertje had kon ik overal aan het werk gaan.
En als ik nu terugdenk had ik het werk wat ik nu doe ook een stuk sneller kunnen leren als ik toen veel gerichter was gaan leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:23:

Het liefst wil ik programmeur worden, daarin ligt mijn passie en denk ik zelf dat dat het best bij mij past.
Waar blijkt dat uit?

Als het jouw passie is dan verwacht ik dat je al het nodige qua programmeren hebt gedaan. En als dat zo is dan heb je misschien al een portfolio die je aan potentiele werkgevers kunt laten zien. De lat ligt momenteel niet zo hoog voor programmeurs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Twee van de kernkwaliteiten van iemand in de IT zijn:

- weten welke informatie je nodig hebt
- weten hoe je het moet vinden

Neem bijvoorbeeld je vraag die je hier stelt, je had die vraag in de zoekmachine kunnen pleuren en dan deze topics kunnen vinden:

Omscholing, vanuit zorg naar IT
Omscholen naar ICT-er.
Omscholen naar programmeur

Die topics hebben misschien niet 1-op-1 de naam van jouw topic, maar hebben wel 99% overeenkomende wensen, suggesties en richtingen die je op kan. Je kan ook complete lijstjes terugvinden, bijvoorbeeld meer richting het maken van software:

[ Voor 59% gewijzigd door johnkeates op 18-05-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Met een MBO diploma ga je tegenwoordig geen programmeur worden. Hard maar waar, niveau van opleidingen is behoorlijk gezakt de afgelopen 20 jaar.

Ik raad je aan een HBO opleiding te volgen, echter denk ik dat dit voor iemand die al tijden gewerkt heeft en als hoogste opleiding niveau 3 heeft de kans op succes nihil is. De baas schiet er ook niks mee op om een 30+ die nog maar kort in dienst is en uit een andere branche komt een hbo opleiding te laten volgen. Ik denk dus dat je deze opleiding zelf zult moeten bekostigen.

Verder moet je je realiseren dat het startsalaris voor een programmeur (HBO niveau, opleiding afgerond) zonder relevante ervaring ook niet ver boven de 2500 zal uitkomen, je leeftijd zal je eerder tegenwerken dan meerwerken. Je doorgroeimogelijkheden zijn hierdoor ook beperkt, je hebt immers niet meer het leervermogen en de flexibiliteit van een 20-25 jarige.

Ik begrijp dat dit pessimistisch klinkt, toch zou ik je niet afraden de ict in te gaan. Ik raad je echter wel aan je verwachten bij te stellen en een mbo 4 opleiding te volgen en werk te zoeken in de richting van systeem/netwerk beheer. Ook raad ik je aan naar andere branches te kijken. Ik werk zelf ook deels met mijn handen maar heb ZEER veel afwisseling en het werk is net als mijn opleiding ook gewoon ook HBO niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door ikbengeenvis op 18-05-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ikbengeenvis schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:46:

Je doorgroeimogelijkheden zijn hierdoor ook beperkt, je hebt immers niet meer het leervermogen en de flexibiliteit van een 20-25 jarige.
Laten we niet doen alsof hij 58 is. Hij is 28 en dat leervermogen zal nog redelijk intact zijn.
Ik begrijp dat dit pessimistisch klinkt, toch zou ik je niet afraden de ict in te gaan. Ik raad je echter wel aan je verwachten bij te stellen en een mbo 4 opleiding te volgen en werk te zoeken in de richting van systeem/netwerk beheer.
MBO4 is langzamerhand ook de ondergrens geworden qua IT functies. Dan mag je nog net kabels trekken en ijzer in een rack hangen.

Ik overdrijf natuurlijk maar realiteit is wel dat HBO langzamerhand de norm is geworden. Iemand met MBO4 zal niet snel als beheerder aangenomen worden. Vanaf helpdesk doorgroeien ligt dan meer voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Je hoort in de media veel over de arbeidsmarkt. Tekort aan ICT’ers enzo.

Dat moet ik wel nuanceren. Het arbeidsmarktperspectief van ICT opleidingen op HBO- en WO niveau is super. Van MBO ICT is het op zijn best redelijk.

