Backwards compatibiliteit doet Nintendo al sinds de jaren 90. Genoeg voorbeelden van Nintendo consoles en handhelds die backwards compatibiliteit hebben met de voorgaande generatie.
De Switch is inderdaad een uitzondering. Het is praktisch niet mogelijk/handig om 3DS en Wii U games te ondersteunen omdat deze twee schermen nodig hebben, disc format etc.
De verwachting is dat de opvolger weer een vergelijkbaar design heeft als de Switch, daardoor zou backwards compatibiliteit makkelijker realiseerbaar zijn en is de verwachting dat de opvolger ook daadwerkelijk Switch games kan draaien. Of het daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten tot Nintendo dat zelf bekend maakt. Maar aan backwards compatibiliteit doet Nintendo wel degelijk.
Het leeft bij mij nog niet echt. Ik vermaak me nog prima met de Nintendo Switch. En ook al zou ik het wel een fijne feature vinden. Ik doe mijn Switch niet weg zodra de opvolger uitkomt. Ik game ook nog wel eens op de Game Boy Advance en ik verwacht in de toekomst ook nog gebruik te maken van de Nintendo Switch. Al is afhankelijk van de backwards compatibiliteit natuurlijk wel de vraag hoe nuttig de Nintendo Switch straks nog is.
Los daarvan lijkt het me ook zonde om nu allemaal Switch games te laten liggen. Waarom wachten met leuke games spelen? En hoe vaak ga je nog Switch games spelen als er op de opvolger ook weer een boel toffe games uitkomen?