MetalSonic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:04:
Heb weer een uur of 10 uur gestopt in één van de meest gewaarde Switch games. Ik heb het uiteraard over Zelda Botw. Ik begin gewoon even met de drie dingen waar ik mij echt aan erger, dingen waardoor ik spellen als OOT, Link to the past en zelfs Links Awakening nog even iets hoger in aanzien heb.
Voedsel & drankjes
Nee, nee, en nee ik heb echt veel uren geprobeerd om het leuk te vinden en als je dan 15 goede maaltijden hebt dan voelt het ergens wel goed maar nee toch niet. Ingrediënten zoeken voor maaltijden en dan een plek zoeken om te koken het voelt als werk. Ik haal er geen fun uit. Over de drankjes moet ik maar helemaal niet beginnen. Af en toe maak ik per ongeluk een goede potion maar vaak mislukken ze. Voedsel en drankjes, ik vind het maar niks.
Gelukkig kan je dit grotendeels negeren, en al helemaal als je verder bent in het spel, omdat je dan geen voordeel meer hebt van de effecten (je hebt er al kleding voor of hebt al zoveel hartjes dat veel bonushartjes niets meer toevoegen). Het enige voedsel dat ik dan nog heb is een paar bonus hartjes omdat je daar eigenlijk full heal mee hebt, en wat defensieve maaltijden voor de echt sterke tegenstanders (ik deed master mode, dan zijn sommige tegenstanders wel heel pittig), maar daar heb ik niet veel van nodig, dus ik ben niet continu bezig om dat voedsel te krijgen.
Gelukkig zijn er guide's
De wereld is gigantisch en er zijn ook heel veel dingen te verzamelen en doen. Maar waar zijn de seeds? waar zijn de shrines? ik voel mij toch wel gedwongen om guides te gebruiken. Wellicht als je meer vrije tijd wil vrij maken of hebt dat dit punt een stuk zwakker is.
Als je de DLC hebt is er een masker dat geluid maakt als er een seed in de buurt is, maar ook zonder dat masker moet je er best een flink aantal kunnen vinden als je een beetje naar de omgeving kijkt, want alles dat er afwijkend uit ziet of wat een bijzondere locatie is (pieken en dalen, doodlopende paden) daar kan je er wel vanuit gaan dat er eentje is. Je hebt ook maar ongeveer 50% nodig voor alle upgrades, en zelfs die heb je eigenlijk niet allemaal nodig.
Shrines is het idee dat je ze ontdekt door vanaf hoge punten de wereld te bekijken of gewoon het geluid van de Sheikah Sensor te volgen als je in de buurt bent. Maar BotW is er wel op gericht dat je de wereld ontdekt, in de volgorde die je zelf bedenkt.
Ik zie de charmes van dit spel
Ik begrijp waarom sommige er lyrisch over zijn. Gigantische wereld, prachtige presentatie en de gameplay is echt 2.0, fris, een revolutie. Voor mij is het echter te open world. Ik verlies interesse, ik had dit ook bij Skyrim om maar even een bekende andere open world game te noemen. Bij Zelda Botw voelt het voor mij echt als werk als ik er aan denk dat als ik naar de ijswereld moet of de vulkaan dat ik eerst kleding moet vinden/ kopen, genoeg potions/ maaltijden, en dan nog de juiste zwaarden en schilden.
Is het niet eigenlijk dat je een afvinklijst wilt hebben die je gewoon af wilt lopen? Dan gaat BotW inderdaad tegenvallen, want die reikt je op dat vlak weinig tot niets aan. Maar ik vond juist het ontdekken zonder druk een bepaalde kant op en zonder 100 icoontjes op de kaart als ik een toren beklom juist heerlijk rustgevend, al die icoontjes triggeren bij mij juist het gevoel ze af te moeten lopen en dat voelt voor mij dan weer als werk.
Ik denk ook dat je er meer uit kan halen als je de guides juist aan de kant legt en geniet van de wereld, en alleen de guides pakt voor de punten die je echt irritant vindt, wat voor tips ze daarvoor geven. Als je geen rekening wilt hoeven houden met kleding en eten, zoek dan specifiek naar hoe je zo snel mogelijk bepaalde kleding kan verkrijgen voor die specifieke omgeving, in plaats van alles via de guide te doen. Want als je alles via een guide doet, gaat het spel echt niet leuk worden, omdat je dan overal waar je komt er tegenaan gaat lopen dat je geen geld/resources hebt, waardoor je die weer speciaal moet gaan halen terwijl je dat anders tijdens het ontdekken meteen had meegenomen.