ICT eet namelijk met grote happen uit de beschikbare banen. Denk daarbij aan de tienduizenden winkelmedewerkers die door max een paarduizend magazijnmedewerkers bij webwinkels zijn vervangen.
De sector neemt ook wel eens een hap uit zichzelf. Schaalvergroting van datacenters en vooruitgang in de PaaS en devops heeft heel veel serverbeheer weggenomen. Dat levert extra banen in development en devops op, maar kost meer banen in beheer.

Wil je developer worden? Op zich een goed perspectief. Maar zoek wel even uit of je de brug kunt slaan van je huidige kennisniveau naar het gewenste niveau.

Tip: zoek een slftware development cursus op Coursera uit. Kun je het qua niveau en snelheid goed volgen? Dan zit je goed met je plannen.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 18-05-2019 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
downtime schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:22:
[...]

Waar blijkt dat uit?

Als het jouw passie is dan verwacht ik dat je al het nodige qua programmeren hebt gedaan. En als dat zo is dan heb je misschien al een portfolio die je aan potentiele werkgevers kunt laten zien. De lat ligt momenteel niet zo hoog voor programmeurs.
Dit dus. Waarom 4 jaar naar school gaan terwijl je online en autodidactisch veel meer kan leren in een jaar tijd? Maar dit moet je dan wel liggen en je moet erin willen investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 20:04
Reageer niet vaak maar zit zelf ook een jaar of 10 met dit dilemma....
En ondertussen telaat..

Maar als er ergens op ICT giga te verbeteren is , is het wel de logistiek.
Geen flauw idee welke richting in logistiek je zit , die gaat immers van orderpicker tot directeur Shell..

Anyway.. legio simpele problemen die al een eeuwigheid staan te springen om opgelost te worden door.misschien wel jou.
Ga er maar van uit dat je baas je heilig verklaard en voortaan inzet als alwetende god.. helaas zonder bijbehorend salaris.😂😂
Andere kant je ben pas 28 pffffff.. ga.lekker doen wat je wil , al is het fieljejeppen...
zolang je de steun van het thuisfront heb👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Montaner schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:34:
[...]
Dit dus. Waarom 4 jaar naar school gaan terwijl je online en autodidactisch veel meer kan leren in een jaar tijd? Maar dit moet je dan wel liggen en je moet erin willen investeren.
Probleem is dan weer dat je jezelf dingen aan leert die je weer af moet leren. Hét probleem met programmeurs is dat ze in mijn beleving vaak geen flauw idee hebben over de context waarin hun software gaat draaien.

Hoe leer je jezelf programmeren in een omgeving die opeens uit meer bestaat dan je lokale PC met een shitload RAM, SSD en overpowered CPU? Ik kan me voorstellen dat JUIST op school en in stages daar aandacht aan word besteed. Thuis op je zolderkamer is dat denk ik niet goed aan te leren en het resultaat is code die misschien technisch nog wel OK is (al vraag ik me ook af hoe je jezelf technisch correcte code gaat leren schrijven zonder begeleiding), maar waar je in de praktijk niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Probleem is dan weer dat je jezelf dingen aan leert die je weer af moet leren. Hét probleem met programmeurs is dat ze in mijn beleving vaak geen flauw idee hebben over de context waarin hun software gaat draaien.

Hoe leer je jezelf programmeren in een omgeving die opeens uit meer bestaat dan je lokale PC met een shitload RAM, SSD en overpowered CPU? Ik kan me voorstellen dat JUIST op school en in stages daar aandacht aan word besteed. Thuis op je zolderkamer is dat denk ik niet goed aan te leren en het resultaat is code die misschien technisch nog wel OK is (al vraag ik me ook af hoe je jezelf technisch correcte code gaat leren schrijven zonder begeleiding), maar waar je in de praktijk niets aan hebt.
En dat verwacht je wel op MBO? Dat heb ik daar in ieder geval niet gezien. Hier heb je online gewoon ontzettend veel materiaal voor, zoals pluralsight.

Als junior ergens beginnen verwachten ze dit ook niet, maar alles wat je hebt is mooi meegenomen. Pak daarbij de bullshit bingo kaart en zoek wat cursussen op een goed platform over development pipelines, CI/CD, autonomous testing, cloud basics, REST/API’s en je bent best een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goed leren programmeren leer je wel als je eenmaal de baan hebt.

