Robin4 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 06:34:
Is het nog interessant om anno nog een switch 1 OLED te kopen?
Heb hier nog het eerste model liggen met de korter accu.
Enkele maanden geleden een switch 2 gekocht.
Aangezien de switch 2 best prijzig ding is, ben ik niet echt snel geneigd om hier mobiel mee te gamen.
Ding zal echter meer in de stand blijven staan.
Ook merk ik op dat als ik hem mobiel (gewoon thuis wil gebruiken) het ding best wel loei groot is en een stuk zwaarder. Ik kan hem natuurlijk wel op de tafel zetten en er zo mee spelen. Maar merk op dat als ik hem vast moet houden dit als minder prettig ervaar.
Ook zorgt het ervoor dat ik met de switch 1 waarschijnlijk meer card only ga gebruiken. En ik met de switch 2 er beetje tussen in zit tussen card en download.
Waarom ik de switch OLED wil kopen is omdat de 1ste generatie al een stuk ouder is en de OLED switch mij wellicht meer te bieden heeft. Denk dat ik over de stand en de langere accu duur de dingen wel zijn die het belangrijkste voor mij zijn.
Ik las overigens wel dat het OLED scherm een beetje een roulette spel is hoe goed dit scherm uiteindelijk is. (dat er hier en daar toch wat slechtere schermen tussen zit. (misschien dat de huidige nieuwe batches dit probleem wellicht al niet meer voorkomt.)
Ik was dan aan het denken om de 1st gen dan te verkopen.. Misschien voor het geld een Switch lite koop voor me dochter. (zie haar niet met de switch 1 hier lopen. (denk dat de lite meer geschikt voor haar is)
Is het nog de moeite waard voor aankoop een nieuwe switch 1 oled?
Kan natuurlijk 2ehands kijken, alleen ben zelf ook best zuinig op die dingen, dus ga liever uiteraard voor een nieuwe, alleen al om zeker van te zijn dat de accu prima presteerd.
Ik heb de OLED, m'n partner had de originele (1e gen, uiteindelijk verkocht om samen de OLED te gebruiken). Het scherm van de OLED is echt een enorme upgrade. Visueel zo veel beter, en werkt beter als er zon op schijnt in bijv. de trein. Snap echt niet dat er geen OLED in de 2 zit, kan enkel bedenken dat dat is om later een duurder model uit te brengen.
Kwa gewicht zijn ze vergelijkbaar, maar vind de OLED prettiger. De origineel voelt wat flimsy in de aansluiting tuusen je console en je joycons, alsof het niet helemaal stevig vast zit. De OLED heeft hier geen last van.
Batterij geen idee. Krijg hem zelden leeg, ook niet als ik met de trein de andere kant van het land op moet. Wel als ik een hele dag game in handheld mode, maar dat is logisch. Heb zelf de originele ook niet gebruikt, dus kan niet echt vergelijken.
Of het de upgrade waard is als je de 2 al hebt? Dunno. Ik heb geen 2, maar zal ook liggen aan hoe belangrijk je het bovenstaande vind.
Speel je veel Nintendo specifieke games of vooral 3A? Als het dat laatste is, en nu ga ik wellicht vloeken in de kerk, is een Steam Deck OLED mogelijk beter (heb ik ook liggen). Betere performance dan een Switch OLED, en ondanks dat hij groter is is hij veel lichter en ergonomischer waardoor hij veel fijner vasthoud onderweg. Batterij gaat paar uur mee, afhankelijk wat je speelt langer of korter. Hogwarts Legacy ging ong. 2 uur door in het vliegtuig.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.