Als je graag in het Nederlands leert, omdat je Engels misschien niet zo goed is kan je via de LOI ook een leuke opleiding doen van 6 maanden met certificaten.
https://www.loi.nl/n-4063...ieontwerp-en-ontwikkeling

Als je die hebt, maak je volgens mi best wel kans om ergens binnen te komen op junior niveau en dan kan je jezelf lekker opwerken en echt leren programmeren.

Maar je zou eerst voor jezelf precies op papier moeten zetten wat je nu wilt gaan doen, de ICT is erg breed en elke richting vereist andere cursussen

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 19-05-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Montaner schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:22:
[...]
En dat verwacht je wel op MBO? Dat heb ik daar in ieder geval niet gezien. Hier heb je online gewoon ontzettend veel materiaal voor, zoals pluralsight.

Als junior ergens beginnen verwachten ze dit ook niet, maar alles wat je hebt is mooi meegenomen. Pak daarbij de bullshit bingo kaart en zoek wat cursussen op een goed platform over development pipelines, CI/CD, autonomous testing, cloud basics, REST/API’s en je bent best een eind.
Ik verwacht van een MBO afgestudeerde programmeur in ieder geval meer op dit gebied dan van een autodidact. Zeker omdat er ook nog stages aan vast hangen.

Maar misschien verwacht ik én te veel én is het broddelwerk waar ik regelmatig mee te maken heb, alsnog geprogrammeerd door mensen met officiële MBO/HBO of vergelijkbare opleiding. Ik ben er bang voor. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:23: Omdat ik nu een stuk ouder ben en ook financiële verplichtingen heb (auto, huis, vrouw🤣) kan ik niet zomaar terug naar een MBO instelling en dan 5 dagen naar School gaan. Ik sta op het punt mij aan te melden voor een MBO niveau 4 ICT beheerder BBL opleiding, ( 4 dagen werk en 1 dag school) omdat mijn voorkeur uit gaat naar een baan als programmeur, maar je daarin er gewoon niet komt zonder enig ervaring of kennis, heb ik mij aangemeld als ICT beheerder.
Ik ben niet de eerste die dit meldt; maar als je aan de slag wil als developer is het onhandig om een beheersopleiding te gaan doen. Het is gewoon een andere richting. Er zit een beetje overlap in de tooling, maar hoe je deze inzet is gewoon anders.

De vraag naar MBO geschoolde developers is niet erg hoog, het 'begint' vooral bij HBO. Dus als je een dergelijke switch nu gaat maken is dat wel iets waar je veel tijd en energie in zou moeten steken. Iets wat ook een flink effect heeft op je leven en dat van je familie.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 10:36
Ernemmer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:29:
Goed leren programmeren leer je wel als je eenmaal de baan hebt.

Als je graag in het Nederlands leert, omdat je Engels misschien niet zo goed is kan je via de LOI ook een leuke opleiding doen van 6 maanden met certificaten.
https://www.loi.nl/n-4063...ieontwerp-en-ontwikkeling

Als je die hebt, maak je volgens mi best wel kans om ergens binnen te komen op junior niveau en dan kan je jezelf lekker opwerken en echt leren programmeren.

Maar je zou eerst voor jezelf precies op papier moeten zetten wat je nu wilt gaan doen, de ICT is erg breed en elke richting vereist andere cursussen
Als je Engels niet zo goed is is dat stap 1. Je moet Engels beheersen aangezien alle relevante informatie in het Engels te vinden is, dev teams vaak internationaal zijn (voertaal Engels), programmeertalen zijn verbasteringen van Engels en de meeste code word in het Engels geschreven.

Programmeren moet je liggen. Als je er geen aanleg/feeling voor hebt word je op zijn best (en met veel moeite) een matige programmeur/developer (maar ook die hebben prima baanperspectief). Certificaten zijn leuk maar je track record is vele malen belangrijker. Een moeilijk/specialistisch project goed afronden levert je mogelijkheden op om nog grotere/complexe jobs te doen (met navenant beloning).

Als je iets meer (hobby) ervaring hebt met development zou je ook kunnen zoeken naar een aangrenzende rol als Product Owner waar je juist de vertaalslag tussen Logistiek en IT zou kunnen maken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale22io
Beste alle !

Ik zit met veel belangstelling alle berichten te lezen. Het is mij alleen nog niet allemaal heel goed duidelijk. De één heeft het over dat ik te laat ben, de ander beweert dat ik beter de kant van een systeem/netwerkbeheerder kan volgen, wat ik denk ik ook het verstandigst is.

Laat ik nog uitleggen dat ik in mijn huidige baan als een logistiek medewerker werk bij een IT circulaire recyclebare bedrijf . Daarin ben ik verantwoordelijk voor klanten orders waarin ik toetsenborden vervang in laptops, ram toevoeg of een nieuw ssd plaats en windows installeer. Images aanpas. Heel basic werk, en ik vind het meer met logistiek te maken hebben dan de It zelf. Helaas kan ik hier niet veel doorgroeien dan hooguit een teamleider in de toekomst. De IT vind ik zelf interessant door het vele leren en eerlijk is eerlijk ook het salaris eventueel later in de toekomst. In het verleden heb ik eens een Pyhton cursusje gevolgd en daar uit lijkt mij het leuk om programmeur te worden. Maar als ik de reacties zo lees, is het een hele pittige moeilijke weg. Ik heb nu het gevoel dat ik dan beter netwerk beheerder kan gaan volgen. Wat moet ik daarvoor doen in mijn situatie? Van een forumlid hier heb ik begrepen dat in mijn situatie handig zou zijn om 6 maanden te investeren in CCNA certificaten en daar uit makkelijk bij een It organisatie terecht zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:25

drooger

Falen is ook een kunst.

Ale22io schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:50:
Beste alle !

Ik zit met veel belangstelling alle berichten te lezen. Het is mij alleen nog niet allemaal heel goed duidelijk. De één heeft het over dat ik te laat ben, de ander beweert dat ik beter de kant van een systeem/netwerkbeheerder kan volgen, wat ik denk ik ook het verstandigst is.
Dit is toch niet zomaar iets dat je op aangeven van anderen kunt beslissen?
Als je (stiekem) een developer bent en je gaat beheer doen, dan is de kans dat je ongelukkig wordt vrij groot, en vice versa.

Natuurlijk is het niet meer zo zwart-wit als vroeger, maar als je niet aan kunt voelen wat je wilt doen, of denkt aan te voelen dat je meer een developer bent en dan bij de eerste handvol reacties al van richting gaat veranderen... dat is toch geen basis voor succes?

Heel simpel: zorg voor een brede basis, niet enkel focus op development of enkel op beheer en kijk of het je echt interesseert en wat het beste ligt. Ga daarna pas kiezen waarin je je wilt verdiepen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Ale22io schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:23:
Het liefst wil ik programmeur worden, daarin ligt mijn passie en denk ik zelf dat dat het best bij mij past.
Het is al eerder aangestipt, maar ik lees nergens nog een reactie.
Waaruit blijkt dat programmeren je passie is?
Wat doe je waar dat uit blijkt?

Is het niet in feite dat je kost-wat-kost ander werk wilt?
En programmeren wel cool klinkt?

No offence maar pas als het eraf spat is het passie imho.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

Wat dacht je ervan om eens te mikken op een baan als servicemonteur voor logistieke IT hardware? Iets als zebra barcodeprinters, handscanners of industriële tablets of zoiets? Dat lijkt me wel haalbaar. Je hebt dan direct ook al iets aantrekkelijks voor een werkgever namelijk dat je de taal spreekt van de mensen waar je bij de klanten mee in aanraking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale22io
Het is ook precies wat jij op het laatst zegt, het lijkt mij leuk om het te worden, maar weet alleen niet hoe en of het haalbaar is. Enige wat ik in het verleden gedaan heb is een python cursus, en daardoor dacht ik aan meer. Maar het komt er op neer dat ik eigenlijk koste wat het kost de IT in wil gaan
Greyfox schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:00:
[...]

Het is al eerder aangestipt, maar ik lees nergens nog een reactie.
Waaruit blijkt dat programmeren je passie is?
Wat doe je waar dat uit blijkt?

Is het niet in feite dat je kost-wat-kost ander werk wilt?
En programmeren wel cool klinkt?

No offence maar pas als het eraf spat is het passie imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 10:36
Startpunt Python. Ik zou gewoon gaan kijken of je aan een of meerdere opensource projecten kan meewerken als hobby het komende jaar (hint: Home Assistant is in Python geschreven). Dan kan je wat experimenteren en feedback krijgen van andere (meestal professionele) developers. Vind je dat echt leuk kan je vanaf daar (met dan dus een klein beetje meer ervaring) gaan starten aan je carrière door een werkgever te zoeken die wil meewerken aan omscholing. Je zal de eerste jaren dan wel belabberd betaald krijgen maar je kan zeker een deel van je achterstand (qua salaris) inhalen als het je echt ligt en je er goed in word.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ale22io schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:07:
Het is ook precies wat jij op het laatst zegt, het lijkt mij leuk om het te worden, maar weet alleen niet hoe en of het haalbaar is. Enige wat ik in het verleden gedaan heb is een python cursus, en daardoor dacht ik aan meer. Maar het komt er op neer dat ik eigenlijk koste wat het kost de IT in wil gaan

[...]
Maar waarom dan?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Ale22io Niet alles dat leuk is, is ook meteen zinvol je beroep van te maken.

Een van mijn hobbies is het maken van muziek en ik heb het geluk de nodige instrumenten in huis te hebben en te bespelen. Sinds een jaar of 2 weer semi dagelijks mee bezig, begonnen op mijn 6e (ik ben nu 41), nog ver voor ik er ook maar aan dacht de ICT in te gaan.

Toch werk ik in de ICT en heb ik geen ambitie professioneel muzikant te worden. Hooguit ooit weer eens een keer met wat mensen in een kroeg te spelen.

Jij hebt één python cursus gedaan en wil programmeur worden. Het is mij vooralsnog een raadsel waarom je niet gewoon hobbymatig gaat zitten programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Ale22io schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:07:

[...]
Maar wat heb je dan bijvoorbeeld de afgelopen 6 maanden aan programmeren gedaan?
Je moet absoluut je droom achterna jagen, maar ook realistisch zijn hoe gepassioneerd je nu echt bent.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Python cursus: welke was dat? En ging die makkelijk of moeilijk?

Ik kan uit deze thread nog niet veel halen over het potentieel van TS. Als hij het in zich heeft om autodact op HBO-niveau of hoger te leren, dan is het plan kansrijk.

TS is nog vrij jong en heeft geen glanzende carrière in een ander vak. Dan zit er geen gouden kooi in de weg, als bij een bankier die liever onderwijzer zou zijn.

Van eerste belang is om het potentieel te bepalen. Ik wil nogmaals Coursera opperen, omdat de cursussen daar in het algemeen van het juiste niveau zijn. Verder is de drempel laag. Je doet gewoon 1 vak en investeert niet meer dan een paar tientjes.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 20-05-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:38

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Jaag gewoon je droom na. Als jij in de IT wilt gaan werken doe dat dan but don,t quit your day job, tot je er klaar voor bent.

Ga is wat van die online cursussen doen waarin je moet programmeren en je een leuk eind resultaat krijgt. Doe dit voor meerdere talen en kijk hoe je het vindt. Als je het leuk vindt doe dan elke keer een uitdagendere cursus en maak over een jaar weer een topic om te zien hoe je er dan instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Begin anders met deeltijd HBO-ICT. Na 1 jaar weet je echt wel wat je wel/niet kan en of het iets is waar je je voor kunt inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

Heb je een indicatie van je capaciteiten? Sloot, ik noem maar iets, je cito score ongeveer aan bij MBO3? Het is misschien goed om realistisch te bepalen waar je grenzen liggen en op basis daarvan je koers te kiezen. Ik vraag het omdat het best kan zijn dat dat eigenlijk enorm onder je niveau lag. Het kan ook zijn dat dat niet zo was, maar in dat geval heb je een heel andere situatie en is het tamelijk onwaarschijnlijk dat het haalbaar is serieus als developer aan de slag te gaan. Maar als dat het geval is kun je misschien jezelf veel ellende besparen door direct voor iets als het bouwen van BI rapportages te gaan waar de eisen toch wat lager voor liggen.
Pagina: 1